Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ja, nieuwe EVSE erin die je instelt op 10A :)
Misschien dat de huidige evse ook ingesteld kan worden, dan zou ik een handleiding zoeken (wat had je al gevonden?).
Zie topicstart voor leveranciers van losse EVSEs.
Randaarde zit al op de ingebouwde schuko denk ik? Hangt vaak gewoon aan de nul.
Veiligheid is wel een dingetje (DC beveiliging en fatsoenlijke aarding?) en voor auto's geldt dat ze niet met een aggregaat geladen mogen worden (maar dat kan natuurlijk wel).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:08:
Veiligheid is wel een dingetje (DC beveiliging en fatsoenlijke aarding?) en voor auto's geldt dat ze niet met een aggregaat geladen mogen worden (maar dat kan natuurlijk wel).
SmartEVSE kan in ieder geval op 10A worden ingesteld. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over een DC lekstroom, die lekt toch nergens heen >:) Leuke noodoplossing verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:08:
voor auto's geldt dat ze niet met een aggregaat geladen mogen worden (maar dat kan natuurlijk wel).
Waarom mag dat niet? Hoe zit dat trouwens met EV's die een andere EV kunnen laden? Dat is nog niet op de markt, maar bijvoorbeeld Sonos heeft dit al wel aangekondigd voor hun Sion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
Zet die agregaat in de kofferbak en je hebt een hybride O-) ;)

Maar inderdaad met (in ieder geval, andere weet ik niet) de smart EVSE stel je de maximale laadstroom in via een menu.

Maar als jij al een laadpaal hebt zonder rfid etc heb je die smart evse niet nodig lijkt me, die werkt zo ook al.

Die maximale laadstroom wordt voor zover mijn beperkte kennis reikt ook bepaald door die kast aan de hand van de weerstanden tussen de PP en PE en aarde. Die kun je dus in je kast aanpassen denk ik zodat die niet meer door zal geven dan jij bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy h
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-02-2021
Ik ben op zoek naar de manuaal van een chem16A-32 V2.0 R11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-ytc4tUQs8QDLG25baGTTq8dI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrH3EzV0QfdljZ9ydPCcaQaM.jpg?f=fotoalbum_large
Wie kan mij daar bij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Eddy h schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:46:
Ik ben op zoek naar de manuaal van een chem16A-32 V2.0 R11
[Afbeelding]
Wie kan mij daar bij helpen?
Zo te zien staat alles wat je moet weten erop: Voeding, CP enz. Wat wil je precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy h
mukky schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Zo te zien staat alles wat je moet weten erop: Voeding, CP enz. Wat wil je precies weten?
Uitgang relais moet naar auto, dat is duidelijk.
Waar moet de CP op?
Waar moeten de 2 draden van de auto die niet de 230v zijn op?
Waar moet de controle lamp op aangesloten? Dat zijn de bruine en blauwe draad rechts onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Eddy h Het maakt uit of je een vaste kabel hebt of een "stopcontact". 1 van de signaal draden is de CP, de ander is de PP. De PP wordt bij een EVSE zonder kabel ook gebruikt om te weten welke capactiteit de aangesloten kabel heeft.

Het lijkt er ook op alsof er nog meer inhoud in de kast zit (die niet op de foto staat).

Als ik zou mogen gokken zou je de lamp ergens rechts moeten aansluiten, daar gaan de draden nu immers ook al naar toe.

Waar gaan die grijze draadjes van 2 en 3 naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy h
JeroenE schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:43:
@Eddy h Het maakt uit of je een vaste kabel hebt of een "stopcontact". 1 van de signaal draden is de CP, de ander is de PP. De PP wordt bij een EVSE zonder kabel ook gebruikt om te weten welke capactiteit de aangesloten kabel heeft.

Het lijkt er ook op alsof er nog meer inhoud in de kast zit (die niet op de foto staat).

Als ik zou mogen gokken zou je de lamp ergens rechts moeten aansluiten, daar gaan de draden nu immers ook al naar toe.

Waar gaan die grijze draadjes van 2 en 3 naar toe?
Dankjewel voor de reactie

Grijze draden gaan naar een drukknop om te activeren.
Draden van de lamp hangen los.
Dit zijn alle componenten.
Er heeft een vaste kabel aan gezeten, maar die is weg.
Ik kan er dus een nieuwe kabel aan zetten of een contactdoos.
Contactdoos heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik ben na een hoop onderzoek ook begonnen met een laadpaal, op basis van de EVSE-wifi die gebruik maakt van de Simple EVSE. Hardwarematig werkt alles goed, ik kan ook de auto laden. Het vervelende is dat ik het modbus-gedeelte van de EVSE niet aan de praat krijg. De handleiding stelt dat je de AN en de GND 5x moet verbinden in 3 seconden, maar dat biedt geen soelaas. Pin 4 en 5 verbinden werkt ook niet. Daarom is er een mail naar EV racing uit (die heeft de EVSE geleverd) met de vraag hoe deze aan te krijgen. Mijn vermoeden is dat de firmware niet de goede is, aangezien de LED niet voor 2-3 seconden brandt bij het opstarten (dit zou bij de Modbus-versie wel moeten).

Heeft iemand anders ook een Simple EVSE met Modbus, en brandt daar de LED wel 2-3 seconden bij het opstarten? Dat zou een deel van het misterie kunnen oplossen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je wel een modbus master op de bus?
OPTION: RS485 isolated interface (A, B) +10 EUR
(to be used with some online system interface RS485 master)

[ Voor 62% gewijzigd door daemonix op 18-01-2021 09:22 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ja, dat is de EVSE-Wifi (v2.0). :) Ik heb er een oscilloscoop tegenaan gehouden, en daar kan ik zien dat de EVSE-wifi contact probeert te maken. Daar wordt alleen niet op gereageerd. Dat resulteert in een modbus error op de EVSE-wifi.

En die modbus optie heb ik. :)

Als last resort kan ik de EVSE nogmaals kopen, maar dan via EVSE-wifi. Ik heb hem nu via EV racing gekocht, omdat hij bij de eerste leverancier niet leverbaar was is. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Krisp op 18-01-2021 09:34 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aangezien Modbus en RS-485 meerdere adressen kent op de bus (het is een bus tenslotte, en niet point to point zoals RS-232), heb je de EVSE een adres gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De EVSE zou standaard op 01 moeten zitten, en dat ondersteunt de EVSE-wifi ook. :) Ik had initieel een modbus-meter toegevoegd, maar die staat op kanaal 02.

Waar ik nog over twijfel: moet ik een weerstand van 120 ohm toevoegen omdat het Modbus is? (dat staat niet aangegeven in één van beide handleidingen)

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik het ding voorzien moet van andere firmware. Hier is iemand met hetzelfde probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door Krisp op 18-01-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Krisp Op zich zou een andere firmware flashen niet moeilijk moeten zijn met de icsp pinnen exposed.
Dan is dat vrij eenvoudig uit te sluiten :)

Maar er hangt dus wel een transceiver aan de evse? Kan je met je scope meten wat hij op de Rx pin doet?
Als daar wel vanalles gebeurt, dan heb je uitgesloten dat je a/b omgedraaid hebt.

De 120 ohm is aan beide zijden altijd gespecificeerd en hard nodig bij lange kabellengtes en/of hoge datarates.
Met 9600 baud (default modbus) en 5 meter kabel kom je er wel mee weg om 'm weg te laten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op de rx- (en de tx-)pin (de program header) staat stabiel 5V. Ik wacht de reactie van de verkoper af, maar logische next step lijkt inderdaad om een Pickit3 (kloon) te fixen en de firmware opnieuw te flashen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Krisp
afhankelijk van welke variant ze gebruiken, kan je een arduino gebruiken om de pic te programmeren :)
https://github.com/jaromir-sukuba/a-p-prog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wat is dat stukje groen aan de rechterbovenkant van de foto dan? Er moet toch ook nog ergens iets gezeten hebben voor de kabel?

Of is dit een gedraaide foto en is de rechterkant eigenlijk de onderkant? Dat verklaart dan wel waarom de draden van de lamp die kant op hangen. Ik ging er vanuit dat het vaste kabel zou zijn.

Begrijp ik dat je niet zelf de kabel hebt los gehaald? Wellicht is er dus meer weg dan enkel de kabel.

Ik ben geen elektronica expert, maar dat op de 12V voeding de aarde op de Vmin zit aangesloten is volgens mij ook wel apart.

Bij een contactdoos moet je ook de PP aansluiten, die gaat nu (via een weerstandje wat waarschijnlijk onder dat zwarte stukje krimpkous zit) naar de aarde. Die heb je dan niet meer nodig. Maar als die je hele kast is heb je wel weinig plek om een contactdoos te monteren, lijkt mij.

Weet je wel het merk van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Nog een update:

De auto laadt op en de teller telt netjes in de meterkast wat er allemaal ingepropt wordt. Schakelaar met status-led komt nog, dan nette foto's van het geheel.

Helaas is de naastliggende HAF kast enigszins stuk gegaan, ik zoek dus een deksel voor een HAF kast uit 1992 met plaats voor twee rijen automaten. Automaten etc heb ik niet nodig, alleen het deksel. Iemand een tip waar ik die kan vinden? Waar gaan die naartoe bij een sloop of renovatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wys7Js-JB8oGVZ79j19uckgsuC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAvasEBxSCuPX4TKf1m4u3Wv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 18:55
Ik ben van plan om een zelfbouw laadoplossing te maken voor onze situatie. Wij hebben twee auto’s: een BMW i3 (3x 16A) en een X5 45e (1x16A). We gebruiken al een paar jaar een laadpaal van BMW, en wisselen nu elke keer de kabel om tussen de auto’s. Dat begin ik een beetje zat te worden, en het uiterlijk bevalt me ook niet meer.

Ik wil een laad systeem maken dat:
- twee auto’s tegelijk kan aansluiten
- kan load balancen zodat beide auto’s maximaal gebruik maken van de 3 x 16A die beschikbaar is
- voorbereid is op PV gestuurd laden
- ingebouwd kan worden in een eigen constructie

Na het grootste deel van deze discussie gelezen te hebben denk ik dat Smart EVSE aan deze eisen kan voldoen.
Ik heb een paar vragen:
  1. hebben jullie nog andere suggesties?
  2. hoe gaat het load balancing tussen twee Smart EVSE modules in de situatie met een 3-fasen en 1-fase auto? Gaan beide auto’s dan naar 8A? Kan de i3 dan op 2x16A en de X5 op 16A?
  3. heb ik 2x een Residual Current Sensor nodig of zou ik ook 1x een sensor op de aanvoer kabel kunnen zetten met een extra relais (op 12V sturing) ertussen om de hele set uit te schakelen?
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hebt 2x een smart evse nodig, compleet voorzien. Die kunnen met elkaar praten over de loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:23

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Middachten schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:34:
Ik ben van plan om een zelfbouw laadoplossing te maken voor onze situatie. Wij hebben twee auto’s: een BMW i3 (3x 16A) en een X5 45e (1x16A). We gebruiken al een paar jaar een laadpaal van BMW, en wisselen nu elke keer de kabel om tussen de auto’s. Dat begin ik een beetje zat te worden, en het uiterlijk bevalt me ook niet meer.

Ik wil een laad systeem maken dat:
- twee auto’s tegelijk kan aansluiten
- kan load balancen zodat beide auto’s maximaal gebruik maken van de 3 x 16A die beschikbaar is
- voorbereid is op PV gestuurd laden
- ingebouwd kan worden in een eigen constructie

Na het grootste deel van deze discussie gelezen te hebben denk ik dat Smart EVSE aan deze eisen kan voldoen.
Ik heb een paar vragen:
  1. hebben jullie nog andere suggesties?
  2. hoe gaat het load balancing tussen twee Smart EVSE modules in de situatie met een 3-fasen en 1-fase auto? Gaan beide auto’s dan naar 8A? Kan de i3 dan op 2x16A en de X5 op 16A?
  3. heb ik 2x een Residual Current Sensor nodig of zou ik ook 1x een sensor op de aanvoer kabel kunnen zetten met een extra relais (op 12V sturing) ertussen om de hele set uit te schakelen?
Bedankt voor jullie reacties!
Ze gaan allebei op 8A. En elk laadpunt heeft zijn eigen ALS nodig.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
2 kasten dus met elk een EVSE en die twee met elkaar verbonden, staat iets over in de handleiding hoe dat moet.

Delen die wel een sensorbox dan? Dus 1 sensorbox in de meterkast met de stroommeters aan de fasen en zonnepanelen (if any) en gaat de data daarvan via een van de EVSE's naar de andere EVSE zodat ze na wat polderen een evenredig verdeelde laadspanning aan de auto's voeren?

Mijn tipje: elke EVSE kan een LED aansturen die de status weergeeft, als je die in huis plaatst (dus via een netwerkkabel naar binnen) dan kun je daar mooi zien welke auto klaar is. Je kunt dat ook combineren in een knop die dan weer een functie heeft (laden mogelijk of niet, laden stoppen en nog iets met wel of niet rekening houden met zonnestroom geloof ik)
Ben je van het programmeren enzo dan kun je dat natuurlijk ook naar je telefoon laten sms'n. Of een enorme alarmbel af laten gaan, of doe eens gek en plaats wat leds in/aan/op je auto die van kleur veranderd naarmate de accu voller of leger is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
phrancus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:35:
Automaten etc heb ik niet nodig, alleen het deksel. Iemand een tip waar ik die kan vinden? Waar gaan die naartoe bij een sloop of renovatie?
Ik weet het antwoord niet, maar mijn eerste zoekmachine hit was deze webshop: https://www.123groepenkas...2369f596161fedc3090c92408 (dus wellicht zijn er nog die goedkoper zijn, geen idee van de betrouwbaarheid etc).

Bedoel je zo'n deksel? Anders weet ik wel dat mensen die veel van meterkasten afweten bevinden zich in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Wellicht hebben die anders nog goede ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Bart ® schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:40:
[...]
Ze gaan allebei op 8A. En elk laadpunt heeft zijn eigen ALS nodig.
Daar was ik al bang voor... Dan kan ik dus theoretisch beter de i3 op 2x16A en de X5 op 1x16A aansluiten, en dan zonder load balancing tussen de controllers onderling?
De praktijk zal veel vaker zijn dat de ene auto op het ene moment staat te laden en de andere op weer een ander moment.

Sorry als dit een domme vraag is, maar wat bedoel je met ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
daemonix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:16:
Je hebt 2x een smart evse nodig, compleet voorzien. Die kunnen met elkaar praten over de loadbalancing.
Daar ga ik al van uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
phrancus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:48:
2 kasten dus met elk een EVSE en die twee met elkaar verbonden, staat iets over in de handleiding hoe dat moet.

Delen die wel een sensorbox dan? Dus 1 sensorbox in de meterkast met de stroommeters aan de fasen en zonnepanelen (if any) en gaat de data daarvan via een van de EVSE's naar de andere EVSE zodat ze na wat polderen een evenredig verdeelde laadspanning aan de auto's voeren?

Mijn tipje: elke EVSE kan een LED aansturen die de status weergeeft, als je die in huis plaatst (dus via een netwerkkabel naar binnen) dan kun je daar mooi zien welke auto klaar is. Je kunt dat ook combineren in een knop die dan weer een functie heeft (laden mogelijk of niet, laden stoppen en nog iets met wel of niet rekening houden met zonnestroom geloof ik)
Ben je van het programmeren enzo dan kun je dat natuurlijk ook naar je telefoon laten sms'n. Of een enorme alarmbel af laten gaan, of doe eens gek en plaats wat leds in/aan/op je auto die van kleur veranderd naarmate de accu voller of leger is....
Dank voor de tip, maar beide auto's geven al de laadstatus + notificatie als hij vol is op de app 8)

Die eerste vraag is volgens mij beantwoord in het manual: je zet de Master module op Smart als je een sensorbox of slimme meter hebt. Die regelt dan de balancing van de modules onderling.

Wat straks (als de saldering gaat verdwijnen) voor mij wel relevant gaat worden is 'laden als de zon schijnt'. Maar het is mij uit het manual nog niet duidelijk hoe dit werkt. Ik denk dat hij gaat laden zodra de sensorbox teruglevering detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Middachten schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Daar was ik al bang voor... Dan kan ik dus theoretisch beter de i3 op 2x16A en de X5 op 1x16A aansluiten, en dan zonder load balancing tussen de controllers onderling?
De praktijk zal veel vaker zijn dat de ene auto op het ene moment staat te laden en de andere op weer een ander moment.

Sorry als dit een domme vraag is, maar wat bedoel je met ALS?
Dat zou je kunnen doen, maar dan kun je natuurlijk nooit op 3-fase laden. Ik weet overigens niet hoe je load balancing dan gaat werken. Ik kan me wat situaties voorstellen waarin dat toch niet helemaal lekker werkt, afhankelijk van de implementatie van de load balancing. ALS staat voor aardlekschakelaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
ALS ;aardlekschakelaar. Let op, hier zijn wat voorwaarden aan qua reactiesnelheid karakteristiek. Alleen 'B' karakteristiek is niet volledig, want daar zijn varianten van maar hier komt vast nog een goed en volledig antwoord op in deze thread van een ingewijde in deze materie.

Als je er nog geen hebt van dat type kun je de juiste kopen (kostbaar) en als je al wel een ALS hebt op die groepen maar de verkeerde dan kun je in je box (jij dus twee) een lekstroomdetectiemodule plaatsen (goedkoper).

Zelf heb ik de auto en de keuken apart op 1 ALS zitten. en de rest van het huis op andere ALS'n. Als er wat mis gaat draait de rest gewoon door. Gezien mijn ervaringen met de kelder, buitenverlichting en dat soort vocht-risico gebieden heb ik die maar lekker apart gezet.

Hebben jouw laadboxen geen 3-fasen aansluitingen? Die van mij niet (oude auto, trage lader) dus ik kon een fase kiezen maar modernere krijgen toch allemaal 3 fasen aangeleverd dacht ik.

Panelenstroom de auto in klopt, de evse bemerkt ook dat de stroom de andere kant op loopt en reageert daar op. Dat wordt voor mij een reden om de sensorbox er bij te zetten. Zal wel iets op zitten dat die niet gaat pendelen zodra het laden start en niet genoeg is vanaf het dak.

Maar ik doelde meer of jij 1 sensorbox kunt gebruiken voor 2 EVSE's. Lijkt me wel maar dat heb ik zo niet begrepen uit het handleidingkje. Anders wordt het wel wat proppen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Bart ® schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Dat zou je kunnen doen, maar dan kun je natuurlijk nooit op 3-fase laden. Ik weet overigens niet hoe je load balancing dan gaat werken. Ik kan me wat situaties voorstellen waarin dat toch niet helemaal lekker werkt, afhankelijk van de implementatie van de load balancing. ALS staat voor aardlekschakelaar.
Bedankt voor de reactie. ALS... natuurlijk!

Ik heb ondertussen even verder gezocht, maar het lijkt mij toch een stuk eenvoudiger en goedkoper (en misschien zelfs wel veiliger?) om een Type B ALS in de meterkast te zetten. Die heb je al rond de EUR 120,-

De situatie die ik nu in gedachten heb is dan:

Hoofdaansluiting > Type B aardlek > 3x16A schakelautomaat voor laadgroep > kabel naar oprit > kast in laadpaal met 2x Smart EVSE + Relais > 2x uitgaande laadkabel.

Misschien nog een extra hoofdschakelaar in de kast in de laadpaal om daar makkelijk alles af te kunnen koppelen om er aan te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
JeroenE schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:54:
[...]
Ik weet het antwoord niet, maar mijn eerste zoekmachine hit was deze webshop: https://www.123groepenkas...2369f596161fedc3090c92408 (dus wellicht zijn er nog die goedkoper zijn, geen idee van de betrouwbaarheid etc).

Bedoel je zo'n deksel? Anders weet ik wel dat mensen die veel van meterkasten afweten bevinden zich in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Wellicht hebben die anders nog goede ideeën.
Dankjewel voor het meedenken en de tips, ik heb inmiddels gezien dat een nieuwe kast met wat kleinigheden aan upgrades mij niet veel meer kost dan zoeken naar een oude. En die is dan ook al breekbaar.

Dus er komt een nieuwe naast de nieuwe. Weet inmiddels hoe dat moet dus kan ik het geleerde nog een keer toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
phrancus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:40:
ALS ;aardlekschakelaar. Let op, hier zijn wat voorwaarden aan qua reactiesnelheid karakteristiek. Alleen 'B' karakteristiek is niet volledig, want daar zijn varianten van maar hier komt vast nog een goed en volledig antwoord op in deze thread van een ingewijde in deze materie.

Als je er nog geen hebt van dat type kun je de juiste kopen (kostbaar) en als je al wel een ALS hebt op die groepen maar de verkeerde dan kun je in je box (jij dus twee) een lekstroomdetectiemodule plaatsen (goedkoper).

Zelf heb ik de auto en de keuken apart op 1 ALS zitten. en de rest van het huis op andere ALS'n. Als er wat mis gaat draait de rest gewoon door. Gezien mijn ervaringen met de kelder, buitenverlichting en dat soort vocht-risico gebieden heb ik die maar lekker apart gezet.

Hebben jouw laadboxen geen 3-fasen aansluitingen? Die van mij niet (oude auto, trage lader) dus ik kon een fase kiezen maar modernere krijgen toch allemaal 3 fasen aangeleverd dacht ik.

Panelenstroom de auto in klopt, de evse bemerkt ook dat de stroom de andere kant op loopt en reageert daar op. Dat wordt voor mij een reden om de sensorbox er bij te zetten. Zal wel iets op zitten dat die niet gaat pendelen zodra het laden start en niet genoeg is vanaf het dak.

Maar ik doelde meer of jij 1 sensorbox kunt gebruiken voor 2 EVSE's. Lijkt me wel maar dat heb ik zo niet begrepen uit het handleidingkje. Anders wordt het wel wat proppen in de meterkast.
Ik heb nu al een 3 fasen laadpaal van BMW zelf. Daar gaat een 3x 16A gezekerde groep naartoe die op een eigen aardlek zit.
Zie ook mijn reactie naar Bart.

2x losse lekstroomdetectie is net zo duur als 1x type B aardlek https://www.elektramat.nl...-4-polig-63a-30ma-type-b/. Gevoelsmatig zet ik dan liever die 1x Type B aardlek in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Middachten schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:
[...]
Hoofdaansluiting > Type B aardlek > 3x16A schakelautomaat voor laadgroep > kabel naar oprit > kast in laadpaal met 2x Smart EVSE + Relais > 2x uitgaande laadkabel.

Misschien nog een extra hoofdschakelaar in de kast in de laadpaal om daar makkelijk alles af te kunnen koppelen om er aan te kunnen werken.
Zo heb ik het ook inderdaad.

Als je de aardlek in je meterkast omzet is je laadbox stroomloos en kun je aan de klus, daar hoef je in de box niet nog eentje bij te maken dan.

En in de laadbox heb je denk ik al automaten zitten, en een relais.

Kun je daar nog een EVSE plus relais, plus kabelaansluiting kwijt?

Misschien kun je de kast weglaten en binnen de apparatuur plaatsen in een meterkastje en twee kabels naar buiten waar de auto's staan (met zo'n houder stekker aan de muur?) (nu met voortschrijdend inzicht had ik dat meteen moeten doen maar goed. )

[ Voor 3% gewijzigd door phrancus op 22-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Mijn idee is om op de oprit een Corten-staal kolom neer te zetten met daarin de 'groepenkast'. Dit moet toch al eentje met 2x DIN rail worden i.v.m. kWh meters. Dus ik heb ruimte zat om nog wat extra schakel spulletjes in te bouwen.

Op de kolom komen dan ophang beugels voor de kabels + een punt om de stekker te parkeren. Ik kan dan aan beide kanten een auto neerzetten en aansluiten.

Het gaat nog wel een maandje of 3 duren voor het klaar is, maar dan zal ik wat foto's posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
zomaar een gedachte bij je beschrijving, als de afstanden naar woning/garage/schuur niet al te lang zijn zou je wellicht de kast binnen kunnen hangen en met laadkabels naar die kolom. Superclean design, kun je met 1 plaat met 2 houders volstaan.

Dan heb je nooit gezever met vocht/hitte/afsluiten, vandalisme etc. En kun je het makkelijker nakijken (schermpjes EVSE, tellers) of in de gaten houden.

alleen tussen kast en relais en auto gaan hoge stroomsterkten, de rest niet.

[ Voor 9% gewijzigd door phrancus op 22-01-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
phrancus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:40:
Incorrect. Per EV moet er een Type B (geen karakteristiek B, dat gaat over heel andere aspecten) of >6 mA detectie met afschakeling aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Middachten schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Bedankt voor de reactie. ALS... natuurlijk!

Ik heb ondertussen even verder gezocht, maar het lijkt mij toch een stuk eenvoudiger en goedkoper (en misschien zelfs wel veiliger?) om een Type B ALS in de meterkast te zetten. Die heb je al rond de EUR 120,-

De situatie die ik nu in gedachten heb is dan:

dat mag dus niet. Zoals ik al zei moet ieder laadpunt zijn eigen ALS hebben...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Bart ® schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:25:
[...]
dat mag dus niet. Zoals ik al zei moet ieder laadpunt zijn eigen ALS hebben...
Ik dacht eerst: "wat is daar de reden van?". Ik heb in principe toch één groep die op maximaal 3x16A belast mag worden en afgezekerd is op 16A en beveiligd is voor 30mA AC diff/aardlek en 6mA DC foutstroom (Type-B )?
Dan maakt het toch niet uit of één van beide auto's, beide auto's, een aardlek of overstroom de boel uitschakelt?

Maar goed, net even wat zitten zoeken op NEN1010 artikelen (mijn papieren versie dateert van 1987 :S ) en daar staat het gewoon!

Goed, het is de regel, dus dan moeten we ons daar maar aan houden, dan heeft redeneren geen zin...
Over dus op de optie van de Residual Current sensor per Smart EVSE.

Bedankt voor de goede input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Middachten, de RCD(etector) bij de SmartEVSE is alleen voor DC-lekstromen. Daar achter heb je nog steeds een (type A) ALS nodig (of alamat).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middachten
timovd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:54:
@Middachten, de RCD(etector) bij de SmartEVSE is alleen voor DC-lekstromen. Daar achter heb je nog steeds een (type A) ALS nodig (of alamat).
Die zouden er in elk geval al in komen. Het ging alleen nog even om het 'Type B' deel. Dat gaat nu dus door de RCD gedaan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 08:59
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/senT8p8.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5IDOAPb.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0owVu3D.png

Afgelopen week SMARTEVSE met 5 meter laadkabel en kabelhouder geïnstalleerd. Paar uurtjes werk en werkt als een tierelier!! Beide direct zonnestroom laden en 17kW (3keer25A) zijn geen probleem. (En geen lelijke LED ring op de oprit) :>

edit:
Overigens blijkt, dat bij het laden met 17kW de spanning 4 huizen verderop nog daalt van 230V naar 220V (ik heb iemand z'n zonne-omvormer in mijn App.) Dat is meer dan ik dacht. Gevalletje dun koper in een woonwijk uit 2005?

[ Voor 15% gewijzigd door straider op 24-01-2021 23:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Niet zo gek, de huizen om je heen zakken gewoon mee met jou. De woningen dichter bij de wijktrafo zullen wel minder zakken.
Daarnaast is het net niet berekend om 17kW uit te halen op een normale huisaansluiting. Stel 6 mensen zouden dit met jou doen klapt alles uit na een minuutje. Ze gaan uit van 11kW 3x16A. Ik zit op 1972 koper, zakt hier naar 200V als ik met de buurman samen ga laden. Gewoon rijtjeswoningen hofjes.
Middachten schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:38:
[...]Ik dacht eerst: "wat is daar de reden van?". Ik heb in principe toch één groep die op maximaal 3x16A belast mag worden en afgezekerd is op 16A en beveiligd is voor 30mA AC diff/aardlek en 6mA DC foutstroom (Type-B )?
Dan maakt het toch niet uit of één van beide auto's, beide auto's, een aardlek of overstroom de boel uitschakelt?
Auto1 zou in theorie de lekstroom van Auto2 kunnen opheffen. Hierdoor reageert de type-B aardlekschakelaar niet op de fout. Beetje hetzelfde verhaal als je meerdere groepen achter een 4polige aardlekschakelaar zet (afrader).

[ Voor 44% gewijzigd door Jim423 op 25-01-2021 00:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Auto1 zou in theorie de lekstroom van Auto2 kunnen opheffen. Hierdoor reageert de type-B aardlekschakelaar niet op de fout. Beetje hetzelfde verhaal als je meerdere groepen achter een 4polige aardlekschakelaar zet (afrader).
Toch een prettig gevoel dat er een goede reden voor is :)

Onderdelen komen deze week binnen, dus ik hoop volgende week in elk geval een test opstelling klaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09
Wie o wie wil even meedenken?
Ik heb inmiddels de Lolo aangesloten, zie Appie Heijn in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ik heb de poort losgekoppeld en een vaste kabel aangesloten.
De paal is geactiveerd maar blijft hangen op "geel" dat is de fase dat de lader communiceert met de auto.

Wat ik denk is dat de paal probeert om de kabel te locken, dat lukt natuurlijk niet omdat dit allemaal losgekoppeld is. Volgens de helpdesk ziet de lader de kabel cq auto niet. Klinkt plausibel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VujHH2_2sT935MturoLKNf1A8no=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49xz40lSsLkUkCpSNI7kslMg.jpg?f=fotoalbum_medium
In eerste instantie had ik geel verbonden met het dunne kabeltje wat uit de vaste laadkabel komt.
Zwart rood en blauw zijn afkomstig van de vergrendeling. Geel is CP en Paars PP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSS7ZuxBiNRfgslqlzyOyDfbitU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vn4g2KEY9LB4caOt3nyWdwA.jpg?f=fotoalbum_medium Dit is hoe het nu is aangesloten.

Iemand enig idee waar dit mis gaat?

Klinkt logisch want onderstaande afbeelding is van een af-fabriek lolo met vaste kabel, daar is de 4e pin van boven aangesloten op de dunne draad van de vaste kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sylM0F2V5WTHSZWSY-26WFSPybI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wMwGD12wVroowMMZ88Ynkcx.jpg?f=fotoalbum_large
Bron Coolname in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
@coolname, waar komt die aardedraad meest rechtsonder vandaan van jouw meest rechter klem?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Ik kan zo even 2 dingen bedenken;

- De PCB hangt niet aan de randaarde, waardoor communicatie met de auto niet lukt, het CP signaal is namelijk t.o.v. aarde. Het lijkt wel/niet zo te zijn, maar dan ga er ik er even vanuit dat de 2 groene blokjes via de DIN-rail contact maken. Kan je dat bevestigen? Zie foto die je quote;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6tBfHmEJklRsjomjLAgjNTP3hU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bEzTYn6u95G2cWYv6ilKemJC.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat die onderste kabel gewoon aan het metalen huis zit (aarding van het huis).

- De Software is zo geconfigureerd dat hij een kabel wil zien op de PP poort (een weerstand), makkelijk op te lossen door er gewoon een weerstandje aan te hangen.

[ Voor 41% gewijzigd door straider op 26-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@straider
Volgens mij heb je bingo.
Ik heb net alles weer teruggebouwd, lekker met dit koude weer. Dus zoals het af fabriek geleverd is.
Zodra ik mijn eigen laadkabel eraan hang dan brand het lampje geel, zodra ik de pas aanbied gaat hij binnen no-time laden.
Zodra ik de paarse powerpin(PP) los haal gaat het mis. De lader ziet niet meer dat er een kabel aangesloten is, dit uit zich in de vorm dat het gele lampje niet brand. Na aansluiten van de kabel.

Ik heb verder niets gedaan nu met de rechter geel groene klem, dus wss via de rail contact aangezien de lader wel werkt nu.

Wat voor weerstand zou ik eraan moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Volgens mij haal ik dingen door elkaar. De CP zou met de aarde verbonden moeten worden van de laadkabel als ik het zo lees.
https://www.laadkabelfabr...ek/functies-van-de-kabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jim423 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:22:
Niet zo gek, de huizen om je heen zakken gewoon mee met jou. De woningen dichter bij de wijktrafo zullen wel minder zakken.
Daarnaast is het net niet berekend om 17kW uit te halen op een normale huisaansluiting. Stel 6 mensen zouden dit met jou doen klapt alles uit na een minuutje. Ze gaan uit van 11kW 3x16A. Ik zit op 1972 koper, zakt hier naar 200V als ik met de buurman samen ga laden. Gewoon rijtjeswoningen hofjes.
Gelukkig kan de netbeheerder dan gewoon even komen kijken en zijn installatie afkeuren gezien de niet-selectieve beveiliging, hem even waarschuwen en twee weken later afsluiten als het nog steeds zo is :9

Maar al 30V kwijt zijn met 32A belasting is toch wel een wat beroerde impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Appie Heijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:56:
Volgens mij haal ik dingen door elkaar. De CP zou met de aarde verbonden moeten worden van de laadkabel als ik het zo lees.
https://www.laadkabelfabr...ek/functies-van-de-kabel/
CP moet gewoon naar de auto via het kleine kabeltje.

Van wikipedia, tussen PP en PE;

Current capability of the cable assembly Nominal resistance of Rc Tolerance +/- 3% Recommended interpretation range by the EVSE
13 A 1.5 kΩ / 0,5 W 1 k Ω - 2.7 kΩ
20 A 680 Ω / 0,5 W 330 Ω 330 Ω – 1 kΩ
32 A 220 Ω / 0,5 W 150 Ω 150 Ω - 330 Ω

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Gelukkig kan de netbeheerder dan gewoon even komen kijken en zijn installatie afkeuren gezien de niet-selectieve beveiliging, hem even waarschuwen en twee weken later afsluiten als het nog steeds zo is :9

Maar al 30V kwijt zijn met 32A belasting is toch wel een wat beroerde impedantie.
Mja, misschien wel. Regelgeving loopt altijd achter op nieuwe technieken zoals loadbalancers. Er hangt nog geen keurmerk aan deze (bestaat dat al?), maar het is wel open source wat natuurlijk (software gezien) een van de beste beveiligingen is. Ik wil de heren graag een risicoanalyze overleggen, ik denk dat een digitale loadbalancer veel mooier is dan welke schakeling van analoge zekeringen en overgedimensioneerde installaties dan ook.

Er gebeurt nog zo fantatisch weinig in de praktijk op wijkniveau, rap tijd voor wat intelligentie op het net, anders loopt het over een paar jaar mooi spaak met al die paneeltjes, warmtepompjes en autootjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
straider schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:43:
[...]
Ik wil de heren graag een risicoanalyze overleggen,
Nergens voor nodig. 25A eindgroep op 25A hoofdaansluiting is gewoon niet toegestaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
straider schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:29:
[...]

CP moet gewoon naar de auto via het kleine kabeltje.

Van wikipedia, tussen PP en PE;

Current capability of the cable assembly Nominal resistance of Rc Tolerance +/- 3% Recommended interpretation range by the EVSE
13 A 1.5 kΩ / 0,5 W 1 k Ω - 2.7 kΩ
20 A 680 Ω / 0,5 W 330 Ω 330 Ω – 1 kΩ
32 A 220 Ω / 0,5 W 150 Ω 150 Ω - 330 Ω
Ik moet alleen zorgen dat het laadstation weet dat er een kabel in zit. Die laadsnelheid negotiation doet de auto toch. Gezien ik een 6mm2 kabel heb, en een 22KW lader zet ik er een 220Ω tussen. Dus tussen de PP en de PE(earth)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Appie Heijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:43:
[...]

Ik moet alleen zorgen dat het laadstation weet dat er een kabel in zit. Die laadsnelheid negotiation doet de auto toch. Gezien ik een 6mm2 kabel heb, en een 22KW lader zet ik er een 220Ω tussen. Dus tussen de PP en de PE(earth)
Ja, ik denk dat het zo werkt. Overigens geeft (volgens mij) de EVSE een maximumstroom aan, en bepaalt de auto de daadwerkelijke afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Nergens voor nodig. 25A eindgroep op 25A hoofdaansluiting is gewoon niet toegestaan :*)
Deze discussie hebben we toch al eens gehad? NEN1010:722 staat toe om met een gelijktijdigsheidsfactor te werken mits een load balancer is toegepast. Dit even als bron omdat ik geen directe toegang heb tot de NEN database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De maximale stroom is de laagste van
* Evse software (dipswitch, menuinstelling, load balancing, load sharing, api)
* PP weerstand
* Auto

En deze moet altijd laag genoeg zijn om de zekeringen en kabels heel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:21:
[...]

Deze discussie hebben we toch al eens gehad? NEN1010:722 staat toe om met een gelijktijdigsheidsfactor te werken mits een load balancer is toegepast. Dit even als bron omdat ik geen directe toegang heb tot de NEN database.
Die discussie is al meermaals gevoerd, en de netcode stelt duidelijk dat het niet mag. Er is meer dan de NEN 1010.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Bart ® schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Die discussie is al meermaals gevoerd, en de netcode stelt duidelijk dat het niet mag. Er is meer dan de NEN 1010.
Heb je een linkje? Ik (en mogelijk ook anderen) wisten dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Heb je een linkje? Ik (en mogelijk ook anderen) wisten dit niet.
Als je bovenaan dit topic in het zoekvenster 'netcode' intikt, en dan op het vergrootglas klikt, dan vind je gelijk resultaat.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Bart ® schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Als je bovenaan dit topic in het zoekvenster 'netcode' intikt, en dan op het vergrootglas klikt, dan vind je gelijk resultaat.
Op basis van die reacties lees ik dat de netcode niet actief door netbeheerders wordt toegepast op huisinstallaties. Zo'n uitgemaakte zaak vind ik dit dus niet.

Ik val terug op mijn pragmatische insteek: 3x25A laden met loadbalancing, afgezekerd met een C25 ALS en een DC lekstroombeveiliging gaat niemand pijn doen dus geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Op basis van die reacties lees ik dat de netcode niet actief door netbeheerders wordt toegepast op huisinstallaties. Zo'n uitgemaakte zaak vind ik dit dus niet.
Ten eerste lees je dan heel selectief (pun intended). Er is door één helpdeskmedewerker van één netbeheerder op één moment gereageerd dat er niets mee gedaan wordt voor particulieren. Vreemd om dat gelijk door te trekken naar alle netbeheerders op alle momenten voor alle particulieren. Daarnaast maakt zo'n reactie van die ene netbeheerder de regel niet minder feitelijk of minder duidelijk. Die staat gewoon als een huis. Dat er niet actief op gemonitord wordt, maakt hem ook niet minder geldig.
Ik val terug op mijn pragmatische insteek: 3x25A laden met loadbalancing, afgezekerd met een C25 ALS en een DC lekstroombeveiliging gaat niemand pijn doen dus geen probleem :)
Dat moet je zelf weten. Maar je overtreedt gewoon de netcode.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Net zo goed als dat de netcode voorschrijft dat je niet meer dan 5 kW per fase mag trekken. 32 A mag dus eigenlijk niet per fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
daemonix schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:29:
Net zo goed als dat de netcode voorschrijft dat je niet meer dan 5 kW per fase mag trekken. 32 A mag dus eigenlijk niet per fase...
*onbalans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Deze discussie hebben we toch al eens gehad?
Ooh, ongetwijfeld.
NEN1010:722 staat toe om met een gelijktijdigsheidsfactor te werken mits een load balancer is toegepast.
Dat is compleet wat anders.
Dit even als bron omdat ik geen directe toegang heb tot de NEN database.
Die auteur haalt twee dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mukky schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Er zijn zoveel regels die niet toegepast worden, maar het is altijd maar de vraag welke overtredingen wel en welke niet actief besproken mogen worden hier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Er zijn zoveel regels die niet toegepast worden, maar het is altijd maar de vraag welke overtredingen wel en welke niet actief besproken mogen worden hier. :+
Voor mij was de netcode niet bekend dus ik vind het een waardevolle discussie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolname
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 17:57
Appie Heijn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:26:
Wie o wie wil even meedenken?
Ik heb inmiddels de Lolo aangesloten, zie Appie Heijn in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ik heb de poort losgekoppeld en een vaste kabel aangesloten.
De paal is geactiveerd maar blijft hangen op "geel" dat is de fase dat de lader communiceert met de auto.

Wat ik denk is dat de paal probeert om de kabel te locken, dat lukt natuurlijk niet omdat dit allemaal losgekoppeld is. Volgens de helpdesk ziet de lader de kabel cq auto niet. Klinkt plausibel

[Afbeelding]
In eerste instantie had ik geel verbonden met het dunne kabeltje wat uit de vaste laadkabel komt.
Zwart rood en blauw zijn afkomstig van de vergrendeling. Geel is CP en Paars PP?

[Afbeelding] Dit is hoe het nu is aangesloten.

Iemand enig idee waar dit mis gaat?

Klinkt logisch want onderstaande afbeelding is van een af-fabriek lolo met vaste kabel, daar is de 4e pin van boven aangesloten op de dunne draad van de vaste kabel.
[Afbeelding]
Bron Coolname in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
@coolname, waar komt die aardedraad meest rechtsonder vandaan van jouw meest rechter klem?
Meest rechtse aarde draad onder zweeft. Maw, bij mij zat de aarde van het pcb bordje eigenlijk niet aan aarde. Ik las daarna ergens dat deze onder de bevestigingsschroef rechts onder hoort te zitten, dus heb ik dat maar gedaan, maar eigenlijk zweeft het dan nog, want dat is geen echte aarde. Maar verder nooit problemen mee gehad. Eigenlijk beter om hem aan de aarde van de kabel te verbinden lijkt me eigenlijk.

Bij mij is het een lolo die altijd een vaste kabel heeft gehad, oorspronkelijk wel een andere (type 1, 1 fase), welke ik ondertussen heb vervangen door type 2, 3 fase. Werkt prima 3x16A. Maar doordat het een lolo is met vaste kabel zal intern wel ingesteld zijn dat hij Max. 16A mag geven. Bij losse kabels wordt dit dmv weerstand via PP (pinnetje eronder, paars bij jou), aangegeven, zoals straider al aangaf. Daar kijkt hij bij mij neem ik niet naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
neographikal schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:00:
Na een behoorlijk robbertje knokken heb ik het werkend: ik kan de smartevse aansturen via mqtt -> ESP32 + modbus!

Code staat hier: https://github.com/neographikal/mqtt-to-smartevse

Het is nog behoorlijk basic, d'r moeten feitelijk nog wat dingen worden toegevoegd en iemand die beter is in C dan ik kan me helpen om de code op te ruimen en te structureren. De hoeveelheid code weerspiegelt niet bepaald de hoeveelheid tijd die hierin is gaan zitten :P
Ik ben een stap verder gegaan en heb een Modbus2Mqtt bridge geschreven met een plugin voor de smartevse: https://github.com/ict-one-nl/Modbus2Mqtt Vanmiddag getest en het werkte hier in ieder geval goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
neographikal schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Ik ben een stap verder gegaan en heb een Modbus2Mqtt bridge geschreven met een plugin voor de smartevse: https://github.com/ict-one-nl/Modbus2Mqtt Vanmiddag getest en het werkte hier in ieder geval goed :)
Kan dit ook werken met domoticz?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
wiljums schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:56:
[...]

Kan dit ook werken met domoticz?
Gegarandeerd, domoticz snapt MQTT, dus als je daar wat in bakt dat hij naar het juiste topic publisht gaat het werken. Ik heb zelf geen domoticz draaien dus ik kan het niet voor je testen, maar dit is het hele voordeel van de abstractie over MQTT: alles dat MQTT ondersteunt (veel) kan hiermee werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 22:37
Mijn laadpaal op basis van de SmartEVSE v2 en een Sensorbox v2 werkt al een tijdje prima, nu wil ik deze graag vanaf een Raspberry Pi (via een USB naar RS485 dongle) kunnen uitlezen / aansturen.

Dit zou via modbus moeten kunnen maar op basis van
tux-87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Wat wel jammer is, is dat modbus geen meerdere masters kan ondersteunen. Als je de nieuwe sensorbox gebruikt, of een KwH meter via modbus dan is je SmartEVSE de bus master. Je kunt dan niet meer met een andere modbus master tegen de SmartEVSE praten voor zover ik het begrijp..
en
superyupkent schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:14:
Klopt, maar ik @stegen , gebruikt een wat 'lossere' implementatie van het protocol. Hierdoor is het dus mogelijk om ook als slave tegen de master te praten. Zojuist telefonisch overleg gehad en dit is bevestigd. SmartEVSE modbus adress 1, 2-9 gereserveerd voor eventuele secundaire smartevse's. Sensorbox 10, alles daarboven kan je voor je eigen slave gebruiken.
begrijp ik dat er meerdere devices op de bus acties kunnen initiëren (dus eigenlijk master zijn).
In mijn geval de SmartEVSE die de registers met de stroom meetwaarden bij de Sensorbox uitleest(?) en de USB dongle die registers in de SmartEVSE uitleest / schrijft.

Dit geeft toch communicatie fouten doordat twee devices tegelijk aan het zenden kunnen zijn? RS485 is half duplex en heeft geen voorzieningen voor collision detection o.i.d.

Of is de verwachting (hoop) dat dit meestal goed gaat en anders via een crc check gedetecteerd wordt en er een retry wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Lees mijn posts ff door en pak of de source code van m'n esp-oplossing of modbus2mqtt er even bij. Modbus: 1 master op een bus, meerdere slaves.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 22:37
@neographikal Bedankt voor je reactie, ik had jouw posts al gelezen maar zie daar niet direct een antwoord op mijn vraag in.

In de mqtt-to-smartevse code zie ik nergens een oplossing voor het probleem dat de SmartEVSE en een ander device (in jouw geval de ESP32, bij mij de Raspberry Pi) mogelijk tegelijk kunnen gaan zenden waardoor communicatie fouten kunnen optreden. Een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn om na het schrijven via een read even te controleren dat de setting goed is over gekomen.

Maar misschien maak ik zelf een denk fout en is er helemaal geen probleem, dan hoeft het ook niet opgelost te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:05
WillemI schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:45:
@neographikal Bedankt voor je reactie, ik had jouw posts al gelezen maar zie daar niet direct een antwoord op mijn vraag in.

In de mqtt-to-smartevse code zie ik nergens een oplossing voor het probleem dat de SmartEVSE en een ander device (in jouw geval de ESP32, bij mij de Raspberry Pi) mogelijk tegelijk kunnen gaan zenden waardoor communicatie fouten kunnen optreden. Een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn om na het schrijven via een read even te controleren dat de setting goed is over gekomen.

Maar misschien maak ik zelf een denk fout en is er helemaal geen probleem, dan hoeft het ook niet opgelost te worden ;)
Dit begrijp ik ook niet niet goed. Ik lees de SmartEVSE led pin nu uit met een raspberry om de pulsing te detecteren. Beetje omslachtig en ik kan de SmartEVSE zelf nu niet instellen, dus een modbus interface zou veel beter werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
WillemI schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:45:

Dit is ook geen issue: er is één modbus master op een bus, geen twee. De actie wordt geacked door de slave door de waarden incl CRC waarde terug te sturen. Een fatsoenlijke modbus library in master modus zal een timeout geven wanneer de slave niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergds
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-12-2021
hterhofte schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:05:
[...]

Voor gewoon laden met de NewMotion Lolo is verplichte backend en bijbehorende vaste lasten niet nodig; ik heb na het eerste jaar (nov 2013- nov 2014) geen abonnenement meer gehad (kon dus ook geen kWh standen uitlezen) en sinds de overname van NewMotion door Shell heb ik besloten om het contact te verbreken; ik via de kantenservice van NewMotion geregeld dat de laadpassen van TheNewmotion zijn geblokkeerd, een eigen laadpas eraan gekoppeld en daarna de SIM-kaart van NewMotion eruit gehaald (maar wel bewaard) zodat er geen verbinding meer is met de backend. Met de eigen pas kon ik daarna het laden wel gewoon in- en uitschakelen; daarvoor is dus geen verbinding met backend nodig.
Ik wil graag mijn 1 fase Lolo laadpaal uit 2013 loskoppelen van Shell/NewMotion, en liefst zonder pas laden (dus gewoon inpluggen en laden). Het scenario van hterhofte klinkt aantrekkelijk, maar dan blijf je nog steeds een pas swipen langs de paal.
Gewenste situatie: kabel aansluiten triggert automatisch laden.
Misschien heel naïef, want de laadkabel wordt geblokkeerd, hoe krijg je die er dan uit? Inderdaad... Misschien dan een vaste kabel aansluiten aan de LOLO?

Ik hoop dat iemand een handreiking kan doen, of wat pointers naar een goede bron.

• captnemo
neographikal schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Dit is ook geen issue: er is één modbus master op een bus, geen twee. De actie wordt geacked door de slave door de waarden incl CRC waarde terug te sturen. Een fatsoenlijke modbus library in master modus zal een timeout geven wanneer de slave niet reageert.
Zijn er dan niet eigenijk twee masters gekoppeld aan de bus, die - hopelijk niet gelijktijdig - communicatie initiëren? En is er dan niet een collision detectie nodig, die niet in het protocol zit?
Je kan natuurlijk verifiëren of je write ook aangekomen is met een read, maar gaat de tweede master (de SmartEVSE) ook goed om met corrupte reads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

bergds schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Ik wil graag mijn 1 fase Lolo laadpaal uit 2013 loskoppelen van Shell/NewMotion, en liefst zonder pas laden (dus gewoon inpluggen en laden). Het scenario van hterhofte klinkt aantrekkelijk, maar dan blijf je nog steeds een pas swipen langs de paal.
Misschien heel naïef, want de laadkabel wordt geblokkeerd, hoe krijg je die er dan uit? Inderdaad... Misschien dan een vaste kabel aansluiten aan de LOLO?

Ik hoop dat iemand een handreiking kan doen, of wat pointers naar een goede bron.
Het lijkt mij dat wanneer het laden wordt gestopt door de stekker uit het voertuig te trekken de kabel ook ontgrendelt wordt?
Sowieso ben ik persoonlijk voorstander van een vaste laadkabel, dan hoef je niet telkens die laadkabel uit de auto te pakken en weer op te bergen.

Wat betreft het laden is de LoLO EVSE vervangen door bijvoorbeeld een SmartEVSE en dan kun je verder alle kanten op.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Mijn SmartEVSE oplossing werkt naar tevredenheid. Graag zou ik de mogelijkheid hebben om de SmartEVSE alleen in de daluren te laten laden. Heeft 1 van jullie al zoiets gemaakt en zo ja hoe?

Ik zat zelf te denken aan een Raspberry Pi met een RS485 HAT en daarop Node Red om naar de registers te schrijven

[ Voor 23% gewijzigd door mukky op 19-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat zou moeten werken, met de SmartEVSE in peripheral mode (voorheen slave).
Wikipedia: Master/slave (technology)

Let wel op dat je een hat (en driver) neemt met hardware flow control, want RS485 is half duplex. Dat kost je dus een GPIO pin naast de UART.
Ik heb ooit een hat (waveshare iets) gehad die daarvoor anders gesoldeerd moest worden, niet handig.
Het fijnst om mee te testen is een USB RS485 converter. Die hebben goede kernel support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
mukky schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:31:
Mijn SmartEVSE oplossing werkt naar tevredenheid. Graag zou ik de mogelijkheid hebben om de SmartEVSE alleen in de daluren te laten laden. Heeft 1 van jullie al zoiets gemaakt en zo ja hoe?

Ik zat zelf te denken aan een Raspberry Pi met een RS485 HAT en daarop Node Red om naar de registers te schrijven
Je kan de met een RS485 interface koppelen op modbus, maar ook bijvoorbeeld de switch pin gebruiken (laag = aan, hoog = uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus

Ik heb in feite hetzelfde gedaan door uit mijn (niet lolo) laadbox de gsm/gps module te slopen en er een EVSE in te zetten. Zonder EVSE is er te weinig electronica om e.e.a. veilig te regelen.

Het vergrendelen doet de box zodra er geladen wordt. Ik hoor dus na het inprikken in de auto, de auto tikken (gaat laden) en dan de box een 'klak' en de kabel zit vast. Is de auto vol dan 'klak' en de kabel is los. Dat laatse vind ik tamelijk dom bedacht want nu is de kabel dus verwijderbaar door iedereen en de eigenaar weet nog helemaal niet dat het laden klaar is.

Die 'klak' is een solenoid en ik weet eigenlijk niet of dat als een electromagneet werkt: spanning eraf = verrendeling los. Zo niet dan kun je er een schakelaar tussen maken en zo de kabel aan de kast vast laten zitten wanneer je wilt.
Zo wel dan kun je de kabel wel vergrendelen met de hand en die aansluiting weg laten. Er zit een noodontgrendeling op dus ik neem aan dat je dat palletje ook wel in de vast stand kunt fixeren. In plaats van de stekker eraf en de kabel naar binnen leiden en daar vastmaken.
Of je laat 'm lekker los in de kast klakken en fixeert de stekker op oud-mechanische wijze (boutje moertje)

Met bovenstaande en de LED aansluiting op de EVSE moet ik nog aan de klus (ik wil in huis een schakelaar om de kast aan of uit te laten en dacht er nog een te gebruiken voor die vergrendeling maar dat is dus nog maar de vraag of dat gaat werken zo)

[ Voor 6% gewijzigd door phrancus op 20-02-2021 21:35 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Het oplaadpunt wat ik zelf heb gemaakt is al ruim een jaar af, maar ik heb nooit de moeite genomen om het te laten zien. :X Aangezien dit topic me goed geholpen heeft in de realisatie van het maken van m'n eigen laadpunt, vond ik het wel zo netjes om dan ook mijn oplossing te laten zien.

De lijst met de onderdelen welke ik heb gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN98ThjGv6VtFnETWJclcofbKEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K3tjfXnXMgCIYSpodDoHmiVX.png?f=user_large

De aansluiting met de alamat in de meterkast, de kabel loopt door de kruipruimte naar de berging waar de EVSE hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzBSRNYQNOF8ONI_7_x5lJUl8AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDFw5gwwPZjVAu1Rjd5iryfK.jpg?f=fotoalbum_large

De EVSE en alle andere dingen in de montagekast. De wartel op de bovenste kabel naar de schakelaar/statusled ontbreekt nog op de foto, de leverancier had er eentje te weinig opgestuurd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zvg6NmodzxVxfE0xCMt17nr6tHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O7AzmUCLXmOtDthBFCx1XGA.jpg?f=fotoalbum_large

Doosje dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJZH_Zd6oWyCxHuto_vt8xkG8lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5913iJ3H9QkKWIglClLOwO6.jpg?f=fotoalbum_large

De laadkabel loopt vanaf de berging over het plafond door een 25mm slagvaste buis en de stekker heb ik tegen het plafond aan een beugel hangen waarin de stekker netjes vergendelt wanneer deze erin wordt gestoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4lKmcR-cAPICfFZa6-0kQzbVfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA08GFWPKQth1L3jHexOc87h.jpg?f=fotoalbum_large

De schakelaar om het laden te starten en weer te stoppen. Achter het blindplaatje rechts zitten 2 3mm RGB LEDs in een plexiglas plaatje om aan te geven wat de status is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpgvixxBNXOY5IhyEiJ8qXnwHPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhvOmLMKsAUD68eVeEc0Eczb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de EVSE aan het wachten totdat de auto het laden vrijgeeft ivm daluren laden.

[ Voor 37% gewijzigd door SpongeRob op 28-02-2021 09:56 . Reden: Te snel op "Verstuur" gedrukt. ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfannijmegen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 10:45
Ik heb in december een laadpunt gemaakt op basis van 2x smartevse + sensorbox 2.
Tot voor kort gebruikt op 1 fase en nu op 3-fase.

Nu loop ik tegen problemen aan.

Ze staan master-slave, eentje voor de Tesla model 3 (nu master) en slave (Renault Zoë Q90 2017).
Laatstgenoemde wil niet starten met laden laden op 3-fase als de smartevse minder dan 13a (dus 12a) wil vrijgeven.
Dus als beide auto’s aangesloten zijn en laden dan geeft hij beide 12a (heb Max 24a ingesteld, 1a extra speling).
De Zoë start dan met laden en stopt weer en start weer en stopt weer. Teleurstellend.

Iemand een oplossing? (Behalve 2 fase draden loshalen, dan laad de Zoë al vanaf 8a perfect).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORzMy9Y8BEpJpg6jTJO80F72Q_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZGxYR8nOXnoSp3dGxtunuau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dCE7zltAtZrCYJcmG02B0uxmdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3HTVQejjXJbWkUh8x1NCAtI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@macfannijmegen op welke minimale stroomsterkte heb je die tweede EVSE staan? Dat kun je instellen in het menu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfannijmegen
timovd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:55:
@macfannijmegen op welke minimale stroomsterkte heb je die tweede EVSE staan? Dat kun je instellen in het menu.
Ik dacht even “zou het zo simpel zijn”, dus op pantoffels naar buiten en op de knieën voor het kastje... maar helaas kan ik als ze in SMART modus staan enkel de maximale stroomsterkte instellen bij de tweede evse, dus niet de minimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@macfannijmegen en als je de minimale stroomsterkte lager instelt bij de master? Want de slave luistert ten slotte naar zijn master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfannijmegen
Dat zou inderdaad werken, maar ik wil wel doorgaan met laden als de warmtepomp aan slaat. Anders “pauzeert” hij telkens het laden als het minimum niet gehaald kan worden. En langzamer gaan laden, tijdelijk, zeker van de tesla, is geen probleem.
Dus het is een oplossing, maar ik hoop dat er een slimmere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Oorzaak van het probleem is de Zoe.
De technische reden dat hij op driefase meer dan 12A wil zien, is er één van efficiëntie.
Als er minder dan dan 24A beschikbaar is, wil je dat de Tesla het maximale pakt en de Zoe niets.
Bij meer wil je dat er een 50/50 split is.
Dit is vrij specifiek gedrag wat je in de master in zou moeten programmeren.

Op korte termijn zou je de 1A speling weg kunnen laten, die heeft geen functie.

Wat gebeurt er, als je op de master 12A als startwaarde instelt op de slave als er 20A beschikbaar is? In het beste geval geeft de slave dan 8A, en kan je Tesla en Zoe omwisselen. Zoe is toch in twee uurtjes vol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grootjestwins
  • Laatst online: 04-04 08:41
Beste Allen,

Afgelopen weekend maar eens mijn laadpaal project opgepakt.

Nadat ik eerder al de extra B16 ampere groep en kabel had aangelegd was het nu tijd om de Homeline om te bouwen voor thuisgebruik.
Bij aankoop van de Homeline was ik vergeten te vragen of er ook een abbonements lock op zat, waardoor ik genoodzaakt was hem om te bouwen naar een normale plug and play versie.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Aanschaffen EVSE DIN via een van de bekende kanalen.
- Bestaande CP en PP overzetten op nieuwe EVSE.
- A1 contact aansluiten op nieuwe EVSE DIN
- Zwarte 12V ader (LED ring) aansluiten op de + van de 230/12V trafo.
- Groene ader (LED ring) aansluiten op verbreekcontact 21/22 contactor.
- De min van de trafo aansluiten op de verbreekcontact 21/22 van de trafo.

Af er nu spanning op de laadpaal staat brand de groen LED ring. Af de contactor ingeschakeld worden door de EVSE dan brand de blauwe LED ring.

De blauwe LED ring was in originele staat al aangesloten op een van de hoofdcontacten van de contactor. Daar hoefde ik dus niets aan te veranderen.

Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk om een laadpaal van de beheerder te onkoppelen. Het enige wat je nodig bent is een nieuwe EVSE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLn_-V0fyudWENdLVlh4r-kS7tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vYuFkW7vX5azqqX3szJetLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFqNVU_wQaKwURyts6E_tTTScoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G52dPJF3xGgZ5apmyS4AswAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Middachten
Nou, het is dan eindelijk gelukt om de duo-laadpaal voor wat betreft het technische deel af te bouwen.
Het ging met wat horten en stoten. De groepenkast die ik bij Elektramat besteld had was verkeerd opgebouwd, ik had niet de juiste draadeindhulzen voor de draaddikte die ik wilde gebruiken, de wartels voor de uitgaande kabels pasten nét niet en dan komt er natuurlijk nog elke keer vertraging van PostNL overheen! En niet te vergeten: door een aansluitfout heb ik de voeding van de Smart EVSE opgeblazen :(

Maar goed, het is gelukt! Ik heb nu de volgende opbouw:
[list]
• 3 x 16A groep uit de meterkast (gaat straks 3 x 25A worden)
• Hoofdschakelaar 4 x 40A in groepenkast buiten
• Per laadgroep een 3 x 16A reguliere aardlek
• Per laadgroep een Smart EVSE met Residual Current Sensor en schakelknop
• Per laadgroep een 4 x 32A relais

De 'basis' materialen heb ik bij Elektramat gekocht en de EVSE spullen, incl. het relais, bij Stegen. De kabels komen bij Laadkabelwinkel.nl vandaan.
Het was de eerste keer dat ik een geconfigureerde kast bij Elektramat besteld heb. Ik dacht "handig, spaart weer wat werk". Werd hij met een verkeerde opstelling (hoofschakelaar onder, aardlek automaat boven) geleverd, ondanks dat de opgeslagen configuratie duidelijk alles op de onderste regel wilde hebben. Op zich niet heel veel werk om aan te passen, maar niet wat ik verwacht had.
Met het Eton schakelmateriaal ben ik wel erg tevreden. Mechanisch zit het veel beter in elkaar dan b.v. de Iskra relais. De aansluit terminals zijn veel solider en kunnen makkelijker/beter klemmend geschroefd worden.

De opbouw van de onderdelen zoals geleverd worden door Stegen is simpel en de connector strip voor de laagspannings aansluitingen maakt het net wat makkelijker om alles te monteren. Je moet alleen niet de L en N op L1 en L2 aansluiten! Dan gaat de voeding dood... stomme fout🤦🏻‍♂️. Maar gelukkig kon Stegen snel twee vervangende printjes leveren.
Nu had ik drie setjes besteld omdat ik ook op kantoor de bestaande 1-fase lader voor een 3-fase wilde vervangen en ik dezelfde componenten wilde gebruiken. Dus ik kon in elk geval één kant opbouwen en testen. Toen de printjes binnen waren heb ik deze snel omgewisseld en de andere helft ook afgemaakt. Beide helften werkten prima, alleen de Load Balancing functie gaf aan dat er geen communicatie mogelijk was. Wat bleek: de 'oude' module had nog een oude software versie, pfff.... gelukkig had ik twee modules gesloopt, dus had ik nu ook twee nieuwe printjes!

Uiteindelijk is het allemaal gelukt en staat het nu lekker 'load-balancing' te laden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjLMLHf0KKFA0F0xiSQ0FK5N8io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TBTYWH8HZrfRwU48XOY1kuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L1IXshvV4-sQC5pmtPH9yNVw3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuNO3p9roqOQYc1WbVhEe7WC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZIfTfiHwXU0OfZiE4w4W0mmIQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3JBrPcNqyJol0W1akDm9jVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hoe heb je de aardlek geregeld? Iedere EV moet eigen aardlek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
Het is tijd om mijn eerdere setup op te waarderen van 16A naar 25A (niet omdat het moet maar omdat het kan). Wat ik i.i.g. moet vervangen:
  • Hager ADM416G naar een ADM425G
  • EV laadkabel vervangen voor een 32A versie
  • YMVK van 2,5mm naar 6 mm
De vorige keer had ik geen soepele 6mm kabel en heb ik vaste kabel gebruikt. Weet iemand waar je de soepele kabel + draadhulzen kan kopen? De DIN klemmen om 6mm te kunnen aansluiten op een kleine diameter heb ik hier ook al zien passeren maar nog niet gevonden. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:59:
Ik zag eerder ook al een post langskomen van iemand die 1 aardlek gebruikte voor meerdere krachtgroepen. Scheelde aanzienlijk maar het mag dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mukky schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Ik zag eerder ook al een post langskomen van iemand die 1 aardlek gebruikte voor meerdere krachtgroepen. Scheelde aanzienlijk maar het mag dus niet?
Nee, dat mag niet. 1 type B aardlek per EV (of een maatregel per EVSE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Nee, dat mag niet. 1 type B aardlek per EV (of een maatregel per EVSE).
Op de foto lijk ik 2 x type B te zien maar wel allebei achter 1 type A. Is dat dan wel OK?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
In zijn omschrijving en op de foto staat bij iedere EVSE een residual current sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
JeroenE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:03:
[...]
In zijn omschrijving en op de foto staat bij iedere EVSE een residual current sensor.
Het grootste bezwaar is het ontbreken van een ophangbeugel voor de kabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
JeroenE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Goed gezien, met goed lezen kom je inderdaad een heel eind!

Zie ook eerder mijn discussie in dit topic over wat er precies nodig is.
Het was mij alleen niet precies duidelijk of de RCS ook voor de 30mA AC zou werken en ik wilde elke groep apart kunnen afschakelen. Het prijsverschil tussen schakelaar-automaat-aardlek/automaat is niet zo groot. Daarom zitten beide er nu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
mukky schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Het grootste bezwaar is het ontbreken van een ophangbeugel voor de kabel ;)
Helemaal mee eens!
Dit is ook nog maar een voorlopige opstelling. Er komt een gesloten kolom met daarin de schakelkast en iets om de kabel op te hangen. Of beter nog: uit te rollen. Ik heb in mijn auto werkplaats van die zelfoprollende kabel haspels. Zoiets, maar dan met 3-fasen + CP ader zou perfect zijn....

Heb je nog goede suggesties?

Ik zit ook te denken aan een vintage benzinepomp om daar het geheel in te monteren. Dat zou ook cool zijn.

Plannen zat, maar de basis werkt in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Staat in de tekst: alles gescheiden per laad unit!
Pagina: 1 ... 12 ... 80 Laatste