Totaal materiaalkosten waren EUR 350 ex. btw. Dit is wel exclusief de aardlekautomaat in de meterkast en de kabel naar de laadpaal. Duurste onderdelen zijn de Smartevse en de type 2 socket.fjux schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:33:
@innova58 mag ik vragen wat het project jou ongeveer totaal heeft gekost?
Dit lijkt mij ook een leuk project om in de toekomst te gaan doen namelijk!
Het gaat er ook om dat de aarde dik genoeg is om in het geval van een sluiting naar aarde de zekering/automaat te laten afgaan. Met een aardlekautomaat zal dat in de meeste situaties wel lukken maar zonder aardlek is het sterk afhankelijk van de lengte van de kabel en ander voorwaardes en dus gewoon niet veilig.innova58 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:51:
[...]
Kookgroep zou kunnen. Aardedraad hoeft niet langdurig 32a te trekken. Een piek van 32a kan een 2.5mm2 draad wel hebben. Het is niet ideaal natuurlijk.
Je kunt op zich wel aders parallel gebruiken. Maar dan moeten ze wel elk een eigen aansluitklem hebben en per ader zijn afgezekerd op 16A. Vandaar dat Proton_ (denk ik) al met de suggestie van de kookgroep aan kwam zetten.
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
@innova58
Als je de boel toch veilig gaat maken, knijp dan ff een oogje aan de aardedraden (of doe ze in de klem)
Je hebt een mooie werkende laadplek gemaakt, het is niet moeilijk of duur om het nu ook goed af te maken.
Beeld je eens in wat er gebeurt als één van de vier aders slecht contact maakt... De auto merkt daar niets van, de 32A zekering ook niet.
Met een kookgroep (2 gekoppelde 16A automaten) klapt hij er tenminste uit omdat de overgebleven ader de volle 32A krijgt.
Onder elke norm ligt een lijk of afgebrand huis.
Als je de boel toch veilig gaat maken, knijp dan ff een oogje aan de aardedraden (of doe ze in de klem)
Je hebt een mooie werkende laadplek gemaakt, het is niet moeilijk of duur om het nu ook goed af te maken.
Beeld je eens in wat er gebeurt als één van de vier aders slecht contact maakt... De auto merkt daar niets van, de 32A zekering ook niet.
Met een kookgroep (2 gekoppelde 16A automaten) klapt hij er tenminste uit omdat de overgebleven ader de volle 32A krijgt.
Onder elke norm ligt een lijk of afgebrand huis.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Doe ook direct dan ff een wartel op die binnenkomende 5x2,5mm² en utp.
Ook afgekit (met juiste kit) achter die plaat trouwens, anders krijg je vocht in je muur.
Voor de rest ziet het er goed uit.
Ook afgekit (met juiste kit) achter die plaat trouwens, anders krijg je vocht in je muur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Alles hangt in de garage binnen. Niet echt een vochtprobleem.
Tuurlijk is de 32a automaat en aansluitmethode niet correct. Ik heb dit nu tijdelijk zo opgelost omdat ik in de praktijk even wil kijken of ik wel echt 3x16a nodig heb en mijn aansluiting moet laten aanpassen. Dan moet er sowieso een hele nieuwe meterkast in. Als ik op monofase blijf dan komt er een kookgroep voor deze aansluiting.
Tuurlijk is de 32a automaat en aansluitmethode niet correct. Ik heb dit nu tijdelijk zo opgelost omdat ik in de praktijk even wil kijken of ik wel echt 3x16a nodig heb en mijn aansluiting moet laten aanpassen. Dan moet er sowieso een hele nieuwe meterkast in. Als ik op monofase blijf dan komt er een kookgroep voor deze aansluiting.
RvS plaat is afgekit uiteraard. Anders komt er zeker vocht in de socket.Jim423 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:06:
Doe ook direct dan ff een wartel op die binnenkomende 5x2,5mm² en utp.
Ik heb 4 x 6mm2 afgeschermde grondkabel liggen van 22 meter. Dat zou toch voldoende moeten zijn om voor nu 1 fase (tbv de KIA E-Niro) en in de toekomst eventueel 3 fase te kunnen laden?
@MooiWeb
Ja, dat is als het goed is blauw, bruin, zwart, grijs + aardscherm.
6 mm² is goed voor zeker 40A (27 kW).
Ja, dat is als het goed is blauw, bruin, zwart, grijs + aardscherm.
6 mm² is goed voor zeker 40A (27 kW).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is zo ver, ik heb een huis bemachtigd met een oprit 
En kan dus straks ook een laadpaal gaan plaatsen.
Nu zit ik dit topic al een poosje te volgen, en heb de info over SmartEVSE en OpenEVSE gelezen.
Ik Lees hier dat het merendeel van jullie heeft gekozen voor SmartEVSE.
Alleen als ik kijk naar de code en community loopt SmartEVSE echt wel achter op OpenEVSE.
Het gene wat mij erg aanspreek van OpenEVSE is de communicatie mogelijkheden en de API.
SmartEVSE lijkt hierin veel meer op een reguliere laadpaal.
Ik kan vrij weinig vinden over hoe ik zelf kan communiceren met SmartEVSE, en evt laadsessies remote starten en stoppen.
Voor mij zou de loadbalancing opties van de SmartEVSE de enige reden zijn om daarvoor te gaan.
wat zijn jullie meningen hier over? of is de smartEVSE wel netjes te koppelen?
Ik hoef namelijk echt geen schermpje op de unit zelf. ik bouw dat liever zelf met een een leuke interface/gekoppeld aan mijn domotica systeem.
Nu zit ik dit topic al een poosje te volgen, en heb de info over SmartEVSE en OpenEVSE gelezen.
Alleen als ik kijk naar de code en community loopt SmartEVSE echt wel achter op OpenEVSE.
Het gene wat mij erg aanspreek van OpenEVSE is de communicatie mogelijkheden en de API.
Ik kan vrij weinig vinden over hoe ik zelf kan communiceren met SmartEVSE, en evt laadsessies remote starten en stoppen.
Voor mij zou de loadbalancing opties van de SmartEVSE de enige reden zijn om daarvoor te gaan.
Ik hoef namelijk echt geen schermpje op de unit zelf. ik bouw dat liever zelf met een een leuke interface/gekoppeld aan mijn domotica systeem.
@fjux Met een domoticasysteem (welk?) is OpenEVSE ook wel smart te maken 
Welke hoofdmeter heb je? DSMR5?
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 20-05-2019 13:01 ]
ja ik zag dat OpenEVSE ook wel smart te maken is door de hem te voeden met info. maar vind dat toch wat tricky als het systeem uitvalt. OpenEVSE heeft daar niet echt beveiliging voor inzitten. die hebben nu een smart methode, maar dat is om te laden vanuit PV. dus als je dan te veel trekt is er niets ergs aan de hand. Als ik te veel trek vliegt de hoofdzekering er uit.....Proton_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:00:
@fjux Met een domoticasysteem (welk?) is OpenEVSE ook wel smart te maken
Ik weet nog niet welke meter er in zit. ik had even snel een blik geworpen en er hangt iig een slimme meter. of hij ook DSMR5 is voor die update iedere seconde weet ik niet.
Maar vertelt DSMR5 je ook hoeveel het per fase is?
Ik heb een E-golf, en deze laad op met 2 fase's.
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit hoe ik het ga aansluiten. ik kan ook een paal maken met maar 2 fase's en dan gewoon de 3e fase me hele huis op gooien (als het kan)
Maar ik heb ook nog even. mag er pas einde van het jaar in. Maar voor onderzoek is natuurlijk wel handig en leuk!
Maar heeft SmartEVSE wel een soort interface? of is het echt alleen maar dat menu over de seriële verbinding?
Als SmartEVSE gewoon een CLI heeft kan ik daar ook wel een ESP of zo iets aanhangen. (en uiteraard de source delen)
Van OpenEVSE is het ook niets meer dan een ESP8266 die aan de seriële verbinding van de controller zelf hangt.
Aan de andere kant zou die master slave infrastructuur ook mis gebruikt kunnen worden. Dat lijkt veel meer op aanvragen om te laden, start laden, stop laden ect.Proton_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:37:
@fjux als ik de code bekijk is het alleen configuratie.
Zit zo te zien op de RS485 bus.
Via het TMC forum ben ik in contact gekomen met Fivari en heb ik een Thuislaadsysteem besteld en de afgelopen weken heb ik dit bij mij thuis geinstalleerd. Ik wilde een gescheiden systeem van Socket en Laadkast omdat bij mijn binnenterrein ik kan parkeren aan de achtermuur van mijn tuin.
Ik wilde alleen niet iedere dag langs een laadkast manoeuvreren omdat de plek zelf al niet al te breed is.
Sinds dit weekend wordt hij ook gevoed vanuit de meterkast dus laat de Tesla maar komen

Ik wilde alleen niet iedere dag langs een laadkast manoeuvreren omdat de plek zelf al niet al te breed is.
Sinds dit weekend wordt hij ook gevoed vanuit de meterkast dus laat de Tesla maar komen

[ Voor 32% gewijzigd door adjego op 28-05-2019 09:03 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Hallo allemaal.
Recentelijk is een Python implementatie van van het Open Charge Point Protocol (OCPP) open source gemaakt. Je kan het vinden op https://github.com/mobilityhouse/ocpp. Ik ben 1 van de auteurs.
Het framework kan je gebruiken om de software voor de laadpaal te implemteren. Tevens kan je het ook gebruiken om een central system mee te bouwen.
Op dit moment wordt enkel OCPP 1.6 ondersteund.
Mochten er vragen over zijn, ik help graag.
Recentelijk is een Python implementatie van van het Open Charge Point Protocol (OCPP) open source gemaakt. Je kan het vinden op https://github.com/mobilityhouse/ocpp. Ik ben 1 van de auteurs.
Het framework kan je gebruiken om de software voor de laadpaal te implemteren. Tevens kan je het ook gebruiken om een central system mee te bouwen.
Op dit moment wordt enkel OCPP 1.6 ondersteund.
Mochten er vragen over zijn, ik help graag.
@Erasmo Dat lijkt me iets voor de EVSE, niet voor de backend
Nee, het ondersteund geen load balancing. Load balancing op zich zelf is geen feature van OCPP.Erasmo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:58:
Ondersteunt het ook load-balancing?
Wat het wel ondersteund is `SetChargingProfile`. Hiermee kan je de laadsnelheid aanpassen. Je kan dit gebruiken om je eigen load balancing oplossing te implementeren.
Dat zou kunnen, maar hoeft niet perse. Het bedrijf waar ik voor werk heeft een load balancing oplossing geïmplementeerd in de backend (of, om in OCPP termen te blijven, het central system).Proton_ schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:00:
@Erasmo Dat lijkt me iets voor de EVSE, niet voor de backend
Alle laadpalen verbinden met het central system. Vervolgens bepaalt het central system hoe snel elke laadpaal mag laden en stuurt deze informatie door middel van een SetChargingProfile CALL naar de laadpalen.
[ Voor 41% gewijzigd door OrangeTux op 04-06-2019 10:07 ]
Mede dit topic heeft me ook doen besluiten zelf een laadstation te maken.
Mijn aanpak:
- hergebruik 2e hands 1-fase EVbox als basis (mode 3)
- van 1 fase ombouwen naar 3 fase
- vervangen EVBox control en RFID (niet nog voor huis gebruik)
- gebruik van standaard componenten voor Mode 3 control
- vervangen van EVBox LED ring (was kapot)
Resultaat en schema phoenix contact EV charge control:

Componenten die niet standaard in EVbox zaten:
- Phoenix Control EV charge control 61851-1
- 1 x 3 fase aardlek
- 2 x installatie automaat 16A
en ander kleurtje gespoten (was lelijk groen)

Vragen / opmerking:
Nog niet kunnen testen, mijn Plugin hybrid komt pas in augustus
Iemand tips om te verifiëren of alles goed is geïnstalleerd?
Alle op of aanmerkingen m.b.t. aanpak (gebaseerd op de fotos) welkom!
Mijn aanpak:
- hergebruik 2e hands 1-fase EVbox als basis (mode 3)
- van 1 fase ombouwen naar 3 fase
- vervangen EVBox control en RFID (niet nog voor huis gebruik)
- gebruik van standaard componenten voor Mode 3 control
- vervangen van EVBox LED ring (was kapot)
Resultaat en schema phoenix contact EV charge control:

Componenten die niet standaard in EVbox zaten:
- Phoenix Control EV charge control 61851-1
- 1 x 3 fase aardlek
- 2 x installatie automaat 16A
en ander kleurtje gespoten (was lelijk groen)

Vragen / opmerking:
Nog niet kunnen testen, mijn Plugin hybrid komt pas in augustus
[ Voor 3% gewijzigd door partach op 12-06-2019 18:03 ]
@partach
Ik begrijp niet waar de vier(!) losse automaten voor zijn. Wordt de ABB van boven, en de ETI's van onder gevoed?
Ook snap niet waarom een type A aardlekschakelaar ingebouwd is, wat zit er in je meterkast? Ook al een aardlek+automaat, hoop ik
Als je iemand met een Zoe kent, dan kan je 'm goed testen. Die is nogal kieskeurig, als die wil laden is er niets mis.
Iets minder gedoe is een weerstand+diode tussen PE en CP om een auto te simuleren. Het relais moet dan klak doen.
Ik begrijp niet waar de vier(!) losse automaten voor zijn. Wordt de ABB van boven, en de ETI's van onder gevoed?
Ook snap niet waarom een type A aardlekschakelaar ingebouwd is, wat zit er in je meterkast? Ook al een aardlek+automaat, hoop ik
Als je iemand met een Zoe kent, dan kan je 'm goed testen. Die is nogal kieskeurig, als die wil laden is er niets mis.
Iets minder gedoe is een weerstand+diode tussen PE en CP om een auto te simuleren. Het relais moet dan klak doen.

Hi Proton
In de EVBox zat zowel een aardlek (1 fase) en 2 automaten. 1 automaat voor de 220V richting auto (16A), 1 voor control box (6A). Dit heb ik maar zo gelaten.
Inderdaad is bovenkant voor auto nu (3 fase).
Een elektricien vertelde me dat de doos zijn eigen voorzieningen nodig had. (aardleks + automaten).
In de meterkast zitten 2 aardleks met elk vier groepen (4 max per aardlek werd me verteld).
Ik had al een 3 fase aansluiting in de meterkast. De witte groep heeft 4 automaten + 3 voor een 3 fase aansluiting. dus 7 groepen...? De drie fases (vroegere 380V aansluiting) heb ik gebruikt voor de autolader.
Die elektricien opmerking en het feit dat de meterkast al vol leek te zitten gaf aanleiding om een aardlek in de box te bouwen.
phoenix contact EVC is een kant en klare oplossing voor mode 3 sturing.
In de EVBox zat zowel een aardlek (1 fase) en 2 automaten. 1 automaat voor de 220V richting auto (16A), 1 voor control box (6A). Dit heb ik maar zo gelaten.
Inderdaad is bovenkant voor auto nu (3 fase).
Een elektricien vertelde me dat de doos zijn eigen voorzieningen nodig had. (aardleks + automaten).
In de meterkast zitten 2 aardleks met elk vier groepen (4 max per aardlek werd me verteld).
Ik had al een 3 fase aansluiting in de meterkast. De witte groep heeft 4 automaten + 3 voor een 3 fase aansluiting. dus 7 groepen...? De drie fases (vroegere 380V aansluiting) heb ik gebruikt voor de autolader.
Die elektricien opmerking en het feit dat de meterkast al vol leek te zitten gaf aanleiding om een aardlek in de box te bouwen.
phoenix contact EVC is een kant en klare oplossing voor mode 3 sturing.
[ Voor 5% gewijzigd door partach op 12-06-2019 19:46 ]
Heb je al wel een laadkabel?partach schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:44:
Nog niet kunnen testen, mijn Plugin hybrid komt pas in augustus![]()
De Phoenix EM-CP-PP-ETH zat ik zelf ook naar te kijken om een lader mee te bouwen. Deze charge controller ondersteunt modbus en heeft een modbusregister waarmee je de maximale laadstroom kunt instellen. Hiermee kun je dus zelf loadbalancing bouwen om bijvoorbeeld met optimale laadstroom te laden binnen de capaciteit van je eigen aansluiting en opwek, of om twee chargers te balancen.
Phoenix Contact verkoopt een complete kit voor laadpunten:
https://www.evexpert.eu/p...-socket-type-2-32a-3phase
https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL
Phoenix Contact verkoopt een complete kit voor laadpunten:
https://www.evexpert.eu/p...-socket-type-2-32a-3phase
https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL
Hier heb ik de Phoenix Contact EM-dinges besteld:
https://esl-emobility.com...wallbox-em-cp-pp-eth.html
Een goedkopere plek kon ik niet vinden.
https://esl-emobility.com...wallbox-em-cp-pp-eth.html
Een goedkopere plek kon ik niet vinden.
Ah dan wordt het lastig. Je kan wel gaan klooien met meetpennen en weerstanden maar dan zou ik gewoon even wachten tot de auto er is.
Niemand in de buurt / vriendenkring met een phev of bev die kan komen testen?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Toch maar even kennis ingeschakeld idd met plugin hybrid._eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:56:
[...]
Niemand in de buurt / vriendenkring met een phev of bev die kan komen testen?
Morgen 11:00 testen.
UPDATE:
Net getest en hij werkt!
In eerste instantie was er een error m.b.t. stekker lock aan de lader kant.
Blijkbaar lukte het Mennekes vrouwtje het niet om het palletje er goed in te krijgen en bleef dit proberen.
De Phoenix gaf netjes een error bit 6 locking aan.
Daarna bit 4 van configuratie block uitgezet (zonder locking) en toen werkte alles perfect!
Dus e.e.a. werkt alleen nog het locking mechanisme een keer debuggen.
Wat ik zo snel zag is dat de stekker aan de kabel een vierkante uitsparing heeft voor lock en de Mennekes is rond geloof ik. Anyway, voor latere zorg.
Wel fijn zo'n Phoenix die ook meteen aangeeft in error register wat er loos is!
[ Voor 55% gewijzigd door partach op 13-06-2019 17:41 ]
Begrijp ik het goed dat als je een socket/stopcontact Type 2 aansluit op de SmartEVSE dat er vanuit de SmartEVSE nooit de CP en PP pin worden aangesloten? Dat is dan bij geen enkele laadbox het geval die een socket heeft?
[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 14-06-2019 16:44 ]
@HyperBart nee, CP moet echt aangesloten zijn, anders gebeurt er helemaal niets.
ik zit nu weer gezellig mee te lezen, maar is die Phoenix niet erg duur vergeleken met de rest?
Ik heb nog mooi een half jaar om te beslissen wat ik ga doen (dan krijg ik pas mijn nieuwe woning) maar ik vind nu al eigenlijk alle opties net niets.
Open EVSE lijkt erg mooi, maar heeft echt 0.0 EU focus lijkt het wel. niets wat kan load balancen oid.
Smart EVSE gaat in mijn optiek weer te veel op een normale laadpaal lijken. gooi dat hele pakket in een leuke kast en je hebt je standaard laadpaal.
Ik wil juist een paal hebben waar je nog een beetje mee kan spelen/integreren in domotica. die je zelf kan aansturen wanneer te starten en stoppen met laden.
Open EVSE heeft dan wel weer via de wifi module een manier om het laadvermogen aan te passen, maar dat vertrouw ik toch niet echt helemaal. als er dan een hickup in de verbindingen zit klapt je hoofdzekering er uit.
hoe kijken jullie hier tegen aan?
want die load balancing vind ik toch wel belangrijk, dus dan blijft in mijn optiek de SmartEVSE over.
Ik snap alleen niet dat er nog geen opensource EVSE is die kan praten met de P1 poort. dat lijkt me toch de eenvoudigste oplossing.
ps. misschien stomme vraag:
Hebben jullie naast de hoofd zekering nog extra zekeringen er opgezet omdat je een laadpaal hebt? Dus zeg maar voor de groepenverdeling?
Ik heb nog mooi een half jaar om te beslissen wat ik ga doen (dan krijg ik pas mijn nieuwe woning) maar ik vind nu al eigenlijk alle opties net niets.
Open EVSE lijkt erg mooi, maar heeft echt 0.0 EU focus lijkt het wel. niets wat kan load balancen oid.
Smart EVSE gaat in mijn optiek weer te veel op een normale laadpaal lijken. gooi dat hele pakket in een leuke kast en je hebt je standaard laadpaal.
Ik wil juist een paal hebben waar je nog een beetje mee kan spelen/integreren in domotica. die je zelf kan aansturen wanneer te starten en stoppen met laden.
Open EVSE heeft dan wel weer via de wifi module een manier om het laadvermogen aan te passen, maar dat vertrouw ik toch niet echt helemaal. als er dan een hickup in de verbindingen zit klapt je hoofdzekering er uit.
hoe kijken jullie hier tegen aan?
want die load balancing vind ik toch wel belangrijk, dus dan blijft in mijn optiek de SmartEVSE over.
Ik snap alleen niet dat er nog geen opensource EVSE is die kan praten met de P1 poort. dat lijkt me toch de eenvoudigste oplossing.
ps. misschien stomme vraag:
Hebben jullie naast de hoofd zekering nog extra zekeringen er opgezet omdat je een laadpaal hebt? Dus zeg maar voor de groepenverdeling?
@fjux je (hoofd)zekeringen kunnen gegarandeerd veilig 40 seconden 150% belast worden. Het is te doen om een OpenEVSE fork te maken die een extra commando heeft om 20 seconden stroom X toe te staan en daarna terug te vallen naar een failsafe 10A. Dan kan je vervolgens dat commando 1x per 10 seconden sturen 
Je hebt maar 1 P1 poort, dus om die nou meteen door de laadpaal te laten claimen... Met domotica ertussen kan er meer.
Mijn laadpaal heeft een eigen 3x16A aardlekautomaat. De hoofdzekeringen kan ik zelf resetten.
Je hebt maar 1 P1 poort, dus om die nou meteen door de laadpaal te laten claimen... Met domotica ertussen kan er meer.
Mijn laadpaal heeft een eigen 3x16A aardlekautomaat. De hoofdzekeringen kan ik zelf resetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2019 19:16 ]
och helemaal niet aan gedacht dat die hoofdzekering natuurlijk geen snelle is maar juist langzaam.Proton_ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:16:
@fjux je (hoofd)zekeringen kunnen gegarandeerd veilig 40 seconden 150% belast worden. Het is te doen om een OpenEVSE fork te maken die een extra commando heeft om 20 seconden stroom X toe te staan en daarna terug te vallen naar een failsafe 10A. Dan kan je vervolgens dat commando 1x per 10 seconden sturen
en dat is wel een mooi idee ja met de EVSE, dat lijkt me ook nog best wel te doen.
ik ben nu ook nog aan het twijfelen om of over te stappen op 3 fase of bij 1 fase te blijven.
al weet ik niet exact hoeveel A de aansluiting nu is, het is alleen 1 fase dat was al wel duidelijk. maar wel koken op inductie etc. dus zal wel minimaal 35A zijn.
ik rijd nu een E-golf, en deze kan ook max laden op 1 fase 32A.
Dat maakt het hele load balancing ook een stuk eenvoudiger lijkt me.
Ik heb toch nog een paar extra vragen rond het aansluiten van de laadpaal.
ik heb nog even maar wil eigenlijk gewoon weten hoe het zit
De paal zelf is wel duidelijk, maar hoe krijg je dit goed en netjes aangesloten? ik wil dit graag zelf doen, ik heb genoeg elektro kennis, maar niet zo zeer van meterkasten....
de Type B aardlek:
ik zie veel B karakteristiek, maar volgens mij moet ik een echte type B hebben correct?
Is het het beste om dan de mijn huidige aardlek te vervangen door een type B. of de paal zijn eigen aardlek te geven?
Meerdere fase apparatuur:
De Amperages die op een aardlek met 4P+N wordt weer gegeven, zijn die per fase, of totaal?
klapt hij ook al as er 1 fase overheen gaat?
ik gok dat het antwoord hierop ook geldig is voor de relais voor de laadpaal zelf van 3 fase.
Merken:
Ik lees hier over veel verschillende merken, waarvan CHINT de goedkoopste is vaak, voor zover ik kan lezen hebben deze ook het KEMA keurmerk. Nu zie ik hier en daar ook wat reacties van mensen dat ze het niets vinden, maar ik kan nooit vinden omdat ze gewoon china niet vertrouwen of dat het ergens anders op gebaseerd is.
Daarnaast viel het mij op dat CHINT echt spotgoedkoop is via hun store op aliexpress. (Wat ze in NL verkopen voor €150, is daar €20.) iemand hier ervaring mee?
ik heb nog even maar wil eigenlijk gewoon weten hoe het zit
De paal zelf is wel duidelijk, maar hoe krijg je dit goed en netjes aangesloten? ik wil dit graag zelf doen, ik heb genoeg elektro kennis, maar niet zo zeer van meterkasten....
de Type B aardlek:
ik zie veel B karakteristiek, maar volgens mij moet ik een echte type B hebben correct?
Is het het beste om dan de mijn huidige aardlek te vervangen door een type B. of de paal zijn eigen aardlek te geven?
Meerdere fase apparatuur:
De Amperages die op een aardlek met 4P+N wordt weer gegeven, zijn die per fase, of totaal?
klapt hij ook al as er 1 fase overheen gaat?
ik gok dat het antwoord hierop ook geldig is voor de relais voor de laadpaal zelf van 3 fase.
Merken:
Ik lees hier over veel verschillende merken, waarvan CHINT de goedkoopste is vaak, voor zover ik kan lezen hebben deze ook het KEMA keurmerk. Nu zie ik hier en daar ook wat reacties van mensen dat ze het niets vinden, maar ik kan nooit vinden omdat ze gewoon china niet vertrouwen of dat het ergens anders op gebaseerd is.
Daarnaast viel het mij op dat CHINT echt spotgoedkoop is via hun store op aliexpress. (Wat ze in NL verkopen voor €150, is daar €20.) iemand hier ervaring mee?
@fjux
In het kader van beschikbaarheid is het wenselijk de laadpaal zijn eigen aardlekschakelaar te geven.
B karakteristiek hoort bij een overstroombeveiliging (=zekering tegen overbelasting en kortsluiting)
Type B hoort bij aardlekschakelaars (tegen aardfouten en elektrocutie).
De stromen op meerfase apparatuur zijn altijd per fase, niet per totaal.
Een aardlekschakelaar klapt overigens niet op overstroom. Een (aardlek)automaat wel, die schakelt uit als één fase (of nul) te lang te hoge stroom heeft, volgens zijn karakteristiek.
Wat ali betreft... met de garanties die ze daar geven weet je echt niet wat je krijgt.
Heb je een linkje trouwens? Ik vind de NL210 daar niet.
In het kader van beschikbaarheid is het wenselijk de laadpaal zijn eigen aardlekschakelaar te geven.
B karakteristiek hoort bij een overstroombeveiliging (=zekering tegen overbelasting en kortsluiting)
Een aardlekschakelaar klapt overigens niet op overstroom. Een (aardlek)automaat wel, die schakelt uit als één fase (of nul) te lang te hoge stroom heeft, volgens zijn karakteristiek.
Wat ali betreft... met de garanties die ze daar geven weet je echt niet wat je krijgt.
thanks! duidelijk taal!Proton_ schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:30:
@fjux
Voor Ali, ik heb nog niet extreem verder gezocht maar ik had dit gevonden:
https://www.aliexpress.co.../1984300_32857883627.html
en daar hoort deze product pagina bij: http://en.chint.com/index.php/product/detail/id/857.html
met catalogus: http://en.chint.com/uploa...29/125519991807005425.pdf
ik heb het document niet 100% doorgelezen maar even snel gescand, en volgens mij heeft deze ook DC detectie. maar kon niet 123 vinden of die ook binnen de EU normen vallen of niet.
maar misschien zit ik helemaal niet goed te kijken, maar het prijs verschil vind ik het toch wel even waard.....
@fjux volgens de foto met een rechthoek met sinus erin is het een type AC die in Nederland niet meer toegestaan is. Minimaal type A voor normaal gebruik (rechthoek met pulserende sinus) en type B voor de laadpaal (rechthoek met streepjes).

@Proton_ je hebt helemaal gelijk.
Wel jammer dat de NL210 nergens te vinden is op Ali, lijkt me toch dat het daar ook geproduceerd wordt. maar er zal wel te weinig vraag naar zijn.
Maar ze zijn alsnog goedkoper met de NL210 dan de concurrentie.
Maar voor een laadpaal aansluiten is het dus eigenlijk vrij eenvoudig in de meterkast:
--> Huidige aardlek --> huishouden
3 fase hoofdschakelaar --> Type B aardlek --> 3x installatie automaat --> Laadpaal electronica.
of kan ik dan beter de fases al "aftakken" voor de hoofdschakelaar en de paal zijn eigen geven?
ps. voor de zelfbouwpaal is dus een 4P 40A relais voldoende voor de toekomst toch?
Wel jammer dat de NL210 nergens te vinden is op Ali, lijkt me toch dat het daar ook geproduceerd wordt. maar er zal wel te weinig vraag naar zijn.
Maar ze zijn alsnog goedkoper met de NL210 dan de concurrentie.
Maar voor een laadpaal aansluiten is het dus eigenlijk vrij eenvoudig in de meterkast:
--> Huidige aardlek --> huishouden
3 fase hoofdschakelaar --> Type B aardlek --> 3x installatie automaat --> Laadpaal electronica.
of kan ik dan beter de fases al "aftakken" voor de hoofdschakelaar en de paal zijn eigen geven?
ps. voor de zelfbouwpaal is dus een 4P 40A relais voldoende voor de toekomst toch?
@fjux
1. hoofdschakelaar moet alles achter de meterkast uitzetten.
2. in plaats van 3x een installatieautomaat (welke laat je de nul schakelen?) is een krachtgroep (3p+n) handiger.
3. een 4x40A relais is prima. Aarde mag je niet schakelen.
1. hoofdschakelaar moet alles achter de meterkast uitzetten.
2. in plaats van 3x een installatieautomaat (welke laat je de nul schakelen?) is een krachtgroep (3p+n) handiger.
3. een 4x40A relais is prima. Aarde mag je niet schakelen.
@Proton_
Ah dat van die hoofdschakelaar wist ik niet goede!
2) ja ik bedoelde eigenlijk zn krachtgroep. wist niet dat ze een eigen naam hadden
(de 3x was iets te snel geschreven gok ik)
3) Aarde schakelen zou niet al te best zijn nee
Krijg al een aardig beeld hoe ik het wil gaan doen.
Grote voordeel voor mij is dat de meterkast aan de muur zit waar de auto ook komt te staan, dus wil kijken om alle electronica in de meterkast te plaatsen en dan alleen de laadkabel naar buiten te laten.
Alleen nog even kijken hoe ik die OpenEVSE op een DIN rail krijg. maar misschien die wel even zijn eigen enclosure geven met LCD etc, en dan mooi de rest op de DIN rail zetten.
2) ja ik bedoelde eigenlijk zn krachtgroep. wist niet dat ze een eigen naam hadden
3) Aarde schakelen zou niet al te best zijn nee

Grote voordeel voor mij is dat de meterkast aan de muur zit waar de auto ook komt te staan, dus wil kijken om alle electronica in de meterkast te plaatsen en dan alleen de laadkabel naar buiten te laten.
Alleen nog even kijken hoe ik die OpenEVSE op een DIN rail krijg. maar misschien die wel even zijn eigen enclosure geven met LCD etc, en dan mooi de rest op de DIN rail zetten.
De Phoenix Contact charge controller kost 230 euro. Het geeft me wel vertrouwen om een controller van een bekende fabrikant te kopen.fjux schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:03:
ik zit nu weer gezellig mee te lezen, maar is die Phoenix niet erg duur vergeleken met de rest?
De prijs die ik heb genoemd is voor een complete kit voor een tweevoudig laadstation met DC-lekstroom beveiliging en laadkabels. In principe heb je dan geen type 2 aardlekschakelaar meer nodig.
Als je nog ruimte hebt in de meterkast zou je de charge controller en bijbehorende din-rail componenten in hetzelfde behuizing kunnen plaatsen die je nu ook gebruikt voor je groepenkast, dan ziet het er ook nog strak uit.fjux schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:07:
@Proton_
2) ja ik bedoelde eigenlijk zn krachtgroep. wist niet dat ze een eigen naam hadden(de 3x was iets te snel geschreven gok ik)
3) Aarde schakelen zou niet al te best zijn nee![]()
@fjux exact dezelfde vraag.fjux schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:53:
Het is zo ver, ik heb een huis bemachtigd met een oprit
Ik ben wel pas net gestart met het onderzoek.
Ik vind niets ivm SmartEVSE en API.
OpenEVSE vermeld duidelijk de mogelijkheid tot API (maar de API lijst zelf nog niet meteen gevonden).
(Niet volledig zelfbouw maar bv. OpenWB en sommige laadpalen lijken ook wel API aan te bieden).
Voorlopig DENK ik dat met enkele basis API commando's (en de parameters en logica zoveel mogelijk in de domotica) al veel kan worden bereikt. Bv:
- Start laden
- Stop laden
- Pauzeer laden
- Laadstroom instellen (load balancing, optimaliseren met beschikbare PV stroom...)
OpenEVSE heeft volgens mij hier de netwerkcode:
https://github.com/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x
https://github.com/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x
OpenEVSE heeft meerdere manieren om te interfacen, maar ook dat is soms wat legacy.KenVandeput schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:03:
[...]
@fjux exact dezelfde vraag.
Ik ben wel pas net gestart met het onderzoek.
Ik vind niets ivm SmartEVSE en API.
OpenEVSE vermeld duidelijk de mogelijkheid tot API (maar de API lijst zelf nog niet meteen gevonden).
(Niet volledig zelfbouw maar bv. OpenWB en sommige laadpalen lijken ook wel API aan te bieden).
Voorlopig DENK ik dat met enkele basis API commando's (en de parameters en logica zoveel mogelijk in de domotica) al veel kan worden bereikt. Bv:
- Start laden
- Stop laden
- Pauzeer laden
- Laadstroom instellen (load balancing, optimaliseren met beschikbare PV stroom...)
In huin github kun je het ook vinden dat ze interfacen met een raspberry pi. ze noemen het de RASPAPI (of iets in die richting)
Ondertussen hebben ze frimware geschreven voor een ESP/nodeMCU die het protocol omzet en een webgui heeft om alles aan te sturen.
Mijn plan was om de firmware van de EVSE lekker te laten voor wat het is en de NodeMCU software aan te gaan passen zodat ik kan doen wat ik wil (vooral loadbalancing)
De wifi firmware heeft ook support voor MQTT dat is het gemakkelijkste om mee te beginnen.
Maar ik ga denk ik binnenkort de meuk alvast maar eens kopen en er mee spelen.
Maar ik wil eigenlijk het ding zelf in elkaar zetten, maar zo te zien niet echt standaard pakketten van. Ik ben wel degelijk te lui om alle onderdelen op te zoeken en los te bestellen......
https://store.openevse.co...cts/products/advanced-kit mist alleen de type 2 kabel en 4polig relais.fjux schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:56:
[...]
Maar ik wil eigenlijk het ding zelf in elkaar zetten, maar zo te zien niet echt standaard pakketten van. Ik ben wel degelijk te lui om alle onderdelen op te zoeken en los te bestellen......
Het is Amerikaans dus standaard éénfase
oh excuss, ik bedoelde een niveautje lager.Proton_ schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:36:
[...]
https://store.openevse.co...cts/products/advanced-kit mist alleen de type 2 kabel en 4polig relais.
Het is Amerikaans dus standaard éénfase
ik wil eigenlijk de printplaat van de EVSE zelf kopen en de onderdelen daarvan.
En dan de EVSE zelf in elkaar solderen. Maar misschien is het ook wel veiliger zo.
Ik ga sowieso geen relais oid uit de US halen. ik wil wel alles 100% volgens EU normen hebben
plus ik ga kijken of ik het allemaal netjes in mijn meter kast kan verwerken met bijvoorbeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:2779574
Maar ik baal altijd een beetje van gekke prijzen met dit soort dingen.
Bijvoorbeeld die wifi module van ze. die is 40 euro, terwijl die dingen normaal nog geen 5 euro kosten.
same voor het schermpje. die schermpjes zijn zooo extreem simpel, maar nu zit er weer een extra PCB van hun tussen, zonder specs welke schermen ondersteund worden.
maar ach, misschien nog even doorzoeken of het ook met andere onderdelen kan!
ps. voor kabels kon ik ze hier het goedkoopste vinden: (en veel opties)
https://evcables.co.uk/
Tja, het is gemak of zelf doen 
Die dingen zijn alleen €5 als je quantity kan maken (ongeflashte ESPxx). Geflasht in qty 1k ofzo vind ik €40 niet raar.
De gebruikte controllers en pinout zijn uit de code te halen. Met de wifimodule kan je de lcd en knoppen wel weglaten. Een budgetsmartphone is dan goedkoper en kan meer
Zelf doen is niet moeilijk, wel gedoe.
Die dingen zijn alleen €5 als je quantity kan maken (ongeflashte ESPxx). Geflasht in qty 1k ofzo vind ik €40 niet raar.
De gebruikte controllers en pinout zijn uit de code te halen. Met de wifimodule kan je de lcd en knoppen wel weglaten. Een budgetsmartphone is dan goedkoper en kan meer
Zelf doen is niet moeilijk, wel gedoe.
Ik zie geen kWh-meetfuncie in de SmartEVSE controller. In Open EVSE lijkt dat er wel in te zitten. Zit er ergens in SmartEVSE een fundamentele beperking waardoor dit niet zou kunnen, of is het gewoon nog niet geïmplementeerd?
Mijn eerste gok is: regelmatig de ingestelde laadstroom op alle fasen vermenigvuldigen met de duur van het interval en dit product optellen bij de vorige kWh-meterstand?
N.B. De kWh meting hoeft (in mijn geval, en waarschijnlijk in veel andere gevallen ook) niet te voldoen aan MID (Measurement Instrument Directive). Ik heb dit nagevraagd bij de belastingdienst. Zie ook verderop.
---
Context: Ook ik ga voor zelfbouw van een 11 kW (3*16A*230V) lader voor onze Tesla Model 3 SR+. Na het lezen van diverse ervaringen heb ik gekozen voor de SmartEVSE controller als basis. De belangrijkste overweging om voor de SmartEVSE te kiezen was de mogelijkheid om dynamisch de laadstroom te beperken op het vermogen dat de (nog aan te leggen) inductiekookplaat trekt (aansluitwaarde ca 7,2 kW) om netjes binnen de 3*16A overstroombeveiliging te blijven op onze (nog te verzwaren) 3*25A(*230V) aansluiting.
Ik ga voor de variant waarbij de meeste componenten in de meterkast komen; van daaruit lopen een 5G2,5 installatiekabel en CAT5 kabel (7,5m) naar de huidige 1-faselaadpaal van The New Motion buiten. De kabels wil ik hergebruiken voor de 11 kW zelfbouw 3-fasenlader. Daar waar de 1-fasenlader nu zit ga ik een IP65 kabeldoos plaatsen met waarin ik de bestaande kabels aansluit op een nieuwe 8m lange laadkabel met Teslaknop van EVchargeking.com. Dit alles afgemaakt met een laadkabel ophangbeugel en type2 stekkerhouder van laadpaal24.nl.
Diverse componenten zijn binnen; ik verwacht de installatie in de loop van de zomervakantie in gebruik te kunnen nemen; dan kan ik ook wat meer foto's posten van het resultaat.
---
Waarom MID-compliance voor kWh-meting van onze geladen elektriciteit niet nodig is (in ons geval en in veel andere gevallen
De belastingdienst heeft momenteel géén specifieke regels aan welke eisen een kWh-meter moet voldoen om de energiekosten van een zakelijke auto te kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting.
Ik heb op 5 juli j.l. gebeld met de belastingdienst (zakelijk - inkomstenbelasting) en dit vertelde de mevrouw van de afdeling wetgeving mij. Het komt erop neer dat je moet kunnen uitleggen hoe je aan de kosten komt.
Het verhaal dat sommige leveranciers laadpalen vermelden en waaruit je zou kunnen opmaken dat de kWh-meter MID-gecertificeerd moet zijn, is op zijn mist onvolledig.
- Ja, MID certificering maakt de meters geschikt voor verrekening als sommige EU landen voor sommige verrekeningsactiviteiten dat vereisen.
- En misschien (ik kan het niet controleren) eisen sommige werkgevers wel een MID gecertificeerde meter (ik hoor het graag in de replies op dit bericht als mensen voorbeelden kennen).
- Maar … de belastingdienst eist momenteel dus NIET dat een kWh meter MID-gecertificeerd is. Als ondernemer die thuis laadt heb je niet te maken met eisen van een werkgever, alleen met de eisen van de belastingdienst.
Mijn eerste gok is: regelmatig de ingestelde laadstroom op alle fasen vermenigvuldigen met de duur van het interval en dit product optellen bij de vorige kWh-meterstand?
N.B. De kWh meting hoeft (in mijn geval, en waarschijnlijk in veel andere gevallen ook) niet te voldoen aan MID (Measurement Instrument Directive). Ik heb dit nagevraagd bij de belastingdienst. Zie ook verderop.
---
Context: Ook ik ga voor zelfbouw van een 11 kW (3*16A*230V) lader voor onze Tesla Model 3 SR+. Na het lezen van diverse ervaringen heb ik gekozen voor de SmartEVSE controller als basis. De belangrijkste overweging om voor de SmartEVSE te kiezen was de mogelijkheid om dynamisch de laadstroom te beperken op het vermogen dat de (nog aan te leggen) inductiekookplaat trekt (aansluitwaarde ca 7,2 kW) om netjes binnen de 3*16A overstroombeveiliging te blijven op onze (nog te verzwaren) 3*25A(*230V) aansluiting.
Ik ga voor de variant waarbij de meeste componenten in de meterkast komen; van daaruit lopen een 5G2,5 installatiekabel en CAT5 kabel (7,5m) naar de huidige 1-faselaadpaal van The New Motion buiten. De kabels wil ik hergebruiken voor de 11 kW zelfbouw 3-fasenlader. Daar waar de 1-fasenlader nu zit ga ik een IP65 kabeldoos plaatsen met waarin ik de bestaande kabels aansluit op een nieuwe 8m lange laadkabel met Teslaknop van EVchargeking.com. Dit alles afgemaakt met een laadkabel ophangbeugel en type2 stekkerhouder van laadpaal24.nl.
Diverse componenten zijn binnen; ik verwacht de installatie in de loop van de zomervakantie in gebruik te kunnen nemen; dan kan ik ook wat meer foto's posten van het resultaat.
---
Waarom MID-compliance voor kWh-meting van onze geladen elektriciteit niet nodig is (in ons geval en in veel andere gevallen
De belastingdienst heeft momenteel géén specifieke regels aan welke eisen een kWh-meter moet voldoen om de energiekosten van een zakelijke auto te kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting.
Ik heb op 5 juli j.l. gebeld met de belastingdienst (zakelijk - inkomstenbelasting) en dit vertelde de mevrouw van de afdeling wetgeving mij. Het komt erop neer dat je moet kunnen uitleggen hoe je aan de kosten komt.
Het verhaal dat sommige leveranciers laadpalen vermelden en waaruit je zou kunnen opmaken dat de kWh-meter MID-gecertificeerd moet zijn, is op zijn mist onvolledig.
- Ja, MID certificering maakt de meters geschikt voor verrekening als sommige EU landen voor sommige verrekeningsactiviteiten dat vereisen.
- En misschien (ik kan het niet controleren) eisen sommige werkgevers wel een MID gecertificeerde meter (ik hoor het graag in de replies op dit bericht als mensen voorbeelden kennen).
- Maar … de belastingdienst eist momenteel dus NIET dat een kWh meter MID-gecertificeerd is. Als ondernemer die thuis laadt heb je niet te maken met eisen van een werkgever, alleen met de eisen van de belastingdienst.
@hterhofte Ik weet de reden niet waarom er geen P1 aansluiting op de SmartEVSE zit. De methode die ze wel hebben (met meten van de stroom) werkt natuurlijk zowel bij slimme meters als domme meters omdat het helemaal niet afhankelijk is van welke stroommeter je hebt.
Ik ben het met je eens dat MID waarschijnlijk niet nodig is. Maar het prijsverschil tussen de goedkoopste MID en normale stroommeter was iets van 20 euro. Dat vond ik weinig genoeg om wel een MID te nemen. Als er ooit toch gedoe komt dat een niet MID stroommeter niet goed genoeg zou zijn ben ik dat voor en dat is mij die 20 euro zeker waard.
Voor nieuwe installaties zou ik een dikkere kabel leggen, maar waarschijnlijk niet heel nuttig om deze nu al aan te passen. De belangrijkste reden om een dikkere kabel te leggen is dat je ooit in de toekomst dan geen nieuwe hoeft te leggen als je meer stroom wil leveren, maar dat argument gaat nu natuurlijk niet op omdat die dunnere kabel er al ligt.
Ik ben het met je eens dat MID waarschijnlijk niet nodig is. Maar het prijsverschil tussen de goedkoopste MID en normale stroommeter was iets van 20 euro. Dat vond ik weinig genoeg om wel een MID te nemen. Als er ooit toch gedoe komt dat een niet MID stroommeter niet goed genoeg zou zijn ben ik dat voor en dat is mij die 20 euro zeker waard.
Voor nieuwe installaties zou ik een dikkere kabel leggen, maar waarschijnlijk niet heel nuttig om deze nu al aan te passen. De belangrijkste reden om een dikkere kabel te leggen is dat je ooit in de toekomst dan geen nieuwe hoeft te leggen als je meer stroom wil leveren, maar dat argument gaat nu natuurlijk niet op omdat die dunnere kabel er al ligt.
De P1-poort van de slimme meter geeft alleen de meterstanden van het verbruik van de gehele installatie (bij mij het hele huis). Het gaat mij ALLEEN om de elektriciteit die in de in de auto is geladen.JeroenE schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:34:
Ik weet de reden niet waarom er geen P1 aansluiting op de SmartEVSE zit.
Toekomstvast maken van de kabel was nou in 2013 mijn opdracht aan de installateur van de kabel en de (1*16A*230V=) 3,7 kW lader voor onze Nissan Leaf. Toen heeft de installateur voor 5G2,5 kabel gekozen. Die is geschikt voor 3 aders waar elk 16A over loopt, zo'n beetje de maximum stroom die je lang achter een 3*25A(*230V) aansluiting kunt laten lopen, aangezien het verplicht schijnt te zijn om de overstroombeveiliging selectief te maken, c.q. de afschakelstroom daarvan een factor 1,6 kleiner te laten zijn dan die van de hoofdzekeringen van de netbeheerder ('selectiviteit'). Kennelijk kon de installateur zich toen niet goed voorstellen dat ik ook met meer dan 3*16A zou willen laden?Voor nieuwe installaties zou ik een dikkere kabel leggen, maar waarschijnlijk niet heel nuttig om deze nu al aan te passen. De belangrijkste reden om een dikkere kabel te leggen is dat je ooit in de toekomst dan geen nieuwe hoeft te leggen als je meer stroom wil leveren
Wat ik me nog wel afvraag: stel dat ik nog meer zonnepanelen op mijn dak neem (nu 6*220 Wp pal op zuid, wellicht kan ik hier in O-W opstelling misschien nog wel 4 of 6 bij prikken) en dan de 1-fasenomvormer vervang door een sterkere 3-fasenomvormer en ik vervang de kabel van de meterkast door een zwaardere die bijvoorbeeld geschikt is voor 3x32A… dan zou ik idd op zonnige momenten toch sneller kunnen laden dan met 3*16A, zonder dat ik het net zwaarder belast?
… Maar hoe zit dat dan met de eis van de netbeheerder voor selectiviteit, c.q. hoe sluit je de aders van de omvormer dan aan... vanuit het net gezien 'achter' de 3P+N 16A aardlekautomaat, maar voor het relais van de lader? De vuistregel afgeleid schijnt te zijn uit de NEN1010 norm is dat zonnepanelen op een eigen groep moeten, zonder verbruiker… dus dan schendt je die vuistregel... maar schendt je dan ook de NEN1010 norm? En dan nog... wettelijk gezien is de NEN1010 slechts een MIDDEL om te voldoen aan de eisen van de elektriciteitscode… is het feitelijk gezien dan ook minder veilig?
Voor het kunnen loadbalancen heb je juist het hele gebruik nodig. Ik weet eerlijk gezegd niet of een 3 fasen meter dat per fase uitspuugt, want dat is eigenlijk wat je nodig zou hebben als je een laadpaal (of auto) hebt die maar op 1 fase kan laden. Wij hebben het destijds wat makkelijker opgelost: De fase voor het laden van de auto's wordt alleen daar voor gebruikt en nergens anders voor (mijn auto laadt op 1 fasen).hterhofte schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:22:
De P1-poort van de slimme meter geeft alleen de meterstanden van het verbruik van de gehele installatie (bij mij het hele huis). Het gaat mij ALLEEN om de elektriciteit die in de in de auto is geladen.
Ik heb natuurlijk geen idee, en op zich is het niet verkeerd om ipv 1 fase gelijk 3 fasen aan te leggen voor de toekomst. Maar ik had in ieder geval 3 fasen 32A laten leggen. Voro de kosten maakt dat nauwelijks uit en als je ooit sneller wil laden dan kan dat wel. De meeste nieuwe 1 fase auto's kunnen met iets van 28A laden op een 32A laadpunt.Kennelijk kon de installateur zich toen niet goed voorstellen dat ik ook met meer dan 3*16A zou willen laden?
Natuurlijk is het ontzettend dom dat de autofabrikanten zulke gemankeerde 1 fase laders in hun auto's stoppen ipv 3 fasen laders, maar dat lijkt voorlopig niet echt te veranderen. Er zijn iets meer fabrikanten die nu zeggen dat ze het gaan doen, maar dat is nog steeds niet zo.
Zonnepanelen moet je op een aparte groep aansluiten, meen ik. Vroeger mocht je nog een paar honderd Wp op een bestaande groep aansluiten maar ook in dat geval moest je er dus voor zorgen dat de rest van het gebruik op die hele groep niet te hoog werd. Dat is volgens mij ook de reden dat dit nu niet meer mag.zonnepanelen
Anyway, je mag je laadpaal nooit instellen zodat die hoger kan laden dan waar de groep op afgezekerd is. Dus als je kabels hebt van maximaal 16A dan moet je die laadpaal niet instellen op 32A. Als je dat wel doet dan belast je de kabels te veel en bovendien zal de automaat dan afschakelen (of de stop smelten).
Dat heeft verder weinig met de zonnepanelen te maken.
Wat natuurlijk wel zo is dat wanneer je zonnepanelen stroom opleveren en je hebt ook je kookplaat aan dan kan je auto wel op 16A blijven laden omdat het gebruik op de meter niet zo hoog is. Terwijl wanneer de zon niet schijnt het verbruik van je kookplaat wel op de meter te zien is en de laadpaal lager gaat.
In theorie heb je wel gelijk dat je voor je laadpaal op dat moment ook 32A zou kunnen laden (mits de bekabeling etc is aangepast). Maar dat heb je dus een 32A groep op een 25A huisaansluiting en dat is niet zo handig. Als de zon dan niet schijnt heb je ineens een probleem dat je hoofdzekering er mee uitscheidt.
Op zich kan je het wel zo maken, maar dan moet je dus extra input hebben over de opwekking van je zonnepanelen en niet alleen een meter die meet hoeveel stroom je uit het net trekt. Dat soort zaken zit in ieder geval niet in SmartEVSE en ik meen ook niet in OpenEVSE.
Heeft iemand hier al eens gedacht aan een SmartEVSE icm met een (MID) kWh met met S0 interface en die te koppelen aan een Youless LS120?
Volgens mij zou dit geautomatiseerde een excel sheet moeten kunnen opleveren die als gespecificeerde input zou kunnen dienen voor b.v. doorbelasting naar werkgever.
Het enige wat ik dan nog mis aan een SmartEVSE oplossing is een mogelijkheid om het laden af te schermen voor derden. (Persoonlijk acht ik de kans nul maar mijn werkgever vergoedt de laadpaal maar wil dan eigenlijk wel dat het laden kan worden afgeschermd voor derden zoals bij Newmotion / EVBox met een Laadpas of Zappi met een PINCode)
Volgens mij zou dit geautomatiseerde een excel sheet moeten kunnen opleveren die als gespecificeerde input zou kunnen dienen voor b.v. doorbelasting naar werkgever.
Het enige wat ik dan nog mis aan een SmartEVSE oplossing is een mogelijkheid om het laden af te schermen voor derden. (Persoonlijk acht ik de kans nul maar mijn werkgever vergoedt de laadpaal maar wil dan eigenlijk wel dat het laden kan worden afgeschermd voor derden zoals bij Newmotion / EVBox met een Laadpas of Zappi met een PINCode)
@ManuTrash Ik heb er wel aan gedacht maar dan natuurlijk zelf in elkaar knutselen. Maar geen tijd/andere prioriteiten hebben daar tot nu toe een stokje voor gestoken. 1 keer in de maand een fotootje maken van de teller is 10 seconden werk en voor 2 minuten per jaar kan je er ook weinig tijd instoppen om het effectiever te maken. Niet dat dat per se een reden is om het niet te doen, maar ik denk dat het inloggen op een app/website en daar de gegevens van kopiëren niet veel sneller is. En de vraag is dan natuurlijk hoe een digitaal tellertje (wat je in theorie ook met de hand kan intikken) meer gewicht in de schaal legt dan een foto van een fysieke teller.
Voor jezelf onpraktisch maar ik neem aan dat je de laadpaal aan een eigen groep hebt hangen. Die kan je dus aan of uit zetten al naar gelang of je thuis bent of niet.
Ik heb zelf een slotje in de kast van de laadpaal zitten die er voor zorgt dat het laden niet start. Het slotje onderbreekt de aansturing van SmartEVSE waardoor die niet detecteert dat er een auto staat en dus geen stroom op de kabels zet. Maar eerlijkheidshalve ben ik tegenwoordig te lui om die te gebruiken en staat de laadpaal dus altijd aan.
Voor jezelf onpraktisch maar ik neem aan dat je de laadpaal aan een eigen groep hebt hangen. Die kan je dus aan of uit zetten al naar gelang of je thuis bent of niet.
Ik heb zelf een slotje in de kast van de laadpaal zitten die er voor zorgt dat het laden niet start. Het slotje onderbreekt de aansturing van SmartEVSE waardoor die niet detecteert dat er een auto staat en dus geen stroom op de kabels zet. Maar eerlijkheidshalve ben ik tegenwoordig te lui om die te gebruiken en staat de laadpaal dus altijd aan.
Voor de duidelijkheid: ik ben op (voor mijn zelfbouwproject) zoek naar een manier om de geladen kWh in de auto te kunnen aflezen (van het SmartEVSE schermpje), ZONDER dat ik (in de meterkast of in de laadpaal) een extra kWh meter hoef te installeren!JeroenE schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:26:
[...]
Voor het kunnen loadbalancen heb je juist het hele gebruik nodig.
Wat ik me vooral afvraag of dit te bereiken is met alleen een firmware-update van de SmartEVSE, aangezien de eisen van de belastingdienst licht zijn, en zeker geen MID-compliant kWh-meter voorschrijven, zoals vaak gedacht wordt!
Mijn eerste gooi naar zo'n algoritme: zo lang er geladen wordt elke 5 seconden het aantal fasen dat je auto gebruikt om te laden vermenigvuldigen met de laatste door de SmartEVSE gestuurde instructie voor de stroomsterkte (in A), met 230V en met de tijdsduur van 5 seconden; het verkregen product (in Ws) vervolgens delen door 3600 (s/h) en dan optellen bij de cumulatieve kWh teller?
Ik denk vast te simpel, dus... wat ontbreekt er nog?
De SmartEVSE SensorBox met Current Transformers zou ik idd prima kunnen gebruiken om de stroom op alle fasen te meten tbv het load balancen, dus bijvoorbeeld (vanaf het stroomnet gezien) direct na de kWh meter, voor de hoofdschakelaar in de groepenkast (en dan max instellen op 3x25A, conform hoofzekering).
@JeroenE qua meter opnemen heb je denk ik wel gelijk dat handmatig even meterstand overnemen net zo gemakkelijk is. Maar mijn eerste EV (TM3) komt in oktober dus ik ben nu nog gemotiveerd om alles zo mooi mogelijk te maken, is ook een beetje de uitdaging om het te DIY-en.
Ik zou wel heel graag wat meer willen weten van jouw slotje in de laadpaal? Hoe heb je dat geregeld?
De groep aan of uit is een optie maar vind ik gewoon niet zo handig gaat de SmartEVSE ook steeds uit en aan dat voelt niet als optimaal.
Het slotje is met name voor mij interessant om naar de werkgever toe aan te geven dat ik wel degelijk een mogelijkheid heb om iets van een afscherming voor buitenstaanders te hebben. In de praktijk verwacht ik het ook helemaal niet te gebruiken /nodig te hebben maar het neemt wel de drempel weg om de gehele SmartEVSE installatie door de baas zonder tegenargumenten te kunnen laten vergoeden.
Kortom mocht je wat meer detail info hebben om te delen dan hoor ik dat graag, thnx alvast.
Ik zou wel heel graag wat meer willen weten van jouw slotje in de laadpaal? Hoe heb je dat geregeld?
De groep aan of uit is een optie maar vind ik gewoon niet zo handig gaat de SmartEVSE ook steeds uit en aan dat voelt niet als optimaal.
Het slotje is met name voor mij interessant om naar de werkgever toe aan te geven dat ik wel degelijk een mogelijkheid heb om iets van een afscherming voor buitenstaanders te hebben. In de praktijk verwacht ik het ook helemaal niet te gebruiken /nodig te hebben maar het neemt wel de drempel weg om de gehele SmartEVSE installatie door de baas zonder tegenargumenten te kunnen laten vergoeden.
Kortom mocht je wat meer detail info hebben om te delen dan hoor ik dat graag, thnx alvast.
Aha, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je wilde dat de SmartEVSE er voor zorgde dat er niet te veel verbruikt werd dmv een kWh meter om klappen van de hoofdzekering te voorkomen.hterhofte schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:55:
Voor de duidelijkheid: ik ben op (voor mijn zelfbouwproject) zoek naar een manier om de geladen kWh in de auto te kunnen aflezen (van het SmartEVSE schermpje), ZONDER dat ik (in de meterkast of in de laadpaal) een extra kWh meter hoef te installeren!
Wat jij gaat doen is berekenen en dat gaat nooit werken. Als de SmartEVSE zegt dat er maximaal 16A geladen mag worden wil dat niet zeggen dat de auto ook daadwerkelijk 16A aan het laden is. Zeker aan het einde van de laadcurve gaan auto's meestal langzamer laden. Dat is dan natuurlijk wel in jouw voordeel omdat je meer berekent dan er wordt gebruikt, maar heel netjes is dat natuurlijk niet.
Sommige auto's kan je juist instellen om minder snel te laden. Dus als er een auto aanhangt die ingesteld staat op maximaal 10A (of zelfs 6A) dan zit jij gewoon 16A af te rekenen. Dat klopt dus niet. Dat de belastingdienst zelf geen eisen stelt aan een kWh meter wil niet zeggen dat er helemaal geen eisen zijn. De belastingdienst zal vast wel willen dat het een "echte" kWh meter is en niet een algoritme wat berekent wat het verbruik zou kunnen zijn.
Het is zelfbouw dus je kan knutselen wat je wil. Een EVSE zet een signaal op de CP (Control Pilot) pin. Die wordt herkent door de auto en de auto gebruikt dezelfde pin om te laten weten dat hij wil laden. De EVSE gebruikt deze pin ook om door te geven wat het maximum ampere is dat geladen mag worden door de auto.ManuTrash schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:55:
Ik zou wel heel graag wat meer willen weten van jou slotje in de laadpaal? Hoe heb je dat dan geregeld?
Je kan dat signaaldraadje simpel onderbreken door een schakelaar. Als je dat doet ziet de auto de laadpaal niet en de laadpaal de auto niet. Het laden zal dan nooit kunnen starten. En aangezien je ook schakelaars hebt met een slotje die je met een sleutel moet verzetten kan je dat dus gebruiken om je laadpaal op "slot" te zetten.
Ik heb niet de illusie dat je daar de doorgewinterde dief mee buitensluit, maar de "he, zou ik hier kunnen laden? weet je wat ik probeer het gewoon" mensen hou je er wel mee buiten de deur.
Ik weet niet of AliExpress de juiste site is om dit soort dingen te kopen, maar zoiets dus: https://nl.aliexpress.com/item/32899745173.html of zoiets: https://www.ruttenelektro...schakelaar-1p-on-on-spdt/
Je moet alleen wel even opletten dat je een slot koopt waar de sleutel in de verschillende standen uit te halen is. Je hebt ook van die rolluik-sloten maar daar heb je niets aan omdat je dan de hele tijd de sleutel in de "aan" stand moet houden.
De meeste groepenautomaten zijn natuurlijk ook niet ontworpen om 20 keer per dag aan en uit gezet te worden. Dat de SmartEVSE het niet doet maakt natuurlijk niet zo veel uit. Technisch bespaar je dan zelfs een (heel klein beetje) energie.De groep aan of uit is een optie maar vind ik gewoon niet zo handig gaat de SmartEVSE ook steeds uit en aan dat voelt niet als optimaal.
@JeroenE Top hier kan ik zeker wat mee, thanks.
Als je naast OpenEvse ook nog EmonCMS en EmonTx installeert kun je dit wel regelen. Ik ben met een dergelijke setje bezig.. ik hoop over een paar dagen alle onderdelen werkend te hebben.JeroenE schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:26:
[...]
Voor het kunnen loadbalancen heb je juist het hele gebruik nodig. Ik weet eerlijk gezegd niet of een 3 fasen meter dat per fase uitspuugt, want dat is eigenlijk wat je nodig zou hebben als je een laadpaal (of auto) hebt die maar op 1 fase kan laden. Wij hebben het destijds wat makkelijker opgelost: De fase voor het laden van de auto's wordt alleen daar voor gebruikt en nergens anders voor (mijn auto laadt op 1 fasen).
[...]
Ik heb natuurlijk geen idee, en op zich is het niet verkeerd om ipv 1 fase gelijk 3 fasen aan te leggen voor de toekomst. Maar ik had in ieder geval 3 fasen 32A laten leggen. Voro de kosten maakt dat nauwelijks uit en als je ooit sneller wil laden dan kan dat wel. De meeste nieuwe 1 fase auto's kunnen met iets van 28A laden op een 32A laadpunt.
Natuurlijk is het ontzettend dom dat de autofabrikanten zulke gemankeerde 1 fase laders in hun auto's stoppen ipv 3 fasen laders, maar dat lijkt voorlopig niet echt te veranderen. Er zijn iets meer fabrikanten die nu zeggen dat ze het gaan doen, maar dat is nog steeds niet zo.
[...]
Zonnepanelen moet je op een aparte groep aansluiten, meen ik. Vroeger mocht je nog een paar honderd Wp op een bestaande groep aansluiten maar ook in dat geval moest je er dus voor zorgen dat de rest van het gebruik op die hele groep niet te hoog werd. Dat is volgens mij ook de reden dat dit nu niet meer mag.
Anyway, je mag je laadpaal nooit instellen zodat die hoger kan laden dan waar de groep op afgezekerd is. Dus als je kabels hebt van maximaal 16A dan moet je die laadpaal niet instellen op 32A. Als je dat wel doet dan belast je de kabels te veel en bovendien zal de automaat dan afschakelen (of de stop smelten).
Dat heeft verder weinig met de zonnepanelen te maken.
Wat natuurlijk wel zo is dat wanneer je zonnepanelen stroom opleveren en je hebt ook je kookplaat aan dan kan je auto wel op 16A blijven laden omdat het gebruik op de meter niet zo hoog is. Terwijl wanneer de zon niet schijnt het verbruik van je kookplaat wel op de meter te zien is en de laadpaal lager gaat.
In theorie heb je wel gelijk dat je voor je laadpaal op dat moment ook 32A zou kunnen laden (mits de bekabeling etc is aangepast). Maar dat heb je dus een 32A groep op een 25A huisaansluiting en dat is niet zo handig. Als de zon dan niet schijnt heb je ineens een probleem dat je hoofdzekering er mee uitscheidt.
Op zich kan je het wel zo maken, maar dan moet je dus extra input hebben over de opwekking van je zonnepanelen en niet alleen een meter die meet hoeveel stroom je uit het net trekt. Dat soort zaken zit in ieder geval niet in SmartEVSE en ik meen ook niet in OpenEVSE.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Aha, keep us posted zou ik zeggenmightym schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:15:
Als je naast OpenEvse ook nog EmonCMS en EmonTx installeert kun je dit wel regelen. Ik ben met een dergelijke setje bezig.. ik hoop over een paar dagen alle onderdelen werkend te hebben.
Ah, dank. Dan zou een kWh-meter gebaseerd op basis van maximum laadsnelheidsgrenzen afgegeven door SmartEVSE een grote overschatting geven. Lijkt me niet de bedoeling en levert waarschijnlijk ook geen pleitbaar standpunt op in een gesprek met de belastingdienst.JeroenE schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Wat jij gaat doen is berekenen en dat gaat nooit werken. Als de SmartEVSE zegt dat er maximaal 16A geladen mag worden wil dat niet zeggen dat de auto ook daadwerkelijk 16A aan het laden is. Zeker aan het einde van de laadcurve gaan auto's meestal langzamer laden. Dat is dan natuurlijk wel in jouw voordeel omdat je meer berekent dan er wordt gebruikt, maar heel netjes is dat natuurlijk niet.
[...]
Dat de belastingdienst zelf geen eisen stelt aan een kWh meter wil niet zeggen dat er helemaal geen eisen zijn. De belastingdienst zal vast wel willen dat het een "echte" kWh meter is en niet een algoritme wat berekent wat het verbruik zou kunnen zijn.
De afgelopen 4 jaar heb ik de kosten voor thuis geladen stroom in Excel benaderd door kWh-tarief te vermenigvuldigen met berekend aantal thuis geladen kWh. Dat laatste dan weer op basis van km gereden en gemiddelde bruto rij-efficiëntie (in het eerste jaar bepaald aan de hand van geladen kWh volgens oude laadpaal met ingebouwde kWh meter en km-teller) en dan e.e.a. corrigeren voor publieke laadsessies. Nog nooit vragen over gehad van de fiscus (het stelt financieel eigenlijk ook niet zo heel veel voor allemaal, dus ik snap wel waarom hier (nog) geen zware eisen aan worden gesteld).
Dan moet ik op zoek naar een andere oplossing. Richtingen:
a- kijken of ik (automatisch) vlak voordat een laadsessie eindigt de parameter charge_energy_added kan uitlezen via het GET charge-state endpoint
b- kijken of het mogelijk is om een tweede set van 3 Current Transformer sensoren op de sensorbox aan te sluiten (€30 bij de Stegen webshop waar ik ook SmartEVSE heb gekocht) andere optie is natuurlijk om ook nog een tweede sensorbox voor de SmartEVSE (€30) erbij te kopen, maar dan zit je al(bijna) aan dezelfde prijs als een kWh-meter
3- emonTx Arduino shield met 3 CT-sensoren integreren met SmartEVSE (het is al geïntegreerd met OpenEVSE, dus met SmartEVSE zou ook moeten kunnen... toch)?
4- toch maar een losse 3-fasen kWh-meter kopen?
Tips zijn welkom en ik zal mijn ervaringen delen!
Als je optimaal wilt laden met zonneenergie, heb je al eens naar een Zappi gekeken? Die doet min of meer wat jij wilt.hterhofte schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:07:
[...]
Ah, dank. Dan zou een kWh-meter gebaseerd op basis van maximum laadsnelheidsgrenzen afgegeven door SmartEVSE een grote overschatting geven. Lijkt me niet de bedoeling en levert waarschijnlijk ook geen pleitbaar standpunt op in een gesprek met de belastingdienst.
De afgelopen 4 jaar heb ik de kosten voor thuis geladen stroom in Excel benaderd door kWh-tarief te vermenigvuldigen met berekend aantal thuis geladen kWh. Dat laatste dan weer op basis van km gereden en gemiddelde bruto rij-efficiëntie (in het eerste jaar bepaald aan de hand van geladen kWh volgens oude laadpaal met ingebouwde kWh meter en km-teller) en dan e.e.a. corrigeren voor publieke laadsessies. Nog nooit vragen over gehad van de fiscus (het stelt financieel eigenlijk ook niet zo heel veel voor allemaal, dus ik snap wel waarom hier (nog) geen zware eisen aan worden gesteld).
Dan moet ik op zoek naar een andere oplossing. Richtingen:
a- kijken of ik (automatisch) vlak voordat een laadsessie eindigt de parameter charge_energy_added kan uitlezen via het GET charge-state endpoint
b- kijken of het mogelijk is om een tweede set van 3 Current Transformer sensoren op de sensorbox aan te sluiten (€30 bij de Stegen webshop waar ik ook SmartEVSE heb gekocht) andere optie is natuurlijk om ook nog een tweede sensorbox voor de SmartEVSE (€30) erbij te kopen, maar dan zit je al(bijna) aan dezelfde prijs als een kWh-meter
3- emonTx Arduino shield met 3 CT-sensoren integreren met SmartEVSE (het is al geïntegreerd met OpenEVSE, dus met SmartEVSE zou ook moeten kunnen... toch)?
4- toch maar een losse 3-fasen kWh-meter kopen?
Tips zijn welkom en ik zal mijn ervaringen delen!
Jazeker heb ik naar de Zappi gekeken. Sterker nog, ik had de 3-fasenversie zelfs een tijdje in pre-order staan, maar levering eind augustus duurde me te lang en nu lijkt zelfbouw me leuker.Erasmo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:32:
[...]
Als je optimaal wilt laden met zonneenergie, heb je al eens naar een Zappi gekeken? Die doet min of meer wat jij wilt.
@hterhofte Ik denk dat de belastingdienst dit niet enorm controleert. Waarschijnlijk gaan die er gewoon van uit dat je werkgever het wel een beetje in de gaten houdt en het gaat natuurlijk ook niet om tienduizenden euro's van al die mensen die dit bij hun werkgever declareren. Veel mensen gebruiken "gewoon" de laadpaal die de leasemaatschappij heeft geregeld samen met het abonnement om de kosten te laten verrekenen en die paar techneuten die zelf wat in elkaar knutselen zijn voorlopig de moeite niet waard, lijkt mij.
Maar als je ooit wel gecontroleerd wordt en je mag over de afgelopen 5 (7?) jaar nog even een naheffing + boete betalen wordt je niet vrolijk. Daarom zou ik het gewoon met een echte kWh meter doen.
Een simpele kWh meter is ook helemaal niet zo heel duur en waarom zou je de moeite nemen als je voor 45 euro klaar bent? Zie: https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/129/sdm530d-3-ph.-dsz-fuer-din-hutschiene?c=93
Ik heb destijds wel een duurdere gekocht, omdat ik meer aansluitingen wilde om uit te kunnen lezen. De destijds goedkoopste had helemaal geen uitgangen; deze heeft wel een pulssignaal.
Maar als je ooit wel gecontroleerd wordt en je mag over de afgelopen 5 (7?) jaar nog even een naheffing + boete betalen wordt je niet vrolijk. Daarom zou ik het gewoon met een echte kWh meter doen.
Een simpele kWh meter is ook helemaal niet zo heel duur en waarom zou je de moeite nemen als je voor 45 euro klaar bent? Zie: https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/129/sdm530d-3-ph.-dsz-fuer-din-hutschiene?c=93
Ik heb destijds wel een duurdere gekocht, omdat ik meer aansluitingen wilde om uit te kunnen lezen. De destijds goedkoopste had helemaal geen uitgangen; deze heeft wel een pulssignaal.
[ Voor 1% gewijzigd door JeroenE op 24-07-2019 11:30 . Reden: Edit: verkeerde link geplakt, zie bijdrage van @Femme hieronder ]
De door jou genoemde Eastron SDM72 kun je via Modbus RTU over rs-485 uitlezen en dan krijg je er een bak data uit. Energie import / export, reactieve energie import / export, stroomsterkte, actief vermogen, schijnbaar vermogen, reactief vermogen, arbeidsfactor, spanning, frequentie, faseverschuiving, harmonische vervorming en maximale stroomvraag. Voorbeeldje:JeroenE schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 06:39:
Een simpele kWh meter is ook helemaal niet zo heel duur en waarom zou je de moeite nemen als je voor 45 euro klaar bent? Zie: https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/126/sdm72dm-mid-3p-4te-lcd-zweirichtungs-dsz-fuer-hutschiene?c=93

Klopt, maar er zijn verschillende uitvoeringen. Op de goedkoopste heb je geen modbus maar alleen een pulsteller (er waren ooit ook varianten zonder meen ik, maar dat was wellicht een eerder model). Op duurdere modellen heb je wel een modbus aansluiting.Femme schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:16:
De door jou genoemde Eastron SDM72 kun je via Modbus RTU over rs-485 uitlezen en dan krijg je er een bak data uit.
Aha, ik zie het nu. Ik heb de link naar de duurdere (inclusief modbus) gezet, maar dat moest dus de link naar de goedkoopste zijn.
Dus https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/129/sdm530d-3-ph.-dsz-fuer-din-hutschiene?c=93 ipv https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/126/sdm72dm-mid-3p-4te-lcd-zweirichtungs-dsz-fuer-hutschiene?c=93
Sorry voor de idioot lange links, maar de forumsoftware wil deze URL's niet pakken; ook niet in url-tags
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 24-07-2019 11:45 . Reden: Echt moeilijk is dat typen ]
Dit punt van selectiviteit is een fout die ik op diverse fora tegenkom. Ja, het is gebruikelijk om dat te doen. Nee, het is niet in de NEN 1010 voorgeschreven. Tenminste, het is tot nu toe door niemand gevonden. We hebben er een tijdje geleden met een paar vaklui naar gezocht en de conclusie was dat het er niet in staat. als iemand het wel vind, dan hoor ik graag het betreffende artikelnummer uit die NEN 1010 en de betreffende tekst (graag in DM omdat ik het anders mogelijk mis).hterhofte schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:22:
[...]
Toekomstvast maken van de kabel was nou in 2013 mijn opdracht aan de installateur van de kabel en de (1*16A*230V=) 3,7 kW lader voor onze Nissan Leaf. Toen heeft de installateur voor 5G2,5 kabel gekozen. Die is geschikt voor 3 aders waar elk 16A over loopt, zo'n beetje de maximum stroom die je lang achter een 3*25A(*230V) aansluiting kunt laten lopen, aangezien het verplicht schijnt te zijn om de overstroombeveiliging selectief te maken, c.q. de afschakelstroom daarvan een factor 1,6 kleiner te laten zijn dan die van de hoofdzekeringen van de netbeheerder ('selectiviteit'). Kennelijk kon de installateur zich toen niet goed voorstellen dat ik ook met meer dan 3*16A zou willen laden?
Sterker nog: ik meen zelfs dat het er in staat dat het juist wél mag (ben het bewuste artikel ff kwijt; het gaat dacht ik om een tekst als "Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem...") wanneer de erachter aangesloten apparatuur zorgt dat er geen overbelasting plaatsvindt. En van overbelasting is slechts sprake wanneer de hoofdzekering meer stroom te verwerken krijgt dan zijn waarde. Dus meer dan 25A door een 25A hoofdzekering. De selectiviteit daarna is eigenlijk slechts een comfortdingetje, om te zorgen dat wanneer er één groep (te) zwaar belast wordt, niet opeens het hele huis zonder stroom zit omdat de hoofdzekering uitschakelt.
Gebruik je nu een laadpaal (gekocht of zelfbouw) met loadbalancing, dan meet die continu de stroom door de hoofdschakelaar. Wanneer die door het laden van de auto over zijn maximale waarde dreigt te gaan, dan knijpt die het laadproces van de auto af tot een zodanige waarde dat de hoofdzekering gespaard wordt.
Let daarbij wel op twee dingen:
1. Zorg voor kabel van groepenkast naar laadpaal die dik genoeg is. Ik hanteer als vuistregel om één maat dikker te kiezen dan wat is voorgeschreven voor de maximale stroom en bij de gebruikte lengte van de kabel. Dit voor de veiligheid omdat er immers vele uren een zeer grote stroom doorheen loopt maar ook om je laadverliezen een beetje te beperken. En zorg vooral dat je alle schroefklemmen echt goed aandraait. Anders heb je kans op een te grote overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling met brand als risico.
2. Vergeet niet dat er een aardlekschakelaar type B is voorgeschreven voor een laadpaal. Dat is heel wat anders dan een zekering met B-karakteristiek. Die aardlekschakelaar type B beschermt ook tegen gelijkstroomfouten die bij EV's kunnen optreden. Heel vervelend dat beide dingen een 'B' in de naam hebben maar nix met elkaar van doen hebben.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Trouwens over maximaal 16A 3 fase is echt zat. Ik heb nu mijn tesla op 3x8A (wil niet upgraden naar duurder aansluiting) en nog is de auto super snel vol. Je moet voorstellen dan 16A een volledig lege accu van 100kwh in 9 uur bom vol zit. Wat eigenlijk nooit het geval is.
Eens dat 1fase 16A wel wat krap kan zijn soms maar goed veel meer als je 3 fase gaat heb je niet nodig.
Eens dat 1fase 16A wel wat krap kan zijn soms maar goed veel meer als je 3 fase gaat heb je niet nodig.
NL of B? (Edit: NL, zie ik)MeZZiN schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:47:
Ik heb nu mijn tesla op 3x8A (wil niet upgraden naar duurder aansluiting) [...]
Hoezo is 3x8A je max? Ik ken geen huisaansluitingen met zo'n lage hoofdzekering....
Je kunt toch hoe dan ook een eindgroep van 3x16A maken voor je laadpaal?
[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 24-07-2019 14:57 ]
<John O`Mill>
Voor de mensen die willen experimenteren met de SmartEVSE en een FTDI kabel (of vergelijkbare USB naar TTL kabel) hebben liggen. Er is sinds kort ook een develop branch op Github, waar een nieuwe modbus versie van de software staat.
https://github.com/SmartEVSE/smartevse/tree/develop
Deze kan een kWh meter als hoofd meter gebruiken, ipv de sensorbox, en houdt ook rekening met teruglevering.
Er is een extra SOLAR mode toegevoegd, waarmee de EV op puur zonneenergie op te laden is.
Hij probeert dan de stroom door de kWh meter op 0W te houden.
Mocht er een wolk voor de zon komen, dan blijft hij doorladen op de laagst mogelijke stroom 6A.
De tijd hoelang hij blijft doorladen indien er niet genoeg zonneenergie is, is instelbaar van 1-60 minuten. Daarna zal het laden stoppen.
Er worden momenteel 3 kWh meters ondersteund:
PHOENIX CONTACT EEM-350-D-MCB
Finder 7E.78.8.400.0212
Eastron SDM630
Maar het is ook mogelijk zelf een kWh meter toe te voegen.
Omdat nu alles modbus is geworden, wordt de sensorbox 1 niet direct ondersteund.
(Ik zal hiervoor wel een firmware update maken zodat hij in de toekomst wel via modbus kan communiceren)

Er komt ook een nieuwe sensorbox met P1 ondersteuning, en de mogelijkheid om de richting van de stroom te meten met CT's en een spanning ingang.
Deze kan een kWh meter als hoofd meter gebruiken, ipv de sensorbox, en houdt ook rekening met teruglevering.
Er is een extra SOLAR mode toegevoegd, waarmee de EV op puur zonneenergie op te laden is.
Mocht er een wolk voor de zon komen, dan blijft hij doorladen op de laagst mogelijke stroom 6A.
De tijd hoelang hij blijft doorladen indien er niet genoeg zonneenergie is, is instelbaar van 1-60 minuten. Daarna zal het laden stoppen.
Finder 7E.78.8.400.0212
Eastron SDM630
Omdat nu alles modbus is geworden, wordt de sensorbox 1 niet direct ondersteund.
(Ik zal hiervoor wel een firmware update maken zodat hij in de toekomst wel via modbus kan communiceren)

Er komt ook een nieuwe sensorbox met P1 ondersteuning, en de mogelijkheid om de richting van de stroom te meten met CT's en een spanning ingang.
Omdat ik nog meer verbruikers heb en 8x3 is voorlopig zat ga nog een schakeling maken dat mijn palen gaan balanceren maar wilde alleen aangeven dat als je 3 fase heb niet heel veel nodig heb.Hippe Lip schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:55:
[...]
NL of B? (Edit: NL, zie ik)
Hoezo is 3x8A je max? Ik ken geen huisaansluitingen met zo'n lage hoofdzekering....
Je kunt toch hoe dan ook een eindgroep van 3x16A maken voor je laadpaal?
Ik heb nu 3x25A + een spa die 3x16 max trekt Vandaar de 8A zit ik er netjes onder
Tja, dat is een beetje achteruit rekenen. Er zijn nog meer verbruikers in huis die samen met die spa en je auto voor een overbelasting van (één van je) 3x25A kan zorgen.MeZZiN schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:36:
[...]
Omdat ik nog meer verbruikers heb en 8x3 is voorlopig zat ga nog een schakeling maken dat mijn palen gaan balanceren maar wilde alleen aangeven dat als je 3 fase heb niet heel veel nodig heb.
Ik heb nu 3x25A + een spa die 3x16 max trekt Vandaar de 8A zit ik er netjes onderMaar goed kan ook de auto afkopelen..
Als je nu gebruik gat maken van loadbalancing (eigenbouw met smart EVSE of gekocht met bijv Zappi), dan kun je tot 25A laden. In jouw situatie zou ik daar voor kiezen. Niet omdat ik het altijd nodig heb, maar omdat het wel handig is als je het hebt. Het is net als met het bereik van een EV. Die kies je niet op het gemiddelde, maar op het max dat je mogelijk wilt hebben.
<John O`Mill>
Het is ook niet perfect nu maar goed genoeg heb genoeg prik in de auto elke ochtend (vole accu) spa werkt wanneer nodig en kan prima koken. Tja moet niet alle streamers + autos op vol zetten en dan nog even de oven gebruiken dat kan niet. Maar verder netjes verdeeld. Plus alle waardes (behalve de autos) zijn maximale waarde bij inschakelen niet bij continue gebruik. Wil gewoon niet over op 3x35A als het niet hoeft.
Maar ik ga mijn tesla palen met een pi regelen dat het wat netter gaat maar voor nu lekker veilig lage A opladen (snel zat) en wanneer ik het kan regelen dan is het zo aangepast en hoef ik me nergens meer zorgen over te maken. Kost alleen tijd om het te maken en te configureren.
Maar ik ga mijn tesla palen met een pi regelen dat het wat netter gaat maar voor nu lekker veilig lage A opladen (snel zat) en wanneer ik het kan regelen dan is het zo aangepast en hoef ik me nergens meer zorgen over te maken. Kost alleen tijd om het te maken en te configureren.
Pfoe, dit gaat er steeds professioneler uitzien. Het heeft zo langzamerhand alles bij elkaar dezelfde functionaliteiten als de Zappi? Of klopt dat niet helemaal?stegen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:08:
Voor de mensen die willen experimenteren met de SmartEVSE en een FTDI kabel (of vergelijkbare USB naar TTL kabel) hebben liggen. Er is sinds kort ook een develop branch op Github, waar een nieuwe modbus versie van de software staat.
Finder 7E.78.8.400.0212
Eastron SDM630
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zou nog mooi zijn als er ook een passieve modbus-aansluiting op zit, zodat het geheel aangesloten kan worden op zoiets als Home Assistant. Nu is de modbusmeter aangesloten op de smart-EVSE en kan Home Assistant die meter niet ook uitlezen. Je kunt maar één master op de bus hebben.
Is daar een oplossing voor?
<John O`Mill>
Werkt het ook op de oude SmartEVSE, zonder de 3 knoppen?stegen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:08:
Mijn zonnepanelen zitten via 2 aparte SDM220's aangesloten omdat wij 2 inverters met elk een eigen groep hebben. Die zitten allebei op een andere fase aangesloten. Begrijp ik het goed dat er maar met 1 PV kWh-meter rekening is gehouden? En bovendien dat 'mijn' meters sowieso niet gaan werken omdat die specifieke er nog niet er in zit?
Ik heb trouwens ook geen hoofd kWh-meter die modbus werkt, alleen een "slimme" meter van de netbeheerder. Dus ik moet sowieso nog wachten op de update waarmee dat wel zou kunnen.
Ik ken de Zappi alleen van de handleiding, maar een real time clock heeft de SmartEVSE niet, dus je kan momenteel niet het laden op een bepaald tijdstip laten starten. (hier zijn natuurlijk wel oplossingen voor te bedenken)Hippe Lip schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:28:
[...]
Pfoe, dit gaat er steeds professioneler uitzien. Het heeft zo langzamerhand alles bij elkaar dezelfde functionaliteiten als de Zappi? Of klopt dat niet helemaal?
Het zou nog mooi zijn als er ook een passieve modbus-aansluiting op zit, zodat het geheel aangesloten kan worden op zoiets als Home Assistant. Nu is de modbusmeter aangesloten op de smart-EVSE en kan Home Assistant die meter niet ook uitlezen. Je kunt maar één master op de bus hebben.
Is daar een oplossing voor?
Je kan hem als slave instellen, en dan is de controller via modbus te configureren en uit te lezen.
zie https://github.com/SmartE.../develop#modbus-registers
@JeroenE Helaas werkt het alleen met de SmartEVSE v2, deze heeft 2x zoveel flash ruimte, en zit momenteel voor 59% vol...
[ Voor 5% gewijzigd door stegen op 24-07-2019 23:01 ]
@stegen Aha, jammer 
Misschien wel handig om de benodigde hardware versie expliciet te vermelden op Github?
Misschien wel handig om de benodigde hardware versie expliciet te vermelden op Github?
Ik zie dat de controller ook weer op voorraad is! Ik heb inmiddels een openevse in elkaar gesoldeerd, maar smartevse ziet er top uit!.stegen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:08:
Finder 7E.78.8.400.0212
Eastron SDM630
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik mij afvraag: als je een de slimme meter als informatiebron gebruikt, weet je dan de stroom per fase? Ik zie dat volgens mij niet staan in het dsmr bericht. Of is dit enkel mogelijk met de genoemde kWh meter?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ligt eraan van wanneer je slimme meter is. Volgens mij wordt er pas sinds dsmr 5.x per fase ook weergegeven in het P1 bericht.mightym schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:43:
[...]
Ik zie dat de controller ook weer op voorraad is! Ik heb inmiddels een openevse in elkaar gesoldeerd, maar smartevse ziet er top uit!.
Wat ik mij afvraag: als je een de slimme meter als informatiebron gebruikt, weet je dan de stroom per fase? Ik zie dat volgens mij niet staan in het dsmr bericht. Of is dit enkel mogelijk met de genoemde kWh meter?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Cool! dit gaat zeker een reden zijn om voor SmartEVSE te gaan!stegen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:48:
[...]
Ik ken de Zappi alleen van de handleiding, maar een real time clock heeft de SmartEVSE niet, dus je kan momenteel niet het laden op een bepaald tijdstip laten starten. (hier zijn natuurlijk wel oplossingen voor te bedenken)
Je kan hem als slave instellen, en dan is de controller via modbus te configureren en uit te lezen.
zie https://github.com/SmartE.../develop#modbus-registers
@JeroenE Helaas werkt het alleen met de SmartEVSE v2, deze heeft 2x zoveel flash ruimte, en zit momenteel voor 59% vol...
Nu nog even duiken in modbus en hoe dat werkt qua interfacing. (leesvoer wordt gewaardeerd
Wel een vraagje, hoe zit het met de loadbalancing als je hem in slave modus zet? of is dat meer slave modus van de modbus en niet zo zeer van loadbalacing?
en wat is de functie van het toevoegen van een kwh meter?
of wil je kijken om een hoofmeter via modbus aan de EVSE te koppelen later? want dit zijn losse, dus om die nou tussen mijn hoofdmeter en rest van het huis te plaatsen is een beetje overkill lijkt me
[ Voor 12% gewijzigd door fjux op 25-07-2019 08:58 ]
@adjego en @mightym
De Sensorbox v2 met P1 poort werkt alleen met DSMR 5.x meters.
Uit de 4.x meters is inderdaad geen stroom (en richting) per fase te halen. Verder is de interval ook een beetje aan de hoge kant (10 sec) , daar waar de DSMR 5 meters om de seconde een meetwaarde sturen.
Helaas heb ik gemerkt dat niet elke DSMR 5 meter bruikbaar is.
Ik had eerst een Landis+Gyr SMR 5.0, en hoewel deze meter elke seconde een meetwaarde doorstuurt, veranderde er 10 seconden lang niets. Deze heeft de netbeheerder omgeruild voor een ISKRA AM550-TD2. Deze werkt prima.
De Sensorbox v2 met P1 poort werkt alleen met DSMR 5.x meters.
Uit de 4.x meters is inderdaad geen stroom (en richting) per fase te halen. Verder is de interval ook een beetje aan de hoge kant (10 sec) , daar waar de DSMR 5 meters om de seconde een meetwaarde sturen.
Ik had eerst een Landis+Gyr SMR 5.0, en hoewel deze meter elke seconde een meetwaarde doorstuurt, veranderde er 10 seconden lang niets. Deze heeft de netbeheerder omgeruild voor een ISKRA AM550-TD2. Deze werkt prima.
Wow! Hoe heb je de netbeheerder zo gek gekregen om die meter om te ruilen? Ik heb hier DSMR 4.x en zou wel naar (geschikte) een 5.x willen....stegen schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:16:
@adjego en @mightym
<John O`Mill>
Op de SmartEVSE pagina lees ik dat er een "4 pole NO Contactor rated for the max charging current. (for example Hager ESC440)" nodig is.
Maar waarom is deze benodigd? Wat ik er tot nu toe van begrijp wordt de laadstroom gestuurd door de CP (control pilot) signal. Dat zou betekenen dat een digitaal signaal naar de EV voldoende zou moeten zijn?
Maar waarom is deze benodigd? Wat ik er tot nu toe van begrijp wordt de laadstroom gestuurd door de CP (control pilot) signal. Dat zou betekenen dat een digitaal signaal naar de EV voldoende zou moeten zijn?
Wanneer schakelt de magneetschakelaar dan? En doet hij dit dan op alle fases tegelijkertijd of alleen op bepaalde fases die overbelast dreigen te worden?The CP (control pilot) signal communicates with the EV, and will also inform the EV the maximum allowed charging current.
This signal needs to be connected to the CP pin of the charging socket, or connected to the CP wire if using a fixed cable
Kun je laten vervangen, kost bij ons ca. 80,- (netbeheerder is Enexis).Hippe Lip schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:04:
[...]
Wow! Hoe heb je de netbeheerder zo gek gekregen om die meter om te ruilen? Ik heb hier DSMR 4.x en zou wel naar (geschikte) een 5.x willen....
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
@Wolly
De stekker is niet aanraakveilig als hij niet ingeplugd is. Er wordt dus pas 230V op gezet als er geladen kan worden.
Als de auto en EVSE een laadsessie overeengekomen zijn, dan moet er dus (driefasen) 230V/16A of 32A geschakeld worden om de auto te laden. Dat relais zit niet in de EVSE, die doet alleen de communicatie.
De stekker is niet aanraakveilig als hij niet ingeplugd is. Er wordt dus pas 230V op gezet als er geladen kan worden.
Als de auto en EVSE een laadsessie overeengekomen zijn, dan moet er dus (driefasen) 230V/16A of 32A geschakeld worden om de auto te laden. Dat relais zit niet in de EVSE, die doet alleen de communicatie.
Dank. Dus het relais staat in zijn geheel aan of uit, al naar gelang of een laadsessie actief is? Loadbalancing heeft niets met het relais te maken?Proton_ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:36:
@Wolly
Inderdaad
Ik heb het aan Liander gevraagd via twitter, en toen hebben ze (binnen een week!) een ISKRA DSMR 5 meter geplaatst.Hippe Lip schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:04:
[...]
Wow! Hoe heb je de netbeheerder zo gek gekregen om die meter om te ruilen? Ik heb hier DSMR 4.x en zou wel naar (geschikte) een 5.x willen....
zie: https://twitter.com/stegen/status/1045214972786221056
Kortom, heel netjes opgelost door Liander.
Ja, da's netjes geregeld door Liander. DSMR5 schrijft idd elke seconde een telegram voor, maar staat daar ook expliciet bij dat die waarde elke seconde geactualiseerd moet worden? In dat geval had je idd een meter die niet aan de norm voldeed en was een verzoek om vervanging terecht.stegen schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:49:
[...]
Ik heb het aan Liander gevraagd via twitter, en toen hebben ze (binnen een week!) een ISKRA DSMR 5 meter geplaatst.
zie: https://twitter.com/stegen/status/1045214972786221056
Kortom, heel netjes opgelost door Liander.
Kennelijk zijn ze ook gevoelig voor het argument dat je die meetwaarde elke seconde nodig hebt voor loadbalancing. Dat klinkt ook heel plausibel.
Ik zal het in mijn oren knopen, mocht het aan de orde zijn hier. Wordt bij vervanging van DSMR4 naar DSMR5 ook je gasmeter vervangen? Ik begreep eens van een installateur dat die twee altijd in koppels gaan...
<John O`Mill>
Het aparte was dat de datum en tijd in het telegram wel elke seconde geactualiseerd werden, maar dat was dan ook het enige.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:01:
[...]
Ja, da's netjes geregeld door Liander. DSMR5 schrijft idd elke seconde een telegram voor, maar staat daar ook expliciet bij dat die waarde elke seconde geactualiseerd moet worden? In dat geval had je idd een meter die niet aan de norm voldeed en was een verzoek om vervanging terecht.
Ah, interessant! Wil ik wel testen! Op 27 aug wordt bij ons de aansluiting door Liander verzwaard naar 3x25A en komt er gelijk ook een nieuwe slimme meter die voldoet aan DSMR 5.0 (of moet ik tegenwoordig ESMR 5.0 zeggen?).stegen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:08:
Als ik het zo zie spuugt zo'n nieuwe meter elke seconde ook instantane voltages voor elke fase apart uit en als je dan de current sensor aansluit om de aders die naar de auto gaan, en aanneemt dat de voltages die het huis inkomen ook gelden voor de laadkabel, kun je met een eenvoudige firmware upgrade ook de kWh teller bijhouden voor het laden, door voor elke fase L1, L2, L3 te berekenen
kWh_teller [kWh] = kWh_teller [kWh] + VL1,L2,L3 [V] * I L1,L2,L3 [A] * delta_t [h] / 1000, met delta_t bijvoorbeeld 1 seconde (1 [s] / (60 [s/m] * 60 [m/h])
Dat lijkt me zo op het eerste gezicht nauwkeurig genoeg!
Zit even te puzzelen hoe een Smart EVSE oplossing er bij mij uit zou komen te zien tbv het laden van een Tesla.
Groepenkast woning
3x25A hoofdzekering Stedin
Hoofdschakelaar 40A 4P
*Krachtgroep 16A 3P+N B-kar
*Doepke DFS 4 EV HD Aardlekschakelaar (type B )
*Sensorbox
*---> Kabel 5x6mm, 25 meter
*---> UTP kabel tbv sensoren, 25 meter
*Groepenkast schuur
*(MID) Kwh teller 3 fase
*Smart EVSE en 4P relais
Zaken gemarkeerd met een * zullen dus toegevoegd moeten worden.
Zit ik op de juiste weg? Mogelijk nog de krachtgroep upgraden naar 20A (+ sneller laden,- verlies selectiviteit)?
De groepenkast componenten zijn 4 units breed per stuk (72mm), dat zijn nogal brede units vandaar dat ik de Kwh teller niet meer in de kast van de woning kwijt zou kunnen. Zou de aardlekschakelaar eventueel ook in de groepenkast van de schuur gemonteerd kunnen worden?
Groepenkast woning
Hoofdschakelaar 40A 4P
*Sensorbox
*Groepenkast schuur
*(MID) Kwh teller 3 fase
*Smart EVSE en 4P relais
Zit ik op de juiste weg? Mogelijk nog de krachtgroep upgraden naar 20A (+ sneller laden,- verlies selectiviteit)?
De groepenkast componenten zijn 4 units breed per stuk (72mm), dat zijn nogal brede units vandaar dat ik de Kwh teller niet meer in de kast van de woning kwijt zou kunnen. Zou de aardlekschakelaar eventueel ook in de groepenkast van de schuur gemonteerd kunnen worden?
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 04-08-2019 18:20 ]
Ik heb hetzelfde doel, maar ipv bovenstaande componenten gekozen voor:Wolly schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:33:
*Doepke DFS 4 EV HD Aardlekschakelaar (type
- CHINT aardlekautomaat 3 fase 16A 3P+N B-kar 30mA
- DC/AC Residual Current Sensor
Dat laatste item zorgt ervoor (via de SmartEVSE) de laadstroom wordt afgeschakeld bij een DC lekstroom van 6 mA of meer. Daarmee voldoe je ook aan NEN1010; kost je minder ruimte in de meterkast (en minder geld?)
Een aardlek- of installatieautomaat van meer dan 16A is niet nodig (bij een Tesla Model 3; die laadt maximaal op 3x16Ax230V=11kW). Een 16A automaat springt er niet uit bij 16A, ook niet als je uren 16A trekt, maar pas na lange tijd als de stroom enigszins boven 16A is, en/of na korte tijd als de stroom flink boven de 16A is. Meer info hier:

Dat van die selectiviteit (met veelgenoemde factor 1,6) blijkt overigens nergens expliciet in NEN 1010 te staan. Voor zover ik het begrijp is het meer een handige vuistregel waarmee je vaak (altijd?) goed zit om aan de sluitstroomberekeningen van NEN1010 te voldoen. Deze info van Hager kan je wellicht verder helpen (ik heb het nog niet gelezen).
Ik ga eind augustus mijn zelfbouwinstallatie pas afbouwen, dus kan nu nog geen praktijkervaringen melden.
[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 10-08-2019 11:14 . Reden: Het lijkt er eerder op overstroombeveiliging (en niet aardlekstroombeveiliging) een aanleiding is voor de factor 1,6 ]
@Wolly ik gok dat je de kWh meter gaat gebruiken voor facturatie aan je baas?
dan zou ik als ik jou was ook even afwegen om de meter toch in je meterkast te hangen. dan declareer je het verlies van de kabel ook nog, anders is dat voor eigen kosten. en op 25Meter kan dat toch wel oplopen.
in dit draadje staat ook ergens een link waar het allemaal uitgerekend kan worden hoeveel verlies je hebt op hoeveel meter en bijbehorende kabeldikte.
Als het alleen voor jezelf is om te weten hoeveel stroom de auto verbruikt is de schuur natuurlijk prima
dan zou ik als ik jou was ook even afwegen om de meter toch in je meterkast te hangen. dan declareer je het verlies van de kabel ook nog, anders is dat voor eigen kosten. en op 25Meter kan dat toch wel oplopen.
in dit draadje staat ook ergens een link waar het allemaal uitgerekend kan worden hoeveel verlies je hebt op hoeveel meter en bijbehorende kabeldikte.
Als het alleen voor jezelf is om te weten hoeveel stroom de auto verbruikt is de schuur natuurlijk prima
Ik wist niet van het bestaan van die DC/AC residual current sensorhterhofte schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:39:
[...]
Ik heb hetzelfde doel, maar ipv bovenstaande componenten gekozen voor:
- CHINT aardlekautomaat 3 fase 16A 3P+N B-kar 30mA
- DC/AC Residual Current Sensor
Dat laatste item zorgt ervoor (via de SmartEVSE) de laadstroom wordt afgeschakeld bij een DC lekstroom van 6 mA of meer. Daarmee voldoe je ook aan NEN1010; kost je minder ruimte in de meterkast (en minder geld?)
Goede tip. Ik ga sowieso een opslag berekenen bovenop de KwH prijs ivm verliezen in de kabel en vastrecht.fjux schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:29:
@Wolly ik gok dat je de kWh meter gaat gebruiken voor facturatie aan je baas?
Andere vraag, de SmartEVSE laadt op elke fase dezelfde stroom, is dat correct? Dus als ik twee fases heb die 20A gebruiken en 1 fase gebruikt 8A, dan is de max laadstroom 3x5=15A. Hoofdaansluiting is 3x25A.
Iemand die dit kan bevestigen?
Het laden gaat altijd op 1 amperage. Dat ligt ook niet aan de paal, maar aan de auto.Wolly schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:11:
[...]
Goede tip. Ik ga sowieso een opslag berekenen bovenop de KwH prijs ivm verliezen in de kabel en vastrecht.
Andere vraag, de SmartEVSE laadt op elke fase dezelfde stroom, is dat correct? Dus als ik twee fases heb die 20A gebruiken en 1 fase gebruikt 8A, dan is de max laadstroom 3x5=15A. Hoofdaansluiting is 3x25A.
Iemand die dit kan bevestigen?
Dus met loadbalancing zal het altijd met het laagste amperage zijn, de auto kan niet per fase een aparte Ampere trekken.
Dus zaak is om thuis je apparaten goed te verdelen over de fases. (dit is sowieso geen slecht idee
je rekenvoorbeeld klopt dus. Let wel op dat vaak met loadbalancing er ook 2A speling in zit voor de zekerheid. dus met 2A speling zou de EVSE met 3x3A laden. (dit gebeurt dus ook met het laden op 1 fase! de paal ziet het verschil niet)
[ Voor 21% gewijzigd door fjux op 07-08-2019 16:22 ]
Wat ik me nu afvraag: als je de Residual Current Sensor gebruikt, is dan een aardlekschakelaar überhaupt nodig, c.q. kun je niet volstaan met een (veel goedkopere) installatieautomaat? Paragraaf 722.531.2.6 van NEN1010 zegt over laadinrichtingen van elektrische voertuigen:Wolly schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:11:
Ik wist niet van het bestaan van die DC/AC residual current sensorDie maakt het inderdaad een stuk simpeler (en goedkoper).
"Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.'"
De Residual Current sensor geeft een seintje aan de SmartEVSE zodra de AC lekstroom 30 mA of meer is of de DC lekstroom 6 mA of meer? En dan regelt de SmartEVSE de elektrische scheiding door het relais aan te sturen?
Is dat de elektrische scheiding die NEN1010 in de eerste zin bedoelt, waardoor de eis voor een (aparte) aardlekschakelaar vervalt?
Wellicht weet @stegen dit?
[ Voor 7% gewijzigd door hterhofte op 08-08-2019 09:03 ]
Stegen geeft dit antwoord al in de beschrijving waar je naar linkthterhofte schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:01:
[...]
Wat ik me nu afvraag: als je de Residual Current Sensor gebruikt, is dan een aardlekschakelaar überhaupt nodig, c.q. kun je niet volstaan met een (veel goedkopere) installatieautomaat? Paragraaf 722.531.2.6 van NEN1010 zegt over laadinrichtingen van elektrische voertuigen:
"Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.'"
De Residual Current sensor geeft een seintje aan de SmartEVSE zodra de AC lekstroom 30 mA of meer is of de DC lekstroom 6 mA of meer? En dan regelt de SmartEVSE de elektrische scheiding door het relais aan te sturen?
Is dat de elektrische scheiding die NEN1010 in de eerste zin bedoelt, waardoor de eis voor een (aparte) aardlekschakelaar vervalt?
Wellicht weet @stegen dit?
"When using this module, you don't need an expensive type B residual-current circuit breaker (RCB) in your mains distribution panel, but can use a normal type A"
Daarmee voldoe je aan de tweede NEN1010 eis:
"— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA."
[ Voor 5% gewijzigd door tsjoender op 08-08-2019 12:56 ]
Het ging mij om de zinsnede
"Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, "
Waaruit ik opmaak: als je in je stroomketen (van de laadvoorziening voor je elektrische auto) gebruik maakt van elektrische scheiding, dan hoeft dat wat eronder staat, NIET.
De residential current sensor triggert elektrische scheiding (via de SmartEVSE, door het relais), zowel bij 30 mA AC lektroom als bij 6 mA DC lektroom. Dat LIJKT mij dezelfde bescherming te geven als een type B aardlekautomaat en ook als een type A aangevuld met 6 mA dc lektroomdetectie.
Maar ik ben geen elektrotechnicus, noch jurist, vandaar mijn vraag.
"Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, "
Waaruit ik opmaak: als je in je stroomketen (van de laadvoorziening voor je elektrische auto) gebruik maakt van elektrische scheiding, dan hoeft dat wat eronder staat, NIET.
De residential current sensor triggert elektrische scheiding (via de SmartEVSE, door het relais), zowel bij 30 mA AC lektroom als bij 6 mA DC lektroom. Dat LIJKT mij dezelfde bescherming te geven als een type B aardlekautomaat en ook als een type A aangevuld met 6 mA dc lektroomdetectie.
Ik wil sowieso een aardlek hebben om een bescherming te hebben wanneer de kabel vanuit de hoofdgroepenkast wordt geraakt door een schep oid.hterhofte schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:57:
Het ging mij om de zinsnede
Als je geen type B aardlekschakelaar nodig hebt dankzij de lekstroomsensor op de charge controller kun je een aardlekautomaat nemen (combo van aardlekschakelaar en installatieautomaat) zodat je maar vier units aan ruimte kwijt bent. Een type B aardlekautomaat heb ik nog niet gezien. 3P+N aardlekautomaten zijn niet super duur, check bijvoorbeeld deze van Eaton:Wolly schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:33:
Zit even te puzzelen hoe een Smart EVSE oplossing er bij mij uit zou komen te zien tbv het laden van een Tesla.
Groepenkast woning
Hoofdschakelaar 40A 4P
*Sensorbox
*Groepenkast schuur
*(MID) Kwh teller 3 fase
*Smart EVSE en 4P relais
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
De energiemeting zou je in de groepenkast van de schuur kunnen doen om ruimte te besparen in de meterkast. Wellicht helpt het ook om een meter met losse stroomomvormers te nemen (bijv. Eastron SDM72CT-M met ESCT-TU10 split-core stroomomvormers) zodat je flexibeler bent in het plaatsen van de meter.
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 08-08-2019 17:38 ]