Ah inderdaad, nu zie ik het ook. Ik zie de "mini-moto" Soco's vrij vaak, en ze vallen natuurlijk het meest op, want ze zijn vrij uniek in dit genre. Dus op de duur ga je dit model met Soco associëren en omgekeerd.
Maar idd goed punt, ik voeg 'm toe aan de vorige post.
Na de voorbij week wat gezocht te hebben, ben ik toch aangenaam verrast. Ik heb toch een acht tal L3e (125cc en meer klasse) elektrische scooters gevonden. Waar ik eerst dacht dat ze niet bestonden, blijkt het toch mee te vallen. Misschien heeft google m'n zoekgedrag beter begrepen en is gestopt met elektrische steps voor te schotelen als ik zocht op 'scooters'
Prijzen vanaf een dikke 4500 euro voor de goedkoopste tot ongeveer 9000 euro. Met een uitschieter naar 13000 euro voor die bmw.
Denk dat de 6000 euro range toch redelijk competitief is tov equivalente ICE-scooters. En net zoals met auto's rijden ze vast een stuk gemakkelijker en met meer comfort. (geluid, trillingen, ...)
Ik zou met plezier een aantal van deze scooters willen test rijden. Ik ben wel nogal groot/lange armen, dus hopelijk zit er iets tussen waar ik mezelf niet helemaal moet op dubbel plooien met m'n knieën tussen de oren.
Iets anders, wat ik nog niet begrijp: waarom is het laden zo traag? Tegenwoordig kan je een moderne EV, pakweg 60 kWh, van 20-80% krijgen in ongeveer 20 minuten. Omgerekend ongeveer 40 kWh.
Deze scooters hangen rond de 3 a 5 kWh. Dus in theorie kan je je scooter op 2 minuten laden met een snellader.
Waar je deze scooters vooral wil verkopen, namelijk heel drukke steden met kleine woonunits is dat erg belangrijk. Steden zoals Parijs, Rome, Madrid, .... die erg vervuild zijn met de dampen en fijstof van honderdduizenden zwaar verouderde olie-stokers. Maar wie daar woont, kan die scooter vaak echt niet binnen parkeren. Die staan gewoon op de stoep. Als je dan op het werk ook niet kan laden (ook op de stoep parkeren dus bvb sales, restaurants, ...) dan heb je hier dus niets aan, als de scooter 5 a 6 uur moet laden.
Even potentieel 2 minuten aan een snellader, en je tankt bijna zo snel als op benzine. Zelfs 10 minuten, ook prima. En dan kan je er weer een paar dagen tegenaan.
Ik vermoed dat het een combinatie is van plaatsgebrek (alle elektronica op een scooter kwijt kunnen) en kosten (wie wil op een scooter van 6000 euro pakweg 2000 euro bijleggen voor snelladen?).
Mocht ik nu tot aanschaf overgaan, denk ik dat Silence op 1 komt te staan als kanshebber. Ik ben altijd fan van een uniek/bijzonder idee. Echt iets wat een zekere visie uitstraalt van de maker, goed of slecht. Deze scooter is duidelijk opgebouwd rond die uitneembare batterij. Dat heeft z'n nadelen wat betreft design, namelijk niet zo samenhangend, en nogal industrieel (als in elektrisch gereedschap).
Maar tegelijk is het wel cool. Welk onderdeel is namelijk het slijtageonderdeel van een EV? De batterij. En wanneer deze "op" is, kan de scooter snel fris terug de weg op, met minimale reparatie kosten. Gewoon een nieuwe batterij bestellen en klaar ben je. De oude kan zelfs gerecycleerd en terug verkocht worden. Zolang het formaat maar hetzelfde blijft.
Als na vijf jaar de solid state batterij van de grond komt, kan je met dezelfde scooter ineens dubbel zo lang rijden door een nieuwe batterij.
Ik hoop wel dat batterijen in dit soort scooters, algemeen dan, van goede kwaliteit zijn. Zoals ze je er niet uit kan halen en ze staan, met de batterij, buiten op de stoep, ofwel in betonnen vuurvaste parkings, weet je dat er relatief weinig brandgevaar is. Zo'n 5 kWh batterij die gaat ontvlammen in een appartement, daar wil je niet naast zitten tv kijken...