Na het lezen van verschillende ervaringen met Smart EVSE ben ik zelf ook aan de slag gegaan met een zelfbouw laadoplossing. Ik wilde graag een laadpaal in de garage met alleen een zichtbare socket buiten op of in de muur. Uiteindelijk ben ik voor de inbouw socket gegaan. Wel iets meer werk, maar dan heb je ook wat.
De meeste spullen heb ik zoals de velen hier bij Vekto kunnen bestellen. De Smart EVSE komt van Stegen en de type 2 socket met locking actuator van laadkabelfabriek.nl.
Thuis heb ik een 1x35a aansluiting, maar de kabel naar de laadpaal en de laadoplossing zelf heb ik 3 fase voorbereid. In de meterkast heb ik een 32a aardlekautomaat laten installeren. Ik heb dynamic loadbalancing met de sensorbox en CT-klem van Smart EVSE. Dit gaat allemaal perfect tot nu toe. Het heeft mij trouwens wel veel moeite gekost om de elektricien te overtuigen om een 32a automaat te installeren. Groter dan 25a wilde hij niet doen.
De kast van de laadpaal is eigenlijk groter dan nodig, maar dit komt o.a. ook omdat ik initieel van plan was om er een 3 fase kWh meter in te stoppen. Vanwege het prijsverschil en omdat ik nog niet zeker weet of en wanneer ik naar 3 fase overstap heb ik voor nu een 1 fase kWh meter aangesloten.
De Sensorbox, de PP en CP pinnen van de socket en de kabels van de locking actuator heb ik trouwens allemaal met een cat5 kabel aangesloten op de Smart EVSE. Werkt prima.
De kabel naar de laadpaal is een 5x2.5mm2 van 10 meter. Zoals je op de foto’s kunt zien heb ik deze dubbel aangesloten op 1 fase. Misschien niet helemaal correct, maar het werkt zo het best en heb ik in principe 5mm2. Met de kennis van nu had ik direct minimaal een 5x4mm2 of zelfs 5x6mm2 kabel getrokken. Alle kabels in de laadpaal en de kabel naar de socket zijn 6mm2.
Hieronder een fotorapportage van mijn Smart EVSE projectje.
Aansluiten sensorbox:
Een eerste test op 10a:
Voorbereiden type 2 socket (slijptol werk quick and dirty, maar zie je niks meer van strak):
Het gat in de muur moest wat groter door de locking actuator die op de socket zit gemonteerd:
en laden maar met 32a:
[
Voor 74% gewijzigd door
innova58 op 23-03-2019 01:28
]