Ik dacht, ik post het hier maar, want dit is een betere plek dan het elektrische auto's topic
Zoals sommigen van jullie weten zijn wij off grid (zuid Spanje).
Nu willen we de Zoe gaan laden op ons thuissysteem dat we willen uitbreiden.
Dit is de huidige situatie:
Solar Panels (DC) -> MPPT Solar Controller (DC) -> Lithium Batteries (DC)
Lithium Batteries (DC) -> Inverter (AC 1 fase 230V)
Inverter (AC 1 fase 230V) -> main house circuit
De Renault Zoe heeft een granny charger die het bij minimum 6.8A = ~1600W doet (en max 14A -> we hebben de Franse versie). De eenvoudige oplossing is die te gaan gebruiken.
Wij willen dan rond de 10A gaan zitten (2300W) met het laden van de Zoe overdag bij volle zon.
(Meer is niet echt nodig voor ons gebruik.)
De rest van het huissysteem neemt weinig af -> meeste laptops ed, af en toe een stofzuiger / mixer / wasmachine (met warm water zonneboiler invoer) / powertool etc.
We hebben dat momenteel prima draaien op een 160Ah lithium batterijsysteem met een 1500W inverter.
Met de auto erbij willen we dus omhoog gaan naar 3000 - 5000W
Echter wat ik natuurlijk nu wil is dat als we de stofzuiger een kwartiertje insteken dat de stroom naar de auto terug wordt gebracht. Dat kan de Granny niet, dus moet er iets intelligents komen.
Ik heb ondertussen met de SolarEdge en met Myenergi.uk (Zappi) gebeld. Die ondersteunen beide geen off-grid. Zappi wil het wel op termijn gaan ontwikkelen, ze vinden het interessant, maar hebben daar nu de mankracht niet voor.
De Lolo kan volgens iemand van het Renault forum ook iets, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Ik heb wel met Stegen (verkoopt smart evse) gebeld, super vriendelijke man.
SMART of OPEN EVSE lijkt me dus de beste oplossing.
Echter: die zijn voor grid-tied ontworpen, dus hoe?
Ik ben ondertussen behoorlijk verdwaald geraakt in de OPEN EVSE forums ed en het is een soort bomen-bos geworden. Ik kan het (simpele) antwoord niet vinden. De meesten hebben het over grid-tied.
De ct ampere meters werken op ac, maar hoe kan het systeem weten dat de batterij vol is (dc) en dat het zo de boel afregelt dat alleen de excess naar de Zoe gaat en de batterij niet wordt leeggetrokken.
Ik dacht dat ik ergens bij open evse heb zien staan dat men aan een dc versie werkte, maar nu kan ik het niet meer vinden. (bookmarks bookmarks, birdibird

) Edit: gevonden!
Ik lees in het openenergymonitor forum dat ze emon-dc hadden bedacht voor het monitoren van het dc 48V deel van een off grid systeem. Maar hoe zou ik dit nu kunnen integreren in een open evse systeem met solarpv? Ik zie niemand die dat draaiend heeft.
Ook vond vond ik ergens een post van iemand die een 'fake'-micro-grid had, met 2 inverters: 1 off-grid en 1 grid-tied.
Wat denken jullie hier allemaal van. Wie heeft ideeën / advies?
Dank!
edit: extra vraag gewist[Voor 14% gewijzigd door birdibird op 11-08-2018 17:24]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler