Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 65 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:38
Kun je het best een elektrische scooter die je 2 maanden niet gebruikt de accu helemaal volladen,
dan stekker van accu naar aandrijving eruit halen ?

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-12 17:12

Aidix

Geluidspietlut

Nee zet hem op 60% en met stekker los weg.

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:38
Aidix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:42:
Nee zet hem op 60% en met stekker los weg.
Ahh, ok, dan zou ik nog een stukje moeten rijden ;)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Albert020, dat zou ik zeker doen aangezien een (bijna) volle en (bijna) lege accu een langere tijd wegzetten schadelijk is voor de accu.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Card Nox schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:04:
@TCMR, dat is van die gast die mijn onderdelen heeft overgekocht en nu dus mijn oude monster.
Okay, een echte brommerdokter, met een geinig klein werkplaatsje, waar je nooit ver hoeft te reiken voor je gereedschap ;)
Heb er wellicht een paar honderd km op gereden (als het al zoveel is).
Niet echt een beerput dus, meer een bodemloze put :+
Ik kwam net nog de Tromox E-Motorrad Ukko tegen, wel een geinig ding.
Ja, die zijn ook echt heel leuk. Maar misschien ook iets te frivool voor rijders boven de 25.
40km snelweg commute zou toch wel moeten lukken met een Zero SR oid toch?
Het was 40 v.v. dus 80 in totaal. Daar kwam ie niet mee uit als het hard waaide hier aan de kust.
Aidix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:53:
[...]
Het probleem is niet zozeer ruimte of capaciteit voor het accupakket maar het gegeven dat een fiets, scooter of motor een aerodynamische ramp op wielen is als er een persoon op zit.
Ja, goed punt. Ik dacht altijd dat (fossiele) bromfietsen superzuinig waren, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de redelijk lage snelheid. Als je mee wilt op de snelweg is het een ander verhaal, en speelt de aerodynamica een veel grotere rol.
Amos_x schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:56:
Het enige wat we gekregen hebben, zijn die totaal onzinnige, super gevaarlijke elektrische steps. Ondingen,
In België dan zeker? In Nederland zie je ze amper, want: niet wettelijk toegestaan tenzij met blauw snorfietskenteken. Wij hebben hier dan weer de plaag van de "fatbikes", over onzinnig gesproken. Met de snelheden en het weggedrag van de typische fatbike-bestuurder is het een kwestie van tijd voordat de wetgever zegt: "en nu iedereen met trapondersteuning een helm op!". En tja, dan raak je hier in Nederland opeens wel een hele grote groep. Maar ik voorspel dat het gaat gebeuren.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

TCMR schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Ja, goed punt. Ik dacht altijd dat (fossiele) bromfietsen superzuinig waren, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de redelijk lage snelheid. Als je mee wilt op de snelweg is het een ander verhaal, en speelt de aerodynamica een veel grotere rol.
De gemiddelde 50cc 4takt scooter verbruikt ergens rond de 1:37 ~ 1:45.
Ik heb 2 zuinige motorfietsen gehad (gezien hun formaat), BMW F800ST en Honda NC700X. Deze halen bij zeer beschaafd rijgedrag 1:30, maar ze wegen 3x zoveel als een scooter en rijden normal ook ruim 2x zo snel. Het verschil in acceleratie hoef ik niet uit te leggen.
Bromscooters zijn gezien de geringe prestatie die ze leveren juist extreem onzuinig :D (hoeveelheid benzine per geproduceerde kilowatt vermogen)

Verwijderd

de twizy is mislukt door renault belachelijke accu huur systeem. om een twizy accu pakket te huren betaalde je destijds 75 euro in de maand. veel en veel te veel voor wat je ervoor terugkrijgt.

de carver oogt leuk , maar 15K is ook wel weer meteen bizar geprijsd. Dat is in mijn optiek ook veel en veel te duur voor stadsmobiliteit. van amsterdam een dagje winkelen in een andere stad kan met dat apparaat al niet. mee in de trein kan hij ook niet. dus veel verder als een keer rondje om de kerk kom je in een grote stad ook niet met dat ding.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-12 13:32
trekker over gehaald, NCE Pro gekocht. Qua rijgedrag enorm chill, groot genoeg voor 192cm en ik kan eventueel wat verder achterop het zadel gaan zitten, dat zit niet gek.

USP's die me hebben laten kopen waren cruise control, range en rijgedrag. 2 accus geven in de zomer "zeker" 130km aldus de verkoper (die dat zegt aldus klantenreviews) en aldus @Walrave zelfs 140km echte range. Benieuwd of ik misschien meer aardappelen heb gegeten en dat gewicht een issue gaat zijn, we zullen het in ieder geval zien. In de winter ga ik in ieder geval geen 100km ritten maken dus dat is prima zo.

Tevens past er een volledige helm in de buddy met 2 accus, dat is echt mooi meegenomen. Scherm is mooi leesbaar, knoppen wen je snel aan en ondanks het gebrek aan een achteruitknop (R) heb ik het gevoel dat de motor meewerkt als je de brommer achteruit duwt. De verkoper zei ook dat de brommer zelfs (al zij het heel minimaal) recupereert, ik vond juist dat ie lekker lang uitrolde maar misschien ligt dat aan standje 3 of standje 2.

Levertijd is waarschijnlijk 3 weken, dus de eerste echte gebruikerservaringen kan ik pas delen over een tijdje. Ben in ieder geval van plan om er direct lekker veel op te rijden.

Vraag aan alle buitenstallers, is een scooter/motorhoes voldoende of is dat ook voor roest niet al te best?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
pannekoek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:32:

Vraag aan alle buitenstallers, is een scooter/motorhoes voldoende of is dat ook voor roest niet al te best?
Buiten is sowieso slecht, beter rij je 'm door de voordeur naar binnen en stal je 'm in de woonkamer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• pannekoek
koevlaas2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Buiten is sowieso slecht, beter rij je 'm door de voordeur naar binnen en stal je 'm in de woonkamer.
ik zal even met moeder de vrouw overleggen hoe die daar over denkt, ik kom zo bij je terug. Als ik niet meer reageer dan weet je dat er ergens een NCE pro opgehaald moet worden. Je komt er wel uit!

• koevlaas2
pannekoek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

ik zal even met moeder de vrouw overleggen hoe die daar over denkt, ik kom zo bij je terug. Als ik niet meer reageer dan weet je dat er ergens een NCE pro opgehaald moet worden. Je komt er wel uit!
Ik eruit of de scooter denk ik....
Ik heb overigens serieus mijn scooter in de woonkamer gehad, maar ik woon nogal groot.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 25-10-2023 18:59 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
/off-topic.
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:37:
de twizy is mislukt door renault belachelijke accu huur systeem. om een twizy accu pakket te huren betaalde je destijds 75 euro in de maand. veel en veel te veel voor wat je ervoor terugkrijgt.
Veel en veel en veel te duur? Wat is dan wel ok? 3 euro per maand is wel ok? Of misschien de prijs van een McDonalds… 10 euro dan. Of de Twizy 5000 euro duurder maken omwille van een betaalde batterij? Het is niet ideaal dat je de batterij moest huren, maar als mobiliteitsoplossing is dit een schijntje. Dit gebruik je natuurlijk niet op het platteland of in buitengebied, maar in Parijs, Berlijn of Rome. 75-80 euro is wat een metro abonnement kost per maand in Parijs, maar met een Twizy hoef je niet als een sardien in een blik, kan je gemakkelijk door het verkeer, en door-to-door. Een swapfiets (elektrisch) huren is ook al 75 euro per maand. Als een Twizy een goede fit is voor je gebruik, dan betaal je dat in een grote stad. Waar de salarissen hoger zijn, en er ook meer ruimte is voor experimentele mobiliteit zoals dit
de carver oogt leuk , maar 15K is ook wel weer meteen bizar geprijsd. Dat is in mijn optiek ook veel en veel te duur voor stadsmobiliteit. van amsterdam een dagje winkelen in een andere stad kan met dat apparaat al niet. mee in de trein kan hij ook niet. dus veel verder als een keer rondje om de kerk kom je in een grote stad ook niet met dat ding.
“Bizar” dan nog wel? Wat mag die wel kosten? 500 euro? 2500 euro? Ter referentie, de gemiddelde speed pedelec (een fiets met een primitieve hubmotor) begint rond de 6000? Je kan gemakkelijk 8000-9000 euro neerleggen voor een speed pedelec.

Heb je de carver eens bekeken? Articulerende ophanging (kantelt zoals een motorfiets maar dan op drie wielen), koetswerk, cockpit, 3 wielen. Een elektrische bmw c-evolution had een prijs van rond de 15k. En die zie je in Parijs, om opnieuw dat voorbeeld te nemen, overal.

En een carver is dan ook nog eens een zeer laag volume product. Hoeveel zouden ze er per maand verkopen. 20? Als speelgoed voor een verveelde tandarts ergens? Ik vind 15k helemaal niet bizar.

En trouwens, je hebt het over ‘stadsmobiliteit’ (ik ook trouwens) en in dezelfde zin over een ritje van Amsterdam naar een omliggend dorp. Dat is dus geen stadsmobiliteit. Dit soort voertuigen blijft gewoon in grote metropolen, en komt daar niet uit. Wie in London, Madrid of Praag woont, blijft daar meestal ook in, inclusief scooters, fietsen en Twizy’s. En neemt dan de auto/trein om buiten de stad te gaan.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:19
pannekoek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:32:
trekker over gehaald, NCE Pro gekocht. Qua rijgedrag enorm chill, groot genoeg voor 192cm en ik kan eventueel wat verder achterop het zadel gaan zitten, dat zit niet gek.

USP's die me hebben laten kopen waren cruise control, range en rijgedrag. 2 accus geven in de zomer "zeker" 130km aldus de verkoper (die dat zegt aldus klantenreviews) en aldus @Walrave zelfs 140km echte range. Benieuwd of ik misschien meer aardappelen heb gegeten en dat gewicht een issue gaat zijn, we zullen het in ieder geval zien. In de winter ga ik in ieder geval geen 100km ritten maken dus dat is prima zo.

Tevens past er een volledige helm in de buddy met 2 accus, dat is echt mooi meegenomen. Scherm is mooi leesbaar, knoppen wen je snel aan en ondanks het gebrek aan een achteruitknop (R) heb ik het gevoel dat de motor meewerkt als je de brommer achteruit duwt. De verkoper zei ook dat de brommer zelfs (al zij het heel minimaal) recupereert, ik vond juist dat ie lekker lang uitrolde maar misschien ligt dat aan standje 3 of standje 2.

Levertijd is waarschijnlijk 3 weken, dus de eerste echte gebruikerservaringen kan ik pas delen over een tijdje. Ben in ieder geval van plan om er direct lekker veel op te rijden.

Hier met 1.88m ook tevreden over het rijgedrag van de NCE Pro. Mijn woon-werk rit van 26km verbruikt 18-20% aan capaciteit van twee accu's, met windscherm.

Al heeft het windscherm nu de spiegelhouder/moer van het stuur afgebroken... dat is wel minder. Garantie aanvraag loopt..

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:08
<weggehaald na lezen topicwaarschuwing>

[ Voor 94% gewijzigd door zjeeraar84 op 26-10-2023 09:57 ]

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:51
Patrick4 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Hier met 1.88m ook tevreden over het rijgedrag van de NCE Pro. Mijn woon-werk rit van 26km verbruikt 18-20% aan capaciteit van twee accu's, met windscherm.

Al heeft het windscherm nu de spiegelhouder/moer van het stuur afgebroken... dat is wel minder. Garantie aanvraag loopt..
Was dat met de spiegelhouder gewoon bij normaal gebruik en door de wind vericht? Ik neem aan dat het een NCE windscherm model was toch? Ik zit een windscherm te overwegen voor mijn NCE Pro dus ben benieuwd of er iets is met de design.

Ook misschien een vraag voor NCE/NCE Pro rijders. Wat voor beenkleed gebruik je als je een gebruikt? Ik denk aan deze R177PRO (een van de Tucano Urbano Thermoscud versies) maar weet niet of die zal passen.

• TCMR
  • Nu online
Patrick4 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:55:
[...]
Hier met 1.88m ook tevreden over het rijgedrag van de NCE Pro.
Ik vind het ook nog eens een mooi vormgegeven machine. En met 1,90m zou het voor mij een veel betere keuze zijn dan een CUx. Probleem is: NCE Pro is echt een grote scooter. Die CUx is juist zo geinig klein, die til je gewoon over de drempel, zet 'm ergens weg in een hoekje.
Maar als ik echt een e-scooter nodig zou hebben, zou ik de IVA NCE Pro zeker overwegen. Maareh... ik dacht dat er ook een motor-uitvoering was? Alleen 45km/u?

• Walrave
Ja er is de NCE S https://www.ivamobility.com/iva-nce-s-matzwart.html met 90 km/h top snelheid en een 6.6kW motor. Die lijkt voor de rest de zelfde te zijn als de NCE en NCE Pro.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-12 20:32
Aidix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:53:
[...]

Het probleem is niet zozeer ruimte of capaciteit voor het accupakket maar het gegeven dat een fiets, scooter of motor een aerodynamische ramp op wielen is als er een persoon op zit. Je moet van zeer goede huize komen om als 'fullsize' motorfiets een verbruik van 1:30 of beter te scoren bij gemengd gebruik. Vergelijk dat eens met kleine auto's die makkelijk 1:20 halen en veel zwaarder zijn. In verhouding tot een auto moet je dus onevenredig veel meer brandstof meenemen.
Mijn twee 350cc 1 pitter klassiekers (oudste is uit '53) lopen met groot gemak tussen de 1 op 35 en 1 op 40. Icm de 19 liter tank vergeet je soms dat er zoiets bestaat als tanken.

Moderne motoren worden gebouwd op fildercinfertjes en dan is pk het belangrijkste cijfers schijnbaar.

• Wayneheadx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik zie hier heel veel mensen praten over echte motorscooters.
Maar hebben jullie ook weleens gekeken naar scooters met het uiterlijk van een motor?
Oftewel gewoon 25km/h en 45km/h modellen die de looks en feel hebben van een "motor" of "chopper".

Niet echt natuurlijk, maar komt in de buurt.
Ook wel "E-Chopper" genoemd. Heeft een erg hoog recreatie en fun gehalte. Zeker qua rijervaring echt super leuk en fijne zithouding.

Tegenwoordig zijn hier ook al veel verschillende modellen in te verkrijgen en een erg leuk alternatief voor de normale e-scooter.

Knip

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 26-10-2023 22:53 . Reden: Reclame maken voor je eigen bedrijf is echt een non-no ]

• TCMR
  • Nu online
Wayneheadx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:37:
Maar hebben jullie ook weleens gekeken naar scooters met het uiterlijk van een motor?
Oftewel gewoon 25km/h en 45km/h modellen die de looks en feel hebben van een "motor" of "chopper".
Jazeker, maar die zijn super triest, eerlijk gezegd. Wie wil er nou op een lookalike-motor zitten die maar 45km/u gaat? Andersom is toch veel leuker? Tenzij je nog geen 18 bent, dan is het misschien nog wel leuk om mee naar school te gaan. Maar dan heb je (of je pa) voor je leeftijd wel serieus geld liggen.

Bromfietsen die op motoren lijken zijn er overigens genoeg, en komen hier volgens mij ook voorbij. Super Soco TS, TC etc.

• TCMR
  • Nu online
Ben even de topic een eindje aan het teruglezen. Ik kom even op dit punt van 1 okt van @Aidix:
Aidix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
ALs iemand die al veel scooters heeft gehad en graag onder de kappen rondneust vind ik dat de chinese merken nog een tamelijk hoog 'knutselgehalte' hebben.
Ik heb weinig verstand van e-scooters, maar knutselde toen ik 13 was wel aan benzinebrommers (o.a. Peugeots en Puch Maxi's) en heb ook af ten toe wel wat aan auto's gesleuteld.

Ik had niet al te hoge verwachtingen, maar schrok toch nog een beetje van de bouwkwaliteit van de CUx die ik hier nu heb staan. Ik heb 'm even helemaal uit elkaar getrokken om te zien hoe het allemaal werkt, en zodra de kappen eraf gaan is het idd. erg "Chinees". Alles zit maar een beetje ge-tiewrapped aan elkaar, veel hot-glue, nergens anti-seize. Slecht nagedacht over ophoping van vuil, op de achterbrug kon je zo een pond zand wegscheppen.
Deze CUx heeft nog geen 2K gelopen (was opa's 25km/u brommertje voor bij de stacaravan), maar ik vind toch aardig wat roestplekjes. Bijv. op de binnenpoten van de voorvork. Dat is gewoon bagger-chroom dus. Heb bij m'n mountainbikes nog nooit corrosie op de binnenpoten van m'n vork gehad (maar goed, dat was ook nooit chroom, en die vorken kosten ongeveer de helft van wat zo'n hele CUx nieuw kost...).

Duidelijk dat dit machientje, zoals ook de bedoeling is, alleen geschikt is voor een zomerdag. En al helemaal niet als "deel"-(lees: "huur")scooter, zoals hier in het topic ook al eens gemeld.

Het blijft moeilijk: iets dat fraai vormgegeven is, nog redelijk betaalbaar is, netjes in elkaar zit, en (dus) niet uit China komt...

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
TCMR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Jazeker, maar die zijn super triest, eerlijk gezegd. Wie wil er nou op een lookalike-motor zitten die maar 45km/u gaat? Andersom is toch veel leuker? Tenzij je nog geen 18 bent, dan is het misschien nog wel leuk om mee naar school te gaan. Maar dan heb je (of je pa) voor je leeftijd wel serieus geld liggen.

Bromfietsen die op motoren lijken zijn er overigens genoeg, en komen hier volgens mij ook voorbij. Super Soco TS, TC etc.
Inderdaad, ik had ook zo'n vraag gesteld een paar pagina's terug. Je ziet ze in Zuid Europa best wel vaak op toeristische bestemmingen. Ik vroeg me af waarom je ze hier niet vaker zag, maar ze zijn effectief vrij triest te noemen :+

Indien niet te duur (1000-1200 euro) zou ik 'm nog wel overwegen voor de grap, maar meer dan 2 keer per jaar komt 'ie vast niet buiten. :P

En blijkbaar zijn dat soort banden met een vlak/rechthoeking loopvlak ook niet ideaal voor het stuurgevoel.

Inderdaad meer een costa del sol ding voor dronken toeristen op de dijk

De soco TS/TC vind ik nog wel kunnen eigenlijk. Inderdaad, qua vorm een kleine motorfiets, maar dat geeft ook wel voordelen voor het packagen van de batterij. Maar je moet inderdaad je been erover zwiepen, ipv dat het een doorstap scooter is. Maar dat was een honda dax ook, of al die hipster retro 50cc motorfietsjes type MASH

[ Voor 12% gewijzigd door Amos_x op 27-10-2023 11:04 ]

Verwijderd

Amos_x schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:46:
/off-topic.

[...]

Veel en veel en veel te duur? Wat is dan wel ok? 3 euro per maand is wel ok? Of misschien de prijs van een McDonalds… 10 euro dan. Of de Twizy 5000 euro duurder maken omwille van een betaalde batterij? Het is niet ideaal dat je de batterij moest huren, maar als mobiliteitsoplossing is dit een schijntje. Dit gebruik je natuurlijk niet op het platteland of in buitengebied, maar in Parijs, Berlijn of Rome. 75-80 euro is wat een metro abonnement kost per maand in Parijs, maar met een Twizy hoef je niet als een sardien in een blik, kan je gemakkelijk door het verkeer, en door-to-door. Een swapfiets (elektrisch) huren is ook al 75 euro per maand. Als een Twizy een goede fit is voor je gebruik, dan betaal je dat in een grote stad. Waar de salarissen hoger zijn, en er ook meer ruimte is voor experimentele mobiliteit zoals dit

[...]

“Bizar” dan nog wel? Wat mag die wel kosten? 500 euro? 2500 euro? Ter referentie, de gemiddelde speed pedelec (een fiets met een primitieve hubmotor) begint rond de 6000? Je kan gemakkelijk 8000-9000 euro neerleggen voor een speed pedelec.

Heb je de carver eens bekeken? Articulerende ophanging (kantelt zoals een motorfiets maar dan op drie wielen), koetswerk, cockpit, 3 wielen. Een elektrische bmw c-evolution had een prijs van rond de 15k. En die zie je in Parijs, om opnieuw dat voorbeeld te nemen, overal.

En een carver is dan ook nog eens een zeer laag volume product. Hoeveel zouden ze er per maand verkopen. 20? Als speelgoed voor een verveelde tandarts ergens? Ik vind 15k helemaal niet bizar.

En trouwens, je hebt het over ‘stadsmobiliteit’ (ik ook trouwens) en in dezelfde zin over een ritje van Amsterdam naar een omliggend dorp. Dat is dus geen stadsmobiliteit. Dit soort voertuigen blijft gewoon in grote metropolen, en komt daar niet uit. Wie in London, Madrid of Praag woont, blijft daar meestal ook in, inclusief scooters, fietsen en Twizy’s. En neemt dan de auto/trein om buiten de stad te gaan.
Idd veel en veel te duur. een maandbedrag van 75 euro is 3 keer zoveel als je voor een kleine personenauto aan wegenbelasting betaalt. jouw neerbuigende opmerkingen over mcdonalds zal ik maar negeren, inhoudelijk heb je niet zo heel veel te melden ?

een maandabo voor de metro in barcelona kost 20 euro trouwens . een stadsfiets abo 50 euro. per jaar.

Met die twee abo's samen kom je voor minder op dezelfde plekken als met de te dure twizy, die je nergens parkeren kan. In de tien jaar dat ik in barcelona gewoond heb, heb ik dan ook nooit en te never een twizy gezien.

en gek dat je alle flitsende features van de carver noemt. Die maken hem peperduur maar bieden weinig extra's voor de basisfunctie, namelijk transport.

Verwijderd

TCMR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:12:
Ben even de topic een eindje aan het teruglezen. Ik kom even op dit punt van 1 okt van @Aidix:

[...]

Ik heb weinig verstand van e-scooters, maar knutselde toen ik 13 was wel aan benzinebrommers (o.a. Peugeots en Puch Maxi's) en heb ook af ten toe wel wat aan auto's gesleuteld.

Ik had niet al te hoge verwachtingen, maar schrok toch nog een beetje van de bouwkwaliteit van de CUx die ik hier nu heb staan. Ik heb 'm even helemaal uit elkaar getrokken om te zien hoe het allemaal werkt, en zodra de kappen eraf gaan is het idd. erg "Chinees". Alles zit maar een beetje ge-tiewrapped aan elkaar, veel hot-glue, nergens anti-seize. Slecht nagedacht over ophoping van vuil, op de achterbrug kon je zo een pond zand wegscheppen.
Deze CUx heeft nog geen 2K gelopen (was opa's 25km/u brommertje voor bij de stacaravan), maar ik vind toch aardig wat roestplekjes. Bijv. op de binnenpoten van de voorvork. Dat is gewoon bagger-chroom dus. Heb bij m'n mountainbikes nog nooit corrosie op de binnenpoten van m'n vork gehad (maar goed, dat was ook nooit chroom, en die vorken kosten ongeveer de helft van wat zo'n hele CUx nieuw kost...).

Duidelijk dat dit machientje, zoals ook de bedoeling is, alleen geschikt is voor een zomerdag. En al helemaal niet als "deel"-(lees: "huur")scooter, zoals hier in het topic ook al eens gemeld.

Het blijft moeilijk: iets dat fraai vormgegeven is, nog redelijk betaalbaar is, netjes in elkaar zit, en (dus) niet uit China komt...
Daarom rijd ik een govecs. die zijn tweedehands vaak beter dan die chinese meuk nieuw

• TCMR
  • Nu online
Amos_x schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
En blijkbaar zijn dat soort banden met een vlak/rechthoeking loopvlak ook niet ideaal voor het stuurgevoel.
Ik heb die dingen nooit gesnapt, totdat ik bedacht (of zag?) dat ze waarschijnlijk ontworpen zijn voor op de golfbaan. Het is in wezen een (poor man's?) golfcart met twee wielen. Daarom die achterlijke banden met dat brede loopvlak. De tas zet je dan op de voetenplank. Die is daarom zo achterlijk groot. Ze gaan ook heel erg langzaam, volgens mij < 25km/u. Kan zijn dat ik dit gedroomd heb... :z
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Daarom rijd ik een govecs. die zijn tweedehands vaak beter dan die chinese meuk nieuw
Ik geloof het graag, zeker gezien de lovende berichten in deze topic. Die riemaandrijving lijkt me dan iets minder, en verder zijn ze werkelijk spuuglelijk. Dus, Govecs: ontwerp iets moois!

Verwijderd

TCMR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Ik heb die dingen nooit gesnapt, totdat ik bedacht (of zag?) dat ze waarschijnlijk ontworpen zijn voor op de golfbaan. Het is in wezen een (poor man's?) golfcart met twee wielen. Daarom die achterlijke banden met dat brede loopvlak. De tas zet je dan op de voetenplank. Die is daarom zo achterlijk groot. Ze gaan ook heel erg langzaam, volgens mij < 25km/u. Kan zijn dat ik dit gedroomd heb... :z

[...]

Ik geloof het graag, zeker gezien de lovende berichten in deze topic. Die riemaandrijving lijkt me dan iets minder, en verder zijn ze werkelijk spuuglelijk. Dus, Govecs: ontwerp iets moois!
de emax 110 en de vectrix vx2 delen hetzelfde frame , maar hebben iets andere kappen.
Al kan je wel zien dat het design van tig jaar terug is.

Maar voor dagelijks gebruik heb ik liever iets dat heel blijft en minder mooi is , dan iets wat er heel flitsend uitziet en na een jaar aan alle kanten onder je achterwerk uit roest of je laat staan met een defecte accu.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

de emax 110 en de vectrix vx2 delen hetzelfde frame , maar hebben iets andere kappen.

Maar voor dagelijks gebruik heb ik liever iets dat heel blijft en minder mooi is , dan iets wat er heel flitsend uitziet en na een jaar aan alle kanten onder je achterwerk uit roest of je laat staan met een defecte accu.
Een Govecs is wel degelijk ja, maar met die riemaandrijving en die slappe, enkele achtervering ben ik toch echt niet blij.
En de originele lood accu’s zullen er toch niet meer in zitten.

Ander nadeel vind ik de zithouding, de afstand tussen zadel en treeplank is te kort waardoor ik het niet lekker vind zitten. Een generieke china kloon (Novox C50 in mijn geval) zit tegen verwachting in beter.

• TCMR
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Dat zeker! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnZee0FKtRTfB1RdXgnNt4hOxTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sGALOEtwuc206X6cDiMtJ8M3.jpg?f=user_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
@TCMR
Ah, de Govecs eSchwalbe naar de klassieke DDR Schwalbe!
Ik vind ‘m zelf wel grappig eigenlijk. :P

Jouw foto toont nog de versie met riemaandrijving maar gelukkig is de ‘updated’ versie van september dit jaar van een hubmotor voorzien:
Govecs updated eSchwalbe met hubmotor

Doet helaas wel afbreuk aan de klassieke looks door het verdwijnen van de spaakwielen maar zou zelf nooit meer voor een riemaandrijving gaan dus vind het een goede keuze.

Vreemd genoeg laten ze op de website ook nog foto’s zien waar de versie met riemaandrijving wordt getoond:
Govecs eSchwalbe met riemaandrijving
Beetje slordig dat ze dat nog niet hebben bijgewerkt.

• TCMR
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:47:
@TCMR
Ik vind ‘m zelf wel grappig eigenlijk. :P
Zeker leuk. Als on-off, als grap te lanceren op 1 april. Maar wie zit er in godesnaam te wachten op zo'n lomp oost-Duits retro-ding?

We hadden zojuist in dit topic geleerd dat voor de beste actieradius e-scooters licht en aerodynamisch moeten zijn, en dan komt de fabrikant van de meest betrouwbare e-scooters met zoiets aan...

Verwijderd

Vliegvlug schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:36:
[...]

Een Govecs is wel degelijk ja, maar met die riemaandrijving en die slappe, enkele achtervering ben ik toch echt niet blij.
En de originele lood accu’s zullen er toch niet meer in zitten.

Ander nadeel vind ik de zithouding, de afstand tussen zadel en treeplank is te kort waardoor ik het niet lekker vind zitten. Een generieke china kloon (Novox C50 in mijn geval) zit tegen verwachting in beter.
Nee ik rijd met een 4KW pakket van 24S samsung SDI cellen.

en dan ook niet de schwalbe maar een go 3.4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btMCfWyU9yzU3EHnQA_ahRUrUrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzBPSXTOlldnJ4y22PTkB3ch.jpg?f=fotoalbum_large

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
Was een tijdje op zoek naar een elektrische scooter om een woon-werk afstand af te leggen van 17-20 km enkel. Heb nu sinds vorige week een senzo balance die een 48 volt 500w motor heeft met een 48 volt batterij. Afstand kan ik van 100% tot 25% heen en terug overbruggen merk ik met wat tegenwind en rijden over stukken ongeharde grond in bossen. Wil rijbanen binnen de bebouwde kok zoveel vermijden. Ik merk alleen dat ik de 45km/uur heel moeilijk raak. Blijft op zijn top tuzsen 38-41 vast. En de acceleratie is niet echt top om tenminste op snelheid te komen. Raakt snel innde 30km/h, maar dan van 30 naar 41 duurt echt tergend lang. Heel irritant als ik niet op de fietspad kan en de rijbaan moet nemen. Zit nu te denken om het te retourneren en een 200 euro verlies voor lief te nemen op 1500 euro vanwege wat gemaakte kilometers. Om dan even door te sparen voor een veel betere. Budget hopelijk 2.5k

Iemand die een goeie aanraad die wel zonder moeite 45km/h kan raken voor iemand die 90 kilo weegt met een beetje tegenwind?

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik kan van mijn eigen scooter (Horwin SK1) zeggen dat deze zijn snelheid zeer goed vasthoudt bij brugop + wind tegen. Naarmate de accu leger raakt zakt de top wel van 52 naar 45 maar wind heeft er nauwelijks invloed op. De snelheid hangt min of meer vast aan het accupercentage. Acceleratie blijft ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Aidix op 31-10-2023 10:48 ]

• blackshelve
Aidix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:46:
Ik kan van mijn eigen scooter (Horwin SK1) zeggen dat deze zijn snelheid zeer goed vasthoudt bij brugop + wind tegen. Naarmate de accu leger raakt zakt de top wel van 52 naar 45 maar wind heeft er nauwelijks invloed op. De snelheid hangt min of meer vast aan het accupercentage. Acceleratie blijft ook goed.
Dat klinkt zeer goed. Ik zal de Horwin SK1 spoedig eens uitproberen.

• supersoco80
blackshelve schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:27:
Was een tijdje op zoek naar een elektrische scooter om een woon-werk afstand af te leggen van 17-20 km enkel. Heb nu sinds vorige week een senzo balance die een 48 volt 500w motor heeft met een 48 volt batterij. Afstand kan ik van 100% tot 25% heen en terug overbruggen merk ik met wat tegenwind en rijden over stukken ongeharde grond in bossen. Wil rijbanen binnen de bebouwde kok zoveel vermijden. Ik merk alleen dat ik de 45km/uur heel moeilijk raak. Blijft op zijn top tuzsen 38-41 vast. En de acceleratie is niet echt top om tenminste op snelheid te komen. Raakt snel innde 30km/h, maar dan van 30 naar 41 duurt echt tergend lang. Heel irritant als ik niet op de fietspad kan en de rijbaan moet nemen. Zit nu te denken om het te retourneren en een 200 euro verlies voor lief te nemen op 1500 euro vanwege wat gemaakte kilometers. Om dan even door te sparen voor een veel betere. Budget hopelijk 2.5k

Iemand die een goeie aanraad die wel zonder moeite 45km/h kan raken voor iemand die 90 kilo weegt met een beetje tegenwind?
Als je nu al maar 25% overhoudt zou ik zelf het bereik echt te klein vinden. Wat als je een keer vergeet je banden op te pompen en/of als het kouder wordt en/of als je een klein ommetje langs de winkel wilt maken en/of als de bospaden modderiger worden.

Ik ben ook wat groter en zwaarder (2,0m, 96 kg). Woon-werk: 20km enkele reis.

Zelf vond ik de Horwin onprettig sturen en verloor hij bij mij veel snelheid (~45% acculading uit mijn hoofd) tegen een flauwe heuvel op.

Ik heb een Super Soco CPX gekocht en ik ben daar erg tevreden over. Ik pas er heel goed en comfortabel op, het bereik is meer dan voldoende (op en neer = 40% accu over bij 1 accu, inclusief best wat hoogtemeters, ook bij deze temperaturen). De snelheid zakt ook pas terug als je onder de 20% komt ofzo (en daar kom ik eigenlijk nooit). Tot die tijd rijdt hij 48/49 gps kilometers, daarmee rij je comfortabel op de weg tussen de auto's. IN de 12.000km tot nu toe is de accu niet merkbaar achteruit gegaan.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Wanneer heb je die Horwin getest? De mijne is van dit jaar en is anders qua controller, hij gaat met de begrenzer eraf ook niet zo snel als de oude series. Zonder begrenzer is nu 53km/h met volle accu. Scheelt maar een paar km/h.

• supersoco80
Aidix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:11:
Wanneer heb je die Horwin getest? De mijne is van dit jaar en is anders qua controller, hij gaat met de begrenzer eraf ook niet zo snel als de oude series. Zonder begrenzer is nu 53km/h met volle accu. Scheelt maar een paar km/h.
Ongeveer 1,5 jaar geleden. Maar zelfs met betere prestaties zou ik de voorkeur geven aan de CPX, die stuurt veel beter (de Horen stuurt alsof de voorvork erg onderuit staat) en is voor mij comfortabeler.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-12 22:38

Je trekt langzaam op vanwege de 500Watt motor, ik zou naar 3000Watt kijken.
En de snelheid zakt in bij legere accu door de 48V accu. Ik zou naar minimaal 60 volt kijken

Ik heb dezelfde ervaring als jij, maar dan met een Segway B110S (48v 800Watt). Die heb ik ingeruild voor een Super Soco CPX

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-12 23:37
Ik rij naar volle tevredenheid met een E-Max het enige wat me mateloos stoort zijn de serieus onder bemeten remmen.

Is er hier iemand die een upgrade heeft gedaan aan de met name achterrem?

• justinb81
@o.dam
Ik heb wat plaatjes gezocht van de e-max, maar wat ik vind ziet er prima uit? Je kan soms wel kitjes vinden op AliExpress om grotere schijven te monteren, en als je de montage gaten van de huidige remzuiger opmeet kan je ook wel remklauwen vinden met meer zuigers/remoppervlak.

Maar... omdat je specifiek de achterrem noemt... Je weet dat je vooral met je voorrem moet remmen op motoren/scooters? Omdat de achterrem niet veel doet of snel blokkeert door het verschuiven van het gewicht naar voren tijdens het remmen? Het eerste wat je leert bij motorrijles is dat je je voorrem moet gebruiken in tegenstelling tot op een fiets.

Verwijderd

o.dam schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:17:
Ik rij naar volle tevredenheid met een E-Max het enige wat me mateloos stoort zijn de serieus onder bemeten remmen.

Is er hier iemand die een upgrade heeft gedaan aan de met name achterrem?
de govecs en emax remmen willen nog wel eens last hebben van vastzittende zuigers. dan knijp je je helemaal suf voor een beetje remkracht. Bij goed werkende remmen is het bij deze scooters geen enkel probleem om zowel voor als achter het hele wiel te blokkeren. remkracht voldoende lijkt me

• koevlaas2

500W motor of bedoel je 1500W ? Mijn Emco kan ik 1 van de 2 motoren uitschakelen en met 1 motor van 800W is het een enorme slak.

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
koevlaas2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:23:
[...]
500W motor of bedoel je 1500W ? Mijn Emco kan ik 1 van de 2 motoren uitschakelen en met 1 motor van 800W is het een enorme slak.
Ik dacht ook aan een tikfout maar het blijkt inderdaad 500W... De accu heeft een capaciteit van 960Wh. Dit zijn meer specs van een elektrische fiets met trapondersteuning.

• blackshelve
koevlaas2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:23:
[...]

De senzo balance heeft een 500 watt 48 volt motor. Had wel de accu upgrade erbij gekregen, 1536 Wh, maar het was inderdaad echt een slak. Max haalde ik alleen 41km/h.

[ Voor 15% gewijzigd door blackshelve op 07-11-2023 23:00 ]

• sikkwittet
  • Laatst online: 15-12 12:05
blackshelve schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:57:
[...]

De senzo balance heeft een 500 watt 48 volt motor. Had wel de accu upgrade erbij gekregen, 1536 Wh, maar het was inderdaad echt een slak. Max haalde ik alleen 41km/h.
Dat is echt gevaarlijk langzaam.

Als mijn segway s125 tijdje buiten heeft gestaan in kou en batterij is onder de 50%.
Dan gaat ie ook langzamer dan normaal naar zijn max snelheid. Iedereen achter je kan erg ongeduldig worden dan en gekke capriolen uithalen.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12 22:50

Shabbaman

Got love?

@blackshelve 41 op de teller of 41 op gps?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• blackshelve
Op de teller. Op gps waarschijnlijk nog lager dan?

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12 22:50

Shabbaman

Got love?

blackshelve schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:32:
[...]

Op de teller. Op gps waarschijnlijk nog lager dan?
Nou ja, daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Je zou eens een stukje kunnen rijden met je telefoon er (handsfree natuurlijk) bij.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• wattan
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-11-2023
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar kennis over NFC kaarten. Ik heb twee Segway B110S scooters die we willen gaan verhuren hier in Spanje. Er zijn twee kaarten bijgeleverd, en de kans dat iemand zo'n kaart een keer kwijtraakt is natuurlijk groot. Kun je deze kaarten klonen? En hoe zou ik dan te werk moeten gaan?

• justinb81
wattan schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar kennis over NFC kaarten. Ik heb twee Segway B110S scooters die we willen gaan verhuren hier in Spanje. Er zijn twee kaarten bijgeleverd, en de kans dat iemand zo'n kaart een keer kwijtraakt is natuurlijk groot. Kun je deze kaarten klonen? En hoe zou ik dan te werk moeten gaan?
Ik heb de NFC kaart van de B110S gecloned naar een Sleutelhanger model NFC met een USB NFC reader doormiddel van de encryption keys uit te lezen en naar de sleutelhanger te schrijven (Kali Linux) maar het schijnt ook met een Android telefoon te kunnen als die NFC functionaliteit heeft.

• wattan
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-11-2023
justinb81 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb de NFC kaart van de B110S gecloned naar een Sleutelhanger model NFC met een USB NFC reader doormiddel van de encryption keys uit te lezen en naar de sleutelhanger te schrijven (Kali Linux) maar het schijnt ook met een Android telefoon te kunnen als die NFC functionaliteit heeft.
Oké, het moet dus redelijk simpel zijn. Ik ga het proberen, thanks!

• BokkieAndijk
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Hoi iedereen,
Ik heb een in nieuwstaat verkerende Sym E-virid uit 2014 gekocht waarvan helaas wel de accu ontbreekt. Nu voorzie ik geregeld E-bike accu's van nieuwe cellen en wil ik graag een accu voor deze scooter bouwen. De kabel die naar de accu zou moeten gaan heeft een dikke negatieve en een dikke positieve draad alsmede 5 dunnere draadjes. Kan iemand mij vertellen waar de dunne draadjes heen zouden moeten gaan? Ik kan er online helaas niets over vinden. Ik denk er aan om een 13S 20P in in L vorm te bouwen. Welke BMS kan ik het beste gebruiken?
Gr, Bokkie

• pannekoek
pannekoek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

EDIT: Watik nog vergat te zeggen is dat ik 1) een uur lang proefrit mag maken, dus dat ga ik nog doen met die silence en 2) dat Silence met een inruilactie komt vanuit de Spaanse overheid á €1000,- dus dat betekent even een verrotte, rollende brandstofbrommer van marktplaats halen mocht je hier gebruik van willen maken.
https://www.scootercentru...ilkorting-op-een-silence/

Hij is er. Geen idee of dit ook voor andere dealers geldt (lijkt me wel). Fun fact, je mag zelfs een fiets inleveren. Dus op marktplaats een stationsfiets voor 25 eu scoren en 1000 eu korting op je Silence.

Ik heb geen affiliatie met Scootercentrum Reeuwijk overigens haha. Heb er zelf enkel laatst een IVA NCE Pro gekocht.

• supersoco80
pannekoek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:44:
[...]

https://www.scootercentru...ilkorting-op-een-silence/

Hij is er. Geen idee of dit ook voor andere dealers geldt (lijkt me wel). Fun fact, je mag zelfs een fiets inleveren. Dus op marktplaats een stationsfiets voor 25 eu scoren en 1000 eu korting op je Silence.

Ik heb geen affiliatie met Scootercentrum Reeuwijk overigens haha. Heb er zelf enkel laatst een IVA NCE Pro gekocht.
Blijft een hele hoop geld. Volgens mij kan er ook geen fatsoenlijk kuipruitje op?

• pannekoek
supersoco80 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:11:
[...]

Blijft een hele hoop geld. Volgens mij kan er ook geen fatsoenlijk kuipruitje op?
Hoop geld voor wat? de S01 heeft een ruitje, de S02 geloof ik niet inderdaad. Of bedoelde je de NCE?

• supersoco80
pannekoek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:41:
[...]

Hoop geld voor wat? de S01 heeft een ruitje, de S02 geloof ik niet inderdaad. Of bedoelde je de NCE?
De S01 en S02 zijn beiden stevig aan de prijs. Dat ruitje op de S01 gaat echt nergens tegen helpen.

Het ziet er veel mooier uit, zon klein ruitje, maar een fors scherm houdt je uit de wind (heerlijk stil!) En uit de regen.

• Walrave
De zelfde scooter onder de naam SEAT is een stuk goedkoper over de grens in Duitsland, hopelijk gaan Nederlandse SEAT dealers deze ook verkopen een keer: https://www.seat-mo.store...dunkelgrau-barcelona-grey

• pannekoek
Zo, vanmorgen de NCE Pro opgehaald en direct 40km erop gezet. Ongeveer 25 procent verbruikt op beide accu's maar ik moet de app nog even installeren om de ritten uit te lezen en te kijken hoe het precies zit.

Als ik het goed heb gelezen is het gebruikelijk dat de accu's beter worden naar mate ze een aantal keer zijn gebruikt?

Ik ben in ieder geval enorm tevreden (op basis van 1 ritje dan), de banden rook ik zo snel mogelijk op om er Michelin Citygrips onder te laten zetten. De dealer zei al dat de banden niet heel best zijn maar dat hij ze direct weg gooit als ik de banden bij aanvang zou laten vervangen en dat vind ik zonde. Dan maar 5000km voorzichtig door de bocht ;-)

Indien gewenst kan ik graag vragen beantwoorden en zal een lange termijn review tikken over 1000km

• supersoco80
pannekoek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:19:
Zo, vanmorgen de NCE Pro opgehaald en direct 40km erop gezet. Ongeveer 25 procent verbruikt op beide accu's maar ik moet de app nog even installeren om de ritten uit te lezen en te kijken hoe het precies zit.

Als ik het goed heb gelezen is het gebruikelijk dat de accu's beter worden naar mate ze een aantal keer zijn gebruikt?

Ik ben in ieder geval enorm tevreden (op basis van 1 ritje dan), de banden rook ik zo snel mogelijk op om er Michelin Citygrips onder te laten zetten. De dealer zei al dat de banden niet heel best zijn maar dat hij ze direct weg gooit als ik de banden bij aanvang zou laten vervangen en dat vind ik zonde. Dan maar 5000km voorzichtig door de bocht ;-)

Indien gewenst kan ik graag vragen beantwoorden en zal een lange termijn review tikken over 1000km
gefeliciteerd!
Qua banden: Ik vond de standaardbaden op mijn Super Soco verrassend meevallen, alleen bij erg sportfief rijden op erg warme dagen gingen ze een beetje 'smeren'. Toen de achterband op was heb ik, omdat je dat overal leest, de michelin citygrip laten monteren. Die lijkt iets kleiner, maar ik zit meer met het profiel: Zeker als ik iemand achterop heb veroorzaakt dat profiel trillingen/geluid. Als deze op is ga ik wel naar een ander merk/type kijken. Misschien iets om nee te nemen in je keuze.

• pannekoek
supersoco80 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:22:
[...]

gefeliciteerd!
Qua banden: Ik vond de standaardbaden op mijn Super Soco verrassend meevallen, alleen bij erg sportfief rijden op erg warme dagen gingen ze een beetje 'smeren'. Toen de achterband op was heb ik, omdat je dat overal leest, de michelin citygrip laten monteren. Die lijkt iets kleiner, maar ik zit meer met het profiel: Zeker als ik iemand achterop heb veroorzaakt dat profiel trillingen/geluid. Als deze op is ga ik wel naar een ander merk/type kijken. Misschien iets om nee te nemen in je keuze.
Dank, ik hoor ook veel over Heidenau K nogwats. Die zou ook nog kunnen. Ik had vandaag wel even een "noodstop" gedaan en toen slipte het achterwiel, gelukkig heb ik wel zo'n CBS achtig systeem dus voor remt ie gewoon door als het goed is. Geen idee of Michelins dit niet hadden gehad.

Verder werd er gezegd dat de app niet "sexy" zou zijn maar ik vind hem op eerste opzicht eigenlijk erg netjes eruit zien.

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12 14:35

OlafBso

Eindelijk klaar

pannekoek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:31:
[...]

Dank, ik hoor ook veel over Heidenau K nogwats. Die zou ook nog kunnen. Ik had vandaag wel even een "noodstop" gedaan en toen slipte het achterwiel, gelukkig heb ik wel zo'n CBS achtig systeem dus voor remt ie gewoon door als het goed is. Geen idee of Michelins dit niet hadden gehad.

Verder werd er gezegd dat de app niet "sexy" zou zijn maar ik vind hem op eerste opzicht eigenlijk erg netjes eruit zien.
Leuk dat je ook een NCE PRO hebt gekocht. Ik heb 1 accu. Brengt me ver genoeg. Hopelijk komt snel de software zodat ik hem naar de betere snelheid kan laten zetten. Banden vind ik eigenlijk prima. App doet het al een tijd niet meer, maar gebruik ik niet. Sleutel is prima. Alarm werkt ook prima. Veel plezier er mee.

IVA NCE PROlaf

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-12 22:23
Vraagje voor degenen die hun scooter buiten laat: nemen jullie de accu ‘s avonds naar binnen? Om op te laten en wellicht voor het bereik en batterijgezonheid?

Overigens zag ik eerder een discussie over de nominale en piekvermogen. Zat dat even op te zoeken. Niu vermeldt wel de nominale en piekvermogen. Niet alle andere merken doen dat. Lvneng (iva e-go scooters?) die geeft bijv 2020-3000 watt aan bij hun 5 model. Zou dat de e-go s5 zijn?

https://www.lvnmoto.com/P...-Electric-motorcycle.html

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ja ik houd hem binnen, niet omdat dat beter voor de accu is maar omdat een warme accu meer capaciteit heeft.

Verwijderd

OlafBso schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:26:
[...]

Leuk dat je ook een NCE PRO hebt gekocht. Ik heb 1 accu. Brengt me ver genoeg. Hopelijk komt snel de software zodat ik hem naar de betere snelheid kan laten zetten. Banden vind ik eigenlijk prima. App doet het al een tijd niet meer, maar gebruik ik niet. Sleutel is prima. Alarm werkt ook prima. Veel plezier er mee.
Is er ook een reden dat de app niet meer werkt?

• Patrick4
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:18:
[...]

Bij mij is de NCE in 6 maanden tijd 1x onbereikbaar geweest via 4G. Via Bluetooth werkte nog wel maar daar heb je niets aan voor GPS localisering.

Ik heb toen beide accu’s even losgehaald en het werkte weer.

App werkt inderdaad prima. Alleen jammer dat de navigatie functie zich beperkt tot een kaart op het scherm van je telefoon. Ik had gehoopt dat die geprojecteerd kon worden op de display van de scooter.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:18:
[...]

Geen idee werkelijk. Op een dag deed hij het niet meer. Vraagt nu om een accountnummer wat ik nooit heb gekregen...

IVA NCE PROlaf

Verwijderd

OlafBso schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:53:
[...]

Geen idee werkelijk. Op een dag deed hij het niet meer. Vraagt nu om een accountnummer wat ik nooit heb gekregen...
Dat is jammer, breng dan geen app uit. Voor die prijs mag hij wel "compleet" blijven vind ikzelf. Maar dat vind ik ook van de bandjes, heb een benzine scooter gereden en de standaard bandjes waren zo glibberig op elke verflijn of put deksel.

Ben nog steeds zoekende naar het juiste model voor mij. Neem al dit soort probleempjes wel mee in mn overweging

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:13:
[...]

Dat is jammer, breng dan geen app uit. Voor die prijs mag hij wel "compleet" blijven vind ikzelf. Maar dat vind ik ook van de bandjes, heb een benzine scooter gereden en de standaard bandjes waren zo glibberig op elke verflijn of put deksel.

Ben nog steeds zoekende naar het juiste model voor mij. Neem al dit soort probleempjes wel mee in mn overweging
De bandjes zijn dan best weer okay. Ik wilde er eigenlijk gelijk Heidenau K-banden onder laten leggen, maar het rijdt prima tot nu. Ik ga niet plat in de bochten liggen of zo, maar de grip is nu nog goed. Alleen tegen natte herfstbladeren in een bocht helpt geen band tegen..

Ja, die app moet worden uitgezocht. Neem aan dat ze die verloren maanden er bij zetten na een jaar..

IVA NCE PROlaf

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

OlafBso schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:17:
[...]

De bandjes zijn dan best weer okay. Ik wilde er eigenlijk gelijk Heidenau K-banden onder laten leggen, maar het rijdt prima tot nu. Ik ga niet plat in de bochten liggen of zo, maar de grip is nu nog goed. Alleen tegen natte herfstbladeren in een bocht helpt geen band tegen..

Ja, die app moet worden uitgezocht. Neem aan dat ze die verloren maanden er bij zetten na een jaar..
Ter info: de app werkt weer!
Wat blijkt: het "account NUMBER" blijkt gewoon je e-mail adres te zijn.
Man, man, man .

IVA NCE PROlaf

• pannekoek
OlafBso schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
[...]

Ter info: de app werkt weer!
Wat blijkt: het "account NUMBER" blijkt gewoon je e-mail adres te zijn.
Man, man, man .
Grappig, maar goed om te weten. Ik kon trouwens gewoon koppelen met QR code onder het zadel.

• supersoco80
twkr18526 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:58:
Vraagje voor degenen die hun scooter buiten laat: nemen jullie de accu ‘s avonds naar binnen? Om op te laten en wellicht voor het bereik en batterijgezonheid?

Overigens zag ik eerder een discussie over de nominale en piekvermogen. Zat dat even op te zoeken. Niu vermeldt wel de nominale en piekvermogen. Niet alle andere merken doen dat. Lvneng (iva e-go scooters?) die geeft bijv 2020-3000 watt aan bij hun 5 model. Zou dat de e-go s5 zijn?

https://www.lvnmoto.com/P...-Electric-motorcycle.html
Ik vraag me af waarom deze accu's eigenlijk geen eigen verwarming hebben, zelfs DJI drones hebben dat.

Ik sleep hem wel af en toe naar binnen, of zoals vanmorgen: Ik kwam na een forse rit en heb hem de ochtend in de parkeerkelder eerst wat laten opwarmen voor ik in de lunch de lader aansloot.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

pannekoek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:12:
[...]

Grappig, maar goed om te weten. Ik kon trouwens gewoon koppelen met QR code onder het zadel.
Ja, dat werkte dus elke keer niet bij mij. Maar nu wel. Echt geen flauw benul wat er nou verkeerd ging.

IVA NCE PROlaf

• pannekoek
supersoco80 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:27:
[...]

Ik vraag me af waarom deze accu's eigenlijk geen eigen verwarming hebben, zelfs DJI drones hebben dat.

Ik sleep hem wel af en toe naar binnen, of zoals vanmorgen: Ik kwam na een forse rit en heb hem de ochtend in de parkeerkelder eerst wat laten opwarmen voor ik in de lunch de lader aansloot.
Is het slecht om een koude accu op te laden of wordt ie vanzelf warm en duurt het gewoon wat langer? Ik reed afgelopen lading 3x30 km met nog 30% over. De kms waren op de teller en niet GPS, maar met deze kou is 100km met dubbele accu wel haalbaar denk ik. NiCE!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Christiano007

Ich bin der champion

Voor mijn gevoel komt er het laatste jaar weinig nieuws op de markt qua elektrische scooter.

Wat zijn op dit moment nou de "beste" met een range van ongeveer 50/60 km voor iemand mlvan 110kg ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De laatste 2-3 jaar komt er juist meer keuze aan betaalbaardere scooters met een goed bereik van rond 65km en mogelijkheid tot extra accus. Als je je specifiek beperkt tot het laatste jaar dan wordt de keuze beperkter want je praat toch over langjarige modelcycli.

Neem bijvoorbeeld de Yadea E8S, voor minder dan 2000 euro een vrij degelijke scooter die meer dan 60km kan halen. Natuurlijk kan dat doordat hier een soort loodaccu wordt gebruikt om kosten te besparen, maar toch. Wil je een scooter met lithium accu en 60km actieradius dan zit je rond 3000 euro of hoger. Dit jaar heeft Sym daar wat van zijn benzine catalogus voor omgebouwd en verder heb je dan de Segway 125, IVA NCE, en de Horwin modellen.

Je moet alleen willen winkelen bij merken uit China (Yadea, Segway, IVA, Horwin) of bij Sym, want het aanbod van de overige bekende merken (Yamaha, Honda, Kymco, Peugeot, Piaggio) is het opnoemen eigenlijk niet eens waard.

Met de 5 merken die ik net heb genoemd kan je zeker een keuze maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Aidix op 04-12-2023 08:30 ]

Verwijderd

pannekoek schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:31:
[...]

Is het slecht om een koude accu op te laden of wordt ie vanzelf warm en duurt het gewoon wat langer? Ik reed afgelopen lading 3x30 km met nog 30% over. De kms waren op de teller en niet GPS, maar met deze kou is 100km met dubbele accu wel haalbaar denk ik. NiCE!
Daar houden accus absoluut niet van. laden en ontladen bij vriestemperaturen is iets waar ze niet goed tegenkunnen.

• pannekoek
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
[...]

Daar houden accus absoluut niet van. laden en ontladen bij vriestemperaturen is iets waar ze niet goed tegenkunnen.
hm ik heb geen verwarmde schuur, dus dan moet ik een straalkachel neerzetten of ze een voor een laden als ze even binnen hebben gestaan denk ik.

EDIT: ik kan overigens echt nergens vinden dat accus niet opgeladen willen worden in de kou, alleen dat het langer duurt en dat je minder capaciteit/kwh erin kan proppen. Niet dat ik je niet vertrouw maar heb je iets van een bron om het te onderbouwen? Zoals gezegd ik kan het zelf niet vinden (zelfs bij de Duitse vrienden van het elektroroller forum niet)

[ Voor 31% gewijzigd door pannekoek op 04-12-2023 19:41 ]

• Patrick4
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
[...]

Is dat anders als je ze meteen oplaadt na afloop van een ritje? Dan zijn ze wel iets op temperatuur toch? Ik ben gewend om te laden, als nodig, na aankomst op het werk, in het fietshok.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

pannekoek schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
[...]

EDIT: ik kan overigens echt nergens vinden dat accus niet opgeladen willen worden in de kou, alleen dat het langer duurt en dat je minder capaciteit/kwh erin kan proppen. Niet dat ik je niet vertrouw maar heb je iets van een bron om het te onderbouwen? Zoals gezegd ik kan het zelf niet vinden (zelfs bij de Duitse vrienden van het elektroroller forum niet)
Als je 2 seconden zoekt vind je bijvoorbeeld:

https://batteryuniversity...high-and-low-temperatures

https://www.sciencedirect...abs/pii/S0017931021001277

Uit die onderste paper volgt overigens dat de laadsnelheid grote invloed heeft, maar de grafiek met het verval bij 0.2c (5 uur laadtijd) staat in de betaalde pdf dus die moet ik je schuldig blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Aidix op 04-12-2023 20:58 ]

• pannekoek
Aidix schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:54:
[...]

Als je 2 seconden zoekt vind je bijvoorbeeld:

https://batteryuniversity...high-and-low-temperatures

https://www.sciencedirect...abs/pii/S0017931021001277

Uit die onderste paper volgt overigens dat de laadsnelheid grote invloed heeft, maar de grafiek met het verval bij 0.2c (5 uur laadtijd) staat in de betaalde pdf dus die moet ik je schuldig blijven.
Dank, mijn zoekopdrachten leverden voornamelijk websites van ebike accu's op.

Verhelderend artikel. Dat wordt inderdaad binnen laden voorlopig
Ik heb het artikel kunnen downloaden maar ik weet niet of ik het mag delen. Pm?

Verwijderd

Patrick4 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:23:
[...]

Is dat anders als je ze meteen oplaadt na afloop van een ritje? Dan zijn ze wel iets op temperatuur toch? Ik ben gewend om te laden, als nodig, na aankomst op het werk, in het fietshok.
in principe maakt het niet uit hoe ze warm zijn geworden , als ze maar warm zijn.
Ik denk alleen dat ze niet lang genoeg warm blijven om de hele laadcyclus af te maken.

maar realistisch gezien heb je in nederland met het weer hier ook niet heel veel keus dan laden buiten.
Tenzij je elke keer met die accus wil gaan lopen zeulen.

en dan nog ontkomt je er net aan dat tijdens het rijden met dit soort temperaturen je ontlaadt buiten het gewenste temperatuursbereik van de accu.

Verwijderd

pannekoek schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
[...]

hm ik heb geen verwarmde schuur, dus dan moet ik een straalkachel neerzetten of ze een voor een laden als ze even binnen hebben gestaan denk ik.

YouTube: Why does low temperature affect the battery? - Battery Monday | 15 M...

Denk ook aan bijvoorbeeld aan de eerste generatie nissan leaf. Deze hadden een accupakket dat niet gekoeld of verwarmd werd. Deze gaven massaal de geest op een gegeven moment.

Overigens heeft Silence in haar scooters een accupakket zitten wat verwarmd wordt in de winter.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:21:
[...]

YouTube: Why does low temperature affect the battery? - Battery Monday | 15 M...

Denk ook aan bijvoorbeeld aan de eerste generatie nissan leaf. Deze hadden een accupakket dat niet gekoeld of verwarmd werd. Deze gaven massaal de geest op een gegeven moment.

Overigens heeft Silence in haar scooters een accupakket zitten wat verwarmd wordt in de winter.
Ik heb een verwarmd en gekoeld accupakket in mijn electrische bedrijfsbus, dat kost je dan weer range.
Beter dat de natuur het voor je doet.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

pannekoek schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:35:
[...]

Dank, mijn zoekopdrachten leverden voornamelijk websites van ebike accu's op.

Verhelderend artikel. Dat wordt inderdaad binnen laden voorlopig
Ik heb het artikel kunnen downloaden maar ik weet niet of ik het mag delen. Pm?
Op basis van het door Pannenkoek gedownloade rapport kan je stellen dat bij een laadsnelheid van 0.2C (dus 5 uur laadtijd) bij -10 graden en vervolgens gebruik van de accu bij -10graden extra nauwelijks of geen EXTRA degradatie plaatsvindt ten opzichte van gebruik bij hogere temperaturen. Na 150 laad-ontlaad cycli is de capaciteit nog zo'n 95% wat mij een normale degradatiesnelheid lijkt.

Dat veranderd zodra de laadsnelheid wordt opgevoerd, bij 0.5C (2 uurs lader) is de accu dan al op 80% capaciteit en bij 1c is deze met 50% al volledig afgeschreven. Bovendien is bij deze 2 laadvormen het gebruik van de accu (ontlaadsnelheid) van invloed op de degradatie en dat is bij 0.2C niet het geval.

Conclusie: bij gebruik van de gebruikelijke trage laders in 'nederlandse winters' is er geen risico op extra degradatie. Bij voertuigen die aan een snellader hangen is het wel opletten en kan de accu beter op een warme omgeving worden geladen. Ik zie geen aanwijzing voor extra slijtage door ontladen in koude temperaturen zolang aan de 'oplaadvoorwaarde' is voldaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Aidix op 06-12-2023 10:31 ]

• pannekoek
Aidix schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:29:
[...]

Op basis van het door Pannenkoek gedownloade rapport kan je stellen dat bij een laadsnelheid van 0.2C (dus 5 uur laadtijd) bij -10 graden en vervolgens gebruik van de accu bij -10graden extra nauwelijks of geen EXTRA degradatie plaatsvindt ten opzichte van gebruik bij hogere temperaturen. Na 150 laad-ontlaad cycli is de capaciteit nog zo'n 95% wat mij een normale degradatiesnelheid lijkt.

Dat veranderd zodra de laadsnelheid wordt opgevoerd, bij 0.5C (2 uurs lader) is de accu dan al op 80% capaciteit en bij 1c is deze met 50% al volledig afgeschreven. Bovendien is bij deze 2 laadvormen het gebruik van de accu (ontlaadsnelheid) van invloed op de degradatie en dat is bij 0.2C niet het geval.

Conclusie: bij gebruik van de gebruikelijke trage laders in 'nederlandse winters' is er geen risico op extra degradatie.
Hartelijk bedankt voor deze interpretatie. Mijn lader laadt met 12a, maar bij 2 accu's tegelijk laad ie dus 6a per accu (althans dat geeft de app aan als die aan het laden is). Aangezien het 35a(h) accu's zijn kan je stellen dat ie met 0.17C laadt (aldus https://calculator.academy/c-rate-calculator/). Wat dus betekent dat ik pijnloos kan laden in mijn schuurtje en alleen in de gaten moet houden dat ik tussen 20 en 80 laadt en niet te veel naar 100 ofwel de lader te lang laat hangen als die 100 heeft bereikt (toch??).

Het matige aan IVA is dat ze behoorlijk summiere documentatie hebben meegegeven. Het voordeel is dat dit topic bestaat en er mensen reageren die verstand hebben _/-\o_

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Christiano007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:37:
Voor mijn gevoel komt er het laatste jaar weinig nieuws op de markt qua elektrische scooter.

Wat zijn op dit moment nou de "beste" met een range van ongeveer 50/60 km voor iemand mlvan 110kg ?
Hier 115 met windscherm en range 70 km.

IVA NCE PROlaf

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

pannekoek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:27:
[...]

Hartelijk bedankt voor deze interpretatie. Mijn lader laadt met 12a, maar bij 2 accu's tegelijk laad ie dus 6a per accu (althans dat geeft de app aan als die aan het laden is). Aangezien het 35a(h) accu's zijn kan je stellen dat ie met 0.17C laadt (aldus https://calculator.academy/c-rate-calculator/). Wat dus betekent dat ik pijnloos kan laden in mijn schuurtje en alleen in de gaten moet houden dat ik tussen 20 en 80 laadt en niet te veel naar 100 ofwel de lader te lang laat hangen als die 100 heeft bereikt (toch??).

Het matige aan IVA is dat ze behoorlijk summiere documentatie hebben meegegeven. Het voordeel is dat dit topic bestaat en er mensen reageren die verstand hebben _/-\o_
Je moet je accu altijd 100% laden. In zowel de accu bms als de lader zitten beveiliging en dergelijke die zorgen dat je accu altijd op de beste manier opgeladen kunnen worden. Absoluut niet op 80% laten want dan gaan je cellen juist sneller achteruit. Vraag het maar aan IVA Mobility...

IVA NCE PROlaf

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Graag onderbouwing met wetenschappelijke literatuur dat je lithium accus 'altijd 100% moet laden', en de mening van een importeur valt daar in ieder geval niet onder.
Er zit niets in een bms of accu dat jou behoedt voor snellere degradatie door tot 100% te laden of naar 0% te ontladen. Dat zal je zelf moeten doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Aidix op 06-12-2023 14:19 ]

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Aidix schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:17:
Graag onderbouwing met wetenschappelijke literatuur dat je lithium accus 'altijd 100% moet laden', en de mening van een importeur valt daar in ieder geval niet onder.
Er zit niets in een bms of accu dat jou behoedt voor snellere degradatie door tot 100% te laden of naar 0% te ontladen. Dat zal je zelf moeten doen.
De accu’s van de NCE hebben een geavanceerd bms systeem welke ervoor zorgt dat de batterijcellen in perfecte conditie blijven. Het tot 90% opladen zal voor deze batterijen weinig voordeel opleveren. De batterijen worden namelijk al door het uitgebreide bms systeem op ideale condities opgeladen en ontladen.

IVA NCE PROlaf

• TCMR
  • Nu online
OlafBso schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:30:
[...]
De accu’s van de NCE hebben een geavanceerd bms systeem welke ervoor zorgt dat de batterijcellen in perfecte conditie blijven.
Heb je dat uit een foldertje van de fabrikant ofzo? Iedereen die iets van batterijtechnologie weet, weet dat in het stadium waarin de technologie momenteel verkeert wat hier beweerd wordt onzin is. Ofwel hebben ze er een dikke buffer boven zitten (en laad je effectief maar 80%, bij "zogenaamd" 100%), ofwel verzinnen ze maar wat. Geloof me, er zijn heel veel, en veel grotere partijen dan NCE IVA bezig met geavanceerde batterijtechnologie. Geen enkele ervan zegt nu: "laad maar lekker naar 100%, all the time". Het advies van Tesla m.b.t. LFP accu's die je wekelijks een keer naar 100% moet opladen, is puur vanwege de moeite die ze hebben om de LFP cellen goed te kunnen kalibreren, niet omdat het goed voor het accupack zou zijn.

Waar is @flippy als je 'm nodig hebt?

• pannekoek
TCMR schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:00:
[...]

Heb je dat uit een foldertje van de fabrikant ofzo? Iedereen die iets van batterijtechnologie weet, weet dat in het stadium waarin de technologie momenteel verkeert wat hier beweerd wordt onzin is. Ofwel hebben ze er een dikke buffer boven zitten (en laad je effectief maar 80%, bij "zogenaamd" 100%), ofwel verzinnen ze maar wat. Geloof me, er zijn heel veel, en veel grotere partijen dan NCE bezig met geavanceerde batterijtechnologie. Geen enkele ervan zegt nu: "laad maar lekker naar 100%, all the time". Het advies van Tesla m.b.t. LFP accu's die je wekelijks een keer naar 100% moet opladen, is puur vanwege de moeite die ze hebben om de LFP cellen goed te kunnen kalibreren, niet omdat het goed voor het accupack zou zijn.

ja dat met die buffer wil ik nog wel weten inderdaad want ik kan het nergens in de documentatie vinden. Wat ik nog moet doen is het serienummer van de accu googlen, schijn je ook nog een hoop over te kunnen leren.

Indien hij inderdaad een ingebouwde buffer van 10% dan zou je hem inderdaad altijd naar 90-100% kunnen laden..wel onhandig dat het niet verteld wordt.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De NCE heeft geen buffer, dat kan je zo zien aan de actieradius.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

TCMR schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:00:
[...]

Heb je dat uit een foldertje van de fabrikant ofzo? Iedereen die iets van batterijtechnologie weet, weet dat in het stadium waarin de technologie momenteel verkeert wat hier beweerd wordt onzin is. Ofwel hebben ze er een dikke buffer boven zitten (en laad je effectief maar 80%, bij "zogenaamd" 100%), ofwel verzinnen ze maar wat. Geloof me, er zijn heel veel, en veel grotere partijen dan NCE IVA bezig met geavanceerde batterijtechnologie. Geen enkele ervan zegt nu: "laad maar lekker naar 100%, all the time". Het advies van Tesla m.b.t. LFP accu's die je wekelijks een keer naar 100% moet opladen, is puur vanwege de moeite die ze hebben om de LFP cellen goed te kunnen kalibreren, niet omdat het goed voor het accupack zou zijn.

Dit was het antwoord op exact het bericht wat ik hun ook heb gemaild m.b.t. deze hele discussie?

IVA NCE PROlaf

• TCMR
  • Nu online
OlafBso schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:36:
[...]

Dit was het antwoord op exact het bericht wat ik hun ook heb gemaild m.b.t. deze hele discussie?
Ah, oké. Marketingzwets dus. Jammer, daar helpen ze mensen niet mee die hun accu in "perfecte conditie" willen houden.

• TCMR
  • Nu online
Omdat het mij veuls te koud is om op een brommert te zitten, is het een mooie tijd om 'm even helemaal uit elkaar te trekken om eens te zien hoe de Chinezen deze machine in elkaar hebben gezet. En ja, onder de plastic kappen ziet dat er allemaal een stuk minder indrukwekkend uit, maar dat weten we allemaal al.
Wat ik grappig vond, is dat er blijkbaar omwege wettelijke redenen nog een echte trapas in de scooter verwerkt zit, draaiend met lagers en al. Is dat altijd zo, bij alle scooters?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6qa0pgdLIrIEGiRolZiCbs7bvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ng4Vz3fAXes9mXwqq8haEOo.jpg?f=user_large

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Die trapas met (meestal) eraf gesloopte trappers zie je nog regelmatig op de goedkopere modellen op de chinese markt. Op de wat luxere modellen niet. In China verkopen ze ook vaak met kleine accu's en dan is het handig als je nog naar huis kan 'fietsen' .

• twkr18526
Wat betreft verzekeringen; ik deed wat online vergelijkingen afgelopen weken om een idee te krijgen wat de prijs zou zijn. Nadat ik een verzekeraar gekozen had en zag dat er een tussenpersoon om die hoek was die die verzekeraar ook aanbood, mailde ik ze voor een offerte.

De offerte was bijna €10 per maand hoger dan de online vergelijkingsites, dus dacht ik: ik sluit het wel online af. Blijkt dat de prijs op vergelijkingssites nu ook €8 hoger ligt dan eerst. Voor de gein postcodes van een straat verderop geprobeerd en daar is de prijs niet €8 hoger.

Houden die verzekeraars aanvragen bij oid, en passen ze daarop de prijzen aan?

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

twkr18526 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:14:
Wat betreft verzekeringen; ik deed wat online vergelijkingen afgelopen weken om een idee te krijgen wat de prijs zou zijn. Nadat ik een verzekeraar gekozen had en zag dat er een tussenpersoon om die hoek was die die verzekeraar ook aanbood, mailde ik ze voor een offerte.

De offerte was bijna €10 per maand hoger dan de online vergelijkingsites, dus dacht ik: ik sluit het wel online af. Blijkt dat de prijs op vergelijkingssites nu ook €8 hoger ligt dan eerst. Voor de gein postcodes van een straat verderop geprobeerd en daar is de prijs niet €8 hoger.

Houden die verzekeraars aanvragen bij oid, en passen ze daarop de prijzen aan?
Volgende keer even je geschiedenis en cookies verwijderen. Dat helpt echt.

IVA NCE PROlaf

• twkr18526
OlafBso schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:27:
[...]

Volgende keer even je geschiedenis en cookies verwijderen. Dat helpt echt.
Wat bedoel je? Ik heb alleen firefox focus gebruikt. Die begint elke keer opnieuw (dat je elke keer opnieuw de cookies moet accepteren).

• TCMR
  • Nu online
Aidix schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:50:
In China verkopen ze ook vaak met kleine accu's en dan is het handig als je nog naar huis kan 'fietsen' .
De stepjes zitten met een moer in het voorste gat op deze trapas geschroefd. Ik kan me niet voorstellen dat hier een crank op zou passen, en dat je dan zou kunnen trappen. En het is ook gewoon een loze trapas, er is geen aandrijving ofzo. Het is een hub-motor. Dus misschien een dynamootje aantrappen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2QAbvJ3zhqgH6c3l8dUzFuXv0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6E68TFdgaHjnWl7fA3zKAHqP.jpg?f=user_large

Ik denk dat het een wettelijk dingetje is: 'er moet getrapt kunnen worden', als in "fiets met hulpmotor". Maar dan ergens in een andere markt dan de Nederlandse.
Pagina: 1 ... 65 ... 75 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.