Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 64 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daldiel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 15:43
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:34:
[...]

Met 2 accu's en dan 85% lading kan je wel een paar keer heen en weer, je hebt dan bij 100% lading ongeveer 100Km in stock.
Gerekend met de 65% lading die je effectief kan gebruiken is de actieradius 65 - 70 km.
Met een goede behandeling van de accu gaat deze jaren mee.
Heb de accu laten reviseren en een nieuwe accu gekocht. Na opladen van beiden accu's naar ~80% (4/5 LEDjes) is de actieradius per accu krap 20KM, dan zit ik op 10-20% lading en wordt het tijd om te laden (berijdster is 45 kilo). Wat een misser :( . Deze scooter gaat de verkoop in en ik ga een nieuwe kopen. Toch bedankt voor het meedenken allen!

[ Voor 3% gewijzigd door Daldiel op 04-09-2023 08:20 . Reden: Aanpassing toon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 09:56
Daldiel schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:07:
[...]

Heb de accu laten reviseren en een nieuwe accu gekocht. Na opladen van beiden accu's naar ~80% (4/5 LEDjes) is de actieradius per accu krap 20KM, dan zit ik op 10-20% lading en wordt het tijd om te laden (berijdster is 45 kilo). Wat een misser :( . Deze scooter gaat de verkoop in en ik ga een nieuwe kopen. Toch bedankt voor het meedenken allen!
Die Accus zijn 20AH toch? dan vind ik 20KM wel plausibel als je hem tussen de 20-80% houd.
Als je er trouwens na het opladen direct of de volgende dag op gaat rijden is 100% niet zo heel erg hoor. Wel als je er een week niet op gaat rijden.

Maar met zo'n kleine accu krijg je al snel reikwijdte stress, dus ik begrijp wel dat je hem niet tot 20% leeg kan rijden en vaker oplaad waardoor hij eerder stuk gaat.

Ik kan op google niet goed zien of je die 2 accu's tegelijk kan meenemen in de scooter, zo ja, dan kan je de 2e op 20-80% houden en de kabel wisselen als de 1e op is daardoor gebruik je steeds een stukje van accu 2, als een soort reservetank..
Die eerste kan je daarna weer tot 100% laden voor vertrek.
Zo kan je ze beiden steeds netjes met zo min mogelijke cyli opladen. (wel een gedoe met kabels)

Als je een nieuwe koopt dus misschien een met een grotere accu (minimaal rond de 40AH) zoeken. Dat scheelt wat reikwijdte/oplaad/kabel wissel stress, als je weet dat je met 50% accu lading ook wel thuis komt.

[ Voor 16% gewijzigd door justinb81 op 04-09-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Daldiel schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:07:
[...]

Daarom moet je ze ook parallel zetten.
En ik vind dat je wel heel snel de handdoek in de ring gooit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
over laden e.d. gesproken, een apart verschijnsel bij mijn Govecs Go S1.2 : soms laadt ie op, en soms niet :+

dwz; als ik de stekker in het stopcontact steek en een paar uur later kijk, dan kan ik een muntje opgooien of die wel of niet opgeladen is. Geen peil op te trekken en nee ligt niet aan het stopcontact, meerdere geprobeerd.

De vraag is; hoe ga ik achterhalen waar dit nou weer aan zou kunnen liggen? ik 'hoor' wel 'elektra'' als in, je hoort wel iets dat je denkt dat de accu aan het opladen is.

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12
honda-noob schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:42:
over laden e.d. gesproken, een apart verschijnsel bij mijn Govecs Go S1.2 : soms laadt ie op, en soms niet :+

dwz; als ik de stekker in het stopcontact steek en een paar uur later kijk, dan kan ik een muntje opgooien of die wel of niet opgeladen is. Geen peil op te trekken en nee ligt niet aan het stopcontact, meerdere geprobeerd.

De vraag is; hoe ga ik achterhalen waar dit nou weer aan zou kunnen liggen? ik 'hoor' wel 'elektra'' als in, je hoort wel iets dat je denkt dat de accu aan het opladen is.

Iemand een idee ?
Hier nog nooit last van gehad. Als de stekker erin zit laadt ie op.
(Accu's zijn hier niet orgineel meer maar vervangen door een li-ion pack van 5kwh.)

Ik zou zeggen dat de lader bij jou niet helemaal fris is, mogelijk slecht contact?
Misschien beginnen met een verbruiktmonitor eraan te hangen waarbij je gelijk het opgenomen vermogen uit het stopcontact ziet. Als je daar na insteken stekker geen verbruik ziet, het contact van de scooter nog eens aan en uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
contact vd scooter meerder malen omgezet om te kijken of dat nog hielp, bij verschillende pogingen. Mocht niets baten, pas (veel) later weet ik of de scooter dus opgeladen is of niet.

Zal eens verbuikmonitor tussen zetten. Dat is een goed advies voor een eerste stap, kan ik iig checken of het wellicht aan de lader ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Doe
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik rij al jaren op een Govecs, ook de accu laten ombouwen enzo, en zag onlangs een mooie aanbieding.

Ik heb dus sinds juli een nieuwe Govecs Pro 2.8 45km versie, bij Govecs in München gekocht en opgehaald en nu eindelijk op kenteken laten zetten bij de RDW.
Eigenlijk wilde ik een blauwkenteken ipv een geel maar een bekende van me uit Vught die beschikt over de software, kreeg een foutmelding toen hij in de software wilde duiken. Dus mijn plannetje om na import direct naar blauw te gaan mislukte.

Nu is het in Den Haag zo dat je met blauw nog op het fietspad mag wat een stuk veiliger is dan met 45 op de weg te rijden, vandaar.

Nu is mijn vraag of de software van de Pro 2.8 veranderd is en zoja, wie heeft er toegang tot de software zodat ik mijn plannetje kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:58
@Joe Doe Wat is het verschil tussen de Pro 2.8 en de Go 2.4?
Die laatste heb ik zelf en zie er op basis van de plaatjes dat ik hier vond eigenlijk geen verschil in en die van mij is al uit 2014.

Op de site van Govecs kan ik dat model niet vinden, staat enkel de Schwalbe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073917

Joe Doe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:24:
Ik rij al jaren op een Govecs, ook de accu laten ombouwen enzo, en zag onlangs een mooie aanbieding.

Ik heb dus sinds juli een nieuwe Govecs Pro 2.8 45km versie, bij Govecs in München gekocht en opgehaald en nu eindelijk op kenteken laten zetten bij de RDW.
Eigenlijk wilde ik een blauwkenteken ipv een geel maar een bekende van me uit Vught die beschikt over de software, kreeg een foutmelding toen hij in de software wilde duiken. Dus mijn plannetje om na import direct naar blauw te gaan mislukte.

Nu is het in Den Haag zo dat je met blauw nog op het fietspad mag wat een stuk veiliger is dan met 45 op de weg te rijden, vandaar.

Nu is mijn vraag of de software van de Pro 2.8 veranderd is en zoja, wie heeft er toegang tot de software zodat ik mijn plannetje kan uitvoeren.
zit daar een sevcon in? zo ja dan kan ik er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 19:17
Goedenavond,
Ik zit in een proces van de aankoop van een elektrische scooter voor mijn dochter. Ik dacht zelf, leuk elektrisch! Het scheelt haar weer geld en gedoe met tanken, maar inmiddels zie ik dat er ook wel wat haken en ogen zitten aan accu management. Je kan niet zomaar tot 100% opladen en ook niet zomaar tot onder de 10% leegrijden. Wel lastig aangezien de actieradius vaak al beperkt is. Daarnaast zou ik het liefst wel iets aanschaffen wat een beetje 'hufter'proof is. Niet dat mijn dochter een hufter is, maar wel een puber en of ik die kan 'belasten' met allerlei instructies om met beleid een accu gebruiken en opladen, dat lijkt wat veel gevraagd en ik vind het zelf overigens ook vrij irritant. Dus gezien het 'gedoe' met de accu ben ik vooral benieuwd of er ook scooters zijn die hier minder of geen last van hebben door een fatsoenlijk functionerende BMS.

Budget zit rond de € 2500,00, mag evt 2e hands, maar durf dat niet goed aan ivm de verhalen die ik hier lees van verrotte accu's enzo.

Dochter vindt uitgerekend de e-sourini / IVA lux electric mooi, deze staan als ik het goed heb gezien niet goed aangeschreven. Heeft iemand nog tips?

Ik zag bijvoorbeeld de Yadea E8S (dochter vind hem wel lelijk), die een grafeen accu heeft met fors bereik, zeker voor de prijs. Heeft grafeen ook zoveel last van hoe je de accu behandeld of is dit gebruiksvriendelijker? Ik kan er weinig over vinden, behalve dat de accu een stuk sneller zou opladen.

Zelf had ik de volgende opties op een rijtje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NxGcJt1alRkpB3hiPBl_UqHawE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3EjmNKEbBooFNQwk0BsyoFJ1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
grafeen accus bestaan niet. dat is gewoon marketinggezwam.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:09:
grafeen accus bestaan niet. dat is gewoon marketinggezwam.
Bedankt dat je me snel uit die droom hebt geholpen! Ik heb het zojuist in de handleiding van Yadea kunnen verifiëren, het is notabene een lood accu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy8Ihavqw1zhZ4GdPobGHWkPTc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/miIeXVdwJ92PPTuZbEKIUIds.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01
kameel30 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:02:
Goedenavond,
Ik zit in een proces van de aankoop van een elektrische scooter voor mijn dochter. Ik dacht zelf, leuk elektrisch! Het scheelt haar weer geld en gedoe met tanken, maar inmiddels zie ik dat er ook wel wat haken en ogen zitten aan accu management. Je kan niet zomaar tot 100% opladen en ook niet zomaar tot onder de 10% leegrijden. Wel lastig aangezien de actieradius vaak al beperkt is. Daarnaast zou ik het liefst wel iets aanschaffen wat een beetje 'hufter'proof is. Niet dat mijn dochter een hufter is, maar wel een puber en of ik die kan 'belasten' met allerlei instructies om met beleid een accu gebruiken en opladen, dat lijkt wat veel gevraagd en ik vind het zelf overigens ook vrij irritant. Dus gezien het 'gedoe' met de accu ben ik vooral benieuwd of er ook scooters zijn die hier minder of geen last van hebben door een fatsoenlijk functionerende BMS.

Budget zit rond de € 2500,00, mag evt 2e hands, maar durf dat niet goed aan ivm de verhalen die ik hier lees van verrotte accu's enzo.

Dochter vindt uitgerekend de e-sourini / IVA lux electric mooi, deze staan als ik het goed heb gezien niet goed aangeschreven. Heeft iemand nog tips?

Ik zag bijvoorbeeld de Yadea E8S (dochter vind hem wel lelijk), die een grafeen accu heeft met fors bereik, zeker voor de prijs. Heeft grafeen ook zoveel last van hoe je de accu behandeld of is dit gebruiksvriendelijker? Ik kan er weinig over vinden, behalve dat de accu een stuk sneller zou opladen.

[Afbeelding]
Wat is de benodigde range ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
greg-a schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:34:
[...]

Wat is de benodigde range ?
Goede vraag. Ik vind dat, mede doordat je de accu liever niet ten volste kan benutten, lastig te beantwoorden. Daarnaast zal zij ook wel eens iemand achterop nemen, geen idee wat dat met de actieradius doet, vast niet veel goeds. Ik ben in mijn overzicht uitgegaan van de vuistregel (uit dit forum) van Wh / 40, dan kom je als het goed is uit op een aantal kilometers dat rond het vriespunt nog haalbaar is, zolang de accu nog goed presteert. Daarbij komt dat als je de accu in de praktijk gebruikt tussen de 10% en 90% dat dit nog eens met 20% vermindert wordt... Een Piaggio one (1392 Wh) zou daarmee in de praktijk bijvoorbeeld een bereik hebben van zo'n 28km.

Met dat in het achterhoofd zal zij het voornamelijk voor korte ritjes gebruiken in de stad en 3 keer per week naar de manege (14 km retour). Gaat zij naar de wat grotere stad in de regio zou het gaan om 25km retour. Dat laatste zal vaak met gezelschap zijn.

Ik probeer een zo groot mogelijk bereik binnen het budget te krijgen, bijvoorbeeld de Yadea T9L met 2 accu's (€2499). Vrijwel alle (betaalbare) scooters met 1 accu zitten vrij krap op die 25km. Uitzonderingen zijn de IVA S5 en Horwin SK1. Ik lees dat hier best wel wat S5 eigenaren zijn, is dat dan geen La Souris kopie en van andere kwaliteit dan de IVA lux electric?

Of... zijn er dan wellicht toch nog scooters met een goede BMS waarbij je de accu wat maximaler kan benutten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Goedenavond,

[Afbeelding]
Heb je de AGM Goccia (GEV1000 / GEV2000 of G01TX) al gevonden? Heb er zelf een tijdje naar volle tevredenheid op gereden, ook veel accessoires verkrijgbaar.

Bij de GEV2000 is er onder het zadel ruimte voor een 2e accu, hiermee wordt de actieradius verdubbeld.

[ Voor 10% gewijzigd door souljah1h op 25-09-2023 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07 12:57
Goedenavond,

[Afbeelding]
Als bezitter van een IVA S5, je hebt geen ruimte voor een helm, tenzij je de accu eruit haalt, maar dan gaat ie niet zo snel (ongeveer 0km/u).

Accu gaat ongeveer 45 km mee na 2 jaar gebruiken en bijna 20k km. Ik heb hem altijd 's avonds opgeladen tot 100 procent en rij hem vrijwel nooit leger dan 10%.

Wellicht is een S4 een goede optie, die is een stukje goedkoper, van het verschil en een beetje bijleg kan je dan een 2e accu kopen en dan kan je wel een stukkie rijden.
Desalniettemin, als je dochter hem in de avond aan de lader zet dan moet er niet heel veel gedoe zijn met een enkele accu. Echter zou een tweede accu wel wat meer gemoedsrust bieden.
Helm kan je eventueel aan de zijkant hangen dmv de kinband in de buddy te stoppen, werkt prima! Alleen als het regent heb je een natte helm :)

La Souuris zou ik persoonlijk ver van wegblijven, verschrikkelijke verhalen over service, levertijd en garantie. Boos heeft er een leuke aflevering over gemaakt.

Succes!

Edit: Er zijn ook veel mensen op dit forum die een Segway scooter hebben en er erg over te spreken zijn, wellicht ook iets voor in je overzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
souljah1h schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:19:
[...]

Heb je de AGM Goccia (GEV1000 / GEV2000 of G01TX) al gevonden? Heb er zelf een tijdje naar volle tevredenheid op gereden, ook veel accessoires verkrijgbaar.

Bij de GEV2000 is er onder het zadel ruimte voor een 2e accu, hiermee wordt de actieradius verdubbeld.
Ik had deze nog niet voorbij zien komen, bedankt voor de tip! Ik neem het mee in de overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
Engie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:08:
[...]

Als bezitter van een IVA S5, je hebt geen ruimte voor een helm, tenzij je de accu eruit haalt, maar dan gaat ie niet zo snel (ongeveer 0km/u).

Accu gaat ongeveer 45 km mee na 2 jaar gebruiken en bijna 20k km. Ik heb hem altijd 's avonds opgeladen tot 100 procent en rij hem vrijwel nooit leger dan 10%.

Wellicht is een S4 een goede optie, die is een stukje goedkoper, van het verschil en een beetje bijleg kan je dan een 2e accu kopen en dan kan je wel een stukkie rijden.
Desalniettemin, als je dochter hem in de avond aan de lader zet dan moet er niet heel veel gedoe zijn met een enkele accu. Echter zou een tweede accu wel wat meer gemoedsrust bieden.
Helm kan je eventueel aan de zijkant hangen dmv de kinband in de buddy te stoppen, werkt prima! Alleen als het regent heb je een natte helm :)

La Souuris zou ik persoonlijk ver van wegblijven, verschrikkelijke verhalen over service, levertijd en garantie. Boos heeft er een leuke aflevering over gemaakt.

Succes!

Edit: Er zijn ook veel mensen op dit forum die een Segway scooter hebben en er erg over te spreken zijn, wellicht ook iets voor in je overzicht!
Bedankt voor deze info, de S5 lijkt toch een vrij gunstig verbruik te hebben tov de concurrentie met een vergelijkbaar aantal Wh. Het bereik ligt op basis van dit soort real praktijk ervaringen steevast een stuk hoger.

Ook fijn om te horen dat jij de scooter al langere tijd gebruikt en dit nog steeds erg goed gaat qua accu ondanks dat de accu gebruikt wordt zoals de gemiddelde consument dat zou doen.

Heb je overigens de 25km/h of een 45 km/u versie? En weet jij wellicht of de IVA lux electric van dezelfde kwaliteit is als een S4 of S5? Hij lijkt namelijk 1 op 1 op een la Souris, en daar wil ik inderdaad ver van weg blijven...

En staat genoteerd; geen ruimte voor een helm in de buddy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
kameel30 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:15:
[...]

Goede vraag. Ik vind dat, mede doordat je de accu liever niet ten volste kan benutten, lastig te beantwoorden. Daarnaast zal zij ook wel eens iemand achterop nemen, geen idee wat dat met de actieradius doet, vast niet veel goeds. Ik ben in mijn overzicht uitgegaan van de vuistregel (uit dit forum) van Wh / 40, dan kom je als het goed is uit op een aantal kilometers dat rond het vriespunt nog haalbaar is, zolang de accu nog goed presteert. Daarbij komt dat als je de accu in de praktijk gebruikt tussen de 10% en 90% dat dit nog eens met 20% vermindert wordt... Een Piaggio one (1392 Wh) zou daarmee in de praktijk bijvoorbeeld een bereik hebben van zo'n 28km.

Met dat in het achterhoofd zal zij het voornamelijk voor korte ritjes gebruiken in de stad en 3 keer per week naar de manege (14 km retour). Gaat zij naar de wat grotere stad in de regio zou het gaan om 25km retour. Dat laatste zal vaak met gezelschap zijn.

Ik probeer een zo groot mogelijk bereik binnen het budget te krijgen, bijvoorbeeld de Yadea T9L met 2 accu's (€2499). Vrijwel alle (betaalbare) scooters met 1 accu zitten vrij krap op die 25km. Uitzonderingen zijn de IVA S5 en Horwin SK1. Ik lees dat hier best wel wat S5 eigenaren zijn, is dat dan geen La Souris kopie en van andere kwaliteit dan de IVA lux electric?

Of... zijn er dan wellicht toch nog scooters met een goede BMS waarbij je de accu wat maximaler kan benutten?
Heb je ook de Segway E110 SE overwogen, is hetzelfde als de E110S, maar met een grotere accu. Volgens mij is de normale prijs EUR 2500, maar heeft Segway regelmatig cash back acties (laatste van volgens mij 250 euro retour). Mooi voordeel is dat je via de app een laadlimiet kan instellen, dus kan stopt hij met opladen bij x- procent en er passen twee jethelmen in (of 1 full sized motor helm). Range is volgens mij meer dan 40km onder slechte omstandigheden. Maar check anders even het Segway topic, daar staat wat meer info in denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07 12:57
kameel30 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:45:
[...]
Ook fijn om te horen dat jij de scooter al langere tijd gebruikt en dit nog steeds erg goed gaat qua accu ondanks dat de accu gebruikt wordt zoals de gemiddelde consument dat zou doen.

Heb je overigens de 25km/h of een 45 km/u versie? En weet jij wellicht of de IVA lux electric van dezelfde kwaliteit is als een S4 of S5? Hij lijkt namelijk 1 op 1 op een la Souris, en daar wil ik inderdaad ver van weg blijven...

En staat genoteerd; geen ruimte voor een helm in de buddy!
Ik heb de 45km/u versie. Snor is mij te langzaam voor mijn woonwerk.
IVA lux electric heb ik vrij weinig van gehoord of gezien. Dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
greg-a schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:44:
[...]

Heb je ook de Segway E110 SE overwogen, is hetzelfde als de E110S, maar met een grotere accu. Volgens mij is de normale prijs EUR 2500, maar heeft Segway regelmatig cash back acties (laatste van volgens mij 250 euro retour). Mooi voordeel is dat je via de app een laadlimiet kan instellen, dus kan stopt hij met opladen bij x- procent en er passen twee jethelmen in (of 1 full sized motor helm). Range is volgens mij meer dan 40km onder slechte omstandigheden. Maar check anders even het Segway topic, daar staat wat meer info in denk ik.
Ja zeker overwogen, is op papier ideaal en zou wat mij betreft 1e keus zijn. 2 uitdagingen; 1. dochter vind hem 'niet mooi' :? en 2. volgens mij is deze niet meer leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
kameel30 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:34:
[...]

Ja zeker overwogen, is op papier ideaal en zou wat mij betreft 1e keus zijn. 2 uitdagingen; 1. dochter vind hem 'niet mooi' :? en 2. volgens mij is deze niet meer leverbaar.
Houd er rekening mee dat niet iedere accu even makkelijk verwijderbaar is. Bij die Segways zitten die meestal in de voetenplank. Als je op 5 hoog woont is dat niet ideaal. De Horwin SK1 rijd prima maar is misschien niet heel leuk voor een meisje. Je zou naar de EK1 kunnen kijken. Die IVA's rijden overigens ook prima en zijn degelijk gebouwd. Ik zou eens kijken naar de IVA dealer in Dordrecht (andere filialen hebben niet altijd proefrijmodellen). Daar staat een lichtblauwe Vespa look-a-like van IVA die nog uit zou moeten komen. De verkoper zei dat die nog gekeurd moest worden maar dat is alweer even geleden. Er hing ook nog geen prijskaartje aan maar hij verwacht dat die rond de 2500 gaat worden. Op datzelfde industrieterrein zit ook een Horwin dealer. Dan kan ze zowel IVA's als Horwins op dezelfde dag uitproberen op een industrieterrein wat rustiger is dan de openbare weg.
Tevens moet je rekening houden met de wielmaat. 14 inch rijdt echt anders dan de traditionele 10 inch. Als je vaak het bromfietspad op moet dan is een kleinere wielmaat beter.
Verder zou ik zelf geen Niu of Yadea nemen vanwege de bouwkwaliteit. E-Cooter zou ik achterwege laten vanwege de aandrijfriem wat extra onderhoud vraagt. Misschien is de Momo E-Morino iets?
Hoe dan ook, ga zeker proefrijden want dan kan je nog wel eens van gedachten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
Zomaar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 05:34:
[...]

Houd er rekening mee dat niet iedere accu even makkelijk verwijderbaar is. Bij die Segways zitten die meestal in de voetenplank. Als je op 5 hoog woont is dat niet ideaal. De Horwin SK1 rijd prima maar is misschien niet heel leuk voor een meisje. Je zou naar de EK1 kunnen kijken. Die IVA's rijden overigens ook prima en zijn degelijk gebouwd. Ik zou eens kijken naar de IVA dealer in Dordrecht (andere filialen hebben niet altijd proefrijmodellen). Daar staat een lichtblauwe Vespa look-a-like van IVA die nog uit zou moeten komen. De verkoper zei dat die nog gekeurd moest worden maar dat is alweer even geleden. Er hing ook nog geen prijskaartje aan maar hij verwacht dat die rond de 2500 gaat worden. Op datzelfde industrieterrein zit ook een Horwin dealer. Dan kan ze zowel IVA's als Horwins op dezelfde dag uitproberen op een industrieterrein wat rustiger is dan de openbare weg.
Tevens moet je rekening houden met de wielmaat. 14 inch rijdt echt anders dan de traditionele 10 inch. Als je vaak het bromfietspad op moet dan is een kleinere wielmaat beter.
Verder zou ik zelf geen Niu of Yadea nemen vanwege de bouwkwaliteit. E-Cooter zou ik achterwege laten vanwege de aandrijfriem wat extra onderhoud vraagt. Misschien is de Momo E-Morino iets?
Hoe dan ook, ga zeker proefrijden want dan kan je nog wel eens van gedachten veranderen.
Bedankt voor deze tips, erg nuttig! We zijn deze week even gaan kijken In Reeuwijk, de EK1 ook gezien, zeker een leuke scooter, viel ook wel in de msaak bij dochter. De Segway valt ook goed in de smaak en is dan eigenlijk iets interessanter vanwege de prijs. De Ek1 is toch € 400 duurder wat niet mijns inziens niet echt verdedigbaar is.

De vespa lookalike van IVA (Lux Electric) is voor zover ik weet onderhuids dezelfde kopie van een kopie als de La Souris e-sourini, daar wil ik ver van weg blijven. Er zitten andere accu's in dan in de S4's of S5's die hier nog wel eens geprezen worden, voor zover ik begrepen heb is deze Lux Electric van IVA daar niet mee te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
kameel30 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:14:
[...]

Bedankt voor deze tips, erg nuttig! We zijn deze week even gaan kijken In Reeuwijk, de EK1 ook gezien, zeker een leuke scooter, viel ook wel in de msaak bij dochter. De Segway valt ook goed in de smaak en is dan eigenlijk iets interessanter vanwege de prijs. De Ek1 is toch € 400 duurder wat niet mijns inziens niet echt verdedigbaar is.

De vespa lookalike van IVA (Lux Electric) is voor zover ik weet onderhuids dezelfde kopie van een kopie als de La Souris e-sourini, daar wil ik ver van weg blijven. Er zitten andere accu's in dan in de S4's of S5's die hier nog wel eens geprezen worden, voor zover ik begrepen heb is deze Lux Electric van IVA daar niet mee te vergelijken.
De E-sourini lithium van mijn dochter heeft inmiddels +6000 km op de teller en 0 problemen. Nou ja 1, het display van de km teller is een beetje weggesmolten door de hitte van de zon.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:33:
[...]

De E-sourini lithium van mijn dochter heeft inmiddels +6000 km op de teller en 0 problemen. Nou ja 1, het display van de km teller is een beetje weggesmolten door de hitte van de zon.
Interessant, zouden de vreselijke ervaringen met hun producten en service dan vooral betrekking hebben op de benzine scooters? Mijn dochter wil erg graag een La Souris e-sourini of IVA Lux Electric vanwege de looks, maar heb dit net een beetje uit haar hoofd gepraat vanwege de vele negatieve geluiden omtrent dit model...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
kameel30 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:50:
[...]

Interessant, zouden de vreselijke ervaringen met hun producten en service dan vooral betrekking hebben op de benzine scooters? Mijn dochter wil erg graag een La Souris e-sourini of IVA Lux Electric vanwege de looks, maar heb dit net een beetje uit haar hoofd gepraat vanwege de vele negatieve geluiden omtrent dit model...
Benzine versies schijnen wel slecht te zijn idd, ook de electrische lees je weleens iets slechts over. Maar in ons geval gaat het goed en anders staat pappie hier paraat om 'm te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
koevlaas2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:12:
[...]

Benzine versies schijnen wel slecht te zijn idd, ook de electrische lees je weleens iets slechts over. Maar in ons geval gaat het goed en anders staat pappie hier paraat om 'm te repareren.
Haha, ja dat is handig, ik herkende je naam volgens mij al uit andere topics (warmtepompen?) en wat ik me daarvan herinner is dat je een stuk handiger/technischer bent dan ik ;)

Ja, het schiet me ineens te binnen; er is zelfs een heuse 'koevlaas-methode'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
kameel30 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:50:
[...]

Ik krijg de indruk dat de indruk wordt gewekt dat onder de kappen de e-sourina en de lux electric hetzelfde zouden zijn, maar klopt dat wel? Ik vraag mij af of dat dan ook zou gelden voor de Momo E-Morino. Het display is in ieder geval wel hetzelfde. Maar dat heb ik toen ook opgemerkt bij de Horwin SK1 en de IVA E-Go S5.
Ook opvallend is dat bij de duurdere IVA modellen wél erbij staat wat het merk accu is en bij de goedkopere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kameel30 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:50:
[...]

Haha, ja dat is handig, ik herkende je naam volgens mij al uit andere topics (warmtepompen?) en wat ik me daarvan herinner is dat je een stuk handiger/technischer bent dan ik ;)

Ja, het schiet me ineens te binnen; er is zelfs een heuse 'koevlaas-methode'!
Koevlaasformule, ik ben ook bekend met mijn omgebouwde vloerverwarmingverdeler, lage boilertemperatuur en negatieve stooklijn.

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-01 16:07
Welke banden voor IVA E-GO S5?
Nu de winter eraan komt, ben ik op zoek naar goede all season banden voor een IVA E-GO S5. De standaard banden vind ik niet geweldig, zowel wat comfort als grip betreft.

De afgelezen maat is 90/90-12

Iemand tips voor goede all season banden voor de EVA E-GO S5? Wellicht eventueel wat hoger/breder? Actieradius is genoeg, dus wat actieradius inleveren voor grip en comfort is geen probleem.

• greg-a
DashToo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:48:
Nu de winter eraan komt, ben ik op zoek naar goede all season banden voor een IVA E-GO S5. De standaard banden vind ik niet geweldig, zowel wat comfort als grip betreft.

Iemand tips voor goede all season banden voor de EVA E-GO S5? Wellicht eventueel wat hoger/breder? Actieradius is genoeg, dus wat actieradius inleveren voor grip en comfort is geen probleem.
Michelin city grip 2. Is een all weather band. Is een beetje de go to band. Zal een stuk beter rijden dan de normale band en werkt prima bij erg harde regen. Zoek ook maar even in dit topic. Best wat ervaringen volgens mij.

• kameel30
Zomaar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:27:
[...]

Ik krijg de indruk dat de indruk wordt gewekt dat onder de kappen de e-sourina en de lux electric hetzelfde zouden zijn, maar klopt dat wel? Ik vraag mij af of dat dan ook zou gelden voor de Momo E-Morino. Het display is in ieder geval wel hetzelfde. Maar dat heb ik toen ook opgemerkt bij de Horwin SK1 en de IVA E-Go S5.
Ook opvallend is dat bij de duurdere IVA modellen wél erbij staat wat het merk accu is en bij de goedkopere niet.
Op dit moment is dat mijn indruk inderdaad. Bij Scootercentrum werd dit min of meer bevestigd, maar kan ook verkoopgelul zijn, kan ik niet verifiëren. Hij verkocht in elk geval ieder model, behalve de Lux Electric. Volgens de eigenaar was dit geen toeval en dat bevestigde mijn vermoeden dat de Lux Electric 'anders' is dan de overige modellen (S/NCE). Ik zou graag ongelijk hebben aangezien de Lux Electric erg in de smaak valt bij mijn dochter, maar ik de aankoop vooralsnog niet aandurf om bovengenoemde redenen...

• Zomaar
  • Niet online
kameel30 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:32:
[...]

Op dit moment is dat mijn indruk inderdaad. Bij Scootercentrum werd dit min of meer bevestigd, maar kan ook verkoopgelul zijn, kan ik niet verifiëren.
Tja... Ik heb destijds ook contact gehad met een dealer over de Horwin SK1 en die zij dat ze geen Horwin verkopen omdat ze een slechte garantieafwikkeling zouden hebben. Maar ja, hoe weten ze dat als ze nooit geen Horwin hebben verkocht? Ondertussen verkopen ze wel de Momo vespa look-a-like. Ik heb het erover gehad met een Horwin dealer en die zij weer dat ze nog geen gekke dingen hebben ervaren.
Maar met die Segway zit je sowieso wel goed. Bij scooter & bikexpress was de E125S verkozen tot de beste elektrische scooter. De andere modellen van dat merk doen het ook prima in andere tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 10:33

Aidix

Geluidspietlut

Zomaar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:27:
[...]
Het display is in ieder geval wel hetzelfde. Maar dat heb ik toen ook opgemerkt bij de Horwin SK1 en de IVA E-Go S5.
De Iva "Sx" en "Nxx" zijn scooters van het chinese merk Lvneng. De Horwins SK1 en EK1 zijn van het chinese merk Horwin (geen relabel). Displays, motor controller, hub motor etc kopen ze in bij gespecialiseerde leveranciers, dus het klopt dat je wel eens dezelfde motor, controller of display tegenkomt. Ook de accus maken ze niet zelf in hun eigen fabriekshal, die komt van een toeleverancier. Maar de cellen in de accu behuizing zijn steevast LG of Samsung 18650.

Die scooter fabrieken zitten ook bijna allemaal in de stad Changzou. Dat betekent niet dat het 1 pot nat is of er 1 grote fabriek is waar ze allemaal uit komen. Een Horwin is echt heel anders dan een Lvneng of een Segway.

ALs iemand die al veel scooters heeft gehad en graag onder de kappen rondneust vind ik dat de chinese merken nog een tamelijk hoog 'knutselgehalte' hebben. Ja het elektrische aandrijflijn gedeelte werkt zij het watniet erg verfijnd, nee het is niet overal goed uitgedacht of robuust/degelijk. De gevestigde merken als Piaggio, Kymco of Yamaha hebben dat beter op orde, maar daar wordt steevast gekozen voor onderbemeten accu's waar je net 2 rondjes mee om de kerk kan.
Ik heb zelf gekozen voor een Horwin SK1 vanwege de actieradius en bergruimte. Hij rijdt in ieder geval heel erg goed, levensduur en betrouwbaarheid gaan we meemaken de komende jaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Aidix op 01-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Zomaar schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:57:
[...]

Tja... Ik heb destijds ook contact gehad met een dealer over de Horwin SK1 en die zij dat ze geen Horwin verkopen omdat ze een slechte garantieafwikkeling zouden hebben. Maar ja, hoe weten ze dat als ze nooit geen Horwin hebben verkocht? Ondertussen verkopen ze wel de Momo vespa look-a-like. Ik heb het erover gehad met een Horwin dealer en die zij weer dat ze nog geen gekke dingen hebben ervaren.
Maar met die Segway zit je sowieso wel goed. Bij scooter & bikexpress was de E125S verkozen tot de beste elektrische scooter. De andere modellen van dat merk doen het ook prima in andere tests.
Horwin wordt geimporteerd door IMG, dezelfde importeur als AGM en nog wat andere chinese merken. Ik denk dat hij daar op doelt want met Horwin zelf heb je als dealer geen contact.

Zo'n test als van Scooter Xpress roept een winnaar uit op basis van 1 testrit gevolgd door het optellen van een puntenlijst. Hoe serieus je dat moet nemen mag je zelf bepalen. Wat ze in ieder geval niet doen is langer dan 2 seconden met een kritische blik naar de scooters kijken, want als je dat wel doet kan je zo een paar A4tjes volschrijven met aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Hmm, als motorrijder, en vooral bekende met de klassieke motormerken, stel ik vast dat er een jaar nadat ik voor het laatst keek, er nog weinig vooruitgang is wat betreft e-scooters bij de gevestigde merken.

Allemaal Chinese merken, waarvan er vast wel goede (en slechte) tussen zitten, met onuitspreekbare en niet onthoudbare namen. Weinig brand value, geen dealers... Aankopen via vage websites wellicht... En alle scooters zijn kopies van kopies van kopies van elkaar.

Waar zijn de kymco, yamaha, enz.. e-scooters. In 125cc-250cc equivalent formaat. Ik heb vorige keer een zoektocht gedaan, maar die was aartsmoeilijk, en nu waarschijnlijk al helemaal niets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Nu goed, iets anders dan. Ik kwam op vakantie (zuidelijker) recent massa's van die dingen tegen:

Afbeeldingslocatie: https://d2j6dbq0eux0bg.cloudfront.net/images/13370138/1812304567.jpg

Als je zoekt op fat tire electric scooter vind je ze, bijvoorbeeld: https://www.ecruiser.nl/x1

Nu de vraag, wat zijn ze? Rijden ze goed? (nog niet geprobeerd). Is het iets voor benelux? Of enkel voor aan het strand in torremolinos of zo. Zitten er goede exemplaren tussen? Of is het allemaal rommel? Wat moet een goede kosten?

Op zich niet zo duur, en voor de fun misschien leuk om aan te schaffen :) Maar als het rommel is, dan liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-07 07:11
Amos_x schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:54:
Nu goed, iets anders dan. Ik kwam op vakantie (zuidelijker) recent massa's van die dingen tegen:

[Afbeelding]

Als je zoekt op fat tire electric scooter vind je ze, bijvoorbeeld: https://www.ecruiser.nl/x1

Nu de vraag, wat zijn ze? Rijden ze goed? (nog niet geprobeerd). Is het iets voor benelux? Of enkel voor aan het strand in torremolinos of zo. Zitten er goede exemplaren tussen? Of is het allemaal rommel? Wat moet een goede kosten?

Op zich niet zo duur, en voor de fun misschien leuk om aan te schaffen :) Maar als het rommel is, dan liever niet.
Je kan ze overal huren. Ik heb dat 1 keer gedaan voor de lol. Ze rijden echt heel slecht, zoals je kan verwachten. Kleine, brede wielen zorgt ervoor dat zon ding echt slecht stuurt. Er is ook weinig ruimte voor een accu, 0 bescherming tegen het weer en geen opbergruimte.
Kortom: leuk voor een fanilie-uitje op de Veluwe, maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

Je kan ze overal huren. Ik heb dat 1 keer gedaan voor de lol. Ze rijden echt heel slecht, zoals je kan verwachten. Kleine, brede wielen zorgt ervoor dat zon ding echt slecht stuurt. Er is ook weinig ruimte voor een accu, 0 bescherming tegen het weer en geen opbergruimte.
Kortom: leuk voor een fanilie-uitje op de Veluwe, maar niet meer dan dat.
Duidelijk. Lol, ik verwachtte al zoiets. Had geen tijd om ze zelf eens te huren, kwam ook niet in me op. Geen gezin in huurgedoe namelijk.

Afgevoerd :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Amos_x schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:51:
Waar zijn de kymco, yamaha, enz.. e-scooters. In 125cc-250cc equivalent formaat. Ik heb vorige keer een zoektocht gedaan, maar die was aartsmoeilijk, en nu waarschijnlijk al helemaal niets meer waard.
Die zijn er bijna niet en gaan er denk ik ook niet zo snel komen. De 50cc markt is erg klein en heeft daarom 0 prioriteit bij gevestigde merken. Dat heeft een eenvoudige rede, vrijwel overal waar scooters worden gebruikt ben je beter af met een "125cc" en die verkopen dan ook een veelvoud meer. Ze kosten niet veel meer, het rijbewijs is eenvoudig te verkrijgen en je komt overal. Behalve in NL, waar het wegennet vaak ongeschikt is voor 125cc.

Daar komt bij dat ze voor kleinere scooters vaak per markt specifieke modellen moeten ontwikkelen omdat die enorm smaakgevoelig zijn. Wat in NL populair is verkoopt in veel ander marken voor geen meter, en omgekeerd.

Wellicht kan je terecht bij SYM voor de elektrische Fiddle als je een goede a-merk elektrische scooter zoekt.
Wil je echt iets wat voor "125cc" kan doorgaan dan moet je echt de Horwin SK1 eens bekijken, die is vergelijkbaar met een Honda PCX qua formaat, maar niet qua kwaliteit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
Aidix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

Behalve in NL, waar het wegennet vaak ongeschikt is voor 125cc.
Want? Op de meeste plekken moeten scooters op de rijbaan i.p.v. op het fietspad.125cc kan makkelijker meekomen met het verkeer dan 50cc en je kan makkelijk op 100 km/u wegen rijden. Op autowegen is er meestal toch maar 1 rijstrook die in dezelfde richting gaat. Op autosnelwegen is het mogelijk maar liever niet, maar dat is dan dus optioneel. Een vrachtwagen mag daar ter vergelijking officieel maar 80 km/u rijden. 125cc equivalent elektrische scooters kunnen maximaal tussen de 95 en 105 km/u rijden.
Als fietser is het niet fijn als er een 50cc scooter voorbij komt razen met volle snelheid op een bromfietspad op het platte land bijvoorbeeld. Zeker als je hem niet hoort aankomen. Andersom is het irritant als fietsers naast elkaar op het bromfietspad rijden en er dus niemand langs kan.
Die 50cc scooters geven juist vaak een hoop gedoe omdat ze standaard als 45 km/u worden afgeleverd en je dan weer wel en dan weer niet het (brom)fietspad op moet. En er is geen een actueel navigatiesysteem die daar rekening mee houd.
Verder mag je wel gewoon 125cc rijden, zij het met een motorrijbewijs en dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Omdat je op de snelweg niet goed mee kan komen. Met samengeknepen brillen 95 op de snelweg is net zo irritant als 45 in het stadsverkeer. Iedereen vindt je een rijdend obstakel.

Anyway als het zo geweldig leuk of praktisch was om te 125ccen in NL dan reden er wel wat meer van rond...

[ Voor 23% gewijzigd door Aidix op 02-10-2023 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
Aidix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:27:
Omdat je op de snelweg niet goed mee kan komen. Met samengeknepen brillen 95 op de snelweg is net zo irritant als 45 in het stadsverkeer. Iedereen vindt je een rijdend obstakel.

Anyway als het zo geweldig leuk of praktisch was om te 125ccen in NL dan reden er wel wat meer van rond...
Dat zie je dus verkeerd. In Nederland heb je een motorrijbewijs nodig voor een 125cc en dus kan je dan net zo goed voor meer vermogen kiezen. De enige reden dat het A1 rijbewijs niet populair is, is uiteraard vanwege de kosten.

Bovendien zal lang niet iedereen de snelweg opgaan met een 125cc (maar wel het stadsverkeer en eventueel 80 km/u wegen op willen). Met een 50cc gaat iedereen wel het stadsverkeer in dus de verhoudingen zijn compleet scheef en dus is dat geen eerlijke vergelijking. Als 125cc gelegaliseerd zou zijn voor bestuurders met rijbewijs b dan zullen die bestuurders naar verwachting veel eerder voor een 125cc kiezen i.p.v. een 50cc (net zoals in het buitenland het geval is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb een electrische govecs Motorscooter. Waar ik woon ben ik omgeven door B wegwn waar max 80kmh gereden mag worden. Mijn scooter past daar Prima en in de zomer doe ik dan ook 80% van mijn km's op de Scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb 110/70-12 A-Line 4 season banden. Waren iets goedkoper omdat de dealer op dat moment geen Michelin City Grip banden op voorraad had. Ervaring is meer dan prima. Rijdt stukken comfortabeler en veel meer grip, vooral met regen.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 09:39

OlafBso

Eindelijk klaar

De banden op mijn IVA NCE PRO vind ik echt prima. Kan ook zijn omdat het 14" wielen zijn.
Ik ga zeker voor de winter er vierseizoenenbanden op leggen, dan worden het toch weer Heidenau banden denk ik. Dat is toch echt top.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Aidix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

Die zijn er bijna niet en gaan er denk ik ook niet zo snel komen.
Denk het wel, want de Scooter&BikeXpress heeft net de laatste 2x de "motorversies" van elektrische scooters behandelt.
Ze gaan niet harder dan 110 max., dus dat is nog wel een probleem voor de rijders die op de snelweg door willen peren.
Maar ze zijn er wel hoor.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Aidix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:27:

Het is ook gewoon zo dat je er in Nederland een rijbewijs voor moet hebben, terwijl je in Belgïe gewoon met een autorijbewijs er op mag. Daarom zijn die dingen in Belgïe mateloos populair en niet in Nederland. Denk dat ik er ook 1 had gehad, als ik er niet apart een rijbewijs voor moest behalen.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

OlafBso schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Denk het wel, want de Scooter&BikeXpress heeft net de laatste 2x de "motorversies" van elektrische scooters behandelt.
Ze gaan niet harder dan 110 max., dus dat is nog wel een probleem voor de rijders die op de snelweg door willen peren.
De vraag was 45km e-scooter in XXL 125cc formaat. Zo had je vroeger de Kymco Grand Dink of Peugeot Elyseo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Aidix schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

De vraag was 45km e-scooter in XXL 125cc formaat. Zo had je vroeger de Kymco Grand Dink of Peugeot Elyseo.
Volgens mij is mijn NCE PRO er in een motor versie en ik rij op de 45 km p.u. versie.
Dat geldt ook voor Silence S01...
Die komt er ook in een 45 km versie..
Flinke scooters.
Trouwens..de NCF van IVA is een stuk hoger op de poten en je moet er MINIMAAL 1.75 lang voor zijn, anders pas je er niet op cq. kom je niet met je tenen aan de grond bij een stoplicht.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Aidix schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Nee, de vraag was (slecht gesteld wellicht) 125cc formaat in >45km/u versies. Klasse L3e als ik me niet vergis.

Als ik 125cc zeg, bedoel ik wel degelijk scooters met genoeg vermogen die tot 90km/u gaan, want dat doen die 125cc scooters ook namelijk. In mijn vastgeroeste ICE-kop is 50cc => 45km/u, 125cc => +-90km/u, en de 400cc klasse scooters gemakkelijk snelweg snelheden.

Of omgekeerd, is 125cc in elk geval geen 45km/u scooter in mijn gedachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

OlafBso schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

dat zijn de electrische equivalenten van 125CC scooters. de benzine 125CC scooters halen die snelheden ook niet. Zijn ook meer bedoeld voor steden als barcelona, waar je die dingen overal ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 14:40
OlafBso schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Volgens mij is mijn NCE PRO er in een motor versie en ik rij op de 45 km p.u. versie.
Dat geldt ook voor Silence S01...
Die komt er ook in een 45 km versie..
Flinke scooters.
Trouwens..de NCF van IVA is een stuk hoger op de poten en je moet er MINIMAAL 1.75 lang voor zijn, anders pas je er niet op cq. kom je niet met je tenen aan de grond bij een stoplicht.
Ik heb de NCF, idd een grote scooter. 14"wielen met een 10" remschijf aan de voorkant. Wordt in China en oost Europa als 80/90kmh scooter verkocht met een zwaardere motor en accu maar het chassis e.d. is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:56:
dat zijn de electrische equivalenten van 125CC scooters. de benzine 125CC scooters halen die snelheden ook niet. Zijn ook meer bedoeld voor steden als barcelona, waar je die dingen overal ziet
En zo'n beetje alle landen waar je een A1 rijbewijs bij je B krijgt (Frankrijk, Zwitserland etc), de 125cc markt is enorm groot daar, de brom/snor categorie bestaat daar bijna niet. Ideale forens machines, overigens. Je kan lekker mee op 60/70/80 km/h wegen, waar je met je 45 km/h scooter een soort slalom paal voor de rest van het verkeer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Overigens, wat nieuwe modellen recent:

BMW heeft een kleiner broertje voor de (oerlelijke en loeidure) CE 04, de CE-02. Motorfiets model, verkrijgbaar zowel als brom versie als "125cc" klasse.

Verder is er de Japan Mobility Show deze week, met wat nieuw spul:

Suzuki onthult (eindelijk) de electrische Burgman (125cc-klasse) voor 2024, plus een klein 45 km/u brommertje de e-choinori: https://www.globalsuzuki.com/globalnews/2023/1003.html

Honda heeft inmiddels hun electrische em1-e (45 km/u) op de markt, met behoorlijk beroerde accugrootte overigens. Op de Japan Mobility Show laten ze wel een 125cc modelletje zien, de SC e

Yamaha: de in 2022 al aangekondigde motorscooter E01 komt (eindelijk) ook naar Europa in 2024, en da's maar goed ook want van die dure NEO met beroerd rijbereik is niemand erg vrolijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Een BMW bromfiets a €8500, dat is wel redelijk aan de prijs 😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Aidix schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:41:
Een BMW bromfiets a €8500, dat is wel redelijk aan de prijs 😝
Ja die down-graded brom-versies zijn vaak niet erg zinnig, de normale 125cc versie wat meer. Nog steeds geen koopje natuurlijk. Beter dan die 15k voor een CE 04, dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 05-10-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

De Energica EGO+ RS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da’s een mooi ding maar geen L3e-A1 (“125cc”, <11 kW) klasse, da’s een L3e-A3 (>35 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Oef. Maandje geleden is mijn Super Soco CPX weggeweest voor onderhoud. Daarna niet bijster veel gereden (vakantie tussendoor). Vanochtend naar mijn werk gegaan, wil ik de fietsenkelder indraaien: Wil het stuur niet meer naar rechts. Links ging prima, maar naar rechts kan ik alleen een hele flauwe bocht maken. Onwijs mazzel dat dat helemaal aan het einde vanuit stilstand gebeurde en niet op en rotonde....

Dus ik ben in de pauze naar de Action gelopen voor een set schroevendraaiers. Kuip eraf gehaald en de oorzaak was heel snel duidelijk: 1 van de vorkpoten zit los, de bout is er 1,5cm uit en de poot is 3-4 cm door het kroonstuk heengeschoten en komt bij het naar rechts sturen tegen de onderrand van de kuip (en kan dan niet verder). Lekker dan. Dat had heel makkelijk heel fout kunnen aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:29:
Oef. Maandje geleden is mijn Super Soco CPX weggeweest voor onderhoud. Daarna niet bijster veel gereden (vakantie tussendoor). Vanochtend naar mijn werk gegaan, wil ik de fietsenkelder indraaien: Wil het stuur niet meer naar rechts. Links ging prima, maar naar rechts kan ik alleen een hele flauwe bocht maken. Onwijs mazzel dat dat helemaal aan het einde vanuit stilstand gebeurde en niet op en rotonde....

Dus ik ben in de pauze naar de Action gelopen voor een set schroevendraaiers. Kuip eraf gehaald en de oorzaak was heel snel duidelijk: 1 van de vorkpoten zit los, de bout is er 1,5cm uit en de poot is 3-4 cm door het kroonstuk heengeschoten en komt bij het naar rechts sturen tegen de onderrand van de kuip (en kan dan niet verder). Lekker dan. Dat had heel makkelijk heel fout kunnen aflopen.
Dat had ik niet verwacht bij Super Soco. Best wel degelijke bouwkwaliteit volgens mij. Wat is de huidige kilometerstand? Het is volgens mij overigens wel zo dat bij ieder onderhoudsinterval alle bouten en schroeven moeten worden nagelopen om te kijken of ze nog wel genoeg vastzitten. Dat staat in ieder geval in veel service manuals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Zomaar schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Dat had ik niet verwacht bij Super Soco. Best wel degelijke bouwkwaliteit volgens mij. Wat is de huidige kilometerstand? Het is volgens mij overigens wel zo dat bij ieder onderhoudsinterval alle bouten en schroeven moeten worden nagelopen om te kijken of ze nog wel genoeg vastzitten. Dat staat in ieder geval in veel service manuals.
Het ligt niet aan de bouwkwaliteit. De monteur kwam vrij snel en duidelijk terug: hij had een foutje gemaakt en ging het fixxen. Dat heeft hij ook keurig gedaan. Slordig? Ja, maar dat ben ik ook wel eens. Hij gaf zijn fout snel uit zichzelf toe en heeft het snel en goed gefixt, daar gaat het om. Prima wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVB
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04-2024
Beste forumlezer,

Ik ben nieuw tot het gebruik van forums op tweakers, dus ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier gewoon random een vraag in drop, maar ik doe het bij deze toch ;) > ik hoor graag of dit gewenst of de ongewenste manier is in dit forum.

Mijn vraag
Onlangs ben ik eigenaar geworden van een IVA E-GO S4 elektrische scooter uit 02-08-2019 die een ander soort accu heeft dan de modellen eind 2019 (zie foto's). Graag wil ik de scooter iets harder laten gaan om wat gemakkelijker met het verkeer mee te kunnen rijden (van 45 km/u naar 54 km/u), bij de modellen ná 2019 kan dit dus via de software, maar helaas niet bij het model wat ik heb :-( . Volgens 2 nederlandse scooter verkopers (één IVA importeur èn één dealer) is het niet mogelijk om het model wat ik nu heb op te voeren via de software.

Op internet lees ik dat de sterkte van de accu de snelheid van de scooter bepaald. Is dat zo? Kan ik eventueel iets met de accu, of omvormer er tussen zetten om het vermogen te verhogen? Of eventueel de controller of snelheidsmeter manipuleren?

Relevante software
- Ik weet niet preices welke software op de scooter zit, maar zover ik vanuit de specificaties van de s4 op internet heb gezocht zit er wel dezelfde controller in als een IVA S5: https://www.elektroroller-forum.de/viewtopic.php?t=13275

Heeft iemand verstand van of ervaring met dit soort issues?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raK8wvO9vgEJggCtkx0wkJOHOsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVND8y5B8dUOixaYal2jqfoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6Ty4mbsD5bSkUEryBSNfZleITU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErHzyYGdlsE70WxKSuQn9g1o.jpg?f=fotoalbum_large
* en ja ik vind het ook vreemd dat er 2 stickers met verschillende waardes op de accu staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70epM_qPkAgQgmdQhB6Z9b5nx0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHbJLh6LSSYaJx4Fn4rCDn55.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
We mogen het hier niet hebben over opvoeren.
Maar alle aanpassingen (niet alleen snelheid limiet) die je zou willen doen, moet in de controller. Of in de originele lingbo controller of in een vervangende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
StefanVB schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
Beste forumlezer,

Ik ben nieuw tot het gebruik van forums op tweakers, dus ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier gewoon random een vraag in drop, maar ik doe het bij deze toch ;) > ik hoor graag of dit gewenst of de ongewenste manier is in dit forum.

Mijn vraag
Onlangs ben ik eigenaar geworden van een IVA E-GO S4 elektrische scooter uit 02-08-2019 die een ander soort accu heeft dan de modellen eind 2019 (zie foto's). Graag wil ik de scooter iets harder laten gaan om wat gemakkelijker met het verkeer mee te kunnen rijden (van 45 km/u naar 54 km/u), bij de modellen ná 2019 kan dit dus via de software, maar helaas niet bij het model wat ik heb :-( . Volgens 2 nederlandse scooter verkopers (één IVA importeur èn één dealer) is het niet mogelijk om het model wat ik nu heb op te voeren via de software.

Op internet lees ik dat de sterkte van de accu de snelheid van de scooter bepaald. Is dat zo? Kan ik eventueel iets met de accu, of omvormer er tussen zetten om het vermogen te verhogen? Of eventueel de controller of snelheidsmeter manipuleren?

Relevante software
- Ik weet niet preices welke software op de scooter zit, maar zover ik vanuit de specificaties van de s4 op internet heb gezocht zit er wel dezelfde controller in als een IVA S5: https://www.elektroroller-forum.de/viewtopic.php?t=13275

Heeft iemand verstand van of ervaring met dit soort issues?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
* en ja ik vind het ook vreemd dat er 2 stickers met verschillende waardes op de accu staan.

[Afbeelding]
Vermoedelijk als je het voltage verhoogd de scooter sneller rijdt.
Mijn Emco Novette twin loop 49km p/u op de teller bij 51v (was 48v origineel).
Teveel de spanning opvoeren kan ook niet want dan gaat je elektronica stuk, hou het op 10% erbij wat mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVB
justinb81 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:26:
We mogen het hier niet hebben over opvoeren.
Maar alle aanpassingen (niet alleen snelheid limiet) die je zou willen doen, moet in de controller. Of in de originele lingbo controller of in een vervangende.
Daar zit ook dan meteen de moeilijkheid in, aangezien ik dus de spookverhalen lees van de software die heel moeizaam te bewerken is. Zal de dealer ook dan niet zoeits al hebben gedaan? Of is het aanpassen van de software losstaand van de software van de controller?

p.s. ik heb de woorden 'opvoeren' niet gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVB
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Vermoedelijk als je het voltage verhoogd de scooter sneller rijdt.
Mijn Emco Novette twin loop 49km p/u op de teller bij 51v (was 48v origineel).
Teveel de spanning opvoeren kan ook niet want dan gaat je elektronica stuk, hou het op 10% erbij wat mogelijk moet zijn.
Zal de controller dan in dit geval niet ingrijpen en alsnog de snelheid onderdrukken? Aan de andere kant, dat gebeurt niet in jouw voorbeeld, hoe kan dat?

Desondanks lijkt dit reeël gezien een idee, ik zal wel een nieuwe aansluiting moeten bestellen (heb ik al gezien op aliexpress) om vervolgens de 'nieuwe' accu te connecten met de scooter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YTeEK2OLuyyr-N7jyY4XyvHC-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QkWSbt9bALzpWLshbNz8C8Fp.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook eventueel een potentiele accu gezien (juiste formaat namelijk - zodat hij in de scooter past), enkel wordt het wel een beetje tricky met de voltage misschien..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SiCLeT3ogf-G1XVYgl1v_mW8EQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j7iHZZZcEIZDr33yMYvafL9T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
StefanVB schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:55:
[...]
Ik quote jou even: "...is het niet mogelijk om het model wat ik nu heb op te voeren via de software?"

Ik wist trouwens ook niet dat hier geen tips gegeven mogen worden over "snelheid aanpassen" ;)
Het is uiteindelijk toch gewoon 'tweaken'?

Edit: oh ja, ik zie het nu boven de quickreply staan. Daar staat overigens "verzekert" waar "verzekerd" moet staan.

[ Voor 12% gewijzigd door TCMR op 15-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanVB
TCMR schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Ik quote jou even: "...is het niet mogelijk om het model wat ik nu heb op te voeren via de software?"

Ik wist trouwens ook niet dat hier geen tips gegeven mogen worden over "snelheid aanpassen" ;)
Het is uiteindelijk toch gewoon 'tweaken'?

Edit: oh ja, ik zie het nu boven de quickreply staan. Daar staat overigens "verzekert" waar "verzekerd" moet staan.
hoho, dit is in de context van de uitspraken van de dealers. Zelf distancieer ik mij uiteraard van die term, het orginele citaat:
"Volgens 2 nederlandse scooter verkopers (één IVA importeur èn één dealer) is het niet mogelijk om het model wat ik nu heb op te voeren via de software."

p.s. je hebt gelijk, impliciet gebruikte ik het woord :P

Ik kan het ook anders framen, inderdaad mij richtend op snelheid aanpassen en/of tweaker:
Probleem: mijn scooter houdt in, hoe kan ik dit verbeteren. Momenteel (gezien het denk ik koud is) haal ik met moeite 42 km/u (dit is echt).

[ Voor 10% gewijzigd door StefanVB op 15-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Daar zit ook dan meteen de moeilijkheid in, aangezien ik dus de spookverhalen lees van de software die heel moeizaam te bewerken is. Zal de dealer ook dan niet zoeits al hebben gedaan? Of is het aanpassen van de software losstaand van de software van de controller?

sommige controllers, zoals die in mijn govecs. zijn begrensd op toerental. dus dan heeft een hogere accuspanning alleen geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-07 21:08
Goedemiddag, zijn er eerlijke gebruikerservaringen van de FD Motor F3? Ik kan op YT 1 filmpje vinden van Fast en Furious, maar daar krijg ik een hoog "Wij van WC-eend" gevoel bij. Beste keus! Ja maar wel door ons uitgeroepen op onze eigen site..

Punt is het volgende, ik wil een elektrisch alternatief voor de auto, zijnde geen auto. Dan kom je dus op een AM4 of een scooter. Verder wil ik range. Ik heb geen angst, maar ik vind scooterrijden leuk en wil dus best eens 100km of meer op een dag maken.

Ik zat te kijken naar de Silence 02 (want waarom zou de 01 2k duurder moeten zijn??), maar nu kwam ik dus bij F&F de F3 tegen die met de grootste accu upgrade zelfbenoemd 210km kan rijden vol gas en ongeveer op de zelfde prijs uit komt. Ben dus benieuwd naar ervaringen omtrent de F3 en pro's en cons van het niet hebben van zo'n app met gps tracking en weet ik veel wat. Vooral benieuwd naar of het degelijk in elkaar zit en of ie bijvoorbeeld snel roest, aangezien hij wel wordt gemarket als superforensenbuffel.

Prijs is dus het punt niet, die Silence is met koffer 5798 en de F3 met ultra accu 5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb geen ervaring met de F3, maar de genoemde actieradius ziet er redelijk accuraat uit (hooguit 5% overdreven).
Het nadeel van een accu van 72v 75Ah is dat die werkelijk niet te tillen is. Mijn accu is 72v 34Ah en dat weegt al 18 kilo. Dus bedenk goed waar/hoe je deze moet gaan opladen.

Het niet hebben van een app zie ik als een groot voordeel, als ik bijvoorbeeld zie dat zo'n app van Lvneng (IVA NCE) maar door een handjevol mensen wordt gebruikt/gedownload dan rijst bij mij de vraag hoe lang zoiets gaat worden ondersteund door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Aidix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:42:
Ik heb geen ervaring met de F3, maar de genoemde actieradius ziet er redelijk accuraat uit (hooguit 5% overdreven).
Het nadeel van een accu van 72v 75Ah is dat die werkelijk niet te tillen is. Mijn accu is 72v 34Ah en dat weegt al 18 kilo. Dus bedenk goed waar/hoe je deze moet gaan opladen.

Het niet hebben van een app zie ik als een groot voordeel, als ik bijvoorbeeld zie dat zo'n app van Lvneng (IVA NCE) maar door een handjevol mensen wordt gebruikt/gedownload dan rijst bij mij de vraag hoe lang zoiets gaat worden ondersteund door de fabrikant.
Dank voor je reactie. Kg's heb ik niet over nagedacht, maar an sich geen probleem. Ik kan op werk laden aan de scooter en thuis in de schuur/tuin, eventueel even een verdeeldoosje doortrekken naar de overkapping waar ik hem ga zetten.

Wat maakt dat je de actieradius reëel vind? Zijn daar redelijke berekeningen voor?

Oke ja ik vind de app ook niet per se een dealbreaker/maker, maar zou bijvoorbeeld chill zijn als je het laadpercentage kan cappen tot 85% oid.

Enige waar ik me dan nog zorgen om kan maken is of dat bakkie een beetje roestvast is, maar daar ga ik nog wel achter komen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Met 72v 34Ah kom je ongeveer 65km. (Kan wat hoger of lager zijn afhankelijk van temperatuur en rijstijl.) Dat bereik is wat ik zelf makkelijk haal met mijn scooter en de score van scooters die getest zijn in ScooterXpress zijn vergelijkbaar.
Voor 27Ah reken ik dan ~52km en zij zeggen 55km. Dus dat is wel in de buurt.

Ik kap ook het laden af rond de 80%. Dat kan heel makkelijk met een tijdklok, ik gebruik deze:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=SlejUYgAFc61

Ik kan dan op 10 minuten en dus in mijn geval ~4% nauwkeurig de laadtijd instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
Gisteren een proefronde gemaakt op de Silence S01, S02, IVA NCE en de Super Soco CPX.

De Silence trekt echt op als een beest, dat is ongehoord. Minder gezellig voor de persoon achterop maar dat is weer minder een probleem als je de S02 neemt met een koffer (=rugsteun). Wat me enorm tegenviel is hoe slecht hij rijdt. Sturen voel heel stroef en je kan hem niet lekker met je kont sturen met leunen. Sterker nog, met de S02 lig je in no time met de bok op het asfalt! Echt een tegenvaller.

De Iva is te klein voor mij (1.92m), maar reed lekker trok prima weg en stuurde lekker over de weg. De passagier vond het zitje niet lekker, leunde iets naar achter, maar daar valt vast wat aan te doen.

De Soco was echt zonder handen met je kont te besturen, wat een rijplezier gaf die zeg. Maar die heeft ook wel weer een enorm breed zadel wat hem een beetje log maakt in uiterlijk. Deze zou een kanshebber kunnen zijn als ie een beetje te betalen is met tweede accu.

Vandaag of morgen nog even snel de FD Motors proberen te rijden, als die wel lekker rijdt en kwalitatief goed aanvoelt maakt hij een goede kans ten opzichte van de Silence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Probeer ook de Horwin SK1, kan 130km met 2 accu's, heeft ruim plek voor 2 personen en stuurt goed. Is ook geen aanslag op je bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Aidix schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:11:
Probeer ook de Horwin SK1, kan 130km met 2 accu's, heeft ruim plek voor 2 personen en stuurt goed. Is ook geen aanslag op je bankrekening.
de dealer vond die goedkoperig, in afwerking en materialen. Maar mogelijk dat ik je advies opvolg afhankelijk van die andere proefrit nog.

EDIT: Watik nog vergat te zeggen is dat ik 1) een uur lang proefrit mag maken, dus dat ga ik nog doen met die silence en 2) dat Silence met een inruilactie komt vanuit de Spaanse overheid á €1000,- dus dat betekent even een verrotte, rollende brandstofbrommer van marktplaats halen mocht je hier gebruik van willen maken.

[ Voor 29% gewijzigd door pannekoek op 19-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pannekoek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

de dealer vond die goedkoperig, in afwerking en materialen. Maar mogelijk dat ik je advies opvolg afhankelijk van die andere proefrit nog.

EDIT: Watik nog vergat te zeggen is dat ik 1) een uur lang proefrit mag maken, dus dat ga ik nog doen met die silence en 2) dat Silence met een inruilactie komt vanuit de Spaanse overheid á €1000,- dus dat betekent even een verrotte, rollende brandstofbrommer van marktplaats halen mocht je hier gebruik van willen maken.
ik neem aan dat dat is als je in spanje woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
Anoniem: 1073917 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

ik neem aan dat dat is als je in spanje woont?
niet volgens de dealer in Reeuwijk, ik heb expliciet nagevraagd of dat in NL geldt ondanks dat het dus Spaanse subsidie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
overigens net gereden op de FD. Rijd goed, ligt goed, maar ik had niet een heel lekker gevoel bij die scooters. Geen modi, dus alles of niets. Als je op 10% zit en je wilt naar huis kruipen kan dat dus niet echt (behalve met je gashendel wellicht..). Verder had het een R knop wat geen knop was en ja, dunno..

Ik ga nog even nadenken maar waarschijnlijk richting Super Soco CPX of toch de Silence nadat ik er een langere tocht op heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik was heel erg gefixeerd aan een Silence S01 te kopen maar die is bijna 7000 euro. Maar voor 5000 koop je de zelfde brommer als SEAT MO 50 in Duitsland (Nederlandse SEAT vertegenwoordiger kon niet zeggen of het naar Nederland komt). https://www.seat-mo.store/ Ik was van plan die in Duitsland te kopen en hier te brengen, maar ja hoe zit dat met onderhoud en garantie? Uiteindelijk heb ik een tweedehandse Iva NCE Pro met twee batterijen voor 3000 gekocht waar ik al blij mee bent (140km+ echte range).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
StefanVB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:53:
[...]
Ik kan het ook anders framen, inderdaad mij richtend op snelheid aanpassen en/of tweaker:
Probleem: mijn scooter houdt in, hoe kan ik dit verbeteren.
Haha! Je hebt het goed gezien. Daarom is de Engelse term ook zo mooi: "derestrict". De beperking eraf halen. Wat in het geval van 25km/u naar 45km/u scooters ook werkelijk/wettelijk zo gebeurt. Dus ik ben het met je eens, "opvoeren" is een beetje een relatief begrip. Ik zie dat sommige scooterdealers die 25->45km/u voor je afwikkelen het ook gewoon echt zo op hun website noemen (eerst "opvoeren" dan herkeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Walrave schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:21:
Ik was heel erg gefixeerd aan een Silence S01 te kopen maar die is bijna 7000 euro. Maar voor 5000 koop je de zelfde brommer als SEAT MO 50 in Duitsland (Nederlandse SEAT vertegenwoordiger kon niet zeggen of het naar Nederland komt). https://www.seat-mo.store/ Ik was van plan die in Duitsland te kopen en hier te brengen, maar ja hoe zit dat met onderhoud en garantie? Uiteindelijk heb ik een tweedehandse Iva NCE Pro met twee batterijen voor 3000 gekocht waar ik al blij mee bent (140km+ echte range).
Onderhoud kan je gewoon bij een NLD dealer doen. Maar bij een elektrische scooter/motor valt dat allemaal wel mee, dus daar heb je defacto weinig zorgen aan - zeker met een hub motor. Je moet natuurlijk ook nog rekening houden met extra kosten. En er zitten ook nog RDW kosten aan vast - al heb ik geen idee hoe zo'n process loopt en wat de kosten daarvan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
[...]
Daar zit ook dan meteen de moeilijkheid in, aangezien ik dus de spookverhalen lees van de software die heel moeizaam te bewerken is.
Ja, ik zit in exact dezelfde situatie: 25km/u scooter gekocht, die wil ik laten omkeuren naar 45km/u. Die "moet" dus opgevoerd worden (niet mijn woorden dus).

Veel scooters uit Azië hebben een, al dan niet onder andere naam verkochte Lingbo (soms ook Ling Bo, of LBMC genoemd) controller voor hun motoraansturing. Daar zit firmware in. Weinig van die controllers zijn configureerbaar, want de firmware is vaak (op verzoek van fabrikant of wetgever?) vergrendeld.

Na veel studie heb ik begrepen dat dealers over het algemeen ook niet in staat zijn om de parameters in controllers individueel te wijzigen, maar alleen de firmware volledig kunnen vervangen (flashen). Echt een raar wereldje, niks voor ons tweakers. Een Franse tweaker is aan de slag gegaan met een hardware debugger voor de STM32 (de CPU op deze controllers), en kwam blijkbaar een eind, want z'n GitHub repo is op verzoek van dealer of fabrikant zelf op zwart gezet.

Ik heb zelf ook al zitten kijken, en er zitten inderdaad gewoon debug-pins op de print. Je zou via een STM32 hardware debugger direct met de STM32 kunnen praten, maar wie heeft daar zin in/tijd voor? Ik heb ook al ergens gelezen dat de firmware ook geboobytrapped kan zijn, en onbruikbaar wordt zodra je een 'read' uit z'n flashgeheugen wilt doen.

Kortom, wat de meeste mensen doen, is een vergelijkbare, maar configureerbare versie van de controller in kwestie kopen, en die inbouwen. Ik heb zelf slecht zicht op wat dan zou werken bij welke scooter. Het is ook best zonde, want die controllers zijn in principe gewoon prima. Soms verlies je functionaliteit (soms werkt speedometer niet meer bijv.). Hou er ook rekening mee dat sommige controllers gewoon standaard Lingbo controllers zijn, maar met een andere sticker erop (Super Soco). Pas bij het openschroeven van de controller zie je op de print wat er werkelijk in zit. En dan zijn er nog een hele reeks varianten, en soms binnen hetzelfde typenummer varianten.

Meest uitgebreide en interessante info over Lingbo controllers, zonder echte oplossingen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
greg-a schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Onderhoud kan je gewoon bij een NLD dealer doen. Maar bij een elektrische scooter/motor valt dat allemaal wel mee, dus daar heb je defacto weinig zorgen aan - zeker met een hub motor. Je moet natuurlijk ook nog rekening houden met extra kosten. En er zitten ook nog RDW kosten aan vast - al heb ik geen idee hoe zo'n process loopt en wat de kosten daarvan zijn.
Heb je RDW kosten? Ik dacht dat je gewoon de EU Certificate of Conformity kan laten zien en de scooter registreren, geen RDW keuring nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justinb81
pannekoek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:08:
Gisteren een proefronde gemaakt op de Silence S01, S02, IVA NCE en de Super Soco CPX.

De Silence trekt echt op als een beest, dat is ongehoord. Minder gezellig voor de persoon achterop maar dat is weer minder een probleem als je de S02 neemt met een koffer (=rugsteun). Wat me enorm tegenviel is hoe slecht hij rijdt. Sturen voel heel stroef en je kan hem niet lekker met je kont sturen met leunen. Sterker nog, met de S02 lig je in no time met de bok op het asfalt! Echt een tegenvaller.

De Iva is te klein voor mij (1.92m), maar reed lekker trok prima weg en stuurde lekker over de weg. De passagier vond het zitje niet lekker, leunde iets naar achter, maar daar valt vast wat aan te doen.

De Soco was echt zonder handen met je kont te besturen, wat een rijplezier gaf die zeg. Maar die heeft ook wel weer een enorm breed zadel wat hem een beetje log maakt in uiterlijk. Deze zou een kanshebber kunnen zijn als ie een beetje te betalen is met tweede accu.

Vandaag of morgen nog even snel de FD Motors proberen te rijden, als die wel lekker rijdt en kwalitatief goed aanvoelt maakt hij een goede kans ten opzichte van de Silence.
Ik vond de Silence ook enorm nerveus rijden, Komt omdat de vooras achter de vorkpoten zit.
Ik ben voor de CPX gegaan, mede omdat dat wat fijner zit met mijn 1,98m. Ik merk dat door de breedte/grootte automobilisten je meer voor motor aanzien en je wat meer ruimte geven tov de Segway die ik ervoor had.

Ik heb de 2 accu versie omdat Scootercentrum korting op de 2e accu gaf bij de "long range".
Eigenlijk kan ik de woon-werk ritten 1,5 keer op 1 accu doen, maar de 2e accu zorgt er wel voor dat ik de accu's netjes tussen de 20 en 90% leeg rijd. De accu is ingeregeld dat 100% vol eigenlijk stiekem 90% is.

Hij gebruikt steeds 1 accu en wisselt automatisch naar de volgende als hij leeg is.
Ik heb er zelf een gewoonte van gemaakt om alleen de lege op te laden op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVB
TCMR schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Ja, ik zit in exact dezelfde situatie: 25km/u scooter gekocht, die wil ik laten omkeuren naar 45km/u. Die "moet" dus opgevoerd worden (niet mijn woorden dus).

Veel scooters uit Azië hebben een, al dan niet onder andere naam verkochte Lingbo (soms ook Ling Bo, of LBMC genoemd) controller voor hun motoraansturing. Daar zit firmware in. Weinig van die controllers zijn configureerbaar, want de firmware is vaak (op verzoek van fabrikant of wetgever?) vergrendeld.

Na veel studie heb ik begrepen dat dealers over het algemeen ook niet in staat zijn om de parameters in controllers individueel te wijzigen, maar alleen de firmware volledig kunnen vervangen (flashen). Echt een raar wereldje, niks voor ons tweakers. Een Franse tweaker is aan de slag gegaan met een hardware debugger voor de STM32 (de CPU op deze controllers), en kwam blijkbaar een eind, want z'n GitHub repo is op verzoek van dealer of fabrikant zelf op zwart gezet.

Ik heb zelf ook al zitten kijken, en er zitten inderdaad gewoon debug-pins op de print. Je zou via een STM32 hardware debugger direct met de STM32 kunnen praten, maar wie heeft daar zin in/tijd voor? Ik heb ook al ergens gelezen dat de firmware ook geboobytrapped kan zijn, en onbruikbaar wordt zodra je een 'read' uit z'n flashgeheugen wilt doen.

Kortom, wat de meeste mensen doen, is een vergelijkbare, maar configureerbare versie van de controller in kwestie kopen, en die inbouwen. Ik heb zelf slecht zicht op wat dan zou werken bij welke scooter. Het is ook best zonde, want die controllers zijn in principe gewoon prima. Soms verlies je functionaliteit (soms werkt speedometer niet meer bijv.). Hou er ook rekening mee dat sommige controllers gewoon standaard Lingbo controllers zijn, maar met een andere sticker erop (Super Soco). Pas bij het openschroeven van de controller zie je op de print wat er werkelijk in zit. En dan zijn er nog een hele reeks varianten, en soms binnen hetzelfde typenummer varianten.

Meest uitgebreide en interessante info over Lingbo controllers, zonder echte oplossingen, helaas.
Dat gedeelte van 'weinig van die controllers zijn configureerbaar' klopt denk wel, de dealer waar ik initieel kwam om de scooter een iets hogere snelheid te kunnen laten rijden gaf aan dat ze niks konden wijzigen in de software. Ze gaven aan dat daar een nieuwe motor, accu en controller voor nodig waren (om waarschijnlijk het daarna wél in de software te kunnen aanpassen).

Dank verder voor de context, het klinkt als een coherent verhaal.

Aangezien de accu die ik nu heb (48V 24A) vermoedelijk langzaam richting het einde van z'n leven gaat anticipeer ik alvast en heb een 'op maat gemaakte' accu besteld in het buitenland (52V, 32A > de specificaties volgens de verkoper) met een 8,33% hogere spanning (48 vs. 52V) en héél misschien dat het verhaal van een andere tweaker mij dan ook overkomt _/-\o_ .:
[quote]koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Levering staat gepland in januari 2024, hopelijk komt de batterij aan en kan ik het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
StefanVB schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
Ze gaven aan dat daar een nieuwe motor, accu en controller voor nodig waren (om waarschijnlijk het daarna wél in de software te kunnen aanpassen).
Ja, dat is de "brute-force"-methode die wordt toegepast wanneer iemand echt de controle over z'n controller wil ;) Het is alleen wel erg kostbaar. @Card Nox heeft volgens mij ook die route gekozen, en zelf z'n accupack in elkaar gezet. Ik heb een filmpje uit z'n verslag gezien waarbij ie bij wijze van spreken de straatstenen uit het wegdek trok, dus het loont wel. Ben wel benieuwd of die brommert nog wat aandacht krijgt.
Levering staat gepland in januari 2024, hopelijk komt de batterij aan en kan ik het testen.
Tof! Laat t.z.t. weten hoe het uitgepakt is, dat is wel leuk om te horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:48
@TCMR, Dat klopt inderdaad. Ik was de standaard snelheid beu, en toen ging de beerput open. Nieuwe Controller, dan net zo goed een nieuwe accu met BMS maken, Nja dan ook maar meteen een nieuwe motor. En alle shit er om heen zoals displays en omvormers... Een kostbaar grapje maar dat ding ging als de brandweer. Helaas zelf niet veel van genoten ivm corona destijds en alle lock downs.

Toevallig zette mijn koper hem te koop een goede maand geleden voor een prikkie (letterlijk een prikkie). Heb hem gekoppeld aan iemand die mijn gebruikte onderdelen had gekocht en die gast heeft hem overgenomen. Hij maakt hem weer helemaal in orde dan komt hij wellicht weer te koop dus als iemand interesse heeft dan laat maar weten dan connect ik jullie.

Het ging om een Super Soco TS.

Album:
https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Card Nox schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:49:
@TCMR, Dat klopt inderdaad. Ik was de standaard snelheid beu, en toen ging de beerput open. Nieuwe Controller, dan net zo goed een nieuwe accu met BMS maken, Nja dan ook maar meteen een nieuwe motor. En alle shit er om heen zoals displays en omvormers... Een kostbaar grapje maar dat ding ging als de brandweer. Helaas zelf niet veel van genoten ivm corona destijds en alle lock downs.

Toevallig zette mijn koper hem te koop een goede maand geleden voor een prikkie (letterlijk een prikkie). Heb hem gekoppeld aan iemand die mijn gebruikte onderdelen had gekocht en die gast heeft hem overgenomen. Hij maakt hem weer helemaal in orde dan komt hij wellicht weer te koop dus als iemand interesse heeft dan laat maar weten dan connect ik jullie.

Het ging om een Super Soco TS.

Album:
https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
Dat zijn de leuke projecten toch. Er zijn wel merken te vinden waar je alleen met een andere accu al had kunnen volstaan. Mijn govecs heeft en sevcon controller waar ik alle instellingen van kan aanpassen. en de motor geeft geen krimp met de 10KW die hij nu levert ipv de standaard 4Kw nominaal . ( het is de motorfiets variant voordat tweakers begint te klagen dat ik mijn brommer opvoer O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Heb je RDW kosten? Ik dacht dat je gewoon de EU Certificate of Conformity kan laten zien en de scooter registreren, geen RDW keuring nodig.
Je kan inderdaad zo een nederlands kenteken krijgen. Wel moet je er voor betalen. Of je ook langs de RDW moet met een brommer weet ik niet. met de motorfiets wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Anoniem: 1073917, het was een zeeeer interessant project, veeeeel van geleerd.De Super Soco controller / Display / BMS zit helemaal dicht en praat met elkaar, heb daarom ook alles gewisseld. Niet dat de controller en BMS de power aan hadden gekund.

De standaard Super Soco motor kan ook meer aan dan standaard, maar vond het een beetje zonde om het te riskeren plus deze motor zag er wat dikker uit. 10KW is echt al redelijk veel, tenminste meer dan ik doorgaans trok. Als je echter eens even ging dan piekte hij op 14KW oid (ben niet zeker), maar ook dat was afgeknepen, heb hem nooit volop gehad.

Een van de redenen dat ik hem dus ook wegdeed was dat het nog altijd een scooter was, ik was toen 35j en voelde me daar niet helemaal fijn mee.

Heb afgelopen week weer even liggen zoeken naar een 'betaalbare' electrische motor maar is nog weinig te koop. Als de motor 110kmph haalt (op lage Soc) is het al meer dan afdoende, range hoeft niet gigantisch te zijn, vermogen ook niet. Maar er is weinig te koop helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Card Nox schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:12:
@Anoniem: 1073917, het was een zeeeer interessant project, veeeeel van geleerd.De Super Soco controller / Display / BMS zit helemaal dicht en praat met elkaar, heb daarom ook alles gewisseld. Niet dat de controller en BMS de power aan hadden gekund.

De standaard Super Soco motor kan ook meer aan dan standaard, maar vond het een beetje zonde om het te riskeren plus deze motor zag er wat dikker uit. 10KW is echt al redelijk veel, tenminste meer dan ik doorgaans trok. Als je echter eens even ging dan piekte hij op 14KW oid (ben niet zeker), maar ook dat was afgeknepen, heb hem nooit volop gehad.

Een van de redenen dat ik hem dus ook wegdeed was dat het nog altijd een scooter was, ik was toen 35j en voelde me daar niet helemaal fijn mee.

Heb afgelopen week weer even liggen zoeken naar een 'betaalbare' electrische motor maar is nog weinig te koop. Als de motor 110kmph haalt (op lage Soc) is het al meer dan afdoende, range hoeft niet gigantisch te zijn, vermogen ook niet. Maar er is weinig te koop helaas.
ja heel veel keus is er helaas nog niet als je echt een electrische motorfiets wil. die dan nog enigzins betaalbaar zijn.. Je hebt wel van die chinese merken zoals de E-odin 2.0 . Daar zit een fardriver controller in waar je zelf bij kan om de instelling te veranderen. Maar kosten nog best wel wat en hoe de kwaliteit is durf ik niet te zeggen. Dus ik doe het nog wel even met mijn govecs motorscooter tot er een keer echt wat leuks voorbij komt.

Het is wat dat betreft wel heel erg jammer dat je niet net zoals in bijv amerika of engeland gewoon de verbrandingsmotor ergens onderhuit kan halen, een electromotor erin schuift en ermee de weg op mag.. De wijze heren in nederland hebben dat zo goed als onmogelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Anoniem: 1073917 inderdaad. Dat was mijn oorspronkelijke plan. Een gebruikte Super Moto kopen en die omtoveren naar electrisch. Tot ik hoorde dat een bepaalde keuring een dikke 2k ging kosten, dat vond ik dan wel iets too much...

Net even gekeken, maar naast wat "unknowns en net niets" komt een Zero FXE of FXS het dichts in de buurt. Gebruikt voor rond de 10k ... hmmm.

EDIT:
Toch even wat zitten zoeken.
Gebruikte SuperMoto op MP. €3000
Verkoop onderdelen: €500?
Motor & controller: €2000
Accu: €2000?
Overige zooi: €1000?
Keuring etc: €2000
Totaal: €10,000??
Dan kun je wellicht makkelijker €10k voor een gebruikte Zero neerleggen... :X

[ Voor 85% gewijzigd door Card Nox op 23-10-2023 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Card Nox schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:49:
@TCMR, Dat klopt inderdaad. Ik was de standaard snelheid beu, en toen ging de beerput open.
Haha! Zeg dat wel, wat een project. Geniaal. En je hebt er dus zelf amper mee gereden? Wow. Ik ben nog wel benieuwd wiens mini-werkplaatsje dit is, en wat hier precies aan je TS gebeuren moest.

Maar ik snap je argument wel: dit zijn toch een beetje wannabe-motorfietsen. Leuk als je onder de 25 bent, maar daarna wordt het een beetje sneu (deze supermooie café racers uit Parijs daargelaten, natuurlijk).
Ik kon zelf de verleiding niet weerstaan om het kleine broertje van de TS te kopen, een CUx. Ik vind 'm echt heel elegant en compact vormgegeven, en kon 'm voor heel weinig van eerste eigenaar overnemen. Maar het voelt ook een beetje vreemd op mijn leeftijd (nog ruim boven de jouwe), met motorrijbewijs op zak. Daarom laat ik 'm sowieso naar 45km/u omkeuren, en het zou wel mooi zijn als ie nog iets sneller van z'n plek komt (is al niet bepaald traag, maar als je EV rijdt, wil je dat effect toch wel een beetje terugzien in je tweewieler). Dat het allemaal zo moeizaam is om hier wat aan te tweaken (nee, niet opvoeren, gewoon de torque- en throttle-curves wat bijstellen, ten koste van de range) valt me wel tegen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook best teleurstellend dat het (nog) niet echt lekker wil vlotten met de actieradius van elektrische tweewielers. Ik dacht dat Zero jaren geleden het al voor elkaar had, maar sprak vorige week iemand die er twee weken eentje gehuurd had om te zien of ie z'n 40km snelweg-'commute' vv ook elektrisch kon doen (nu op een 1100cc BMW). Die kreeg dus met tegenwind serieuze range-anxiety, de actieradius van die Zero liet dan zwaar te wensen over. Zat nog iemand aan tafel die op een Stromer speedpedelec (€ 10K) woon-werk reed, en ook die moest goed uitkijken met wind tegen. Dat stadium zijn we met EV's toch al ruimschoots voorbij, maar ja, die bieden wel wat meer ruimte voor het accupakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@TCMR, dat is van die gast die mijn onderdelen heeft overgekocht en nu dus mijn oude monster.

Ik had hem gekocht voor commute (met groene gedachte): thuis - gym - werk - thuis mee te gaan doen. Maar toen kwam Corono en was dus alles dicht. Niet al te lang daarna een EV gekocht waardoor hij niet echt werd gebruikt. Heb er wellicht een paar honderd km op gereden (als het al zoveel is).

Ik kwam net nog de Tromox E-Motorrad Ukko tegen, wel een geinig ding. Vind de Zero FXE wel een mooi ding, hoef ook geen 'dikke motor' zou wel gewoon wat leuks voor erbij willen hebben. 40km snelweg commute zou toch wel moeten lukken met een Zero SR oid toch? Is het 40heen en 40 terug (dus 80km snelweg)? Je kunt wel achter een vrachtwagen gaan hangen, maar of je daar gelukkig van wordt op een tweewieler weet ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

TCMR schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:28:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd ook best teleurstellend dat het (nog) niet echt lekker wil vlotten met de actieradius van elektrische tweewielers. Ik dacht dat Zero jaren geleden het al voor elkaar had, maar sprak vorige week iemand die er twee weken eentje gehuurd had om te zien of ie z'n 40km snelweg-'commute' vv ook elektrisch kon doen (nu op een 1100cc BMW). Die kreeg dus met tegenwind serieuze range-anxiety, de actieradius van die Zero liet dan zwaar te wensen over. Zat nog iemand aan tafel die op een Stromer speedpedelec (€ 10K) woon-werk reed, en ook die moest goed uitkijken met wind tegen. Dat stadium zijn we met EV's toch al ruimschoots voorbij, maar ja, die bieden wel wat meer ruimte voor het accupakket...
Het probleem is niet zozeer ruimte of capaciteit voor het accupakket maar het gegeven dat een fiets, scooter of motor een aerodynamische ramp op wielen is als er een persoon op zit. Je moet van zeer goede huize komen om als 'fullsize' motorfiets een verbruik van 1:30 of beter te scoren bij gemengd gebruik. Vergelijk dat eens met kleine auto's die makkelijk 1:20 halen en veel zwaarder zijn. In verhouding tot een auto moet je dus onevenredig veel meer brandstof meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aidix op 24-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@justinb81 @pannekoek leuk om de rij-indrukken te lezen! Ik zie dat jullie ook in dat segment kijken (gekeken hebben) van de + 45 km/u scooter. Of althans, die Silence en Segways zijn beschikbaar in 90km/u scooters. Wat men vroeger de 125cc 'klasse' zou noemen, L3e officieel, dacht ik.
edit: de segway is een 45km/u scooter merk ik. De Silence is wel beschikbaar in >45 km/u (45-90km/u)

Ik heb hier maanden geleden eens een overzicht post willen maken, en bijhouden, van e-scooters die in de klasse zitten van een bmw c400, zoiets. Als volwassene met motorrijbewijs is dat het enige wat me echt kan trekken. Daar volg ik @Card Nox wel in. Kleine e-scooters zijn leuk als jongere, maar wil je (ik) als volwassene toch echt niet meer.

Heeft niets met 'imago' of schaamte te maken. Ik heb geen enkel probleem om gezien te worden op een scooter, wat voor veel motorrijders ook al een paar stations te ver is :D Integendeel, als je eerlijk bent dan besef je gewoon dat de scooter voor commuting echt tien keer beter is dan iedere motorfiets. Kleiner, meer comfort, storage on bike (voor helm, ...), zuiniger... Woon-werk met een bmw 1250GS slaat in de meeste gevallen als een tang op een varken als je er bij stil staat. 8)7 Niet voor niets rijden er in Zuid Europa veel scooters rond.

Die post die ik heb gemaakt is waarschijnlijk al volledig kapot. Alle links zijn vast al verlopen en het was best wel een werkje om het bij te houden. De markt verandert ook zo snel, met massa's merken die opkomen en omvallen, veel Chinese kopieën... En de traditionele merken (yamaha, kymco, ... ) doen gewoon niet mee. Enkel die erg dure Vespa en die nog duurdere bmw's.

Een nadeel is inderdaad aerodynamica. Maf dat je met een ICE auto (blik) soms minder verbruikt dan de gemiddelde motorfiets. Met de motor is 7-8L/100km ook niet ongewoon. Je rijdt dan vaak ook een stuk sportiever en hangt veel harder aan het gas. Maar een rijder, vol in de wind, is minder aerodynamisch dan een toyota Aigo :X Zet aan het denken.

Ik kan dan ook goed begrjipen dat battery anxiety een ding is bij e-bikes. Er is weinig volume en plaats op zo'n ding, en dan in de winter zal je range vast schrikbarend dalen. Een woon-werk rit van 60km enkel is al bijna niet meer te doen.

Ik heb nog wel eens die elektrische harley overwogen, vooral nu die een stuk goedkoper is (is nu een apart merk denk ik). Maar het is het toch allemaal net niet. Voor een ritje op zondagmiddag, even uitwaaien in de nabijliggende velden en dorpen, is het prima. Low maintenance. Maar voor dagelijks gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 24-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Amos_x schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:47:
@justinb81 @pannekoek leuk om de rij-indrukken te lezen! Ik zie dat jullie ook in dat segment kijken (gekeken hebben) van de + 45 km/u scooter. Of althans, die Silence en Segways zijn beschikbaar in 90km/u scooters. Wat men vroeger de 125cc 'klasse' zou noemen, L3e officieel, dacht ik.
edit: de segway is een 45km/u scooter merk ik. De Silence is wel beschikbaar in >45 km/u (45-90km/u)

Ik heb hier maanden geleden eens een overzicht post willen maken, en bijhouden, van e-scooters die in de klasse zitten van een bmw c400, zoiets. Als volwassene met motorrijbewijs is dat het enige wat me echt kan trekken. Daar volg ik @Card Nox wel in. Kleine e-scooters zijn leuk als jongere, maar wil je (ik) als volwassene toch echt niet meer.

Heeft niets met 'imago' of schaamte te maken. Ik heb geen enkel probleem om gezien te worden op een scooter, wat voor veel motorrijders ook al een paar stations te ver is :D Integendeel, als je eerlijk bent dan besef je gewoon dat de scooter voor commuting echt tien keer beter is dan iedere motorfiets. Kleiner, meer comfort, storage on bike (voor helm, ...), zuiniger... Woon-werk met een bmw 1250GS slaat in de meeste gevallen als een tang op een varken als je er bij stil staat. 8)7 Niet voor niets rijden er in Zuid Europa veel scooters rond.

Die post die ik heb gemaakt is waarschijnlijk al volledig kapot. Alle links zijn vast al verlopen en het was best wel een werkje om het bij te houden. De markt verandert ook zo snel, met massa's merken die opkomen en omvallen, veel Chinese kopieën... En de traditionele merken (yamaha, kymco, ... ) doen gewoon niet mee. Enkel die erg dure Vespa en die nog duurdere bmw's.

Een nadeel is inderdaad aerodynamica. Maf dat je met een ICE auto (blik) soms minder verbruikt dan de gemiddelde motorfiets. Met de motor is 7-8L/100km ook niet ongewoon. Je rijdt dan vaak ook een stuk sportiever en hangt veel harder aan het gas. Maar een rijder, vol in de wind, is minder aerodynamisch dan een toyota Aigo :X Zet aan het denken.

Ik kan dan ook goed begrjipen dat battery anxiety een ding is bij e-bikes. Er is weinig volume en plaats op zo'n ding, en dan in de winter zal je range vast schrikbarend dalen. Een woon-werk rit van 60km enkel is al bijna niet meer te doen.

Ik heb nog wel eens die elektrische harley overwogen, vooral nu die een stuk goedkoper is (is nu een apart merk denk ik). Maar het is het toch allemaal net niet. Voor een ritje op zondagmiddag, even uitwaaien in de nabijliggende velden en dorpen, is het prima. Low maintenance. Maar voor dagelijks gebruik?
Segway heeft met de E300SE ook een 125cc scooter met max 110kph op de teller.

Ik denk dat deze categorie motor scooters, zelfs in het regenachtige Nederland een uitkomst kan bieden. Ik echter staat m.i. de regelgeving dit sterk in de weg. Het moeten halen van een apart rijbewijs is een beperkende factor - voor mij een serieuze reden om niet een motorscooter te kopen.

In omliggende landen mag je vaak op een motor rijden met een autorijbewijs, zij het dat de power en snelheid van de motor beperkt moet zijn. Maar dat lijkt me logisch.
Wat me ook opvalt is dat in omliggende landen,inclusief de UK, je ook op elektrische scooters en motors een subsidie hebt. De prijs is daardoor daar een stuk aantrekkelijker, waardoor je wellicht eerder genoegen kunt nemen met de beperkte range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Wat ik merk is dat er toch echt geen 'out-of-the-box' denken is voor dit soort 'micromobiliteit'. Niet bij de fabrikant (klassieke tweewielers) en niet bij de consument die niets nieuw durft proberen.

Het enige wat we gekregen hebben, zijn die totaal onzinnige, super gevaarlijke elektrische steps. Ondingen, rommel, speelgoed, en iedereen die er op rijdt is een hooligan (gechargeerd, maar ze flitsen overal in en uit op gevaar voor eigen leven en dat van voetgangers)

Tot zover de vrije markt die met de oneindige mogelijkheden van een compacte propere goedkopere elektromotor en de packaging van batterijen niets beter heeft gevonden dan een e-step.

Met als bijkomend nadeel dat als je nu wil googlen op e-scooters (wat hier besproken wordt, 'echte' scooters) je enkel e-steps vindt.

/rant over.

Offtopic: Gezien de voordelen van een stroomlijn en koetswerk, waar zijn voertuigen zoals een renault twizy (uit productie), een compacte nieuwe versie van de Carver? Wat heb je in de stad aan 4 lege plaatsen in de auto? Beeld je in hoe goedkoop in verbruik een elektrisch aangedreven compacte carver zou zijn met koetswerk? Wat een plezier om zoiets te gebruiken in de stad. Zoals die citroen amy, maar dan in eenzitter formaat.

Er is nog zoveel mogelijk! Maar er komt gewoon niets. En niemand zal het aandurven want onbekend is onbemind, de markt is klein, de risico's enorm, en 9/10 gaat op de fles.

Of een nieuwe versie, elektrisch, van de bmw scooter met dak! Ook niet meer in productie trouwens.

Zoiets: https://www.litmotors.com/
Pagina: 1 ... 64 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.