• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Weet iemand of er ergens een kant en klare muur gemonteerde lader is waarvan ik het amperage kan instellen en of hij 1 of 3-fase gaat laden? Met andere woorden waarmee ik een Renault Zoe kan laden op 3,7 kW of 11 kW en eventueel wat vermogens er tussen...

Zou deze graag kant en klaar kopen, maar verbaas me er over dat dit nergens commercieel aangeboden wordt: https://community.openene...ge-an-electric-car/358/44

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
nihiles schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:51:
Weet iemand of er ergens een kant en klare muur gemonteerde lader is waarvan ik het amperage kan instellen en of hij 1 of 3-fase gaat laden? Met andere woorden waarmee ik een Renault Zoe kan laden op 3,7 kW of 11 kW en eventueel wat vermogens er tussen...

Zou deze graag kant en klaar kopen, maar verbaas me er over dat dit nergens commercieel aangeboden wordt: https://community.openene...ge-an-electric-car/358/44
https://www.conrad.nl/nl/...ische-autos-o0809062.html

Als het goed is kun je deze instellen met dip switch op verschillende amperage, even de bijbehorende handleiding downloaden en nalezen.
Nominale stroom, 10 tot 32A. en 1 of 3 fasen.

L/L WP Samsung 3.5 & MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:51

Snow_King

Konijn is stoer!

nihiles schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:51:

Ik zou een Tesla Wall Connector kopen. Gaat tot 32A en 3-fase.

Hoewel er een Tesla logo op zit werkt hij probleemloos met een Zoe. Heb ik in de praktijk al vaker getest bij ons op kantoor.

Kost iets van EUR 750 bij Tesla. Gewoon af te halen of op te laten sturen.

• nihiles
Bedankt voor de tips. De Tesla wall connector komt in de buurt. Jammer dat die dipswitch binnen de behuizing verstopt zit. Ik zou graag per laadsessie de stromen willen kunnen kiezen. Met bijvoorbeeld een draaiknop op de buitenkant. Dit ivm soms snel willen laden en soms met het maximum vermogen van de zonnepanelen. De slimheid voeg ik dan zelf wel toe door mijn inschatting... :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kun je dat niet gewoon voor de lader regelen, je kan het automatisch laten schakelen maar ook gewoon een schakelaar tussen twee van de fases zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• nihiles
Erasmo schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:49:
Kun je dat niet gewoon voor de lader regelen, je kan het automatisch laten schakelen maar ook gewoon een schakelaar tussen twee van de fases zetten.
Klinkt logisch. Heb je een voorbeeld van zo'n schakelaar. Weet overigens niet hoe de Tesla Wall Connector reageert als er geschakeld wordt naar 1-fase. Sorry ik ben een totale beginner....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gewoon een normale lastscheider:

Hoe de laadpaal het accepteert weet ik niet, daarvoor moet je toch echt even met Tesla bellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De EVSE wordt uit één fase gevoed.
De andere fasen kan je uitzetten, dan is het voor de auto een gewone éénfase laadpaal.
Mogelijk dat de EVSE wel een self-check heeft of alle fasen aanwezig zijn. Dat kan Tesla je vertellen ("Kan ik een driefase paal tijdelijk op één fase aansluiten?").

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nihiles
Snow_King schreef op maandag 24 april 2017 @ 05:49:
[...]

Ik zou een Tesla Wall Connector kopen. Gaat tot 32A en 3-fase.

Hoewel er een Tesla logo op zit werkt hij probleemloos met een Zoe. Heb ik in de praktijk al vaker getest bij ons op kantoor.

Kost iets van EUR 750 bij Tesla. Gewoon af te halen of op te laten sturen.
Tot mijn grote teleurstelling weigert Tesla om een Wall Connector aan mij te verkopen. Ze verkopen deze alleen als je in bezit bent van een Tesla auto. Er is een directe koppeling in hun administratie tussen auto en paal en hun servicesysteem.

Net nu ze zelf aangaven dat door middel van een lastscheider het geen probleem was om te schakelen van 1 naar 3 fase (wel even spanningsloos maken bij omschakelen). Kent iemand nog meer een paal die daar geen problemen mee heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

nihiles schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Tot mijn grote teleurstelling weigert Tesla om een Wall Connector aan mij te verkopen. Ze verkopen deze alleen als je in bezit bent van een Tesla auto. Er is een directe koppeling in hun administratie tussen auto en paal en hun servicesysteem.
Interessant! Mocht je er 1 willen, PM dan even.

Hier staan vaker Zoe's, e-Golf's en GTE's te laden aan de Wall Connector. Gaat gewoon prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nihiles
Uiteindelijk gekozen voor een KEBA laadpunt. Volgens KEBA kan ik die voorschakelen met een lastscheider om handmatig te kiezen tussen 1 en 3 fasen laden.

https://shop.mobilityhous...kecontact-p30-97919.html/

Tevens ethernet beschikbaar voor toekomstig slim laden op alleen zonnestroom. Lekker alleen het overschot in de auto in plaats van voor wat rotcenten aan de energieleverancier. Als salderen verdwijnt dan koop ik de Smartfox https://www.smartfox.at/

Nu nog met €750 te duur, maar straks snel terugverdiend.

Ik laat jullie weten of het allemaal mooi werkt straks en bedankt voor de hulp.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 09:07
Interessant topic. Ik ga er zeker eentje zelf bouwen.
Maar omdat de Zoe al voor de deur staat heb ik onderstaande laadpunt besteld:
http://esl-shop.de/wallbo...ht-16a-typ2-3-phasig.html

Is de goedkoopste die ik kon vinden. Ben benieuwd of het wat is...

Edit: vandaag aangesloten en het werkt naar behoren. De laadstroom kan ook nog worden aangepast.
Een aanrader.

[Voor 16% gewijzigd door mgroen81 op 15-06-2017 21:26]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
iemand al een smart-charging oplossing in gebruik?
dus een stroomklem om de fasedraad richting net en het laadvermogen laten toenemen/afnemen obv de gemeten stroom?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nog niet :)
Dat is een projectje voor volgend jaar.
Al zal ik waarschijnlijk de DSMR 5 digitale hoofdmeter gaan gebruiken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:35:
Nog niet :)
Dat is een projectje voor volgend jaar.
Al zal ik waarschijnlijk de DSMR 5 digitale hoofdmeter gaan gebruiken.
Dat zou ik ook aanraden.

Ik ben zelf nog aan het kijken hoe ik vanaf een DSMRv5 de data via RS232 uit lees en dan via RS485 weer aan mijn Smart EVSE kan geven.

• BarryH
Heeft iemand al gemeten aan het continue verbruik van een evse?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Die van mij gebruiken bij elkaar ongeveer 0,12 kWh per dag als ik ze niet gebruik. Maar dat zijn er dan wel twee die allebei geen online verbinding hebben. Als ik het goed heb uitgerekend is dat een paar cent per dag. Ik neem aan dat het verbruik bij wel gebruiken wel iets hoger zal zijn (want: lichtje op display, genereren communicatie met de auto etc), maar dat kan ik niet makkelijk apart meten. Maar in vergelijking met wat er in de accu gaat is dat natuurlijk niets.

629110

Is er iemand hier die ervaring heeft met het opladen vanuit een appartement / balkon ? Ik woon op de eerste verdieping, de dichtzijnde parkeerplaats is een aantal meter beneden.

Er zijn wel openbare oplaad palen in de buurt maar die zijn niet bepaald goedkoop. Ik heb ook een schuur die wel op de beganegrond maar daar moet ik nog over informeren bij de huisbaas of ik daar een aansluiting kan realiseren.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je dus helemaal geen stroom in de schuur? Als je een goed dik snoer hebt en genoegen kan nemen met een langere laadtijd moet het wel kunnen imho.

• BarryH
Een vraagje over laadsnelheden. Ik heb een Hyundai Ioniq die op 1 fase 6.6 kW kan laden. Overigens is dat wellicht de netto laadsnelheid want op youtube staan filmpjes waarin je kan zien dat de lader 7kW afneemt bij een AC lader.

Ik heb er een laadstation bijgekocht op 32A wat ik op 25A heb laten inregelen.
In het begin vond ik dit langzaam laden. als ik de kWh meter aflas na 1 uur was er ca. 3.1-3.5 kW geladen per uur.
Hierover met de leverancier contact gehad en die heeft een monteur langsgestuurd. Zijn conclusie was dat de installatie wel voor 32A bedoeld was (dikte laadkabel 4G6, etc) maar dat de weerstand op de EVSE voor 16A was en dat daardoor de EVSE op 16A begrensd was.

Hij heeft er een andere weerstand opgezet voor 32A en dan zou de begrenzing naar 25A moeten gaan omdat de 25A op een andere manier was ingeregeld.

Vandaag na een kort ritje met een VA klem even gemeten en wat zie ik:

~7000 VA op de meter :(. Geen wonder dat eerder deze week na 1.5 uur laden de aardlekautomaat van 25A (waar de lader achter zit) heel warm was....).

de EVSE ziet er ongeveer uit als deze:
http://www.lastmilesoluti...dule-CMEM16A-32A-V2_0.pdf.

Nu de vraag:
- heeft eeen EVSE inderdaad 2 afregelmechanismes voor de maximum laadstroom?

Bedankt

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BarryH
De kabel/connector heeft een weerstand op PP (dacht ik) en de laadpaal heeft een duty cycle op CP. De kleinste van de twee bepaalt de maximale stroom. Hier is voor gekozen omdat je bij een openbare paal vaak je eigen kabel moet gebruiken.

Volgens je datasheet kan je EVSE alleen schakelen tussen 16 en 32A. 25 staat niet op de kaart :)

[Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 26-08-2017 22:49]

• BarryH
@Proton_
het typenummer op de EVSE is: CMEM10-32A V2.0 R11.
ik zie op in
Het laadstation (dus incl. EVSE) heb ik bij laadpaal24 gekocht incl. afregeling op 25A en montage.

Dus ik verwacht dat ik met een VA klem ca. 233V x 25A = 5825VA zou meten.
geen 7040 VA in ieder geval.

Op de EVSE zit de weerstand op 12-11 (resp. PP en F-Earth) en de CP ingang is verbonden naar de signaal draad van de laadkabel, waarschijnlijk voor communicatie naar de auto?

Ik ga maandag met de leverancier bellen, maar ik probeer me goed voor te bereiden en alles zo goed mogelijk te snappen.

@BarryH Heb je toevallig een laadpaal met een vaste kabel?

Tussen PP en PE (aarde) zit in een losse kabel een weerstand die aangeeft voor welke A de kabel geschikt is. Dat is dan dus bijvoorbeeld 16A of 32A. Hiermee kan de EVSE zien welke maximale A hij aan zou mogen bieden. Als je een vaste kabel hebt is dat dus iets wat je in de laadpaal zelf zou kunnen instellen en dat is dan de reden dat de monteur dit in de laadpaal heeft aangepast.

Onafhankelijk daarvan kan de EVSE met een signaal op de CP aan de auto doorgeven hoeveel hij maximaal mag laden. Dit signaal wordt bij slimme laadpalen gebruikt om aan de auto door te geven dat hij minder snel (of juist sneller) mag laden als de laadpaal weet dat er elders in huis veel stroom wordt verbruikt (of niet).
Maar dit kan natuurlijk ook een vaste waarde zijn als je altijd weet dat je met die bepaalde A mag laden onafhankelijk van de rest van een installatie. Dit signaal is een PWM signaal en is daarom op allerlei waardes in te regelen. 6A is het minimum en 48A het maximum.

Bij het bepalen van de max A die de auto gaat laden geldt dus het kleinste getal wat komt uit de waarde van de PP en de waarde van de CP. Als je een laadpaal hebt die 32A kan leveren volgens CP maar je hebt een 16A kabel volgens PP dan laadt de auto met 16A. Andersom ook: als je een 32A kabel hebt en een 16A laadpaal dan is het ook maximaal 16A laden.

Jij wil dus de situatie dat de kabel wel 32A aankan en de laadpaal zegt 25A waardoor het maximum 25A is.

In de datasheet die je linkt zie ik ook niet hoe je dat in kan stellen, zoals @Proton_ ook al schreef.
Maar in theorie kan dat dus wel. Dus of de datasheet klopt niet/is onvolledig, of je hebt de verkeerde laadpaal gekregen.

Je moet er wel rekening mee houden dat een auto kortstondig meer gebruikt, volgens de J1772 mag dat. Op zich is dat ook niet heel erg, een automaat of smeltzekering klapt er niet gelijk uit als je "iets" meer gebruikt, zoals je hebt ontdekt.

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je de laadpaal die jij aan de muur hebt hangen echt op 25A kan inregelen of dat je alleen kan kiezen tussen 16A en 32A.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BarryH kan je de PP weerstand meten aan de paalzijde (niet de autozijde)?

Wikipedia: IEC 62196

PP also allows the EVSE to detect when a cable is plugged in. Again, inside the plug itself, a passive resistance is connected across PP and PE. The cable can then further indicate its current rating to the EVSE with different resistances. The EVSE can then communicate this to the EV via the control pilot.[61][62]

Met bron 62 kan je controleren of het juist is ingesteld.

• shinju
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06-2021
Mijn Tesla komt binnenkort binnen en wil graag een Tesla Wall Connector, maar wel iets erachter wat zorgt dat ik geen overbelasting thuis in mijn netwerk kan krijgen.

Is http://www.stegen.com/en/...mart-evse-controller.html dan evt. geschikt hiervoor met 3 fasen?

Of is er een ander goedkoop alternatief.

Tot nu toe vragen de monteurs ca 3000 euro voor de tesla wallconnector en smart load balancer incl. montage....

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Die zul je in de plaats van de Tesla controller moeten schroeven. Ik weet niet of daar voldoende ruimte voor is en of de relais compatible zijn. Waarschijnlijk is er wel een mouw aan te passen :)

• BarryH
Proton_ schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:40:
@BarryH kan je de PP weerstand meten aan de paalzijde (niet de autozijde)?

Wikipedia: IEC 62196

PP also allows the EVSE to detect when a cable is plugged in. Again, inside the plug itself, a passive resistance is connected across PP and PE. The cable can then further indicate its current rating to the EVSE with different resistances. The EVSE can then communicate this to the EV via the control pilot.\[61]\[62]

Met bron 62 kan je controleren of het juist is ingesteld.
Bedankt voor de tip. Zit nu 220 ohm in = 32A.
De link naar doc. 62 werkt jammer genoeg niet.
Maar ik weet genoeg om de leverancier te bellen

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:20
shinju schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:44:
Mijn Tesla komt binnenkort binnen en wil graag een Tesla Wall Connector, maar wel iets erachter wat zorgt dat ik geen overbelasting thuis in mijn netwerk kan krijgen.

Is http://www.stegen.com/en/...mart-evse-controller.html dan evt. geschikt hiervoor met 3 fasen?

Tot nu toe vragen de monteurs ca 3000 euro voor de tesla wallconnector en smart load balancer incl. montage....
Ken je deze al?

https://maxem.io/nl/shop

• BarryH
@Proton_ @JeroenE
inmiddels contact met de leverancier gehad. Er schijnt nog iets anders te ontbreken (waarmee de 25A wordt begrensd). Ik krijg het opgestuurd..

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik ben benieuwd :)

• BarryH
@Proton_ @JeroenE
BarryH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:44:
@Proton_
het typenummer op de EVSE is: CMEM10-32A V2.0 R11.
ik zie op in
Het laadstation (dus incl. EVSE) heb ik bij laadpaal24 gekocht incl. afregeling op 25A en montage.

Dus ik verwacht dat ik met een VA klem ca. 233V x 25A = 5825VA zou meten.
geen 7040 VA in ieder geval.

Op de EVSE zit de weerstand op 12-11 (resp. PP en F-Earth) en de CP ingang is verbonden naar de signaal draad van de laadkabel, waarschijnlijk voor communicatie naar de auto?

Ik ga maandag met de leverancier bellen, maar ik probeer me goed voor te bereiden en alles zo goed mogelijk te snappen.
Het is opgelost. Door contact 21 met contact 22 te verbinden wordt de laadpaal begrensd op ca. 25A (of 24A, want ik denk dat het voltage ~230 V is).
Waarschijnlijk kan met contact 23 en 24 versus contact 21 iets vergelijkbaars gedaan worden. Want de leverancier geeft aan dat je hem ook op 10 of 16 A kan laten afstellen

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ah, een undocumented feature :)

• BarryH
databeestje schreef op dinsdag 8 september 2015 @ 21:32:
Dat relais onthoud ik wel, al moet er dan eerst nog 3 fasen naar de schuur getrokken worden, dat is er ook nog niet. Wellicht dat de volgende auto 3 fasen kan laden.

Ik heb wel de bouwmarkt lasklemmen vervangen door Wago lasklemmen die ik via de Conrad bestelt had. Deze speciferen in ieder geval voor wat voor stroom ze geschikt zijn (24A). Tevens was 1 van de aarde draden uit een bouwmarkt klem gekomen, apart.

Hopelijk slaat de lader niet (meer) uit, mocht de meegeleverde mobiele lader problemen blijven geven dan ga ik dit met de verkopende garage opnemen. Vooralsnog doet deze het iig, en kan dan de gehele straat door de gigantische blauwe lichtbak die erop zit zien dat deze aan het laden is.

Je kan een hoop zeggen, maar subtiel is de EV box niet.

Edit: Even ter informatie, in een EV-box zit dus exact hetzelfde als de zelfbouw EVSE. Hieronder een linkje naar de foto gallerij.
http://iserv.nl/files/pics/evbox/

[afbeelding]

De kap heb ik grijs gemaakt, met spuitbussen van het merk Motip bij de Gamma vandaan. Eerst vetvrij maken, dan plastic primer daarna rustig aan grijs gespoten. De kleur grijs op de bus was een stuk donkerder dan in het echt. Desalnietemin ziet het er netjes uit.

Daarnaast heb ik met de 3D printer een muurbeugel geprint voor de stekker, dan steekt deze minder verder de oprit uit. Dat leek me veiliger voor er tegenaanlopen e.d. Het koste maar een euro plastic ofzo, de moeite wel waard.

Het eindresultaat is dit geworden:
[afbeelding]

Daarnaast heb ik een licht blokker geprint voor de leds van de EV-Box, die waren veel te fel.
http://www.thingiverse.com/thing:1030589
De ring is 98 binnen, 130 buiten en 11.5 diep en wit PLA geprint.
Wat is het nut van de meest rechtse unit op de foto?
Corrigeert die het voltage?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat is een 12V voeding voor de EVSE (links) en relais spoel (in het midden).

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-03 21:43
Hallo,

Binnenkort stap ik over van de Fluence op een Ioniq.

Binnen (in de garage) en buiten (aan de muur) heb ik nu een laadpunt zitten, buiten een eBox met een type 2 aansluiting (1 fase aangesloten) en binnen een SmartEVSE zelfbouw met vaste kabel van type 1 (enkelfase). Beide zitten nu op dezelfde aparte groep van 16 Ampere met C karakteristiek aardlekautomaat (er wordt altijd maar 1 laadpunt tegelijk gebruikt, of binnen of buiten)

De Ioniq kan maar 1 fase laden, weliswaar met 32 Ampere maar hoe kan ik dat aanpassen.

Mag ik bijvoorbeeld twee aders parallel zetten voor 1 fase en nul (kabel naar de laadpunten toe is nu 5x2,5mm XMVK), of moet ik nieuwe kabel gaan leggen (toekomstzeker zou ik dan naar 5x4 of 5x6 moeten denk ik). De automaat binnen zou dan vervangen moeten worden, is een 3 fase 16 ampere 4 polige aardlekautomaat dan bruikbaar (2 nullen en 2 fases er door?).

Mijn hoofdaansluiting is nu 1x35 Ampere dus ik denk dat het dan verstandig is om de SmartEVSE in te stellen op 25 Ampere max.

De laadkabel binnen moet dan vervangen worden door een type 2 geschikt voor 32 Amp.

[Voor 4% gewijzigd door gertk op 26-09-2017 11:56]

@gertkAls je met 32A op 1 fase wil laden dan moet je nieuwe kabels trekken. Ik zou dan ook gelijk een 3 fasen kabel leggen, ook al gebruik je nu nog maar 1 fase. Mocht dat in de toekomst veranderen dan heb je die kabel tenminste al liggen en hoef je die niet nog een keer te vervangen.

Je mag niet twee aparte 16A groepen gebruiken en dan aan het eind de draden aan elkaar koppelen. Je mag dat ook niet doen met een zogenaamde "kookgroep" waarbij twee groepen zijn gekoppeld (bij een kookplaat mag dat wel omdat die dan ook twee aansluitingen heeft).

Een 32A groep aansluiten op een 35A hoofdzekering kan natuurlijk wel, maar voor zover ik weet mag dat officieel niet omdat ze willen dat je eigen groep er altijd eerder uitspringt dan de hoofdzekering. Dat is met zo weinig verschil niet gegarandeerd. Je zou dan een 20A groep moeten gebruiken (en dus ook maximaal laden op 20A).

Als je huidige auto snel genoeg laadt met 16A, waarom denk je dan met de Ioniq niet uit te komen? Ga je veel verder rijden?

• gertk
Bedankt JeroenE voor je antwoord.
Wat het laden betreft: ja wat heet snel genoeg :-)

De Fluence kan alleen maar met 1 fase 16 Ampere laden dus daar heb/had ik niet veel keus.
Ik ga in ieder geval een andere 'open einde' kabel bestellen voor mijn laadpunt binnen.
Ik bestel wel een 32 Amp kabel maar zal de SmartEVSE dan op 16 Ampere laten.

Zou deze geschikt zijn ondanks dat er Tesla bij staat ?
https://www.evchargeking....-open-einde-laadkabel-32a

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, die is geschikt voor alle auto's met een Type 2 aansluiting.

Anoniem: 980975

Ik lees over mogelijke problemen als je een 3x230V aansluiting hebt bij je thuis of op kantoor.
De GLC350e hybride is dus 3,7kW dus mag je blijkbaar maar 1,5 tot 2 keer over de capaciteit gaan voor het opladen omdat anders de batterij qua levensduur gaat slijten.

Ik had gedacht om toch reeds een 5x6mm2 te plaatsen naar een eigen gebouwde laadpaal.
Moet ik mijn installatie dan laten omzetten naar 380V of is dit voor de GLC350e nog overkill om dit reeds te doen ??
Indien het 230V blijft, voorzie ik dan een 40A relais 4P reeds? (of beter een 63A 4P naar later toe?)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 22:19

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 980975 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:42:
Ik lees over mogelijke problemen als je een 3x230V aansluiting hebt bij je thuis of op kantoor.
De GLC350e hybride is dus 3,7kW dus mag je blijkbaar maar 1,5 tot 2 keer over de capaciteit gaan voor het opladen omdat anders de batterij qua levensduur gaat slijten.

Ik had gedacht om toch reeds een 5x6mm2 te plaatsen naar een eigen gebouwde laadpaal.
Moet ik mijn installatie dan laten omzetten naar 380V of is dit voor de GLC350e nog overkill om dit reeds te doen ??
Indien het 230V blijft, voorzie ik dan een 40A relais 4P reeds? (of beter een 63A 4P naar later toe?)
De lader in de auto kan niet sneller, ongeacht waar je deze op aansluit. Dus ook als je een 3 fase '11 kW' EVSE hebt komt er gewoon 1 fase 16 Ampere uit (en dus 3.7kW). De Accu zal iets van 8-10kWh zijn, dus gemiddeld 3 uur laden denk ik.

Je kan probleemloos een 5x6 trekken, dan kan je altijd nog een 3 fase '22kW' EVSE plaatsen mocht de hoofdaansluiting het kunnen dragen. Gewoon in 1 keer een 40A 4P relais plaatsen, de Mercedes gebruikt maar 1 fase, dus dat is prima.

• jeek
  • Laatst online: 22-01-2018
Heb vandaag een tweedehands EV Box BusinessLine aan de muur geschroefd om een e-tron mee te gaan laden. Zoals al verwacht, rode ledjes: storing. Er zit een modem in die een backoffice connectie probeert te maken en gezien de verhuizing naar het buitenland van de vorige eigenaar, zat de oorspronkelijke account wel gedisabled zijn.

Net met veel belangstelling dit forum gelezen en alvast dank voor de geposte info!
Morgen - tussen de buien door - maar eens onderzoeken of de ESVE zonder backoffice connectie zijn werk wil doen.
Tips zijn welkom!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-03 10:51
Ik zit te kijken naar een manier om mijn auto ( Leaf ) snel te kunnen laden. Nu is er de mogelijkheid natuurlijk om dat met 1 fase te doen, maar aangezien hij ook de mogelijkheid heeft dat met gelijkstroom te doen, vroeg ik mij af of daar schema's van zijn. Dan zou het mogelijk te zijn om de verschillende belastingen van de fase's te meten en daarmee het maximale uit de krachtstroomgroep ( er is hier 3x25 A ) te halen. En ik ben bekend met de gevaren van krachtstroom, dus ik weet wat ik wil en wat de gevaren zijn. Ik heb in dit forum al gekeken, maar kon niets vinden daarover ( of ik kijk niet goed ).

• databeestje
  • Laatst online: 12-03 22:19

databeestje

Von PrutsHausen

annespruit1980 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:47:
Ik zit te kijken naar een manier om mijn auto ( Leaf ) snel te kunnen laden. Nu is er de mogelijkheid natuurlijk om dat met 1 fase te doen, maar aangezien hij ook de mogelijkheid heeft dat met gelijkstroom te doen, vroeg ik mij af of daar schema's van zijn. Dan zou het mogelijk te zijn om de verschillende belastingen van de fase's te meten en daarmee het maximale uit de krachtstroomgroep ( er is hier 3x25 A ) te halen. En ik ben bekend met de gevaren van krachtstroom, dus ik weet wat ik wil en wat de gevaren zijn. Ik heb in dit forum al gekeken, maar kon niets vinden daarover ( of ik kijk niet goed ).
Je bent op zoek naar een Chademo Lader, je kan soms een 2e hands exemplaar vinden, maar ze kosten snel tussen de 5 en 10k euro 2e hands. Zelfs als een zelfbouwkit moet je hiermee rekening houden.

De aanzienlijke kosten voor de vermogenselectronica is een beetje het grote probleem, en daarom is er ook niet echt een grote markt voor.

Er zijn wel mensen die een snellere lader in een Leaf ingebouwd hebben, maar dat zijn vaak demo projecten van bijvoorbeeld Brusa. De Leaf 3.3kW lader zou je misschien kunnen wisselen voor een 6.6kW lader, maar is nog steeds 1 fase.

Theoretisch zou je 2 3,3kW laders in kunnen bouwen en de Type-1 plug vervangen voor een Type-2 voor 3 fase toegang. Dan zou je net als een e-Golf een 2 fase lader hebben.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-03 10:51
Ja, die prijzen heb ik ook gezien, en dat is dus niet echt de prijsklasse die ik zoek.....
De Leaf die ik heb heeft die chademo stekker, en bij fastned werkt dat uitstekend, maar thuis heb ik dus alleen de mogelijkheid om met 16 A enkele fase te laden. Ik geloof dat de leaf wel op 32 A kan, maar dan slaat in ieder geval die ene stop door ( van de fase waar de lader op zit ). Daarom zit ik me dus af te vragen of er documentatie is, of wellicht dat er iemand dat al eens had gedaan. Bij fastned zie ik dat er gegevens heen en weer gaan tussen de auto en de lader, en dat is het eerste waar documentatie voor nodig is. Programmeren kan ik overigens, dus ook dat is op zich geen probleem. Alleen weet ik niet wat ik moet schrijven.
Vermogens elektronica is voor een deel ook niet echt een probleem. Ik heb voor een elektrische heftruck een gelijkstroom regeling gemaakt die 72 V 500 A kon regelen. Ziet er niet uit maar werkt. Als ik het goed heb, is de accu van de Leaf 400 V ( zag ik bij een wat oudere fastned lader die de spanning en stroom aangaf ) en dus is dat ( zover ik het nu even in gedachte heb ) redelijk te doen vanuit 3 fases, met de mogelijkheid die ieder apart te regelen. 2 laders parallel schakelen die ieder voor zich het maximale gaan doen is niet helemaal wat ik zoek. Zou kunnen werken, maar ik heb liever iets dat ik zelf in de hand heb.

[Voor 30% gewijzigd door annespruit1980 op 01-01-2018 12:50. Reden: taal foutjes....]

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02
shinju schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:44:

Ik ga zelf voor 3 fase met een wall charger op 16 amp meer dan zat voor mijn tesla.

extra groep + aardlek in de meterkast en klaar. kosten 200-300 euro kabel 50-100 euro en 530 voor de allunit. en klaar. Ik heb ook de offertes gezien daar wordt ik een beetje niet blij van. Heb nu alles zelf maar uitgezocht ben redelijk handig met electra alleen mijn tijd is beter besteed als ZZP-er maar goed ik wil geen rare dingen in mijn meterkast.

Simpel stappen plan ga naar 3 fase. Voeg een aardlek toe + een extra groep op 3 fase een dikke kabel naar buiten en je bent eigenlijk klaar. Onder de 1000 euro en prima oplossing geen rare dingen met backoffice koppeling nodig. Gewoon lekker analoog.

Dan hou ik per fase 9 amp over voor de rest van het huis. Als hij vol trekt. Het mooiste is een maxem of iets maar goed die kosten zijn redelijk hoog plus een abbo per maand plus je moet extra kabels trekken naar je laadpaal en het is algeheel een stuk complexer en oh als de backoffice issues heb kan je niet laden. Ook leuk.

Zelf ook wat na vraag gedaan bij partijen en kom rond de 2000-3000 uit. Sorry ja het zijn bedrijfskosten voor mij maar dit is te gek. Dus voor nu alleen kosten voor graaf werk mag de straten maker doen voor mij. En klaar hoor.

Natuurlijk is een mooie eigenbouw beter en leuker maar tijd is altijd weer een ding.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• TimVolvo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-02-2018
Ik heb een Volvo V60 PIH D6 van 2013.
Deze heeft een 13A lader voor in een huishoudstekker (selectiekeuze uit 6A, 8A, 10A of 13A). Dit is 2700W. Gemeten resultaat is 2735W.

Nu als ik laad via een laadpaal. Is de beperkende factor de ingebouwde lader. Welk vermogen is dit? Ik dacht 3,2kW. Maar ik ben niet zeker. Ik heb thuis een 3x25A 400V aansluiting. Is er een mogelijkheid om sneller te laden? 2h tot een volle batterij in plaats van 3 en half uur?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Google zegt:
De Volvo V60 heeft een enkelfase lader aan boord welke tot maximaal 3.7kW kan laden
Dus 1 fase 16A.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dus ja, dat kan schelen. En als je er een met vaste kabel neemt hoef je ook niet telkens de kabel uit de kofferbak te pakken.

• TimVolvo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-02-2018
Wat voor onderdelen heb ik nodig? Aardlekschakelaar, EVSE ding, een relais, doos/kast en kabel? En waar kan ik die dingen bestellen?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

TimVolvo schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:01:
Wat voor onderdelen heb ik nodig? Aardlekschakelaar, EVSE ding, een relais, doos/kast en kabel? En waar kan ik die dingen bestellen?
Zo ongeveer. Je kan bijna alles bij Vekto.nl krijgen. In de kast (Famatel bijv) kan je een SmartEVSE plaatsen.

Een oud screenshot wat ik nog had:

In deze kast:

[Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 16-01-2018 15:54]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het duurste onderdeel is het relais; een 63A relais is voor jouw doel overkill (maar werkt natuurlijk wel ;) ).
Deze voldoet ook:

https://www.vekto.nl/nl/4...220-240vac-ghmc-4-00.html

• joeyverveer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-03 17:40
Beste tweakers ik ben me op in dit gaan verdiepen en wil zelf ook een laadpunt in elkaar knutselen met een smart evse controller.

Maar ik sla een beetje achterover van wat ze voor een opbouw mennekes socket vragen.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

en hebben jullie nog goede links voor mennekes type2 connectors

situatie ik heb een garage en zou graag het laadpunt binnen inbouwen met een socket in/aan de muur.
alternatief zou zijn de kabel buiten te hangen aan een haspel.

met socket zal ik alleen denk geen vergrendeling kunnen inbouwen gezien de ruimte en het in een steen + beton muur gebouwd zou moeten worden (in dat geval is een gaatje voor enkel een kabel misschien ook nog niet zo gek.

De smart evse conytroller is toch software matig in te stellen op 16A 3 fase?
dan voer ik het laadpunt al wel 32A uit ivm evt toekomst plannen maar regel ik hem terug af omdat meterkast en bekabeling daarvan nog niet geschikt is

ik heb praktisch het boodschappenlijstje van hierboven over genomen _/-\o_
dank daarvoor

• gertk
Voor mennekes stopcontacten kun je hier ook nog kijken:

https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/

Vaste laadkabels kun je bij Chargeking bestellen:

https://www.evchargeking.com/nl/onderdelen

[Voor 25% gewijzigd door gertk op 27-01-2018 21:05]

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 19:26
Omdat ik denk dat je alleen echt een mening over EV kan verkrijgen door het eens te proberen heb ik een maandje geleden een nieuwe 30kWh Leaf ge-private-leased.
Met dank aan dit forum, boodschappenlijstje en wat blogs ook mijn eigen SmartEVS in elkaar geknutseld.
Wel alvast 3 fase relais etc er in dus klaar voor de toekomst. (Wat zijn echte 3 fase laders dan onevenredig duur?)
Ik heb hem nu dus nog op 1x16A, al een forse verbetering met de 10A van de stopcontactlader. Volgende stap is de verbruiksintegratie met meter. Mijn thuisaansluiting is 3x25A en de fase die ik gebruik is alleen af en toe kookgroep. Ik zou in de nachtelijke uren dus in ieder geval 1x25A kunnen gebruiken. Mijn vragen:

1) Hoe zeker je dat af? Toch een 25A b karakteristiek voor de hoofdzekering zetten? (Geen 1,6 selectiviteit meer).
2) Ik heb nog geen type-b aardlek ertussen omdat er toch maar 1 fase is aangesloten die nog op de standaard aardlek zit. Als ik zo'n ding er bij ga gebruiken, wat is dan de beste plek? In de meterkast of in de laadpaalkast?
3) Zijn er hier wellicht al SmartEVSE bouwers met P1 integratie ipv de sensor box?

Domoticz, Dashticz, Elec auto, Elec Fiets

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 11:18

HeroS

SmartHome Nerd

michels911 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:48:

1) Hoe zeker je dat af? Toch een 25A b karakteristiek voor de hoofdzekering zetten? (Geen 1,6 selectiviteit meer).
2) Ik heb nog geen type-b aardlek ertussen omdat er toch maar 1 fase is aangesloten die nog op de standaard aardlek zit. Als ik zo'n ding er bij ga gebruiken, wat is dan de beste plek? In de meterkast of in de laadpaalkast?
3) Zijn er hier wellicht al SmartEVSE bouwers met P1 integratie ipv de sensor box?
1 dat mag officieel niet. Maximaal kun je 20A aansluiten.

2 Gewoon in de meterkast laten.

3 Ik gebruik een youless

Blog over domotica: http://www.hellosmarthome.nl

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:01
De smart EVSE lijkt een prima component om een laadpaal te maken. Ik ben met name geïnteresseerd in de functie om overbelasting te voorkomen door met een sensorbox het overige verbruik te meten.
Mijn situatie: huisaansluiting 3*25 met 3 fasen groep voor fornuis en oven. Ik wil de auto laden in de dalperiode (23:00 - 06:00) met minimaal 3*16A. In diezelfde periode staat vrijwel altijd de afwasmachine aan en heel soms de wasmachine of droger. En ik kan niet helemaal uitsluiten dat we na 23:00 iets opwarmen in de oven of op de kookplaat. Of eigenlijk: ik wil er niet over na hoeven denken dat ik de kookplaat niet aan kan zetten omdat de auto staat te laden.
Probleem is dat de laadpaal op 22 meter afstand van de meterkast moet komen, omdat daar de auto staat. Ik heb een 4*4 mm2 met aardscherm gelegd tussen meterkast en de plek van de auto (dwars door de borders van moeders).

Eerste vraag: hoeveel risico loop ik op overbelasting als ik met 3*16 ga laden?

Tweede:
Als ik de overbelasting wil uitsluiten door een smart EVSE, waar kan ik die unit dan het beste plaatsen:
in de meterkast dicht bij de sensorunit en als het ware met een hele lange laadkabel naar de auto, moet ik dan nog extra draden trekken?
of bij de auto, maar moet ik dan een extra (vieraderig?) kabeltje trekken van de sensorbox in de meterkast naar de EVSE unit?

Derde:
Eigenlijk wil ik liefst starten met een Tesla Wallconnector en die afregelen op 3*16A (dat ding kost € 530 incl BTW incl 7,5 meter kabel). Maar wat nou als ik later een smart EVSE toe wil voegen. Moet ik die wallconnector dan leeghalen en alleen de kabel en het kastje gebruiken, of kan ik de EVSE en de wallconnector achter elkaar zetten?

Sorry voor het lange verhaal, maar de devil is in the details.

Ger

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
1e: niet veel. Zonder smarts heb ik twee jaar zonder problemen op 3x16a geladen met de rest van het huishouden op 1 (25A) fase.
2e: de EVSE genereert het PP signaal en stuurt het vermogensrelais. Omdat het een laagfrequent PWM signaal is, kan je het best bont maken, maar 22 meter is denk ik wat teveel - en je moet dan toch een nieuwe kabel trekken.
Dan kan je de EVSE beter in de laadpaal bouwen en de sensorkabel terug naar huis brengen.
3e:
In elke laadpaal zit een EVSE. De SmartEVSE zou een drop-in vervanging moeten zijn, maar hij is groter dan de meeste standaard-EVSEs.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:01
Proton_
Dank voor je ervaring en mening.
Ik ga het proberen met de standaard 3*16A via een Tesla wallconnector, maar leg een mantelbuisje, zodat ik altijd later de sensorkabel terug kan voeren naar de meterkast.

Groet.

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 14:19
Of iets van een Maxem in je meterkast om de Tesla Wall Connector te regelen?
Dan kun je zelfs tot 24 of 25A gaan mits je auto de High Power Charger optie heeft.
Mantelbus met utp kabel van meterkast naar lader is sowieso een slim idee! :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ger356 Het is natuurlijk een kleiner risico als je de hoofdzekeringen zelf kan herstellen en daar niet voor hoeft te bellen.

• joeyverveer
Ik heb mijn laadpaal (deels) werkende. Echter loop ik nog te worstelen met de vergrendeling.
Ik heb een socket aansluiting met solenoïde. Echter is deze met 4draden. En in de Manual van de smart evse staat enkel een solenoid met 3 draden. (Motor wel met 4)

http://www.stegen.com/pub/SmartEVSEv2_manual_1.04.pdf Manual smart evse

[Voor 30% gewijzigd door joeyverveer op 28-02-2018 15:19]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

joeyverveer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:30:
Ik heb mijn laadpaal (deels) werkende. Echter loop ik nog te worstelen met de vergrendeling.
Ik heb een socket aansluiting met solenoïde. Echter is deze met 4draden. En in de Manual van de smart evse staat enkel een solenoid met 3 draden. (Motor wel met 4)

Iemand enig idee?
Draadkleuren zijn wit,rood,blauw & geel.
Ik rood en wit sturen de pin aan.
Blauw geel geleid bij pin in (pin uit is contact tussen geel en blauw verbroken)

https://www.laadkabelfabr.../06/Vergrendeling_top.jpg Deze vergrendeling

http://www.stegen.com/pub/SmartEVSEv2_manual_1.04.pdf Manual smart evse
Helpt deze foto?

Ik heb deze SmartEVSE gemaakt:

• joeyverveer
Ik heb het aangesloten gehad zoals jij hebt afgebeeld. Geeft hij of enkel een open pulse of enkel een sluit pulse :(

P.s. De solenoid lijkt wel op die van mij.
http://cbu01.alicdn.com/i...2540667713_1691828988.jpg

Precies zo zijn de aansluitingen

*edit*
Gelukt, de vergrendeling bleek defecte en geen signaal door te geven.

[Voor 52% gewijzigd door joeyverveer op 07-03-2018 07:13]

Anoniem: 58555

Voor de gegevens om de ChaDemo lader te gebruiken kun je misschien op deze site kijken.
http://chademo.com/pdf/interface.pdf

Maar ik denk dat je om voldoende vermogen te hebben, je eerst een accu set moet bouwen van 100 KW.
Als je dan 360 V= eruit weet te halen kan de Nissan wel geladen worden met 50 Amp.
Maar uit een huis aansluiting ( 1*50 of 3*25 Amp ) haal je dat dus nooit of te nimmer.

Ik ben zelf ook op die toer, maar wacht wel of ik ergens oude accu's kan vinden om zelf een offf-grid installatie te maken. Die zou ik dan in noodgeval met de Leaf weer bij kunnen vullen, door ergens anders (Fastned ) extra stroom te kopen. ( als mijn leaf 2.0 tenminste V2G aankan )
Maar ik heb sowieso een 250 KWhr accu-pakket nodig om de winter door te komen.
En met mijn 3K zonnepanelen red ik het dan nog niet, moet er dus nog 1K bij plaatsen, dan zou het lukken.
Maar als ik die investering optel, is salderen voorlopig nog de beste (goedkoopste) methode.
En na 2020 zien we dan wel weer.

Maar ik volg dit draadje natuurlijk wel, misschien komt er iemand op een beter/slimmer idee.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:54
In mijn laadstation van Laadpaal 24 zit een CMEM10-32A V2.0 R10 module.
En er zit een vaste kabel aan met een type 1 stekker.
Er zit op de module een weerstand zodat hij is afgesteld op 16A.

Nu ga ik als het goed is overstappen van een Fluence naar een Zoe.
Dat betekend dus dat de stekker niet meer past.
Kan ik gewoon zonder problemen de type 1 stekker vervangen voor een type 2 versie?

Wat ik me ook afvraag is hoe de vergrendeling en ontgrendeling is.
Bij de type 1 zit er een knop op de stekker die zorgt dat het relais van het laadstation afvalt voordat ik de stekker eruit haal.
Is dat straks zo dat als ik de kabel met de afstandsbediening van de Zoe ontgrendel de auto ook het relais af laat vallen?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43
Weer even terug in dit topic, nu met een paar vragen over het aanpassen van de huidige laadpaal. Zoals het er nu naar uitziet komt er een 2e elektrische auto bij ons. Hierdoor aan het kijken naar de mogelijkheden om de laadpaal slimmer te maken en meer vermogen te laten afgeven.
We hebben een ICU EVE Mini met vaste kabel hangen. Deze is momenteel op 3 x 16A aangesloten en geeft dus maximaal 11kW.
De laadpaal zelf kan vrij simpel omgezet worden naar 3 x 32A / maximaal 22kW.

Het traject is momenteel als volgt.
meterkast woning
3 x GE G101T C25 hoofdzekering
EATON LSC 40.4 hoofdschakelaar 40A
EATON B20 krachtgroep
5G6 kabel (15-20meter)

meterkast schuur
SIEMENS 5SM3 344-4 40A / 30mA
EASTRON SDM72D
SIEMENS 5SL6616-6 MCB B16
5G2,5 kabel (1,5 meter)
ICU EVE mini laadpunt

Ik zal alle onderdelen moeten nagaan of deze met hogere vermogens kunne werken. Daarnaast wil ik de ICU EVE mini het vermogen laten regelen aan de hand van het verbruik van de woning. Alfen, de maker van de ICU EVE mini geeft aan dat de laadpaal door op de P1 poort van de slimmer meter aangesloten te worden, het vermogen kan regelen. Nu heb ik echter bijna het modbusmetersysteem van SolarEdge in gebruik met een meter die op alle 3 de fasen het verbruik meet en dit online weergeeft in het portal van SolarEdge waar ook de opbrengst van de PV zichtbaar is. Hoop dit met de laadpaal te kunnen koppelen.

Iemand hier ervaring met bovenstaande productenen het koppelen hiervan? Of wellicht een idee waar ik zou moeten beginnen om zo'n koppeling tot stand te brengen?

• Niek_
Heb meer info gevonden.
Standaard Load balancing op de ICU Eve Mini
Benodigdheden voor de installatie:
• Alfen laadstation uitgerust met het Actieve load balancing functionaliteit over P1 poort geactiveerd
• Communicatiekabel met RJ11 stekkers
• Slimme meter met beschikbare P1 poort en communicatie over DSMR4.0 of hoger

Het laadstation en de slimme meter communiceren met elkaar via de P1 poort gebruik makend van het DSMR protocol (versie 4.0 of hoger). Regelmatig worden gegevens uitgewisseld over actueel verbruik en de laadbehoefte. Wanneer de capaciteit op de meter beperkt is, zal het laad- station de aangesloten voertuigen volgens load balancing bijsturen. Daarmee wordt voorkomen dat de installatie overbelast wordt, of de kosten van de netaansluiting onno- dig toenemen. Effectief verzorgt deze functionaliteit voor “peak shaving”, het beheert de stroomvoorziening tijdens piekmomenten.

Nu nog uit zien te vinden hoe dat DSMR-protocol in elkaar steekt en of ik het modbusmetersysteem van SolarEdge hier iets over kan laten roepen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weet iemand van welk type RFID kaarten zijn die worden gebruikt voor laadpalen? Welke chip en frequentie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bedankt! Op termijn eens kijken of ik met een simpele Android telefoon een laadpas voor thuis kan kopieëren, geen zin om bij de backoffice moeilijk passen te registreren.

Ook handig om een backup van je laadpas te hebben zodat je gelijk een nieuwe kan maken en bij verlies direct je pas weer te hebben.

• gertk
Crxtreem schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:38:
In mijn laadstation van Laadpaal 24 zit een CMEM10-32A V2.0 R10 module.
En er zit een vaste kabel aan met een type 1 stekker.
Er zit op de module een weerstand zodat hij is afgesteld op 16A.

Nu ga ik als het goed is overstappen van een Fluence naar een Zoe.
Dat betekend dus dat de stekker niet meer past.
Kan ik gewoon zonder problemen de type 1 stekker vervangen voor een type 2 versie?

Wat ik me ook afvraag is hoe de vergrendeling en ontgrendeling is.
Bij de type 1 zit er een knop op de stekker die zorgt dat het relais van het laadstation afvalt voordat ik de stekker eruit haal.
Is dat straks zo dat als ik de kabel met de afstandsbediening van de Zoe ontgrendel de auto ook het relais af laat vallen?
Bij mijn zelfbouw laadpunt (SmartEVSE gebaseerd) heb ik ook de laadkabel vervangen van type 1 naar een type 2 kabel nadat ik van de Fluence over op de Ioniq ging.

Ik zat ook te kijken hoe de ontgrendeling (en evt. stoppen van het laden) zou moeten zonder knop op de stekker. De Ioniq schakelt na op- en van slot doen met de afstandbediening het laden tijdelijk uit en heb je de gelegenheid de stekker eruit te trekken. Om in geval van 'nood' ook het laden te kunnen stoppen op de wandunit heb ik daarop in serie met de stuurleiding een 'E-Stop' schakelaar gemonteerd (in overleg met de leverancier van de SmartEVSE module).

De nieuwe laadkabel heb ik bij Chargeking besteld, linkje staat een aantal berichten terug.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-03 22:01
Ik heb nu nog geen electrische auto, maar ga wel nieuwe grondkabels leggen. Heb ik het goed begrepen dat 4-polig genoeg is? Of heeft aan laadkabel ook de nul nodig en dus 5-polig?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou 5-polig leggen met een utpkabel ernaast.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@blauwemac Je wil drie fasen + nul + aarde. In de EVSE die je aan de muur of op een paal zet, wordt er een CP + PP signaal bij verzonnen. De laadkabel die daar in prikt (of beter nog, vast aan gemonteerd zit :)) is dus 7 polig waarvan 2 veel dunner zijn.

Grondkabel heeft voor de aarde (PE) vaak een litze in de mantel zitten. Dan is vierpolig + aardscherm dus inderdaad goed genoeg.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02
en 4mm ipv de standaard 2,5 mm. En koop het niet in de bouwmarkt wat is het daar extreem duur.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blauwemac
Oke, dank. Ik was van plan om voor grondkabel 4x6 mm2 + litze te gaan. Dat lijkt dus prima te zijn voor een laadpaal, mooi. Dikke kabel om voorbereid te zijn op dik laden en of nog meer PV in de toekomst. Dat kost maar een beetje extra en het is nogal een klus om 55 meter grondkabel te leggen, dus dan maar in een keer goed.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

blauwemac schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:55:
Oke, dank. Ik was van plan om voor grondkabel 4x6 mm2 + litze te gaan. Dat lijkt dus prima te zijn voor een laadpaal, mooi. Dikke kabel om voorbereid te zijn op dik laden en of nog meer PV in de toekomst. Dat kost maar een beetje extra en het is nogal een klus om 55 meter grondkabel te leggen, dus dan maar in een keer goed.
6mm2 is dan prima ja! Leg er inderdaad ook UTP bij en dan heb je voor de toekomst alles al gefixed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blauwemac
Ja, dat was inderdaad het idee, maar nu weten ze hier
Utp of toch glas onder de grond
dat glasvezel eigenlijk slimmer is. Dus ik ben nog even niet uit-onderzocht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Je hebt UTP grondkabel, die heb ik al 7 jaar in de grond. Werkt probleemloos.

CAT 5e in dit geval

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:20
Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:04:
Heb meer info gevonden.
• Alfen laadstation uitgerust met het Actieve load balancing functionaliteit over P1 poort geactiveerd
• Communicatiekabel met RJ11 stekkers
• Slimme meter met beschikbare P1 poort en communicatie over DSMR4.0 of hoger

Het laadstation en de slimme meter communiceren met elkaar via de P1 poort gebruik makend van het DSMR protocol (versie 4.0 of hoger). Regelmatig worden gegevens uitgewisseld over actueel verbruik en de laadbehoefte. Wanneer de capaciteit op de meter beperkt is, zal het laad- station de aangesloten voertuigen volgens load balancing bijsturen. Daarmee wordt voorkomen dat de installatie overbelast wordt, of de kosten van de netaansluiting onno- dig toenemen. Effectief verzorgt deze functionaliteit voor “peak shaving”, het beheert de stroomvoorziening tijdens piekmomenten.

Nu nog uit zien te vinden hoe dat DSMR-protocol in elkaar steekt en of ik het modbusmetersysteem van SolarEdge hier iets over kan laten roepen.
Gebruik hiervoor een Maxem die feitelijk hetzelfde doet. Ik laad inmiddels vooral bij snelladers dus thuis alleen voor de laatste 20%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 16:05
Ik ben mij aan het orienteren op het gebied van een EV. Een aansluitpunt thuis maken blijkt toch wel aan de prijzige kant dus opzoek naar een 'goedkope' maar goed betrouwbare methode.

Bij een Tesla wordt standaard een UMC meegeleverd. Deze heeft aan 1 kant een Mennekes Type 2 en aan de andere kant diverse opties waaronder een CEE male. Echter, ik wil deze combinatie niet buiten ophangen. Zou het volgende kunnen?

Tesla Type2
-> Mennekes Type 2 van/naar Mennekes Type 2 kabel
-> Opbouw Type 2 female buiten
-> Opbouw Type 2 female binnen
-> Tesla UMC Type 2 van/naar CEE male
-> CEE female
-> 3 fase krachstroom aansluiting

Op deze manier is de UMC binnen redelijk permanent aangesloten. Als de auto dan geladen moet worden dan hoef ik enkel een standaard Type 2 kabel tussen de auto en de Type 2 female opbouw aan de buitenzijde te prikken.

Aan de buitenzijde zit dan ook enkel een Type 2 opbouw en dat is ook minder diefstal en vandalisme bestendig.

Enige wat dan 'geinstalleerd' dient te worden is:

- 1x een CEE aansluiting binnen
- 2x een Type 2 opbouw, binnen die verbonden wordt met buiten

Zo'n CEE opbouw kost praktisch niets. Die Type 2 wcd heb ik nog niet echt goedkoop vinden, maar ik vermoed dat dit een kwestie van zoeken is.

[Voor 0% gewijzigd door exyll op 08-05-2018 16:03. Reden: Typos]

Ramon Smits

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De stekkers, sockets en 'verlengsnoer' zijn bij elkaar net zo duur als een degelijke EVSE.
Je hebt overigens 1 male ("autozijde") opbouw type 2 nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 16:05
@Proton_ Welk verlengsnoer? Eén normale Type 2 kabel tussen de EV en de opbouwdoos. Die zit standaard ook bij de auto.

Wellicht heb ik inderdaad geen female maar male type 2 wcd voor nodig. Aan de binnenzijde zou dan de UMC de Type 2 opbouwdoos verbinden met de CEE opbouwdoos.

CEE opbouwdoosje kost nog geen 10 EUR, ik denk dat die Type 2 opbouw dozen toch ook wel voor max 60 EUR te vinden moeten zijn. Het is bespottelijk dat die dingen zo duur zijn trouwens.

Ik wil eigenlijk gewoon voorkomen dat er aan de buitenzijde zo min mogelijk zaken aanwezig zijn. Zelfs met een EVSE heb ik die liever niet buiten. Het is een publiekelijk toegangkelijk stuk vandaar het liefst enkel een socket.

Ramon Smits

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ah ok.
Ik denk dat je dat gesjouw met kabels gauw zat wordt (ze liggen dan dus niet meer standaard in de auto).

Dan heb je zoiets
https://www.evexpert.eu/p/240/socket-type-2-male-32a
en
https://www.evexpert.eu/p...ale-charger-side-32a-22kw
nodig plus wat klein spul.

Duur want hoge eisen en kleine oplage.
€60 gaat je voorlopig niet lukken (tenzij van AliExpress wellicht).

• gertk
exyll schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:48:
@Proton_ Welk verlengsnoer? Eén normale Type 2 kabel tussen de EV en de opbouwdoos. Die zit standaard ook bij de auto.

Wellicht heb ik inderdaad geen female maar male type 2 wcd voor nodig. Aan de binnenzijde zou dan de UMC de Type 2 opbouwdoos verbinden met de CEE opbouwdoos.

CEE opbouwdoosje kost nog geen 10 EUR, ik denk dat die Type 2 opbouw dozen toch ook wel voor max 60 EUR te vinden moeten zijn. Het is bespottelijk dat die dingen zo duur zijn trouwens.

Ik wil eigenlijk gewoon voorkomen dat er aan de buitenzijde zo min mogelijk zaken aanwezig zijn. Zelfs met een EVSE heb ik die liever niet buiten. Het is een publiekelijk toegangkelijk stuk vandaar het liefst enkel een socket.
Vergeet ook niet dat die type2 WCD's bedoeld zijn om vaak in en uit te pluggen, een CEE stekker niet zo... En de oplage bepaalt natuurlijk ook de prijs..

Je zou overigens buiten ook een soort 'brandslang' kast kunnen maken met daarin de laadkabel. Afsluitbare deur ervoor en een opening aan de onderzijde waar de kabel doorheen kan met de deur dicht. Scheelt de kabel telkens uit de auto pakken en zo.

Zie trouwens net dat ICU ook al zoiets aanbiedt: https://shop.ev-solutions.nl/product/kunststof-kast-voor-icu-compact-mini

Prijzig maar eenvoudig ook zelf te maken natuurlijk.

• Timbus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-03 17:03
Dag tweakers,

Ik ga aan de ev en wil een laadpaal maken voor thuis. Heb dit topic en andere goed doorgespit, maar mis nog wat info.

Ik ben spullen aan het verzamelen voor een 3 fase 16A aansluiting die 11kW levert. Met vaste kabel met type 2 aansluiting. Tot dusver heb ik de grondkabels (inclusief utp), smart evse inclusief sensorbox (voor loadbalancing) al besteld. In de meterkast heb ik een aardlekautomaat waar de laadpaal achter komt te zitten (heeft deze voor een laadpaal nog speciale specs nodig?).

Nu heb ik dus nog een relais nodig. Maar welke is geschikt? Welke specs moet hij aan voldoen?

En mis ik dan nog iets?

Nog een vraag: iemand ervaringen van verkoper met goede laadkabels?

Nog een vraag: ben tot nu toe nog geen één aansluitschema tegen gekomen. Alleen foto’s. Daarmee red ik het wel waarschijnlijk, maar ben benieuwd naar een schema.

En dan als laatste: is er een standaard (zoals nen1010) voor laadpalen?

Albast bedankt voor jullie hulp en inzichten.

Dit is de aardlekautomaat

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:27
Timbus schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:47:
Dag tweakers,

Ik ga aan de ev en wil een laadpaal maken voor thuis. Heb dit topic en andere goed doorgespit, maar mis nog wat info.

Ik ben spullen aan het verzamelen voor een 3 fase 16A aansluiting die 11kW levert. Met vaste kabel met type 2 aansluiting. Tot dusver heb ik de grondkabels (inclusief utp), smart evse inclusief sensorbox (voor loadbalancing) al besteld. In de meterkast heb ik een aardlekautomaat waar de laadpaal achter komt te zitten (heeft deze voor een laadpaal nog speciale specs nodig?).

Nu heb ik dus nog een relais nodig. Maar welke is geschikt? Welke specs moet hij aan voldoen?

En mis ik dan nog iets?

Nog een vraag: ben tot nu toe nog geen één aansluitschema tegen gekomen. Alleen foto’s. Daarmee red ik het wel waarschijnlijk, maar ben benieuwd naar een schema.

[afbeelding]
Klinkt aardig als mijn thuislader :) In ons geval wordt er een Renault Zoe mee opgeladen en daar schijnen speciale eisen gesteld te worden aan de ALS omdat er bij een Zoe geen galvanische scheiding is tussen de auto en het lichtnet. Daarmee zou er theoretisch een DC lekstroom het lichtnet in kunnen vloeien welke een standaard type A aardlekschakelaar (zoals die doorgaans in woningen gebruikt worden) niet opmerken. Bij de laders van andere automerken schijnt dit niet te kunnen gebeuren (wel galvanische scheiding) en zou een standaard (type A) veilig genoeg moeten zijn. Voor de Zoe is een type B nodig (welke doorgaans een heel stuk duurder is). Zelf heb ik deze van Doepke (https://www.doepke.de/upl...230_dfs4ev_inf_web_en.pdf) welke geen type B is, maar wel de nodige beveiliging kan bieden voor eventuele DC lekstromen en (destijds) qua prijs het midden houd tussen een type A en type B ALS.

Achtergrond info: https://www.renaultforum....etc-uitgelegd-t15662.html

• Timbus
Bedankt Tsjoender voor je reactie.

Bij mij gaat hij een i3 opladen en ik heb een b-karakteristiek aardlekautomaat. Volgens jou zou dat dan dus goed moeten komen, mooi👍.

Ik zie antwoorden op de overige vragen graag tegemoet!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 12:44
@Timbus Een mrb6 is een type-A aardlek. De overstroom/kortsluit-beveiliging (de zekering zeg maar) is B-karakteristiek.

• Timbus
Xiphalon,

Ik begin zoiets te begrijpen. Haalde type en karakteristiek door elkaar. Met de bmw niet direct een probleem. Maar zal er nog eens een ei over leggen.

Verdere reacties worden gewaardeerd.

• Timbus
Timbus schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:47:
Dag tweakers,

En mis ik dan nog iets?

[afbeelding]
Iemand nog antwoorden, aanvullingen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De NEN1010 is 'gewoon' van toepassing.
Aansluitschema's zijn EVSE specifiek en zal je dus bij de EVSE leverancier (bij SmartEVSE in jouw geval) kunnen vinden.

Het relais is ook EVSE specifiek; aan de geschakelde kant zal hij vierpolig 16A schakelen. Je hebt geen last van aanloopstromen etc, dus dat scheelt.
Of de spoel 5V, 12V, 24V of 230V moet zijn ligt ook aan je EVSE.

• Timbus
Dank je proton.

Smart evse is inmiddels binnen. Er zat inderdaad een mooi aansluitschema bijgevoegd. En een suggestie voor het relais, dus dat gaat wel lukken.

Wel nog 2 aanvullende vragen:
-wil met een utp kabel (cat6) een sensorbox aansluiten voor loadbalancing. Deze utp grondkabel heeft 4x2 strengen. De sensorbox heeft 4 contacten en die sluit ik op 4 contacten op de smart evse aan (12v, gnd, 1 en 2). Zouden jullie per contact 2 utp draadjes aansluiten of juist 1? ( gaat over afstand van 60m)
-het aansluitschema van de evse legt uit dat er een weerstand van 680ohm tussen de PE en PP pen moet komen indien je een vaste kabel gebruikt (wat ik wil). Iemand ervaring met type weerstand en waar en hoe te plaatsen (na de evse voor het relais, of na het relais voor de kabel. Solderen of anderszins)?

Wederom bedankt voor het meedenken 👍.

En oh ja, weet iemand nog een goeie (web)winkel voor een laadkabel met type 2 stekker?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:27
Timbus schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:23:
Dank je proton.

Smart evse is inmiddels binnen. Er zat inderdaad een mooi aansluitschema bijgevoegd. En een suggestie voor het relais, dus dat gaat wel lukken.

Wel nog 2 aanvullende vragen:
-wil met een utp kabel (cat6) een sensorbox aansluiten voor loadbalancing. Deze utp grondkabel heeft 4x2 strengen. De sensorbox heeft 4 contacten en die sluit ik op 4 contacten op de smart evse aan (12v, gnd, 1 en 2). Zouden jullie per contact 2 utp draadjes aansluiten of juist 1? ( gaat over afstand van 60m)
-het aansluitschema van de evse legt uit dat er een weerstand van 680ohm tussen de PE en PP pen moet komen indien je een vaste kabel gebruikt (wat ik wil). Iemand ervaring met type weerstand en waar en hoe te plaatsen (na de evse voor het relais, of na het relais voor de kabel. Solderen of anderszins)?

Wederom bedankt voor het meedenken 👍.

En oh ja, weet iemand nog een goeie (web)winkel voor een laadkabel met type 2 stekker?
Bij mij zit die weerstand in de type 2 connector (welke in de auto gestoken wordt). Deze connector was al voorgemonteerd op de kabel (krimpverbinding). Hier heb ik die gekocht: https://esl-shop.de/ladek...en-wallbox-anschluss.html. Was toen de voordeligste keus icm de Doepke ALS voor mij. Dichterbij huis is vast ook wel iets te vinden.

• xmenno
  • Laatst online: 17-03 12:13
Heb net een Model S 100D gekocht en vraag me af watvoor capaciteit aansluiting ik moet hebben?

De Mobile Connector met de rode stekker is een 3-fase 16A volgens mij, vraag ik dan 3x16A of 3x25A aan?
Specs: https://www.tesla.com/sit...n_guide_umc_red_Jan15.pdf
Of wil ik liever de Wall Connector (dan wel zelfbouw laadpaal) en wat moet ik dan, 3x 35A aanvragen?
Specs: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v2.pdf

Het liefst heb ik buiten de garage gewoon de 400V stekker. Als die Mobile Connector in de regen en sneeuw mag liggen.
Maar ik ben ook weer bang dat als ik bijvoorbeeld laat thuis kom van ver, dat hij dan de volgende dag niet vol is met 16A laden :S
Een andere overweging is dat dit een nieuwe aansluiting is en er best wel veel capaciteitstarief bij komt, zeker met 3x35A dan is dat ook weer €100 per maand.

Ik zie ook hier iemand die de Wall Connector op 3x25A aansluit? :?
Procedure voor 3-fase stroom en Tesla Wall Connector

[Voor 12% gewijzigd door xmenno op 24-07-2018 18:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

xmenno schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:21:
Heb net een Model S 100D gekocht en vraag me af watvoor capaciteit aansluiting ik moet hebben?

De Mobile Connector met de rode stekker is een 3-fase 16A volgens mij, vraag ik dan 3x16A of 3x25A aan?
Specs: https://www.tesla.com/sit...n_guide_umc_red_Jan15.pdf
Of wil ik liever de Wall Connector (dan wel zelfbouw laadpaal) en wat moet ik dan, 3x 35A aanvragen?
Specs: https://www.tesla.com/sit...ation-manual-en-EU-v2.pdf

Het liefst heb ik buiten de garage gewoon de 400V stekker. Als die Mobile Connector in de regen en sneeuw mag liggen.
Maar ik ben ook weer bang dat als ik bijvoorbeeld laat thuis kom van ver, dat hij dan de volgende dag niet vol is met 16A laden :S
Een andere overweging is dat dit een nieuwe aansluiting is en er best wel veel capaciteitstarief bij komt, zeker met 3x35A dan is dat ook weer €100 per maand.

Ik zie ook hier iemand die de Wall Connector op 3x25A aansluit? :?
Procedure voor 3-fase stroom en Tesla Wall Connector
Wall Connector nemen en afzekeren op 3x20A en daar op laden. Wel dikke kabels leggen. Icm Maxem kan je nog slim laden doen.

De UMC is NIET bedoeld om elke dag mee te laden, doe dat aub niet. Je geeft net 130k uit aan een auto, investeer dan ook 1x in een goede en veilige laadoplossing.

De Tesla Wall Connector is prima. Met 3x16A zou zelfs voldoende zijn, met 11kW is de auto van helemaal leeg naar vol in 10 uur.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03 23:11
Ik dacht, ik post het hier maar, want dit is een betere plek dan het elektrische auto's topic ;)

Zoals sommigen van jullie weten zijn wij off grid (zuid Spanje).
Nu willen we de Zoe gaan laden op ons thuissysteem dat we willen uitbreiden.

Dit is de huidige situatie:

Solar Panels (DC) -> MPPT Solar Controller (DC) -> Lithium Batteries (DC)

Lithium Batteries (DC) -> Inverter (AC 1 fase 230V)

Inverter (AC 1 fase 230V) -> main house circuit

De Renault Zoe heeft een granny charger die het bij minimum 6.8A = ~1600W doet (en max 14A -> we hebben de Franse versie). De eenvoudige oplossing is die te gaan gebruiken.

Wij willen dan rond de 10A gaan zitten (2300W) met het laden van de Zoe overdag bij volle zon.
(Meer is niet echt nodig voor ons gebruik.)
De rest van het huissysteem neemt weinig af -> meeste laptops ed, af en toe een stofzuiger / mixer / wasmachine (met warm water zonneboiler invoer) / powertool etc.
We hebben dat momenteel prima draaien op een 160Ah lithium batterijsysteem met een 1500W inverter.
Met de auto erbij willen we dus omhoog gaan naar 3000 - 5000W

Echter wat ik natuurlijk nu wil is dat als we de stofzuiger een kwartiertje insteken dat de stroom naar de auto terug wordt gebracht. Dat kan de Granny niet, dus moet er iets intelligents komen.

Ik heb ondertussen met de SolarEdge en met Myenergi.uk (Zappi) gebeld. Die ondersteunen beide geen off-grid. Zappi wil het wel op termijn gaan ontwikkelen, ze vinden het interessant, maar hebben daar nu de mankracht niet voor.

De Lolo kan volgens iemand van het Renault forum ook iets, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Ik heb wel met Stegen (verkoopt smart evse) gebeld, super vriendelijke man.

SMART of OPEN EVSE lijkt me dus de beste oplossing.
Echter: die zijn voor grid-tied ontworpen, dus hoe?

Ik ben ondertussen behoorlijk verdwaald geraakt in de OPEN EVSE forums ed en het is een soort bomen-bos geworden. Ik kan het (simpele) antwoord niet vinden. De meesten hebben het over grid-tied.

De ct ampere meters werken op ac, maar hoe kan het systeem weten dat de batterij vol is (dc) en dat het zo de boel afregelt dat alleen de excess naar de Zoe gaat en de batterij niet wordt leeggetrokken.

Ik dacht dat ik ergens bij open evse heb zien staan dat men aan een dc versie werkte, maar nu kan ik het niet meer vinden. (bookmarks bookmarks, birdibird 8)7 ) Edit: gevonden!

Ik lees in het openenergymonitor forum dat ze emon-dc hadden bedacht voor het monitoren van het dc 48V deel van een off grid systeem. Maar hoe zou ik dit nu kunnen integreren in een open evse systeem met solarpv? Ik zie niemand die dat draaiend heeft.

Ook vond vond ik ergens een post van iemand die een 'fake'-micro-grid had, met 2 inverters: 1 off-grid en 1 grid-tied.

Wat denken jullie hier allemaal van. Wie heeft ideeën / advies?

Dank!

edit: extra vraag gewist

[Voor 14% gewijzigd door birdibird op 11-08-2018 17:24]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@birdibird als ik je verhaal goed begrijp werkt alles in huis ook gewoon op 230V. Dan gaan Zappi en SmartEVSE voor een deel out of the box werken zoals je wil, het zorgt iig dat je inverter niet wordt overbelast.
Voeg daar een relatief dom relais bij dat zorgt dat de lader sowieso pas aan gaat bij huishoudaccu >80% (heeft je lader een uitgang voor laadvoortgang/cv fase? Desnoods op accuspanning) en je bent zo goed als klaar.
Ik schat in dat je dat voor elkaar krijgt met de kennis van wat je nu al zelf in elkaar hebt geklust.
Een mooiere oplossing vereist meer info van jouw skills. Kan je programmeren? Zo ja, waar heb je ervaring mee? Of soldeer je liever iets?

Anoniem: 120539

Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:04:
Heb meer info gevonden.
….
Dag Niek,
Ben jij hier ooit nog verder mee gekomen?
En (voor mij) belangrijker: heb jij de Eve Mini ook aangesloten op je eigen netwerk?
En is het dan ook gelukt om hem te managen of sowieso te benaderen via het netwerk?
Er draait in mijn geval een http service op poort 80, maar die geeft bij standaard benaderen alleen de volgende tekst weer:
{}
Verder niets. Geen idee wat er echter nog meer achter hangt bij het benaderen met de juiste software of URL's; vooralsnog ook niets over kunnen vinden nog.
Dus mocht je suggesties hebben dan hoor ik het graag!

• Niek_
Anoniem: 120539 schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:56:
[...]

Dag Niek,
Ben jij hier ooit nog verder mee gekomen?
En (voor mij) belangrijker: heb jij de Eve Mini ook aangesloten op je eigen netwerk?
En is het dan ook gelukt om hem te managen of sowieso te benaderen via het netwerk?
Er draait in mijn geval een http service op poort 80, maar die geeft bij standaard benaderen alleen de volgende tekst weer:
{}
Verder niets. Geen idee wat er echter nog meer achter hangt bij het benaderen met de juiste software of URL's; vooralsnog ook niets over kunnen vinden nog.
Dus mocht je suggesties hebben dan hoor ik het graag!
Heb het hier nu werkend via de P1 poort van de slimme meter, niet via de modbusmeter van SolarEdge. Werkt als een trein, zoekt mooi het maximum beschikbare vermogen op en geeft dit vrij op het laadpunt. Laadpunt hangt via UTP in m'n netwerk en is te benaderen met de Alfen ICU Service Installer, hier kan je alle settings in aanpassen. Je hebt daarvoor wel een persoonlijke gebruikersnaam/wachtwoord nodig dat Alfen in principe enkel aan installateurs verstrekt.
Pagina: 1 2 3 ... 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee