@
Rimco Ja, dat is ook zo. Bijvoorbeeld bij Stedin ( = een netbeheerder) betaal je enkel voor de aansluiting:
1x 10A 90 euro
3x 25A 230 euro
3x 35A 887 euro
3x 50A 1287 euro
etc.
Per jaar en inclusief BTW. Die 10A wordt nog wel eens gebruikt door VVE's om het licht in het portiek te laten branden bijvoorbeeld.
Dan heb je dus nog geen enkele kWh gebruikt!
De netaansluiting in de meterkast is afgezekerd op het vermogen waar je voor betaald. Dus als je een 3x 25A aansluiting hebt en je gaat 35A gebruiken op een fase dan knalt de zekering (van die fase) vanzelf. In nieuwere huizen is dat een automaat die je dan zelf weer aan kan zetten, in de meeste (denk ik) huizen moet je de netbeheerder laten komen om een nieuwe smeltzekering te plaatsen (dat kost een paar honderd euro).
De letterlijke tekst in de "veelgestelde vragen" is
De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt.
Er staat nergens dat dit gemiddeld is over het kwartier, enkel dat het per kwartier wordt bekeken.
Ik heb geen idee waarom, je kan natuurlijk net zo goed kijken wat het hoogste vermogen van de maand is, dat maakt immers niets uit. Wellicht voeren ze nu al per kwartier in omdat ze daar in de toekomst iets mee willen?
Vermogen heeft op zich natuurlijk helemaal niets met tijd te maken. Als je de waterkoker aanzet en die gebruikt maximaal 2500 W dan is je piekvermogen dus 2,5 kW.
Of denk jij dat ze dan iets doen als: je hebt in een kwartier 500 Wh gebruikt, dus je piekvermogen is 2 kW ? Dat zou betekenen dat als je waterkoker er 2 minuten over doet om het water te koken dat je het beste om xx:14 (of xx:29, xx:44 of xx:59) die aanzet zodat je 1 minuut in het eerste kwartier hebt en 1 minuut in het tweede kwartier zodat je kwartierpiek het laagste is?
Als iedereen dat gaat doen dan krijg je op als die "grensminuten" juist enorme pieken in het gevraagde vermogen van je net, dus dat is juist contraproductief als je het wil afvlakken.
Dat krijg je toch al een beetje binnen 1 maand. Stel dat je (om wat voor reden dan ook) een kwartierpiek hebt te pakken van 5kW. Dan kan het jou de rest van de maand dus geen fluit meer schelen als alles tegelijk draait, want die piek heb je toch al te pakken.
Edit: vandaar dus dat ik denk dat ze het per kwartier willen gaan bereiken want dan kan je voor mensen die langdurig veel stroom gebruiken op een gegeven moment ook invoeren dat het aantal kwartieren in een maand ook belangrijk is. Dus 1 kwartier een piek van 5kW is (ik noem maar wat) 50 cent. En als je dan 400 kwartieren een piek van 5kW hebt gehad mag je 400 keer 50 cent betalen.
@
ice-T106 Ik weet niet wat een Fivari Combi lader is (en google was niet mijn vriend). Maar als je iets makkelijk wil afkoppelen dan zou ik zeggen:
deze in combiantie met
deze.
[
Voor 6% gewijzigd door
JeroenE op 25-08-2020 15:47
]