Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 63 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Als ze er staan ga je erop, leeftijd doet er niet zoveel toe.
Maar jij hebt dan een joker *O*
Een beetje slimme agent weet knopjes te vinden hoor. Is mijn ervaring met geregeld net m'n honda brommer toen de tijd in de rij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:27
Vraagje,

Als ik op mijn NIU NQi GTS model 2023 50km/u rij en moet afremmen naar 45 km/u
dan kom de scooter niet meer naar de 50 km/u, dan moet ik eerst naar 35a40 km/u dan,
trekt ie weer naar 50/km/u, is dit te verhelpen, het is best lastig en irritant :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Chrisuu01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:52:
[...]

Een beetje slimme agent weet knopjes te vinden hoor. Is mijn ervaring met geregeld net m'n honda brommer toen de tijd in de rij staan.
Fysiek is het onmogelijk aangezien een standaard rollenbank maar 1 meetwiel heeft en je Emco Novette twin 2 wiel aandrijving. Knopje om de voorste motor uit te schakelen zit er inderdaad op alleen is het dan nogal een slak qua optrekken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

koevlaas2 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:08:
[...]

Ik speur weleens naar een mooie scooter en verbaas mij erover wat voor kneuzen er wel niet opstaan, dat mensen die nieuw aanschaffen.
Mijn Emco Novette Twin zit alweer boven de 20k km, kan nog wel naar de 40k denk ik maar met grote interesse hou ik het online dus wel een beetje bij.

Voor € 500,- een scooter met rotte accu scoren moet te doen zijn alleen komt er dan de prijs van een nieuwe accu nog bij.
Als je mijn berichten nou eerder had gelezen en gereageerd, had je voor 500 euro een scooter met goede accu er bij gehad..maar goed...

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
OlafBso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Als je mijn berichten nou eerder had gelezen en gereageerd, had je voor 500 euro een scooter met goede accu er bij gehad..maar goed...
Ik hoef nu geen scooter, @Chrisuu01 bedoel je ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

koevlaas2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Ik hoef nu geen scooter, @Chrisuu01 bedoel je ?
Oh, nou ja..zelfde verhaal.
Jammer.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
OlafBso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Oh, nou ja..zelfde verhaal.
Jammer.
Mooie scooter heb je trouwens, koevlaas2 hier kijkt met een half oog naar een eventuele opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Wie heeft ervaring met een ecooter E2 ?
Heb normaal niets met Chinese scooters maar deze maakt best een goede indruk !
In de aandrijving zit een QS120 motor die tot indrukwekkende prestaties in staat is, lees kan ruim 6kw langere tijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
OlafBso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Ik ben pas sinds een weekje opzoek en heb 3 dagen geleden dit topic ontdekt though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Chrisuu01 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:08:
[...]

Ik ben pas sinds een weekje opzoek en heb 3 dagen geleden dit topic ontdekt though.
Oh, dan snap ik het.
Nou succes dan.
Ik heb Iva NCE pro en ben er super blij mee.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

koevlaas2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Mooie scooter heb je trouwens, koevlaas2 hier kijkt met een half oog naar een eventuele opvolger.
Ik heb een IVA NCE PRO, 3900 watt achterwiel, 72V34ah accu. Hele goede bouwkwaliteit, het is wel ff anders als de E-GO's die ze ook verkopen. App is heel fijn en je kan je eigen display uiterlijk kiezen en zo. Ben er blij mee. En ook fijn dat de dealer op 8 kilometer rijden zit, dus als er iets is, word ik snel geholpen. Dat is dan het voordeel van een nieuwe, goede, elektrische scooter kopen. Dat was in 2014 wel anders.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
OlafBso schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb een IVA NCE PRO, 3900 watt achterwiel, 72V34ah accu. Hele goede bouwkwaliteit, het is wel ff anders als de E-GO's die ze ook verkopen.
Wow wow wow, ik heb mijn E-GO S5 daar staan genoeg km's op en ik heb enkel de bandjes en remblokjes vervangen. Enige mankement in de bijna 3 jaar dat ik hem bezit was dat de contacten van mijn knipperlicht geoxideerd waren waardoor ze niet altijd lekker contact maakte. (Scooter staat buiten).

Ik snap dat je blij bent met je NCE, maar er zijn ook andere goede scooters op de markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Engie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Wow wow wow, ik heb mijn E-GO S5 daar staan genoeg km's op en ik heb enkel de bandjes en remblokjes vervangen. Enige mankement in de bijna 3 jaar dat ik hem bezit was dat de contacten van mijn knipperlicht geoxideerd waren waardoor ze niet altijd lekker contact maakte. (Scooter staat buiten).

Ik snap dat je blij bent met je NCE, maar er zijn ook andere goede scooters op de markt :)
Ik zeg niet dat de E-GO's slecht zijn.
Ik zeg dat de bouwkwaliteit van de NCE premium is en dat je dat voelt en merkt.
Dat zegt ook de IVA dealer waar ik hem kocht.
Wilde eerst voor de S5 gaan, maar toen kwam de NCE op de markt.
Lekker groot en dat is belangrijk voor mij.
Dat hij super stevig is, is dan ook mooi meegenomen.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik heb een IVA NCE PRO, 3900 watt achterwiel, 72V34ah accu. Hele goede bouwkwaliteit, het is wel ff anders als de E-GO's die ze ook verkopen. App is heel fijn en je kan je eigen display uiterlijk kiezen en zo. Ben er blij mee. En ook fijn dat de dealer op 8 kilometer rijden zit, dus als er iets is, word ik snel geholpen. Dat is dan het voordeel van een nieuwe, goede, elektrische scooter kopen. Dat was in 2014 wel anders.
In 2014 werd ik nog met open mond nagestaard, nu is dat niet meer.
Dealers waren ook altijd schaars en als ze er waren waren ze failliet voor je het wist.

Ben overigens wel blij met mijn Emco en dat komt voornamelijk door de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoveelmeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-08-2024
Nu de helmplicht de voordelen van een snorfiets voor mij heeft weggenomen, zou ik mijn Novox C20 willen laten omkeuren tot bromfiets. Weet een van jullie of het technisch mogelijk is om de Novox om te bouwen naar een bromfiets die 45 km/u kan rijden?

Ik lees in het forum over een potmeter op de controller maar ik heb het hele ding uit elkaar gehaald en ik heb geen potmeter gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
zoveelmeer schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:57:
Nu de helmplicht de voordelen van een snorfiets voor mij heeft weggenomen, zou ik mijn Novox C20 willen laten omkeuren tot bromfiets. Weet een van jullie of het technisch mogelijk is om de Novox om te bouwen naar een bromfiets die 45 km/u kan rijden?

Ik lees in het forum over een potmeter op de controller maar ik heb het hele ding uit elkaar gehaald en ik heb geen potmeter gevonden.
Wat zei google ?
Soms een draad doorknippen of jumper verwijderen, meestal zijn die scooters 1 en hetzelfde mbt snorfietsen en brommer. Alleen voor Nederland zulke bijzondere fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zag zojuist dit filmpje, dat is wel leuk om wat op rond te zippen...
YouTube: WAYYY TOO FAST. it's 134V 7000W Dual-Motor and literally burns rubbe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Cool qua techniek, maar zeker dat stukje waar ze 100 km/u op een fietspad doen, dat is gewoon wachten op een crash (voetganger steekt over, je komt na de bocht ineens oma op de fiets tegen, hobbeltje in de weg, een boutje breekt) waar je full speed tegen een van die bomen naast het fietspad geslingerd wordt. Maar goed, ik ben ook ooit jong geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderwolf007
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08-2024
Goedemorgen,

Sinds enkele dagen doet mijn C20 niks meer. Ik vermoed dat de tinybms defect is. Bij het aansluiten van de lader zie ik een groen ledje 1maal flikkeren en verder niks. Op de +- van de accu op de bms meet ik 54,3V. Het betreft een 14S accu dus dat is het probleem niet lijkt me. Kan ik de BMS nog resetten of testen op de één of andere manier? heb al gekeken of ik ergens losse contacten zie maar alles ziet nog goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoveelmeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-08-2024
koevlaas2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:24:
[...]

Wat zei google ?
Soms een draad doorknippen of jumper verwijderen, meestal zijn die scooters 1 en hetzelfde mbt snorfietsen en brommer. Alleen voor Nederland zulke bijzondere fratsen.
Veel gezocht op Google maar niets gevonden. Wel iets met een potmeter bij de Novox C50 maar ik heb een C20 en daar vind ik niets over.

Ja, Nederland is een ster in alles verbieden wat leuk is. De afgelopen dagen ben ik in een paar grote steden in Duitsland en België geweest en daar stonden overal elektrische stapjes om te huren. Daar zie je ze overal zonder problemen rondrijden maar in Nederland zijn ze levensgevaarlijk en dus verboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
zoveelmeer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Veel gezocht op Google maar niets gevonden. Wel iets met een potmeter bij de Novox C50 maar ik heb een C20 en daar vind ik niets over.

Ja, Nederland is een ster in alles verbieden wat leuk is. De afgelopen dagen ben ik in een paar grote steden in Duitsland en België geweest en daar stonden overal elektrische stapjes om te huren. Daar zie je ze overal zonder problemen rondrijden maar in Nederland zijn ze levensgevaarlijk en dus verboden
Ik weet niet hoe handig je bent maar een andere controller erin sleutelen is ook een mogelijkheid, bijv. een kelly controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
[...]

Waar heb jij een proefrit gemaakt met de IVA NCE Pro? Ik heb meerdere dealers gecontacteerd maar geen lijken een demo model te hebben. Slechts een heeft de NCE (geen pro) waarmee je kan proefrijden.
Hoe zit je met je benen? Ik heb van beeldmateriaal altijd het idee alsof het zadel niet heel hoog is en dat je knieën dus boven je bovenbenen uitkomen. En heb je een beetje voetruimte op dat ding?

[ Voor 11% gewijzigd door Zomaar op 25-07-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thunderwolf007 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:35:
Goedemorgen,

Sinds enkele dagen doet mijn C20 niks meer. Ik vermoed dat de tinybms defect is. Bij het aansluiten van de lader zie ik een groen ledje 1maal flikkeren en verder niks. Op de +- van de accu op de bms meet ik 54,3V. Het betreft een 14S accu dus dat is het probleem niet lijkt me. Kan ik de BMS nog resetten of testen op de één of andere manier? heb al gekeken of ik ergens losse contacten zie maar alles ziet nog goed vast.
Accu loskoppelen al dan niet via de hoofdzekering uitschakelen, na 10 minuten weer inschakelen al geprobeerd ?
Als je je accu spanning kan nameten is dit een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Engie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Helemaal onderhoudsvrij is je scooter natuurlijk ook niet, ik heb na 9 jaar maar eens de remolie vervangen want de rem werd wel erg sponzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Is wel wat voor Milko Steijvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 18:15
Volgens het onderhoudsschema van mijn Horwin EK1 scooter moet die elke 3000km of half jaar een beurt hebben, wat doen jullie zoal qua beurten? Of slaan jullie die ook wel eens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:41
Heb geen idee hoe vaak de Govecs moet. Enkele maanden geleden zijn wel de remblokken vervangen want die maakte een schrapend geluid. Banden, tja er zit nog profiel op. Wat voor onderhoud heeft ie nog meer nodig? We rijden hier ongeveer 700 km per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil1973
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-02 19:47
dropie schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:52:
Volgens het onderhoudsschema van mijn Horwin EK1 scooter moet die elke 3000km of half jaar een beurt hebben, wat doen jullie zoal qua beurten? Of slaan jullie die ook wel eens over.
Ik heb met de EK1 een onderhoudsbeurt gedaan na 2000km. Weinig boeiends, hij heeft wat dingen gesmeerd en nagekeken. Kostte me 50 euro. Wel waren de remblokjes bijna tot de helft versleten terwijl ik redelijk subtiel rem altijd, dus ik zou zeker na 3000-3500km daar wel even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb mijn Emco gekocht met 1700 km op de teller, onderhoud doe ik zelf en tot nu toe:

voor en achterband vervangen
remolie ververst
2x nieuwe voordemper omdat deze lek was.
nieuwe accu Lifepo4 51v 50Ah
De 50A zekeringautomaat is 'versleten', ik heb al een nieuwe en die gaat er dit weekend in.

Nu ga ik binnenkort naar belgië op vakantie dus ik ga de remblokken voor ook nog even voor vertrek bekijken en ook de achter trommelrem moet na ruim 20000km maar eens gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:44:
Heb geen idee hoe vaak de Govecs moet. Enkele maanden geleden zijn wel de remblokken vervangen want die maakte een schrapend geluid. Banden, tja er zit nog profiel op. Wat voor onderhoud heeft ie nog meer nodig? We rijden hier ongeveer 700 km per maand.
Dat ligt eraan hoeveel km je rijd denk ik . Een govecs is redelijk bulletproof. Bekende punten zijn het balhoofdlager en de remklauw voor die wel eens wil klemmen.

voor regullier onderhoud remblokken en remolie verversen. ik doe dat 1 keer per jaar bij mijn govecs.
de riem moet je wel in de gaten houden op slijtage. ik heb voor de zekerheid een riem in de buddy liggen. geen zin om te duwen als er een keer een riem kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Dat ligt eraan hoeveel km je rijd denk ik . Een govecs is redelijk bulletproof. Bekende punten zijn het balhoofdlager en de remklauw voor die wel eens wil klemmen.

voor regullier onderhoud remblokken en remolie verversen. ik doe dat 1 keer per jaar bij mijn govecs.
de riem moet je wel in de gaten houden op slijtage. ik heb voor de zekerheid een riem in de buddy liggen. geen zin om te duwen als er een keer een riem kapot gaat.
Ja, die riem is bekend :-)
Hoeveel rijd jij ermee dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Ja, die riem is bekend :-)
Hoeveel rijd jij ermee dan ongeveer?
met de riem bedoel je? of met mijn govecs?
Ik heb de riem er nu twee zomers opzitten. Maar ik rijd dan ook niet zoveel . hooguit een km of 30 per dag.

Mijn govecs 3.4 is wel wat aangepast. zo heb ik accus uit een Auto erin zitten en in de sevcon controller wat aanpassing gemaakt waardoor de motor geen 4KW maar 10Kw levert ongeveer. De riem krijgt ongelovelijk op zijn donder en vandaar dat ik altijd met een reserve rijd.

Qua onderhoud ververs ik jaarlijk de remblokken en de remvloeistof. meer hoeft er eigenlijk niet aan te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-08 11:32
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

met de riem bedoel je? of met mijn govecs?
Ik heb de riem er nu twee zomers opzitten. Maar ik rijd dan ook niet zoveel . hooguit een km of 30 per dag.

Mijn govecs 3.4 is wel wat aangepast. zo heb ik accus uit een Auto erin zitten en in de sevcon controller wat aanpassing gemaakt waardoor de motor geen 4KW maar 10Kw levert ongeveer. De riem krijgt ongelovelijk op zijn donder en vandaar dat ik altijd met een reserve rijd.

Qua onderhoud ververs ik jaarlijk de remblokken en de remvloeistof. meer hoeft er eigenlijk niet aan te gebeuren.
Ik vermoed dat je met 10Kw ook wel ietsje vaker je achterband moet wisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:54
Ik had de eerste beurt na 1000km, volgens het boekje. Had ook een lekke achterband, dus heb er toen ook Michelin all weathers onder laten zetten. Tweede beurt bij 5000km. Zit nu op 8700km. Wellicht weer een beurt bij de 10K km?

bij een riem/ketting moet je wellicht iets vaker, maar daar heb ik niet voldoende verstand van. Tot op heden is er bij mij niets gedaan tijdens de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Ik vermoed dat je met 10Kw ook wel ietsje vaker je achterband moet wisselen ;)
ook dat ja :)
Gelukkig is mijn govecs een motorfiets op kenteken en geen bromfiets dus ik hoef niet de hele tijd achterom te kijken of oom agent me op de hielen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al wat (45 km/u) modellen waar je fatsoenlijk met 2 mensen op kan zitten (tevens voorkeur met koffer) Heb een Opel e Rocks overwogen, helaas is voor de deur laden geen optie, overweeg om die reden ook een scooter. Iemand wat tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:51:
Zijn er al wat (45 km/u) modellen waar je fatsoenlijk met 2 mensen op kan zitten (tevens voorkeur met koffer) Heb een Opel e Rocks overwogen, helaas is voor de deur laden geen optie, overweeg om die reden ook een scooter. Iemand wat tips?
Ik heb een Super Soco CPX, kan je riant met zijn 2en op zitten. Is formaat motorscooter. Wel moet je zelf niet te klein zijn, anders kan je niet met je voeten bij de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
justinb81 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Ik heb een Super Soco CPX, kan je riant met zijn 2en op zitten. Is formaat motorscooter. Wel moet je zelf niet te klein zijn, anders kan je niet met je voeten bij de grond.
yep, hier ook een Super Soco CPX, gaat meer dan uistekend met z'n tweeën, beiden zitten comfortabel en optrekken/helling op gaat nog steeds vlot (even checken, is bij lang niet alle scooters zo!). Wel kan er geen helm in de buddy (waarom niet Super Soco??), dus als we met z'n tweeën naar het centrum gaan bijvoorbeeld, dan gaat er 1 helm in de topkoffer en sleep ik de andere helm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

yep, hier ook een Super Soco CPX, gaat meer dan uistekend met z'n tweeën, beiden zitten comfortabel en optrekken/helling op gaat nog steeds vlot (even checken, is bij lang niet alle scooters zo!). Wel kan er geen helm in de buddy (waarom niet Super Soco??), dus als we met z'n tweeën naar het centrum gaan bijvoorbeeld, dan gaat er 1 helm in de topkoffer en sleep ik de andere helm mee.
Bedankt, allemaal tips waar ik wat aan heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
supersoco80 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Bij mijn S5 passen beiden helmen er niet in. Wat ik/wij altijd doen is een kant van de kin strap in de buddy en de rest van de helm erbuiten. Dan de buddy dicht.
Helm zit vast, maar hangt aan de buitenkant. Wellicht een tip!

Nooit problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Engie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Bij mijn S5 passen beiden helmen er niet in. Wat ik/wij altijd doen is een kant van de kin strap in de buddy en de rest van de helm erbuiten. Dan de buddy dicht.
Helm zit vast, maar hangt aan de buitenkant. Wellicht een tip!

Nooit problemen mee gehad
Goeie tip, dank je!

(en eigenlijk moet ik gewoon en el cheapo helm erbij voor dit soort ritjes en niet mijn dure motorhelm gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Goeie tip, dank je!

(en eigenlijk moet ik gewoon en el cheapo helm erbij voor dit soort ritjes en niet mijn dure motorhelm gebruiken)
Ik heb maar 1 hoofd, dus een cheapo helm is wat mij betreft nooit een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
Je kan natuurlijk ook een topkoffer nemen waar 2 helmen in passen. Of een pot/jet helm zonder vizier onder het zadel meenemen voor de passagier als je maar 1 accu hebt.

@Verwijderd heeft geen gewenste range genoemd, dus even mijn ervaring met de CPX:

Ik ben 2 meter lang, weeg 100kg, heb altijd Michelin City Grip 2 winterbanden eronder, en Ik heb de snelheid laten aanpassen zodat hij met volle accu 53km/h en op 20% accu 46km/h GPS snelheid gaat (57 en 50 op de teller). Dus wel het slechtste scenario.

De Battery Management Systeem van Super Soco CPX laad de cellen tot 4,1v per cel ipv de 4,2v die ze aankunnen om de levensduur te verlengen. Dus ik laad altijd gewoon tot 100%.

Lang verhaal voor de conclusie:
Ik haal 50km op 1 accu van 100% naar 20% . ik beschouw de laatste 20% echt als incidentele "thuiskomer van 10km" ( ik heb trouwens wel 2 accu's die zelf wisselen bij 20% en haal 100km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
justinb81 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:32:
Je kan natuurlijk ook een topkoffer nemen waar 2 helmen in passen. Of een pot/jet helm zonder vizier onder het zadel meenemen voor de passagier als je maar 1 accu hebt.

@Verwijderd heeft geen gewenste range genoemd, dus even mijn ervaring met de CPX:

Ik ben 2 meter lang, weeg 100kg, heb altijd Michelin City Grip 2 winterbanden eronder, en Ik heb de snelheid laten aanpassen zodat hij met volle accu 53km/h en op 20% accu 46km/h GPS snelheid gaat (57 en 50 op de teller). Dus wel het slechtste scenario.

De Battery Management Systeem van Super Soco CPX laad de cellen tot 4,1v per cel ipv de 4,2v die ze aankunnen om de levensduur te verlengen. Dus ik laad altijd gewoon tot 100%.

Ik haal 50km op 1 accu van 100% naar 20% . ik beschouw de laatste 20% echt als incidentele "thuiskomer van 10km" ( ik heb trouwens wel 2 accu's die zelf wisselen bij 20% en haal 100km)
Even lang, net iets lichter, originele banden en instellingen (binnenkort komt er citygrip op), dus de max is 49 km/u. Het opgegeven bereik van 70km op 1 accu zal precies kloppen (ik rij hem ook zeer zelden onder de 20%, nooit onder de 10). Ook bij minder goede omstandigheden haal ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
supersoco80 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Goeie tip, dank je!

Dat hielp mij ook wel toen ik dit begon te doen. Ik heb een goedkope scooter helm. Dus mocht ik hem kwijtraken is het niet heel erg, behalve dat ik dan geen helm heb om naar huis te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Parallel zetten je accu's, dan slijten ze ook gelijkmatiger en je hoeft niet te wisselen.

Verwijderd

Range is iets waar ik dus niet eens rekening mee heb gehouden. Voorkeur long range, regelmatig met 2 personen. 2de Helm gaan we niet op bezuinigen dus. In overweging nu IVA NCE pro en de Super Soco CPX Long Range.
Ik neem er wel dectijd voor, want zo te zien best nog een flinke aanschaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2023 19:07 ]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:11
Ik ben sinds een kleine twee weken in het bezit van een NCE PRO en daar ben ik tevreden over. Ik heb twee accu’s en een windscherm, een enkeltje woon-werk van 26km gebruikt onder de 20% lading met 49km/u op de teller.

Ik heb nooit eerder scooter gereden dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar met windscherm vind ik het heel comfortabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick4 op 10-08-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Range is iets waar ik dus niet eens rekening mee heb gehouden. Voorkeur long range, regelmatig met 2 personen. 2de Helm gaan we niet op bezuinigen dus. In overweging nu IVA NCE pro en de Super Soco CPX Long Range.
Ik zou ook eens rondkijken voor een govecs 2.4. Die zijn tweedehands en van degelijke duitste kwaliteit. Aftermarket accu erin en je rijd goedkoop en degelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Ik zou ook eens rondkijken voor een govecs 2.4. Die zijn tweedehands en van degelijke duitste kwaliteit. Aftermarket accu erin en je rijd goedkoop en degelijk
We gaan wel kijken voor een nieuwe. Heb de Brekr Model B ook nog toegevoegd aan de modellen die ik moet gaan testen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ R
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07 18:35
Hallo, Ik heb zelf een tweede accu in elkaar gezet voor mijn e-sourini zeg maar een electrische agm. Alleen nu zit ik met het volgende ik heb een niet sourini originele bms gebruikt en nu wilt het geval dat als ik volgas geef mijn batterij meter naar nul gaat en de scooter uitgaat.
Als ik half gas rij dan gaat de meter naar beneden maar niet naar 0.

Als ik de accu vervolgens doormeet zit hij volgenoeg bijna 72Volt.

Weet iemand wat ik over het hoofd zie.

De Bms heeft trouwens 1 plus draad en 1 min draad (simpel gezecht) en de scooter aansluiting heeft 2 min draden en 1 plus draad.

Plus nog een klein wit stekkertje met vijf kleine zwarte draden (o,75mm2) hier meet de scooter denk ik het berijk en de volheidspercentage)

Ik heb als ik de originele accu erin stop een meter met balkjes voor de accu en een percentage meter , en met de eigen bouw mos ik de percentage vanwegen die laatst genoemde stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:49
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

ook dat ja :)
Gelukkig is mijn govecs een motorfiets op kenteken en geen bromfiets dus ik hoef niet de hele tijd achterom te kijken of oom agent me op de hielen zit.
Uit interesse, hoe hard loopt ie en wat je is range ongeveer? Ik heb nog een snor scooter die ik sinds de helm plicht niet meer echt gebruik, als ik een helm op moet wil ik harder kunnen. Motor en rijbewijs heb ik al, maar voor er bij klinkt dat wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gastje01 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Uit interesse, hoe hard loopt ie en wat je is range ongeveer? Ik heb nog een snor scooter die ik sinds de helm plicht niet meer echt gebruik, als ik een helm op moet wil ik harder kunnen. Motor en rijbewijs heb ik al, maar voor er bij klinkt dat wel aantrekkelijk.
Ik heb hem nu begrensd op 90km/h. In de sevcon controller staat er een max toerental in en als ie dat bereikt heeft dan voel je echt dat hij afgekapt wordt. Ik rij voornamelijk op B-wegen en 80 vond ik net te langzaam omdat iedereen dan op je achterkant hangt van ongeduld.

De max stroom die de controller vraagt heb ik op 80A gezet. met de ruim 4KW die ik erin heb kom ik een km of 60 ver als ik niet al te wild rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AJ R schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:06:
Hallo, Ik heb zelf een tweede accu in elkaar gezet voor mijn e-sourini zeg maar een electrische agm. Alleen nu zit ik met het volgende ik heb een niet sourini originele bms gebruikt en nu wilt het geval dat als ik volgas geef mijn batterij meter naar nul gaat en de scooter uitgaat.

De Bms heeft trouwens 1 plus draad en 1 min draad (simpel gezecht) en de scooter aansluiting heeft 2 min draden en 1 plus draad.

Plus nog een klein wit stekkertje met vijf kleine zwarte draden (o,75mm2) hier meet de scooter denk ik het berijk en de volheidspercentage)

Ik heb als ik de originele accu erin stop een meter met balkjes voor de accu en een percentage meter , en met de eigen bouw mos ik de percentage vanwegen die laatst genoemde stekker.
Heb je die tweede accu erbij gezet of als vervanging van de originele ?
Het klinkt namelijk als spanningsval, de accu kan de gevraagde stroom niet leveren en als gevolg daarvan zakt de spanning in. Omdat je bij volgas het meeste vermogen ( en dus stroom ) vraagt , zal de spanning zover in elkaar zakken dat de bms in undervoltage protection schiet en accu afschakelt.

Ik weet niet hoe je de accu gebouwd hebt, maar het klinkt alsof je niet genoeg cellen parallel gezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ R
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Het klinkt namelijk als spanningsval, de accu kan de gevraagde stroom niet leveren en als gevolg daarvan zakt de spanning in. Omdat je bij volgas het meeste vermogen ( en dus stroom ) vraagt , zal de spanning zover in elkaar zakken dat de bms in undervoltage protection schiet en accu afschakelt.

Ik weet niet hoe je de accu gebouwd hebt, maar het klinkt alsof je niet genoeg cellen parallel gezet hebt.
Ik heb de tweede accu op dezelfde manier gebouwd als de originele met het verschil dat er meer mah aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ R
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Ik zal eens alle puntlasjes na gaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81

Wat voor BMS gebruik je? En is de max. current toereikend?

Je scooter heeft 5 kleine communicatie draden lopen naar de Accu/BMS..., waarschijnlijk RS485/RS232, kan zijn dat hij dat mist, ik weet niet hoe slim een e-sourini is.

Daarom kan bijvoorbeeld ook de Super Soco ook niet met eigenbouw accu's om tenzij je een specifieke BMS koopt.

Workaround is je eigenbouw accu parallel met de originele te zetten, communicatie is dan met de echte accu, maar de originele accu word aangevuld met de extra.
Dus niet accu wisselen, maar samen op de grote + en - draden. Je zult dan wel iets van een Y kabel moeten fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
AJ R schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Ik heb de tweede accu op dezelfde manier gebouwd als de originele met het verschil dat er meer mah aanwezig is.
mAh = capaciteit. En niet hoeveel stroom de cellen kunnen leveren.
Vaak is het een afweging, of meer capaciteit of een hogere piekstroom.
Natuurlijk zijn er zoveel batterijen op de markt dat er ook batterijen zijn welke beide beter doen dan een referentie (die zijn dan alleen meestal duurder).

Het kan dus heel goed dat je nieuwe cellen een stuk minder piekstroom kunnen leveren.
Heb je de type nummers/datasheets van beide de nieuwe en oude cellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

We gaan wel kijken voor een nieuwe. Heb de Brekr Model B ook nog toegevoegd aan de modellen die ik moet gaan testen. Bedankt!
Die Brekrs zien er wel cool uit en zo, maar een traditioneel scooterontwerp is niet voor niets zoals ie is. op een Breker zit je vol in de wind (errie/kou) en de regen (nat, duh). Een scooter met kuipruitje houdt echt veel van je weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Die Brekrs zien er wel cool uit en zo, maar een traditioneel scooterontwerp is niet voor niets zoals ie is. op een Breker zit je vol in de wind (errie/kou) en de regen (nat, duh). Een scooter met kuipruitje houdt echt veel van je weg.
Bedankt, niet over nagedacht zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJ R
Engie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

mAh = capaciteit. En niet hoeveel stroom de cellen kunnen leveren.
Vaak is het een afweging, of meer capaciteit of een hogere piekstroom.
Natuurlijk zijn er zoveel batterijen op de markt dat er ook batterijen zijn welke beide beter doen dan een referentie (die zijn dan alleen meestal duurder).

Het kan dus heel goed dat je nieuwe cellen een stuk minder piekstroom kunnen leveren.
Heb je de type nummers/datasheets van beide de nieuwe en oude cellen?
Klopt wat je zegt over capaciteit en stroom, ik heb er juist voor gezorgd dat de nieuwe cellen dezelfde piekstroom hebben als de originele alleen dan wel meer capaciteit, puur omdat ik verder wil kunnen op een lading. Ik doe het ook nu als experiment want ik hen nog een originele accu.

Maar mijn probleem is intussen opgelost (daar voor ben ik weer online) ik had toen ik met die accu bezig was ook een schakelaar er opgezet voor de verschillende snelheids standen die de scooter heeft( de vorige eigenaar had de draadjes gewoon aan elkaar gedraaid :( ), alleen als je je cockpit losmaakt moet je wel alle stekkers goed vastklikken bij inbouwen 8)7

Zit dus een stekker op die schijnbaar belangrijk is wat betreft de accu... heb er nu meer km opzitten dan de rest van de week en het probleem is nog steeds weg.

[ Voor 6% gewijzigd door AJ R op 17-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthias1986
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08-2024
Hallo mensen,

Ik rijd al enkele jaren zeer tevreden rond met een Novox C20 (zelfbouw accu + kelly controller)

Nu ben ik op zoek naar de knipperlichten voor en achter. Echter weet ik alleen dat de
qwic emoto 87 dezelfde onderdelen heeft.

Iemand een idee welke onderdelen nog meer compatable zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Mijn Supersoco CPX heeft vorige week een beurt gehad met nieuwe band (Michelin Citygrip2) en software update. De softwareupdate maakt de scooter nog prettiger (reageert rustiger op alle gas-standen die niet volgas zijn). Jammer dat de regeneratie niet in te stellen is, dat zou me remblokjes schelen.

De band ben ik iets minder over te spreken, met mijn vriendin achterop trilt de scooter nu, zeker bij wat lagere snelheden. Ik ga er tenminste van uit dat dit door de band komt gezien het profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Ik was voor mijn IVA NCE PRO met 1 accu, 72V34ah, inclusief windscherm en rijklaar maken €4100 kwijt.
Yep, dat is fors.
Maar aan de andere kant...hij is groot, hij is stevig, zit een flinke motor in van 3900W en trekt heerlijk op en blijft ongeacht welk obstakel of passagier zo optrekken en rijden.
Ik red met mijn 120 kilo nu zo'n 67 kilometer...dat is voor mij voldoende.
Vind de cruise control voornamelijk lekker omdat ik hem op 51 km p.u. vast kan zetten en dat blijft hij dan ook rijden.
14 inch wielen zijn heerlijk. Veel ruimte onder het zadel, helm past makkelijk.
Stevige achterbrug.
Ben er nog steeds zo blij mee.
Super Soco leek me ook wel mooi hoor, maar 1000 euro duurder..pff..

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
matthias1986 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:57:
Hallo mensen,

Ik rijd al enkele jaren zeer tevreden rond met een Novox C20 (zelfbouw accu + kelly controller)

Nu ben ik op zoek naar de knipperlichten voor en achter. Echter weet ik alleen dat de
qwic emoto 87 dezelfde onderdelen heeft.

Iemand een idee welke onderdelen nog meer compatable zijn?
Volgens mij kan je er zelfs knipperlichten van een Mercedes Actros opzetten, als het maar 12V is.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 30-08-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daldiel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 15:43
Eén jaar geleden een Nipponia E-Rex gekocht. Inmiddels is de batterij op. Toen de scooter net nieuw was, heeft hij erg lang ongeveer 30-40km op een lading gedaan. Inmiddels is dat teruggelopen tot krap 16 km waarna hij vandaag de geest heeft gegeven. Kan niet meer geladen worden, de LEDjes op de accu geven aan dat de lading 40% zou moeten zijn. Scooter gaat wel aan, maar kan niet meer rijden (valt direct uit bij gas).

Vandaag ook naar een ex-dealer van Nipponia gegaan, die gaf aan dat dit een van de redenen is waarom ze ermee gestopt zijn. Ik vind het persoonlijk veel geld voor de 700 km die op de teller staat. Helaas geeft de dealer waarbij ik hem gekocht heb, aan dat er geen garantie op accu's wordt gegeven in geen enkel geval.

Mijn vraag is; is dit normaal gedrag en is dit de verwachte levensduur van een accu voor een e-scooter? Accu wordt altijd binnenshuis opgeladen en wordt gemiddeld om de 2-3 dagen geladen tot 100%. Verwachting is dat er inmiddels 100 laadcycli op staan maar zeker weten doe ik het niet, ik heb daar zelf niet de apparatuur voor om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daldiel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:43:
Eén jaar geleden een Nipponia E-Rex gekocht. Inmiddels is de batterij op. Toen de scooter net nieuw was, heeft hij erg lang ongeveer 30-40km op een lading gedaan. Inmiddels is dat teruggelopen tot krap 16 km waarna hij vandaag de geest heeft gegeven. Kan niet meer geladen worden, de LEDjes op de accu geven aan dat de lading 40% zou moeten zijn. Scooter gaat wel aan, maar kan niet meer rijden (valt direct uit bij gas).

Vandaag ook naar een ex-dealer van Nipponia gegaan, die gaf aan dat dit een van de redenen is waarom ze ermee gestopt zijn. Ik vind het persoonlijk veel geld voor de 700 km die op de teller staat. Helaas geeft de dealer waarbij ik hem gekocht heeft aan dat er geen garantie op accu's wordt gegeven in geen enkel geval.

Mijn vraag is; is dit normaal gedrag en is dit de verwachte levensduur van een accu voor een e-scooter? Accu wordt altijd binnenshuis opgeladen en wordt gemiddeld om de 2-3 dagen geladen tot 100%. Verwachting is dat er inmiddels 100 laadcycli op staan maar zeker weten doe ik het niet, ik heb daar zelf niet de apparatuur voor om te testen.
Het overbekende probleem met 18650 cellen. Vaak gebruiken de fabrikanten goedkope cellen en dito BMS.
En er hoeft er maar een paar tussen te zitten die eerder slecht worden dan de rest en dan heb je dit probleem. Daar komt nog bij dat dit soort accus er helemaal niet van houdt om tot 100% te worden opgeladen.

Ik rijd inmiddels al enkele jaren met SDI cellen uit de automotive industrie. Die gaan mijn scooter overleven. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Klinkt als 1 of meerdere kapotte cellen waardoor de spanning te snel inelkaar zakt.
Kan slecht accu ontwerp zijn of slechte kwaliteit cellen.

Is snel afgelopen met de accu op deze manier. Er is al veel geschreven over hoe je accu's het beste in conditie kan houden. Langere tijd op 100% of minder dan 10 procent is niet bevorderlijk. Ook helemaal leeg rijden is niet verstandig.

Mogelijk dat er nog een voordelig alternatief mbt de accu verzonnen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daldiel
Dank voor het meedenken. Klopt het dat eigenlijk elke e-scooter dit probleem heeft? Heeft bijvoorbeeld een Segway E125S een ander type batterij die hier beter tegenkan? Het is namelijk totaal niet in te schatten wanneer de batterij voor 90% geladen is.

Voor een standaard gebruiker is slecht in te schatten wat nu goed of slecht is voor een batterij. Klinkt in mijn oren alsof traditionele brandstof scooters alsnog superieur zijn helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Daldiel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:43:

Vandaag ook naar een ex-dealer van Nipponia gegaan, die gaf aan dat dit een van de redenen is waarom ze ermee gestopt zijn. Ik vind het persoonlijk veel geld voor de 700 km die op de teller staat. Helaas geeft de dealer waarbij ik hem gekocht heb, aan dat er geen garantie op accu's wordt gegeven in geen enkel geval.

Iedere 2 - 3 dagen je accu tot 100% opladen en maar 700km gereden in een jaar ? Ik ben bang dat je je accu om zeep geholpen hebt, lithium accu's bewaar je best tussen de 40 en 60% geladen. Leeg laten staan of volgeladen is erg slecht voor de levensduur. Steeds volladen van 97 - 100% is trouwens ook erg slecht.

Zelf heb ik een Ali express LFP accu en die zit er al 10k km in en doet het nog prima. Als je de accu vervangt heb je opzich toch nog een prima scooter ?

Edit:
Nu het toch over lithium accu's gaat:

Opladen tot 100% (en verder leegrijden dan ca.20%) = slecht (tot 85% liefst)
Volgeladen of leeg (20% of minder) laten staan = slecht
Volladen iedere paar dagen terwijl de lading nog meer dan 70% is = slecht
Aan de lader laten staan terwijl opgeladen = slecht
Accu bewaren in vriestemperaturen/of in hitte = slecht

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 30-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Daldiel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:00:
Dank voor het meedenken. Klopt het dat eigenlijk elke e-scooter dit probleem heeft? Heeft bijvoorbeeld een Segway E125S een ander type batterij die hier beter tegenkan? Het is namelijk totaal niet in te schatten wanneer de batterij voor 90% geladen is.

Voor een standaard gebruiker is slecht in te schatten wat nu goed of slecht is voor een batterij. Klinkt in mijn oren alsof traditionele brandstof scooters alsnog superieur zijn helaas.
Het beste is 2 batterijen of zelfs 3, liefst schakel je die parallel dan kan je nog ver rijden op 85% lading en ook het ontladen gaat gelijkmatiger wat de levensduur enorm verlengd.
Als je nu een andere scooter gaat kopen en weer dezelfde modus operandi gaat uitoefenen dan geef ik je op een blaadje dat weer hetzelfde gaat gebeuren.
Ik denk dat je een nieuwe accu voor je Nipponia moet kopen (of 2) of je laat de huidige accu reviseren en koop er een 2e bij. Vervolgens ga je je 700km per jaar rijden, dat is 7x laden en de rest van het jaar is waarschijnlijk 1x laden tot 65% voldoende.

• Daldiel
koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:07:
[...]

Het beste is 2 batterijen of zelfs 3, liefst schakel je die parallel dan kan je nog ver rijden op 85% lading en ook het ontladen gaat gelijkmatiger wat de levensduur enorm verlengd.
Als je nu een andere scooter gaat kopen en weer dezelfde modus operandi gaat uitoefenen dan geef ik je op een blaadje dat weer hetzelfde gaat gebeuren.
Ik denk dat je een nieuwe accu voor je Nipponia moet kopen (of 2) of je laat de huidige accu reviseren en koop er een 2e bij. Vervolgens ga je je 700km per jaar rijden, dat is 7x laden en de rest van het jaar is waarschijnlijk 1x laden tot 65% voldoende.
Klinkt goed, online kan ik geen kabels vinden om de accu's parallel te zetten (bestaan zulke kabels wel?) of moeten de accu's worden opengemaakt? En nog een laatste vraag, hoe kun je betrouwbaar de accu's volladen tot de geadviseerde 85%? De oplader en scooter zelf zijn niet bepaald slim, ledje op de C600 lader is rood voor opladen en groen voor vol. Ook de handleiding van de dealer geeft aan dat je de accu's gewoon vol moet laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:58
Ik vind dat hier wel erg makkelijk gezegd wordt dat dit @Daldiel zijn eigen schuld zou zijn. Hij is gewoon netjes met het product omgegaan en dan zou deze echt een stuk langer mee moeten gaan. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zou ik zeker eens een keer bellen en aangeven dat je een product hebt gekocht wat niet aan de verwachtingen voldoet. Laat die dan maar eens met de dealer bellen en aangeven dat je een ondeugdelijk producht hebt gekregen.

Dat een accu op deze manier niet 10 jaar meegaat is prima, maar na een jaar is niet wat je zou verwachten als je een e-scooter koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Knielen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:01:
Ik vind dat hier wel erg makkelijk gezegd wordt dat dit @Daldiel zijn eigen schuld zou zijn. Hij is gewoon netjes met het product omgegaan en dan zou deze echt een stuk langer mee moeten gaan. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zou ik zeker eens een keer bellen en aangeven dat je een product hebt gekocht wat niet aan de verwachtingen voldoet. Laat die dan maar eens met de dealer bellen en aangeven dat je een ondeugdelijk producht hebt gekregen.

Dat een accu op deze manier niet 10 jaar meegaat is prima, maar na een jaar is niet wat je zou verwachten als je een e-scooter koopt.
Nee sorry ik kan het niet met je eens zijn, als hij echt gedaan heeft wat hij beschreven heeft heeft hij 'm gewoon keihard mishandeld. Meer dan logisch dat ie nu de geest gegeven heeft.

@Daldiel mijn dochter heeft ook een scooter met dezelfde accu aansluiting, hiervoor heb ik zelf een parallelle kabel moeten maken maar misschien dat de dealer je eraan kan helpen.
Ik denk namelijk niet dat jij instaat bent die zelf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
@Daldiel om je 2e vraag ook te beantwoorden:

Ik let op de ledjes op de accu welke percentage deze ongeveer heeft, heb je een meter op je dashboard en is die betrouwbaar dan die aflezen.
Ledjes gaan namelijk per 25% (bij 4 stuks) en als ledje 3 net brand is er nog geen 75% maar ongeveer 51 dus dat vergt wel wat kennis en ervaring.
Ook voel ik aan de lader, tijdens het laadproces loopt het vermogen terug en dat kan je voelen dmv dat de lader warmer of minder warm is. Met mijn uhge uhge 11 jaar electrische scooter ervaring kan ik aardig vertellen door aan de lader te voelen waar het laadproces zich bevindt.

En ja (fietsen of scooter)winkels, die hebben geen bal verstand van hun eigen product ben ik achter gekomen en in het bijzonder van electrische scooters en hun accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je helemaal gelijk in. De dealer wil alleen maar scooters slijten en heeft er wellicht zelfs baat bij als jij elke twee jaar voor een nieuwe accu komt.

• Daldiel
koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Nee sorry ik kan het niet met je eens zijn, als hij echt gedaan heeft wat hij beshreven heeft heeft hij 'm gewoon keihard mishandeld. Meer dan logisch dat ie nu de geest gegeven heeft.
Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Keihard mishandeld door exact de instructies van de bijgeleverde handleiding te volgen. Ik ben geen expert in accu's en batterijen en dat mag mijns inziens ook niet verwacht worden van een normale consument. Als de dealer zegt; "laad hem vol" in de bijgeleverde handleiding mag ik ervan uitgaan dat zij het product kennen en dat de juiste manier is. Ik ben wel bereid om mijn verlies te nemen en eventueel een nieuwe scooter te kopen/. Al dan niet een brandstof scooter. Of natuurlijk een revisie batterij + extra accu in parallel.
@Daldiel mijn dochter heeft ook een scooter met dezelfde accu aansluiting, hiervoor heb ik zelf een parallelle kabel moeten maken maar misschien dat de dealer je eraan kan helpen.
Ik denk namelijk niet dat jij instaat bent die zelf te maken.
Ik ga mijn handen niet branden aan zelfbouw inderdaad. Die dingen zijn al brandgevaarlijk. Als ik daar zelf aan ga lopen sleutelen kan ik mijn woonverzekering bij brand net zo goed opzeggen. Het is een goede tip om even bij een dealer na te vragen of ze zo'n kabel kant-en-klaar hebben. Dank voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Daldiel schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk. Keihard mishandeld door exact de instructies van de bijgeleverde handleiding te volgen. Ik ben geen expert in accu's en batterijen en dat mag mijns inziens ook niet verwacht worden van een normale consument. Als de dealer zegt; "laad hem vol" in de bijgeleverde handleiding mag ik ervan uitgaan dat zij het product kennen en dat de juiste manier is. Ik ben wel bereid om mijn verlies te nemen en eventueel een nieuwe scooter te kopen/. Al dan niet een brandstof scooter. Of natuurlijk een revisie batterij + extra accu in parallel.
Wel interessante casus. Mag je als consument verwachten dat zo'n acccu al volledig defect is. Is de manier van opladen dermate onkundig gebruik geweest of niet.

Ik zou zelf iig nette mail sturen naar dealer om hem onder garantie te laten vervangen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• koevlaas2
Daldiel schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

[...]

Ik ga mijn handen niet branden aan zelfbouw inderdaad. Die dingen zijn al brandgevaarlijk. Als ik daar zelf aan ga lopen sleutelen kan ik mijn woonverzekering bij brand net zo goed opzeggen. Het is een goede tip om even bij een dealer na te vragen of ze zo'n kabel kant-en-klaar hebben. Dank voor de reactie!
Post svp eens wat foto's van de teksten die in die handleiding staat, ik kan niet geloven dat daarin staat dat je 'm iedere 3 dagen moet opladen, maar als dit wel zo is heb je een juridisch sterke zaak.

En de dealer weet niks van lithium, daar heb ik al zoveel kolder van gehoord dat alleen levenslange gevangenisstraf voor hem passend zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 31-08-2023 12:14 ]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:11
@koevlaas2 gebruikt nogal sterke taal met "mishandelen" en "gevangenisstraf" (de laatste wellicht humoristisch bedoeld).

Terwijl het natuurlijk absurd is om te verwachten dat klanten met je hand aan de lader te moeten voelen of het veilig is om te stoppen met laden. Als dat nodig is is er (bewust of niet) serieus bezuinigd op materiaal. Na 100 laadcycli kapot is simpelweg een ondeugdelijk product. Overigens kom ik niet op 700km maar 100x40km = 4000km?

Intelligentie en/of beveiliging hoort in de accu, lader, of scooter te zitten.

Persoonlijk heb ik in de scooter app geen optie om in te stellen tot welk percentage de accu('s) opgeladen moet worden en laden ze dus gewoon tot 100%. Laden doe ik vanaf 30%. De accu's zijn van LG en de lader van Bosch. Beide zijn degelijke merken met veel lithium ervaring uit de automotive sector dus ik vertrouw er op dat het goed komt. Bovendien geeft LG garantie op de accu's voor 2 jaar. (verwachte levensduur 1000 laadcycli)

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick4 op 31-08-2023 14:23 ]

Verwijderd

Patrick4 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:39:
@koevlaas2 gebruikt nogal sterke taal met "mishandelen" en "gevangenisstraf" (de laatste wellicht humoristisch bedoeld).

Terwijl het natuurlijk absurd is om te verwachten dat klanten met je hand aan de lader te moeten voelen of het veilig is om te stoppen met laden. Als dat nodig is is er (bewust of niet) serieus bezuinigd op materiaal. Na 100 laadcycli kapot is simpelweg een ondeugdelijk product. Overigens kom ik niet op 700km maar 100x40km = 4000km?

Persoonlijk heb ik in de scooter app geen optie om in te stellen tot welk percentage de accu('s) opgeladen moet worden en laden ze dus gewoon tot 100%. Laden doe ik vanaf 30%. De accu's zijn van LG en de lader van Bosch. Beide zijn degelijke merken met veel lithium ervaring uit de automotive sector dus ik vertrouw er op dat het goed komt. Bovendien geeft LG garantie op de accu's voor 2 jaar. (verwachte levensduur 1000 laadcycli)
100 laadcycles uit 18650? in geen 1000 jaar

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 21:54

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@koevlaas2 Eens met je verhaal, alleen deze kende ik niet:
koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:03:
Volladen iedere paar dagen terwijl de lading nog meer dan 70% is = slecht
Onze Niu N1S laden we bewust wel of niet op, dus na een rit waarbij de accu nog bv. 50% is, laten we hem staan zonder lader. Weten we dat er een rit gaat volgen dan laden we hem op naar 100% en gebruiken hem binnen enkele uren. Maar is het verkeerd om een accu die bv 75% is tot 100% te laden vlak voordat je gaat rijden?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:13:

[...]

Onze Niu N1S laden we bewust wel of niet op, dus na een rit waarbij de accu nog bv. 50% is, laten we hem staan zonder lader. Weten we dat er een rit gaat volgen dan laden we hem op naar 100% en gebruiken hem binnen enkele uren. Maar is het verkeerd om een accu die bv 75% is tot 100% te laden vlak voordat je gaat rijden?
volgens mij is dat wel gebruikelijk om dat te doen . vooral als je ook daadwerkelijk de km's nodig hebt qua bereik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 17:55
Joepla schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:13:

[...]

Voor een keer niet, als je weet dat je dat extra beetje prik nodig hebt.
Maar is het een standaard actie...dan is dat wel schadelijk.

Toen ik ebike voor vriendin kocht stond ik ook vreemd te kijken toen verkoper zei dat na elk ritje hoe kort dan ook ze haar accu moest opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Patrick4 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:39:

Klopt het was allemaal wat humoristisch geschreven, maar de kern is natuurlijk wel serieus.
Lithium is gewoon niet voor de poes, kent een gebruiksaanwijzing en hou je je eraan dan gaat het prima.
In dit geval ben ik er in iedergeval heilig van overtuigd dat het handelen van @Daldiel de oorzaak is, helaas voor hem natuurlijk.

Voor wat betreft het laden van 70 naar 100%, je zou dan moeten laden van 70 naar 85% dat is minder slecht dan naar 100. Want laden naar 100% is sowieso slecht. Met laden tot 85% kan je je levensduur met ongeveer 1000% verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
sikkwittet schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Toen ik ebike voor vriendin kocht stond ik ook vreemd te kijken toen verkoper zei dat na elk ritje hoe kort dan ook ze haar accu moest opladen.
Kennis van Lithium is er bij de handelaren gewoon niet, ik heb ook een paar keer klapperende oren gehad toen zo'n hapsnurker zulke onzin uitkraamde.
Voor Lithium is het o zo belangrijk dat je de juiste modus operandi toepast.

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Ik raad @Daldiel aan om een topic in het Shopping Forum te plaatsen voor advies. Dit lijkt mij niet normaal.

Ik laad mijn (Lifan) accu in de avond thuis op en koppel de lader af zodra deze afslaat. De volgende morgen geeft de scooter 98-100% aan, ontlading zelden of nooit onder de 20%. Langdurig wegzetten wegens weken of maanden de fiets pakken altijd met rond de 50% lading. Nu na 4,5 jaar en 160 laadbeurten is de accu nog als nieuw.

Een accu in een 'always-on' scooter langdurig wegzetten zodat deze naar 0% gaat is natuurlijk dodelijk maar dat lees ik hier niet. Ik zou verhaal halen bij je leverancier, de wettelijke garantie is langer dan een jaar.

• koevlaas2
dirks schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:15:
Ik raad @Daldiel aan om een topic in het Shopping Forum te plaatsen voor advies. Dit lijkt mij niet normaal.

Ik laad mijn (Lifan) accu in de avond thuis op en koppel de lader af zodra deze afslaat. De volgende morgen geeft de scooter 98-100% aan, ontlading zelden of nooit onder de 20%. Langdurig wegzetten wegens weken of maanden de fiets pakken altijd met rond de 50% lading. Nu na 4,5 jaar en 160 laadbeurten is de accu nog als nieuw.

Een accu in een 'always-on' scooter langdurig wegzetten zodat deze naar 0% gaat is natuurlijk dodelijk maar dat lees ik hier niet. Ik zou verhaal halen bij je leverancier, de wettelijke garantie is langer dan een jaar.
Ik denk dat iedere 3 dagen de ongebruikte accu bijladen funest is geweest voor de accu, wat jij doet kan prima zolang je 'm maar iedere dag gebruikt en geen weken vol of leeg laat staan.
Maar ik blijf erbij dat het geen garantie is zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:02:
[...]Voor wat betreft het laden van 70 naar 100%, je zou dan moeten laden van 70 naar 85% dat is minder slecht dan naar 100. Want laden naar 100% is sowieso slecht. Met laden tot 85% kan je je levensduur met ongeveer 1000% verlengen.
Ok. Het gaat dus meer om het laden naar 100% en niet zozeer vanaf welk percentage dat afkomt.
Dat volledig opladen slecht is, is me bekend. Ik dacht wel dat dat vooral schadelijk was vanaf het moment dat je tegen het max. aan zit, zeg vanaf 85% dus en dan vooral de tijdsduur vanaf dat moment. We hebben nooit de volledige lading nodig (de onderste 20% gebruiken we sowieso niet), vanaf nu is laden tot ca. 85% best te doen.

Het zou fijn zijn als de fabrikant zelf de grenzen van bv. 20-85% zou limiteren en voor de gebruiker weergeven als 0...100%.
Maar dat ziet er natuurlijk slecht uit in de specs en in vergelijking met concurrenten. Je wilt als fabrikant iedere km range eruit persen in de folder en dat is ook waar de consument naar kijkt.

• koevlaas2
Joepla schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Het zou fijn zijn als de fabrikant zelf de grenzen van bv. 20-85% zou limiteren en voor de gebruiker weergeven als 0...100%.
Maar dat ziet er natuurlijk slecht uit in de specs en in vergelijking met concurrenten. Je wilt als fabrikant iedere km range eruit persen in de folder en dat is ook waar de consument naar kijkt.
Dan moet je een Tesla kopen daarmee kan je dit allemaal instellen, maar voor een simpel scootertje word dit te duur natuurlijk.
Blijft over zelf hobbyen maar dat is niet besteed aan het lijdend voorwerp.

• Joepla

Joepla

koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Dan moet je een Tesla kopen daarmee kan je dit allemaal instellen, maar voor een simpel scootertje word dit te duur natuurlijk.
Blijft over zelf hobbyen maar dat is niet besteed aan het lijdend voorwerp.
Zo geavanceerd hoeft het niet :)
Een eenvoudige sofwarematige begrenzing (die er feitelijk al in zit) is echt geen rocket-science. Misschien zelfs een kwestie van 2 waardes aanpassen...

Wat betreft de handelaren en hun kennis van Li-accus: De dealer die ik belde met een vraag gaf meteen aan dat "een Li-accu ervan houdt om te werken, dus zo vaak mogelijk laden/ontladen, dan gaat hij het langst mee".
Hij verkoopt graag accu's denk ik. Hoewel hij erbij zei dat hij slechts zeer zelden een nieuwe accu mag leveren voor EUR 1300,-

• koevlaas2
Joepla schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Zo geavanceerd hoeft het niet :)
Een eenvoudige sofwarematige begrenzing (die er feitelijk al in zit) is echt geen rocket-science. Misschien zelfs een kwestie van 2 waardes aanpassen...

Wat betreft de handelaren en hun kennis van Li-accus: De dealer die ik belde met een vraag gaf meteen aan dat "een Li-accu ervan houdt om te werken, dus zo vaak mogelijk laden/ontladen, dan gaat hij het langst mee".
Hij verkoopt graag accu's denk ik. Hoewel hij erbij zei dat hij slechts zeer zelden een nieuwe accu mag leveren voor EUR 1300,-
Scooters en electrische fietsen staan allemaal op marktplaats, het meest bonte geval was een scooter met 34km op de teller en een verrotte accu. Zelf heb ik mijn scooter met 1700km gekocht en inmiddels staat ie op 20500 ongeveer.
Maar ik heb er dus een LFP accu in die wat beter tegen diepontlading kan en vol wegzetten is ook niet zo schadelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justinb81
Waarom zetten niet alle fabrikanten het in de BMS dan dat vol niet 100% vol is? Bij mijn super Soco vind de BMS dat 4,1v per cel 100% is in plaats van 4,2v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
justinb81 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:09:
Waarom zetten niet alle fabrikanten het in de BMS dan dat vol niet 100% vol is? Bij mijn super Soco vind de BMS dat 4,1v per cel 100% is in plaats van 4,2v
LI Ion is voltage gestuurd, dus opladen tot 4,1v per cel is ongeveer 80%.
Edit: Opladen tot 4,1v want het werkbereik tussen 100 en 20% is 0,5v dus 20% per 0,1v

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 31-08-2023 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
justinb81 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:09:
Dit is precies waar het om gaat. Er is geen universele "100%", het gaat om de celspanning. De fabrikant van de scooter bepaalt bij welke celspanning 100% op het display staat. Kiest de fabrikant voor een hoge spanning dan kan deze adverteren met een flinke actieradius maar wel ten koste van de levensduur van de accu.

Op onderstaande tabel zie je laadpercentage t.o.v. de celspanning voor een aantal verschillende celtypes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85U4aPzMB1E8nXeVbdRmyGBQxSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IAgkKWAsOgLMlGukg3heABo7.png?f=user_large

De situatie van @Daldiel blijft vreemd. In 700km 100x laden geeft 7km per laadbeurt, gemiddeld. Dat is wel apart. Toch blijft dat na 100x laden een accu niet versleten kan zijn, tenzij deze langdurig op 0% gestaan heeft. Je mag zeker 500x laden verwachten. Ik neig toch naar goedkope cellen bij de fabricage en reden voor een garantieclaim.

Drie jaar geleden ben ik rond gaan kijken voor een scooter met grote accu als optie, zo vond ik online de ecooter. Bij een dealer die er een in de showroom had staan ben gaan kijken. Er werd mij sterk afgeraden om hier voor te gaan want eerdere klanten hadden o.a. vervelende accuproblemen ondervonden en een importeur die niet thuis gaf en de koper maanden liet wachten.

Er zijn dus merken die slechte accu's leveren, accu's zijn prijzig en op je strepen staan kan een hoop geld schelen. Nogmaals, kijk eens in het Shopping Forum waar men wel raad weet met tegenstribbelende leveranciers als het op nakomen van garantieverplichtingen aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
dirks schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

De situatie van @Daldiel blijft vreemd. In 700km 100x laden geeft 7km per laadbeurt, gemiddeld. Dat is wel apart. Toch blijft dat na 100x laden een accu niet versleten kan zijn, tenzij deze langdurig op 0% gestaan heeft. Je mag zeker 500x laden verwachten. Ik neig toch naar goedkope cellen bij de fabricage en reden voor een garantieclaim.
Wie laad in godsnaam zijn accu 120x op in 700km, ik ken geen 2e.
Voor mij is het duidelijk wat de oorzaak is.

.....voor de 700 km die op de teller staat.
.....wordt gemiddeld om de 2-3 dagen geladen tot 100% > dit zijn ongeveer 120 laadbeurten in een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Wat voor BMS is het ? Als je 2000 W voor je motor nodig hebt heb je wel een BMS van 60A bij 60V nodig.
Liever altijd iets overgedimensioneerd.
Een BMS zit doorgaans via de min aangesloten dat verklaart misschien de 2 minnen die je hebt, de meetdraden zitten op de + van iedere cellenreeks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03

Als E125S bezitter durf ik niet te zeggen of hier kwalitatief hoge cellen in zitten, maar ik heb er ondertussen bijna 10.0000 km mee gereden en er ruim 300 laad cycli opzitten. In de applicatie kan ik instellen tot welk percentage ik wil volladen. Ik houd vaak 80 a 90% aan en ga eigenlijk nooit onder de 30%.

Als ik vrijdag thuis kom van werk en ik weet dat ik hem maandag pas weer voor een lange rit nodig heb, laad ik hem pas zondagavond op om dus een volgeladen situatie zoveel mogelijk te voorkomen. Ook bij vakanties zorg ik altijd dat hij rond de 50 a 60% is.

Tot dusver geen merkbare degradatie en met de dubbele accu van de E125S daarmee nog steeds meer dan voldoende overcapaciteit voor mijn gebruik (2x30 km per dag woon/werk, opladen doe ik thuis en op werk). Ik wil voorkomen dat ik door degradatie in een situatie kom waarbij de accu opeens wel tot 100% moet volladen voor mijn ritjes en de accu daardoor nog sneller achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daldiel
Ik ben het eens dat de scooter misschien overdreven veel geladen wordt en het klopt dat de scooter (werk) dagelijks wordt gebruikt voor misschien 7 km. Ons is verteld dat de accu daarna bijladen prima kan. In de vakanties wordt hij natuurlijk niet gebruikt en ook niet opgeladen, dus wellicht dat om de 2-3 dagen opladen niet helemaal klopt.

Nu dat de berijder naar school toe gaat moet hij dagelijks zo'n 20 km gaan halen. Met een tweede accu moet dat lukken zou ik denken. Maar omdat de 1e accu het nu al begeeft, ben ik een beetje huiverig voor nog een investering van 800 euro plus de kosten voor het reviseren (offerte 400 euro). Die scooter heeft me dan al 3800 euro gekost. Ik vind dat eigenlijk belachelijk voor die paar km's die hij meegaat.

Kan daar een goede brandstofscooter voor kopen. Met de winter in aantocht en het advies om, maar tot 85% te laden is het nog maar de vraag of er dagelijks 20 km mee gehaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Daldiel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:28:
Ik ben het eens dat de scooter misschien overdreven veel geladen wordt en het klopt dat de scooter (werk) dagelijks wordt gebruikt voor misschien 7 km. Ons is verteld dat de accu daarna bijladen prima kan. In de vakanties wordt hij natuurlijk niet gebruikt en ook niet opgeladen, dus wellicht dat om de 2-3 dagen opladen niet helemaal klopt.

Nu dat de berijder naar school toe gaat moet hij dagelijks zo'n 20 km gaan halen. Met een tweede accu moet dat lukken zou ik denken. Maar omdat de 1e accu het nu al begeeft, ben ik een beetje huiverig voor nog een investering van 800 euro plus de kosten voor het reviseren (offerte 400 euro). Die scooter heeft me dan al 3800 euro gekost. Ik vind dat eigenlijk belachelijk voor die paar km's die hij meegaat.

Kan daar een goede brandstofscooter voor kopen. Met de winter in aantocht en het advies om, maar tot 85% te laden is het nog maar de vraag of er dagelijks 20 km mee gehaald kan worden.
Met 2 accu's en dan 85% lading kan je wel een paar keer heen en weer, je hebt dan bij 100% lading ongeveer 100Km in stock.
Gerekend met de 65% lading die je effectief kan gebruiken is de actieradius 65 - 70 km.
Met een goede behandeling van de accu gaat deze jaren mee.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 01-09-2023 15:15 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.