Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 60 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denilles
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-04-2023
Kisajera schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:25:
Vorige week de IVA S5 matzwart aangeschaft! :) zal hem ergens deze week ontvangen. Helaas zit het weer niet echt mee maar goed.. even wachten maar tot de sneeuw verdwijnt.

Momenteel aan het kijken voor een all risk verzekering maar dat valt toch vies tegen, zit overal tussen de 40-60 euro. Misschien toch maar voor WA+ gaan.

Daarnaast twijfel ik enorm om valbeugels aan te schaffen. De sets bestaan uit valbeugels voren en volgens mij een achterdrager zitje.
Iemand hier ervaring ermee?
Ik heb geen valbeugels erbij genomen maar wel een achterrekje waar ik me coolbox opzet met een bagagespin.
Deze is net als me scooter matzwart.
En bevalt erg goed.
Althans die ene keer dat ik ermee naar me werk heb gereden tot nu toe.... er lijkt geen einde aan dit weer te komen zeg👎

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de berijders van IVA e scooters, deze scooters heten in Duitsland INOA scooters en NOVA scooters.
Deze scooters zijn identiek aan de IVA e scooters, echter de onderdelen zijn bij deze firma veeeeel
voordeliger, oa. remblokjes, accu''s kappen en nog veel meer.
Voorbeeld accu voor de IVA 5 € 599,00 in Nederland € 839,00 is nogal een verschil.
Hier de link': https://store.inoa.de/ersatzteile/inoa-sli
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dostre
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-02-2024

dostre

Laagvlieger

dostre schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:26:
Rara welke scooter ben ik aan het werken? (Mijn nieuwste aanwinst)
Ik heb dus een Novox C20 5,5kW met defecte accu gekocht en helemaal uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze opgebouwd is >:) .

Er zit dus een 60V 40Ah LiFePo4 accu zonder BMS in en balanceren doet de lader, daar zit dan ook een flinke multikabel aan.

De motor, controller en kabelboom lijken mij hetzelfde als de 48V 3500W uitvoering te zijn maar dan 2 weerstandjes in de controller vervangen zodat de meting van het accuniveau klopt (en de onderspanningsbeveiliging werkt).
Natuurlijk ook een 60V>12V omvormer en de accu indicator voor 60V.

Voor de test deze 2 weerstandjes vervangen door een waarde wat ik met een nattevinger berekening :9 bepaald heb zodat deze op een 48V accu wilt werken, ik heb namelijk nog een 1,9kWh pakket liggen welke een 1 op 1 vervanger voor de 48V lood C50 is.

Het rijdt, alleen zowel de schokbrekers voor als achter lek |:(. Ik weet nu ook meteen hoe lekke achter schokbrekers bij een novox aanvoelen, zodra deze terugveren is het met een rotklap omdat de stikstof tegendruk mist. Een revisiebedrijf heeft mij verteld dat dit zogenaamde emulsiedempers zijn met 12 bar stikstof druk.
Voor testritjes de veren ver opgedraaid zodat de vering even niks doet :+

Ik denk dat het een (dure hobby) projectscooter wordt.
Namelijk leuke QS hub motoren gezien >:). Ook qua accu heb ik leuke plannen, voor €1240 aan cellen (INR21700-40TG, 4000mAh/45A) heb ik een 5,3kWh 20S18P accu met belachelijke specificaties. Er is theoretisch 810A beschikbaar maar ik neem de helft marge dus 400A zal de accu straks moeten kunnen leveren, dat is een whopping 28,8kW _O-.

Misschien krijg ik ook een deel van de materialen gesponsord, dit is namelijk een voorproefje/ voorbereiding op een project waar ik binnenkort aan mee ga werken. Project E-runner met 50pk, beide builds (E-runner zeker) worden waarschijnlijk gevlogd door een bekende youtuber ;).

Volgende week wordt er contact gelegd met enkele mogelijke sponsoren.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Welk chinees model is de C20 eigenlijk op gebaseerd? Helaas heeft de mijne last van de beruchte chinesium kwaaltjes en moet oa de rubberen mat en de voorvork/ vering vervangen worden.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

m0nk

16-09-2003 15.15

Engie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Nee, mijn scooter is in Nov stil gezet voor mijn woon werk verkeer (werd een beetje te koud voor me).
En sindsdien heb ik niet heel veel last van het verschijnsel. Wellicht dat ik na de zomer de banden nog vervang. Maar nu vind ik het wel eventjes prima!
Vandaag heb ik eindelijk die oude banden laten vervangen voor een nieuwe band met meer profiel. Ook gelijk een maatje breder (zowel achter als voor). Het schudden is helemaal weg nu.. Ligt dus echt aan de fabrieksbanden van de Iva E-Go S5.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trigger84
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07-2023
Ja die standaard Chingchang bandjes moet je vervangen. Bij mij waren ze niet te balanceren en hadden weining grip (ben eens met beide banden weggegleden. toen was de maat vol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Wat was ik blij toen ik dat chinees rubber vervangen had door Michelin bandjes. Veel stabieler in bochten nu en niet meer bang hoeven zijn dat ik grip verlies, voorheen was ik nog wel eens over rotondes aan glibberen als ik meteen de eerste afslag wilde nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11
m0nk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Vandaag heb ik eindelijk die oude banden laten vervangen voor een nieuwe band met meer profiel. Ook gelijk een maatje breder (zowel achter als voor). Het schudden is helemaal weg nu.. Ligt dus echt aan de fabrieksbanden van de Iva E-Go S5.
Welke maatje breder heb je genomen van welk bandenmerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Repro schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Welke maatje breder heb je genomen van welk bandenmerk?
110/70-12 A-Line 4 season bandjes. Kwa slijtage kan ik nog niks zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 01:04
hey,
ik ben zelf nu aan het kijken voor scooters en met name nu elektrische om te kijken of het haalbaar is. ik rij 3 dagen per week minimaal 30km per dag. kan uitschieter hebben naar 55-60km, maar das sporadisch. hebben. Ik heb eigenlijk geen zin om elke dag te moeten laden. heb gekeken naar de segway e125s. maar hoor dat daar nog wel problemen mee zijn. lees ook met name dat er een error code 35 is die vaak voorkomt. Enige tips?

Edit:
Uiteraard wil ik dan ook wel brommer variant. 45-50kmu

[ Voor 7% gewijzigd door berchtold op 12-03-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
berchtold schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:39:
hey,
ik ben zelf nu aan het kijken voor scooters en met name nu elektrische om te kijken of het haalbaar is. ik rij 3 dagen per week minimaal 30km per dag. kan uitschieter hebben naar 55-60km, maar das sporadisch. hebben. Ik heb eigenlijk geen zin om elke dag te moeten laden. heb gekeken naar de segway e125s. maar hoor dat daar nog wel problemen mee zijn. lees ook met name dat er een error code 35 is die vaak voorkomt. Enige tips?

Edit:
Die e35 code voor E125 is slechts sporadisch (in mijn geval 2 keer gehad in anderhalf jaar). Dus daar zou ik hem niet op afserveren.
Je requirement voor 30 km min per dag en niet iedere dag willen laden is een groter probleem. Voor zover ik weet is er maar 1 die dat kan:
https://www.scootercentru...-elektrische-scooter.html
Of je moet uiteraard zelf aan de slag en zelf een accupack (laten) bouwen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
[...]

Goed om te weten! Ik moet ook mijn banden laten vervangen, kwam er vorige week achter dat er er toch wel heel weinig profiel zit op mijn achterband. Ga dan in ieder geval voor niet fabrieksbanden.

Thanks voor de feedback!

(overigens hebben mijn fabrieksbanden het ruim 15.000 km uitgehouden voordat ze vervangen moest worden. Vind dat best wel indrukwekkend!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:36
hey,

Edit:
Ik heb zo'n 2 jaar de E125s en nog nooit de error 35 gehad. Dat gezegd hebbende, 30km per dag rijden en niet elke dag willen laden kan op zich wel met de Segway. Echter moet je rekening houden met:
  • Onder de +/-40% accu neemt de acceleratie af, topsnelheid haal je nog steeds, maar kan wel vervelend zijn als je tussen de auto's rijdt
  • Bij koude temperaten haal je nog wel de 60km range bij 100% accu, maar het wordt wel krapjes bij temperaturen onder de 0 en tegenwind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Engie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Goed om te weten! Ik moet ook mijn banden laten vervangen, kwam er vorige week achter dat er er toch wel heel weinig profiel zit op mijn achterband. Ga dan in ieder geval voor niet fabrieksbanden.

Thanks voor de feedback!

(overigens hebben mijn fabrieksbanden het ruim 15.000 km uitgehouden voordat ze vervangen moest worden. Vind dat best wel indrukwekkend!)
Ik zat op ruim 8500km. Ik merkte het vooral ook bij nat weer, paar keer bijna onderuit gegaan maar kon dan nog net met mijn been via de weg mijn evenwicht bewaren.. Als ik mijn linkerhand van mijn stuur af hield schudde mijn stuur ook flink.. Nu is dat helemaal weg, veel meer grip ook. En een iets bredere bant staat ook mooier op deze scooter.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 13:48
hey,

Edit:
Ik heb in half jaar tijd ongeveer 5 keer de 35 error code gehad. Eenmaal kon ik uit het niets niet harder dan 10 km op de weg.
Het euvel was wel altijd te verhelpen door accus even loskoppelen, 10 sec wachten en opnieuw aankoppelen. Letterlijk stekker uit en in duwen meer niet.
Dan is de error weg.

Het opladen. Tja. Licht aan zoveel factoren. Je gewicht, rijstijl, afstand en temperatuur.
Wil je tot 100% capaciteit opladen of juist tot 75% vanwege behoud levensduur batterij?

Kun je opladen direct aan de scooter of moet je de accus er uithalen en los opladen? Als je ze los oplaad, is dit in een stille omgeving? Want de oplader maakt een herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
Ik ben vanmorgen met (hele lichte) range stress naar het werk gereden. Ik Had wat extra ritjes gedaan zonder bijladen en toen begon ik me wat af te vragen. Wat is er erger:
- Vaker laden (dus bijvoorbeeld als de accu nog 75% vol is
- Ver leegrijden (<10%) en dan laden

[ Voor 22% gewijzigd door supersoco80 op 13-03-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
supersoco80 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:22:
Ik ben vanmorgen met (hele lichte) range stress naar het werk gereden. Ik Had wat extra ritjes gedaan zonder bijladen en toen begon ik me wat af te vragen. Wat is er erger:
- Vaker laden (dus bijvoorbeeld als de accu nog 75% vol is
- Ver leegrijden (<10%) en dan laden
Het hangt natuurlijk van veel factoren af. Bijvoorbeeld, hoeveel keer zou je ontladen onder de 10% tegenover hoe vaak je hem helemaal vol laad?
In mijn eigen optiek is het volledig opladen van de accu minder schadelijk dan het diep ontladen ervan. (zelfs als je 10x volledig moet opladen vs 1x naar 2%).

Ik zit op de 15k kilometers op mijn accu en ik moet zeggen dat ik zelf niet noemerenswaardig merk dat de capaciteit minder is geworden. Terwijl ik denk ik toch wel op een 400x opladen zit.
(Ik laad hem standaard op tot 100% want range anxiety).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Engie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Het hangt natuurlijk van veel factoren af. Bijvoorbeeld, hoeveel keer zou je ontladen onder de 10% tegenover hoe vaak je hem helemaal vol laad?
In mijn eigen optiek is het volledig opladen van de accu minder schadelijk dan het diep ontladen ervan. (zelfs als je 10x volledig moet opladen vs 1x naar 2%).

Ik zit op de 15k kilometers op mijn accu en ik moet zeggen dat ik zelf niet noemerenswaardig merk dat de capaciteit minder is geworden. Terwijl ik denk ik toch wel op een 400x opladen zit.
Ik zit op de helft van jouw kilometers en op ongeveer 1/3e van jouw aantal keer laden, ik rij hem zelden tot nooit onder de 25%, ik laad hem altijd tot 100% (ik heb geen mogelijkheid om een maximale waarde ergens in te stellen, dus ik prik hem gewoon in de ochtend op mijn werk in en haal hem er voor vertrek weer uit). Ik merk voor nu ook nog nul degradatie van de accu en dat hou ik dus graag zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
Erg bedankt voor de reacties allemaal. Silence wordt hem denk niet. Mij een beetje te duur nog. Zou sowieso mijn eerste scooter zijn. Misschien dat ik voorlopig toch nog voor een benzine zou moeten gaan. Ik weet dat dit niet helemaal de juiste forum is. Maar is er een model die jullie daarvoor aanraden? Een rustig blokje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
@berchtold Je geeft aan dat je geen zin hebt om elke dag te laden maar daarmee maak je het jezelf wel lastig qua aanbod.
Is het daadwerkelijk zo’n harde eis omdat je het enkel over “geen zin hebben” hebt?
Laat dat los en je hebt veel meer mogelijkheden.

Ik rijd iets van 45Km per dag en laad ook gewoon elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 16:10
Ik ben ook in de markt voor een electrische (motor-) scooter. Nu is mijn oog gevallen op de Tromox Ukko. Iemand ervaring met dit merk/model?
Het gaat mij met name om de bouwkwaliteit en de bruikbaarheid voor woon/werk verkeer.

[ Voor 23% gewijzigd door ramonweb op 14-03-2023 11:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
ramonweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:08:
Ik ben ook in de markt voor een electrische (motor-) scooter. Nu is mijn oog gevallen op de Tromox Ukko. Iemand ervaring met dit merk/model?
Het gaat mij met name om de bouwkwaliteit en de bruikbaarheid voor woon/werk verkeer.
Ik kende het hele merk niet, dus ik heb hem snel even opgezocht en het eerste wat direct in me opkwam: Waarom? Los van of de techniek goed is (geen idee) combineer je alle nadelen van een scooter (weggedrag/kleine wieltjes) met alle nadelen van een brommer (geen bagageruimte, je zit volledig open in de regen elementen).

Voor woon-werk zou ik lekker voor een scooter gaan. De mijne heeft een ruitje en een dekentje. Op een regenachtige dag als vandaag hoef ik niet eens een regenjas aan, ik zit helemaal droog. Ik stop zo op de terugweg even voor boodschappen, die kunnen voor de hele midweek makkelijk in de scooter, mocht ik extra meenemen dan hang ik die in een tasje aan het haakje tussen mijn benen. véél praktischer dan een brommermodel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
berchtold schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:07:
Erg bedankt voor de reacties allemaal. Silence wordt hem denk niet. Mij een beetje te duur nog. Zou sowieso mijn eerste scooter zijn. Misschien dat ik voorlopig toch nog voor een benzine zou moeten gaan. Ik weet dat dit niet helemaal de juiste forum is. Maar is er een model die jullie daarvoor aanraden? Een rustig blokje?
Heb je overwogen om een tweede accu in een van de elektrische varianten te zetten? Dat zou je range (bijna) verdubbelen.

Sinds dat ik een elektrische scooter heb klinken alle benzine scooters heel luid. Als ik op een lange weg rijd met een benzine scooter voor me met grofweg dezelfde snelheid, rij ik altijd een tikkie langzamer tot ik hem minder hoor.
Advies voor een rustig blokje heb ik dus helaas niet, wellicht een standaard Kymco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:07
berchtold schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:07:
Waarom geen refurbished Govecs Go met een nieuwe accu?
Heb ik ook gedaan, veel minder dan €3k en ik haal nu in de winter bij 0C makkelijk 60km, echte bereik durf ik nog niet te testen maar in de zomer zou ie meer dan 120km moeten halen.
Ik heb er één gekocht van deze aanbieder; https://www.marktplaats.nl/u/michel/20475010/
Hier een ander voorbeeld; https://www.marktplaats.n...he-scooter-lithium-4-7kwh

Ik had hiervoor altijd 4takt Kymco's, als je toch niet electrisch gaat zou ik dat aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dre schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:30:
Waar vind je iemand met verstand van de Peugeot E-vivacity. De afgelopen jaren redelijk probleemloos rondgereden, maar nu wil het hoofdrelais niet inschakelen. Zowel met rijden als met opladen niet. Dit ontstond tegelijkertijd met dat het contactslot niet meer wou uitschakelen. De koplamp bleef branden nadat ik de sleutel verwijderde :X . Er zat corrosie in het contactslot. Echter na herstel van het contactslot geeft de scooter nog steeds een motorstoring. En het hoofdrelais komt niet in.

[Afbeelding]

Hoofdrelais schakelt wel als ik deze los neem en er zelf 12V op zet. Echter lijkt het erop dat de buddyseat printplaat het relais niet te willen activeren.

SEVCON geeft soms 4x knipper, wat best kan kloppen omdat het relais niet inkomt.

@spattex @deheerdejong @flippy
Peugeot E-vivacity :(. Ik vrees dat ik 2 bijna perfect werkende scooters naar de sloop moet brengen. Goeie accu's, goeie motor, mooie SEVCON controller (Gen4 48V 275A). Foutcode gereset met de TEP2010. Maar het werkt niet. Zie hier uitlezen met TEP2010:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMmdRo_X0bVEBiZXVcgAjq0Pubo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zcNven1W1SRM4LLqenO5UOPf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SRwlunDn6iDjPaOHQCILVNst98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0LryHf39Le3UFoNtA8tgQzKp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYoxF2re7Ff-uu09IbAUfcQ6gbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TxVdF28m6zcoQ4URBDaC8Iyb.png?f=fotoalbum_large

Echt zonde dat zo'n scooter bij gebrek aan een reparateur naar de sloop moet. Staat nu in de weg. 12000km mee gereden en aanschaf 5000 euro. Is een scooter met 2-takt walm dan een betere oplossing voor de betrouwbaarheid en repareerbaarheid van de scooter? (grapje ;))

Maar wat doe ik hiermee? Ombouwen met een Kelly controller? Hergebruiken SEVCON? Spullen verkopen? Of gewoon naar de sloop brengen?

De gashendel en remlichten en dergelijke zitten niet direct op de SEVON aangesloten, maar lopen over CAN-bus via allerlei Peugeot elektronica. Ook de BMS gaat via CAN-bus. Eventjes ombouwen is niet makkelijk denk ik.

@spattex @deheerdejong

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 16-03-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Als ik naar de foutcode kijk dan verwacht ik dat de fysieke aansturing van de contactor niet werkt. (Als in defecte fet oid)
De vrijgave is er maar er gebeurt niks en dan is een dergelijke code een logisch gevolg.

Gezien het nu meerdere scooters betreft verwacht ik een ontwerpfoutje oid en dat het probleem wel goed op te lossen is maar de oplossing/ workaround nog niet bekend is.
Wie weet is het een zekeringetje op de printplaat.

Beetje hetzelfde als de bug wat de Synology DS415+ heeft, na een paar jaar valt de nas morsdood maar met een simpel weerstandje op de debug poort werd deze weer tot leven gewekt. Dat was iets met een voortijdig versleten klokgenerator van een ongebruikte feature, het weerstandje schakelt deze klokgenerator uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
Dre schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Peugeot E-vivacity

Maar wat doe ik hiermee? Ombouwen met een Kelly controller? Hergebruiken SEVCON? Spullen verkopen? Of gewoon naar de sloop brengen?

@spattex @deheerdejong
Als je ze wilt verkopen dan heb ik wel interesse!! Hahaha

Stuur me maar een privé berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
Hi allen,

Ik had nog paar vraagjes. Als ik kijk naar verschil tussen bijv segway en niu. Zie ik dat het nominale motorvermogen van de niu’s hoger liggen. Betekent dit dat niu’s beter op snelheid blijven bij heuvels/wind? Zit te kijken nu tussen de mqi+ sport 42ah en de segway e125s.

Segway heeft wel ietsje meer range. Maar als je kijkt naar ervaringen zie je de niu mqi met stuk kleinere accu toch ook de 65km aan range halen met bromversie. Hoe krijgt niu dit voor elkaar? Is de efficiëntie van segway zo laag? Of ligt het aan het gewicht van de scooters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
berchtold schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:26:
Hi allen,

Ik had nog paar vraagjes. Als ik kijk naar verschil tussen bijv segway en niu. Zie ik dat het nominale motorvermogen van de niu’s hoger liggen. Betekent dit dat niu’s beter op snelheid blijven bij heuvels/wind? Zit te kijken nu tussen de mqi+ sport 42ah en de segway e125s.

Segway heeft wel ietsje meer range. Maar als je kijkt naar ervaringen zie je de niu mqi met stuk kleinere accu toch ook de 65km aan range halen met bromversie. Hoe krijgt niu dit voor elkaar? Is de efficiëntie van segway zo laag? Of ligt het aan het gewicht van de scooters?
S125 gebruiker hiero. Ik trek eigenlijk elke e scooter weg als we samen bij rood stil staan. Heb nog nooit gehad dat een niu harder optrok dan ik.
Sws doe ik dat bij elke andere scooter, dus ook verbrandingsmotor.

Alleen mijn top snelheid houd echt op bij 50 als ik volle accu heb en valt naar 46 max als ik onder 40% accu zit
(Dit alles wel na de gratis, ja gratis anders ben je opgelicht, snelheidsupdate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
sikkwittet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:18:
[...]

S125 gebruiker hiero. Ik trek eigenlijk elke e scooter weg als we samen bij rood stil staan. Heb nog nooit gehad dat een niu harder optrok dan ik.
Sws doe ik dat bij elke andere scooter, dus ook verbrandingsmotor.

Alleen mijn top snelheid houd echt op bij 50 als ik volle accu heb en valt naar 46 max als ik onder 40% accu zit
(Dit alles wel na de gratis, ja gratis anders ben je opgelicht, snelheidsupdate)
Snelheidsupdate zie ik overal betaald zijn, maar goed. los van dat. Ik vraag mij nu vooral af als je op lange stukken rijd. of een niu dan beter op snelheid blijft met een beetje wind of heuvels dan zo'n segway, puur vanwege dat nominale vermogen wat een stuk lager ligt bij de segway. Acceleratie met die piek van 3000w geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
berchtold schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Snelheidsupdate zie ik overal betaald zijn, maar goed. los van dat. Ik vraag mij nu vooral af als je op lange stukken rijd. of een niu dan beter op snelheid blijft met een beetje wind of heuvels dan zo'n segway, puur vanwege dat nominale vermogen wat een stuk lager ligt bij de segway. Acceleratie met die piek van 3000w geloof ik wel.
Die snelheid houd je altijd aan. Tenzij je onder de 30 a 25 % batterij komt. Dan kan het verkeren. Maar dit is eigen aan ev rijden op deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Ik zoek wat hulp. Ik heb al een poosje een E-Max 45km, die kocht ik met een defecte accu. Ik heb daar andere accu's in gezet en een poosje mee gereden. Ik ben er blij mee, fijne scooter en zit goed inelkaar. Deze E-Max heeft een Sevcon controller.
Paar weken terug zat ik op MP, vond een andere E-Max met kapotte accu, 25km model. Die heb ik opgehaald met het idee het minimaal 45 te laten rijden en er een lithium pakket in te zetten.
Van de week die boel een verder bekeken. De defecte accu eruit gevist en vervangen door een ander. Scooter rijdt weer. Deze E-Max heeft dus geen Sevcon controller maar een Proud Eagle, kwam ik achter. Dat schijnt stock te zijn geweest maar ik kan niet bedenken hoe ik deze 45 kan laten rijden. Iemand daar ervaring mee of kan ik beter direct de controller vervangen en zo ja door welke dan? Ik lees o veel plekken Kelly. Maar welke Kelly?

En omdat het leuk is, een foto van het setje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZguQV14Wx2dZOmy_zyxZgHXlm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sx1cGAKNodQXnXqKUsimU3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 12:42
No Hands schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:11:
Ik zoek wat hulp. Ik heb al een poosje een E-Max 45km, die kocht ik met een defecte accu. Ik heb daar andere accu's in gezet en een poosje mee gereden. Ik ben er blij mee, fijne scooter en zit goed inelkaar. Deze E-Max heeft een Sevcon controller.
Paar weken terug zat ik op MP, vond een andere E-Max met kapotte accu, 25km model. Die heb ik opgehaald met het idee het minimaal 45 te laten rijden en er een lithium pakket in te zetten.
Van de week die boel een verder bekeken. De defecte accu eruit gevist en vervangen door een ander. Scooter rijdt weer. Deze E-Max heeft dus geen Sevcon controller maar een Proud Eagle, kwam ik achter. Dat schijnt stock te zijn geweest maar ik kan niet bedenken hoe ik deze 45 kan laten rijden. Iemand daar ervaring mee of kan ik beter direct de controller vervangen en zo ja door welke dan? Ik lees o veel plekken Kelly. Maar welke Kelly?

En omdat het leuk is, een foto van het setje:

[Afbeelding]
Ik heb in mijn emax een kelly kls7230n en kelly kls7245N gehad. Nu zit er een Far driver 84530in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
hebben mensen hier ervaring met iva scooters? zijn de accu's daarvan een beetje degelijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devil1973
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-02 19:47
Een maand geleden op zoek gegaan naar een e-scooter, budget rond de 4000 euro max, veel forums, reviews en websites afgegaan. Bleef over : Iva, Horwin en Segway. Uiteindelijk een beslissing genomen tussen de Segway 125S en de Horwin EK1.. Veel verschillen, maar aangezien ik soms 70km moet afleggen en de Segway 125S met z'n 2 accu's dit simperweg niet haalt in de winter en met heuvels of wind heb ik voor de Horwin EK1 gekozen de 36Ahm variant, 1 batterij waarmee ik 80km heb gehaald met heuvels en tegenwind en regen. Er kan als het moet een 2e batterij bijgeplaatst worden waardoor je met 1 rit 160km haalt.

Voordelen :
Na upgrade stand 1 : 38km p/u - Stand 2 : 47km p/u - Stand 3 : 55km p/u
Ledstrips aan de zijkant
Hoge wielen
Zadel zit heerlijk, is breed en ruim
Acceleratie vanaf 20km p/u geweldig
Meer dan genoeg ruimte in kofferbak
Cruise control
Gevarenlampfunctie

Nadelen :
Loszittende voetenmat
Simpele afstandsbediening
Geen app (wat ik voorlopig een voordeel vind, want geen foutmeldingen oid natuurlijk)
Erg stugge vering wat snel trillen veroorzaakt op klinkers en slechte wegen
Gebruiksaanwijzing trekt op niks
Optrekken vanaf stilstand mag sneller
Tijdens opladen thuis is het internet 2/3e trager

Kortom, vooral vanwege de grote actieradius ben ik ZEER tevreden met mijn keuze tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
devil1973 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:01:
Een maand geleden op zoek gegaan naar een e-scooter, budget rond de 4000 euro max, veel forums, reviews en websites afgegaan. Bleef over : Iva, Horwin en Segway. Uiteindelijk een beslissing genomen tussen de Segway 125S en de Horwin EK1.. Veel verschillen, maar aangezien ik soms 70km moet afleggen en de Segway 125S met z'n 2 accu's dit simperweg niet haalt in de winter en met heuvels of wind heb ik voor de Horwin EK1 gekozen de 40Ahm variant, 1 batterij waarmee ik 80km heb gehaald met heuvels en tegenwind en regen. Er kan als het moet een 2e batterij bijgeplaatst worden waardoor je met 1 rit 160km haalt.

Voordelen :
Na upgrade stand 1 : 38km p/u - Stand 2 : 47km p/u - Stand 3 : 57km p/u
Ledstrips aan de zijkant
Hoge wielen
Cruise control
Gevarenlampfunctie

Nadelen :
Loszittende voetenmat
Geen app (wat ik voorlopig een voordeel vind, want geen foutmeldingen oid natuurlijk)

Kortom, vooral vanwege de grote actieradius ben ik ZEER tevreden met mijn keuze tot dusver.
Heb je op beide proefgereden? Ik vond het rijgedrag van de Howrwin echt enorm tegenvallen (te luie voorvork). Wel een mooi ontwerp.

Geen app vind ik ook een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Een maand geleden op zoek gegaan naar een e-scooter, budget rond de 4000 euro max, veel forums, reviews en websites afgegaan. Bleef over : Iva, Horwin en Segway. Uiteindelijk een beslissing genomen tussen de Segway 125S en de Horwin EK1.. Veel verschillen, maar aangezien ik soms 70km moet afleggen en de Segway 125S met z'n 2 accu's dit simperweg niet haalt in de winter en met heuvels of wind heb ik voor de Horwin EK1 gekozen de 40Ahm variant, 1 batterij waarmee ik 80km heb gehaald met heuvels en tegenwind en regen. Er kan als het moet een 2e batterij bijgeplaatst worden waardoor je met 1 rit 160km haalt.

Voordelen :
Na upgrade stand 1 : 38km p/u - Stand 2 : 47km p/u - Stand 3 : 57km p/u
Ledstrips aan de zijkant
Hoge wielen
Cruise control
Gevarenlampfunctie

Nadelen :
Loszittende voetenmat

Interessante scooter!
Vooral omdat je zegt ook daadwerkelijk 80Km te halen op 1 accu met heuvels en wind tegen zelfs!

En de fabrikant geeft aan een 36Ah accu te leveren, wat nog lager is dan de 40Ah die jij aangeeft, waarbij ze een range van 83Km opgeven.
Fijn te horen dat een fabrikant ook daadwerkelijk een realistische range opgeeft!

Dan heb je wel gereden in maximaal Stand 2 : 47km p/u ga ik vanuit, of was dit enkel in Stand 1 : 38km p/u?
En bij die 80Km rit kwam je toen stapvoets rijdend thuis aan omdat de accu op een haar na leeg was?

In hoeverre heeft deze scooter last van een minder hoge topsnelheid en acceleratie naar mate de accu leger raakt?

Dat je met Stand 3 : 57km p/u die snelheid haalt verbaasd me want officieel mag er geen scooter verkocht worden die zo hard kan.
Of zit dat er niet standaard op en heb je die met een truc erop gekregen?

Dat je niet zo snel kan optrekken met die scooter is natuurlijk ook manier om het bereik te vergroten want dat kost nu eenmaal veel energie.
Snap wel dat je dat jammer vind want dat vind ik juist ook een van de leuke dingen van een elektrische scooter. Dat heb ik ook met mijn Govecs die als een dweil optrekt in vergelijking met mijn Novox en dat maakt het een stuk minder leuk en fijn om op te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
De laatste tijd ging het remmen met de voorrem van mijn Govecs Go 2.4 steeds slechter. Moest de remhandel steeds sterker inknijpen om goed te kunnen remmen.

Maar eens de rem uit elkaar gehaald om te zien wat er aan de hand was, blijkt de remvoering van de blokjes groter te zijn dan de schijf waar ze tegenaan zitten met als gevolg dat het achterste stuk van de remvoering niet afslijt en nu tegen elkaar kwam waardoor de schijf niet meer hard genoeg geklemd kon worden met het slechte remmen tot gevolg:
Remblokjes voor - Govecs Go 2.4
Was gelukkig eenvoudig op te lossen door het uitstekende deel remvoering weg te vijlen maar voor de nieuwe remblokjes zal ik toch naar een iets ander type moeten kijken blijkbaar.

Want deze blokjes had ik nog liggen van een eerdere scooter en passen fysiek dus wel maar qua remvoering niet.
Dat was me bij het vervangen de vorige keer niet opgevallen: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Als ik nu de foto van de oude blokjes bekijk valt me wel op dat daar ook een heel klein randje van de remvoering niet afgesleten was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2g2WPgQs6gB1D1vu-3TaJ5YAcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ggnbClMDtNI1W1lOg5uqQjoo.jpg?f=user_large
Maar blijkbaar was dat dun genoeg om uit zichzelf af te breken want ik heb er bij die blokjes geen last van gehad.

Nu dus op zoek naar blokjes die niet alleen fysiek passen maar ook een kortere remvoering hebben.
Denk dat dat nog een lastige zoektocht wordt of er moet iets van een standaard zijn waarmee de grootte van de remvoering wordt aangegeven.
Tot nu toe heb ik namelijk alleen gekeken naar de vorm van de metalen drager om te bepalen of ze passen in een remklauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil1973
supersoco80 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Heb je op beide proefgereden? Ik vond het rijgedrag van de Howrwin echt enorm tegenvallen (te luie voorvork). Wel een mooi ontwerp.

Geen app vind ik ook een voordeel.
Yes, heb ik gedaan, ik heb zelf altijd op een Piaggio Zip gereden dus dan zeker was ik sneller gewend aan de Segway, voor scherp bochtenwerk en korte afstanden zou de Segway m'n keuze zijn. Op lange rechte stukken is de Horwin fijner. De EK1 moet je echt een tijdje aan wennen, als je eenmaal gewend bent is ie superrelaxed en voelt als een blok (stabiel) op de weg (op asfalt). Enige nadeel blijft het trillen bij klinkers e.d. Als je harder als 45 gaat over klinkers trilt het stuur bijna uit je handen. Magoed, prioriteit was voor mij de actieradius en die is bij de EK maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil1973
Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Interessante scooter!
Vooral omdat je zegt ook daadwerkelijk 80Km te halen op 1 accu met heuvels en wind tegen zelfs!

En de fabrikant geeft aan een 36Ah accu te leveren, wat nog lager is dan de 40Ah die jij aangeeft, waarbij ze een range van 83Km opgeven.
Fijn te horen dat een fabrikant ook daadwerkelijk een realistische range opgeeft!

Dan heb je wel gereden in maximaal Stand 2 : 47km p/u ga ik vanuit, of was dit enkel in Stand 1 : 38km p/u?
En bij die 80Km rit kwam je toen stapvoets rijdend thuis aan omdat de accu op een haar na leeg was?

In hoeverre heeft deze scooter last van een minder hoge topsnelheid en acceleratie naar mate de accu leger raakt?

Dat je met Stand 3 : 57km p/u die snelheid haalt verbaasd me want officieel mag er geen scooter verkocht worden die zo hard kan.
Of zit dat er niet standaard op en heb je die met een truc erop gekregen?

Dat je niet zo snel kan optrekken met die scooter is natuurlijk ook manier om het bereik te vergroten want dat kost nu eenmaal veel energie.
Snap wel dat je dat jammer vind want dat vind ik juist ook een van de leuke dingen van een elektrische scooter. Dat heb ik ook met mijn Govecs die als een dweil optrekt in vergelijking met mijn Novox en dat maakt het een stuk minder leuk en fijn om op te rijden.
Hey,
Je hebt gelijk, het is een 36Ah accu, sorry, had de 40 in m'n hoofd vanwege veel sites die dat aangeven maar het is dus daadwerkelijk 36! Ik pas dit aan.
Toen ik de scooter gekocht heb waren de standen anders : 1 was 26, 2 was 37 en 3 was 48. Dus als je hem nieuw koopt gaat ie max 48 (49 met wind mee). Ik ben zelf 1:69 en een 65kg, dat zal misschien ook schelen ;) Maar ik heb indd ruim 80km gehaald (de volgende keer ga ik het met een app meten). Let op, dit was dus met die max 48km/u. Bij 57km/u zal dat dus wat minder zijn.
Hou er ook rekening mee dat ik al wat jaren in België woon onder Maastricht, dus mijn ritten gaan ook gepaart met heuvels en dalen.

In tegenstelling tot wat ik op forums lees heb ik geen echte last van de max snelheid bij het leegraken van de accu. Zelfs bij 13% red ik bijna de max op een 2 of 3km/u na. Acceleratie wordt indd wel wat minder maar dat is vooral te merken bij optrekken vanaf stilstand. Hij boet wat in op kracht, maar heel erg veel verschil merk je niet. (met mijn scoot dan).

57 gaat ie dus indd niet standaard maar met de software van de dealer ;)

Je hebt gelijk hoor wat betreft het optrekken, het zal ongetwijfeld wat schelen in de accuduur indd.

Oh, nog een minpuntje, als je thuis de batterij oplaad gaat dat ten koste van je internetsnelheid (vraag me niet hoe of wat), het kost me zo'n 2/3e snelheid. Natuurlijk is internetten gewoon nog mogelijk maar ff snel downloaden van een game oid is dan niet aan te raden. Oplaadtijd van een paar % naar 100% is ongeveer 4,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsafranky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2023
Nu was ik me af aan het vragen..

Mijn E-Viva rijdt nu 28 km/h. Ben voornemens om ook de supervisor 45 km/h te plaatsen. Meen dat iemand hier aangaf dat je daarna niet meer zomaar terug kunt naar 25 km/h? Dus achteraf simpelweg de oude supervisor 25 km/h terug plaatsen zal niet werken? Dit ivm eventuele WOK status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
berchtold schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:51:
hebben mensen hier ervaring met iva scooters? zijn de accu's daarvan een beetje degelijk?
Soms loont het om het topic een beetje door te lezen of de zoekfunctie te gebruiken.

Deze vraag kwam ongeveer 2 weken voorbij en ik heb er (en andere) antwoord opgegeven.

Quote hieronder:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:44:
De laatste tijd ging het remmen met de voorrem van mijn Govecs Go 2.4 steeds slechter. Moest de remhandel steeds sterker inknijpen om goed te kunnen remmen.

Maar eens de rem uit elkaar gehaald om te zien wat er aan de hand was, blijkt de remvoering van de blokjes groter te zijn dan de schijf waar ze tegenaan zitten met als gevolg dat het achterste stuk van de remvoering niet afslijt en nu tegen elkaar kwam waardoor de schijf niet meer hard genoeg geklemd kon worden met het slechte remmen tot gevolg:
[Afbeelding: Remblokjes voor - Govecs Go 2.4]
Was gelukkig eenvoudig op te lossen door het uitstekende deel remvoering weg te vijlen maar voor de nieuwe remblokjes zal ik toch naar een iets ander type moeten kijken blijkbaar.

Want deze blokjes had ik nog liggen van een eerdere scooter en passen fysiek dus wel maar qua remvoering niet.
Dat was me bij het vervangen de vorige keer niet opgevallen: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Als ik nu de foto van de oude blokjes bekijk valt me wel op dat daar ook een heel klein randje van de remvoering niet afgesleten was:
[Afbeelding]
Maar blijkbaar was dat dun genoeg om uit zichzelf af te breken want ik heb er bij die blokjes geen last van gehad.

Nu dus op zoek naar blokjes die niet alleen fysiek passen maar ook een kortere remvoering hebben.
Denk dat dat nog een lastige zoektocht wordt of er moet iets van een standaard zijn waarmee de grootte van de remvoering wordt aangegeven.
Tot nu toe heb ik namelijk alleen gekeken naar de vorm van de metalen drager om te bepalen of ze passen in een remklauw.
Of gewoon met een slijptol het onderste stuk van dat te grote blokje afslijpen. Dan komen ze hoger in je remklauw en zullen ze wel gelijkmatig slijpen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

[...]

Ik heb van 2 kenners altijd gehoord dat je nooit meer dan 90% moet opladen, en dat je je BMS daar op in moet stellen en dat de accu dan veeeeeeeeeeel langer meegaat.
Is dat bij IVA dan onzin?
En waarom dan?

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:01
OlafBso schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb van 2 kenners altijd gehoord dat je nooit meer dan 90% moet opladen, en dat je je BMS daar op in moet stellen en dat de accu dan veeeeeeeeeeel langer meegaat.
En waarom dan?
Ik heb al 2 accus in een IVA S5 versleten, elke dag de andere accu. 1 accu doet het nu helemaal niet meer. De andere accu houdt er bij 20% op en dan valt het systeem uit. Volgens mij zo'n 25k mee gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devil1973
Een maand geleden op zoek gegaan naar een e-scooter, budget rond de 4000 euro max, veel forums, reviews en websites afgegaan. Bleef over : Iva, Horwin en Segway. Uiteindelijk een beslissing genomen tussen de Segway 125S en de Horwin EK1.. Veel verschillen, maar aangezien ik soms 70km moet afleggen en de Segway 125S met z'n 2 accu's dit simperweg niet haalt in de winter en met heuvels of wind heb ik voor de Horwin EK1 gekozen de 36Ahm variant, 1 batterij waarmee ik 80km heb gehaald met heuvels en tegenwind en regen. Er kan als het moet een 2e batterij bijgeplaatst worden waardoor je met 1 rit 160km haalt.

Voordelen :
Na upgrade stand 1 : 38km p/u - Stand 2 : 47km p/u - Stand 3 : 55km p/u
Ledstrips aan de zijkant
Hoge wielen
Cruise control
Gevarenlampfunctie

Nadelen :
Loszittende voetenmat
Tijdens opladen thuis is het internet 2/3e trager

*Tekst wat aangepast wbt snelheid*.

Ik heb zojuist de scooter uitgetest op een afstand van 7km - heuvels van +/-20graden , wat tegenwind, 7 graden buiten -
Max snelheid 54 (een seconde de 55 aangetikt)
7km gereden op stand 3 waarvan zeker 4,5km op volle snelheid en 10% van de accu verbruikt

Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
No Hands schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Of gewoon met een slijptol het onderste stuk van dat te grote blokje afslijpen. Dan komen ze hoger in je remklauw en zullen ze wel gelijkmatig slijpen lijkt me.
Inkorten van de remvoering kan uiteraard ook maar als ik ze gelijk op de juiste grootte kan kopen heeft dat wel de voorkeur. :)

Met een slijptol 2 of 3 mm voering wegslijpen lijkt me nog best een uitdaging zonder de onderliggende metalen drager te beschadigen, is een vrij lomp apparaat.
Denk dat ik dan toch liever de handvijl pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vliegvlug schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Inkorten van de remvoering kan uiteraard ook maar als ik ze gelijk op de juiste grootte kan kopen heeft dat wel de voorkeur. :)

Met een slijptol 2 of 3 mm voering wegslijpen lijkt me nog best een uitdaging zonder de onderliggende metalen drager te beschadigen, is een vrij lomp apparaat.
Denk dat ik dan toch liever de handvijl pak.
Niet alleen de voering, dat hele blokje inkorten. Dan past ie toch gewoon in je remklauw? Gewoon de onderkant paar cm eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil1973
All, een vraagje, welke app gebruiken jullie of wat is een goeie app (android) om de gereden snelheid en afstand e.d. bij te houden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
No Hands schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Dat gaat niet werken want de kant die niet afslijt is de kant met het oogje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iozDQTjJ5F25wCCTyjDqySrXhLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ltsU9AEFfYTW5kr24nGQqCfV.jpg?f=user_large
En met dat oogje zitten de remblokjes in de remklauw vast. Dus wanneer ik die kant eraf slijp vallen ze eruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
OlafBso schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:09:
[...]

En waarom dan?
Nooit beweerd dat dit onzin is. Echter vind ik het fijn om 100% te hebben want (zoals geschreven) range anxiety. Daarnaast laad ik hem snachts op voor goedkopere energie en kan ik de IVA accu niet instellen.
100% opladen is natuurlijk relatief, wat is 100$? 4.2V? Ik weet niet hoe de interne werking van de accu in elkaar steekt en hoe het BMS is afgesteld. Tot zover zit ik op +15k zonder accu problemen

Mijn argument was trouwens in de vergelijking of het beter is om je accu helemaal op te laden iedere keer of soms te ontladen (accu = batterijen + BMS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vliegvlug schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Dat gaat niet werken want de kant die niet afslijt is de kant met het oogje:
[Afbeelding]
En met dat oogje zitten de remblokjes in de remklauw vast. Dus wanneer ik die kant eraf slijp vallen ze eruit. ;)
Je slijpt dus de andere kant eraf, dan slijt je blokje normaal af omdat ie dan weer helemaal in je remklauw past.
Of je koopt een setje passende blokjes om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Engie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Nooit beweerd dat dit onzin is. Echter vind ik het fijn om 100% te hebben want (zoals geschreven) range anxiety. Daarnaast laad ik hem snachts op voor goedkopere energie en kan ik de IVA accu niet instellen.
100% opladen is natuurlijk relatief, wat is 100$? 4.2V? Ik weet niet hoe de interne werking van de accu in elkaar steekt en hoe het BMS is afgesteld. Tot zover zit ik op +15k zonder accu problemen

Mijn argument was trouwens in de vergelijking of het beter is om je accu helemaal op te laden iedere keer of soms te ontladen (accu = batterijen + BMS).
Ik weet niet wat Range anciety is.
;)

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
OlafBso schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet wat Range anciety is.
;)
Bang voor een lege batterij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Engie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Ik begreep dat '100%' op mijn SuperSoco inderdaad in werkelijkheid 80% is ivm duurzaamheid van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
supersoco80 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Ik begreep dat '100%' op mijn SuperSoco inderdaad in werkelijkheid 80% is ivm duurzaamheid van de accu.
Denk dat die IVA's daar niet heel veel in zullen verschillen. Anders heb je als fabrikant zo allemaal garantie claims aan je broek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
No Hands schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Je slijpt dus de andere kant eraf, dan slijt je blokje normaal af omdat ie dan weer helemaal in je remklauw past.
Je hebt duidelijk niet helemaal in de gaten hoe die blokjes in de klauw vast zitten maar als ik die andere kant eraf haal is het enige effect dat ik minder goed rem omdat er minder remvoering met de schijf contact maakt en de bovenkant van de remvoering zal alsnog niet afslijten en blijf ik met hetzelfde probleem zitten, kortom daar schiet ik niets mee op.
Of je koopt een setje passende blokjes om deze te vervangen.
Dat is inderdaad het plan, ik koop ze gewoon bij Govecs zelf, dan moet het wel goed zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Engie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Denk dat die IVA's daar niet heel veel in zullen verschillen. Anders heb je als fabrikant zo allemaal garantie claims aan je broek :)
Denk dat dat helaas tegenvalt, je moet als fabrikant niet hebben dat die accu’s binnen de garantie periode stuk gaan maar ook niet dat ze heel lang mee gaan want dan loop je inkomsten mis op de verkoop van vervang accu’s die je concurrenten wel hebben.
Bovendien kan je een hogere range opgeven wanneer je de accu voller laad ten koste van de levensduur en dat is ook een concurrentievoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

[ Voor 125% gewijzigd door OlafBso op 08-05-2023 15:53 ]

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Weet iemand hoe hard je scooter mag lopen op de rollerbank bij de omkeuring van snor naar brom? Die van mij gaat 52-53 km/u GPS. Ben bang dat dit net iets te hard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Benny schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:32:
Weet iemand hoe hard je scooter mag lopen op de rollerbank bij de omkeuring van snor naar brom? Die van mij gaat 52-53 km/u GPS. Ben bang dat dit net iets te hard is?
47, anders krijg je gedoe. daarna kan je weer naar 52 op de gps om zonder prent weg te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 17:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:35:
[...]

47, anders krijg je gedoe. daarna kan je weer naar 52 op de gps om zonder prent weg te komen.
Dankjewel. Dat wordt dus weer aan laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Benny schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:37:
[...]

Dankjewel. Dat wordt dus weer aan laten passen.
rdw tolereert geen afwijking zoals de rollerbank.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:41:
[...]

rdw tolereert geen afwijking zoals de rollerbank.
Dat vroeg ik me idd af. Thanks voor je snelle antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Weet of heeft er iemand gebruikte Govecs/E-max onderdelen? Ik zoek een contactslot/buddyslot combinatie met passende sleutel voor mijn E-Max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
No Hands schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:31:
Weet of heeft er iemand gebruikte Govecs/E-max onderdelen? Ik zoek een contactslot/buddyslot combinatie met passende sleutel voor mijn E-Max.
Dutch Electro Power heeft Govecs onderdelen:
Govecs Contactslot met sleutel Set inclusief buddyzit slot
Wel erg prijzig vind ik.

Je kan ook contact opnemen met Govecs zelf: scooter-parts@ govecs.com
Geef je chassisnummer door bij je vraag en ze kunnen zien welke onderdelen passen en of ze het hebben liggen. Vind de prijzen erg meevallen alleen is het verzenden wel wat duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Mijn scooter gaat weg.
Na 10 jaar gedoe, eindelijk een nieuwe scooter bij een betrouwbare dealer, iemand die me vaker heeft geholpen en die ik het gun.
150 euro krijg ik terug voor mijn Novox c50 inclusief de accu en de Kelly KLS7230S controller.
Ik krijg de IVA NCE PRO en ik ben dolgelukkig.
En goede scooter, met een goede 3900 watt motor en 72v34ah accu.
14 inch wielen.
Ik sta te trappelen om deze in ontvangst te mogen nemen.
Hard voor gespaard.
Lekker met windscherm, want dat vind ik fijn.
2 weekjes geduld nog.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiper
  • Niet online
OlafBso schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:37:
Mijn scooter gaat weg.
Na 10 jaar gedoe, eindelijk een nieuwe scooter bij een betrouwbare dealer, iemand die me vaker heeft geholpen en die ik het gun.
150 euro krijg ik terug voor mijn Novox c50 inclusief de accu en de Kelly KLS7230S controller.
Ik krijg de IVA NCE PRO en ik ben dolgelukkig.
En goede scooter, met een goede 3900 watt motor en 72v34ah accu.
14 inch wielen.
Ik sta te trappelen om deze in ontvangst te mogen nemen.
Hard voor gespaard.
Lekker met windscherm, want dat vind ik fijn.
2 weekjes geduld nog.
Succes ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Superblij! Echt.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie78R
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-04-2023
Zie topic-warning onderaan de pagina!

[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 06-04-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
Ik heb vorige week mijn govecs s2.4 uit 2011 een keer helemaal leeg gereden...hij viel nog net niet uit, maar lampje van opladen knipperde wel op het dashboard..

Na aansluiten op de lader valt de lader iedere keer uit na hooguit enkele minuten, en laadt niks bij

enig idee iemand wat dat zou kunnen zijn? accu of lader overleden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Mr. Detonator schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:47:
Ik heb vorige week mijn govecs s2.4 uit 2011 een keer helemaal leeg gereden...hij viel nog net niet uit, maar lampje van opladen knipperde wel op het dashboard..

Na aansluiten op de lader valt de lader iedere keer uit na hooguit enkele minuten, en laadt niks bij

enig idee iemand wat dat zou kunnen zijn? accu of lader overleden ?
Klinkt alsof je BMS hem iedere keer afschakelt. Maar ik ken de govecs accu's verder niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Engie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:55:
[...]

Klinkt alsof je BMS hem iedere keer afschakelt. Maar ik ken de govecs accu's verder niet
kameraad van me werkt bij een electrische fietsen groothandel als electricien

hij zegt dat de accu misschien een keer te ver ontladen is geweest en het voltage een beetje opgebumpt moet worden met een 72 volt voeding die dan vóór de bms aangesloten moet worden...

nou nog even uitvogelen waar de bms precies zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Mr. Detonator schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:03:
[...]

hij zegt dat de accu misschien een keer te ver ontladen is geweest en het voltage een beetje opgebumpt moet worden met een 72 volt voeding die dan vóór de bms aangesloten moet worden...

Klopt. Dat was ongeveer wat ik bedoelde. Je BMS ziet dat je accu een te lage spanning heeft en schakelt vervolgens je accu uit tijdens het opladen. Hangt er een beetje vanaf hoe ver je accu ontladen is. Anders zou je hem ook een paar keer aan de lader kunnen hangen en zodra hij hem afschakelt dat jij hem dan weer aan en uit zet.

Afijn, in principe hoort je BMS te voorkomen dat je accu te ver ontlaad. Dus dat is in ieder geval wel een beetje vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 06:06
Klopt het dat je met de Niu MQI GT 45 een kilometer of 70/80 kunt rijden met volle accu ?

[ Voor 11% gewijzigd door Albert020 op 13-04-2023 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Mr. Detonator schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:03:
[...]

bms zit in de accu. die moet eruit wil je erbij komen. deksel eraf en dan labvoeding (met CC mode) die 60V of zo kan doen eraan hangen. gebeurt vaker. veel govecsen zijn hierdoor onnodig schgescreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

flippy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:35:
[...]

bms zit in de accu. die moet eruit wil je erbij komen. deksel eraf en dan labvoeding (met CC mode) die 60V of zo kan doen eraan hangen. gebeurt vaker. veel govecsen zijn hierdoor onnodig schgescreven.
Er is nog een manier wat mogelijk kan werken, het wilt ook nog wel eens helpen om de accu/ scooter een paar uur in de zon te zetten en daarna proberen op te laden.

Als je de accu helemaal leeg rijdt terwijl deze warm is dan kan het bms blokkeren als deze afgekoeld is (nachtje buiten staan bv).

De oorzaak hiervan ligt bij het feit dat de accu spanning lichtelijk hoger is als de accu warm is en dus te laag kan zijn als de accu afgekoeld is.

Dat is een bekend probleem bij elektrische fietsen en veel elektrische scooters gebruiken dezelfde accu techniek.
Op vrijdagavond met een lege accu thuis komen, dan 1 nacht in de koude schuur alvorens op te laden en voila je accu is gebrickt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
dostre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:51:
[...]

Er is nog een manier wat mogelijk kan werken, het wilt ook nog wel eens helpen om de accu/ scooter een paar uur in de zon te zetten en daarna proberen op te laden.
dat had ik al geprobeerd met een badkamer heater...zonder succes :)

maar de accu kan die er boven langs uit.. dat je hem er zo naar boven uit-kantelt zeg maar of moet de achterbrug eruit ?

schijnt op 1mm na net niet te passen namelijk

net de accu nagemeten, ik meet nou 65,7 volt....3.28 per cell
[edit] Dat was na de bms, voor de bms op de accu zelf meet ik 71 volt

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-04-2023 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:18
Mijn Lifan scootertje is deze maand vier jaar geworden. Ik schreef er in 2019 over, had liever een zwaardere scooter met grotere accu gehad maar koos voor deze als minst slechte keuze en zou twee jaar later verder kijken.

Dat verder kijken heb ik twee jaar geleden gedaan, o.a. naar de Ecooter die als optie een zware accu had maar een dealer die een demo-exemplaar had staan raadde dat af. Hij had er een paar verkocht maar niets dan ellende. Later eens naar de Super Soco CPX gekeken, ik meen dat ondanks het forse formaat er geen ruimte voor een helm onder de buddy was en bovendien las ik online een aantal gevallen van problemen met het balhoofdlager. Daar heb je geen trek in.

Ik hou het bij de Lifan, die voelt na vier jaar nog als nieuw. Ook de accu is nog 100%. Ik moet er bij zeggen dat ik niet veel kilometer gemaakt heb, het gebruik is 95% woon-werk en dan alleen bij slecht weer. Als het kan neem ik de fiets.

Voor de statistiek: 4850km, energie uit de muur: 148kWh. Dat is toch best goedkoop per gereden km...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2ESKZ5k29ABWwa_57oVWbjvEaA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jYyXx9mP1zvVFVzgLi8gkjDT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 07:55

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Ben ik de enige die z’n scooter veel minder gebruikt door de helmplicht? Emco 25km/u.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Roppedop schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:04:
Ben ik de enige die z’n scooter veel minder gebruikt door de helmplicht? Emco 25km/u.
Toen ik mijn Govecs kocht was het een blauwe plaat en vond het wel even prettig om zonder helm met mooi weer toertochtjes te maken maar aangezien ik de scooter toch primair gebruik om ergens naar toe te gaan en ik daar dan liever korter over doe heb ik ‘m omgezet naar een gele plaat. Is met regen ook wel fijn zo’n helm! ;)

Had ik de scooter meerendeel voor toertochtjes gebruikt dan had ik zeker gebaald van de helmplicht en geswitched naar een elektrische fiets om weer van die helm af te komen, dus ik snap je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nee mijn scooters zijn altijd al 45, als je 25 wil kun je ook fietsen :) Ik heb scooters om naar mijn werk te gaan bijvoorbeeld, daar wil ik niet onnodig veel tijd aan besteden.

Maar als je een scooter alleen hebt voor plezierritjes dan schrikt die helm wel af denk ik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:46
Heb een 45km/u scooter maar met mooi weer draag ik geen helm omdat het te lekker is om dan zonder te rijden. Ben ook nog nooit aangehouden. Misschien wordt het anders als ik heel vaak een boete zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 07:55

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Bij mooi weer met z’n 2en door natuurgebied, duinen of naar het strand. En dan de toeristische route. Ik heb er weinig zin in nu.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiper
  • Niet online
Toen ik 2 jaar geleden mijn IVA E-Go 5 25 Kmh aanschafte, had ik niet kunnen vermoeden dat per 1 januari 2023 een helmplicht zou komen.
Ik had mijn elektrische scootertje gekocht om op mooie (zonnige) dagen lekker rond te tuffen, lekker zorgeloos en fluisterstil, niks gehaast en vrij.
Hiervoor gereden op een Yamaha Neo's en Piaggio Fly beide 25 KM hoefde immers niet hard, wilde alleen maar toeren, gewoon erbij (zat al genoeg in de auto) was daarom blij met mij bijna geruisloze E-scooter.
Het was voor mij een uitlaatklep om te ontsnappen uit de drukte van alle dag.
Onze, (uw en mijn) overheid vond het nodig om een helmplicht in te voeren voor snorscooters, het zou met name gedaan zijn voor het beschermen tegen hoofdletsel.
Ben benieuwd hoeveel lieden er hoofdletsel binnenshuis en buitenhuis krijgen, met of zonder vervoermiddel,
ook maar verplichten een helmpje te dragen ?
Naar mijn mening weer zo'n onzinnige overheidsmaatregel, beknot mensen maar meer en meer in hun doen en laten.
Bovenstaande maakt je mening meer dan duidelijk, zonder daar een AWM post van te moeten maken :Y
Door de helmplicht voor snorscooters, is het rijplezier voor deze groep berijders knap verziekt.
Nog een kleine toevoeging, E-auto wel en E-scooter NIET gesubsidieerd.
Mijn IVA E-Go 5 25 Kmh thans te koop!

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 15-04-2023 20:54 . Reden: Politieke uitspatting even verwijderd, dat heeft geen plek hier ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
@swiper Naar mijn idee is die helmplicht er vooral gekomen door gebrek aan handhaving op opgevoerd snorfietsen en is die helm als een lapmiddel tegen hoofdletsel misschien wel effectief maar de grootste reden is voor mijn gevoel dat ze mensen op die manier naar een gele plaat bewegen en ze dan ook niet meer met opgevoerde snorfietsen hoeven te dealen.

Enige verschil met de gele plaat is dan nog waar je mag rijden maar heb niet het idee dat daar überhaupt op gehandhaaft wordt en iedereen (geel of blauw) maar rijdt op de fietspaden waar het ze uit komt.
Ik zelf snij ook wel stukken af via een kort stukje fietspad met mijn gele plaat omdat het omrijden soms echt onzinnig is, maar ga geen hele stukken fietspad pakken waar dat niet de bedoeling is.
Andere gele platen zie ik dat toch regelmatig doen op stukken waar de autoweg naast een fietspad ligt. Zou ook kunnen zijn dat ze het niet weten of niet tussen de auto’s willen rijden.

Ik verbaas me er eerlijk gezegd wel over dat bijna iedereen nu met een helm rijdt op een blauwe plaat, had dat niet verwacht.
Vraag me wel af of dat zo blijft als men merkt dat er geen handhaving is, want met de invoering van het mobielverbod op de fiets zag je in het begin iedereen met een telefoonhouder op de fiets omdat er korte tijd boetes werden uitgeschreven maar nu zie ik die nooit meer en houdt iedereen de telefoon gewoon weer in de hand tijden het fietsen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
[b]Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Ik verbaas me er eerlijk gezegd wel over dat bijna iedereen nu met een helm rijdt op een blauwe plaat, had dat niet verwacht.
Vraag me wel af of dat zo blijft als men merkt dat er geen handhaving is, want met de invoering van het mobielverbod op de fiets zag je in het begin iedereen met een telefoonhouder op de fiets omdat er korte tijd boetes werden uitgeschreven maar nu zie ik die nooit meer en houdt iedereen de telefoon gewoon weer in de hand tijden het fietsen ;(
Ik had precies hetzelfde! De enige die ik nog wel eens zien zijn van die gasten op een leenbrommer (met gele plaat dan wel) die denken dat ze dan geen helm op hoeven en een boete krijgen.
Ik denk dat dit wezelijk anders is dan het telefoon op de fiets verbod. Aangezien je een telefoon wellicht 10% van je ritje vast hebt oid. En als je geen helm bij je hebt, je de hele rit risico loopt.
Dus zelfs bij minimale handhaving loop je al een reeel risico. Terwijl je bij de telefoon echt op heterdaad betrapt moet worden, en je telefoon wegstoppen een actie van een paar seconde is.
Hoelang het duurt om een helm uit het niks tevoorschijn te toveren weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Doohan controller hapert.

Ik heb een E-scooter 45 km/u in bezit die onbelast prima rond gaat maar onder last tot 15 km/u stottert en daarna soms doorgaat maar soms ook helemaal stopt. Op het display zie ik dan een motorstoring (M) en soms ook een controller error.

Ik heb er een simpele China controller aan gehangen en dan gaat het prima onder last dus motor en bedrading is prima. Ik vermoed dat de controller stuk is. Ik heb deze eruit geschroefd en open gemaakt maar zo op het oog lijkt alles goed.

Zoals gewoonlijk betreft het hier inwendig een Lingbo. In dit geval de veel gebruikte LBMC-HK2A-V1.1 uit 2017. Deze wordt ook gebruikt in ZNEN NUI E-Sourini etc etc.

Ik vraag mij af of er nog zin heeft om iets door te meten en onderdelen te vervangen; of om direct een andere Lingbo te bestellen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

_AMR_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:46:
Doohan controller hapert.
[...]
Ik vraag mij af of er nog zin heeft om iets door te meten en onderdelen te vervangen; of om direct een andere Lingbo te bestellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarschijnlijk 1 of meerdere fets en/of de aansturing stuk.
Ik had hetzelfde probleem met mijn originele novox controller, hier was water in gekomen waardoor het vermogensgedeelte van 1 fase niet 100% werkte. Op de bok draaide de motor fijn maar zodra ik de weg op ging was het bokken en stotteren.

Dat was bij mij gelukkig op te lossen door de print op te poetsen en enkele solderingen te herstellen maar als er geen zichtbare schade is dan wordt het al een stuk lastiger, dan zal er op component nivo gemeten moeten worden waar het fout gaat met de aansturing/ vermogensgedeelte.

Geen idee wat de vervangingskosten zullen zijn, dit kan mogelijks een betere (en snellere) optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Vliegvlug schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:54:
@swiper
Ik zag in het dorp hier laatst een blauwe plaat met 2 personen erop. Wat mij voornamelijk opviel was dat het ding netjes 23-26 reed. Mijn vrouw merkte op dat beiden geen helm o.i.d. op hadden :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 49% gewijzigd door Thalaron op 17-04-2023 01:52 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

dostre schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Ik heb dus een Novox C20 5,5kW met defecte accu gekocht en helemaal uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze opgebouwd is >:) .

Er zit dus een 60V 40Ah LiFePo4 accu zonder BMS in en balanceren doet de lader, daar zit dan ook een flinke multikabel aan.

De motor, controller en kabelboom lijken mij hetzelfde als de 48V 3500W uitvoering te zijn maar dan 2 weerstandjes in de controller vervangen zodat de meting van het accuniveau klopt (en de onderspanningsbeveiliging werkt).
Natuurlijk ook een 60V>12V omvormer en de accu indicator voor 60V.

Voor de test deze 2 weerstandjes vervangen door een waarde wat ik met een nattevinger berekening :9 bepaald heb zodat deze op een 48V accu wilt werken, ik heb namelijk nog een 1,9kWh pakket liggen welke een 1 op 1 vervanger voor de 48V lood C50 is.

Het rijdt, alleen zowel de schokbrekers voor als achter lek |:(. Ik weet nu ook meteen hoe lekke achter schokbrekers bij een novox aanvoelen, zodra deze terugveren is het met een rotklap omdat de stikstof tegendruk mist. Een revisiebedrijf heeft mij verteld dat dit zogenaamde emulsiedempers zijn met 12 bar stikstof druk.
Voor testritjes de veren ver opgedraaid zodat de vering even niks doet :+

Ik denk dat het een (dure hobby) projectscooter wordt.
Namelijk leuke QS hub motoren gezien >:). Ook qua accu heb ik leuke plannen, voor €1240 aan cellen (INR21700-40TG, 4000mAh/45A) heb ik een 5,3kWh 20S18P accu met belachelijke specificaties. Er is theoretisch 810A beschikbaar maar ik neem de helft marge dus 400A zal de accu straks moeten kunnen leveren, dat is een whopping 28,8kW _O-.

Misschien krijg ik ook een deel van de materialen gesponsord, dit is namelijk een voorproefje/ voorbereiding op een project waar ik binnenkort aan mee ga werken. Project E-runner met 50pk, beide builds (E-runner zeker) worden waarschijnlijk gevlogd door een bekende youtuber ;).

Volgende week wordt er contact gelegd met enkele mogelijke sponsoren.
Mijn project gaat door maar dan wel zonder sponsoren, de persoon waar ik de build mee zou doen heeft besloten er van af te zien ivm het succes van zijn bedrijf en het daarmee gepaarde tijdsgebrek.
Zijn E-runner project staat dus voor onbepaalde tijd in de koelkast.

Afgelopen weekend geheel onverwacht een deal gesloten en de quad + 6,4kWh LFP pakket is onder voorbehoud verkocht aan iemand wat al een hele poos een dergelijk formaat quad aan het zoeken is.

Hierdoor komt ongeveer het bedrag beschikbaar wat ik nodig heb om de C20 opnieuw op te bouwen met een QS 9kW en 5,3kWh accupakket.

@flippy
Zou/ wil je een (+/- 5kWh) pakket bouwen voor de C20? En wat zou dit ongeveer kosten? Helaas heb ik er de tijd niet voor ivm seizoensgebonden werk wat tot minimaal eind oktober duurt (en waarschijnlijk heb ik daarna alweer een flink project op staan met 9 vrij forse warmtepomp installaties)
Het liefst een pack wat 3-400A kan doen.

Zelfde vraag voor mijn C50 maar dat is geen absolute must, is mijn daily drive waar ik vooralsnog zeer tevreden mee ben.

Ik ben op zich tevreden met het huidige 76,8V 4kWh LFP pakket maar ik wil de scooter wat af laten vallen en wat minder op de limiet van de accu zitten(150A met 150A motor controller).
Het huidige pakket is precies wat ik voor mijn UPS wil bouwen dus dat heeft alweer een bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-08 17:36
Voor woon-werkverkeer ben ik ook aan het zoeken voor een e-scooter. Hobbymatig knutsel ik al 25 jaar met electronica en tevens actief in de zelfbouw vliegtuig/drone scene...dus die electro scootertjes vind ik natuurlijk prachtig. Na wat rondkijken uitgekomen op een Iva E-go S5 of S8 en a.s. vrijdag even een proefrit maken.

Inmiddels - dankzij alle informatie hier - ontdekt wie de oem fabrikant van deze scootertjes is en welke ECU/controller er in de S5 zit en gelezen dat deze Lingbo controller niet te programmeren is.....dat vindt de tweaker in mij natuurlijk jammer:-) Kan er natuurlijk altijd een andere controller zelf in zetten, maar het zou leuk zijn als de S8 wel een Lingbo of andere ecu heeft die programmeerbaar is :)

Over de Iva E-Go S8 kan ik helaas veel minder informatie vinden en om die reden dit bericht:

1) Weet iemand of de Iva E-Go S8 dezelfde controller gebruikt als de S5?
2) Weet iemand of er verder nog grote verschillen zijn tussen de S5 en S8?
3) De S5 is inmiddels wel bewezen betrouwbaar als ik alles zo lees, over de S8 lees ik veel minder. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
De S8 is relatief nieuw. Dus daar zal minder over te vinden zijn. Ik vermoed dat er niet hele grote verschillen gaan zitten tussen de S8 en S5 qua interne componenten/werking. Wellicht andere display, paar gimmicks.

Overigens is de Lingbo wel te programmeren (mijn dealer kan er een nieuwe binary inzetten). Maar tweaken is nog niet gelukt.
Ik heb er zelf mee geprutst, waar het op lijkt is dat je voor iedere specifieke controller een lingbo progje hebt om hem in te stellen. Er zijn veel versies te vinden online, maar ik heb nog niet de juiste voor de controller van de S5 kunnen vinden. (Heb het inmiddels ook opgegeven).
Het zou heel fijn zijn om de eco modus uit te kunnen zetten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 05:15
swiper schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:54:
Toen ik 2 jaar geleden mijn IVA E-Go 5 25 Kmh aanschafte, had ik niet kunnen vermoeden dat per 1 januari 2023 een helmplicht zou komen.
Ik had mijn elektrische scootertje gekocht om op mooie (zonnige) dagen lekker rond te tuffen, lekker zorgeloos en fluisterstil, niks gehaast en vrij.
Hiervoor gereden op een Yamaha Neo's en Piaggio Fly beide 25 KM hoefde immers niet hard, wilde alleen maar toeren, gewoon erbij (zat al genoeg in de auto) was daarom blij met mij bijna geruisloze E-scooter.
Het was voor mij een uitlaatklep om te ontsnappen uit de drukte van alle dag.
Onze, (uw en mijn) overheid vond het nodig om een helmplicht in te voeren voor snorscooters, het zou met name gedaan zijn voor het beschermen tegen hoofdletsel.
Ben benieuwd hoeveel lieden er hoofdletsel binnenshuis en buitenhuis krijgen, met of zonder vervoermiddel,
ook maar verplichten een helmpje te dragen ?
Naar mijn mening weer zo'n onzinnige overheidsmaatregel, beknot mensen maar meer en meer in hun doen en laten.
[Mbr]Bovenstaande maakt je mening meer dan duidelijk, zonder daar een AWM post van te moeten maken :Y[/]
Door de helmplicht voor snorscooters, is het rijplezier voor deze groep berijders knap verziekt.
Nog een kleine toevoeging, E-auto wel en E-scooter NIET gesubsidieerd.
Mijn IVA E-Go 5 25 Kmh thans te koop!
Ik hou mijn IVA scooter, maar heb er tot op heden niet meer op gereden. Ik moet nog een helm kopen.
De reden dat ik hem niet weg doe, of opvoer (gele plaat), is dat ik met een snorfiets wel door de duinen mag rijden. Handig als je samen met je vriendin bepakt naar het strand gaat :)

Wel overweeg ik een elektrische fiets te kopen en deze op te voeren.
Geen controle, geen rollerbanken; die krengen hebben een vrijbrief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
moet de accu van een govecs via de achterkant eruit ? Hele avhterbrug eruit ?

Hij lijkt tussen het frame vast te klemmen als ik hem bovenlangs wil verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Govecsmania
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Mr. Detonator schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:10:
moet de accu van een govecs via de achterkant eruit ? Hele avhterbrug eruit ?

Hij lijkt tussen het frame vast te klemmen als ik hem bovenlangs wil verwijderen
Buddyseat eraf , binnenbak met controller eruit en naar rechts klappen, accu door deze opening verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-08 17:36
Engie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:03:
De S8 is relatief nieuw. Dus daar zal minder over te vinden zijn. Ik vermoed dat er niet hele grote verschillen gaan zitten tussen de S8 en S5 qua interne componenten/werking. Wellicht andere display, paar gimmicks.

Overigens is de Lingbo wel te programmeren (mijn dealer kan er een nieuwe binary inzetten). Maar tweaken is nog niet gelukt.
Ik heb er zelf mee geprutst, waar het op lijkt is dat je voor iedere specifieke controller een lingbo progje hebt om hem in te stellen. Er zijn veel versies te vinden online, maar ik heb nog niet de juiste voor de controller van de S5 kunnen vinden. (Heb het inmiddels ook opgegeven).
Het zou heel fijn zijn om de eco modus uit te kunnen zetten!
Lijkt mij inderdaad ook dat er weinig echte verschillen in zitten. Morgenmiddag of vrijdag even heel goed vergelijken bij de scooterwinkel en een proefritje doen.

Ik heb wel eea aan ervaring wat betreft reverse engineeren van microcontrollers/communicatie protocollen. Leuk hobbyprojectje om dat eens in kaart te gaan brengen als ik wat tijd heb. Mocht ik dat gaan doen, zal ik het uiteraard ook documenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
DashToo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:47:
[...]
Ik heb wel eea aan ervaring wat betreft reverse engineeren van microcontrollers/communicatie protocollen. Leuk hobbyprojectje om dat eens in kaart te gaan brengen als ik wat tijd heb. Mocht ik dat gaan doen, zal ik het uiteraard ook documenteren :)
Ik heb er zelf ook wel wat ervaring mee. Maar ik ben toch huiverig, omdat je in de Lingbo software ziet dat er veel verschillende parameters zitten ed. Eentje die even goed corrupt raakt en je scooter wordt gevaarlijk of gaat kapot.

Afijn, ik kan mijn bevindingen en software en links wel in een DM zetten en naar je sturen om je op weg te helpen zodra je het ding binnen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11
DashToo schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:15:
Voor woon-werkverkeer ben ik ook aan het zoeken voor een e-scooter. Hobbymatig knutsel ik al 25 jaar met electronica en tevens actief in de zelfbouw vliegtuig/drone scene...dus die electro scootertjes vind ik natuurlijk prachtig. Na wat rondkijken uitgekomen op een Iva E-go S5 of S8 en a.s. vrijdag even een proefrit maken.

Inmiddels - dankzij alle informatie hier - ontdekt wie de oem fabrikant van deze scootertjes is en welke ECU/controller er in de S5 zit en gelezen dat deze Lingbo controller niet te programmeren is.....dat vindt de tweaker in mij natuurlijk jammer:-) Kan er natuurlijk altijd een andere controller zelf in zetten, maar het zou leuk zijn als de S8 wel een Lingbo of andere ecu heeft die programmeerbaar is :)

Over de Iva E-Go S8 kan ik helaas veel minder informatie vinden en om die reden dit bericht:

1) Weet iemand of de Iva E-Go S8 dezelfde controller gebruikt als de S5?
2) Weet iemand of er verder nog grote verschillen zijn tussen de S5 en S8?
3) De S5 is inmiddels wel bewezen betrouwbaar als ik alles zo lees, over de S8 lees ik veel minder. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Wij rijden sinds kort op een E GO S8 eentje met windscherm en eentje zonder, beide voorzien van een dubbele accu. Het is onze eerste E scooter, helaas kan ik je geen adviezen over een controller geven.
Het verschil met de S5 is volgens mij vooral dat je de accu kabel bij de S8 niet hoeft over te zetten als er eentje leeg is.
Wat mij tegenvalt is de max aan snelheid, ook met een digitale upgrade halen ze (gemeten met GPS) amper 45, dat is nog sneller dan wettelijk mag, dus is niet anders (ik rijd ook motor, in het begin op de E scooter had ik de neiging ernaast te lopen, zo langzaam vond ik dat gaan >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engie
[...]

Zelf 2 dagen geleden ook mijn achterband laten vervangen (hij was echt echt op na 15k km), en de rubbers op mijn bok standaard laten vervangen.

Het voelt nu als een andere scooter! Schokken is inderdaad helemaal weg, het voelt ietwat onwennig wanneer ik erop rijd, maar dat zal wennen.
Ik hoor nu ook heel weinig als ik mijn scooter van de bok afhaal
Pagina: 1 ... 60 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.