Bedankt voor je antwoorden. Vandaag even de riem 'aangeslagen', dit is de tweede riem die ik erop heb gezet en hij geeft tussen de 82 en 85hz aan. Lijkt me prima!Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:19:
[...]
Ik gebruik de Frequency Meter optie van de app, niet de Tension Meter.
Govecs geeft de frequentie waarop de riem goed staat dus meer heb ik niet nodig.
Ik zet mijn telefoon op zo’n Gorillapod mini statief met de microfoon op 1-3 cm van het midden van de riem zoals in de help van de app staat en sla de riem dan aan met een steeksleutel.
[...]
Staat niet online op hun site inderdaad, je kan ze gewoon mailen op scooter-parts @govecs.com, zet daarin wat het VIN nummer van je scooter is en welke onderdelen je nodig hebt.
Zij kunnen dan zien welke onderdelen passen en zullen je een offerte sturen die je kan accepteren of niet.
Vraag wel eerst naar de verzendkosten, daar hebben ze geen vaste bedragen voor schijnbaar dus dat is een inschatting.
De eerste keer was dit goed maar de tweede keer bleek het achteraf uiteindelijk 2x zo duur als vooraf gezegd en dat vond ik teveel dus heb ik bezwaar gemaakt en voorgesteld het verschil te delen, ook omdat de onderdelen achteraf goedkoper bleken in de offerte dan dat ze vooraf hadden aangegeven dus kwam in totaal alsnog uit op het bedrag wat ik verwachtte.
Interessant topic! Ben nooit fan geweest van ICE scooters, maar elektrisch maakt ze voor mij wel aantrekkelijk.
Heb je er al eens op gereden ook? Rijdt veel beter dan die pruttelbrommertjesNoorderling schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:07:
Interessant topic! Ben nooit fan geweest van ICE scooters, maar elektrisch maakt ze voor mij wel aantrekkelijk.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Nou ik ben er vandaag aan toegekomen om de nieuwe 1096 riem te monteren.Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Slippen is nooit goed nee![]()
Dat had ik dus ook bij de 1096 riem op het 13z tandwiel terwijl ik dat daarvoor met de oude 1080 helemaal niet had. Nu kan best zijn dat mijn 13z tandwiel niet meer helemaal goed was maar blijf het vreemd vinden dat het pas optrad met de nieuwe langere riem.
Mogelijk dat de juiste riemspanning daar nauwer luistert dan een 1080 riem.
Bijgaand ook de foto's van mijn 13z tandwiel; ziet er (voor zover ik dat als 'leek' kan zien) nog goed uit, zeker vergeleken met de andere fotos in dit topic (heb behoorlijk wat pagina's doorgenomen inmiddels

Wel viel mij op, dat de stelbout wel degelijk te kort is, zie foto:
Als ik het volledig uitdraai, dan is er vrijwel geen grip meer in de schroefdraad vd vastgelaste moer, die de stelbout houdt. Dat lijkt mij niet handig, paar km's hobbelige wegen en die bout valt er door de trillingen uit.
Overigens, heb ik ook niet heel veel meer ruimte om het motorblok verder naar voren te duwen om extra aan te spannen. Zit redelijk aan mijn max.
Heb ook een testritje gedaan, trekt goed en snel op alleen bij (vrijwel) stilstand hard accelereren (wat je doet bij rotondes oid) hoorde ik helaas weer het bekende 'toink' geluid, ofwel hij slipt dus nog wel.
Met de app op standje Frequenty Meter meette ik 50hz, maar vraag mij af of dat klopt. Heb als een debiel die riem lopen aanslaan met een steeksleutel maar vraag mij af of dit de juiste waardes oplevert.
Zoals ik al zei, strakker kan ie niet want het blok gaat simpelweg niet verder naar voren... Dus ben benieuwd nu hoe het gaat, maar met slippen zal het dus niet lang duren eer ik de volgende riem kan kopen.
Overigens zit de riem wel goed uitgelijnd en mooi om beide tandwielen, vind ik.
Ik ben ook geen expert maar zou ook zeggen dat het tandwiel er nog goed uitziet.honda-noob schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Nou ik ben er vandaag aan toegekomen om de nieuwe 1096 riem te monteren.
Bijgaand ook de foto's van mijn 13z tandwiel; ziet er (voor zover ik dat als 'leek' kan zien) nog goed uit, zeker vergeleken met de andere fotos in dit topic (heb behoorlijk wat pagina's doorgenomen inmiddels)
[Afbeelding]
edit:Wel viel mij op, dat de stelbout wel degelijk te kort is, zie foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het volledig uitdraai, dan is er vrijwel geen grip meer in de schroefdraad vd vastgelaste moer, die de stelbout houdt. Dat lijkt mij niet handig, paar km's hobbelige wegen en die bout valt er door de trillingen uit.
Het valt me nu pas op dat jouw stelschroef er precies andersom in zit dan bij mij

En dat de aangelaste moer ook aan de andere kant lijkt vastgelast te zijn.
Heb jij wel zo’n contramoer erbij om de stelschroef te fixeren? Dat kan ik niet zien op de foto’s.
Apart dat hij andersom zit, misschien iemand die hem omgedraaid heeft omdat hij al eerder te kort bleek en diegene geen zin had een nieuwe bout te kopen.
Jouw motor lijkt ook anders te zijn, die ribbels heeft mijn motor niet namelijk.
/edit
Ik snap niet wat je hier bedoelt, denk dat je omgekeerd denkt

Het probleem met een te korte stelschroef en een 1096mm riem ipv een 1080mm kan zijn dat hij niet ver genoeg in kan draaien en de motor niet ver genoeg naar voren kan duwen.
Die 1096mm riem is langer waardoor voor en achterpulley verder uit elkaar moeten komen om de juiste riemspanning te krijgen.
Bij mij was dat overigens geen probleem en heb ik de stelschroef niet hoeven vervangen.
Dus die stelschroef moet je er helemaal niet zover uit draaien dat hij eruit kan vallen, hij zal ook altijd minimaal volledig in die vastgelaste moer zitten omdat hij tegen de motor aan moet drukken en die kan niet verder dan, in het uiterste geval naar achter, helemaal tegen de moer aan.
Bij mij ziet de stelmoer er nu zo uit:
Dat is met een 1096mm riem en 16z voor pulley en 84z achterpulley.
(Dat ik zo makkelijk een foto van de stelschroef kan maken komt doordat mijn achter spatbord is afgebroken

Als je motor al zo ver naar voren zit waarom draai je de stelschroef dan uit ipv verder in?Overigens, heb ik ook niet heel veel meer ruimte om het motorblok verder naar voren te duwen om extra aan te spannen. Zit redelijk aan mijn max.
Aangezien je nog dezelfde tandwielverhoudingen hebt zal het optrekken ook niet anders moeten zijn enkel doordat je nu een langere riem hebt.Heb ook een testritje gedaan, trekt goed en snel op alleen bij (vrijwel) stilstand hard accelereren (wat je doet bij rotondes oid) hoorde ik helaas weer het bekende 'toink' geluid, ofwel hij slipt dus nog wel.
Als je naar een 16z voorpulley gaat zal je wel merken dat het optrekken echt een stuk trager is.
Je moet juist één beheerste tik geven op de riem, niet als een debiel lopen meppen.Met de app op standje Frequenty Meter meette ik 50hz, maar vraag mij af of dat klopt. Heb als een debiel die riem lopen aanslaan met een steeksleutel maar vraag mij af of dit de juiste waardes oplevert.

Dit waren mijn eerste ervaringen met de Easy Tension app uit een eerdere post:
Merkte dat het bij het aanslaan van de snaar voor het meten van de frequentie met de app erg uitmaakt waar je dat doet. Je kan eerst 80Hz en direct daarna 19Hz meten. Ik heb echter wel de indruk dat die 83Hz klopt want de app geef ook een kwaliteit in procenten aan, en wanneer hij echt zeker is schiet hij gelijk door naar het resultaat en stopt met meten.
50Hz lijkt me wat aan de lage kant trouwens, wat ook wel blijkt door dat slippen van de riem.
Als je motor al helemaal naar voren zit kan je ‘m ook niet stakker zetten inderdaad wat wel apart is want ik kon toen ik heel kort de 13z icm een 1096mm riem op mijn scooter had de spanning tot zeker 100Hz krijgen en toen zat de motor nog niet eens helemaal naar voren.Zoals ik al zei, strakker kan ie niet want het blok gaat simpelweg niet verder naar voren... Dus ben benieuwd nu hoe het gaat, maar met slippen zal het dus niet lang duren eer ik de volgende riem kan kopen.
Vraag me af wat er aan jouw scooter anders is?
Welk model heb je en welke motor?
Met de uitlijning is niets mis nee.Overigens zit de riem wel goed uitgelijnd en mooi om beide tandwielen, vind ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2023 20:34]
Heb sinds een paar weken een (tweedehands) Niu Npro, deze heeft een 3000w Bosch motor en 2 stuks 60v 35Ah Panasonic accu's. Aanschaf op dit moment, voor een gebruikt model ligt zo tussen de €2200-€2700.mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:
Hoi, ik ben al een tijdje zoekende maar nog niet gevonden.
Ik overweeg om mijn auto meer en meer te laten staan voor een elektrische motorscooter, maar die lijken er few and far between te zijn.
Mijn casus:
- Woon/werk is 50km binnendoor. Laden op werk is in fietsenhok prima mogelijk.
- Meer dan 45km/u kunnen is wel een must, anders wordt het een aardige expeditie.
- Heb alleen Nederlands rijbewijs B/AM.
Drempel voor een motorrijbewijs acht ik te hoog en het liefst zou ik nog deze zomer rijden.
- Budget: een tweedehands elektrische auto is me te duur (15k minimum), dus daar zou ik graag iets onder blijven.
De grote MP3-fabrikanten lijken nog niets met elektrisch te doen, en de guitige Microletta (https://microlino-car.com/en/microletta) is geschikt maar nog niet verkrijgbaar.
Wat valt jullie in? Ik ben benieuwd.
Standaard op gps was de snelheid 52kmph en de af te leggen afstand was dan bij volle lading 107km.
Inmiddels is de snelheid 87kmph en daarmee de af te leggen afstand gekrompen naar 85km
Dit model is ook verkocht als motorscooter en is qua techniek identiek aan de brom variant.
Mocht het opladen op werk tot de mogelijkheden behoren, dan is dit misschien een optie en anders is de standaard snelheid ook al prima. Grootste minpunt is dat er geen ruimte meer is in de buddybak onder het zadel als een tweede accu wordt geplaatst.
Hoe is dit in praktische zin een oplossing voor het verkorten van de reistijd?Brownie-1991 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:26:
[...]
Heb sinds een paar weken een (tweedehands) Niu Npro, deze heeft een 3000w Bosch motor en 2 stuks 60v 35Ah Panasonic accu's. Aanschaf op dit moment, voor een gebruikt model ligt zo tussen de €2200-€2700.
Standaard op gps was de snelheid 52kmph en de af te leggen afstand was dan bij volle lading 107km.
Inmiddels is de snelheid 87kmph en daarmee de af te leggen afstand gekrompen naar 85km
Rijd je dan met je brommerplaat altijd tussen de auto’s of rijd je met 80+ op het fietspad?
Dan lijkt het me praktischer er veiliger om ‘m dan daadwerkelijk naar een motor om te zetten.
Wat toch eens een prachtige oplossing zou zijn is dat je tussen brommer modus en motor modus kan schakelen. Kan in principe met elektrische motor scooters prima.Vliegvlug schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Hoe is dit in praktische zin een oplossing voor het verkorten van de reistijd?
Rijd je dan met je brommerplaat altijd tussen de auto’s of rijd je met 80+ op het fietspad?
Dan lijkt het me praktischer er veiliger om ‘m dan daadwerkelijk naar een motor om te zetten.
Brommer modus voor de stad en drukke gebieden zodat je door het verkeer kan. Motor modus als je tussen steden rijdt.
Sign me up
(Helaas zal dit er nooit komen)
dat kan toch al met je "gas"hendel... Veel elektrische scooters/motorscooters hebben al standen voor vermogen. Dus dat kan je prima doen. Wat je dan nog steeds moet hebben is een motorrijbewijs - denk dat dat het grootste probleem is voor de meesten.Engie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:27:
[...]
Wat toch eens een prachtige oplossing zou zijn is dat je tussen brommer modus en motor modus kan schakelen. Kan in principe met elektrische motor scooters prima.
Brommer modus voor de stad en drukke gebieden zodat je door het verkeer kan. Motor modus als je tussen steden rijdt.
Sign me up
(Helaas zal dit er nooit komen)
Als ik met mijn motorscooter over een (brom)fietspad rij dan wordt oom agent niet heel blijgreg-a schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:57:
[...]
dat kan toch al met je "gas"hendel... Veel elektrische scooters/motorscooters hebben al standen voor vermogen. Dus dat kan je prima doen. Wat je dan nog steeds moet hebben is een motorrijbewijs - denk dat dat het grootste probleem is voor de meesten.

Gaat om een Go S 1.2. wel gemodificeerd, maar zou enkel de accu + BMS moeten zijn (zit schijnbaar een accu in uit de automotive industrie. Heb een bereik van ~100 km op 1 lading, snelheid op teller is max rond 57 km/h.
Mbt die stelbout en uitdraaien/indraaien; hier hebben we het denk ik over hetzelfde, maar mijn stelbout zit andersom. Oftwel als ik het heb over uitdraaien, dan wordt het motorblok dus meer naar voren gedrukt, terwijl als jij indraait, hetzelfde gebeurd

Heb idd ook gewoon de borg/contramoer bij de bout zitten. Zal anders eens omdraaien, dan is het ook niet zo een klote klus om die bout te stellen haha.
Maar zoals ik al zei, ik heb verder geen speling meer om het motorblok meer naar voren te druk (dus richting voorwiel) om zo extra spanning op de riem te zetten. Zag ook niet zo snel iets wat het zou belemmeren, behalve dus de 'schroefgaten' waar de 4 bouten van het blok aan vastzitten. Overigens heb ik i.t.t. jouw blok een wat meer vierkant-ish motorblok, op jouw foto zie ik een wat meer rond blok.
Ik dacht al dat het een ander model zou zijn, viel me al op dat jouw achterwiel een trommelrem heeft waar die van mij een schijfrem heeft.
Dat had ik al gezien en in mijn edit toegevoegdMbt die stelbout en uitdraaien/indraaien; hier hebben we het denk ik over hetzelfde, maar mijn stelbout zit andersom. Oftwel als ik het heb over uitdraaien, dan wordt het motorblok dus meer naar voren gedrukt, terwijl als jij indraait, hetzelfde gebeurd

Ik zou ook zeggen dat hij andersom hoort te zitten juist omdat hij voor het afstellen nu zo slecht bereikbaar is.Heb idd ook gewoon de borg/contramoer bij de bout zitten. Zal anders eens omdraaien, dan is het ook niet zo een klote klus om die bout te stellen haha.
Je stelbout moet dan wel langer zijn om dezelfde afstand te kunnen halen.
Dus jouw bouten kunnen niet verder naar voren omdat de sleuven daar ophouden?Maar zoals ik al zei, ik heb verder geen speling meer om het motorblok meer naar voren te druk (dus richting voorwiel) om zo extra spanning op de riem te zetten. Zag ook niet zo snel iets wat het zou belemmeren, behalve dus de 'schroefgaten' waar de 4 bouten van het blok aan vastzitten.
Dat ligt dan aan de sleuven of de motor die jij hebt want bij mij is dat geen enkele belemmering, zie onderstaande foto’s:
Dit zijn foto’s na het plaatsen van mijn 16z tandwiel waarbij de motor op de foto rechtsboven nog op de stand staat waar hij in stond toen er nog een 13z tandwiel met 1096mm riem op zat.
Zoals je ziet kan de motor nog een flink stuk naar voren worden gezet.
De foto rechtsonder is na het afstellen van de juiste riemspanning voor een 16z pulley en 1096mm riem.
Daarbij staat de motor meer naar achteren.
Die van mij is voornamelijk rond inderdaad en betreft een Letrika 72V 3,3kW motor.Overigens heb ik i.t.t. jouw blok een wat meer vierkant-ish motorblok, op jouw foto zie ik een wat meer rond blok.
Mijn woon-werk afstand gaat binnenkort veranderen van 10km naar 22km, beide enkele reis, dus ik wil van fietsen naar een e-scooter 45km/h. Ik heb nooit eerder scooter gereden maar het lijkt me ideaal, geen geluid en files en qua tijd acceptabel. Ik ben op zoek naar het volgende;
De scooters die ik op de shortlist heb staan;
- Betrouwbaarheid / levensduur
- Veiligheid (grote wielen, ABS?)
- Voldoende range! Ik kan laden op het werk maar het liefst ga ik zorgeloos op en neer, ook in de winter met tegenwind.
- Zitcomfort, ik ben 1.90m (82kg)
- Horwin SK1 (range; 50-60km)
- Segway e125s (range met 2 accu's; 70-80km)
- Silence S01 (range; 110-130km)
- IVA NCE Pro (range met 2 accu's; 120-130km)
[Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 26-05-2023 09:55]
De geadverteerde range is in werkelijkheid altijd minder. Dus ik ken de horwin niet, maar die zou afvallen. 45 km retour zou ik minstens 60 aan range hebben. Zelf rij ik zelfde afstand met e125s en ben daar heel tevreden over. Die silence was volgens mij nog niet in de verkoop toen ik mijn Segway kocht, maar was puur op specs dan zeker een kans hebben. Belangrijkste met jouw lengte is gewoon een keer proefrijden. Hoe is je zithouding, prettig of niet.Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:48:
Mijn woon-werk afstand gaat binnenkort veranderen van 10km naar 22km, beide enkele reis, dus ik wil van fietsen naar een e-scooter 45km/h. Ik heb nooit eerder scooter gereden maar het lijkt me ideaal, geen geluid en files en qua tijd acceptabel. Ik ben op zoek naar het volgende;Gezien dit een vervanger van een auto is, is de prijs iets minder belangrijk.
- Voldoende range! Ik kan laden op het werk maar het liefst ga ik zorgeloos op en neer, ook in de winter met tegenwind.
De scooters die ik op de shortlist heb staan;Hebben jullie opmerkingen over deze modellen en wat zou jullie voorkeur zijn en waarom? :-)
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Eventueel zou de IVA S5 ook nog in aanmerking komen met twee accu's. Enige nadeel is dat je ze volgens mij niet tegelijkertijd kan verbinden en dus wellicht moet wisselen onderweg, én dat je zo goed als geen buddy ruimte meer over houd.
Echter scheelt dat dan weer wat geld (wat minder een bezwaar was in jouw post, maar toch altijd leuk
)
Belangrijkste is comfort in rijden, ik rij zelf +- 38 km per dag (op en neer) en als je een scooter hebt die niet comfortabel is dan is dat een groot obstakel om hem te pakken.
Als je hem als vervanging van de auto gaat gebruiken dan zal je waarschijnlijk ook rijden in koude en natte omstandigheden, check in ieder geval de banden (of ze ook een beetje grip hebben als het wegdek nat is) en schaf alvast spullen aan voor als het kouder wordt (een beenkleed, windscherm, handmoffen ect ect).
Verder, als je met 2 accu's gaat rijden heb je wellicht ook 2 opladers nodig
Succes!
Echter scheelt dat dan weer wat geld (wat minder een bezwaar was in jouw post, maar toch altijd leuk

Belangrijkste is comfort in rijden, ik rij zelf +- 38 km per dag (op en neer) en als je een scooter hebt die niet comfortabel is dan is dat een groot obstakel om hem te pakken.
Als je hem als vervanging van de auto gaat gebruiken dan zal je waarschijnlijk ook rijden in koude en natte omstandigheden, check in ieder geval de banden (of ze ook een beetje grip hebben als het wegdek nat is) en schaf alvast spullen aan voor als het kouder wordt (een beenkleed, windscherm, handmoffen ect ect).
Verder, als je met 2 accu's gaat rijden heb je wellicht ook 2 opladers nodig

Succes!
De S5 heb ik inderdaad ook gezien. De NCE pro heeft (spec-wise) mijn voorkeur omdat die grotere wielen heeft en een iets langer model is. En als ik de IVA website goed begrijp kan bij de NCE Pro 2 accu's wel echt naast elkaar gebruikt worden.Engie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:50:
Eventueel zou de IVA S5 ook nog in aanmerking komen met twee accu's. Enige nadeel is dat je ze volgens mij niet tegelijkertijd kan verbinden en dus wellicht moet wisselen onderweg, én dat je zo goed als geen buddy ruimte meer over houd.
Echter scheelt dat dan weer wat geld (wat minder een bezwaar was in jouw post, maar toch altijd leuk)
Verder, als je met 2 accu's gaat rijden heb je wellicht ook 2 opladers nodig![]()
Succes!
Banden heb ik op mijn lijstje staan op na te vragen. In echt natte / gevaarlijke omstandigheden pas ik mijn thuiswerk schema aan.
[Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 26-05-2023 13:02]
Compleet valide argumenten! Mijn S5 kwam met bijna onslijtbare banden, maar als het nat werd dan was het wel iets beter opletten (niet gevaarlijk, maar gewoon minder grip). Je kan natuurlijk altijd vragen of ze er standaard nieuwe banden opzetten!Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:39:
[...]
De S5 heb ik inderdaad ook gezien. De NCE pro heeft (spec-wise) mijn voorkeur omdat die grotere wielen heeft en een iets langer model is. En als ik de IVA website goed begrijp kan bij de NCE Pro 2 accu's wel echt naast elkaar gebruikt worden.
Banden heb ik op mijn lijstje staan op na te vragen. In echt natte / gevaarlijke omstandigheden pas ik mijn thuiswerk schema aan.
Je moet niet voor de Horwin SK1 gaan, maar voor de Horwin EK1Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:48:
Mijn woon-werk afstand gaat binnenkort veranderen van 10km naar 22km, beide enkele reis, dus ik wil van fietsen naar een e-scooter 45km/h. Ik heb nooit eerder scooter gereden maar het lijkt me ideaal, geen geluid en files en qua tijd acceptabel. Ik ben op zoek naar het volgende;Gezien dit een vervanger van een auto is, is de prijs iets minder belangrijk.
De scooters die ik op de shortlist heb staan;Hebben jullie opmerkingen over deze modellen en wat zou jullie voorkeur zijn en waarom? :-)

Zitcomfort prima want breed zadel en hoge wielen.
Voor scherpe bochten, niet de meest ideale, voor lange rechte stukken wel de meest ideale

Accu's zijn gelijk, motor van de SK1 is iets sterker, kan evt iets effect hebben op de range..devil1973 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Je moet niet voor de Horwin SK1 gaan, maar voor de Horwin EK1Daar haal je op 1 batterij 80-90km , er kunnen er eventueel 2 in waardoor je 160-180km als range zou hebben.
Zitcomfort prima want breed zadel en hoge wielen.
Voor scherpe bochten, niet de meest ideale, voor lange rechte stukken wel de meest ideale
Met het huidige prijsverschil door de Horwin actie zou ik voor de SK1 gaan, voor die 900 euro kun je nog best veel leuke dingen doen.
In de nieuwe Scooterexpress van juni komt overigens een multitest waar er verschillende worden getest. https://scooterxpress.nl/e-scooter-multitest-2023/
[Voor 13% gewijzigd door TR1969 op 26-05-2023 20:28]
De super soco cpx mist in je rijtje. Ik zat ongeveer in hetzelfde scenario en ben voor de cpx gegaan, die gaat inmiddels hard richting de 10k km (onder alle omstandigheden) en bevalt zeer goed.Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:48:
Van de week een Horwin EK1 gekocht van een jaar oud, met 72 volt en 40 ampère accu, de scooter bevalt tot nu toe goed, al wat ritjes mee gemaakte actieradius is zeer goed, ik kan bij 30 km/h ongeveer 120 rijden op een lading. Vanmiddag een ritje met twee man in totaal 140 kg op de scooter, we reden meest 45km/h en dan kun je ongeveer 80 km op een lading rijden. De scooter is voorzien van een 2800 watt motor en trekt vlot op. de nieuwere versies hebben een andere accu en controller die niet zo goed vlot reageren op gas geven. de kleur is wit en ik heb er een topkoffer bij opgezet.
Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:48:
Als je de 36 ampère accu neemt en je rijdt niet al te hard, zeg maar 35a40 dan kun je er gerust bijna 100 km mee rijden.De Horwin SK1 heb ik het dan overHebben jullie opmerkingen over deze modellen en wat zou jullie voorkeur zijn en waarom? :-)
Kleine update van mijn zoektocht..
De cpx is toch echt te groot, en pakt teveel ruimte in de schuur, een 125s van Segway is besteld..
De cpx is toch echt te groot, en pakt teveel ruimte in de schuur, een 125s van Segway is besteld..
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
Dat klopt, 2 accu aansluitingen en je hoeft niks om te wisselen. Verder voelt de scooter echt premium aan. Hij is groot en de remmen zijn echt top! Nog steeds zo ontzettend blij met deze scooter. Alles is goed in te stellen. En dat alarm is ook top. De scooter is niet meer van zijn plek te krijgen als het alarm gaat. De gevoeligheid kun je ook instellen. Ik geniet van elke rit. Actieradius nu op 70 kilometer, met mijn windscherm en lijf. Banden prima. Zadel heerlijk. Aanrader voor de wat grotere beurs.Patrick4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:39:
[...]
De S5 heb ik inderdaad ook gezien. De NCE pro heeft (spec-wise) mijn voorkeur omdat die grotere wielen heeft en een iets langer model is. En als ik de IVA website goed begrijp kan bij de NCE Pro 2 accu's wel echt naast elkaar gebruikt worden.
IVA NCE PROlaf
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb dit weekend proef gereden en ben erg enthousiast over een IVA NCE.
De dealer gaat nog even uitzoeken wat de exacte verschillen zijn tussen de NCE (normaal) en de NCE Pro, het lijkt alleen accucapaciteit (25Ah tegenover 34Ah) en motorvermogen (2200W / 3900W) te zijn.
Alarm heeft hij inderdaad gedemo'd, lijkt goed te werken. @OlafBso Kan jij bevestigen dat je navigatie op je dashboard hebt (via de app in te stellen)? Maar is jouw 70km met één of twee accu's?
Zoals gezegd heb ik nooit eerder scooter gereden en was ik wel verbaasd door de rijwind, dus voor de offerte ook gevraagd met windscherm en gezien de toch-wel-range-anxiety ook met twee accu's.
De dealer gaat nog even uitzoeken wat de exacte verschillen zijn tussen de NCE (normaal) en de NCE Pro, het lijkt alleen accucapaciteit (25Ah tegenover 34Ah) en motorvermogen (2200W / 3900W) te zijn.
Alarm heeft hij inderdaad gedemo'd, lijkt goed te werken. @OlafBso Kan jij bevestigen dat je navigatie op je dashboard hebt (via de app in te stellen)? Maar is jouw 70km met één of twee accu's?
Zoals gezegd heb ik nooit eerder scooter gereden en was ik wel verbaasd door de rijwind, dus voor de offerte ook gevraagd met windscherm en gezien de toch-wel-range-anxiety ook met twee accu's.
De app bevat wel een GPS map en dergelijke. Maar ik heb het nog niet op de app ingesteld. Gebruik Google maps en de telefoon gaat dan in de telefoonhouder die ik had gekocht en bevestigd.Patrick4 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:29:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb dit weekend proef gereden en ben erg enthousiast over een IVA NCE.
De 3900 watt wiel maakt wel verschil. De accu ook. De 70 kilometer die ik nu haal is op 1 accu.
IVA NCE PROlaf
Ik rij enkel door de polder, over het fietspad dus. Ik ga even in de ankers als ik een fietser passeer maar sommige parallel wegen zijn zo breed dat 2 tractoren elkaar prima kunnen passeren, dus met een hoop ruimte tussen de fietser en mijzelf kan ik daar wel veilig harder voorbij.Vliegvlug schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Hoe is dit in praktische zin een oplossing voor het verkorten van de reistijd?
Ikzelf rij 21km naar werk enkele richting, en dat is voor mij vaak sneller met de scooter dan met de auto.
Overigens schakel ik wel even terug naar de "brommerstand" als ik de bebouwde kom in rij.
Ik heb nu een paar maanden de Horwin EK1, teruggezet in de originele staat softwarematig. Deze zaterdag van m'n woonplaats naar Valkenburg gereden, dus ook over de Cauberg etc. De hele weg gewoon voluit gereden (hij kan 54km/u). 99% vertrekken en op met 40% over aankomen, 49km. Dus met andere woorden, 59% verbruikt op 49km. Dus 80km op een volle lading en gewoon voluit rijden is indd mogelijk. En ik vind em zoooo heerlijk rijden!dropie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:48:
Van de week een Horwin EK1 gekocht van een jaar oud, met 72 volt en 40 ampère accu, de scooter bevalt tot nu toe goed, al wat ritjes mee gemaakte actieradius is zeer goed, ik kan bij 30 km/h ongeveer 120 rijden op een lading. Vanmiddag een ritje met twee man in totaal 140 kg op de scooter, we reden meest 45km/h en dan kun je ongeveer 80 km op een lading rijden. De scooter is voorzien van een 2800 watt motor en trekt vlot op. de nieuwere versies hebben een andere accu en controller die niet zo goed vlot reageren op gas geven. de kleur is wit en ik heb er een topkoffer bij opgezet.
De beste actieradius

Heb al een tijdje niets meer laten horen over mijn zoektocht, maar ik bleef toch steeds op de Segway E125S uitkomen als meest logische keuze.Daanthk schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:25:
@DashToo Heb vandaag eindelijk meer gehoord over hoe het financiële plaatje er uit zou komen te zien voor mij.
De feiten kort samengevat:
Reis
25,1km enkele reis
50,2km per dag (heen + terug)
95%+ van de reis is buiten de bebouwde kom
Bestuurder
Gewicht: 95 kilo
Lengte: 193cm
Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag
Gezien het overgrote deel van mijn reis buiten de bebouwde kom is, denk ik dus dat een elektrische scooter (of iets anders...) aantrekkelijk is. Ik ga er van uit dat ik op veel plekken gewoon 45km/h kan rijden. Ik hoop dus dat mijn reistijd voor een enkele reis onder de 40 minuten blijft.
Mijn huidige situatie is met de fiets naar de trein (20 min) + treinreis (15 min) + lopen naar kantoor (~10 min). Ik ga er qua reistijd niet veel op vooruit, maar uiteraard heeft het veel andere voordelen. Geen risico's van treinen die niet rijden, scooter kunnen gebruiken in vrije tijd etc.
Verder verwacht ik dus dat het financieel heel interessant kan zijn - het laden van dat ding zal een stuk minder dan €9,54 per dag kosten, en ik zou dus over tijd ook de aanschafprijs van de scooter kunnen terugverdienen.
Mijn eisen voor een elektrische scooter zouden dan ook als volgt zijn:Enkele wensen daar bovenop zijn:
- Actieradius van ~60km of meer
- Max. snelheid van 45km/h
- Aanschafprijs rond de €2000, maar dat is erg losjes. Ik ben vooral iemand die zoekt naar de beste bang for your buck, ik koop liever een scooter van €3000 met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding dan eentje voor €2000 waar de prijs/kwaliteit verhouding een stuk slechter is.
- Tweedehands is geen probleem, ik wil gewoon een betrouwbaar voertuig die nog een lange tijd mee kan
Voordat ik een gigantische post maak is het op dit moment denk ik vooral de vraag of ik bepaalde dingen over het hoofd zie, of bepaalde eisen/wensen heb die niet realistisch zijn. Iedereen is welkom om te reageren!
- Niet overdreven breed
- Zitvlak waar je met twee personen op kan zitten
- Helm kwijt kunnen in buddy
Ik sta nu op het punt een tweedehands Segway E125S met nog geen 750km op de teller aan te schaffen. Inclusief helmen, windscherm, snelheidsupgrade naar 51km/h en officiele Segway telefoonhouder. Dit alles bij elkaar kost me dan €3.000.
Prima deal, toch? Allemaal accessories die ik anders zelf ook aan had geschaft, en toch aardig wat onder de nieuwprijs.
Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij de overdracht?
Heeft de NCE ook nog de debiele "Eco stand" die de S5 heeft? Optrekken gaat lekker snel en hij gaat dan +-55 op de teller, maar zakt dan terug naar 47. Als je bij 47 even het gas loslaat of de rem in trap valt hij eerst terug naar 42 voordat hij weer naar 47 gaat.OlafBso schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:42:
[...]
De app bevat wel een GPS map en dergelijke. Maar ik heb het nog niet op de app ingesteld. Gebruik Google maps en de telefoon gaat dan in de telefoonhouder die ik had gekocht en bevestigd.
De 3900 watt wiel maakt wel verschil. De accu ook. De 70 kilometer die ik nu haal is op 1 accu.
Nou, hij heeft 3 standjes.Engie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:35:
[...]
Heeft de NCE ook nog de debiele "Eco stand" die de S5 heeft? Optrekken gaat lekker snel en hij gaat dan +-55 op de teller, maar zakt dan terug naar 47. Als je bij 47 even het gas loslaat of de rem in trap valt hij eerst terug naar 42 voordat hij weer naar 47 gaat.
Tot 27 km pu.
Tot 39 km pu.
Tot 48 km pu.
Hij staat dus altijd in standje 3.

Hij trekt op tot 51 km pu, waarnaar hij dus naar 48 terugzakt, tenzij ik snel de cruise control in druk, en dat doe ik dus altijd op lange ritten. Dan blijft hij op 51 km pu staan en rijd ik 46 echte kilometers per uur.
Hij trekt ontzettend goed op ja, niet voor niets wordt dat ook benoemd in de nog uit te komen grote test van de 5 beste elektrische scooters momenteel verkrijgbaar, in de Scooter&BikeXpress.
IVA NCE PROlaf
Moet zeggen dat er een flink verschil zit tussen waar de teller op staat vs de echte kilometers als dit 5Km/u scheelt!OlafBso schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:52:
[...]
Nou, hij heeft 3 standjes.
Tot 27 km pu.
Tot 39 km pu.
Tot 48 km pu.
Hij staat dus altijd in standje 3.![]()
Hij trekt op tot 51 km pu, waarnaar hij dus naar 48 terugzakt, tenzij ik snel de cruise control in druk, en dat doe ik dus altijd op lange ritten. Dan blijft hij op 51 km pu staan en rijd ik 46 echte kilometers per uur.
Dus zonder die cruise control truuk staat er 48Km/u op te teller terwijl je feitelijk dus maar 43Km/u gaat, dat is echt niet prettig als je tussen de auto’s moet rijden.

Dat scheelt maar liefs 10Km/u met de maximale snelheid die je op een scooter mag rijden!
Bied IVA nog een officiële manier om de maximumsnelheid wel op het het wettelijk maximum van 53Km/u in te stellen?
Of is er dan tenminste nog een niet door IVA ondersteunde manier dat je weet?
Jawel hoor, de dealer waar ik hem kocht heeft de software en kabel al gevraagd, omdat hij verwacht dat er wel meer mensen zullen zijn die er iets meer uit willen halen dan wat er nu uit komt.Vliegvlug schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Moet zeggen dat er een flink verschil zit tussen waar de teller op staat vs de echte kilometers als dit 5Km/u scheelt!
Dus zonder die cruise control truuk staat er 48Km/u op te teller terwijl je feitelijk dus maar 43Km/u gaat, dat is echt niet prettig als je tussen de auto’s moet rijden.
Dat scheelt maar liefs 10Km/u met de maximale snelheid die je op een scooter mag rijden!
Bied IVA nog een officiële manier om de maximumsnelheid wel op het het wettelijk maximum van 53Km/u in te stellen?
Of is er dan tenminste nog een niet door IVA ondersteunde manier dat je weet?
Dus bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt ga ik er vanuit dat er wat aan gedaan kan worden.
IVA NCE PROlaf
Dat klinkt goed!OlafBso schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Jawel hoor, de dealer waar ik hem kocht heeft de software en kabel al gevraagd, omdat hij verwacht dat er wel meer mensen zullen zijn die er iets meer uit willen halen dan wat er nu uit komt.
Dus bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt ga ik er vanuit dat er wat aan gedaan kan worden.
Ben wel benieuwd of het daadwerkelijk kan, dus laat vooral hier weten als het bij jou aangepast is.
Is 53 het wettelijk maximum, of is dit de snelheid waarbij je op de rollerbank geen boete krijgt?Vliegvlug schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Wettelijk is 45km. Geen boete tot 53km op rollerbankEngie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Is 53 het wettelijk maximum, of is dit de snelheid waarbij je op de rollerbank geen boete krijgt?
Het laatste maar ik noem het voor het gemak maar even zo omdat je dan nog geen gedoe met de wet krijgtEngie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Is 53 het wettelijk maximum, of is dit de snelheid waarbij je op de rollerbank geen boete krijgt?

Check, maar het is natuurlijk wel technisch niet legaal.Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Het laatste maar ik noem het voor het gemak maar even zo omdat je dan nog geen gedoe met de wet krijgt
Ergo, zal IVA dus geen tools uitbrengen om dit specifiek te doen. Maar waarschijnlijk wel tools uitbrengen om "parameters in de motor controller" aan te kunnen passen.
Stukje aansprakelijkheid

Klopt, heb het wel altijd onzinnig gevonden dat ze de snelheid niet omhoog gebracht hebben toen ze besloten de gele platen op 50Km wegen tussen de auto's te laten rijden.sikkwittet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Wettelijk is 45km. Geen boete tot 53km op rollerbank
Zorg dan ook dat de brommers mee kunnen met de auto's anders levert dat frustratie op bij de automobilisten en gevaarlijke situaties voor de brommerrijder.
Hoe vaak ik niet op allerhande manieren ben ingehaald door auto's die er perse langs wilden of het nu kon of niet toen mijn benzine scooter nog de officiële snelheid van 45Km/u reed. En dan reed ik zelfs nog bewust op het midden van de rijstrook om het inhalen te ontmoedigen.
Ben toen snel naar de dealer terug gegaan om de varioring eruit te laten halen zodat ik teminste met het autoverkeer mee kon en toen liep die precies 53Km/u op de rollerbank.
Geen boetes en veiliger rijden; win-win.

Alleen heeft die officiële grens van 45 dus helaas wel tot gevolg dat fabrikanten scooters verkopen die maar zo hard kunnen en itt benzine scooters niet makkelijk mechanisch op 53 te zetten zijn maar je afhankelijk bent van (dure) speed updates of vage hacks waarbij je dan alsnog maar moet hopen dat je de 50 überhaupt aantikt

Geen idee hoe dat juridisch precies zit maar in de praktijk krijg je geen boete en of dat nu gedoogd wordt of er daadwerkelijk geen sanctie op zit maakt me weinig uit eigenlijk.Engie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:39:
[...]
Check, maar het is natuurlijk wel technisch niet legaal.
Hoe kunnen andere fabrikanten zoals Segway dan wel officiële speed updates uitbrengen?Ergo, zal IVA dus geen tools uitbrengen om dit specifiek te doen. Maar waarschijnlijk wel tools uitbrengen om "parameters in de motor controller" aan te kunnen passen.
Stukje aansprakelijkheid
Zijn die illegaal bezig?
En kwam ook al scooters zaken tegen die doodleuk adverteren met speed updates die duidelijk alle grenzen over gaan (65Km/u

Als daar al niet op gehandhaafd wordt dan kan ik me niet voorstellen dat een fabrikant geen speed update mag uitbrengen.
Ik weet niet precies hoe dat zit, heeft Segway speed updates die adverteren dat ze boven de de 45 gaan?Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:51:
[...]
Hoe kunnen andere fabrikanten zoals Segway dan wel officiële speed updates uitbrengen?
Zijn die illegaal bezig?
En kwam ook al scooters zaken tegen die doodleuk adverteren met speed updates die duidelijk alle grenzen over gaan (65Km/u) en er ook nog specifiek bij vermelden dat je er een AB bij krijgt om problemen bij rollerbank controles te ontlopen.
Als daar al niet op gehandhaafd wordt dan kan ik me niet voorstellen dat een fabrikant geen speed update mag uitbrengen.
Scooter zaken doen het inderdaad ook, vaak genoeg is het een optie. Maar officieel is het niet legaal, aangezien het een modificatie is die de scooter tot boven de toegestane constructie snelheid brengt.
Ik denk alleen dat er niet op gehandhaaft wordt, of het excuus eigen terrein wordt gebruikt (hiermee verkoopt mediamarkt ook van die e-steps).
Ik had vroeger een scooter en die had een CDI, als je daar een kabeltje van los trok dan ging hij opeens een stuk harder. "toevallig".
Afijn.
Dit gebeurt mij helaas nog steeds dagelijks. Auto's die op extreem aggressieve wijze inhalen of zelfs beginnen te bumperkleven/toeteren.Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:51:
Hoe vaak ik niet op allerhande manieren ben ingehaald door auto's die er perse langs wilden of het nu kon of niet toen mijn benzine scooter nog de officiële snelheid van 45Km/u reed. En dan reed ik zelfs nog bewust op het midden van de rijstrook om het inhalen te ontmoedigen.
Ik snap het ook niet, vaak na zo'n rare inhaal actie sta ik achter ze voor een stoplicht te wachten. Wat ben je er dan precies mee opgeschoten?
Zelf vanwege dit ook overwogen om mn S5 te laten "updaten", maar dan moet ik hoogstwaarschijnlijk een extra accu erbij gooien omdat ik dan wat range verlies.
Ik denk dat ik gewoon lekker blijf doorrijden zo en als ik een mooie nieuwe scooter wil ik een keertje heel hart ga remmen terwijl er zo'n auto bumperkleeft. Verzekering betaalt toch? (/s mocht dat niet duidelijk zijn)
Vergeet je niet dat je er zelf ook op zit?Engie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:04:
Ik denk dat ik gewoon lekker blijf doorrijden zo en als ik een mooie nieuwe scooter wil ik een keertje heel hart ga remmen terwijl er zo'n auto bumperkleeft. Verzekering betaalt toch? (/s mocht dat niet duidelijk zijn)

Geen idee, maar het is wel een officiële speed update vanuit Segway en hun dealers bieden die gewoon aan en adverteren ermee, en voor flink hoge prijzen ook moet ik zeggen voor enkel het uploaden van wat firmware. Dus het is ook nog eens een lekker verdienmodel. vraag me af of de fabrikant ook nog kosten rekent aan de dealer.Engie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:04:
[...]
Ik weet niet precies hoe dat zit, heeft Segway speed updates die adverteren dat ze boven de de 45 gaan?
Die varioring uit mijn benzine scooter werd destijds gewoon kosteloos eruit gehaald toen ik aangaf dat ik de scooter te langzaam vond gaan.
De eerste dealer die ik vind bij zoeken naar speed update durft gewoon te beweren dat het legaal is:Scooter zaken doen het inderdaad ook, vaak genoeg is het een optie. Maar officieel is het niet legaal, aangezien het een modificatie is die de scooter tot boven de toegestane constructie snelheid brengt.
Ik denk alleen dat er niet op gehandhaaft wordt, of het excuus eigen terrein wordt gebruikt (hiermee verkoopt mediamarkt ook van die e-steps).
Is het opvoeren van de snelheid legaal?
Ja, omdat de snelheidsaanpassing ruim binnen de wettelijke marge blijft is het opvoeren 100% legaal. U kunt geen bekeuring krijgen voor de iets verhoogde snelheid.
Bij wet is bepaald dan een snorscooter op de rollerbank maximaal 34 km/h mag rijden en een bromscooters maximaal 54 km/h. Met deze snelheidsaanpassing wordt dit dus niet overschreden.
Of dat nu echt klopt weet ik niet maar als niemand van fabrikant, naar dealer, tot berijder ook maar enige strobreed in de weg wordt gelegd is het defacto dus blijkbaar toegestaan.
Mij hoor je er niet over klagen, ben al blij dat het kan maar het blijft natuurlijk krom dat die scooters niet standaard met een hogere snelheid verkocht mogen worden enkel en alleen omdat de wetgever de staande praktijk niet door wil trekken naar de overduidelijk achterhaald wetgeving.
Hoe hard rijdt jouw scooter dan momenteel, ik gok rond de 45?[...]
Dit gebeurt mij helaas nog steeds dagelijks. Auto's die op extreem aggressieve wijze inhalen of zelfs beginnen te bumperkleven/toeteren.
Ik snap het ook niet, vaak na zo'n rare inhaal actie sta ik achter ze voor een stoplicht te wachten. Wat ben je er dan precies mee opgeschoten?
Hoewel ik het er totaal niet achter sta dat dergelijke gevaarlijk inhaalacties gedaan worden kan ik me wel erg inleven in de automobilist die er achter moet rijden.
Zit niet vaak in de auto maar als ik zelf achter zo’n retetrage scooter rijdt irriteer ik me daar ook dood aan en ben ik blij als ik er veilig voorbij kan of diegene afslaat.
Juist omdat ik weet hoe irritant het is voor de automobilist zit ik zelf ook heel gespannen op zo’n trage scooter als ik daarmee tussen de auto’s moet rijden. Voel me dan geen volwaardige en gelijkwaardige verkeersdeelnemer.

Luistert die range voor jou zo nauw dat je niet een beetje kan verliezen?Zelf vanwege dit ook overwogen om mn S5 te laten "updaten", maar dan moet ik hoogstwaarschijnlijk een extra accu erbij gooien omdat ik dan wat range verlies.
Dan had je er sowieso gelijk een met grotere accu moeten kopen!

Het is legaal omdat je er geen boete voor krijgt. Dat is defacto de uitkomst, maar niet hoe het werkt.Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:08:
[...]
De eerste dealer die ik vind bij zoeken naar speed update durft gewoon te beweren dat het legaal is:
Is het opvoeren van de snelheid legaal?
Ja, omdat de snelheidsaanpassing ruim binnen de wettelijke marge blijft is het opvoeren 100% legaal. U kunt geen bekeuring krijgen voor de iets verhoogde snelheid.
Bij wet is bepaald dan een snorscooter op de rollerbank maximaal 34 km/h mag rijden en een bromscooters maximaal 54 km/h. Met deze snelheidsaanpassing wordt dit dus niet overschreden.
Of dat nu echt klopt weet ik niet maar als niemand van fabrikant, naar dealer, tot berijder ook maar enige strobreed in de weg wordt gelegd is het defacto dus blijkbaar toegestaan.
Als de overheid eens besluit dat ze onderzoek gaan doen naar toko's die scooters opvoeren dan krijgen die toko's zeer zeker een boete. Meestal worden de gebruikers ontzien. Tenminste zo zie ik het.
Kans dat de overheid dat gaat doen is natuurlijk 0.
Hij gaat inderdaad +- 45, alleen bij het optrekken tikt hij de 50 aan (en daarna valt hij terug).Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:08:
[...]
Hoe hard rijdt jouw scooter dan momenteel, ik gok rond de 45?
Hoewel ik het er totaal niet achter sta dat dergelijke gevaarlijk inhaalacties gedaan worden kan ik me wel erg inleven in de automobilist die er achter moet rijden.
Zit niet vaak in de auto maar als ik zelf achter zo’n retetrage scooter rijdt irriteer ik me daar ook dood aan en ben ik blij als ik er veilig voorbij kan of diegene afslaat.
Juist omdat ik weet hoe irritant het is voor de automobilist zit ik zelf ook heel gespannen op zo’n trage scooter als ik daarmee tussen de auto’s moet rijden. Voel me dan geen volwaardige en gelijkwaardige verkeersdeelnemer.
Ik snap het ook zeker wel, het is langzamer dan mag en ik maak ook altijd plaats voor auto's als dat lukt en inhalen toegestaan is.
Echter zie ik vaak genoeg rare inhaal manouvres over een dubbele doorgetrokken streep of iets waarbij ik wordt afgesneden terwijl er uiteindelijk geen tijdswinst voor de automobilist is. Ik heb een paar keer acties meegemaakt dat ik er van opkeek dat er geen ongeluk gebeurt was.
Het is scheef dat 45km scooters op een 50km weg moeten. Maar dit soort gedrag is gewoon gevaarlijk, en wordt overigens ook niet opgelost door alle scooters 50 te laten rijden. Toen ik nog een benzine brommer had die 52 ging had ik vergelijkbare problemen...
Mijn dealer vertelde mij dat ik 15% op mijn accu inlever gemiddeld, sinds ik een nieuwe baan heb kan ik heen en weer met nog 25% op de accu naar mijn werk. -15% zit je al in de gevarenzone, en dat is niet de slijtage van de accu meegenomen. Dus dat is nét iets te tricky.Vliegvlug schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:08:
[...]
Luistert die range voor jou zo nauw dat je niet een beetje kan verliezen?
Dan had je er sowieso gelijk een met grotere accu moeten kopen!
Zit er nog wel over te denken om een tweede accu erbij te gooien en een koffertje achterop, maar ik denk er aan de andere kant ook over om een motor rijbewijs te halen en iets van een NIU NQi GTS te halen, dat zou mij op mijn woon-werk zo 20 minuten schelen (ik rij het meeste van de tijd langs een snelweg).
En als ik dat doe dan gaat mijn S5 of eruit, of naar mijn vriendin, of als stadsscooter gebruikt worden.
Dus nog even wachten en nadenken
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.