@opel corsa Wellicht gewoon uit het verkeerde schap gepakt?
Dat soort zaken is wel vervelend als het fout gaat op grote afstand.
Dat soort zaken is wel vervelend als het fout gaat op grote afstand.
[ Voor 1% gewijzigd door Medjai op 02-11-2020 17:30 . Reden: Aardlekschakelaar (in optie 2) link gecorrigeerd ]
Leuk, join the club :-)Medjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:04:
Vanwege de aanschaf van een elektrische auto wil ik een zappi V2 en zonnepanelen installeren.
Hiervoor moet ik (uiteraard) mijn meterkast uitbreiden.
De huis aansluiting is 3x25A, de auto kan 3 fase laden (max 11kW, 3x16A).
Nu vroeg ik mij af wat ik in de meterkast nodig heb.
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.mukky schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:56:
[...]
Leuk, join the club :-)
Wat je zegt over de Zappi klopt, je komt prima uit de voeten met een type A als de laadpaalelektronica voorziet in een type B (= DC) beveiliging.
Je optie om 1 aardlek te installeren en daarachter steeds een losse automaat per groep heb ik zelf eigenlijk nooit overwogen. Ik weet zo niet of het kan maar je linkjes wijzen allebei naar de automaat dus de info daar helpt niet.
Even gegoogled, volgens deze post is het geen enkel probleem (want je mag per fase van een aardlek 4 andere groepen aansluiten. Ik vind het een slimme oplossing en mijn zegen heb je, wel ben je meer ruimte kwijt in je meterkast omdat je de aardlek niet combineert met de installatieautomaat. Ook goed om je realiseren: Als de aardlek uitvalt liggen al je krachtgroepen eruit. In mijn geval kan er dan niet gekookt, geladen en zonne-energie gebruikt worden en dat heeft dan weer een lage WAFMedjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:33:
[...]
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.
Link van de aardlek schakelaar in optie 2 heb ik nu gecorrigeerd.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Mee eens maar zijn vragen over aardleks en automaten toch wel?guido66 schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:46:
@medjai prima die Zappi (heb ik ook) maar hoort niet in dit zelfbouw topic.
Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foeiJeroenE schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:48:
@mukky Losse vragen over (oa) de groepenkast horen eigenlijk weer in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Cunning linguist.
Je kunt een kWh meter in je meterkast installerenBart ® schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
Ik heb een EVbox homeline die ik met een Smart EVSE controller om ga bouwen tot een standalone plug&charge laadpaal. Dat is op zich denk ik niet al te moeilijk om het werkend te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden om de verbruikte energie (per maand) makkelijk bij te kunnen houden, zonder iedere keer de box open te schroeven. Hoe kan ik dat gemakkelijk zonder al te veel kosten inzien, iemand een goede tip?
En dan eentje met remote uitlezing via je rpi.mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]
Je kunt een kWh meter in je meterkast installeren
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]
Je kunt een kWh meter in je meterkast installeren
daemonix schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:20:
[...]
En dan eentje met remote uitlezing via je rpi.
kWh-meter zou kunnen, de groepenkast zit echter al helemaal vol, en veel ruimte voor nog een extra kastje heb ik helaas niet zonder de halve meterkast te verbouwen.Proton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:23:
Of een jouless oid op een kWh-meter in de paal, als je het verbruik van de EVSE zelf niet mee wil rekenen (1 watt * 1 jaar ~ 10 kWh)
Cunning linguist.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wow, dat kende ik nog niet. Super interessant apparaatje! Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een simpele. Die gaat op de bestellijst voor later, thnx! Eerst de laadpaal maar eens werkend krijgen. Daarna opties zoals deze toevoegen. Als iemand in de tussentijd nog een beter idee heeft, dan hoor ik het uiteraard graagProton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:52:
@Bart ® het ledje boven 'Class B' knippert 1000x per kWh.
Daar kan je een Youless op plakken en een ethernet kabel in prikken.
Dan heb je zonder programmeren op je telefoon per maand een overzicht (en standaard zonder cloud ofzo).
Cunning linguist.
@mukky , @JeroenE @guido66 Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dat topic ook doornemen.mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:51:
[...]
Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foei
[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 04-11-2020 09:44 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?adjego schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:23:
[...]
Heb mijn systeem geupdate. De kast van de laadpaal vond ik toch niet echt een mooi gezicht in mijn tuin, en daarnaast hing hij op grote delen van de dag pal in de zon, waardoor het kon gebeuren dat de laadpaal niet het maximale vermogen meer toe liet door het te heet (60+ graden) worden van het systeem.
Ik heb de laadkast verplaatst naar mijn berging. Hiervoor een losse laadkabel besteld en deze via een 25mm pvc buis geleid naar de berging.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg goede verbetering en het laadsysteem is nu al niet warmer geworden dan 30 graden door de zon.
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Behuizing met laadpaal componenten:wiljums schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:22:
[...]
Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?
[ Voor 82% gewijzigd door adjego op 12-11-2020 07:31 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Meten is weten. Meet met een multimeter (of een batterij + lampje) alle draden eens door. Dan kun je iig vaststellen of de kabel zelf OK is. De weerstand van de kabel kan ook nog stuk/los zitten. Genoeg te meten dus 😀Chielos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:52:
Ik heb een kabel gekocht, is stuk, wist ik. Dacht dat het wel makkelijk was om het op te lossen. Toch niet echt.
Het is een 16a mennekes naar type 2 connector. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem openmaken, maar kan niks zien/bedenken.
Heb de neiging om een nieuwe type 1 stekker eraan te zetten. Of toch maar gewoon een andere/nieuwe..
Even snel gekeken omdat ik die auto's niet ken maar bij de proace staat in ieder geval dat ie op 1 fase kan laden op 7.4kW. Zeer waarschijnlijk doet ie dat door zelf de enkele fase dan intern te koppelen over 2x16A input van de batterij lader. Dit truukje doen heel veel 3-fase auto'sarnolddemaa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:51:
3 fase auto op 1 fase aansluiting
Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.
Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.
Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.
Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)
Arnold
VZIW is er geen enkele auto die op 400V AC laadt, alle auto's die met meer dan 1 fase laden hebben voor elke fase een aparte 230V-omvormer. Je kunt dus fases koppelen, zolang je 0 het trekt. Want zoals je zelf al hebt gezien is dat wel iets waar je rekening mee moet houdenarnolddemaa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:51:
3 fase auto op 1 fase aansluiting
Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.
Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.
Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.
Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)
Arnold
Cunning linguist.
3x 16 is wel meer dan 32, dus je zou dan maar twee fasen mogen doorverbinden. Je moet in dat geval wellicht ook een andere kabel aanschaffen; het ligt er maar aan of je een 16A of 32A laadkabel bij je Citroen krijgt.arnolddemaa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:51:
[ Voor 13% gewijzigd door pieterhi op 23-11-2020 23:42 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Super bedankt voor jullie tips. De handel sprint in eerste instantie open en had de indruk dat het hiermee klaar is. Je moet hem inderdaad goed verder open duwen en over een drempel heen halen. Dan blijft hij ook goed openstaan. De draden kwamen er bijna uitvallen 😂Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:11:
@pieterhi
Hendel omhoog zou genoeg moeten zijn om de draad er uit te kunnen trekken. Wel helemaal over het dode punt duwen, dat kan best wat kracht kosten. Hij moet zelf open blijven staan.
Misschien zit een adereindhuls een beetje klem, je kan proberen de draad te draaien?
PP (proximity pilot) signal will determine what max current the charging cable can handle, and needs to be connected to the charging socket. In case of a fixed cable, this signal is not used.
Ik heb dit ook gedaan met dezelfde splitter. Maar als ik hier nu mijn pi met slimme meter kabel op aansluit, krijg ik geen data meer binnen (bij beide aansluitingen niet). Laadpaal nog niet kunnen proberen, moet nog geïnstalleerd worden. Kan het zijn dat de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) hier niet geschikt voor is? Of ligt de oorzaak ergens anders?Maverick schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:45:
[...]
Heeft even geduurd. maar hier een fotootje:
[Afbeelding]
De zwarte draad is pin 1. Als je de splitter hebt dan zorg je dat pin van een van de aansluitingen aan de dubbele zijde verwijderd wordt (kan dmv draadje doorknippen, sommige frutselen de pin zelf eruit) Dus pin 1 van de enkele zijde gaat nog maar naar 1 aansluiting aan de dubbele zijde. De rest blijft intact.
Ik heb zelf De sensorbox aan de aansluiting zitten waar de pin verbroken is en m'n Pi aan de andere. Maar in principe maakt dit niet uit.
Wat voor pi gebruik je? Ik had zelf eerst een zero. Maar hiermee ging het niet goed, die kon denk ik niet genoeg vermogen leveren aan de P1 poort. Nadat ik naar een Pi4 switchte werkte het zonder problemen.wiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
[...]
Ik heb dit ook gedaan met dezelfde splitter. Maar als ik hier nu mijn pi met slimme meter kabel op aansluit, krijg ik geen data meer binnen (bij beide aansluitingen niet). Laadpaal nog niet kunnen proberen, moet nog geïnstalleerd worden. Kan het zijn dat de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) hier niet geschikt voor is? Of ligt de oorzaak ergens anders?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Voor mij werkte deze truc ook niet (heb ook een T210), ik heb toen een actieve splitter gekocht. Zie mijn eerdere post voor linkje. Hier is de link. Werkt al een paar maanden prima.wiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
[...]
Ik heb dit ook gedaan met dezelfde splitter. Maar als ik hier nu mijn pi met slimme meter kabel op aansluit, krijg ik geen data meer binnen (bij beide aansluitingen niet). Laadpaal nog niet kunnen proberen, moet nog geïnstalleerd worden. Kan het zijn dat de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) hier niet geschikt voor is? Of ligt de oorzaak ergens anders?
[ Voor 5% gewijzigd door mukky op 10-12-2020 09:50 ]
Dank voor de tip. Heb je dan ook de aparte voeding voor die splitter nodig?mukky schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:26:
[...]
Voor mij werkte deze truc ook niet (heb ook een T210), ik heb toen een actieve splitter gekocht. Zie mijn eerdere post voor linkje. Hier is de link. Werkt al een paar maanden prima.
Nee die haalt ie uit de slimme meterwiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:25:
[...]
Dank voor de tip. Heb je dan ook de aparte voeding voor die splitter nodig?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| #!/usr/bin/env python3 import minimalmodbus import serial import time instrument = minimalmodbus.Instrument('COM4', 0, debug=True) # port name, slave address (in decimal) instrument.mode = minimalmodbus.MODE_RTU instrument.serial.baudrate = 9600 # Baud instrument.serial.bytesize = 8 instrument.serial.parity = serial.PARITY_NONE instrument.serial.stopbits = 1 instrument.address = 0 while True: try: instrument.write_registers(0x01, [8, 8, 8, 8]) except: print("Error") time.sleep(2) |
[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 12-12-2020 23:31 ]
Ik ken deze doos niet, maar het ziet er uit alsof je geen IP54 wartels/afdichting en trekontlasting hebt?rednaxela84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:41:
Dankzij alle nuttige info in dit topic heb ik een laadpaal gemaakt voor mijn BMW 530e.
Werkt super en is meteen voorzien om een EV met een zwaarder laadvermogen dan mijn huidige hybride op te laden.
[Afbeelding]
Dit doet vermoeden dat de slave ook communicatie initieert wat tegen de spec in zou zijn?Register 0x82 and 0x83 are written by the Master to tell the Slave that it recognised a state change request.
If ok, the value of the register contains the initial chargecurrent (usually 6.0 A)
Use function code 0x06 (Preset Single Register) to write to these registers.
The Slave addresses are Slave nr +1 (2-4).
[ Voor 43% gewijzigd door neographikal op 13-12-2020 14:46 ]
@Proton_ Je hebt me op het goede spoor gezet, dank.Proton_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:54:
@neographikal
Als ik het goed begrijp doet hij als slave niets tenzij er regelmatig contact met master is.
Om te testen zou ik 'm in normale modus zetten en eerst kijken of je de gewone registers kan lezen (als eerste check) en schrijven (als tweede).
Daarna pas de realtime communicatie
Register 0x00A6 is R/W en de laadstroom. Dat is een mooie om mee te beginnen, lijkt me.
Ik heb geen SmartEVSE, dus kan je verder niet helpen met testen, maar wel ervaring met Modbus RTU over rs485.
De code staat op https://github.com/SmartE...sion2/SmartEVSE2.X/EVSE.c
Master, slave, communicatie met de auto, alles door elkaar in 1 file
Register mapping is regel 2005, op regel 3298 wordt de belangrijkste communicatie afgehandeld.
Register 0x01 wordt behoorlijk speciaal behandeld, wat hem voor testen minder geschikt maakt.
Bovendien krijg je met broadcasts geen ack, wat ook lastig is met testen.
Re communicatie: ik denk dat de slave een state change aanvraagt door register 0x00A0 in state E oid te zetten. Master leest dat regelmatig (pollen) en geeft als antwoord (door register 0x0082 te schrijven) hoeveel A de slave mag gaan trekken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| C:\Users\neo\Desktop>python modbus.py MinimalModbus debug mode. Create serial port COM4 MinimalModbus debug mode. Will write to instrument (expecting 7 bytes back): '\x01\x03\x00\xa0\x00\x01\x84(' (01 03 00 A0 00 01 84 28) MinimalModbus debug mode. Clearing serial buffers for port COM4 MinimalModbus debug mode. No sleep required before write. Time since previous read: 55876328.00 ms, minimum silent period: 4.01 ms. MinimalModbus debug mode. Response from instrument: '' () (0 bytes), roundtrip time: 62.0 ms. Timeout for reading: 50.0 ms. Traceback (most recent call last): File "modbus.py", line 21, in <module> print(instrument.read_register(0x00A0,1)) File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 441, in read_register return self._generic_command( File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1170, in _generic_command payload_from_slave = self._perform_command(functioncode, payload_to_slave) File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1240, in _perform_command response = self._communicate(request, number_of_bytes_to_read) File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1406, in _communicate raise NoResponseError("No communication with the instrument (no answer)") minimalmodbus.NoResponseError: No communication with the instrument (no answer) C:\Users\neo\Desktop> |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| C:\Users\neo\Desktop>python modbus.py MinimalModbus debug mode. Create serial port COM4 MinimalModbus debug mode. Will write to instrument (expecting 8 bytes back): '\x01\x10\x00¦\x00\x01\x02\x00d¿}' (01 10 00 A6 00 01 02 00 64 BF 7D) MinimalModbus debug mode. Clearing serial buffers for port COM4 MinimalModbus debug mode. No sleep required before write. Time since previous read: 55976750.00 ms, minimum silent period: 4.01 ms. MinimalModbus debug mode. Response from instrument: '\x01\x10\x03mÁ' (01 10 03 6D C1) (5 bytes), roundtrip time: 78.0 ms. Timeout for reading: 50.0 ms. Traceback (most recent call last): File "modbus.py", line 12, in <module> instrument.write_register(0x00A6, 100) File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 511, in write_register self._generic_command( File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1173, in _generic_command return _parse_payload( File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1550, in _parse_payload _check_response_payload( File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3341, in _check_response_payload _check_response_registeraddress(payload, registeraddress) File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3484, in _check_response_registeraddress _check_string( File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3635, in _check_string raise exception_type( minimalmodbus.InvalidResponseError: The payload is too short: 1, but minimum value is 2. Given: '\x03' C:\Users\neo\Desktop> |
Bedankt voor je bezorgdheid.Proton_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:18:
[...]
Ik ken deze doos niet, maar het ziet er uit alsof je geen IP54 wartels/afdichting en trekontlasting hebt?
Is er wel condensafvoer?
Het is een goed idee om het dunne (drukknop?) kabeltje in een buis te doen en te beugelen.
Ook een enkel beugeltje op 10 cm van de laadkabel scheelt al een hoop in mechanische fixatie.
Zwerius Kriegsman
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bedankt! Die optie had ik nog niet eens aan gedacht. Zal er eens over nadenken.BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:56:
@Zwerius Geeft je wel de ruimte om bij 2 EVs de boel zo te configureren dat de 2 EVs elke op een andere fase laden en daarmee parallel kunnen laden. Denk dat je dan wel 2 smart evse's nodig hebt, maar wellicht lukt het met 1.
Zwerius Kriegsman
[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 14-12-2020 17:56 . Reden: inhoudelijk fout, zie posts hieronder ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is natuurlijk wel zo, dat als je de ene auto aan het laden bent, dat er dan ook spanning op de 2e kabel komt te staan....BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:19:
@Zwerius ik denk dat het met 1 smart EVSE kan.
2 laadkabels, van allebei alleen de fase 1 kabel aansluiten en dan op de signaaldraad van beide kabels parallel hetzelfde signaal zetten
alternatief wellicht met UWCs van tesla werken, die ondersteunen master/slave vrij goed. Laadvermogen dynamisch regelen twijfel ik over.
Zwerius Kriegsman
NEE! Je zet alle beveiliging overboord.BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:19:
@Zwerius ik denk dat het met 1 smart EVSE kan.
2 laadkabels, van allebei alleen de fase 1 kabel aansluiten en dan op de signaaldraad van beide kabels parallel hetzelfde signaal zetten
alternatief wellicht met UWCs van tesla werken, die ondersteunen master/slave vrij goed. Laadvermogen dynamisch regelen twijfel ik over.
[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 17-12-2020 20:01 ]
Dank voor je tijd! en natuurlijk het documenteren. Ik heb de smartevse proberen aan te sturen via hassio modbus maar dat is nog niet gelukt. Heb je wellicht ervaring met hassio modbus RTU en een idee hoe dit te koppelen?neographikal schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:00:
Na een behoorlijk robbertje knokken heb ik het werkend: ik kan de smartevse aansturen via mqtt -> ESP32 + modbus!
Code staat hier: https://github.com/neographikal/mqtt-to-smartevse
Het is nog behoorlijk basic, d'r moeten feitelijk nog wat dingen worden toegevoegd en iemand die beter is in C dan ik kan me helpen om de code op te ruimen en te structureren. De hoeveelheid code weerspiegelt niet bepaald de hoeveelheid tijd die hierin is gaan zitten
[ Voor 40% gewijzigd door neographikal op 17-12-2020 21:25 ]
Dat is lastig te zeggen, ik zou de EVhome openmaken en kijken wat er allemaal aan losse onderdelen in zit die je kunt gebruiken om de paal zelf opnieuw op te bouwen zonder de onnodige elektronica. Er staan in dit forum voldoende posts met uitleg over hoe je dat doet. Als er veel geïntegreerd is (bijv CP en RFID logica op 1 print) dan zul je die moeten vervangen door bijv. een SmartEVSE. Mocht dit allemaal teveel werk zijn: zet m weer op MP en ga op zoek naar een abbo-vrije paal 😉Jwdik schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:08:
Beste experts op het gebied van laadpalen, ik heb een laadpaal EVhome-line van MP gekocht maar wil deze thuis zonder abo aansluiten. Het is een 3,7kw en de vraag is dus hoe kan ik de RFID module omzeilen, bij EV box zijn ze niet echt behulpzaam.
[ Voor 10% gewijzigd door wiljums op 02-01-2021 14:11 ]
Welke foutmelding krijg je precies?Mag het A en B signaal met hetzelfde paar van de cat6 worden aangesloten, of moet dat verschillend zijn?
Als de LED op de sensorbox groen knippert ontvangt hij de P1 signalen en kun je dat uitsluiten.wiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:07:
Ik heb een laadpaal laten installeren mbv SmartEVSE en Sensorbox v2. De Sensorbox is via een P1 splitter aangesloten op een Sagemcom T210-D slimme meter en tussen de sensorbox en de SmartEVSE zit zo'n 50 meter CAT6 kabel. Ik krijg echter een communicatiefout met de sensorbox. De 12V hebben we gemeten en die is goed. Ook zonder de P1 splitter blijft de communicatiefout.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Die led is rood. Dat betekent dat de oorzaak tussen meter en sensorbox zit?mukky schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Als de LED op de sensorbox groen knippert ontvangt hij de P1 signalen en kun je dat uitsluiten.
Zie ook hierwiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:40:
[...]
Die led is rood. Dat betekent dat de oorzaak tussen meter en sensorbox zit?
Jatimovd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:50:
@wiljums, doet de paal het wel met het smart-gedeelte uitgeschakeld?
Dat denk ik niet, die zal ik gewoon moeten factureren (had k duidelijker kunnen formuleren). Dan nog is het verschil aanzienlijk:daemonix schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:08:
@mukky waarom denk je dat je geen BTW hoeft te betalen?
Ja, belastingstaffels mis je/snap.je niet:mukky schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
Als ik een blik werp op de zakelijke elektriciteitstarieven kom ik rond de 9 cent uit (excl. BTW, incl. belastingen, zie bijvoorbeeld hier). Dat is een stuk aantrekkelijk dan die 20 cent die ik als particulier betaal. Ik zat eraan te denken om een extra meetpunt aan te laten sluiten (kost niets, zie hier) achter mijn bestaande aansluiting en daar een zakelijk contract op af te sluiten. Als ik de groep koppel achter dat nieuwe meetpunt maar de P1 van de bestaande aansluiting blijf gebruiken hoef ik de aansluiting ook niet te verzwaren. Het administratieve werk voor een KVK inschrijving (mezelf factureren per maand) vind ik geen bezwaar. Dit bespaart me dan ongeveer 10 cent per kWh. Goed idee of mis ik iets?
[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 04-01-2021 09:21 ]
Dank je Fr33z, dat had ik inderdaad gemistFr33z schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:19:
[...]
Ja, belastingstaffels mis je/snap.je niet:
https://www.vattenfall.nl...voorlopige-tarieven-2021/
Zakelijk/niet zakelijk maakt geen donder uit. Je betaalt energiebelasting obv jaarverbruik per WOZ-object/aansluiting. Dus de eerste 10.000 kWh zijn duur (4-5ct leveringskosten, dan 10 CT belasting en dan nog btw-->> 19-20 CT/kWh.
Edit: voor de omschreven 8 CT/kWh besparing op energiebelasting MOET je meer dan 50.000 kWh/jr door je aansluiting trekken + dat tarief is alleen voor alles boven de 50.000 drempel. Dus...
Dat lijkt mij wel een prima status weergave binnen in de hal. Had liever de EVSE lcd daar gehad natuurlijk maar goed, ik begon met laden of niet laden en derest is maar luxe.Uit Geen Toegang (Instelbaar in menu)
Gedimmed Niet aangesloten, klaar om te laden
Fel Groen Aangesloten, klaar om te laden
In en uit faden Smart laden
Langzaam in en uit faden Solar laden
Langzaam knipperen Laden onderbroken, verwijder de laadkabel.
Wachten op zonnestroom om te laden (Solar mode).
Snel knipperen Fout (communicatie fout of EVSE te warm)
[ Voor 15% gewijzigd door phrancus op 07-01-2021 16:53 ]
Post foto's, altijd nuttige voor het volgende slachtofferphrancus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:45:
EVSE binnen en meteen ingebouwd in de eV box.
2 witte dunne draadjes uit de connector overgehouden, lijkt op een status terugkoppeling naar het printplaatje van de oude controller. Geen maak/breek voor het klepje. Misschien voor de locking pin? Dat moet ik nog even testen, bedenk me nu dat er een handbediening op zit.
[ Voor 60% gewijzigd door phrancus op 07-01-2021 17:10 ]
Onder de MLOEA regeling betaal je jaarlijks meetkosten (paar tientjes) voor de tweede meter, en je moet hem aan laten sluiten, dat zijn eenmalige kosten.mukky schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
Als ik een blik werp op de zakelijke elektriciteitstarieven kom ik rond de 9 cent uit (excl. BTW, incl. belastingen, zie bijvoorbeeld hier). Dat is een stuk aantrekkelijk dan die 20 cent die ik als particulier betaal. Ik zat eraan te denken om een extra meetpunt aan te laten sluiten (kost niets, zie hier) achter mijn bestaande aansluiting en daar een zakelijk contract op af te sluiten. Als ik de groep koppel achter dat nieuwe meetpunt maar de P1 van de bestaande aansluiting blijf gebruiken hoef ik de aansluiting ook niet te verzwaren. Het administratieve werk voor een KVK inschrijving (mezelf factureren per maand) vind ik geen bezwaar. Dit bespaart me dan ongeveer 10 cent per kWh. Goed idee of mis ik iets?
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 07-01-2021 20:04 ]
Wise enough to play the fool
Dus toch interessant maar voor korte duur. Jammer, voor enkele jaren had ik dit wel een leuk project gevonden. Dank voor de infoteacher schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:24:
[...]
Onder de MLOEA regeling betaal je jaarlijks meetkosten (paar tientjes) voor de tweede meter, en je moet hem aan laten sluiten, dat zijn eenmalige kosten.
Daarnaast is de wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen net (twee jaar) verlengd:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038926/2021-01-01
https://www.rijksbegrotin.../begroting,kst226308.html
Is natuurlijk bedoeld voor de business case openbare laadpalen, maar sluit dus geen huisaansluitingen uit. Kleine eis: de lader mag niet aan je huis vast zitten en je mag dus niets anders op je tweede meetpunt aansluiten.
Dan laad je idd tegen een bijzonder laag tarief; zeg maar 7 cent kale prijs, plus 5 cent belasting per kWh.
opgelost door de gebruikte RJ12-kabel te vervangen door de bij de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel..wiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:07:
Ik heb een laadpaal laten installeren mbv SmartEVSE en Sensorbox v2. De Sensorbox is via een P1 splitter aangesloten op een Sagemcom T210-D slimme meter en tussen de sensorbox en de SmartEVSE zit zo'n 50 meter CAT6 kabel. Ik krijg echter een communicatiefout met de sensorbox. De 12V hebben we gemeten en die is goed. Ook zonder de P1 splitter blijft de communicatiefout.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Mag het A en B signaal met hetzelfde paar van de cat6 worden aangesloten, of moet dat verschillend zijn?
De vervangen kabel heeft alle aders aangesloten.Proton_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:42:
@wiljums sommige RJ12 kabels hebben maar 2 aders aangesloten, dat kan je zien door de doorzichtige stekker.
Overigens is RS485 een differentieel signaal, dus de meeste storingsonderdrukking krijg je door hetzelfde paar te gebruiken (A en B zijn dan getwist).
Maar de paren onderling zijn ook getwist en je zit nog niet op 10% van de toegestane lengte, dus eigenlijk maakt het geen klap uit
Ik had precies hetzelfde probleem! Het had me veel tijd gekost om alles na te lopen. Had de sensorbox aangesloten met de kabel waar eerst een Toon module aan zat maar dat werkte niet.wiljums schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:15:
[...]
opgelost door de gebruikte RJ12-kabel te vervangen door de bij de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel..
[ Voor 5% gewijzigd door phrancus op 10-01-2021 12:47 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq