Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@opel corsa Wellicht gewoon uit het verkeerde schap gepakt?

Dat soort zaken is wel vervelend als het fout gaat op grote afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:27
Vanwege de aanschaf van een elektrische auto wil ik een zappi V2 en zonnepanelen installeren.
Hiervoor moet ik (uiteraard) mijn meterkast uitbreiden.
De huis aansluiting is 3x25A, de auto kan 3 fase laden (max 11kW, 3x16A).

Nu vroeg ik mij af wat ik in de meterkast nodig heb.
Ik dacht zelf aan 2 opties:
optie 1)
2 maal een aardlekautomaat 3P+N. 1 voor de laadpaal en 1 voor de zonnepanelen

Of optie 2)
1 maal een aardlekschakelaar 3P+N type A met daar achter 2 maal een zekeringautomaat 3P+N.1 voor de laadpaal en 1 voor de zonnepanelen

Optie 2 kost de helft van optie 1. Kan iemand bevestigen dat beide opties veilig en correct zijn?

De Zappi heeft ingebouwde DC beveilging dus dan is een type A aardlek voldoende toch?
Quote van zappi website: "Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)"

[ Voor 1% gewijzigd door Medjai op 02-11-2020 17:30 . Reden: Aardlekschakelaar (in optie 2) link gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:32
Medjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:04:
Vanwege de aanschaf van een elektrische auto wil ik een zappi V2 en zonnepanelen installeren.
Hiervoor moet ik (uiteraard) mijn meterkast uitbreiden.
De huis aansluiting is 3x25A, de auto kan 3 fase laden (max 11kW, 3x16A).

Nu vroeg ik mij af wat ik in de meterkast nodig heb.
Leuk, join the club :-)

Wat je zegt over de Zappi klopt, je komt prima uit de voeten met een type A als de laadpaalelektronica voorziet in een type B (= DC) beveiliging.

Je optie om 1 aardlek te installeren en daarachter steeds een losse automaat per groep heb ik zelf eigenlijk nooit overwogen. Ik weet zo niet of het kan maar je linkjes wijzen allebei naar de automaat dus de info daar helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
mukky schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:56:
[...]

Leuk, join the club :-)

Wat je zegt over de Zappi klopt, je komt prima uit de voeten met een type A als de laadpaalelektronica voorziet in een type B (= DC) beveiliging.

Je optie om 1 aardlek te installeren en daarachter steeds een losse automaat per groep heb ik zelf eigenlijk nooit overwogen. Ik weet zo niet of het kan maar je linkjes wijzen allebei naar de automaat dus de info daar helpt niet.
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.

Link van de aardlek schakelaar in optie 2 heb ik nu gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Medjai schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:33:
[...]
Bedankt voor de bevestiging wat betreft de DC beveiliging.

Link van de aardlek schakelaar in optie 2 heb ik nu gecorrigeerd.
Even gegoogled, volgens deze post is het geen enkel probleem (want je mag per fase van een aardlek 4 andere groepen aansluiten. Ik vind het een slimme oplossing en mijn zegen heb je, wel ben je meer ruimte kwijt in je meterkast omdat je de aardlek niet combineert met de installatieautomaat. Ook goed om je realiseren: Als de aardlek uitvalt liggen al je krachtgroepen eruit. In mijn geval kan er dan niet gekookt, geladen en zonne-energie gebruikt worden en dat heeft dan weer een lage WAF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
@medjai prima die Zappi (heb ik ook) maar hoort niet in dit zelfbouw topic.

Hier zeer veel info over de Zappi: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
guido66 schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:46:
@medjai prima die Zappi (heb ik ook) maar hoort niet in dit zelfbouw topic.
Mee eens maar zijn vragen over aardleks en automaten toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mukky Losse vragen over (oa) de groepenkast horen eigenlijk weer in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:22

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb een EVbox homeline die ik met een Smart EVSE controller om ga bouwen tot een standalone plug&charge laadpaal. Dat is op zich denk ik niet al te moeilijk om het werkend te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden om de verbruikte energie (per maand) makkelijk bij te kunnen houden, zonder iedere keer de box open te schroeven. Hoe kan ik dat gemakkelijk zonder al te veel kosten inzien, iemand een goede tip?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Bart ® schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
Ik heb een EVbox homeline die ik met een Smart EVSE controller om ga bouwen tot een standalone plug&charge laadpaal. Dat is op zich denk ik niet al te moeilijk om het werkend te krijgen. Maar ik zou het fijn vinden om de verbruikte energie (per maand) makkelijk bij te kunnen houden, zonder iedere keer de box open te schroeven. Hoe kan ik dat gemakkelijk zonder al te veel kosten inzien, iemand een goede tip?
Je kunt een kWh meter in je meterkast installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]

En dan eentje met remote uitlezing via je rpi. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Of een jouless oid op een kWh-meter in de paal, als je het verbruik van de EVSE zelf niet mee wil rekenen (1 watt * 1 jaar ~ 10 kWh)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:41:
[...]

daemonix schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:20:
[...]

En dan eentje met remote uitlezing via je rpi. :P
Proton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:23:
Of een jouless oid op een kWh-meter in de paal, als je het verbruik van de EVSE zelf niet mee wil rekenen (1 watt * 1 jaar ~ 10 kWh)
kWh-meter zou kunnen, de groepenkast zit echter al helemaal vol, en veel ruimte voor nog een extra kastje heb ik helaas niet zonder de halve meterkast te verbouwen.

Er zit al wel een kWh-meter in de laadpaal natuurlijk, dit model: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf6jiIujryB4Z8a3eX5j4R6Upzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcpkReQzmbGxyP5QgUxmLb8b.jpg?f=fotoalbum_large

Grijze en groene draad gaan naar de EVbox-controller, dus die is blijkbaar uit te lezen. Ik heb eventueel nog een Pi liggen die ik in de laadpaal kan leggen. Ook heb ik een netwerkkabel naar de laadpaal, dus die Pi kan ik aan mijn LAN hangen.

Maar... ik ben geen programmeur, en ik heb ook geen zin om uren erin te steken om zoiets werkend te krijgen. Ik kan best wat draadjes aan elkaar knopen, en op die Pi een stukje software installeren en een paar vinkjes zetten. Maar meer wil ik er eigenlijk niet aan besteden, qua tijd en energie. Ik zoek dus gewoon een nagenoeg kant-en-klare oplossing. Als ik allemaal software moet gaan compilen/programmeren voor een Pi, dan is het me dat dus niet waard :P. Dan bouw ik bij wijze van spreken nog eerder een stukje plexiglas in de laadpaal zodat ik de meterstand kan uitlezen zonder de paal open te schroeven :D. Dus wat is wijsheid?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart ® het ledje boven 'Class B' knippert 1000x per kWh.
Daar kan je een Youless op plakken en een ethernet kabel in prikken.
Dan heb je zonder programmeren op je telefoon per maand een overzicht (en standaard zonder cloud ofzo).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:52:
@Bart ® het ledje boven 'Class B' knippert 1000x per kWh.
Daar kan je een Youless op plakken en een ethernet kabel in prikken.
Dan heb je zonder programmeren op je telefoon per maand een overzicht (en standaard zonder cloud ofzo).
Wow, dat kende ik nog niet. Super interessant apparaatje! Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een simpele. Die gaat op de bestellijst voor later, thnx! Eerst de laadpaal maar eens werkend krijgen. Daarna opties zoals deze toevoegen. Als iemand in de tussentijd nog een beter idee heeft, dan hoor ik het uiteraard graag O-).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
mukky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:51:
[...]

Ah ja die is er ook nog. Nou ja hoort het @Medjai foei ;)
@mukky , @JeroenE @guido66 Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dat topic ook doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Afgelopen weekend mijn SmartEVSE gebouwd en de eerste keer succesvol geladen. Gisteravond wilde ik weer laden, maar na een paar seconden hoorde ik het relais weer uitschakelen. Vanochtend even gekeken en ik krijg als ik tot het menu ga een melding "no serial com check wiring". Wat wordt er bedoeld met de serial communication wiring?
Ook als ik de EVSE op niet Smart zet (dus op normal), laadt de auto niet op. De granny charger werkt overigens wel om uit te sluiten dat het aan de auto ligt.
Op alle fasen meet ik iets meer dan 230 Volt. Op de controller zie ik ook per fase de stroomsterkte (één fase is negatief ivm zonnepanelen).

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 04-11-2020 09:44 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@timovd Volgens mij betekent het dat de SmartEVSE geen data krijgt van de sensorbox/CT klemmen.

Heb je de optie RCMON ook uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
adjego schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Heb mijn systeem geupdate. De kast van de laadpaal vond ik toch niet echt een mooi gezicht in mijn tuin, en daarnaast hing hij op grote delen van de dag pal in de zon, waardoor het kon gebeuren dat de laadpaal niet het maximale vermogen meer toe liet door het te heet (60+ graden) worden van het systeem.

Ik heb de laadkast verplaatst naar mijn berging. Hiervoor een losse laadkabel besteld en deze via een 25mm pvc buis geleid naar de berging.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Erg goede verbetering en het laadsysteem is nu al niet warmer geworden dan 30 graden door de zon.
Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06
wiljums schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:22:
[...]

Wat is het merk/type kast dat je hebt gebruikt?
Behuizing met laadpaal componenten:
Spelsberg 25 x 18 x 11 (L x B x D) met transparante deksel.
https://www.spelsberg.nl/...tbreekopeningen/10650801/

Behuizing met socket:
Spelsberg 18 x 11 x 9 (L x B x D) met transparante deksel.
https://www.spelsberg.nl/...tbreekopeningen/11100601/

[ Voor 82% gewijzigd door adjego op 12-11-2020 07:31 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 16:10

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb een kabel gekocht, is stuk, wist ik. Dacht dat het wel makkelijk was om het op te lossen. Toch niet echt.

Het is een 16a mennekes naar type 2 connector. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem openmaken, maar kan niks zien/bedenken.

Heb de neiging om een nieuwe type 1 stekker eraan te zetten. Of toch maar gewoon een andere/nieuwe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Chielos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:52:
Ik heb een kabel gekocht, is stuk, wist ik. Dacht dat het wel makkelijk was om het op te lossen. Toch niet echt.

Het is een 16a mennekes naar type 2 connector. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem openmaken, maar kan niks zien/bedenken.

Heb de neiging om een nieuwe type 1 stekker eraan te zetten. Of toch maar gewoon een andere/nieuwe..
Meten is weten. Meet met een multimeter (of een batterij + lampje) alle draden eens door. Dan kun je iig vaststellen of de kabel zelf OK is. De weerstand van de kabel kan ook nog stuk/los zitten. Genoeg te meten dus 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Draad is ok. Heb ik gemeten. Ik twijfel alleen over de CP draad of daar de juiste weerstand op zit. Heb al wel wat er over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Chielos Waar twijfel je aan bij de weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Uiteindelijk is het de stekker aan de muur kant, de 4e draad (pilot?) gaf geen goed signaal.
De weerstanden waren uiteindelijk goed (ik heb mijn andere fixed plug op dezelfde manier getest en ik krijg dezelfde waardes).

• arnolddemaa
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02-2021
3 fase auto op 1 fase aansluiting

Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.

Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.

Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.

Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)

Arnold

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
arnolddemaa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:51:

Ik zie dat er veel kennis is in het forum maar ik heb mijn vraag niet kunnen vinden. Ook ik wil een zelfbouw laadpaal maken en gezien mijn achtergrond als elektricien niet vreemd. De EV welke ik op het oog heb is een: Citroën ë-Jumpy of een toyota proace electric met 75KWH pakket. Dit zijn beiden gelijke auto's en zijn beiden met een 3 fase 11KW lader uitgevoerd.

Nu is het probleem ik heb een 1 fase aansluiting van 35A en naar 3 fase gaan is erg lastig. Nu wil ik graag met b.v. 20A ,25A of 32A laden maar de later is 3 x 16A Dus doet op 1 fase slechts 16A = 3,7KW Dit is erg weinig om een 75KWH pakket vol te krijgen.

Als de interne laad Elektronica bestaat uit 3 afzonderlijke 16A laders zou het theoretisch geen bezwaar zijn om in de type 2 connector L1, L2 en L3 door te verbinden. De stekker is standaard geschikt voor 32A dus de 0 zou dit ook moeten kunnen verwerken.

Idee is om een laadpaal met stroom meting te maken zodat de bovengenoemde 32A alleen aangaat als alles in huis uit is (nachtelijke uren)

Arnold
Even snel gekeken omdat ik die auto's niet ken maar bij de proace staat in ieder geval dat ie op 1 fase kan laden op 7.4kW. Zeer waarschijnlijk doet ie dat door zelf de enkele fase dan intern te koppelen over 2x16A input van de batterij lader. Dit truukje doen heel veel 3-fase auto's
In jouw geval zou ik het dus gewoon bij een 1 fase laadpaal houden en dan dankzij loadbalancing de volledige 32A te kunnen laden.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Arnold
VZIW is er geen enkele auto die op 400V AC laadt, alle auto's die met meer dan 1 fase laden hebben voor elke fase een aparte 230V-omvormer. Je kunt dus fases koppelen, zolang je 0 het trekt. Want zoals je zelf al hebt gezien is dat wel iets waar je rekening mee moet houden :).

Cunning linguist.

• JeroenE
  • Niet online
3x 16 is wel meer dan 32, dus je zou dan maar twee fasen mogen doorverbinden. Je moet in dat geval wellicht ook een andere kabel aanschaffen; het ligt er maar aan of je een 16A of 32A laadkabel bij je Citroen krijgt.

En natuurlijk de hamvraag: rijd je iedere dag (of heel regelmatig) zo veel kilometers dat je dit echt nodig hebt? Als je 150 km op een dag rijdt dan kan je dat ook in een nacht opladen op 1 fase met 16A.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
Ik zou het gewoon aan de auto overlaten die het dus zelf al verdeeld over 2x een omvormer en gewoon normaal op 1 fase aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:58
Is er iemand bekend met de Wago 2716 clamps? Deze zitten in de Alfen Eve Single-Pro laadpaal. Voor het verplaatsen is het handig om deze connectors te ontkoppelen. Helaas lukt het me niet. De hefboom gaat gemakkelijk naar boven, maar de draad blijft stevig vast en op z'n plaats. Het gaatje er boven lijkt voor meten. Hier wel een pennetje in gestopt, maar heb niet het gevoel dat het ergens heen gaat om zo de draad los te krijgen.
Iemand ervaring met deze klemmen van Wago?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQxnooAQO-LAj9DOW6CM2XNoOEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mq5yjqg2MjWMb1S5pDg7WYXJ.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOodva_GtnN2tw14R9V0IzXoplg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y81E2eT6GiwtGQxLYpI9lbeT.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door pieterhi op 23-11-2020 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@pieterhi Ik heb geen ervaring met specifiek die klemmen. Wel met andere klemmen met hefbomen. Het hele idee is dat de draad makkelijk loskomt als de hendel omhoog staat. Dat gezegd hebbende heb ik ook wel eens gehad dat een draad niet makkelijk los wilde komen. Soms helpt als je de draad een beetje kan (proberen te) draaien terwijl je trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pieterhi
Hendel omhoog zou genoeg moeten zijn om de draad er uit te kunnen trekken. Wel helemaal over het dode punt duwen, dat kan best wat kracht kosten. Hij moet zelf open blijven staan.
Misschien zit een adereindhuls een beetje klem, je kan proberen de draad te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Proton_ Is het voordeel van dit soort klemmen niet dat je juist geen adereindhulsjes nodig hebt?
Inderdaad helemaal het hefboompje open drukken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:58
Proton_ schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:11:
@pieterhi
Hendel omhoog zou genoeg moeten zijn om de draad er uit te kunnen trekken. Wel helemaal over het dode punt duwen, dat kan best wat kracht kosten. Hij moet zelf open blijven staan.
Misschien zit een adereindhuls een beetje klem, je kan proberen de draad te draaien?
Super bedankt voor jullie tips. De handel sprint in eerste instantie open en had de indruk dat het hiermee klaar is. Je moet hem inderdaad goed verder open duwen en over een drempel heen halen. Dan blijft hij ook goed openstaan. De draden kwamen er bijna uitvallen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 13:29
Ik ben een smartEVSE aan het assembleren met vaste kabel.

Nu had ik een 10 meter lange laadkabelkabel gekocht voor 22kW (3 fasen 32A). Ik heb de ene plug eraf geknipt en wilde de kabel aansluiten, maar tot mijn verbazing bleek deze kabel geen PP kabel te bevatten. Wel een wit koordje...

Heeft een losse laadkabel deze niet nodig? Ik neem aan dat ik niks aan deze kabel heb? Moet ik een speciale "vaste laadkabel" kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3RpRkzCPawBSgoQuBlraiySmWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIQRCsYB6xHDxYccNUq6OE9w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09
RTFM:
PP (proximity pilot) signal will determine what max current the charging cable can handle, and needs to be connected to the charging socket. In case of a fixed cable, this signal is not used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ok, deze kabel werkt inderdaad. Ik was een kabeltje tussen de EVSE en contactor vergeten aan te sluiten waardoor het niet werkte |:( Iets te enthousiast met snel willen testen...

• wiljums
Maverick schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Heeft even geduurd. maar hier een fotootje:
[Afbeelding]

De zwarte draad is pin 1. Als je de splitter hebt dan zorg je dat pin van een van de aansluitingen aan de dubbele zijde verwijderd wordt (kan dmv draadje doorknippen, sommige frutselen de pin zelf eruit) Dus pin 1 van de enkele zijde gaat nog maar naar 1 aansluiting aan de dubbele zijde. De rest blijft intact.
Ik heb zelf De sensorbox aan de aansluiting zitten waar de pin verbroken is en m'n Pi aan de andere. Maar in principe maakt dit niet uit.
Ik heb dit ook gedaan met dezelfde splitter. Maar als ik hier nu mijn pi met slimme meter kabel op aansluit, krijg ik geen data meer binnen (bij beide aansluitingen niet). Laadpaal nog niet kunnen proberen, moet nog geïnstalleerd worden. Kan het zijn dat de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) hier niet geschikt voor is? Of ligt de oorzaak ergens anders?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:36
wiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ik heb dit ook gedaan met dezelfde splitter. Maar als ik hier nu mijn pi met slimme meter kabel op aansluit, krijg ik geen data meer binnen (bij beide aansluitingen niet). Laadpaal nog niet kunnen proberen, moet nog geïnstalleerd worden. Kan het zijn dat de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) hier niet geschikt voor is? Of ligt de oorzaak ergens anders?
Wat voor pi gebruik je? Ik had zelf eerst een zero. Maar hiermee ging het niet goed, die kon denk ik niet genoeg vermogen leveren aan de P1 poort. Nadat ik naar een Pi4 switchte werkte het zonder problemen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• mukky
wiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:51:
[...]

Voor mij werkte deze truc ook niet (heb ook een T210), ik heb toen een actieve splitter gekocht. Zie mijn eerdere post voor linkje. Hier is de link. Werkt al een paar maanden prima.

[ Voor 5% gewijzigd door mukky op 10-12-2020 09:50 ]

• wiljums
mukky schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:26:
[...]

Voor mij werkte deze truc ook niet (heb ook een T210), ik heb toen een actieve splitter gekocht. Zie mijn eerdere post voor linkje. Hier is de link. Werkt al een paar maanden prima.
Dank voor de tip. Heb je dan ook de aparte voeding voor die splitter nodig?

• mukky
wiljums schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:25:
[...]

Dank voor de tip. Heb je dan ook de aparte voeding voor die splitter nodig?
Nee die haalt ie uit de slimme meter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-05 22:17
Dankzij alle nuttige info in dit topic heb ik een laadpaal gemaakt voor mijn BMW 530e.
Werkt super en is meteen voorzien om een EV met een zwaarder laadvermogen dan mijn huidige hybride op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBgOlAf81qjYNTQcUr2L6tdOVuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHsPtsrA7jpl4YEsnLlAy2HB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1kazcp3EAuprEx4KH6uluPaFTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ykl4TPBrqGVyXkozjANCjCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkjrFEFJ0Dikl5xByLv5Hsqcje0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER8px0CI84MjoPr64jqaTzAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zijn er hier mensen bezig om met de SmartEVSE te communiceren? Ik heb hem nu als Slave=1 geconfigureerd staan waarop hij initieel een communications error geeft. Met onderstaande scriptje verdwijnt die melding en zou ik 8A laadvermogen verwachten conform de documentatie, maar hij lijkt half te crashen ondanks dat 'ie ready to charge geeft als je dit start (USB->RS485 converter nodig).

Het begint de goede kant op te gaan maar allemachtig wat is dat modbus protocol een bewerkelijk verhaal... De tools die je kunt downloaden om het verkeer te analyseren stammen ook allemaal uit de jaren 80...

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/usr/bin/env python3
import minimalmodbus
import serial
import time

instrument = minimalmodbus.Instrument('COM4', 0, debug=True)  # port name, slave address (in decimal)
instrument.mode = minimalmodbus.MODE_RTU
instrument.serial.baudrate = 9600         # Baud
instrument.serial.bytesize = 8
instrument.serial.parity   = serial.PARITY_NONE
instrument.serial.stopbits = 1
instrument.address = 0

while True:
    try:
        instrument.write_registers(0x01, [8, 8, 8, 8])
    except:
        print("Error")
    time.sleep(2)

Doel is uiteindelijk om wat code voor een ESP te produceren die MQTT -> SmartEVSE mogelijk maakt, maar eerst maar eens met wat eenvoudiger code uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 12-12-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@neographikal
Het is vooral vreemd geïmplementeerd (of in ieder geval vreemd gedocumenteerd), een slave luistert zo te zien alleen naar het broadcast adres en krijgt de setting van alle slaves? Straks even de code doornemen :)

Maar op de manier van jouw code schrijf je register 0x01,0x02,0x03 en 0x04.

Probeer eerst in een loopje [80, 0] te schrijven (8A, geen error, unit is 0.1A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
rednaxela84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:41:
Dankzij alle nuttige info in dit topic heb ik een laadpaal gemaakt voor mijn BMW 530e.
Werkt super en is meteen voorzien om een EV met een zwaarder laadvermogen dan mijn huidige hybride op te laden.
[Afbeelding]
Ik ken deze doos niet, maar het ziet er uit alsof je geen IP54 wartels/afdichting en trekontlasting hebt?
Is er wel condensafvoer?

Het is een goed idee om het dunne (drukknop?) kabeltje in een buis te doen en te beugelen.
Ook een enkel beugeltje op 10 cm van de laadkabel scheelt al een hoop in mechanische fixatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
@Proton_ Ah ja je hebt gelijk, minimalmodbus schrijft (zoals de meeste implementaties die ik heb gevonden) de opeenvolgende registers met die call. Om dit correct te doen volgens de spec van SmartEVSE zou ik de byte-waarden van 4 16bit integers moeten concatteneren en die moeten broadcasten (waarom niet gewoon 4 calls vanaf de master naar de diverse slaves? Duurt een fractie langer maar de slaves kunnen dan ook ack'en dat ze de laadstroom hebben aangepast). Ik twijfelde ook over de 0.1A -> 80 voor 8A, ik had hem al geprobeerd, maar leverde nóg geen verschil op.

Ik ben een absolute beginner met modbus, maar wat ik ook vreemd vond was deze:
Register 0x82 and 0x83 are written by the Master to tell the Slave that it recognised a state change request.
If ok, the value of the register contains the initial chargecurrent (usually 6.0 A)
Use function code 0x06 (Preset Single Register) to write to these registers.
The Slave addresses are Slave nr +1 (2-4).
Dit doet vermoeden dat de slave ook communicatie initieert wat tegen de spec in zou zijn?

edit: instrument.write_registers(0x01, [80]) maakt geen verschil, knoppen op de smartevse reageren maar half en auto wil niet starten met laden. Lijkt erop dat de unit hangt.

edit2: Feitelijk is die broadcast naar 0x01 met write multiple registers dan toch ook vreemd? Als ik de spec goed interpreteer stop je 4*16bit integers in één register op één adres. Dat zou een write single register moeten zijn..

Ik krijg steeds meer het idee dat ik er met standaard modbus libraries niet uit ga komen omdat de implementatie op dit punt zich niet aan de standaarden lijkt te houden en daarom zelf de modbus packets in elkaar moet gaan hacken.

Kan iemand met meer modbus kennis me een stap verder helpen?

[ Voor 43% gewijzigd door neographikal op 13-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@neographikal
Als ik het goed begrijp doet hij als slave niets tenzij er regelmatig contact met master is.
Om te testen zou ik 'm in normale modus zetten en eerst kijken of je de gewone registers kan lezen (als eerste check) en schrijven (als tweede).
Daarna pas de realtime communicatie :)

Register 0x00A6 is R/W en de laadstroom. Dat is een mooie om mee te beginnen, lijkt me.

Ik heb geen SmartEVSE, dus kan je verder niet helpen met testen, maar wel ervaring met Modbus RTU over rs485.

De code staat op https://github.com/SmartE...sion2/SmartEVSE2.X/EVSE.c
Master, slave, communicatie met de auto, alles door elkaar in 1 file :)
Register mapping is regel 2005, op regel 3298 wordt de belangrijkste communicatie afgehandeld.
Register 0x01 wordt behoorlijk speciaal behandeld, wat hem voor testen minder geschikt maakt.
Bovendien krijg je met broadcasts geen ack, wat ook lastig is met testen.

Re communicatie: ik denk dat de slave een state change aanvraagt door register 0x00A0 in state E oid te zetten. Master leest dat regelmatig (pollen) en geeft als antwoord (door register 0x0082 te schrijven) hoeveel A de slave mag gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:54:
@neographikal
Als ik het goed begrijp doet hij als slave niets tenzij er regelmatig contact met master is.
Om te testen zou ik 'm in normale modus zetten en eerst kijken of je de gewone registers kan lezen (als eerste check) en schrijven (als tweede).
Daarna pas de realtime communicatie :)

Register 0x00A6 is R/W en de laadstroom. Dat is een mooie om mee te beginnen, lijkt me.

Ik heb geen SmartEVSE, dus kan je verder niet helpen met testen, maar wel ervaring met Modbus RTU over rs485.

De code staat op https://github.com/SmartE...sion2/SmartEVSE2.X/EVSE.c
Master, slave, communicatie met de auto, alles door elkaar in 1 file :)
Register mapping is regel 2005, op regel 3298 wordt de belangrijkste communicatie afgehandeld.
Register 0x01 wordt behoorlijk speciaal behandeld, wat hem voor testen minder geschikt maakt.
Bovendien krijg je met broadcasts geen ack, wat ook lastig is met testen.

Re communicatie: ik denk dat de slave een state change aanvraagt door register 0x00A0 in state E oid te zetten. Master leest dat regelmatig (pollen) en geeft als antwoord (door register 0x0082 te schrijven) hoeveel A de slave mag gaan trekken.
@Proton_ Je hebt me op het goede spoor gezet, dank.

Door instrument.write_register(0x00A6, 100) te doen op het broadcast adres (0) of op adres = 1 (zonder dat hij als slave staat geconfigureerd in de load balancing mode) luistert hij in ieder geval naar de calls. Dat is al vooruitgang :) Dat hij als slave=1 luisterde zonder dat in het menu de smartevse als slave staat geconfigureerd was mij niet bekend en heb ik niet in de documentatie gezien. Dat had me veel tijd gescheeld.

Enige dat ik nu nog mis is controle over start/stop via modbus ipv de externe switch op de SmartEVSE.

Minimalmodbus klaagt wel over de responses en kan er geen chocola van maken qua packet length en CRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@neographikal
Start/stop zal met 0x00A7 of 0x00C7 gaan.
Maar klachten over responses zijn niet best. Dat lijkt me iets om eerst te verklaren. Kan je wel registers lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
@Proton_ Het kan inderdaad door hem op solar mode te gooien (0x00A8=2). Vervolgens verwacht 'ie traffic van de Eastron/sensorbox/etc en gaat pas laden als er meer dan X vermogen langs komt. Die meter hangt niet aan -> error -> geen X vermogen voorhanden -> stoppen met laden. Zet je hem weer op normal mode en dan start 'ie weer met laden. Niet helemaal hoe je het wil, maar soit, ik kan in ieder geval iets.

print(instrument.read_register(0x00A0,1))

levert

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
C:\Users\neo\Desktop>python modbus.py
MinimalModbus debug mode. Create serial port COM4
MinimalModbus debug mode. Will write to instrument (expecting 7 bytes back): '\x01\x03\x00\xa0\x00\x01\x84(' (01 03 00 A0 00 01 84 28)
MinimalModbus debug mode. Clearing serial buffers for port COM4
MinimalModbus debug mode. No sleep required before write. Time since previous read: 55876328.00 ms, minimum silent period: 4.01 ms.
MinimalModbus debug mode. Response from instrument: '' () (0 bytes), roundtrip time: 62.0 ms. Timeout for reading: 50.0 ms.

Traceback (most recent call last):
  File "modbus.py", line 21, in <module>
    print(instrument.read_register(0x00A0,1))
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 441, in read_register
    return self._generic_command(
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1170, in _generic_command
    payload_from_slave = self._perform_command(functioncode, payload_to_slave)
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1240, in _perform_command
    response = self._communicate(request, number_of_bytes_to_read)
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1406, in _communicate
    raise NoResponseError("No communication with the instrument (no answer)")
minimalmodbus.NoResponseError: No communication with the instrument (no answer)

C:\Users\neo\Desktop>

op.

instrument.write_register(0x00A6, 100)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
C:\Users\neo\Desktop>python modbus.py
MinimalModbus debug mode. Create serial port COM4
MinimalModbus debug mode. Will write to instrument (expecting 8 bytes back): '\x01\x10\x00¦\x00\x01\x02\x00d¿}' (01 10 00 A6 00 01 02 00 64 BF 7D)
MinimalModbus debug mode. Clearing serial buffers for port COM4
MinimalModbus debug mode. No sleep required before write. Time since previous read: 55976750.00 ms, minimum silent period: 4.01 ms.
MinimalModbus debug mode. Response from instrument: '\x01\x10\x03mÁ' (01 10 03 6D C1) (5 bytes), roundtrip time: 78.0 ms. Timeout for reading: 50.0 ms.

Traceback (most recent call last):
  File "modbus.py", line 12, in <module>
    instrument.write_register(0x00A6, 100)
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 511, in write_register
    self._generic_command(
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1173, in _generic_command
    return _parse_payload(
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 1550, in _parse_payload
    _check_response_payload(
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3341, in _check_response_payload
    _check_response_registeraddress(payload, registeraddress)
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3484, in _check_response_registeraddress
    _check_string(
  File "C:\Users\neo\AppData\Local\Programs\Python\Python38-32\lib\site-packages\minimalmodbus.py", line 3635, in _check_string
    raise exception_type(
minimalmodbus.InvalidResponseError: The payload is too short: 1, but minimum value is 2. Given: '\x03'

C:\Users\neo\Desktop>

Het voelt wat gammel, maar het werkt. Ish. Heb een issue aangemaakt om een losse optie op de bus voor start/stop te hebben en een pull request voor de documentatie dat 'ie default ook naar slaveid 1 luistert. Ish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@neographikal klinkt alsof de modbus implementatie in de EVSE wat mist.
@stegen komt hier ook wel eens voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bedankt voor je hulp @Proton_ Ik heb nog even de code doorgespit die je linkte: in de smartevse code zit een eigen modbus implementatie. Ik weet niet of die helemaal 100% fris is eerlijk gezegd, misschien toch beter een standaard library kunnen gebruiken, scheelt nog code en maintenance ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-05 22:17
Proton_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:18:
[...]

Ik ken deze doos niet, maar het ziet er uit alsof je geen IP54 wartels/afdichting en trekontlasting hebt?
Is er wel condensafvoer?

Het is een goed idee om het dunne (drukknop?) kabeltje in een buis te doen en te beugelen.
Ook een enkel beugeltje op 10 cm van de laadkabel scheelt al een hoop in mechanische fixatie.
Bedankt voor je bezorgdheid.
De doos is een ip65 met hars, dus geen enkel probleem.
De beugeltjes voor de kabels had ik nog niet binnen op het moment van het maken van de foto, ondertussen hangen die mooi vast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:31
Misschien een domme vraag, maar stel dat ik zelf een 3-fasige lader bouw met de componenten zoal hier vermeld: https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html, dus controller, contactor, sensorbox, 3 x stroomtrafo en de residual current sensor. Dus helemaal klaar voor driefasig laden op de max. stroom die de huisaansluiting toestaat. Maar ik sluit er een auto op aan, die alleen maar éénfasig kan laden. Gaat dat dan wel werken, of moet je ook altijd een auto met 3-fasige aansluiting aansluiten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gaat gewoon werken, maar hou er wel rekening mee dat dat dus maar op 1/3 van het vermogen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@Zwerius Geeft je wel de ruimte om bij 2 EVs de boel zo te configureren dat de 2 EVs elke op een andere fase laden en daarmee parallel kunnen laden. Denk dat je dan wel 2 smart evse's nodig hebt, maar wellicht lukt het met 1.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:56:
@Zwerius Geeft je wel de ruimte om bij 2 EVs de boel zo te configureren dat de 2 EVs elke op een andere fase laden en daarmee parallel kunnen laden. Denk dat je dan wel 2 smart evse's nodig hebt, maar wellicht lukt het met 1.
Bedankt! Die optie had ik nog niet eens aan gedacht. Zal er eens over nadenken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@Zwerius ik denk dat het met 1 smart EVSE kan. dus nietmet 1 EVSE kan :( . I stand corrected, zie onder.

2 laadkabels, van allebei alleen de fase 1 kabel aansluiten en dan op de signaaldraad van beide kabels parallel hetzelfde signaal zetten
alternatief wellicht met UWCs van tesla werken, die ondersteunen master/slave vrij goed. Laadvermogen dynamisch regelen twijfel ik over.

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 14-12-2020 17:56 . Reden: inhoudelijk fout, zie posts hieronder ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:19:
@Zwerius ik denk dat het met 1 smart EVSE kan.
2 laadkabels, van allebei alleen de fase 1 kabel aansluiten en dan op de signaaldraad van beide kabels parallel hetzelfde signaal zetten
alternatief wellicht met UWCs van tesla werken, die ondersteunen master/slave vrij goed. Laadvermogen dynamisch regelen twijfel ik over.
Is natuurlijk wel zo, dat als je de ene auto aan het laden bent, dat er dan ook spanning op de 2e kabel komt te staan....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:19:
@Zwerius ik denk dat het met 1 smart EVSE kan.
NEE! Je zet alle beveiliging overboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwerius @BarryH elke auto heeft een eigen handshake met een EVSE en heeft dus een eigen EVSE nodig.
Loadbalancing e.d. werken daar los van en zal meer vrijgeven op het moment dat blijkt dat daar ruimte voor is (op 1 fase voor een 1fase-auto en op drie fasen voor een auto die dat kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Na een behoorlijk robbertje knokken heb ik het werkend: ik kan de smartevse aansturen via mqtt -> ESP32 + modbus!

Code staat hier: https://github.com/neographikal/mqtt-to-smartevse

Het is nog behoorlijk basic, d'r moeten feitelijk nog wat dingen worden toegevoegd en iemand die beter is in C dan ik kan me helpen om de code op te ruimen en te structureren. De hoeveelheid code weerspiegelt niet bepaald de hoeveelheid tijd die hierin is gaan zitten :P

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 17-12-2020 20:01 ]

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
neographikal schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:00:
Na een behoorlijk robbertje knokken heb ik het werkend: ik kan de smartevse aansturen via mqtt -> ESP32 + modbus!

Code staat hier: https://github.com/neographikal/mqtt-to-smartevse

Het is nog behoorlijk basic, d'r moeten feitelijk nog wat dingen worden toegevoegd en iemand die beter is in C dan ik kan me helpen om de code op te ruimen en te structureren. De hoeveelheid code weerspiegelt niet bepaald de hoeveelheid tijd die hierin is gaan zitten :P
Dank voor je tijd! en natuurlijk het documenteren. Ik heb de smartevse proberen aan te sturen via hassio modbus maar dat is nog niet gelukt. Heb je wellicht ervaring met hassio modbus RTU en een idee hoe dit te koppelen?

• neographikal
  • Niet online
Nope sorry, ik ben niet gecharmeerd van het HASS model van HomeAssistant en heb er niks onder draaien. Op zich kun je de adressen uit m'n code pakken en zien hoe ik het aanroep. Dit stuk van de modbusimplementatie van SmartEVSE is gewoon standaard en (als je weet dat 'ie standaard naar slaveid=1 staat te luisteren en je de broadcastdingen moet negeren) goed te doen.

Andere optie is https://medium.com/instat...ree-easy-way-4edc8f1f2990 (indien het werkt als geadverteerd is het een mooi model naar zigbee2mqtt) maar ik wil niet op 3 plekken in huis een volledige raspberry pi hebben hangen en mijn nucje ligt ver weg / zou wat poorten tekort komen.

[ Voor 40% gewijzigd door neographikal op 17-12-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwdik
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05-2023
Beste experts op het gebied van laadpalen, ik heb een laadpaal EVhome-line van MP gekocht maar wil deze thuis zonder abo aansluiten. Het is een 3,7kw en de vraag is dus hoe kan ik de RFID module omzeilen, bij EV box zijn ze niet echt behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericlimburg
  • Laatst online: 22-01-2023
Kabel type 1 vervangen door kabel type 2

Dag, ik ben nieuw hier en hoop dat ik geen etiketten schend.

Ik heb een, denk ik, eenvoudige vraag. Ik heb een thuislader van een jaar of 7 oud met een vaste kabel met type 1 stekker (voor mijn Outlander). Nu krijg ik morgen een VW ID.4 die een type 2 stekker heeft.

Ik heb bij de leverancier van de thuislader een nieuwe kabel met stekker type 2 besteld en ontvangen. Ik had gevraagd voor een aansluitschema, maar dat zit er niet bij en zij zijn nu gesloten ivm kerstvakantie.

Kan ik "gewoon" de kabel type 1 demonteren en de kabel type 2 monteren volgens hetzelfde schema als de type 1 kabel?

Op de foto die ik bijvoeg zien jullie in de rode cirkels de aansluitingen van de huidige laadkabel. De kabel komt bij de pijl binnen. De andere kant is de aansluiting op het stroomnetwerk. De tweede foto is het open einde van de nieuwe laadkabel met type 2 stekker. Sluit ik de 3 samengevlochten draden paars/zwart aan op de plek waar nu de rode kabel is aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9e1fmIMhp-TCEQkZZ3qecbNJ0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGX4IPnIS5EJx7QFF4Q3vTgN.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie me helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZKzMwv2RnorFAeauIUOYmt5pHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZcyGCeAjLo3nNrxYnJ3oBVp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ericlimburg De dunne kabel moet op de CP. De PP (rechts van de CP) is voor socketaansluitingen om de weerstand van de kabel te bepalen en de maximale laadsnelheid te bepalen. Niet relevant voor jou dus.
Op de type 2 connector van je nieuwe kabel zit een weerstand tussen PE en PP, dus die hoef je niet op je unit aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Jwdik schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:08:
Beste experts op het gebied van laadpalen, ik heb een laadpaal EVhome-line van MP gekocht maar wil deze thuis zonder abo aansluiten. Het is een 3,7kw en de vraag is dus hoe kan ik de RFID module omzeilen, bij EV box zijn ze niet echt behulpzaam.
Dat is lastig te zeggen, ik zou de EVhome openmaken en kijken wat er allemaal aan losse onderdelen in zit die je kunt gebruiken om de paal zelf opnieuw op te bouwen zonder de onnodige elektronica. Er staan in dit forum voldoende posts met uitleg over hoe je dat doet. Als er veel geïntegreerd is (bijv CP en RFID logica op 1 print) dan zul je die moeten vervangen door bijv. een SmartEVSE. Mocht dit allemaal teveel werk zijn: zet m weer op MP en ga op zoek naar een abbo-vrije paal 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericlimburg
@timovd Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ericlimburg, Welke weerstand heeft de nieuwe kabel? De interne zekering/alamat is voor 16A. Ik vermoed dat de type 1 kabel 680Ω is en je daarmee tot 16A kunt laden. Als je kabel een lagere weerstand heeft, kan 'ie dus sneller laden, maar knalt de interne automaat er uit. Dat moet je dus (softwarematig) begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericlimburg
@timovd het is een 16A kabel . Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Ik heb een laadpaal laten installeren mbv SmartEVSE en Sensorbox v2. De Sensorbox is via een P1 splitter aangesloten op een Sagemcom T210-D slimme meter en tussen de sensorbox en de SmartEVSE zit zo'n 50 meter CAT6 kabel. Ik krijg echter een communicatiefout met de sensorbox. De 12V hebben we gemeten en die is goed. Ook zonder de P1 splitter blijft de communicatiefout.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Mag het A en B signaal met hetzelfde paar van de cat6 worden aangesloten, of moet dat verschillend zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door wiljums op 02-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:25
Mag het A en B signaal met hetzelfde paar van de cat6 worden aangesloten, of moet dat verschillend zijn?
Welke foutmelding krijg je precies?

Ik gebruik paar van een CAT5 (~20m), volgens mij moet 60m geen probleem zijn (modbus RTU is maximaal 1200m). Staan de instellingen op de SmartEVSE goed en zijn de A en B niet verwisseld bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
wiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:07:
Ik heb een laadpaal laten installeren mbv SmartEVSE en Sensorbox v2. De Sensorbox is via een P1 splitter aangesloten op een Sagemcom T210-D slimme meter en tussen de sensorbox en de SmartEVSE zit zo'n 50 meter CAT6 kabel. Ik krijg echter een communicatiefout met de sensorbox. De 12V hebben we gemeten en die is goed. Ook zonder de P1 splitter blijft de communicatiefout.

Als de LED op de sensorbox groen knippert ontvangt hij de P1 signalen en kun je dat uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aderparen goed gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
mukky schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Als de LED op de sensorbox groen knippert ontvangt hij de P1 signalen en kun je dat uitsluiten.
Die led is rood. Dat betekent dat de oorzaak tussen meter en sensorbox zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wiljums, doet de paal het wel met het smart-gedeelte uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
wiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Die led is rood. Dat betekent dat de oorzaak tussen meter en sensorbox zit?
Zie ook hier

Probeer de sensorbox eens dichterbij aan te sluiten. Hou er rekening mee dat je de sensorbox NIET op het stroomnet aan moet sluiten, dat is alleen nodig als je gebruikt maakt van klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
timovd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:50:
@wiljums, doet de paal het wel met het smart-gedeelte uitgeschakeld?
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Ook hier een laadpaal gebouwd met een SmartEvse controller, alleen nog een kabel trekken en aansluiten in de meterkast. Met een "verlengsnoer" even getest, werkt perfect!

Ik gebruik een Shelly 1 WiFi relay voor het aansturen van de controller als autorisatie, hiermee kan ik het laden stoppen of starten via de smartphone (start screen widget of Shelly app) en mogelijkheid tot uitbreiden met Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4muoO-USppLJShQe6LppJ_h-aps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmD9KmNjmcgvpRril83AMNoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Als ik een blik werp op de zakelijke elektriciteitstarieven kom ik rond de 9 cent uit (excl. BTW, incl. belastingen, zie bijvoorbeeld hier). Dat is een stuk aantrekkelijk dan die 20 cent die ik als particulier betaal. Ik zat eraan te denken om een extra meetpunt aan te laten sluiten (kost niets, zie hier) achter mijn bestaande aansluiting en daar een zakelijk contract op af te sluiten. Als ik de groep koppel achter dat nieuwe meetpunt maar de P1 van de bestaande aansluiting blijf gebruiken hoef ik de aansluiting ook niet te verzwaren. Het administratieve werk voor een KVK inschrijving (mezelf factureren per maand) vind ik geen bezwaar. Dit bespaart me dan ongeveer 10 cent per kWh. Goed idee of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mukky waarom denk je dat je geen BTW hoeft te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
daemonix schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:08:
@mukky waarom denk je dat je geen BTW hoeft te betalen?
Dat denk ik niet, die zal ik gewoon moeten factureren (had k duidelijker kunnen formuleren). Dan nog is het verschil aanzienlijk:

30.000 km per jaar
Verbruik van 250 Wh/km (ruim genomen) dus zo'n 7.500 kWh af te nemen
Verschil van 8 cent per km (20 cent particulier, 12 cent zakelijk incl. BTW)
Besparing per jaar = EUR 600

Waarom doet niet iedereen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
mukky schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
Als ik een blik werp op de zakelijke elektriciteitstarieven kom ik rond de 9 cent uit (excl. BTW, incl. belastingen, zie bijvoorbeeld hier). Dat is een stuk aantrekkelijk dan die 20 cent die ik als particulier betaal. Ik zat eraan te denken om een extra meetpunt aan te laten sluiten (kost niets, zie hier) achter mijn bestaande aansluiting en daar een zakelijk contract op af te sluiten. Als ik de groep koppel achter dat nieuwe meetpunt maar de P1 van de bestaande aansluiting blijf gebruiken hoef ik de aansluiting ook niet te verzwaren. Het administratieve werk voor een KVK inschrijving (mezelf factureren per maand) vind ik geen bezwaar. Dit bespaart me dan ongeveer 10 cent per kWh. Goed idee of mis ik iets?
Ja, belastingstaffels mis je/snap.je niet:
https://www.vattenfall.nl...voorlopige-tarieven-2021/

Zakelijk/niet zakelijk maakt geen donder uit. Je betaalt energiebelasting obv jaarverbruik per WOZ-object/aansluiting. Dus de eerste 10.000 kWh zijn duur (4-5ct leveringskosten, dan 10 CT belasting en dan nog btw-->> 19-20 CT/kWh.

Edit: voor de omschreven 8 CT/kWh besparing op energiebelasting MOET je meer dan 50.000 kWh/jr door je aansluiting trekken + dat tarief is alleen voor alles boven de 50.000 drempel. Dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 04-01-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Fr33z schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Ja, belastingstaffels mis je/snap.je niet:
https://www.vattenfall.nl...voorlopige-tarieven-2021/

Zakelijk/niet zakelijk maakt geen donder uit. Je betaalt energiebelasting obv jaarverbruik per WOZ-object/aansluiting. Dus de eerste 10.000 kWh zijn duur (4-5ct leveringskosten, dan 10 CT belasting en dan nog btw-->> 19-20 CT/kWh.

Edit: voor de omschreven 8 CT/kWh besparing op energiebelasting MOET je meer dan 50.000 kWh/jr door je aansluiting trekken + dat tarief is alleen voor alles boven de 50.000 drempel. Dus...
Dank je Fr33z, dat had ik inderdaad gemist _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
Update (voorgeschiedenis: gebruikte Nuon/vattenfal box via marktplaats gekocht en bleek een GSM/GPS ding te zijn waar per sé een abbo voor afgesloten moest worden en dat wilde ik niet. Dus een smart EVSE v2.2. moeten aanschaffen)

EVSE binnen en meteen ingebouwd in de eV box.

Paar dingen vastgesteld:
de LED ring is kapot op 1 kleur na en die is zó fel dat ik die ook niet ga gebruiken. Dus eraf en de gaten dichtgekit. Buiten hoeft niemand te zien dat de kast actief is of niet. Ik had natuurlijk zo'n ding met vaste kabel moeten kopen maar goed, eventueel zet ik een oog in de muur en zet ik de kabel vast met een hangslot.

De 12V transformator voor de GSM/GPS unit blijkt niet meer nodig, misschien ooit voor een lampje rond de kast met een sensortje voor wat verlichting bij het inprikken.

2 witte dunne draadjes uit de connector overgehouden, lijkt op een status terugkoppeling naar het printplaatje van de oude controller. Geen maak/breek voor het klepje. Misschien voor de locking pin? Dat moet ik nog even testen, bedenk me nu dat er een handbediening op zit.

De schakelaar en LED aansluitingen van de EVSE zal ik via de UTP kabel die ik er bij had gelegd naar de meterkast verleggen. Dan kan ik daar de kast uitzetten als ik het goed heb begrepen.

Als ik bij Stegen de knop opzoek kom ik hierop uit:
Uit Geen Toegang (Instelbaar in menu)
Gedimmed Niet aangesloten, klaar om te laden
Fel Groen Aangesloten, klaar om te laden
In en uit faden Smart laden
Langzaam in en uit faden Solar laden
Langzaam knipperen Laden onderbroken, verwijder de laadkabel.
Wachten op zonnestroom om te laden (Solar mode).
Snel knipperen Fout (communicatie fout of EVSE te warm)
Dat lijkt mij wel een prima status weergave binnen in de hal. Had liever de EVSE lcd daar gehad natuurlijk maar goed, ik begon met laden of niet laden en derest is maar luxe.

Alles dus netjes aangesloten en wellicht ga ik het toch anders doen op termijn: als ik mijn laadkabel er in laat zitten, ook als ik er niet ben, dan moet ie wel op slot blijven. Dus moet ik die EVSE dat niet laten regelen natuurlijk. Misschien via genoemde UTP kabel een schakelaartje naar binnen om daar die keuze te hebben.

Wordt vervolgd zodra de meterkast klaar is en er getest kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door phrancus op 07-01-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
phrancus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:45:
EVSE binnen en meteen ingebouwd in de eV box.

2 witte dunne draadjes uit de connector overgehouden, lijkt op een status terugkoppeling naar het printplaatje van de oude controller. Geen maak/breek voor het klepje. Misschien voor de locking pin? Dat moet ik nog even testen, bedenk me nu dat er een handbediening op zit.
Post foto's, altijd nuttige voor het volgende slachtoffer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
ja, gemaakt en komt goed. Ben nog niet klaar en wil dan wel graag volledig zijn. Anders begint iemand vol goede moed en loopt vast op een detail.

Overigens, er zit een KWh meter in, een SAIA PCD ALD1D5F weet iemand of en hoe die te resetten is? Kan wel opschrijven wat er nu op staat natuurlijk (aangenomen dat die gewoon door gaat tellen) maar als het vanaf nul is dan is dat wel weer zo netjes eigenlijk.

Als ik de handleiding bekijk moet dat via een bus verbinding... maar hoopte eigenlijk op een eenvoudigere manier?

[ Voor 60% gewijzigd door phrancus op 07-01-2021 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
kWh meters zijn ontworpen om niet makkelijk te resetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mukky schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
Onder de MLOEA regeling betaal je jaarlijks meetkosten (paar tientjes) voor de tweede meter, en je moet hem aan laten sluiten, dat zijn eenmalige kosten.

Daarnaast is de wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen net (twee jaar) verlengd:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038926/2021-01-01
https://www.rijksbegrotin.../begroting,kst226308.html
Is natuurlijk bedoeld voor de business case openbare laadpalen, maar sluit dus geen huisaansluitingen uit. Kleine eis: de lader mag niet aan je huis vast zitten en je mag dus niets anders op je tweede meetpunt aansluiten.

Dan laad je idd tegen een bijzonder laag tarief; zeg maar 7 cent kale prijs, plus 5 cent belasting per kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 07-01-2021 20:04 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
teacher schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Onder de MLOEA regeling betaal je jaarlijks meetkosten (paar tientjes) voor de tweede meter, en je moet hem aan laten sluiten, dat zijn eenmalige kosten.

Daarnaast is de wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen net (twee jaar) verlengd:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038926/2021-01-01
https://www.rijksbegrotin.../begroting,kst226308.html
Is natuurlijk bedoeld voor de business case openbare laadpalen, maar sluit dus geen huisaansluitingen uit. Kleine eis: de lader mag niet aan je huis vast zitten en je mag dus niets anders op je tweede meetpunt aansluiten.

Dan laad je idd tegen een bijzonder laag tarief; zeg maar 7 cent kale prijs, plus 5 cent belasting per kWh.
Dus toch interessant maar voor korte duur. Jammer, voor enkele jaren had ik dit wel een leuk project gevonden. Dank voor de info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
wiljums schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:07:

opgelost door de gebruikte RJ12-kabel te vervangen door de bij de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wiljums sommige RJ12 kabels hebben maar 2 aders aangesloten, dat kan je zien door de doorzichtige stekker.

Overigens is RS485 een differentieel signaal, dus de meeste storingsonderdrukking krijg je door hetzelfde paar te gebruiken (A en B zijn dan getwist).

Maar de paren onderling zijn ook getwist en je zit nog niet op 10% van de toegestane lengte, dus eigenlijk maakt het geen klap uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiljums
Proton_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:42:
@wiljums sommige RJ12 kabels hebben maar 2 aders aangesloten, dat kan je zien door de doorzichtige stekker.

Overigens is RS485 een differentieel signaal, dus de meeste storingsonderdrukking krijg je door hetzelfde paar te gebruiken (A en B zijn dan getwist).

Maar de paren onderling zijn ook getwist en je zit nog niet op 10% van de toegestane lengte, dus eigenlijk maakt het geen klap uit :)
De vervangen kabel heeft alle aders aangesloten.
Het zal te maken hebben met het 'type' RJ12: straight of crossover/reverse.

Het kabeltje wat niet werkte was een 'straight' variant. Het meegeleverde kabeltje bij de sensorbox een 'reverse' variant.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/u2nBvVEvrq2xARDejBn0__SJaHnKGHnyIvJMKxSR_Sfjo3kUVBokgdS_ub-em-XMaLtnlSRoFONeH8pShpEu5kdd2Xru2OG0Vm1pRkN1aVfBXv9XGTJB1NdX_dUDLVMnXRrEYJvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
wiljums schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:15:
[...]

opgelost door de gebruikte RJ12-kabel te vervangen door de bij de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel..
Ik had precies hetzelfde probleem! Het had me veel tijd gekost om alles na te lopen. Had de sensorbox aangesloten met de kabel waar eerst een Toon module aan zat maar dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Paar foto's van mijn ombouw in progress:

Zo begon het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxrjEkIBcbjJlOAXX7HMQlg5a7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epcZUQJ5uQFrd5jN7I6HWkpd.png?f=fotoalbum_large

Diverse onderdelen uit de box gesloopt. De LED ring is kapot, al doen wat ledjes het nog wel (alleen bij blauw allemaal) maar ik hoef daar geen lichtbak en de status zie ik toch niet als er niet bij sta. GPS/GSM/smartcard unit, gps antenne, 12V transformatortje, alles raus. Er hoeft eigenlijk niets nieuws bij behalve de Smart EVSE en de lekstroomdetector (als je dat niet in de meterkast oplost).
Die zwarte ring is een rubber pakking achter de LED ring, die heb ik na dichtkitten van de schroefgaatjes teruggeplaatst. Niks meer van te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PN4Vvq99/IMG-20210107-161001.jpg

De twee dunne witte draadjes die het stopcontact in gaan zitten aan een klein zwart staafje vast. Iets van een temperatuursensor wellicht? De oude GSM/GPS/smartcard unit deed daar kennelijk iets mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2VScQDf6/IMG-20210109-150809.jpg

Smart EVSE erin

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v410KtTw/IMG-20210109-151909.jpg

Bestaande teller laten zitten, huidige stand schrijf ik er nog wel op. Binnen komt een eigen meter bij de automaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rdxQVy5h/IMG-20210109-151913.jpg

Andere kant van de EVSE is verbonden met de PP/PE pins en de vergrendelpin. Hier moet ik nog wat mee doen omdat ik eigenlijk niet altijd die kabel van de muur wil gaan halen. Misschien een knop in huis die deze verbinding onderbreekt zodat de pin blijft zitten na het laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R6mGNrRv/IMG-20210109-151935.jpg

En nog wat UTP draadjes voor naar de schakelaar met LED om het geheel van binnen in huis aan/uit te zetten en de status te zien.

Het stopcontact heeft een waterafvoer, die ook maar voorzien van een stukje tuinslang en naar de onderkant kast door een resterende wartel gevoerd: komt er ooit wat er in, dan loopt het de kast uit ipv via de onderkant kast naar de kabeldoorvoer of kaprand misschien er ooit uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WdQ5cqqF/IMG-20210109-162615.jpg

lekstroom ding moet er nog in, al heb ik binnen ook een nieuwe aardlek, ben alleen niet (meer) zeker of ik daar wel de juiste voor heb. Lastige als zo'n project vertraging oploopt.

Meterkast wordt eind deze week verbouwd/uitgebreid en dan kan de auto eindelijk op een minder in de weg staande plek geladen worden. Sneller ook maar daar ging het allemaal niet om.

Deze is straks OK voor de huidige auto. Een volgende versie ga ik toch anders doen. Ik wil de Smart EVSE en de teller helemaal buiten aan de muur hebben maar binnen in de meterkast. Daar kan ik de display tenminste aflezen. Van EVSE naar stopcontact lopen maar 2 draden (PP en die andere) en van het relais de fasen, die kunnen net zo goed verlengd worden middels dikke kabel zoals nu van meterkast naar laadkast loopt, daar gaat net zoveel A doorheen of je die nou aan deze kant of aan de andere kant hebt lijkt me om het even.

Maar goed, eerst deze maar actief, daarna zien we wel weer.

Eventueel in de garage maar dat beperkt de parkeerplaats dan weer tot: in de weg van de garagedeur.

[ Voor 5% gewijzigd door phrancus op 10-01-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:23
Ik weet niet of dit het juiste forum is of dat ik een apart topic had moeten maken.

Maar Ik heb een 2.6kw aggregaat staan en een EVBOX zonder rfid met een drukknop om het laden te laten starten. Ik wil deze 2 gaan samen voegen zodat het mogelijk is om een gestrande EV net dat beetje energie te geven om richting een laadpunt te komen.

Probleem is echter dat deze EVBOX 16A ondersteund en dit moet eigenlij omlaag tot 10A.
De reden waarom ik dit wil bouwen is omdat dit een hele compacte 4takt aggregaat is en nog wel ruimte bied voor extra electronica. Hij is nu voorzien van 2x 230V en 1x 380V. Het idee is om de 380V aansluiting op te offeren voor een Type 2 aansluiting.

Iemand enige idee hoe ik simpel de evse laat denken dat het een 10A laad station is.
En hoe ik randaarde kan 'faken' voor het aangesloten voertuig?
Pagina: 1 ... 11 ... 80 Laatste