Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Graag zou ik een Tesla wall connector willen plaatsen voor het eind van het jaar en ik vroeg mij af wat er allemaal bij komt kijken.

Ik had begrepen dat ik een 3-fase stroom voor 3X 25 amp moet aanvragen ipv de 1X35 amp die ik nu heb, de meterkast moet uitgebreid of misschien wel veranderd worden en dat er natuurlijk een wallconnector geplaatst moet worden en die juist aangesloten moet worden op de 3 fases.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is de juiste volgorde om dit te doen?

Als ik eerst de de aansluiting van 1*35 amp naar 3x25 amp veranderd moet mijn meterkast dan direct aangepast worden of kan de huidige meterkast gewoon blijven en moet er "iets naast komen"?
Op dit moment heb ik 2 groepen een "groene" en een "witte" met allebei 4X16 amp

Of moet je eerst een andere meterkast hebben en wordt deze dan aangesloten als je de aansluiting verzwaard?

En hoeveel km per uur kan er dan maximaal opgeladen worden bij 3X25 amp, is dat 54KM/uur of meer?

Beste antwoord (via Madcat op 13-02-2018 20:39)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Madcat schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:07:
okey goede tip, ik ga maar eens op zoek naar een elektricien die dit kan aanleggen.
Heb je een idee wat de richt prijs hiervoor zou moeten zijn?

En als de meterkast is aangepast maar ik heb nog steeds 1 fase stoom, krijgt de rest van het huis dan nog wel stroom?
Beetje laat misschien mijn mijn rekensom:

Kosten elektricien moet je even na vragen waarschijnlijk 75 euro per uur ofzo. Zelf was ik een uur of 3 mee bezig.
Maar je heb nodig:

Extra groepen kast: 75 euro
Aardlek 3 fase: 80 euro
Krachtgroep (3 fase) 30 euro
Kwh meter rond de: 150 euro
Tesla wall connector: 530 euro
Hoofdschakelaar 3 fase 20 euro
Upgrade naar 3x25A: 250 euro maar je kast moet al 3 fase geschikt zijn.
En dan nog de kabel naar de laadpaal mestal 2-4 euro de meter. wel de 4mm nemen.

Totaal (zonder kabel en arbeidsloon)
1105 euro in de btw.

Ben zelf nog druk met alles aansluiten maar goed dit is wat ik nodig had.

En je moet de upgrade van je meter kast al gedaan hebben voordat de netbeheerder langs komt.

[ Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 13-02-2018 16:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Je moet een nieuwe hoofschakelaar hebben in de meterkast, waarschijnlijk een nieuwe kWh meter en eventueel ook nieuwe Aardlek.

Daarna een apart automaat voor de Tesla Connector zodat die 3-fase krijgt. Je hoeft niet een compleet nieuwe kast te hebben.

Een electricien kan dit in 2 a 3 uur allemaal voor je regelen waarna de netbeheerder langs komt om de kWh meter te vervangen en je 3-fase te leveren.

Laat de Tesla wall connector met minimaal 5G4 draad worden aangesloten zodat deze probleemloos 20A kan leveren.

Eventueel ook direct UTP er naar toe trekken zodat je nog aansturing kan doen daar als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
Hangt er helemaal van af hoe de netspanning je huis binnen komt. Zie o.a. hier: https://www.enexis.nl/con.../aansluiting/krachtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
@Snow_King

Dus eerst de meterkast laten uitbreiden en de kabel naar buiten laten aanleggen voor de wall connector.
Daarna de aansluiting verzwaren.
En als dat gedaan is de wall connector aansluiten?

Ik had inderdaad gelezen dat je 2 wall chargers kan aansluiten met 1 kabel, is daar de UTP kabel voor nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Madcat op 27-01-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Madcat schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:57:
@Snow_King

Dus eerst de meterkast laten uitbreiden en daarna de aansluiting verzwaren.
En als dat gedaan is de wall connector aan laten leggen?

Ik had inderdaad gelezen dat je 2 wall chargers kan aansluiten met 1 kabel, is daar de UTP kabel voor nodig?
Eerst meterkast, al kan je alles voor de Wall Connector al wel aansluiten en gelijk laten installeren.

Het is dan wachten tot je de 3-fase krijgt.

Twee Wall Connectors kunnen samen loadbalancen onderling, maar als je wil slimladen met een Slimme Meter en een product als Maxem heb je een data kabel richting je Wall Connector nodig. Ik zou die gelijk aanleggen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
okey goede tip, ik ga maar eens op zoek naar een elektricien die dit kan aanleggen.

En als de meterkast is aangepast maar ik heb nog steeds 1 fase stoom, krijgt de rest van het huis dan nog wel stroom?

[ Voor 29% gewijzigd door Madcat op 27-01-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik vermoed rond de EUR 400,00 voor alles bij elkaar, maar ex netbeheerder.

De electricien zal denk ik eerst alleen een andere hoofdschakelaar plaatsen en terug komen om de rest te regelen daarna.

In de tussentijd heb je overal stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:12

De prijs hangt af van in hoeverre je bestaande groepenkast aan de huidige regelgeving voldoet. Bij wijzigingen van deze aard schrijft de NEN1010 namelijk voor dat de groepenkast weer helemaal up to date gemaakt wordt en voldoet aan de laatste eisen.

Ook het aantal meter kabel en de wijze waarop deze aangebracht moet worden (bovengronds of Ondergronds) is natuurlijk een hele grote factor in de prijs. Het ombouwen of vervangen van de groepenkast en plaatsen van de groep voor de charger kan in zo'n 2 uur wel gedaan zijn. Dan betaal je 100- 150 euro incl btw uurloon + materiaalkosten.

Zolang de netbeheerder niet langs is geweest voor het wijzigen van de hoofdaansluiting, zal waarschijnlijk de charger niet werken, maar de rest van het huis wel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Vraag trouwens ook je electricien een kWh meter tussen je Wall Connector te zetten. Zie je gelijk hoe veel de auto verbruikt tijdens het laden.

Kan je ook declareren bij je werkgever als dat van toepassing is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN

Kosten elektricien moet je even na vragen waarschijnlijk 75 euro per uur ofzo. Zelf was ik een uur of 3 mee bezig.
Maar je heb nodig:

En dan nog de kabel naar de laadpaal mestal 2-4 euro de meter. wel de 4mm nemen.

1105 euro in de btw.

En je moet de upgrade van je meter kast al gedaan hebben voordat de netbeheerder langs komt.

[ Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 13-02-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:39

shotputty

I'll be back

MeZZiN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Maar je heb nodig:

1105 euro in de btw.

Ik heb vandaag een offerte binnengekregen van een officiele electricien (via de Tesla website) voor de aansluiting van een Tesla Wall Connector. De lader heb ik via via gekregen dus die kosten heb ik niet. Onze aansluting is al 3 x 25A. Maar dan toch komt de offerte op €1400 ex btw uit terwijl die alleen het volgende bevat:

- bedrading door kruipruimte (plusminus 10 meter)
- kWh meter
- 3 fase module
- aardlekschakelaar
- bevestigen en testen van de lader

Als ik het zo goed begrijp is dit een beetje overpriced voor wat ik zo kan inschatten 3 à 4 uur werk? :/

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Yep dat is wat je moet betalen helaas :( Ze zijn gewend dat de lease / baas betaald voor de aansluiting dus de prijzen zijn er ook naar.

Je kan beter je lokale elektricien in huren per uur. Toen ik hem vroeg voor het werk alleen was 400 euro en dan moet je de losse onderdelen nog kopen.

De kosten zijn wel aanwezig hoor dat wel. maar mijn laatste offerte was rond de 2000 euro (zat wat graafwerk bij in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

shotputty schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:53:
[...]

Ik heb vandaag een offerte binnengekregen van een officiele electricien (via de Tesla website) voor de aansluiting van een Tesla Wall Connector. De lader heb ik via via gekregen dus die kosten heb ik niet. Onze aansluting is al 3 x 25A. Maar dan toch komt de offerte op €1400 ex btw uit terwijl die alleen het volgende bevat:

- bedrading door kruipruimte (plusminus 10 meter)
- kWh meter
- 3 fase module
- aardlekschakelaar
- bevestigen en testen van de lader

Als ik het zo goed begrijp is dit een beetje overpriced voor wat ik zo kan inschatten 3 à 4 uur werk? :/
3 a 4 uur wel krap gerekend. Zoiets kost best wat tijd, zeker als het netjes moet gebeuren.

Een tijdje geleden heb ik twee TWC's laten ophangen op ons kantoor. Allemaal perfect gedaan, maar was dag werk en kostte ook iets van 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 121% gewijzigd door _eLMo_ op 29-11-2018 13:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Snow_King schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:13:
[...]

3 a 4 uur wel krap gerekend. Zoiets kost best wat tijd, zeker als het netjes moet gebeuren.

Een tijdje geleden heb ik twee TWC's laten ophangen op ons kantoor. Allemaal perfect gedaan, maar was dag werk en kostte ook iets van 2000.
Ik heb de losse onderdelen even opgezocht:
20 ampère installatie automaat: maximaal €30
Doepke EV aardlekschakelaar: plusminus €380
kWh meter: plusminus €100
10 meter kabel YMvK 5 x 4: maximaal €50

€560 inc btw aan materiaal. Blijft er €1134 inc btw over aan werkuren. Als ik het heel ruim neem en 6 uur reken dan kom je toch op een uurtarief van €189.

Mischien moet ik maar electricien worden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
shotputty schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:05:
[...]

Ik heb de losse onderdelen even opgezocht:
20 ampère installatie automaat: maximaal €30
Doepke EV aardlekschakelaar: plusminus €380
kWh meter: plusminus €100
10 meter kabel YMvK 5 x 4: maximaal €50

€560 inc btw aan materiaal. Blijft er €1134 inc btw over aan werkuren. Als ik het heel ruim neem en 6 uur reken dan kom je toch op een uurtarief van €189.

Mischien moet ik maar electricien worden? :?
Doen dan. Zul je zien dat het toch allemaal wel effe iets moeilijker is dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

BFmango schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:14:
[...]
Doen dan. Zul je zien dat het toch allemaal wel effe iets moeilijker is dan jij denkt.
Ik kom er wel uit. Ik vraag me alleen af of deze offerte realistisch is of dat ik ergens een rekenfout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
shotputty schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:19:
[...]

Ik kom er wel uit. Ik vraag me alleen af of deze offerte realistisch is of dat ik ergens een rekenfout maak.
Die via de Tesla website? Daar zijn teveel partijen die allemaal een beetje mee willen snoepen, daarom is die zo duur.

Je zou beter bij een professionele, lokale installateur met goede reputatie en een paar man personeel kijken wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 10:05
Omdat ik toch niet 100% zeker ben stel ik mijn vraag hier toch maar even. Ik heb een "standaard" 3x 25a meterkast en wil ook een TWC gaan aansluiten.

Er is ruimte in de kast dus de benodigdheden zouden dan zijn:

1x krachtgroep (3 fase 16a)
1x 3 fase kWh meter (MID gecertificeerd)

En nou weet ik dus niet zeker of die TWC een ingebouwde type b aardlek heeft. Ik vermoed van niet dus dan moet er nog een type b aardlek voor de krachtgroep, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 20:44
kan de wall connector ook op 1 fase aangesloten worden en dan gebruikt worden als langzame lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Ja dat kan, maar dan kan je net zo goed de meegeleverde connector gebruiken en in de 220 stopcontact stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die doet toch geen 3,6kW? Bovendien is een vaste kabel thuis makkelijker.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Het is afhankelijk waar je het aansluit.
Als je de mobile charger op 230V en 16Amp aansluit haal je in theory 3,7KWh, maar dat wordt denk ik eerder 2.5-3KWh
Als je 3 fase stoom hebt is de wall charger handiger met 400V op 32 Amp, en dan haal je in theory 12.8 KWh, maar dat word eerder 11Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zie inderdaad dat de granny charger van Tesla gewoon 3,7kW doet, netjes voor zo'n kleine unit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Madcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:31:
Ja dat kan, maar dan kan je net zo goed de meegeleverde connector gebruiken en in de 220 stopcontact stoppen
Erasmo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:37:
Ik zie inderdaad dat de granny charger van Tesla gewoon 3,7kW doet, netjes voor zo'n kleine unit!
Niet doen! Sowieso is het 13A en geen 16A, dus je hebt zo'n ~3kW.

Maar een Schuko is NIET gemaakt om continue een load van 13A te hebben. Dat gaat een keertje wel goed, maar na langere tijd slijt deze en wordt het warm en gaat smelten.

Leg gewoon een fatsoenlijke lader aan zoals een TWC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:50:
[...]

[...]

Niet doen! Sowieso is het 13A en geen 16A, dus je hebt zo'n ~3kW.

Maar een Schuko is NIET gemaakt om continue een load van 13A te hebben. Dat gaat een keertje wel goed, maar na langere tijd slijt deze en wordt het warm en gaat smelten.

Leg gewoon een fatsoenlijke lader aan zoals een TWC.
600W verschil is gerommel in de marge imho.

Maar het mooie aan de Tesla mobile lader is toch dat je hem ook met een cee blauw aansluiting(campingstekker) kan krijgen? Die moet dat prima aankunnen.

Overigens deel ik wel je mening, het blijft een Tesla. Leg gewoon een L2 lader aan en laat de plebs maar aankloten met granny chargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:13:
[...]

600W verschil is gerommel in de marge imho.

Maar het mooie aan de Tesla mobile lader is toch dat je hem ook met een cee blauw aansluiting(campingstekker) kan krijgen? Die moet dat prima aankunnen.

Overigens deel ik wel je mening, het blijft een Tesla. Leg gewoon een L2 lader aan en laat de plebs maar aankloten met granny chargers.
Heeft niets met plebs te maken vind ik :)

Veilig is het gewoon niet. Een schuko die altijd onder continue 13A load ligt gaat gewoon een keer smelten.

Een blauwe CEE heeft Tesla standaard geen aansluiting voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 20:44
Het gaat mij inderdaad om het gemak van een vaste kabel, om geen vieze natte kabels in mijn kofferbak te hoeven oprollen.
Ik heb thuis helaas maar 1 x 35A, en nog een ferraris meter. Wil dus geen 3 x 25A want dan krijg ik een nieuwe meter en ik zit nog te twijfelen of ik nog zonnepanelen moet aanschaffen. Als ik mijn draaischijfmeter nog lang genoeg zou kunnen behouden wel, maar anders denk ik niet. Daardoor loop ik zo te twijfelen dat een besluit helaas vooralsnog uitblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprocita
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06-2023
Ik post het volgende even hier in plaats van een nieuw topic te starten, gezien het er hier wel relevant lijkt bij te horen.

Om de impact van laden op het het kW piek verbruik in het kader van het capaciteitstarief te beperken, speelde ik met volgende gedacht, waar jullie Tweakers, misschien tips of zelfs een antwoord rond hebben.

Tesla Wall Connector Gen2 kan in Europa zowel met 1 als 3 fase opgesteld/gebruikt worden. In het kader van de kW piek te beperken zou je kunnen zeggen dat je op 1 fase wil laden tot 15A, en indien er meer nodig is dat je dan start aan 5A op 3 fasen (dus 15A en meer in totaal). Nu vroeg ik me af of je bij een TWC die keuze ook eenvoudig kan wisselen met volgende setup.

Setup: Je stelt de TWC Gen2 op als 3 fasen, op de correcte wijze met de correcte bekabeling en met de juiste hoofdautomaat en aardlek detectie en je stelt de correcte stroomsterkte limiet in met de draaiknop op de printplaat van de TWC.
Stel je wil een Tesla M3 laden, maar dit met optimaal compromis tussen de beschikbare tijd tot een bepaalde SoC, dus naar gelang die factoren ga je van pakweg 1,2 (1F 5A) tot 11 kW (3F 15A) moeten laden om daar te geraken, of dit te spreiden in de tijd.
De vraag is nu, kan je, mits je eerst de hoofdautomaat van de TWC uitschakelt, als het ware een extra automaat plaatsen op bijvoorbeeld de L2 en L3 tussen de hoofdautomaat en de TWC, opdat je zo zelf (manueel bij totale uitstand) kan schakelen tussen dus 1 fase (enkel L1 + N) en 3 fasen (L1 + L2 + L3 + N).
Voor zover ik de handleiding van TWC Gen2 is er geen enkele instelling te maken op de printplaat of software anders dan al dan niet die 2 extra fases aansluiten op de EVSE. Daarom dacht ik ... dan kan je dus tussen elke opstart (volledig spanningsloos zetten) van de EVSE in principe wisselen van het aantal fasen (uiteraard enkel tussen 1F en 3F en steeds dezelfde fasen er al dan niet bij op zetten).

Kan iemand bevestigen of dit theoretisch moet kunnen of zelfs in praktijk kan nagaan of het inderdaad zo eenvoudig is als dat ik hier voorstel (bevestigen dat het inderdaad vlot werkt en geen probleem vormt voor de TWC)?
Ik kan namelijk geen enkele EVSE vinden die je vlot laat schakelen tussen 1 of 3 fasen ... het is altijd het éne of het andere, bepaald door de installatie of uitvoeringstype van de paal (en uiteraard de EV). Ook in de Tesla M3 kan je niet kiezen vanuit de wagen hoeveel fasen je voor het laden wil gebruiken, hij maximaliseert steeds i.f.v. het beschikbare (en tot een eventueel beperkte stroomsterkte).

Het idee achter zelf (daarom niet geautomatiseerd via load balancing etc.) te kunnen bepalen op hoeveel fasen je laadt (en uiteraard ook zelf bepalen van de stroomsterkte, maar dat kan via de wagen en EVSE), is om zo dan in de hand te hebben hoe hoog de kW piek gaat zijn die het laden voor haar rekening neemt, naast eventueel andere grote verbruikers in je huishouden.
Ik weet dat er andere oplossing beschikbaar zijn die load balancing binnen je volledige elektrische voorziening aanbieden, maar ik vroeg me dus af of het mogelijk is met de TWC van dit op deze manier aan te pakken, door zelf het aantal gebruikte fase te bepalen i.f.v. je verwachte noden aan laadsnelheid (en dus impact op het capaciteitstarief).

Alvast bedankt voor jullie input.
Pagina: 1