Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-05 18:44
Haha ja, ik vond het ook wel langzaam. Ben van vroeger m'n opgevoerde schakelbrommers gewend en af en toe wat motorrijden...dan is dit opeens wel traag. Vond het verder wel prima rijden, beter dan verwacht.
Engie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb er zelf ook wel wat ervaring mee. Maar ik ben toch huiverig, omdat je in de Lingbo software ziet dat er veel verschillende parameters zitten ed. Eentje die even goed corrupt raakt en je scooter wordt gevaarlijk of gaat kapot.

Afijn, ik kan mijn bevindingen en software en links wel in een DM zetten en naar je sturen om je op weg te helpen zodra je het ding binnen hebt!
Absoluut waar, toch mee oppassen! 3000Watt die iets totaal anders doet dan je verwacht is niet prettig:-) Het is mij overigens nog steeds niet helemaal duidelijk of dit nou om piek vermogen of continu vermogen gaat...en ook nog niet duidelijk of de controller uberhaupt wel 3000Watt uitstuurt ooit.

Vanmorgen de S5 besteld na een proefritje. De S8 vond ze het hogere stuur minder prettig van, en als 't ooit nodig is knutsel ik zelf wel de 2e accu kabel zodat de accu's onder de budy parallel kunnen staan zoals bij de S8. Voordeel van zelf een beetje kunnen prutsen.

Zowel de S5 en S8 vond ik overigens stukken fijner rijden dan de NIU's, acceleratie veel vloeiender en gashendel minder zenuwachtig. Mooie bijkomstigheid dat er van alles en nog wat voor te koop is in China of hier voor leuke prijzen.

Wel grappig, ik ben vandaag bij scootervoordeel in Dordrecht geweest en kwam erachter dat IVA precies op hetzelfde adres zit....blijkt allemaal van hetzelfde bedrijf te zijn. Goed geholpen en geinformeerd daar overigens en geen gedoe met vooraf boeken van proefritjes en ander gezeur. Nog even 1 van de 2 loodsen gezien, helemaal vol met iva en senzo (allemaal Lneng) scooters. Leuk om eens te zien! Zaken gaan goed daar lijkt het, hopelijk dus ook lang nog onderdelen e.d. voor de e-go s5 te krijgen!

[Voor 4% gewijzigd door DashToo op 21-04-2023 17:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daanthk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:19
Is dit de juiste plek om aankoopadvies te vragen?

Ik ben er afgelopen week achter gekomen dat een elektrische scooter financieel interessant uit kan pakken voor woon-werk verkeer, maar om als leek erachter te komen wat de beste scooter voor mijn situatie is blijkt lastiger dan gedacht...

Mocht dit niet de juiste plek zijn voor dit soort vragen - sorry!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DashToo
Daanthk schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:08:
Is dit de juiste plek om aankoopadvies te vragen?

Ik ben er afgelopen week achter gekomen dat een elektrische scooter financieel interessant uit kan pakken voor woon-werk verkeer, maar om als leek erachter te komen wat de beste scooter voor mijn situatie is blijkt lastiger dan gedacht...

Mocht dit niet de juiste plek zijn voor dit soort vragen - sorry!
Je kan inderdaad een elektrische scooter via de fietsplan van je werkgever (deels) financieren, waardoor je netto - afhankelijk van je werkgevers opties - een leuk bedrag kan besparen.

Tot 2021 kon je een e e-scooter ook heel aantrekkelijk zakelijk kopen, door gebruik te maken van de VAMIL regeling en de MIA subsidieregeling; voordeel kon dan echt enorm oplopen.

Helaas heeft de rvo in 2022 de Elektrische scooter van de milieulijst geschrapt (code B3118), en kan je alleen nog maar de VAIML en MIA toepassen voor speed pedelecs.

Wat wil je weten over een scooter voor jouw situatie? Ik heb recent er een aangeschaft en ook een hele zoektocht gehad :)

• Daanthk
DashToo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Je kan inderdaad een elektrische scooter via de fietsplan van je werkgever (deels) financieren, waardoor je netto - afhankelijk van je werkgevers opties - een leuk bedrag kan besparen.

Tot 2021 kon je een e e-scooter ook heel aantrekkelijk zakelijk kopen, door gebruik te maken van de VAMIL regeling en de MIA subsidieregeling; voordeel kon dan echt enorm oplopen.

Helaas heeft de rvo in 2022 de Elektrische scooter van de milieulijst geschrapt (code B3118), en kan je alleen nog maar de VAIML en MIA toepassen voor speed pedelecs.

Wat wil je weten over een scooter voor jouw situatie? Ik heb recent er een aangeschaft en ook een hele zoektocht gehad :)
Bedankt voor de informatie!

Ik heb nog wat extra informatie nodig van mijn werkgever, dus voordat ik mijn zoektocht vervolg wacht ik dat even af. Blijkbaar moeten zij nog onderzoeken of ik een lagere kilometervergoeding zou krijgen als ik met iets anders dan een auto zou reizen...

Heel vreemd als je het mij vraagt. Dan straf je de werknemer voor het maken van een milieubewustere keuze, en geef je de indruk dat je het stimuleert om met een voertuig van ~1000kg te komen om één persoon te vervoeren, wat ook een stuk meer vervuilt. 8)7

Sowieso verschillen auto's enorm in verbruik en kosten op basis van het type auto, de brandstof etc. - dus om te doen alsof de kilometervergoeding precies afgestemd is op "de auto" slaat ook nergens op.

Voorlopig dus nog maar met de trein, wat mijn werkgever overigens meer kost dan een volledige kilometervergoeding. :O

Ik hou je op de hoogte!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Daanthk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Ik heb nog wat extra informatie nodig van mijn werkgever, dus voordat ik mijn zoektocht vervolg wacht ik dat even af. Blijkbaar moeten zij nog onderzoeken of ik een lagere kilometervergoeding zou krijgen als ik met iets anders dan een auto zou reizen...

Heel vreemd als je het mij vraagt. Dan straf je de werknemer voor het maken van een milieubewustere keuze, en geef je de indruk dat je het stimuleert om met een voertuig van ~1000kg te komen om één persoon te vervoeren, wat ook een stuk meer vervuilt. 8)7

Sowieso verschillen auto's enorm in verbruik en kosten op basis van het type auto, de brandstof etc. - dus om te doen alsof de kilometervergoeding precies afgestemd is op "de auto" slaat ook nergens op.

Voorlopig dus nog maar met de trein, wat mijn werkgever overigens meer kost dan een volledige kilometervergoeding. :O

Ik hou je op de hoogte!
Hier is ook wat vreemds met de vergoeding aan de hand. Men wil duurzaam woon-werk stimuleren. Van mijn scooter (super Soco CPX) is een scooter-versie en (voor 100,-- meer) een motorscooterversie.
De scooter valt onder fiets: 19 ct/km
De motorscooter onder motro: 37 ct/km

Slaat echt helemaal nergens op.

• DashToo
Inderdaad, apart zulke dingen!

Ik vind 't ook heel apart dat een speed pedelec wel op de milieulijst staat, waardoor je 'm zakelijk heel goedkoop kan rijden, maar een e-scooter dan weer niet (en dus t/m 2021 wel). Er zal ergens wel een goede reden achter zitten, maar die uitleg krijg je natuurlijk niet.

Hier helaas een probleempje met de net nieuwe IVA e-go S5; 70km gereden, en achterrem loopt aan en vervolgens dus warm met een hoop kabaal tot gevolg. Normaal zou ik de boel zelf bekijken, maar omdat het nu om garantie gaat helaas wachten tot de monteur langs kan komen volgende week.

Viel me ook op dat wanneer je remt, de hele remklauw zijdelings wat beweegt (paar mm max) . Lijkt iets absoluut mis mee te zijn, hopelijk wordt het snel en netjes gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Even een vraag aan de gevestigde orde..

Situatie:
Yamaha Neos 4T nu 7 jaar oud.
Altijd tevreden over geweest, maar komt nu weer wat onderhoud aan. En zit me al een paar jaar te kijken of elektrisch iets is voor mij. Ik kan het onderhoud zelf wel, maar heb er eigenlijk geen zin in…
Daar komt bij dat ik vanwege mijn hyperacusis, dus de laatste jaar oordopjes in heb bij het rijden. Niet prettig. Maar het volstaat. Dus wat minder lawaai is wel een hele fijne bijkomstigheid.
Pak ook liever de fiets dan de scooter vanwege dit … maar ja vies weer….etc etc…

Dan de vraag wat komt qua bv stevigheid ,kwaliteit een beetje in de buurt? Er zal het hele jaar mee gereden worden!

Meestal rijd ik met de scooter 30 km per rit in totaal. Soms 60km, maar is uitzonderlijk. En op zich ook geen dealbreaker als dit niet mogelijk is… Wel is ABS, of iets wat hetzelfde doet en anders heet is wel een vereiste.

Wie heeft wat zinnige input?

[Voor 4% gewijzigd door PsYgHo op 07-05-2023 02:48]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:08
PsYgHo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 02:45:
Even een vraag aan de gevestigde orde..

Situatie:
Yamaha Neos 4T nu 7 jaar oud.
Altijd tevreden over geweest, maar komt nu weer wat onderhoud aan. En zit me al een paar jaar te kijken of elektrisch iets is voor mij. Ik kan het onderhoud zelf wel, maar heb er eigenlijk geen zin in…
Daar komt bij dat ik vanwege mijn hyperacusis, dus de laatste jaar oordopjes in heb bij het rijden. Niet prettig. Maar het volstaat. Dus wat minder lawaai is wel een hele fijne bijkomstigheid.
Pak ook liever de fiets dan de scooter vanwege dit … maar ja vies weer….etc etc…

Dan de vraag wat komt qua bv stevigheid ,kwaliteit een beetje in de buurt? Er zal het hele jaar mee gereden worden!

Meestal rijd ik met de scooter 30 km per rit in totaal. Soms 60km, maar is uitzonderlijk. En op zich ook geen dealbreaker als dit niet mogelijk is… Wel is ABS, of iets wat hetzelfde doet en anders heet is wel een vereiste.

Wie heeft wat zinnige input?
Als budget het toelaat zou ik dan voor segway s125 gaan als ik je eisen zo hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
@sikkwittet
Thnx.. ik vind het echt lastig…
Zat ook al met een schuin oog te kijken naar de iva ego s8, met 2 accu’s.
Budget laat het op zich wel toe…

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
PsYgHo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:25:
@sikkwittet
Als abs een harde eis is heb je volgens mij ook niet meer zoveel keuze?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05
PsYgHo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:25:
@sikkwittet
De S8 bevalt ons prima, enige wat tegenvalt zijn de extra's
Hoog windscherm origineel maakt soort van contact geluid bij rijden over een drempel, slecht wegdek.
De topkoffer rammelt op de achterdrager, deel waar de klem van de koffer gemonteerd zit op de drager. Maar dat zal per type topkoffer wel verschillen, we hebben de topkoffer Shad 40L

En de actie radius valt wat tegen, mijn zoon heeft ook een S8 met 2 acus, geen windscherm, weegt ca 65 kilo, zegt rond de 80km te kunnen rijden (was in april, mogelijk de kou nog een rol speelt)

[Voor 13% gewijzigd door Repro op 07-05-2023 15:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
greg-a schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Als abs een harde eis is heb je volgens mij ook niet meer zoveel keuze?
In zoverre wil ik wel gewoon iets wat hetzelfde is, of bijna het zelfde is qua kwaliteit, of beter dan ik gewend ben.

. Budget is er op zich wel.. die luxe is er.. na hard werken in al de jaren…
Maar na meer dan 15 jaar en meer dan 70.000km neosjes gereden te hebben… ben je wel wat gewend. En word ook al wat ouder, zit halverwege de 40, dus comfort is ook een ding….

Mocht er echt iets zijn wat perfect is, en geen abs heeft, is het een overweging waard..
Want iets wat als speelgoed aanvoelt en abs heeft, of wat als een neos aanvoelt en geen abs heeft, dan word het toch het laatste!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 11:49
PsYgHo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 01:27:
[...]

In zoverre wil ik wel gewoon iets wat hetzelfde is, of bijna het zelfde is qua kwaliteit, of beter dan ik gewend ben.
Neos zijn er ook elektrisch!
https://www.yamaha-motor....rban-mobility/neo-s-2023/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
Let er wel op dat je laatstgenoemde met dubbele batterij, deze separaat moet opladen.. dat vond ik zelf nogal een beetje slecht design.

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
de range van die yamaha's is erg teleurstellend, zeker gezien de prijs die ze ervoor vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

greg-a schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:16:
de range van die yamaha's is erg teleurstellend, zeker gezien de prijs die ze ervoor vragen.
Videoreview van Yamaha door Bright: YouTube: Yamaha e-scooter rijdt heerlijk maar die accu!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 12:14

OlafBso

Eindelijk klaar

Zo, ik rij al weer een tijdje op mijn IVA NCE PRO.
Eerlijk is eerlijk, dit had ik eerder moeten doen.
Wat rijdt dat ding heerlijk.
Robuust, 14 inch wielen, een remsysteem waar je U tegen zegt.
Helemaal goed voor mij.
Op de weg over verschillende soorten oppervlakten rijdt het altijd rustig, prima vering en de grote wielen zullen er ook aan meewerken.
Leuk ook die app, en ik kan verschillende dashboards kiezen.
Kies voor de retro, want dat is leuk.
;-)
Hij trekt echt flink hard op. Een heuvel op is echt genieten.
Als ik hem op de cruise control zet bij 51 op de teller, loopt hij 46 echte kilometers per uur.
De gehele route staat hij daar dan ook op.

Verder is er nog zo'n 40% accu over als ik 36 kilometer heb gereden.
Als je bedenkt dat ik 120 kilo weeg, en een windscherm heb, en de nodige heuveltjes heb beklommen met de IVA is dat een goede score.
En dan wordt de accu nog ietsje beter na een aantal malen opladen.
Mij hoor je niet klagen.
Beste aankoop ooit.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daanthk
@DashToo Heb vandaag eindelijk meer gehoord over hoe het financiële plaatje er uit zou komen te zien voor mij.

De feiten kort samengevat:

Reis
25,1km enkele reis
50,2km per dag (heen + terug)
95%+ van de reis is buiten de bebouwde kom

Bestuurder
Gewicht: 95 kilo
Lengte: 193cm

Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag

Gezien het overgrote deel van mijn reis buiten de bebouwde kom is, denk ik dus dat een elektrische scooter (of iets anders...) aantrekkelijk is. Ik ga er van uit dat ik op veel plekken gewoon 45km/h kan rijden. Ik hoop dus dat mijn reistijd voor een enkele reis onder de 40 minuten blijft.

Mijn huidige situatie is met de fiets naar de trein (20 min) + treinreis (15 min) + lopen naar kantoor (~10 min). Ik ga er qua reistijd niet veel op vooruit, maar uiteraard heeft het veel andere voordelen. Geen risico's van treinen die niet rijden, scooter kunnen gebruiken in vrije tijd etc.

Verder verwacht ik dus dat het financieel heel interessant kan zijn - het laden van dat ding zal een stuk minder dan €9,54 per dag kosten, en ik zou dus over tijd ook de aanschafprijs van de scooter kunnen terugverdienen.

Mijn eisen voor een elektrische scooter zouden dan ook als volgt zijn:
  • Actieradius van ~60km of meer
  • Max. snelheid van 45km/h
  • Aanschafprijs rond de €2000, maar dat is erg losjes. Ik ben vooral iemand die zoekt naar de beste bang for your buck, ik koop liever een scooter van €3000 met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding dan eentje voor €2000 waar de prijs/kwaliteit verhouding een stuk slechter is.
  • Tweedehands is geen probleem, ik wil gewoon een betrouwbaar voertuig die nog een lange tijd mee kan
Enkele wensen daar bovenop zijn:
  • Niet overdreven breed
  • Zitvlak waar je met twee personen op kan zitten
  • Helm kwijt kunnen in buddy
Voordat ik een gigantische post maak is het op dit moment denk ik vooral de vraag of ik bepaalde dingen over het hoofd zie, of bepaalde eisen/wensen heb die niet realistisch zijn. Iedereen is welkom om te reageren!

[Voor 1% gewijzigd door Daanthk op 08-05-2023 18:29. Reden: Extra informatie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:21
Daanthk schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:25:
@DashToo Heb vandaag eindelijk meer gehoord over hoe het financiële plaatje er uit zou komen te zien voor mij.

Reis
25,1km enkele reis

Bestuurder

Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag

Gezien het overgrote deel van mijn reis buiten de bebouwde kom is, denk ik dus dat een elektrische scooter (of iets anders...) aantrekkelijk is. Ik ga er van uit dat ik op veel plekken gewoon 45km/h kan rijden. Ik hoop dus dat mijn reistijd voor een enkele reis onder de 40 minuten blijft.

Mijn huidige situatie is met de fiets naar de trein (20 min) + treinreis (15 min) + lopen naar kantoor (~10 min). Ik ga er qua reistijd niet veel op vooruit, maar uiteraard heeft het veel andere voordelen. Geen risico's van treinen die niet rijden, scooter kunnen gebruiken in vrije tijd etc.

Verder verwacht ik dus dat het financieel heel interessant kan zijn - het laden van dat ding zal een stuk minder dan €9,54 per dag kosten, en ik zou dus over tijd ook de aanschafprijs van de scooter kunnen terugverdienen.

• Aanschafprijs rond de €2000, maar dat is erg losjes. Ik ben vooral iemand die zoekt naar de beste bang for your buck, ik koop liever een scooter van €3000 met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding dan eentje voor €2000 waar de prijs/kwaliteit verhouding een stuk slechter is.
  • Tweedehands is geen probleem, ik wil gewoon een betrouwbaar voertuig die nog een lange tijd mee kan
  • Niet overdreven breed
Voordat ik een gigantische post maak is het op dit moment denk ik vooral de vraag of ik bepaalde dingen over het hoofd zie, of bepaalde eisen/wensen heb die niet realistisch zijn. Iedereen is welkom om te reageren!
Ik zou, bij dagelijks gebruik, overwegen om ABS onderdeel te maken van de eisen/wensen.

Voor de rest van je wensen kom je bij veel merken/types uit, maar de ABS beperkt je keuze wel.
OVerigens is het prijskaartje met ABS en 60km ook wel vaak iets meer dan 3000.

Succes met het uitvogelen (Ps: kwam zelf bij ongeveer zelfde situatie uit op de Segway E125S)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
Bedankt voor de input iedereen, word erg gewaardeerd
Zit eens te kijken naar gewichten van de scooters, en velen zijn maar tegen de 60 tot 70 kilo, zonder accu…
Niet dat gewicht en kwaliteit evenredig zijn, maar geeft wel een indicatie.. een verschil van een 7 tot 10 kilo zou nog van de switch val staal, naar bv Alu kunnen.

Het nadeel is dat ik echt bang ben dat het Chinese spul, toch niet mijn idee van bouwen is… vind zelf mijn neos 4t uit 2016 soms al op sommige punten wat matig, terwijl dat bekend staat vanwege zijn solide bouw.

En dan ben ik wel zo eerlijk dat een meerprijs van bv 1500, best veel is, maar als dat het verschil is van met erg veel plezier erop rijden, ten opzichte van, matig plezier, ben ik die 1500 na een jaar wel vergeten. En heb ik meteen weer een doel voor het vakantie geld…

Voor nu lijkt me de Segway 125s een leuke, en ook een kans hebber. Dus deze wil ik zeker in het echt zien, en voelen.

Maar kijk ook met een klein schuin oog naar deze… het enige nadeel is de prijs, wat op zich wel overkoombaar is, maar daarnaast heeft die geen abs…. Eigenlijk wel een minpuntje wat ik jammer vind…
Op het oog lijkt het een heel andere klasse te zijn dan de Segway. Qua prijs is u ook de helft duurder!

https://www.silence.nl/si...-elektrische-scooter.html

Iemand hierzien over te zeggen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@PsYgHo,
het Chinese spul, toch niet mijn idee van bouwen is [...] Voor nu lijkt me de Segway 125s een leuke
Dan zeg ik maar even dat Segway ook Chinees is vziw?
Overigens viel Silence voor mij iig af omdat de accu moeilijk te tillen is (de trap op naar appartement).
Van Silence werd hier ergens ook gezegd dat het grotendeels Chinees was.
Qua niet-Chinees zou Honda de laatste tijd ook eindelijk wat meer werk maken van escooters, zelf niet zo gevolgd maar ik zie dat bijv deze binnenkort zou moeten uitkomen.

Voip tarieven vergelijkings tool

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
Ik lees telkens maar dat ABS zo belangrijk is, dan hebben we het over ABS net als in auto's? Wat het om je remmen niet te laten blokkeren? Op een scooter die 45km/uur gaat is dat tegenwoordig een ding?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2Henk 'm!

• supersoco80

Reis
25,1km enkele reis

Bestuurder

Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag

• Niet overdreven breed
Als je op en neer wilt op 1 lading is 60 km bereik niet genoeg

60km is onder normale omstandigheden (bij mijn super soco klopt bij een normale rit het opgegeven bereik tot op de kilometer, bij andere merken zou het wel eens over bereik op onder optimale omstandigheden kunnen gaan), maar:
- Je wil eigenlijk je accu niet tot onder de 20% rijden, zeker niet met grote regelmaat
- Soms heb je wind tegen
- Soms is het koud
- Soms beide
- Soms wil je een eer een klein stukje om langs een winkel
- Soms is er een weg/fietspad afgesloten en moet je een stukje om
- Na verloop van tijd zal je accu wat midner worden
- Je vergeet een keer een tijdje je banden op druk te houden
- Je kan een keer, om wat voor reden dan ook, niet bijladen op je bestemming
- Soms moet je weg voor je accu weer helemaal opgeladen is

Ik zou voor minimaal 80km gaan. Tenzij je na elke rit wilt laden (dat wilde ik niet, nu betaalt mijn werkgever ook al mijn 'brandstof') Verder zou ik aan je lijstje toevoegen: Windscherm. Dat haalt veel van (of al het) geluid weg en maakt je ritje veel rustiger. Als ik niet te veel stil sta heb ik zelfs in een stortbui ook geen regenbroek nodig met een scherm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
No Hands schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:25:
Ik lees telkens maar dat ABS zo belangrijk is, dan hebben we het over ABS net als in auto's? Wat het om je remmen niet te laten blokkeren? Op een scooter die 45km/uur gaat is dat tegenwoordig een ding?
Ja,correct.
Zeker met wat regen en bv wat troep op de weg, of gewoon bij een noodstop…
Hierbij is abs op de voorkant wel fijn… en op de achterkant vindt ik het niet belangrijk.

Aan de andere kant heb ik slechts 1x in een noodstop gemaakt waar bij mijn voorwiel blokkeerde op een wat gladde vrieskou weg, en dat was voor een rotonde, waar ik zelf schuld aan had. En dus erg schrok. En dus niet opbouwend remde. Voorwiel gleed een stuk, rem lossen, scooter recht kunnen houden, en weer opbouwend remmen, en zat met mijn wiel minder dan 3 cm van zijn bumper toen ik stil stond.

Nu ja 1 keer in de 30 plus jaar… moet dat abs rechtvaardigen? Maar goed we worden ouder, en drukker op de weg..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
No Hands schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:25:
Het is tegenwoordig ook al een optie voor e-bikes tot 25 kph....
het is meer een persoonlijke voorkeur denk ik, maar op scooters is het eerder een uitzondering dan een regel. Ook op motorscooters komt het niet zo vaak voor, dus echt nodig zal het niet zijn. Maar altijd fijn als je het toch wel hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daanthk
supersoco80 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Als je op en neer wilt op 1 lading is 60 km bereik niet genoeg

60km is onder normale omstandigheden (bij mijn super soco klopt bij een normale rit het opgegeven bereik tot op de kilometer, bij andere merken zou het wel eens over bereik op onder optimale omstandigheden kunnen gaan), maar:
- Je wil eigenlijk je accu niet tot onder de 20% rijden, zeker niet met grote regelmaat
- Soms heb je wind tegen
- Soms is het koud
- Soms beide
- Soms wil je een eer een klein stukje om langs een winkel
- Soms is er een weg/fietspad afgesloten en moet je een stukje om
- Na verloop van tijd zal je accu wat midner worden
- Je vergeet een keer een tijdje je banden op druk te houden
- Je kan een keer, om wat voor reden dan ook, niet bijladen op je bestemming
- Soms moet je weg voor je accu weer helemaal opgeladen is

Ik zou voor minimaal 80km gaan. Tenzij je na elke rit wilt laden (dat wilde ik niet, nu betaalt mijn werkgever ook al mijn 'brandstof') Verder zou ik aan je lijstje toevoegen: Windscherm. Dat haalt veel van (of al het) geluid weg en maakt je ritje veel rustiger. Als ik niet te veel stil sta heb ik zelfs in een stortbui ook geen regenbroek nodig met een scherm.
Je hebt helemaal gelijk. Thanks voor t meedenken.

Windscherm lijkt me inderdaad ook erg fijn.

Heb jij nog tips of bepaalde modellen die je in mijn situatie zou aanraden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PsYgHo
Vanmiddag even wat scooters gevoeld, en bekeken in het echt.. (nog niet gereden) Daar word je niet blij van:

Iva Ego S series:
Hoe die tot testwinnaar heeft kunnen komen is mij een raadsel...ze hebben vast niet gekeken op bouw / plastics. Bij alle piepte en kraakte het als je er even aan zat. Ook wat zielig gebouwd vindt ik. Niet te vergelijken met een Yamaha!

Niu verschillende modellen:
Laat maar zelfde als Iva, wat mijn eisen betreft.

Diverse merken waarvan ik de naam niet inhouden heb:
Totaal niet wat ik zocht. Dun krakelig plastic, ongelijke naden, spuitwerk bedroevend...

AGM Goccia:
Stevig en solide gebouwd, nog niet op het gebied van de Neos, maar komt wel in de buurt.

Afvallers van het eerdere lijstje:
De Silent series valt af, na goed slapen heb ik het geld er niet voor over.. ik heb het wel, maar heb het er niet voor over...

De zoektocht gaat door

Dan heel verrassend:
Super Soco CUX:
Wat een vies stevig blokje beton is dat. Stepjes en standaard die echt nog dat goede mechanische geluid hebben. Alles stevig uitgevoerd. Heeft mij echt verbaasd. Mijn Yamaha heeft meer flex als ik eens goed aan het stuur twist. Flex kan goed zijn, maar deze had dat minder dan mijn Neos. De AGM had dat weer meer dan de Neos. En in mijn ogen te veel.
Nadeel: Geen abs, en matige range. Vrij duur voor wat je krijgt. Kwaliteit kost geld denk ik dan...

Dan nog de Segway s125:
Vond hem niet tegen vallen, maar verraste me ook niet echt. Wel een stap beter dan de IVA. Wel bespaard op materiaal, en daar waar niet nodig ook minder / ander materiaal dan bv de CUX. (staal ipv alu, etc.)
Voordeel bereik, ABS, en hoog gadget gehalte.

Het zijn zo 2 tegenstrijdige scooters.. en dat tegenpolen ,zie ik wel vaker bij mezelf.. Uitersten houd ik wel van...

Men zegt dat de CUX flatout in de snelste stand realistisch 50km haalt.. Dat is mager, maar op zich voldoende.
Qua prijs liggen deze 2 ook (voor mij) niet zoveel uit elkaar..

De CUX is echt compact, met veel zitruimte. Kleiner dan mijn Neos. De Segway lijkt me wat langer dan mijn Neos, maar dit moet ik nog even nakijken bij de specs. Echt veel langer en of breder dan mijn Neos moet het ook niet zijn ivm de draai die ik moet maken, naar de schuur.

De cux is natuurlijk absoluut niet praktisch, zeker omdat de accu lader niet eens in de scooter past! Iets wat met die range wel handig is, om op het werk te kunnen laden… je hebt ook geen buddy ruimte…

Annyway..
Donderdag een testrit op een 110s…

[Voor 4% gewijzigd door PsYgHo op 09-05-2023 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersoco80
PsYgHo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:08:
Vanmiddag even wat scooters gevoeld, en bekeken in het echt.. (nog niet gereden) Daar word je niet blij van:

Iva Ego S series:
Hoe die tot testwinnaar heeft kunnen komen is mij een raadsel...ze hebben vast niet gekeken op bouw / plastics. Bij alle piepte en kraakte het als je er even aan zat. Ook wat zielig gebouwd vindt ik. Niet te vergelijken met een Yamaha!

Niu verschillende modellen:
Laat maar zelfde als Iva, wat mijn eisen betreft.

Diverse merken waarvan ik de naam niet inhouden heb:
Totaal niet wat ik zocht. Dun krakelig plastic, ongelijke naden, spuitwerk bedroevend...

AGM Goccia:
Stevig en solide gebouwd, nog niet op het gebied van de Neos, maar komt wel in de buurt.

Afvallers van het eerdere lijstje:
De Silent series valt af, na goed slapen heb ik het geld er niet voor over.. ik heb het wel, maar heb het er niet voor over...

De zoektocht gaat door

Dan heel verrassend:
Super Soco CUX:
Wat een vies stevig blokje beton is dat. Stepjes en standaard die echt nog dat goede mechanische geluid hebben. Alles stevig uitgevoerd. Heeft mij echt verbaasd. Mijn Yamaha heeft meer flex als ik eens goed aan het stuur twist. Flex kan goed zijn, maar deze had dat minder dan mijn Neos. De AGM had dat weer meer dan de Neos. En in mijn ogen te veel.
Nadeel: Geen abs, en matige range. Vrij duur voor wat je krijgt. Kwaliteit kost geld denk ik dan...

Dan nog de Segway s125:
Vond hem niet tegen vallen, maar verraste me ook niet echt. Wel een stap beter dan de IVA. Wel bespaard op materiaal, en daar waar niet nodig ook minder / ander materiaal dan bv de CUX. (staal ipv alu, etc.)
Voordeel bereik, ABS, en hoog gadget gehalte.

Het zijn zo 2 tegenstrijdige scooters.. en dat tegenpolen ,zie ik wel vaker bij mezelf.. Uitersten houd ik wel van...

Men zegt dat de CUX flatout in de snelste stand realistisch 50km haalt.. Dat is mager, maar op zich voldoende.
Qua prijs liggen deze 2 ook (voor mij) niet zoveel uit elkaar..

De CUX is echt compact, met veel zitruimte. Kleiner dan mijn Neos. De Segway lijkt me wat langer dan mijn Neos, maar dit moet ik nog even nakijken bij de specs. Echt veel langer en of breder dan mijn Neos moet het ook niet zijn ivm de draai die ik moet maken, naar de schuur.

De cux is natuurlijk absoluut niet praktisch, zeker omdat de accu lader niet eens in de scooter past! Iets wat met die range wel handig is, om op het werk te kunnen laden… je hebt ook geen buddy ruimte…

Annyway..
Donderdag een testrit op een 110s…
De Cux heeft te weinig bereik voor jou. De Cpx past beter. Ik heb daar nu ca. 10.000 km op staan. Wel vrij prijzig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
@supersoco80
Ik had hem gezien.. bevoeld en er waren 2 nadelen…De eerste, de geringe buddy plek bij 1 accu, en geen bij 2 accu’s.. De 2e was dermate ernstiger: Hij is een pak groter dan mijn Neos, en daardoor was het meteen al een nogo..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• devil1973
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 00:14

Reis
25,1km enkele reis

Bestuurder

Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag

• Niet overdreven breed
Kijk ook eens naar de Horwin EK1 (36AH) , met die haal je op 1 accu 80KM , je helm kan in de seat (zeer veel ruimte), is wel wat breder, heel ff wennen aan de rijstijl maar nu vind ik em heerlijk. EN als je eventueel later nog meer AR wil kan er nog een batterij bij (160km dus in totaal).
Kostprijs 3600-3700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51
PsYgHo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:08:

De lader kan in het vakje dat aan het zadel vast zit als je hem omhoog klapt.

Ik heb mijn Segway na een jaar omgeruild voor een Super Soco CPX, stuk steviger.
Ik heb er een topkoffer op gezet voor de helm etc. misschien ook een idee voor de CUX.

Let ook op het voltage van de accu. De 48v systemen zoals in de Segway beperken de snelheid bij 50% accu capaciteit.
Ik heb de Segway weggedaan omdat eenmaal aangekomen in Den Haag en tussen de auto’s moest rijden nog maar 40KM/h op de gps haalde.

[Voor 30% gewijzigd door justinb81 op 09-05-2023 22:58]

• PsYgHo
@justinb81
Bedankt voor de toevoeging!
Dat van de snelheid had ik vaker gelezen…maar had niet verwacht dat het zo erg zou zijn!!
In dit geval zou je dat probleem dus al hebben na 35km en met geluk dus na 43km. Dat stelt me wel teleur eigenlijk… heel erg zelfs!

-Is dat ook zo met de 50km firmware?

-Kan je me wat meer vertellen wat betreft stevigheid, waaraan precies merkte je dit?

Ik baal wel eigenlijk.. maar ik kan er zeker niet mee leven dat hij na 50 procent kruipt naar de 40km per uur.. en dan later nog meer afzakt….

Wat grappig dat je de lader toch nog mee kan nemen in de cux.

[Voor 8% gewijzigd door PsYgHo op 10-05-2023 00:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killerbee1958
PsYgHo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:49:
@justinb81
Bedankt voor de toevoeging!
Dat van de snelheid had ik vaker gelezen…maar had niet verwacht dat het zo erg zou zijn!!
In dit geval zou je dat probleem dus al hebben na 35km en met geluk dus na 43km. Dat stelt me wel teleur eigenlijk… heel erg zelfs!

-Is dat ook zo met de 50km firmware?

-Kan je me wat meer vertellen wat betreft stevigheid, waaraan precies merkte je dit?

Ik baal wel eigenlijk.. maar ik kan er zeker niet mee leven dat hij na 50 procent kruipt naar de 40km per uur.. en dan later nog meer afzakt….

Wat grappig dat je de lader toch nog mee kan nemen in de cux.
Ik ga even mijn N=1 ervaringen met MIJN E125S hier opschrijven.
Dat zegt natuurlijk niets over ALLE E125S maar mischien heb je er wel iets aan.

Ik ben een redelijke stevige vent van 1.90m en 120kilo en mijn E125S heeft de speedupgrade

1. Bij opladen tot 100 % haalt de scooter de eerste 10 % van de lading een snelheid van 50-51 Km/u
2. Daarna zakt de snelheid naar 48-49 tot ongeveer de helft van de lading
3. Daarna zakt de snelheid naar 44-45 tot ongeveer 10 % van de lading

Ik heb de scooter nog niet helemaal leeg gereden maar geloof best dat hij op de laatste 10 % in een nog lagere snelheidsmodus gaat.

Belangrijk voor jou om mee te nemen is de werkelijke range.
Bij mijn gewicht en in de winter (temperaturen net boven vriespunt) heb ik de scooter een keer tot 10 % leeg gereden en had toen een range van net 50 Kilometer.

Nu het wat warmer is geeft de scooter een range aan van 55-56 kilometer op een volle lading (nog niet geprobeerd om hem leeg te rijden omdat ik heen en terug slechts 22 kilometer range nodig heb)

Ik ben dus een beetje bang dat jouw behoefte van 60 Kilometer range (afhankelijk van je eigen bouw en gewicht) niet haalbaar is met de E125S

Suc6 met je afweging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• supersoco80
justinb81 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:35:
[...]

De lader kan in het vakje dat aan het zadel vast zit als je hem omhoog klapt.

[Afbeelding]

Ik heb mijn Segway na een jaar omgeruild voor een Super Soco CPX, stuk steviger.
Ik heb er een topkoffer op gezet voor de helm etc. misschien ook een idee voor de CUX.

Let ook op het voltage van de accu. De 48v systemen zoals in de Segway beperken de snelheid bij 50% accu capaciteit.
Ik heb de Segway weggedaan omdat eenmaal aangekomen in Den Haag en tussen de auto’s moest rijden nog maar 40KM/h op de gps haalde.
Ja, dat heb ik dus ook gedaan, een topkoffer. Erg handig voor boodschappen ook.

Ik merk bij mijn CPX pas vanaf 20% acculading een wat tragere acceleratie en dat kost me dan een kilometer of 3-4 aan topsnelheid. Daarvoor merk je eigenlijk niets. En dan ben ik nogal groot, lomp en zwaar.

Het grote voorwiel vind ik ook een dikke plus. De vering ben ik minder van onder de indruk, maar dat komt vrees ik meer omdat ik geen scooters gewend ben (motoren) en is denk ik voor een scooter best goed.

De eerde genoemde Horwin vond ik echt futloos rijden en waardeloos sturen in verhouding met de CPX, maar ieder zijn ding.

Wat ik mis aan de CPX:
- Cruisecontrole
- Beter afstandbediening (de knopjes druk je véél te makkelijk in als ie in je zak zit)
- Helm gaat dus niet in de buddy, vreemd voor zo'n grote scooter
- De lader mag (een stuk0 stiller (Ventilator), maar daar heb ik op zich geen last van

• justinb81
supersoco80 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:46:
[...]

... En dan ben ik nogal groot, lomp en zwaar.
... De vering ben ik minder van onder de indruk, maar dat komt vrees ik meer omdat ik geen scooters gewend ben (motoren) en is denk ik voor een scooter best goed.
Waarschijnlijk weet je dit al, maar je kan de achtervering instellen op een hogere voorspanning door de ring te verdraaien. vanaf fabriek staat hij op Chineesjes afgesteld.
De eerde genoemde Horwin vond ik echt futloos rijden en waardeloos sturen in verhouding met de CPX, maar ieder zijn ding.
Vaak kan je al inschatten hoe iets stuurt aan het montagepunt van de velg aan de vork.
Voor het midden stuurt lui en zwaarder (Horwin)
In het midden neutraal (Segway, Super soco, bijna alle merken)
Achter het midden zenuwachtig (Silence)

De Horwin als voorbeeld:
Wat ik mis aan de CPX:
- Cruisecontrole
Ik ook de eerste maand komende van een segway, al heb ik daarvoor ook nooit Cuisecontrol gehad
- Beter afstandbediening (de knopjes druk je véél te makkelijk in als ie in je zak zit)
Ja drama inderdaad. ik heb een hoesje voor eromheen geprint van TPU. nu is het probleem weg. Nog geen hoesjes gezien op Aliexpress.
- De lader mag (een stuk0 stiller (Ventilator), maar daar heb ik op zich geen last van
Ik heb de ventilator vervangen voor een Noctua NF-A4x20 FLX. nu moet ik echt naar het lampje kijken om te weten of de lader aan staat.

• supersoco80
justinb81 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Waarschijnlijk weet je dit al, maar je kan de achtervering instellen op een hogere voorspanning door de ring te verdraaien. vanaf fabriek staat hij op Chineesjes afgesteld.

[...]

Vaak kan je al inschatten hoe iets stuurt aan het montagepunt van de velg aan de vork.
Voor het midden stuurt lui en zwaarder (Horwin)
In het midden neutraal (Segway, Super soco, bijna alle merken)
Achter het midden zenuwachtig (Silence)

De Horwin als voorbeeld:
[Afbeelding]

[...]

Ik ook de eerste maand komende van een segway, al heb ik daarvoor ook nooit Cuisecontrol gehad

[...]

Ja drama inderdaad. ik heb een hoesje voor eromheen geprint van TPU. nu is het probleem weg. Nog geen hoesjes gezien op Aliexpress.

[...]

Ik heb de ventilator vervangen voor een Noctua NF-A4x20 FLX. nu moet ik echt naar het lampje kijken om te weten of de lader aan staat.
Ik weet inderdaad van de veervoorspanning, maar ook voor mis ik wel iets (en met alleen veervoorspanning kom je nog wle wat instellingsmogelijkheden tekort). Heeft ook te maken met de paar honderd meter van mijn woon-werk route die onverhard is, dat stelt wat andere eisen aan de vering.

Ik heb me rot gezocht naar een stl voor een hoesje voor de afstandbediening, zou je die willen delen?

En bedankt voor de ventilatortip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daanthk
killerbee1958 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:39:
[...]

...mijn E125S heeft de speedupgrade.
Ik stuit tot nu toe in mijn zoektocht vooral op deze scooter. Over een "speedupgrade" lees ik veel gemixte verhalen. Is dit (inmiddels) een feature? Is dit makkelijk uit te voeren? Hoe heb jij deze upgrade verkregen?

Op het internet zwerven berichten rond dat Segway deze "feature" op een later moment vrij zou geven, maar kan weinig vinden over hoe het vandaag de dag voor een nieuwe E125S eigenaar zou werken.

[Voor 20% gewijzigd door Daanthk op 10-05-2023 10:37]

• killerbee1958
Daanthk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Ik stuit tot nu toe in mijn zoektocht vooral op deze scooter. Over een "speedupgrade" lees ik veel gemixte verhalen. Is dit (inmiddels) een feature? Is dit makkelijk uit te voeren? Hoe heb jij deze upgrade verkregen?

Op het internet zwerven berichten rond dat Segway deze "feature" op een later moment vrij zou geven, maar kan weinig vinden over hoe het vandaag de dag voor een nieuwe E125S eigenaar zou werken.
gewoon een upgrade die je, betaald, kan laten uitvoeren bij de dealer.
Was in het begin inderdaad wel eens lastig maar is sinds 3e kwartaal 2022 gewoon normaal verkrijgbaar.

Ik heb hem gratis bij de verkoop bedongen.

Is een simpele upgrade die de dealer in 5 minuten kan doen. Enige nadeel dat ik kan benoemen is dat het alleen door de dealer gedaan kan worden. Voordeel ervan is dan wel weer dat het je garantie niet aantast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• justinb81
supersoco80 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Ik weet inderdaad van de veervoorspanning, maar ook voor mis ik wel iets (en met alleen veervoorspanning kom je nog wle wat instellingsmogelijkheden tekort). Heeft ook te maken met de paar honderd meter van mijn woon-werk route die onverhard is, dat stelt wat andere eisen aan de vering.

Ik heb me rot gezocht naar een stl voor een hoesje voor de afstandbediening, zou je die willen delen?

En bedankt voor de ventilatortip!
Ik heb eerst deze gebruikt. Maar die vond ik te dik.
Ik heb er toen zelf een gemaakt

• supersoco80
justinb81 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb eerst deze gebruikt. Maar die vond ik te dik.
Ik heb er toen zelf een gemaakt
Super, dankjewel!!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@DashToo

Reis
25,1km enkele reis

Om heel eerlijk te zijn, ik zou met zo'n woon/werk trip buiten de bebouwde kom geen moment aarzelen en voor een motorscooter gaan. 45 km/u scooters zijn super voor in de stad, maar dit is niet hun element.

En ja, ze zijn duurder in aanschaf, maar je krijgt er een hoop voor terug: die reis naar je werk duurt echt behoorlijk stuk korter (zeker voor je gevoel, 20+ kilometer lang volgas 45 km/u rijden over een 60-80 km/u weg voelt echt mega-frustrerend aan).

Daarnaast met de veel dikkere accupakketten in "125cc" scooters (doorgaans 3.5+ kWh) heb je ook geen gezeur met bereik. Bovendien zijn die motorscooter modellen altijd wat groter/steviger uitgevallen. De motor variant van de SuperSoco CPx met 5.4 kWh dubbele accu, etc.

Ik hou je niet tegen, en het is misschien geen gek idee om met een bromscooter te beginnen om te kijken of het scooteren naar werk uberhaupt bevalt, maar ik durf je bijna te garanderen dat je het na een jaartje niet meer volhoudt en een motorscooter wil.

[Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 10-05-2023 19:17]

specs

• Daanthk
Dreamvoid schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, ik zou met zo'n woon/werk trip buiten de bebouwde kom geen moment aarzelen en voor een motorscooter gaan. 45 km/u scooters zijn super voor in de stad, maar dit is niet hun element.

En ja, ze zijn duurder in aanschaf, maar je krijgt er een hoop voor terug: die reis naar je werk duurt echt behoorlijk stuk korter (zeker voor je gevoel, 20+ kilometer lang volgas 45 km/u rijden over een 60-80 km/u weg voelt echt mega-frustrerend aan).

Daarnaast met de veel dikkere accupakketten in "125cc" scooters (doorgaans 3.5+ kWh) heb je ook geen gezeur met bereik. Bovendien zijn die motorscooter modellen altijd wat groter/steviger uitgevallen. De motor variant van de SuperSoco CPx met 5.4 kWh dubbele accu, etc.

Ik hou je niet tegen, en het is misschien geen gek idee om met een bromscooter te beginnen om te kijken of het scooteren naar werk uberhaupt bevalt, maar ik durf je bijna te garanderen dat je het na een jaartje niet meer volhoudt en een motorscooter wil.
Ik begrijp goed wat je zegt, en het zou zomaar kunnen dat je gelijk gaat hebben. Echter denk ik, en dat geef je zelf ook al aan, is het waarschijnlijk wel goed om gewoon eerst te kijken of het überhaupt bevalt.

De stap naar een motorscooter (wat als motor wordt gezien qua regelgeving, toch?) is voor mij wel echt een flinke.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Daanthk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Ik begrijp goed wat je zegt, en het zou zomaar kunnen dat je gelijk gaat hebben. Echter denk ik, en dat geef je zelf ook al aan, is het waarschijnlijk wel goed om gewoon eerst te kijken of het überhaupt bevalt.

De stap naar een motorscooter (wat als motor wordt gezien qua regelgeving, toch?) is voor mij wel echt een flinke.
Yep, daar moet je wel een motor rijbewijs voor halen.

• Daanthk
NaN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Yep, daar moet je wel een motor rijbewijs voor halen.
Jep...

En ook die extra stijging in prijs telt wel mee - ik denk dan toch dat ik in dat geval toch meer naar een auto zou leunen omdat dit ook zijn voordelen heeft. Warm en droog in de winter, ook mogelijk om lange reizen mee te maken etc.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Daanthk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Jep...

En ook die extra stijging in prijs telt wel mee - ik denk dan toch dat ik in dat geval toch meer naar een auto zou leunen omdat dit ook zijn voordelen heeft. Warm en droog in de winter, ook mogelijk om lange reizen mee te maken etc.
Maar motor(scooter) rijden is veel leuker!

Warm en droog kan je je op kleden, ik heb het nooit koud gehad of echt nat geworden.

Alleen… je moet wel behoorlijk investeren in goede spullen.

• Dreamvoid
  • Niet online
Daanthk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:00:

Snap ik - ik woon in het buitenland waar ik automatisch een A1 rijbewijs (tm "125cc"/11 kW) bij mijn B rijbewijs krijg, maar in Nederland is er idd (helaas) een groterre drempel dat de meeste mensen dit rijbewijs nog moeten halen.

Toch is het qua kosten geen enorme stap in mijn ogen (en zeker niet zo groot als naar een auto) - als je bv naar een Supersoco CPx kijkt die er in brom en motor versie is, is de motorscooter variant nauwelijks duurder.

[Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 11-05-2023 10:07]

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
Dreamvoid schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Snap ik - ik woon in het buitenland waar ik automatisch een A1 rijbewijs (tm "125cc"/11 kW) bij mijn B rijbewijs krijg, maar in Nederland is er idd (helaas) een groterre drempel dat de meeste mensen dit rijbewijs nog moeten halen.

Toch is het qua kosten geen enorme stap in mijn ogen (en zeker niet zo groot als naar een auto) - als je bv naar een Supersoco CPx kijkt die er in brom en motor versie is, is de motorscooter variant nauwelijks duurder.
Ik denk dat je qua kosten ook de kosten van het halen van een nieuw motorrijbewijs moet meetellen, dan met name de rijlessen. Daarnaast heb je extra kosten voor de motorkleding en eventueel een nieuwe, betere helm. Ik weet niet exact wat moterrijlessen kosten, maar als dat ook weer een een paar duizend euro kost (vgl. autorijbewijs) dan wordt het totaal plaatje snel een heleboel duurder. En dan ga je vaak maar maximaal 100kph, wat op de snelweg niet al te handig is, en heb je nog steeds een beperkte range (vaak iets meer accucapaciteit, maar de hogere snelheid doet dat direct teniet).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
greg-a schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:11:
Ik denk dat je qua kosten ook de kosten van het halen van een nieuw motorrijbewijs moet meetellen, dan met name de rijlessen. Daarnaast heb je extra kosten voor de motorkleding en eventueel een nieuwe, betere helm. Ik weet niet exact wat moterrijlessen kosten, maar als dat ook weer een een paar duizend euro kost (vgl. autorijbewijs) dan wordt het totaal plaatje snel een heleboel duurder. En dan ga je vaak maar maximaal 100kph, wat op de snelweg niet al te handig is, en heb je nog steeds een beperkte range (vaak iets meer accucapaciteit, maar de hogere snelheid doet dat direct teniet).
De snelweg is natuurlijk een heel ander verhaal, maar op provinciale wegen enzo is een motorscooter wel een grote verbetering.

Maar idd, de rijlessen zijn niet gratis - kost grofweg 1000 euro alles bij elkaar geloof ik - maar dat heb je dan wel voor de rest van je leven. Anyway, niks mis met beginnen op de bromscooter en dan later bedenken wat je wil, maar ik vermoed dat je met de woon-werk trip die @Daanthk noemt, je vrij snel al naar een motorscooter gaat verlangen.

Ik weet niet of je zo'n CPx (of andere van dit soort "downrated-naar-brommer" modellen als de Niu NQi GT etc) in de bromversie eenvoudig kan omzetten naar de motorversie, dat zou wel schelen natuurlijk, dan zou je na een jaartje je rijbewijs kunnen halen, je koopt een tweede accu en haalt de 45 km/u restrictie eraf. Maar goed, ik weet niet of die route in de Nederlandse regelgeving te doen is.

[Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 11-05-2023 10:28]

specs

• greg-a

Reis
25,1km enkele reis

Bestuurder

Kilometervergoeding
€0,19 per km
€9,54 per dag

• Niet overdreven breed
Ik heb zelf de E125s, deze was, zeker 1.5y geleden, extreem competetief geprijst (volgens mij nog steeds). qua range kom ik met mijn ervaring en berekeningen uit op max range van 80km bij normale omstandigheden (15+ graden, geen harde wind). Tijdens ferme kou kom ik uit op zo'n 60-65km. Hierbij moet ik zeggen dat ik de scooter niet via de dealer heb opgevoerd. Die van mij gaat op gps zo'n 55 bij 100% accu en dit neemt langzaam maar zeker af naar max 48kph (zo rond de 75%). Deze snelheid blijft ook van toepassing als er nog maar 10% accu beschikbaar is. Vanaf <40% wordt de accelleratie wel merkbaar langzaam tot simpelweg traag.

Wat ik ook merk is dat als je niet vol gas geeft, maar iets inhoudt, bijvoorbeeld door 45kph te rijden, de range erg snel kan gaan stijgen.

Ik rijd ook met een windscherm en een beenkleed. Zie ook wat posts van mij in dit topic en het segway topic voor wat meer gedetailleerde informatie.

• killerbee1958
greg-a schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb zelf de E125s, deze was, zeker 1.5y geleden, extreem competetief geprijst (volgens mij nog steeds). qua range kom ik met mijn ervaring en berekeningen uit op max range van 80km bij normale omstandigheden (15+ graden, geen harde wind). Tijdens ferme kou kom ik uit op zo'n 60-65km. Hierbij moet ik zeggen dat ik de scooter niet via de dealer heb opgevoerd. Die van mij gaat op gps zo'n 55 bij 100% accu en dit neemt langzaam maar zeker af naar max 48kph (zo rond de 75%). Deze snelheid blijft ook van toepassing als er nog maar 10% accu beschikbaar is. Vanaf <40% wordt de accelleratie wel merkbaar langzaam tot simpelweg traag.

Wat ik ook merk is dat als je niet vol gas geeft, maar iets inhoudt, bijvoorbeeld door 45kph te rijden, de range erg snel kan gaan stijgen.

Ik rijd ook met een windscherm en een beenkleed. Zie ook wat posts van mij in dit topic en het segway topic voor wat meer gedetailleerde informatie.
Nu ben ik wel even benieuwd naar je gewicht en lengte. Want dit zijn best hele mooie afstanden die jij haalt.
(hoop dat ik je niet beledig met die vraag ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
killerbee1958 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Nu ben ik wel even benieuwd naar je gewicht en lengte. Want dit zijn best hele mooie afstanden die jij haalt.
(hoop dat ik je niet beledig met die vraag ;) )
hahaha gewicht +/- 70kg, lengte 175cm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killerbee1958
greg-a schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:41:
[...]

hahaha gewicht +/- 70kg, lengte 175cm.
dat verklaart de verschillen tussen jouw en mijn getallen in ieder geval. :)

• Daanthk
[...]

Klinkt allemaal goed! Hoeveel km's heb je er inmiddels mee gereden? En merk je al dat de accu (een klein beetje) achteruit gaat, of valt dat goed mee?

Gezien de snelheden die je haalt kan ik er van uitgaan dat je hem dus ergens anders/zelf hebt opgevoerd?

• greg-a
Daanthk schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Klinkt allemaal goed! Hoeveel km's heb je er inmiddels mee gereden? En merk je al dat de accu (een klein beetje) achteruit gaat, of valt dat goed mee?

Gezien de snelheden die je haalt kan ik er van uitgaan dat je hem dus ergens anders/zelf hebt opgevoerd?
wat ik was vergeten te zeggen is dat er nu weer een cash back actie is voor de segways (geloof EUR 200), dus wellicht dat dat ook mee speelt in je besluit. Weet dat Segway dit vaker heeft degaan de laatste tijd, dus laat je niet gek maken door "nu of nooit" geleuter.

heb er inmiddels 6700km op zitten en 2 onderhoudsbeurten (1000km en 5400km). Bij beide beurten is niet gevonden. Bij de eerste beurt heb ik er vrijwillig nieuwe banden onder laten zetten. Qua batterij degradatie merk ik nog niets. Al heb ik hier geen harde data voor. Bij NIUs kan je via de app zien wat de gezondheid is van de accu's in procenten. bij Segway helaas niet.

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:08
[...]

Vrijwel alles same voor mij met mijn s125

Ik weeg 85 kg. Ben 1.85

• PsYgHo
Update in mijn zoektocht...

Test rit 110S:
Betreffende de test rit van de 110s (De 125s heeft iets dikkere banden en hoger, en wat sterkere motor)
- Accelaratie was iets minder dan mijn Neos, maar kan ook door gebrek aan geluid komen. Maar rekening houdend met de testen met de 125s, zit die bijna 5 sec sneller op de 45 dan mijn Neos.
+ Zithouding is fijn.
+ Zadel wat hard, maar niet echt een probleem, was wel comfortabel.
+ Rijhouding prettiger dan mijn Neos. De handvatten zitten meer recht en hebben minder hoek dan mijn Neos.
- Snelheid, idd net te kort komend met 42 / 44km (41 / 42,6 GPS) Moet idd de speed update op...
- Confort op klinkers, echt een stuk minder dan mijn Neos. Hier trillen de handvaten behoorlijk, en op zelfde stuk met gelijke snelheid

Conclusie niet het wow gevoel... Maar ook geen tegenvaller eigenlijk.
De 125s heeft nog een wat hogere en dikkere band, en dus wat meer schokdemping werking als goed is. Is ook wat zwaarder, en zal daarom ook nog iets comfy moeten zijn. Acceleratie is met de 125s meer dan voldoende. range ook, dus houd ik eigenlijk het discomfort over op klinkerwegen.

Andere optie? CPX?
Samen met de dealer even gebabbeld, en wil ik het comfort hoger dan mijn Neos, dan blijft eigenlijk de Silent over, en de CPX. Specs vergelijkend is die niet zo veel groter als je zou verwachten, wel een heel stuk hoger.

............Neos....................CPX........... Verschil
L:.......184. 0cm.........202,2cm............+18,2cm
B:.......66.3 cm............79,0cm............+12,7cm
H:......111,8 cm..........144,2cm...........+32,0cm
WB:...125,7cm..........136,6cm...........+10,9cm

Lijkt op zich te doen...Zal gewoon moeten testen... Wel weer een stuk hoger in prijs. De Segway heeft nu 200 retour. Dus word de prijs toch echt een stuk hoger...

Lastig.... Lastig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• supersoco80
PsYgHo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:59:
Update in mijn zoektocht...

Test rit 110S:
Betreffende de test rit van de 110s (De 125s heeft iets dikkere banden en hoger, en wat sterkere motor)
- Accelaratie was iets minder dan mijn Neos, maar kan ook door gebrek aan geluid komen. Maar rekening houdend met de testen met de 125s, zit die bijna 5 sec sneller op de 45 dan mijn Neos.
+ Zithouding is fijn.
+ Zadel wat hard, maar niet echt een probleem, was wel comfortabel.
+ Rijhouding prettiger dan mijn Neos. De handvatten zitten meer recht en hebben minder hoek dan mijn Neos.
- Snelheid, idd net te kort komend met 42 / 44km (41 / 42,6 GPS) Moet idd de speed update op...
- Confort op klinkers, echt een stuk minder dan mijn Neos. Hier trillen de handvaten behoorlijk, en op zelfde stuk met gelijke snelheid

Conclusie niet het wow gevoel... Maar ook geen tegenvaller eigenlijk.
De 125s heeft nog een wat hogere en dikkere band, en dus wat meer schokdemping werking als goed is. Is ook wat zwaarder, en zal daarom ook nog iets comfy moeten zijn. Acceleratie is met de 125s meer dan voldoende. range ook, dus houd ik eigenlijk het discomfort over op klinkerwegen.

Andere optie? CPX?
Samen met de dealer even gebabbeld, en wil ik het comfort hoger dan mijn Neos, dan blijft eigenlijk de Silent over, en de CPX. Specs vergelijkend is die niet zo veel groter als je zou verwachten, wel een heel stuk hoger.

............Neos....................CPX........... Verschil
L:.......184. 0cm.........202,2cm............+18,2cm
B:.......66.3 cm............79,0cm............+12,7cm
H:......111,8 cm..........144,2cm...........+32,0cm
WB:...125,7cm..........136,6cm...........+10,9cm

Lijkt op zich te doen...Zal gewoon moeten testen... Wel weer een stuk hoger in prijs. De Segway heeft nu 200 retour. Dus word de prijs toch echt een stuk hoger...

Lastig.... Lastig
Vanwaar de obsessie met maten? Heb je een kleine stalling? Moet je een krappe bocht draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
@supersoco80
Yes, moet krappe draai maken, 2x zelfs..
En mijn schuur is ook niet de grootste.. maar dat is niet het primaire probleem….

[Voor 42% gewijzigd door PsYgHo op 12-05-2023 12:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• supersoco80
PsYgHo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:54:
@supersoco80
En mijn schuur is ook niet de grootste.. maar dat is niet het primaire probleem….
Dan zou ik de Cpx wat lager op je lijstje zetten. Bij mijn vriendin moest ik hem haaks in de kelder boxen uit de gang een deur door draaien. Ik had een net iets grotere sym een keer geprobeerd, ging dikke prima. Op eoa manier was het met de Cpx elke keer best een worsteling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• greg-a
PsYgHo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:54:
@supersoco80
Niet ideaal, maar al iets van een motormover overwogen? Heeft mij erg geholpen toen ik nog in een appartement woonde en mn scooter in de box moest zien te krijgen vanuit de krappe gang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PsYgHo
@supersoco80
Denk dat ik proefrit aanvraag en dan naar huis rijd om het te proberen of het enigszins makkelijk gaat.
Lijkt me de enige oplossing…Wil toch ook echt even rijden om te kijken of het me bevalt… Dus kleine moeite om dit er bij te pakken..

@greg-a
Ja, werkte niet echt, toen besloten dat de motor in de huiskamer ging. :*)

[Voor 14% gewijzigd door PsYgHo op 12-05-2023 23:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:21
Hoi, ik ben al een tijdje zoekende maar nog niet gevonden.
Ik overweeg om mijn auto meer en meer te laten staan voor een elektrische motorscooter, maar die lijken er few and far between te zijn.

Mijn casus:
- Woon/werk is 50km binnendoor. Laden op werk is in fietsenhok prima mogelijk.
- Meer dan 45km/u kunnen is wel een must, anders wordt het een aardige expeditie.
- Heb alleen Nederlands rijbewijs B/AM.
Drempel voor een motorrijbewijs acht ik te hoog en het liefst zou ik nog deze zomer rijden.
- Budget: een tweedehands elektrische auto is me te duur (15k minimum), dus daar zou ik graag iets onder blijven.

De grote MP3-fabrikanten lijken nog niets met elektrisch te doen, en de guitige Microletta (https://microlino-car.com/en/microletta) is geschikt maar nog niet verkrijgbaar.

Wat valt jullie in? Ik ben benieuwd.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:
Ik overweeg om mijn auto meer en meer te laten staan voor een elektrische motorscooter, maar die lijken er few and far between te zijn.

Mijn casus:
- Meer dan 45km/u kunnen is wel een must, anders wordt het een aardige expeditie.
- Heb alleen rijbewijs B/AM.
Drempel voor een motorrijbewijs acht ik te hoog en het liefst zou ik nog deze zomer rijden.
- Budget: een tweedehands elektrische auto is me te duur (15k minimum), dus daar zou ik graag iets onder blijven.

De grote MP3-fabrikanten lijken nog niets met elektrisch te doen, en de guitige Microletta (https://microlino-car.com/en/microletta) is geschikt maar nog niet verkrijgbaar.

Kijk even naar deze link. Met je B rijbewijs mag je namelijk wel een (lichte) motorfiets rijden

https://qualitybikes.be/n...20gehaald,0%2C1%20kW%2Fkg.
(overigens praten we dan meestal over een scooter op benzine)

Weet even zo niet welke electrische motorscooters in aanmerking komen als je B rijbewijs hebt

Wil je toch gewoon bij electrisch blijven met jouw rijbewijs dan kom je met jouw usecase uit bij een segway e125S. opgevoerd tot 51 Km per uur. (legaal). Maar wel bij lagere lading iets langzamer (zie eerdere antwoorden)

[Voor 7% gewijzigd door killerbee1958 op 15-05-2023 12:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
killerbee1958 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Kijk even naar deze link. Met je B rijbewijs mag je namelijk wel een (lichte) motorfiets rijden

https://qualitybikes.be/n...20gehaald,0%2C1%20kW%2Fkg.
(overigens praten we dan meestal over een scooter op benzine)

Weet even zo niet welke electrische motorscooters in aanmerking komen als je B rijbewijs hebt
Weet niet of MK1992 in BE of NL woont, maar de link die je deelt geldt voor BE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:

Mijn casus:
- Heb alleen rijbewijs B/AM.

Heb je al naar de Silence gekeken? Afhankelijk van je keus, voldoende range en snelheid. Eventueel zelfs als motor (125cc) te verkrijgen.

Is het trouwens 50km retour of enkel? 100km per dag op de scooter is flink wat, wellicht dan wel waard om naar een motor of auto uit te wijken vwb comfort

[Voor 6% gewijzigd door greg-a op 15-05-2023 12:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
greg-a schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Weet niet of MK1992 in BE of NL woont, maar de link die je deelt geldt voor BE
@killerbee1958 ik mag dan wel op een steenworp van de Belgische grens wonen, maar helaas geen makkelijk te scoren A1 rijbewijs voor mij. Heb een Nederlands pasje.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
greg-a schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Heb je al naar de Silence gekeken? Afhankelijk van je keus, voldoende range en snelheid. Eventueel zelfs als motor (125cc) te verkrijgen.
Die hebben mij zelf aangegeven dat hun motorscooters een A1 rijbewijs vereisen.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Die hebben mij zelf aangegeven dat hun motorscooters een A1 rijbewijs vereisen.
De motor scooters zeker, immers 125cc, maar ze hebben ook 45kph uitvoeringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
greg-a schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
[...]

De motor scooters zeker, immers 125cc, maar ze hebben ook 45kph uitvoeringen.
Jep, maar 45 per uur is geen doen over een afstand van 50km enkel :/

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
[...]

@killerbee1958 ik mag dan wel op een steenworp van de Belgische grens wonen, maar helaas geen makkelijk te scoren A1 rijbewijs voor mij. Heb een Nederlands pasje.
Inderdaad geldt dat alleen voor BE>

Overigens meen ik (maar kon het zo snel niet vinden) dat je met B rijbewijs in NL wel een lichte drie wieler motor mag rijden (maar nogmaals daar is geen electrische versie van)
Toch gevonden.

De Tricity beschikt over een zeer dynamische styling naast veelzijdige prestaties en de beste specificaties in zijn klasse met gebruiksvriendelijke technologie. Deze driewielige scooter kan ondanks deze hoge standaards gereden worden met een B-rijbewijs van voor 19 januari 2013

Weet dus niet of jij je rijbewijs al van voor die tijd hebt.

PS: Kosten om A te halen wegen mi inderdaad niet op tegen de besparing van een motorscooter tov bromscooter. In jouw geval zou ik eerder kijken naar bromscooters met long range.
(Hoe zwaar en lang ben je?)

[Voor 20% gewijzigd door killerbee1958 op 15-05-2023 12:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mk1992
killerbee1958 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Inderdaad geldt dat alleen voor BE>

Overigens meen ik (maar kon het zo snel niet vinden) dat je met B rijbewijs in NL wel een lichte drie wieler motor mag rijden (maar nogmaals daar is geen electrische versie van)
Toch gevonden.

De Tricity beschikt over een zeer dynamische styling naast veelzijdige prestaties en de beste specificaties in zijn klasse met gebruiksvriendelijke technologie. Deze driewielige scooter kan ondanks deze hoge standaards gereden worden met een B-rijbewijs van voor 19 januari 2013

Weet dus niet of jij je rijbewijs al van voor die tijd hebt.

PS: Kosten om A te halen wegen mi inderdaad niet op tegen de besparing van een motorscooter tov bromscooter. In jouw geval zou ik eerder kijken naar bromscooters met long range.
(Hoe zwaar en lang ben je?)
1m75, 68 kilo. Dus pak m beet 75 met kantoorrugzak mee.
Ja mijn rijbewijs is oud genoeg voor het MP3-loophole ;)

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:48:
[...]

1m75, 68 kilo. Dus pak m beet 75 met kantoorrugzak mee.
Dat geeft je op een E125S wel de benodigde range.
Maar ook eens met je eigen inschatting dat 50 Km enkele reis met bromscooter (max 50 KM/uur) wel een beetje te is.

Lastige use case dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Jep, maar 45 per uur is geen doen over een afstand van 50km enkel :/
wat is dan je minimale snelheid eis? En je snapt hopelijk wel dat alle 50cc scooters tot 45kph gaan, maar dat daar wel iets aan te doen valt (iets dat we hier niet gaan bespreken).

En is het 50km retour of enkel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
greg-a schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:51:
[...]

wat is dan je minimale snelheid eis? En je snapt hopelijk wel dat alle 50cc scooters tot 45kph gaan, maar dat daar wel iets aan te doen valt (iets dat we hier niet gaan bespreken).

En is het 50km retour of enkel
Bovendien voert de rit door België :9~
Nee tis echt enkele reis.

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
killerbee1958 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Dat geeft je op een E125S wel de benodigde range.
Maar ook eens met je eigen inschatting dat 50 Km enkele reis met bromscooter (max 50 KM/uur) wel een beetje te is.

Lastige use case dus.
Yamaha of Segway? welke bedoel je?

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Yamaha of Segway? welke bedoel je?
Segway E125S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
[...]

Oeff, 100km per dag is flink en met, laten we zeggen, 50kph ben je alnog meer dan een uur bezig incl stoplichten en verkeer etc (enkeltje).

Als je budget het toestaat is het overwegen van een motorbewijs niet zo slecht, geeft je een stuk meer vrijheid buiten woon/werk verkeer ook :). Dan zou je eventueel ook nog de Segway E300SE kunnen overwegen (deze zomer verwacht).

Helaas heb ik zelf ook nooit een elektrische driewieler kunnen vinden, dat zou echt een top uitkomst zijn!

Ik gok dat killerbee het over de Segway E125s heeft, de yamaha heeft niet echt een range om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
Mag ik concluderen dat het alleen een driewieler kan zijn en dat snelle tweewielers altijd een A1 motorrijbewijs vereisen?

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:05:
Mag ik concluderen dat het alleen een driewieler kan zijn en dat snelle tweewielers altijd een A1 motorrijbewijs vereisen?
Correct

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TR1969
Dat klopt met daarbij nog de aantekening dat je alleen op een driewieler (bv de Piaggio MP3, Peugeot Metropolis of een Qooder QV3/4) mag rijden als je je rijbewijs B hebt behaald vóór 19 januari 2013.
Ander moet je ook daar het A rijbewijs voor halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
Ja, ja. met als toevoeging dat een vierwieler natuurlijk ook nog kan. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
:F
Ontdek net een artikel over die regels, bijna ondoorgrondelijk. https://www.autoblog.nl/n...-met-autorijbewijs-156532

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killerbee1958
mk1992 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:25:
[...]

:F
Ontdek net een artikel over die regels, bijna ondoorgrondelijk. https://www.autoblog.nl/n...-met-autorijbewijs-156532
Nou dat is inderdaad complex zeg.
Als je tweedehands zo een ding wilt kopen met alleen een B rijbewijs van voor 19 januari 2013 moet je dus blijkbaar nog steeds goed opletten.

Het is niet makkelijk voor je.

Zelf hier al mijn rijbewijzen dus ik had me hier nooit in verdiept omdat het voor mij niet van toepassing is. Ben nu wel blij dat ik al die vinkjes heb, ook al rij ik nu dan even op een bromscooter. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• devil1973
  • Laatst online: 02-06 00:14
[...]

Horwin EK 45km gaat met mod 55 en met 2 batterijen erin heb je een actieradius van 160km, maar uit ervaring lijkt me dan nog steeds 50km enkele reis 2x per dag veels te oncomfortabel, 70km totaal heen en terug vind ik al behoorlijk voor de lichaamshouding als ik weer eens Maastricht bezoek ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:56
Ik kom nu dit topic tegen op Tweakers. Ik heb geen vraag maar wel pas gekeken naar een elektrische scooter.
Uiteindelijk niet gekocht, ik zal hier mijn ervaringen en overwegingen delen.

Mijn situatie: Woon-werk afstand 22km. Met name buiten de bebouwde kom. Veel brom-fiets paden beschikbaar. Ook goede snelweg verbinding. Met de auto zonder files ~20 minuten. Normale ochtend spits met de auto ~25 minuten. Normale avond spits met de auto ~30 minuten. Met name in de avond spits kans op extra files waardoor het al snel ~40 minuten wordt.
Daarom ga ik al jaren voornamelijk met de bromscooter. Lekker buiten, geen files. Altijd 30 minuten. Zuinig.
Ik had een Kymco People S 45kmh. Die hield er onlangs na 8 jaar (53000 kilometer) mee op.
Dus tijd voor een vervanger.
Ik had voor mezelf twee opties:
  1. Een nieuwe benzine scooter, qua formaat gelijk aan de People S ivm rijcomfort
  2. Een e-scooter. Moet dan ook qua formaat en comfort gelijk zijn aan People S
Optie 2 trok me wel aan, goed voor het milieu. En een e-scooter lijkt me prima te doen, gewoon op het werk en/of thuis opladen. Zou ook niet erg zijn als dat iets duurder zou zijn in aanschaf. Zeg maar max 33% duurder. Ik wilde wel goede kwaliteit, geen vage Chinese meuk wat problemen geeft bij onderhoud.

Bij een paar scooterwinkels geweest.
Toen bleek dat je qua rijcomfort en kwaliteit niet zoveel keus hebt: een Silence S01, S02 en Super Soco CPX. Andere opties werden me afgeraden vanwege diverse redenen.
Allemaal prima, totdat we naar de prijzen gingen kijken. Inclusief wat accessoires zijn deze scooters 2x zo duur dan een vergelijkbare benzine versie. En dan is het ook nog maar de vraag hoe lang de accu mee gaat. In ieder geval is de verwachte accuduur zo dat je ook nog een keer een accu moet gaan vervangen wat ook nog zorgt voor 1500 tot 2000 euro kosten.
Dat was echt te gek. Dus ik heb nu toch maar weer een benzinescooter aangeschaft. Die loopt nu 1 op 50 dus ik ben toch nog wel goed bezig voor het milieu :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engie
KNed schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:48:

Toen bleek dat je qua rijcomfort en kwaliteit niet zoveel keus hebt: een Silence S01, S02 en Super Soco CPX. Andere opties werden me afgeraden vanwege diverse redenen.
Welke reden dan? Ik heb zelf een IVA S5 en rij daar al langer dan 2 jaar op met vrijwel geen problemen. Zit nu tegen de 17k km aan.
Ik vond hem zelf wel redelijk te betalen, 2300 euro, een nieuwe benzine brommer kost ook al snel zoiets.

Er zijn hier ook veel mensen die een Segway hebben of andere merken.

De silence's zijn dure beestjes en de CPX vind ik wel ook aan de prijs.

Maar klinkt meer alsof de scooter zaken je wouden upsellen en het niet is gelukt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Engie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Welke reden dan? Ik heb zelf een IVA S5 en rij daar al langer dan 2 jaar op met vrijwel geen problemen. Zit nu tegen de 17k km aan.
Ik vond hem zelf wel redelijk te betalen, 2300 euro, een nieuwe benzine brommer kost ook al snel zoiets.

Er zijn hier ook veel mensen die een Segway hebben of andere merken.

De silence's zijn dure beestjes en de CPX vind ik wel ook aan de prijs.

Maar klinkt meer alsof de scooter zaken je wouden upsellen en het niet is gelukt :)
Denk dat hij al snel iets Chineze meuk vindt.
geen vage Chinese meuk wat problemen geeft bij onderhoud
Zelf al bijna 2 jaar tevreden met "mijn chineze meuk", segway E125s

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
@Engie @lost95
Ik ben bij twee winkels geweest, dus de kans bestaat dat de voorkeuren en het assortiment van die twee winkels een rol gespeeld hebben.
Ik lees in dit topic merken waar ik nog niet eerder van gehoord heb.

Wat betreft redenen en "Chinese meuk": uit China komen ook goede dingen. Maar ik heb in mijn omgeving voorbeelden van mensen met een e-scooter die naar specifieke (ver weg) winkels moeten voor onderhoud en onderdelen bestellen kost veel tijd. Omdat het om merken gaat die niet algemeen bekend zijn. Ook al snel diverse problemen gehad met hun scooters. Daar heb ik dus geen zin in. Dus het moet goede meuk zijn :)

Omdat een aardige afstand rij en zelf vrij lang ben wil ik wel wat comfort, dus een wat grotere scooter met 14 inch wielen of groter. Dan vallen al aardig wat (e-)scooters af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Engie
Fair, maar tegenwoordig is bijna alles chinese meuk. En mijn chinese meuk heeft t al 17000 km uitgehouden.
Lost95 heeft een vergelijkbare ervaring met Segways.

Ik snap dat je wat huiverig bent voor onbekende merken, dat had ik zelf ook. Echter hebben bestaande scooter merken flink wat steken laten vallen op het gebied van e-scooters. Hier zijn merken zoals IVA (is overigens allemaal rebranded chinees merk) en Segway op ingesprongen.

Mijn dealer zit niet al te ver bij mij vandaan en heeft mij altijd perfect geholpen.
Ik ben zelf ook redelijk lang en rij wat verder (+- 40-45km per dag) dus ik ben expres voor de IVA S5 gegaan ipv de S4.

Maargoed, om je nog een indicatie te geven over "hoeveel" onderhoud ik had aan mijn scooter.
Ik ben in 17000 km 4 keer bij mijn dealer geweest. 2 keer voor een beurt, 1 keer voor mijn achterband vervangen en een geoxideerd contact en 1 keer bij een andere toko omdat ik een lekke band had.

Dat vind ik zelf een prima score voor Chinese meuk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
@Engie
Ik rij dus 44 per dag (eerder aangehaalde 22 km woon-werk is enkele reis) dus vergelijkbaar met jou.

Jouw IVA S5 heeft iets kleinere wielen dan op mijn verlanglijstje stonden. Verder ziet het er prima uit en qua onderhoud is het ook prima zo te lezen. De prijs is ook heel goed, ongeveer hetzelfde als wat ik nu voor m'n benzine scooter betaald heb...
Ik krijg toch wel het idee dat ik me beter had kunnen oriënteren.

Maar goed, ik heb dus nu weer een benzine scooter, die ga ik weer oprijden. Maar als die weer een keer aan vervanging toe is dan ga ik zeker opnieuw kijken naar een e-scooter. En dan niet alleen 2 winkels bezoeken maar zeker ook op Tweakers verder rondneuzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-06 20:14
Vraagje aan de Govecs bezitters:
Iemand ervaring met aandrijfriemen (voor een S1.2)? Die van mij is geknapt en wil een nieuwe maar er zijn zoveel soorten. En uiteraard adviseert de dealer voor de originele (whichever that may be)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
honda-noob schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:11:
Vraagje aan de Govecs bezitters:
Iemand ervaring met aandrijfriemen (voor een S1.2)? Die van mij is geknapt en wil een nieuwe maar er zijn zoveel soorten. En uiteraard adviseert de dealer voor de originele (whichever that may be)
Op mijn Govecs Go 2.4 zat oorspronkelijk een STD 1080mm S8M riem van 25mm breed maar Govecs is overgestapt naar 1096mm riemen.
Op de 1.2 moet volgens mij dezelfde riem en dat lijkt hier bevestigt te worden: jerry1967 in "Elektrische scooters"

Ik ga er vanuit dat je nog een 13z pulley voor hebt, dan moet je wel een andere spanning gebruiken als je een 1096 koopt en hiervoor een 1080 had.
De juiste frequentie hiervoor weet ik echter niet. Dit is wat ik van die frequenties weet: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Ben zelf van 13z met 1080mm riem overgestapt naar 16z met 1096mm riem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honda-noob
Vliegvlug schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Op mijn Govecs Go 2.4 zat oorspronkelijk een STD 1080mm S8M riem van 25mm breed maar Govecs is overgestapt naar 1096mm riemen.
Op de 1.2 moet volgens mij dezelfde riem en dat lijkt hier bevestigt te worden: jerry1967 in "Elektrische scooters"

Ik ga er vanuit dat je nog een 13z pulley voor hebt, dan moet je wel een andere spanning gebruiken als je een 1096 koopt en hiervoor een 1080 had.
De juiste frequentie hiervoor weet ik echter niet. Dit is wat ik van die frequenties weet: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Ben zelf van 13z met 1080mm riem overgestapt naar 16z met 1096mm riem.
Super, bedankt! Inmiddels dus de 1096 riem besteld. Las ergens in deze blog dat je daarmee dus een langere stelbout nodig hebt, dus die moet ik nog regelen. Heb idd nog de 13z pulley. En gezien ik geen spanning vd riem kan meten, moet dat dan maar op goed gevoel en wat er beschreven wordt in die blog (redelijk makkelijk 90 graden te draaien tussen duim en wijsvinger).

[Voor 12% gewijzigd door honda-noob op 16-05-2023 20:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
honda-noob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Super, bedankt! Inmiddels dus de 1096 riem besteld. Las ergens in deze blog dat je daarmee dus een langere stelbout nodig hebt, dus die moet ik nog regelen.
Dat blog ben ik ook al een keer tegen gekomen toen mijn 1080 riem gebroken was en ik hoorde dat 1096 de nieuwe standaard bij Govecs.

Ik heb toen gewoon een 1096 riem kunnen monteren op mijn 13z tandwiel voor zonder dat de stelschroef hoefde te worden vervangen.
Die stelschroef heeft trouwens fijner schroefdraad dan een reguliere schroef dus je moet wel een boutje gaan halen met een kleinere spoed mocht die echt vervangen moeten worden, maar probeer eerst of het nodig is zou ik zeggen.
Heb idd nog de 13z pulley. En gezien ik geen spanning vd riem kan meten, moet dat dan maar op goed gevoel en wat er beschreven wordt in die blog (redelijk makkelijk 90 graden te draaien tussen duim en wijsvinger).
Voor het meten van de frequentie heb ik de Easy Tension app geïnstalleerd staan.
Het is even proberen voordat je het aanslaan van de riem te pakken hebt maar dan werkt het wel redelijk. Ik gebruik trouwens een steeksleutel voor het aanslaan.

Mijn ervaring met 13z icm een 1096 riem waren trouwens erg slecht, de riem was in no-time naar zijn grootje ;(
Eerst ook op gevoel de riemspanning gedaan maar dat was achteraf veel te slap waardoor de riem ging slippen.
Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Strakker gezet maar dat hielp ook niet

Uiteindelijk bleek het 13z tandwiel ook nog eens versleten te zijn en blijkbaar van veel zachter materiaal gemaakt dan de 16z versie waardoor hij maar iets van 4000Km mee gaat waarna ik er helemaal klaar mee was en een 16z besteld heb.
Kreeg vervolgens de verkeerde (HTD) geleverd wat toen een hele zoektocht werd om de juiste STD versie te krijgen maar dat is uiteindelijk gelukt!
Sindsdien rijd ik met 16z STD voor, 84z STD achter met 1096mm STD riem op 63 +/- 2 Hz en dat gaat nu al tijden goed.
Wel al tweede riem want de eerste brak spontaan, wat denk ik een productiefout was want er zat verder geen slijtage op en hij heeft ook niet geslipt.

Wel is het optrekken met een 16z pulley een stuk trager en dat is erg irritant, de top is dan wel weer hoger.

Heb toen ik laatst een nieuw achterspatbord bestelde er gelijk ook maar een nieuw 13z tandwiel bij besteld want ik zit er wel aan te denken daar weer naar terug te gaan.
Moet ik alleen wel eerst de juiste spanning weten, moet ik nog naar informeren bij Govecs, die zullen het toch moeten weten zou je zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honda-noob
Bedankt voor je uitgebreide en zeer verhelderende bericht.

Overigens is mn riem geknapt omdat ie te slap stond (blijkbaar) en vaak slipte bij optrekken. De laatste keer was dus blijkbaar de druppel.

Zal eens navraag doen bij Dutch Electro Power mbt juiste spanning op 13z. Zij doen veel met Govecs scooters, heb daar ook mn riem besteld. En anders Govecs Duitsland maar mailen, schijnt een email van te circuleren

Blijf het vervelend vinden dat voor mn motor werkplaatshandboeken a 500 pagina's zijn waarin alles staat wat je moet weten, maar zoiets als een riem vervangen van een Govecs kunnen alleen enkele dealers je voorzien van het juiste antwoord.

• Vliegvlug
honda-noob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:40:
Bedankt voor je uitgebreide en zeer verhelderende bericht.

Overigens is mn riem geknapt omdat ie te slap stond (blijkbaar) en vaak slipte bij optrekken. De laatste keer was dus blijkbaar de druppel.
Slippen is nooit goed nee :X

Dat had ik dus ook bij de 1096 riem op het 13z tandwiel terwijl ik dat daarvoor met de oude 1080 helemaal niet had. Nu kan best zijn dat mijn 13z tandwiel niet meer helemaal goed was maar blijf het vreemd vinden dat het pas optrad met de nieuwe langere riem.
Mogelijk dat de juiste riemspanning daar nauwer luistert dan een 1080 riem.
Zal eens navraag doen bij Dutch Electro Power mbt juiste spanning op 13z. Zij doen veel met Govecs scooters, heb daar ook mn riem besteld.
Dat klopt maar of ze nu echt heel kundig zijn vraag ik me af.
Ik heb daar namelijk mijn eerste 16z gekocht en dat bleek dus de verkeerde versie, de HTD met langere schacht.
Toen ik aangaf dat ik deze wilde terugsturen kreeg ik gelijk te horen dat dat niet kon want ze namen niets terug en dat het bovendien het juiste tandwiel was want er was geen andere en deze was dus goed.
Was een hele onprettig houding van en discussie met Henri waarbij ik hem meermaals op de consumenten wetgeving van koop op afstand heb moeten wijzen en ook het feit het wel degelijk de verkeerde 16z pulley voor mijn scooter was.
Uiteindelijk mijn geld wel terug gekregen maar dat ging niet van harte gezien deze reactie die ik uiteindelijk kreeg dat ik het kon terugsturen:
“Vanwege de oneindige discussie over het tandwiel graag retour zenden. (normaal worden artikelen niet terug genomen.)”
Maw, de volgende keer dat je weer wat wilt terugsturen begint de discussie gewoon weer opnieuw |:(
De enige soort van verontschuldiging die ik wat later kreeg was dat in de bevestigingsmail dat ze het tandwiel in goede orde ontvangen hadden een ps stond waarin hij aangaf nu te snappen wat ik met die langere schacht bedoelde.

Daarnaast zijn hun prijzen erg hoog.
Die 16z kostte destijds €66,55 terwijl ik daarna bij Govecs direct maar €34,27 kwijt was incl. btw en ik daar wel het juiste tandwiel voor mijn scooter kreeg.
De verzendkosten zijn wel hoger bij Govecs maar met dergelijk prijsverschil haalde ik het er alsnog uit.

Ik heb toen mijn achter spatbord helemaal door midden was gegaan eind maart ook nog even bij hun gekeken op de site en het spatbord kost daar €30.
Bij Govecs zelf gevraagd en daar is die €7,43. Dat is dus ruim 4x zo duur bij hun!
(Edit: ik was even vergeten dat ze op hun site enkel prijzen zonder btw zetten zonder dat erbij te vermelden, in de winkelwagen komt de btw er pas bij. Wordt dat spatbord dus €36,50. Bij die Govecs prijs komt er ook nog btw bij trouwens maar gezien het fiks lagere bedrag telt dat minder op)
Je mag raden waar ik ‘m gekocht heb ;) Gelijk ook 2 stuks trouwens mocht hij weer stuk gaan en direct twee nieuwe 1096 riemen, remblokjes voor en achter en een 13z pulley mee besteld om de verzendkosten per artikel te drukken.
En anders Govecs Duitsland maar mailen, schijnt een email van te circuleren
klopt, moet dat ook nog ergens hebben, voor de verkoop kan je in elk geval terecht bij scooter-parts @govecs.com
Blijf het vervelend vinden dat voor mn motor werkplaatshandboeken a 500 pagina's zijn waarin alles staat wat je moet weten, maar zoiets als een riem vervangen van een Govecs kunnen alleen enkele dealers je voorzien van het juiste antwoord.
In het Govecs boekje staan wel netjes de juiste gegevens voor de riemspanning maar die gaat logischerwijs van de 1080 riem uit omdat hij daar nu eenmaal mee geleverd werd.
Ben wel met je eens dat een technisch handboek welkom zou zijn of op zijn minst een bijgewerkte versie van de handleiding met de meest up-to-date informatie.

[Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 17-05-2023 10:40]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Voor het meten van de frequentie heb ik de Easy Tension app geïnstalleerd staan.
Het is even proberen voordat je het aanslaan van de riem te pakken hebt maar dan werkt het wel redelijk. Ik gebruik trouwens een steeksleutel voor het aanslaan.

Heb toen ik laatst een nieuw achterspatbord bestelde er gelijk ook maar een nieuw 13z tandwiel bij besteld want ik zit er wel aan te denken daar weer naar terug te gaan.
Moet ik alleen wel eerst de juiste spanning weten, moet ik nog naar informeren bij Govecs, die zullen het toch moeten weten zou je zeggen.
Mag ik vragen met welke instellingen je die Easy Tension app hebt gebruikt?
Belt Type:
Belt Profile
Number of ribs
Span lengst = 1096 mm

Hoe bestel jij zo makkelijk spullenbij Govecs zelf? Hebben ze een catalogus oid? Op govecs.com kan ik alleen spullen voor nieuwe scooters vinden

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik heb recent op mn Govecs een motor met 16z tandwiel gekregen, maar nu klopt de snelheid op de teller niet.
Op de GPS doet ie 52~53kmu maar op de teller is dat 44~45.
De verkoper kon dit niet aanpassen.

Nu klopt ook mn dagteller ook niet meer en de totale km stand ook niet.
Is er iemand in de omgeving van Rdam/Zoetermeer/Delft die dit kan aanpassen?

• Vliegvlug
wmeester schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Mag ik vragen met welke instellingen je die Easy Tension app hebt gebruikt?
Belt Type:
Belt Profile
Number of ribs
Span lengst = 1096 mm
Ik gebruik de Frequency Meter optie van de app, niet de Tension Meter.
Govecs geeft de frequentie waarop de riem goed staat dus meer heb ik niet nodig.

Ik zet mijn telefoon op zo’n Gorillapod mini statief met de microfoon op 1-3 cm van het midden van de riem zoals in de help van de app staat en sla de riem dan aan met een steeksleutel.
Hoe bestel jij zo makkelijk spullenbij Govecs zelf? Hebben ze een catalogus oid? Op govecs.com kan ik alleen spullen voor nieuwe scooters vinden
Staat niet online op hun site inderdaad, je kan ze gewoon mailen op scooter-parts @govecs.com, zet daarin wat het VIN nummer van je scooter is en welke onderdelen je nodig hebt.
Zij kunnen dan zien welke onderdelen passen en zullen je een offerte sturen die je kan accepteren of niet.
Vraag wel eerst naar de verzendkosten, daar hebben ze geen vaste bedragen voor schijnbaar dus dat is een inschatting.

De eerste keer was dit goed maar de tweede keer bleek het achteraf uiteindelijk 2x zo duur als vooraf gezegd en dat vond ik teveel dus heb ik bezwaar gemaakt en voorgesteld het verschil te delen, ook omdat de onderdelen achteraf goedkoper bleken in de offerte dan dat ze vooraf hadden aangegeven dus kwam in totaal alsnog uit op het bedrag wat ik verwachtte.

• Vliegvlug
german8 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:31:
Ik heb recent op mn Govecs een motor met 16z tandwiel gekregen, maar nu klopt de snelheid op de teller niet.
Op de GPS doet ie 52~53kmu maar op de teller is dat 44~45.
Dat gebeurt inderdaad als je van 13z naar 16z gaat, is bij mij ook alleen kom ik tot 47Km op de teller als die volledig is opgeladen en ik heb geen tegenwind.
Met mee wind heb ik wel eens kortstondig de 50 aangetikt zelfs.

Staat het standaard Govecs scooter programma in.
De verkoper kon dit niet aanpassen.

Nu klopt ook mn dagteller ook niet meer en de totale km stand ook niet.
Je scooter blijft dan nieuwer dan die eigenlijk is, er zijn genoeg autobezitters die dat graag zouden hebben! ;)
Maar het is wel irritant ja als je je gereden km’s bij wilt houden.
Is er iemand in de omgeving van Rdam/Zoetermeer/Delft die dit kan aanpassen?
Nee, helaas niet in die omgeving.
Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee