Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
ice-T106 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Dat zou inderdaad wel een nette oplossing zijn. Zou je toe kunnen lichten hoe je hardware matig de EVSE, sensorbox en de pc dan aan elkaar moet knopen? (is modbus serial neem ik aan?)
Ja dat klopt, je kan ethernet of usb converters gebruiken.

Wanneer je de usb/ethernet ontsluiting gebruikt kan je dit idd op een pc doen maar dan zit je vast aan allemaal tools die je primair handmatig moet bedienen. Home assistant of een andere dedicated domotica controller is handiger denk ik.

Hieronder mijn productie/laad overzicht in Home Assistant, daar moet dus nog de modbus aansturing bij voor de smartevse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5GQg7njRgHw3sNxD7N9mGX2jvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0yP6kIGYAP1GWgI9IRcC7c6j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
tux-87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Wat wel jammer is, is dat modbus geen meerdere masters kan ondersteunen. Als je de nieuwe sensorbox gebruikt, of een KwH meter via modbus dan is je SmartEVSE de bus master. Je kunt dan niet meer met een andere modbus master tegen de SmartEVSE praten voor zover ik het begrijp..
Klopt, maar ik @stegen , gebruikt een wat 'lossere' implementatie van het protocol. Hierdoor is het dus mogelijk om ook als slave tegen de master te praten. Zojuist telefonisch overleg gehad en dit is bevestigd. SmartEVSE modbus adress 1, 2-9 gereserveerd voor eventuele secundaire smartevse's. Sensorbox 10, alles daarboven kan je voor je eigen slave gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43
superyupkent schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Ja dat klopt, je kan ethernet of usb converters gebruiken.

Wanneer je de usb/ethernet ontsluiting gebruikt kan je dit idd op een pc doen maar dan zit je vast aan allemaal tools die je primair handmatig moet bedienen. Home assistant of een andere dedicated domotica controller is handiger denk ik.

Hieronder mijn productie/laad overzicht in Home Assistant, daar moet dus nog de modbus aansturing bij voor de smartevse
[Afbeelding]
Bedankt dit is precies waar ik naar op zoek was. Was inderdaad van plan om het in te integreren in een domotica systeem (in mijn geval nu OpenHab op een pc). Dat stuk komt wel goed.

Bedoelde meer het bus verhaal. Maar als ik het goed begrijp is de Smart_EVSE de master. En op dezelfde bus plaatsen we dan als slave de sensorbox en de usb/ethernet adapter als slave op dezelfde bus? En die kunnen in dit geval beide zowel lezen als schrijven?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
ice-T106 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:42:
[...] Maar als ik het goed begrijp is de Smart_EVSE de master. En op dezelfde bus plaatsen we dan als slave de sensorbox en de usb/ethernet adapter als slave op dezelfde bus? En die kunnen in dit geval beide zowel lezen als schrijven?
SmartEVSE is master, de sensorbox V2 is slave en verbonden met P1 poort van je slimme meter. Let wel op dat je goed kijkt naar de geschikte meters en of je meter DSMR5 kan praten. Anders CT klemmen.

De usb of ethernet RS485 slave die zet je vervolgens in serie in de bus en geef je adres 20. Dan kan je conform de registers op de github site gaan praten tegen de SmartEVSE. succes, zodra ik hier ana ben toegekomen zal ik mijn resultaten hier melden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:03
Sinds 2 weken een Passat GTE en nu ook een volledig werkende smartEVSE laadpaal in custom behuizing.
De Solar mode heb ik niet goed kunnen testen, maar dat komt nog wel (en ook niet zo relevant nu ik nog kan salderen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvaZBOaMgnxZSkEPfPYvkX4d8Xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBAZEQJ2RnKVoD3pevgYtJqb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZswvwCiAwKwtDVfcr6hEYqDDS0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pokkWjlnzaJ0tx4TN57wTT9E.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
k_delaat schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:13:
Sinds 2 weken een Passat GTE en nu ook een volledig werkende smartEVSE laadpaal in custom behuizing.
De Solar mode heb ik niet goed kunnen testen, maar dat komt nog wel (en ook niet zo relevant nu ik nog kan salderen)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er strak uit en goed voor iedereen te doen zo (en veilig ook denk ik). Nette stevige klemmen ook zo te zien. Misschien leuk om een soort standaard Bill of Materials te delen.

Voor de RS485 to Ethernet bridge zag ik dat ook daar mooie Din Rail versies van zijn:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXyj_pXGCk8her-kj8TS38hLNkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhoICmdXpZQGybJ2GB18hUK7.jpg?f=user_large
Dus ook dat is eventueel wel netjes te integreren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:44
Mijn laadpaal werkt inmiddels ook, getest met de Volvo V60 die ik nog heb van mijn werk. Blij mee! :D Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VId8d_WKcAedYlM46IkCgIrCC1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50pQQyqUmKMMQJUR6KRv8cec.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xteid-5fE-j7IeA8utSPFt2Tbrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLZNqwhRBtW140Q8sDWJqHpd.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn artikellijst is als volgt geworden:

WatWaarHoeveel
SmartEVSE controllerStegen€ 139
Sensorbox 2.0Stegen€ 59
DC residual current detectorStegen€ 59
LEDStegen€ 20
Hager ADM416GSander Vunderink€ 94,79
Hager ESC425SElektro Wandelt€ 17,42
Hager KDN463AElektro Wandelt€ 11,71
EV laadkabel 16A 5 meter voor TeslaEVchargeking€ 209
EV kabelhaakEVchargeking€ 9
EV opbergstekkerEVchargeking€ 23
Lasdoos AK1 met 3 M20 wartelsHornbach
XMVK kabel 13mHornbach€ 31,20
Wago 221-413 klemmenHornbach, niet online verkrijgbaar
Installatiedraad 6 mmHornbach, niet online verkrijgbaar
CAT6 kabelNog liggen thuis
Overig aansluitmateriaal (PVC, trekontlasting)Hornbach

Inclusief aansluitmateriaal en verzendkosten bij de verschillende webshops heb ik uiteindelijk zo'n € 700 uitgegeven. Daarvoor heb ik dan een slimme laadpaal die 11 kW kan leveren (3*16). Ik heb overwogen om 3*25A aan te leggen maar mijn auto kan het niet aan. Het is ook weer een extra uitgave aan materiaal.

Wat betreft het assembleren: Er staan al genoeg goede tutorials op dit forum over hoe je alles kunt monteren zoals deze, deze en deze dus die ga ik niet herhalen. Wel even kort mijn bijzonderheden op een rijtje:
  • Ik heb de aardlekautomaat en de magneetschakelaar van Hager gebruikt, de aardlekautomaat kon ik dan met een klem (KDN463A) allemaal tegelijk vastzetten. Ziet er mooi uit en werkt snel en netjes
  • Het gebruik van vaste installatiedraad is af te raden, ik heb overal 6mm gebruikt maar je bent lang bezig om alles netjes af te werken. Losse draad was echt beter geweest maar ik kon alleen een setje vinden bij Elektramat en dan moest ik nog een keer verzendkosten betalen
  • Ik heb een magneetschakelaar van 25A gebruikt in plaats van de 63A die ik vaak langs zie komen. Scheelt geld en maar weinig mensen zullen hun auto op 3*63A gaan laden :?
  • Ik heb de Sensorbox 2.0 aangesloten op mijn slimme meter (T-210D), werkt goed
  • Ik heb geen kWh meter aangesloten, kan de kosten niet declareren
Al met al was dit project goed te doen, ik ben zo'n 8 uur bezig geweest. Dank stegen voor de telefonische ondersteuning en iedereen in dit forum voor de hulp en inzichten. Nu nog wachten op mijn Tesla 8)

• mukky
mukky schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Ja graag want nu ben ik nog meer verward :) Ik wacht je fotootje even af, dank alvast
Inmiddels het antwoord gevonden (zie hier), het is PIN 2 die ervoor zorgt dat er een REQ naar de meter gaat. Ik heb deze (samen met pin 1 en 6) doorgeknipt maar het werkt helaas niet. Ik ga nu deze actieve spiltter bestellen, dan is het hopelijk opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k_delaat
  • Laatst online: 26-05 17:03
Bij deze mijn BoM:

WatWaarPrijs
Laadpaal
Famatel 8 modules IP65vekto.nl24,32
Smart EVSE v2.2stegen.com139,00
Eaton 25A 4 polig relaissandervunderink.nl16,50
DC/AC Residual Current Sensorstegen.com59,00
MPB22-A0F10E-612-T1Qnl.farnell.com21,18
2x Wago 2102-5201nl.farnell.com2,01
2x Wago 2102-5301nl.farnell.com2,44
3x Wago 2106-5301nl.farnell.com8,35
1x Wago 2106-5304nl.farnell.com2,88
1x Wago 2106-5307nl.farnell.com6,82
Flexibele draad 6mm2-
Adereindhulzen-
Kabelwartels-
Mennekes type2 kabel 3x32A 7.5mMarktplaats180,00
Eiken balkhoutdirect.nl13,65
Eiken plank-
Bison Rubber SealGamma15,99
Monocoat Hybrid Wood Protector Grey monocoatwebshop.nl15,00
Kabels
VO-YMvK-as 4x4mm 12mvekto.nl57,64
CAT7 kabel-
Meterkast
Eaton aardlekautomaat 3P+N B16sandervunderink.nl87,29
Eastron KWH meter SDM72Dsandervunderink.nl63,00
Smart EVSE sensorbox v2stegen.com59,00
3x Current Transformerstegen.com29,85

Subtotaal regelkast laadpaal: 282,50 + 180,00 laadkabel
Subtotaal houten paal: 44,64
Subtotaal kabels: 57,64
Subtotaal meterkast: 239,14
Totaal: 803,92

[ Voor 3% gewijzigd door k_delaat op 20-08-2020 16:15 . Reden: Totalen toegevoegd ]

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 17:27
mukky schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Ja graag want nu ben ik nog meer verward :) Ik wacht je fotootje even af, dank alvast
Heeft even geduurd. maar hier een fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HiFjw23.png

De zwarte draad is pin 1. Als je de splitter hebt dan zorg je dat pin van een van de aansluitingen aan de dubbele zijde verwijderd wordt (kan dmv draadje doorknippen, sommige frutselen de pin zelf eruit) Dus pin 1 van de enkele zijde gaat nog maar naar 1 aansluiting aan de dubbele zijde. De rest blijft intact.
Ik heb zelf De sensorbox aan de aansluiting zitten waar de pin verbroken is en m'n Pi aan de andere. Maar in principe maakt dit niet uit.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Maverick schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Heeft even geduurd. maar hier een fotootje:
[Afbeelding]

De zwarte draad is pin 1. Als je de splitter hebt dan zorg je dat pin van een van de aansluitingen aan de dubbele zijde verwijderd wordt (kan dmv draadje doorknippen, sommige frutselen de pin zelf eruit) Dus pin 1 van de enkele zijde gaat nog maar naar 1 aansluiting aan de dubbele zijde. De rest blijft intact.
Ik heb zelf De sensorbox aan de aansluiting zitten waar de pin verbroken is en m'n Pi aan de andere. Maar in principe maakt dit niet uit.
Dank voor de foto. Zojuist de P1 splitter van Tech4u ontvangen. Deze ingeplugd en wat bleek... het RJ11 stekkertje van de slimmemeterkabel was niet goed geknepen (DATA_REQ lampje knipperde onregelmatig). De P1 poort in de meter drukte 'm sterk aan maar de splitter niet, vandaar dat mijn splitter niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27
Nu blijkt dat mijn ICU compact mini van op marktplaats niet blijkt te werken, ga ik kijken om in die behuizing zelf een laadpaal te knutselen. Liefst zo goedkoop mogelijk aangezien ik de defecte laadpaal ook moet afschrijven :'( .
Ik heb een 2016 Leaf die maar eenfasig kan laden en ik vermoed dat binnen dit en een aantal jaar er een laadpaal komt via het werk van mijn vrouw (bedrijfswagen) dus toekomstgericht moet hij niet echt zijn. Ik heb smartEVSE en simple EVSE bekeken en volgens mij is simple EVSE het goedkoopste. Het scheelt maar een paar euro met smartEVSE maar simple EVSE heeft als voordeel dat je via wifi statistieken e.d kan bekijken/configureren:
  • EVSE din: 79,90
  • EVSE wifi: 34,90
  • 5V voeding wifi: 14,90
  • 2 poort relay (via lokale dhz)
prijzen zijn van https://www.evse-wifi.de/

Iemand nog tips of opmerkingen? De behuizing en kabel kan ik recupereren van de ICU compact net als een led en eventueel de kWh meter (in theorie heb ik de wifi dus niet nodig om mijn verbruik te monitoren maar als het toch kan :9~ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:19

houthakker

Poehé

Horla schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:05:
Nu blijkt dat mijn ICU compact mini van op marktplaats niet blijkt te werken, ga ik kijken om in die behuizing zelf een laadpaal te knutselen. Liefst zo goedkoop mogelijk aangezien ik de defecte laadpaal ook moet afschrijven :'( .
Ik heb een 2016 Leaf die maar eenfasig kan laden en ik vermoed dat binnen dit en een aantal jaar er een laadpaal komt via het werk van mijn vrouw (bedrijfswagen) dus toekomstgericht moet hij niet echt zijn. Ik heb smartEVSE en simple EVSE bekeken en volgens mij is simple EVSE het goedkoopste. Het scheelt maar een paar euro met smartEVSE maar simple EVSE heeft als voordeel dat je via wifi statistieken e.d kan bekijken/configureren:
  • EVSE din: 79,90
  • EVSE wifi: 34,90
  • 5V voeding wifi: 14,90
  • 2 poort relay (via lokale dhz)
prijzen zijn van https://www.evse-wifi.de/

Iemand nog tips of opmerkingen? De behuizing en kabel kan ik recupereren van de ICU compact net als een led en eventueel de kWh meter (in theorie heb ik de wifi dus niet nodig om mijn verbruik te monitoren maar als het toch kan :9~ ).
Ik vond 34,90 teveel voor een Wemos D1 module... (zie ook mijn post) Overigens moet die wifi module ook nog ergens geplaatst worden (en liefst in een behuizing. Als je niet veel plek hebt kun je nu ook kijken naar de EVSE-WiFi 2.0 „Base“, alleen in 1 voor 129 euro.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
mja maar 129,90 is wel een heel stuk meer dan 34,90+14,90. Ik vind overigens de evse wifi 1.0 niet meer terug in de shop dus mogelijk moet ik dit gewoon laten varen en gewoon enkel de din bestellen. Als ik het via evracing doe, is het nog eens 19,90 goedkoper. Dan hergebruik ik de kWh meter en schrijf ik het verbruik gewoon in een boekje zoals ik bij het tanken deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is er mis met een fotootje maken? Simpeler dan opschrijven in een boekje en redelijk waterdicht (waterdichter dan opschrijven in een boekje).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 21:21
Wie weet waar je die Duosida Female Type 2 crimp/solder contacten kan kopen? Foutje met solderen gemaakt en krijg het niet warm genoeg meer om fatsoenlijk te hergebruiken. Een schroef contact is ook prima wat mij betreft. Geen zin om een nieuwe female stekker te komen alleen daarvoor. Op Ali en Ebay kan ik ze niet vinden, vreemd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ik heb gisteren ontdekt dat hier in Vlaanderen vanaf 2022 de mensen met een EV gestraft worden aangezien je meer gaat moeten betalen als je een piek hebt van 3,15kW. Het wordt moeilijk daar onder te blijven aangezien ik al niet tegelijk mijn oven, warmtepomp en waterkoker mag aanzetten...

Weet er iemand of je met smart evse met behulp van de sensorbox kan instellen dat er nooit in het totaal meer dan die 3,15kW verbruikt wordt en hij dus het laden indien nodig (extreem) kan terugschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Horla schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:07:
Ik heb gisteren ontdekt dat hier in Vlaanderen vanaf 2022 de mensen met een EV gestraft worden aangezien je meer gaat moeten betalen als je een piek hebt van 3,15kW. Het wordt moeilijk daar onder te blijven aangezien ik al niet tegelijk mijn oven, warmtepomp en waterkoker mag aanzetten...

Weet er iemand of je met smart evse met behulp van de sensorbox kan instellen dat er nooit in het totaal meer dan die 3,15kW verbruikt wordt en hij dus het laden indien nodig (extreem) kan terugschroeven?
Dit zal lastig zijn door de lage grens van 3,15kW. Je kan je netinstelling niet lager zetten dan 10A en de minimale laadinstelling niet lager dan 6A. Dan zou je dus niet lager dan 4,1kW komen met harde instellingen.
Als dit experiment verder gaat dan regio's en straks in grote delen van België geïmplementeerd zal worden is het misschien handig om aan @stegen tegen te vragen of hij een update kan schrijven voor de gebruikers in België. Of je schrijft zelf een eigen firmware waarin je deze functies gaat maken. Als ik uitga van mijn eigen Tesla en deze regels betekent dit effectief dat je alleen zou kunnen opladen in Solar mode (met minimaal 4A per fase en 2A per fase import)

Klinkt alsof er hoe dan ook een forse investering nodig is in het net als dit soort maatregelen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten, en komt het inzicht dat het 's nachts niet zo veel uitmaakt dat er een piek is, of gaan ze afrekenen op het 95e percentiel. Volgens mij is de regeling nog in een voorbereidend stadium en nog niet definitief.

Zoals de regeling nu wordt voorgesteld is te stupide voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Horla Het ligt er natuurlijk ook aan wat de prijzen zijn. Het artikel zegt alleen dat mensen die onder de 3,15 kW blijven gemiddeld 50 euro besparen. Betekent dat dan wanneer je boven de 3,15 kW komt je die 50 euro niet bespaard, maar hetzelfde blijft betalen als je nu al gewend bent?

Ik heb even gezocht op "vreg stroompiek", maar ik kom enkel op nieuwssites uit die min of meer hetzelfde schrijven (vaak nog veel korter). Ik vind wel deze site: https://www.vreg.be/nl/ni...2-voor-alle-netgebruikers maar ook daar kon ik nergens een tabelletje vinden met "pieken" en de bijbehorende kosten. Die 3,15 kW vond ik trouwens zo snel ook nergens, als men al iets noemt gaat het over 2,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
superyupkent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:13:
[...]
Dit zal lastig zijn door de lage grens van 3,15kW. Je kan je netinstelling niet lager zetten dan 10A en de minimale laadinstelling niet lager dan 6A. Dan zou je dus niet lager dan 4,1kW komen met harde instellingen.
Boven de 3,15kW per fase wordt als piek gezien mag ik hopen? Die 3,15kW is arbitrair gekozen? Als het maar geen succes wordt, anders gaan ze dit straks ook in NL invoeren om extra inkomsten te genereren en niet te hoeven investeren in een beter netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het plan in Nederland is anders (gelukkig), beprijzing per tijdseenheid (en dan niet per maand maar per kwartier of per 5 minuten). Dan zou dit soort piek plannen heel anders en veel beter uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix In Nederland betaal je al lang per capaciteit, alleen is dat een vast bedrag per jaar en is het gebaseerd op de zekering van de netbeheerder en niet op je daadwerkelijke gebruik. De onderste paar tarieven zijn niet zo hoog, maar als je overstapt naar meer dan 3x 25A ga je gelijk fors meer betalen. Of je het nu gebruikt of niet maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@daemonix/@JeroenE In een van de presentaties staat Nederland al gemarkeerd als 100% gebaseerd op piekvermogen. Dan vind ik dat Belgische voorstel nog niet eens heel slecht tov wat er nu in Nederland ligt, wij tweakers gaan toch wel knutselen op de piek slim te regelen ;) Voor zover ik kon zien nemen ze trouwens het gemiddelde vermogen per kwartier als "piek", dus je hebt nog wat marge om kortstondig een waterkoker te gebruiken :P

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ben serieus aan het overwegen om een Fivira Combi stijl een lader te maken voor thuis die eventueel ook mee te nemen is al super mobiele lader.
Ten eerste: goed idee?
Ten tweede: Iemand een goed idee voor een muur doorvoer en toch de lader mee te kunnen nemen? (unit mag zowel binnen als buiten hangen)(stuk afkoppelbare kabel die in de muur blijft is acceptabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rimco Ja, dat is ook zo. Bijvoorbeeld bij Stedin ( = een netbeheerder) betaal je enkel voor de aansluiting:
1x 10A 90 euro
3x 25A 230 euro
3x 35A 887 euro
3x 50A 1287 euro
etc.

Per jaar en inclusief BTW. Die 10A wordt nog wel eens gebruikt door VVE's om het licht in het portiek te laten branden bijvoorbeeld.

Dan heb je dus nog geen enkele kWh gebruikt!

De netaansluiting in de meterkast is afgezekerd op het vermogen waar je voor betaald. Dus als je een 3x 25A aansluiting hebt en je gaat 35A gebruiken op een fase dan knalt de zekering (van die fase) vanzelf. In nieuwere huizen is dat een automaat die je dan zelf weer aan kan zetten, in de meeste (denk ik) huizen moet je de netbeheerder laten komen om een nieuwe smeltzekering te plaatsen (dat kost een paar honderd euro).

De letterlijke tekst in de "veelgestelde vragen" is
De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt.
Er staat nergens dat dit gemiddeld is over het kwartier, enkel dat het per kwartier wordt bekeken.

Ik heb geen idee waarom, je kan natuurlijk net zo goed kijken wat het hoogste vermogen van de maand is, dat maakt immers niets uit. Wellicht voeren ze nu al per kwartier in omdat ze daar in de toekomst iets mee willen?

Vermogen heeft op zich natuurlijk helemaal niets met tijd te maken. Als je de waterkoker aanzet en die gebruikt maximaal 2500 W dan is je piekvermogen dus 2,5 kW.

Of denk jij dat ze dan iets doen als: je hebt in een kwartier 500 Wh gebruikt, dus je piekvermogen is 2 kW ? Dat zou betekenen dat als je waterkoker er 2 minuten over doet om het water te koken dat je het beste om xx:14 (of xx:29, xx:44 of xx:59) die aanzet zodat je 1 minuut in het eerste kwartier hebt en 1 minuut in het tweede kwartier zodat je kwartierpiek het laagste is?

Als iedereen dat gaat doen dan krijg je op als die "grensminuten" juist enorme pieken in het gevraagde vermogen van je net, dus dat is juist contraproductief als je het wil afvlakken.

Dat krijg je toch al een beetje binnen 1 maand. Stel dat je (om wat voor reden dan ook) een kwartierpiek hebt te pakken van 5kW. Dan kan het jou de rest van de maand dus geen fluit meer schelen als alles tegelijk draait, want die piek heb je toch al te pakken.

Edit: vandaar dus dat ik denk dat ze het per kwartier willen gaan bereiken want dan kan je voor mensen die langdurig veel stroom gebruiken op een gegeven moment ook invoeren dat het aantal kwartieren in een maand ook belangrijk is. Dus 1 kwartier een piek van 5kW is (ik noem maar wat) 50 cent. En als je dan 400 kwartieren een piek van 5kW hebt gehad mag je 400 keer 50 cent betalen.

@ice-T106 Ik weet niet wat een Fivari Combi lader is (en google was niet mijn vriend). Maar als je iets makkelijk wil afkoppelen dan zou ik zeggen: deze in combiantie met deze.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 25-08-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
[b]JeroenE in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @
[...]

@ice-T106 Ik weet niet wat een Fivari Combi lader is (en google was niet mijn vriend). Maar als je iets makkelijk wil afkoppelen dan zou ik zeggen: deze in combiantie met deze.
Zoiets: http://www.fivari.be/Combi.html
Ja die was ook mijn eerste gedachte. Maar om deze nu aan de buitenkant van de muur te doen mijn de hele lader ernaast is inderdaad het makkelijkste maar ook wel de minst elegante optie denk ik. (en om het "smart" te maken moet en dan nog een klein afkoppelbaar kabeltje naar binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ice-T106 Het Smart gedeelte zal je onderweg toch niet kunnen gebruiken, neem ik aan. Ook al kan je ergens een CEE stopcontact gebruiken dat wil niet zeggen dat je dan ook toegang hebt tot de meterkast om het totale vermogen wat al gebruikt wordt te bepalen.

Je hebt dan meer aan een mobiele lader waar je met de hand op in kan stellen wat het maximale vermogen is dat gebruikt mag worden, denk ik.

Ik zou persoonlijk ook liever een losse lader in de auto hebben liggen die er altijd in ligt. Want zo'n demonteerbare aan de muur ga je toch ook niet continu meenemen en dan heb je hem altijd precies niet bij wanneer je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:05:
@ice-T106 Het Smart gedeelte zal je onderweg toch niet kunnen gebruiken, neem ik aan. Ook al kan je ergens een CEE stopcontact gebruiken dat wil niet zeggen dat je dan ook toegang hebt tot de meterkast om het totale vermogen wat al gebruikt wordt te bepalen.

Je hebt dan meer aan een mobiele lader waar je met de hand op in kan stellen wat het maximale vermogen is dat gebruikt mag worden, denk ik.

Ik zou persoonlijk ook liever een losse lader in de auto hebben liggen die er altijd in ligt. Want zo'n demonteerbare aan de muur ga je toch ook niet continu meenemen en dan heb je hem altijd precies niet bij wanneer je hem nodig hebt.
Dat klopt helemaal. Is dan gewoon een domme 22kW lader (en laad je de sensorbox lekker thuis in je meterkast). En je moet eerst op de Smart-EVSE wat settings aan passen. (max vermogen regelen kan ook). Dus technisch is het inderdaad allemaal wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:44:

De letterlijke tekst in de "veelgestelde vragen" is
[...]
Er staat nergens dat dit gemiddeld is over het kwartier, enkel dat het per kwartier wordt bekeken.
Kwartiervermogen: het gemiddeld afgenomen of geïnjecteerd vermogen over een periode van een kwartier, uitgedrukt in kilowatt (kW) of megawatt (MW) in geval van actief vermogen, in kilovar (kVAr) of megavar (MVAr) in geval van reactief vermogen, en in kilovoltampère (kVA) of megavoltampère (MVA) in geval van schijnbaar vermogen
Had ik ergens gezien in een presentatie, maar deze komt uit Technisch reglement distributie elektriciteit. Anyways, beetje offtopic ;) Al kan je deze informatie natuurlijk wel gebruiken door je auto 1 minuut op te laden en 14 minuten te wachten :P

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rimco Aha, dat maakt het voor het laden van je auto wel simpeler. Stel dat die met maximaal 3,6 kW laadt dan kan je dus 7m30s laden en dan 7m30s wachten, dan weer 7m30s laden, dan weer wachten etc. Je laadtijd wordt dan wel 2 keer zo lang. Voor 3 fase laden wordt het dan mag je (met wat veiligheidsmarge) maar 2m15s laden en moet je 12m45s wachten. Het laden duurt dan ruim 6 keer zo lang.

Het wordt ook een situatie waarin een thuisaccu steeds interessanter wordt. Die kan je immers continu laten laden met weinig vermogen en die vangt dan de pieken op als je de auto wil laden of meerdere apparaten tegelijk aan doet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leuk plan maar werkt niet. Onder de 6 A laden de meeste auto's niet. Het Belgische plan is fundamenteel anders dan het max vermogen dat je in Nederland mag afnemen.

Alleen al een oven van 4 kW aanzetten is al een probleem in België. De 5 punten van onze kookplaat tegelijk aan (11.2 kW) kost dan letterlijk een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hier ook nog een interview met de woordvoerster van de vreg. Daar lees ik niet veel duidelijkheid buiten het feit dat je volgens hen een slimme laadpaal moet installeren (die bestaat blijkbaar wel nog niet want als zelfs de smart evse niet zo laag kan terugschakelen/zichzelf kan uitschakelen, vermoed ik dat dit bij alternatieven ook niet het geval is) of je maar een thuisbatterij moet kopen.

Binnenkort moet je dus niet alleen een oprit hebben voor je een EV mag kopen maar ook een thuisbatterij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ook met een thuisbatterij ga je het niet redden. 3,15 kW gedurende 24 uur afnemen levert je 75,6 kWh op. Die gaan linea recta de EV in. ;) Zonnepanelen schijnen niet veel op te brengen in de winter, dus dat gaat je ook al niet helpen. En wat doe je in de zomer? Dan woont de EV meestal overdag niet thuis, dus die kan je niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29
Weet iemand of je een newmotion advanced (of z'n voorganger) achteraf nog kan voorzien van een vaste laadkabel. Ik heb hier nu één liggen met alleen een socket.
https://nm-store.nl/produ...-Lxlc2fo1iPUaAg_QEALw_wcB

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
@daemonix : ik denk niet dat ik er rekening mee ga houden met mijn laadpaal. Ik heb zojuist de oven aangezet samen met de tv (en een aantal continue verbruikers zoals koelkast, diepvries en nas), nergens zijn er lichten aan en ik zit op 3826watt. De oven moet voorverwarmen en daarna de pizza er 13min in dus ik zit sowieso boven die 3,15kW...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dv8yQFnXtU2hOak3mjmDO3nLEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iETrlxzImTL48odZamRabsEY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Horla schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:31:
Hier ook nog een interview met de woordvoerster van de vreg.

Binnenkort moet je dus niet alleen een oprit hebben voor je een EV mag kopen maar ook een thuisbatterij ;)
Als ik dit lees is er nog ruimte tot aanpassing. Denk dat dit niet haalbaar is zodra mensen dit snappen en op de rekening terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Even nagekeken, onze piek van vandaag was 4812 W. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen auto's opladen, alleen kookplaat en oven. België is gek aan het worden. Gelukkig woon ik in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Rimco Nederland staat inderdaad bekend om piekvermogen, dat ligt echter ietsjes hoger: voor een standaard prijs kun 24/7 3x 25 A afnemen, oftewel 17,25 kW. Dat is 5,4x zo veel als bij onze zuiderburen. En dan wordt er niet naar pieken gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

timovd

Voorsprong door techniek

Appie Heijn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:52:
Weet iemand of je een newmotion advanced (of z'n voorganger) achteraf nog kan voorzien van een vaste laadkabel. Ik heb hier nu één liggen met alleen een socket.
https://nm-store.nl/produ...-Lxlc2fo1iPUaAg_QEALw_wcB
Moet een Tweaker toch wel lukken? Open maken en kijken of de kabel ergens door kan (anders en waterdichte wartel). Vervolgens de draden loshalen die nu op de aansluiting zitten en dan zelf de kabels van de vaste kabel er op monteren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
timovd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Moet een Tweaker toch wel lukken? Open maken en kijken of de kabel ergens door kan (anders en waterdichte wartel). Vervolgens de draden loshalen die nu op de aansluiting zitten en dan zelf de kabels van de vaste kabel er op monteren.
Klinkt als een leuke uitdaging. Maar als ik het goed begrijp is dit niet even snel te fixen. Ik had echter de verwachting/hoop, omdat een groot aantal websites een soort van configurator hebben, wel/geen vaste kabel en vervolgens ook nog de lengte die variabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Appie Heijn, ik verwacht dat het vrij gemakkelijk is, omdat ze ook al een model hebben met vaste kabel en dat de behuizingen waarschijnlijk allemaal van de zelfde rollende band komen. Heb je m al eens opengemaakt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@daemonix Ik weet niet wat de huidige Belgische tarieven zijn, maar ik vind met de huidige doelstelling voor all-electric de prijzen voor 3x35A disproportioneel. Met een redelijk grote woning loop je daar namelijk al tegen aan. Voor zover ik weet zie je in het buitenland wel eerder dit soort aansluitingen omdat ze daar dit niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ach wel nee, 3 x 25 A volstaat echt wel. 2 ovens, vaatwasser, wasmachine, droger, 11.2 kW kookplaat, 5 servers, 6 switches, Oled TV en 2 EV's. Gaat prima samen. Kom nooit aan de max, Loadbalancing op 1 van de EV's (want die zit op een meer gebruikte fase), de andere gewoon botweg op 16 A. Volgend jaar komen daa zonnepanelen, warmtepomp, accu's en airco nog bij. Gaat geen probleem opleveren.

Waarom klaag je dat 3 x 35 A nodig is?

Edit: ik vergeet de werkstations, laptops, quooker nog. Net als andere slurperts zoals de 2 hifi sets (met actieve speakers met ieder 3 eindtrappen, en de klasse A eindbakken voor set 2). :P Doet niet onder voor een sauna ben ik bang.

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 26-08-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@daemonix Vanuit het verleden (sinds de koop) had dit huis al 3x35A (vanwege een grote 3-fase pomp en elektrisch koken waarschijnlijk). De pomp is niet meer relevant, maar met de toekomst in het vizier hebben wij besloten deze aansluiting zo te laten om te voorkomen dat we binnenkort het weer moeten aanpassen.

Koken is nog steeds elektrisch (11kW), WP van 32kW is 10kW elektrisch (beetje groot, maar dat komt door deze specifieke uitvoering waar ook airco units op zitten en aansluiting op zwembad/jacuzzi later) en voor EV hou ik rekening met 13kW. Met een beetje load balancing zou dit nog wel lukken, maar met een geplande sauna+stoomcabine (11kW samen), Quooker (2kW), stukje elektrische vloerverwarming (2kW) en het bubbelbad(3kW) in de badkamer en een bronpomp van 1,5kW ga ik het eerst eens monitoren voordat we terug gaan naar 3x25A ;) Het zijn ook ouderwetse smeltzekeringen, dus even aanzetten is er niet bij. Edit: Was de 11kW doorstromer vergeten die de backup zal zijn mocht er iets mis zijn met de WP/boilers.

PV wordt 15kWp, dus dat zou het overdag wel redelijk kunnen compenseren, maar mocht dat ooit nog worden uitgebreid gaan we wellicht al over de 17kW heen met alleen al teruglevering. Meterkast heb ik net vervangen en is geschikt voor 3x63A, dus daarom is het zo jammer dat het vastrecht zo hoog moet zijn als je een beetje gek wilt doen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 26-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
timovd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01:
@Appie Heijn, ik verwacht dat het vrij gemakkelijk is, omdat ze ook al een model hebben met vaste kabel en dat de behuizingen waarschijnlijk allemaal van de zelfde rollende band komen. Heb je m al eens opengemaakt?
Dat dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFYoBtjJlPS8DrOfeIOZ99Na_QU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM38H0diEQ5kJzTEnd7bbyxJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VujHH2_2sT935MturoLKNf1A8no=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49xz40lSsLkUkCpSNI7kslMg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_yQ_DFUgCDRx_CATzaMnvG8Tdk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3yMB6jC272WhzwwFtbZQdtb.jpg?f=fotoalbum_medium

Het spanninggedeelte is piece of cake, zelfs al voorbereid met kabelklemmen. Echter het enige wat nog lastig kan worden is een passende connector vinden voor de "communicatie met de auto bekabeling"
En klopt het dat een 5mtr kabel 3x32A ruim €200 moet kosten? Of zoek ik niet bij de juiste websites.

Wel bijzonder trouwens, heb 2 reacties terug gekregen van laadpaal webshops, "nee meneer, een vaste kabel kan niet. U zult een nieuwe laadpaal moeten kopen"

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Appie Heijn, onderin zit dus al een klem voor je kabel (zowel laadkabel als aanvoer). Ja, die dingen zijn duur. Het zijn 6mm2 aders en de kabel moet ook geschikt zijn voor diverse weersomstandigheden, dus ik zou er niet op bezuinigen.
Als het alleen voor communicatie is, kun je wellicht wel solderen en er een krimpkousje omheen doen. Is dat die laatste foto met drie aders? Knip ze kan niet op gelijk hoogte af, maar een centimeter uit elkaar.
En zo'n webshop wil natuurlijk verkopen. Een prima antwoor voor een niet-Tweaker van de webshop.

• Appie Heijn
timovd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:50:
@Appie Heijn, onderin zit dus al een klem voor je kabel (zowel laadkabel als aanvoer). Ja, die dingen zijn duur. Het zijn 6mm2 aders en de kabel moet ook geschikt zijn voor diverse weersomstandigheden, dus ik zou er niet op bezuinigen.
Als het alleen voor communicatie is, kun je wellicht wel solderen en er een krimpkousje omheen doen. Is dat die laatste foto met drie aders? Knip ze kan niet op gelijk hoogte af, maar een centimeter uit elkaar.
En zo'n webshop wil natuurlijk verkopen. Een prima antwoor voor een niet-Tweaker van de webshop.
Klopt, dat is de laatste foto, en denk 3 voor comm met de auto en 2(geel en paars) voor het locken van de stekker in het laadstation? Ben benieuwd of het zo simpel werkt. Of dat hij toch nog over de zeik gaat dat hij de stekker niet kan locken op het laadstation.

Indien het wel kan dan zou zo’n webshop gewoon moeten antwoorden, ja het kan, wij kunnen u de kabel leveren voor x bedrag. Een elektricien kan het voor u monteren. Maar helaas ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:42:
Het spanninggedeelte is piece of cake, zelfs al voorbereid met kabelklemmen. Echter het enige wat nog lastig kan worden is een passende connector vinden voor de "communicatie met de auto bekabeling"
En klopt het dat een 5mtr kabel 3x32A ruim €200 moet kosten? Of zoek ik niet bij de juiste websites.
Wat voor kabel bedoel je nu precies? Een 32A kabel van de laadpaal naar een stekker kost bijvoorbeeld 14 euro de meter (en minder als je 5 of 10 meter neemt). Een 3 aderige "gewone" kabel (dus zonder de extra communicatie) is goedkoper en kost bijvoorbeeld 2 euro per meter.

Of bedoel je een kabel met een stekker er aan? Die stekkers kosten (in Nederland) rond de 100 euro dus met een stuk kabel erbij zit je dan al snel richting de 200 euro.
Wel bijzonder trouwens, heb 2 reacties terug gekregen van laadpaal webshops, "nee meneer, een vaste kabel kan niet. U zult een nieuwe laadpaal moeten kopen"
Wat ze bedoelen is dat zij dat niet aanbieden, maar wel een nieuwe laadpaal met een vaste kabel :P

Edit:
Appie Heijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:25:
Klopt, dat is de laatste foto, en denk 3 voor comm met de auto en 2(geel en paars) voor het locken van de stekker in het laadstation?
Ik denk eerder andersom. Bij een laadpaal met stopcontact zijn er 2 draden nodig. 1tje voor de communicatie met de auto en 1tje om te ontdekken of er een stekker in het stopcontact zit en wat de capaciteit van de gebruikte kabel is. Dat zullen de gele en paarse wel zijn (of andersom natuurlijk).

De meeste actuators werken met 3 draden. 2 voor de stroom en 1 om aan te geven of hij dicht (of open) moet zijn.
Of dat hij toch nog over de zeik gaat dat hij de stekker niet kan locken op het laadstation.
Meestal zit er geen detectie op de locking pin.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenE op 27-08-2020 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:44:
In nieuwere huizen is dat een automaat die je dan zelf weer aan kan zetten, in de meeste (denk ik) huizen moet je de netbeheerder laten komen om een nieuwe smeltzekering te plaatsen (dat kost een paar honderd euro).
Niet mijn ervaring, bij ons zijn ze wel 3 keer de smeltzekeringen kostenloos komen vervangen (bouwvakkers die 2 verwarmers op 1 fase aansloten). Ik begreep van de monteur dat het vervangen van de smeltzekeringen altijd gratis was en dat de zekeringen een stuk toleranter waren dan de schakelautomaten, handig voor als de Quooker ineens aanspringt tijdens het koken (inductie + oven) en de Tesla z'n 5 seconden nodig heeft om de laadstroom af te zwakken.

Ik ga het straks eens in de praktijk zien, nog even wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hangt dat niet van de netbeheerder af? De een wel en de ander niet gratis?

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
Ongetwijfeld een domme vraag maar ik heb een begrip vraagje over de logica van het laden:

de laadpaal zet geen spanning op de stekker van de auto totdat ie weet dat er een auto aan hangt. Dat weet die doordat er een weerstand komt op een signaaldraad (de dunne zeg maar). Vervolgens zet die spanning op de stekker (of z'n stopcontact in mijn geval, ik heb een kabel met aan beide zijden stekkers)
De auto merkt dat er spanning op z'n laadstopcontact staat en zet z'n laadprogramma in werking.

klopt dit zover?

Gedurende het laden varieert de stroom maar daar heeft de paal niks mee te maken, dat regelt de auto. Zodra de accu vol is, loopt er geen stroom meer naar de auto maar blijft de spanning er wel op staan (tenzij de auto die weerstand veranderd en de paal niet meer 'weet' dat er een auto aan hangt en de spanning weer uitschakelt c.q. de stekker eruitgetrokken wordt)

welnu mijn vraag: als ik de auto er aan hang, en de stekker naar de auto op spanning zet. Dan gaat de auto toch gewoon laden volgens z'n eigen protocol?
Praktisch: de hele kast logica eruit en direct verbinden. Aan of uitzetten met de automaat (of met een schakelaar die het relais in de kast bediend) en klaar. Wat mis ik hier? (behalve features als load balancing, logging en dat soort extras buiten het laden zelf)

Oftewel: ik heb in feite die hele evse regelarij niet nodig om te kunnen laden toch? Ja, wel voor het automatisch detecteren en alleen dan de kabel op spanning zetten, en voor eventuele stroomsterkteregeling maar verder?
Dus als ik degene ben die bepaald of er een auto aan hangt, en 220 op het stopcontact van de paal zet dan werkt het laden toch al?
De reactie van de paal op de weerstand die de auto veranderd om spanning te krijgen hoeft niet, doe ik zelf.
Bij vol kan de spanning eraf (waarom?) maar dat hoeft ook niet, doe ik zelf. De accu wordt niet overladen want dat regelt de auto zelf wel.
Wel blijft er dan spanning op de kabel staan c.q. op het stopcontact van de kast aan de gevel. Maar wat maakt dat uit? De autostekker kan ik er nu ook gewoon uittrekken zonder rare gevolgen en mijn buitenstopcontacten elders gaan ook nooit uit. En die zitten ook op een 16A automaat.

Ik heb een bestaande kast met sim erin en om de paal aan te zetten willen de diverse partijen geld voor hebben terwijl ik hun diensten niet nodig heb. Optie is dus om er een smart-evse in te prutsen maar ik vraag me af waarom ik dat moet doen als ik alleen maar een aan/uit paal hoef. Mijn auto (Outlander) kan 16A laden maximaal en heeft dus geen 3fase met slimmigheden nodig. En de kast hangt aan mijn gevel dus ook geen derden die komen laden. Load balancing hoeft ook niet, 1 fase voor de auto, andere fasen voor de rest. Opvolger auto = nieuwe laadpaal met wat tegen die tijd nodig zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
phrancus schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:32:
de laadpaal zet geen spanning op de stekker van de auto totdat ie weet dat er een auto aan hangt. Dat weet die doordat er een weerstand komt op een signaaldraad (de dunne zeg maar). Vervolgens zet die spanning op de stekker (of z'n stopcontact in mijn geval, ik heb een kabel met aan beide zijden stekkers)
De auto merkt dat er spanning op z'n laadstopcontact staat en zet z'n laadprogramma in werking.

klopt dit zover?
Volgens mij gaat er over de dunne draad wel meer dan alleen een weestand, ik kan het protocol zo even niet vinden maar de auto krijgt van de SmartEVSE te horen met welke laadstroom hij mag laden (en dat baseert-ie weer op de input van de sensorbox). Overigens was mijn reden om zelf te bouwen ook om niet vast te zitten aan een abonnement, nergens voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
phrancus schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:32:
Oftewel: ik heb in feite die hele evse regelarij niet nodig om te kunnen laden toch?
Nee, zonder het 1kHz PWM bloksignaal zal je auto niet gaan laden:
Wikipedia: SAE J1772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Aha, duidelijk. Ik moet dus iets hebben dat die SAEJ1772 verhaal regelt. Tja, dan ontkom ik niet aan de smartEVSE vrees ik. Had gehoop het ding eenvoudig te kunnen aanpassen voor z'n eenvoudige taak maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phrancus je zou eventueel ook zelf een PWM signaal kunnen maken. Als je de laadsnelheid met de laadpaal niet wil verlagen hoef je dat niet eens variabel te maken.

Maar je moet dan wel met de hand de elektriciteit er op zetten (en afhalen).

Het hele idee van een laadpaal is dat er ook allerlei veiligheidschecks in zitten en er niet zomaar elektriciteit op de pinnen staat. Dat soort zaken mis je dan wel. Als iemand de kabel los kan trekken dan is er ineens een kabel waar stroom op staat. Een laadpaal schakelt de stroom vanzelf af als de kabel los getrokken wordt.

Tenzij je de omgeving heel goed kan controleren (bijvoorbeeld een afgesloten garage ofzoiets) zou ik dat niet zo maar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
De laadsnelheid regelt de auto zelf en voor het huis hoef ik dat (nog) niet. En zodra ik dat wel hoef verwacht ik niet dat dat met deze auto zal zijn en dus een modernere en dus een hogere laadsnelheid en dus een nieuwe paal.

Tja die pinnen, daar zit bij een gewoon buitenstopkontakt ook spanning op en een simpeler klepje dan dit. Kan me er meer bij voorstellen als zo'n ding met 32A of meer gezekerd zou zijn.

Maar ik begrijp je punt en deel de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
phrancus schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:54:
Tja die pinnen, daar zit bij een gewoon buitenstopkontakt ook spanning op en een simpeler klepje dan dit. Kan me er meer bij voorstellen als zo'n ding met 32A of meer gezekerd zou zijn.

Maar ik begrijp je punt en deel de zorg.
Afhankelijk van de diepte van de individuele pinnen loop je het risico van een vonkboog als de blokgolf eerder de auto bereikt dan de fases. Ik weet niet of de stekkers daarop berekend zijn. Leuk experiment maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer risico's ik zie voor de relatief kleine besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mukky schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:17:
[...]

Afhankelijk van de diepte van de individuele pinnen loop je het risico van een vonkboog als de blokgolf eerder de auto bereikt dan de fases. Ik weet niet of de stekkers daarop berekend zijn. Leuk experiment maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer risico's ik zie voor de relatief kleine besparing.
Ik weet het wel. Die zijn daar NIET op berekend. Niet aan beginnen. Echt niet. Als in heel echt niet. Dat zijn risico's die je gewoon niet wilt lopen.

Edit: overigens is het gewoon verboden om aanraakbare onderdelen onder netspanning te hebben staan, en dat zou precies het gevolg zijn van de constructie. De EVSE zit er niet voor niets tussen...

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 05-09-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Ok. message understood. Laadlogica duidelijk nu.

EVSE bestellen dan maar, jammer. Maar ook wel weer leuk dat weer aan de praat te krijgen.

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
Is er een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de laadkabels van evchargeking en de ratio laadkabels die in NL shops worden aangeboden? De laatste zijn wel wat gunstiger in de prijs.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-05 14:28
Aansluiting Mennekes stekker voor 3 fasig laden.

Op het internet zijn 2 aansluitversies terug te vinden voor de type2 stekker van Mennekes dat in het voertuig is te pluggen voor een 3 fasige uitvoering. Mijn vraag is : welke is de juiste ?

cp pin naast de N pin
pp pin naast de L1 pin

of

cp pin naast de L1 pin
pp pin naast de N pin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgnlONVyPpyLAY5OMR3CibsH-2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qVOSrwfAlJiyEHW17HpqryAT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPYeL6OvZg4Iu3RBKhx769cOLBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L5wBX9JfeIjB3o5hYdAbjf3b.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie respons,

Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:19
opel corsa schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:21:
Aansluiting Mennekes stekker voor 3 fasig laden.

Op het internet zijn 2 aansluitversies terug te vinden voor de type2 stekker van Mennekes dat in het voertuig is te pluggen voor een 3 fasige uitvoering. Mijn vraag is : welke is de juiste ?

cp pin naast de N pin
pp pin naast de L1 pin

of

cp pin naast de L1 pin
pp pin naast de N pin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie respons,

Luc
De onderste is juist. N zit links als je in de stekker kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
Hartelijk dank voor je snelle respons mog__wai. Met een fase werkt mijn laadpaal al. Met 3 fasen moet ik nog testen. Uiteraard moet hiervoor de N op de juiste pin van de type 2 stekker aangesloten zijn.

Hardware en software werden afgeleid van volgende website YouTube: DIY Level 2 EV Charger Part 1 - The J1772 Standard

Diende wel nog een weerstand tussen PP en de aarding te plaatsen alsook verliesstroomapparatuur in de vermogenkringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik zit me eigenlijk af te vragen hoe J1772 werkt bij 3 fasen, ik had het idee dat de SmartEVSE per fase de maximale laadstroom doorgaf maar hoe dat met een blokgolf over een enkele controldraad zou moeten werken ontgaat me. Iemand meer inzicht hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:40
Er wordt 1 waarde doorgegeven.
Bij loadbalancing met een koppeling naar de P1 poort van de slimme meter of CT klemmen, wordt gekeken welke fase het "krapste" zit, en die is bepalend

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:27:
Er wordt 1 waarde doorgegeven.
Bij loadbalancing met een koppeling naar de P1 poort van de slimme meter of CT klemmen, wordt gekeken welke fase het "krapste" zit, en die is bepalend
Ah zo, dat is inderdaad een simpele oplossing voor die kortstondige perioden dat er even veel gebruikt wordt. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Dag allen,

Lees al tijden mee hier maar heb hier nog niet gereageerd. Door beperkte ruimte voor de deur ben ik op zoek naar een mobiele lader die een beetje 'stoep-proof' is. De situatie is namelijk als volgt; file-parkeren voor de deur met een stoep van 1,5-2m breed en dan onze voorgevel. De parkeerplek voor de deur is bijna altijd vrij. Onze gemeente (Amersfoort) staat geen laadpaal op de voorgevel toe. Om die reden hebben we een WCD aan de voorgevel gemonteerd op een eigen groep zodat daar een granny charger op kan.

Dit werkt al een tijd prima, om voetgangers te beschermen gebruiken we een rubberen kabelbrug. Helaas zit de klomp van de granny charger vaak wel in de weg als de plek net niet strak voor de deur vrij is. Ik ben daarom op zoek naar een oplossing waarbij het blok van een granny charger komt te vervallen en de EVSE elektronica in de laadkabel verwerkt is. Omdat het maar om 1-fase 16A gaat hoeft de kabel dan niet al te dik te zijn waardoor deze nog in de kabelbrug past.

Nu bestaat er een kant en klaar product wat hier precies aan voldoet en wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RDF9gpfVU_qUlr_HITaE6swgZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nERJdMB2neSVbO5TifPqviYV.jpg?f=user_large

Review van Bjørn Nyland op YouTube
Metron productinfo

Dit is alleen nogal prijzig ten opzichte van zelf bouwen wat natuurlijk ook een veel hoger Tweaker gehalte heeft :9~

Ook daar zijn kitjes voor te krijgen van http://evracing.cz/simple-evsehttp://evracing.cz/simple-evse.
Het baart mij alleen zorgen dat die kit niet compatible is met alle auto's, ik wil wel dat de oplossing een beetje toekomstbestendig is, het kant en klare product van Metron is wel volledig compatible.
Wie weet er nog een andere oplossing die veilig is maar wel een oplossing is voor laden zonder eigen terrein?

[ Voor 5% gewijzigd door Emacee op 06-10-2020 18:15 ]

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Emacee
Elke laadpaal met socket ipv vaste kabel zou voldoen.
@mux heeft een compliant(?) EVSE in een Type1 stekker gekregen en is nu in prototype status.
Misschien kan je contact opnemen en dat printje namaken?
https://muxsan.com/English/products.html#granny-charger

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Emacee schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:14:
Dag allen,

Onze gemeente (Amersfoort) staat geen laadpaal op de voorgevel toe. Om die reden hebben we een WCD aan de voorgevel gemonteerd op een eigen groep zodat daar een granny charger op kan.
Een granny charger doet toch maar 13 Ampere? Je zou zoals velen hier reeds hebben gedaan een eigen laadpaal binnenshuis kunnen maken en alleen de stekker buitenshuis monteren. Beetje aan de prijs (kan vast goedkoper) maar ik zat hieraan te denken. De elektronica werk je gewoon weg in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-05 19:40
Hallo Forum,
Wij hebben een 'nog-niet-slimme' maar oerdegelijke laadpaal (Mennekes Amtron Start-E 11) die ik van iets meer slimmigheid will voorzien: op afstand: aan/uit en laadstroom reductie. Daarvoor zou ik graag meer willen weten over de laadcontroller die in deze laadpaal wordt gebruikt (Mennekes CPX Wallbox controller 30545-AD).
Heeft iemand wellicht technische documentatie van deze laadpaal of de gebruikte controller? De normaal beschikbare documentatie gaat (logisch) niet in dergelijk detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik kan zo gauw ook niet iets vinden voor je, maar de beste kans op succes heb je met een EVSE swap met Open- of SmartEVSE. De duurste onderdelen (relais, kabel/socket, behuizing, aansluiting op de meterkast) heb je immers al.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Had ik overwogen, maar dan moet ik ook de UI veranderen. Vandaar deze poging om te zien wat met de bestaande controller mogelijk is. Volgens de beperkte info die ik heb heeft een vergelijkbare controller een pin ‘charge enable’ en een pin ‘’downgrade’, misschien zijn die bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Misschien kan je de info die je al gevonden hebt over jouw controller delen, dan kan iemand anders er ook naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Uiteraard. Merk op dat de controller in de Mennekes Amtron Start-E11 niet een van de controllers in het document is. De pinning lijkt wel vergelijkbaar wanneer ik naar het opgetekende bedrading van mijn laadpaal kijk.Opvallend verschil is een extra aansluiting naar het UI/controller paneel
uh... stomme vraag: hoe voeg ik een document (pdf) toe?
Mennekes EVSE Controllers

[ Voor 13% gewijzigd door LucasPI op 07-10-2020 13:18 . Reden: toevoegen link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@LucasPI Het handigste is de link te plaatsen. Je kan alleen de url toevoegen of het ook netjes doen met iets als [url="http://hier-je-url.nl"]controller PDF[/url] zodat je iets krijgt als controller PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik wil er ook aan wagen om zelf een laadpaal te bouwen met Smart EVSE. Mijn huidige auto is 1 fase (max 32A), maar ik wil een 3-fase bouwen.
Dan heb ik naast de controller (v2.2), een 4p contractor en een Sensorbox (v2) ook een krachtgroep en een aardlekschakelaar (type B ) nodig.
Omdat ik zonnepanelen heb en een 3x25A aansluiting, kan ik in sommige gevallen meer dan 25A laden.

Ik heb 12 units vrij in de groepenkast. Kan ik alles daar inbouwen en dan een kabel van 10 meter gebruiken naar de auto?

Hoe zorg je voor een goede waterdichte verbinding als je vanuit de kruipruimte naar buiten gaat? Kun je een gat maken vanuit de kruipruimte met een flexibele buis en buiten de bovenkant schuin af laten lopen? Voor het vocht in de grond moet je dan alleen de buis in het gat kitten.

Is dit voldoende om zo te beginnen? Ik heb zelf al divers aansluitmateriaal, zoals soepel 6mm2 en 4mm2 VD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
timovd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:49:
Ik wil er ook aan wagen om zelf een laadpaal te bouwen met Smart EVSE. Mijn huidige auto is 1 fase (max 32A), maar ik wil een 3-fase bouwen.
Dan heb ik naast de controller (v2.2), een 4p contractor en een Sensorbox (v2) ook een krachtgroep en een aardlekschakelaar (type B) nodig.
Omdat ik zonnepanelen heb en een 3x25A aansluiting, kan ik in sommige gevallen meer dan 25A laden.

Ik heb 12 units vrij in de groepenkast. Kan ik alles daar inbouwen en dan een kabel van 10 meter gebruiken naar de auto?

Hoe zorg je voor een goede waterdichte verbinding als je vanuit de kruipruimte naar buiten gaat? Kun je een gat maken vanuit de kruipruimte met een flexibele buis en buiten de bovenkant schuin af laten lopen? Voor het vocht in de grond moet je dan alleen de buis in het gat kitten.

Is dit voldoende om zo te beginnen? Ik heb zelf al divers aansluitmateriaal, zoals soepel 6mm2 en 4mm2 VD.
Ik heb een aardlekautomaat, smartevse en schakelrelais in de.meterkast gebouwd, paste prima (zie mijn eerdere post voor foto's). Ik zou met grondkabel werken in de kruipruimte en die direct doortrekken naar buiten. Voor het CP signaal kun je bijvoorbeeld SFTP kabel gebruiken. Gat dichten met pur of EPDM kit en klaar is Timo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
fjux schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:56:
ik ben zover! ik ben mijn laadpaal aan het bouwen.

i misschien hele stomme vraag, maar ik was een beetje in de war door de laadkabel zelf.

ik heb deze gekocht:
https://www.laadkabelwink...e-2-to-open-end-3x32a-10m
Maar hier zitten 2 draden aan elkaar geknepen met 1 huls:
[Afbeelding]

klopt het dat die met een vaste kabel op de CP poort komt te zitten van de smart EVSE, en de PP poort leeg blijft?
Hoe bevalt de Ratio laadkabel? Goede kwaliteit?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:03
wiljums schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Hoe bevalt de Ratio laadkabel? Goede kwaliteit?
Zeker goede kwaliteit!

Ik heb de 32A versie. Die is wel wat stug, maarja dat is ook logisch!
Gebruik hem nu bijna een jaar en nog geen problemen of slijtage gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gisteren de laadpaal hier in gebruik genomen op basis van een SmartEVSE. Vrij simpel te realiseren eigenlijk :) De 7x2.5mm2 kabel die ik heb gebruikt behoefte wat inknippen op de cp/pp draden vanwege de dikte maar verder prima optie voor de prijs...

Ik had me één ding alleen niet bedacht; de Seat Mii laadt tweefasig op, dat betekent met een minimum van 6A nog altijd 2400W. Ondanks de batterij aan zonnepanelen hier (11.8kwp) is de kans dat er 2400W in het naseizoen binnen komt niet zo heel groot (zonnige dagen zoals nu gaat het goed, op bewolkte dagen hark ik redelijk wat binnen, maar niet met dat piekvermogen door de oost-west opstelling of dan draait de warmtepomp/airco/pc/etc waardoor een deel al wordt opgebruikt). Ik zit om het eigenverbruik te kunnen maximeren te denken om een tweede relais te plaatsen zodat ik kan schakelen tussen 1 fasig en 3 fasig (Mii: 2 fasig) laden.

Hebben meer mensen dit gedaan? Zou ik de wissel tíjdens het laadproces kunnen doen of toch beter even afschakelen, omschakelen van 1->3 fasig of andersom en dan weer starten met laden?

Ik ga vanmiddag eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om via modbus met de SmartEVSE te praten. :)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 10-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@neographikal Als je dat al doet dan zou ik eerst de laadpaal uitzetten (liefst dat de laadpaal aan de auto doorgeeft dat er niet meer geladen mag worden en dan pas echt uit). Daarna het relais omzetten en dan weer starten.

Zolang je kan salderen levert dit je natuurlijk geen enkele winst op.

Wat je ook kan doen is dit met de hand regelen. Dan zet je bij wijze van spreken op 1 oktober de schakelaar op 1 fase laden en op 1 april weer op 3 fasen laden. Dan laad de auto tijdens een mooie dag in maart wellicht langzamer dan zou kunnen, maar scheelt een heleboel gedoe om iets in elkaar te zetten en starts/stops van het laden

Bovendien kan je dan nog (als je het om de een of andere reden wil) ook in januari die schakelaar op 3 fasen zetten zodat je de auto een keertje sneller kan laden omdat je nog ergens naar toe wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

mukky schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Ik heb een aardlekautomaat, smartevse en schakelrelais in de.meterkast gebouwd, paste prima (zie mijn eerdere post voor foto's). Ik zou met grondkabel werken in de kruipruimte en die direct doortrekken naar buiten. Voor het CP signaal kun je bijvoorbeeld SFTP kabel gebruiken. Gat dichten met pur of EPDM kit en klaar is Timo.
Waarom zou je een grondkabel gebruiken? Is het dan niet handiger om een mantelbuis te gebruiken, aangezien je ook een netwerkkabel naar de lasdoos moet krijgen?

Edit: Maar met een mantelbuis wordt het weer een stuk lastiger om deze op de lasdoos te krijgen. Misschien dan toch maar een netwerkkabel voor buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 10-10-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:04:
@neographikal Als je dat al doet dan zou ik eerst de laadpaal uitzetten (liefst dat de laadpaal aan de auto doorgeeft dat er niet meer geladen mag worden en dan pas echt uit). Daarna het relais omzetten en dan weer starten.

Zolang je kan salderen levert dit je natuurlijk geen enkele winst op.

Wat je ook kan doen is dit met de hand regelen. Dan zet je bij wijze van spreken op 1 oktober de schakelaar op 1 fase laden en op 1 april weer op 3 fasen laden. Dan laad de auto tijdens een mooie dag in maart wellicht langzamer dan zou kunnen, maar scheelt een heleboel gedoe om iets in elkaar te zetten en starts/stops van het laden

Bovendien kan je dan nog (als je het om de een of andere reden wil) ook in januari die schakelaar op 3 fasen zetten zodat je de auto een keertje sneller kan laden omdat je nog ergens naar toe wil rijden.
Snap dat het met salderen niet hoeft natuurlijk, maar niet alles draait om geld en het is duidelijk waar het naartoe zal gaan: saldering afbouwen en in de toekomst variabel beprijzen. Ik overweeg een eigen powerwall te bouwen, ook gewoon omdat het kan. Stukje netstabiliteit en daadwerkelijk van je eigen stroom rijden is gewoon mooi om te hebben :) Denk wel dat ik het automatiseer, maar het zal inderdaad voornamelijk in de zomer een ding zijn. Nog eens over nadenken.

Heeft iemand al eens over RS485 met de SmartEVSE gebabbeld? Ik heb zo'n Protoss PE11 rs485-ethernet bridge aangesloten met de bedoeling via MQTT zaken aan te kunnen gaan sturen. (Leek me nog even gebruiksvriendelijker dan met een esp8266+MAX3485 aan de gang te gaan). Aansluitingen gemaakt, A op A, B op B en GND op GND maar de SmartEVSE geeft de melding error no serial com check wiring. Eerste keer dat ik met RS485 aan de gang ga maar voor zover ik kan zien heb ik het goed aangesloten? Of is dit omdat hij als slave met enige regelmaat verkeer verwacht maar het niet krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 10-10-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
Zelfbouw laadpaal,

Voor zij die sterk zijn in electronica, ook een volledig zelfbouw is mogelijk met een ARDUINO, wat software en wat hardware.

1 of 3 fasige uitvoering is mogelijk
laadstroom regelbaar van 6A tot 16A met potentiometer of indien gewenst via seriële communicatie

De lader wordt aan of uit gezet door zijn stuurspanning aan of uit te zetten met een Blitzwolf schakelaar

voor meer info : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t4nWfoI9350Cp8xR7bkR6gfITQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoZWzVA7VKGopJycFb4oyVIr.jpg?f=fotoalbum_largeYouTube: DIY Level 2 EV Charger Part 1 - The J1772 Standard

https://www.banggood.com/...ID=47184&cur_warehouse=CZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Sinds kort is mijn gewone laadpaal (Mennekes Start-E11,losse laadkabel) aan het werk om de ID.3 te laden. Zoals verwacht gaat dat idd met ~11 kW. Da's eigenlijk best veel op een 'gewone' 3 fasen 3x25A huisaansluiting... De slimme meter en Domoticz maken de getallen inzichtelijk. In de ID.3 app kan ik de laadstroom halveren, maar een koppeling tussen deze app en Domoticz ligt (nog?) niet voor de hand.
Is het volgende alternatief praktisch mogelijk:
- een weerstand in de laadkabel tussen PE en PP (een aan beide kanten een) geeft aan wat de maximale stroom voor de kabel is:
1500 Ω resistor – 13A cable
680 Ω resistor – 20A cable
220 Ω resistor – 32A cable
100 Ω resistor – 63A cable
- ik heb een 20A kabel en meet netjes ~680 Ohm aan beide kanten (merk op dat in een losse kabel PP zelf niet doorverbonden is, je meet ~1360 Ohm van PP naar PP via de PE aarddraad).
- de laadpaal houdt rekening met deze weerstand en geeft via het PWM signaal op CP aan de lader in de auto door wat het maximum is
Vraag: zou de laadpaal controller dynamisch het maximum aanpassen als de weerstand verandert of kijkt de controller bv alleen bij de start van een laadsessie naar deze weerstand? (met een vaste laadkabel is het iets anders)
Achterliggende idee: in de laadpaal een weerstandje van 820 Ohm in serie met PP schakelen om zo de laadstroom iets te reduceren van 16A tot 13A. Domoticz kan dan dit weerstandje in/uit schakelen op basis van actueel beschikbare energie.
Mogelijk heb ik dingen verkeerd begrepen, ook dan is een reactie welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
LucasPI schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:58:
Mogelijk heb ik dingen verkeerd begrepen, ook dan is een reactie welkom!
De auto zal niet verwachten dat de weerstand van de kabel tussentijds wijzigt. Het idee is dat de blokgolf op op CP lijn verandert en dat daarmee de laadstroom van alle fases begrensd wordt. Zo heb ik het iig gemaakt met SmartEVSE (zie mijn en de vele andere posts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Dank je Mukky.Ik ga verder op het forum lezen!
In dit geval is mijn idee dat de EVSE de blokgolf dynamisch aanpast als de kabel weerstand aan de EVSE kant verandert, waarop, zoals je schrijft, de lader in de auto reageert, Ik ben met je eens dat het niet een waarschijnlijke use case is dat die weerstand tijdens het laden verandert. Wellicht weet iemand of de EVSE controller continue of 'eenmalig' naar de kabel weerstand kijkt en/of de standaard hier iets over zegt.

[ Voor 0% gewijzigd door LucasPI op 12-10-2020 11:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
LucasPI schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:46:
In dit geval is mijn idee dat de EVSE de blokgolf dynamisch aanpast als de kabel weerstand aan de EVSE kant verandert, waarop, zoals je schrijft, de lader in de auto reageert. Wellicht weet iemand of de EVSE controller continue of 'eenmalig' naar de kabel weerstand kijkt en/of de standaard hier iets over zegt.
De blokgolf wordt in mijn geval door de SmartEVSE aangepast op basis van de output van de slimme meter. De weerstand wordt slechts gebruikt voor de maximumstroom van de kabel. Je hoeft de weerstand dus niet aan te passen om een andere blokgolf aan te bieden. Ik verwacht dat als je een blokgolf aanbiedt die signaleert dat je meer kan leveren dat dit ook gewoon gebeurt want de auto kan dit niet checken (maar lees het protocol erop na, weet dit niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Dank je! Het vervangen van de bestaande EVSE controller door bv een SmartEVSE controller is idd een fraaiere oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P9tnwscwsODHhJTWUiQjYLSF2A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sO9xzbEgql0bTPttKcJxDn2.jpg?f=fotoalbum_medium
Iemand enig idee hoe je op een vriendelijke manier de pinnen demonteert? Ik wil deze stekker losmaken om direct aan te sluiten op mijn zelfbouw laadpaal. Het zou fijn zijn om de stekker te hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@timovd
Ik denk dat ze met een perstang geperst zijn, dat is de betrouwbaarste manier voor connectors. Maar niet te demonteren.

Je zult dus niet alleen de stekker, maar ook de kabel moeten hergebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Proton_ was ik al bang voor. Met 3 keer 32A mag je wel een product verwachten dat niet snel los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom moet de SmartEVSE gevoed worden door L3? Mijn auto kan maar op één fase laden. Moet ik dan niet juist L1 aansluiten op de controller?

Edit: Ach... het is slechts voeding van de controller, dus zal het niet veel uitmaken.

[ Voor 24% gewijzigd door timovd op 19-10-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik ken de SmartEVSE verder niet, maar het lijkt me sterk dat het uitmaakt op welke fase hij gevoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
Stephanoff schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Advies ter harte genomen, werkt als een tierelier!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een laadpaal staan welke ik zonder pas en/of abo wil gebruiken. Ben erg benieuwd hoe je dit hebt gedaan. Ben een complete leek op dit gebied. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
haya99 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ik heb ook een laadpaal staan welke ik zonder pas en/of abo wil gebruiken. Ben erg benieuwd hoe je dit hebt gedaan. Ben een complete leek op dit gebied. Alvast bedankt!
Voor iedere laadpaal zal dit anders zijn. Je kunt de laadpaal eens openschroeven en een foto posten zodat we kunnen meekijken. Fabrikant en type zijn ook handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Laatst online: 22-05 19:59
haya99 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

SmartEVSE: gewoon het schema gebruiken wat er bij zit, en je kan een paar onderdelen van de huidige laadpaal hergebruiken, zoals het relais en de automaat (en behuizing natuurlijk). In mijn geval heb ik de hele regelelectronica van de EV Box er dus uit gehaald :) .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
WillemI schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Even een update: Zaterdag eindelijk weer eens met de auto gereden waarna ik weer kon testen met opladen en om de een of andere reden lukte opladen toen wel meteen met 16 ampere. Nadat ik MAX op 20 had gezet (afzekerwaarde van de kabel naar de laadkast) werdt er netjes met 20A geladen. Ik heb verder niets veranderd, waarom dit eerst niet werkte weet ik helaas niet.

Met het tweede probleem (kalibreren van de meetspoelen) ben ik niet verder gekomen, als iemand daar nog suggesties voor heeft dan hoor ik het graag!

[...]
Mede n.a.v. wat vragen per PM nogmaals een update: ook het tweede probleem is inmiddels opgelost!

Uiteindelijk bleek de oorzaak te zijn dat de 'stekker' van de sensorbox niet op fase 1 maar op fase 3 was aangesloten. Dit staat op zich duidelijk in de handleiding maar was door wat 'schuiven' met stekkers in de meterkast toch mis gegaan. Dit levert dus hele vreemde effecten op!

In eerste instantie dacht ik dus dat het probleem in de meetspoelen lag en dat deze gekalibreerd moesten worden.
De procedure voor het kalibreren is vrij simpel: zorg voor een continue belasting op fase 1 (ik heb dit via een elektrisch kacheltje van 2kW gedaan) en meet de stroom op deze fase met een ampèretang. Stel de afgelezen waarde vervolgens op de SmartEVSE in bij de menu optie 'CAL'.
Kalibreren hielp in mijn geval echter niet veel, als het verbruik hoger of lager was dan de waarde waarmee gekalibreerd was klopte het nog steeds niet. Ook waren er behoorlijk grote afwijkingen op de andere 2 fases.

Na overleg met @stegen (super service!) heeft hij voor de zekerheid een nieuwe sensorbox opgestuurd.
Bij het aansluiten hiervan was het stopcontact in de meterkast dat wel op fase1 zat weer beschikbaar en heb ik de 'nieuwe' sensorbox daar op aangesloten. Toen werkte alles meteen goed, kalibreren van de meetspoelen bleek helemaal niet nodig.
Voor de zekerheid heb ik toen de 'oude' sensorbox weer aangesloten (met de stekker nog steeds in het zelfde stopcontact) en die werkte toen ook goed (wel even de kalibratie moeten resetten naar 'default' door < en > tergelijkertijd in te drukken). Pas toen had ik door wat het probleem was en kon de nieuwe sensorbox weer retour... :$

Samenvatting: Het aansluiting van de stekker van de sensorbox op fase1 is uitermate belangrijk, als deze op een andere fase zit kan dit leiden tot flinke meet afwijkingen. Verder zal kalibreren van de sensoren in de meeste gevallen niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
Aan allen, oppassen als je bij Ali Express een 16A 11kW 3x400V+N EVSE aankoopt van ZENCAR met 16A CEE stekker. In mijn geval werd een 16A 3,7kW 1x230V EVSE met 16A CEE stekker aangeleverd.

Aan de buitenzijde merk je niets. Als je nader kijkt dan zie je duidelijk op het opschrift van de kabels dat deze onvoldoende aders heeft om in aanmerking te komen voor een 3x400V+N net.

De Mennekes type 2 plug is uitgerust met alle pennen doch als je de stekker opent zie je duidelijk dat maar 1 fase is aangesloten.

Wees dus op je hoede ! Ikzelf ben benieuwd hou Ali Express dit zal oplossen.
Pagina: 1 ... 10 ... 79 Laatste