Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@quaasteniet die zwarte 4 aderige kabel is de laadkabel?

Blauw en bruin met de witte tywrap zitten al praktisch goed, die moeten in de IN klem boven. Blauw op N, bruin op L1.
Blauw en bruin van de laadkabel moeten op OUT, liefst met adereindhuls.
Groen/geel op de vrije groengele rijgklem op de dinrail. Schroevendraaier diep in het vierkante gaatje steken zodat de klem open gaat, ader erin, schroevendraaier eruit.
De dunne zwart/witte zal CP zijn. Die in de bus van de rode draad rechtsonder.

Zie voor een foto van de driefase variant hier: Coolname in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaasteniet
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07-2024
@Proton_ awesome!! Dan heb ik het maar eigen inzicht precies zo zitten als je aangeeft dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkelsontour
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-04 14:16
Hi all,

Gisteren een EV-Box laadpaal (uit 2015) op de kop getikt.
Ik heb me even ingelezen bij evbox, maar ik weet nog niet of ik dat met die backend daar zo zie zitten...

Toevallig kwam ik op dit erg interessante topic uit _/-\o_

Ik ben nu sterk aan het denken om de regelunit uit de evbox te halen en dit te vervangen door een smart evse. Dan ben ik niet meer afhankelijk van evbox en dat bevalt me wel.

Maar het is me nog niet duidelijk hoe ik het laden nu kan laten starten. Is het met de smart evse "auto inpluggen en laden"? Of is het ook mogelijk om het zo in te stellen dat er bijvoorbeeld alleen 's nachts tussen bepaalde uren geladen wordt? Daar kan ik in de manual van de smart evse niets over terugvinden.
Zijn er misschien alternatieven om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb al een zwave-controller in huis. Zou het een optie kunnen zijn om de CP-draad te schakelen met een zwave-schakelaar? Dan kan de stekker bij thuiskomst in de auto, maar gaat het laden pas van start als de CP-draad geschakeld wordt?

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bikkelsontour
Van de site:
External input to Enable/Disable SmartEVSE with a switch.
Dus daar kan een zwave switch aan neem ik aan (wel ff checken of hij potentiaalvrij is).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkelsontour
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-04 14:16
@Proton_
Oeps, overheen gelezen...
Tnx, ik ga ermee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 09:31
mukky schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:21:
[...]

Volgens mij bedoel je de middelste groep, die is geïnstalleerd door iemand anders. Kabel loopt direct naar een inductiekookplaat. Ik las overigens hier dat 1,5 mm wel voldoende is voor 16 ampère.
Die bedoelde ik inderdaad.
Ik heb me behoorlijk geïrriteerd over de link van visser-assen.
2.5mm is de norm, en voor leidingen die langdurig belast worden (ik acht een kookgroep er daar wel 1 van), is 1.5mm gewoon brandgevaarlijk.

Een 2 of 3 fase kookgroep hoort a) in een 19mm buis te zitten en 5x 2.5mm vd draad of kabel te bevatten.

Ik wilde pas reageren als ik ook iets kon vinden in de NEN1010. Dit artikel is wat er het meest in de buurt komt.
Ik heb mezelf even aangemeld om het te kunnen lezen:
https://www.installatiejo...e-keukenverdeler-10111118

Snel laten vervangen😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
GMJansen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:18:
[...]

Die bedoelde ik inderdaad.
Ik heb me behoorlijk geïrriteerd over de link van visser-assen.
2.5mm is de norm, en voor leidingen die langdurig belast worden (ik acht een kookgroep er daar wel 1 van), is 1.5mm gewoon brandgevaarlijk.

Een 2 of 3 fase kookgroep hoort a) in een 19mm buis te zitten en 5x 2.5mm vd draad of kabel te bevatten.

Ik wilde pas reageren als ik ook iets kon vinden in de NEN1010. Dit artikel is wat er het meest in de buurt komt.
Ik heb mezelf even aangemeld om het te kunnen lezen:
https://www.installatiejo...e-keukenverdeler-10111118

Snel laten vervangen😀
Off-topic. Hoort hier thuis Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 21:49
Middachten schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:36:
Nou, het is dan eindelijk gelukt om de duo-laadpaal voor wat betreft het technische deel af te bouwen.

[Afbeelding]
Nu, na bijna twee maanden in gebruik, nog even een korte update:

De opstelling staat nu op 3x25A en dat was zo simpel als de menu setting in de Smart EVSE aanpassen toen Liander langs geweest was voor de upgrade naar 3x35A voor de hoofd aansluiting. Ideaal!

Als ik dit nog een keer zou bouwen zou ik de volgende aanpassingen maken:
  • de hoofdschakelaar weglaten, dit is echt overkill die ik geen enkele keer gebruikt heb in het opbouwen/aansluiten, laat staan in het gebruik
  • de schakelaars/status indicators weglaten, deze gebruik ik nooit. En de status indicator voegt niks toe
Over een week of 6 hoop ik dat de definitieve opstelling met een zuil klaar is. Dan zal ik weer een update posten.

Nog wel een vraag voor nu: heeft iemand een idee hoe je de DC lekstroom beveiliging kunt testen? Ik heb er een hoop geld aan uitgegeven, nu wil ik ook weten of het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:45
Hoi,

Ik heb vandaag een EVBox Business Line uit 2014 geïnstalleerd (1 fase, 3,7 kW) voor onze Renault Zoe. Hoewel de ring groen wordt, komt de box niet online. Laden lukt dus ook niet, zodra ik dat probeer licht de led-ring even groen, en daarna rood op (EDIT: knippert 10x rood).

Het viel me op dat de box een luide piep geeft bij het inschakelen, in de handleiding lees ik het volgende:

"Het laadstation mag geen duidelijke toon uitzenden wanneer deze wordt ingeschakeld"
  • Stuurstroom-onderbreker (C6) is uitgeschakeld
  • 12V staat niet aan (controleer of het licht van 12V voeding uit is)
  • Kleine stekkers op de controller zijn niet goed ingedrukt
"Is de stuurstroom-onderbreker (C6) ingeschakeld? Er is een duidelijke toon wanneer de stroomonderbreking wordt ingeschakeld."

Kan iemand mij vertellen wat de C6 stuurstroom-onderbreker is? Wat moet ik precies doen om dit werkend te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8QKzZH8LkTAz1A6cfFDwE_BjpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1TbuKlSxEdrwGtupfUCEXix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwskI4pnV8gXdEoAcYFjUSsi3nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2Ax8U3zqeV2C1p2BMhKB53i.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:
Overigens zie ik in oudere handleidingen weer dit staan, dus het lijkt alsof dit veranderd is?

“ Laadstation geeft geen duidelijk geluidsignaal als er spanning op het station wordt gezet”.
“ Staat de stuurstroomautomaat (C6) aan? Er klinkt een luide toon bij inschakelen van de automaat”.

In dat geval lijkt het weer wel gewoon goed (en waarschijnlijk toepasselijk voor onze oudere box).

Iemand enig idee wat ik nog moet doen?

Hulp wordt gewaardeerd, alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door spacefreek op 25-04-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
spacefreek schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:08:
Kan iemand mij vertellen wat de C6 stuurstroom-onderbreker is? Wat moet ik precies doen om dit werkend te krijgen?
Als ik de handleiding lees is dat een google translate vertaling voor een RCBO. Dat betekent "residual current circuit breaker with overcurrent protection". Ik zou dat eerder groep of automaat noemen dan een stuurstroom-onderbreker.

Op jouw foto's zit die rechts naast de zwarte voeding en links naast die zwarte "plaat". Hij staat gewoon aan, dus dat zal het probleem niet zijn.

Sterker nog, als ik de handleiding in andere talen lees is die toon juist wel goed. Het is pas een probleem als je die niet krijgt wanneer je hem aanzet. In het Engels is het probleem "Charging station does not emit clear tone when switch is set to on" en in het Duits "Die Ladestation gibt keinen klaren Ton wieder, wenn der Schalter eingeschaltet ist."
Overigens zie ik in oudere handleidingen weer dit staan, dus het lijkt alsof dit veranderd is?
Ja, dat is dus precies wat het zou moeten zijn (volgens mij dan).

Ik vind het toch knap dat een Nederlands bedrijf zo'n slechte omschrijving in het Nederlands weet te produceren. Als die toon wel een probleem zou zijn dan is een omschrijving als "mag geen toon uitzenden" (wat ook al een slechte vertaling van het Engelse "emit" lijkt te zijn) ook al vreemd, dan zou je het probleem omschrijven als "maakt piep-geluid tijdens opstarten" ofzoiets.

Het lijkt wel alsof iemand een document kwijt is geraakt en de maar even google translate over de Engelstalige versie heeft gegooid.
Iemand enig idee wat ik nog moet doen?
Volgens de handleiding is een rode ring (die niet knippert) een probleem met de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Bedankt JeroenE
Sterker nog, als ik de handleiding in andere talen lees is die toon juist wel goed. Het is pas een probleem als je die niet krijgt wanneer je hem aanzet. In het Engels is het probleem "Charging station does not emit clear tone when switch is set to on" en in het Duits "Die Ladestation gibt keinen klaren Ton wieder, wenn der Schalter eingeschaltet ist."
Haha, precies ja, die handleiding zet je dus volledig op een verkeerd spoor.

Zodra ik de box onder spanning zet, gebeurt exact dit:
"Schakel de voedingsspanning bij de hoofdverdeler/ meterkast in. Het oplaadstation zal
nu een zelftest uitvoeren. De LED-ring rond de contactdoos geeft de volgende
kleurindicaties tijdens de zelftest (max. 60 sec.):
a) ROODknipperend: Opstarten, zelftest en verbinding zoeken met het netwerk.
b) GROEN of UIT: Stand-by, gereed voor gebruik LED-ring is uit voor
autostart/drukknop modellen, LED-ring is groen voor modellen met modem)."
Dat lijkt dus allemaal oke (ook de aarde?)
Volgens de handleiding is een rode ring (die niet knippert) een probleem met de aarde.
Zou dat niet direct al bij het op spanning zetten moeten zijn? Of inderdaad pas als je een laadsessie start? (ik kon dit niet vinden in de handleiding).

Als ik een laadsessie start (de ring is daarvoor continue groen), knippert de ring een paar keer kort groen na aanbieden van de laadpas (de vergrendeling wordt ook geactiveerd), daarna knippert de ring 10x rood (de vergrendeling gaat weer los). Zou het misschien alleen een fout aan de back-office kant kunnen zijn? Of toch aarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@spacefreek wat vindt de Zoe? Zeker de oude versie doet wel eens moeilijk met aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Hi Proton_,

De Zoe (2015) knippert ook wisselend rood/blauw (Z.E. icoon in lader).
Ik vind het moeilijk te beoordelen of het de Zoe is, of de lader, al is de laatste dus wel offline in het back-office systeem (dus daar zoek ik het vooralsnog):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErWu2dQNjr9shdmBm7F2uHRZZpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPS2goarWpfgAc1aGYiIUbTP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@spacefreek wellicht kan je dat met hulp van een buur/collega uitsluiten: gedrag vastleggen van een correct ladende Zoe en zien hoe de laadpaal op een andere auto reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Bedankt Proton_, al is dat misschien nu nog te snel:

Vanmorgen namelijk bij de wallbox gaan kijken, om erachter te komen dat de groene ring niet meer brandt. Stroom eraf en even later erop, de wallbox piept (zoals hoort) en knippert een aantal keer rood (ook zoals het hoort), maar vervolgens gaat de ring uit (en gebeurt niks), hij zou groen moeten worden omdat er een modem/RFID in zit. Ik zal dus nog even verder moeten zoeken, ideeën zijn welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door spacefreek op 25-04-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
spacefreek schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:09:
Zou dat niet direct al bij het op spanning zetten moeten zijn? Of inderdaad pas als je een laadsessie start? (ik kon dit niet vinden in de handleiding).
Dat weet ik ook niet, dat staat er inderdaad niet.
Als ik een laadsessie start (de ring is daarvoor continue groen), knippert de ring een paar keer kort groen na aanbieden van de laadpas (de vergrendeling wordt ook geactiveerd), daarna knippert de ring 10x rood (de vergrendeling gaat weer los).
Rood knipperen is iets anders dan rood branden (wat je eerst schreef). Rood knipperen betekent dat de vergrendeling niet werkt. Je schrijft zelf dat dit wel zo is, maar misschien is er toch iets niet goed. Als de pin niet ver genoeg er in gaat of de laadpaal krijgt geen signaal dat het is gelukt dan kan dit natuurlijk ook het probleem zijn. Zitten alle draadjes van en naar de vergrendelingsmotor wel goed vast?
Zou het misschien alleen een fout aan de back-office kant kunnen zijn?
In de Engelstalige handleiding is dit ook een signaal dat er helemaal geen communicatie met de backend is (in de Nederlandstalige handleiding staat dit net weer niet), maar het kan ook betekenen dat de laadpas niet wordt geaccepteerd.
spacefreek schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:52:
maar vervolgens gaat de ring uit (en gebeurt niks), hij zou groen moeten worden omdat er een modem/RFID in zit.
Dat mag helemaal niet van de handleiding, die fout staat er niet in :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Dank wederom Jeroen,
Dat weet ik ook niet, dat staat er inderdaad niet.
Handig he, zo'n lekker volledige handleiding..
Rood knipperen is iets anders dan rood branden (wat je eerst schreef). Rood knipperen betekent dat de vergrendeling niet werkt. Je schrijft zelf dat dit wel zo is, maar misschien is er toch iets niet goed. Als de pin niet ver genoeg er in gaat of de laadpaal krijgt geen signaal dat het is gelukt dan kan dit natuurlijk ook het probleem zijn. Zitten alle draadjes van en naar de vergrendelingsmotor wel goed vast?
Klopt, excuus, ik heb het hierboven met een EDIT verbeterd. Ik zal eens kijken naar de draadjes richting die motor. Overigens hoor ik wel dat de vergrendelingsmotor beweegt/dicht lijkt te gaan (of dat probeert).
In de Engelstalige handleiding is dit ook een signaal dat er helemaal geen communicatie met de backend is (in de Nederlandstalige handleiding staat dit net weer niet), maar het kan ook betekenen dat de laadpas niet wordt geaccepteerd.
Ik ga de backend wel even bellen, ze blijken 24/7 bereikbaar te zijn.
Dat mag helemaal niet van de handleiding, die fout staat er niet in :|
Ja, we kunnen in ieder geval concluderen dat de handleiding niet echt volledig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Inmiddels gesproken met EVBox, verhelderend.

Ze hebben 2 back-end systemen: een oud systeem (back-office), en een nieuw systeem (Everon).

Alle nieuwe en overgenomen laders (die dus opnieuw onder een nieuw account worden toegevoegd) moeten naar Everon worden gemigreerd. Aangezien ik de lader niet kon toevoegen in de Everon web-portal (stond nog in het oude systeem) had ik reeds gebeld om dit over te zetten, daarna kon ik de lader wel toevoegen in de web-portal, dus leek goed te zijn.

Nu krijg ik te horen dat de lader toch nog niet in Everon staat, die gaat nu door de tweede-lijn gemigreerd worden. Evengoed zie ik de lader dus wel al in mijn Everon omgeving staan (misschien alleen aan de front-end toegevoegd?), kennelijk is de migratie dus nog niet volledig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDDOSyidT1eif_mvoKly9Ondmv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SfLuK2PP4vhZEKzfr45uFjl.png?f=user_large

Jeroen, de kabels van de vergrendelingsmotor lijken gewoon goed verbonden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roschambo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2023
Maakt het eigenlijk voor de auto nog uit welke richting de fases draaien? Links of rechts draaiend bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zviw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 10:03
Middachten schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:06:
[...]
Nog wel een vraag voor nu: heeft iemand een idee hoe je de DC lekstroom beveiliging kunt testen? Ik heb er een hoop geld aan uitgegeven, nu wil ik ook weten of het werkt!
Leuke vraag. Ik zou denken: DC is DC dus een batterij met een flinke weerstand door het “oog” van de sensor heen lussen en je hebt een DC stroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik wil een laadpaal bouwen die laadt op hoeveel zonnestroom ik over heb. Terwijl meestal het punt is of je niet je aansluiting overbelast. Dit kam vast als ik er de tijd in steek (heb ik nu nog niet) en bijvoorbeeld de SmartEVSE code aanpas.

Maar wat moet ik verwachten qua hoevaak per minuut/uur je kan veranderen van laadsnelheid? Even los van hoe vaak het zou kunnen in een software loopje, bedoel ik meer of er iets is waar ik rekening mee zou moeten houden in de SmartEVSE of de auto zelf.

Gaat bij om een accu systeem, 5kWp aan solar en mijn omvormer kan dat ook prima leveren (5kW+) en mijn auto kam tot 7kW enkelfase laden.
Ik wil eigenlijk kunnen regelen van 100W tot 5000W. Al is 100W misschien niet realistisch en zal voor te veel opstarten en afsluiten zorgen.
In de winter zal ik er niet op kunnen laden weet ik wel, maar in de zomer zal het leuk werken.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 28-04-2021 23:26 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Anoniem: 63465 vaak (1x per seconde in ieder geval), en je hoeft het niet zelf te bouwen.
Bij SmartEVSE zit het ingebouwd:
Maverick in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Minimale laadstroom is 6A en je moet bij het starten kiezen voor 1 of 3 fasen.
Dus je kan regelen vanaf ~1300W.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 29-04-2021 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Anoniem: 63465 Een EV mag er ook nog een aantal seconden over doen om het signaal te volgen. Dat hoeft niet, maar het mag dus wel. Ik meen 5 of 10 seconden, dus dat is best "lang". Dus je moet er rekening mee houden dat je altijd een beetje achter loopt en dus de stroom vanuit je omvormer toch terug het net in gaat of je toch nog net aan het verbruiken bent. Bij een mooie dag (of een egaal grijze dag) zal dat niet zo heel veel uit maken, maar als je een dag hebt met veel wolken en de opwekking van je PV systeem steeds hoog-laag-hoog-laag is tikt dat natuurlijk wel door.

Op zich kan je natuurlijk eens meten hoe lang het duurt eer je auto zich aanpast aan de veranderde snelheid. Voor zover ik weet is dat wel redelijk constant; alleen op het laatste stuk zijn er natuurlijk genoeg auto's die niet meer op de volle snelheid laden maar de laatste Wh's met een lagere snelheid in de accu stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Proton_ schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:44:
@Anoniem: 63465 vaak (1x per seconde in ieder geval), en je hoeft het niet zelf te bouwen.
Bij SmartEVSE zit het ingebouwd:
Maverick in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Minimale laadstroom is 6A en je moet bij het starten kiezen voor 1 of 3 fasen.
Dus je kan regelen vanaf ~1300W.
Ok die 6A komt van de laders in de auto's of de SmartEVSE?

Als ik gewoon feed-in doe vanaf mijn accu systeem het net op, dan kan ik die solar functie gebruiken. Als ik echter offgrid ga, dan moet ik zelf de boel aan de gang houden.
Als accu vol raakt, gaat PV minder hard de accu laden, en moet je dus actuele PV vermogen + 100 Watt o.i.d. doen, zodat hij omhoog weg kan lopen tot hij stopt bij wat zijn werkelijke haalbare vermogen is op dat moment.

Ik behandel de auto als een soort dump load. En zo zullen er meer dumploads komen in de vorm van watertank of warmteopslag.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 29-04-2021 10:30 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
!null schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:26:
[...]

Ok die 6A komt van de laders in de auto's of de SmartEVSE?
Minimaal 6A zit in de laadprotocol. Dus als een laadpaal (via PWM signaal) communiceert 'zo laag mogelijk' dan is dat 6A. Als de auto besluit nog lager af te nemen dan mag dat (bijv. voor standverwarming of balanceren van de batterijen)

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 29-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Volvo P8, EV-box,

Beste forumleden, reeds 5 jaar rijd ik hybride en de laatste 4 maanden volledig elektrisch. Vanwege de grotere accu capaciteit in de Volvo P8 wordt het belangrijker om sneller te kunnen laden. Vandaar mijn volgende vraag.
Is reeds gepost op het volvo/polestart forum maar op advies van een medeforum lid ook hier gepost.

5jaar geleden een evbox gekocht. In die tijd kon mij auto alleen 1 fase laden en daarom ook een laadstation met 1 fase. Zijn er forumleden die een 1fase laadstation hebben omgebouwd naar een 3 fase? Er lijkt genoeg ruimte over te zijn. Deze weggooien en een nieuwe kopen is niet alleen geld weggooien maar klinkt ook niet echt duurzaam. Ideeën,?

De grondkabel is nog niet voorbereid op 3 fase maar dat lijkt een koud kunstje. De meterkast wordt binnenkort aangepast (tegelijkertijd met een aantal andere aanpassingen). De laadpaal is voor mij een grotere uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Recharge365
Dat kan, de communicatie en signalering is hetzelfde. De kast en EVSE met eventuele backoffice kan je dus hergebruiken.

Je moet een vierpolig relais toevoegen, met 230V spoel kan je die schakelen met het bestaande 1fase relais.

De laadkabel (indien vast) moet ook vervangen worden, als je een socket hebt moet je controleren of alle pinnen aanwezig zijn en hoe ze aangesloten worden (persen of schroeven).

Als je een bemeterde variant hebt, moet ook de meter vervangen worden voor een compatibele driefase variant.

Dus afhankelijk van de precieze omstandigheden, is het alleen een relais toevoegen of een relais, kabel, stekker en meter uitwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Proton_ schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:57:
@Recharge365
Dat kan, de communicatie en signalering is hetzelfde. De kast en EVSE met eventuele backoffice kan je dus hergebruiken.

Je moet een vierpolig relais toevoegen, met 230V spoel kan je die schakelen met het bestaande 1fase relais.

De laadkabel (indien vast) moet ook vervangen worden, als je een socket hebt moet je controleren of alle pinnen aanwezig zijn en hoe ze aangesloten worden (persen of schroeven).

Als je een bemeterde variant hebt, moet ook de meter vervangen worden voor een compatibele driefase variant.

Dus afhankelijk van de precieze omstandigheden, is het alleen een relais toevoegen of een relais, kabel, stekker en meter uitwisselen :)
Dag Proton_ bedankt voor je reactie. Ik zal "binnenkort" de connector eens inspecteren om te kijken welke polen er allemaal aanwezig zijn. Het is inderdaad een bemeterde versie, ik zal het internet eens checken wat voor varianten er zijn. het lijkt dus eenvoudig uit te voeren. Ik had EV-Box al eens gevraagd of ze een upgrade kit hadden maar helaas. Alleen een volledig nieuwe versie was mogelijk. Nogmaals bedankt voor je hulp. Als er forumleden zijn die de "upgrade" al uitgevoerd hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_d_b
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-04-2022
Goedemorgen allen,

Ik lees al aardig wat jaren mee op dit forum in verschillende topics, maar zal vandaag mijn eerste post doen ;)

De situatie die ik heb is het volgende. Ik heb een evbox elvi 11kw laadpaal zonder kwh meter. Omdat ik met mijn nieuwe auto vaker thuis laad (ben over gestapt van een GTE naar een id3 eind vorig jaar) wil ik deze kosten verrekenen met mijn werkgever. Ik heb een kwh meter(SDM630 Modbus) gekocht en deze in de laadpaal gemaakt.
Daarbij heb ik 2 draden voor de kwh meter toegevoegd in de laadpaal omdat deze niet aanwezig waren.

Maar nu komt het probleem, ik krijg de laadpaal niet zo ingesteld dat hij de kwh meter herkend en de gegevens registreerd. EVbox wilt me niet verder helpen, die zeggen; koop maar een nieuwe paal.. Maar dat vind ik zonde van een weinig gebruikte paal die prima fuctioneerd..

Is er iemand, of meerdere :P, die mij verder kunnen en willen helpen?
Dankjewel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zonder evbox support gaat het niet in de backoffice komen.
Het is niet eens zeker dat de firmware in je paal de meter ondersteunt :)
1x per jaar een foto van de tellerstand is misschien de makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_d_b
Proton_ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:27:
Zonder evbox support gaat het niet in de backoffice komen.
Het is niet eens zeker dat de firmware in je paal de meter ondersteunt :)
De laadpaal is in de backoffice aanwezig en werkt ook goed, laadsessies zijn zichtbaar alleen zonder verbruik.
Is er ergens firmware beschikbaar om deze te updaten?
Proton_ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:27:
1x per jaar een foto van de tellerstand is misschien de makkelijkste manier.
Dat zou uiteraard kunnen, maar dit zou voor mij het allerlaatste scenario zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
martin_d_b schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:35:
[...]

De laadpaal is in de backoffice aanwezig en werkt ook goed, laadsessies zijn zichtbaar alleen zonder verbruik.
Is er ergens firmware beschikbaar om deze te updaten?

[...]

Dat zou uiteraard kunnen, maar dit zou voor mij het allerlaatste scenario zijn..
Ik snap je denkwijze maar je kunt niet zomaar een willekeurige meter in een laadpaal stoppen die ontworpen is door een andere partij en dan verwachten dat die deze kunnen integreren in hun backoffice. Modbus is alleen maar een standaard om apparaten op elkaar aan te sluiten, het protocol over welke informatie ze met elkaar uitwisselen moet je zelf definiëren. In jouw geval betekent dat EVBox dus ondersteuning in hun firmware moet inbouwen om jouw meter te kunnen uitlezen tenzij... ze de meter al ondersteunden. Als het niet werkt lijkt me dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_d_b
mukky schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:00:
[...]

Ik snap je denkwijze maar je kunt niet zomaar een willekeurige meter in een laadpaal stoppen die ontworpen is door een andere partij en dan verwachten dat die deze kunnen integreren in hun backoffice. Modbus is alleen maar een standaard om apparaten op elkaar aan te sluiten, het protocol over welke informatie ze met elkaar uitwisselen moet je zelf definiëren. In jouw geval betekent dat EVBox dus ondersteuning in hun firmware moet inbouwen om jouw meter te kunnen uitlezen tenzij... ze de meter al ondersteunden. Als het niet werkt lijkt me dat niet het geval.
:/ Dat is minder.. Ik ga maar eens orienteren voor een alternatief en deze op MP zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mukky Het probleem is dat er niet genoeg informatie is; wellicht werkt het prima als de kWh-meter op een andere baudrate wordt gezet of op een ander address ingesteld etc.

Dus wat dat betreft snap ik de vraag om meer informatie wel. Ik weet alleen niet wat de kans is dat iemand die hier kan geven. Wellicht is er wel iemand die een Elvi ooit heeft open geschroefd en kan vertellen wat voor soort kWh-meter er in zit?

Maar het kan dan nog steeds goed zijn dat het nooit gaat werken, als de firmware de standen niet uitleest of doorgeeft. Bijvoorbeeld omdat dat alleen gebeurd als er een pasje wordt gebruikt.

De meeste kans heb je natuurlijk bij de fabrikant, maar als die niet wil meewerken zal het voor @martin_d_b wel een lastig verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51

Q-bone

Dusss...

Onze laadpaal zou rond de 40 a 50 meter van de meterkast afkomen. Is het handiger om de evse in de meterkast de te plaatsen en de dc stroomkabel 40-50 meter lang te maken (dc heeft minder stroomverlies over lengte) (excuses zit met mijn hoofd in de zonnepanelen, altijd discussie of de omvormer bij de panelen moet of in de meterkast :+ ) of de ac kabel 40-50 meter lang te maken en de evse vlak bij de laadkabel te hangen?

Daarbij zou ik de graag een smart sensorbox v2 willen plaatsen voor de load balancing, echter die moet ik de meterkast, zitten daar nog maximale lengtes aan, voor het geval de evse 40-50meter ver weg komt?

[ Voor 11% gewijzigd door Q-bone op 03-05-2021 07:48 . Reden: oopsie ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 16:51
@Q-bone Als je denk dat er door de type 2 bij een dergelijk laadstation DC spanning loopt dat zou ik niet aan een zelfbouw laadpaal beginnen. (is beide gewoon dezelfde AC spanning, laadpaal is vooral een slim relais).
Verder kun je denk ik denk het beste de Evse dichter bij de auto doen en de smart sensor box bij de meterkast.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

ice-T106 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:35:
@Q-bone Als je denk dat er door de type 2 bij een dergelijk laadstation DC spanning loopt dat zou ik niet aan een zelfbouw laadpaal beginnen. (is beide gewoon dezelfde AC spanning, laadpaal is vooral een slim relais).
Verder kun je denk ik denk het beste de Evse dichter bij de auto doen en de smart sensor box bij de meterkast.
Maar weet je of er een lengte beperking zit op de smart sensor box? Normale utp is meestal rond de 100meter.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 14-06 16:51
Q-bone schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:49:
[...]

Maar weet je of er een lengte beperking zit op de smart sensor box? Normale utp is meestal rond de 100meter.
Is dacht ik modbus 485 en dan kan nog wel meer dan 100 meter zover ik weet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ice-T106 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Is dacht ik modbus 485 en dan kan nog wel meer dan 100 meter zover ik weet.
RS-485 met modbus protocol. ;) 1.2 km, dat is toch wel lang genoeg?

https://www.virtual-seria...articles/modbus-vs-rs485/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:52
Weer een 2e hands zelf geplaatste EVBOX vraag..

EV Box Homeline 1-fase 3,7kw met vaste kabel van 2017 overgenomen, geplaatst, aangesloten en in de Backoffice van EV Box geactiveerd.

De stekker aangesloten op de Mercedes CLA 250E. Na het aanbieden van de laadpas start de handshake en vergrendelt de stekker.

Daarna is de kleur een seconde geel (wacht op voertuig/gereed) dan blauw (laden) en springt daarna weer terug naar geel. Met de laadpas kan ik de transactie weer stoppen/starten maar laden lukt nooit. Geen rood/rood knipperen van foutmelding oid.

Het laden start dus niet. In de auto wordt op het display 0,0 kw laadvermogen getoond. Even later ontvang ik in de Mercedes Me app dat er een fout is opgetreden in het opladen.

Al contact gehad met EVBox maar 1e en 2e lijn konden niets zien/vinden. Wacht nu om door de technische dienst teruggebeld te worden.

Heeft iemand een idee waar dit mis kan gaan? Is het een communicatie fout?

Enkele foto's van de inhoud. Het rode draadje zat vrij los bij controle van alle aansluitingen trok ik die er zo uit. Weer goed vast teruggezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEwXCml-HIEnL_0n6WhIJWrfi4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZlrYVqItfzwQoHp7gCvEff6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs7PrfsDYA6PJEHX_ST_lMrCv-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHGPAWZe36HTiqS2dtmLvGuh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWRFsLTeP7ZPlcRz4ahzylQrc80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7LX3csRnO6bXlObhwd8u5Qp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 73% gewijzigd door dataSlut op 03-05-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Geen idee, ik ken de auto en de laadpaal niet :)
Doet de stekkerlader het wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dataSlut
Ja die doet het. Ook andere laadpalen in de buurt werken prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:59
dataSlut schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:00:

EV Box Homeline 1-fase 3,7kw met vaste kabel van 2017 overgenomen, geplaatst, aangesloten en in de Backoffice van EV Box geactiveerd.

De stekker aangesloten op de Mercedes CLA 250E. Na het aanbieden van de laadpas start de handshake en vergrendelt de stekker.

Daarna is de kleur een seconde geel (wacht op voertuig/gereed) dan blauw (laden) en springt daarna weer terug naar geel. Met de laadpas kan ik de transactie weer stoppen/starten maar laden lukt nooit. Geen rood/rood knipperen van foutmelding oid.

Het laden start dus niet. In de auto wordt op het display 0,0 kw laadvermogen getoond. Even later ontvang ik in de Mercedes Me app dat er een fout is opgetreden in het opladen.

Al contact gehad met EVBox maar 1e en 2e lijn konden niets zien/vinden. Wacht nu om door de technische dienst teruggebeld te worden.

Heeft iemand een idee waar dit mis kan gaan? Is het een communicatie fout?

Enkele foto's van de inhoud. Het rode draadje zat vrij los bij controle van alle aansluitingen trok ik die er zo uit. Weer goed vast teruggezet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou de bedrading van het relais eens goed checken. Als de draden op positie 1 en 3 van de zekering komen en positie 6 en 8 naar de laadkabel gaan dan gaat daar nooit spanning op komen omdat de laadkabel op positie 2 en 4 moet zitten om spanning te krijgen vanaf positie 1 en 3. Zie het schema op de relais.

Ter aanvulling: Ik zou verwachten dat bruin op 2 moet (tegenover zwart) en blauw op 4 (tegenover blauw).

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
mog__wai schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:19:
[...]

Ik zou de bedrading van het relais eens goed checken. Als de draden op positie 1 en 3 van de zekering komen en positie 6 en 8 naar de laadkabel gaan dan gaat daar nooit spanning op komen omdat de laadkabel op positie 2 en 4 moet zitten om spanning te krijgen vanaf positie 1 en 3. Zie het schema op de relais.

Succes
Dankje voor de aanwijzing! Dat had ik niet gecheckt.. Ging er vanuit dat dit altijd al zo had gezeten en dus goed moest zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dataSlut
@mog__wai gecontroleerd, en je had gelijk. Mogelijk dus bewust gesaboteerd.

Correct aangesloten en werkte direct, erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@dataSlut Ik denk eerder dat iemand het heeft los gemaakt en toen niet meer wist waar ze zaten en ze maar "ergens" heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
Kan inderdaad ook @JeroenE.Volgens mij had het helemaal niet los gehoeven.. Vandaar.

Anyways, ik ben blij! Gemakkelijk op de oprit laden. Bedankt voor de inbreng all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
dataSlut schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:00:

Volgens mij zie ik ook een dunne kabel naar binnen gaan: de grijze xmvk kabel die de installatie automaat in gaat.
Dit lijkt me een 3x 1.5mm2
Check dat ajb, anders brandgevaar en spanningsverlies wat weer zonde is.
Indien dit klopt: direct vervangen door een 3x 2.5mm2 (deze diameter kun je gebruiken als de paal max 20-30m van je meterkast afstaat).

Ohja, deze kabel mag niet zo onafgeschermd door de grond lopen, mocht dat het geval zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
Hi @GMJansen thanks, het moet wel veilig zijn natuurlijk.

Het laatste stukje is 3x2,5mm2 wat is gelast op 5x6mm2. Dat loopt ondergronds door een mantelbuis direct naar de meterkast. +-5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
dataSlut schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:52:
Hi @GMJansen thanks, het moet wel veilig zijn natuurlijk.

Het laatste stukje is 3x2,5mm2 wat is gelast op 5x6mm2. Dat loopt ondergronds door een mantelbuis direct naar de meterkast. +-5m
Dat stukje grijs is toch X- of YMVK? Met welke gedachte zijn daar kabelschoentjes op geknepen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Ah, helemaal top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:38
JeroenE schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:34:
Ik heb een vergelijkbare situatie, ook met een rode ring die knippert na start op een EV-box 1 fase

Wat betreft die aarde, ik zie in de 'kroonsteen' waar je de externe kabel op aansluit 2 punten waar aarde aan zit. Maakt het uit aan welke je die aansluit (of zitten die al aan elkaar ?)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
hannibal2206 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Wat betreft die aarde, ik zie in de 'kroonsteen' waar je de externe kabel op aansluit 2 punten waar aarde aan zit. Maakt het uit aan welke je die aansluit (of zitten die al aan elkaar ?)
Ik neem aan dat je de Wago Topjob klem bedoelt. Die is inderdaad intern doorverbonden en werkt als kroonsteen. Is het een nieuwe installatie van je laadpaal of werkt het niet meer na eerder wel gewerkt te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
hannibal2206 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:24:
Ik heb een vergelijkbare situatie, ook met een rode ring die knippert na start op een EV-box 1 fase
Rood knipperen is iets anders dan continue rood. Knipperen betekent dat de kabelvergrendeling niet werkt of problemen met de backend. Bij @spacefreek bleek het dus een probleem in de backend te zijn, zie spacefreek in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Dat is (neem ik aan) opgelost door het telefoontje naar EV-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
JeroenE schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:54:
[...]
Rood knipperen is iets anders dan continue rood. Knipperen betekent dat de kabelvergrendeling niet werkt of problemen met de backend. Bij @spacefreek bleek het dus een probleem in de backend te zijn, zie spacefreek in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Is voor mij een eerste installatie met een laadpaal van MP

Dat verhaal van @spacefreek met back-end (en omzetting naar nieuwe site) heb ik ook doorlopen, en is nog steeds bezig. Mogelijk moeten ze daar nog iets fixen, wacht ik even af.

Je triggerde mij met dat aarde issue, maar dat lijkt het hier dus niet te zijn

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacefreek
JeroenE schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Dat kan ik inderdaad bevestigen, wel moet ik zeggen dat het niet is opgelost door 'het telefoontje', maar 'meerdere telefoontjes' 8)7
Het is terecht gekomen bij de 'eerste lijn', en later ook nog bij de 'tweede lijn', maar uiteindelijk wel opgelost:
Van onze collega hebben wij het verzoek gekregen om uw laadstation te migreren van Backoffice naar EVBox Laadbeheer. Hierbij bevestig ik dat het laadstation is gemigreerd, waardoor u deze kunt gebruiken via het nieuwe platform.
De paal werkte daarna direct (kwam ook online in het aangegeven systeem, mijn eerdere screenshot).

Kabelvergrendeling checken is trouwens gemakkelijk, kap eraf, even een laadkabel erin, RFID pas/druppel ervoor houden en checken of het rode stukje plastic dat verbonden is de vergrendelingmotor een hoek van 90 graden draait.

[ Voor 12% gewijzigd door spacefreek op 06-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
spacefreek schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Dat kan ik inderdaad bevestigen, wel moet ik zeggen dat het niet is opgelost door 'het telefoontje', maar 'meerdere telefoontjes' 8)7
Het is terecht gekomen bij de 'eerste lijn', en later ook nog bij de 'tweede lijn', maar uiteindelijk wel opgelost:

[...]

De paal werkte daarna direct (kwam ook online in het aangegeven systeem, mijn eerdere screenshot).

Kabelvergrendeling checken is trouwens gemakkelijk, kap eraf, even een laadkabel erin, RFID pas/druppel ervoor houden en checken of het rode stukje plastic dat verbonden is de vergrendelingmotor een hoek van 90 graden draait.
Deze heeft een vaste kabel dus dat gaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@hannibal2206 Het voordeel van een vaste kabel is natuurlijk ook dat je nooit een fout kan hebben (of in ieder geval niet hoort te kunnen hebben) met de vergrendelingsmotor. Want die wordt dan niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Is er trouwens verschil tussen een kabel met open einden en een normale kabel met afgeknipte male zijde? Lijkt mij namelijk goedkoper om een bestaande kabel te "misbruiken" dan een separate stekker rn kabel te kopen.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

Q-bone schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:18:
Is er trouwens verschil tussen een kabel met open einden en een normale kabel met afgeknipte male zijde? Lijkt mij namelijk goedkoper om een bestaande kabel te "misbruiken" dan een separate stekker rn kabel te kopen.
Ik heb op Marktplaats een kabel met aan beide kanten een stekker gekocht. Dat was voordeliger dan een stekker met open einde (ook van Marktplaats). Waarschijnlijk heeft dat te maken met vraag en aanbod. Je moet dan nog wel huisjes krimpen op de afgeknipte aders. (Aarde in een Wago klem, dus zonder huls)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 17:44
Vandaag ook de basis gemaakt voor de zelfbouw laadpaal. Binnenkort monteren in de meterkast, samen met de vaste laadkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E13OCDTKK8vv-YdZ2km7NifHJBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bzIkHhOjlnEIS0gPJMwu9pU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsJHeGBipJJLBqkr6BEVdVagaEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i20ayWr3075Bm5sNnXpVedmw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
phrancus schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Ik heb in feite hetzelfde gedaan door uit mijn (niet lolo) laadbox de gsm/gps module te slopen en er een EVSE in te zetten. Zonder EVSE is er te weinig electronica om e.e.a. veilig te regelen.
Ik heb een EVbox via MP en ben al een tijdje bezig met hun support om die aan de praat te krijgen. Laatste reactie was om een monteur te sturen, maar ik heb geen idee wat voor kosten daarbij komen kijken

Alternatief is ombouw naar een eigen EVSE, maar domme vraag: wat regelt die EVSE nu precies qua beveiliging ? Met een vaste laadkabel is de max stroom (1 fase) toch al vastgelegd, en bovendien kan je op de auto zelf (Passat GTE) dat ook begrenzen.

Wat als ik ipv een smart EVSE dat power relais zelf bekrachtig met een Sonoff/Shelly; wat mis ik dan aan beveiliging ? Alamat zit uiteraard in eigen groep in meterkast; mis ik 'alleen' dat DC lekstroom verhaal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@hannibal2206 De EVSE zet pas stroom op de kabels als er een auto herkent wordt en de auto aangeeft dat hij wil laden. De auto gaat pas laden als hij ziet dat er een EVSE is aangesloten; die moet namelijk vertellen wat de maximale A is die de auto mag afnemen. De maximale A hangt niet alleen af van de gebruikte kabel, maar ook de capaciteit die beschikbaar is om te laden. Dat is niet bij iedere laadpaal of situatie hetzelfde en de auto kan dat niet weten. De EVSE kan dat wel weten. Je kan bijvoorbeeld instellen wat de capaciteit van je netaansluiting is en al dan niet laten meten/doorgeven wat de andere verbruikers in huis al gebruiken. Dan kan een EVSE dus een rekensommetje maken als 40A minus 20A dus de auto mag maximaal 20A laden.

Als je "gewoon" stroom op de fase kabels zet met een relais/contactor zal je auto niet gaan laden omdat die het signaal van de EVSE niet ziet en dus geen flauw idee heeft dat hij zou mogen laden.

Verder zorgt de EVSE ook voor uitschakelen van de stroom als er fouten in het circuit ontdekt worden, dat mis je dan inderdaad ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 12:04
Mijn zelfgebouwde SmartEVSE gebouwde 3-fasenlader voor onze Tesla Model 3 wilde niet meer opladen.
Inmiddels heb ik het probleem gevonden en opgelost.
  • Symptoom: Tesla laadt niet op en geeft CP_a004 fout (Laadapparatuur niet herkend)
  • Oorzaak: interne connectoren van de Tesla laadknop van de EVChargeKing Tesla charging cable pigtail maakte geen goed contact meer; dit zou veroorzaakt kunnen worden doordat (mijn versie van) de drukknop niet helemaal waterdicht is en/of doordat bij het vervangen van de CR2032 knoopdel de female pinheaders te los komen te zitten, waardoor de knop die het CP-PP circuit verbindt en onderbreekt niet betrouwbaar meer functioneert.
  • Oplossing: de female headers op het printje in de drukknop weer wat dichter tegen elkaar aandrukken en de male headers wat opruwen; tevens wat extra tape aangebracht op het printbordje om binnendringen van vocht verder te vermijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQYK2515tv5MqpH_Lmtd2yl_vwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb9vhtyNeS9JVGhrcXlwMLUa.jpg?f=fotoalbum_tile
female headers, nr 2 van links al naar elkaar toe gebogen, nr 3 van links zit nog te los
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlB_Ynmc3r3pXje-0d-aHrwcXpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxSdpeqlUtLIarJRhTKk0ZSr.jpg?f=fotoalbum_tile
alle female headers weer bijgebogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWu4H3WleiH9_ONVRGxKynrlJ9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AveGjOyGcLhjlqyzZLaIWjuq.jpg?f=fotoalbum_tile
corrosie door water?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_JPVPiSzOjajhzMG024Zqj_pQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uesagrRQaICgIKPnQMHAKw84.jpg?f=fotoalbum_tile
afgeplakt met tape

[ Voor 1% gewijzigd door hterhofte op 14-05-2021 22:03 . Reden: link naar EVChargeKing kabel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hterhofte dat zit in de stekker ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
Ja; het printplaatje is het centrale onderdeel in de zwarte grote drukknop op onderstaande foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cfp-DSmpXQu0mWCY4Mv3Fx3rB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGGGl9RQ0ue0ntIf4ZuosWIS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als het nog een keer gebeurt, kan je het vervangen door draadjes en de soldeerpunten coaten (desnoods met nagellak oid). Die contacten zien er niet verguld uit.
Het probleem zal luchtvochtigheid/condens zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
Proton_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:44:
Als het nog een keer gebeurt, kan je het vervangen door draadjes en de soldeerpunten coaten (desnoods met nagellak oid).
Dank, maar geleidt nagellak dan? Of... waarop moet ik die nagellak precies smeren en welk effect heeft dat?
Ik ben niet zo bekend met het gebruik van nagellak, sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hterhofte schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:01:
Mijn zelfgebouwde SmartEVSE gebouwde 3-fasenlader voor onze Tesla Model 3 wilde niet meer opladen.
Inmiddels heb ik het probleem gevonden en opgelost.
  • Symptoom: Tesla laadt niet op en geeft CP_a004 fout (Laadapparatuur niet herkend)
  • Oorzaak: interne connectoren van de Tesla laadknop van de EVChargeKing Tesla charging cable pigtail maakte geen goed contact meer; dit zou veroorzaakt kunnen worden doordat (mijn versie van) de drukknop niet helemaal waterdicht is en/of doordat bij het vervangen van de CR2032 knoopdel de female pinheaders te los komen te zitten, waardoor de knop die het CP-PP circuit verbindt en onderbreekt niet betrouwbaar meer functioneert.
  • Oplossing: de female headers op het printje in de drukknop weer wat dichter tegen elkaar aandrukken en de male headers wat opruwen; tevens wat extra tape aangebracht op het printbordje om binnendringen van vocht verder te vermijden
[Afbeelding]
female headers, nr 2 van links al naar elkaar toe gebogen, nr 3 van links zit nog te los
[Afbeelding]
alle female headers weer bijgebogen
[Afbeelding]
corrosie door water?
[Afbeelding]
afgeplakt met tape
Ik heb dezelfde kabel, een paar weken terug had ik ook iets geks.

Voorheen plugde ik de kabel in de Model 3 en begon de auto te laden.

Van de ene op de andere dag werkte dit niet meer, ik vermoedde viezigheid dus met wattenstaafjes alles schoongemaakt. Ook de stroom paar keer van de EVSE gehaald. Dat hielp niet dus 1x maar opgeladen met de granny.

Daarna laadde de auto nog steeds niet op, hij zag wel dat er een lader was aangesloten maar het relais in de EVSE kast schakelde niet, normaliter hoor ik een paar seconden nadat ik de kabel in de auto zet een duidelijke klik van dit relais.

Tot ik op het knopje op de stekker drukte 8)7 Toen deed het laden het weer.

Dat moest ik een week of twee doen, en nu werkt het laden weer als vroeger: stekker erin en weglopen zonder op het knopje te drukken.

Maar ik begrijp uit jouw post dat dat knopje dus meer doet dan het laadklepje openen? Iets met CP-PP onderbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hterhofte de plekken waar je soldeert, zijn vooral onedel tin dat aan het vocht en zuurstof in de lucht bloot staat.
Je foto's laten zien wat er dan gebeurt :)
Met het vervangen van de steekconnector door vaste draden zou je al wat contacten (failure points) weghalen, maar de soldeertin zelf blijft een zwak punt, vooral onder mechanische stress door de knop.
Je kunt dat beschermen tegen vocht door een conformal coating (bv plastic spray of dit spul), maar als het spuiten lastig/duur is voorkom je met (transparante) nagellak ook al veel blootstelling aan vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hterhofte
Wolly schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Maar ik begrijp uit jouw post dat dat knopje dus meer doet dan het laadklepje openen? Iets met CP-PP onderbreken?
Ja, door op de zwarte knop te drukken, druk je feitelijk twee aparte knopjes tegelijk in.
  • Een van die knopjes zorgt ervoor dat het printje, gevoed door de 3,3V knoopcel, het RF signaal naar de auto stuurt om het laadklepje te openen (wat alleen werkt als de auto unlocked is en/of als je met je gekoppelde smartphone dicht in de buurt van de auto bent).
  • Het andere knopje lijkt 'iets' te doen met het PP-CP circuit. Sowieso zit het hele printje met twee draadjes (via de pinnetjes en de female connector die slecht contact bij mij maakte) aangesloten op de PP en CP polen van de stekker en komt ook in de plaats van de weerstand die de stekker normaal aan boord heeft om aan de auto aan te geven tot welke stroomsterkte de laadkabel belast kan worden.

Door het knopje in te drukken wordt op zijn minst de weerstand veranderd in dit circuit (of wellicht zelfs wordt het circuit onderbroken?), waardoor de Tesla, indien de stekker erin zit en er mogelijk ook geladen wordt, sowieso het laden stopt en de vergrendering van de stekker haalt.
Zie ook https://www.evchargeking....lation%20Instructions.pdf

En zie ook dit schema: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAfZm5i1Gt99moQkTnN6Z677Ir4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/LXDFP3A9BxJK2NzfzwIskYPB.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
hterhofte schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:11:
Door het knopje in te drukken wordt op zijn minst de weerstand veranderd in dit circuit (of wellicht zelfs wordt het circuit onderbroken?), waardoor de Tesla, indien de stekker erin zit en er mogelijk ook geladen wordt, sowieso het laden stopt en de vergrendering van de stekker haalt.
Als je schakelaar S3 indrukt dan wordt de rechtstreekse verbinding met de aarde onderbroken waardoor weerstand R7 "erbij" wordt geschakeld. De EV kan dit detecteren en het laden dan onderbreken omdat de volgende logische stap is dat de stekker wordt verwijderd.

In de normale Type 2 Mennekes aansluiting zit die knop niet. Die knop zit wel in de Type 1 Yazaki stekkers (al is dan ook niet lang altijd een weerstand etc aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Het viel me op dat mijn SmartEVSE in de nachtelijke uren veel wisselt tussen 24 en 25 ampère (ongeveer iedere 15 sec). De donkerpaarse lijn is de gemeten stroom en de lichtpaarse de CP naar de auto (de 5 sterke dips worden veroorzaakt door de Quooker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QSB5LgiWJgyJn3NQrHJjTNa1gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXfbP047LghCecounlAk5IRx.png?f=fotoalbum_large

De loadbalancing werkt dus goed maar ik zie liever een minder nerveus laadgedrag. Ik kan de MAX CHARGING CURRENT instelling natuurlijk verlagen naar 24 ampère maar een andere mogelijkheid is om MAINS CHARGING CURRENT instelling te verhogen zodat ik zoveel mogelijk capaciteit van mijn aansluiting benut en kleinverbruikers mijn laadstroom niet hoeven te beïnvloeden. Vanwege de traagheid van de smeltzekeringen kan MAINS ingesteld worden op 28 ampère (op een 3*25 ampère aansluiting) waardoor je dus een buffer krijgt van 3 ampère. Dat ziet er alweer een stuk beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twtJQwx-a7kngGiv04TuBMITnP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLJfmQoQn7z8wZonV1g1Gmh7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is dat geen ruis/meetonzekerheid?

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 19-05-2021 16:58 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
daemonix schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:57:
Is dat geen ruis/meetonzekerheid?
Ik zie in DSMR reader door de nacht verschillende kleine sluipverbruikers (o.a. 2 x vriezer en 2 x koelkast). Verder is de SmartEVSE gekoppeld via de P1 poort. Ik denk eerder dat het lage sluipverbruik samenhangt met afrondingen naar beneden (25 A minus 180 watt aan sluipverbruik is 24,9 A beschikbaar dus CP is dan 24 A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mukky Ben je het "wiebelgedrag" ook niet kwijt als je de mains op 26?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 14-06 10:20
mukky schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:39:
Het viel me op dat mijn SmartEVSE in de nachtelijke uren veel wisselt tussen 24 en 25 ampère (ongeveer iedere 15 sec). De donkerpaarse lijn is de gemeten stroom en de lichtpaarse de CP naar de auto (de 5 sterke dips worden veroorzaakt door de Quooker):
Naar aanleiding van je post heb ik zelf ook even gekeken maar zie een behoorlijk strakke lijn. Hier een 3x25A op een DSMR5 kast. Onderstaand is meting op een modbus 3F meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUFLx2RsGbfeFaEvS2Mpxt0vz_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yeUNNIFKLgXqZmiyX2HIkGvs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
JeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:26:
@mukky Ben je het "wiebelgedrag" ook niet kwijt als je de mains op 26?
Ja dan is het veel minder, omdat 28 ook nog kon (gelet op de traagheid van de zekering) heb ik 'm daarop ingesteld maar 26 is voldoende.
superyupkent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:37:
[...]

Naar aanleiding van je post heb ik zelf ook even gekeken maar zie een behoorlijk strakke lijn. Hier een 3x25A op een DSMR5 kast. Onderstaand is meting op een modbus 3F meter
[Afbeelding]
Ik heb het CP signaal naar de auto gemeten, vanaf het net zelf gemeten zag alles er netjes uit omdat de SmartEVSE bleef schakelen maar dat is nu juist wat ik niet wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 14-06 10:20
mukky schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:04:
Ik heb het CP signaal naar de auto gemeten, vanaf het net zelf gemeten zag alles er netjes uit omdat de SmartEVSE bleef schakelen maar dat is nu juist wat ik niet wilde.
Welke firmware staat op je SmartEVSE? Misschien dat daar nog wat verbetering mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
superyupkent schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Welke firmware staat op je SmartEVSE? Misschien dat daar nog wat verbetering mogelijk is?
Dat is 2.20. Idealiter zou SmartEVSE wat minder snel bijregelen, via de P1 poort komt er 1/sec een nieuwe meting door. De auto moet binnen 6 seconden op een wijziging reageren dus het nerveuze gedrag is verklaarbaar. Waar ik nog niet achter ben is of het ook echt nadelig is voor de auto, mijn gezond verstand zegt van wel maar ik heb er nog niet echt naar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mukky Waarom zou het nadelig zijn? De hoeveelheid beschikbare energie verandert ook mee als de netspanning verandert en dat gebeurt ook continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
JeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:16:
@mukky Waarom zou het nadelig zijn? De hoeveelheid beschikbare energie verandert ook mee als de netspanning verandert en dat gebeurt ook continu.
Terecht punt dus misschien heb ik dit allemaal voor niets uitgeprobeerd maarja.. Dit is Tweakers dus dan is het OK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:48
martin_d_b schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:43:
[...]

:/ Dat is minder.. Ik ga maar eens orienteren voor een alternatief en deze op MP zetten :(
Ik heb een vergelijkbare situatie. Heb je geprobeerd om de kWh meter in de meterkast te plaatsen? Dan kun je vanaf daar aflezen en eventueel monitoren met een raspi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchestelle
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-08-2022
Hallo ik heb een vraag weet iemand of je een ev box van Essent ook dom kan maken zodat je geen abonnement nodig heb om deze te gebruiken heb hun gebeld en zeggen dat deze alleen te gebruiken is met een abonnement van hun

Groetje mitc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
Mitchestelle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:36:
Hallo ik heb een vraag weet iemand of je een ev box van Essent ook dom kan maken zodat je geen abonnement nodig heb om deze te gebruiken heb hun gebeld en zeggen dat deze alleen te gebruiken is met een abonnement van hun

Groetje mitc
Ik heb dezelfde situatie ! De vorige eigenaar heeft vrijgave bij Essent aangevraagd per 4 mei, maar ik heb daar nog geen reactie op gehad. Duurt allemaal wel lang ..

Daarna mogelijk nog door traject bij EV-box om de box in hun systeem aangemeld te krijgen (heeft bij andere landpaal ook weken geduurd, maar uiteindelijk wel gelukt)..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Mitchestelle @hannibal2206 het makkelijkst is de EVSE vervangen.
Backends en abonnementen vallen buiten de scope van dit topic :)

Een deur verder weten ze meer van moeilijk doen met pasjes:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 27-05-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoRic
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik zoek een scherm of foto's van een omgebouwde 1 fase EVbox met een SmartEVSE.

Ik heb zelf een EVbox via marktplaats overgenomen en werkt prima. Maar ik wil van de laadpas en registratie af en wil hem gebruiken via een sleutelschakelaar. Dus een domme uitvoering (lees ik op internet)

Wie zou mij willen laten zien hoe ik de EVbox kan ombouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchestelle
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-08-2022
Heeft niet iemand een ev box te koop zonder abonnement toevallig ?

Groet Mitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FotoRic misschien heb je hier wat aan:
databeestje in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vondee
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik heb een ICU mini 2e hands gekocht maar blijkt later toch niet goed te werken. De auto meld regelmatig ‘te laag vermogen’ wanneer ik de auto koppel aan de laadpaal. De ICU electronica werdt ook behoorlijk heet wanneer de paal 20 ampere leverde. Heb de electronica vervangen door de smart evse en werkt nu goed. Past trouwens netjes in de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2C81z16MACJx0ZoTb1XKHXoJEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmo3lypzap2fSkSfPttR8IMp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit overigens nog 12 meter grondkabel tussen de unit en de laadpaal die buiten staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFuEO9qDbjFyZESyZgXXVJSYzEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MxPjO2fnCFjrWDa93rmOYEI.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal heb ik op max 13 ampere gezet

[ Voor 1% gewijzigd door Vondee op 08-06-2021 20:42 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotrene
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 22:20
Oei, het nabestellen van het Amerikaanse Packard C240C relais voor mijn OpenEvSE kast is nog niet zo makkelijk. Geen NL leveranciers en hoge verzendkosten. Ik hou me aanbevolen voor europese leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hotrene
Een willekeurig twee/vierpolig relais dat jouw stroom aankan, voldoet.
Wat heb je nodig?

https://www.vekto.nl/4-polig-4-no-63a-installatierelais (NB: 230V spoel, check dit) is goed voor een 43 kW laadpaal.

[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 16-06-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotrene
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 22:20
tsja, het is al zo krap in het kastje, moet wel beetje zelfde bouwvorm zijn.
maar dank voor de tip, ik ga eens kijken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 17:44
EVSE is inmiddels in de meterkast gemonteerd. Dankzij het forum en de super service van stegen.com alles naar wens werkend gekregen. Kan nu met 11kw laden. De eerste lading zit inmiddels in de corsa-e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2v7zh5wuMGbQ5iFOq9Qo66lNno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw2gZrLlZVJelwHYb8KQ4DFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hizRA9c0lmvAoQd5_gSROT5e1jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFbssF1eJQrEfBeRZyjuC5i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zi6Asi_ds10gCTySwPfVHOlFdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC4BUfpTanDXddy3jhQQpCaD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Na aanschaf van onze eerste elektrische auto ben ik aan de slag gegaan met de Alfen Icu Compact die al in het huis aanwezig was (blijven hangen bij verkoop). Besloten om hem te vervangen door een Smart Evse aangezien ik geen abonnement wil en er geen 'smart' functies ondersteund worden. Ombouw is geslaagd en ik heb de al aanwezige ABB meter hergebruikt. Zou wel mooi zijn als de modbus interface gebruikt kan worden om de paal iig voor informatie te koppelen aan home automation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrWUioVQG2qpH2itN285Gbz4gZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLF4lOh7KOpSQ6lqtchDmWza.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMAOOjCv9TM7xu6hTNGPNe4ZO3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHb3ySoq8p7tVgS1yBnihoAl.jpg?f=fotoalbum_large

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

@Devil, mooi gedaan met de 12V led/knop. Gebruik je ook de RFID? Dat wordt namelijk ondersteund door SmartEVSE. Geen idee of je de bestaande kunt hergebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Devil Is het gewoon een kwestie van de evse vervangen door een smart evse en dan de installatie handleiding van de smart evse volgen of komt er meer bij kijken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

timovd schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:16:
@Devil, mooi gedaan met de 12V led/knop. Gebruik je ook de RFID? Dat wordt namelijk ondersteund door SmartEVSE. Geen idee of je de bestaande kunt hergebruiken.
Dankjewel! Nee ik gebruik hem niet, maar denk wel hij herbruikbaar is, er zat origineel volgens mij een mbus rfid reader in. Maar de box hangt bij mij binnen in de garage met de kabel naar buiten, dus heb niet heel veel toegevoegde waarde van de rfid reader. Of ik moet de antenne ook buiten hangen om hem vanaf buiten te kunnen ontgrendelen.
BarryH schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:42:
@Devil Is het gewoon een kwestie van de evse vervangen door een smart evse en dan de installatie handleiding van de smart evse volgen of komt er meer bij kijken?
Ja daar komt het ongeveer op neer. Ik heb hem eerst helemaal leeg gehaald en toen gekeken wat ik kon hergebruiken. Ik heb er nieuwe din rails ingemaakt, want de rails die er in zaten waren erg kort. De relay die er in zat was 12v terwijl de smart evse een 230v stuursignaal geeft, dus die heb ik vervangen. Verder zoveel mogelijk kabels ed hergebruikt. Maar het is heel simpel om zelf te bouwen als je enige ervaring hebt met elektra.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mooi, zodra we dan aan de saldering gaan ga ik een smartevse in mijn domme paal zetten en load balancing v.s. PV inbouwen (zal smart evse op gegeven moment ook wel gaan ondersteunen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 14 ... 81 Laatste