Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@opel corsa Wellicht gewoon uit het verkeerde schap gepakt?

Dat soort zaken is wel vervelend als het fout gaat op grote afstand.

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:08
Vanwege de aanschaf van een elektrische auto wil ik een zappi V2 en zonnepanelen installeren.
Hiervoor moet ik (uiteraard) mijn meterkast uitbreiden.
De huis aansluiting is 3x25A, de auto kan 3 fase laden (max 11kW, 3x16A).

Nu vroeg ik mij af wat ik in de meterkast nodig heb.
Ik dacht zelf aan 2 opties:
optie 1)
2 maal een aardlekautomaat 3P+N. 1 voor de laadpaal en 1 voor de zonnepanelen

Of optie 2)
1 maal een aardlekschakelaar 3P+N type A met daar achter 2 maal een zekeringautomaat 3P+N.1 voor de laadpaal en 1 voor de zonnepanelen

Optie 2 kost de helft van optie 1. Kan iemand bevestigen dat beide opties veilig en correct zijn?

De Zappi heeft ingebouwde DC beveilging dus dan is een type A aardlek voldoende toch?
Quote van zappi website: "Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)"

[Voor 1% gewijzigd door Medjai op 02-11-2020 17:30. Reden: Aardlekschakelaar (in optie 2) link gecorrigeerd]

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-11 10:41
Medjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:04:
Vanwege de aanschaf van een elektrische auto wil ik een zappi V2 en zonnepanelen installeren.
Hiervoor moet ik (uiteraard) mijn meterkast uitbreiden.
De huis aansluiting is 3x25A, de auto kan 3 fase laden (max 11kW, 3x16A).

Nu vroeg ik mij af wat ik in de meterkast nodig heb.
Leuk, join the club :-)

Wat je zegt over de Zappi klopt, je komt prima uit de voeten met een type A als de laadpaalelektronica voorziet in een type B (= DC) beveiliging.

Je optie om 1 aardlek te installeren en daarachter steeds een losse automaat per groep heb ik zelf eigenlijk nooit overwogen. Ik weet zo niet of het kan maar je linkjes wijzen allebei naar de automaat dus de info daar helpt niet.

• Medjai
mukky schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:56:
[...]

Leuk, join the club :-)

Wat je zegt over de Zappi klopt, je komt prima uit de voeten met een type A als de laadpaalelektronica voorziet in een type B (= DC) beveiliging.

Je optie om 1 aardlek te installeren en daarachter steeds een losse automaat per groep heb ik zelf eigenlijk nooit overwogen. Ik weet zo niet of het kan maar je linkjes wijzen allebei naar de automaat dus de info daar helpt niet.
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.

Link van de aardlek schakelaar in optie 2 heb ik nu gecorrigeerd.

• mukky
Medjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:33:
[...]
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.

Link van de aardlek schakelaar in optie 2 heb ik nu gecorrigeerd.
Even gegoogled, volgens deze post is het geen enkel probleem (want je mag per fase van een aardlek 4 andere groepen aansluiten. Ik vind het een slimme oplossing en mijn zegen heb je, wel ben je meer ruimte kwijt in je meterkast omdat je de aardlek niet combineert met de installatieautomaat. Ook goed om je realiseren: Als de aardlek uitvalt liggen al je krachtgroepen eruit. In mijn geval kan er dan niet gekookt, geladen en zonne-energie gebruikt worden en dat heeft dan weer een lage WAF ;)

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 06:07
@medjai prima die Zappi (heb ik ook) maar hoort niet in dit zelfbouw topic.

Hier zeer veel info over de Zappi: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Polestar 2 - Fiat 500e - Zappi v2 - 7250Wp solar

• mukky
guido66 schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:46:
@medjai prima die Zappi (heb ik ook) maar hoort niet in dit zelfbouw topic.
Mee eens maar zijn vragen over aardleks en automaten toch wel?

• JeroenE
  • Niet online
@mukky Losse vragen over (oa) de groepenkast horen eigenlijk weer in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

• mukky
Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foei ;)

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb een EVbox homeline die ik met een Smart EVSE controller om ga bouwen tot een standalone plug&charge laadpaal. Dat is op zich denk ik niet al te moeilijk om het werkend te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden om de verbruikte energie (per maand) makkelijk bij te kunnen houden, zonder iedere keer de box open te schroeven. Hoe kan ik dat gemakkelijk zonder al te veel kosten inzien, iemand een goede tip?

We salute the rank, not the man.

• mukky
Bart ® schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
Ik heb een EVbox homeline die ik met een Smart EVSE controller om ga bouwen tot een standalone plug&charge laadpaal. Dat is op zich denk ik niet al te moeilijk om het werkend te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden om de verbruikte energie (per maand) makkelijk bij te kunnen houden, zonder iedere keer de box open te schroeven. Hoe kan ik dat gemakkelijk zonder al te veel kosten inzien, iemand een goede tip?
Je kunt een kWh meter in je meterkast installeren :)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]

En dan eentje met remote uitlezing via je rpi. :P

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:50
Of een jouless oid op een kWh-meter in de paal, als je het verbruik van de EVSE zelf niet mee wil rekenen (1 watt * 1 jaar ~ 10 kWh)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]

daemonix schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:20:
[...]

En dan eentje met remote uitlezing via je rpi. :P
Proton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:23:
Of een jouless oid op een kWh-meter in de paal, als je het verbruik van de EVSE zelf niet mee wil rekenen (1 watt * 1 jaar ~ 10 kWh)
kWh-meter zou kunnen, de groepenkast zit echter al helemaal vol, en veel ruimte voor nog een extra kastje heb ik helaas niet zonder de halve meterkast te verbouwen.

Er zit al wel een kWh-meter in de laadpaal natuurlijk, dit model:

Grijze en groene draad gaan naar de EVbox-controller, dus die is blijkbaar uit te lezen. Ik heb eventueel nog een Pi liggen die ik in de laadpaal kan leggen. Ook heb ik een netwerkkabel naar de laadpaal, dus die Pi kan ik aan mijn LAN hangen.

Maar... ik ben geen programmeur, en ik heb ook geen zin om uren erin te steken om zoiets werkend te krijgen. Ik kan best wat draadjes aan elkaar knopen, en op die Pi een stukje software installeren en een paar vinkjes zetten. Maar meer wil ik er eigenlijk niet aan besteden, qua tijd en energie. Ik zoek dus gewoon een nagenoeg kant-en-klare oplossing. Als ik allemaal software moet gaan compilen/programmeren voor een Pi, dan is het me dat dus niet waard :P. Dan bouw ik bij wijze van spreken nog eerder een stukje plexiglas in de laadpaal zodat ik de meterstand kan uitlezen zonder de paal open te schroeven :D. Dus wat is wijsheid?

• Proton_
@Bart ® het ledje boven 'Class B' knippert 1000x per kWh.
Daar kan je een Youless op plakken en een ethernet kabel in prikken.
Dan heb je zonder programmeren op je telefoon per maand een overzicht (en standaard zonder cloud ofzo).

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:52:
@Bart ® het ledje boven 'Class B' knippert 1000x per kWh.
Daar kan je een Youless op plakken en een ethernet kabel in prikken.
Dan heb je zonder programmeren op je telefoon per maand een overzicht (en standaard zonder cloud ofzo).
Wow, dat kende ik nog niet. Super interessant apparaatje! Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een simpele. Die gaat op de bestellijst voor later, thnx! Eerst de laadpaal maar eens werkend krijgen. Daarna opties zoals deze toevoegen. Als iemand in de tussentijd nog een beter idee heeft, dan hoor ik het uiteraard graag O-).

• Medjai
mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:51:
[...]

Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foei ;)
@mukky , @JeroenE @guido66 Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dat topic ook doornemen.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:17

timovd

Voorsprong door techniek

Afgelopen weekend mijn SmartEVSE gebouwd en de eerste keer succesvol geladen. Gisteravond wilde ik weer laden, maar na een paar seconden hoorde ik het relais weer uitschakelen. Vanochtend even gekeken en ik krijg als ik tot het menu ga een melding "no serial com check wiring". Wat wordt er bedoeld met de serial communication wiring?
Ook als ik de EVSE op niet Smart zet (dus op normal), laadt de auto niet op. De granny charger werkt overigens wel om uit te sluiten dat het aan de auto ligt.
Op alle fasen meet ik iets meer dan 230 Volt. Op de controller zie ik ook per fase de stroomsterkte (één fase is negatief ivm zonnepanelen).

[Voor 12% gewijzigd door timovd op 04-11-2020 09:44]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• JeroenE
  • Niet online
@timovd Volgens mij betekent het dat de SmartEVSE geen data krijgt van de sensorbox/CT klemmen.

Heb je de optie RCMON ook uitgezet?

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 30-11 20:51
adjego schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Heb mijn systeem geupdate. De kast van de laadpaal vond ik toch niet echt een mooi gezicht in mijn tuin, en daarnaast hing hij op grote delen van de dag pal in de zon, waardoor het kon gebeuren dat de laadpaal niet het maximale vermogen meer toe liet door het te heet (60+ graden) worden van het systeem.

Ik heb de laadkast verplaatst naar mijn berging. Hiervoor een losse laadkabel besteld en deze via een 25mm pvc buis geleid naar de berging.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Erg goede verbetering en het laadsysteem is nu al niet warmer geworden dan 30 graden door de zon.
Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 01-12 13:15
wiljums schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:22:
[...]

Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?
Behuizing met laadpaal componenten:
Spelsberg 25 x 18 x 11 (L x B x D) met transparante deksel.
https://www.spelsberg.nl/...tbreekopeningen/10650801/

Behuizing met socket:
Spelsberg 18 x 11 x 9 (L x B x D) met transparante deksel.
https://www.spelsberg.nl/...tbreekopeningen/11100601/

[Voor 82% gewijzigd door adjego op 12-11-2020 07:31]

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+ | Tesla Referral

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:31

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb een kabel gekocht, is stuk, wist ik. Dacht dat het wel makkelijk was om het op te lossen. Toch niet echt.

Het is een 16a mennekes naar type 2 connector. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem openmaken, maar kan niks zien/bedenken.

Heb de neiging om een nieuwe type 1 stekker eraan te zetten. Of toch maar gewoon een andere/nieuwe..

• mukky
Chielos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:52:
Ik heb een kabel gekocht, is stuk, wist ik. Dacht dat het wel makkelijk was om het op te lossen. Toch niet echt.

Het is een 16a mennekes naar type 2 connector. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem openmaken, maar kan niks zien/bedenken.

Heb de neiging om een nieuwe type 1 stekker eraan te zetten. Of toch maar gewoon een andere/nieuwe..
Meten is weten. Meet met een multimeter (of een batterij + lampje) alle draden eens door. Dan kun je iig vaststellen of de kabel zelf OK is. De weerstand van de kabel kan ook nog stuk/los zitten. Genoeg te meten dus 😀

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Draad is ok. Heb ik gemeten. Ik twijfel alleen over de CP draad of daar de juiste weerstand op zit. Heb al wel wat er over gelezen.

• JeroenE
  • Niet online
@Chielos Waar twijfel je aan bij de weerstand?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Uiteindelijk is het de stekker aan de muur kant, de 4e draad (pilot?) gaf geen goed signaal.
De weerstanden waren uiteindelijk goed (ik heb mijn andere fixed plug op dezelfde manier getest en ik krijg dezelfde waardes).

• arnolddemaa
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 27-11 10:22
3 fase auto op 1 fase aansluiting

Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.

Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.

Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.

Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)

Arnold

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:58
arnolddemaa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:51:

Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.

Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.

Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.

Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)

Arnold
Even snel gekeken omdat ik die auto's niet ken maar bij de proace staat in ieder geval dat ie op 1 fase kan laden op 7.4kW. Zeer waarschijnlijk doet ie dat door zelf de enkele fase dan intern te koppelen over 2x16A input van de batterij lader. Dit truukje doen heel veel 3-fase auto's
In jouw geval zou ik het dus gewoon bij een 1 fase laadpaal houden en dan dankzij loadbalancing de volledige 32A te kunnen laden.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Arnold
VZIW is er geen enkele auto die op 400V AC laadt, alle auto's die met meer dan 1 fase laden hebben voor elke fase een aparte 230V-omvormer. Je kunt dus fases koppelen, zolang je 0 het trekt. Want zoals je zelf al hebt gezien is dat wel iets waar je rekening mee moet houden :).

• JeroenE
  • Niet online
3x 16 is wel meer dan 32, dus je zou dan maar twee fasen mogen doorverbinden. Je moet in dat geval wellicht ook een andere kabel aanschaffen; het ligt er maar aan of je een 16A of 32A laadkabel bij je Citroen krijgt.

En natuurlijk de hamvraag: rijd je iedere dag (of heel regelmatig) zo veel kilometers dat je dit echt nodig hebt? Als je 150 km op een dag rijdt dan kan je dat ook in een nacht opladen op 1 fase met 16A.

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:58
Ik zou het gewoon aan de auto overlaten die het dus zelf al verdeeld over 2x een omvormer en gewoon normaal op 1 fase aansluiten.

• pieterhi
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06:48
Is er iemand bekend met de Wago 2716 clamps? Deze zitten in de Alfen Eve Single-Pro laadpaal. Voor het verplaatsen is het handig om deze connectors te ontkoppelen. Helaas lukt het me niet. De hefboom gaat gemakkelijk naar boven, maar de draad blijft stevig vast en op z'n plaats. Het gaatje er boven lijkt voor meten. Hier wel een pennetje in gestopt, maar heb niet het gevoel dat het ergens heen gaat om zo de draad los te krijgen.
Iemand ervaring met deze klemmen van Wago?

[Voor 13% gewijzigd door pieterhi op 23-11-2020 23:42]

• JeroenE
  • Niet online
@pieterhi Ik heb geen ervaring met specifiek die klemmen. Wel met andere klemmen met hefbomen. Het hele idee is dat de draad makkelijk loskomt als de hendel omhoog staat. Dat gezegd hebbende heb ik ook wel eens gehad dat een draad niet makkelijk los wilde komen. Soms helpt als je de draad een beetje kan (proberen te) draaien terwijl je trekt.

• Proton_
@pieterhi
Hendel omhoog zou genoeg moeten zijn om de draad er uit te kunnen trekken. Wel helemaal over het dode punt duwen, dat kan best wat kracht kosten. Hij moet zelf open blijven staan.
Misschien zit een adereindhuls een beetje klem, je kan proberen de draad te draaien?

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:17

timovd

Voorsprong door techniek

@Proton_ Is het voordeel van dit soort klemmen niet dat je juist geen adereindhulsjes nodig hebt?
Inderdaad helemaal het hefboompje open drukken.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• pieterhi
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06:48
Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:11:
@pieterhi
Hendel omhoog zou genoeg moeten zijn om de draad er uit te kunnen trekken. Wel helemaal over het dode punt duwen, dat kan best wat kracht kosten. Hij moet zelf open blijven staan.
Misschien zit een adereindhuls een beetje klem, je kan proberen de draad te draaien?
Super bedankt voor jullie tips. De handel sprint in eerste instantie open en had de indruk dat het hiermee klaar is. Je moet hem inderdaad goed verder open duwen en over een drempel heen halen. Dan blijft hij ook goed openstaan. De draden kwamen er bijna uitvallen 😂
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True