• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@joostbo wat kan je meten (welke spullen heb je?)
In de plug: PP moet alleen een passieve weerstand zijn, CP moet een 12V signaal zijn (tov PE), dus dat verschil is met een multimeter te zien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
joostbo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:35:
[...]

Aarde zit 100% zeker goed. Ondanks ik zorgvuldig heb gewerkt check ik morgen voor de zekerheid of ik niet toevallig CP en PP heb verwisseld. Op de EVSE zit hij sowieso goed, 3x gechecked vanmiddag. Morgen in de stekker nog eens kijken.

Of de EVSE module wakker word bij het aansluiten van de auto weet ik niet. Ook dat ga ik morgen even checken. Als dat niet het geval is dan zit er dus vrijwel zeker iets in de signaalkabel niet goed
Ik kan dat bevestigen; ik heb vandaag getest met een test circuit (nog geen auto) en zodra ik het testcircuit inplug, gaat het display aan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Proton_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:11:
@joostbo wat kan je meten (welke spullen heb je?)
In de plug: PP moet alleen een passieve weerstand zijn, CP moet een 12V signaal zijn (tov PE), dus dat verschil is met een multimeter te zien.
Ik heb alleen een multimeter. CP is dus een constant 12V signaal?
Ik kan dat bevestigen; ik heb vandaag getest met een test circuit (nog geen auto) en zodra ik het testcircuit inplug, gaat het display aan.
Top! Als dat bij mij niet gebeurd dat is er dus 100% zeker iets niet helemaal in orde met de signalen.

Zal vast iets knulligs zijn, laat morgen wel even weten of het is gelukt ;)

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb inmiddels een deel van de spullen besteld voor mijn laadpaal. Aangezien de vernieuwde SmartEVSE module pas half oktober weer beschikbaar is, heb ik nu alleen de onderdelen voor de meterkast besteld en sta op het punt om de spullen voor het laadpunt buiten te bestellen. Ik wil dan komende dagen gaan starten met het aanpassen van de meterkast en wellicht aanbrengen van het laadpunt buiten. De slimme laadkast die bij mij binnen komt te hangen plaats ik dan als laatste.

Nu ben ik voor buiten toch nog steeds op het pad van een socket (geen laadkabel) en mijn voorkeur is op dit moment opbouw. Ik zou hiervoor graag een kastje plaatsen waarin ook ruimte is voor de vergrendeling. Het eerder in dit topic gesuggereerde kastje is met 12x12x9 niet groot genoeg voor de vergrendeling en ik zou liever een iets mooie/chiquer kastje plaatsen (puur mijn smaak ;)). Mijn oog viel daarom op dit RVS kastje van 15x15x8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQNGFiNe5o6gUEiujqw6V8mRr3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/weayzivHry8A87xsFLPERd4i.jpg?f=user_large

Link

Nu vroeg ik me af of het plaatsen van een metalen behuizing wel veilig is? Als ik het kastje op aarde aansluit is dat dan voldoende of moet ik dit niet willen en gewoon voor kunststof gaan?

En dan moet ik natuurlijk ook nog even heel precies nameten of die 8cm diepte voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
vanenkelen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:20:
Ik heb inmiddels een deel van de spullen besteld voor mijn laadpaal. Aangezien de vernieuwde SmartEVSE module pas half oktober weer beschikbaar is, heb ik nu alleen de onderdelen voor de meterkast besteld en sta op het punt om de spullen voor het laadpunt buiten te bestellen. Ik wil dan komende dagen gaan starten met het aanpassen van de meterkast en wellicht aanbrengen van het laadpunt buiten. De slimme laadkast die bij mij binnen komt te hangen plaats ik dan als laatste.

Nu ben ik voor buiten toch nog steeds op het pad van een socket (geen laadkabel) en mijn voorkeur is op dit moment opbouw. Ik zou hiervoor graag een kastje plaatsen waarin ook ruimte is voor de vergrendeling. Het eerder in dit topic gesuggereerde kastje is met 12x12x9 niet groot genoeg voor de vergrendeling en ik zou liever een iets mooie/chiquer kastje plaatsen (puur mijn smaak ;)). Mijn oog viel daarom op dit RVS kastje van 15x15x8.

[Afbeelding]

Link

Nu vroeg ik me af of het plaatsen van een metalen behuizing wel veilig is? Als ik het kastje op aarde aansluit is dat dan voldoende of moet ik dit niet willen en gewoon voor kunststof gaan?

En dan moet ik natuurlijk ook nog even heel precies nameten of die 8cm diepte voldoende is.
8cm diepte is voldoende (althans bij de aliexpress socket die ik had).
Ik zou wel voor dubbele isolatie gaan dus in dit kastje nog een tweede kastje van iets kleiner formaat en dan uiteraard het rvs kastje aarden. De spanningvoedende draden hangen in het kastje. Zitten dan wel geklemd in de socket maar als dat los komt kan het contact maken met het kastje. Mocht dan je aardlek niet werken is het potentieel dodelijk. Of je moet zorgen dat in ieder geval de contacten aan de binnenkant voldoende geisoleerd worden na montage van de draden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@vanenkelen Ik zou aarding voldoende vinden :)
Mocht je aardlek niet werken, klapt je zekering.
PE heeft een andere functie dan de aardlek (al helpt het wel).

@joostbo plaatjes zeggen meer dan woorden, zeker als je links en rechts met een socket en plug door elkaar kan halen. Gemeten aan de plug die de auto in gaat:

PP: 680 ohm bij mij (16A kabel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOBWSArn1T0IyY43GJZlfYFMExY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlHqxl7ZengDNaCID8UsNEHT.jpg?f=fotoalbum_large

CP: 12V (ok, 11.6V)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o25SwRHm50s3ijZXCxV5qpqkUS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnFcSZ1IdxWm5uY3IDrSLXO8.jpg?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joostbo
Opgelost!

Ik heb veel aandacht besteed aan de fases dat die goed moeten zitten , in de juiste adereindhulzen en alle schroefjes extra gecontroleerd of ze goed genoeg vast zitten dat toch de CP en PP door elkaar had gehaald. :+

Inmiddels getest met mijn prive auto. Hoewel het een 1-fase voertuig is met een mini accu was het een mooie test. Alles werkt naar behoren, en kan alles mooi aflezen in de app :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2reTCsa8ySBM3se1wn_1iwYxRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCQpOS4kHFIp9Gn78Vucwxe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKdLXDq7nFgnFbg6CcyFcXyKrMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW2fWkqbZnt8EqZiTJZi92JA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cld9Jy4f40fkaPH98xV0TQPh2aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpszPNPXpjyEd48hFQH488rt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbGUyKUso4zmWtM2fIkEy9gk-lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42ZgKt58JwQBRozfyhbeWwT3.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort eens een 3-fase EV aan hangen en de volledige capaciteit benutten

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Alvast op de keukentafel de eerste voorbereidingen voor de meterkast getroffen. Wat meer ruimte en licht om de componenten in de extra groepenkast te monteren :).

Wel een vraagje, die misschien beter past in het grote huisaansluitingen topic, maar om nou in twee topics tegelijkertijd te gaan werken stel ik hem toch maar hier.

Voor zover ik weet is het gebruikelijk dat je aansluitingen van onder naar boven door de groepenkast gaan. De huisaansluiting zit aan de onderkant, de hoofdschakelaar en aardlek daarboven, daarboven weer de groepen en vervolgens gaan de leidingen aan de bovenkant naar buiten.

Voor mijn EV oplossing zou ik liever de leiding naar de SmartEVSE kast direct aan de onderkant de extra groepenkast uit laten gaan. Zijn daar zwaarwegende bezwaren tegen? Is dat een absolute no-go volgens bepaalde normen of is het in deze situatie mogelijk, veilig en prima toelaatbaar?

Huidige groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89sfQkV4R_nwWRK-l6ArIZnmUfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBl913fio8ZqKrhsX7axi5HU.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de rechterzijde bij te plaatsen nieuwe kast (alvast ingedeeld) en zoals te zien bereid ik alles voor op 3-fasen, maar sluit ik het voorlopig op 1-fase aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_4NMOApi2nbCC6577ST6-kq0ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDnPXSn4LVyPknQy0LOcPJDy.jpg?f=fotoalbum_large

En de 5x6mm kabel die aan de onderzijde de kast uitgaat richting SmartEVSE kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-rSkk6TXUnDf7b3_fb5bPZGPO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxpI2RHr1RdfpbWR6MAe8nFo.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
vanenkelen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:50:

Voor zover ik weet is het gebruikelijk dat je aansluitingen van onder naar boven door de groepenkast gaan. De huisaansluiting zit aan de onderkant, de hoofdschakelaar en aardlek daarboven, daarboven weer de groepen en vervolgens gaan de leidingen aan de bovenkant naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k5dRyaGUA182CG7AG8vd8BaBs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MCnmHsydJO3rBvX6e9pJ0Te.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn meterkast vorige week door een erkend installateur uit laten bereiden + voorbereiden op 3 fase en de voeding richting de DIN kastjes aan laten leggen. De kastjes hangen onder de groepenkasten. De wartels zitten on de plaat aan de onderkant van de ene groepenkast, de pvc pijp is de bedrading richting de 3 fase contactor. Dus ik mag aannemen dat het volgens enige NEN normen uit is gevoerd, toch?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
vanenkelen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:20:
... Aangezien de vernieuwde SmartEVSE module pas half oktober weer beschikbaar is, heb ik nu alleen de onderdelen voor de meterkast besteld ...
Wat zal er vernieuwd worden? Heb de mijne nog geen maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

fluppie007 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:35:
[...]
Wat zal er vernieuwd worden? Heb de mijne nog geen maand.
Belangrijkste wijziging is een 80% groter scherm begreep ik van Stegen (had hem gebeld met de vraag wanneer ze weer op voorraad zouden zijn).
maarten_NL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:28:
[...]
[Afbeelding]

Ik heb mijn meterkast vorige week door een erkend installateur uit laten bereiden + voorbereiden op 3 fase en de voeding richting de DIN kastjes aan laten leggen. De kastjes hangen onder de groepenkasten. De wartels zitten on de plaat aan de onderkant van de ene groepenkast, de pvc pijp is de bedrading richting de 3 fase contactor. Dus ik mag aannemen dat het volgens enige NEN normen uit is gevoerd, toch?
Had jouw foto’s gezien en had inderdaad het vermoeden dat daar de voeding inderdaad aan de onderkant de groepenkast verlaat. Dank voor de bevestiging (en dat dit door een erkend installateur zo is aangelegd).

• maarten_NL
Een groter scherm? Voor mij zou dat weinig waarde toevoegen omdat het toch in de meterkast hangt.

Heb je ook iets gehoord over domotica integratie, zeg MQTT of iets dergelijks?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

maarten_NL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:07:
Een groter scherm? Voor mij zou dat weinig waarde toevoegen omdat het toch in de meterkast hangt.

Heb je ook iets gehoord over domotica integratie, zeg MQTT of iets dergelijks?
Nee niets anders gehoord dan over het scherm. Zie het nu ook bij de productinformatie op de website staan (stukje naar beneden scrollen).

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:22
rroetenberg schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:57:
iemand nog goede tip waar je de laadkabel kunt bestellen?
www.esl-emobility.com heb ik de mijne vandaan. Goedkoop en Duits goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
vanenkelen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:50:
Alvast op de keukentafel de eerste voorbereidingen voor de meterkast getroffen. Wat meer ruimte en licht om de componenten in de extra groepenkast te monteren :).

Wel een vraagje, die misschien beter past in het grote huisaansluitingen topic, maar om nou in twee topics tegelijkertijd te gaan werken stel ik hem toch maar hier.

Voor mijn EV oplossing zou ik liever de leiding naar de SmartEVSE kast direct aan de onderkant de extra groepenkast uit laten gaan. Zijn daar zwaarwegende bezwaren tegen? Is dat een absolute no-go volgens bepaalde normen of is het in deze situatie mogelijk, veilig en prima toelaatbaar?

Huidige groepenkast:
[Afbeelding]

Aan de rechterzijde bij te plaatsen nieuwe kast (alvast ingedeeld) en zoals te zien bereid ik alles voor op 3-fasen, maar sluit ik het voorlopig op 1-fase aan:
[Afbeelding]

En de 5x6mm kabel die aan de onderzijde de kast uitgaat richting SmartEVSE kast:
[Afbeelding]

Ben benieuwd naar jullie mening.
Ik zou wel alles in 1 kast proberen te houden. (aardlekschakelaar, installatieautomaat, EVSE module)

En dan hoofdschakelaar onder, gelijk daar waar de kabels binnen komen en dan naar boven of zijkant uitbereiden. Ik zou de hoofdschakelaar nooit bovenin maken. Zijnde kabels van de netwerkbeheerder uberhaupt wel lang genoeg om tot boven te reiken?

zijn er bezwaren tegen om dat anders te maken?

Zo ziet het er bij mij uit.;

Rechst-onder de hoodschakelaar voor het hele huis. De rest in deze kast is allemaal laadpaal gerelateerd. Overzichtelijker, scheelt kabels trekken tussen kasten, korte lijntjes. Vanuit de hoofschakelaar word gelijk een splitsing gemaakt met 6mm2 draad naar laadpaal en de rest van de groepen van het huis links van de laadpaal in een andere kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_2TZGDfS4BWU55WGlMt-63PWqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nROpOzL8vKVi4gI4TBySvJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdumont
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-05-2024
Hallo, vraagje.
een PV zonne installatie, die batterij oplaad. daaraan gekoppeld een inverter naar 230 V, en daar vandaan naar een EV .
Moet die inverter sinuswave zijn, of mag dat ook block wave zijn?,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat hangt af van de elektronica in de auto.
De laadpaal is alleen een extra beveiligd stopcontact.
Ik vermoed dat block wel gaat werken, immers is elke lader van de afgelopen 10 jaar een schakelende voeding, maar warranty void denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

joostbo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:46:
[...]
Ik zou wel alles in 1 kast proberen te houden. (aardlekschakelaar, installatieautomaat, EVSE module)

En dan hoofdschakelaar onder, gelijk daar waar de kabels binnen komen en dan naar boven of zijkant uitbereiden. Ik zou de hoofdschakelaar nooit bovenin maken. Zijnde kabels van de netwerkbeheerder uberhaupt wel lang genoeg om tot boven te reiken?

zijn er bezwaren tegen om dat anders te maken?
De originele goepenkast blijft zoals hij nu is met de hoofdschakelaar en aardlek beneden en vervolgens de groepen daarboven. Ook in de bij te plaatsen kast is dat de volgorde (aardlek beneden, groepen daarboven). Ik wil daarna alleen met de kabel die richting de EVSE gaat aan de onderkant de groepenkast uit en ik vroeg me af of ik daarmee tegen een richtlijn/norm in ga, of misschien zelfs een risico creëer. Leek me niet, maar je weet niet wat je niet weet :z

En ik wil het inderdaad bewust niet in één kast hebben. Ik wil het als volgt inrichten.

- In de meterkast een uitbreiding van de groepenkast met 3-fasen aardlekschakelaar en automaten
- In de hal (naast de meterkast en naast de voordeur) een kast met EVSE, Relais, Sensorbox en knop
- Op de buitenmuur naast de voordeur een Type 2 socket

Ik wil namelijk graag binnen naast de voordeur een knop om het laden te starten of stoppen (stukje beveiliging tegen ongeoorloofd gebruik) en niet iedere keer de meterkast daarvoor open hoeven te doen. Dat de EVSE vervolgens ook in het zicht hangt voor de status is mooi meegenomen.

Vanaf dat punt gaat er een kabel door de muur naar de socket buiten.

• joostbo
vanenkelen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:57:
[...]

De originele goepenkast blijft zoals hij nu is met de hoofdschakelaar en aardlek beneden en vervolgens de groepen daarboven. Ook in de bij te plaatsen kast is dat de volgorde (aardlek beneden, groepen daarboven). Ik wil daarna alleen met de kabel die richting de EVSE gaat aan de onderkant de groepenkast uit en ik vroeg me af of ik daarmee tegen een richtlijn/norm in ga, of misschien zelfs een risico creëer. Leek me niet, maar je weet niet wat je niet weet :z

En ik wil het inderdaad bewust niet in één kast hebben. Ik wil het als volgt inrichten.

- In de meterkast een uitbreiding van de groepenkast met 3-fasen aardlekschakelaar en automaten
- In de hal (naast de meterkast en naast de voordeur) een kast met EVSE, Relais, Sensorbox en knop
- Op de buitenmuur naast de voordeur een Type 2 socket

Ik wil namelijk graag binnen naast de voordeur een knop om het laden te starten of stoppen (stukje beveiliging tegen ongeoorloofd gebruik) en niet iedere keer de meterkast daarvoor open hoeven te doen. Dat de EVSE vervolgens ook in het zicht hangt voor de status is mooi meegenomen.

Vanaf dat punt gaat er een kabel door de muur naar de socket buiten.
Ah duidelijk..volgens mij geen enkel bezwaar wat dat betreft volgens de norm.

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Weet iemand hier of er ook laadkabels op een zelfoprollende haspel te krijgen zijn?
Ik heb me al suf gegoogled maar kan niks vinden. Wel het nodige met 3-fasen en CEE stekkers. Maar niets voor laad aansluitingen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Middachten schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:55:
Weet iemand hier of er ook laadkabels op een zelfoprollende haspel te krijgen zijn?
Ik heb me al suf gegoogled maar kan niks vinden. Wel het nodige met 3-fasen en CEE stekkers. Maar niets voor laad aansluitingen….
Het zou me niet verbazen als die er niet zijn, gezien de vermogens en de tijdsduur van opladen moeten die altijd volledig worden afgerold. Wie gaat dat doen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:06:
[...]

Het zou me niet verbazen als die er niet zijn, gezien de vermogens en de tijdsduur van opladen moeten die altijd volledig worden afgerold. Wie gaat dat doen?
Mijn kabel blijft op de zappi toch altijd voor een groot deel opgerold en zelfs op 32A laden nooit warmer dan handwarm, net zoals de rest van de kabel die wel afgerold is.
Ik weet waarom, maar in de praktijk is het in ieder geval bij de zappi geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:49:
[...]

Mijn kabel blijft op de zappi toch altijd voor een groot deel opgerold en zelfs op 32A laden nooit warmer dan handwarm, net zoals de rest van de kabel die wel afgerold is.
Ik weet waarom, maar in de praktijk is het in ieder geval bij de zappi geen probleem.
Die kabel hangt in de open lucht, dat is minder een probleem dan in een dichte haspel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
daemonix schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:51:
[...]

Die kabel hangt in de open lucht, dat is minder een probleem dan in een dichte haspel...
Dat is een goed punt, alhoewel een 4mm2 kabel bij 16A over een meter of 5 (bij mij de praktijk situatie) niet heel veel warmte zal ontwikkelen.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt: een laadkabel op haspel zal vrijwel zeker niet te vinden zijn.

Ik ga eens nadenken over een andere oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 17:10
Middachten schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:28:
[...]
Ik ga eens nadenken over een andere oplossing!
Spiraal laadkabel? https://evcompany.eu/prod.../spiraalkabel-type-2-16a/

Zelf heb ik deze. Stekker aan één kant eraf geknipt. Kabel komt uit het plafond van de carport. Voordeel is dat de kabel nooit op de grond hangt en ook niet opgerold hoeft te worden. Nadeel is dat dit een dure kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enrico777
  • Laatst online: 14-10-2021
Hallo, Ik ben erg geïnteresseerd in de smart evse. Heeft iemand ooit zijn installatie laten goedkeuren door AIB Vincotte of een andere organisatie? Bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door enrico777 op 28-09-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
enrico777 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:37:
Hallo, il ben echt interresseerd in de smart evse. Heeft hiemand zijn installatie al laten keuren door AIB Vincotte of een ander ? Bedankt
Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enrico777
Voor de verzekering, vooral omdat het is verplicht bij elke groote aanpassing van een installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In België is dat verplicht, in Nederland gelukkig niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
daemonix schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:45:
[...]

In België is dat verplicht, in Nederland gelukkig niet. :)
Dat verbaasd me eerlijk gezegd. Vooral omdat http://www.fivari.be/ uit België komt en daar voor een kant en klaar product niks te vinden is over keuring. Zou je een kant en klare fivari dan ook moeten laten keuren?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het product moet niet worden gekeurd, maar de installatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
daemonix schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:36:
Het product moet niet worden gekeurd, maar de installatie. ;)
En als je dan een fivari neemt met een CEE stekker?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:37:
[...]

En als je dan een fivari neemt met een CEE stekker?
Wat verandert dat aan de installatie (die loopt tot de CE stekker tenslotte, de rest is mobiel, je hoeft je strijkijzer ook niet te certificeren als onderdeel van de elektrische installatie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
daemonix schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:50:
[...]

Wat verandert dat aan de installatie (die loopt tot de CE stekker tenslotte, de rest is mobiel, je hoeft je strijkijzer ook niet te certificeren als onderdeel van de elektrische installatie)?
Dat bedoel ik juist. Dan hoef je opeens alleen een (goedgekeurd) CEE stopcontact te hebben en kun je ook een smart EVSE gebruiken, zonder verder keuring nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enrico777
Mijn zorg gaat uit naar de smart evse die, voor zover ik begrijp, geen CE-goedgekeurd product is, aldus Stegen op de verkoopsite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24

timovd

Voorsprong door techniek

enrico777 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:08:
Mijn zorg gaat uit naar de smart evse die, voor zover ik begrijp, geen CE-goedgekeurd product ismarkering heeft, aldus Stegen op de verkoopsite

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:52
enrico777 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:08:
Mijn zorg gaat uit naar de smart evse die, voor zover ik begrijp, geen CE-markering heeft, aldus Stegen op de verkoopsite
Volgens mij kan dit ook niet omdat de SmartEVSE geen product is maar een component. Met dit component, samen met andere componenten, bouw je het product 'laadpaal'. De bouwer van dit product moet vervolgens zorgen voor de CE-markering (even los van dat dit deels via zelfcertificering gaat). In dit topic zijn we dat dus meestal zelf ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
Vandaag is Enexis op bezoek geweest om de 1x35A aansluiting te upgraden naar 3x25A, dus mijn project nadert de afrondingsfase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWf6YIX1W5giij8OahSvIq26jAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGiQbX7SaFOMpNV6O61CVBQZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KDd3hmqpaacwxqJh9DkhW1TS9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lzf9mqmLq8HInr25RzLK8SW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nduLC1CKMHTCr13Mfb23iPCFOQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDzyD72OR27MTiK0pvxnaRP2.jpg?f=fotoalbum_tile

Kona EV + Airfryer - Zonnepanelen B-)

Dank u voor alle nuttige informatie in dit topic!
WillemI schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:29:
De bouwer van dit product moet vervolgens zorgen voor de CE-markering (even los van dat dit deels via zelfcertificering gaat). In dit topic zijn we dat dus meestal zelf ;)
Zelfcertificering klinkt goed ;) Waar zou ik daar meer over kunnen lezen?

• Middachten
Robert-Jan schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:45:
[...]

Spiraal laadkabel? https://evcompany.eu/prod.../spiraalkabel-type-2-16a/

Zelf heb ik deze. Stekker aan één kant eraf geknipt. Kabel komt uit het plafond van de carport. Voordeel is dat de kabel nooit op de grond hangt en ook niet opgerold hoeft te worden. Nadeel is dat dit een dure kabel is.
Bedankt voor de suggestie! Maar dit is geen oplossing voor mij. Ik wil de tijdelijke 'paal' waar ik mijn duo-laad oplossing op geschroefd heb vervangen voor een Corten-stalen kolom waar het geheel ingebouwd gaat worden. Ik heb al gedacht aan een opening met rolletjes waardoor je de kabel naar binnen kan laten zakken. Maar dan moet er behoorlijk wat ruimte onderin zijn om 2x 5m laadkabel (3x32A) in kwijt te kunnen...

Dit is de huidige opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZIfTfiHwXU0OfZiE4w4W0mmIQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3JBrPcNqyJol0W1akDm9jVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle suggesties zijn nog steeds welkom!

Ik kom zelf nu niet verder dan deze twee opties:
  1. haken/beugels achterop de kolom waar de kabels opgehangen kunnen worden. De kabels zullen dan nog steeds een beetje zichtbaar blijven
  2. toch voor stopcontacten en losse kabels kiezen. Dan is het optische probleem vervangen voor een praktisch probleem: elke keer de kabel erbij pakken en op 2 plekken aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
@Middachten kom net deze tegen https://evocharge.com/product/evocharge-evoreel/
of deze https://www.alibaba.com/p...2-plug_1600196859208.html

[ Voor 38% gewijzigd door thehog op 29-09-2021 11:32 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Middachten schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:45:
Bedankt voor de suggestie! Maar dit is geen oplossing voor mij. Ik wil de tijdelijke 'paal' waar ik mijn duo-laad oplossing op geschroefd heb vervangen voor een Corten-stalen kolom waar het geheel ingebouwd gaat worden.
Daar ga je dan die hele kast inbouwen die er nu hangt neem ik aan? Of ga je dat ook weer veranderen?

Als je een stalen kolom maakt kan je daar dan geen deurtje in maken met daar achter een haak waar de kabel(s) opgehangen kunnen worden? Als je dan het deurtje open doet kan je de kabel pakken en aansluiten. Als je klaar ben rol je hem weer op en hang je de kabel weer op de haak.

Als je kleine (maar niet te kleine) uitsparingen in de "dorpel" maakt kan je het deurtje ook weer dicht doen tijdens het laden.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Daar zou je eventueel een wat grotere brievenbus met deurtje wellicht ook voor kunnen gebruiken.
Hoeft de postbode ook niet meer naar de deur te lopen. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:27
Middachten schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor de suggestie! Maar dit is geen oplossing voor mij. Ik wil de tijdelijke 'paal' waar ik mijn duo-laad oplossing op geschroefd heb vervangen voor een Corten-stalen kolom waar het geheel ingebouwd gaat worden. Ik heb al gedacht aan een opening met rolletjes waardoor je de kabel naar binnen kan laten zakken. Maar dan moet er behoorlijk wat ruimte onderin zijn om 2x 5m laadkabel (3x32A) in kwijt te kunnen...

Dit is de huidige opstelling:
[Afbeelding]

Alle suggesties zijn nog steeds welkom!

Ik kom zelf nu niet verder dan deze twee opties:
  1. haken/beugels achterop de kolom waar de kabels opgehangen kunnen worden. De kabels zullen dan nog steeds een beetje zichtbaar blijven
  2. toch voor stopcontacten en losse kabels kiezen. Dan is het optische probleem vervangen voor een praktisch probleem: elke keer de kabel erbij pakken en op 2 plekken aansluiten.
Misschien een beetje hoog mcgyver gehalte, maar als je nou een schacht van 2,5 mtr diep graaft en de kabels er in een u-vorm in laat hangen met een katrolletje met gewicht. Dan zakt tie netjes terug naar beneden...?

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:10
Weet iemand wanneer de EVSE weer op voorraad is bij Stegen? Kan namelijk goed mogelijk zijn dat er binnen 2 weken een model X op de oprit staat. Of een X5 M maar dat is keus die ik nog moet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:26
wishmaster1986 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:31:
Weet iemand wanneer de EVSE weer op voorraad is bij Stegen? Kan namelijk goed mogelijk zijn dat er binnen 2 weken een model X op de oprit staat. Of een X5 M maar dat is keus die ik nog moet gaan maken.
Staat gewoon op de website ;-) verwachting is 15 oktober

• Middachten
fredhuizinga schreef op donderdag 30 september 2021 @ 06:01:
[...]

Misschien een beetje hoog mcgyver gehalte, maar als je nou een schacht van 2,5 mtr diep graaft en de kabels er in een u-vorm in laat hangen met een katrolletje met gewicht. Dan zakt tie netjes terug naar beneden...?
Helemaal niet zo gek: ik heb dit al op schets staan 8)
Helaas zit grondwater bij ons al op ongeveer 80cm, dus dat gaat 'm niet worden... Of je kan gelijk de kabel elke keer even schoonspoelen door hem naar binnen te laten :*)

• Middachten
Wat mooi toch dat iemand zomaar 2 opties tevoorschijn tovert terwijl ik al een week of 2 met enige regelmaat aan het googelen ben. Bedankt!

Die Evocharge is perfect! Behalve de prijs "starting from USD 1.198 8)7
De alibaba rol ziet er nog niet eens zo slecht uit.... ik denk dat ik die gewoon eens ga bestellen, kijken of het wat is, anders kan ik de kabel altijd nog voor m'n nieuwe aansluiting op kantoor gebruiken.

• Middachten
JeroenE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:29:
[...]
Daar ga je dan die hele kast inbouwen die er nu hangt neem ik aan? Of ga je dat ook weer veranderen?

Als je een stalen kolom maakt kan je daar dan geen deurtje in maken met daar achter een haak waar de kabel(s) opgehangen kunnen worden? Als je dan het deurtje open doet kan je de kabel pakken en aansluiten. Als je klaar ben rol je hem weer op en hang je de kabel weer op de haak.

Als je kleine (maar niet te kleine) uitsparingen in de "dorpel" maakt kan je het deurtje ook weer dicht doen tijdens het laden.
Er komt in de stalen kolom aan de achterkant een deur inderdaad. Maar om een kabel in zo'n ruimte te 'prutsen' terwijl het regent en je in de andere hand een bodschappentas hebt... dat gaat niet echt werken. Daarnaast gaat de kolom van cortenstaal gemaakt worden. Dat is na verloop van tijd helemaal roestbruin. Nou brokkelt het hiet af of zo, maar het geeft altijd wel iets poederigs af. Dus niet handig om standaard een deurtje elke keer open te moeten doen.

Maar toch bedankt voor het meedenken!

• Middachten
wishmaster1986 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:31:
Ik kan van harte de X5 45e aanbevelen 8)
Afwerkingskwaliteit en rij-eigenschappen zijn naar mijn mening nog steeds mijlenver vooruit op Tesla. De e-range is in de praktijk voor mij nu 70-80km. Ik heb er in een jaar tijd nu 15.000km op zitten, inclusief buitenland trips en zware aanhangers er achter, daarvan heb ik 9.200km volledig electrisch gedaan.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:27
Middachten schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:25:
[...]

Helemaal niet zo gek: ik heb dit al op schets staan 8)
Helaas zit grondwater bij ons al op ongeveer 80cm, dus dat gaat 'm niet worden... Of je kan gelijk de kabel elke keer even schoonspoelen door hem naar binnen te laten :*)
Of een stuk rioolpijp van 200mm de grond in zodat hij droog hangt. En dan patent erop, verdien je de boel zo weer terug.. 8)

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 17:10
Middachten schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:32:
[...]

De alibaba rol ziet er nog niet eens zo slecht uit.... ik denk dat ik die gewoon eens ga bestellen, kijken of het wat is, anders kan ik de kabel altijd nog voor m'n nieuwe aansluiting op kantoor gebruiken.
Zelfde hier, al eens gezocht naar zo'n soort oplossing, maar nooit gevonden!

Benieuwd hoe dit dan technisch werkt. Met sleepcontacten? Er moet wel 16 Ampere doorheen. Houd ons op de hoogte mocht je deze bestellen. :-)

• wishmaster1986
Middachten schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:38:
[...]

Ik kan van harte de X5 45e aanbevelen 8)
Afwerkingskwaliteit en rij-eigenschappen zijn naar mijn mening nog steeds mijlenver vooruit op Tesla. De e-range is in de praktijk voor mij nu 70-80km. Ik heb er in een jaar tijd nu 15.000km op zitten, inclusief buitenland trips en zware aanhangers er achter, daarvan heb ik 9.200km volledig electrisch gedaan.
Dat valt me niks tegen betreft elektrisch verbruik. Helaas zit een X5 45e nog niet binnen mijn budget en dus dan zou het eerder een X5 40e moeten worden maar daar is de e-range redelijk beroerd van met zo’n 20 KM Max. Voor nu is het een keus tussen of dus een model X 90D of helemaal het tegenovergestelde een X5 M met een benzine slurpende 4.4 biturbo V8…

• thehog
Middachten schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:32:
[...]

Wat mooi toch dat iemand zomaar 2 opties tevoorschijn tovert terwijl ik al een week of 2 met enige regelmaat aan het googelen ben. Bedankt!

Die Evocharge is perfect! Behalve de prijs "starting from USD 1.198 8)7
Kwestie van juiste zoek term denk ik :-)
Zoek maar eens op "ev cable retractable reel" dan vind je nog wel meer

• Middachten
wishmaster1986 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:21:
[...]

Dat valt me niks tegen betreft elektrisch verbruik. Helaas zit een X5 45e nog niet binnen mijn budget en dus dan zou het eerder een X5 40e moeten worden maar daar is de e-range redelijk beroerd van met zo’n 20 KM Max. Voor nu is het een keus tussen of dus een model X 90D of helemaal het tegenovergestelde een X5 M met een benzine slurpende 4.4 biturbo V8…
Helemaal off-topic natuurlijk dit… maar toch nog even een reactie.

De 40e is onvergelijkbaar. En was voor mij ook nooit een optie geweest. Maar is de Model X dan zoveel goedkoper? Ik zou bij Tesla wel echt goed nadenken over de afwerkingskwaliteit. Ik ken veel eigenaren die daar na 1-2 jaar echt wel een beetje de balen van krijgen.

Andere optie is natuurlijk gewoon de Tesla doen en dan af en toe een echt beest van een auto huren op op het circuit rijden… dan gebruik je tenminste de echte potentie van zo’n auto. Ik spreek uit ervaring… PM me maar als je meer wil weten van mijn CO2 compensatie hobby (met mijn energie-negatieve huis, meer opwekking dan verbruik, moet ik ergens mijn negatieve CO2 balans compenseren…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Waarschijnlijk een noob vraagje, maar ben al even aan het zoeken en heb het nog niet gevonden, dus stel hem toch maar.

Ik heb inmiddels alles binnen, behalve de SmartEVSE, dus ben nu alles aan het sorteren om te kijken welke installatiemiddelen ik nog mis. Ik plaats de IP65 kast van Stegen met daarin de SmartEVSE onderdelen buiten mijn meterkast. Daar komt een 3 fase 6mm2 kabel binnen en gaat de 3 fase 6mm2 kabel vervolgens ook weer naar buiten richting een type 2 socket.

Wat is de handigste/beste manier om de SmartEVSE onderdelen die ook met 230 gevoed moeten worden te voeden? Hoe tap ik op de juiste manier af van de 3 fase kabel die deze kast binnenkomt?

Ik heb terminal blocks gevonden, rijgklemmen, twee kabels in één adereindhuls en nog ander zaken. Maar vaak is het vooral doorlussen en niet aftappen/splitsen. Het liefst monteer ik ze ook op de dinrail, zodat het goed vast zit. Wat is de beste/veiligste oplossing?

Waar moet ik op zoeken?

/Edit/

Toch nog iets gevonden in deze post van @mukky
mukky schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:49:
Hieronder de materiaallijst en ervaringen voor de installatie van een 3-fase laadpaal (17 kW) die de capaciteit van een standaard huisaansluiting van 3 x 25 ampère volledig kan benutten. Mijn situatie is als volgt:

Aansluitmateriaal:
1 WAGO Topjob S 2206-1301 aansluitklem grijs2,29ReicheltOm de SmartEVSE van voeding te kunnen voorzien
1 WAGO Topjob S 2206-1304 aansluitklem blauw2,34ReicheltOm de SmartEVSE van 0 te kunnen voorzien
1 WAGO Topjob S 2102-1291 Afsluitplaat0,64ReicheltHiermee sluit je de Wago Topjob S open klem op het einde af (dank @Kingsolo voor de tip)
6 Wago 221-612 klemmen3,07/stukConradHiermee verbind je de grondkabel en signaalkabel met de laadkabel
Wat ik me dan alleen afvraag is of je hier ook een andere draad dan 6mm2 op aan kan sluiten. Volgens de specs is het 3x 6mm2, maar voor de voeding van de EVSE is 2,5mm2 natuurlijk meer dan genoeg.

[ Voor 48% gewijzigd door vanenkelen op 09-10-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
fluppie007 schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:41:
Ik ben met de seriële output (waarmee ik uitgelachen werd wegens jaren 80 :+) aan de slag om die info naar MQTT te krijgen. Hier nog allemaal status A, helaas is de iX3 nog lang niet hier, komt pas in maart... Voorlopig heb ik dit al in MQTT explorer
[Afbeelding]
Heb je al erg informatie? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
vanenkelen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:14:
[...]
Wat ik me dan alleen afvraag is of je hier ook een andere draad dan 6mm2 op aan kan sluiten. Volgens de specs is het 3x 6mm2, maar voor de voeding van de EVSE is 2,5mm2 natuurlijk meer dan genoeg.
Die Wago die je aanhaalt is geschikt voor 0,5 tot 6 mm2, dus dat moet altijd lukken.
Als je de 3-voudige variant neemt, kun je dus zowel 6 als 2,5 mm2 aftakken.
6 mm2 past overigens ook niet in de EVSE. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Blackraven schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Die Wago die je aanhaalt is geschikt voor 0,5 tot 6 mm2, dus dat moet altijd lukken.
Als je de 3-voudige variant neemt, kun je dus zowel 6 als 2,5 mm2 aftakken.
6 mm2 past overigens ook niet in de EVSE. O-)
Thanks, op de site van Reichelt had ik dat niet ontdekt, maar zie nu op de site van Wago dat kleinere diameter inderdaad ook kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Ik ben benieuwd wat de reden is voor jullie om juist voor de SmartEVSE te kiezen en niet bijvoorbeeld een laadpaal van zappi.

Zover ik kan zien is er nog geen ondersteuning voor dynamisch wisselen tussen 1 of 3 fasen wat positief is om alleen op zonnepanelen te laden. En geen ondersteuning voor een app op dit moment toch?

Uiteraard is de prijs wel erg interessant. Mis ik nog andere zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Ik wilde zelf bouwen, zodat het mooi op m'n meterbord aansloot, dan blijven er niet veel opties over.
Nu een twee polige schakelaar op fase 2 en 3 gezet, dus ik kan handmatig schakelen. Als ik alleen op zonnestroom wil gaan laden, is 1 fase zat voor mijn opwek.
Ik zou een relais kunnen laten schakelen vanuit domoticz op basis van teruglevering, maar mijn ervaring is dat meer toeters en bellen ook meer problemen oplevert, plus dat je dat ook niet wil als hij al aan het laden is. :$

Misschien ooit nog eens een koppeling naar de smartEVSE vanuit m'n domoticz voor een minimum state-of-charge zou wel leuk zijn. Maar daar kom ik hier tzt nog wel op terug voor vragen. :+

Kosten technisch was dit inderdaad de goedkoopste oplossing, maar ik had zeker een Zappi gekozen als ik voor kant en klaar was gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
rroetenberg schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:36:
Ik ben benieuwd wat de reden is voor jullie om juist voor de SmartEVSE te kiezen en niet bijvoorbeeld een laadpaal van zappi.

Zover ik kan zien is er nog geen ondersteuning voor dynamisch wisselen tussen 1 of 3 fasen wat positief is om alleen op zonnepanelen te laden. En geen ondersteuning voor een app op dit moment toch?

Uiteraard is de prijs wel erg interessant. Mis ik nog andere zaken?
Thuis een zappi. Bij mijn ouders smartevse geplaatst.
De zappi omdat ik initieel geen gezeik wou met laden. Zappi biedt goede ondersteuning en destijds begreep ik het zelf nog niet helemaal goed genoeg. Zat toen wel aan smartevse te denken maar niet gedaan. Nu bij mijn ouders (die best ver weg wonen zodat ik wel moet laden) de smartevse geplaatst puur vanwege de kosten. Domotica intergratie gaat er echt wel komen.

Dynamisch wisselen tussen 1 en 3 fase heeft zappi ook heel fijn kopzorgen bezorgd nadat bleek dat een aantal autofabrikanten zich niet aan de regels hielden en hierdoor tijdens het schakelen van fases er zaken gingen opblazen. Had smartevse dat ondersteund dan was het lastig om de schade te verhalen.

Mijn idee, koop smartevse als het je puur om laden gaat tegen lage installatie kosten en als je voldoende zonnepanelen (1 of 3 fase) er tegenover zet kan je prima op zonnenergie laden. Neem een echte laadpaal zoals een zappi als je ondersteuning wil van de leverancier.

Mijn zappi ga ik misschien nog ooit verkopen en vervangen door een smartevse zodra de domotica integratie komt (of ik bouw dat zelf wel). Grote voordeel is dan ook het uit het zicht bouwen en alleen een socket of kabel buiten aan de muur. Plus natuurlijk dat alle laadinformatie bij mij thuis blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
rroetenberg schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

Heb je al erg informatie? Ben erg benieuwd!
Alles wat die uit zichzelf in de serial terminal kan posten (al dan niet met bepaalde ifdefs actief) kan ik uitlezen.
Maar een start en stop heb ik nog niet gerealiseerd. Moet even kijken hoe dat commando gevangen kan worden in de functie void RS232cli(void) . Er zit een hele reeks in om de instellingen te doen via de seriële interface. Dus vermoedelijk moet ik dan iets gaan detecteren als volgt:
code:
1
if (strcmp(U2buffer, (const char *) "START") == 0 )

Dat is de manier waarop nu seriële commando's ingelezen worden
https://github.com/SmartE...SmartEVSE2.X/EVSE.c#L1564

Ik ben geen echte programmeur, ik kan wel wat basis code in elkaar flansen en bestaande code wijzigen. Maar iets van de grond op maken zoals bv. de SmartEVSE code, dat is boven mijn petje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 17:25
Goedendag.... ik heb al een jaar of 6 een EVBox 11kWh lader waar ik uitermate ontevreden over ben. Vaak laadstoringen op mijn vorige auto (Model S) en alleen maar laadstoringen op mijn huidige Audi etron. Ik kan natuurlijk gefrustreerd een volledig nieuw laadstation kopen maar dat is grotendeels weggegooid geld. Waarom niet de componenten gebruiken van de EVBox (kast, kabel, DINrail etc) die ik niet hoef te vervangen en dan alle aansturing vernieuwen door bijvoorbeeld een SmartEVSE er in te doen. Heeft iemand ervaring met zo'n ombouw? En welke componenten adviseren jullie in ieder geval te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@finalcut62
Zoekfunctie:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen: zoeken op Evbox
:)
Los daarvan: wat voor laadstoring? Als het bijvoorbeeld een aardfout betreft gaat een andere EVSE niet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 17-10-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:40:
@finalcut62
Zoekfunctie:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen: zoeken op Evbox
:)
Los daarvan: wat voor laadstoring? Als het bijvoorbeeld een aardfout betreft gaat een andere EVSE niet helpen.
Thx voor de link.
Wat betreft de fout: EVBox heeft al meerdere keren gekeken en niets gevonden en ik zou niet weten hoe ik kan achterhalen wat de oorzaak van de fout is. De 'backoffice' site geeft geen enkele info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@finalcut62 Geeft je auto ook niet meer info? Ik dacht dat je bij een Tesla dit wel beter zou kunnen zien, maar ik heb er zelf geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
JeroenE schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:16:
@finalcut62 Geeft je auto ook niet meer info? Ik dacht dat je bij een Tesla dit wel beter zou kunnen zien, maar ik heb er zelf geen.
Helaas... verder dan "systeemfout" of iets dergelijks komt hij niet. Op de Tesla overigens ook niet meer dan een generieke foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:33
finalcut62 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Thx voor de link.
Wat betreft de fout: EVBox heeft al meerdere keren gekeken en niets gevonden en ik zou niet weten hoe ik kan achterhalen wat de oorzaak van de fout is. De 'backoffice' site geeft geen enkele info.
Die fout komt er niet zo maar, of de EVbox is defect of er is echt een fout. Je EVSE vervangen door een andere EVSE en zelfbouwEVSE in dit geval maskeert de fout misschien maar pakt ‘m niet aan bij de grondslag.

Je gaat dus m.i volhardender moeten zijn in die fout met EVbox op te sporen…of je vervangt ‘m door een OEM box waar je wel in vertrouwt maar ik zou nu eigenlijk niet zelf gaan klussen als je de fout met OEM hardware nu al niet er uit krijgt 🤷🏻‍♂️

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 17-10-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
HyperBart schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Die fout komt er niet zo maar, of de EVbox is defect of er is echt een fout. Je EVSE vervangen door een andere EVSE en zelfbouwEVSE in dit geval maskeert de fout misschien maar pakt ‘m niet aan bij de grondslag.

Je gaat dus m.i volhardender moeten zijn in die fout met EVbox op te sporen…of je vervangt ‘m door een OEM box waar je wel in vertrouwt maar ik zou nu eigenlijk niet zelf gaan klussen als je de fout met OEM hardware nu al niet er uit krijgt 🤷🏻‍♂️
Ik denk dat ik het wel met je eens ben. Misschien moet ik eens op zoek naar een goede (tijdelijke) 3 fase charger op een CEE stekker die ik even provisorisch kan gebruiken. Zal eens speuren, maar zie lig niet op MP aangeboden worden de laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:33
finalcut62 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat ik het wel met je eens ben. Misschien moet ik eens op zoek naar een goede (tijdelijke) 3 fase charger op een CEE stekker die ik even provisorisch kan gebruiken. Zal eens speuren, maar zie lig niet op MP aangeboden worden de laatste tijd...
Ik kan je van harte de Alfen EVSE’s aanraden. Ik heb een aantal maal met hen in contact gestaan en de hoeveelheid kennis en service was daar echt top.

Anders eens een try before you buy overeenkomen met een installateur?

Aan de andere kant: als je overstapt naar een CEE stekker dan heb je natuurlijk al heel wat gewijzigd he, je zou de huidige box zelf moeten kunnen troubleshooten. Heb je ‘m al eens laten doormeten met een simulator tool? Die gaat alle “stadia” af die een wagen ook doorloopt. Misschien komt op het juiste moment daar wel iets uit? Even zo een tester in bruikleen van de installateur? Die moet daar toch ook nog wat van vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
finalcut62 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:42:
Helaas... verder dan "systeemfout" of iets dergelijks komt hij niet. Op de Tesla overigens ook niet meer dan een generieke foutmelding.
Hm, dat is minder nuttig. Komt het altijd vrijwel gelijk, of kan je ook eerst laden en springt het systeem daarna in een fout?

Laden bij andere laadpalen gaat wel altijd zonder problemen?

Een paar zaken kan je wat makkelijker testen dan anderen. Bijvoorbeeld een andere laadkabel (van een collega, buurman etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:29
Even een vraag (sorry niet het hele topic doorgelezen):

Ik heb een nieuwbouwwoning, bestrating wordt eind oktober gedaan. Misschien in de toekomst een electrische auto.

Nu kan ik nog een gat boren onder mijn huis een een loze leiding (hoe breed moet deze zijn) plaatsen naar de plek waar ooit de oplaadpaal moet komen te staan. Mijn straatwerk wordt daar dan op aangepast.

Hoe breed moet de loze leiding zijn?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
@Bravertal Ik zou 25mm of 32mm pakken denk ik. Dan heb je ruimte zat om er flinke kabels doorheen te trekken en een netwerkkabel erbij voor logging. Leg er ook gelijk een touwtje in die je als trekdraad kunt gebruiken. Gebruik slagvaste buis of iets als tyleenbuis o.i.d.

Vergeet ook niet een leiding met netwerkkabel naar je schuur/tuinhuis, mocht je een accespoint daar willen ophangen om wifi in de tuin te hebben. Modern HR++(+) glas houdt wifi namelijk bijna volledig tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:29
ThinkPadd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:10:
@Bravertal Ik zou 25mm of 32mm pakken denk ik. Dan heb je ruimte zat om er flinke kabels doorheen te trekken en een netwerkkabel erbij voor logging. Leg er ook gelijk een touwtje in die je als trekdraad kunt gebruiken. Gebruik slagvaste buis of iets als tyleenbuis o.i.d.

Vergeet ook niet een leiding met netwerkkabel naar je schuur/tuinhuis, mocht je een accespoint daar willen ophangen om wifi in de tuin te hebben. Modern HR++(+) glas houdt wifi namelijk bijna volledig tegen.
Bedankt voor je reactie. Vanuit de meterkast naar buiten betreft het 2,5 meter het is allemaal te overzien. Ik zal eens vragen in mijn vriendenkring wie er zo'n lange dikke voor heeft en dan zal ik onder de vloer maar gaan boren voor een gat naar buiten. Ook zal ik vanuit de meterkast omlaag gaan boren en dan een mantelbuis plaatsen van 32 mm of iets groter.

Nu is het moment om mij op de toekomst voor te bereiden aangezien het straatwerk nog gedaan gaat worden.

Wifi en accespoints is gelukkig overal al aanwezig.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 06:44:
[...]
Hm, dat is minder nuttig. Komt het altijd vrijwel gelijk, of kan je ook eerst laden en springt het systeem daarna in een fout?

Laden bij andere laadpalen gaat wel altijd zonder problemen?

Een paar zaken kan je wat makkelijker testen dan anderen. Bijvoorbeeld een andere laadkabel (van een collega, buurman etc).
Het gebeurt tijdens het laden... als ik van nagenoeg 0 naar 100% wil, moet ik zeker 10x de laadactie herstarten (via de Audi app). Dat is wel extreem en veel vaker dan ik ooit sh*t heb gehad met de Tesla.

Elke 'gewone' laadpaal langs de weg levert 0 problemen, dus de auto is niet de bron. Dan zou het ook nog ergens 'voor' de charger kunnen zitten, maar dat vind ik niet aannemelijk, want dan zouden er wel zekeringen uitklappen, lijkt mij? En qua CEE-stekker: ik heb binnen nog een contactpunt over waardoor ik zonder hele installatie-ellende even een alternatieve charger kan voeden om te kijken of het idd die EV-Box is zoals ik denk. Zal eens op zoek gaan naar 'huur-optie' oid....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@finalcut62 Kan je het andersom wel testen? Dus eens een auto van een collega/buurman etc die bij jouw laadpaal komt laden?

Ik weet niet hoe groot de accu van je auto is, dus ik heb ook geen idee hoe lang het nu duurt voor er problemen komen. Gebeurt het bijvoorbeeld altijd na (ongeveer) 20 minuten laden? Of kan het ook gebeuren dat het 3 keer achter elkaar gelijk fout gaat en daarna het laden wel 3 uur door gaat?

Gebruik je ook een backend die misschien roet in het eten gooit? Of wellicht wil de laadpaal wel een backend gebruiken maar kan die geen verbinding krijgen en stopt die dan vrolijk de laadsessie?

Als er een probleem is met de aarde hoeft een zekering er niet per se uit te klappen. Het kan zijn dat de laadpaal of de auto dat "ontdekt" en die de laadsessie stoppen.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenE op 18-10-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnlonden
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 07:58
Dag

Ik heb sinds vandaag problemen met de communicatie tussen de smart evse en de sensorbox. Af en toe stopt het laden en geeft de smart evse aan "check wire". Even later communiceert hij weer.. Ik heb de datakabel vervangen door cat 5, ongeveer 20 meter. Zonder resultaat. De storing treed op als er geladen wordt maar ook als er niet geladen wordt. Soms werkt hij een tijd goed en valt daarna weer spontaan in storing check wire>

Ik heb met de scoop gekeken op storing op de kabel maar die is er bijna niet. Als ik de data kabel tussen sensor box en evse onderbreek zie ik wel dat komen van de evse maar niet van de sensorbox. Hij lijkt op een los contact. Maar dat kan ik mij niet voorstellen de totale kabel vervangen en alles tot 3 keer toe gecontroleerd. Ook kan het bijna geen over spraak van de voedingskabel zijn omdat de storing ook optreed als er niet geladen wordt en er dus geen stroom loopt. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Is opgelost. Storing van de zonnepanelen. Kabel verlegt en 2 terminators van 120 Ohm geplaatst

[ Voor 4% gewijzigd door johnlonden op 30-10-2021 17:41 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kan ook een slechte soldering op de PCB zelf zijn, heb je dat al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik heb recent toch maar een Eastron SDM630 Modbus V2 aangeschaft om het laden van de auto te meten, kon het niet laten voor 99€ O-)
Nu wilde ik hem aansluiten op de smartEVSE, maar doet die eigenlijk wel iets met de input?
Of is het de bedoeling dat als je geen sensorbox hebt, dat je dan een kWh meter gebruikt als input voor het 'smart' gedeelte?
Code lezen is niet echt mijn ding, dus ik kan helaas niet echt ontdekken of je ze naast elkaar kunt gebruiken voor de smartEVSE.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb nu al een sensorbox op de P1 hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 29-10-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tijdens het laden laat hij bij mij op het schermpje zien hoeveel kWh er al geladen is. Ik weet niet of hij dat ook doet als er geen kWh meter aangesloten is?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 22:49
Devil schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:06:
Tijdens het laden laat hij bij mij op het schermpje zien hoeveel kWh er al geladen is. Ik weet niet of hij dat ook doet als er geen kWh meter aangesloten is?
Heb je daar toevallig een foto van? Ben wel benieuwd waar dat dan in het scherm zichtbaar is. Maakt het nog uit in welke mode de evse staat? Heb zelf een sdm72d-m waarbij de A & B modbus op dezelfde A & B van de sensorbox naar evse zitten. Dit op aangeven van stegen. Maar wat dit nog extra zou moeten toevoegen is mij niet duidelijk.

Dit is mijn standaard smart scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItA9I_pD5YVZEV2iExbEHAJ4BhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYUtCc6WI2V4CW8JXPCGf2mn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Kingsolo op 30-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Heb geen foto en hoef voorlopig ook niet te laden. Maar als het er staat dan zie je het direct.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Oke, ik zie nu alleen de maximale laadstroom aan de rechterkant.
en wat er per fase totaal op dat moment wordt afgenomen aan de linkerkant met een hoogspanningsmastje.
Edit: zelfde schermpje als hierboven als bij @Kingsolo
@Devil Als je een foto hebt wanneer je weer laadt, dan ben ik wel benieuwd.

Edit2: Je kunt natuurlijk ook even de gebruiksaanwijzing lezen... :+
EV METER Set type of EV kWh meter (measures power and charged energy)
Disabled / Phoenix / Finder / Eastron / ABB / Custom
EV ADR Set the Modbus address for the EV Meter
Binnenkort de boel maar eens even aansluiten dan.

[ Voor 46% gewijzigd door Blackraven op 31-10-2021 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middachten
Robert-Jan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:52:
[...]

Zelfde hier, al eens gezocht naar zo'n soort oplossing, maar nooit gevonden!

Benieuwd hoe dit dan technisch werkt. Met sleepcontacten? Er moet wel 16 Ampere doorheen. Houd ons op de hoogte mocht je deze bestellen. :-)
Ik heb, na wat heen-en-weer geapp 2 van die dingen besteld en vandaag een UPS tracking code ontvangen. Ze zouden a.s. vrijdag aan moeten komen.
Ik heb de 3x32A versie besteld omdat ik nu al op max 3x25A laad.

Zodra ze binnen zijn zal ik hier wat posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
2 weken geleden waren de SmartEVSE weer op voorraad bij stegen.com
Helaas was ik net een weekend te laat met bestellen dus stel ik hier de vraag maar:
Heeft er iemand hier 1 over/niet meer nodig/extra besteld?
Ik laad mijn Tesla MX nu met de UMC maar dat gaat niet echt heel snel natuurlijk :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Middachten
Middachten schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb, na wat heen-en-weer geapp 2 van die dingen besteld en vandaag een UPS tracking code ontvangen. Ze zouden a.s. vrijdag aan moeten komen.
Ik heb de 3x32A versie besteld omdat ik nu al op max 3x25A laad.

Zodra ze binnen zijn zal ik hier wat posten!
De zelfoprollende haspels zijn, na wat invoerrechten/BTW beslommeringen, aangekomen!
De constructie ziet er degelijk uit, vooral de opbouw van de sleepring set lijkt hoogwaardig. De haspel zelf is wat eenvoudiger maar zeker stevig genoeg. Het ratel en opwind mechanisme is zwaar uitgevoerd en lijkt zeker geschikt voor een dikke kabel.
Ik ben nu aan het werken aan het ontwerp van de zuil waar ze in moeten komen.

Wordt vervolgd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv9MCh588MgYmfuQogrEP8iRRQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlyf16Ceke4jpPPdLsMXmKSh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YnG128S0CbKtRoSHTXR0gTZImM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2k8Cl8MTNtWIhd9YUS2XHZJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Devil schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:06:
Dat weet de evse niet zonder een kWh meter.

De evse vertelt alleen tegen de auto met hoeveel A er geladen _kan_ worden. Met hoeveel A de auto gaat laden bepaald de OBC zelf.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.

Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.

Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur :) )

Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
  1. De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
  2. De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
  3. Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LNW8CjXDgIji4kmqzfpbYJjLGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBmk5MuZLk65COExSfcJXbTH.png?f=fotoalbum_large

Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.

De benodigde materialen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzw4YD9f6SP44xPUFWF8ucSsJk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T0n7Ozz88KkzgqNqddKDMWKP.jpg?f=user_large
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.

Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.

De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.

Voor de aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI-IRLJ-RNVQJOmJ-lg32J7bRVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj3z74xW9kMcrDqMzGRoiIr2.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82HkUr4TtpJKbUddiwvBEelXO2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaNeGh1V45ry88gyJHWOjXDg.jpg?f=fotoalbum_large

Deksel erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcuyD_yrFPzKn2O0ETzs-aMFYSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBKmEw2OgBQCtJmN8Z9GmuhU.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.

Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.

De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf7sXc6zrxa3-jkSASpg0l5bvW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E3nA7fQHEKXLyJ7g5fmmGT8.jpg?f=fotoalbum_large

SmartEVSE en Relais aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLKalFUUdOIqS9lAmqDZfhIh-fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihQniic8ej2HkWfgRRKPLT8E.jpg?f=fotoalbum_large

Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRzKYu9GPkvrP2yjCi2rLAtYK_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd09ulhXKyZbI1qxcIr5Yz4o.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BOTwOHD4vHDEc44bb7IX9YfD-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnNbmsRftaMDaolzeyvmtbmq.jpg?f=fotoalbum_large

En kastje weer dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WmUbN6A16dAOI0nOLSdax3x1SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQvqXWnBXdOPJ7AYCMWzca11.jpg?f=fotoalbum_large

Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jxt4KXJvgHJLpcnwALFt4zlweq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPYpYdyc8qoNikeTIX3kd7xA.jpg?f=fotoalbum_large

3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy-S1XG5hQq8ePrDQTcyqKhz9_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJdqlH3TymA56PrFinHADqTP.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje monteren en kabels strippen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8znLqv6sm8oC4qtEpGCZCXUWBkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kStgibomJBOJICg1lyZ5162i.jpg?f=fotoalbum_large

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/637agz79apXBwplod4BymjjIhU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e05uaxu33pYfbC97SqR463R.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_l-tEwHApiJtv3Js-Dr_YKf5Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8SMC8j8bUmk7d74RBMD4icd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.

Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?

Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.

Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.

Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!

[ Voor 108% gewijzigd door vanenkelen op 19-11-2021 19:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Inmiddels ben ik ook weer een stap verder met mijn op EVSE-wifi gebaseerde installatie, en kan ik die direct vanuit Home assistant aansturen. Er zijn 3 laadstrategieën die de laadpaal kan hanteren:
- op een gefixeerde snelheid laden
- alleen het overschot laden ('smart charging')
- load balancing (laden terugschroeven om niet boven de aansluitwaarde te komen)

Die laatste staat altijd aan, ongeacht de strategie die je kiest. En dat levert dan deze interface op (de auto is nu niet aangesloten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjfvFFZfh07iOPvwa2pLu-xR-QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1z9rypQBDduuDsPjDuoRDwaW.png?f=user_large

Mocht er een andere grootverbruiker aan gaan, dan schroeft de laadpaal binnen 3 seconden (end-to-end) het vermogen terug. Daarmee valt hij ruimschoots binnen de marge van de zekering. :)

Ik heb gemerkt dat de auto soms niet goed start met laden door de wisselingen in amperage, als het bijvoorbeeld deels bewolkt is. De 'herstart' knop onderbreekt de CP-signaal, waardoor ik het laden weer aan de gang krijg zonder dat ik de kabel eruit moet halen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
@vanenkelen

Ziet er sjiek uit!

De poort te laag lijkt mij onhandig met het inpluggen dus dat zit toch goed zo, een paar plantjes er voor en dan is de vrouw ook blij :)

Volgens mij plaatsen netbeheerders nu altijd een DSMR 5 compatible meter, dus dan maakt het merk en type niet meer uit, die werken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

maarten_NL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:21:
Volgens mij plaatsen netbeheerders nu altijd een DSMR 5 compatible meter, dus dan maakt het merk en type niet meer uit, die werken allemaal.
Het gekke is dat mijn huidige meter (de Landis+Gyr e350) ook DSMR5 is, maar toch werkt hij niet. Maar ik hoop inderdaad dat een nieuwe meter helemaal up to date is en zal werken. En anders wordt het van die transformator klemmen plaatsen op de hoofdaansluiting en nog wat kabels wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:32:
[...]

Het gekke is dat mijn huidige meter (de Landis+Gyr e350) ook DSMR5 is, maar toch werkt hij niet. Maar ik hoop inderdaad dat een nieuwe meter helemaal up to date is en zal werken. En anders wordt het van die transformator klemmen plaatsen op de hoofdaansluiting en nog wat kabels wegwerken.
Heb je er de goede kabel tussen zitten?

Ik heb gemerkt dat als je een rj11 aan de sensorbox hangt (ook al zet bijv een Raspberry de p1 pin 2 hoog), dat de sensorbox geen data verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ja, heb er een rj12 kabel tussen zitten met alle 6 de aders verbonden. Zou goed moeten zijn.

Maar ik ga hem voor de zekerheid wel eens testen. Voor hetzelfde geld is de kabel defect. Totaal niet bij stil gestaan 🙃.

[ Voor 41% gewijzigd door vanenkelen op 17-11-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:10:
Ja, heb er een rj12 kabel tussen zitten met alle 6 de aders verbonden. Zou goed moeten zijn.

Maar ik ga hem voor de zekerheid wel eens testen. Voor hetzelfde geld is de kabel defect. Totaal niet bij stil gestaan 🙃.
En wellicht een raspberry, esp8266, of een USB P1 poort ding er even aanhangen en testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barneby
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 08:54
@vanenkelen

Netjes gemaakt!

De sensorbox kan je beter naast de elektra meter houden. De kabel tussen sensorbox en SmartEVSE kan dan een (afgeschermde) netwerkkabel zijn. Gebruikt protocol is MODBUS via RS485 hardware. Dit is beter geschikt voor de langere afstand dan het P1 systeem. Zie hier: https://github.com/ilseh/Oppleo/tree/master/doc/diagrams

Denk je er aan om een 4 polige hoofdschakelaar klaar te leggen. Anders kan Stedin niet zoveel doen verwacht ik.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Krisp schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:10:
Inmiddels ben ik ook weer een stap verder met mijn op EVSE-wifi gebaseerde installatie, en kan ik die direct vanuit Home assistant aansturen. Er zijn 3 laadstrategieën die de laadpaal kan hanteren:
- op een gefixeerde snelheid laden
- alleen het overschot laden ('smart charging')
- load balancing (laden terugschroeven om niet boven de aansluitwaarde te komen)

Die laatste staat altijd aan, ongeacht de strategie die je kiest. En dat levert dan deze interface op (de auto is nu niet aangesloten):
[Afbeelding]

Mocht er een andere grootverbruiker aan gaan, dan schroeft de laadpaal binnen 3 seconden (end-to-end) het vermogen terug. Daarmee valt hij ruimschoots binnen de marge van de zekering. :)

Ik heb gemerkt dat de auto soms niet goed start met laden door de wisselingen in amperage, als het bijvoorbeeld deels bewolkt is. De 'herstart' knop onderbreekt de CP-signaal, waardoor ik het laden weer aan de gang krijg zonder dat ik de kabel eruit moet halen.
Netjes, kun je delen hoe je het load balancing gedeelte hebt ingericht in HASS?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

maarten_NL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:16:
[...]
En wellicht een raspberry, esp8266, of een USB P1 poort ding er even aanhangen en testen?
Er hangt al jaren een raspberry pi aan de P1 poort en die werkt prima. Heb de Sensorbox zowel via een splitter als rechtstreeks op de meter aangesloten maar er gebeurt niets. Ik gebruik daarvoor de actieve splitter van Tech4U, die al vaker in dit topic is besproken als goed werkende splitter.

Ik denk dat het de meter is, maar kabel ga ik ook nog even testen.
barneby schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:15:
@vanenkelen

Netjes gemaakt!

De sensorbox kan je beter naast de elektra meter houden. De kabel tussen sensorbox en SmartEVSE kan dan een (afgeschermde) netwerkkabel zijn. Gebruikt protocol is MODBUS via RS485 hardware. Dit is beter geschikt voor de langere afstand dan het P1 systeem. Zie hier: https://github.com/ilseh/Oppleo/tree/master/doc/diagrams

Denk je er aan om een 4 polige hoofdschakelaar klaar te leggen. Anders kan Stedin niet zoveel doen verwacht ik.
Ja is ook nog een optie. De Rj12 kabel die ik nu gebruik is 3 meter lang. Nu zeggen ze bij de tech4u splitter wel dat, omdat hij actief is, kabels tot 5 meter geen probleem zouden moeten zijn.

En inderdaad het boodschappenlijstje voor de werkzaamheden voorafgaand het bezoek van Stedin staat al klaar. 👍🏻

[ Voor 45% gewijzigd door vanenkelen op 18-11-2021 07:43 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
Wat is een handige of mooie oplossing voor de bevestiging van die sensorbox?

Er zit nu geen bevestigings mogelijkheid op, anders dan los op een plank leggen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Pim57 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:02:
Wat is een handige of mooie oplossing voor de bevestiging van die sensorbox?

Er zit nu geen bevestigings mogelijkheid op, anders dan los op een plank leggen.
Gewoon met dubbelzijdig tape tegen de achterwand plakken. Zie rood omlijnde gedeelte hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0zhClRzMxX4ut57ke8RWTjMCyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgUlIfmWcZT82bHxfjfafvJK.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:10:
Kabel getest en die is goed! Dan kunnen het dus nog twee dingen zijn:
  1. De afstand, maar voor mijn gevoel is 3 meter kabel niet perse problematisch. De kabel ligt ook nergens direct tegen de 230 kabels aan. Wel tegen de signaalkabel voor de locking actuator, maar dat is laagspanning en die kabel is wel volledig afgeschermd.
  2. De meter die niet compatible is.
Ik gok op optie 2. Als Stedin straks geweest is, ik een nieuwe meter heb en het dan nog niet werkt, dan ga ik kijken of ik de module ga verplaatsen of andere (afgeschermde) kabels ga plaatsen.
Pagina: 1 ... 18 ... 88 Laatste