@
justinb81 @
pannekoek leuk om de rij-indrukken te lezen! Ik zie dat jullie ook in dat segment kijken (gekeken hebben) van de + 45 km/u scooter. Of althans, die Silence en Segways zijn beschikbaar in 90km/u scooters. Wat men vroeger de 125cc 'klasse' zou noemen, L3e officieel, dacht ik.
edit: de segway is een 45km/u scooter merk ik. De Silence is wel beschikbaar in >45 km/u (45-90km/u)
Ik heb hier maanden geleden eens een overzicht post willen maken, en bijhouden, van e-scooters die in de klasse zitten van een bmw c400, zoiets. Als volwassene met motorrijbewijs is dat het enige wat me echt kan trekken. Daar volg ik @
Card Nox wel in. Kleine e-scooters zijn leuk als jongere, maar wil je (ik) als volwassene toch echt niet meer.
Heeft niets met 'imago' of schaamte te maken. Ik heb geen enkel probleem om gezien te worden op een scooter, wat voor veel motorrijders ook al een paar stations te ver is

Integendeel, als je eerlijk bent dan besef je gewoon dat de scooter voor commuting echt tien keer beter is dan iedere motorfiets. Kleiner, meer comfort, storage on bike (voor helm, ...), zuiniger... Woon-werk met een bmw 1250GS slaat in de meeste gevallen als een tang op een varken als je er bij stil staat.

Niet voor niets rijden er in Zuid Europa veel scooters rond.
Die post die ik heb gemaakt is waarschijnlijk al volledig kapot. Alle links zijn vast al verlopen en het was best wel een werkje om het bij te houden. De markt verandert ook zo snel, met massa's merken die opkomen en omvallen, veel Chinese kopieën... En de traditionele merken (yamaha, kymco, ... ) doen gewoon niet mee. Enkel die erg dure Vespa en die nog duurdere bmw's.
Een nadeel is inderdaad aerodynamica. Maf dat je met een ICE auto (blik) soms minder verbruikt dan de gemiddelde motorfiets. Met de motor is 7-8L/100km ook niet ongewoon. Je rijdt dan vaak ook een stuk sportiever en hangt veel harder aan het gas. Maar een rijder, vol in de wind, is minder aerodynamisch dan een toyota Aigo

Zet aan het denken.
Ik kan dan ook goed begrjipen dat battery anxiety een ding is bij e-bikes. Er is weinig volume en plaats op zo'n ding, en dan in de winter zal je range vast schrikbarend dalen. Een woon-werk rit van 60km enkel is al bijna niet meer te doen.
Ik heb nog wel eens die elektrische harley overwogen, vooral nu die een stuk goedkoper is (is nu een apart merk denk ik). Maar het is het toch allemaal net niet. Voor een ritje op zondagmiddag, even uitwaaien in de nabijliggende velden en dorpen, is het prima. Low maintenance. Maar voor dagelijks gebruik?
[
Voor 3% gewijzigd door
Amos_x op 24-10-2023 09:59
]