Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Botje114 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:50:
Kennen jullie een expert die mij met de accu kan helpen ?
ja, die kennen we wel. je hebt een DM. ;)

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:43
OlafBso schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weer schoongemaakt, in de wax gezet, onderdelen gesmeerd, bandencheck en mijn verVespaliseerde Novox C50 ziet er weer uit om door een ringetje te halen.
8 jaar oud al weer.
De accu, een lithium 76volt 40ah, met de onderhoudsvrije controller Kelly KLS-S 120A / 300A peak.
2500 watt motor houdt het nog steeds, ooit 2e hands gekocht omdat de originele er de brui aan gaf.
Ik vraag me af: als het écht niet meer kan, die Chinese meuk, wat moet ik dan doen met de controller en accupack als ik de rest naar de schroot breng?
Volgens de verkoper van de accu overleeft deze mijn scooter ruimschoots (gaat zeker 10 jaar mee).
Vespaliseren is niet echt mijn ding maar jouw Novox ziet er echt goed uit!
Is dat nog de originele kappenset?
Want de kappenset van mijn Novox is na 10 jaar helemaal broos geworden en er breken spontaan stukken vanaf. En dat ik er een keer mee omgevallen ben hielp ook niet. :X

Zie dat je links ook nog het originele handvat hebt, die heb ik er af gehaald want dat rubber was helemaal aan het ontbinden en rook alsof een verstokte kettingroker er dagelijks mee gereden had. De gashendel is er ook zo aan toe en moet ik dus ook nodig vervangen, heb al wel een andere liggen maar nog niet aan toegekomen.

Die zwarte motor ziet er netjes uit! Zelf gedaan neem ik aan?
Om het helemaal af te maken zou je eigenlijk ook nog een zwarte remklauw moeten monteren.
Deze remklauw die ik bij Zandri kocht ter vervanging van mijn defecte bleek tot mijn verbazing compleet zwart van kleur te zijn hoewel het plaatje zilver aangeeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-02 10:50

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Vespaliseren is niet echt mijn ding maar jouw Novox ziet er echt goed uit!
Is dat nog de originele kappenset?
Want de kappenset van mijn Novox is na 10 jaar helemaal broos geworden en er breken spontaan stukken vanaf. En dat ik er een keer mee omgevallen ben hielp ook niet. :X

Zie dat je links ook nog het originele handvat hebt, die heb ik er af gehaald want dat rubber was helemaal aan het ontbinden en rook alsof een verstokte kettingroker er dagelijks mee gereden had. De gashendel is er ook zo aan toe en moet ik dus ook nodig vervangen, heb al wel een andere liggen maar nog niet aan toegekomen.

Die zwarte motor ziet er netjes uit! Zelf gedaan neem ik aan?
Om het helemaal af te maken zou je eigenlijk ook nog een zwarte remklauw moeten monteren.
Deze remklauw die ik bij Zandri kocht ter vervanging van mijn defecte bleek tot mijn verbazing compleet zwart van kleur te zijn hoewel het plaatje zilver aangeeft.
Hahaha, nee, het geheel is vervangen na een val, toen ik nog loodaccu's had, in 2017.
De verzekering vergoedde het helemaal.
Dus eigenlijk is alles qua plastic pas 5 jaar oud.
De remmen heb ik vorig jaar volledig laten doen.
Alles is vernieuwd.
Dus ik ga geen kek zwart remklauwtje kopen, voor de looks.
Overigens is de voorvork dit jaar volledig vernieuwd, de oude zat muurvast.
Al met al kostte het me wel wat eurootjes, maar veel minder dan een compleet nieuwe scooter.
De middenbok ook weer even goed doorgesmeerd en in de lak gezet.
Die zat echt muurvast.
Eigenlijk ben ik zo ontzettend tevreden nu.
Trekt als een malle, en ondanks mijn gewicht, een windscherm en een topkoffer komt ie ook nog een eind.
Heerlijk ding, veel ruimte en opbergmogelijkheden.
Prima.

Olaf

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:03
Voor een ieder die een La Souris scooter overweegt, zie de laatste aflevering van Boos: YouTube: LA SOURIS: KAPOTTE SCOOTERS VOOR KLANTEN, FERRARI VOOR EIGENAAR ARMA...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 22:40
greg-a schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:13:
Voor een ieder die een La Souris scooter overweegt, zie de laatste aflevering van Boos: YouTube: LA SOURIS: KAPOTTE SCOOTERS VOOR KLANTEN, FERRARI VOOR EIGENAAR ARMA...
Mijn dochter heeft er 1 besteld, een fully loaded E sourini, ik ben niet bang...

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• He1neman
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Hi! Vraagje over accu's. Heb onlangs een NIU MQi GT Lite gekocht. De accu's hebben de volgende specs:
48Volt en 31Ah. Er liggen er twee in de scooter. De motor is 3100watt (continue). Ik heb het idee dat het vermogen na een tijdje afneemt (m.a.w: hij trekt minder hard op). Kan dat? Of verbeeld ik het mij maar? De scooter is geprogrammeerd om het vermogen terug te laten lopen bij 15% lading om zo nog thuis te kunnen komen, maar heb het gevoel al bij ca 75%. Dank alvast!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:29
@He1neman In principe zal er bij veel elektromotoren minder vermogen komen omdat het voltage zakt naar mate lading lager wordt. Dit zou je wellicht al kunnen merken.
Maar dat hangt van veel zaken af, ook hoe de controller ermee om gaat.

Edit: Mijn elektrische auto doet dat trouwens ook. Met volle lading geeft hij op het dashboard ook 160kW weer bij vol gas. Is de accu bijna helemaal leeg maar ga ik vol gas (zakt het voltage ook nog iets in door het gasgeven) en wordt dat 130kW. Dat is gewoon voltage x ampere, en niet een vermogensbeperking (die later komt)
Maar soms wordt dit anders geregeld.

[Voor 43% gewijzigd door !null op 04-07-2022 14:11]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• He1neman
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
@!null Thanks! Dat zal het vermoedelijk zijn. De grotere accu's (48V/42Ah) zullen dat waarschijnlijk minder snel hebben. Zal ze eens vragen of ik nog mag upgraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
He1neman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:21:
@!null Thanks! Dat zal het vermoedelijk zijn. De grotere accu's (48V/42Ah) zullen dat waarschijnlijk minder snel hebben. Zal ze eens vragen of ik nog mag upgraden.
Nou ja, als het al waar is wat ik denk, dan nog zal het met een grotere accu ook plaatsvinden, maar gewoon ietsje later :+
Inkakken van voltage onder volle belasting zou wel iets minder moeten zijn.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:19
Iemand vroeg laatst naar de ervaringen met het bereik van een Super Soco. Ik heb dat zaterdag wat mer op de proef gesteld in een rit van 124km.

Super Soco CPX, fabrieksopgave 70 km bij 1 accu en 140 km bij 2. Zaterdag was een op en neer rit (dus wind schuin mee en schuin tegen) met een aantal grote bruggen. ca. 80% volgas (buitengebied/dijk). Volgas wil op mijn CPX zeggen: 50 km/u op de GPS. Vrijwel alles in standje 3 (snelste stand), paar bebouwde kom stukjes in standje 2. Ik vang veel wind (lang) en ben niet de lichtste.

Het bereik was hierbij, op basis van de overgebleven acculading, ca. 10% beter dan volgens de fabrieksopgave.

Prima (en verrassend) resultaat lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

supersoco80 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:37:

Het bereik was hierbij, op basis van de overgebleven acculading, ca. 10% beter dan volgens de fabrieksopgave.

Prima (en verrassend) resultaat lijkt me.
Hoeveel lading had je nog over?

Ik heb zelf ook een CPX, eerst een eCooter E2, maar die maakte er echt een potje van. Als de batterijen opgeladen waren kreeg ik een bereik te zien van rond de 200Km. Yeah, right…

De CPX is wat dat betreft een stuk reëler, ik heb 1 accu.

Beetje jammer vind ik de ruit, die geeft mij teveel herrie aan mijn kop, die heb ik eraf gehaald.

@supersoco80 Wow, dat is netjes!

[Voor 3% gewijzigd door NaN op 05-07-2022 21:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• supersoco80
NaN schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:17:
[...]

Hoeveel lading had je nog over?

Ik heb zelf ook een CPX, eerst een eCooter E2, maar die maakte er echt een potje van. Als de batterijen opgeladen waren kreeg ik een bereik te zien van rond de 200Km. Yeah, right…

De CPX is wat dat betreft een stuk reëler, ik heb 1 accu.

Beetje jammer vind ik de ruit, die geeft mij teveel herrie aan mijn kop, die heb ik eraf gehaald.
38%!

De ruit is te kort. Als ik iets in elkaar duik is het meteen heerlijk rustig. Ik ga er nog een keer een iets hoger ruitje op zetten, alleen even opletten dat de bovenkant dan niet te ver naar achteren komt.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gaat lekker met de elektrische brommers/scooters: https://www.nu.nl/economi...mmers-en-snorfietsen.html

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
Inderdaad!
Wat ik wel opvallend vind is het lage percentage elektrische bromfietsen:
“Vooral de elektrische varianten zijn in opmars. Begin dit jaar waren er in ons land 103.500 bromfietsen die op stroom rijden. Dat is 2,5 keer zoveel als drie jaar geleden. Ook hier is het merendeel (55 procent) een snorfiets. Nummer twee is de speedpedelec (25 procent), gevolgd door de elektrische brommer (17 procent).”

Mensen waren blijkbaar slecht op de hoogte van de aankomende helmplicht voor snorfietsen. Ik verwacht dat het percentage snorfietsen wel gaat afnemen nu.

En dat er meer speedpedelecs zijn dan brommers verbaasd me helemaal!
Ik snap echt niet dat die zoveel verkocht worden, ze zijn echt super duur in vergelijking met elektrische scooters, je moet alsnog een helm op en op dezelfde plekken rijden als een brommer maar je bent wel trager wat niet fijn is tussen de auto’s.
Denk dat mensen denken dat ze dan nog sportief bezig zijn ofzo terwijl ik ergens een artikel las over het energieverbruik tussen normale fietsen, elektrische en speedpedelecs waarbij de inspanning van de bereiders eigenlijk te verwaarlozen was. De trap ipv lift nemen zette al meer zoden aan de dijk staat me bij.

• supersoco80
Vliegvlug schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Inderdaad!
“Vooral de elektrische varianten zijn in opmars. Begin dit jaar waren er in ons land 103.500 bromfietsen die op stroom rijden. Dat is 2,5 keer zoveel als drie jaar geleden. Ook hier is het merendeel (55 procent) een snorfiets. Nummer twee is de speedpedelec (25 procent), gevolgd door de elektrische brommer (17 procent).”

Mensen waren blijkbaar slecht op de hoogte van de aankomende helmplicht voor snorfietsen. Ik verwacht dat het percentage snorfietsen wel gaat afnemen nu.

En dat er meer speedpedelecs zijn dan brommers verbaasd me helemaal!
Ik snap echt niet dat die zoveel verkocht worden, ze zijn echt super duur in vergelijking met elektrische scooters, je moet alsnog een helm op en op dezelfde plekken rijden als een brommer maar je bent wel trager wat niet fijn is tussen de auto’s.
Denk dat mensen denken dat ze dan nog sportief bezig zijn ofzo terwijl ik ergens een artikel las over het energieverbruik tussen normale fietsen, elektrische en speedpedelecs waarbij de inspanning van de bereiders eigenlijk te verwaarlozen was. De trap ipv lift nemen zette al meer zoden aan de dijk staat me bij.
Nog twee extra speed-pedelec nadelen:
- Je zit helemaal exposed, geen bescherming van kuipen of schermpjes bij regen en wind
- Je ziet eruit als een fietser, het overige verkeer onderschat voortdurend je snelheid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Speed-pedelecs worden vaak vergoed/gesubsidieerd door je werkgever, bromfietsen maar zelden.

Verder zie ik idd de zin van speed-pedelecs nooit zo - op die snelheden (45 km/u) is je trapbijdrage maar minimaal, dan kan je net zo goed de (dure) trapondersteuning+derailleur weglaten en ipv 500 Wh een 1500-3000 Wh accu inbouwen. Enige echte voordeel van een speed-pedelec is dat je altijd thuis komt met een lege accu.

[Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 06-07-2022 14:44]

specs

• !null
@Dreamvoid Is dat zo? Volgens mij is het net als bij een normale elektrische fiets, dat als je max snelheid wil halen je flink moet trappen. En ondersteuning afneemt als je bij max snelheid komt.
Ik heb uiteindelijk nooit op een speed-pedelec gereden hoor, maar ik zou het wel preferen. In de winter is het echt koud, stilzitten op de scooter. Dan ben ik veel liever in beweging.
Uiteraard is de kou weer op te lossen met goeie gear, maar dan kom ik nog wat stijfjes van de scooter af na een lange koude rit. Terwijl je op de fiets lekker hebt bewogen, wat je warm houdt (als je doortrapt).
Maar goed, ik prefereer ook bewegen versus stilzitten, dat doet niet iedereen :+

Ampera-e (60kWh)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
!null schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:02:
@Dreamvoid Is dat zo? Volgens mij is het net als bij een normale elektrische fiets, dat als je max snelheid wil halen je flink moet trappen. En ondersteuning afneemt als je bij max snelheid komt.
Ik heb uiteindelijk nooit op een speed-pedelec gereden hoor, maar ik zou het wel preferen. In de winter is het echt koud, stilzitten op de scooter. Dan ben ik veel liever in beweging.
Uiteraard is de kou weer op te lossen met goeie gear, maar dan kom ik nog wat stijfjes van de scooter af na een lange koude rit. Terwijl je op de fiets lekker hebt bewogen, wat je warm houdt (als je doortrapt).
Maar goed, ik prefereer ook bewegen versus stilzitten, dat doet niet iedereen :+
dekentje, electrisch verwarmde handschoenen en eventueel electrisch verwarmde sokken voor de echte kleumen onder ons. O-)

werkt perfect zelfs tot -10. :7

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• !null
flippy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:09:
[...]

dekentje, electrisch verwarmde handschoenen en eventueel electrisch verwarmde sokken voor de echte kleumen onder ons. O-)

werkt perfect zelfs tot -10. :7
Haha weet ik hoor.

Maar tot 20km zou ik liever zelf fietsen. Dat is tot rond de 10km prima met e-bike o.i.d., daar boven speed pedelec toch wel fijn. Vooral op lange rechte fietspaden gescheiden van de rest.
Ben je toch een stuk fitter van dan al dat stilzitten.

Maar goed, soms fiets ik ook 40km op een dag met de elektrische bakfiets, en dat is dan ook heerlijk. En scooter mag niet door de duinen.

Ampera-e (60kWh)

• Dreamvoid
  • Niet online
!null schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:02:
Op Speed-Pedelecs kan je de trapondersteuning instellen, en zelfs compleet uitschakelen en puur op de gashendel rijden.

Beetje natuurkunde: met "normaal trappen" levert een fietser zo'n 30 Watt, daarmee fiets je op een klassieke fiets zo'n 15 km/u, dat is zo'n beetje de gangbare snelheid het fietspad. Maar met hogere snelheden loopt het benodigd vermogen al snel op: een fiets 30 km/u laten gaan kost zo'n 200 Watt (dat houdt een normaal mens niet lang vol), en 45 km/u laten gaan kost 400+ Watt, dus ook al trap je voor je gevoel lekker mee op een Speed-Pedelec, het overgrote deel van het werk wordt op die snelheden door de motor gedaan.

Mijn gevoel hierbij is dan: als het trappen zo weinig toevoegt, waarom zo'n dure onderhoudsgevoelige derailleur/trapsensor? Steek dat budget liever in een grotere accu. Natuurlijk, je kan ze zien als een brommer + fitnessapparaat in 1, maar ik doe die dingen liever gescheiden :)

specs

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Vliegvlug schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Inderdaad!

Ik denk dat veel kopers door de dealer wordt voorgehouden "snelheid aanpassen zo gepiept, even naar de RDW" (en dat laatste voor het gemak waarschijnlijk niet eens noemen". Als je kijkt naar wat nu in de winkel staat is een elektrische snor ook veel aantrekkelijker dan brom: geen helm (duh), op papier een veel groter bereik (duh), lekker op het fietspad (beetje door rood, beetje fietsers terroriseren, leuk). Hoeveel van die snorfietsen zijn na 1 januari ineens een bromfiets?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
Dreamvoid schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Op Speed-Pedelecs kan je de trapondersteuning instellen, en zelfs compleet uitschakelen en puur op de gashendel rijden.

Beetje natuurkunde: met "normaal trappen" levert een fietser zo'n 30 Watt, daarmee fiets je op een klassieke fiets zo'n 15 km/u, dat is zo'n beetje de gangbare snelheid het fietspad. Maar met hogere snelheden loopt het benodigd vermogen al snel op: een fiets 30 km/u laten gaan kost zo'n 200 Watt (dat houdt een normaal mens niet lang vol), en 45 km/u laten gaan kost 400+ Watt, dus ook al trap je voor je gevoel lekker mee op een Speed-Pedelec, het overgrote deel van het werk wordt op die snelheden door de motor gedaan.

Mijn gevoel hierbij is dan: als het trappen zo weinig toevoegt, waarom zo'n dure onderhoudsgevoelige derailleur/trapsensor? Steek dat budget liever in een grotere accu. Natuurlijk, je kan ze zien als een brommer + fitnessapparaat in 1, maar ik doe die dingen liever gescheiden :)
Ja daar heb je gelijk in. Staat ook geregistreerd als scooter feitelijk, dus mag ook zonder bij te trappen.

Ik hanteerde meer hoe ik soms lekker door fiets op de elektrische fiets. Die rond naar beneden af bij 26 a 27km/u en daardoor fiets je er tegen in "zo hard als je kan", dat wil zeggen op een manier dat je het lang volhoudt.
Dus ik doe dan wellicht 30 tot 50W o.i.d. als ik haast heb en de ondersteuning is dan echt geen 250W meer (max vermogen e-bike) wat hij wel doet op turbo stand als je 24 of 25 km/u fietst. Je ziet het aan de blokjes, ik heb het nooit werkelijk gemeten.

Ik weet dat sommige de speed-pedelec ook zo gebruiken, dus lekker tegen die grens aantrappen waarbij ondersteuning minder wordt.
Nog altijd zal de ondersteuning in hoeveelheid Watt wel flink meer zijn dan bij een e-bike vanwege de snelheid.

En het is inderdaad onderhoudsgevoelig.

Tijd terug had ik een ingeving, waarom maken we van fietsen geen elektrische hybride? Dus ketting weg, motor als generator op trapas, en draden naar achterwielmotor.
Helaas kwam ik na veel zoeken erachter dat dit al gepatenteerd was door een Deens fietsbedrijf :+

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
!null schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:08:
Tijd terug had ik een ingeving, waarom maken we van fietsen geen elektrische hybride? Dus ketting weg, motor als generator op trapas, en draden naar achterwielmotor.
Helaas kwam ik na veel zoeken erachter dat dit al gepatenteerd was door een Deens fietsbedrijf :+
Ik denk dat je een aardig efficiency verlies hebt in dat geval. Maar kijk je naar de e-bikes van Vintage Electric, die hebben nog wel trappers, maar zonder versnellingen/derailleur of fancy krachtsensor dus dat is een stuk simpeler/goedkoper dan "normale" Speed-Pedelecs (Stromer etc). Feitelijk zijn die Vintage Electric dingen gewoon bromfietsen met de trappers als "thuiskomertje".

(helaas niet in Europa verkrijgbaar vanwege geen typegoedkeuring, ze gaan ook 65 km/u)

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:07
Shabbaman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat veel kopers door de dealer wordt voorgehouden "snelheid aanpassen zo gepiept, even naar de RDW" (en dat laatste voor het gemak waarschijnlijk niet eens noemen". Als je kijkt naar wat nu in de winkel staat is een elektrische snor ook veel aantrekkelijker dan brom: geen helm (duh), op papier een veel groter bereik (duh), lekker op het fietspad (beetje door rood, beetje fietsers terroriseren, leuk). Hoeveel van die snorfietsen zijn na 1 januari ineens een bromfiets?
Grootste vraag is hoeveel van die snor fietsers realiseren zich dat ze andere regels hebben per 1 jan?
Ik zie vaak genoeg brommobielen op provinciale wegen, bromfietsers op fietspaden en snorfietsers op de weg terwijl er een fietspad naast loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 20:05
Vergeet ook niet dat een speedpedelec een stuk kleiner is dan een scooter en dus in meer garages/schuren past. Heb nu nog een benzine scooter maar neemt zoveel ruimte in beslag dat het nu een electrische fiets of speedpedelec wordt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Overigens, voor de liefhebbers van "125cc" e-motorfietsen, deze Duitse startup Black Tea heeft een leuke, is er ook in brommer vorm.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Dreamvoid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat je een aardig efficiency verlies hebt in dat geval.
Ik weet niet wat een ketting/tandwielen doet aan verlies.

Maar een Prius stuurt ook een deel van het benzinemotorvermogen elektrisch door. En dat is een vrij efficiënte auto.

Uiteraard is er altijd verlies.

[Voor 4% gewijzigd door !null op 08-07-2022 16:25]

Ampera-e (60kWh)

• koevlaas2
Dreamvoid schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:05:
Overigens, voor de liefhebbers van "125cc" e-motorfietsen, deze Duitse startup Black Tea heeft een leuke, is er ook in brommer vorm.
Wat een lelijk jaren 80 model.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Vliegvlug
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Wat een lelijk jaren 80 model.
Smaak is natuurlijk persoonlijk maar ik vind het wel wat hebben.

Zou het alleen nooit kopen want waar laat ik mijn helm?
Dat je een helm kan opbergen is voor mij een vereiste en dan zonder zo'n lelijke koffer achterop want dat vind ik er echt niet uitzien.
Altijd veel te groot in verhouding tot de scooter waar die op zit.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:52

BertV

Handgemaakt

Dreamvoid schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Je kunt een speed pedelec niet rijden zonder eigen inbreng.
Die optie is volgens de wet niet toegestaan.

Met een Bosch-middenmotor trapte ik zelf 1400 kcal per dag. (Amersfoort -Tiel- Amersfoort)

Met mijn huidige Stromer geeft duidelijk meer ondersteuning (geen meetfunctie helaas)
...maar om 45 te rijden is je input gelijk aan ongeveer 20km/u op een stadsfiets.

Levensbron Gelderland

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-03 16:15
Wij hebben een niu mqi+ sport gekocht met 42ah accu. Deze zou 70 tot 90 km range moeten hebben voor het 25 km/h mode. Wat zijn daar hier de ervaringen mee? Bij ons is hij na 55 km echt leeg. Scooter is 2ehands met 62 laadcycli.

Daarnaast blijft de app dezelfde update aanbieden die al meerdere keren geïnstalleerd is. Is dat een bug?

• Dreamvoid
  • Niet online
BertV schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:47:
Je kunt een speed pedelec niet rijden zonder eigen inbreng.
Die optie is volgens de wet niet toegestaan.
Dat verbod is voor normale (tm 25 km/u) e-bikes, S-Pedelecs (cat L1e-B, aka bromfiets) hebben een gele plaat en mogen een gashendel hebben (maar hebben het idd niet altijd).

[Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2022 09:43]

specs

• Engie
FrankoNL schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:52:
Wij hebben een niu mqi+ sport gekocht met 42ah accu. Deze zou 70 tot 90 km range moeten hebben voor het 25 km/h mode. Wat zijn daar hier de ervaringen mee? Bij ons is hij na 55 km echt leeg. Scooter is 2ehands met 62 laadcycli.
Sjieke marketing praat :)
Ik heb een 60V 24Ah in mijn IVA S5 zitten. Daarmee red ik ongeveer 45-50km zonder dat hij helemaal leeg is.
Als jouw 42Ah accu ook 60V is dan is het wel wat weinig, aangezien het bijna dubbele capaciteit is.

Overigens zegt de website van mijn accu dat ik er 80km mee moet kunnen doen. Niet dus..

• FrankoNL
Engie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Sjieke marketing praat :)
Ik heb een 60V 24Ah in mijn IVA S5 zitten. Daarmee red ik ongeveer 45-50km zonder dat hij helemaal leeg is.
Als jouw 42Ah accu ook 60V is dan is het wel wat weinig, aangezien het bijna dubbele capaciteit is.

Overigens zegt de website van mijn accu dat ik er 80km mee moet kunnen doen. Niet dus..
Nee, die van de NIU zijn voor zover ik kan vinden 48V :)

Vergeten te vermelden: Er zit ook een windscherm op.

[Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 11-07-2022 13:34]

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 11:39
FrankoNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:32:
[...]

Nee, die van de NIU zijn voor zover ik kan vinden 48V :)

Vergeten te vermelden: Er zit ook een windscherm op.
Het zou best kunnen dat als je dat windscherm eraf haalt en even checkt of de banden opgepompt zijn ed, dat je dan wel die 70km haalt.

• FrankoNL
B127 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Het zou best kunnen dat als je dat windscherm eraf haalt en even checkt of de banden opgepompt zijn ed, dat je dan wel die 70km haalt.
scheelt dat zoveel, zo'n windscherm? :)

• supersoco80
FrankoNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:56:
[...]

scheelt dat zoveel, zo'n windscherm? :)
Hangt wat van de maat af, maar ik denk dat een goed windscherm je eerder wat extra bereik oplevert dan kost. Zonder scherm vang jij de wind op met je borstkas, een stuk minder aerodynamisch dan een goed scherm.

• FrankoNL
supersoco80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Hangt wat van de maat af, maar ik denk dat een goed windscherm je eerder wat extra bereik oplevert dan kost. Zonder scherm vang jij de wind op met je borstkas, een stuk minder aerodynamisch dan een goed scherm.
Dan haalt hij dus bij lange na niet die 70 km. Na 55 km is hij echt leeg...

• Engie
[...]

Maar de oppervlakte van je borst is een stuk kleiner dan menig scherm.
Ik denk dat er zeer weinig omstandigheden zijn dat een windscherm helpt voor je bereik

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 11:39
[...]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Luchtweerstand is oa. afhankelijk van frontale oppervlakte en met zo'n windscherm wordt dat flink meer.

• supersoco80
Het schermpje van mijn Cpx is kleiner dan mijn borstkas + helm. Daarnaast is het oppervlak niet zo belangrijk als de vorm. Met beide handen aan het stuur vang je de wind echt. Met een wat gebogen en achterover leunend scherm wordt de rijwind van richting veranderd.

Maar als je een Bruinsma scherm op een veredelde step zet zal dat je verbruik niet verbeteren nee.

• greg-a
Ik heb een goede tijd met een Segway gereden zonder windscherm (een dikke maand) en daarna met windscherm. Ik had een flinke drop in range verwacht, maar dit bleef uit. Zo goed als niet te merken in het dagelijks gebruikt.

Ook als ik nu lees wat anderen met dezelfde scooter zonder windscherm halen qua range wijkt dit niet (veel) af van wat ik haal onder gelijke omstandigheden. Dus iig bij de Segway lijkt het erg mee te vallen.

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:48
Ik zit al een tijdje mee te lezen, en ben voornemens een tweedehands Emax aan te schaffen.

Weet iemand of het klopt dat alle emaxen technisch gelijk zijn of het snor danwel brom is?

Mocht ik een snor kopen en gezien de naderende helmplicht is de omkeuring bij de RDW behoudens de €108 slechts een formaliteit? Iemand hier ervaring mee?

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 16:01

Skef

Ik scheer.me

Even een vraagje voor de Novox C50 bezitters: ik sta op het punt om m'n 4 standaard loodaccu's te vervangen door 16 3.2v LiFePo4 cellen van 60Ah. Krijg het qua layout van de cellen nu zo voor elkaar dat ze precies onderin de bak passen waar nu 3 van de 4 loodaccu's staan:

Welke busbars raden jullie aan tussen de cellen?

Qua BMS zit ik aan een "Daly Smart Bms LiFePo4 16S" te denken, maar dan is de vraag hoe zwaar moet die zijn? Ik kan ze kiezen van 30A tot 250A, en dan ook nog eens met of zonder actieve fan.
Als ik dan uitga van een 3500W motor, zou ik dan minimaal een 73A BMS moeten hebben?

Zijn er, buiten de 16 cellen, busbars en het BMS, nog andere dingen die ik niet over het hoofd moet zien?

[Voor 4% gewijzigd door Skef op 14-07-2022 14:04]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Botje114
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-08-2022
Mijn avontuur met de Govecs was van korte duur . Er mankeerde teveel aan de scooter waardoor het niet rendabel was om hem te repareren. Ik heb hem ingeruild voor een jonge E-sourini ( China vespa ) met loodaccu's.
Voorlopig blijf ik met de loddaccu's rijden en zal tzt deze vervangen voor een lithium.
Heeft iemand de ervaring om de scooter te ontgrenzen? Is dit via een stekker te doen ? Of moet dit softwarematig? Alvast bedankt voor jullie hulp

• Botje114
Ik wil namelijk de scooter straks omkeuren naar 45 km .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:32
Botje114 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:13:
Mijn avontuur met de Govecs was van korte duur . Er mankeerde teveel aan de scooter waardoor het niet rendabel was om hem te repareren. Ik heb hem ingeruild voor een jonge E-sourini ( China vespa ) met loodaccu's.
Voorlopig blijf ik met de loddaccu's rijden en zal tzt deze vervangen voor een lithium.
Heeft iemand de ervaring om de scooter te ontgrenzen? Is dit via een stekker te doen ? Of moet dit softwarematig? Alvast bedankt voor jullie hulp
Ik heb hem zelf niet maar waarschijnlijk zit er een aluminium kleurige controller in bij die Chinese. Kijk of daar een enkel draad zit met connector vaak groen of wit. En trek die connector los. Dan staat die in brom. Je kan er ook een potmeter tussen zetten om hem traploos te regelen of een relais er tussen om het in en uit te schakelen.

• Botje114
Bedankt voor je info. Ik heb even gekeken . Het betreft een znen controller .
Ik kom er nog niet uit 😂.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Engie
Botje114 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt verdacht veel op de controller die in mijn IVA S5 zit. Tot op heden nog niks gevonden wat je snelheid kan aanpassen.
Heeft deze ook de "eco" modus waarin als je vanaf 0 optrekt je tot boven de max snelheid komt en je dan rustig terug valt?

• Botje114
Engie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Lijkt verdacht veel op de controller die in mijn IVA S5 zit. Tot op heden nog niks gevonden wat je snelheid kan aanpassen.
Heeft deze ook de "eco" modus waarin als je vanaf 0 optrekt je tot boven de max snelheid komt en je dan rustig terug valt?
Hij loopt wel vloeiend door naar 24 km . Hij staat op stand 1.

• Frank Ahout
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-03 19:05
Botje114 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me een lingbo controller, de HK3A.
http://www.lingbo-mc.com/en/content/?261.html

• Botje114
Hij lijkt er inderdaad op . Thanks

• Botje114
Maar ik zie aan de voorzijde ook nog drie loze stekkers. Weten jullie toevallig of een van deze stekkers de 3 versnellingen kan

[Voor 28% gewijzigd door Botje114 op 02-08-2022 22:54]

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:11
Hallo allemaal,
Ik ben aan het denken om een elektrische scooter te kopen. Vooral voor woon werk verkeer. Het plan is dan om deze zo veel mogelijk te gebruiken en de auto alleen te gebruiken als ik veel moet meenemen of extreem weer.
Een retour is net geen 30km.
Ik zat te denken aan een iva S4 scooter, deze schijnt bij 45km/h een bereik van circa 50-55 km te hebben.
Maar puur voor looks zou ik eigenlijk wel een retro model leuk vinden. De eva s3 vind ik niet zo mooi maar de huidige chinese scooters van bv la souris e-sourini. Maar la souris staat nu niet echt bekend als een goede dealer.
Iemand enig idee wat een leuk alternatief is?
En wat zijn de ervaringen met deze scooter en wat voor een bereik verwachten jullie ervan?

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46
[Dit komt aardig in de buurt, denk ik
de IVA LUX ELECTRIC ff op googlen :)
IVA scooters komen goed uit de test !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sushieffer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
We hebben inmiddels bijna 600km er op zitten op de IVA Go S5. Heerlijk ding, alleen begint ie nu al met piepen bij de remmen. Range is op zich wel prima. Het is een geel kenteken, aangezien waarschijnlijk aan het eind van het jaar helmplicht wordt ingevoerd. Ik haal ongeveer 50km op een volle accu.

Think Different

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
Het ziet er naar uit dat komende week de La Souris e-sourini geleverd gaat worden, er zitten 2 accu's bij en nu vraag ik me af of je deze parallel kan zetten ?
Parallel heeft wel wat voordelen namelijk.

• Tinnman
koevlaas2 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:14:
Het ziet er naar uit dat komende week de La Souris e-sourini geleverd gaat worden, er zitten 2 accu's bij en nu vraag ik me af of je deze parallel kan zetten ?
Parallel heeft wel wat voordelen namelijk.
Ik zat hier ook naar te kijken. Zou er bij 1 accu nog een helm in de buddyseat passen ?

Ze hebben ook een E-ID S6, die heeft de accu in de treeplank, er zou zelfs een 2e accu bij kunnnen.
Alleen om beide accu's tegelijk te kunnen gebruiken komt er naast de 800 euro accu nog een 300 :o kabel bij.
Dan zit je al in de buurt van de segway 125....

• koevlaas2
Tinnman schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Ik zat hier ook naar te kijken. Zou er bij 1 accu nog een helm in de buddyseat passen ?

Ze hebben ook een E-ID S6, die heeft de accu in de treeplank, er zou zelfs een 2e accu bij kunnnen.
Alleen om beide accu's tegelijk te kunnen gebruiken komt er naast de 800 euro accu nog een 300 :o kabel bij.
Dan zit je al in de buurt van de segway 125....
Nee er past geen helm meer bij, sowieso met 1 accu al niet.
De kabel om de boel te verbinden maak ik zelf, de accessoires zijn idioot duur bij LA Souris. Neem nou een USB plug, €4,- op Ali en La S vraagt €89,-

• Daldiel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-01 21:23
Gisteren is er bij ons een Nipponia e-Rex (Brom) afgeleverd met 2 accu's, mooi dingetje en erg tevreden mee. Wat me wel opvalt is dat de bromfiets zo stil is dat fietsers op een (brom)fietspad mij niet aan horen komen. Dit is in dit topic al meerdere keren besproken. Toeteren is natuurlijk niet toegestaan in Nederland maar zou je een (elektrische) fietsbel wel mogen gebruiken? Ik zou het vervelend vinden als ik telkens mensen moet laten schrikken als ik passeer. Nu roep ik soms, uiteraard vriendelijk, maar dat is best awkward.

• greg-a
Daldiel schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:02:
Gisteren is er bij ons een Nipponia e-Rex (Brom) afgeleverd met 2 accu's, mooi dingetje en erg tevreden mee. Wat me wel opvalt is dat de bromfiets zo stil is dat fietsers op een (brom)fietspad mij niet aan horen komen. Dit is in dit topic al meerdere keren besproken. Toeteren is natuurlijk niet toegestaan in Nederland maar zou je een (elektrische) fietsbel wel mogen gebruiken? Ik zou het vervelend vinden als ik telkens mensen moet laten schrikken als ik passeer. Nu roep ik soms, uiteraard vriendelijk, maar dat is best awkward.
Toeteren is niet toegestaan? Onnodig toeteren niet nee, maar in dit geval lijkt het mij wel toegestaan. Ik doe het iig wel - ik kan de claxon knop ook wat zachter/korter indrukken waardoor het geluid iets minder hard is dan wanneer ik de knop volledig indruk. wellicht dat dit ook bij jouw scooter zo werkt.

Met een fietsbel loop je het gevaar dat mensen denken dat je ook een fiets bent en dus niet bewust zullen zijn van jouw snelheid.

[Voor 6% gewijzigd door greg-a op 03-08-2022 09:21]

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 21:28
Ik heb er een extra racefiets bel op zitten. Dat geluid associëren ze meestal wel met een snelle fiets.
(ik heb ook een motorgeluid module ingebouwd die ik aan kan zetten vanaf het stuur voor grote groepjes scholieren met telefoons)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11

weebl

YARR!

Daldiel schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:02:
Hoezo is toeteren niet toegestaan? Ik heb regelmatig dat er voor me 3 (soms zelf 4...) scholieren naast elkaar op het fietspad rijden. Ik rijd nog op een ouderwetse 4-takt scooter, maar ze zijn meestal zo druk met elkaar bezig dat ze me niet horen. Paar keer kort toeteren en ze fietsen weer netjes in het gareel :P

• Daldiel
weebl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Hoezo is toeteren niet toegestaan? Ik heb regelmatig dat er voor me 3 (soms zelf 4...) scholieren naast elkaar op het fietspad rijden. Ik rijd nog op een ouderwetse 4-takt scooter, maar ze zijn meestal zo druk met elkaar bezig dat ze me niet horen. Paar keer kort toeteren en ze fietsen weer netjes in het gareel :P
Als ik strikt kijk naar de wet staat daar duidelijk dat er enkel getoeterd mag worden ter afwending van gevaar. Een inhaalactie is dat dus niet. Boete kan oplopen tot 340 euro.

Artikel 28: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01
justinb81 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:28:
Ik heb er een extra racefiets bel op zitten. Dat geluid associëren ze meestal wel met een snelle fiets.
(ik heb ook een motorgeluid module ingebouwd die ik aan kan zetten vanaf het stuur voor grote groepjes scholieren met telefoons)
Slim, lijkt me dat dit soort dingen monteren op de scooter wel gewoon mogen. Thanks!

[Voor 24% gewijzigd door Daldiel op 03-08-2022 09:45]

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11

weebl

YARR!

Daldiel schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Als ik strikt kijk naar de wet staat daar duidelijk dat er enkel getoeterd mag worden ter afwending van gevaar. Een inhaalactie is dat dus niet. Boete kan oplopen tot 340 euro.

Artikel 28: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01

[...]

Slim, lijkt me dat dit soort dingen monteren op de scooter wel gewoon mogen. Thanks!
Tja, ik denk dat dit voor de rechter toch wat minder zwart wit is hoor. Er rijden in zo'n peloton scholieren altijd stug een stuk of 2 op de verkeerde helft van het fietspad... Je kan je er als scooterrijder gewoon langswurmen natuurlijk, er is over het algemeen nog wel een klein beetje ruimte aan de linkerkant... Maar of dat zo veilig is... Dan maar even toeteren, wend je toch ook gevaar mee af? ;)

• Daldiel
weebl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Tja, ik denk dat dit voor de rechter toch wat minder zwart wit is hoor. Er rijden in zo'n peloton scholieren altijd stug een stuk of 2 op de verkeerde helft van het fietspad... Je kan je er als scooterrijder gewoon langswurmen natuurlijk, er is over het algemeen nog wel een klein beetje ruimte aan de linkerkant... Maar of dat zo veilig is... Dan maar even toeteren, wend je toch ook gevaar mee af? ;)
Ik begrijp waar het vandaan komt. Het gedeelte waar de scooter dagelijks op rijdt staat er om bekend om vaak fiets/scooter controles te hebben op verlichting en dergelijke. Veel studenten rijden daar van en naar school dus ideaal voor oom agent om een zakcentje te verdienen. Als je daar al toeterend overheen rijdt is mijn vermoeden dat het een kwestie van tijd is voordat ik of mijn vriendin wordt aangehouden op basis van eerder genoemd artikel of anders artikel 5. Besteed dat geld liever aan een extra accu :P

Dat het allemaal waarschijnlijk wel los zal lopen, zou kunnen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Je bent zelf natuurlijk vrij om te doen wat je wilt en wellicht dat dit precies zo'n regel is die men een beetje moet buigen. Ik rijd inmiddels 10+ jaar auto en dit is mijn eerste ervaring op een scooter. Wellicht ben ik te voorzichtig.

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

https://nos.nl/l/2439268

Verbod op benzinesnor is dus van de baan. Jammer, het had een leuke stimulans kunnen zijn voor de markt. Al vraag ik me wel af of met het oog op de huidige verkoopcijfers van e-scooters en de helmplicht dit nou nog zo relevant is.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

greg-a schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Toeteren is niet toegestaan? Onnodig toeteren niet nee, maar in dit geval lijkt het mij wel toegestaan. Ik doe het iig wel - ik kan de claxon knop ook wat zachter/korter indrukken waardoor het geluid iets minder hard is dan wanneer ik de knop volledig indruk. wellicht dat dit ook bij jouw scooter zo werkt.

Met een fietsbel loop je het gevaar dat mensen denken dat je ook een fiets bent en dus niet bewust zullen zijn van jouw snelheid.
Doe gewoon als Flippy. Monteer er een vrachtwagenhoorn op.
>:)
Overigens heb ik de claxon standaard ingedrukt staan.
Duizenden studenten en werknemers die de brug over naar hun bestemming gaan.
Naast elkaar, druk append en pratend, of met een koptelefoon op de harses.
Nooit kijken, niet eens richting aan geven.
Nee, mijn rijvaardigheid en inzicht is enorm toegenomen sinds ik een elektrische scooter heb.
Continue 200% opletten.

Olaf

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Wie weet waar ik met een Novox (c50) in de omgeving van Nijmegen nog terecht kan voor onderhoud (mocht dat nodig zijn)?

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

spidertje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:49:
Wie weet waar ik met een Novox (c50) in de omgeving van Nijmegen nog terecht kan voor onderhoud (mocht dat nodig zijn)?
Doet Zoevers het niet meer?
Het zijn wel laaienlichters, daarom ben ik ook naar MD Scooters gegaan voor onderhoud, maar ze waren ooit Novox dealer.

Olaf

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
OlafBso schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Doet Zoevers het niet meer?
Het zijn wel laaienlichters, daarom ben ik ook naar MD Scooters gegaan voor onderhoud, maar ze waren ooit Novox dealer.
Daar ooit de scooter gekocht…. Was er onlangs en men poeierde me af want men deed geen Novox meer want dat was pure rommel…. Klantgerichtheid en service of mensen (op weg) helpen is blijkbaar geen onderdeel vd bedrijfsvoering….

• smpplaza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-10-2022
Goedenavond Allen,

Lange tijd geleden heb ik een Eviridje zonder accu gekocht en me daar middels dit forum laten informeren omtrent de controller etc die ik nodig heb. Nu ik eindelijk de tijd heb genomen om een en ander in te bouwen en langzaam aan alles aan het aansluiten ben loop ik tegen een probleempje met de HAL sensors aan. Kan iemand mij vertellen welke ader welke sensor is zodat ik dat een op een aan kan sluiten op m'n kelly controllertje? Ik kan dergelijke informatie niet vinden via google helaas... :(

Alvast hartelijk dank!

Fijne avond en met vriendelijke groet,

Maarten

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

spidertje schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:19:
[...]

Daar ooit de scooter gekocht…. Was er onlangs en men poeierde me af want men deed geen Novox meer want dat was pure rommel…. Klantgerichtheid en service of mensen (op weg) helpen is blijkbaar geen onderdeel vd bedrijfsvoering….
Ja, dat herken ik.
Nu verkopen ze dure rommel.
Garantie is verwaarloosbaar bij deze gasten.

Ik weet niet wat je precies "onderhouden" wil hebben, maar ik zou toch voor MD Scooters gaan in Bemmel/Huissen kant. Vanaf Lent een kleine 12 minuten rijden.

Olaf

• smpplaza
Ola,

O.k. ik heb de hall sensoren maar gewoon op kleurcode aangesloten echter krijg ik nu bij de kalibratie "Hall sersor error, Identify error". Omdraaien van de hall sensor aders lost dit niet op. De kelly probeert te kalibreren:Draait 6x een stukje mn wiel en dan krijg ik genoemde foutmeldingen in de kelly app. Honderd x dingen geprobeerd maar ik kom helaas niet verder. Iemand met de gouden tip?

Thanks alvast!

Groet,

Maarten

• smpplaza
flippy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:53:
[...]

ja, die kennen we wel. je hebt een DM. ;)
Mag ik er ook een?? ;) :P

• Engie
smpplaza schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:02:
Ola,

O.k. ik heb de hall sensoren maar gewoon op kleurcode aangesloten echter krijg ik nu bij de kalibratie "Hall sersor error, Identify error". Omdraaien van de hall sensor aders lost dit niet op. De kelly probeert te kalibreren:Draait 6x een stukje mn wiel en dan krijg ik genoemde foutmeldingen in de kelly app. Honderd x dingen geprobeerd maar ik kom helaas niet verder. Iemand met de gouden tip?

Thanks alvast!

Groet,

Maarten
Geen verstand van anders dan dat ik ooit een DC motor driver heb gebouwd (bijna 10 jaar geleden).
Kan het niet zijn dat 1 van de hall sensoren kapot is? Kan je isoleren welke van de hall sensoren hij wel netjes herkent en welke niet?
Misschien kan je zo het probleem wat isoleren

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22
Iemand ervaring met de La Souris S9? Ik ben met name nieuwsgierig of er een helm in de buddyseat past.

• Engie
Worra schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:18:
Iemand ervaring met de La Souris S9? Ik ben met name nieuwsgierig of er een helm in de buddyseat past.
Daar zitten je accu's. Dus nee

• thaan
  • Laatst online: 10:40
Tinnman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:36:
Hallo allemaal,
Ik ben aan het denken om een elektrische scooter te kopen. Vooral voor woon werk verkeer. Het plan is dan om deze zo veel mogelijk te gebruiken en de auto alleen te gebruiken als ik veel moet meenemen of extreem weer.
Een retour is net geen 30km.
Ik zat te denken aan een iva S4 scooter, deze schijnt bij 45km/h een bereik van circa 50-55 km te hebben.
Maar puur voor looks zou ik eigenlijk wel een retro model leuk vinden. De eva s3 vind ik niet zo mooi maar de huidige chinese scooters van bv la souris e-sourini. Maar la souris staat nu niet echt bekend als een goede dealer.
Iemand enig idee wat een leuk alternatief is?
En wat zijn de ervaringen met deze scooter en wat voor een bereik verwachten jullie ervan?
Ik heb een Segway 125 en zou voor 30km woon-werk verkeer zeker niet iets kopen wat 50-55km bereik heeft op z'n max. Ik haal op de Segway 125, die een bereik van '140km' zou moeten, maar ik haal maar magertjes 60 a 65km als ik 45km/u ga. Stel je voor dat je een dag niet kan laden, omrijdt voor de boodschappen.. Ik zou dan niet heel relaxed zitten met zo weinig bereik.

• smpplaza
Engie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Geen verstand van anders dan dat ik ooit een DC motor driver heb gebouwd (bijna 10 jaar geleden).
Kan het niet zijn dat 1 van de hall sensoren kapot is? Kan je isoleren welke van de hall sensoren hij wel netjes herkent en welke niet?
Misschien kan je zo het probleem wat isoleren
Nee hij geeft niks aan behalve de "hall sensor error" en dus na de poging om m in te leren de "identify err". Ik meet op de +/- van de stekker van de HALL sensoren 1,5V... is dat toereikend? Moet dat niet minstens 5V zijn?

Ik weet ook niet precies hoe ik die sensoren zou moeten meten eigenlijk...

Ik ben even out of options zogezegd en erg nieuwsgierig of er een guru hier is die mij wellicht op weg kan helpen, letterlijk alsmede figuurlijk ;)

Thanks en alvast een fijne avond!

Groet,

Maarten

• Tinnman
thaan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb een Segway 125 en zou voor 30km woon-werk verkeer zeker niet iets kopen wat 50-55km bereik heeft op z'n max. Ik haal op de Segway 125, die een bereik van '140km' zou moeten, maar ik haal maar magertjes 60 a 65km als ik 45km/u ga. Stel je voor dat je een dag niet kan laden, omrijdt voor de boodschappen.. Ik zou dan niet heel relaxed zitten met zo weinig bereik.
Ik kijk altijd op onderstaande site voor bereik. Welke, volgens hun, op basis van klantervaringen zijn. Zitten zij er zo ver naast ?

https://www.scootercentru...-elektrische-scooter.html

• greg-a
Tinnman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Ik kijk altijd op onderstaande site voor bereik. Welke, volgens hun, op basis van klantervaringen zijn. Zitten zij er zo ver naast ?

Maanden voordat de Segway überhaupt te koop was in NL (en Europa) hadden zij de range obv klanten ervaring al ingevuld. En dit is, naar mijn weten, niet gewijzigd sindsdien. Dus volgens mij is het gewoon een standaard formule die ze erop loslaten.

Overigens is 60km aan range met een niet opgevoerde e125s buitengewoon magertjes. Ik haal meer dan dat in koude temperaturen met harde wind. En dan heb ik nog een windscherm ook en gaat die van mij 50-52kph.

Zie ook even mijn eerdere berichten in dit topic en het Segway topic voor meer informatie over range van de e125s.

• thaan
Tinnman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

greg-a schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Maanden voordat de Segway überhaupt te koop was in NL (en Europa) hadden zij de range obv klanten ervaring al ingevuld. En dit is, naar mijn weten, niet gewijzigd sindsdien. Dus volgens mij is het gewoon een standaard formule die ze erop loslaten.

Overigens is 60km aan range met een niet opgevoerde e125s buitengewoon magertjes. Ik haal meer dan dat in koude temperaturen met harde wind. En dan heb ik nog een windscherm ook en gaat die van mij 50-52kph.

Zie ook even mijn eerdere berichten in dit topic en het Segway topic voor meer informatie over range van de e125s.
Misschien dat dat de reden is, dat hun 'ervaring' niet gebaseerd is op daadwerkelijk rijden.
Ik heb er overigens ook een windscherm opzitten en hij rijdt max 50 bij een volle accu, dat loopt terug naar 46 bij gebruik.

Hij rijdt overduidelijk een stuk verder als je rustiger rijdt, maar dat doe ik gewoon niet; altijd vol gas. Ik heb nu ongeveer 650km op de teller staan.

• Tinnman
thaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

[...]

Misschien dat dat de reden is, dat hun 'ervaring' niet gebaseerd is op daadwerkelijk rijden.
Ik heb er overigens ook een windscherm opzitten en hij rijdt max 50 bij een volle accu, dat loopt terug naar 46 bij gebruik.

Hij rijdt overduidelijk een stuk verder als je rustiger rijdt, maar dat doe ik gewoon niet; altijd vol gas. Ik heb nu ongeveer 650km op de teller staan.
Maar wat is je bereik dan?
Met de E125S neem ik aan.
Dat de topsnelheid daalt bij accu niveau maakt me niet uit.

• thaan
Tinnman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Maar wat is je bereik dan?
Met de E125S neem ik aan.
Dat de topsnelheid daalt bij accu niveau maakt me niet uit.
60 a 65 km op 45-50km/u.

Hij haalt absoluut verder als je rustiger rijdt, dat heb ik ook al geprobeerd en is ook zeker haalbaar, maar met altijd vol gas is dat het wel.

• Engie
smpplaza schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Nee hij geeft niks aan behalve de "hall sensor error" en dus na de poging om m in te leren de "identify err". Ik meet op de +/- van de stekker van de HALL sensoren 1,5V... is dat toereikend? Moet dat niet minstens 5V zijn?

Ik weet ook niet precies hoe ik die sensoren zou moeten meten eigenlijk...

Ik ben even out of options zogezegd en erg nieuwsgierig of er een guru hier is die mij wellicht op weg kan helpen, letterlijk alsmede figuurlijk ;)

Thanks en alvast een fijne avond!

Groet,

Maarten
De spanning zelf zou afhankelijk moeten zijn van het type hall sensoren, gok dat je die niet weet. Dus dat wordt moeilijk.
Wat je wel kan doen is kijken of de sensoren werken door je wiel te roteren. Hall sensoren zijn in principe om de orientatie van je wiel te "zien". Je sensoren zouden aan of uit moeten staan op basis van rotatie!
https://www.precisionmicr...otor-control.original.png
Hier een diagrammetje om het wellicht wat beter te illustreren!

Edit: Ik ben zelf elektrotechnicus. Maar ik weet dat ik hier niet bijster veel verstand van hebt. Dus neem alles met een korreltje zout en wees voorzichtig dat je niet per ongeluk iets kapot maakt!

Wellicht dat @flippy je beter kan helpen?

[Voor 9% gewijzigd door Engie op 10-08-2022 13:54]

• smpplaza
Engie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

De spanning zelf zou afhankelijk moeten zijn van het type hall sensoren, gok dat je die niet weet. Dus dat wordt moeilijk.
Wat je wel kan doen is kijken of de sensoren werken door je wiel te roteren. Hall sensoren zijn in principe om de orientatie van je wiel te "zien". Je sensoren zouden aan of uit moeten staan op basis van rotatie!
https://www.precisionmicr...otor-control.original.png
Hier een diagrammetje om het wellicht wat beter te illustreren!

Edit: Ik ben zelf elektrotechnicus. Maar ik weet dat ik hier niet bijster veel verstand van hebt. Dus neem alles met een korreltje zout en wees voorzichtig dat je niet per ongeluk iets kapot maakt!

Wellicht dat @flippy je beter kan helpen?
Hmm jaah... Ik heb nu de aders al zonder stekker aangesloten zodat ik ze kan meten, straks maar eens mee beginnen. Ik ben niet geheel ontechnisch maar dit is allemaal vrij nieuw voor me. Weet ook wel waarvoor de hall sensoren zijn maar snap gewoon niet waarom de kelly die error geeft. Er zitten 6 aders in dat stekkerblok, +/-, temp sens en 3x hall. Weet ook niets over dat motortje dus geen idee of de motor poles enzo goed staan. Guru Flippy weet dit vast allemaal maar ik denk dat die lekker op vakantie is ;) Krijg inmiddels ook een 3,4 pieptoon als ik hem toch op 85 zet in de sw.

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 13:56
smpplaza schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Hmm jaah... Ik heb nu de aders al zonder stekker aangesloten zodat ik ze kan meten, straks maar eens mee beginnen. Ik ben niet geheel ontechnisch maar dit is allemaal vrij nieuw voor me. Weet ook wel waarvoor de hall sensoren zijn maar snap gewoon niet waarom de kelly die error geeft. Er zitten 6 aders in dat stekkerblok, +/-, temp sens en 3x hall. Weet ook niets over dat motortje dus geen idee of de motor poles enzo goed staan. Guru Flippy weet dit vast allemaal maar ik denk dat die lekker op vakantie is ;) Krijg inmiddels ook een 3,4 pieptoon als ik hem toch op 85 zet in de sw.
Sommige hall sensoren hebben 12V nodig. heb dat al een keer gehad met de scooter van m.n vriendin. heb daar een kelly in gezet en kreeg toen dezelfde error. Toen de 5V van de hall sensoren verwisseld met een 12V draad die vrij was op de kelly. En meteen werkte die goed

• Engie
bob-w-1993 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Sommige hall sensoren hebben 12V nodig. heb dat al een keer gehad met de scooter van m.n vriendin. heb daar een kelly in gezet en kreeg toen dezelfde error. Toen de 5V van de hall sensoren verwisseld met een 12V draad die vrij was op de kelly. En meteen werkte die goed
Let wel op, als je dit doet en het zijn wel 5V sensoren, heb je een grote kans dat ze de geest geven!

• smpplaza
bob-w-1993 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Ja ik krijg ook de illusie dat het zoiets zou moeten zijn maar ik ben bang dat als ik dat doe ik rook uit dingen zie komen enzo haha.. ;) Nu meet ik 1,5V op het betreffende stekkerblok. Wat me ook niet goed lijkt...
Engie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Let wel op, als je dit doet en het zijn wel 5V sensoren, heb je een grote kans dat ze de geest geven!
Ja daarom ben ik daar wat voorzichtig mee. Het is echter wel opvallend dat de melding "Hall sensor error" direct bij het op spanning zetten optreedt. Het gekke is ook dat ik op de +/- 1,5V meet... :/ Ik wacht nog even het oordeel af van @flippy. Die heeft volgens mij ervaring met dit type scootertje.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik geloof dat ze in NL nog steeds niet leverbaar zijn, maar in Frankrijk nu inmiddels wel: de Yamaha Neo’s. 45 km/u, 3200 euro, met een 1 kWh accu wat echt onbruikbaar weinig is.

Een tweede accu kost 1200 euro, dan heb je 2 kWh totaal, wat nog steeds niet echt royaal is maar in elk geval al wat meer werkbaar - ik schat praktisch gezien zo’n 60 km bereik in de zomer, 40 km in de winter?

[Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 15-08-2022 04:18]

specs

• greg-a
Dreamvoid schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 04:16:
Ik geloof dat ze in NL nog steeds niet leverbaar zijn, maar in Frankrijk nu inmiddels wel: de Yamaha Neo’s. 45 km/u, 3200 euro, met een 1 kWh accu wat echt onbruikbaar weinig is.

Een tweede accu kost 1200 euro, dan heb je 2 kWh totaal, wat nog steeds niet echt royaal is maar in elk geval al wat meer werkbaar - ik schat praktisch gezien zo’n 60 km bereik in de zomer, 40 km in de winter?
schandalige prijs voor wat je krijgt. Ik betwijfel of deze scooters ook echt volledig in-house zijjn ontwikkeld.

Ik denk dat je inschatting vwb range akelig correct zijn, wat voor 4400 euro echt om te janken is.

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Yamaha ontwikkelt wel al een paar jaar zelf batterijen voor motorfietsen en ze maken ook zelf elektromotoren, dus op zich zou het wel in-house ontwikkeld kunnen zijn. Dit model (plus een 125 kW scooter) is ook al in 2019 aangekondigd.

Die batterij is wel dubieus. Yamaha heeft eerder wel Gogoro-batterijen gebruikt (maar die zijn volgens mij 1.7 kWh) en werkt nu samen met Honda en Kawasaki aan een deelsysteem. Dat zou gebaseerd zijn op Honda's batterij, die inderdaad wel eens 1 kWh zou kunnen zijn: https://electrek.co/2018/...lectric-products-atv-utv/

Blijft prut, maar als je in Japan zo'n deelsysteem opzet klinkt het ineens al logischer. In Japan. Niet hier, waar dat systeem niet bestaat.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Worra schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:18:
Ik zou even de aflevering van Boos kijken op youtube over La Souris, klinkt niet als een hele fijne toko.

• Dreamvoid
  • Niet online
Shabbaman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:58:
Die batterij is wel dubieus. Yamaha heeft eerder wel Gogoro-batterijen gebruikt (maar die zijn volgens mij 1.7 kWh) en werkt nu samen met Honda en Kawasaki aan een deelsysteem. Dat zou gebaseerd zijn op Honda's batterij, die inderdaad wel eens 1 kWh zou kunnen zijn
50.4V/19.2Ah zeggen de specs van Yamaha, dus dat lijkt me wel duidelijk. 2x 1 kWh is op zich wel te doen als je niet te ver van je school/werk woont, maar idd 4400 euro is stevig aan de prijs. Al worden de concurrenten er ook allemaal niet goedkoper op, met de lagere eurokoers van nu.

Die 3200 euro nieuwprijs voor de scooter is op zich nog niet zo gek vergeleken met de prijzen van Yamaha benzinescooters, maar 1200 euro voor een 1 kWh accu, dat is toch wel heel erg prijzig. Bij Supersoco betaal je geloof ik 600 euro meerprijs voor een extra 1.8 kWh accu.

[Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 15-08-2022 18:34]

specs

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37
Hier in bezit van een 2e hands Govecs met 5kwh accu voor een prijs iets meer dan 2 Yamaha accu's.

Ik verbaas me over de prijzen en de lage accu waardes die er zijn voor nieuwe scooters.

Met 5 kwh halen we vrij zeker 80 km afstand (hij rijdt 52 km/h). ALs ik uitreken hoeveel accucycles er in totaal zijn gemaakt en de afstand er totaal mee is afgelegd (1800 km en 14 cycles) dan zou je bijna 130 km op 1 lading kunnen doen. Vooralsnog rijdt ie prima en zijn er erg blij mee.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
Shabbaman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:58:
Yamaha ontwikkelt wel al een paar jaar zelf batterijen voor motorfietsen en ze maken ook zelf elektromotoren, dus op zich zou het wel in-house ontwikkeld kunnen zijn. Dit model (plus een 125 kW scooter) is ook al in 2019 aangekondigd.
Een 125 kW scooter? POAH!!! Dat is 170 pk, evenveel als in een BMW i3. Daarmee rijd je een Moto GP racemotor helemaal weg op de eerste x meters. Ik denk dat je een tikfout maakt oid, heb je anders een bron?

• Shabbaman
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

• TimEgo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-01 12:00
Goedenavond,

Ik heb sinds kort de Iva ego S5.
Zeer tevreden over de rij eigenschappen.
Ik gebruik hem vooral voor woon/werk verkeer.
Dagelijks 45km, precies te doen met 1 accu lading. Ik woon in Limburg dus kom veel bergen tegen.

Ik vroeg me af of iemand weet wat je allemaal kunt instellen, en hoe dat moet. Ik kan nergens wat vinden.
Het is me per ongeluk gelukt om de p stand te deactiveren, als ik hem nu op contact zet hoef ik niet meer eerst de p in te drukken voordat hij kan rijden. Echter heb ik geen idee hoe ik dit gedaan heb, en....misschien is er wel meer mogelijk.
Ik had volgens mij het gas vol open, de rechter remhendel in, en de p knop ingedrukt en vervolgens op contact gezet.

Wie heeft hier ervaring mee? En weet misschien wat er nog meer mogelijk is?

Gr Tim

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

TimEgo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:16:
Goedenavond,

Ik heb sinds kort de Iva ego S5.
Zeer tevreden over de rij eigenschappen.
Ik gebruik hem vooral voor woon/werk verkeer.
Dagelijks 45km, precies te doen met 1 accu lading. Ik woon in Limburg dus kom veel bergen tegen.

Ik vroeg me af of iemand weet wat je allemaal kunt instellen, en hoe dat moet. Ik kan nergens wat vinden.
Het is me per ongeluk gelukt om de p stand te deactiveren, als ik hem nu op contact zet hoef ik niet meer eerst de p in te drukken voordat hij kan rijden. Echter heb ik geen idee hoe ik dit gedaan heb, en....misschien is er wel meer mogelijk.
Ik had volgens mij het gas vol open, de rechter remhendel in, en de p knop ingedrukt en vervolgens op contact gezet.

Wie heeft hier ervaring mee? En weet misschien wat er nog meer mogelijk is?

Gr Tim
Waar heb je dat ding in hemelsnaam gekocht?
Als ik er ooit 1 haal is het bij MD Scooters in Huissen.
Die man verteld over alle opties (harder laten lopen bijvoorbeeld) en legt ook uit wat er allemaal mogelijk is.
En als je over bergweggetjes moet rijden, lijkt me een sterkere accu voor jou wel een goed idee, anders kun je over 2 jaar je werk niet meer redden vrees ik.

Olaf

Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee