Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 13:11
Mike2k schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
Wat voor kabel gebruiken jullie om de sturing aan de sluiten? (Slot en auto communicatie)
Ik heb UTP kabel (fatsoenlijke kwaliteit) gebruikt hiervoor. CP signaal werkt perfect over 30 meter. Maak geen gebruik van het slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:09
T i M schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Ik heb UTP kabel (fatsoenlijke kwaliteit) gebruikt hiervoor. CP signaal werkt perfect over 30 meter. Maak geen gebruik van het slot.
Dat is wel wat dun hoor. Normaal CP is 0.5 tot 0.8mm2. Normaal utp per ader zo'n 0.3mm2. Maar je zou kunnen samenvoegen natuurlijk. Ik heb luidsprekerkabel gebruikt maar signaalkabel (lijkt op utp) is het beste denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Ben nu mijn 3e en 4e laadpaal op basis van een SmartEVSE aan het maken, maar kom toch iets tegen wat ik niet eerder gehad heb. Heb een ander soort stekker geleverd gekregen dan hiervoor. Hier zit een weerstand bij voor het juiste amperage, en een schema hoe je hem aan moet sluiten. Nu wijkt dit schema af van hoe ik de 2 palen hiervoor heb aangesloten....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rm08MLA.png

De weerstandsdraad zit tussen de PP en PE, tot zover niets vreemds, maar de PP zit verder helemaal niet aangesloten aan de EVSE. Ik heb dit wel altijd gedaan. Nu vermoed ik dat het 2 manieren zijn. De EVSE kan doorgeven aan de auto dat hij maar 16 ampere kan geven (via de pp) of de stekker doet dit dmv de weerstand. Wat ik hiervoor deed zou dan dubbelop zijn geweest.
Maar zeker weten doe ik dit allemaal niet. Ik kan me haast niet voorstellen dat het schema fout zou zijn (ik kan er online meer vinden die zo in elkaar steken) maar ik dacht vraag het hier even na.
Weet iemand hoe dit zit?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De EVSE communiceert alleen met CP.
PP is iets tussen kabel en auto, in ieder geval met vaste kabel.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/J1772_signaling_circuit.gif

Als je een socket hebt, dan kan de EVSE hier de maximale stroomsterkte van de aangesloten kabel uit afleiden, maar dat is niet van toepassing met een vaste kabel :)

[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 17-08-2021 10:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ook vanuit de handleiding van smartevse:

PP (proximity pilot) signal will determine what max current the charging cable
can handle, and needs to be connected to the charging socket. In case of a
fixed cable, this signal is not used.

Bij een vaste kabel dus PP niet aansluiten op de smartevse controller maar inderdaad zoals in bovenstaande 2 schema's in de kabel verwerken met de juist weerstand naar PE/grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
thehog schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:56:
Ook vanuit de handleiding van smartevse:

PP (proximity pilot) signal will determine what max current the charging cable
can handle, and needs to be connected to the charging socket. In case of a
fixed cable, this signal is not used.

Bij een vaste kabel dus PP niet aansluiten op de smartevse controller maar inderdaad zoals in bovenstaande 2 schema's in de kabel verwerken met de juist weerstand naar PE/grond.
Kwam hem idd nu ook tegen in de handleiding. Wellicht heb ik dan gewoon verkeerd onthouden hoe ik het bij mijn vorige palen gedaan heb. Juiste manier is iig duidelijk nu. tnx.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ook bij een socket zou het niet nodig hoeven zijn. De auto bepaald immers de laadsnelheid. De auto moet wel de maximum respecteren die hij
A - via de PP weerstand weet van de aanstoten kabel (vaste kabel of losse kabel) en
B - van de door de CP ontvangen, via PWM, maximum ampere van de EVSE

Maar het is niet verkeerd dat de EVSE ook nog eens z'n maximum beperkt door ook de PP signaal uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@thehog zo'n weerstand zit aan beide zijden van de losse kabel (bovenstaand schema is voor vaste kabel), dus de EVSE zal niet meer vrijgeven dan de kabel kan en de auto zal niet meer afnemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:13:
@thehog zo'n weerstand zit aan beide zijden van de losse kabel (bovenstaand schema is voor vaste kabel), dus de EVSE zal niet meer vrijgeven dan de kabel kan en de auto zal niet meer afnemen.
Snap ik maar in theorie zou het niet nodig hoeven zijn bedoel ik. De auto is al beperkt door de weerstand aan zijn zijde en zou, als het goed is, dus nooit sneller gaan laden ook al zou de laadpaal (onterecht) doorgeven dat het sneller mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Je hebt gelijk, omdat het een veiligheidsding is (falen kan tot gesmolten isolatie en dan tot brand/electrocutie leiden), is het dubbel uitgevoerd.
Bij een vaste kabel weet je welke kabel (en relais) er aan hangt en is de dubbele beveiliging de firmware en de weerstand aan de autozijdestekker.
Stroommeting is niet standaard voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 17:06
Ik ben naar aanleiding van andere reacties al een boodschappenlijstje met een SmartEVSE aan het samen stellen. Ik wil geen wallbox aan mijn huis hangen dus wil de EVSE binnen hangen en alleen de socket aan de buitenkant. Nu is de muur uithakken en de socket in de muur bouwen ook wat rigoreus dus ik wil kijken voor een net doosje, waar dan de socket + locking actuator in past. Er staan geen maten van de socket + locking actuator op stegen.com.

Ik zit nog even te bekijken of ik er dan ook nog een RFID reader in wil bouwen, de vraag is dan, moet die ook aan de buitenkant of leest die wel door de wand van de behuizing?

Heeft iemand een passende box gevonden bij de socket met de lock?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:31:
Ik ben naar aanleiding van andere reacties al een boodschappenlijstje met een SmartEVSE aan het samen stellen. Ik wil geen wallbox aan mijn huis hangen dus wil de EVSE binnen hangen en alleen de socket aan de buitenkant. Nu is de muur uithakken en de socket in de muur bouwen ook wat rigoreus dus ik wil kijken voor een net doosje, waar dan de socket + locking actuator in past. Er staan geen maten van de socket + locking actuator op stegen.com.

Ik zit nog even te bekijken of ik er dan ook nog een RFID reader in wil bouwen, de vraag is dan, moet die ook aan de buitenkant of leest die wel door de wand van de behuizing?

Heeft iemand een passende box gevonden bij de socket met de lock?
Zonder lock (en met een aliexpress socket, maar lijkt verdacht veel er op) kwam ik op deze: https://www.tme.eu/nl/det...gen-universeel/abb/00851/ (gokje op de hoogte dus van 5cm extra)

Ik had eerst socket besteld, toen opgemeten en daarna gezocht naar een doosje van die afmeting (10x10cm en 8cm diep). Met een lock er bij kom je dus iets hoger uit.

Ik heb dus zonder lock. En er op vertrouwen dat de kabel er niet zomaar uitgetrokken wordt (of per ongeluk)...

Even snel gezocht en kom op deze (10x15x8): https://eu.mouser.com/Pro...olex-GWconnect/93604-0161 (edit: was dus wel even een gokje, 5cm extra voor de lock)

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 17-08-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik ben aan het zoeken geweest (ook in dit topic) maar ik kom er niet uit.

Zoals jullie terecht aangaven: aparte alamat voor de lader. Das prima. Ik moet binnenkort weer een paar groepenkasten vervangen dus dan raak ik die losse aardlek en groep wel weer kwijt 8)

Maar nu: welke alamat? DC beveiliging is verplicht. Ik zou het liefste een Scheider alamat hebben zodat het mooi bij elkaar past maar das geen noodzaak.

Ik kan alleen niet vinden welke ook dc lekken meet.

Welke gebruiken jullie ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Mike2k In de topic start onder het kopje veiligheid staat eea uitgelegd, inclusief links naar nog meer uitleg.

Voor zover ik weet zijn er nog geen alamats die ook DC lekstroom beveiligen en moet je dus een aparte aardlek hebben.

Als je laadpaal zelf aan DC-foutdetectie doet hoeft dat niet en kan je wel een standaard alamat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat is geen alamat. ;)

Er is geen alamat op de markt met type B protectie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• maarten_NL
Mike2k schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:53:
Ik ben aan het zoeken geweest (ook in dit topic) maar ik kom er niet uit.

Zoals jullie terecht aangaven: aparte alamat voor de lader. Das prima. Ik moet binnenkort weer een paar groepenkasten vervangen dus dan raak ik die losse aardlek en groep wel weer kwijt 8)

Maar nu: welke alamat? DC beveiliging is verplicht. Ik zou het liefste een Scheider alamat hebben zodat het mooi bij elkaar past maar das geen noodzaak.

Ik kan alleen niet vinden welke ook dc lekken meet.
Stegen adviseert een normale type A alamat + voor de DC lekstroom beveiliging de lekstroom detector aan de SmartEVSE.

https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html

Ik denk dat ik ook voor die weg ga, deels ook om de ruimte besparing in de kast.

Zodra ik de auto hier heb dan ga ik nog proberen de auto of via wifi of via BT te detecteren omdat er via het j1772 protocol blijkbaar geen identiteit van het voertuig beschikbaar is. Dan kan ga ik via de Raspberry de EVSE wel of niet vrijgeven om te laden.
Via wifi of nr scheelt weer een RFID lezen en een handeling bij elke keer instekkeren. Heeft er iemand ervaring met een Hyundai Kona?

[ Voor 9% gewijzigd door maarten_NL op 19-08-2021 09:10 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Stegen adviseert een normale type A alamat + voor de DC lekstroom beveiliging de lekstroom detector aan de SmartEVSE.

https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html

Ik denk dat ik ook voor die weg ga, deels ook om de ruimte besparing in de kast.

Zodra ik de auto hier heb dan ga ik nog proberen de auto of via wifi of via BT te detecteren omdat er via het j1772 protocol blijkbaar geen identiteit van het voertuig beschikbaar is. Dan kan ga ik via de Raspberry de EVSE wel of niet vrijgeven om te laden.
Via wifi of nr scheelt weer een RFID lezen en een handeling bij elke keer instekkeren. Heeft er iemand ervaring met een Hyundai Kona?
De smart evse heeft (nog?) geen wifi ondersteuning he. Wel modbus maar de 1e smartevse is zelf al master. En twee masters (je Pi bijvoorbeeld) op zelfde modbus is officieel niet mogelijk.

• maarten_NL
thehog schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

De smart evse heeft (nog?) geen wifi ondersteuning he. Wel modbus maar de 1e smartevse is zelf al master. En twee masters (je Pi bijvoorbeeld) op zelfde modbus is officieel niet mogelijk.
Nou, blijkbaar heeft de sensorbox wel wifi, zie de reactie van Bobosch op github:

https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/issues/11

Voorlopig is de wifi nog niet actief maar met de wifi van de sensorbox kan ik de aanwezigheid van mijn eigen auto niet detecteren. In de mailwisseling met stegen heb ik wel de vraag gesteld wat er dan in de planning staat en ook wanneer de SmartEVSE weer op voorraad is, die zijn nu blijkbaar uitverkocht.

Maar ik denk dat ik dan niet helemaal duidelijk ben geweest, de auto zelf heeft ook wifi en BT dus daar ligt wellicht een mogelijkheid om de aanwezigheid te bepalen.

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Nou, blijkbaar heeft de sensorbox wel wifi, zie de reactie van Bobosch op github:

https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/issues/11

Voorlopig is de wifi nog niet actief maar met de wifi van de sensorbox kan ik de aanwezigheid van mijn eigen auto niet detecteren. In de mailwisseling met stegen heb ik wel de vraag gesteld wat er dan in de planning staat en ook wanneer de SmartEVSE weer op voorraad is, die zijn nu blijkbaar uitverkocht.

Maar ik denk dat ik dan niet helemaal duidelijk ben geweest, de auto zelf heeft ook wifi en BT dus daar ligt wellicht een mogelijkheid om de aanwezigheid te bepalen.
Dat was bekend hoor ;-)

Maar wat ik er mee wil zeggen is dat je dus nu op basis van je detectie nergens kan schakelen dat je smartevse mag laden of niet. Hoe wil je de smartevse nu dan uit of aan zetten zolang hij zelf nog geen wifi kan praten? Enige wat ik mij kan bedenken is zo'n wifi relais nog voor de smartevse. Of de SW en GND connectie gebruiken en die schakelen mbv de Pi, waarvan onduidelijk is wat de spanningsniveau van SW is.

• maarten_NL
thehog schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Maar wat ik er mee wil zeggen is dat je dus nu op basis van je detectie nergens kan schakelen dat je smartevse mag laden of niet. Hoe wil je de smartevse nu dan uit of aan zetten zolang hij zelf nog geen wifi kan praten? Enige wat ik mij kan bedenken is zo'n wifi relais nog voor de smartevse. Of de SW en GND connectie gebruiken en die schakelen mbv de Pi, waarvan onduidelijk is wat de spanningsniveau van SW is.
Als je de CP of PP onderbreekt/maakt. Plug je wel in maar zolang de PP/CP onderbroken is gaat er niks gebeuren.

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Als je de CP of PP onderbreekt/maakt. Plug je wel in maar zolang de PP/CP onderbroken is gaat er niks gebeuren.
Ja zou ook kunnen.

• maarten_NL
1 doel is het vrijgeven van de EVSE, het andere is wellicht het conditioneel stoppen en weer starten van het laden. Wat ik wel lees is dat sommige OBCs het niet zo leuk vinden als je de CP onderbreekt tijdens het laden, dan vervolgens een laadfout zetten en daardoor het laden niet terug opstarten als je de CP weer maakt.

Wellicht is er in de toekomst iets mooiers (mqtt?) beschikbaar via de sensorbox, even het antwoord van Stegen afwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:22:
[...]

1 doel is het vrijgeven van de EVSE, het andere is wellicht het conditioneel stoppen en weer starten van het laden. Wat ik wel lees is dat sommige OBCs het niet zo leuk vinden als je de CP onderbreekt tijdens het laden, dan vervolgens een laadfout zetten en daardoor het laden niet terug opstarten als je de CP weer maakt.

Wellicht is er in de toekomst iets mooiers (mqtt?) beschikbaar via de sensorbox, even het antwoord van Stegen afwachten :)
Er heeft wel iemand wat gemaakt maar daarmee heb je twee masters op een modbus kanaal. https://github.com/ict-one-nl/mqtt-to-smartevse

De SW/GND ingang is ook een optie. Ik zag dat die 3.3v is dus ESP8266 compatible. Maar als je tussen de een willekeurige (esp8266 3.3v of raspberrypi 5v GPIO) en de SW/GND een optocoupler hangt dan ben je er waarschijnlijk ook wel.

Genoeg opties. Maar vandaar mijn opmerking op github ook waar die wifi functionaliteit blijft om domotica integratie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:55:

De SW/GND ingang is ook een optie. Ik zag dat die 3.3v is dus ESP8266 compatible. Maar als je tussen de een willekeurige (esp8266 3.3v of raspberrypi 5v GPIO) en de SW/GND een optocoupler hangt dan ben je er waarschijnlijk ook wel.
Ik las even over de SW input heen, die is inderdaad ook makkelijk te bedienen vanuit de rpi.

Gisteravond waren de SmartEVSE's ineens op voorraad dus ik heb gelijk een bestelling geplaatst. Helaas was de DIN behuizing uitverkocht dus die behuizing zal ik samen met de meterkast materialen kopen.

Ik ben nog wel opzoek naar een mooi kastje + pa voor de stekker+lock voor buiten. Zodra het binnen is zal ik eens gaan meten.

Zoiets ziet er wel ok uit:

https://www.reichelt.nl/n...inium-1550wh-p221425.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Maverick schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:23:
De weerstandsdraad zit tussen de PP en PE, tot zover niets vreemds, maar de PP zit verder helemaal niet aangesloten aan de EVSE. Ik heb dit wel altijd gedaan. Nu vermoed ik dat het 2 manieren zijn. De EVSE kan doorgeven aan de auto dat hij maar 16 ampere kan geven (via de pp) of de stekker doet dit dmv de weerstand. Wat ik hiervoor deed zou dan dubbelop zijn geweest.
.....
Weet iemand hoe dit zit?
Deze weerstand dient om de maximale stroom door de kabel te begrenzen. dat is belangrijk bij losse kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bl03r6S6W6EPGKF8J5ytbqsXxH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HokM7muz1sFMeji4yTtzIsb7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Conrado schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

Deze weerstand dient om de maximale stroom door de kabel te begrenzen. dat is belangrijk bij losse kabels.

[Afbeelding]
Volgens mij begrijp jij zijn vraag niet die trouwens inmiddels al beantwoord is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 09:23
Mijn Tesla Wall Connector is vanacht kapot gegaan. Heeft iemand al ervaring om die om te bouwen naar een EVSE?

In de TWC zit een ESB 63-40-dc-b dus volgens mij kan je die er goed voor gebruiken.

En de kabel zit er ook al in, enige is dat ik graag de tesla knop wil blijven gebruiken heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Daros schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:36:
En de kabel zit er ook al in, enige is dat ik graag de tesla knop wil blijven gebruiken heeft iemand daar ervaring mee?
Wat is 'de Tesla knop'?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 21:27
Dat is een knop op de laadstekker die de auto in gaat die een draadloos signaaltje stuurt naar de Tesla (laadpoort) om het laadklepje open te doen of om de stekker te ontgrendelen (als de stekker erin zit).

In mijn zelfgebouwde 11 kW 3 fasenlader voor onze Tesla Model 3 gebruik ik een laadstekker van evChargeKing.
Dat werkt ook goed, maar het draadloze signaal wordt door een CR2032 knoopcel gevoed (moest ik na ruim een jaar vervangen) en de oplossing van evChargeKing die ik in 2919 heb gekocht bleek gevoelig voor het indringen van vocht, waardoor de laadkabel op een gegeven moment niet meer werkte). Bij de laadstekkers van Tesla zelf hoef je geen knoopcellen te vervangen en ze hebben niet of nauwelijks naden waardoor vocht naar binnen kan dringen.

[ Voor 6% gewijzigd door hterhofte op 22-08-2021 15:30 . Reden: Link toegevoegd naas post met meer info over mijn setup. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Daros schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:36:
Mijn Tesla Wall Connector is vanacht kapot gegaan. Heeft iemand al ervaring om die om te bouwen naar een EVSE?

In de TWC zit een ESB 63-40-dc-b dus volgens mij kan je die er goed voor gebruiken.

De Tesla knop is een losse unit, zit in de kabel dus die zal blijven werken (net zoals de kabels bij EVChargeking). Ik weet niet of je de unit kan ombouwen, dacht dat alles op 1 printplaat gesoldeerd was en dat je dus niets kunt hergebruiken (afgezien van de kabel). Wat fotootjes kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
mukky schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:44:
[...]
Wat fotootjes kunnen helpen.
Heb je wat aan enkele teardown videos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Laatst online: 28-06 09:23
mukky schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:44:
[...]

De Tesla knop is een losse unit, zit in de kabel dus die zal blijven werken (net zoals de kabels bij EVChargeking). Ik weet niet of je de unit kan ombouwen, dacht dat alles op 1 printplaat gesoldeerd was en dat je dus niets kunt hergebruiken (afgezien van de kabel). Wat fotootjes kunnen helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXfYP4ThwI73dfs8xHf5QnVcdT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK6YOoSE2p1ugdftQLLYa1FP.jpg?f=fotoalbum_large

De teslaknop heeft wel 2 kabeltjes ik denk omdat het gevoed word met X volt. Kan alleen niet echt vinden hoeveel volt dan en of dit klopt.

Volgens mij als ik alles eruit sloop en de evse plaats tussen de 3 fase aanvoer en abb moet het goedkomen + de extra controle kabels van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Daros schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]

De teslaknop heeft wel 2 kabeltjes ik denk omdat het gevoed word met X volt. Kan alleen niet echt vinden hoeveel volt dan en of dit klopt.

Volgens mij als ik alles eruit sloop en de evse plaats tussen de 3 fase aanvoer en abb moet het goedkomen + de extra controle kabels van de laadpaal.
Ja hoor kan zeker, vergeet de DC lekstroomdetectie niet. Voeding naar knopje zal 3,3, 5 of 12 volt zijn dus begin laag en kijk wat werkt. Ik zou eerst de pinout van de kabel doormeten zodat je zeker weet wat waarop zit. Is de paal niet te repareren trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 16:16
thehog schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

Waar heb je dit gelezen/gezien als ik vragen mag?

Ben zelf aan het denken om middels een UART sensor met custom code de CLI van de SmartEVSE uit te lezen en weg te schrijven in een MQTT topic. Nadien ook via die topics een write mogelijk te maken. De bediening (start laden) wil ik dan via de SW mogelijkheid doen. Maar daar had ik nu alleen een relay voor in gedachten. Zo kan ik hem aan NodeRed / HomeAssistant hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Een relais is wellicht verstandiger hoor. Of een optocoupler er tussen. Dan is er netjes een scheiding.

Maar als je het schema ziet (https://github.com/SmartE...r/eagle/SmartEVSEv2.2.pdf), IO2 aan de rechter kant is de SW, zie je dat de input ervan op de 3.3v wordt begrensd door de bat54s schottky setup en dus mag je er vanuit gaan dat de input dus 3.3v is en je het met een GPIO van een Pi of een esp8266 bijv. zou kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
CerielTjuh schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:24:
[
Ben zelf aan het denken om middels een UART sensor met custom code de CLI van de SmartEVSE uit te lezen en weg te schrijven in een MQTT topic. Nadien ook via die topics een write mogelijk te maken. De bediening (start laden) wil ik dan via de SW mogelijkheid doen. Maar daar had ik nu alleen een relay voor in gedachten. Zo kan ik hem aan NodeRed / HomeAssistant hangen.
Ik heb met nog met Stegen gebeld mbt wat vragen. De sensorbox V2 heeft een esp32 aan boord, welke nu nog maar weinig meer doet dat de interface naar de smartevse. Komende dagen gaat hij de informatie op github updaten. Wellicht zit daar een makkelijkere oplossing naar domotica integratie dan er iets naast bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
In zo'n Domotica-oplossing ben ik ook geïnteresseerd.

In mijn nieuwe huis wil ik de lader aan het smarthome systeem (KNX - I/O-broker - Node red) koppelen. Zover ik begrepen heb, ondersteunt EVSE alleen RS485 voor load balancing. De Phoenix Contact Charger Control (EM-CP-PP-ETH).heeft een Modbus TCP interface waarmee je alles kunt lezen of aansturen. Kosten zijn volgens mij vergelijkbaar.

Zie ik iets over het hoofd of is er ook een EVSE met een Eth aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Conrado schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:05:

In mijn nieuwe huis wil ik de lader aan het smarthome systeem (KNX - I/O-broker - Node red) koppelen. Zover ik begrepen heb, ondersteunt EVSE alleen RS485 voor load balancing. De Phoenix Contact Charger Control (EM-CP-PP-ETH).heeft een Modbus TCP interface waarmee je alles kunt lezen of aansturen. Kosten zijn volgens mij vergelijkbaar.

Deze heb je misschien over het hoofd gezien: https://shop.openenergymonitor.com/evse/ en deze https://shop.openenergymo...-charging-station-type-2/

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 23-08-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dank je maar zoiets zoek ik niet, we zijn hier Tweakers en bouwen 't zelf :)
Ik bedoelde de Smart EVSE van Stegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Conrado schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:10:
Dank je maar zoiets zoek ik niet, we zijn hier Tweakers en bouwen 't zelf :)
Ik bedoelde de Smart EVSE van Stegen.
Die kan je toch ook net als die van Stegen los kopen? https://shop.openenergymo...v-chargepoint-components/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Als ik zo naar die print kijk lijkt het wel een tweaker die thuis een printje heeft geetst. SmartEVSE materiaal lijkt mij een stuk robuster en de support is dik in orde.
Conrado schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:05:

Ik weet niet hoe goed je in C++ bent, maar de SmartEVSE Sensorbox heeft een ESP32 aan boord. Zodra de sourcecode van de Sensorbox online staat ga ik daar zeker in duiken om te kijken of mijn programmeer kennis voldoende is om de Wifi library en een MQTT client er aan toe te voegen.

[ Voor 0% gewijzigd door maarten_NL op 23-08-2021 21:46 . Reden: Sensorbox vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:23:

Ik weet niet hoe goed je in C++ bent, maar de SmartEVSE heeft een ESP32 aan boord. Zodra de sourcecode van de Sensorbox online staat ga ik daar zeker in duiken om te kijken of mijn programmeer kennis voldoende is om de Wifi library en een MQTT client er aan toe te voegen.
SmartEVSE heeft geen ESP32 maar je bedoelt denk ik inderdaad de sensorbox. Of dat een esp32 weet ik niet (had ik nog niet gezien ergens) maar wel dat die wifi onboard zou hebben dus zou prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@maarten_NL, eens! Tweaken is en blijft leuk, maar uiteindelijk moet het gewoon zonder problemen draaien.

Ik heb zes jaar geleden een lader gebouwd op basis van de Phoenix Contact Charger Control (EM-CP-PP-ETH) voor mijn PHEV (enkelfase) en die werkt nog steeds zonder problemen en iedere dag.
Hop garage inrijden, aansluiten, en laden maar.

Dat wil ik mijn nieuwe huis ook, maar dan natuurlijk 3-fase voor een EV. Eigenlijk wil ik daarbij drie extra functies:
  • Zoveel mogelijk opladen vanuit PV-panelen
  • Een drukknop om dat te overrulen en direct met laden te beginnen
  • Balancing tussen twee laders
Met de Phoenix kan ik de boel lezen / aansturen vanuit IO-Broker waar ik ook de opbrengst van de PV-panelen en het stroomverbruik heb. Daar is al genoeg aan te programmeren

Bedankt voor je uitleg over smart EVSE en ik kan goed met C++ overweg. Dat is ook leuk, maar ik wil het programmeren op één plek beperken. Bij een nieuw huis komt er al genoeg programmeer werk (KNX - I/O Broker - Node red) op me af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

SmartEVSE heeft geen ESP32 maar je bedoelt denk ik inderdaad de sensorbox. Of dat een esp32 weet ik niet (had ik nog niet gezien ergens) maar wel dat die wifi onboard zou hebben dus zou prima kunnen.
Idd, even toegevoegd.

Micheal Stegen vertelde aan de telefoon dat hij de Sensorbox V2 source code en print in de komende dagen op github gaat publiceren. Ik ben er op geabboneeerd dus ik meld het wel als het online staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Idd, even toegevoegd.

Micheal Stegen vertelde aan de telefoon dat hij de Sensorbox V2 source code en print in de komende dagen op github gaat publiceren. Ik ben er op geabboneeerd dus ik meld het wel als het online staat.
Dat is mooi. Zit ik ook op aan het wachten. Het is wel nodig dat ze de modbus logica omdraaien (sensorbox als master ipv de 1e evse als master) maar dat zouden ze dan ook doen. Het heeft namelijk nog geen nut als de sensorbox een slave blijft want dan kan je nog niks (tenzij je zelf de code helemaal aanpast naar master maar dan moet je ook de evse code aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Dat is mooi. Zit ik ook op aan het wachten. Het is wel nodig dat ze de modbus logica omdraaien (sensorbox als master ipv de 1e evse als master) maar dat zouden ze dan ook doen. Het heeft namelijk nog geen nut als de sensorbox een slave blijft want dan kan je nog niks (tenzij je zelf de code helemaal aanpast naar master maar dan moet je ook de evse code aanpassen).
Waarom zouden ze de modbus om moeten draaien?

De sensorbox kan het laadproces nu al controleren, ook stoppen/starten is wellicht even de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Waarom zouden ze de modbus om moeten draaien?

De sensorbox kan het laadproces nu al controleren, ook stoppen/starten is wellicht even de vraag.
Ten eerste omdat ze dat zelf al aangeven :-) https://github.com/SmartE...11#issuecomment-828753026

Maar het is ook logisch. De sensorbox kan nu gewoon niks, anders dan de CT klemmen of P1 poort uitlezen. De EVSE haalt die informatie op (sensorbox is modbus slave nu en doet dus zelf niks met het laadproces). Het enige wat je dus uit de sensorbox qua info nu zou kunnen halen is de hoeveelheid stroom die volgens de P1 of CT klemmen door de kabels gaan.

• maarten_NL
Aha, tot zo ver reikt mijn RS485 kennis niet. Of ik die kennis uit moet gaan bereiden is nog even de vraag. Dus als ik het goed begrijp: Door het omwisselen van master/slave kan de sensorbox data opvragen van de EVSE. Heeft de EVSE dan nog wel de beschikking over de data uit de slimme meter?

Vandaag is mijn speelgoed binnen gekomen, incl 3 fasen laadkabel en ophangbeugel van Ratio.

Vanavond de onderdelen in de DIN behuizing monteren en een testopstelling maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfzDMBTjtB2EcT396NvTApaVpEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yULPGzUhaynm1a0syhx5hXY.jpg?f=fotoalbum_large

En de binnenkant van de sensorbox V2, met esp32.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp89cuHTCv4Q5lJHhytCeLEs3mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPqzZxRm0GMHbBOMyudK89Aa.jpg?f=fotoalbum_large

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 00:02
Ben ook gecharmeerd door de SmartEVSE, simpleEVSE van http://evracing.cz/products ook nog wel leuk. Maar schermpje en instellen via dat scherm maakt die SmartEVSE de beste keuze denk ik.
Zou wel heel graag MQTT control/interface zien. Liefst zonder de hele sensorbox. Een RS485 shield en een Wemos D1 Mini of D32 zou voldoende moeten zijn? Misschien gewoon kijken hoe de communicatie tussen de sensorbox en de smartevse is, kan je dat emuleren?
Kan je in Home Assistant de boel opvolgen en evt één en ander wijzigen.
Zodra mijn EV definitief is goedgekeurd en de bestelling geplaatst is ga ik ook aan de slag :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:50:
Aha, tot zo ver reikt mijn RS485 kennis niet. Of ik die kennis uit moet gaan bereiden is nog even de vraag. Dus als ik het goed begrijp: Door het omwisselen van master/slave kan de sensorbox data opvragen van de EVSE. Heeft de EVSE dan nog wel de beschikking over de data uit de slimme meter?
Uiteraard.
Een master in modbus is de enige die communicatie op gang brengt. Maar die kan prima zijn data ook weer naar een slave sturen natuurlijk. Het is niet alleen lezen van data maar dus ook versturen van data. De master bepaald wanneer de communicatie plaatsvind en naar welke slave dat is.

En dat is dus het punt van meer master op een modbus. Dat is vragen om problemen.

• thehog
fluppie007 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:59:
Ben ook gecharmeerd door de SmartEVSE, simpleEVSE van http://evracing.cz/products ook nog wel leuk. Maar schermpje en instellen via dat scherm maakt die SmartEVSE de beste keuze denk ik.
Zou wel heel graag MQTT control/interface zien. Liefst zonder de hele sensorbox. Een RS485 shield en een Wemos D1 Mini of D32 zou voldoende moeten zijn? Misschien gewoon kijken hoe de communicatie tussen de sensorbox en de smartevse is, kan je dat emuleren?
Zodra mijn EV definitief is goedgekeurd en de bestelling geplaatst is ga ik ook aan de slag :-).
Zoals hier eerder genoemd. Beste wachten op officiele ondersteuning vanuit de sensorbox dan zelf met een RS485 shield op de modbus van EVSE gaan zitten praten. Naast dat smartevse modbus praat met de sensorbox (en dus dan dus twee masters krijgt op de modbus met de sensorbox als enige slave) praat hij ook modbus met geinstalleerde modbus kWh meters (als je die gebruikt).
Sterker nog, ik lees net in de code van smartevse dat als hij een external master detecteerd hij een aantal seconden even geen modbus requests zelf uitvoerd en je dus geen sensorbox data kan ontvangen.

De enige reden om een rs485 shield direct aan te sluiten op de smartevse is als je geen sensorbox en kWh meters gebruikt. Dan is het veilig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Dan moet er evt een seriële interface tussen smartEVSE en een ESP komen. Die dan de serial output parsed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 16:16
fluppie007 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:06:
Dan moet er evt een seriële interface tussen smartEVSE en een ESP komen. Die dan de serial output parsed.
Ben sinds een aantal dagen aan het knutselen hieraan. Gebruik een losse ESP32 die op een interrval basis het STATE? commando stuurt via serieel en dan de resultaten verwerkt. Op basis van esphome. Het uitvoeren van commando's laat ik in mijn hobby even buiten beschouwiing in afwachting van de sensorbox firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
thehog schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Uiteraard.
Een master in modbus is de enige die communicatie op gang brengt. Maar die kan prima zijn data ook weer naar een slave sturen natuurlijk. Het is niet alleen lezen van data maar dus ook versturen van data. De master bepaald wanneer de communicatie plaatsvind en naar welke slave dat is.

En dat is dus het punt van meer master op een modbus. Dat is vragen om problemen.
Als de communicatie bi-driectioneel is, kan de SmartEVSE (als master) de status gegevens toch ook naar de Sensorbox sturen? Of zie ik dat verkeerd?

De SmartEVSE is nu niet alleen modbus master van de sensorbox, maar ook van eventuele extra SmartEVSE's. Of Stegen heel die architectuur om gaat gooien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaT6xCfZ6UoU3C_piGzL7v8M0lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXValkLBzNsXNGPOeAJjggBY.jpg?f=fotoalbum_large

Sensorbox werkt op de p1 :) Het stopcontact op de oprit zit op een overbevolkte automaat (deel van de keuken & bijkeuken met CV, vriezer koffie, brouwketel, garage), welke niet zomaar op te splitsen is. Ik heb in de huidige 1-fase meterkast wel een automaat vrij kunnen maken zodat ik tot de ombouw naar 3 fasen veilig en alvast op 3.6kw kan laden. Montagedraad & adereindhuls tang staat in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

fluppie007 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:59:
Hier maak ik gebruik van een simple EVSE voor mijn laadpaal. Werkt uitstekend, en de HTTP-API stelt me in staat om (relatief simpel) load balancing op alle mogelijke manieren te implementeren. :) Bovendien kan ik ook subtiele aanpassingen doorvoeren (lees: laden als x% van de energie van m'n dak komt, waarbij x een in te stellen variabele is).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Als de communicatie bi-driectioneel is, kan de SmartEVSE (als master) de status gegevens toch ook naar de Sensorbox sturen? Of zie ik dat verkeerd?

De SmartEVSE is nu niet alleen modbus master van de sensorbox, maar ook van eventuele extra SmartEVSE's. Of Stegen heel die architectuur om gaat gooien?
Ja natuurlijk zou de smartevse ook de sensorbox de data kunnen sturen. Maar het is dan veel logischer dat de sensorbox de master wordt en de alle smartevse's (1 tot 8 modules) gewoon slaves zijn. Wat ik begrijp is dat wat ze dus willen doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Krisp schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Hier maak ik gebruik van een simple EVSE voor mijn laadpaal. Werkt uitstekend, en de HTTP-API stelt me in staat om (relatief simpel) load balancing op alle mogelijke manieren te implementeren. :) Bovendien kan ik ook subtiele aanpassingen doorvoeren (lees: laden als x% van de energie van m'n dak komt, waarbij x een in te stellen variabele is).
Met https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi of met http://evracing.cz/iotmet...ic-meter-esp32-evcharging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
Na het lezen van dit topic gekozen om een smartEVSE laadstation te bouwen. In eerste instantie 3x16A, omdat het met salderen toch nog niks uitmaakt.
Nu heb ik zonnepanelen op L1 zitten en zou in het post-salderen tijdperk dus op een zonnige dag het liefst alleen op L1 de auto willen opladen, ook omdat minimaal 3×6A laden meer is dan wat de panelen gemiddeld over de dag leveren. (dus L2 en L3 loshalen)
Begrijp ik correct dat de sensorbox bij een 3 fase aansluiting evengoed nog L2 en L3 meeneemt in de criteria in 'solar' mode?

Edit: na een nachtje er over te hebben geslapen heb ik bedacht dat dit antwoord ja moet zijn uiteraard ivm salderen over de som der fasen.

Ik probeer de werking van de verschillende modes te begrijpen. (Ik begreep uit dit topic dat het volgende officieel niet mag)
Stel dat ik met 32A op 1 fase zou willen opladen en ik vervang mijn 16A zekering door een 32A, dan zou ik theoretisch op een zonnige dag 16A uit m'n panelen kunnen trekken en 16A uit het net.
Werkt dit dan door de smartEVSE in te stellen op smart mode, 25A max mains en 32A max charge?

[ Voor 34% gewijzigd door Blackraven op 28-08-2021 07:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Die eerste. Als je wat sneller klaar wilt zijn, kun je bij hem voor een goede prijs ook een geassembleerde versie kopen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Blackraven schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:41:
Na het lezen van dit topic gekozen om een smartEVSE laadstation te bouwen. In eerste instantie 3x16A, omdat het met salderen toch nog niks uitmaakt.
Nu heb ik zonnepanelen op L1 zitten en zou in het post-salderen tijdperk dus op een zonnige dag het liefst alleen op L1 de auto willen opladen, ook omdat minimaal 3×6A laden meer is dan wat de panelen gemiddeld over de dag leveren. (dus L2 en L3 loshalen)
Begrijp ik correct dat de sensorbox bij een 3 fase aansluiting evengoed nog L2 en L3 meeneemt in de criteria in 'solar' mode?

Edit: na een nachtje er over te hebben geslapen heb ik bedacht dat dit antwoord ja moet zijn uiteraard ivm salderen over de som der fasen.

Ik probeer de werking van de verschillende modes te begrijpen. (Ik begreep uit dit topic dat het volgende officieel niet mag)
Stel dat ik met 32A op 1 fase zou willen opladen en ik vervang mijn 16A zekering door een 32A, dan zou ik theoretisch op een zonnige dag 16A uit m'n panelen kunnen trekken en 16A uit het net.
Werkt dit dan door de smartEVSE in te stellen op smart mode, 25A max mains en 32A max charge?
Vergeet niet dat ook na het niet-meer-salderen tijdperk de fases over L1/L2/L3 nog wel gesaldeerd worden met elkaar. Dus als jij 100A op L1 opwerkt, kan jij twee keer 50A op L2 en L3 afnemen zonder dat je moet betalen. Dus jij hoeft helemaal niet rekening te houden dat je dan maar op 1 fase gaat laden. Het enige verschil is dat, als je op 1 fase laad, je minimale laadsnelheid 6A is terwijl op drie fases het minimaal 18A is.

De smartevse werkt in solar mode zo dat de som van de drie fases op de netaansluiting (P1 gemeten of via de klemmen) altijd onder de 0 moet blijven. De max mains wordt dus op dat moment niet meegenomen (de max charge wel natuurlijk). Over het laden in smart mode mbt sneller laden dan grid aankan met invoer zonnepanelen staat de in de code:
code:
1
2
;       Fix: SmartMode can now charge at a higher current then set by MaxMains, using surplus power generated by Solar.
;            i.e. -15A PV power +45A MaxMains results in charging current of 60A.

Ja dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:56:
Het enige verschil is dat, als je op 1 fase laad, je minimale laadsnelheid 6A is terwijl op drie fases het minimaal 18A is.
Het minimum dat een laadpaal kan doorgeven is altijd 6A, maar voor de de hoeveelheid energie maakt het aantal fasen natuurlijk wel uit.Op 1 fase is dat 1 * 230V * 6A = 1380W, op 3 fasen is dat dan 3 * 230V * 6A = 4140W. Het exacte aantal zal wel verschillen omdat je nooit op precies 230V zit.

Op 1 fase laden maakt het voor 100% op PV laden natuurlijk wel makkelijk omdat je dan al kan beginnen bij een relatief lage opbrengst. Voor 3 fasen moet je wachten tot er ruim 4kW wordt opgewekt door de PV; er van uitgaand dat je in huis ook nog ander verbruik hebt zelfs nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
JeroenE schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:51:

Op 1 fase laden maakt het voor 100% op PV laden natuurlijk wel makkelijk omdat je dan al kan beginnen bij een relatief lage opbrengst. Voor 3 fasen moet je wachten tot er ruim 4kW wordt opgewekt door de PV; er van uitgaand dat je in huis ook nog ander verbruik hebt zelfs nog meer.
Wellicht is het een optie zijn om op L2 en L3 dmv een 2e contactor af te schakelen (voor het begin van de laadsessie) als de zon niet voldoende levert voor 3 fasen.

Het is natuurlijk mooi om alles uit de panelen te doen. Met de huidige salderingsregeling die voorlopig niet afgebouwd wordt, zal het wel een aantal jaren duren voor je de "investering" terug hebt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
maarten_NL schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Wellicht is het een optie zijn om op L2 en L3 dmv een 2e contactor af te schakelen (voor het begin van de laadsessie) als de zon niet voldoende levert voor 3 fasen.

Het is natuurlijk mooi om alles uit de panelen te doen. Met de huidige salderingsregeling die voorlopig niet afgebouwd wordt, zal het wel een aantal jaren duren voor je de "investering" terug hebt verdiend.
Dat is ook hoe een Zappi dat doet volgens mij, en andere commerciële oplossingen ook hier in dit topic aan de opengewerkte foto's te zien.

De smartEVSE kan maar 1 relais schakelen volgens mij, dus een simpele manier om dit via de smartevse te implementeren zie ik zo nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Blackraven schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:00:
De smartEVSE kan maar 1 relais schakelen volgens mij, dus een simpele manier om dit via de smartevse te implementeren zie ik zo nog niet.
Klopt.

Als je de p1 met een Raspberry of iets uitleest, zou je daar conditioneel een relais mee kunnen schakelen, die de 2e contactor bediend.

Wel even opletten dat het openen of sluiten van de 2e contactor niet mogelijk is als de hoofdcontactor is gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maarten_NL schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:17:
Als je de p1 met een Raspberry of iets uitleest, zou je daar conditioneel een relais mee kunnen schakelen, die de 2e contactor bediend.
Je kan het natuurlijk allemaal maken, maar dan rijst de vraag of het niet simpeler is als je altijd maar 1 fase gebruikt.

Als het ooit in de toekomst voordeliger is om ook een tweede en derde fase te gebruiken, dan kan je tegen die tijd allicht weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
JeroenE schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:50:
[...]
Je kan het natuurlijk allemaal maken, maar dan rijst de vraag of het niet simpeler is als je altijd maar 1 fase gebruikt.

Als het ooit in de toekomst voordeliger is om ook een tweede en derde fase te gebruiken, dan kan je tegen die tijd allicht weer zien.
Punt is dat ik nu 3 fasen gebruik, omdat dat veel sneller en minder A per fase is. Door het salderen maakt het niet uit nu wanneer en hoeveel ik afneem.
Alleen kom ik meestal niet aan de minimale 3x6=18A aan teruglevering. Dus als het salderen er af gaat, wil ik gemakkelijk terug kunnen schakelen naar 1 fase waarbij ik met minimaal 1x6A uit de voeten kan.

Andere optie is om nóg meer panelen te leggen, maar m'n dak raakt een beetje op O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wacht eerst maar eens af wanneer het salderen er echt af gaat, dat gaat nog wel even duren voorspel ik. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Blackraven Het meest makkelijke is om dan gewoon 2 van de 3 fasen los te maken. Desnoods met een handmatige schakelaar die een tweede contactor aanstuurt.

Als het echt zo veel gaat schelen dat het lonend is om er systemen voor aan te leggen om steeds te schakelen tussen 1 en 3 fasen dan zou ik net zoals @daemonix zegt dat tegen die tijd weer eens bekijken. Wie weet zijn er dan veel makkelijkere oplossingen voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
JeroenE schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:25:
@Blackraven Het meest makkelijke is om dan gewoon 2 van de 3 fasen los te maken. Desnoods met een handmatige schakelaar die een tweede contactor aanstuurt.

Als het echt zo veel gaat schelen dat het lonend is om er systemen voor aan te leggen om steeds te schakelen tussen 1 en 3 fasen dan zou ik net zoals @daemonix zegt dat tegen die tijd weer eens bekijken. Wie weet zijn er dan veel makkelijkere oplossingen voor handen.
Meer panelen zal de eerstvolgende stap zijn, tot het dak volledig vol ligt.
Dan maar weer eens kijken, maar zou ik nu die keuze moeten maken, dan zou het een Zappi worden.
Vanwege het tweak gehalte nu voor een smartEVSE gekozen van @stegen. Wellicht dat die tegen de tijd van afschaffen saldering ook de fasen op/af kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:51:
[...]
Het minimum dat een laadpaal kan doorgeven is altijd 6A, maar voor de de hoeveelheid energie maakt het aantal fasen natuurlijk wel uit.Op 1 fase is dat 1 * 230V * 6A = 1380W, op 3 fasen is dat dan 3 * 230V * 6A = 4140W. Het exacte aantal zal wel verschillen omdat je nooit op precies 230V zit.
Dat had ik even versimpelt tot 18A over drie fases om de vergelijking duidelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Der is al wat info beschikbaar over die Sensorbox2 maar lijkt mij (voorlopig?) nog niet bruikbaar. De ESP32 code doet niets, behalve de PIC programmeren.
https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Weet niet hoe relevant dit is hier, maar Jerry ging vandaag van start met zn lader.
YouTube: How to Charge my Electric Hummer?! - a Waterproof Vehicle Charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 22:26
Misschien niet de juiste plaats, en ik denk dat ik wel de juiste kabel heb. Maar toch voor de zekerheid vraag ik het ook hier even.

Over een paar dagen straten we hier de oprit, een EV zit er voor mij nog niet in, maar ik wil wel alvast een grondkabel leggen vanaf de meterkast naar de oprit. Afstand is zo ongeveer 10 meter, en moet 3 fase 25A kunnen laden.

Ik dacht aan deze kabel, dat is de juiste toch? https://www.elektramat.nl...ondkabel-5x6-per-1-meter/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Dacuuu schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:32:
Misschien niet de juiste plaats, en ik denk dat ik wel de juiste kabel heb. Maar toch voor de zekerheid vraag ik het ook hier even.

Over een paar dagen straten we hier de oprit, een EV zit er voor mij nog niet in, maar ik wil wel alvast een grondkabel leggen vanaf de meterkast naar de oprit. Afstand is zo ongeveer 10 meter, en moet 3 fase 25A kunnen laden.

Ik dacht aan deze kabel, dat is de juiste toch? https://www.elektramat.nl...ondkabel-5x6-per-1-meter/
Nee, 4-aders. De aarde zit in de mantel/litze. Vergeet niet om gelijk een utp kabel er bij te trekken. Bij 9 van de 10 laadpalen kan dat handig zijn.

edit: voor 10 meter, 25A zou 4mm2 ook voldoende moeten zijn maar 6mm2 is niet veel duurder dus zou ik daar ook voor gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 01-09-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
5G6 dus met PE/geel groen. Best zo’n rubberachtige flex kabel. Mag ondergedompeld zijn. Stop hem ook in een 50mm PVC buis met 3 bochten van 30gr om omhoog te komen. Kan je makkelijk kabels bijtrekken. Of gewoon nog geen kabels en een trekdraad in de PVC buis.
Heb zelf een oude regenpijp onder de klinkers liggen. Die is dia 80. Met een trekdraad. Binnenkort dus een 5G6 door en een dubbele UTP. Gezien sommige laadpalen een UTP aansluiting hebben. Als ik zelf wat wil maken ik bv enkel de stekker in een stalen kolom monteren. Kan ik 2 aders van de 2e UTP kabel gebruiken voor het pilot contact ed. Geloof dat je nog 2 stuurdraden nodig hebt bovenop de 5G6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Beter is de kabel die hij aangaf (maar dan 4 aders, zonder losse PE/geelgroen wat namelijk al in de mantel zit). Dit vanwege de bescherming bij graafwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Nog even een vraagje ten aanzien van de smartEVSE met 1 fase laden, hij meet nu via de P1 poort alle drie fasen. Dus stel ik lever op L1 minimaal 7A terug, dus totaal 32A beschikbaar voor de smartEVSE op L1, gaat hij dan vrijgeven voor 32A, of neemt hij de de andere 2 fasen ook mee, dus evengoed max 25A (mains) omdat er op fasen 2&3 niet wordt teruggeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Blackraven schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:01:
Nog even een vraagje ten aanzien van de smartEVSE met 1 fase laden, hij meet nu via de P1 poort alle drie fasen. Dus stel ik lever op L1 minimaal 7A terug, dus totaal 32A beschikbaar voor de smartEVSE op L1, gaat hij dan vrijgeven voor 32A, of neemt hij de de andere 2 fasen ook mee, dus evengoed max 25A (mains) omdat er op fasen 2&3 niet wordt teruggeleverd?
SmartEVSE heeft geen kennis van dat er op 1 of op 3 fase geladen wordt. Hij krijgt kijkt in feite alleen naar de maximale ampere per fase (3x25A) en probeert deze onder deze 25A (per fase te houden).

Als in jouw geval L1 invoer 7A naar het net is heb je dus op dat moment -7A op die fase. Als er dan minstens 6A vrij is op alle fases (dus max 19A op L2 en L:3) dan begint hij met laden met 32A (in korte stapjes, maar uiteindelijk 32A). Dan blijven alle drie dus netjes onder de 25A inderdaad.

Het enige is wel dat als er dus een fase is die al meer dan 19A afneemt, de smartevse nooit zal starten ook al is op de andere fase waar de auto op aangesloten is nog vrij is. Maar dat zal in de praktijk toch van korte duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@thehog dus als ik het goed begrijp, stapt ie steeds een beetje omhoog en kijkt dan weer opnieuw of de max. Mains niet wordt overschreden. Dat zou wel werken hier.

Mocht het minimum van 6A ooit een probleem worden, kan ik er altijd nog voor kiezen om de sensorbox met 1 CT op L1 aan te sluiten ipv de P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Blackraven schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:36:
@thehog dus als ik het goed begrijp, stapt ie steeds een beetje omhoog en kijkt dan weer opnieuw of de max. Mains niet wordt overschreden. Dat zou wel werken hier.

Mocht het minimum van 6A ooit een probleem worden, kan ik er altijd nog voor kiezen om de sensorbox met 1 CT op L1 aan te sluiten ipv de P1.
Klopt. Regel in de code:
code:
1
if (Idifference > 0) IsetBalanced += (Idifference / 4);

Idifference is het verschil tussen de max (grid max van 25) en de gemeten (max van alle 3 fases). Als die dus positief is wordt in stapjes van 25% van dat verschil de hoeveelheid toegestande stroom verhoogt.

Wat jij beschrijft is wat een zappi ook doet. Die negeertde L2 en L3 CT klem als de zappi in 1 fase stand staat (en schakelt met een extra relais de L2 en L3 ook fysiek uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Weet iemand nog een goedkope kleine 3 fase meter die aan de smartEVSE gekoppeld kan worden? Zou een 2e sensorbox daar geschikt voor zijn, heb nog 3 CT's over :*)
Zelfbouw met een esp oid mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
Blackraven schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:05:
Weet iemand nog een goedkope kleine 3 fase meter die aan de smartEVSE gekoppeld kan worden? Zou een 2e sensorbox daar geschikt voor zijn, heb nog 3 CT's over :*)
Wat wil je meten en met welke precisie? Ik het ooit issue ingeschoren bij github SmartEVSE om verbruikte laadenergie (kWh) te meten. Dat wordt nu ondersteund via Modbus verbinding over RS485 naar externe kWh meter (div modellen ondersteund).
Maar ik bedoelde eigenlijk om direct vanuit SmartEVSE de kWhs te meten. Dat vergt als snel meting van zowel stroomsterkte als spanning met frequentie ruim.hoger dan 50 Hz, naar ik begrijp. Stroomsterktes zou wellicht met overgebleven CT klemmen kunnen. Spanning.... via P1 poort? Vergt vast ook aanpassing firmware sensorbox (v2) en SmartEVSE zelf.

Was je zoiets van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
De Eastron MD630.

Algemenere vraag voor de Tweakers:
Kan je de SmartEVSE via een API of HTTP interface of iets anders relatief kant en klaar aansturen? Modbus is leuk maar als je zelf al een meting doet via andere protocollen is een sturing op een hoger niveau wel fijner.
Waar kan ik ergens een gedetailleerde uitleg over de oplaadmodi vinden? (smart, solar etc)

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 01-09-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
HyperBart schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:40:
[...]

De Eastron MD630.

Algemenere vraag voor de Tweakers:
Kan je de SmartEVSE via een API of HTTP interface of iets anders relatief kant en klaar aansturen? Modbus is leuk maar als je zelf al een meting doet via andere protocollen is een sturing op een hoger niveau wel fijner.
Waar kan ik ergens een gedetailleerde uitleg over de oplaadmodi vinden? (smart, solar etc)
Nog niet een week geleden (hierboven nog op zelfde pagina) is over een API/HTTP/domotica interface uitgebreid over gesproken.
Een echte gedetailleerde uitleg van de modi is er niet maar ook daarover zijn afgelopen dagen meerdere discussies geweest. Maar je bent vrij om in de code te kijken wat smart doet en wat solar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Wat wil je er mee doen? Een extra meter is bijv. om te meten hoeveel stroom je in de auto hebt geladen maar een extra meter kan ook gebruikt worden voor productie (zon) meting.
Een 2e sensorbox gaat niet werken voor zover ik de code nu begrijp.

De kWh meters die smartevse ondersteund staan vanaf hier in de code https://github.com/SmartE.../SmartEVSE2.X/EVSE.h#L414

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
thehog schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:20:
[...]

Nog niet een week geleden (hierboven nog op zelfde pagina) is over een API/HTTP/domotica interface uitgebreid over gesproken.
Een echte gedetailleerde uitleg van de modi is er niet maar ook daarover zijn afgelopen dagen meerdere discussies geweest. Maar je bent vrij om in de code te kijken wat smart doet en wat solar doet.
Dat ging afaics over SimpleEVSE, niet over SmartEVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
HyperBart schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:51:
[...]

Dat ging afaics over SimpleEVSE, niet over SmartEVSE?
Daar ging het later ook over. Maar eerst smartevse vanaf hier en vele posts verder: maarten_NL in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 01-09-2021 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
De electricien is al geweest om te bekijken wat de ombouw naar 3 fasen + aansluiten laadkabel in gaat houden. Zijn voorstel was om de grotere kast te hangen en te voorzien van de 3 fasen hoofdschakelaar en deze voorlopig door te lussen zodat die op mijn 1 fase aansluiting werkt. Als het meezit de kast eind deze maand ombouwen en dan de aanvraag naar 3 fasen de deur uit.

Vandaag de tang en adereindhulzen binnen gekregen en begonnen aan het bedraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHp3PlSVtUXNtIjNOZhQE5jVkro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REFqwHZ3G0jsIIxjOrhhlzNq.jpg?f=fotoalbum_large

Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze weleens, dit werkt toch wel een stuk fijner dan een normale krimptang :) Mocht iemand adereindhulzen 6 kantig gekrimpt willen hebben, stuur maar een pb.

Nu alleen de sensorbox en de RCM sensor op een of andere manier vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:30:
Zijn voorstel was om de grotere kast te hangen en te voorzien van de 3 fasen hoofdschakelaar en deze voorlopig door te lussen zodat die op mijn 1 fase aansluiting werkt.
Zo gaat dat altijd als je van 1 fase naar 3 fase wil. Eerst je kast voorbereiden op 3 fase maar bij de hoofschakelaar de ene fase inderdaad doorlussen. Dan komt je netbeheerder en die haalt die lus weg en sluit de andere twee fases aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
hterhofte schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:28:
[...]

Wat wil je meten en met welke precisie? Ik het ooit issue ingeschoren bij github SmartEVSE om verbruikte laadenergie (kWh) te meten. Dat wordt nu ondersteund via Modbus verbinding over RS485 naar externe kWh meter (div modellen ondersteund).
Maar ik bedoelde eigenlijk om direct vanuit SmartEVSE de kWhs te meten. Dat vergt als snel meting van zowel stroomsterkte als spanning met frequentie ruim.hoger dan 50 Hz, naar ik begrijp. Stroomsterktes zou wellicht met overgebleven CT klemmen kunnen. Spanning.... via P1 poort? Vergt vast ook aanpassing firmware sensorbox (v2) en SmartEVSE zelf.

Was je zoiets van plan?
Dat is inderdaad wat ik zoek; de geladen kWh, had al begrepen dat de sensorbox of P1 óf CT's is, helaas. Was mooi geweest om voor de mains P1 en dan de CT's voor de lading.
De Eastron 630 staat ook op m'n lijstje voor als ik niks anders kan vinden.

• thehog
Blackraven schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:36:
[...]

Dat is inderdaad wat ik zoek; de geladen kWh, had al begrepen dat de sensorbox of P1 óf CT's is, helaas. Was mooi geweest om voor de mains P1 en dan de CT's voor de lading.
Theoretisch zou 1 sensorbox inderdaad beiden kunnen doen. Even wachten op hopelijk de broncode van de PIC van de sensorbox om te zien of dat uberhaupt ook echt kan.

• maarten_NL
Blackraven schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:36:
[...]

Bestaat er al een github ticket met het feature verzoek of een Sensorbox beide de P1 poort en de CTs uit kan lezen.

Ik ken de pic niet maar een esp32 is meer dan capabel om die P1 uit te lezen. De pic zou zich bezig kunnen houden met de CTs en de esp32 de P1 taak overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:55:
[...]

Bestaat er al een github ticket met het feature verzoek of een Sensorbox beide de P1 poort en de CTs uit kan lezen.

Ik ken de pic niet maar een esp32 is meer dan capabel om die P1 uit te lezen. De pic zou zich bezig kunnen houden met de CTs en de esp32 de P1 taak overnemen.
Had ik net gedaan :) https://github.com/SmartE.../3#issuecomment-911221526
Althans als extra vraag op een bestaande issue.

Om nou te zeggen dat de ESP32 meer capabel is, is wel een stelling hoor. Die PIC kan het misschien wel veel beter want zoals jij zegt, je kent hem niet. Maar het is even de vraag of de PIC uberhaupt CT's wel uitleest als hij P1 data ziet.
Het (ook) uitlezen van de P1 data door ESP32 kan gewoon in de code er bij gezet worden maar dan moet er nog een tweede modbus slave geschreven worden en de code in de smartevse aangepast worden. Even afhankelijk van de vraag dus of de PIC het niet al allebei doet.

• maarten_NL
In de nieuwe Sensorbox readme staat:

I'll release a version of the PIC firmware soon that will only do the CT measurements, and will not use the RS485 bus, nor use the P1 port. On this version the ESP32 will handle everything else.
"Everything else" betekent dat de ESP de rs485 communicatie en P1 poort af gaat handelen? Is dan ook de CT info van de pic beschikbaar voor de esp?

• thehog
maarten_NL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:21:
In de nieuwe Sensorbox readme staat:

[...]

"Everything else" betekent dat de ESP de rs485 communicatie en P1 poort af gaat handelen? Is dan ook de CT info van de pic beschikbaar voor de esp?
Daar lijkt het wel op ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hterhofte
Oorspronkelijk issue om kWh te meten met de SmartEVSE is hier te vinden
(incl wat links naar andere open source firmware die elektrische energie in kWh berekent adhv hoogfrequente stroom- en soannjngsmetingen)

https://github.com/SmartEVSE/smartevse/issues/18

Dat issue is toen gesloten toen externe kWh-meters het konden doorgeven, maar ik bedoelde dus eigenlijk ZONDER dat je externe hardware nodig zou hebben (dus alleen met SmartEVSE sensorbox(2) en hooguit nog wat CT-klemmen)

• thehog
hterhofte schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:01:
Oorspronkelijk issue om kWh te meten met de SmartEVSE is hier te vinden
(incl wat links naar andere open source firmware die elektrische energie in kWh berekent adhv hoogfrequente stroom- en soannjngsmetingen)

https://github.com/SmartEVSE/smartevse/issues/18

Dat issue is toen gesloten toen externe kWh-meters het konden doorgeven, maar ik bedoelde dus eigenlijk ZONDER dat je externe hardware nodig zou hebben (dus alleen met SmartEVSE sensorbox(2) en hooguit nog wat CT-klemmen)
Theoretisch kom je met de sensorbox v2 een heel eind (die was toen nog niet beschikbaar begrijp ik). Zoals hierboven aangegeven zou het kunnen als de PIC in de sensorbox zich alleen bezig houdt met CT klemmen en de ESP32 de P1 data gaat lezen.

Echter, een CT klem levert alleen aan hoeveel stroom er door gaat, niet de voltage. Je hebt ook voltage meting van alle drie fases nodig voor exacte vermogens te berekenen. De sensorbox heeft maar 1 AC ingang en op basis daarvan zou hij dan niet correct de vermogen (Watt) en dus de kWh van de andere twee fases kunnen bepalen omdat de voltage per fase verschillend kan zijn/vaak is.

• hterhofte
thehog schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:24:
[...]
Je hebt ook voltage meting van alle drie fases nodig voor exacte vermogens te berekenen. De sensorbox heeft maar 1 AC ingang en op basis daarvan zou hij dan niet correct de vermogen (Watt) en dus de kWh van de andere twee fases kunnen bepalen omdat de voltage per fase verschillend kan zijn/vaak is.
Levert de P1-poort wellicht elke seconde de spanning per fase? Weliswaar niet hoogfrequent, maar dan zou de benadering van het aantal kWh toch ook best aardig kunnen zijn?

N.B. de belastingdienst heeft géén eis dat kWh meting van elektrische auto die je zakelijknrijdt MID-gecertificeerd zou moeten zijn of zo (dat heb ik.nagevraagd bij ze). Het is hooguit een werkgever (bij leaseautoregelingen) die MID-gecertificeerde nauwkeurigheid eist.

• thehog
hterhofte schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:44:
[...]

Levert de P1-poort wellicht elke seconde de spanning per fase? Weliswaar niet hoogfrequent, maar dan zou de benadering van het aantal kWh toch ook best aardig kunnen zijn?
Owh je hebt gelijk. Die zou gebruikt kunnen worden. Dan zou je wel de sensorbox willen ophangen in de meterkast (naast de slimme meter) en de CT klemmen daar om de aders naar de laadpaal willen hangen en dus niet in een losse kast dicht bij de laadpaal. Hoe verder van de slimme meter hoe lager de voltage namelijk zal zijn. Maar de sensorbox in de meterkast met utp (modbus) naar de EVSE die eventueel elders hangt, is prima te doen natuurlijk. De sensorbox moet toch aan de slimme meter met P1 in deze configuratie.
Pagina: 1 ... 16 ... 82 Laatste