Sorry wat? Geen rijbewijs nodig voor snor uitvoering? Lijkt me onjuist.OlafBso schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:53:
I
Snorscooter of bromscooter
De IVA NCE is leverbaar als snorscooter en bromscooter. De snor uitvoering heeft een topsnelheid van 25 km/h. Daarnaast hoef je jouw scooter alleen maar WA te verzekeren. Het dragen van een helm of het hebben van een rijbewijs is niet nodig. Er is wel een rijbewijs- en helmplicht als je kiest voor de brom uitvoering. Deze hebben een topsnelheid van 45 km/h.
De Segway e125s is inmiddels besteld, in het wit, rugsteuntje, helder aftermarket windscherm en telefoonhouder. Geen proefritjes meer gedaan op andere merken. Als het goed is kan ik hem eind volgende week ophalen.
Aangezien ik het zelf ook wel leuk vond rijden overweeg ik om er ook 1 te kopen. Of dit ook een Segway wordt weet ik nog niet. Aangezien de actieradius of opbergruimte voor mij niet zo heel belangrijk zijn heb ik wat meer keuze. Met mijn 196cm en niet al te fijne postuur
wil ik wel knap kunnen zitten in elk geval.
Aangezien ik het zelf ook wel leuk vond rijden overweeg ik om er ook 1 te kopen. Of dit ook een Segway wordt weet ik nog niet. Aangezien de actieradius of opbergruimte voor mij niet zo heel belangrijk zijn heb ik wat meer keuze. Met mijn 196cm en niet al te fijne postuur
[ Voor 24% gewijzigd door Furiousz op 12-01-2023 10:46 ]
3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput
gefeliciteerd. Ik heb nog steeds geen spijt van mijn E125S, heb 'm al meer dan een jaar.*knip*Furiousz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:11:
De Segway e125s is inmiddels besteld, in het wit, rugsteuntje, helder aftermarket windscherm en telefoonhouder. Geen proefritjes meer gedaan op andere merken. Als het goed is kan ik hem eind volgende week ophalen.
Aangezien ik het zelf ook wel leuk vond rijden overweeg ik om er ook 1 te kopen. Of dit ook een Segway wordt weet ik nog niet. Aangezien de actieradius of opbergruimte voor mij niet zo heel belangrijk zijn heb ik wat meer keuze. Met mijn 196cm en niet al te fijne postuurwil ik wel knap kunnen zitten in elk geval.
fyi: er is ook nog een apart Segway scooter topic: phiemstra in "Grote Segway elektrische scooter topic"
[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 18-01-2023 09:19 . Reden: Opgevoerd de openbare weg op is strafbaar. Dat doen we hier niet. ]
Uiteraard heb ik die er bij "besteld"
. Wordt gratis gedaan. Het Segway topic had ik inmiddels gevonden.
Anoniem: 1073917
die opgegeven 80Km ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen. In de zomer niet en in de winter mag je blij zijn met de helft.Furiousz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:38:
Net weer thuis van de dealer. Daar zijn we uitgebreid geïnformeerd over de e125s en uiteraard hebben we allebei even een ritje gemaakt. Was voor mij de eerste keer op een elektrisch voertuig (reed tot voor kort op een BMW R1200GS) en ik moet zeggen dat het mij absoluut niet tegen viel. Ook mijn vriendin was erg enthousiast, die viel gelijk al voor de styling van de scooter. De 2 accus en de opbergruimte onder de buddy vinden we een groot pluspunt. Aangezien de Segway de enige is die dit heeft (naar mijn weten) is haar keuze geloof ik al gemaakt.
dat gaat een krp woon werk retourtje worden in de winter
Woon-werk zal niet vaak gebeuren, en dat is ook maar 44km (retour) dus niets aan de hand! En anders prikt ze de stekker er maar in
Dat gaat ze wel redden hoor. Alleen het optrekken gaat, zeker aan het eind, tergend langzaam.Furiousz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:56:
Woon-werk zal niet vaak gebeuren, en dat is ook maar 44km (retour) dus niets aan de hand! En anders prikt ze de stekker er maar in
De meeste ritjes in de buurt zullen 10-20km zijn dus dat is allemaal niet zo spannend. En dat hij langzaam optrekt als de accu al wat leger is is ook niet zo erg. We wonen hier in dun bevolkt gebied, veel lange rechte stukken, geen verkeerslichten, bijna geen rotondes, enz. 
Wat ik mij nog wel af vraag is wat het beste is qua laden. Zet je de scooter na elke rit aan de lader (hij komt bij ons in de garage naast een stopcontact te staan) en zorgt devlader dat de accu in goede conditie blijft? Of ga je laden als de accu onder een bepaald percentage is gekomen?
Wat ik mij nog wel af vraag is wat het beste is qua laden. Zet je de scooter na elke rit aan de lader (hij komt bij ons in de garage naast een stopcontact te staan) en zorgt devlader dat de accu in goede conditie blijft? Of ga je laden als de accu onder een bepaald percentage is gekomen?
Mijn Segway E125S laad ik elke keer op, tenzij het een ultra kort ritje was.Furiousz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:46:
De meeste ritjes in de buurt zullen 10-20km zijn dus dat is allemaal niet zo spannend. En dat hij langzaam optrekt als de accu al wat leger is is ook niet zo erg. We wonen hier in dun bevolkt gebied, veel lange rechte stukken, geen verkeerslichten, bijna geen rotondes, enz.
Ik heb in de app wel ingesteld dat de accu's voor 90% worden geladen. Dit zou een positief effect hebben op de levensduur.
Volgens mij is de ongeschreven regel inderdaad dat je een accu niet volledig leeg of vol moet hebben. Zelf hou ik 20% en 80% aan. Met andere woorden: bij 20% ga ik mijn accu opladen tot 80%.JanR1965 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:24:
[...]
Mijn Segway E125S laad ik elke keer op, tenzij het een ultra kort ritje was.
Ik heb in de app wel ingesteld dat de accu's voor 90% worden geladen. Dit zou een positief effect hebben op de levensduur.
40 in de winter is wel hele lage inschatting. In winter (rond vriespunt en lager) laad ik wel tot 100%, maar mijn retour van 45 km is geen probleem, en heb ik nog 10-15 km volgens display over. Inmiddels al 7k aan fijne km achter de kiezen.Anoniem: 1073917 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:51:
[...]
die opgegeven 80Km ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen. In de zomer niet en in de winter mag je blij zijn met de helft.
dat gaat een krp woon werk retourtje worden in de winter
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Anoniem: 1073917
ah ok dus het kan net aan. Dat scheelt weerlost95 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:32:
[...]
40 in de winter is wel hele lage inschatting. In winter (rond vriespunt en lager) laad ik wel tot 100%, maar mijn retour van 45 km is geen probleem, en heb ik nog 10-15 km volgens display over. Inmiddels al 7k aan fijne km achter de kiezen.
Mijn scooter slaapt binnen in de winter , maar dat is eigenlijk ook vooral omdat ik geen zin heb in koude ritjes
Het nadeel van 2 accu's vind ik dat als je de boel wilt opladen op je werk, je toch vaak alles eruit moet halen.
Nu is 1 accu nog niet zo'n probleem, maar 2 van die zware bad-boys en de lader + je werk spullen is wel heel veel van het goede.
Is de range van de accu direct dramatisch lager als je veel meer weegt? Ze gaan altijd van een gemiddeld gewicht uit van 80 KG oid. voor heren, maar ik weeg 110KG en ben echt geen enorme dikzak. Maar ga je dan echt van 50km range naar 30 oid?
Nu is 1 accu nog niet zo'n probleem, maar 2 van die zware bad-boys en de lader + je werk spullen is wel heel veel van het goede.
Is de range van de accu direct dramatisch lager als je veel meer weegt? Ze gaan altijd van een gemiddeld gewicht uit van 80 KG oid. voor heren, maar ik weeg 110KG en ben echt geen enorme dikzak. Maar ga je dan echt van 50km range naar 30 oid?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik heb een poosje een leenscooter gehad (NIU) en dat accu's sjouwen en lader aansluiten word je snel zat inderdaad. Nu een scooter met ingebouwde accu en lader en dat werkt veel sneller en minder gesjouw met accus. Uiteraard is dat niet in alle gevallen handig, als je bijvoorbeeld geen laad/stroompunt hebt waar je je scooter moet stallen.Christiano007 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
Het nadeel van 2 accu's vind ik dat als je de boel wilt opladen op je werk, je toch vaak alles eruit moet halen.
Wat betreft gewicht; it depends.
Theoretisch is het zo dat op snelheid het gewicht niet veel meer uitmaakt op een vlakke weg. 90% van het vermogen wordt gebruikt om de luchtweerstand op te heffen. Een klein beetje rolweerstand.
Bij optrekken en heuvels is gewicht uiteraard wel een factor.
Dan ligt het dus aan of je veel optrekt en moet remmen en/of in heuvelachtig terrein rijdt.
Als je veel vlakke weg rijdt en weinig hoeft af te remmen/optrekken bij stoplichten is het gewicht minder van belang.
Mijn ervaring met 1 persoon (65kg) of 2 personen op de scooter is dat het verbruik met 2 personen (145kg bijelkaar) inderdaad hoger is maar slechts 10-20% hoger.
Ik ben een Segway E125S rijder (2 accu's) en weeg nog ongeveer 20 kg meer dan jij.Christiano007 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
Mijn ervaring met accelaratie, topsnelheid en actieradius is dat het nauwelijks iets verschilt met wat anderen ervaren. Dat is wat ik her en der in de forums lees.
Je kan meestal de vuistregel aanhouden dat je in de winter 1/3e van je zomer range kwijt bent.lost95 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:32:
[...]
40 in de winter is wel hele lage inschatting. In winter (rond vriespunt en lager) laad ik wel tot 100%, maar mijn retour van 45 km is geen probleem, en heb ik nog 10-15 km volgens display over. Inmiddels al 7k aan fijne km achter de kiezen.
Uit ervaring: Hangt er vanaf waar je je scooter stalt. Bij een enigszins verwarmde garage/berging gaat het bereik nauwelijks onderuit. Het duurt even voor zo'n grote accu is afgekoeld, zeker als je hem gebruikt.Dreamvoid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:45:
[...]
Je kan meestal de vuistregel aanhouden dat je in de winter 1/3e van je zomer range kwijt bent.
Ik vraag me af of accu's die zichzelf verwarmen nut hebben (De DJI Inspire (drone) heeft bijvoorbeeld accu's met verwarming).
Ik heb zelf een Silence S01 met "verwarming" in de accu, maar dat is naar mijn mening vooral een sales praatje. Het is een 55watt element, daar ga je de oorlog niet mee winnen tegen dit weer. Als ik mijn scooter een hele dag parkeer aan de stroom buiten is op dit moment de accu 3-4 graden warmer als het meezit (en dan laat ik even in het midden wat de waarde van die meting is)supersoco80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Ik vraag me af of accu's die zichzelf verwarmen nut hebben (De DJI Inspire (drone) heeft bijvoorbeeld accu's met verwarming).
[ Voor 5% gewijzigd door geraroz op 18-01-2023 15:00 ]
Hoi allemaal, snelle vraag aan jullie: is een Segway E110 45 km/h editie met 10k op de teller nog een goede tweedehands koop? Heb geen idee in hoeverre elek. scooters mee gaan. Zal m enkel gebruiken voor woonwerk a 10 km enkele rit
Deze bedoel je?
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Een nieuwe e110 kost €2300..... Dan wist ik het wel
[Edit]
Ik zie dat dit de 110SE is, met een iets grotere accucapaciteit. Nieuwprijs (momenteel) van 2499. Maar gezien het kleine verschil met een gloednieuwe e110, met garantie, was de keuze voor mij persoonlijk niet zo moeilijk geweest. Maar misschien valt er nog wel wat te onderhandelen met de verkoper natuurlijk.
[Edit]
Ik zie dat dit de 110SE is, met een iets grotere accucapaciteit. Nieuwprijs (momenteel) van 2499. Maar gezien het kleine verschil met een gloednieuwe e110, met garantie, was de keuze voor mij persoonlijk niet zo moeilijk geweest. Maar misschien valt er nog wel wat te onderhandelen met de verkoper natuurlijk.
[ Voor 58% gewijzigd door Furiousz op 18-01-2023 18:59 ]
Ik vind 10k op de teller ook wel redelijk wat. Het is een scooter, geen motor of auto. Als je 45km/u rijdt dan zit je toch op ruim 220 rij uren (en dat is dan nog het meest optimistische).Furiousz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:32:
Deze bedoel je?
Als het verschil 300 euro is, dan weet ik het ook wel
Ja terwijl er ook mensen zijn die zeggen dat ze 90k 20k op de teller heb staan zonder problemen. Stel je krijgt er een goede prijs voor, en 10k gereden is prima, ja waarom niet dan? Onderhoud aan banden, remmen, etc kan ik toch zelf wel
Mijn zelfbouw LiFePo4 accu heeft ook geen verwarming, wel serieus over nagedacht. Deze mag tussen de 0 en 10 graden met 0,5C (2kw) geladen worden, de normale lader is grofweg 0,1C (350W) en de snellader is 0,4C (1500W).geraroz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:59:
[...]
Ik heb zelf een Silence S01 met "verwarming" in de accu, maar dat is naar mijn mening vooral een sales praatje. Het is een 55watt element, daar ga je de oorlog niet mee winnen tegen dit weer. Als ik mijn scooter een hele dag parkeer aan de stroom buiten is op dit moment de accu 3-4 graden warmer als het meezit (en dan laat ik even in het midden wat de waarde van die meting is)
Mijn scooter overnacht in een onverwarmde inpandige garage waar het over het algemeen nooit onder de 5 graden zakt en het opladen kan ik ook nog eens zeer ruim plannen.
Als het tijd wordt om op te laden en het is echt koud dan gaat de scooter overdag de loods in als ik op het werk ben zodat de accu wat warmer is als ik thuis kom. Maar even wat steviger rijden zorgt er ook wel voor dat de accu een beetje op temperatuur komt
Temperatuur gerelateerde vermogensverlies heb ik niet echt gemerkt, wel met warmer weer gehad dat de regelaar het warm kreeg en begon te knijpen (vind ik niet gek met 2 man relatief stijle wegen rijden).
Komt waarschijnlijk ook omdat ik iets van 10 kw ter beschikking heb en dit vermogen vrijwel niet gebruik. Rijbereik is met dit weer nog altijd fantastisch. Nog niet verder leeg gereden als 7% en toen had ik 120km erop zitten. Zit ook nog een 10% extra marge in (55Ah accu als 50Ah geprogrammeerd) maar dan moet ik het bms handmatig opnieuw inschakelen ivm coulomb meting. Standje idiot safe om toch nog een dikke 10km eruit te persen (uitlezing van het bms zit in het dashboard kastje ivm communicatie problemen tussen bms en het digitale dashboard)
Over het algemeen hoef ik 1x in de 2-3 weken op te laden (12 dagen woon-werk verkeer haal ik er uit).
Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!
Maar die goede prijs is precies wat niet in de aanbieding zit.honda-noob schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:01:
Ja terwijl er ook mensen zijn die zeggen dat ze 90k 20k op de teller heb staan zonder problemen. Stel je krijgt er een goede prijs voor, en 10k gereden is prima, ja waarom niet dan? Onderhoud aan banden, remmen, etc kan ik toch zelf wel
Ding is 300 euro goedkoper and nieuw. Dat is iets minder dan 90% van de nieuwprijs.
Daarvoor krijg je een scooter die 10k heeft gereden, een scheurtje in de kap heeft en gewoon per definitie minder lang mee gaat.
Daarnaast, als je alleen aan de slijtage van de accu gaat rekenen.
Stel je rijdt 50km op een accu iedere keer voordat je hem oplaad. Dan zit je op 200 keer opladen.
Een gemiddelde 18650 lithium cel gaat officieel 500x opladen mee.
Dus je zit dan op 2/5e van je accu levensduur.
Kon even niks vinden over hoe duur een vervanging accu is. Van mij S5 is ie 600 euro (iirc).
Dus dat is alleen al 240 euro aan hypothetische accu kosten die verborgen zitten in de scooter.
Dat is bijna het prijsverschil met een nieuwe!
Helder! Kan met deze extra info weer even verderEngie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:55:
[...]
Maar die goede prijs is precies wat niet in de aanbieding zit.
Ding is 300 euro goedkoper and nieuw. Dat is iets minder dan 90% van de nieuwprijs.
Daarvoor krijg je een scooter die 10k heeft gereden, een scheurtje in de kap heeft en gewoon per definitie minder lang mee gaat.
Daarnaast, als je alleen aan de slijtage van de accu gaat rekenen.
Stel je rijdt 50km op een accu iedere keer voordat je hem oplaad. Dan zit je op 200 keer opladen.
Een gemiddelde 18650 lithium cel gaat officieel 500x opladen mee.
Dus je zit dan op 2/5e van je accu levensduur.
Kon even niks vinden over hoe duur een vervanging accu is. Van mij S5 is ie 600 euro (iirc).
Dus dat is alleen al 240 euro aan hypothetische accu kosten die verborgen zitten in de scooter.
Dat is bijna het prijsverschil met een nieuwe!
Wat een geglibber de afgelopen 2 dagen
Aangezien ik boven op een berg woon is het woon-werkverkeer opeens een heel stuk spannender geworden
probeer maar eens een tank van 130kg exclusief bestuurder in bedwang te houden.
Zelfs het regeneratief remmen is te veel tijdens bergafwaarts rijden dus contact uit en heel voorzichtig remmend naar beneden rijden. Diverse auto's zijn daar in de loop van de dag tot beneden door gegleden.
Terug bergopwaarts is mij gisteravond bijna niet gelukt. Op gang komen was nagenoeg onmogelijk.
Normaliter heb ik met dergelijk weer een 2t zipje om af te raggen maar die heeft nog altijd een nieuwe waterpomp en paar kappen nodig. Gaat voorlopig niet gebeuren en misschien wel helemaal niet, ik ben namelijk aan kijken voor een 2e elektrische scooter aangezien ik een hoop onderdelen heb en toch iets reserve wil voor het geval dat (zie vorige posts, het blijft chinees spul). Een auto zie ik niet zitten ivm de geringe afstand wat ik rijd en geen zin om iedere dag 5 blokken verder te moeten parkeren omdat de gemeente parkeerplaatsen weg heeft gehaald.
Ook op het werk maar het een en ander van projecten stil gelegd. 3 van de 7 voertuigen maar bruikbaar (4x4) maar met lading rijden zat er niet in. De loader gleed zo overdwars naar beneden toen deze een (relatief lichte) helling op reed.
Aangezien ik boven op een berg woon is het woon-werkverkeer opeens een heel stuk spannender geworden
Zelfs het regeneratief remmen is te veel tijdens bergafwaarts rijden dus contact uit en heel voorzichtig remmend naar beneden rijden. Diverse auto's zijn daar in de loop van de dag tot beneden door gegleden.
Terug bergopwaarts is mij gisteravond bijna niet gelukt. Op gang komen was nagenoeg onmogelijk.
Normaliter heb ik met dergelijk weer een 2t zipje om af te raggen maar die heeft nog altijd een nieuwe waterpomp en paar kappen nodig. Gaat voorlopig niet gebeuren en misschien wel helemaal niet, ik ben namelijk aan kijken voor een 2e elektrische scooter aangezien ik een hoop onderdelen heb en toch iets reserve wil voor het geval dat (zie vorige posts, het blijft chinees spul). Een auto zie ik niet zitten ivm de geringe afstand wat ik rijd en geen zin om iedere dag 5 blokken verder te moeten parkeren omdat de gemeente parkeerplaatsen weg heeft gehaald.
Ook op het werk maar het een en ander van projecten stil gelegd. 3 van de 7 voertuigen maar bruikbaar (4x4) maar met lading rijden zat er niet in. De loader gleed zo overdwars naar beneden toen deze een (relatief lichte) helling op reed.
Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!
Hoi allemaal, na een tijdje meelezen en een proefritje op de IVA S4 en de IVA Lux electric kom ik hier even ok advies vragen. Beide vond ik prima rijden. Op de lux kan echter een buddy achterop wat wel handig is soms, ook oogt het wat mooier vond ik. De actieradius verschilt niet veel tussen beide zij de dealer.
Omdat ik weinig reviews over het lux model vind wilde ik vragen of hier mensen ervaring hebben met deze bromscooter.
Omdat ik weinig reviews over het lux model vind wilde ik vragen of hier mensen ervaring hebben met deze bromscooter.
Zelf zit ik ook te kijken naar de IVA lux electric. Volgens mij zijn de Senzo Rivalux Electric, Killerbee vxl electro en La Souris e-sourini Bosch precies dezelfde scooters, maar met ander logo. Kan hier weinig info over vinden. Bosch motor is natuurlijk goed. Heb het idee dat deze net iets ruimer is dan de S4 en af en toe iemand meenemen is wel leuk bijkomend voordeel.Kisajera schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:00:
Hoi allemaal, na een tijdje meelezen en een proefritje op de IVA S4 en de IVA Lux electric kom ik hier even ok advies vragen. Beide vond ik prima rijden. Op de lux kan echter een buddy achterop wat wel handig is soms, ook oogt het wat mooier vond ik. De actieradius verschilt niet veel tussen beide zij de dealer.
Viel me op dat we blijkbaar twee versies zijn: https://www.voordeelscooters.nl/tweedehands-scooters.html. Hier zie je de iva lux electric met twee verschillende displays op het stuur. Misschien is de kleurenversie met een Bosch motor en de zwartwit met ander type motor.
[ Voor 12% gewijzigd door stiest op 29-01-2023 07:41 . Reden: Typo ]
Ojaa inderdaad. Geen idee waarom dat is. Ik ga dinsdag nog even langs de dealer om ook even een ritje op de s5 te maken. Denk dat het of de S5 of de lux electric gaat wordenstiest schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Zelf zit ik ook te kijken naar de IVA lux electric. Volgens mij zijn de Senzo Rivalux Electric, Killerbee vxl electro en La Souris e-sourini Bosch precies dezelfde scooters, maar met ander logo. Kan hier weinig info over vinden. Bosch motor is natuurlijk goed. Heb het idee dat deze net iets ruimer is dan de S4 en af en toe iemand meenemen is wel leuk bijkomend voordeel.
Viel me op dat we blijkbaar twee versies zijn: https://www.voordeelscooters.nl/tweedehands-scooters.html. Hier zie je de iva lux electric met twee verschillende displays op het stuur. Misschien is de kleurenversie met een Bosch motor en de zwartwit met ander type motor.
Beste Tweakers! Ik heb jullie hulp nodig met het volgende:
Recent een govecs Go 1.2 weten te bemachtigen voor een mooie prijs. Nu wil ik deze gaan ombouwen naar Li Ion! Is nu 8x lead acid battery....
Echter staat in de handleiding dat er nu een low voltage warning zal komen onder de 80 volt. Terwijl de li ion 17s gebruikt (72Volt) is er een manier om dit aan te passen bij de govecs ?
Recent een govecs Go 1.2 weten te bemachtigen voor een mooie prijs. Nu wil ik deze gaan ombouwen naar Li Ion! Is nu 8x lead acid battery....
Echter staat in de handleiding dat er nu een low voltage warning zal komen onder de 80 volt. Terwijl de li ion 17s gebruikt (72Volt) is er een manier om dit aan te passen bij de govecs ?
Zijn er verder nog mensen hier die een sevcon programmeren kunnen voor de govecs Go ? Ivm omzetting naar Li ion en 50kmh?
Vandaag de S5 van snor naar brom laten keuren. Ze controleren enkel op snelheid en geluid dus t stelt weinig voor. Dan kan nu t stekkertje er weer in zodat ie 56 gaat
Binnenkort verkoop ik m weer zodat ik een motorscooter kan kopen. Zou eerst een Iva nce motorscooter worden maar ik ga toch voor een benzine scooter, waarschijnlijk Yamaha xmax 300
Ik weet dat Flippy dat kan, heeft ook mijn Sevcon in de Govecs aangepast voor iets deftiger optrekken.PurePownage schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:04:
Zijn er verder nog mensen hier die een sevcon programmeren kunnen voor de govecs Go ? Ivm omzetting naar Li ion en 50kmh?
@Trigger84 Ik heb ook net een IVA S5, ik laat hem volgende week ook omkeuren. Ben best handig met Arduino’s e.d. Kun je mij vertellen hoe je dit gedaan hebt?Trigger84 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:12:
Vandaag de S5 van snor naar brom laten keuren. Ze controleren enkel op snelheid en geluid dus t stelt weinig voor. Dan kan nu t stekkertje er weer in zodat ie 56 gaatBinnenkort verkoop ik m weer zodat ik een motorscooter kan kopen. Zou eerst een Iva nce motorscooter worden maar ik ga toch voor een benzine scooter, waarschijnlijk Yamaha xmax 300
Ik lees veel over het programmeren van de controller via pin TX en RX . Maar over een stekkertje heb ik nog niks gevonden
Kun je me de juiste richting geven voor meer info?
Het scooter bedrijf rekent 60,- voor het “opvoeren”. Dat kan ik natuurlijk ook gewoon doen. Maar zelf klooien vind ik leuker.
Vraagje: hoe gaan jullie om met bagage? Kan je een e-scooter gebruiken voor boodschappen, laptoptas ed?
Ik heb nog nooit gescooterd en ben me aan het oriënteren. Als ik het goed begrijp zit onder de zit meestal het accupakket. Voor de helm kan je dan een piepklein boxje erop doen [1]. Tussen de benen een tas doen lijkt me gevaarlijk en zal vast illegaal zijn?
Een rugtas kan in de winter natuurlijk prima, maar het lijkt me zomers een natte rug? Het lijkt me ideaal om 's zomers een tas op te hangen aan iets.
Aan een gewone fiets kan je fietstassen hangen en voorrekjes plaatsen.. Er worden kinderen tot complete bakken aan een fiets geschroefd, het zou me niet verbazen als er ooit een grasmaaier-uitbreiding voor fietsen wordt aangeboden.
Hoe werkt dit voor e-scooters?
____
1. Zijnoot: Waarom is dat ding zo klein en zo hoog? Achter je rug/achter de scooter zou je toch ruimte moeten hebben voor een goede unit?
Ik heb nog nooit gescooterd en ben me aan het oriënteren. Als ik het goed begrijp zit onder de zit meestal het accupakket. Voor de helm kan je dan een piepklein boxje erop doen [1]. Tussen de benen een tas doen lijkt me gevaarlijk en zal vast illegaal zijn?
Een rugtas kan in de winter natuurlijk prima, maar het lijkt me zomers een natte rug? Het lijkt me ideaal om 's zomers een tas op te hangen aan iets.
Aan een gewone fiets kan je fietstassen hangen en voorrekjes plaatsen.. Er worden kinderen tot complete bakken aan een fiets geschroefd, het zou me niet verbazen als er ooit een grasmaaier-uitbreiding voor fietsen wordt aangeboden.
____
1. Zijnoot: Waarom is dat ding zo klein en zo hoog? Achter je rug/achter de scooter zou je toch ruimte moeten hebben voor een goede unit?
Hiervoor hebben ze prachtige scooter koffers ontworpen
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik zie alleen miniboxjes waar je een helm in kwijt kan. Ik zie wel dat je achterdragers kan kopen, wellicht dat je daar danChristiano007 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:47:
Hiervoor hebben ze prachtige scooter koffers ontworpen
- een tas aan kan vastklippen die dan naar beneden bungelt en
- een hoge krat op kan vastzetten waar je een boodschappentas in kwijt kan
?
Ik heb een Segway en daar is voldoende ruimte onder de zadel (accu’s zitten in de vloer). Tassen tussen de benen mag gewoon hoor, veel scooters hebben ook een tassenhaak. Een koffer achterop kan eventueel ook, gewoon even goed zoeken dan vind je vast wel wat grotere. Ik vind het er zelf gewoon niet uitzien.bulle bas schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:19:
Vraagje: hoe gaan jullie om met bagage? Kan je een e-scooter gebruiken voor boodschappen, laptoptas ed?
____
Had mat zwarte iva -ego, topding, allen met voor de 4000 km ongelukje gehad. Nu zo n matgroene met dubbele accu staat net 50 km op. Wacht nog even op wat mooier weer.
De accu is kwalitatief heel goede accu, las al ergens dat ze zo tussen de 60000 en 70000 mee konden.
Mijn bereik met de mat zwarte was circa 50 tot 55 (bromuitvoering)km max ook omdat er windscherm op zat, op m'n nieuwe ook want wil niet meer zonder.
De oude reed 47km/ude nieuwe 49 km/u.
Leuke is dat je overal kan laden, accu pak je er zo uit.
Merk nu wel dat de accu echt duurder worden, van 499€ half jaar geleden en sommigen vragen nu al 899€.
Rijd top,start altijd. En ziet er leuk uit
De accu is kwalitatief heel goede accu, las al ergens dat ze zo tussen de 60000 en 70000 mee konden.
Mijn bereik met de mat zwarte was circa 50 tot 55 (bromuitvoering)km max ook omdat er windscherm op zat, op m'n nieuwe ook want wil niet meer zonder.
De oude reed 47km/ude nieuwe 49 km/u.
Leuke is dat je overal kan laden, accu pak je er zo uit.
Merk nu wel dat de accu echt duurder worden, van 499€ half jaar geleden en sommigen vragen nu al 899€.
Rijd top,start altijd. En ziet er leuk uit
Argh, bij het rijden over een verkeersdrempel viel het achterspatbord van mijn Govecs Go 2.4 scooter af.
Dat spatbord zit vast op een metalen beugel die op de achtervork is gelast maar de complete beugel is afgebroken!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQWQwkNscb56embyQSO4plOk.jpg?f=user_large)
De foto linksboven is hoe de beugel vast zou moeten zitten (hier houd ik ‘m er even tegenaan want je kan zien dat die gebroken is)
Rechtsboven het stukje van de beugel dat nog op het frame vast zit.
Onderaan twee foto’s van de schade aan het spatbord zelf want de rechter schroef heeft een breuk in het kunststof veroorzaakt.
De beugel kan ik wel laten lassen maar ik weet nog niet hoe ik dat kunststof moet gaan lijmen, ik weet niet eens wat voor een soort kunststof het is.
Ook moet ik wat gaat doen aan de oorzaak van het probleem; de schokdemper is gewoon veel te slap waardoor het spatbord tussen het wiel en het chassis van de scooter klem is komen te zitten bij het rijden over de verkeersdrempel en het wiel die stalen beugel compleet heeft afgescheurd.
Ik zag dat het blijkbaar al een keer eerder gebeurd is ook want een klein stukje van het breukvlak had al roest wat er op wijst dat er al een scheur in de beugel zat.
Bovendien zit er ook een deuk in de aluminium plaat welke zichtbaar is op de foto rechtsboven, die is afkomstig van een van de schroeven van het spatbord en was me al opgevallen voordat het spatbord eraf viel.
Het meest slechte vind ik nog dat het überhaupt mogelijk is dat het spatbord klem kan komen te zitten tussen wiel en scooter.
Echt een vette ontwerpfout.
Ben nu op zoek naar een betere schokdemper want deze is vanaf het begin al te slap en dat lijkt wel een kwaal van de Govecs Go 2.4 want degene waar ik een proefrit op had gemaakt had het nog veel erger. Die was ook wel ouder dan degene die ik nu heb en gekocht met maar 1800Km op de teller maar ook toen was de schokdemper al slap.
Dus mocht iemand een goede schokdemper weten die op een Govecs past dan hoor ik het graag.
Dat spatbord zit vast op een metalen beugel die op de achtervork is gelast maar de complete beugel is afgebroken!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQWQwkNscb56embyQSO4plOk.jpg?f=user_large)
De foto linksboven is hoe de beugel vast zou moeten zitten (hier houd ik ‘m er even tegenaan want je kan zien dat die gebroken is)
Rechtsboven het stukje van de beugel dat nog op het frame vast zit.
Onderaan twee foto’s van de schade aan het spatbord zelf want de rechter schroef heeft een breuk in het kunststof veroorzaakt.
De beugel kan ik wel laten lassen maar ik weet nog niet hoe ik dat kunststof moet gaan lijmen, ik weet niet eens wat voor een soort kunststof het is.
Ook moet ik wat gaat doen aan de oorzaak van het probleem; de schokdemper is gewoon veel te slap waardoor het spatbord tussen het wiel en het chassis van de scooter klem is komen te zitten bij het rijden over de verkeersdrempel en het wiel die stalen beugel compleet heeft afgescheurd.
Ik zag dat het blijkbaar al een keer eerder gebeurd is ook want een klein stukje van het breukvlak had al roest wat er op wijst dat er al een scheur in de beugel zat.
Bovendien zit er ook een deuk in de aluminium plaat welke zichtbaar is op de foto rechtsboven, die is afkomstig van een van de schroeven van het spatbord en was me al opgevallen voordat het spatbord eraf viel.
Het meest slechte vind ik nog dat het überhaupt mogelijk is dat het spatbord klem kan komen te zitten tussen wiel en scooter.

Echt een vette ontwerpfout.

Ben nu op zoek naar een betere schokdemper want deze is vanaf het begin al te slap en dat lijkt wel een kwaal van de Govecs Go 2.4 want degene waar ik een proefrit op had gemaakt had het nog veel erger. Die was ook wel ouder dan degene die ik nu heb en gekocht met maar 1800Km op de teller maar ook toen was de schokdemper al slap.
Dus mocht iemand een goede schokdemper weten die op een Govecs past dan hoor ik het graag.
Kun je niet toevallig de veer strakker draaien? Dit zorgt voor een hogere tegendruk en kan mogelijk helpen.
Verder behoort het idd niet te gebeuren dat er iets aanloopt of beschadigd raakt als de schokbreker volledig ingedrukt wordt. Een quick fix is een schokbreker verlenger (is een opvul blokje wat tussen de schokbreker en de achterbrug komt) maar dan komt de kont van de scooter ook een stukje omhoog en wordt het rijgedrag mogelijk beïnvloed.
Een paar foto's van de schokbreker en de bevestiging en de lengte van de schokbreker in het geheel (meestal van boutgat tot boutgat) is wel nuttige informatie om te weten
Misschien is er wel een wat zwaardere schokbreker van een motorscooter oid wat past. Of een universele waar de druk van afgesteld kan worden.
Verder behoort het idd niet te gebeuren dat er iets aanloopt of beschadigd raakt als de schokbreker volledig ingedrukt wordt. Een quick fix is een schokbreker verlenger (is een opvul blokje wat tussen de schokbreker en de achterbrug komt) maar dan komt de kont van de scooter ook een stukje omhoog en wordt het rijgedrag mogelijk beïnvloed.
Een paar foto's van de schokbreker en de bevestiging en de lengte van de schokbreker in het geheel (meestal van boutgat tot boutgat) is wel nuttige informatie om te weten

Misschien is er wel een wat zwaardere schokbreker van een motorscooter oid wat past. Of een universele waar de druk van afgesteld kan worden.
Nu de eigenlijke reden dat ik dit topic vandaag bezocht heb:
Vorige week een nieuw setje banden uitgezocht en de keuze was uiteindelijk heel simpel, Michelin Citygrip 2 bandenset voor een Piaggio zip 2000 125cc past perfect op een novox.
De voorband is wat breder en de achterband is zowat 2x zo breed en dit merk je echt wel tijdens het rijden.
Het rijgedrag is echt niet te vergelijken met de originele banden. Nu durf ik tenminste een bocht te nemen ipv met geknepen billen rijden en hopen dat die niet begint te schuiven.
Gisteravond 'even' spontaan 28km verderop op bezoek geweest en aangezien er nagenoeg niks op de weg was en ik een km of 10 duitsland moest rijden (daar mag je niet op het fietspad rijden) heb ik wel aardig door gereden en ook de topsnelheid uitgeprobeerd
Alleen jammer van de flinke tegenwind en het is ook aardig wat bergopwaarts en weer bergafwaarts tijdens de rit.
Wat rijdt dat ding heerlijk als je een beetje door kan kachelen. Precies goed afgeveerd op het totaalgewicht.
Alleen het verbruik viel zoals verwacht aardig tegen. Ik vertrok met 81% en kwam met 6% accu thuis, 56km gereden en 75% accu verbruikt (2,88kWh).
37% voor de heenreis en 38% voor de terugreis. Ondanks dat ik de terugreis wat langzamer heb gereden heb ik toch meer verbruikt maar dit heeft ook weer te maken met de koudere temperatuur en de accu wat minder presteert als deze leeg begint te raken.
Normaliter is deze 75% goed voor 80+km (ik laad normaal bij 25-30%).
Vorige week een nieuw setje banden uitgezocht en de keuze was uiteindelijk heel simpel, Michelin Citygrip 2 bandenset voor een Piaggio zip 2000 125cc past perfect op een novox.
De voorband is wat breder en de achterband is zowat 2x zo breed en dit merk je echt wel tijdens het rijden.
Het rijgedrag is echt niet te vergelijken met de originele banden. Nu durf ik tenminste een bocht te nemen ipv met geknepen billen rijden en hopen dat die niet begint te schuiven.
Gisteravond 'even' spontaan 28km verderop op bezoek geweest en aangezien er nagenoeg niks op de weg was en ik een km of 10 duitsland moest rijden (daar mag je niet op het fietspad rijden) heb ik wel aardig door gereden en ook de topsnelheid uitgeprobeerd

Wat rijdt dat ding heerlijk als je een beetje door kan kachelen. Precies goed afgeveerd op het totaalgewicht.
Alleen het verbruik viel zoals verwacht aardig tegen. Ik vertrok met 81% en kwam met 6% accu thuis, 56km gereden en 75% accu verbruikt (2,88kWh).
37% voor de heenreis en 38% voor de terugreis. Ondanks dat ik de terugreis wat langzamer heb gereden heb ik toch meer verbruikt maar dit heeft ook weer te maken met de koudere temperatuur en de accu wat minder presteert als deze leeg begint te raken.
Normaliter is deze 75% goed voor 80+km (ik laad normaal bij 25-30%).
Het wordt ook eens tijd dat ik een schakelaar monteer om tussen de 3 profielen te schakelen zodat ik tenminste controle heb over het maximale koppel.
Af en toe beetje veel van het goede
Als de accu 50% of lager is en deze flink koud is dan wilt die niet zo graag de 150A (+10kW) leveren, zit volgens mij een groepje cellen in wat een ietwat hogere weerstand heeft maar kan ook zijn dat de accu spanning in het geheel te ver inzakt en het bms ingrijpt.
Dit heb ik nog niet kunnen controleren omdat het bms geen historie opslaat en op de paar momenten dat het gebeurt is komt het niet bepaald uit om ff de telefoon erbij te pakken en realtime uit te lezen.
Af en toe beetje veel van het goede
Als de accu 50% of lager is en deze flink koud is dan wilt die niet zo graag de 150A (+10kW) leveren, zit volgens mij een groepje cellen in wat een ietwat hogere weerstand heeft maar kan ook zijn dat de accu spanning in het geheel te ver inzakt en het bms ingrijpt.
Dit heb ik nog niet kunnen controleren omdat het bms geen historie opslaat en op de paar momenten dat het gebeurt is komt het niet bepaald uit om ff de telefoon erbij te pakken en realtime uit te lezen.
Ik denk dat dat nog wel een wel strakker zou kunnen ja maar dat heb ik tot nu toe steeds uitgesteld omdat ik niet bij de schokbreker aan de bovenkant kan komen zonder de kappen eraf te halen.dostre schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:31:
Kun je niet toevallig de veer strakker draaien? Dit zorgt voor een hogere tegendruk en kan mogelijk helpen.
En de veer wordt nu ook al maximaal ingedrukt bij gebruik dus dacht dat er weinig winst aan te behalen was.
Moet ook nog kijken hoe die kappen eraf moeten want die heb ik er nooit af hoeven te halen tot nu toe.
In de praktijk had ik ook niet zoveel last van de slappe demper want normaal ga ik een klein beetje staan wanneer ik over een verkeersdrempel rijd en dan veert hij niet te ver in.
Het was dat ik nu allerlei spullen moest vervoeren die tussen mijn voeten in stonden waardoor ik niet kon gaan staan en ik uit voorzorg al met een slakkengangetje van 25Km/u over die drempel ging maar dat was blijkbaar al genoeg om het spatbord klem te krijgen

Precies dat ja, echt belachelijk!Verder behoort het idd niet te gebeuren dat er iets aanloopt of beschadigd raakt als de schokbreker volledig ingedrukt wordt.
Over het rijgedrag maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk, ik ben niet zo’n connaisseur en momenteel heb ik ook best wat speling in mijn stuur waardoor het wiel wat later pas het stuur volgt wat het rijgedrag sowieso al erg slecht maakt.Een quick fix is een schokbreker verlenger (is een opvul blokje wat tussen de schokbreker en de achterbrug komt) maar dan komt de kont van de scooter ook een stukje omhoog en wordt het rijgedrag mogelijk beïnvloed.
Het is meer dat ik liever geen kosten maak voor zo’n verlenger want deze demper moet gewoon vervangen worden voor iets beters en besteed ik mijn geld liever daar aan.
Goed punt!Een paar foto's van de schokbreker en de bevestiging en de lengte van de schokbreker in het geheel (meestal van boutgat tot boutgat) is wel nuttige informatie om te weten
Astu
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QWGEE078MJjitLzUq08HhtPd.jpg?f=user_large)
De bovenkant van de demper is erg lastig te bereiken dus heb de rolmaat op gevoel in het midden van de bovenste bout gehouden en kom dan van asgat tot asgat op ongeveer 28cm uit.
Dat klinkt wel beter ja, want in een vervangende nieuwe van Govecs heb ik weinig vertrouwen eigenlijk.Misschien is er wel een wat zwaardere schokbreker van een motorscooter oid wat past. Of een universele waar de druk van afgesteld kan worden.
De huidige heeft een of ander reservoir eraan hang, die zilverkleurige cilinder met Govecs logo, weet niet of ik daar nog iets mee kan qua druk afstellen eigenlijk maar ben bang van niet.
Welke maten zijn dat?dostre schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:03:
Nu de eigenlijke reden dat ik dit topic vandaag bezocht heb:
Deze?:
Voorband: 100-80-10
Achterband: 120-70-10
Ik heb nu 2x een Heidenau K58 100/90-10 op mijn Novox zitten.
Die zijn 100mm breed en 90mm hoog.
Oorspronkelijk zitten er 3.50-10 banden op een Novox.
Die is 89mm breed maar de hoogte weet ik niet, ik dacht wat kleiner dan de 90mm van de banden die ik er nu op heb.
Die 2cm extra breedte van jouw achterband, maakt dat de boel niet instabieler omdat die wangen er niet recht onder zitten?
Wat is het idee achter twee maten banden eigenlijk, dat achter breder mooier is?
Vind ik eigenlijk ook wel maar heb het niet gedaan vanwege die mogelijke instabiliteit.
Ligt dat niet meer aan het feit dat het Michelin banden zijn en je daarvoor misschien hard chinees rubber had?Het rijgedrag is echt niet te vergelijken met de originele banden. Nu durf ik tenminste een bocht te nemen ipv met geknepen billen rijden en hopen dat die niet begint te schuiven.
Ik ben erg benieuwd naar jouw zoektocht. Hier ook een Govecs en ik merk dat bij grote belading (met twee personen, 1x85 en 1x 55 kg) de veer wel erg inzakt. Nou zit ik tegen de max aan maar zou mi nog mogelijk moeten zijn.Vliegvlug schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat dat nog wel een wel strakker zou kunnen ja maar dat heb ik tot nu toe steeds uitgesteld omdat ik niet bij de schokbreker aan de bovenkant kan komen zonder de kappen eraf te halen.
En de veer wordt nu ook al maximaal ingedrukt bij gebruik dus dacht dat er weinig winst aan te behalen was.
Moet ook nog kijken hoe die kappen eraf moeten want die heb ik er nooit af hoeven te halen tot nu toe.
In de praktijk had ik ook niet zoveel last van de slappe demper want normaal ga ik een klein beetje staan wanneer ik over een verkeersdrempel rijd en dan veert hij niet te ver in.
Het was dat ik nu allerlei spullen moest vervoeren die tussen mijn voeten in stonden waardoor ik niet kon gaan staan en ik uit voorzorg al met een slakkengangetje van 25Km/u over die drempel ging maar dat was blijkbaar al genoeg om het spatbord klem te krijgen. Normaal als ik kan staan ga ik er wel een stukkie harder overheen.
[...]
Precies dat ja, echt belachelijk!
[...]
Over het rijgedrag maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk, ik ben niet zo’n connaisseur en momenteel heb ik ook best wat speling in mijn stuur waardoor het wiel wat later pas het stuur volgt wat het rijgedrag sowieso al erg slecht maakt.
Het is meer dat ik liever geen kosten maak voor zo’n verlenger want deze demper moet gewoon vervangen worden voor iets beters en besteed ik mijn geld liever daar aan.![]()
[...]
Goed punt!
Astu
[Afbeelding: Schokbreker Govecs Go 2.4]
De bovenkant van de demper is erg lastig te bereiken dus heb de rolmaat op gevoel in het midden van de bovenste bout gehouden en kom dan van asgat tot asgat op ongeveer 28cm uit.
[...]
Dat klinkt wel beter ja, want in een vervangende nieuwe van Govecs heb ik weinig vertrouwen eigenlijk.
De huidige heeft een of ander reservoir eraan hang, die zilverkleurige cilinder met Govecs logo, weet niet of ik daar nog iets mee kan qua druk afstellen eigenlijk maar ben bang van niet.
Deze week mijn IVA E-GO S4 gekregen 😊
Nu moet ik voor de verzekering een ART 4 slot aanschaffen, geen probleem.
Maar hoe zetten jullie S4 op slot ?
Via de achterbrug of via het voorwiel ?
Ik doe het kettingslot door het voorwiel heen.frissie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:24:
Deze week mijn IVA E-GO S4 gekregen 😊
Dan wel vastmaken aan een vast object, lantarenpaal, straatanker oid.greg-a schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:31:
[...]
Ik doe het kettingslot door het voorwiel heen.
als die beschikbaar is wel, maar in Amsterdam is dat verre van een zekerheid,swiper schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:05:
[...]
Dan wel vastmaken aan een vast object, lantarenpaal, straatanker oid.
Amsterdam!, dan is het duidelijk, dan ben je behalve je brommert ook de lantarenpaal plus het grondanker pissen !greg-a schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:04:
[...]
als die beschikbaar is wel, maar in Amsterdam is dat verre van een zekerheid,
Weet iemand zo gauw wat de betere scooter zou zijn tussen deze twee?
IVA E-GO S4 of de Segway e110se
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Waarom niet de S5?revengeyo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:59:
Alvast bedankt!
De S4 is mij echt te klein en te zwak.
Leek alsof ik op een dikke fiets zat ipv een scooter.
S5 is robuuster, betere accu en niet eens heel veel duurder.
En al die Segway fans hier gaan toch roepen dat de 110SE beter is.
[ Voor 7% gewijzigd door OlafBso op 14-02-2023 09:10 ]
IVA NCE PROlaf
hier kan ik weinig mee, wat zoek je/wat zijn je eisen?revengeyo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:59:
Alvast bedankt!
Dankjewel, ik wist niet dat er ook al een S5 was.OlafBso schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:09:
[...]
Waarom niet de S5?
De S4 is mij echt te klein en te zwak.
Leek alsof ik op een dikke fiets zat ipv een scooter.
S5 is robuuster, betere accu en niet eens heel veel duurder.
En al die Segway fans hier gaan toch roepen dat de 110SE beter is.
Het is nog altijd niet makkelijk voor de diverse Europese scooter startups, Franse scooterbouwer RED Electric is onlangs failliet verklaard. Verkochten niet in NL dus misschien niet zo relevant hier, maar het waren best leuke scooters als je de specs en promofilmpjes zo zag (ook een leuke "125cc"-variant).
Begonnen zoals zovelen met creatief rebadged Chinese meuk, ze waren bezig om de productie naar Frankrijk over te hevelen, maar ergens gedurende dat proces raakte het geld blijkbaar op. Afgelopen zomer nog €500k opgehaald met crowdfunding, maar dat mocht niet baten - uiteindelijk is het niets meer dan alweer eentje die in de geschiedenisboeken kan worden bijgeschreven.
De Facebook pagina is er nog...
Begonnen zoals zovelen met creatief rebadged Chinese meuk, ze waren bezig om de productie naar Frankrijk over te hevelen, maar ergens gedurende dat proces raakte het geld blijkbaar op. Afgelopen zomer nog €500k opgehaald met crowdfunding, maar dat mocht niet baten - uiteindelijk is het niets meer dan alweer eentje die in de geschiedenisboeken kan worden bijgeschreven.
De Facebook pagina is er nog...
[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 16-02-2023 12:56 ]
In navolging van mijn eerdere post: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
De bevestingsbeugel is gerepareerd en spatbord zit weer op mijn Govecs!
Lassen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzR9BboZ8sL8j9x5PkYlWb1I.jpg?f=user_large)
Spuiten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdQ7DvTk8MFY462GubVR9R7z.jpg?f=user_large)
Monteren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eEBTndxByXjs2WTsNyjcKXw0.jpg?f=user_large)
Omdat het onderste gat ingescheurd was en het spatbord van polypropyleen gemaakt is ben ik niet eens aan lijmen begonnen maar heb ik er simpelweg een grote carroring op gezet zodat er voor het grootste gedeelte buiten de scheur wordt aangegrepen.
Helaas had ik geen rvs ring van die grootte liggen enkel een oude geroeste die ik heb geschuurd en voorzien van twee lagen hammerite. Dat was samen met het spuiten van de beugel nog het meeste werk.
De bevestingsbeugel is gerepareerd en spatbord zit weer op mijn Govecs!
Lassen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzR9BboZ8sL8j9x5PkYlWb1I.jpg?f=user_large)
Spuiten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdQ7DvTk8MFY462GubVR9R7z.jpg?f=user_large)
Monteren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eEBTndxByXjs2WTsNyjcKXw0.jpg?f=user_large)
Omdat het onderste gat ingescheurd was en het spatbord van polypropyleen gemaakt is ben ik niet eens aan lijmen begonnen maar heb ik er simpelweg een grote carroring op gezet zodat er voor het grootste gedeelte buiten de scheur wordt aangegrepen.
Helaas had ik geen rvs ring van die grootte liggen enkel een oude geroeste die ik heb geschuurd en voorzien van twee lagen hammerite. Dat was samen met het spuiten van de beugel nog het meeste werk.
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe schokbreker maar om zoveel mogelijk te voorkomen dat het spatbord weer tussen band en scooter klem komt te zitten heb ik de schokbreker aangedraaid zodat hij minder kan inveren.
Op de linker foto per set hoe het ervoor was (helemaal niet ingedraaid) en de rechter na het zo’n 1,5cm naar beneden draaien:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2rHE2gOLkncSPpWOfz5flct.jpg?f=user_large)
En onderstaande is na het indraaien, onbelast (links) vs ongeveer 110Kg erop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pc89eHOuvMRcpWBeZHN8vZoI.jpg?f=user_large)
Ik hoop dat het voldoende is om te voorkomen dat het spatbord weer klem komt te zitten.
Om de schokdemper te kunnen vervangen moeten de kap aan de linker zijkant van de buddybak eraf.
Was even zoeken hoe dat ging maar de truc is om eerst het plastic kapje wat boven het achterlicht zit los te maken.
Deze zit met 2 schroefjes vast en daarnaast met inkepingen waar plastic uitsteeksels van de zijkappen in vast klikken.
In de bovenste foto heb ik die uitsteeksel al los gemaakt door er voorzichtig een schroevendraaier tussen te zetten en is het kapje er dus al iets afgeschoven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bc7Q40XE0UKzaQCqszc9O7rM.jpg?f=user_large)
Maar het is wel een fragiele constructie want ik heb de kappen hierna nog een keer verwijderd en daarbij is het bovenste uitsteeksel van de linker kap helaas afgebroken
Gelukkig zit het nog wel goed vast.
Dat achter kapje klemt zichzelf trouwens best vast om het achterlicht heen dus de eerste keer dacht ik dat ik het achterlicht ook moest demonteren maar dat werkte niet.
Dat kapje links en rechts iets naar buiten duwen werkt wel want dan klemt die niet meer genoeg en kan je ‘m er voorzichtig afschuiven.
Op de linker foto per set hoe het ervoor was (helemaal niet ingedraaid) en de rechter na het zo’n 1,5cm naar beneden draaien:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2rHE2gOLkncSPpWOfz5flct.jpg?f=user_large)
En onderstaande is na het indraaien, onbelast (links) vs ongeveer 110Kg erop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pc89eHOuvMRcpWBeZHN8vZoI.jpg?f=user_large)
Ik hoop dat het voldoende is om te voorkomen dat het spatbord weer klem komt te zitten.
Om de schokdemper te kunnen vervangen moeten de kap aan de linker zijkant van de buddybak eraf.
Was even zoeken hoe dat ging maar de truc is om eerst het plastic kapje wat boven het achterlicht zit los te maken.
Deze zit met 2 schroefjes vast en daarnaast met inkepingen waar plastic uitsteeksels van de zijkappen in vast klikken.
In de bovenste foto heb ik die uitsteeksel al los gemaakt door er voorzichtig een schroevendraaier tussen te zetten en is het kapje er dus al iets afgeschoven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bc7Q40XE0UKzaQCqszc9O7rM.jpg?f=user_large)
Maar het is wel een fragiele constructie want ik heb de kappen hierna nog een keer verwijderd en daarbij is het bovenste uitsteeksel van de linker kap helaas afgebroken
Gelukkig zit het nog wel goed vast.
Dat achter kapje klemt zichzelf trouwens best vast om het achterlicht heen dus de eerste keer dacht ik dat ik het achterlicht ook moest demonteren maar dat werkte niet.
Dat kapje links en rechts iets naar buiten duwen werkt wel want dan klemt die niet meer genoeg en kan je ‘m er voorzichtig afschuiven.
Ik ben helaas nog niet zo ver in mijn zoektocht.wmeester schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:28:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar jouw zoektocht. Hier ook een Govecs en ik merk dat bij grote belading (met twee personen, 1x85 en 1x 55 kg) de veer wel erg inzakt. Nou zit ik tegen de max aan maar zou mi nog mogelijk moeten zijn.
Wel dat een originele Govecs schokbreker €77 plus nog €15 verzending kost maar dat vind ik die dingen niet waard aangezien ze zo slap zijn. En Govecs levert ook geen andere versies die stugger zijn helaas.
Wat wel goed nieuws is is dat het een vrij standaard maat schokbreker is.
Kwam er namelijk achter dat mijn Novox C50 (standaard china vespa kloon) precies dezelfde demper maatvoering heeft maar daar zitten er dan twee op.
Links de originele Novox C50 demper en rechts die van de Govecs Go 2.4:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CJFkxN5AZC5bhaN17JjgOoJg.jpg?f=user_large)
Maten van de Govecs demper zijn als volgt:
De maat van centrum gat naar centrum gat is 290mm
Bovenste gat is 10,2mm in diameter en past een M10 bout doorheen.
Onderste gat is 8.3m in diameter en heeft aan één kant schroefdraad voor een M8 bout.
Het bovenste deel van de demper is ongeveer 19mm dik
Het onderste deel meet aan de buitenkant 29,8mm en de binnenkant 20,5mm
Omdat die originele C50 dempers ook heel slap waren heb ik die al vervangen door een setje YSS Pro X schokdempers van 300mm (YSS OD220-300P-01 PRO-X Mono Shock)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yxWByu3gUyhoWzm1o7e4gjTn.jpg?f=user_large)
(Die op mijn novox hebben trouwens een zwarte veer maar zo’n witte vind ik wel mooier op mijn Govecs want die heeft witte kappen.)
Ik heb ze al een hele tijd geleden bij Zandri aangeschaft en toen stond dat “mono” er niet bij maar verklaard wel waarom ik ze eigenlijk wat te stug vind voor mijn novox zelfs in de minst aangedraaide stand. Als ze gemaakt zijn voor scooters die maar één demper hebben en je gebruikt er dan twee.
Ben daarom nog van plan één van die dempers tijdelijk op mijn Govecs te zetten om te kijken of die stug genoeg is en zo ja dan schaf ik die aan.
Die demper is wel een centimeter langer maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn. Ik heb nu ook nog 3cm tussen vloer en band wanneer de scooter op de bok staat dus hij raakt de grond dan nog niet.
En het vergroot daarnaast de afstand tussen wiel en scooter er verkleind daarmee de kans dat het spatbord weer klem kan komen te zitten dus dat is ook een bonus!
Hoeveel weegt je accu, bms en dergelijke? Ik ben nog opzoek naar een iets sterker type schokbreker voor mijn novox.Vliegvlug schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ben helaas nog niet zo ver in mijn zoektocht.
Wel dat een originele Govecs schokbreker €77 plus €15 verzending kost maar dat vind ik die dingen niet waard aangezien ze zo slap zijn. En Govecs levert ook geen andere versies die stugger zijn helaas.
Kwam er namelijk achter dat mijn Novox C50 (standaard china vespa kloon) precies dezelfde demper maatvoering heeft maar daar zitten er dan twee op.
[Afbeelding: Schokbreker Novox C50 vs Govecs Go 2.4]
Onderste gat is 8.3m in diameter en heeft aan één kant schroefdraad voor een M8 bout.
Omdat die originele C50 dempers ook heel slap waren heb ik die al vervangen door een setje YSS Pro X schokdempers van 300mm (YSS OD220-300P-01 PRO-X Mono Shock)
[Afbeelding]
(Die op mijn novox hebben trouwens een zwarte veer maar zo’n witte vind ik wel mooier op mijn Govecs want die heeft witte kappen.)
Ik heb ze al een hele tijd geleden bij Zandri aangeschaft en toen stond dat “mono” er niet bij maar verklaard wel waarom ik ze eigenlijk wat te stug vind voor mijn novox zelfs in de minst aangedraaide stand. Als ze gemaakt zijn voor scooters die maar één demper hebben en je gebruikt er dan twee.![]()
Ben daarom nog van plan één van die dempers tijdelijk op mijn Govecs te zetten om te kijken of die stug genoeg is en zo ja dan schaf ik die aan.
Die demper is wel een centimeter langer maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn. Ik heb nu ook nog 3cm tussen vloer en band wanneer de scooter op de bok staat dus hij raakt de grond dan nog niet.
En het vergroot daarnaast de afstand tussen wiel en scooter er daarmee de kans dat het spatbord weer klem kan komen te zitten dus dat is ook een bonus!
Hier heb ik de lood accu's eruit gehaald en vervangen door een LiFePo4 pakket, totaalgewicht van dit pakket + randapparatuur is een 35kg.
Als ik alleen rijd dan is de vering matig tot goed maar zodra iemand achterop zit is zelfs een zeer slappe drempel genoeg om de vering tot het einde in te drukken.
Het grappige is dat ik juist wat sneller moet rijden om zo een slappe drempel enigszins comfortabel te kunnen nemen.
Ik heb werkelijk geen idee.dostre schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:40:
[...]
Hoeveel weegt je accu, bms en dergelijke?
De BMS is een TinyBMS en is niet meer dan een kaal printplaatje dus die zal nauwelijks wat wegen.
De accu zijn 3 blokken van 18650 cellen, twee even groot en de ander iets kleiner.
Zie foto hieronder, de kleine zit in het midden met het foam erop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mjPVqv7whW7Y41JVx0EFX3LL.jpg?f=user_large)
Ik moet ook nog ergens foto’s hebben van de batterypacks los maar die kan ik nu niet vinden.
Hopelijk kan je op basis hiervan een schatting van het gewicht doen.
Heb wel deze foto’s nog waarbij alles weer vast zit voordat de buddybak er weer bovenop komt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mmwl80cL7v3QBfj4AhMvesId.jpg?f=user_large)
Vooraan zit de 12V omvormer een Mean Well sd-150b-12 van 897,5 gram.
Verder een Kelly KLS 7245N Controller
KLS-N - Sealed Sinusoidal Wave Brushless DC Motor Controller (30V-72V) (160A-380A) - 72V, 350A:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qu8nE8DjHvcCbNOYXboTycYA.jpg?f=user_large)
Ik zie dat specifieke model niet meer op hun website staan maar vergelijkbare modellen wegen blijkbaar 3lbs wat 1,36 Kg is.
Heb je nu nog de originele Novox schokbrekers erop zitten?Ik ben nog opzoek naar een iets sterker type schokbreker voor mijn novox.
Die waren bij mij inderdaad erg slap, maar ze waren ook wel best oud en ik heb zo ook nooit aangedraaid eerlijk gezegd want had toen nog niet door dat dat kon en heb toen die YSS dempers gekocht.
Was ook maar een gok want ik kon nergens iets van waarden vinden waarop ik schokbrekers kon vergelijken. Je zou verwachten dat er iets van een veerconstante, een indrukkracht of een dempingsgetal genoemd zou worden want dat lijken me wel belangrijke waarden om de juiste te kunnen kiezen.
Maar blijkbaar heeft de fabrikant dat al afgestemd om de specifieke scooter want er staat meestal wel bij voor welke scooters ze geschikt zijn, al heb je daar niet zo veel aan met zoiets exotisch als een Novox. En ook niet als je wat stuggers wil dan de standaard maar ze gaan er blijkbaar vanuit dat je er genoeg aan in kan stellen. Die YSS Pro-X dempers die er nu op zitten kan je namelijk niet alleen met die ringen boven op de veer afstellen maar aan de onderkant zit ook iets waarmee je de voorveerspanning in 1 van 3 standen kan zetten dus ze zijn vrij goed verstelbaar. Maar zoals gezegd voor de Novox eigenlijk in de minst strakke stand al vrij stug.
Mocht die YSS demper in zijn eentje wel voldoen op de Novox dan zit ik er nog wel over te denken twee andere, minder stugge dempers voor de novox te halen. Hoewel ik die zwarte veer wel wat minder mooi vind op de Govecs.
Maar ik moet eerst nog de Novox zien te repareren want hij heeft nog steeds het probleem dat de gashandel niet meer reageert als ik harder dan 17Km/u rijdt en de hele aandrijving weg valt, de scooter heeft nog wel gewoon spanning want dashboard en verlichting blijven werken dus het is niet de BMS die de accu afkoppelt van de hele scooter wat ik wel eens heb als de accu bijna leeg is en ik te enthousiast gas geef en teveel amperes trek waarna de BMS ingrijpt.
Dus geen idee wat het is, iets met de controller mogelijk maar ik hoor wel een piepje als het gebeurd en van de BMS weet ik dat die kan piepen maar de controller dacht ik weer niet. Vooralsnog heb ik geen idee hoe dat te troubleshooten vandaar dat die al sinds december vorig jaar stil staat.
Ik heb op de Novox wel vaker mijn zoontje achterop (~50Kg) en dat gaat echt zonder enig probleem, rijdt dan zelfs beter dan als ik er in mijn eentje op zit dus die dempers zijn duidelijk gemaakt voor meer gewicht.Hier heb ik de lood accu's eruit gehaald en vervangen door een LiFePo4 pakket, totaalgewicht van dit pakket + randapparatuur is een 35kg.
Als ik alleen rijd dan is de vering matig tot goed maar zodra iemand achterop zit is zelfs een zeer slappe drempel genoeg om de vering tot het einde in te drukken.
Kan dan ook normaal over drempels e.d. heen terwijl ik dat met de Govecs echt niet moet proberen. Dan is het er echt stapvoets overheen om te voorkomen dat het mis gaat en het spatbord de scooter raakt. Dat was nog wel voordat ik de Govecs demper 1,5cm had ingedraaid maar zelfs nu zou ik er nog niet normaal mee over een drempel kunnen rijden is mijn inschatting en ik wil het ook niet gaan proberen

Oh, hoe werkt dat dan?Het grappige is dat ik juist wat sneller moet rijden om zo een slappe drempel enigszins comfortabel te kunnen nemen.
Als je sneller rijdt heb je toch een grotere klap op je achterwiel dan wanneer je er rustig overheen rijdt?
Ik heb de mijne ook niet gewogen maar simpelweg het gewicht per cel vermenigvuldigd met het aantal cellen en dan nog een 2,5kg toegevoegd voor de doorverbindingen, het bms en dergelijke (is een daly bms wat bijna 1kg weegt)
Een 18650 cel weegt 40 gram dus als je dat vermenigvuldigd met het aantal cellen dan weet je het gewicht (en tel je 1kg erbij)
De schokbrekers zijn een van de weinige originele onderdelen wat er nog op zitten[...]
Heb je nu nog de originele Novox schokbrekers erop zitten?
Die waren bij mij inderdaad erg slap, maar ze waren ook wel best oud en ik heb zo ook nooit aangedraaid eerlijk gezegd want had toen nog niet door dat dat kon en heb toen die YSS dempers gekocht.
Ik zal eens kijken of ik het demping gedeelte op kan peppen, het kan zijn dat de gasdruk minder is geworden en de demping daardoor minder is. Versleten verwacht ik niet want het probleem was al vanaf aankoop (met 220km op de teller, nu 4K).
Er zit een autoventiel op maar hier moet je niet met de compressor/ bandenpomp aan zitten. Dit moet met stikstof op druk gezet worden (heb gelukkig een stikstof fles ivm koeltechniek), precieze druk durf ik niet te zeggen maar zal waarschijnlijk niet meer als een paar bar zijn. Dat zal ik uit moeten proberen.
Is dat met die 3 standen niet toevallig een instelling voor het demping gedeelte?Was ook maar een gok want ik kon nergens iets van waarden vinden waarop ik schokbrekers kon vergelijken. Je zou verwachten dat er iets van een veerconstante, een indrukkracht of een dempingsgetal genoemd zou worden want dat lijken me wel belangrijke waarden om de juiste te kunnen kiezen.
Maar blijkbaar heeft de fabrikant dat al afgestemd om de specifieke scooter want er staat meestal wel bij voor welke scooters ze geschikt zijn, al heb je daar niet zo veel aan met zoiets exotisch als een Novox. En ook niet als je wat stuggers wil dan de standaard maar ze gaan er blijkbaar vanuit dat je er genoeg aan in kan stellen. Die YSS Pro-X dempers die er nu op zitten kan je namelijk niet alleen met die ringen boven op de veer afstellen maar aan de onderkant zit ook iets waarmee je de voorveerspanning in 1 van 3 standen kan zetten dus ze zijn vrij goed verstelbaar. Maar zoals gezegd voor de Novox eigenlijk in de minst strakke stand al vrij stug.
Heb je geen programmeerkabel? Er zijn ook bluetooth adapters te verkrijgen zodat je met een app op je telefoon live uit kan lezen.Maar ik moet eerst nog de Novox zien te repareren want hij heeft nog steeds het probleem dat de gashandel niet meer reageert als ik harder dan 17Km/u rijdt en de hele aandrijving weg valt, de scooter heeft nog wel gewoon spanning want dashboard en verlichting blijven werken dus het is niet de BMS die de accu afkoppelt van de hele scooter wat ik wel eens heb als de accu bijna leeg is en ik te enthousiast gas geef en teveel amperes trek waarna de BMS ingrijpt.
Dus geen idee wat het is, iets met de controller mogelijk maar ik hoor wel een piepje als het gebeurd en van de BMS weet ik dat die kan piepen maar de controller dacht ik weer niet. Vooralsnog heb ik geen idee hoe dat te troubleshooten vandaar dat die al sinds december vorig jaar stil staat.
Zelf heb ik ook een vreemde fout wat op de meest random momenten voorkomt. dat zet ik wel in de volgende post.
De veer draagt je gewicht en de schokbreker zelf dempt de klappen.[...]
Oh, hoe werkt dat dan?
Als je sneller rijdt heb je toch een grotere klap op je achterwiel dan wanneer je er rustig overheen rijdt?
De schokbreker is een cilinder met een zuiger erin, aan 1 kant bevindt zich olie en aan de andere kant bevindt zich stikstof onder druk. De zuiger zelf heeft een gaatje erin.
Als de schokbreker ingedrukt wordt dan moet de olie door dat ene gaatje naar de andere kant van de zuiger. Hoe groter de schok, hoe moeilijker het wordt om de zuiger in te drukken.
Hier speelt de gasdruk ook een grote rol, als deze minder wordt dan worden de schokken ook minder goed gedempt.
Maar ook de veer speelt een grote rol, als het gewicht te hoog is voor de veer(instelling) dan is de zuiger al vrij ver ingedrukt en dan zit je vrij snel aan het einde van de slag. Is de veer (veel) te sterk dan heb je precies het omgekeerde en worden de schokken (bijna) volledig door de veer opgevangen.
Ik heb de foto van de accublokken los gevonden!dostre schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:47:
[...]
Ik heb de mijne ook niet gewogen maar simpelweg het gewicht per cel vermenigvuldigd met het aantal cellen en dan nog een 2,5kg toegevoegd voor de doorverbindingen, het bms en dergelijke (is een daly bms wat bijna 1kg weegt)
Een 18650 cel weegt 40 gram dus als je dat vermenigvuldigd met het aantal cellen dan weet je het gewicht (en tel je 1kg erbij)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88LjfiMY7wIroMo58QYocJRK.jpg?f=user_large)
Succes met tellen
Van de voorvering heb ik geen last maar zou goed kunnen dat het bij mij ook helemaal gaar is maar ik het gewoon niet door heb.[...]
De schokbrekers zijn een van de weinige originele onderdelen wat er nog op zitten. De schokbrekers voor heb ik al vervangen omdat de demping niet meer werkte , wat resulteerde in een hoop gestuiter en een belabberde wegligging.
Dat ventiel was me ook al opgevallen en dacht al wel dat er iets mee bij te vullen zou zijn maar geen idee wat en hoe dus heb ik maar nieuwe schokbrekers gekocht.Ik zal eens kijken of ik het demping gedeelte op kan peppen, het kan zijn dat de gasdruk minder is geworden en de demping daardoor minder is. Versleten verwacht ik niet want het probleem was al vanaf aankoop (met 220km op de teller, nu 4K).
Er zit een autoventiel op maar hier moet je niet met de compressor/ bandenpomp aan zitten. Dit moet met stikstof op druk gezet worden (heb gelukkig een stikstof fles ivm koeltechniek), precieze druk durf ik niet te zeggen maar zal waarschijnlijk niet meer als een paar bar zijn. Dat zal ik uit moeten proberen.
Heb de oude wel bewaard dus mocht het op een makkelijke manier te vullen zijn dan houdt ik mee aanbevolen. Ben benieuwd naar je test.
Zover ik kan zien niet, want ze zorgen er net als die ringen boven voor dat de veer meer ingedrukt wordt, alleen dan van onder in plaats van boven maar dat maakt volgens mij niets uit:[...]
Is dat met die 3 standen niet toevallig een instelling voor het demping gedeelte?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W0Jigk5p0SdiHATmDCisjRmd.jpg?f=user_large)
Meen ook ergens gelezen te hebben dat dit dan een snelinstelling is voor de voorveerspanning en die ringen de fijnafstelling maar ik weet niet meer waar.
Er zit zelfs een bluetooth adapter op de controller aangesloten dus die kan ik inderdaad met een app uitlezen. Maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet.[...]
Heb je geen programmeerkabel? Er zijn ook bluetooth adapters te verkrijgen zodat je met een app op je telefoon live uit kan lezen.
Wel geprobeerd de TinyBMS met de USB kabel uit te lezen wat normaal gesproken kan maar die maakte nu opeens geen verbinding meer.
Toen heb ik het maar even ter zijde gelegd..
Oké, ben benieuwd wat het is.Zelf heb ik ook een vreemde fout wat op de meest random momenten voorkomt. dat zet ik wel in de volgende post.
Maar hoe heeft dat dan invloed dat je beter met hogere snelheid over een drempel kan en dat dat dan comfortabeler is? Want als de veren al zo goed als helemaal ingedrukt zijn omdat ze zo slap zijn en de demper daardoor ook nauwelijks werkt dan krijg je bij hogere snelheid toch ook een hardere klap als berijder te verwerken dan wanneer je langzamer over die drempel gaat?[...]
De veer draagt je gewicht en de schokbreker zelf dempt de klappen.
De schokbreker is een cilinder met een zuiger erin, aan 1 kant bevindt zich olie en aan de andere kant bevindt zich stikstof onder druk. De zuiger zelf heeft een gaatje erin.
Als de schokbreker ingedrukt wordt dan moet de olie door dat ene gaatje naar de andere kant van de zuiger. Hoe groter de schok, hoe moeilijker het wordt om de zuiger in te drukken.
Hier speelt de gasdruk ook een grote rol, als deze minder wordt dan worden de schokken ook minder goed gedempt.
Maar ook de veer speelt een grote rol, als het gewicht te hoog is voor de veer(instelling) dan is de zuiger al vrij ver ingedrukt en dan zit je vrij snel aan het einde van de slag. Is de veer (veel) te sterk dan heb je precies het omgekeerde en worden de schokken (bijna) volledig door de veer opgevangen.
Waar vind je iemand met verstand van de Peugeot E-vivacity. De afgelopen jaren redelijk probleemloos rondgereden, maar nu wil het hoofdrelais niet inschakelen. Zowel met rijden als met opladen niet. Dit ontstond tegelijkertijd met dat het contactslot niet meer wou uitschakelen. De koplamp bleef branden nadat ik de sleutel verwijderde
. Er zat corrosie in het contactslot. Echter na herstel van het contactslot geeft de scooter nog steeds een motorstoring. En het hoofdrelais komt niet in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FySMY1f46R5bNCkpypPrrFAj.jpg?f=user_large)
Hoofdrelais schakelt wel als ik deze los neem en er zelf 12V op zet. Echter lijkt het erop dat de buddyseat printplaat het relais niet te willen activeren.
SEVCON geeft soms 4x knipper, wat best kan kloppen omdat het relais niet inkomt.
@spattex @deheerdejong @flippy

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FySMY1f46R5bNCkpypPrrFAj.jpg?f=user_large)
Hoofdrelais schakelt wel als ik deze los neem en er zelf 12V op zet. Echter lijkt het erop dat de buddyseat printplaat het relais niet te willen activeren.
SEVCON geeft soms 4x knipper, wat best kan kloppen omdat het relais niet inkomt.
Afhankelijk van de plaatsing van je demper kan een 1cm langere demper een paar cm verhoging van de achterkant betekenen. En dat verandert de geometrie van je scooter, die zal minder stabiel worden en zenuwachtiger gaan sturen. Wel iets om in de gaten te houden.Vliegvlug schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ben helaas nog niet zo ver in mijn zoektocht.
Wel dat een originele Govecs schokbreker €77 plus nog €15 verzending kost maar dat vind ik die dingen niet waard aangezien ze zo slap zijn. En Govecs levert ook geen andere versies die stugger zijn helaas.
[Afbeelding: Schokbreker Novox C50 vs Govecs Go 2.4]
[Afbeelding]
Ik heb ze al een hele tijd geleden bij Zandri aangeschaft en toen stond dat “mono” er niet bij maar verklaard wel waarom ik ze eigenlijk wat te stug vind voor mijn novox zelfs in de minst aangedraaide stand. Als ze gemaakt zijn voor scooters die maar één demper hebben en je gebruikt er dan twee.![]()
En het vergroot daarnaast de afstand tussen wiel en scooter er verkleind daarmee de kans dat het spatbord weer klem kan komen te zitten dus dat is ook een bonus!
15kg zo even snel geteld, accu is rond de 3kWh?Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Ik heb de foto van de accublokken los gevonden!
[Afbeelding]
Succes met tellen
Dat heb je heel makkelijk gecontroleerd, even stevig het stuur omlaag drukken en dan snel weer los.[...]
Van de voorvering heb ik geen last maar zou goed kunnen dat het bij mij ook helemaal gaar is maar ik het gewoon niet door heb.
Als de demping nog werkt dan gaat het uitveren wat trager, indien de schokbrekers versleten zijn dan zie je de dat deze een beetje na deinst/ stuitert.
De oude schokbrekers achter kun je uitgebouwd op een soortgelijke manier testen, 1 uiteinde op de grond, handmatig indrukken en dan snel los laten. het terugveren moet met enige vertraging gaan.[...]
Dat ventiel was me ook al opgevallen en dacht al wel dat er iets mee bij te vullen zou zijn maar geen idee wat en hoe dus heb ik maar nieuwe schokbrekers gekocht.
Heb de oude wel bewaard dus mocht het op een makkelijke manier te vullen zijn dan houdt ik mee aanbevolen. Ben benieuwd naar je test.
Ik zag gisteren dat ik de vering van mijn novox helemaal niet strakker gezet had
Als ik deze strakker zet dan ben ik waarschijnlijk van mijn probleem af, volgens de handleiding is de vering afgesteld op 1 persoon van 65kg (ik weeg wel wat meer

Aan de foto te zien is dit idd een grove afstelling, de ringen gebruik je voor de fijnafstelling.[...]
Zover ik kan zien niet, want ze zorgen er net als die ringen boven voor dat de veer meer ingedrukt wordt, alleen dan van onder in plaats van boven maar dat maakt volgens mij niets uit:
[Afbeelding]
Meen ook ergens gelezen te hebben dat dit dan een snelinstelling is voor de voorveerspanning en die ringen de fijnafstelling maar ik weet niet meer waar.
Ik ben niet bekend met de werking van een TinyBMS maar het kan zijn dat deze een onbalans oid detecteert en uitschakelt maar vrijwel direct weer inschakelt.[...]
Er zit zelfs een bluetooth adapter op de controller aangesloten dus die kan ik inderdaad met een app uitlezen. Maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet.![]()
Wel geprobeerd de TinyBMS met de USB kabel uit te lezen wat normaal gesproken kan maar die maakte nu opeens geen verbinding meer.
Toen heb ik het maar even ter zijde gelegd..
Ik heb een paar keer gehad dat mijn DalyBMS uitschakelde bij koud weer en een nagenoeg lege accu maar dan moest ik de hoofdzekering even uit en inschakelen om deze te resetten. Het licht bleef branden tot ik nagenoeg stilstond maar dat is omdat de motor dan als generator ging werken.
Als ik wat steviger weg wil rijden vanuit stilstand, of zelfs stapvoets rijdend dan kapt de controller ermee en gaat het not ready lampje aan maar het ecu fault lampje blijft uit. Live uitlezen wordt wat lastig als het alleen met een laptop kan, de storing reset zichzelf ook na een paar seconden stilstaan.[...]
Oké, ben benieuwd wat het is.
Het is ook een beetje random, ene keer doe ik 10x een sprintje om het uit te lokken en werkt het gewoon.
De andere keer wil ik even de weg oversteken en kapt de controller er direct mee.
Om een idee te schetsen: Het voelt een beetje of dat je auto afslaat bij het wegrijden en je de koppeling meteen weer indrukt, het is dus echt een schok en daarna rolt deze uit.
Dan is de drempel te groot[...]
Maar hoe heeft dat dan invloed dat je beter met hogere snelheid over een drempel kan en dat dat dan comfortabeler is? Want als de veren al zo goed als helemaal ingedrukt zijn omdat ze zo slap zijn en de demper daardoor ook nauwelijks werkt dan krijg je bij hogere snelheid toch ook een hardere klap als berijder te verwerken dan wanneer je langzamer over die drempel gaat?
Bepaalde drempels/ obstakels kan je het best met bv 20km nemen als met 15km. Vooral de wat lagere soepele drempels willen op een lage snelheid de vering helemaal indrukken, dit komt omdat de weerstand van de schokbreker vrij laag is, als je wat sneller rijdt dan wordt de weerstand wat hoger en dit kan net het verschil maken.
Gisteren de bedrading tussen de 3 accu pakketten en de + naar de hoofdzekering vervangen door 16mm² (laatste bedrading wat nog 6mm² was) en een actieve balancer toegevoegd.
Mijn DalyBMS wilt niet bepaald goed balanceren, de voorwaarden zijn niet goed in te stellen. Balanceren gebeurde alleen als er met meer als 3A geladen werd en op de momenten dat er gebalanceerd moest worden was de laadstroom onder de 3A
Verderest de bekabeling nagelopen en alles nagetrokken (zat niks los).
Daarna naar een kennis van mij geweest om de scooter op de testbank te zetten, helaas vergeten om een foto te maken.
Ik had al gewaarschuwd dat het verstandig zou zijn om de scooter ook achter vast te zetten maar dat zou niet nodig zijn want er zit toch iemand op.
Stuiter stuiter
Met 2 man op de bagagedrager geleund en zie hier het resultaat:
:strip_exif()/f/image/yLcMghUYHCLua1r4aW6h4562.jpg?f=fotoalbum_large)
12,5pk
143A bij 72V= 10,3kW elektrisch vermogen volgens de coulomb meter.
Asvermogen is een 9,1kW, als ik dit uitreken dan heeft de motor een rendement van 88% (exact volgens specificaties).
Er is geen topsnelheid run gedaan omdat deze al bekend is (83km/u) en ook niet van belang omdat dit op 47km/u vastgezet gaat worden.
De onverklaarbare storing lijkt ook verdwenen te zijn. misschien toch aan spanningsval gerelateerd geweest.
Mijn broer heeft nu een idioot idee gekregen en wilt zelf een scooter opbouwen met de 7000W versie, deze kan een 20pk leveren
Mijn DalyBMS wilt niet bepaald goed balanceren, de voorwaarden zijn niet goed in te stellen. Balanceren gebeurde alleen als er met meer als 3A geladen werd en op de momenten dat er gebalanceerd moest worden was de laadstroom onder de 3A

Verderest de bekabeling nagelopen en alles nagetrokken (zat niks los).
Daarna naar een kennis van mij geweest om de scooter op de testbank te zetten, helaas vergeten om een foto te maken.
Ik had al gewaarschuwd dat het verstandig zou zijn om de scooter ook achter vast te zetten maar dat zou niet nodig zijn want er zit toch iemand op.
Stuiter stuiter

Met 2 man op de bagagedrager geleund en zie hier het resultaat:
:strip_exif()/f/image/yLcMghUYHCLua1r4aW6h4562.jpg?f=fotoalbum_large)
12,5pk

143A bij 72V= 10,3kW elektrisch vermogen volgens de coulomb meter.
Asvermogen is een 9,1kW, als ik dit uitreken dan heeft de motor een rendement van 88% (exact volgens specificaties).
Er is geen topsnelheid run gedaan omdat deze al bekend is (83km/u) en ook niet van belang omdat dit op 47km/u vastgezet gaat worden.
De onverklaarbare storing lijkt ook verdwenen te zijn. misschien toch aan spanningsval gerelateerd geweest.
Mijn broer heeft nu een idioot idee gekregen en wilt zelf een scooter opbouwen met de 7000W versie, deze kan een 20pk leveren

[ Voor 5% gewijzigd door dostre op 27-02-2023 17:07 ]
Hoi, ik ben bezig met deze storing. Momenteel heb ik drie van de vijf E-Vivacity’s die ik heb stilstaan met deze storing. Ik weet welke “chip” het relatief moet laten inschakelen maar ik weet nog niet precies waar die “chip” zijn sturing vandaan krijg en waar dat signaal nog meer naar toe gaat om ervoor te zorgen dat het storingslampje niet aan gaat.Dre schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:30:
Waar vind je iemand met verstand van de Peugeot E-vivacity. De afgelopen jaren redelijk probleemloos rondgereden, maar nu wil het hoofdrelais niet inschakelen. Zowel met rijden als met opladen niet. Dit ontstond tegelijkertijd met dat het contactslot niet meer wou uitschakelen. De koplamp bleef branden nadat ik de sleutel verwijderde. Er zat corrosie in het contactslot. Echter na herstel van het contactslot geeft de scooter nog steeds een motorstoring. En het hoofdrelais komt niet in.
[Afbeelding]
Ben er al een tijdje mee bezig maar kom wat tijd te kort om weer verder te zoeken.
Mvg. Ton
@deheerdejong
Heb je dit fenomeen kunnen uitlezen met diagnose apparatuur. De TEP 2010 of vergelijkbaar is voor mij onbereikbaar vrees ik
Heb je dit fenomeen kunnen uitlezen met diagnose apparatuur. De TEP 2010 of vergelijkbaar is voor mij onbereikbaar vrees ik
Nee, niet met een TEP 2010 maar met de knippercode. Het probleem is ook dat de printplaat soms het wel goed doet en dan weer niet dus dat maakt het wat lastiger zoeken.
Mijn Novox is op keuring, bij het binnen brengen had men al meteen een opmerking dat de remblokjes van de voorrem ver en scheef versleten zijn (na iets meer als 4000km
). Gelukkig geen afkeur omdat er nog net genoeg voering op zit, daar gaat dus ook meteen een nieuwe remklauw op want geheid dat de rem aanloopt
Een goed werkend dashboard (wat ook nog eens daadwerkelijk past) zit ik nog altijd mee te kijken... Momenteel zit deze erin:
/f/image/4rWcqGJui1h6R63nRvP6xXwo.webp?f=fotoalbum_large)
http://www.siaecosys.com/upfile/201909/2019090263764705.pdf
Het past... ish en meer omdat ik geen andere oplossing had. Op een zaterdagavond in moeten bouwen omdat de tellerkabel + aandrijving stuk was gelopen. Alleen overdag wat lastig af te lezen omdat deze dus achter het glaasje van de originele zit spiegelt het allemaal wat veel.
Deze teller heeft ook niet bepaald veel toegevoegde waarde en behoort eigenlijk op mijn quad te zitten
.
Accu indicatie heb ik momenteel niks aan, nagenoeg alles (op grootlicht, knipperlicht etc. na) gaat via CAN en ondanks dat mijn BMS ook op deze CAN bus erbij zit gebeurt er nog niet bepaald veel
De CAN, RS-485 en UART communicatie protocollen van een Daly BMS zijn duidelijk omschreven. Het SiAECOSYS - CAN protocol van de Votol controller kan ik niks over vinden
.
Helaas ben ik niet zo een software held anders had er allang een raspberry pi oid met een TFT scherm in gezeten
Hoewel ik al zeer blij zou zijn als iemand zou weten hoe ik de analoge accu indicator van het originele dashboard om kan bouwen. Een spanningsdeler van 76,8V naar 48V (originele spanning) gaat niet werken omdat de accu spanning geen goede indicatie is, de wijzer blijft nagenoeg altijd boven 3/4 en als de accu zowat leeg is dan gaat de wijzer pas omlaag.
Qua hardware niet zo spannend. Arduino, digitale servo motor, CAN bus shield en evt een oranje led voor <20% resterend.
Rest alleen nog een programma zodat de arduino de SOC van het bms uitleest en vervolgens de servo aanstuurt. Daar knelt het schoentje heel erg, ik heb 0,0 ervaring met programmeren (geen geduld voor).
Een goed werkend dashboard (wat ook nog eens daadwerkelijk past) zit ik nog altijd mee te kijken... Momenteel zit deze erin:
/f/image/4rWcqGJui1h6R63nRvP6xXwo.webp?f=fotoalbum_large)
http://www.siaecosys.com/upfile/201909/2019090263764705.pdf
Het past... ish en meer omdat ik geen andere oplossing had. Op een zaterdagavond in moeten bouwen omdat de tellerkabel + aandrijving stuk was gelopen. Alleen overdag wat lastig af te lezen omdat deze dus achter het glaasje van de originele zit spiegelt het allemaal wat veel.
Deze teller heeft ook niet bepaald veel toegevoegde waarde en behoort eigenlijk op mijn quad te zitten
Accu indicatie heb ik momenteel niks aan, nagenoeg alles (op grootlicht, knipperlicht etc. na) gaat via CAN en ondanks dat mijn BMS ook op deze CAN bus erbij zit gebeurt er nog niet bepaald veel
De CAN, RS-485 en UART communicatie protocollen van een Daly BMS zijn duidelijk omschreven. Het SiAECOSYS - CAN protocol van de Votol controller kan ik niks over vinden

Helaas ben ik niet zo een software held anders had er allang een raspberry pi oid met een TFT scherm in gezeten
Hoewel ik al zeer blij zou zijn als iemand zou weten hoe ik de analoge accu indicator van het originele dashboard om kan bouwen. Een spanningsdeler van 76,8V naar 48V (originele spanning) gaat niet werken omdat de accu spanning geen goede indicatie is, de wijzer blijft nagenoeg altijd boven 3/4 en als de accu zowat leeg is dan gaat de wijzer pas omlaag.
Qua hardware niet zo spannend. Arduino, digitale servo motor, CAN bus shield en evt een oranje led voor <20% resterend.
Rest alleen nog een programma zodat de arduino de SOC van het bms uitleest en vervolgens de servo aanstuurt. Daar knelt het schoentje heel erg, ik heb 0,0 ervaring met programmeren (geen geduld voor).
Goed punt!supersoco80 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:57:
[...]
Afhankelijk van de plaatsing van je demper kan een 1cm langere demper een paar cm verhoging van de achterkant betekenen.
Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan maar je hebt helemaal gelijk.
Ik heb net gekeken in tussen draaipunt op het chassis en de achteras zit ongeveer 45cm en vanaf het bevestigingspunt van de demper tot achteras iets van 15 dus als die demper 1cm langer maak komt het wiel inderdaad meer dan 1cm lager, maar hoeveel weet ik niet.
Waarom zenuwachtiger en minder stabiel?En dat verandert de geometrie van je scooter, die zal minder stabiel worden en zenuwachtiger gaan sturen. Wel iets om in de gaten te houden.
Omdat hij meer gewicht naar voren heeft?
Zou een ruime centimeter dan zoveel uitmaken…
Jaren geleden zelf meegemaakt. Ik dacht bij het vervangen van een schokbreker dat een klein verschil in lengte weinig uit zou maken maar dat viel tegen. De achterkant kwam iets omhoog en de buddy kwam dus ook scheef met als gevolg dat ik tijdens het rijden langzaam naar voren schoof en mij doorlopend naar achteren terug moest duwen. Rete-irritant.supersoco80 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:57:
[...]
Afhankelijk van de plaatsing van je demper kan een 1cm langere demper een paar cm verhoging van de achterkant betekenen. En dat verandert de geometrie van je scooter, die zal minder stabiel worden en zenuwachtiger gaan sturen. Wel iets om in de gaten te houden.
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met mijn Govecs.
Vorige week een kleine 4Km / 45 minuten kunnen lopen omdat de aandrijfriem brak en ik daardoor ruim een half uur te laat voor een belangrijke afspraak.
(en dan had ik eigenlijk nog geluk want had zomaar ook ruim het dubbele kunnen zijn qua afstand)
De riem had na inspectie ook geen duidelijke slijtage die erop wees dat hij al versleten was dus hij lijkt spontaan gebroken.
Hieronder foto’s van de breuk en vergelijking met een nieuwe riem:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6eaSbLWDeEUT5uFX4cYSrvon.jpg?f=user_large)
En de tandwielen zien er ook nog goed uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GW6QJVC5sszQcDLIm3Qb8LNn.jpg?f=user_large)
Is wel duidelijk dat de riem voornamelijk aan de rechterkant gelopen heeft maar daar is verder ook niets aan in te stellen dus die riem kiest zijn eigen weg.
Even een nieuwe riem erop zetten is er ook niet bij helaas want daarvoor moet je de hele motor los schroeven en daarna de riem weer op de juiste frequentie opspannen.
Ook weer gedoe en ook niet iets wat je onderweg zou willen doen nog afgezien van het feit dat je dan altijd een reserve riem mee moet nemen plus gereedschap.
Ik snap niet dat daar geen zelfspanner systeem op zit, zou het zoveel makkelijker maken.
Voor mij in elk geval nooit meer een scooter met riemaandrijving, doe mij maar een hubmotor!
Twee dagen daarna weer gezeik.
Het achterspatbord was eerder al afgebroken doordat het klem zat tussen de band en het frame van de scooter (wat überhaupt belachelijk is dat dat kan) en was net weer gerepareerd.
Daarna nog de demper strakker aangedraaid zodat hij minder kan inveren.
Reed ik terug naar huis over een vrij slecht aangelegd klinkerweg met een kilometertje of 40 hoor ik opeens een klap achter me.
Is dat spatbord weer klem komen te zitten tussen de band en de scooter!
Deze keer compleet aan gort:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8BjJGYWJ5ScR8wS6X5XeOxFg.jpg?f=user_large)
Had ik net €50 uitgegeven om het beugeltje te laten lassen en dat ben ik niet bereid nog een keer te doen dus nu maar zonder achterspatbord verder.
Is dat ding natuurlijk niet voor gemaakt maar dan hadden ze het maar beter moeten ontwerpen, ik zie wel hoe lang die het volhoud met water tegen de onderzijde nu er geen spatbord meer zit.
Misschien dat wanneer ik die huidige de schokdemper vervangen heb door een stalen buis dat ik het weer aandurf dat spatbord te vervangen omdat ik dan tenminste zeker weet dat het spatbord niet voor de derde keer klem komt te zitten.
Echt waardeloos ontwerp dit!
Vorige week een kleine 4Km / 45 minuten kunnen lopen omdat de aandrijfriem brak en ik daardoor ruim een half uur te laat voor een belangrijke afspraak.
(en dan had ik eigenlijk nog geluk want had zomaar ook ruim het dubbele kunnen zijn qua afstand)
De riem had na inspectie ook geen duidelijke slijtage die erop wees dat hij al versleten was dus hij lijkt spontaan gebroken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6eaSbLWDeEUT5uFX4cYSrvon.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GW6QJVC5sszQcDLIm3Qb8LNn.jpg?f=user_large)
Is wel duidelijk dat de riem voornamelijk aan de rechterkant gelopen heeft maar daar is verder ook niets aan in te stellen dus die riem kiest zijn eigen weg.
Even een nieuwe riem erop zetten is er ook niet bij helaas want daarvoor moet je de hele motor los schroeven en daarna de riem weer op de juiste frequentie opspannen.
Ook weer gedoe en ook niet iets wat je onderweg zou willen doen nog afgezien van het feit dat je dan altijd een reserve riem mee moet nemen plus gereedschap.
Ik snap niet dat daar geen zelfspanner systeem op zit, zou het zoveel makkelijker maken.
Voor mij in elk geval nooit meer een scooter met riemaandrijving, doe mij maar een hubmotor!
Het achterspatbord was eerder al afgebroken doordat het klem zat tussen de band en het frame van de scooter (wat überhaupt belachelijk is dat dat kan) en was net weer gerepareerd.
Reed ik terug naar huis over een vrij slecht aangelegd klinkerweg met een kilometertje of 40 hoor ik opeens een klap achter me.
Is dat spatbord weer klem komen te zitten tussen de band en de scooter!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8BjJGYWJ5ScR8wS6X5XeOxFg.jpg?f=user_large)
Had ik net €50 uitgegeven om het beugeltje te laten lassen en dat ben ik niet bereid nog een keer te doen dus nu maar zonder achterspatbord verder.
Is dat ding natuurlijk niet voor gemaakt maar dan hadden ze het maar beter moeten ontwerpen, ik zie wel hoe lang die het volhoud met water tegen de onderzijde nu er geen spatbord meer zit.
Misschien dat wanneer ik die huidige de schokdemper vervangen heb door een stalen buis dat ik het weer aandurf dat spatbord te vervangen omdat ik dan tenminste zeker weet dat het spatbord niet voor de derde keer klem komt te zitten.
Balen van je slechte ervaring. Ik heb zelf een Super Soco TS gehad en die 'geupgrade' maar een Hubmotor is wat dat betreft zo simpel en idiot proof.Vliegvlug schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:53:
Ik snap dat een centrale motor voor betere rijeigenschappen kan zorgen door oa minder niet geveerd gewicht maar laten we eerlijk blijven, 99%+ van de mensen zal zoiets nooit merken dus waarom dingen complex maken...
ps. boek meteen even een serie bij de fysio / chiro wanneer je die stalenbuis geïnstalleerd hebt
Wat ik begrepen heb is dat bij een Govecs dit niet eenvoudig danwel mogelijk is omdat het juiste profiel voor de Sevcon controller niet beschikbaar is of vrijgegeven wordt.Card Nox schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:
[...]
Balen van je slechte ervaring. Ik heb zelf een Super Soco TS gehad en die 'geupgrade' maar een Hubmotor is wat dat betreft zo simpel en idiot proof.
Ik ga het verschil in rijeigenschappen niet merken verwacht ik.Ik snap dat een centrale motor voor betere rijeigenschappen kan zorgen door oa minder niet geveerd gewicht maar laten we eerlijk blijven, 99%+ van de mensen zal zoiets nooit merken dus waarom dingen complex maken...
En het verschil tussen mijn Novox en Govecs ligt eerder aan de grootte van de wielen dan aan het wel of niet hebben van een hub motor denk ik.
Gelukkig loop ik daar al voor mijn rug dus hoef ik niets te boeken, kan gewoon mee in de reguliere behandeling.ps. boek meteen even een serie bij de fysio / chiro wanneer je die stalenbuis geïnstalleerd hebt
Hmm, dat is niet leuk zo'n gebroken riem. Hier altijd een reserve riem mee en is ook een keer geknapt. Met donker en regen wel kunnen wisselen. Naspannen oid is niet nodig.Vliegvlug schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:53:
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met mijn Govecs.
Vorige week een kleine 4Km / 45 minuten kunnen lopen omdat de aandrijfriem brak en ik daardoor ruim een half uur te laat voor een belangrijke afspraak.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat spatbord weer klem komen te zitten tussen de band en de scooter!![]()
[Afbeelding]
Ik heb vandaag wel even gekeken naar de orginele Govecs demper maar krijg de ringen bovenin niet gedraaid. Is daar speciaal gereedschap voor of moet ik met een schroevendraaier in een tandje haken en met de hamer de ring draaien?
Het wordt overal afgeraden je nieuwe riem met kracht op je tandwielen te draaien dus vandaar dat ik dat niet doe.wmeester schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:45:
[...]
Hmm, dat is niet leuk zo'n gebroken riem. Hier altijd een reserve riem mee en is ook een keer geknapt. Met donker en regen wel kunnen wisselen.
Ik vraag me echt af of dat zo is.Naspannen oid is niet nodig.
Want ik dacht bij het plaatsen van de nieuwe riem slim te zijn door enkel de motor los te schroeven en bewust niet de stelschroef, dan zou je verwachten dat de spanning hetzelfde blijft.
Maar na het weer vastzetten van de motor bleek de spanning van de riem te laag en kon ik alsnog met afstellen aan de gang.
Dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat als jij een nieuwe riem erop forceert dat deze op de juiste spanning staat.
Dat laatste zou ik zeker niet doen.Ik heb vandaag wel even gekeken naar de orginele Govecs demper maar krijg de ringen bovenin niet gedraaid. Is daar speciaal gereedschap voor of moet ik met een schroevendraaier in een tandje haken en met de hamer de ring draaien?
Er zijn speciale schokbreker sleutels voor:

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 05-03-2023 21:57 ]
Ik heb geen idee, kan er iets van 50Km mee rijden.dostre schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:09:
[...]
15kg zo even snel geteld, accu is rond de 3kWh?
Dit is een plaatje van de BMS in volledig opgeladen staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/A4TyeYQikZT3315k6ffI7lmU.png?f=user_large)
Om de levensduur van de accu zo groot mogelijk te maken is 4,05V ingesteld als het maximale opgeladen voltage.
Bij mijn Novox gaat hij een fractie trager terug dat ik het stuur kan loslaten. Bij de Govecs schiet hij even snel omhoog als dat ik ‘m kan loslaten.[...]
Dat heb je heel makkelijk gecontroleerd, even stevig het stuur omlaag drukken en dan snel weer los.
Als de demping nog werkt dan gaat het uitveren wat trager, indien de schokbrekers versleten zijn dan zie je de dat deze een beetje na deinst/ stuitert.
Naveren doen ze allebei niet.
Indrukken van de Govecs voorvering gaat wel aanmerkelijk zwaarder.
Ik zag dat mijn oude Novox veren ook nog op de meest slappe stand stonden toen ik uit de oude doos haalde om ze te vergelijken met mijn Govecs vering.[...]
De oude schokbrekers achter kun je uitgebouwd op een soortgelijke manier testen, 1 uiteinde op de grond, handmatig indrukken en dan snel los laten. het terugveren moet met enige vertraging gaan.
Ik zag gisteren dat ik de vering van mijn novox helemaal niet strakker gezet had. Dat had ik bij mijn quad gedaan
.
Als ik deze strakker zet dan ben ik waarschijnlijk van mijn probleem af, volgens de handleiding is de vering afgesteld op 1 persoon van 65kg (ik weeg wel wat meer) en dient deze strakker gezet te worden indien (met regelmaat) een zwaarder persoon erop rijdt en/ of een passagier/ bagage meegenomen wordt
Maar ze waren al zo slap dat ik niet denk dat het aandraaien het helemaal goed had kunnen krijgen.
65Kg is wel een heel laag gewicht trouwens om als standaard te nemen van Novox.
Ik kan inderdaad wel eens kijken of de hoofdzekering uitzetten het probleem van het niet kunnen verbinden met de BMS via usb kan oplossen.[...]
Ik ben niet bekend met de werking van een TinyBMS maar het kan zijn dat deze een onbalans oid detecteert en uitschakelt maar vrijwel direct weer inschakelt.
Ik heb een paar keer gehad dat mijn DalyBMS uitschakelde bij koud weer en een nagenoeg lege accu maar dan moest ik de hoofdzekering even uit en inschakelen om deze te resetten. Het licht bleef branden tot ik nagenoeg stilstond maar dat is omdat de motor dan als generator ging werken.
Ah op die manier, dat klinkt wel logisch ja.[...]
Bepaalde drempels/ obstakels kan je het best met bv 20km nemen als met 15km. Vooral de wat lagere soepele drempels willen op een lage snelheid de vering helemaal indrukken, dit komt omdat de weerstand van de schokbreker vrij laag is, als je wat sneller rijdt dan wordt de weerstand wat hoger en dit kan net het verschil maken.
Zover ik weet noemt men dit een haaksleutel, dergelijke ringen/ moeren worden veel in industriële lagers gebruikt.wmeester schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:45:
[...]
Hmm, dat is niet leuk zo'n gebroken riem. Hier altijd een reserve riem mee en is ook een keer geknapt. Met donker en regen wel kunnen wisselen. Naspannen oid is niet nodig.
Ik heb vandaag wel even gekeken naar de orginele Govecs demper maar krijg de ringen bovenin niet gedraaid. Is daar speciaal gereedschap voor of moet ik met een schroevendraaier in een tandje haken en met de hamer de ring draaien?
Ik raad het je ten zeerste af om een nieuwe riem erop te leggen zonder de eerst de spanners los te halen.
Een nieuwe riem is wat korter in het begin en zal mettertijd strakker gezet moeten worden dus de kans bestaat dat de nieuwe riem te grote krachten te verduren krijgt en niet lang mee gaat.
Tevens is de kans groot dat je een deel van de nylon draden in de riem beschadigd door de riem er zo erop te draaien. Ook is het heel belangrijk dat de boel echt goed uitgelijnd is, anders wordt de riem scheef belast en dan krijg je hetzelfde effect.
Helaas heeft een Govecs geen spanners enkel een stelschroef die voorkomt dat de motor verder naar achteren kan verschuiven.dostre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:08:
[...]
Ik raad het je ten zeerste af om een nieuwe riem erop te leggen zonder de eerst de spanners los te halen.
Dat had ik ook verwacht maar vreemd genoeg was in mijn geval de spanning van de nieuwe riem dus juist minder hoog terwijl de stelschroef nog op de stand van de oude riem stond.Een nieuwe riem is wat korter in het begin en zal mettertijd strakker gezet moeten worden
Mogelijk dat die riemen toch niet allemaal precies even lang zijn en daarmee het verschil verklaart kan worden,
Uitlijnen bij een Govecs kan helaas niet.Tevens is de kans groot dat je een deel van de nylon draden in de riem beschadigd door de riem er zo erop te draaien. Ook is het heel belangrijk dat de boel echt goed uitgelijnd is, anders wordt de riem scheef belast en dan krijg je hetzelfde effect.
Het voorste tandwiel met de zijranden bepaalt tot hoever de riem heen en weer kan bewegen en die schuift gewoon precies zover hij kan over de as van de motor. Is niets aan af te stellen.
Achter tandwiel ook niet zover ik weet.
Dat is balen! Ik ben van een hubmotor naar een dikkere hubmotor gegaan en de controller toen ook vervangen, en als ik dan toch bezig was maar meteen een nieuwe accu gebouwd. Maar was een groter project dan verwachtVliegvlug schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:26:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat bij een Govecs dit niet eenvoudig danwel mogelijk is omdat het juiste profiel voor de Sevcon controller niet beschikbaar is of vrijgegeven wordt.
je kan de tracking van de riem bijstellen door de motorbouten een paar slagen los te draaien en een paar lagen alu tape tussen frame en motor te plakken en motor weer vast te draaien.
tape aan de accuzijde plakken als hij naar "buiten" loopt en aan wielzijde plakken als hij naar binnen loopt.
de reden waarom je geen velgmotor kan monteren is grotendeels omdat de controller een ander type encoder gebruikt dan de standaard motoren met hall sensoren.
als je zover bent dat je de motor zo zwaar wilt upgraden moet je gewoon de sevcon wegdoen en een kelly erin schroeven. of een dikke parker van een motorfiets uitvoering op de kop zien te tikken....
tape aan de accuzijde plakken als hij naar "buiten" loopt en aan wielzijde plakken als hij naar binnen loopt.
de reden waarom je geen velgmotor kan monteren is grotendeels omdat de controller een ander type encoder gebruikt dan de standaard motoren met hall sensoren.
als je zover bent dat je de motor zo zwaar wilt upgraden moet je gewoon de sevcon wegdoen en een kelly erin schroeven. of een dikke parker van een motorfiets uitvoering op de kop zien te tikken....
[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 06-03-2023 00:07 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Is er iemand die weet hoe je de dagteller van de Iva s8 kunt resetten?
Zou het maar uit mijn hoofd laten, bij "gerommel" met je teller wordt deze op 999999 gezet !Denilles schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:21:
dag teller, niet km tellerswiper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Zou het maar uit mijn hoofd laten, bij "gerommel" met je teller wordt deze op 999999 gezet !
Wellicht staat er wat in de handleiding? (heb de handleiding zelf niet online kunnen vinden.Denilles schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:21:
Mijn S5 reset de teller iedere keer als het contact om gaat
Ik neem aan dat hij dit zelf al heeft ondervonden, maar de KM stand wil wijzigen.Engie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:05:
[...]
dag teller, niet km teller![]()
[...]
Wellicht staat er wat in de handleiding? (heb de handleiding zelf niet online kunnen vinden.
Mijn S5 reset de teller iedere keer als het contact om gaat
Nee gaat echt om de dagteller,swiper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Ik neem aan dat hij dit zelf al heeft ondervonden, maar de KM stand wil wijzigen.
Tot nu toe alleen nog maar keyless gereden en tot heden rest de scooter zichzelf niet na het uitzetten.
Zal vanmiddag eens een rondje maken met de sleutels erop.
Wie weet reset de scooter de dagteller.
Volgens mijn scooterboer kijken of na loskoppelen accu ook nog geen reset heeft plaatsgevonden !Denilles schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:18:
[...]
Nee gaat echt om de dagteller,
Tot nu toe alleen nog maar keyless gereden en tot heden rest de scooter zichzelf niet na het uitzetten.
Zal vanmiddag eens een rondje maken met de sleutels erop.
Wie weet reset de scooter de dagteller.
Helaas ook na het afkoppelen van de accu geen reset in de dagteller.swiper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Volgens mijn scooterboer kijken of na loskoppelen accu ook nog geen reset heeft plaatsgevonden !
Ook het onderhoudsboekje geeft geen informatie over de dagteller helaas.
Op je gashandel vindt je een knop met de afbeelding van een steeksleutel, dit is een resetknop, ff 5 seconden ingedrukt houden met je contact aan.Denilles schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:10:
[...]
Helaas ook na het afkoppelen van de accu geen reset in de dagteller.
Ook het onderhoudsboekje geeft geen informatie over de dagteller helaas.
Bedankt voor al je tips en tricks, tot op heden zonder resultaat.swiper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Op je gashandel vindt je een knop met de afbeelding van een steeksleutel, dit is een resetknop, ff 5 seconden ingedrukt houden met je contact aan.
Ik bel morgen wel even naar me scooterdealer.
Tis een kleinigheidje maar moet wel gewoon werken vind ik.
@flippy Goed je weer in dit topic te zien!, was alweer een tijdje geleden.
Hoewel wat meer pit met optrekken wel welkom zou zijn want met dat 16z tandwiel voor trekt de scooter echt op als een dweil.
Maar daarvoor heb je geen zware hubmotor nodig, een reguliere is meer dat genoeg om tenminste een beetje normaal te kunnen optrekken.
Heb het er alleen niet voor over om daarvoor die Sevcon weg te doen en te investeren in een nieuwe hubmoter en controller.
Jij nog tips voor een vervangende schokdemper ipv die slappe hap die Govecs meelevert?
Is jammer dat Govecs daar niet zelf in voorzien heeft door stelschroeven in te bouwen en je afhankelijk bent van zo’n truc met aluminiumtape.flippy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:04:
je kan de tracking van de riem bijstellen door de motorbouten een paar slagen los te draaien en een paar lagen alu tape tussen frame en motor te plakken en motor weer vast te draaien.
Zou mij niet gaan om een zware motor, maar voornamelijk om van die riem af te zijn.de reden waarom je geen velgmotor kan monteren is grotendeels omdat de controller een ander type encoder gebruikt dan de standaard motoren met hall sensoren.
Hoewel wat meer pit met optrekken wel welkom zou zijn want met dat 16z tandwiel voor trekt de scooter echt op als een dweil.
Maar daarvoor heb je geen zware hubmotor nodig, een reguliere is meer dat genoeg om tenminste een beetje normaal te kunnen optrekken.
Heb het er alleen niet voor over om daarvoor die Sevcon weg te doen en te investeren in een nieuwe hubmoter en controller.
Jij nog tips voor een vervangende schokdemper ipv die slappe hap die Govecs meelevert?
Rara welke scooter ben ik aan het werken? (Mijn nieuwste aanwinst)
:strip_exif()/f/image/YUihrN9ylO6FB2dvMeTdi2DK.jpg?f=fotoalbum_large)
De scooter heeft een defecte lader en stond al een paar maanden te koop.
Ik had gisteren een bericht gestuurd dat ik het betwijfel of de accu nog werkt en dit waarschijnlijk ook de oorzaak is dat er nauwelijks interesse is maar ik alsnog geïnteresseerd was.
Ik had een bod van €250 gedaan als de accu inderdaad kapot zou zijn maar dat ik bereid was de vraagprijs van €400 te betalen als ik de accu kon controleren en deze niet te diep ontladen was.
Helaas is de accu dus zo dood als maar kan. 0,00mV per cel en de cellen meten zelfs 0,00 Ohm.
Het is een afgevoerde motorscooter met 5500W motor en 60V accu dus ik ben benieuwd hoe deze gaat rijden.
Nu ben ik heel erg aan twijfelen of ik het 6kWh pack van mijn quad uit elkaar haal en opnieuw opbouw. Het drukt de investering behoorlijk als ik dit zou gaan doen.
Ik was eerst aan denken een andere controller te pakken en op 48V te rijden maar helaas is het een dubbele motor met dubbele controller en de prijzen van de controllers zijn niet leuk meer. €327 voor een simpele kls-7212s waar ik vorig jaar iets meer als de helft voor betaald had
:strip_exif()/f/image/YUihrN9ylO6FB2dvMeTdi2DK.jpg?f=fotoalbum_large)
De scooter heeft een defecte lader en stond al een paar maanden te koop.
Ik had gisteren een bericht gestuurd dat ik het betwijfel of de accu nog werkt en dit waarschijnlijk ook de oorzaak is dat er nauwelijks interesse is maar ik alsnog geïnteresseerd was.
Ik had een bod van €250 gedaan als de accu inderdaad kapot zou zijn maar dat ik bereid was de vraagprijs van €400 te betalen als ik de accu kon controleren en deze niet te diep ontladen was.
Helaas is de accu dus zo dood als maar kan. 0,00mV per cel en de cellen meten zelfs 0,00 Ohm.
Het is een afgevoerde motorscooter met 5500W motor en 60V accu dus ik ben benieuwd hoe deze gaat rijden.
Nu ben ik heel erg aan twijfelen of ik het 6kWh pack van mijn quad uit elkaar haal en opnieuw opbouw. Het drukt de investering behoorlijk als ik dit zou gaan doen.
Ik was eerst aan denken een andere controller te pakken en op 48V te rijden maar helaas is het een dubbele motor met dubbele controller en de prijzen van de controllers zijn niet leuk meer. €327 voor een simpele kls-7212s waar ik vorig jaar iets meer als de helft voor betaald had

Morgen even kijken of zo iets dergelijks ook op mijn S5 te vinden is.Denilles schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:43:
[Afbeelding]
Terugkomend op de dagteller reset van de iva e go s8.
Vandaag even naar de dealer gebeld
Het knopje zit achter/onder het display.
😅die had ik nooit gevonden zonder hulp
De S5 reset iedere keer als ik een nieuwe rit ga maken.
Vorige week de IVA S5 matzwart aangeschaft!
zal hem ergens deze week ontvangen. Helaas zit het weer niet echt mee maar goed.. even wachten maar tot de sneeuw verdwijnt.
Momenteel aan het kijken voor een all risk verzekering maar dat valt toch vies tegen, zit overal tussen de 40-60 euro. Misschien toch maar voor WA+ gaan.
Daarnaast twijfel ik enorm om valbeugels aan te schaffen. De sets bestaan uit valbeugels voren en volgens mij een achterdrager zitje.
Iemand hier ervaring ermee?
Momenteel aan het kijken voor een all risk verzekering maar dat valt toch vies tegen, zit overal tussen de 40-60 euro. Misschien toch maar voor WA+ gaan.
Daarnaast twijfel ik enorm om valbeugels aan te schaffen. De sets bestaan uit valbeugels voren en volgens mij een achterdrager zitje.
Iemand hier ervaring ermee?
Probeer eens op 'geencentteveel' via die site heb ik een goede deal.
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.