After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik wil tussen de meterkast en het stopcontact ongeveer 15 meter aan 4x6 mm^2 grondkabel en afhankelijk van de spanningsval een UTP-grondkabel of 0,8 mm^2 signaalkabel leggen. Op de UTP-/signaalkabel wordt de Smart EVSE en eventueel een socket vergrendeling aangesloten.
Heeft hier iemand ervaring mee? Tips zijn welkom! :-)
Enige wat ik zou zeggen gebruik er geen UTP voor het signaal maar net even wat dikker, minstens 0.5mm2.Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:59:
Ik ben mij aan het oriënteren om ook een eigen 3-fase laadvoorziening aan te leggen. Ik zou bij voorkeur alle actieve componenten in een behuizing in de meterkast willen plaatsen en alleen een type 2 socket in de voortuin willen aanbrengen. Nu vraag ik mij af of dit haalbaar is of dat ik problemen kan verwachten.
Ik wil tussen de meterkast en het stopcontact ongeveer 15 meter aan 4x6 mm^2 grondkabel en afhankelijk van de spanningsval een UTP-grondkabel of 0,8 mm^2 signaalkabel leggen. Op de UTP-/signaalkabel wordt de Smart EVSE en eventueel een socket vergrendeling aangesloten.
Voor de rest geen probleem. Ben zelf ook aan het orienteren om zoiets bij mijn ouders te plaatsen zodat ik daar kan laden. Heb je al een leuke socket tegen gekomen die mooi tegen de buitenmuur kan inclusief vergrendeling?
Kan gewoon, ik heb deze signaalkabel gebruikt voor de CP en dat werkt prima. Je kunt 'm ook met meerdere aders bestellen om de socket te vergrendelen.Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:59:
Ik ben mij aan het oriënteren om ook een eigen 3-fase laadvoorziening aan te leggen. Ik zou bij voorkeur alle actieve componenten in een behuizing in de meterkast willen plaatsen en alleen een type 2 socket in de voortuin willen aanbrengen. Nu vraag ik mij af of dit haalbaar is of dat ik problemen kan verwachten.
UTP grondkabel is wel lekker goedkoop. Ik zou eventueel meerdere aders kunnen pakken om de spanningsval te beperken. Ik ga er nog wel aan rekenen als mijn project concretere vormen begint te krijgen.thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:51:
[...]
Enige wat ik zou zeggen gebruik er geen UTP voor het signaal maar net even wat dikker, minstens 0.5mm2.
Voor de rest geen probleem. Ben zelf ook aan het orienteren om zoiets bij mijn ouders te plaatsen zodat ik daar kan laden. Heb je al een leuke socket tegen gekomen die mooi tegen de buitenmuur kan inclusief vergrendeling?
Ik heb deze socket in opbouwbehuizing gevonden: https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/
Ik weet niet zeker of er vergrendeling in zit. Maar ik vermoed dat het er wel mee uit te voeren is, kijkende naar de opties.
Ik vind sockets overigens wel aan de prijzige kant voor een beetje kunststof en wat contacten, zelfs zonder vergrendeling. Op AliExpress al rond de €50, wat ik zo snel kon zien.
Bedankt, Mukky. De 6-aderige variant stond al in mijn inventaris als alternatief voor de UTP-kabel.mukky schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Kan gewoon, ik heb deze signaalkabel gebruikt voor de CP en dat werkt prima. Je kunt 'm ook met meerdere aders bestellen om de socket te vergrendelen.
Hoe lang zijn jouw kabels tussen de socket en contactor/EVSE?
Punt is dat met vergrendeling er een puist bovenop de opbouw doos moet komen. Die bij kabelfabriek heeft dat niet. Ik heb dus nog nergens eens mooie opbouw doos kunnen vinden waar een socket met vergrendeling in past. Ik twijfel zelfs om dan maar zonder vergrendeling te doen.Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:16:
[...]
UTP grondkabel is wel lekker goedkoop. Ik zou eventueel meerdere aders kunnen pakken om de spanningsval te beperken. Ik ga er nog wel aan rekenen als mijn project concretere vormen begint te krijgen.
Ik heb deze socket in opbouwbehuizing gevonden: https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/
Ik weet niet zeker of er vergrendeling in zit. Maar ik vermoed dat het er wel mee uit te voeren is, kijkende naar de opties.
Ik vind sockets overigens wel aan de prijzige kant voor een beetje kunststof en wat contacten, zelfs zonder vergrendeling. Op AliExpress al rond de €50, wat ik zo snel kon zien.
Ongeveer 13 meter. Gebruik ook 6mm aders. Zie ook mijn write-up eerder in dit topic met onderdelenlijst.Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:21:
[...]
Bedankt, Mukky. De 6-aderige variant stond al in mijn inventaris als alternatief voor de UTP-kabel.
Hoe lang zijn jouw kabels tussen de socket en contactor/EVSE?
Daar heb ik niet bij stil gestaan... Is zelf een behuizing uitzoeken en modificeren geen optie? Bij Farnell bijvoorbeeld zou je moeten slagen.thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:31:
[...]
Punt is dat met vergrendeling er een puist bovenop de opbouw doos moet komen. Die bij kabelfabriek heeft dat niet. Ik heb dus nog nergens eens mooie opbouw doos kunnen vinden waar een socket met vergrendeling in past. Ik twijfel zelfs om dan maar zonder vergrendeling te doen.
Dat is inderdaad een vergelijkbare situatie, een paar meter extra zou niet veel uit moeten maken. Ga ik zeker doen, bedankt voor de verwijzing.mukky schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:36:
[...]
Ongeveer 13 meter. Gebruik ook 6mm aders. Zie ook mijn write-up eerder in dit topic met onderdelenlijst.
Zou kunnen maar maak hem dan maar eens IP67 waterdicht.Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:37:
[...]
Daar heb ik niet bij stil gestaan... Is zelf een behuizing uitzoeken en modificeren geen optie? Bij Farnell bijvoorbeeld zou je moeten slagen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Jij maakt het jezelf wel heel moeilijk. Woon je soms in een uiterwaarde?thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:10:
[...]
Zou kunnen maar maak hem dan maar eens IP67 waterdicht.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb iets vergelijkbaars gebouwd; bij elkaar ongeveer evenveel kabel; maar doe niet aan socket; vaste kabel. Zie ook mijn uitgebreide post hier: hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"Myth384 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Water was wel een dingetje bij mij na een jaar (maar dan in drukknop op laadstekker); zoals ik ik recentere post heb bericht.
Ik zie dat veel van jullie de complete oplossing bouwen in de meterkast of in een kastje wat geplaatst wordt in de kelder/garage. Is het niet onhandig dat je de informatie vanaf het LCD niet kunt lezen?
Mag ik vragen waar je die paal hebt gekocht?Vondee schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:39:
...
Er zit overigens nog 12 meter grondkabel tussen de unit en de laadpaal die buiten staat
[Afbeelding]
Is het niet verstandig om tussen de hoofdschakelaar en de alamat een aparte groep te zetten? Of kun je aangeven waarom dat niet nodig is?mukky schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:49:
Aanpassingen meterkast:
Onderdeel Prijs in € Leverancier Notities Hager ADM425G Aardlekautomaat (ALA) 116,00 GroepenkastCompleet Deze aardlekautomaat sluit je aan achter je hoofdschakelaar
Dit is een automaat en aardlek in 1 en dus niet nodigT i M schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:55:
[...]
Is het niet verstandig om tussen de hoofdschakelaar en de alamat een aparte groep te zetten? Of kun je aangeven waarom dat niet nodig is?
Communicatie hoeft niet per se, maar dan moet er wel iets zijn dat ze het stroomverbruik van de netaansluiting kunnen meten. Bijvoorbeeld met CT-klemmen.T i M schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:30:
Zo zijn er sommige china laadpalen die load-balancing als feature hebben, maar kan niet ontdekken hoe ze dit toepassen. Je zou toch op zijn minst communicatie met het een of ander verwachten hiervoor?
Dat is natuurlijk ook omgekeerd: is het niet onhandig dat je altijd naar buiten moet als je iets wil aflezen?Is het niet onhandig dat je de informatie vanaf het LCD niet kunt lezen?
Ik heb zelf het kastje gewoon buiten hangen, maar ik kijk er eigenlijk zelden op. Ik controleer alleen even of mijn auto wel "ziet" dat hij kan laden. Dat zie ik aan de auto zelf al, daarvoor hoef ik niet per se op de laadpaal te kijken.
Eigenlijk de enige laadpalen waar ik wel naar kijk zijn openbare laadpalen waar ik met een pasje voor moet wapperen. Dan is het ook nodig om te zien of de kaart wel wordt herkend etc.
even als voorbeeld:
Flex charger
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
:strip_exif()/f/image/FT3LpZVBdl3TIfHTRa6H6LkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TzAuJFwfQIXT1lTsuRtbg5Wa.jpg?f=fotoalbum_large)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Heeft iemand positieve ervaring met dergelijke afstanden?
Of is het in dit geval aan te raden de EVSE dicht bij de auto te plaatsen?
Zonder gekheid. Lengte maakt niet zoveel uit. Stroom komt er wel (hoe krijgt je huis immers stroom uit de wijkkast). Alleen hoe langer hoe dikker de aders moeten zijn voor een bepaalde laadsnelheid. Dus eerste vraag is dan, op welke snelheid (Ampere of kW) wil je laden?PeterJones schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:10:
Heel dit topic gelezen, veel interessante en relevante informatie, maar volgens mij niet gevonden welke maximale lengte er tussen de auto en de EVSE unit mag zitten. Mocht ik de EVSE in de meterkast monteren, dan is er zo'n 25 meter nodig naar de laadplug bij de auto (en dan nog 4-8 meter naar de plug van de auto).
Heeft iemand positieve ervaring met dergelijke afstanden?
Of is het in dit geval aan te raden de EVSE dicht bij de auto te plaatsen?
Het is niet erg fraai maar het ziet er nog prima uit. Kastje die ik gekozen heb is de ABB 00851 (https://www.tme.eu/nl/det...gen-universeel/abb/00851/). Ga vanmiddag met een 52mm gatenboor een gat maken en volgens mij moet ik dan de type 2 socket er mooi in passend maken (type 2 socket van oom Ali gekocht voor zo'n 35 euro).
@PeterJones Ik heb zelf geen kabel van 25 meter, maar wel 1 van 10 meter en die doet het in ieder geval prima. Maar goed, dat is pas 1/3e van de afstand die jij wil overbruggen.
Fair enough, ik maak me meer druk over de PP en CP signalen over die lengte, maar met een goede (CAT?) kabel is dat wellicht ook geen probleem. Initieel is de beoogde laadstroom 1x25A (1 fase), maar ik wil de mogelijkheid hebben dat op termijn te kunnen verhogen naar 3x16A of zelfs 3x25A. Beoogde stroom kabel is dus een 3 fase 32A laadkabel, of te wel een 5 aderige 6mm2 kabel.thehog schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:19:
[...]
Zonder gekheid. Lengte maakt niet zoveel uit. Stroom komt er wel (hoe krijgt je huis immers stroom uit de wijkkast). Alleen hoe langer hoe dikker de aders moeten zijn voor een bepaalde laadsnelheid. Dus eerste vraag is dan, op welke snelheid (Ampere of kW) wil je laden?
Ook de signaaldraden kan je dikker makenJeroenE schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:47:
@thehog Ik weet niet of je op een gegeven moment geen problemen krijgt met de signaaldraden.
@PeterJones Ik heb zelf geen kabel van 25 meter, maar wel 1 van 10 meter en die doet het in ieder geval prima. Maar goed, dat is pas 1/3e van de afstand die jij wil overbruggen.
Zo gaat dat er dan uit zien. Ik hou hem nog vast omdat ie nog niet aan de muur zit :-)thehog schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:25:
Ik heb inmiddels een kastje gevonden voor een type 2 socket. Inspiratie uit dit plaatje gehaald: http://www.fivari.be/images/varia/var2.jpg
Het is niet erg fraai maar het ziet er nog prima uit. Kastje die ik gekozen heb is de ABB 00851 (https://www.tme.eu/nl/det...gen-universeel/abb/00851/). Ga vanmiddag met een 52mm gatenboor een gat maken en volgens mij moet ik dan de type 2 socket er mooi in passend maken (type 2 socket van oom Ali gekocht voor zo'n 35 euro).
Moet toevoegen dat de diepte niet erg goed uit de foto komt. Kastje is 80mm diep en de klep van de type socket nog eens een 10mm ofzo. Dus het is wel een flinke puist om de muur maar niet verkeer om te zien vind ik zelf.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iiHARHtY5HN1YrVyIZLIhUNF.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 05-07-2021 18:06 ]
Ja, bij de 1 kHz van het CP signaal zou ik me eigenlijk ook niet al te druk hoeven te maken over de verstoring van het signaal.
Onze parkeerplekken zijn in een half open parkeergarage gedeeld met de medebewoners. Het zou natuurlijk te raar voor woorden zijn, maar anderen (met name gasten) kunnen makkelijk op onze plek gaan staan en gaan laden. Daarom lijkt enige beveiliging geen overbodige luxe.
Vanuit die gedachten, heeft er iemand ervaring met de RIFD oplossing van Stegen?
Zou je niet ook een vierkant gat in de muur kunnen maken en die puist in de muur verzinken zodat alleen het socket uitsteekt?thehog schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:04:
[...]
Zo gaat dat er dan uit zien. Ik hou hem nog vast omdat ie nog niet aan de muur zit :-)
Moet toevoegen dat de diepte niet erg goed uit de foto komt. Kastje is 80mm diep en de klep van de type socket nog eens een 10mm ofzo. Dus het is wel een flinke puist om de muur maar niet verkeer om te zien vind ik zelf.
[Afbeelding]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat zou kunnen ja.Mx. Alba schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:41:
[...]
Zou je niet ook een vierkant gat in de muur kunnen maken en die puist in de muur verzinken zodat alleen het socket uitsteekt?
edit: uitdaging is gat dan mooi vierkant krijgen zonder extra veel schade aan de muur. Je wil hem hooguit een halve centimeter aan elke buitenkant extra groter maken en dat dan vullen met kit ofzo.
[ Voor 27% gewijzigd door thehog op 09-07-2021 14:55 ]
Er moet nog het eea toegevoegd worden, maar de basis staat er
Wil de SmartEVSE toch ook op dezelfde installatieautomaat aansluiten als de auto. Nu zit ie op een aparte groep. Maar voor het gevoel en voor de kWh meter is het wel zo mooi om die allemaal op dezelfde groep te voeden. Moet daar nog even de Wago DIN Rail lasklemmen voor bestellen.
Vanuit hier wil ik dan met een YMVK kabel door de garage heen naar een Hager mini verdeler en daar dan met behulp van diezelfde lasklemmen de laadkabel aansluiten. Voor de CP pin wil ik dan nog een signaalkabel trekken.
Hier alvast wat foto's van het huidige resultaat
:strip_exif()/f/image/8dvqqUqANf3Uhf1Z4ukMH0ny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PGqCVZ8HWdA2BFBKCwGrkG3U.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dat een buitenmuur is zou ik het niet doen. Toch weer een gat in de isolatie van je woning.thehog schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
[...]
Dat zou kunnen ja.
edit: uitdaging is gat dan mooi vierkant krijgen zonder extra veel schade aan de muur. Je wil hem hooguit een halve centimeter aan elke buitenkant extra groter maken en dat dan vullen met kit ofzo.
Wat je ook zo kunnen doen is het wrappen. Er is ook folie voor buiten. Andere optie zou zijn, ding demonteren en dan verven. Denk dat wrappen beter gaat. Persoonlijk zou het mij er om gaan dat je het minder ziet van een afstandje.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Nette setup! Maar wat doet ‘schijn een lichtje op mij?’Mister I schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:22:
Ivm de aanschaf van een Kia EV6 ben ik ook maar begonnen met het bouwen van een laadpaal.
Er moet nog het eea toegevoegd worden, maar de basis staat er
Wil de SmartEVSE toch ook op dezelfde installatieautomaat aansluiten als de auto. Nu zit ie op een aparte groep. Maar voor het gevoel en voor de kWh meter is het wel zo mooi om die allemaal op dezelfde groep te voeden. Moet daar nog even de Wago DIN Rail lasklemmen voor bestellen.
Vanuit hier wil ik dan met een YMVK kabel door de garage heen naar een Hager mini verdeler en daar dan met behulp van diezelfde lasklemmen de laadkabel aansluiten. Voor de CP pin wil ik dan nog een signaalkabel trekken.
Hier alvast wat foto's van het huidige resultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Haha 😂Devil schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:56:
[...]
Nette setup! Maar wat doet ‘schijn een lichtje op mij?’
Is de glasvezel verbinding bij ons.
Je ziet net eronder de router hangen die via glasvezel gevoed wordt.
1 het schakelrelais zie ik dat mensen veel mensen eentje van 40 ampere gebruiken met 3-fase laden, maar ook sommigen van 63 ampere.
Maar met 11Kw laden, voldoet die 40 ampere dan wel? (3x16A=48) Of kan ik die gewoon gebruiken met 11Kw laden.
2 voor load balancing kun je kiezen tussen een sensorbox met ct klemmen (v1.5) of eentje op de P1 poort.(v2) Qua kosten kost het onder aan de streep even veel. Voorkeur voor 1? Is er eentje beter/sneller? Ik gebruik de P1 poort al voor iets anders maar dan zou daar een splitter tussen kunnen
Amp is per fase. Ik gebruik een Hager 425 voor 3 fase 25 amperejoostbo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
na veel gelezen te hebben in dit topic (waarvoor dank!) 2 vragen:
1 het schakelrelais zie ik dat mensen veel mensen eentje van 40 ampere gebruiken met 3-fase laden, maar ook sommigen van 63 ampere.
Maar met 11Kw laden, voldoet die 40 ampere dan wel? (3x16A=48) Of kan ik die gewoon gebruiken met 11Kw laden.
Let erop dat je een DSMR5 meter hebt (de geteste staan op de website van Stegen), anders werkt een P1 versie niet. Ik heb er 1 met een splitter en dat werkt goed.2 voor load balancing kun je kiezen tussen een sensorbox met ct klemmen (v1.5) of eentje op de P1 poort.(v2) Qua kosten kost het onder aan de streep even veel. Voorkeur voor 1? Is er eentje beter/sneller? Ik gebruik de P1 poort al voor iets anders maar dan zou daar een splitter tussen kunnen
1. De stroom bij een relais is opgegeven per contact, dus per fase. Mijn 3x16A laadpaal heeft een 20A relais met 4 contacten (3 fasen en een nul).
2. CTs zijn soms lastig te monteren en zijn soms fase- en richtingsgevoelig. P1 splitters werken soms niet lekker samen met de randapparatuur, maar meestal werkt het prima en is dan (imo) minder foutgevoelig.
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2021 13:12 ]
Mijn meter is gisteren geplaats (3-fase) en is een dsmr5. Zal even checken of die bij de geteste exemplaren staat. Dan ga ik voor een p1 meter
[ Voor 71% gewijzigd door joostbo op 13-07-2021 13:11 ]
Let ook even op de splitter, sommigen hier hebben zelf een splitter gemaakt. Ik kreeg dat niet werkend en heb een speciale splitter gekocht (linkje). YMMVjoostbo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:09:
Ah helder. Vandaar mijn denkfout. Gaat dus per fase.
Mijn meter is gisteren geplaats (3-fase) en is een dsmr5. Zal even checken of die bij de geteste exemplaren staat. Dan ga ik voor een p1 meter
En ander voordeel van de versie 2 sensorbox is dat je teruglevering van je zonnepanelen kan managen. Dus alleen laden zodra er overcapaciteit aan productie terug het net op gaat. Of specifieker, zodra er minstens 4Amp terug gaat op minstens 1 fase. De tech4u splitter die @mukky aangaf draait hier ook probleemloos.joostbo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:09:
Ah helder. Vandaar mijn denkfout. Gaat dus per fase.
En daarbij kan de v2 sensorbox natuurlijk ook gewoon met CT klemmen aangesloten worden als de P1 toch niet blijkt te werken.superyupkent schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:51:
[...]
En ander voordeel van de versie 2 sensorbox is dat je teruglevering van je zonnepanelen kan managen. Dus alleen laden zodra er overcapaciteit aan productie terug het net op gaat. Of specifieker, zodra er minstens 4Amp terug gaat op minstens 1 fase. De tech4u splitter die @mukky aangaf draait hier ook probleemloos.
Ik heb de SmartEVSE Sensorbox v2 probleemloos draaien icm de IUNGO p1 portsplitter op een ISKRA AM550-TD2.01 3-fasen slimme meter (metercode: E0044), waarbij behalve de sensorbox v2 ook slimmemetermodule van mijn Toon thermostaat eraan hangt.thehog schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:03:
[...]
En daarbij kan de v2 sensorbox natuurlijk ook gewoon met CT klemmen aangesloten worden als de P1 toch niet blijkt te werken.
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter
Ik twijfel nog een beetje tussen vaste kabel (makkelijk, maar niet mooi, bovendien vind ik die type 2 kabels best wel prijzig. (liefst niet zwart ivm beter zichtbaarheid, Of zoek ik niet goed genoeg?)
of toch gewoon alleen een female stopcontact, goedkoper en minder opvallend
[ Voor 4% gewijzigd door joostbo op 14-07-2021 19:38 ]
Ik heb voor een vaste kabel gekozen, vooral vanwege het gemak: thuis aankomen, stekker erin en klaar. Anders moet je eerst weer die kabel aan- of afkoppelen en dat is op regenachtige dagen weer rommel in de auto. Ik heb een steigerbuis tussen de heg in de grond geslagen, daar hangt de kabel aan op. Mooi zal het nooit worden maar het is onopvallend genoeg.joostbo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:37:
Ik twijfel nog een beetje tussen vaste kabel (makkelijk, maar niet mooi, bovendien vind ik die type 2 kabels best wel prijzig. (liefst niet zwart ivm beter zichtbaarheid, Of zoek ik niet goed genoeg?)
of toch gewoon alleen een female stopcontact, goedkoper en minder opvallend
Maar hij staat bij mij wel vollop in het zicht, praktisch aan straat. Ik rij nu hybride dus plug dagelijks en super comfortabel zo. Maar later ooit met een EV zal het misschien gemiddeld 1x in de week laden dan heb ik liever geen kabel.
Nog even iets om over na te denken
Ik hoop dat iemand een goed idee heeft. Sinds eergisteren heeft mijn 2019 Zoe R110 problemen met laden aan mijn eigen laadpaal.
De auto:
03-2019 Z.E40 R110
Als ik hem oplaad aan een allego 22kw paal, dan wil hij prima tot 22kw laden. De lekstroom die ik met CanZE (TestFlight iOS) meet, is aan die paal redelijk stabiel rond de 2mA. Ik heb hier vanmiddag 75 minuten staan laden om zeker te weten dat hij er niet na een uurtje mee stopt)
Mijn laadpaal:
Zelfbouw, SmartEVSE, 3x 25A afgezekerd met een Aardlekautomaat die tot 30mA AC beveiligt. In de laadpaal een DC/AC Residual sensor (6mA dc, 30mA ac). Vaste kabel van 5 meter). Volledige installatie in gebruik genomen door een gecertificeerd elektricien. Naderhand tijdens het verzwaren van de meterkast kreeg ik ook een seal of approval van de elektricien van Liander)
Probleem:
In de nacht is volgens het laadprogramma om 23:00 begonnen met laden. Na 12kw is de aardlekautomaat in huis in storing gegaan. Ik vermoed dat (gezien dit een type A aardlekautomaat is) hij eruit is geklapt op een avond lekstroom >30mA.
Vanmorgen de kabel ontkoppeld, aardlekautomaat ingeschakeld, laadkabel verbonden en laden gestart. Na 1 of 1,5 seconde klapte de contractor uit en gaf de smartEVSE de melding dat er een ‘ residual fault current detected’. De aardlekautomaat klapte er NIET uit.
Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.
Mijn Zoe heeft sinds 12 mei perfect geladen op 1x32A en na uitbreiding van mijn hoofdzekeringen, sinds 10 juni probleemloos op 3x25A (loadbalanced) op kunnen laden.
Ik woon op kleigrond en die is de laatste dagen extreem vochtig geworden in vergelijking met de periode vanaf 10 juni. Kan hierdoor een verandering in Aarde-weerstand zijn ontstaan?
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Ik hoop ook dat iemand me een goed advies kan geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.
Dank!
Gezien de laadpaal zelf ook een foutstroom detecteert, waarschijnlijk in de laadstekker.
Loshalen in de paal en doormeten
Op ohmbereik moet een multimeter geen verbinding meten. Een meting van wisselende getallen geeft vocht aan.
En als je de boel toch open hebt, check of er condens in de kast zit.
Was dit voor of na de contactor weer was gesloten voor het laden van de auto?Gorgelmuil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:44:
Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.
Als het er voor is dan weet je in ieder geval waar je niet hoeft te zoeken (vanaf contactor naar laadsteker).
Bedankt voor het meedenken!
gecertificeerd elektricien en een seal of approvalGorgelmuil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:17:
Het is opgelost. De nul zat niet goed vast. 🧐
Bedankt voor het meedenken!
wat is dat dan nog waard tov een doe-het-zelfer die (wel) weet wat ie doet
Maar dit is het probleem helaas niet. Alle draden zitten goed vast en er is nergens vocht te bespeuren. Mijn (veel te simpele) multimeter is niet toereikend vrees ik.
Als ik de residual current monitor bypass, dan wordt een laadsessie ook onderbroken, maar dan met een melding in het display: ‘controleer laadstation’
In het display van de auto? Ik ken deze foutmelding namelijk niet uit de handleiding van smartevse.Gorgelmuil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:18:
Ik had dit deel zelf aangesloten en op exact dit adereind geen aderhuls geperst (want er moest nog een nul-draad in dat terminal blokje en dat paste alleen zonder huls).
Maar dit is het probleem helaas niet. Alle draden zitten goed vast en er is nergens vocht te bespeuren. Mijn (veel te simpele) multimeter is niet toereikend vrees ik.
Als ik de residual current monitor bypass, dan wordt een laadsessie ook onderbroken, maar dan met een melding in het display: ‘controleer laadstation’
Dan maar even wachten.
ik stel mijn vraag hier maar even ik weet niet of dit de goeie plek daarvoor is?
maar ik heb een paar jaar terug een ev-box laadpaal gekocht via marktplaats
en hij ligt dus sindsdien niks te doen want ik kan hem niet registreren bij ev-box want de code waar dat mee moet staat niet op de kast. is er iemand die weet hoe je hem zonder de laadpas kan laten werken dus hoe je het scangedeelte kan verwijderen en hem zonder pas kan laten werken
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Er zijn in dit topic al een aantal mensen geweest die een niet teregistreren laadpaal simpel hebben omgebouwd met een SmartEVSE. Dat is een makkelijke en effectieve manier om de laadpaal werkend te krijgen.Eztij schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:22:
Hallo
ik stel mijn vraag hier maar even ik weet niet of dit de goeie plek daarvoor is?
maar ik heb een paar jaar terug een ev-box laadpaal gekocht via marktplaats
en hij ligt dus sindsdien niks te doen want ik kan hem niet registreren bij ev-box want de code waar dat mee moet staat niet op de kast. is er iemand die weet hoe je hem zonder de laadpas kan laten werken dus hoe je het scangedeelte kan verwijderen en hem zonder pas kan laten werken
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
stel het huis vraagt te veel stroom, de load balancer registeerd dat en meld dit aan de EVSE module. dan word de stroom naar de laadpaal afgeknepen. maar er zit toch alleen een magneetschakelaar tussen die aan/uit stuurt? Of kan deze ook de stroom naar de laadpaal in etappes regelen vanuit de EVSE module?
Klopt, de laadpaal geeft knijpt de stroom niet af, maar geeft aan de auto door dat er minder vermogen beschikbaar is. Vervolgens is het aan de auto om daadwerkelijk minder te gaan verbruiken. Daarnaast gaat (of ging?) het niet bij alle auto's goed als de beschikbare stroomsterkte te laag wordt (<6a)joostbo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:34:
maar er zit toch alleen een magneetschakelaar tussen die aan/uit stuurt? Of kan deze ook de stroom naar de laadpaal in etappes regelen vanuit de EVSE module?
6A is het laagste wat de laadpaal kan communiceren aan de auto. Dus als de laadpaal vindt (door loadbalancing) dat er minder dan 6A geladen mag worden moet de laadpaal de sessie helemaal afbreken. Is dus niet een auto probleem. De auto mag overigens altijd lager laden dan door de laadpaal vrij gegeven is.I_IBlackI_I schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:47:
[...]
Daarnaast gaat (of ging?) het niet bij alle auto's goed als de beschikbare stroomsterkte te laag wordt (<6a)
10% is de minimum duty cycle in J1772; en het betekent: laden met maximaal 6A.
De meeste auto's zullen gaan laden met de maximale stroomsterkte.
Sommige auto's kúnnen wel met minder vermogen laden, maar dat kun je via J1772 (helaas) niet aangeven. In een Tesla Model 3 kun je bijvoorbeeld via het scherm in de auto instellen dat ie met maximaal 5 A mag laten. Da's bijvoorbeeld erg handig op de camping om te voorkomen dat de stoppen eruit vliegen. Hij onthoudt die instelling zelfs per locatie!
[ Voor 4% gewijzigd door hterhofte op 27-07-2021 15:13 ]
Klopt helemaal. Bij volkswagen is het via de web "API" zelfs mogelijk om tot 1A te gaan.hterhofte schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:10:
De J1772 standaard wordt gebruikt voor communicatie tussen laadpaal en auto. Via het control-pilot signaal (een PWM-signaal met een full cycle time van 1 ms) geeft de laadpaal aan de auto de opdracht om binnen 5 seconden met een bepaalde stroomsterkte te gaan laden. Om precies te zijn: het is geeft de maximale stroomsterkte aan die de auto mag toepassen.
10% is de minimum duty cycle in J1772; en het betekent: laden met maximaal 6A.
De meeste auto's zullen gaan laden met de maximale stroomsterkte.
Sommige auto's kúnnen wel met minder vermogen laden, maar dat kun je via J1772 (helaas) niet aangeven. In een Tesla Model 3 kun je bijvoorbeeld via het scherm in de auto instellen dat ie met maximaal 5 A mag laten. Da's bijvoorbeeld erg handig op de camping om te voorkomen dat de stoppen eruit vliegen. Hij onthoudt die instelling zelfs per locatie!
Natuurlijk kun je er voor kiezen om onder de 6A tijdelijk te stoppen met laden. (bij zappi is fit geloof ik het verschil tussen eco en eco+)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Zappi zal in ECO+ mode als er minder dan 1,4 kW vermogen van huis naar net geleverd word (1 fase x 6 A x 230 V ~ 1,4 kW) idd stoppen met laden.ice-T106 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:46:
[...]
Natuurlijk kun je er voor kiezen om onder de 6A tijdelijk te stoppen met laden. (bij zappi is fit geloof ik het verschil tussen eco en eco+)
https://myenergi.com/wiki...-charge-modes-and-boosts/
SmartEVSE heeft een Solar modus waarbij je apart kunt instellen:
- START [-1 A .. -16 A] sets the surplus current the car should start solar charging
- STOP [Disabled .. 60 min] time between surplus current falls below START value and stopping of solar charging at 6 A
- IMPORT [0 A - 6 A] maximum additional grid current allowed for solar charging
Hoe START en IMPORT zich tot elkaar verhouden bij 3-fasenladers heb ik nog niet uitgevogeld.
Ook de zappi kan laden in eco+ modus met minder dan 6a surplus. Je kan de green percentage aanpassen naar bijvoorbeeld 50 procent. Dan begint hij al bij 3a surplus en laad de auto dan dus op 6a.hterhofte schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:53:
[...]
Zappi zal in ECO+ mode als er minder dan 1,4 kW vermogen van huis naar net geleverd word (1 fase x 6 A x 230 V ~ 1,4 kW) idd stoppen met laden.
https://myenergi.com/wiki...-charge-modes-and-boosts/
SmartEVSE heeft een Solar modus waarbij je apart kunt instellen:
- START [-1 A .. -16 A] sets the surplus current the car should start solar charging
- STOP [Disabled .. 60 min] time between surplus current falls below START value and stopping of solar charging at 6 A
- IMPORT [0 A - 6 A] maximum additional grid current allowed for solar charging
Hoe START en IMPORT zich tot elkaar verhouden bij 3-fasenladers heb ik nog niet uitgevogeld.
3 fase werkt hetzelfde als 1 fase waarin de laagste mogelijke waarde telt van de fases. Die laagste wordt dan de laadsnelheid voor alle fases.
Hoe heb je hem vastgezet in de muur ? In de summiere tekeningen die ik online zag waren de 4 boutjes die je ziet voorzien van draad en hangt de fysieke connector aan de behuizing met draad en moertjes, hoe heb je hem dan aan de muur bevestigd ??
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ja klopt de 4 boutjes gebruik je om de connector vast te maken aan de behuizing. Maar daar tussen maak je nog de muurplaat vast. En op de hoeken van de muurplaat zitten 4 schroefgaten. Daar heb ik dan 4 rvs schroeven in gedaan en vastgemaakt.rvdgaag schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:14:
@Mister I Mooie oplossing, ik heb deze muurconnector ook besteld.
Hoe heb je hem vastgezet in de muur ? In de summiere tekeningen die ik online zag waren de 4 boutjes die je ziet voorzien van draad en hangt de fysieke connector aan de behuizing met draad en moertjes, hoe heb je hem dan aan de muur bevestigd ??
Zit muurvast.
Welke muurplaat heb je gebruikt?Mister I schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:16:
[...]
Ja klopt de 4 boutjes gebruik je om de connector vast te maken aan de behuizing. Maar daar tussen maak je nog de muurplaat vast. En op de hoeken van de muurplaat zitten 4 schroefgaten. Daar heb ik dan 4 rvs schroeven in gedaan en vastgemaakt.
Zit muurvast.
Aha ok. Die rozet hebben zeker daar sinds kort? Ik had alleen de opbouwdoos gezien toen ik er naar zocht.
Uiteindelijk heb ik een socket bij Ali gekocht (35 euro) en een opbouwdoos van ABB van een tientje ofzo. Ietsjes goedkoper.
Maar dit ziet er ook wel leuk uit. Denk dat zo'n rozet opzich best wel makkelijk na te maken zou zijn voor minder (3d printed metaal).
Ik heb deze ook besteld, Wat heb je aan de binnenzijde, zeg maar aan de andere kant van de rozet gedaan? Een inbouwdoos? Heb je daar toevallig ook een foto van?Mister I schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:16:
[...]
Ja klopt de 4 boutjes gebruik je om de connector vast te maken aan de behuizing. Maar daar tussen maak je nog de muurplaat vast. En op de hoeken van de muurplaat zitten 4 schroefgaten. Daar heb ik dan 4 rvs schroeven in gedaan en vastgemaakt.
Zit muurvast.
Gewoon de baksteen.note schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:26:
[...]
Ik heb deze ook besteld, Wat heb je aan de binnenzijde, zeg maar aan de andere kant van de rozet gedaan? Een inbouwdoos? Heb je daar toevallig ook een foto van?
Maar twijfel daar nog een beetje over ivm vocht.
Dus ga daar toch nog even over nadenken
[ Voor 45% gewijzigd door hesselbeertje op 28-07-2021 20:06 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb ook nagevraagd bij laadkabelfabriek hoe ik dit netjes kan inbouwen in de baksteen muur, maar die wisten niet goed wat ze met mijn vraag aanmoestenhesselbeertje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:05:
Hoezo, gewoon de baksteen? Heb je hem zo in de muur gedrukt? Dat lijkt me vragen om ellende. Deze socket is voor inbouw in een behuizing, niet zomaar in een muur lijkt me. Regenwater gaat er gegarandeerd achter, en mieren bouwen er hele nesten.

Denk nu zelf aan een IP65 doos met afmetingen waarbij de socket er in valt om van binnen vast te schroeven. De rozet openingen vallen er dan buitenen gaan dan met pluggen in de muur.
Ik heb het zelf dan niet in een gevelmuur zitten maar in een schutting muur met behuizing voor de socket. De laadpaal komt van Fivari, en de roset zelf ontworpen en in rvs laten watersnijden.note schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:09:
[...]
Ik heb ook nagevraagd bij laadkabelfabriek hoe ik dit netjes kan inbouwen in de baksteen muur, maar die wisten niet goed wat ze met mijn vraag aanmoesten. Terwijl de rozet juist bedoeld is voor inbouw in een muur.
Denk nu zelf aan een IP65 doos met afmetingen waarbij de socket er in valt om van binnen vast te schroeven. De rozet openingen vallen er dan buitenen gaan dan met pluggen in de muur.

:strip_exif()/f/image/oOEFIrmgaxfiXJHRgTeQtlud.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fsrPXnUYdxzwWqYnBhgwMyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Voelt toch wat beter aan. Over mierennesten en zo ben ik niet zo bang, maar vocht van bakstenen slaat toch op een gegeven moment door.
Nice. Dit zou ik ook wel willen! Weet alleen niet of ik er uit kom. Welke controller is dit exact?Grootjestwins schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:00:
Beste Allen,
Afgelopen weekend maar eens mijn laadpaal project opgepakt.
Nadat ik eerder al de extra B16 ampere groep en kabel had aangelegd was het nu tijd om de Homeline om te bouwen voor thuisgebruik.
Bij aankoop van de Homeline was ik vergeten te vragen of er ook een abbonements lock op zat, waardoor ik genoodzaakt was hem om te bouwen naar een normale plug and play versie.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
- Aanschaffen EVSE DIN via een van de bekende kanalen.
- Bestaande CP en PP overzetten op nieuwe EVSE.
- A1 contact aansluiten op nieuwe EVSE DIN
- Zwarte 12V ader (LED ring) aansluiten op de + van de 230/12V trafo.
- Groene ader (LED ring) aansluiten op verbreekcontact 21/22 contactor.
- De min van de trafo aansluiten op de verbreekcontact 21/22 van de trafo.
Af er nu spanning op de laadpaal staat brand de groen LED ring. Af de contactor ingeschakeld worden door de EVSE dan brand de blauwe LED ring.
De blauwe LED ring was in originele staat al aangesloten op een van de hoofdcontacten van de contactor. Daar hoefde ik dus niets aan te veranderen.
Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk om een laadpaal van de beheerder te onkoppelen. Het enige wat je nodig bent is een nieuwe EVSE.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij is evbox net overgenomen en gaan ze de prijzen verdubbelen. Ik maak geen gebruik van de info maar het abbo is verplicht...
Zou het deactiveren van het modem ook werken? Hoewel niet gebruiken van de pas extra fijn zou zijn.
We hebben een Renault Zoë 22kWh en een Passat Variant GTE 9,9kWh. 2x full electric gaat hem de komende jaren niet worden, dan moeten er eerst auto's komen met een actieradius van minimaal 400km met caravan en kunnen laden in 15 minuten. Met de Passat rij ik overigens de korte kilometers in de regio wel voor zo'n 80% elektrisch.
In eerste instantie wou ik de EVSE + reiais in een behuizing in de paal bouwen, maar ik heb toch besloten om de electronica binnen te huizen. Waarom risico nemen met electronica buiten. In de praktijk kijk ik ook nooit op de EVSE.
De installatie bestaat uit een Smart EVSE met DC lekstroommeting en Sensorbox 2 met aan de paal een vaste kabel. De toegepaste aardlekautomaat is een 16A. Ik heb 16A gekozen omdat ik dan selectief ben met de hoofdzekering. We laden bijna altijd op na een uur of 17:00 en hebben dan tijd genoeg om op te laden.
De paal is een eiken paal met een plank er schuin in gemaakt. In zijkant een gat waar de stekker in kan, maar die wordt in de praktijk niet gebruikt.
Qua ruimte in de meterkast was het passen en meten. Het is een oud huis met een meterkast die lekker krap is. Ik heb er maar een kast op de kant in gezet, de automaat is geschikt om op de kant te monteren.
![]() | ![]() |
Een Simple EVSE (DIN)dijkmans93 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:27:
[...]
Nice. Dit zou ik ook wel willen! Weet alleen niet of ik er uit kom. Welke controller is dit exact?
Benieuwd of je via de SDM220 ook load balancing kan gebruiken.
Wel smart evse 1 fase. Maar loadbalancing via de meter 2.0 en een enkele CT klem (want geen DMSR 5.0 slimme meter). Waarom zou je het via een kWh meter willen doen?fluppie007 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:46:
Iemand hier met Smart EVSE en een monofase / 1 fase Eastron SDM220 kWh meter ipv de 3 fase SDM630 ?
Benieuwd of je via de SDM220 ook load balancing kan gebruiken.
Terug op je vraag. Even snel gechecked en de SDM220 heeft zelfde modbus registers als de SDM360, maar natuurlijk ontbreekt fase 2 en 3. Nu is de code van smartevse zo geschreven dat ie altijd van 3 fase uitgaat en bij het lezen van de modbus registers van fase 2 en 3 gaat er dus een foutmelding komen bij het uitlezen ervan. Beetje onduidelijk in de code wat hij hiermee doet dus kan je nu alleen aanraden om dan toch met een 3 fase meter te werken.
:strip_exif()/f/image/W7YzaqM9FtSXaPbWTgqwKoZg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WDrLzl2X09PaQo0xGp7xIQAK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vuXEUvOF3nOn3JNKlqeo1Eoo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog wel het buiten gedeelte doen maar ik weet nog niet waar ik de connector in ga bouwen.
Wat voor kabel gebruiken jullie om de sturing aan de sluiten? (Slot en auto communicatie)
[ Voor 8% gewijzigd door Mike2k op 14-08-2021 09:14 ]
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
0.5mm2 luidspreker kabelMike2k schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
Wat voor kabel gebruiken jullie om de sturing aan de sluiten? (Slot en auto communicatie)
Had je niet gewoon een 3-fase alamat kunnen gebruiken? Dan had de rest (EVSE en relais) ook gewoon in je bovenste kastje gepast.Mike2k schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
Na al een tijdje meelurken in dit topique...eindelijk mijn eigen laadpaal gemaakt!
Dat zou wel kunnen maar ik wil nog een inductie kookplaat dus er komt nog een extra 3 fasen automaat bij. Vandaar dat ik voor een losse aardlek ben gegaan.thehog schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:18:
[...]
Had je niet gewoon een 3-fase alamat kunnen gebruiken? Dan had de rest (EVSE en relais) ook gewoon in je bovenste kastje gepast.
Qua kabel zit ik te denken aan zoiets: https://www.allekabels.nl...nsluitkabel-5-aderig.html
Die gebruik ik dan naast een YMVK 5x 2.5mm
Ik geloof, tenminste in mijn type 2 socket, de PP en CP aansluiting max tot 0.8mm2 gaat. Dus check dat wel even. Dan is die kabel dus te dik per ader.Mike2k schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:33:
[...]
Dat zou wel kunnen maar ik wil nog een inductie kookplaat dus er komt nog een extra 3 fasen automaat bij. Vandaar dat ik voor een losse aardlek ben gegaan.
Qua kabel zit ik te denken aan zoiets: https://www.allekabels.nl...nsluitkabel-5-aderig.html
Die gebruik ik dan naast een YMVK 5x 2.5mm
Een laadpaal moet volgens mij een eigen aardlekschakelaar hebben en dus niet delen met bijv. een kookplaat. Dus een eigen alamat was de betere keuze geweest. Moet zeggen dat ik even niet snel die regel kan vinden.
@Mike2k Heb je wel een DC-beveiliging aangebracht? Volgens mij is het een "gewone" aardlek en ik zie zo snel geen andere DC-detectie zitten.
In de speciale laadkabels zelf wordt 0,5mm2 gebruikt (die je kan gebruiken om een vaste stekker aan te sluiten). Ik zou zoiets dan zelf ook doen.
Ik weet niet of je van plan bent verschillende auto's te gaan laden (of van familie/vrienden/kenissen), maar je kan ook overwegen om geen socket aan te sluiten maar een vaste kabel. Dat is veel makkelijker/sneller dan iedere keer de kabel uit de auto pakken en aansluiten (en later weer opbergen).
Alleen wanneer er EV's komen met een afwijkende aansluiting is dat niet zo fijn want dan past het niet.
Goeie punten!JeroenE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:14:
@thehog Volgens mij alleen een eigen groep nodig en niet per se een eigen aardlek. Je moet wel zorgen voor DC-foutdetectie. Dat kan met een speciale aardlek, maar ook in de laadpaal zelf.
@Mike2k Heb je wel een DC-beveiliging aangebracht? Volgens mij is het een "gewone" aardlek en ik zie zo snel geen andere DC-detectie zitten.
In de speciale laadkabels zelf wordt 0,5mm2 gebruikt (die je kan gebruiken om een vaste stekker aan te sluiten). Ik zou zoiets dan zelf ook doen.
Ik weet niet of je van plan bent verschillende auto's te gaan laden (of van familie/vrienden/kenissen), maar je kan ook overwegen om geen socket aan te sluiten maar een vaste kabel. Dat is veel makkelijker/sneller dan iedere keer de kabel uit de auto pakken en aansluiten (en later weer opbergen).
Alleen wanneer er EV's komen met een afwijkende aansluiting is dat niet zo fijn want dan past het niet.
Ik had wel gelezen over de DC detectie maar dacht dat het of een aardlek of een DC detectie was?
Het type2 socket met locking actuator heb ik al aangeschaft (vriending vindt het niet mooi als er altijd een kabel rondslingerd
https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aanJeroenE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:14:
@thehog Volgens mij alleen een eigen groep nodig en niet per se een eigen aardlek. Je moet wel zorgen voor DC-foutdetectie. Dat kan met een speciale aardlek, maar ook in de laadpaal zelf.
Hier staat wel wat over de afzonderlijke aardlek. Als ik het goed begrijp is een dergelijke afzonderlijke aardlek (en ook DC foutdetectie) per laadaansluiting dus nodig. Maar erg duidelijk is het niet en de bronmateriaal van nen1010 is niet gratis te downloaden helaas.
DC detectie is wat anders dan een normale aardlek doet (die detecteert AC lekdetectie naar aarde). Ze zijn voor een laadpaal allebei nodig. Of je koopt een dure aardlek met ingebouwde DC detectie (type B aardlek) of een losse normale aardlek en losse beveiliging voor DC bij de laadpaal zelf.Mike2k schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Goeie punten!
Ik had wel gelezen over de DC detectie maar dacht dat het of een aardlek of een DC detectie was?
Voor smartevse koop je deze en hang je om de fases en nul (niet aarde!) van de kabel naar de laadkabel/socket.. En aansluiten aan de smartevse controller natuurlijk.
https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html
[ Voor 23% gewijzigd door thehog op 14-08-2021 11:43 ]
Ik heb zelf een dubbele laadaansluiting gemaakt met 2x EVSE en DC detectie, elk op een eigen aardlek automaat.
Aha, mooi! Ik ben sowieso iemand die overal een eigen aardlek voor gebruikt (ook voor gewone groepen dus, allemaal alamats) dus ik vind het altijd lastig te onthouden of dat nu moet of niet.thehog schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:40:
Hier staat wel wat over de afzonderlijke aardlek.
Ik heb het voornamelijk omdat ik niet wil dat de wasmachine (of wat dan ook) het halve huis in het donker kan zetten omdat er dan 3 andere groepen ook geen stroom meer krijgen.