Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:15
OlafBso schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Terug naar waar je hem gekocht hebt?
Hij is particulier tweedehands gekocht een half jaar geleden. Dus dat is wat lastig ;).

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:53
Ik heb de hierboven gequote post uitgebreid met de onlangs in de laatste pagina's genoemde L3e (> 45km/u) scooters. Als ik het goed heb, Ecooter E5 en Horwin SK3. Voor wie het interessant kan vinden. Ik houd de post eerder voor mezelf bij als lijstje in m'n bookmarks. Als iemand er andere kent die ik ben vergeten, laat maar weten.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 09:27
Niu heeft mijn Evo verprutst met de grote anti stall update, praktische bereik is met 24% afgenomen. Ik kan hem inleveren en krijg mijn € 5500 euro terug. Probeer nu een Ray7.7 te importeren

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb de hierboven gequote post uitgebreid met de onlangs in de laatste pagina's genoemde L3e (> 45km/u) scooters. Als ik het goed heb, Ecooter E5 en Horwin SK3. Voor wie het interessant kan vinden. Ik houd de post eerder voor mezelf bij als lijstje in m'n bookmarks. Als iemand er andere kent die ik ben vergeten, laat maar weten.
Misschien nog die Dofern/Rider driewieler toevoegen?

Red Electric E125: https://www.redelectric.fr/en_GB/model-e125
Ray 7.7: https://www.ray.eco/fr-fr/ray
Pink Mobility Style Plus 125: https://www.pinkmobility....es/pink-style-plus-125cc/
Yadea C1S Pro: https://fr.yadea.com/scoo...ooter-electrique-c1s.html
Kumpan 54 Impulse: https://www.kumpan-electr...roroller/model-54impulse/
Askoll NGS3: https://www.askollelectri...n/consumer-escooter-ngs3/
Eccity 125+: https://www.eccity-motocy...c-scooter-eccity-125-plus
Eccity model 3 (driewieler met dubbel achterwiel): https://www.eccity-motocy...ic-scooter-eccity-model-3

Frankrijk is een goudmijn voor L3e aka "125cc" scooters.

[Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 24-10-2022 11:43]

specs

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:40
Amos_x schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Doe wel even een proefritje op die Horwin voor je hem koopt als je dat overweegt. Ik vond hem k*t rijden. los van dat ie op een lichte helling de snelheid al niet vasthield voelt het alsof de voorvork te ver onderuit staat, het sturen was (vond ik) heel erg onprettig.Om het af te maken vond ik hem irl een stuk lelijker dan op de foto's.

• supersoco80
Daar zitten wat opvallende ontwerpkeuzes bij. o.a. die minimalistische kuipruitjes, ik koop een scooter om een beetje beschermd tegen de elementen te zitten, anders had ik wel een motor gekocht, dan heb je helemaal niets aan zo'n mini ruitje.

• Dreamvoid
  • Niet online
supersoco80 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:18:
Daar zitten wat opvallende ontwerpkeuzes bij. o.a. die minimalistische kuipruitjes, ik koop een scooter om een beetje beschermd tegen de elementen te zitten, anders had ik wel een motor gekocht, dan heb je helemaal niets aan zo'n mini ruitje.
Sommigen van die dingen gaan 120 km/u, een grote ruit maakt dan wel erg veel lawaai (plus enorme luchtweerstand).

specs

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Heeft iemand in dit topic nog tips over wat goede merken zijn? Ik heb een tijdje geleden eens rondgekeken voor een elektrische scooter en toen kreeg ik hier in dit topic het advies dat Govecs goed is en dat veel andere merken van slechte kwaliteit zijn.

Dat is inmiddels alweer een tijdje geleden en wellicht is de kwaliteit van andere merken wat verbeterd. Daarnaast was ik niet echt onder de indruk van de informatievoorziening en communicatie bij Govecs. Over bijvoorbeeld hun Elmoto Loop model is erg weinig te vinden en de Nederlandse importeur heeft ook helemaal geen website met informatie. Ook is de prijs wel erg fors.

Het probleem is dat ik ook van andere merken weinig informatie kan vinden. Je kunt wel wat promo filmpjes vinden van retailers en wat reviews van gloednieuwe scooters op een kanaal als bright maar ik wil juist weten hoe zo'n scooter presteert op de langere termijn of na een flink aantal kilometers.

Daarbij zag ik wel 2 modellen die me leuk leken;
De Doohan iTango of iTank, beide modellen met 3 wielen. Deze modellen vond ik er leuk uitzien en ik wil ook graag in de winter met de scooter op pad en 3 wielen leek me wat extra veiligheid bieden bij nat of glad weer. Echter ik kan behalve een paar korte Youtube Filmpjes geen reviews of gebruikerservaringen vinden. Ze hebben een Bosch motor en een Panasonic of LG accu en het zijn niet de goedkoopste modellen dus dat klinkt op papier wel goed maar ik zou toch graag wat meer gebruikerservaringen willen voordat ik zo'n scooter aanschaf.

Daarnaast de Segway B110S, wederom omdat het model er leuk uitziet, lekker simpel en ook betaalbaar is. Je krijgt nu cashback op dit model via Segway zelf waardoor het een erg goedkope scooter is. Daarbij is hij ook goed getest door de ANWB. Echter goedkoop betekend doorgaans niet de beste kwaliteit en betrouwbaarheid en een organisatie als de ANWB staat er nu ook niet om bekend dat ze hun producten erg grondig testen.

Heeft iemand ervaring met deze modellen of misschien tips in welke richting in kan kijken voor een betrouwbare elektrische scooter met een maximum prijs van circa 3000 euro?

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 07:50
Silvos schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:39:

De Doohan iTango of iTank, beide modellen met 3 wielen. Deze modellen vond ik er leuk uitzien en ik wil ook graag in de winter met de scooter op pad en 3 wielen leek me wat extra veiligheid bieden bij nat of glad weer.
Heb je moeite met evenwicht bewaren? Een oprechte vraag. Ik heb die hier weleens zien rijden en dacht dat het voertuigen zijn voor mindervaliden. Van driewielige motoren zoals de Piaggio MP3 kan ik het bestaansrecht begrijpen, in druk verkeer binnen metropolen zoals Parijs, omdat je er met een autorijbewijs op mag en motorrijders niet naar je zwaaien - ik overweeg er zelf een. Maar wat is het nut van drie wielen op een bromscooter voor iemand die geen evenwichtsstoornis of iets dergelijks heeft? Zelf heb ik nooit last met nat weer, een kwestie van goede banden en regelmatig en goed onderhoud op je scooter laten doen.

[Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 29-10-2022 10:12]

• Trigger84
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-03 02:18
@Silvos Gewoon een scooter met 2 wielen kiezen. Rijdt mooier en je wordt uiteindelijk een steeds betere rijder dus zit maar niet zo in over uitglijden (zorg wel even voor goede banden, die zitten standaard niet altijd onder de meeste scooters) Kijk kwa scootermerken ook even naar IVA. Prima prijs kwaliteitverhouding.

@Amos_x Horwin is niet leverbaar in Nederland kreeg ik te horen van ze. Scootercentrum zegt dat ze druk bezig zijn met Silence maar kunnen er verder nog niks over zeggen. Dat zou wel heel nice zijn!

• Silvos
Gethijsem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Heb je moeite met evenwicht bewaren? Een oprechte vraag. Ik heb die hier weleens zien rijden en dacht dat het voertuigen zijn voor mindervaliden. Van driewielige motoren zoals de Piaggio MP3 kan ik het bestaansrecht begrijpen, in druk verkeer binnen metropolen zoals Parijs, omdat je er met een autorijbewijs op mag en motorrijders niet naar je zwaaien - ik overweeg er zelf een. Maar wat is het nut van drie wielen op een bromscooter voor iemand die geen evenwichtsstoornis of iets dergelijks heeft? Zelf heb ik nooit last met nat weer, een kwestie van goede banden en regelmatig en goed onderhoud op je scooter laten doen.
Jammer dat je deze voertuigen gelijk associeert met mindervaliden. Deze voertuigen zijn niet gestabiliseerd en dus niet bedoeld voor mindervaliden. Daarnaast is het voordeel van een derde wiel duidelijk, je hebt een stuk betere wegligging en een stuk betere remkracht waarbij de banden ook wat smaller zijn dus er is nauwelijks extra rolweerstand. Wellicht is het daarbij zo dat de gemiddelde scooterrijder niet vaak valt of een aanrijding heeft maar als dat gebeurd heb je met een derde wiel toch net wat meer kans om er zonder kleerscheuren vanaf te komen, dat is toch best nuttig?
Trigger84 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:32:
@Silvos Gewoon een scooter met 2 wielen kiezen. Rijdt mooier en je wordt uiteindelijk een steeds betere rijder dus zit maar niet zo in over uitglijden (zorg wel even voor goede banden, die zitten standaard niet altijd onder de meeste scooters) Kijk kwa scootermerken ook even naar IVA. Prima prijs kwaliteitverhouding.
Wat bedoel je precies met rijdt mooier? Wat betreft scootermerken, ik las juist niet zo positieve dingen over IVA, bijvoorbeeld in deze tweakblog en de bijbehorende reacties https://braveorjuststupid...-s4-e-scooter-na-1700+-km. Ook onder een Youtube review van een IVA scooter stonden toch wel wat reacties van mensen die er problemen mee hadden.

Ik vind het een beetje lastig om te beoordelen welk merk goed is. Ik zag ook een leuke scooter van AGM maar volgens het scooter forum is dit geen goede kwaliteit. Govecs schijnt goed te zijn maar is erg duur en er is weinig informatie over te vinden, althans over de Elmoto Loop. Piaggio is een bekend merk maar hun elektrische scooter vind ik niet erg mooi. De Vespa Electtrica is belachelijk duur. Dan hou je voornamelijk Chinese merken over waarbij IVA en Segway wel redelijk lijken te zijn maar niet zonder problemen en Niu niet zo goed lijkt te zijn en over andere merken kan ik niet veel informatie vinden.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 20:15

Daarnaast de Segway B110S, wederom omdat het model er leuk uitziet, lekker simpel en ook betaalbaar is. Je krijgt nu cashback op dit model via Segway zelf waardoor het een erg goedkope scooter is. Daarbij is hij ook goed getest door de ANWB. Echter goedkoop betekend doorgaans niet de beste kwaliteit en betrouwbaarheid en een organisatie als de ANWB staat er nu ook niet om bekend dat ze hun producten erg grondig testen.

Heeft iemand ervaring met deze modellen of misschien tips in welke richting in kan kijken voor een betrouwbare elektrische scooter met een maximum prijs van circa 3000 euro?
Ik heb de B110S als brommer, en om eerlijk te zijn is hij beter als snorfiets.
De maximum snelheid van 45 haalt hij meestal niet en de vering en verlichting is ook niet geschikt voor 45.
Je kan dan beter naar de E110S kijken.

Dat gezegd hebbende, Ik ben nog steeds blij met mijn B110S.. Zie dit als verwachting management ;)

[Voor 5% gewijzigd door justinb81 op 31-10-2022 16:48]

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:33

OlafBso

Eindelijk klaar

Silvos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
Wat bedoel je precies met rijdt mooier? Wat betreft scootermerken, ik las juist niet zo positieve dingen over IVA, bijvoorbeeld in deze tweakblog en de bijbehorende reacties https://braveorjuststupid...-s4-e-scooter-na-1700+-km. Ook onder een Youtube review van een IVA scooter stonden toch wel wat reacties van mensen die er problemen mee hadden.
Als je even geduld hebt...de IVA E-GO S5 is een prima scooter hoor.
12 inch wielen, dat rijdt net wat fijner, een 3000 watt motor, 60V accu...
Hij is redelijk groot.
En als je de special koopt ben je ongeveer 3000 euro koopt.

Je kan ook wachten dus..op de IVA NCE, dat wordt een premium type elekrtische scooter.

De Doohan I tank is een hele kleine scooter.
De drie wielen vind ik ook heus wel fijn en leuk en zo, ik ben op 2 wielen keihard onderuit gegaan in een bocht waar ijzel lag, maar zo'n kleine scooter past echt niet bij mij.
Had de hoop dat iemand een tweedehands Piaggio MP3 had gekocht en er 3 motorwielen en 3 Kelly controllers op had gezet met een dikke accu pakket, maar dat project is denk ik afgeblazen.

Zelf zou ik kiezen, als je dan toch kwaliteit wil, voor de FD F3 (liefst het oude type, maar ik zie dat ze daar ook al de prijzen van hebben verhoogd, ondanks dat ze daar al een tijdje in voorraad zijn) of als je goed geld hebt de Super Soco CPX.

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Heeft iemand in dit topic nog tips over wat goede merken zijn? Ik heb een tijdje geleden eens rondgekeken voor een elektrische scooter en toen kreeg ik hier in dit topic het advies dat Govecs goed is en dat veel andere merken van slechte kwaliteit zijn.

Dat is inmiddels alweer een tijdje geleden en wellicht is de kwaliteit van andere merken wat verbeterd. Daarnaast was ik niet echt onder de indruk van de informatievoorziening en communicatie bij Govecs. Over bijvoorbeeld hun Elmoto Loop model is erg weinig te vinden en de Nederlandse importeur heeft ook helemaal geen website met informatie. Ook is de prijs wel erg fors.

Het probleem is dat ik ook van andere merken weinig informatie kan vinden. Je kunt wel wat promo filmpjes vinden van retailers en wat reviews van gloednieuwe scooters op een kanaal als bright maar ik wil juist weten hoe zo'n scooter presteert op de langere termijn of na een flink aantal kilometers.

De Doohan iTango of iTank, beide modellen met 3 wielen. Deze modellen vond ik er leuk uitzien en ik wil ook graag in de winter met de scooter op pad en 3 wielen leek me wat extra veiligheid bieden bij nat of glad weer. Echter ik kan behalve een paar korte Youtube Filmpjes geen reviews of gebruikerservaringen vinden. Ze hebben een Bosch motor en een Panasonic of LG accu en het zijn niet de goedkoopste modellen dus dat klinkt op papier wel goed maar ik zou toch graag wat meer gebruikerservaringen willen voordat ik zo'n scooter aanschaf.

Lees hier maar: https://scooterxpress.nl/testen/iva-e-go-s5/

Olaf

• Trigger84
Ik krijg ook net bericht van mn IVA dealer dat eind dit jaar de IVA NCE komt. Ook een motorscooter model.

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 11:49
Info over IVA E-scooters wel in het Duits maar goed te volgen !
Nova Motors S5 = IVA E-GO S5
Nova Motors S4 = IVA E-GO S4
Nova Motors S3 = IVA E-GO S3

S5 YouTube: NOVA MOTORS Inoa Sli5 / S5 li - Günstiger Premium-Elektroroller im Test
S4 YouTube: NOVA MOTORS Inoa Sli4 / S4 li - Elektroroller im Review
S3 YouTube: NOVA MOTORS Inoa Sli3 / S3 li - Elektroroller im Review

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:14
Trigger84 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:23:
Ik krijg ook net bericht van mn IVA dealer dat eind dit jaar de IVA NCE komt. Ook een motorscooter model.

[Afbeelding]
Ik neem aan dat die actieradius (max 80km) o.b.v van twee batterijen is, wat prima is voor een brommer, maar als je motor versie hebt zal dat flink naar beneden gaan gok ik. Puur obv prijs lijkt een Segway E125s een betere koop (als je geinteresseerd bent in een brommer). Zelfde range (in de praktijk is met 45kph onder nomale omstandigheden 70-75km range prima haalbaar) en een stuk goedkoper.

Maar leuk te zien dat ook de motorscooters (langzaam) aan terrein winnen - alleen jammer dat ze daar dan geen grotere accu in doen.

• Trigger84
Die specs zijn van de bromversie. Motorversie heeft een 6.5kw motor en ook grotere batterijen (neem ik aan). Ik ga deze waarschijnlijk bestellen dus hou jullie op de hoogte!

• TimEgo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-01 12:00
greg-a schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:05:
[...]

Ik neem aan dat die actieradius (max 80km) o.b.v van twee batterijen is, wat prima is voor een brommer, maar als je motor versie hebt zal dat flink naar beneden gaan gok ik. Puur obv prijs lijkt een Segway E125s een betere koop (als je geinteresseerd bent in een brommer). Zelfde range (in de praktijk is met 45kph onder nomale omstandigheden 70-75km range prima haalbaar) en een stuk goedkoper.

Maar leuk te zien dat ook de motorscooters (langzaam) aan terrein winnen - alleen jammer dat ze daar dan geen grotere accu in doen.
Ik heb de Iva S5.
Die opgegeven actieradius red je niet. 80 km geven ze aan en dat is op 1 accu. 160 km voor 2.
Werkelijkheid:
(Orgineel)Altijd rijdend op stand 3 = 50 a 55 km op 1 accu
(Aangepast) altijd rijden op stand 3 = 40 a 45 km op 1 accu.

Die 80 km red je alleen als je op stand 1 rijd.

• Wesley87
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03 20:03
Hallo allen,

Ik heb nu 2 jaar een Qwic EV100 Evader uit 2012. De scooter heeft altijd probleemloos gereden tot op de dag dat de scooter niks meer deed wanneer 'gas' gegeven werd. Van de 2 jaar staat de scooter inmiddels al 11 maanden bij een scooterzaak in Purmerend. Ik kan daarom dus wel stellen dat ik erg coulant en geduldig ben geweest tot nu, maar deze is mede door de frustratie dat na zolang wachten nog geen oplossing is gevonden zo goed als op ;).

Probleem: De scooter reed tot het defect goed van A naar B en kon er ook langere afstanden mee rijden. Toen ik vanaf punt B weer na A wilde vertrekken, gaf de scooter helaas geen kik meer. Alle lampen en de claxon deden het nog, alleen bij gas geven gebeurde er niks meer.

Verrichte acties deel 1:

De 4 accu's doorgemeten (3 okay 1 is een halve volt minder)
Alle kabels doorgemeten (geen bijzonderheden gevonden).
Nieuwe potmeter geïnstalleerd (op de oude stond 102, er is een nieuwe 102 teruggezet).
Nieuw contactslot toegevoegd (de oude gaf bij aanzetten soms vonken).

Resultaat deel 1:

De scooter is weer aan de praat gekregen, maar er resteert een probleem. Als de scooter op de standaard staat, dan gaat het wiel draaien bij gassen. Echter, zodra er iemand op de scooter zit, moet er eerst afgezet worden om de motor te laten accelereren (oorzaak onbekend).

Omdat voorheen de scooter gewoon vanuit stilstaande positie kon rijden zonder eerst af te hoeven zetten verder gaan bedenken/kijken wat het zou kunnen zijn.

Verrichte acties deel 2:

Omdat niet gevonden kon worden wat het zou kunnen veroorzaken is op advies van de monteur een nieuwe controller geïnstalleerd. Na installatie zou een andere motor worden geïnstalleerd, om uit te sluiten dat het niet de motor is.

Resultaat deel 2:

Bij het aanzetten middels het contactslot begon de motor direct te lopen zonder gassen (bijzonder was dat deze achteruit begint te draaien). Door middel van de synchronisatie kabeltjes lukt het om het wiel voorwaarts te laten draaien. Maar helaas... probleem blijft, er moet eerst afgezet worden om te kunnen rijden met de scooter (daarna rijdt hij overigens gewoon zoals normaal). De andere motor vertoonde ook hetzelfde probleem, dat er eerst een zet nodig is.

Verrichte acties deel 3:

Op advies van de monteur heb ik vervolgens nieuwe accu's aangeschaft, omdat hij vermoed dat er te weinig power naar de motor wanneer er vanuit stilstaande positie gas gegeven wordt.

Resultaat deel 2:
Jullie raden het al waarschijnlijk. Maar ook nieuwe accu's hebben het probleem helaas niet verholpen.

Ik heb slechts erg beperkte technische kennis en de monteur geeft aan verder niet te weten waar het aan zou kunnen liggen. Ook de fabrikant van de controller geeft aan niet bekend te zijn met een dergelijk probleem.

Ik hoop daarom van harte dat iemand die dit leest de gouden tip voor ons heeft. Na 11 maanden wachten kan ik wel een positievere wending gebruiken! Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of heeft iemand nog een tip of advies waar het aan zou kunnen liggen en hoe dat op te lossen is?

Mijn dank zal in ieder geval groot zijn!

Met vriendelijke groeten,

Wesley

• Dreamvoid
  • Niet online
Silvos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:05:
Govecs schijnt goed te zijn maar is erg duur en er is weinig informatie over te vinden, althans over de Elmoto Loop.
De Elmoto Loop is een leuk ding, kwalitatief goed en op de Duitse forums vind je wel meer ervaringen, maar bedenk wel dat hij een kleine accu heeft dus weinig bereik, en het is een motorfiets, dus je mist wel het comfort en opberg mogelijkheden van een scooter.

specs

• swiper
Wesley87 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:38:
Hallo allen,

Ik heb nu 2 jaar een Qwic EV100 Evader uit 2012. De scooter heeft altijd probleemloos gereden tot op de dag dat de scooter niks meer deed wanneer 'gas' gegeven werd. Van de 2 jaar staat de scooter inmiddels al 11 maanden bij een scooterzaak in Purmerend. Ik kan daarom dus wel stellen dat ik erg coulant en geduldig ben geweest tot nu, maar deze is mede door de frustratie dat na zolang wachten nog geen oplossing is gevonden zo goed als op ;).

Probleem: De scooter reed tot het defect goed van A naar B en kon er ook langere afstanden mee rijden. Toen ik vanaf punt B weer na A wilde vertrekken, gaf de scooter helaas geen kik meer. Alle lampen en de claxon deden het nog, alleen bij gas geven gebeurde er niks meer.

Verrichte acties deel 1:

Nieuwe potmeter geïnstalleerd (op de oude stond 102, er is een nieuwe 102 teruggezet).

Resultaat deel 1:

De scooter is weer aan de praat gekregen, maar er resteert een probleem. Als de scooter op de standaard staat, dan gaat het wiel draaien bij gassen. Echter, zodra er iemand op de scooter zit, moet er eerst afgezet worden om de motor te laten accelereren (oorzaak onbekend).

Omdat voorheen de scooter gewoon vanuit stilstaande positie kon rijden zonder eerst af te hoeven zetten verder gaan bedenken/kijken wat het zou kunnen zijn.

Verrichte acties deel 2:

Omdat niet gevonden kon worden wat het zou kunnen veroorzaken is op advies van de monteur een nieuwe controller geïnstalleerd. Na installatie zou een andere motor worden geïnstalleerd, om uit te sluiten dat het niet de motor is.

Resultaat deel 2:

Bij het aanzetten middels het contactslot begon de motor direct te lopen zonder gassen (bijzonder was dat deze achteruit begint te draaien). Door middel van de synchronisatie kabeltjes lukt het om het wiel voorwaarts te laten draaien. Maar helaas... probleem blijft, er moet eerst afgezet worden om te kunnen rijden met de scooter (daarna rijdt hij overigens gewoon zoals normaal). De andere motor vertoonde ook hetzelfde probleem, dat er eerst een zet nodig is.

Verrichte acties deel 3:

Op advies van de monteur heb ik vervolgens nieuwe accu's aangeschaft, omdat hij vermoed dat er te weinig power naar de motor wanneer er vanuit stilstaande positie gas gegeven wordt.

Resultaat deel 2:
Jullie raden het al waarschijnlijk. Maar ook nieuwe accu's hebben het probleem helaas niet verholpen.

Ik heb slechts erg beperkte technische kennis en de monteur geeft aan verder niet te weten waar het aan zou kunnen liggen. Ook de fabrikant van de controller geeft aan niet bekend te zijn met een dergelijk probleem.

Ik hoop daarom van harte dat iemand die dit leest de gouden tip voor ons heeft. Na 11 maanden wachten kan ik wel een positievere wending gebruiken! Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of heeft iemand nog een tip of advies waar het aan zou kunnen liggen en hoe dat op te lossen is?

Wesley
Vaak zijn de sensoren in de gashendel defect of verschoven, remedie is dan gashandel vervangen.

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03 10:38
Hallo allen,

Verrichte acties deel 1:

Resultaat deel 1:

Verrichte acties deel 2:

Resultaat deel 2:

Verrichte acties deel 3:

Resultaat deel 2:

Wesley
Vaak is het inderdaad de Hall sensor in de gashendel. Deze kan je los vervangen of gewoon voor 10€ een hele nieuwe gashendel kopen op alie express.

Verder is dat achteruit draaien wel raar. Soms hebben controllers 2 lossen draden waarmee de draairichting omgedraaid kan worden.

• Silvos
justinb81 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Ik heb de B110S als brommer, en om eerlijk te zijn is hij beter als snorfiets.
De maximum snelheid van 45 haalt hij meestal niet en de vering en verlichting is ook niet geschikt voor 45.
Bedankt voor je reactie. Het is jammer dat Segway deze brommer net een te kleine motor en accu heeft gegeven want ik vind het design erg mooi maar dan kijk ik toch verder naar een ander model.
OlafBso schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:22:
[...]

Dat wil ik best aannemen maar de negatieve ervaringen over het vorige model gaven mij niet veel vertrouwen. Daarnaast vind ik dit wel een erg saaie scooter om te zien.
De Doohan I tank is een hele kleine scooter.
De drie wielen vind ik ook heus wel fijn en leuk en zo, ik ben op 2 wielen keihard onderuit gegaan in een bocht waar ijzel lag, maar zo'n kleine scooter past echt niet bij mij.
Ik heb deze scooters inmiddels in het echt gezien en zeker de iTank vond ik niet bepaald klein. Het viel wel op dat het stuur relatief laag is maar ik ben 1.80 lang en ik had veel ruimte op zowel de iTank als de iTango.
Zelf zou ik kiezen, als je dan toch kwaliteit wil, voor de FD F3 (liefst het oude type, maar ik zie dat ze daar ook al de prijzen van hebben verhoogd, ondanks dat ze daar al een tijdje in voorraad zijn) of als je goed geld hebt de Super Soco CPX.
Ik vond de Super Soco TC een erg mooi ding maar hij is net als de Elmoto Loop vrij duur en niet erg praktisch. De Super Soco CPX en FD F3 spreken me niet aan qua design.

Ik vroeg me daarbij nog af of iemand ervaring heeft met het gebruiken van een power station als range extender voor je elektrische scooter. Je kunt een power station natuurlijk gebruiken om je scooter op te laden als de batterij leeg is maar ik vroeg me af of het ook mogelijk zou zijn om een power station te gebruiken als accu voor je scooter door een omvormer te gebruiken.

Er zijn inmiddels diverse power stations die 2000 watt ac kunnen leveren, als je dit met een DC omvormer omzet naar 48 of 60 volt zou het dan mogelijk zijn om met de scooter te rijden met het power station als stroombron? Ik besef me daarbij dat dit niet de meest praktische oplossing is omdat je het power station ook ergens kwijt moet en er best wat verliezen zijn als je stroom omzet van DC naar AC terug naar DC. Maar het zou toch handig kunnen zijn omdat ik dan voor een incidenteel langere rit geen dure tweede accu hoef te kopen.

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-03 15:52
OlafBso schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:22:
[...]

12 inch wielen, dat rijdt net wat fijner, een 3000 watt motor, 60V accu...
Hij is redelijk groot.
En als je de special koopt ben je ongeveer 3000 euro koopt.

Je kan ook wachten dus..op de IVA NCE, dat wordt een premium type elekrtische scooter.
Dat eerste kan ik zeer zeker beaamen, ik keek vanochtend op mijn km teller, en in 2 jaar heb ik ruim 13.000 km gereden op mijn S5. Enige probleem wat ik in die tijd heb gehad was een piepende rem en een lekke band.

Mijn accu zit ook nog steeds op prima 50km range (rijdende met 45km per uur).

Het enige jammer vind ik de eco modus die is ingebouwd in de controller. Bij optrekken van 0 ga je door naar 54 (op de teller) en zak je langzaam terug naar 47 (ook op teller).

Is er al meer info bekend over de NCE? Ik kan online weinig vinden (IVA heeft wel een filter voor de NCE bij modellen, maar nog geen modellen).

• Trigger84
Paar posts hierboven heb ik een foto geplaatst met info over de NCE. Daarnaast kan ik melden dat ik de NCE S (motor) besteld heb. Ik ben de eerste in Nederland die m gaat krijgen volgens mij.
Er is nog wel onduidelijkheid over welke accu's er daadwerkelijk in komen te zitten. Hierover krijg ik nog bericht van IVA.

• Engie
Dat ziet er best leuk uit qua specs. Zijn er al prijs indiciaties?

• Trigger84
nce 1 accu 3500
nce 2 accu's 4500
nce s 2 accu's 5000

Vooral mooi ook die ruimte voor een helm onder t zadel

[Voor 29% gewijzigd door Trigger84 op 04-11-2022 12:43]

• greg-a
Trigger84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:41:
nce 1 accu 3500
nce 2 accu's 4500
nce s 2 accu's 5000

Vooral mooi ook die ruimte voor een helm onder t zadel
Dat zijn best nette prijzen als je eht vergelijkt met de concurrentie. Als je een brommer zoekt heb je flink wat range met 2 accu's!

Wel jammer dat ze de motor versie net met een snellere oplader leveren. Even snel opladen zit er dus niet echt in.

• Trigger84
Reactie van IVA ontvangen:

"De motor van 3900 w is voor de 45 km/h versie, voor de 90 km/h versie is wel een motor van 6.6 kw van toepassing.
De actieradius van 80 km is voor de NCE met 45 km/h met 1 accu.
Ik heb nu ook de NCE bij ons gecheckt, de batterij die in deze scooter zit is idd 72 V / 35 Ah.
Het kan dat er nog veranderingen uit de fabriek komen"

[Voor 76% gewijzigd door Trigger84 op 04-11-2022 14:31]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-03 19:32
Hallo allen,

Verrichte acties deel 1:

Resultaat deel 1:

Verrichte acties deel 2:

Resultaat deel 2:

Verrichte acties deel 3:

Resultaat deel 2:

Wesley
Ik heb ook een Evader 100 gehad en die kapte er op een dag mee (vlakbij Amsterdam Centraal), reed nog ongeveer 3kmph volgas.
Bij mij was de controller defect, nieuw ali controllertje erin gezet en toen heb ik nog een paar jaar gereden totdat ik 'm weggegooid heb (plaatsgebrek).

Bij Welke zaak in Purmerend had je 'm staan (ik kom zelf uit ilpendam) ?

Edit: Even Resume met de dingen die ik toen had met het vervangen van de controller. Als het wiel de verkeerde kant op draait dan zit 1 van de 3 fasen verkeerd, ruil een willekeurige om en de motor draait weer de juiste richting op.
Wat verder nog van belang was is dat je de aansluitingen van de HALL sensoren goed moet hebben als dit niet klopt doet ie ook 'vreemd'.

[Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-11-2022 22:24]

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier wat nieuws van Honda.
"10 new electric models between now and 2025 [...] most of the 10 new electric Hondas will be scooters, mopeds, or electrically assisted bicycles [...] The designs filed in Europe show an electric bike that falls into the moped class [...] Honda is expected to reveal the first of its 10 new electric bikes later this year".

Voip tarieven vergelijkings tool

• Dreamvoid
  • Niet online
Handig wel, die backup pedalen zodat je thuis kan komen als je accu leeg is. Maar eigenlijk zou je die willen inklappen voor een cleanere look.

specs

• dinka
  • Laatst online: 10-11-2022
Hallo allemaal,

Ik ben aan het orienteren voor een electrische scooter (45 km). Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een electrische scooter met een actieradius van min 50 km en mijn man van 193 cm lang moet er ook comfortabel op kunnen zitten.

Heeft er iemand tips?

• swiper
dinka schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:53:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het orienteren voor een electrische scooter (45 km). Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een electrische scooter met een actieradius van min 50 km en mijn man van 193 cm lang moet er ook comfortabel op kunnen zitten.

Heeft er iemand tips?
Hallo,
ik ben zelf 192 en 105 kg, rijd al een jaartje op een IVA E-GO S5 was voor mij de beste optie, komt ook als
een van de beste uit de testen.
Eigen indruk is altijd het beste, wij langere mensen lopen vaak tegen het "euvel'' lange benen aan.
Altijd proefrit maken en flink sturen, divm knieën tegen het stuur! Succes,,,,,,,,,,,,,,,,,

https://scooterxpress.nl/...%20het%20nodige%20comfort.

• supersoco80
dinka schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:53:
Hallo allemaal,

Heeft er iemand tips?
Super soco CPX. De versie met 1 accu heeft al 70km bereik (en dat zijn 70 echte kilometers). Met 2 accus haal je 140 km bij 50 km/u. Met mijn 2 meter pas ik er erg comfortabel op.

• dinka
Bedankt voor de reacties!

Mijn kon tot nu toe het beste zitten op de segway e125, de super soco Cpx en de horwin ek1. Vanmiddag gaan we nog even kijken bij een iva 5.

Ik kon online alleen niet veel vinden over d'r horwin ek1.... heeft hier iemand ervaring met deze scooter?

• supersoco80
dinka schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:04:
Bedankt voor de reacties!

Mijn kon tot nu toe het beste zitten op de segway e125, de super soco Cpx en de horwin ek1. Vanmiddag gaan we nog even kijken bij een iva 5.

Ik kon online alleen niet veel vinden over d'r horwin ek1.... heeft hier iemand ervaring met deze scooter?
Ja. Ik heb 1 testrit gedaan op een (nieuwe) Horwin EK1. Ik vond hem in het echt veel lelijker op de foto's, met een half volle accu had hij moeite om me met een beetje snelheid een helling op te rijden, maar de echte afknapper: De voorvork lijkt te ver onderuit te staan waardoor ik hem echt slecht vond sturen. Tot slot voelde het in vergelijking met de CPX als speelgoed.

• Bonecrush3r
Hi all,

Mijn naam is Daims. Ik heb een govecs 3.4 en ik vroeg mij af of een voorvork 2.4 op een model 3,4 past. Het verschil is sowieso het bouwjaar maar ik kan nergens vinden of onderdelen een beetje passen.

Hoor graag!!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

supersoco80 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:03:
[...]

Ja. Ik heb 1 testrit gedaan op een (nieuwe) Horwin EK1. Ik vond hem in het echt veel lelijker op de foto's, met een half volle accu had hij moeite om me met een beetje snelheid een helling op te rijden, maar de echte afknapper: De voorvork lijkt te ver onderuit te staan waardoor ik hem echt slecht vond sturen. Tot slot voelde het in vergelijking met de CPX als speelgoed.
Ik deed een proefrit met een volle batterij op de EK1, ook toen vond ik hem zeer langzaam optrekken. Leuk kleurig dashboard display, maar verder vond ik er niet veel aan.

• Silvos
Trigger84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:28:
Paar posts hierboven heb ik een foto geplaatst met info over de NCE. Daarnaast kan ik melden dat ik de NCE S (motor) besteld heb. Ik ben de eerste in Nederland die m gaat krijgen volgens mij.
Er is nog wel onduidelijkheid over welke accu's er daadwerkelijk in komen te zitten. Hierover krijg ik nog bericht van IVA.
Ik zou het interessant vinden als ze zoiets nu zouden uitbrengen als een MP3 versie, dus een versie waar je met je autorijbewijs ook op mag rijden. Het enige wat ik kon vinden in die richting is de microletta maar dat is nog een concept en het is nog niet bekend wanneer die in productie gaat. https://microlino-car.com/nl/microletta

Ik heb zelf voorlopig gekozen voor een Segway B110, heeft eigenlijk net niet genoeg vermogen voor een scooter maar het design is leuk en de prijs is met de huidige cashback actie zeer netjes. Als het rijden op een scooter bevalt ga ik over een paar jaar eens kijken naar zo'n versie met 80 of 90 km topsnelheid, het liefst met 3 wielen en anders moet ik tegen die tijd misschien mijn motorrijbewijs halen :P.

• Noud027
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 11:52
Hoi!
Ik heb nu iets meer dan 2 jaar een AGM Ecooter E2 brommer 42mah, maar heb hier enorm veel problemen mee gehad. Fantastisch ding wanneer hij het doet, maar de accu is 3 of 4 keer terug naar de fabriek gestuurd (wat betekent dat ik hem steeds 2 weken kwijt was), en de v-snaar is al 3x gebroken (deze zijn er door een officiële Ecooter dealer erop gezet). Sowieso is een v-snaar helemaal niet nodig in een elektrische brommer, maar goed.
Ik zie dat ik zo'n 800 euro heb uitgegeven aan reparaties in 2 jaar (~6000km), en ik kan er gewoon niet op rekenen dat hij niet weer iets mankeert volgende week, waardoor ik hem weer een tijd niet kan gebruiken.

Dus: ik zoek een betrouwbare e-brommer, liefst met ruimte onder het zadel voor een helm en 40km+ bereik. Ik heb deze 2 proefgereden, en twijfel hierover:
- Niu NQi Sport 35mah, ~3000eu, heeft veel buddyruimte, en weinig kinderziektes (gevestigd merk, en veel gebruikt als deelscooter). Heb hem laatst even proefgereden, en hij is wel wat minder krachtig dan ik gewend ben, en een stukje lager/krapper. Maar dus wel praktisch.
- IVA S5 / S8 24mah, ~3050eu (+850 voor extra accu) incl. koffertje, heeft amper buddyruimte, maar is wel betrouwbaar. Rijdt wat lekkerder dan de NIU door de sterkere motor en hogere zitpositie (dit komt mogelijk doordat de accu niet in de vloer zit zoals bij de NIU).

Verder leek me de Segway 110s praktisch (buddyruimte, goedkoop), maar ik lees dat hij zijn (opgevoerd naar ~52km/h) topsnelheid niet haalt en ook relatief vaak mankementen heeft.

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen de knoop door te hakken, of een mooi alternatief heeft. Wellicht wachten op de bovengenoemde IVA NCE?
Dank!

• koevlaas2
Hoe kom ik aan een kabel om verbinding met een La Souris E Sourini te kunnen maken, weet iemand dit ?

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• swiper
koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:38:
Hoe kom ik aan een kabel om verbinding met een La Souris E Sourini te kunnen maken, weet iemand dit ?
https://www.anwb.nl/webwi...sleepkabel-stretch-4000kg
Zijn betrouwbaar en multifunctioneel, als je lid bent ook nog ledenkorting. ;w

• koevlaas2
swiper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:58:
[...]

https://www.anwb.nl/webwi...sleepkabel-stretch-4000kg
Zijn betrouwbaar en multifunctioneel, als je lid bent ook nog ledenkorting. ;w
Dank je wel maar niet wat ik bedoel.
Ben vergeten te schrijven dat ik elektronisch verbinding wil maken.

• dostre
  • Laatst online: 13:02

dostre

Laagvlieger

Goedenavond allemaal,

Dit is mijn eerste tweakers post dus het is allemaal nog een beetje nieuw voor mij (Vooral de werking van het reply vak en bijbehorende tools).

Eind oktober 2021 zag ik de mogelijkheid om goedkoop van de eerste eigenaar een rijdende Novox C50 (snor) bouwjaar 2010 met amper 200km aan te schaffen. Deze had valschade en de eigenaar had daarna nooit meer ermee durven rijden.
Het accupakket was netjes met regelmaat opgeladen maar helaas toch om zeep, de meter zakte vrij ver bij het wegrijden en er zat ook amper vermogen in. Dit is ook bij de aankoop bevestigd dmv snelle visuele inspectie van de accu's, deze waren overduidelijk meermaals flink overgekookt.

Vervolgens een 48V 40Ah Li-ion accu besteld (€700) welke perfect in de onderste accubak en zelfs onder de originele beugel past.
Er zat wat meer fut in maar amper koppel, op bepaalde stukken kon ik er alsnog mee gaan lopen, anders kwam ik niet thuis (ik woon boven op een berg).

Toen maar eens de originele controller opengeschroefd en bijna van mijn stoel gevallen wat ik daar aantrof, de enorme controller behuizing was maar voor 1/3 gevuld met een klein printje.
Novox zegt dat deze scooter een 2500Watt motor heeft (staat ook op kentekenbewijs vermeld) maar als ik het type van de controller opzoek krijg ik foto's te zien van een volledig gevulde behuizing, voor mijn gevoel was deze regelaar eerder 1000/1500W max.

Toevallig had ik nog een Kelly KLS7212S liggen (het verhaal van de steigerende elektrische easy step zal ik later nog wel eens vertellen >:) ) dus deze dan maar in de behuizing ingebouwd en een uurtje gespendeerd in het afregelen daarvan.

Het resultaat: met 30 op de teller dezelfde berg op én (correct afgestelde) throttle release regen voor de afdaling _/-\o_ .

Alles goed en wel (dacht ik). Het optrekken was alsnog meer vergelijkbaar met een volledig originele geknepen Vespa ciao maar dan met het geluid van een vertrekkende mat'64 stoptrein maar eenmaal boven de 15km/u ging het vlot en stil.

Toen kwam de mededeling helmplicht per 1-1-23 }:| . Als ik toch een helm op moet dan gaat die ook omgekeurd worden naar brom. plot twist: onmogelijk zonder ingrijpende aanpassingen, 32km/u gps met volle accu was wel het uiterste.

Gelukkig had ik 160 stuks 3,2V 25Ah LiFePo4 cellen liggen waarvan 80 stuks gereserveerd waren voor mijn langlopend elektrische quad project en de resterende 80 voor een kleine powerwall/ noodstroom voorziening.
Het powerwall project stond toch al in de koelkast i.v.m. uitstel afschaffing salderingsregeling en de minimaal 2K extra investering voor een geschikte omvormer. (de Growatt hier wilt alleen maar 350V accu's en de EPS functie vereist een transfer switch in de groepenkast. )

Na flink wat puzzelen een 24S2P pack gebouwd van 76,8V 50Ah 3,84kWh nominaal (55,5Ah 4,26kWh geteste capaciteit) en 150A discharge rating.
Als BMS heb ik een 150A Daly gebruikt maar hier ben ik niet over te spreken |:( . Een stroomsterkte lager als 3A wordt als 0A geregistreerd, tevens werkt het balanceren alleen als de stroom groter als 0A (3A dus) is.
Het gevolg: 1 cel is altijd net wat eerder vol en zorgt voor een Level 2 event (chg disconnect) gelukkig is het niet altijd dezelfde cel dus er wordt wel wat gebalanceerd.
De voorgestelde oplossing van Daly: Een Daly actieve balancer kopen en de balancing van het BMS uitschakelen, hier ben ik serieus over na aan het denken.
Blijven 2 BMS gerelateerde problemen over:
- De CAN bus krijg ik niet aan de praat (kan in de app geen protocol instellen) dus het display weet de SOC niet, gelukkig heb ik ook een Coulomb meter.
- De SOC indicatie wijkt iedere cycle een 0,7% naar beneden af omdat de stroom op het laatst onder de 3A zakt. Indien het BMS 2x een level 2 event achter mekaar ziet dan wordt de SOC opeens magisch 100% maar dit lijkt mij niet bepaald de aangewezen methode, een BMS is een beveiliging en ingrijpen behoort in een gewone situatie niet normaal te zijn.

Maar goed, de maximaal haalbare snelheid was nu 50km/u gps, het koppel was natuurlijk hetzelfde maar hier had ik van tevoren al over nagedacht en een QS 205 55H V3 4kW 10'' hub motor i.c.m. een Votol EM150-2SP besteld (€898 inclusief douanekosten). Achteraf had ik beter een Sabvoton kunnen bestellen, de Votol mist een hoop mogelijkheden omtrent regeneratief remmen en de snelheidslimitatie verandert vrolijk met de accu spanning mee 8)7 (gelukkig niet zo probleem met LiFePo4 accu's, die blijven behoorlijk constant.).

Helaas was ik een van de weinige gelukkigen die origineel een trommelrem op de motor heeft zitten.
Geen probleem, paar uur later zat de remklauw met een custom bracket op de achterbrug gemonteerd 8) .

Uiteindelijk nog een stukje van de remhendel en het deksel van het reservoir af moeten frezen want het wilde allemaal net niet passen met de stuurkappen monteren :+

De regelaar ingesteld op een 110A max ivm enkele kabels wat nog vervangen moeten worden (25mm² kabelschoenen moeten nog binnen komen) en toen kwam de testrit... Mijn god wat een brok vermogen. Voor een scooter van 130kg ging die wel heel erg snel van zijn plek af (mag ook wel met 200+N.m) _O- .

Mijn Zip was destijds nauwelijks met het voorwiel aan de grond te houden maar trok bij lange na niet zo hard op, maar ja wat verwacht je met 7+pk op 75Kg + bestuurder. Het zwaartepunt ligt daar behoorlijk hoog.
De Novox is zeer zeker een paar Kg zwaarder als origineel, ik schat zo in dat die 130Kg weegt en het merendeel daarvan ligt zowat op de weg.

De pret was helaas van korte duur, ik had al langer in de gaten dat de voorrem af en toe wat aanliep (had al plannen gemaakt om de remklauw te vervangen) en op een gegeven moment hoorde ik KRAK in de laatste bocht voor mijn huis en ging ik op mijn plaat. Mijn scooter schoof tegen de stoeprand en schoof vervolgens een aantal meter over de stoeprand, ik lag wat verder op mijn rug op de stoep en had even 30 seconden nodig om te verwerken wat er gebeurd was om vervolgens niet te weten of ik moest janken of vloeken (maar wel heel blij dat ik ALTIJD de werkjas draag als ik rijd).
Met de figuurlijke staart tussen de benen de scooter in de garage gezet en een zak gepakt om de losse onderdelen in te doen.
Sindsdien heb ik weer last van mijn schouder en rug en acute pijn in de beurs }:| .

Een paar dagen later de moed genomen om te kijken wat er gebeurd was.
Na het loshalen van de remklauw werd duidelijk dat de geleiding helemaal vastgerot was (normaal kan de remklauw in het geheel zijdelings wat bewegen), dat het voorwiel (zonder remklauw) zeker 5mm van links naar rechts kon bewegen en ook wat gekanteld kon worden en de teller aandrijving helemaal aan gort was.
Dit alles heeft ervoor gezorgd dat het voorwiel in de bocht zo zwaar aanliep dat deze blokkeerde.

Ondertussen weer bijna 800 Euro verder (en nog geen nieuwe velg i.v.m. leveringsproblemen) rijdt de scooter weer.
Wel ben ik nog aan het kijken naar betere banden dan die ''fietsenbanden''. Mij werd Michelin citygrip geadviseerd maar ik ben nog niet helemaal uit over welke breedte ik ga kiezen, heeft iemand van jullie een advies?

Ieder nadeel heeft zijn voordeel zegt men altijd dus daar heb ik ook gretig gebruik van gemaakt door een Cameleon kappenset te bestellen, E-keur led knipperlichten met dagrijverlichting en een E-keur LED koplamp van een AGM-VX50 (Wat een lichtbeeld :9~ ).
Natuurlijk alles netjes aangesloten met verloop kabels van de stekkers wat Novox gebruikt naar de alom bekende witte stekkers.

Dimlicht, de donkere vlekken links en rechts zien er op de foto veel erger uit als in het echt.

Grootlicht

Mijn excuses als het ietwat chaotisch overkomt :D

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 22:42
@dostre Welkom op Tweakers! (y)
Wat een verhaal om te lezen over je Novox! Dat is een aardig avontuur :)
Die val door een blokkerend voorwiel was echt link zeg, gelukkig liep dat redelijk goed af zo te horen. Je had al wel een helm op hoop ik.
Ik heb bij mijn Novox C50 gehad dat het achterwiel vastsloeg wat kwam doordat de motor stuk was, maar ik ging niet al te hard gelukkig en omdat het achter was viel ik ook niet.
Wel al twee keer met mijn scooter gevallen; eerst een auto die na optrekken plotseling remde en ik een noodstop moest maken en tweede keer door een wegslippend voorwiel vanwege blaadjes op de weg in een bocht. Beide keren kon ik er gelukkig net op tijd afspringen dus had ik zelf niets. Wel elke keer schade aan de kappen die er nu echt niet meer uitzien, zeker niet nadat de scooter laatst ook nog omviel omdat hij van de bok geduwd werd. De linker treeplank is nu doorgescheurd en kleppert daardoor. :|

Zie dat je super handig bent met alle aanpassingen die je hebt gedaan aan de scooter. d:)b
Zoals het ombouwen van het achterwiel naar een schijfrem.
Ik liep tegen iets vergelijkbaars aan. Nadat mijn originele Novox 6 fase motor stuk ging was ik eigenlijk van plan een 3 fase 4KW QS motor erin te zetten.
Heb ik uiteindelijk niet meer gedaan helaas vanwege de kosten voor het verzenden en de onduidelijkheid welke motor ik nu precies moest bestellen en of de schijfrem wel op de juiste plek zou komen voor de remklauw die er al zat.
De tijdelijk MPI motor (die ik er nu nog steeds heb) kwam namelijk niet uit met de remschijf en dan moest ik een beugel gaan maken om het passend te krijgen. Omdat ik me afvroeg of dat wel stevig genoeg zou zijn voor de krachten en het toch tijdelijk was ben ik voor de pragmatische oplossing gegaan en heb simpelweg de remschijf eraf gehaald :P
Ik de praktijk mis ik die rem achter ook helemaal niet want regeneratief remmen is meestal voldoende en zo niet dan is de voorrem erbij afdoende.
Maar het liefst zou ik toch ook een fysieke achterrem hebben voor het geval dat.

Hoe heb je dat omkeuren van blauw naar geel kenteken eigenlijk voor elkaar gekregen met jouw aanpassingen?
Is zo’n zelf gemonteerde remklauw achter geen struikelblok?
En blijkbaar hebben ze dan ook niet goed naar het voorwiel gekeken als die al zo slecht was dat je er even later mee viel vanwege die blokkade.

Waar heb jij je nieuwe kappenset gekocht en hoe is de kwaliteit?
Ik hoorde dat after market kappen van mindere kwaliteit/dunner plastic zouden zijn dan de originele.
Ben zelf al een tijd opzoek naar een nieuwe set en ook een originele Novox 3 fase motor met schijfrem zodat ik wel weer een werkende fysieke achter heb, en heb daarvoor al tijden een zoekslag op marktplaats lopen naar een 2e hands Novox C50 voor een schappelijke bedrag maar dat schiet helaas niet op.

Die led dagrijverlichting in de knipperlichten heb ik ook al eens naar gekeken maar vroeg me af hoe dat zit als het donker is, of je ze dan kan uitzetten om verblinding te voorkomen. Of is dat gekoppeld aan het aanzetten van je koplamp?
Lekker veel licht trouwens die led koplamp!
Heb je een linkje?

Qua banden heb ik er momenteel Heidenau K58 100/90-10 61 J op zitten, die zijn maar iets groter qua diameter dan de originele 3.50 banden die er eerst op zaten maar passen alsnog prima.
Ze zijn vergelijkbaar in breedte.
Heb nog wel even gekeken naar een bredere maat achter voor de looks maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik bij zoeken op internet toch wat verhalen tegen kwam over verminderde zijwaartse stabiliteit.
Waarschijnlijk speelt dat pas echt vanaf een zekere breedte maar had geen zin om dat verder uit te zoeken omdat de looks me ook weer niet zoveel kon schelen.

Had daarvoor ook een citygrip banden en vond ik toch minder grip hebben dan de K58’s.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat die citygrip niet nieuwe was want zat er al op dus is misschien niet een helemaal eerlijk vergelijk.
De K58 rijden wel wat hobbeliger vanwege de noppen terwijl een citygrip glad is, dat merk je op asfalt al maar wordt bij een wat ongelijke klinkerweg nog eens versterkt. Inmiddels ben ik het echter al gewend.

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-03 22:11
Vliegvlug schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:20:
@dostre
Hoe heb je dat omkeuren van blauw naar geel kenteken eigenlijk voor elkaar gekregen met jouw aanpassingen?
En blijkbaar hebben ze dan ook niet goed naar het voorwiel gekeken als die al zo slecht was dat je er even later mee viel vanwege die blokkade.

Qua banden heb ik er momenteel Heidenau K58 100/90-10 61 J op zitten, die zijn maar iets groter qua diameter dan de originele 3.50 banden die er eerst op zaten maar passen alsnog prima.
Heb nog wel even gekeken naar een bredere maat achter voor de looks maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik bij zoeken op internet toch wat verhalen tegen kwam over verminderde zijwaartse stabiliteit.
Waarschijnlijk speelt dat pas echt vanaf een zekere breedte maar had geen zin om dat verder uit te zoeken omdat de looks me ook weer niet zoveel kon schelen.

Had daarvoor ook een citygrip banden en vond ik toch minder grip hebben dan de K58’s.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat die citygrip niet nieuwe was want zat er al op dus is misschien niet een helemaal eerlijk vergelijk.
De K58 rijden wel wat hobbeliger vanwege de noppen terwijl een citygrip glad is, dat merk je op asfalt al maar wordt bij een wat ongelijke klinkerweg nog eens versterkt. Inmiddels ben ik het echter al gewend.
Mijn E-Max is afgelopen week bij RDW omgekeurd naar geel kenteken, het enige waar ze naar hebben gekeken is of het chassisnummer overeenkomt met de registratie en ze hebben hem op de rollenbank gezet om de snelheid te controleren verder hebben ze nergens naar gekeken. Mijn E-Max is aangepast met een Kelly controller e.d.

Ik heb sinds 2 maanden Michelin Citygrip banden gemonteerd en ben er zeer tevreden over zeker in vergelijking met de Chinese rommel die er eerst opzaten.

• Vliegvlug
o.dam schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:34:
[...]

Mijn E-Max is afgelopen week bij RDW omgekeurd naar geel kenteken, het enige waar ze naar hebben gekeken is of het chassisnummer overeenkomt met de registratie en ze hebben hem op de rollenbank gezet om de snelheid te controleren verder hebben ze nergens naar gekeken.
Maar waren er bij jouw E-max naast accu en controller nog aanpassingen gedaan waardoor deze niet meer origineel was?
Want ik heb mijn Govecs ook laten omkeuren terwijl die op het 45Km programma en een nieuwe accu na verder helemaal origineel was en dat was inderdaad geen probleem.
Een aanpassing van het remsysteem lijkt me toch wat ingrijpender en van belang voor de veiligheid.
Wie kan de sterkte van een eigen gemaakte beugel bijv. garanderen.

Ben jij er wel de hele tijd bij aanwezig geweest?
Ik ben niet aanwezig geweest bij het omkeuren van mijn Govecs omdat ik gevraagd werd in de wachtruimte plaats te nemen waar ze me na iets van een half uur weer kwamen ophalen maar viel me wel later op dat ze helemaal niet naar de afstelling van de koplamp hadden gekeken want die bleek op standje verblinding te staan toen ik er eenmaal mee in het donker ging rijden.
Dus ik vraag me inderdaad af hoe secuur zo’n omkeuring nu eigenlijk gebeurd.
Vandaag mijn vraag aan Dostre of hij nog issues had na het zelf aanpassen van zijn remsysteem van trommel naar schijfrem.
Ik heb sinds 2 maanden Michelin Citygrip banden gemonteerd en ben er zeer tevreden over zeker in vergelijking met de Chinese rommel die er eerst opzaten.
In vergelijking met chinese rommel is elke merkband natuurlijk een verbetering! ;)
Maar de Michelin CityGrip is verder een prima band ga ik vanuit want hoor er veel positieve verhalen over.
Vond de K58 alleen zelf wel wat beter dan de citygrips die er daarvoor onder zaten maar zoals gezegd waren die niet nieuw meer.

• JanR1965
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-03 22:37
Noud027 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:22:
Hoi!
Ik heb nu iets meer dan 2 jaar een AGM Ecooter E2 brommer 42mah, maar heb hier enorm veel problemen mee gehad. Fantastisch ding wanneer hij het doet, maar de accu is 3 of 4 keer terug naar de fabriek gestuurd (wat betekent dat ik hem steeds 2 weken kwijt was), en de v-snaar is al 3x gebroken (deze zijn er door een officiële Ecooter dealer erop gezet). Sowieso is een v-snaar helemaal niet nodig in een elektrische brommer, maar goed.
Ik zie dat ik zo'n 800 euro heb uitgegeven aan reparaties in 2 jaar (~6000km), en ik kan er gewoon niet op rekenen dat hij niet weer iets mankeert volgende week, waardoor ik hem weer een tijd niet kan gebruiken.

Dus: ik zoek een betrouwbare e-brommer, liefst met ruimte onder het zadel voor een helm en 40km+ bereik. Ik heb deze 2 proefgereden, en twijfel hierover:
- Niu NQi Sport 35mah, ~3000eu, heeft veel buddyruimte, en weinig kinderziektes (gevestigd merk, en veel gebruikt als deelscooter). Heb hem laatst even proefgereden, en hij is wel wat minder krachtig dan ik gewend ben, en een stukje lager/krapper. Maar dus wel praktisch.
- IVA S5 / S8 24mah, ~3050eu (+850 voor extra accu) incl. koffertje, heeft amper buddyruimte, maar is wel betrouwbaar. Rijdt wat lekkerder dan de NIU door de sterkere motor en hogere zitpositie (dit komt mogelijk doordat de accu niet in de vloer zit zoals bij de NIU).

Verder leek me de Segway 110s praktisch (buddyruimte, goedkoop), maar ik lees dat hij zijn (opgevoerd naar ~52km/h) topsnelheid niet haalt en ook relatief vaak mankementen heeft.

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen de knoop door te hakken, of een mooi alternatief heeft. Wellicht wachten op de bovengenoemde IVA NCE?
Dank!
Heb je de Segway E125S ook overwogen?
Deze rijd ik vanaf de zomer met veel plezier.

• Noud027
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 11:52
JanR1965 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:04:
[...]

Heb je de Segway E125S ook overwogen?
Deze rijd ik vanaf de zomer met veel plezier.
Hmmm is misschien ook nog wel een optie inderdaad! Ik vond hem eerder erg duur, maar hij is wel erg praktisch en hoeft geen koffertje oid voor de helm. Neem jij de 2 accu's altijd mee naar binnen om op te laden? Heb je de brommerversie? En wat voor realistisch bereik schat je?
Thanks!

• JanR1965
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-03 22:37
Noud027 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:29:
[...]

Hmmm is misschien ook nog wel een optie inderdaad! Ik vond hem eerder erg duur, maar hij is wel erg praktisch en hoeft geen koffertje oid voor de helm. Neem jij de 2 accu's altijd mee naar binnen om op te laden? Heb je de brommerversie? En wat voor realistisch bereik schat je?
Thanks!
Ja, ik had het geluk dat ik mijn bromversie "tweede hands" kon kopen bij mijn dealer met slechts 66 km op de teller. 400 euro goedkoper dus. Door de inruil van mijn benzinescooter daar bovenop, kwam deze voor een aantrekkelijke prijs in mijn bezit.
Gelukkig kan ik thuis de scooter in de schuur aan de lader slingeren, dus de accu's blijven in de scooter.
Ik doe er voornamelijk woon/werk verkeer mee, en dat is maar 14 km enkele reis. Laden op mijn werk is dus niet nodig.
Ik ben zelf niet bepaald licht (120 kg) en heb nu een actieradius van ongeveer 60 km.
In de warme maanden is dat 70 km.
Vanwege accubesparing laad ik tot 90 % (in te stellen in de app) en rijd m ook nooit onder de 10%.
Met volle accu's rijd de scooter 51 km/u.
Naar mate de accu's leeg raken zakt dit naar 45 km/u, maar dan is die ook bijna leeg.
Gelukkig blijft de felle acceleratie in modus 3 wel redelijk overeind.

• dostre

dostre

Laagvlieger

Vliegvlug schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:20:
@dostre Welkom op Tweakers! (y)
Wat een verhaal om te lezen over je Novox! Dat is een aardig avontuur :)
Die val door een blokkerend voorwiel was echt link zeg, gelukkig liep dat redelijk goed af zo te horen. Je had al wel een helm op hoop ik.
Ik heb bij mijn Novox C50 gehad dat het achterwiel vastsloeg wat kwam doordat de motor stuk was, maar ik ging niet al te hard gelukkig en omdat het achter was viel ik ook niet.
Wel al twee keer met mijn scooter gevallen; eerst een auto die na optrekken plotseling remde en ik een noodstop moest maken en tweede keer door een wegslippend voorwiel vanwege blaadjes op de weg in een bocht. Beide keren kon ik er gelukkig net op tijd afspringen dus had ik zelf niets. Wel elke keer schade aan de kappen die er nu echt niet meer uitzien, zeker niet nadat de scooter laatst ook nog omviel omdat hij van de bok geduwd werd. De linker treeplank is nu doorgescheurd en kleppert daardoor. :|
Op dat moment niet omdat ik de keuring pas na 1 januari ga doen en ik nog een nieuwe helm moet kopen, deze is overleden na een ongeluk eerder dit jaar (RIP Yamaha Neos :'( ). De keuring kan dan hopelijk bij een RDW erkende garage op het industrieterrein naast mijn werk, als ik dat dit jaar nog wil doen dan kan ik pas midden-eind december terecht én het dichtstbijzijnde keuringsstation is bijna 20km rijden.
Zie dat je super handig bent met alle aanpassingen die je hebt gedaan aan de scooter. d:)b
Zoals het ombouwen van het achterwiel naar een schijfrem.
Ik liep tegen iets vergelijkbaars aan. Nadat mijn originele Novox 6 fase motor stuk ging was ik eigenlijk van plan een 3 fase 4KW QS motor erin te zetten.
Heb ik uiteindelijk niet meer gedaan helaas vanwege de kosten voor het verzenden en de onduidelijkheid welke motor ik nu precies moest bestellen en of de schijfrem wel op de juiste plek zou komen voor de remklauw die er al zat.
De tijdelijk MPI motor (die ik er nu nog steeds heb) kwam namelijk niet uit met de remschijf en dan moest ik een beugel gaan maken om het passend te krijgen. Omdat ik me afvroeg of dat wel stevig genoeg zou zijn voor de krachten en het toch tijdelijk was ben ik voor de pragmatische oplossing gegaan en heb simpelweg de remschijf eraf gehaald :P
Ik de praktijk mis ik die rem achter ook helemaal niet want regeneratief remmen is meestal voldoende en zo niet dan is de voorrem erbij afdoende.
Maar het liefst zou ik toch ook een fysieke achterrem hebben voor het geval dat.
Ik wil niet zeggen dat ik op een boerderij opgegroeid ben maar af en toe zat het er niet ver vanaf, van kleins af aan ben ik al aan het sleutelen en ik zou ook niet zonder kunnen. Door de jaren heen een hoop materiaal gekregen, geruild en gekocht en sinds een jaar of 4 werkzaam bij een park wat in handen is van een bevriende familie.
Daar wordt bijna alles in house gedaan qua (ver)nieuwbouw, onderhoud en reparaties en daarmee heb ik ook een aardige werkplaats ter beschikking.
Waaronder een Mig lasapparaat, draaibank, freesbank (helaas geen CNC) en een grote zaagtafel voor kokerprofielen, plaatwerk etc. te zagen.

De door jou aangehaalde 4Kw V3 QS motor heb ik dus i.c.m. een Votol EM150-2SP controller (wel 2022 model), echt een aanrader! (maar een Sabvoton controller zou i.v.m. functionaliteit beter zijn). Ik kan de afstand tussen de remschijf (is trouwens dezelfde als voor) en de achterbrug eens meten zodat je kan bepalen of de originele remklauw gaat passen. Bij mij had ik een mm of 7 opvulling nodig en dat kwam mooi uit met de adapterplaat wat ik nog moest maken. Qua krachten ben ik niet zo bang, de adapterplaat is dikker dan de achterbrug en de remklauw bracket. Ook is het zodanig uitgevoerd dat ik ''veilig'' een schroef kan verliezen zonder dat de hele remklauw omklapt en vast slaat, ook Loctite was van de partij ;).

Bij de modellen met een originele schijfrem is de achterbrug iets langer en zit daar de remklauw rechtstreeks op. Mij viel wel op dat de originele Novox bracket afwijkend is tegenover de gebruikelijke bracket. Het kan dus zijn dat de originele remklauw al die 7mm opvulling heeft d.m.v. de ''speciale'' Novox bracket.

Ik heb ook een maand zonder achterrem rond gereden en dat beviel mij prima, enkel heb ik al 2 spoorwegovergangen bergop en dan is een achterrem wel verrekt handig. Ook is een achterrem wel handig i.v.m. een eventuele noodstop of sneller afremmen met een passagier, is toch rond de 270kg wat je dan op tijd tot stilstand moet kunnen brengen.
Zoals ik eerder in deze post aanhaakte is de keuring nog niet geweest.
Ik verwacht niet te veel problemen, de wet zegt dat de reminrichting deugdelijk bevestigd moet zijn én de minimale vereiste remvertraging moet halen. Zover ik kan zien voldoe ik aan deze eisen, vooral die van de remvertraging want ik verras mijzelf wel eens met hoe goed die remt als ik wat harder afrem en het achterwiel kort blokkeert :D .

Het voorwiel ben ik deels zelf schuld. Nadat ik gemerkt had dat de rem wat aan liep heb ik op speling gecontroleerd maar niks ontdekt, zal wel een vastgerotte remklauw zijn dacht ik toen wel meteen.
Had ik de scooter op een bokje gezet en de remklauw los gehaald dan had ik mij verschrokken (zoals ik later alsnog gedaan had). Het gewicht op het voorwiel en de vastgerotte remklauw had ervoor gezorgd dat er op het eerste oog geen speling waarneembaar was.
Waar heb jij je nieuwe kappenset gekocht en hoe is de kwaliteit?
Ik hoorde dat after market kappen van mindere kwaliteit/dunner plastic zouden zijn dan de originele.
Ben zelf al een tijd opzoek naar een nieuwe set en ook een originele Novox 3 fase motor met schijfrem zodat ik wel weer een werkende fysieke achter heb, en heb daarvoor al tijden een zoekslag op marktplaats lopen naar een 2e hands Novox C50 voor een schappelijke bedrag maar dat schiet helaas niet op.

Die led dagrijverlichting in de knipperlichten heb ik ook al eens naar gekeken maar vroeg me af hoe dat zit als het donker is, of je ze dan kan uitzetten om verblinding te voorkomen. Of is dat gekoppeld aan het aanzetten van je koplamp?
Lekker veel licht trouwens die led koplamp!
Heb je een linkje?
Het kan niet veel erger als de originele kappenset heb ik mij eens laten vertellen. Dat klopt ook wel een beetje want deze begon voor de valpartij al rond een aantal gaten en bevestigingspunten in te scheuren.

De magische zoekterm is AGM VX50, zelf heb ik de mat Cameleon bij K-parts besteld en toen ik deze net erop had zitten vond ik de glans versie bij Cityparts 7(8)7 .

Zelf was ik een tijdje op zoek naar een C50 met kapotte schijfrem motor en/ of accu zodat ik daar de achterbrug van kon overzetten. Vervolgens de 48V 40Ah Li-ion accu + Kelly controller + Novox trommelrem motor te monteren en dan door te verkopen (of heel misschien als reserve scooter :9 ). Helaas loopt deze set een 32km/h GPS, dat is dan wel weer op te lossen door een controller met flux weakening te gebruiken (Sabvoton). Ik ga deze set waarschijnlijk verkopen, alleen geen idee wat ik ervoor moet gaan vragen (Accu + Kelly controller heeft samen 900 gekost)

De led knipperlichten met dagrijverlichting (E-keur nemen!) zijn heel fijn, daarmee word je itt de originele kaarsjes tenminste gezien als je richting aangeeft. Er komt een bruine draad uit de lampen die je op de bruine draad van je verlichting aan kan sluiten (deze draad zit ook in de dashboard kabelboom). op deze manier gaan deze mee aan op stand 1 van je lichtschakelaar, dan brandt alles behalve je dimlicht. Dit zorgt voor een goede zichtbaarheid overdag en het ziet er in het donker ook nog altijd mooi uit zonder mensen te verblinden.

Koplamp
LED knipperlicht voor
LED knipperlicht achter

Ik zal eens kijken, ik bedacht mij gisteren dat ik bij mijn vader nog altijd een retro met kapotte motor in de schuur heb staan en daar zitten nog hele verse banden op die iets breder zijn als die op mijn Novox.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

@dostre Ik heb 130-70-10 op mijn Novox C50 liggen. Heidenau K62M.
Heel tevreden mee.
Rijd ook nog sneller er mee.
Vering wel even wat hoger bijstellen.
Knap wat je er allemaal zelf mee heb gedaan hoor.
Als de Novox op is, maar dat duur nog wel even, dan heb ik ook nog een hele goede Kelly KLS controller en accu waar ik even dan niet van weet wat ik er mee moet doen.
Vroeg om een kale FD3 om het er dan zelf in te laten zetten, maar die is dan nog zo duur, daar moest ik wel om lachen. (ze haalden maar 300 euro er af, dikke doei)

Olaf

• Vliegvlug
dostre schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik wil niet zeggen dat ik op een boerderij opgegroeid ben maar af en toe zat het er niet ver vanaf, van kleins af aan ben ik al aan het sleutelen en ik zou ook niet zonder kunnen. Door de jaren heen een hoop materiaal gekregen, geruild en gekocht en sinds een jaar of 4 werkzaam bij een park wat in handen is van een bevriende familie.
Daar wordt bijna alles in house gedaan qua (ver)nieuwbouw, onderhoud en reparaties en daarmee heb ik ook een aardige werkplaats ter beschikking.
Waaronder een Mig lasapparaat, draaibank, freesbank (helaas geen CNC) en een grote zaagtafel voor kokerprofielen, plaatwerk etc. te zagen.
Kijk, dat is ideaal!
Heb zelf niet veel ervaring met metaalbewerking en ook die spullen allemaal niet. Ik kom niet verder dan een slijptol, kolomboor en een ijzerzaag ;)

Dus dat heb ik gebruikt om opvulbeugeltjes te maken

voor mijn motor nadat de oude overleden was en de nieuwe een kleinere asdiameter bleek te hebben wat tot problemen leidde.
Zie hier voor het probleem en het maken van de beugeltjes: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
De door jou aangehaalde 4Kw V3 QS motor heb ik dus i.c.m. een Votol EM150-2SP controller (wel 2022 model), echt een aanrader! (maar een Sabvoton controller zou i.v.m. functionaliteit beter zijn).
Ik heb een Kelly KLS7245N, 72V, 350A.
Werd me hier aangeraden en heb niet verder naar andere controllers gekeken eerlijk gezegd.
Wat maakt de ene controller beter dan de ander?

Heb hier wel eens gelezen dat zo’n Kelly trager is met optrekken maar ik heb dat ding verder ook niet getweakt op supersnel optrekken, wil niet per ongeluk een wheely maken als ik iets te enthousiast het gas open trekken. :P
Ik kan de afstand tussen de remschijf (is trouwens dezelfde als voor) en de achterbrug eens meten zodat je kan bepalen of de originele remklauw gaat passen.
Als je dat zou willen doen graag!
Bij mij had ik een mm of 7 opvulling nodig en dat kwam mooi uit met de adapterplaat wat ik nog moest maken. Qua krachten ben ik niet zo bang, de adapterplaat is dikker dan de achterbrug en de remklauw bracket. Ook is het zodanig uitgevoerd dat ik ''veilig'' een schroef kan verliezen zonder dat de hele remklauw omklapt en vast slaat, ook Loctite was van de partij ;).
Dus jij hebt die beugel op je achterbrug gelast?
Bij de modellen met een originele schijfrem is de achterbrug iets langer en zit daar de remklauw rechtstreeks op. Mij viel wel op dat de originele Novox bracket afwijkend is tegenover de gebruikelijke bracket. Het kan dus zijn dat de originele remklauw al die 7mm opvulling heeft d.m.v. de ''speciale'' Novox bracket.
Toen ik de remklauw van het achterwiel ging vervangen was me inderdaad ook al opgevallen dat de nieuwe remklauw niet zomaar op de achterbrug paste.
Ik had een voorklauw voor een AGM VX50 bestelt maar moest de beugel van de oude remklauw hergebruiken.

Heb er net even een foto van gemaakt:

Is schuin van onder gemaakt omdat de beugel anders niet zichtbaar is.

Op deze foto lijkt het dat de remschijf zou moeten passen maar in werkelijkheid komt hij te ver naar rechts, vandaar dat hij er niet op zit.
Ik heb ook een maand zonder achterrem rond gereden en dat beviel mij prima, enkel heb ik al 2 spoorwegovergangen bergop en dan is een achterrem wel verrekt handig.
Bij stoppen op hellingen is het soms wel lastig ja omdat ik dan altijd mijn rechterhand op de rem moet houden en niet van hand kan wisselen.
Ook is een achterrem wel handig i.v.m. een eventuele noodstop of sneller afremmen met een passagier, is toch rond de 270kg wat je dan op tijd tot stilstand moet kunnen brengen.
Dat is ook waarom ik wel een fysieke achterrem wil, voor normale omstandigheden heb je ‘m niet nodig.
[...]

Zoals ik eerder in deze post aanhaakte is de keuring nog niet geweest.
Ik verwacht niet te veel problemen, de wet zegt dat de reminrichting deugdelijk bevestigd moet zijn én de minimale vereiste remvertraging moet halen.
Wist niet dat het zo vrij was, dat schept wel ruimte om dergelijke aanpassing te kunnen doen ja.
Het voorwiel ben ik deels zelf schuld. Nadat ik gemerkt had dat de rem wat aan liep heb ik op speling gecontroleerd maar niks ontdekt, zal wel een vastgerotte remklauw zijn dacht ik toen wel meteen.
Had ik de scooter op een bokje gezet en de remklauw los gehaald dan had ik mij verschrokken (zoals ik later alsnog gedaan had). Het gewicht op het voorwiel en de vastgerotte remklauw had ervoor gezorgd dat er op het eerste oog geen speling waarneembaar was.
Had zoiets met mijn achterrem, daar was een van de rubber bussen waarin de remklauw tov de beugel schuift stuk maar hij schoof nog wel dus dat een tijd zo gelaten. Het was dat mijn motor stuk ging anders was het tzt misschien ook wel vastgeslagen want de blokjes waren al aardig schuin afgesleten:

Omdat ze die rubber bussen niet los verkopen moest ik hele nieuwe remklauw kopen.
[...]

Het kan niet veel erger als de originele kappenset heb ik mij eens laten vertellen. Dat klopt ook wel een beetje want deze begon voor de valpartij al rond een aantal gaten en bevestigingspunten in te scheuren.
Die van mij is ook al op meerdere bevestigingspunten gescheurd of afgebroken, dacht eigenlijk dat dat aan de ouderdom lag maar misschien zijn het ook wel slechte kappen.
De magische zoekterm is AGM VX50, zelf heb ik de mat Cameleon bij K-parts besteld en toen ik deze net erop had zitten vond ik de glans versie bij Cityparts 7(8)7 .
Ik kijk inderdaad ook altijd naar de VX50 bij Zandri.nl voor de technische tekeningen maar en zijn veel meer merken die dezelfde basis Vespa China kloon gebruiken.
Zelf was ik een tijdje op zoek naar een C50 met kapotte schijfrem motor en/ of accu zodat ik daar de achterbrug van kon overzetten. Vervolgens de 48V 40Ah Li-ion accu + Kelly controller + Novox trommelrem motor te monteren en dan door te verkopen (of heel misschien als reserve scooter :9 ). Helaas loopt deze set een 32km/h GPS, dat is dan wel weer op te lossen door een controller met flux weakening te gebruiken (Sabvoton). Ik ga deze set waarschijnlijk verkopen, alleen geen idee wat ik ervoor moet gaan vragen (Accu + Kelly controller heeft samen 900 gekost)
Dat soort dingen lopen inderdaad hard op, heb ook al flink wat verspijkerd aan mijn Novox, naast een andere motor en controller ook een nieuwe 12V omvormer geplaatst zodat ik er verwarmde handschoenen op kan aansluiten, die heb ik echter nog steeds niet gekocht. :')

Hoeveel je voor zoiets terug krijgt is maar de vraag, is me eerlijk gezegd ook niet duidelijk of je nu een complete scooter bedoelt of enkel de losse onderdelen.

Een complete scooter zal meer markt voor zijn maar om een goede prijs te krijgen moeten mensen wel doorhebben wat het voordeel is van een Kelly vs de oorspronkelijke controller en Li-ion accu vs loodaccu’s, maar de meeste zullen niet verder kijken dan het bereik en de prijs van de scooter en snel verder kijken ben ik bang.
De led knipperlichten met dagrijverlichting (E-keur nemen!) zijn heel fijn, daarmee word je itt de originele kaarsjes tenminste gezien als je richting aangeeft.
Bij mijn scooter zijn die lampjes wel al vervangen door led varianten dus dat scheelt al.
Er komt een bruine draad uit de lampen die je op de bruine draad van je verlichting aan kan sluiten (deze draad zit ook in de dashboard kabelboom). op deze manier gaan deze mee aan op stand 1 van je lichtschakelaar, dan brandt alles behalve je dimlicht. Dit zorgt voor een goede zichtbaarheid overdag en het ziet er in het donker ook nog altijd mooi uit zonder mensen te verblinden.
Ik had er ook al eens naar gekeken en die extra draad ook gezien maar vroeg me dus af hoe het uitzetten van die dagrijverlichting dan in zijn werk gaat wanneer je je dimlicht aanzet.

Want lijkt me vreemd dat het tegelijkertijd goed zichtbaar is overdag en niet verblind in het donker, dat klinkt nogal tegenstrijdig eigenlijk.
Maar als ik het goed begrijp staat die dagrijverlichting bij jouw scooter dus altijd aan?
Dank voor de linkjes!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Vliegvlug schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:04:
[...]

Kijk, dat is ideaal!
Heb zelf niet veel ervaring met metaalbewerking en ook die spullen allemaal niet. Ik kom niet verder dan een slijptol, kolomboor en een ijzerzaag ;)

Dus dat heb ik gebruikt om opvulbeugeltjes te maken
[Afbeelding]
voor mijn motor nadat de oude overleden was en de nieuwe een kleinere asdiameter bleek te hebben wat tot problemen leidde.
Zie hier voor het probleem en het maken van de beugeltjes: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Ziet er anders wel netjes uit hoor!
[...]

Ik heb een Kelly KLS7245N, 72V, 350A.
Werd me hier aangeraden en heb niet verder naar andere controllers gekeken eerlijk gezegd.
Wat maakt de ene controller beter dan de ander?

Heb hier wel eens gelezen dat zo’n Kelly trager is met optrekken maar ik heb dat ding verder ook niet getweakt op supersnel optrekken, wil niet per ongeluk een wheely maken als ik iets te enthousiast het gas open trekken. :P
Een Kelly controller is niks mis mee alleen niet geschikt voor mijn toepassing aangezien deze niet van flux weakening is voorzien.
Flux wat?! zullen de meeste mensen zich afvragen, ik zal het even kort proberen uit te leggen.

Een motor van bv 72V 4kW kan op verschillende manieren gewikkeld worden: Men kan gaan voor een hoge snelheid maar laag koppel, maar men kan ook gaan voor een hoog koppel maar een lage snelheid.
Dat laatste is hoe mijn motor gewikkeld is, 201N.m koppel maar de max snelheid bedraagt een schamele 32km/u. Wil ik 45km/u halen dan zou ik al een 100V+ accu moeten hebben.

Een controller met flux weakening gebruikt de inductieve eigenschappen van de motor wikkelingen om een boost converter te vormen en zodoende de motor een hogere spanning te laten 'zien'. Dit kost wat rendement maar zorgt er wel voor dat dezelfde motor opeens minimaal 2x zo snel kan draaien.
[...]

Dus jij hebt die beugel op je achterbrug gelast?
De beugel zit met 2 M8 bouten aan de achterbrug vast, de positie hiervan is zorgvuldig uitgekozen zodat de integriteit van de achterbrug niet aangetast is geworden.
[...]

Toen ik de remklauw van het achterwiel ging vervangen was me inderdaad ook al opgevallen dat de nieuwe remklauw niet zomaar op de achterbrug paste.
Ik had een voorklauw voor een AGM VX50 bestelt maar moest de beugel van de oude remklauw hergebruiken.

Heb er net even een foto van gemaakt:
[Afbeelding: Remklauw achter, Novox C50]
Is schuin van onder gemaakt omdat de beugel anders niet zichtbaar is.

Op deze foto lijkt het dat de remschijf zou moeten passen maar in werkelijkheid komt hij te ver naar rechts, vandaar dat hij er niet op zit.
Ik zal dit weekend eens meten hoever de remschijf van de achterbrug af zit.
Het lijkt er wel op dat de afstandsbussen van jouw beugel een stuk hoger zijn als die van de mijne, dikke kans dat een QS motor gewoon past en voor een paar mm kun je ook nog wel 2 dikke schijven gebruiken of nog beter; 2 opvul bussen maken en deze over de afstandsbussen schuiven.
[...]

Wist niet dat het zo vrij was, dat schept wel ruimte om dergelijke aanpassing te kunnen doen ja.
Zo lang het netjes en degelijk uit ziet zal men over het algemeen niet zo gauw moeilijk doen. Mocht dit niet goed zijn voor de keurder dan gaat de originele motor met trommelrem er even terug op :+
[...]

Had zoiets met mijn achterrem, daar was een van de rubber bussen waarin de remklauw tov de beugel schuift stuk maar hij schoof nog wel dus dat een tijd zo gelaten. Het was dat mijn motor stuk ging anders was het tzt misschien ook wel vastgeslagen want de blokjes waren al aardig schuin afgesleten:
[Afbeelding]
Omdat ze die rubber bussen niet los verkopen moest ik hele nieuwe remklauw kopen.
Zo zag het bij mijn voorrem ook ongeveer uit, daar was de rubber ingescheurd, het vet weggespoeld en de geleiding daardoor compleet vastgerot.
[...]

Die van mij is ook al op meerdere bevestigingspunten gescheurd of afgebroken, dacht eigenlijk dat dat aan de ouderdom lag maar misschien zijn het ook wel slechte kappen.
Het is geen Piaggio O-)
Ik kijk inderdaad ook altijd naar de VX50 bij Zandri.nl voor de technische tekeningen maar en zijn veel meer merken die dezelfde basis Vespa China kloon gebruiken.
Dat vind ik het mooie eraan, Novox bestaat al een tijdje niet meer maar over 10 jaar ga je op de (originele) aandrijflijn na nog altijd makkelijk onderdelen krijgen.
Dat soort dingen lopen inderdaad hard op, heb ook al flink wat verspijkerd aan mijn Novox, naast een andere motor en controller ook een nieuwe 12V omvormer geplaatst zodat ik er verwarmde handschoenen op kan aansluiten, die heb ik echter nog steeds niet gekocht. :')
Dat komt mij bekend voor :9 Ik had meteen een 180W omvormer besteld toen ik naar 76,8V ging, je weet maar nooit >:)
Vooral nu ik dankzij mijn broer een leuk idee heb gekregen.

Hij had bij de Aldi een verwarmde stoelhoes gekocht, de verwarmingsdraden hieruit gehaald en in de schuimlaag van zijn zadel verwerkt.
Hoeveel je voor zoiets terug krijgt is maar de vraag, is me eerlijk gezegd ook niet duidelijk of je nu een complete scooter bedoelt of enkel de losse onderdelen.

Een complete scooter zal meer markt voor zijn maar om een goede prijs te krijgen moeten mensen wel doorhebben wat het voordeel is van een Kelly vs de oorspronkelijke controller en Li-ion accu vs loodaccu’s, maar de meeste zullen niet verder kijken dan het bereik en de prijs van de scooter en snel verder kijken ben ik bang.
Het is een plug & play kit wat betreft de motor + controller. Alles voorzien van originele connectoren.
De accu wordt aangesloten middels een 50A Anderson connector wat aan de originele kabelboom gemonteerd moet worden.

max 32km/u op de 48V accu (48 op een 72V accu / 51 op een 76,8V accu).

Vermogen zit rond de 2,8kW op 48V (60A limiet van de Li-ion accu) en 4,5kW op 76,8V (60A instelling behouden) :Y
Ook eens wat 'mishandeling' met beleid geprobeerd en een op een warme zomerdag een paar keer met flinke vaart de berg op gereden, na een paar keer een bloedhete controller en merkbaar minder vermogen. De Kelly controller was eerder aan throttelen als dat de motor oververhit zou raken, mooi :*) .

Nominaal vermogen was origineel een schamele 1,5kW op een 48V Lood accupakket.
Ik had er ook al eens naar gekeken en die extra draad ook gezien maar vroeg me dus af hoe het uitzetten van die dagrijverlichting dan in zijn werk gaat wanneer je je dimlicht aanzet.

Want lijkt me vreemd dat het tegelijkertijd goed zichtbaar is overdag en niet verblind in het donker, dat klinkt nogal tegenstrijdig eigenlijk.
Maar als ik het goed begrijp staat die dagrijverlichting bij jouw scooter dus altijd aan?
Zo heeft de fabrikant het bedoeld zover ik weet.

Als ik voor de scooter sta dan zijn zowel de originele koplamp als de nieuwe led koplamp vele malen erger verblindend als de dagrijverlichting. De dagrijverlichting is meer een lichtgevende streep maar valt overdag toch verrassend goed op.
Dank voor de linkjes!
Geen dank! ;)

• supersoco80
Nu het wat kouder begint te worden: Hoe blijven jullie warm op de scooter? Handen en bovenlijf blijven prima warm door goede handschoenen + motorjas (en een goed windscherm), maar mijn benen worden vrij koud. Zo'n beenkleed lijkt me enigszins onhandig (en ik vind ze fors aan de prijs), een regenbroek en/of thermobroek is misschien een betere optie?

• Engie
supersoco80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:20:
Nu het wat kouder begint te worden: Hoe blijven jullie warm op de scooter? Handen en bovenlijf blijven prima warm door goede handschoenen + motorjas (en een goed windscherm), maar mijn benen worden vrij koud. Zo'n beenkleed lijkt me enigszins onhandig (en ik vind ze fors aan de prijs), een regenbroek en/of thermobroek is misschien een betere optie?
Ik heb zelf verschillende thermobroeken, en dit weekend eentje gekocht bij Uniqlo. Bevalt me best goed!
Ik heb deze besteld, maar hij is nog niet binnen.

So far so good, enige waar ik persoonlijk moeite mee heb is de dikte van warme handschoenen. Hierdoor vind ik het gas geven en remmen voornamelijk oncomfortabel.

• Trigger84
Ik heb een simpel beenkleed voor als t stevig regent of echt koud is. En sinds kort gebruik ik deze verwarmde handschoenen die eigenlijk meer bedoeld zijn voor t fietsen, vanwege de dunne onderkant waardoor je veel gevoel hebt bij t bedienen van t stuur. Dus ik gebruik ze ook voor op de racefiets en mtb
https://www.macna.com/en/spark-kit

• greg-a
Ik een beenkleed en handmoffen. Als het echt koud is kan je altijd nog handschoenen aandoen in de handmoffen. eventueel nog een regenbroek over de normale broek heen bij harde en koude wind.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46
Trigger84 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:29:
Ik heb een simpel beenkleed voor als t stevig regent of echt koud is. En sinds kort gebruik ik deze verwarmde handschoenen die eigenlijk meer bedoeld zijn voor t fietsen, vanwege de dunne onderkant waardoor je veel gevoel hebt bij t bedienen van t stuur. Dus ik gebruik ze ook voor op de racefiets en mtb
https://www.macna.com/en/spark-kit
Dat ziet er mooi uit. Heb je dan aparte accu's of stop je ze in de sigatten aansteker van de scooter? En waar heb je ze uiteindelijk gekocht?

• Trigger84
Per handschoen zit er een uitneembare batterij in ter hoogte van je pols. Gekocht bij bikeandtravel.nl. Daar zijn ze 30e goedkoper

[Voor 15% gewijzigd door Trigger84 op 22-11-2022 18:08]

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

supersoco80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:20:
Ik draag een motorbroek in de koude tijden, geeft nog extra bescherming ook.

• supersoco80
NaN schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:14:
[...]

Ik draag een motorbroek in de koude tijden, geeft nog extra bescherming ook.
Ik draag wel een motorjas, win en waterdicht en de extra bescherming is een plus. Ik ben te lang voor motorbroeken, op de motor met hoge motorlaarzen gaat het nog wel, maar met de houding waarop ik op de scooter zit trek ik motorbroeken op tot minimaal de helft van mijn kuiten, en dan heb ik al de langere versie.

Bijkomend probleem met alle m/l/xl/xxl kleding: blijkbaar denken fabrikanten dat als je langer bent, dat je ook altijd fors dikker bent. Ik heb nog nooit een xxl broek gevonden (die lengte heb ik minimaal nodig) die niet minimaal 20cm te breed is.

Ik heb gisteren toch maar een ouwelullen beenkleed besteld die voor mijn scooter gemaakt is. Hopelijk bevalt dat een beetje.

• Vliegvlug
@supersoco80 Dat is wel een lastig probleem als je zo lang bent ja.
Ik gebruik simpelweg een regenbroek om warm te blijven op de scooter in de winter, belangrijkste functie is om de rijwind tegen te houden.
Ben gemiddeld van lengte en bij mij is het al een probleem, zelfs met een maat groter en de broek halverwege mijn heupen krijg ik alsnog koude enkels als ik geen hoge schoenen aantrek omdat de broekspijpen niet lang genoeg zijn.
Maar dat is bij lange mensen nog erger begrijp ik.

Wil nog steeds een keer gaan kijken naar schoenhoezen om het gat te dichten, ook omdat het bij heftige regen het water mijn schoenen in loopt, zeker de voet die je naast de scooter zet wanneer je moet stilstaan.
Ben er alleen nog steeds niet aan toe gekomen.
Hetzelfde geldt overigens voor verwarmde handschoenen want als het koud is zijn het vooral mijn duimen die ik na een tijdje niet meer voel.

Een beenkleed lijkt me in jouw geval wel de beste oplossing ook al ben ik er zelf ook geen fan van.
Lijkt me wel comfortabel maar vind het er niet mooi uit zien en lijkt me onhandig in gebruik.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:38

Shabbaman

Got love?

supersoco80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:38:
[...]
Ik heb nog nooit een xxl broek gevonden (die lengte heb ik minimaal nodig) die niet minimaal 20cm te breed is.
Dat probleem is natuurlijk op te lossen door wat meer te eten :+

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• supersoco80
Shabbaman schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:33:
[...]

Dat probleem is natuurlijk op te lossen door wat meer te eten :+
Ja, maar dan ga ik weer afvallen omdat ik rangestress krijg door een toename in verbruik....

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

[...]

Ik draag wel een motorjas, win en waterdicht en de extra bescherming is een plus. Ik ben te lang voor motorbroeken, op de motor met hoge motorlaarzen gaat het nog wel, maar met de houding waarop ik op de scooter zit trek ik motorbroeken op tot minimaal de helft van mijn kuiten, en dan heb ik al de langere versie.

Bijkomend probleem met alle m/l/xl/xxl kleding: blijkbaar denken fabrikanten dat als je langer bent, dat je ook altijd fors dikker bent. Ik heb nog nooit een xxl broek gevonden (die lengte heb ik minimaal nodig) die niet minimaal 20cm te breed is.

Ik heb gisteren toch maar een ouwelullen beenkleed besteld die voor mijn scooter gemaakt is. Hopelijk bevalt dat een beetje.
Dan heb ik de perfecte XL voor je qua dikke regenkleding.
Is uit 1 stuk en voor mij qua lengte prima (ik ben 1.82) maar alleen voor afgetrainde mensen denk ik, zo smal.

Olaf

• wowgrunn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:32
[...]

kijk eens op maximaat.nl. hebben ook extra lange kleding voor slanke mensen (eigen merk/fabrikaat), ken meerdere mensen met jouw probleem en die halen daar hun motorkleding weg.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:35

vanDaal

-ismeereentje

Black Friday deals bij scootercentrum.com, ik weet niet of er wat interessants tussen zit:
https://www.scootercentrum.com/black-friday-deals/

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

vanDaal schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:30:
Black Friday deals bij scootercentrum.com, ik weet niet of er wat interessants tussen zit:
https://www.scootercentrum.com/black-friday-deals/
Exact dezelfde prijzen, alleen hebben ze de adviesprijs verhoogd.

Olaf

• dostre

dostre

Laagvlieger

OlafBso schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:18:
[...]

Exact dezelfde prijzen, alleen hebben ze de adviesprijs verhoogd.
Helaas veel voorkomend, ook vaak gezien dat winkels bv €10,99 normaal naar een actieprijs van €11,99 ipv €13,99 'adviesprijs' gaan.

Dus het product is gedurende de zogenaamde aanbieding €1 duurder dan ervoor.

Wordt tijd dat de acm eens flink werk daarvan maakt want dat is gewoon oplichting.

• Vliegvlug
dostre schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:48:
[...]

Ziet er anders wel netjes uit hoor!
Bedank, ik ben er ook wel blij mee hoe het eruit kwam en vooral dat het precies deed wat het moest doen; de motor fixeren.
[...]

Een Kelly controller is niks mis mee alleen niet geschikt voor mijn toepassing aangezien deze niet van flux weakening is voorzien.
Flux wat?! zullen de meeste mensen zich afvragen, ik zal het even kort proberen uit te leggen.

Een motor van bv 72V 4kW kan op verschillende manieren gewikkeld worden: Men kan gaan voor een hoge snelheid maar laag koppel, maar men kan ook gaan voor een hoog koppel maar een lage snelheid.
Dat laatste is hoe mijn motor gewikkeld is, 201N.m koppel maar de max snelheid bedraagt een schamele 32km/u. Wil ik 45km/u halen dan zou ik al een 100V+ accu moeten hebben.

Een controller met flux weakening gebruikt de inductieve eigenschappen van de motor wikkelingen om een boost converter te vormen en zodoende de motor een hogere spanning te laten 'zien'. Dit kost wat rendement maar zorgt er wel voor dat dezelfde motor opeens minimaal 2x zo snel kan draaien.
Ik had al wel van flux weakening gehoord maar ook dat het een suboptimale oplossing is voor een probleem dat er eigenlijk niet zou moeten zijn en me er verder niet in verdiept.

Over welke motor heb je het dan, die QS die je besteld hebt?
Toen ik destijds contact had met QS vroegen ze me welke wikkelingen ik wilde hebben, KV getal als ik me goed herinner.
Dan kan je toch zelf bepalen of je voor koppel of snelheid gaat! of is daar iets fout gegaan?
[...]

Ik zal dit weekend eens meten hoever de remschijf van de achterbrug af zit.
Het lijkt er wel op dat de afstandsbussen van jouw beugel een stuk hoger zijn als die van de mijne, dikke kans dat een QS motor gewoon past en voor een paar mm kun je ook nog wel 2 dikke schijven gebruiken of nog beter; 2 opvul bussen maken en deze over de afstandsbussen schuiven.
Was je nog aan het opmeten toegekomen?

Ben bang dat ik toch naar een nieuwe motor moet kijken.
Gisteren was ik lekker aan het rijden toen mijn gas opeens wegviel.
Nadat ik tot stilstand was gekomen kon ik weer normaal gas geven maar zodra ik maar iets te hard ging viel het gas weer weg. :? Was ook een piepje te horen van de BMS of Controller, ik denk de eerste want weet niet of de Kelly kan piepen eigenlijk.
Met de scooter op de bok en het wiel vrij kon ik zonder problemen vol gas geven, maar zodra ik echt wilde rijden ging het niet.
Uiteindelijk wel kunnen doorrijden met een maximale snelheid van iets van 17Km/u en zo thuis gekomen.
Eenmaal thuis eens goed gekeken en denk dat de lagers van het achterwiel gaar zijn. Kan het wiel iets van 1 á 2 mm omhoog bewegen en het klinkt ook niet echt lekker wanneer het wiel rond draait.
Laptop aan de TinyBMS gehangen maar kon vreemd genoeg geen verbinding krijgen wat me wel een beetje verontrust maar misschien alleen een losse connector.
Morgen maar eens beter naar kijken als ik tijd heb.

Voor nu denk ik dat het probleem ligt in een te grote weerstand van het wiel oor de kapotte lagers waardoor de controller meer Amps vraagt dan de BMS kan leveren en het gas wegvalt, maar of dat echt zo werkt weet ik niet.

Een set nieuwe lagers in het achterwiel zou dan voldoende zijn maar weet niet hoe makkelijk dat is.
Voor het voorwiel heb ik al een tijdje lagers liggen omdat de huidige gingen piepen maar ben er nog niet aan toe gekomen en was ook de keerringen vergeten te bestellen.
[...]

Zo lang het netjes en degelijk uit ziet zal men over het algemeen niet zo gauw moeilijk doen. Mocht dit niet goed zijn voor de keurder dan gaat de originele motor met trommelrem er even terug op :+
Dat is ook een creatieve oplossing inderdaad :P
[...]

Dat vind ik het mooie eraan, Novox bestaat al een tijdje niet meer maar over 10 jaar ga je op de (originele) aandrijflijn na nog altijd makkelijk onderdelen krijgen.
Dat is wel een groot voordeel ja, en die onderdelen zijn ook niet heel duur.

Als mijn Govecs iets kapot heeft is het maar afwachten of het te krijgen is en voor hoeveel.
[...]

Dat komt mij bekend voor :9 Ik had meteen een 180W omvormer besteld toen ik naar 76,8V ging, je weet maar nooit >:)
Vooral nu ik dankzij mijn broer een leuk idee heb gekregen.

Hij had bij de Aldi een verwarmde stoelhoes gekocht, de verwarmingsdraden hieruit gehaald en in de schuimlaag van zijn zadel verwerkt.
Ik zou dat toch niet aandurven eerlijk gezegd.
Wanneer het flink regent zit ik op het zadel in een plas water en als er dan vocht door een naad of scheur sijpelt lijkt me dat toch link met zo’n verwarmingsdraad.

Voor mij zullen verwarmde handschoenen wel voldoende zijn verwacht ik want ik heb nog geen last gehad van een koude kont, hoe koud het ook is geweest :P
[...]

Zo heeft de fabrikant het bedoeld zover ik weet.

Als ik voor de scooter sta dan zijn zowel de originele koplamp als de nieuwe led koplamp vele malen erger verblindend als de dagrijverlichting. De dagrijverlichting is meer een lichtgevende streep maar valt overdag toch verrassend goed op.
Goed om te weten, ging er dus vanuit dat de dagrijverlichting uit moest gaan zodra je het dimlicht aan zet maar is een stuk makkelijker als dat niet hoeft.

Heb die knipperlichten trouwens een looplicht patroon of knipperen ze enkel?
staat niet in de beschrijving erbij.

• supersoco80
wowgrunn schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:22:
[...]

kijk eens op maximaat.nl. hebben ook extra lange kleding voor slanke mensen (eigen merk/fabrikaat), ken meerdere mensen met jouw probleem en die halen daar hun motorkleding weg.
Dank je, ik ga er eens kijken. Het beenkleed bevalt best goed, ik heb een originele gehaald die dus goed past. Het kleed heeft super warme voering, het ziet er allemaal alleen niet uit, maar goed.Ook is het monteren en eraf halen wat meer werk dan ik had verwacht (maar in theorie doe je dat maar 2x per jaar).

Met de kou merk ik voor het eerst een afname in bereik, bij een graad of 4 gaat er een procentje of 3 extra uit de accu op 22 km. Valt me enorm mee en ik heb hiermee nog ruim zat bereik voor woon-werk + nog wat extra ritjes + hele ruime reserve (geen range stress). Ook nemen de prestaties nauwelijks af, als ik de accu tot in de 20% rij (komt nauwelijks voor) mis ik 2km topsnelheid, aan de acceleratie valt niet veel te merken. Dat verbaast me wel eigenlijk.

• dostre

dostre

Laagvlieger

Gaat idd wel iets sneller in deze koude omdat de weerstand van de accu wat hoger wordt en daarom de spanning wat zakt verbruik je meer Ah voor dezelfde afstand.

Desondanks het koudere weer had ik na een rit van ruim 32km nog altijd 74% over. Nog altijd in lijn met de verwachte 120km op 1 lading (meter staat dan op 0% maar er is nog altijd 10% marge over).
Dat is gemiddeld 31,2Wh/km. Mijn route bevat dan ook nog eens een stuk of 4 steile hellingen en mijn snelheid zal gemiddeld een 40km/u zijn geweest.

Daarna een rit van 7,6km gemaakt en 9% verbruikt (45,5Wh/km) dit was wel met een gemiddelde snelheid rond de 50km/u en 3 bruggen.

Dit zou mij met mijn benzine scooter grofweg een €4 gekost hebben en nu ben ik €0,31 aan stroom kwijt oOo

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55
Ik wil volgend jaar een e-scooter kopen maar de nieuw prijzen vallen nogal tegen (en zijn de laatste tijd behoorlijk omhoog gegaan). Daarom kijk ik nu ook naar 2ehands.
Dan loop ik het risico nieuwe accu's nodig te hebben.

Het valt me op dat vooral accu's voor NIU scooters behoorlijk betaalbaar zijn en tevens is het aanbod groot. (waarschijnlijk omdat veel huurscooters van dit merk zijn)

Heeft iemand ervaring met NIU scooters en de accu's? Beetje betrouwbaar en gaan ze lang mee?

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

german8 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:07:
Ik wil volgend jaar een e-scooter kopen maar de nieuw prijzen vallen nogal tegen (en zijn de laatste tijd behoorlijk omhoog gegaan). Daarom kijk ik nu ook naar 2ehands.
Dan loop ik het risico nieuwe accu's nodig te hebben.

Het valt me op dat vooral accu's voor NIU scooters behoorlijk betaalbaar zijn en tevens is het aanbod groot. (waarschijnlijk omdat veel huurscooters van dit merk zijn)

Heeft iemand ervaring met NIU scooters en de accu's? Beetje betrouwbaar en gaan ze lang mee?
Ik zou zeggen: scroll de pagina's eens door. Leuk en leerzaam en zo hoeven de vaste forumleden niet elke keer hetzelfde verhaal te vertellen.

Olaf

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:00
Goedenavond,

Ik roep even jullie hulp in als dat mag. De situatie:

Ik heb recent een Silence S01 (LS) gekocht bij scootercentrum.com, deze heb ik afgelopen Donderdag in ontvangst genomen. Prachtige grote scooter, plenty ruimte met mijn 1.97m, ook ruimschoots ruimte over voor knieen. De oplaad methode met de kabel door de buddy (met enorm veel ruimte) is geniaal, dit scheelt risico's met opladers. Die 0-45 in 3.9s is echt bizar, maar ik rij nu met de "city" modus, dan rijdt ie wat rustiger naar de 45 (maar nogsteeds hard genoeg hoor).

Mocht er nog iemand vragen hebben over deze scooter, dan kan ik deze wel beantwoorden. Hij rijdt nu nog "normaal" 48 km/h.

Mijn hulpvraag:

In de handleiding staat het volgende:

Finally, there is the LS variant, which is equivalent to the Connected, but limited to 45 km/h and with a range of 146 km.

Nu is de praktijk wat anders, allereerst ben ik dus 1.97 en 120kg dus ik snap dat dit niet helpt, maar ik haal ongeveer 0.75km per 1% accu (volgens display) in een rit tussen Leiden en Zoetermeer van 16.5km (31.5 km/h gemiddeld). Dit terwijl de accu tijdens het opladen verwarmd is tot 18 graden.

Bij aanschaf werd 120km aangegeven als realistisch (maar de scooters moesten nog komen natuurlijk), maar wat is realistisch in jullie ervaring ? Volgens mij zit er een 5.6kwh batterij in op 60v 51v.

[Voor 3% gewijzigd door geraroz op 21-12-2022 17:15]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46
geraroz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:21:
Goedenavond,

Ik roep even jullie hulp in als dat mag. De situatie:

Ik heb recent een Silence S01 (LS) gekocht bij scootercentrum.com, deze heb ik afgelopen Donderdag in ontvangst genomen. Prachtige grote scooter, plenty ruimte met mijn 1.97m, ook ruimschoots ruimte over voor knieen. De oplaad methode met de kabel door de buddy (met enorm veel ruimte) is geniaal, dit scheelt risico's met opladers. Die 0-45 in 3.9s is echt bizar, maar ik rij nu met de "city" modus, dan rijdt ie wat rustiger naar de 45 (maar nogsteeds hard genoeg hoor).

Mocht er nog iemand vragen hebben over deze scooter, dan kan ik deze wel beantwoorden. Hij rijdt nu nog "normaal" 48 km/h.

Mijn hulpvraag:

In de handleiding staat het volgende:

Finally, there is the LS variant, which is equivalent to the Connected, but limited to 45 km/h and with a range of 146 km.

Nu is de praktijk wat anders, allereerst ben ik dus 1.97 en 120kg dus ik snap dat dit niet helpt, maar ik haal ongeveer 0.75km per 1% accu (volgens display) in een rit tussen Leiden en Zoetermeer van 16.5km (31.5 km/h gemiddeld). Dit terwijl de accu tijdens het opladen verwarmd is tot 18 graden.

Bij aanschaf werd 120km aangegeven als realistisch (maar de scooters moesten nog komen natuurlijk), maar wat is realistisch in jullie ervaring ? Volgens mij zit er een 5.6kwh batterij in op 60v.
Het juiste antwoord: dat hangt er vanaf. Er zijn best veel variabelen die de range langer of korter maken.
-Iedere graad onder de 20 graden buiten temp is 1% capaciteit minder. (met 10 graden buiten dus 10% minder)
-Klein beetje tegenwind tikt flink aan
-Snel optrekken/veel remmen helpt niet
-Gewicht en lengte (luchtweerstand)
-Topsnelheid (45 rijden ipv 54)

Hier een scooter met 5kwh accu. In de zomer gezien dat 100 km op een lading geen probleem is. (topsnelheid 54) Als ik in de app van de BMS uitreken hoeveel ladingen ik met hoeveel km zou kunnen rijden is dat zelfs bijna 130 km op 1 lading.
In de winter houd ik 75-80 km aan voor veilige range. (onder de 10% wil je niet met je accu)

120 km met een 5.6kwh accu is mi realistisch in de zomer zonder al te veel tegenwind en snel accelereren.
In de winter met wind en lagere temp is 100 km als uiterste meer realistisch. (en dan rijd je de accu helemaal naar 0%)

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Leuke en leerzame topic, met een, wederom, hoog rabbit-hole gevaar ;)

Ik heb de volgende vraag: aangezien een grote strooiscooter-firma zich onlangs uit 33 van de 45 plaatsen in Nederland waar ze actief was heeft teruggetrokken, zou er een kans zijn dat de overtollige scooters in de verkoop gaan, en de 2dehandsmarkt straks overspoeld raakt met die dingen?

Maar dat zijn 100% connected scooters, zonder contactsleutel e.d. Zouden deze om te bouwen zijn naar niet-connected, of is dat kansloos/niet de moeite. Kun je in elke willekeurige scooter een 3rd party controller zetten? De vraag is natuurlijk ook hoe de gezondheid van die scooters is, om van de accu's maar niet te spreken.

• Engie
TCMR schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:49:
Leuke en leerzame topic, met een, wederom, hoog rabbit-hole gevaar ;)

Ik heb de volgende vraag: aangezien een grote strooiscooter-firma zich onlangs uit 33 van de 45 plaatsen in Nederland waar ze actief was heeft teruggetrokken, zou er een kans zijn dat de overtollige scooters in de verkoop gaan, en de 2dehandsmarkt straks overspoeld raakt met die dingen?

Maar dat zijn 100% connected scooters, zonder contactsleutel e.d. Zouden deze om te bouwen zijn naar niet-connected, of is dat kansloos/niet de moeite. Kun je in elke willekeurige scooter een 3rd party controller zetten? De vraag is natuurlijk ook hoe de gezondheid van die scooters is, om van de accu's maar niet te spreken.
Ik gok dat Go haar scooters herdistribueert over de locaties waar ze nog wel opereren.

Mochten ze in de verkoop gaan dan kan je volgens mij vrij makkelijk een contactslot in de scooter zetten. De controller zal niet verschillen (gok ik zo) van de consumenten versie en deze heeft ook een contactslot.

Ik zou je echter afraden om een oude Go te kopen. Ik gebruik alle 3 de grote (de groene, donker groene en witte) strooiscooter apps op z'n tijd (afhankelijk van welke het dichtste bij is). En go is altijd de laatste app die ik check omdat de scooters altijd afgeragt zijn
Denk dat je weinig goede gaat vinden, die zullen ze immers zelf houden en in andere steden neerzetten

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Engie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:01:
[...]
Ik gok dat Go haar scooters herdistribueert over de locaties waar ze nog wel opereren.
Dat zou ook kunnen, en dan daar nog meer van dit...
Ik zou je echter afraden om een oude Go te kopen.
Thanks, goed advies. Gek genoeg is Go de meest populaire aanbieder... onder vandalen ;)

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Weet er iemand of het ook mogelijk is om een snorscooter om te laten bouwen/zetten opvoeren naar een bromfiets verhaal? Nu met de helmplicht is dag wellicht een optie? Of?

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-03 21:43
spidertje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:24:
Weet er iemand of het ook mogelijk is om een snorscooter om te laten bouwen/zetten opvoeren naar een bromfiets verhaal? Nu met de helmplicht is dag wellicht een optie? Of?
Ja. gewoon even naar je dealer gaan. Die zetten er andere software op (of passen de software aan). Jij zal daarna even een RDW keuring moeten doen, voor een geel plaatje.

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:12
hgmaster schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Ja. gewoon even naar je dealer gaan. Die zetten er andere software op (of passen de software aan). Jij zal daarna even een RDW keuring moeten doen, voor een geel plaatje.
In het geval van een IVA S5 is het letterlijk een kabeltje pluggen, het hoeft niet altijd een softwarematige aanpassing te zijn, maar naar je dealer gaan is het makkelijkst.

Overigens blijf ik snor rijden: met een elektrische snorscooter mag ik hier door de duinen van Den Haag.
Met een bromvariant weer niet.

• dostre

dostre

Laagvlieger

spidertje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:24:
Toevallig gisteren een afspraak gemaakt bij de lokale scooter zaak en heb hun meteen even de oren van hun kop af gevraagd omtrent het verloop van de keuring.

Er zijn een heel stuk minder controle aspecten als bij de rdw zelf. Wat ik mij heb laten vertellen is dat het een snelle controle op de permanente eisen betreft (in principe alleen maar snelheid, remmen en verlichting)

Ik maakte mij al niet zo veel zorgen over de niet originele hub motor en remklauw montageplaat en dat blijkt nu dus helemaal geen reden tot bezorgdheid.

De ombouw mag je ook zelf doen (mits je de geschikte kennis en materialen hebt)

Belangrijk is dat er NIET met de scooter gereden mag worden totdat de nieuwe kentekenplaat erop zit (duurt ong 5 werkdagen voor het kentekenbewijs, de plaat moet je daarna zelf laten drukken). Ga je toch rijden en word je staande gehouden dan ben je nog lang niet jarig en mag je ook nog eens bij de rdw zelf op keuring gaan omdat de scooter op dat moment niet aan de technische eisen voldoet. dat grapje kost een paar honderd euro extra en dan heb ik de boete nog niet eens mee gerekend.

Er zijn wel 2 uitzonderingen dat je er mee mag rijden.

Als je de ombouw tegelijkertijd met de keuring laat doen dan mag je na de keuring enkel de kortste route naar huis rijden (en bij een eventuele staandehouding de rapportage laten zien).

Als je de ombouw zelf doet mag je vanaf het moment van ombouwen enkel nog de kortste route naar de keuring rijden en daarna de kortste route terug naar huis.

• Vliegvlug
In aanvulling op bovenstaande post, de officiële RDW pagina is hier te vinden:
RDW.nl - Snorfiets aanpassen naar brommer

Je kan via de RDW-kentekencheck controleren of je bij een RDW erkend bedrijf langs kan met je snorfiets en via de RDW-locatiewijzer opzoeken waar deze zitten.

Mocht dat kunnen dan mag je met je blauwe plaat naar en van dat bedrijf rijden, mits goedgekeurd.
Voor de terugweg hebben ze het expliciet over de kortste route naar huis, voor de heenreis niet maar lijkt me logisch dat dat ook het geval is.
De kosten van de omkeuring bij een RDW-erkend bedrijf bepaalt het bedrijf zelf.

Mocht je met je snorfiets wel naar een RDW keuringsstation moeten dan heb je wel een tijdelijk kenteken nodig om naar en van het keuringsstation te rijden, welke gratis is:
RDW.nl - Eendagskentekenbewijs
Kosten bij de RDW voor omkeuring zijn €112,50
Opgebouwd uit
  • Identificatie voertuig licht: €52,50
  • Beoordeling goedkeuring 5-9 aspecten voertuig licht: €60,00

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Vanwege de helm regeling wil ik mijn Nipponia Volty snor ook om laten keuren naar een brom en laten keuren bij de RDW.
Ik had mijn lokale bromboer gebeld maar die deed niks met Nipponia, dus ik zal het zelf moeten doen.

Vervoeren naar de RDW doen we per aanhanger.

Ik vind de helmplicht echt bijzonder. Ik wordt om mijn oren gereden door zo ongeveer elke ebike, maar op een snor moet je een helm op...

• Engie
kaasaanfiets schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:33:
Ik vind de helmplicht echt bijzonder. Ik wordt om mijn oren gereden door zo ongeveer elke ebike, maar op een snor moet je een helm op...
Dan neem je toch een e-bike? :)
Denk dat er ook wel een helmplicht voor e bikes aan zit te komen

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:12
Herkenbaar van die E-Bikes
Hier in Den Haag hebben we daar ook nog de bakfietsvariant van die op te smalle fietspaden je in denkt te kunnen halen *en telt ff tot 10* :)
Engie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Dan neem je toch een e-bike? :)
Denk dat er ook wel een helmplicht voor e bikes aan zit te komen
Die helmplicht komt daar niet zo snel voor, helaas, want lobbyboeren als de fietsersbond gaan dat weer voorkomen.

• Furiousz
  • Laatst online: 25-03 12:09
In de afgelopen dagen heb ik al aardig wat informatie uit dit topic weten te halen. Helemaal top! Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een leuke elektrische bromfiets. Nu hebben we beiden geen enkele ervaring met (elektrische) bromfietsen, alleen met motoren en auto's :+ . Qua budget zal het max €3500 zijn. Verdere wensen zijn een actieradius van 70km (2e accu kopen is geen probleem). Het gebruik zal voornamelijk recreatief zijn, maar misschien ook af en toe woon-werk (44km retour).

Mijn vriendin heeft nu de Iva E-go S5 Special op het oog. Van wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een prima scooter. Ik las in dit topic dat er dit jaar ook een Iva NCE komt, deze ziet er ook interessant uit. Ik kan alleen nergens vinden wanneer deze leverbaar is. Weet iemand hier misschien daar iets meer over? Zelf vind ik de Segway E125S wel interessant.

Andere opties dan de Iva of Segway zijn ook zeer welkom!

[Voor 3% gewijzigd door Furiousz op 10-01-2023 03:24]

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Furiousz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 02:33:
In de afgelopen dagen heb ik al aardig wat informatie uit dit topic weten te halen. Helemaal top! Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een leuke elektrische bromfiets. Nu hebben we beiden geen enkele ervaring met (elektrische) bromfietsen, alleen met motoren en auto's :+ . Qua budget zal het max €3500 zijn. Verdere wensen zijn een actieradius van 70km (2e accu kopen is geen probleem). Het gebruik zal voornamelijk recreatief zijn, maar misschien ook af en toe woon-werk (44km retour).

Mijn vriendin heeft nu de Iva E-go S5 Special op het oog. Van wat ik tot nu toe heb gelezen is dat een prima scooter. Ik las in dit topic dat er dit jaar ook een Iva NCE komt, deze ziet er ook interessant uit. Ik kan alleen nergens vinden wanneer deze leverbaar is. Weet iemand hier misschien daar iets meer over? Zelf vind ik de Segway E125S wel interessant.

Ik meen ergens in mei/juni dat de NCE te koop zal zijn. De IVA dealer hier gaat hem er bij halen in elk geval. Dus ik ben druk sparende.(al twijfel ik nog steeds of ik niet de FD F3 toch moet aanschaffen of SK1)

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Olaf

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

De hele pagina quoten is wat overbodig, het linkje is meer dan genoeg

[Voor 98% gewijzigd door Standeman op 10-01-2023 17:01]

Olaf

• Furiousz
Ik had gisteren een mailtje naar voordeelscooters gestuurd over de levering van de Iva NCE. Hun antwoord:

Wij verwachten de IVA NCE eind februari binnen te krijgen.

• Engie
Furiousz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 02:33:

Wat het belangrijkste is imho, rijd op de scooters voordat je een keuze maakt!
Ze rijden allemaal net iets anders en kijk wat je het lekkerste vind rijden!

• Furiousz
Engie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Wat het belangrijkste is imho, rijd op de scooters voordat je een keuze maakt!
Ze rijden allemaal net iets anders en kijk wat je het lekkerste vind rijden!
Absoluut! En daarom staan we nu bij de Segway dealer :+

• Furiousz
Net weer thuis van de dealer. Daar zijn we uitgebreid geïnformeerd over de e125s en uiteraard hebben we allebei even een ritje gemaakt. Was voor mij de eerste keer op een elektrisch voertuig (reed tot voor kort op een BMW R1200GS) en ik moet zeggen dat het mij absoluut niet tegen viel. Ook mijn vriendin was erg enthousiast, die viel gelijk al voor de styling van de scooter. De 2 accus en de opbergruimte onder de buddy vinden we een groot pluspunt. Aangezien de Segway de enige is die dit heeft (naar mijn weten) is haar keuze geloof ik al gemaakt.

• Engie
Furiousz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:38:
Net weer thuis van de dealer. Daar zijn we uitgebreid geïnformeerd over de e125s en uiteraard hebben we allebei even een ritje gemaakt. Was voor mij de eerste keer op een elektrisch voertuig (reed tot voor kort op een BMW R1200GS) en ik moet zeggen dat het mij absoluut niet tegen viel. Ook mijn vriendin was erg enthousiast, die viel gelijk al voor de styling van de scooter. De 2 accus en de opbergruimte onder de buddy vinden we een groot pluspunt. Aangezien de Segway de enige is die dit heeft (naar mijn weten) is haar keuze geloof ik al gemaakt.
De silence (https://www.silence.eco/nl/) heeft ook een volledige buddy seat iirc.
Spaans merk, rijden voornamelijk veel gemeente beambtes en BOA's op.

Volgens mij was er nog 1 die geen batterij in de buddy seat had (behalve de Vespa die meer dan het dubbele van jouw budget is). Maar ik kan er even niet opkomen.

Test in ieder geval ook een NIU en IVA uit, wellicht nog een SuperSoco. Dan weet je een beetje hoe de verschillen voelen tussen de scooters.
Ik vind zelf de NIU het lekkerste rijden, komt denk ik door de veering.

• Furiousz
Misschien morgen nog een proefritje doen op een Iva, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn vriendin er al uit is. En zij moet er tenslotte op rijden. En wat ook wel fijn is, deze dealer zit vrij dichtbij.

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee