Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 55 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
OlafBso schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Overigens staat er in de Scooter&BikeXpress een vergelijkende test van:
de AGM Goccia GEV2000 (1500 W naafmotor, 60V20ah, €1.999,00)
de IVA E-GO S5 (3000 W Bosch Naafmotor, 60V24ah €2.399,00)
de NIU MQi GT (3000 W Bosch naafmotor, 2x 48V31ah €3.824,00) incl.extra transportkst.
de Segway E125S (3000 W QS naafmotor, 2x48V60ah €3.599,00)
en als laatste de Super Soco CPX (3000 W naafmotor, 60V45ah €4.599,00) incl.extra transportkst.

Als ik dan de winnaar zie, de Segway wordt als winnaar en beste koop gekozen, erger ik me er weer kapot aan dat eigenlijk de minste accu als winnaar uit de bus komt.
Of is een 48V niet inferieur aan bijv. 60V?

De nieuwe FD F3 staat er ook in.
Ik vind de verbeteringen qua looks eigenlijk niet mooier... O-)
De F3 heeft een 2000 W motor,in de achterbrug geintegreerd, vergelijkbaar met cardanopsteling.
Accu keuze is reuze en allemaal 72V!
(25ah, 2x 25ah, 75ah of 25ah+75ah)
Vanafprijs €2.999
Grote scooter,en de importeur is nu Ultron EV. (geen Nipponia of Trade&Traffic meer)
_/-\o_
Als ik ooit klaar ben met mijn gepimpte C50, dan kies ik toch echt voor deze.
Moet wel zeggen dat ik het een lastige vind, de F3 zou ergens wel wat voorkeur verdienen vanwege grotere bandenmaat en de innovatieve moter bevestiging.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik bij de Segway e125 de meerprijs voor de opslagruimte groot vind
t.o.v. de Iva ego S5

Ik zie bij dee segway e125 soms 3000watt aan motorvermogen staan en soms 1000watt(nominaal)
Nu zie ik bij bijv. de NQI GT 45kmh staan dat hij nominaal 3000watt heeft.
Betekend dit dat de NQI een zwaardere motor heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door gearardihno op 04-06-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thois
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-06-2022
B127 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Hoezo dat? De spanning van de accu is eerder een design keuze dan dat het beter of slechter is. Wat uit maakt voor range is de capaciteit, dus ah * nominal voltage. Een scooter met 48v en 60ah komt ongeveer even ver als een met 60v en 48ah.
Verbeter me als het niet zo is maar, is het niet zo dat je met bijvoorbeeld een 72V accu veel hogere acceleratie kan bereiken dan met bijv. een 48V accu? Of komt dit puur omdat een 72V accu bijna altijd aanzienlijk meer cellen heeft dat een 48V accu? Stel ze hebben evenveel cellen, dan kan ik me voorstellen dat de 72V accu minder grote actieradius heeft door de hogere acceleratie. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Thois op 06-06-2022 11:06 . Reden: had mn reactie in de quote gezet ... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
@Thois Wat ik er van begrepen heb kan je met een hoger voltage inderdaad een hogere top halen.
Maar aangezien de snelheid toch begrensd moet zijn zit de meerwaarde vooral in het feit dat je met een hoger voltage veel minder tot geen last hebt van het niet meer halen van de begrensde snelheid wanneer de accu leger raakt. Het voltage zakt namelijk bij het leger worden en wanneer het maximale voltage van de accu erg dicht tegen het voltage zit wat je nodig hebt om de begrensde top te halen zal je er veel eerder onder zakken dan wanneer het maximale voltage van de accu hoger ligt.

Acceleratie heeft te maken met hoeveel Amperes je in die motor kan pompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 06-06-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:38
Thois schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:05:
[...]
Verbeter me als het niet zo is maar, is het niet zo dat je met bijvoorbeeld een 72V accu veel hogere acceleratie kan bereiken dan met bijv. een 48V accu? Of komt dit puur omdat een 72V accu bijna altijd aanzienlijk meer cellen heeft dat een 48V accu? Stel ze hebben evenveel cellen, dan kan ik me voorstellen dat de 72V accu minder grote actieradius heeft door de hogere acceleratie. :)
Ja en nee. Vermogen = spanning x stroomsterkte, dus met een hogere spanning kun je meer vermogen leveren met dezelfde stroomsterkte. Als je bijvoorbeeld een draad hebt die 20 ampère aan kan dan zal daar met 48 volt 960 watt (=20x48) doorheen kunnen, terwijl dit bij 72v 1440 watt is. Meer stroom vereist dikker draden en stevigere electronica.

In de praktijk kun je gewoon die dikkere draden gebruiken en dan zal je brommer gewoon ongeveer even hard gaan als de andere. Kijk eerder naar hoeveel vermogen de motor heeft, als brommer A 3000 watt heeft en brommer B 1500 watt, dan zal brommer A gewoon sneller zijn, ongeacht of het een 12 volt of 800 volt systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
B127 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Ja en nee. Vermogen = spanning x stroomsterkte, dus met een hogere spanning kun je meer vermogen leveren met dezelfde stroomsterkte. Als je bijvoorbeeld een draad hebt die 20 ampère aan kan dan zal daar met 48 volt 960 watt (=20x48) doorheen kunnen, terwijl dit bij 72v 1440 watt is. Meer stroom vereist dikker draden en stevigere electronica.

In de praktijk kun je gewoon die dikkere draden gebruiken en dan zal je brommer gewoon ongeveer even hard gaan als de andere. Kijk eerder naar hoeveel vermogen de motor heeft, als brommer A 3000 watt heeft en brommer B 1500 watt, dan zal brommer A gewoon sneller zijn, ongeacht of het een 12 volt of 800 volt systeem is.
Je vergeet alleen weerstand in dat verhaal.
Als je weerstand vast is, dan is je vermogen U^2/R (of I^2*R). Als je een vaste weerstand hebt dan kan je dus meer stroom erdoor gooien met een hogere spanning. Ervanuitgaande dat weerstand de beperkende factor is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Dreamvoid schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Voor het budget dat de meeste mensen maximaal aan een scooter willen besteden, is het met de huidige accu kosten commercieel onmogelijk een fatsoenlijke scooter te bouwen. Met auto's ook niet, maar daar heb je torenhoge belastingen (BPM, wegenbelasting, lease bijtelling) op benzine/dieselauto's waar de overheid mee kan spelen om electrisch toch competitief te maken. Dus zie je in de scooterwereld twee categorieen:
  • massamerken die de kantjes er vanaf lopen en gaan beknibbelen op bouwkwaliteit, accugrootte/bereik, etc om binnen het budget te blijven
  • A-merken die wel fatsoenlijke scooters bouwen maar door de hoge prijs maar een kleine aantallen weten te verkopen (Vespa, Govecs, BMW etc)
Wil hier nog even kort op terug te komen. Bedankt alvast voor je reactie.

Ivm budget en wat mensen maximaal aan een scooter willen besteden, heb je het vast over de 50cc equivalenten. Tot max. 45 km/u.

En ik begrijp dat dit de scooters zijn die in de benelux het populairst zijn. Of andersom gezegd, de 'mega' (of maxi-) scooters zijn hier duidelijk niet populair. Je ziet ze bijna niet. Misschien omdat je er een motorijbewijs voor nodig hebt? In andere grote steden zoals Berlijn die je ze al veel vaker, laat staan meer naar het zuiden (frankrijk, spanje, italie, ...).

Indien ik ooit aan de scooter zou gaan (en waarom niet, ik vind ze bijzonder praktisch en utilitair, dik prima), moet het bijna zo'n maxi-scooter zijn. Ik ben namelijk ook vrij groot, en die kleine 50cc scooters, of het EV equivalent die vaak nog kleiner zijn, zien er gewoon niet uit met een grote volwassene erop.

Ivm prijs van maxi-scooters, die zijn ook vaak erg duur hoor. Ik som even de meest bekende op:
Yamaha t-max: 13299
kymco xciting s400i: 6699
honda xadv: 12494
piaggio mp3: 7399
Bmw C400: 7999
Bmw C650 Sport: 11950

En dan heb je nog peugeot, suzuki burgman, etc...

Voor die prijs kan je vast toch wel een electromotor aan een dikke batterij koppelen en in een degelijk chassis proppen? De bmw CE 04, in een uitvoering met iets of wat noodzakelijke opties, tikt gemakkelijk 15k aan.

Dat ben ik nu ook niet bereid er aan te geven, maar 10-11k voor een goede maxi EV scooter vind ik zeer redelijk.

De markt wordt nu idd overspoeld door goedkoop chinees prul die in elkaar plooit als je er nog maar naar kijkt, of lichtjes een stoeprand probeert te nemen. Omdat de EV aandrijving een stuk compacter is (motor vaak in de naaf, blokje batterij, geen uitlaat of versnellingen, ...) zijn de scooters miniscuul klein.

Wat me nog wel het meeste verbaast, is dat het van de kant van yamaha, suzuki, vespa, kymco en dergeljke al jaren stil is. Er nog geen 1 volwaardige EV maxiscooter rondrijdt, en er verder ook niet over (of nauwelijks) communiceren. De klassieke top4-5 gaan hiermee echt de boot missen.

En als er 1 voertuig nu bij uitstek geschikt is om EV te maken, is het de maxiscooter wel. Extra veel plaats voor een grote batterij. Je kan ze duurder verkopen. Compleet utilitaire voertuigen waar de gebruikers een minimum aan onderhoud vooropzetten. En zolang je onder de 75km/u blijft (wat zowat de snelheid is van de maxiscooters) verbruik je echt niet veel energie. In tegenstelling tot elektrische motorfietsen die 120+ moeten kunnen halen omwille van de categorie waar ze in spelen. Energie verbruik gaat kwadratisch omhoog met snelheid.

Als ze de batterij dan ook nog eens fast charge capable maken, is het helemaal top! Als je 50 kwh aan autobatterij tegenwoordig in 20-25 minuten kan snelladen, moet het voor een batterij die een maxi scooter kan aandrijven toch niet langer zijn dan 4-5 min. Effe 5 minuten aan de snellader, en je kan weer 60km vooruit. En range is ook totaal onbelangrijk voor die dingen. 40km per dag moet MEER dan volstaan. Wie meer dan 40km per dag op een maxiscooter zit, heeft een foute keuze gemaakt.

Ach ja, lijkt wel een klasse die volledig ten dode opgeschreven is, of waar niemand naar kijkt. Behalve bmw dan, en ze zijn daar erg succesvol (want helemaal alleen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Amos_x schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:30:
[...]De klassieke top4-5 gaan hiermee echt de boot missen.
er is geen boot om te missen. de markt voor deze scooters is idioot klein in vergelijking en je hebt er rijbewijzen voor die de doorsnee neerlander niet gaat halen.

de chinese meuk zie je veel omdat je niet met een dikke govecs oid zo makkelijk door amsterdam heen knalt als met een chinees ding. waarom zou iemand meer betalen voor een slechtere ervaring?
Thois schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:05:
[...]

nee, aantal cellen heeft er niks mee te maken. je snelheid en acceleratie is factor tussen de kV van de motor (hoeveel toeren hij maakt voor elke volt je erin steekt) en hoeveel ampere de controller kan verwerken. de controller kan voltage geen biet schelen, amperes wel. dus minder amperes = goedkopere controller = meer winst.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005

Shabbaman

Got love?

@Amos_x Piaggio heeft met de Piaggio 1 Active en de Vespa Elletrica 70 twee "maxi-scooters". Volgens mij in Nederland enkel als brommer te krijgen.

Edit: Govecs Schwalbe is er ook in een 70 kmh-variant.

[ Voor 16% gewijzigd door Shabbaman op 06-06-2022 22:58 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:38:

er is geen boot om te missen. de markt voor deze scooters is idioot klein in vergelijking en je hebt er rijbewijzen voor die de doorsnee neerlander niet gaat halen.
Ik volg je hierin wel hoor. Ik heb ook de nodige rijbewijzen dus misschien ga ik er te gemakkelijk over. Moet het even opzoeken, maar misschien bedoel ik de 125cc categorie die ook met een B-rijbewijs te rijden is. Ik vraag me af hoe zich dat vertaald naar elektrisch? Begrensd op motorvermogen dan? Op snelheid? Op certificatie?

Het is ook cultuurgebonden, en afhankelijk van land tot land. Ik gaf zelf ook aan dat het in de benelux niet echt een populaire categorie is. Maar in andere grootsteden des te meer.

Het is ook echt de enige categorie scooter die ik zelf zou rijden. 45 km/u is gewoon echt te traag, en het grotere formaat is praktisch. Gemakkelijker een passagier achterop. Vaak ruimte om een helm in op te bergen. Andere opbergvakjes... een beenbeschermer voor de regen... :+

Ik associeer die 50cc ondingen vaak met pubers, hangjongeren en de aftandse jaren '90 scootertjes van deliveroo bezorgers. Daar wil ik niet dood op gezien worden.

Ik geef toe dat het in elektrische vorm een stuk beter meevalt. Ze stralen sowieso meer klasse uit, en omdat ze wat duurder zijn, zit er vaak een ander type gebruiker op. No offense. Het gebrek aan onzinnig lawaai doet ook veel om dit soort scooters uit het imago te trekken waar ze nu vaak mee kampen.

Dat gezegd, ik ben bovengemiddeld groot. Mezelf ineenplooien op een NIU UQi formaatje is absoluut geen optie.
de chinese meuk zie je veel omdat je niet met een dikke govecs oid zo makkelijk door amsterdam heen knalt als met een chinees ding. waarom zou iemand meer betalen voor een slechtere ervaring?
Slechte ervaring? Ik nodig je uit om eens wat tijd door te brengen in Parijs bvb. Als het ergens krap rijden is op de rijbaan, dan daar wel. En daar lukt het ook om met die grotere klasses (250cc+) als was het een fietsje tussen de auto's door te laveren. Daar zie je ook honda goldwing taxis die door het verkeer gaan als was het een scooter :D Het kan dus echt wel, en ook in Amsterdam, Antwerpen of Stockholm... Zoveel scheelt het allemaal echt niet.

@Shabbaman Bedankt voor de tip!!

Van GOVECS had is nog nooit gehoord. Ik ken blijkbaar enkel de klassieke merken. Yamaha, Suzuki, Kymco, ...
De Vespa had ik al opgemerkt idd. Vind 'm persoonlijk nog iets te klein, en heb niet echt de behoefte om de jaren '50 te herleven. Ik heb het meer voor een iets moderner design zoals een yamaha t-max bvb. Vind het leuk hoor, de retro vibe, maar voor dagdagelijks vervoer mag het iets minder compromisloos modern zijn.

Maar prima tip van de govecs. Ik zoek toch net iets groter dan de 125cc formaten (350+) maar misschien voelt het elektrisch toch allemaal anders aan. Zal ze zeker eens grondig bekijken.

En nogmaals, sinds de komst van elektrische steps, speelgoed voor kinderen, is een google zoektocht naar 'scooter' compleet 'borked'. Probeer het maar, erg moeilijk om op de hoogte te blijven van nieuwe spelers, die term is volledig gecoopteerd door de steps...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
De govecs is ook met motorfietsplaat te krijgen....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

m0nk

16-09-2003 15.15

Engie schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:13:
[...]

Ah fijn om te horen! Dan was mijn idee toch juist. Nog een argument om er binnenkort lekker andere banden onder te zetten. De dealer vertelde me ook dat er bandjes met niet super veel grip (= extra km's) op zitten standaard, maar wel dat deze ook gewoon niet slijten. Maargoed, tijd voor nieuwe bandjes dus!
Tijd geleden, maar heb jij intussen nog andere banden laten monteren?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Moet het even opzoeken, maar misschien bedoel ik de 125cc categorie die ook met een B-rijbewijs te rijden is.
Nee, daar moet je een A2 rijbewijs voor halen.
Op een driewieler mag je met een autorijbewijs, dus de Kymco CV3, de Piaggio MP3, Peugeot Metropolis, Yamaha Tricity 300 of Quooder..

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
m0nk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Tijd geleden, maar heb jij intussen nog andere banden laten monteren?
Nee, mijn scooter is in Nov stil gezet voor mijn woon werk verkeer (werd een beetje te koud voor me).
En sindsdien heb ik niet heel veel last van het verschijnsel. Wellicht dat ik na de zomer de banden nog vervang. Maar nu vind ik het wel eventjes prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
OlafBso schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Op een driewieler mag je met een autorijbewijs, dus de Kymco CV3, de Piaggio MP3, Peugeot Metropolis, Yamaha Tricity 300 of Quooder..
...afhankelijk waneer je je rijbewijs hebt gehaald.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:55:
Moet het even opzoeken, maar misschien bedoel ik de 125cc categorie die ook met een B-rijbewijs te rijden is. Ik vraag me af hoe zich dat vertaald naar elektrisch? Begrensd op motorvermogen dan? Op snelheid? Op certificatie?
Gewoon dezelfde klassificatie, L3e-A1 (max 11 kW), geldt voor zowel benzine als electrische motorfietsen.

Ik denk idd ook dat de 125cc categorie interessanter is dan 45 km/u brommers, maar in NL zijn er bijzonder weinig mensen die daarop rijden, de drempel naar het halen van een A1 rijbewijs is vrij hoog.

In bv Frankrijk en Zwitserland ligt de leeftijd voor 125cc op 16 jaar, dus daar haalt elke middelbare scholier zo snel mogelijk zijn A1 rijbewijs en scheurt dan vrolijk met 100 km/u rond. De SuperSoco's CPx en TC-Max (circa 5000 euro) gaan daar dan ook als warme broodjes over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peelhijser
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06-2022
Kan iemand mij vertellen waar ik de sevcon kan laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Peelhijser schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:14:
Kan iemand mij vertellen waar ik de sevcon kan laten maken.
een sevcon die stuk is is vrijwel ongehoord. dus hem laten maken is er doorgaans niet bij.

wat is er mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

flippy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:52:
[...]

...afhankelijk waneer je je rijbewijs hebt gehaald.... ;)
Klopt, mag met een autorijbewijs die behaald is voor 19 januari 2013 bestuurd worden. Sinds 19-01-2013 is de wet veranderd en vallen de MP3 officieel onder de motorfietsen.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Ik heb gister een tweedehands Evomaxx E-Vantage met blauw kenteken gekocht, en na wat liefde doet hij het prima. Alleen loopt hij richting de 40. Ik heb het gekocht van een ouder stel en die hem niet hebben opgevoerd.

Is er ook een manier om de snelheid te begrenzen tot ~25km/u? Ik heb al een mailtje gestuurd naar de fabrikant, maar misschien dat iemand hier meer weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
michiel_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:46:
Ik heb gister een tweedehands Evomaxx E-Vantage met blauw kenteken gekocht, en na wat liefde doet hij het prima. Alleen loopt hij richting de 40. Ik heb het gekocht van een ouder stel en die hem niet hebben opgevoerd.

Is er ook een manier om de snelheid te begrenzen tot ~25km/u? Ik heb al een mailtje gestuurd naar de fabrikant, maar misschien dat iemand hier meer weet..
Weestandje op gassignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Bedankt voor je reactie. Enig idee hoeveel ohm ongeveer? Ik zit te denken aan een instelpotmeter zodat ik hem makkelijk kan inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk22
  • Laatst online: 14-09 22:41
Hallo iedereen,

Ben aan het kijken voor een Soco Super Street Hunter met 2 accus.
Op de site staat dat die met 1 accu 55km ver komt en met 2 110km.

Heeft iemand van jullie evaring met Soco hoe realistisch deze waardes zijn?

Praktijk misschien met 2 accus eerder 80 of 90 km?

Hoor het graag van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49
Dirk22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:36:
Nieuw modelletje, ziet er leuk uit. Vond mijn TS niet perse te klein, maar iets meer body was niet weg geweest.

Mbt range kun je veel online vinden, dus daar kom je vast wel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Card Nox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Nieuw modelletje, ziet er leuk uit. Vond mijn TS niet perse te klein, maar iets meer body was niet weg geweest.

Mbt range kun je veel online vinden, dus daar kom je vast wel uit ;)
De TS Street Hunter is gewoon een licht updated TS/TSx, met (als het goed is) wat minder plastic en kwalitatief wat degelijker, maar verder qua grootte en qua bereik is-ie geloof ik hetzelfde als de oude TSx (2x 1.8 kWh accu's). In Azie verkopen ze 'm zonder snelheidsrestrictie (dan kachelt-ie door naar 75 km/u ofzo), in Europa wordt-ie beperkt tot 45 km/u voor de bromfiets markt. Met twee accu's en lange stukken op topsnelheid denk ik dat je realistisch uit kan gaan van zo'n 110 km bereik in de zomer, 70 km in de winter. Als je jezelf kan inhouden en niet harder dan 30 km/u rijdt, het dubbele.

Het is geen TC Max bv, dat is een L3-A1 ("125cc") motorfiets met riem-aandrijving ipv naafmotor.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 10-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Dreamvoid,

Afmetingen (mm) 2.024 x 788 x 1.114
Zithoogte (mm) 772
Maat banden Voor: 100/80-17", achter: 120/70-17 "
Gewicht (kg) 89 (excl. accu)
https://vmotosoco.nl/products/ts-street-hunter

Afmetingen (mm) 1.898 x 703 x 1.059
Zithoogte (mm) 770
Maat banden Voor 90/80-17'', achter 110/70-17''
Gewicht (kg) 72 kg (excl. accu)
https://vmotosoco.nl/products/tsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk22
Dreamvoid schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:36:
[...]

De TS Street Hunter is gewoon een licht updated TS/TSx, met (als het goed is) wat minder plastic en kwalitatief wat degelijker, maar verder qua grootte en qua bereik is-ie geloof ik hetzelfde als de oude TSx (2x 1.8 kWh accu's). In Azie verkopen ze 'm zonder snelheidsrestrictie (dan kachelt-ie door naar 75 km/u ofzo), in Europa wordt-ie beperkt tot 45 km/u voor de bromfiets markt. Met twee accu's en lange stukken op topsnelheid denk ik dat je realistisch uit kan gaan van zo'n 110 km bereik in de zomer, 70 km in de winter. Als je jezelf kan inhouden en niet harder dan 30 km/u rijdt, het dubbele.

Het is geen TC Max bv, dat is een L3-A1 ("125cc") motorfiets met riem-aandrijving ipv naafmotor.
Ah dat is beter dan ik ervan verwachte!
110 km in de zomer met 45 km snelheid lijkt mij een mooie range voor leuke rondjes in de polder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
OlafBso schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Driewielers zijn dan ook de max! Regen en gladheid, geen enkel probleem. Gas erop! Die dingen zouden populairder moeten zijn dan ze nu zijn. Opnieuw, cultuurgebonden waarschijnlijk. In landen waar je het hele jaar door gemakkelijk kan scooteren rijden ze volop. In elk geval, eigenaars zweren er bij.

Lijkt me ook een ideaal platform om te elektrificeren. Groter, veel plaats voor een batterij, ...

Wat betreft "grote" EV scooters ( >45km/u; L3e rijbewijs) kom ik dus op:
  • BMW C-evolution
  • BMW C-04
  • GOVECS Schwalbe 90
  • Silence S02
  • Vespa Elettrica
  • Niu GT/S
  • Emax VS1
  • Super Soco CPx
  • Horwin SK3
  • Ecooter E5
BMW C-evolution; niet langer gemaakt; tweedehands ongeveer 7000 euro

Afbeeldingslocatie: https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/201608/P90229559/P90229559-the-new-bmw-c-evolution-long-range-09-2016-600px.jpg

BMW C-04; vanaf 12500. Beetje leuke uitvoering richting 15000 euro

Afbeeldingslocatie: https://www.bmw-motorrad.be/content/dam/bmwmotorradnsc/common/multiimages/images/experience/stories/urban_mobility/definition-ce-04/nsc-master-definition-ce-04_2560x1440.jpg.asset.1650953827646.jpg

GOVECS Schwalbe 90; prijs ongeveer 7000 euro.

Ik blijf maar de naam van dit merk vergeten. Moet het steeds uit mijn bookmarks halen. Toch vreemd hoe de traditionele merken onbewust beter in m'n geheugen zitten dan deze nieuwe start ups. Dit wordt terug flink de industrie bijhouden, met alle nieuwe merken die er de volgende 10 jaar zitten aan te komen. Wel weer eens een nieuwe, frisse wind.

Afbeeldingslocatie: https://www.govecsgroup.com/fileadmin/_processed_/1/7/csm_Teaser_Schwalbe_Kampagne_Sept-2020_Privatkunde_ab48843220.jpg

En dan heb ik zelf deze Silence nog gevonden (ook in de 125-250cc categorie, tot 75km/u) Zie ze af en toe rijden, te herkennen aan dat vierkante blok met die cirkel op (batterij)

Silence S02; ongeveer 4500 euro

Afbeeldingslocatie: https://www.silence.eco/wp-content/uploads/2020/05/S02_Green_SIDE_DR.jpg

Niet moeders mooiste. En ook niet echt fan van naafmotoren. Weet niet echt waarom, maar een naafmotor lijkt me gewoon een nogal zware simplistische manier van aandrijven, die ik associeer met chinese speed pedelecs en zelfbouw e-bikes. Wel betaalbaar.

Vespa Elettrica; ongeveer 6700 euro

Afbeeldingslocatie: https://www.motociclismo.it/files/galleries/1/9/0/19045/B_8-al1r1218.jpg

Edit: Niu GT/S; ongeveer 4000 euro.

Kan misschien ook in het lijstje, maar dan enkel omwille van de snelheid. Qua formaat doet 'ie erg '50cc' aan.

Afbeeldingslocatie: https://s.niucache.com/static-shop/NiuI18n/n-gt/section4.jpg

Emax VS1; ongeveer 4800 euro

Afbeeldingslocatie: https://www.outdoordreams.eu/images/product_images/popup_images/VS1-03.jpg

Super Soco CPx; ongeveer 4300 euro

Afbeeldingslocatie: https://menafn.com/updates/pr/2021-06/13/N_45bd4image_story.jpg

Horwin SK3

Afbeeldingslocatie: https://mlylcgsjvce3.i.optimole.com/cb:Whnu~5372e/w:1920/h:1080/q:mauto/f:avif/https://artisanscooters.com/wp-content/uploads/SK3-field.jpg

Ecooter E5

Afbeeldingslocatie: https://www.etrix.ch/media/2022/02/Ecooter-E5-1.jpg

Ik zou eens moeten proberen een GOVECS te vinden voor een testritje. Die scooter spreekt me echt wel aan. Iets te klassiek gestyled, maar kan er wel mee door. In afwachting van de eerste yamaha Tmax EV...

Ik heb deze post eigenlijk vooral gemaakt als persoonlijk geheugensteuntje/notitieboekje maar dan als post. :D Maar ik dacht, ik zet het hier, misschien help ik iemand mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Amos_x op 23-10-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Amos_x schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Niet moeders mooiste. En ook niet echt fan van naafmotoren. Weet niet echt waarom, maar een naafmotor lijkt me gewoon een nogal zware simplistische manier van aandrijven, die ik associeer met chinese speed pedelecs en zelfbouw e-bikes. Wel betaalbaar.
in tegendeel, naaf/velgmotor is de meest efficente aandrijving die er is en ook nog eens de stilste.

die 15k aan bmw is wel godsalamachtig lelijk en specs die gewoon op het criminele af zijn voor dat geld....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-06-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
flippy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:01:
[...]
die 15k aan bmw is wel godsalamachtig lelijk en specs die gewoon op het criminele af zijn voor dat geld....
Eens. En normaal ben ik wel te vinden voor een modern, vooruitstrevend, scherp en gedurfd design. Maar met deze moet ik toch ook even slikken hoor. Vind het ook een paar haltes te ver, en erg 'anime'-achtig. edit: cyberpunk-y ook...

Hij went wel als je 'm een paar keer in het echt ziet, maar om er nu zelf 15k aan te spenderen? Nee, dat nu misschien niet.

Wat bmw altijd goed doet, is iets zo duur in de markt zetten, dat het de andere opties ineens compleet normaal doet overkomen. :P 7000 euro voor die Govecs, schijntje :D

Sowieso, als je de prijzen van die scooters (behalve dus de C-04) afzet tegen bvb wat er soms uitgegeven wordt aan carbon race fietsen door overjaarse wannabee wielrenners met overgewicht (10k+), of speedpedelecs (gemakkelijk 6k+), dan valt het me allemaal nog mee.

Ik fiets graag, rijd nu ook een (simpele goedkope) elektrische fiets. Maar van een speed pedelec kan niemand me ooit overtuigen. SP's hebben wat mij betreft echt een erg nauwe en erg specifieke use case om ze volledig tot hun recht te laten komen (buitengebied naar centrumstad met veel mogelijkheid tot veilig doorgassen op lange rechte rustige wegen). Indien niet vind ik ze gevaarlijk, nutteloos en absoluut niet 'chill' genoeg.

45km/u op zo'n zware fiets (in een fietspositie, dus licht voorover gebogen), waarbij je zelf nog best wat mag trappen, vind ik op het randje voor dagelijks forenzen vervoer. Fragiele fietsen ook... En daar betaal je dan evenveel voor als de duurste EV scooters uit dat lijstje. En in de stad helemaal niet bruikbaar op 45km/u

Geef mij dan maar een goede EV scooter. Ben ik NOG sneller thuis en kan ik de uitgespaarde tijd gebruiken om normaal aan sport te doen. (vaak het argument voor de SP = kan je gelijk aan sport doen op je traject). Ook een stuk veiliger met een goede motorhelm en motorkledij, die je dan gewoon kan opbergen op de scooter zelf.

Ik zou wel weten wat ik verkies... Rijbewijs is nog een dingetje inderdaad, maar echt moeilijk hoeft dat ook niet te zijn, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Amos_x schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:47:
[...]

Eens. En normaal ben ik wel te vinden voor een modern, vooruitstrevend, scherp en gedurfd design. Maar met deze moet ik toch ook even slikken hoor. Vind het ook een paar haltes te ver, en erg 'anime'-achtig.

Hij went wel als je 'm een paar keer in het echt ziet, maar om er nu zelf 15k aan te spenderen? Nee, dat nu misschien niet.
bmw probeert het gewoon iets te hard en slaat door. en door hun idiote materiaalkeuzes en overengineering is het gewoon onnodig duur en ingewikkeld. vertrouw me, het is niet nodig om glasvezel te gebruiken om de verschillende computers in dat ding aan elkaar te knopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15
[...]

Driewielers zijn dan ook de max! Regen en gladheid, geen enkel probleem. Gas erop! Die dingen zouden populairder moeten zijn dan ze nu zijn. Opnieuw, cultuurgebonden waarschijnlijk. In landen waar je het hele jaar door gemakkelijk kan scooteren rijden ze volop. In elk geval, eigenaars zweren er bij.

Lijkt me ook een ideaal platform om te elektrificeren. Groter, veel plaats voor een batterij, ...

Wat betreft grote EV scooters kom ik dus op:
  • BMW C-evolution
  • BMW C-04
  • GOVECS Schwalbe 90
  • Silence S02
  • Vespa Elettrica
  • Edit: Niu GT/S

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik blijf maar de naam van dit merk vergeten. Moet het steeds uit mijn bookmarks halen. Toch vreemd hoe de traditionele merken onbewust beter in m'n geheugen zitten dan deze nieuwe start ups. Dit wordt terug flink de industrie bijhouden, met alle nieuwe merken die er de volgende 10 jaar zitten aan te komen. Wel weer eens een nieuwe, frisse wind.

[Afbeelding]

En dan heb ik zelf deze Silence nog gevonden (ook in de 125-250cc categorie, tot 75km/u) Zie ze af en toe rijden, te herkennen aan dat vierkante blok met die cirkel op (batterij)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan misschien ook in het lijstje, maar dan enkel omwille van de snelheid. Qua formaat doet 'ie erg '50cc' aan.

[Afbeelding]

Ik zou eens moeten proberen een GOVECS te vinden voor een testritje. Die scooter spreekt me echt wel aan. Iets te klassiek gestyled, maar kan er wel mee door. In afwachting van de eerste yamaha Tmax EV...

Ik heb deze post eigenlijk vooral gemaakt als persoonlijk geheugensteuntje/notitieboekje maar dan als post. :D Maar ik dacht, ik zet het hier, misschien help ik iemand mee.
Die silence s02 wordt, in Duitsland iig, ook door Seat verkocht. Is exact hetzelfde als de Silence, maar dan met andere logo’s en kleurtjes. Ik weet niet zeker of Seat deze ook in NL verkoopt. Maar je kan altijd informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die silence word door een berg tokos verkocht. het is een standaard model die orgineel gericht was op commericeel gebruik zoals bezorgdiensten als soort van concurrent voor de govecs. je kan ook karretjes ervoor krijgen om snel de accu eruit te halen via de zijkant en om te wisselen voor een nieuwe.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:31
[...]
in tegendeel, naaf/velgmotor is de meest efficente aandrijving die er is en ook nog eens de stilste.
Maar draagt wel stevig bij aan je onafgeveerde gewicht wat een kritieke factor is voor een goede wegligging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
RealPG schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:05:
[...]

Maar draagt wel stevig bij aan je onafgeveerde gewicht wat een kritieke factor is voor een goede wegligging.
Merk je niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:31
Niet bij een huis-tuin-en-keuken ritje. Bij het rijden op de grens maakt het wel degelijk verschil. In de motorsport is men al tientallen jarig bezig met innovaties om dit te minimaliseren. Kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
Dirk22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:36:
Hallo iedereen,

Op de site staat dat die met 1 accu 55km ver komt en met 2 110km.

Heeft iemand van jullie evaring met Soco hoe realistisch deze waardes zijn?

Praktijk misschien met 2 accus eerder 80 of 90 km?

Hoor het graag van jullie :)
Super Soco CPX: Opgegeven (fabriek) range klopt als een bus en ik ben niet de kleinste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

Wat betreft grote EV scooters kom ik dus op:
  • BMW C-evolution
  • BMW C-04
  • GOVECS Schwalbe 90
  • Silence S02
  • Vespa Elettrica
  • Edit: Niu GT/S

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je bent de Super Soco CPX vergeten in je rijtje.

Ik zou overigens niet weten waar je zo'n Silence ook daadwerkelijk zou moeten kopen in Nederland. Verder: De BMW lijkt een groot deel van de bescherming van je bovenlijf te missen waar je nou juist een scooter voor koopt. Ik vind verder die Govecs echt heel lelijk. Smaken verschillen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
RealPG schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:17:
Niet bij een huis-tuin-en-keuken ritje. Bij het rijden op de grens maakt het wel degelijk verschil. In de motorsport is men al tientallen jarig bezig met innovaties om dit te minimaliseren. Kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.
je rijd niet "op de grens" over normale nederlanse wegen dus ff normaal doen. het is een fietspad, niet zandvoort. je rijd op de openbare weg, niet op de TT. en ook dan zou het alleen een merkbaar verschil opleveren als je vol gas over een rotonde met klinkers zou gaan dus die hele discussie over wegligging kan je gewoon bewaren als je in een cafe zit.

NIEMAND merkt verschil in rijgedrag tussen een emax of een govecs zolang je niet als een debiel over de weg gaat en zelfs dan niet door het gewicht van de accu en het frame. ik heb beide staan en de emax is zelfs sportiever door zijn hogere acceleratie doordat het een velgmotor heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
supersoco80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:27:
[...]

Je bent de Super Soco CPX vergeten in je rijtje.

Ik zou overigens niet weten waar je zo'n Silence ook daadwerkelijk zou moeten kopen in Nederland. Verder: De BMW lijkt een groot deel van de bescherming van je bovenlijf te missen waar je nou juist een scooter voor koopt. Ik vind verder die Govecs echt heel lelijk. Smaken verschillen :)
De Govecs is nu ook niet mijn favoriete design, maar in het lijstje dat ik poste zou het bij mijn eerste keuzes zijn.

Het is een nogal plomp jaren '80 retro design. En ik ben er meer voor te vinden dan dat eeuwige jaren '50 nostalgia van Vespa. Ook mooi hoor, maar voor mij niet nu. Misschien voor gepensioneerden die vanuit hun buitenverblijf aan de riviera brood halen bij de bakker, en zich even in 1950 willen wanen met een jonge Sophia Loren achterop. 8)

Bij de govecs was het eerste waar ik aan dacht oost-europees, en Zundapp. En jawel hoor, even google en je ziet de inpsiratie wel.

Eigenlijk wil ik het liefst dat yamaha een elektrische Tmax of Xmax op de markt brengt. Maar het lijkt er maar niet van te komen. Yamaha ligt te slapen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.yamaha-motor.eu/prod/product-assets/2022/XMAX300ASP/2022-Yamaha-XMAX300ASP-EU-Power_Grey_-Action-004-03.jpg
flippy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:53:
[...]

bmw probeert het gewoon iets te hard en slaat door. en door hun idiote materiaalkeuzes en overengineering is het gewoon onnodig duur en ingewikkeld. vertrouw me, het is niet nodig om glasvezel te gebruiken om de verschillende computers in dat ding aan elkaar te knopen....
Moest even nadenken, dacht eerst dat je het over structurele glasvezel had. Idd, bmw en overengineering... Ben ook al lang van hun motorfietsen afgestapt.
flippy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:41:
die silence word door een berg tokos verkocht. het is een standaard model die orgineel gericht was op commericeel gebruik zoals bezorgdiensten als soort van concurrent voor de govecs. je kan ook karretjes ervoor krijgen om snel de accu eruit te halen via de zijkant en om te wisselen voor een nieuwe.
Als ik dit gifje van deze review mag geloven zit het er standaard op, op de batterij zelf

Ivm de naafmotor, ik doelde niet meteen op ongeveerde massa. Maar eerder op het feit dat het lijkt (maar heb er verder geen verstand van) dat elektrische motoren het best werken op hoge toerentallen met reductie (en eerder klein zijn). Een groot, zwaar wiel dat moet voortgetrokken worden over die spoelen, van 0 rpm tot max 500 rpm (omwentelingssnelheid scooter wieltjes), voelt gevoelsmatig als een elektromotor die harder moet werken. Maar misschien is dat bias uit een paar andere hobby's die ik heb.

Als iemand daar wat leesvoer over heeft, ik houd me wel aanbevolen... :)

Oh, en misschien dat het wiel of de band bij een lekke band ook makkelijker te vervangen zijn door de normale ICE scooter workshops... Maar ook dat heb ik wellicht verkeerd

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 12-06-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Amos_x schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Ivm de naafmotor, ik doelde niet meteen op ongeveerde massa. Maar eerder op het feit dat het lijkt (maar heb er verder geen verstand van) dat elektrische motoren het best werken op hoge toerentallen met reductie (en eerder klein zijn). Een groot, zwaar wiel dat moet voortgetrokken worden over die spoelen, van 0 rpm tot max 500 rpm (omwentelingssnelheid scooter wieltjes), voelt gevoelsmatig als een elektromotor die harder moet werken. Maar misschien is dat bias uit een paar andere hobby's die ik heb.

Als iemand daar wat leesvoer over heeft, ik houd me wel aanbevolen... :)

Oh, en misschien dat het wiel of de band bij een lekke band ook makkelijker te vervangen zijn door de normale ICE scooter workshops... Maar ook dat heb ik wellicht verkeerd
klopt, dat heb je verkeerd op practisch alle vlakken. ;)

je stopt het vermogensprofiel van "conventionele" motoren in electromotoren. dat moet je dus net niet doen.

het toerental maakt voor dit soort electromotoren niks uit. probeer maar eens een accuboormachine tegen te houden met de hand vannuit stilstand. ;)
de diameter van een velgmotor is factor 20 groter en de hoeveelheid koper en magneten ditto, dus je trekkracht is ook veel groter en kan dus veel meer vermogen afgeven zonder idiote toerentallen. al is de Kv van een motor zeker een factor.

trekkracht blijft hetzelfde, toeren is alleen een functie voor snelheid en vermogen. de trekkracht is er al. bij benzine/diesel moet je toeren maken om trekkracht te maken. daarom zijn de snelst accelererende autos op de wereld ook electrisch en daarom ben ik met mijn oude chinese rommelscooter met 10" velgmotor ook weggetrapt bij scooterraces omdat ik alles won. ;)

een velgmotor levert vrijwel altijd veel meer vermogen/trekkracht dan een losse motor zoals de govecs. de govecs motor doet 50nm en met de orginele poulie 300nm op de grond, de velgmotor van de emax (Zelfde scooter) doet 550nm direct uit de motor op de grond, bij de govecs heb je ook nog de riemverliezen.
grote vershcil is dat de standaard emax enorm begrenst is door de controller, met een aftermarket controller kan je het volle vermogen vrijgeven en dan is het verschil ERG groot ineens zonder dat je het risico loopt dat je riem knapt bij elk stoplicht.

denk meer aan het verschil tussen een vrachtwagenmotor en een ferrari V12. beide doen 500pk maar als je een V12 ferrari in een scania zet gebeurt er niet veel... de ferrari heeft maar 250nm en doet 500pk bij 8000 toeren maar de scania V8 heeft 3500nm bij 1200 toeren. een electromotor is nog extremer en heeft 3500nm bij 0 toeren TOT 1200 toeren en zakt dan pas af.

pk's zeggen alleen hoe hard je tegen de muur klapt, trekracht zegt hoeveel van de muur je met je meeneemt. O-)

bandje vervangen is niet echt een probleem. bij de grotere jongens kan je gewoon de velgrand losmaken en de band eraf trekken en bij de kleintjes doorgaans 3 draden en 1 stekker losmaken om de velg uit te krijgen. beetje scootertoko doet dat in grofweg dezelfde tijd met beetje handigheid. zelf loop je wel wat langer te kutten.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09-2022
Hi, I bought an used Govecs Go 3.4 and was been limited by the first owner. I'm no trying to know the limits with the DVT software. Does any one has the original config file? No idea what where the original parameters and I'm only shooting in the dark.
For now I've tried with 3600rpm and 65 amps with 100% of torque on 114Nm. Gets to 95km/h. During acceleration I get the High Current display alert.
Nice forum you have here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Miscelaneo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:51:
Hi, I bought an used Govecs Go 3.4 and was been limited by the first owner. I'm no trying to know the limits with the DVT software. Does any one has the original config file? No idea what where the original parameters and I'm only shooting in the dark.
For now I've tried with 3600rpm and 65 amps with 100% of torque on 114Nm. Gets to 95km/h. During acceleration I get the High Current display alert.
Nice forum you have here.
if you dont know how DVT works you should probably not mess with it without backing up your original config file first. there are not many people with a 3.6 config file so be careful with your config. i have almost every config but not the 3.6 as it has the big boy parker motor that almost nobody has.

how fast does it go with wheel off the ground?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
I made a copy of the already customized config that came when I bought it. It's a 3.4, not a 3.6.
With the wheel on the air reaches 95 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
The 3.4 has the medium sized square parker or the round lektrika. Both motors cannot provide or handle the power needed to go so fast for any sustained period. You will burn out the motor if the temperature sensor is disabled. Such speeds are only doable with a big parker motor if you want the motor to last any decent time.

If you want the factory 3.4 dcf i can give it but i wont change the fact the motor you (should) have can not go those speeds without killing it. Only the big parker with the big sprocket can go beyond 80 without melting. And that motor is usually only found on the 3.6 with motorbike plates. All others are basically not desinged to go beyond 55 without killing the motor it was supplied with. You are also voltage limited, so going faster means enabling field weakening wich incurs a HEAVY heat penalty on the already overdriven motor.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 13-06-2022 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
Had no idea where the limit is. I have been riding at 41°, summer here in Spain. No heat alert. The sensor seems to be activated on the DVT software.
The motor looks square, no stickers on it.
The torque curves are flat on DVT, is that normal?
Wich would be to he safe speed or rpm for this motor? Could you share the original config file?
Thanks for the help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
First show what motor you actually have. The parts change depending on the country. Loading up the wrong dcf could be "bad" to say the least.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
This is the boy. Govecs go 3.4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFCTih_hmm_Ly13ktozo3g30p8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGJYsXLGEmsxBV3ljNAgkPkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRYBeHIjJrFAxpCt27eL8FcuaQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/le5cTqdnMQZEn9qarazCm0fL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
That is the big parker. Its a 3.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
What do you mean with a 3.6?
Any idea where the limits are? Any motor specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
The limits are already set in the motor section of the tree tab in DVT. But you need to change the operating limits, those are in other places. Do NOT change parameters in the motor tab. You WILL kill your motor if you do that. DVT is a program without handlebars, its extremely easy to damage things if you dont know what buttons you are actually pressing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
flippy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:27:
denk meer aan het verschil tussen een vrachtwagenmotor en een ferrari V12. beide doen 500pk maar als je een V12 ferrari in een scania zet gebeurt er niet veel... de ferrari heeft maar 250nm en doet 500pk bij 8000 toeren maar de scania V8 heeft 3500nm bij 1200 toeren.
Dat is natuurlijk niet waar, 500pk is 500pk.
Koppel aan de motor/krukas is irrelevant om trekkracht aan te duiden bij de wielen, die compenseer je namelijk met je overbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar, 500pk is 500pk.
Koppel aan de motor/krukas is irrelevant om trekkracht aan te duiden bij de wielen, die compenseer je namelijk met je overbrenging.
Daarom geef ik ook de nummers van trekkracht aan het wiel. En als je denkt dat je het wint met een 2 takt met 4kW die 50nm op het wiel zet en een electromotor van 4kW die ook 50nm op de grond zet snap je het concept niet hoe een electromotor zijn vermogen afgeeft em waarom electrish aangedreven voeetuigen zo rap van de lijn trekken. Pk's voel je niet, trekkracht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk22
supersoco80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Super Soco CPX: Opgegeven (fabriek) range klopt als een bus en ik ben niet de kleinste.
Goed om te horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]
Ja idd, naafmotor is efficient, ruimtebesparend en mechanisch ook het meest betrouwbaar.
Inderdaad, ze hebben echt hun best gedaan om dit ding zo lelijk mogelijk te maken.

Verder nog, als je liever een motorfiets hebt ipv scooter (motorfiets vind ik persoonlijk veel lekkerder rijden), de SuperSoco TC-Max (5500 euro, 3.2 kWh accu, riemaandrijving). Ik moet wel zeggen, een 1-2 kWh grotere accu zou m wel een stuk beter maken.

Overigens heeft Yamaha net een scooter gelanceerd in Taiwan, de Yamaha EMF, wellicht komt die ook naar Europa. Suzuki is druk aan het testen in India met een electrische Burgman, die zou in 2023 kunnen komen.

Een van de redenen dat de Japanse merken zo langzaam zijn is dat ze pas recent overeenstemming hebben bereikt over een gezamelijke accustandaard, zodat accus van Kawasaki, Suzuki, Yamaha en Honda uitwisselbaar worden. Da's natuurlijk een goede zaak, maar betekent ook dat geen van die vier merken nu alvast op grote schaal e-scooters gaat introduceren als het accuformaat volgend jaar anders wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 13-06-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
flippy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:49:
The limits are already set in the motor section of the tree tab in DVT. But you need to change the operating limits, those are in other places. Do NOT change parameters in the motor tab. You WILL kill your motor if you do that. DVT is a program without handlebars, its extremely easy to damage things if you dont know what buttons you are actually pressing.
I mean the motor limits, the specs, can't trust the data that came on the DVT since the original owner changed things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Please share your settings on the motor and tourque settings. See if anything jumps out. I dont know the original specs but wrong things usually stick out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@flippy

Mijn verwarring ivm naafmotors komt vast uit het lezen van de voor- en nadelen van hubmotors versus middenmotors op elektrische fietsen. Daar kan je online ook heel hoofdstukken over vinden :+

Vaak kwam dan terug dat de hubmotor vooral tot z'n recht komt op de speedpedelec, en dat je de sensatie van een 'locomotief' ervaart op snelheid, en goed op snelheid blijft (45km/u) tov middenmotor speed pedelecs.

In contrast daarmee hoor je dan weer vaak dat hubmotors op e-bikes (zonder 'gears', dus 1:1) oververhitten op heuvelachtige terreinen en naar initiele trekkacht soms wat te kort schieten. Het lijkt er dus op dat er heel wat stroom door die spoelen gaat voor trekkracht op trage snelheden.

Maar goed, dat zijn fietsen. Andere grootte-orde en andere technieken. Het lijkt me inderdaad dat het op scooters beter geregeld zal zijn. Het zou me alvast niet weerhouden in aanschaf, en het is verder geen punt waarop ik het verschil zou maken.
Dreamvoid schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Ja idd, naafmotor is efficient, ruimtebesparend en mechanisch ook het meest betrouwbaar.

[...]

Inderdaad, ze hebben echt hun best gedaan om dit ding zo lelijk mogelijk te maken.

Verder nog, als je liever een motorfiets hebt ipv scooter (motorfiets vind ik persoonlijk veel lekkerder rijden), de SuperSoco TC-Max (5500 euro, 3.2 kWh accu, riemaandrijving). Ik moet wel zeggen, een 1-2 kWh grotere accu zou m wel een stuk beter maken.
Ik ken de SuperSoco, ik zie de regelmatig rijden. Wel niet meteen een 'stepthrough' scooter, en vandaar dat ik ze in mijn lijstje (van scooters) niet meteen had opgenomen. Qua snelheid en toepasbaarheid passen ze er effectief wel in, en ze zijn gunstig geprijsd.

Ik ben vrij groot, en de SuperSoco ziet er uit als een motor op schaal 0.75 x. Lijkt me dus een beetje 'opgeplooid' zitten, maar het kan ook best meevallen. Zou ze even moeten testen.
Overigens heeft Yamaha net een scooter gelanceerd in Taiwan, de Yamaha EMF, wellicht komt die ook naar Europa. Suzuki is druk aan het testen in India met een electrische Burgman, die zou in 2023 kunnen komen.

Een van de redenen dat de Japanse merken zo langzaam zijn is dat ze pas recent overeenstemming hebben bereikt over een gezamelijke accustandaard, zodat accus van Kawasaki, Suzuki, Yamaha en Honda uitwisselbaar worden. Da's natuurlijk een goede zaak, maar betekent ook dat geen van die vier merken nu alvast op grote schaal e-scooters gaat introduceren als het accuformaat volgend jaar anders wordt.
Ah, er komt toch wat beweging in de zaak dan. Rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit. Inderdaad wel een fijn initiatief om eerst rond de tafel te zitten en een standaard af te spreken. Dat kan alleen maar voordelig zijn voor de consument (onderhoud, onderdelen, ...) Fair play!

Wat dat betreft zijn dit toch de vier grote scootermerken, en ik verwacht dat ze hopelijk toch nog gaan concurreren en iets op de markt brengen. De afgesproken standaard kan dan een USP zijn en een voordeel op de concurrentie.

Ze moeten wel oppassen, elke ondernemen kan een scooter ik elkaar vijzen tegenwoordig. Beetje retooling van een oude wasmachine fabriek zou al genoeg moeten zijn. E-scooters zijn utilitaire witgoedproducten op wielen, en vragen een stuk minder tooling, fabricage en gespecialiseerde kennis, waar je op dit moment tegen de traditionele merken niets kan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
flippy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:09:
Please share your settings on the motor and tourque settings. See if anything jumps out. I dont know the original specs but wrong things usually stick out.
This is how it came to my hands.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywq24G-zxplRfkT5pA87uuOVuTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xEnX80yeJ1jsFtvcslQwEJmv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Amos_x schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:24:
Ze moeten wel oppassen, elke ondernemen kan een scooter ik elkaar vijzen tegenwoordig. Beetje retooling van een oude wasmachine fabriek zou al genoeg moeten zijn. E-scooters zijn utilitaire witgoedproducten op wielen, en vragen een stuk minder tooling, fabricage en gespecialiseerde kennis, waar je op dit moment tegen de traditionele merken niets kan beginnen
Dat is natuurlijk met benzine scooters ook zo, elke low-budget Chinees kan ze in elkaar schroeven, een 50/125cc motorblokje met een ketting/riem eraan is nou ook niet bepaald high-tech, en frame/wielen/remmen/etc zijn grotendeels hetzelfde. Desondanks doen de Japanners nog steeds mee, dus ik ben niet zo bang dat ze de boot zo enorm missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Heb er nog eentje gevonden in de categorie >45km/u. Emax VS1 in L3e specification. Niet echt een tot de verbeelding sprekend merk of naam, maar lijkt me wel een correcte scooter.

Afbeeldingslocatie: https://www.cleanrider.com/wp-content/uploads/2021/07/e-max-vs1-02.jpg

Ik ga 'm toevoegen aan mijn vorige post, die ik voor mezelf gebookmarked heb en een beetje als 'cheat sheet' gebruik. Als ik er nog interessante vind, voeg is ze daar wel aan toe voor wie ook in deze klasse geinteresseerd is

Heb al een aantal Silence S01/02 gezien in het wild. Was eerst niet echt onder de indruk van het design (reviews/website), maar op zich kan het wel nu ik 'm een aantal keer heb gezien. De scooter ziet er super utilitair uit, en daar heb ik dan ook weer een zwak voor. Dat vind ik op een andere manier dan ook weer mooi/aantrekkelijk.

Ivm de Soco nog dit. Ik zie ze vaak genoeg, vind ze er fun uit zien. Maar met een Soco combineer heb je alle nadelen van een motor (voor forenzen, dus geen storage-on-bike, geen bescherming tegen weer of wind, ...) en geen van de voordelen van een scooter.

Niets ten nadele van motoren, ben zelf motorrijder. Maar als je kijkt naar scooters, dan doe je dat voor een echt specifieke reden, namelijk comfort. Het "op een zetel door de stad scheuren met relatief normale kledij en je helm op de scooter kunnen opbergen".

Maar inderdaad, wie scootert kan best z'n ego, mannelijkheid en zelfrespect bij het buitenwandelen aan de voordeur achter laten :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:38
Amos_x schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:28:
Heb er nog eentje gevonden in de categorie >45km/u. Emax VS1 in L3e specification. Niet echt een tot de verbeelding sprekend merk of naam, maar lijkt me wel een correcte scooter.
Die ziet er verdacht veel uit als een super soco CPX. Misschien dezelfde OEM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Amos_x schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:28:

[Afbeelding]

Ik ga 'm toevoegen aan mijn vorige post, die ik voor mezelf gebookmarked heb en een beetje als 'cheat sheet' gebruik. Als ik er nog interessante vind, voeg is ze daar wel aan toe voor wie ook in deze klasse geinteresseerd is

Heb al een aantal Silence S01/02 gezien in het wild. Was eerst niet echt onder de indruk van het design (reviews/website), maar op zich kan het wel nu ik 'm een aantal keer heb gezien. De scooter ziet er super utilitair uit, en daar heb ik dan ook weer een zwak voor. Dat vind ik op een andere manier dan ook weer mooi/aantrekkelijk.

Ivm de Soco nog dit. Ik zie ze vaak genoeg, vind ze er fun uit zien. Maar met een Soco combineer heb je alle nadelen van een motor (voor forenzen, dus geen storage-on-bike, geen bescherming tegen weer of wind, ...) en geen van de voordelen van een scooter.

Niets ten nadele van motoren, ben zelf motorrijder. Maar als je kijkt naar scooters, dan doe je dat voor een echt specifieke reden, namelijk comfort. Het "op een zetel door de stad scheuren met relatief normale kledij en je helm op de scooter kunnen opbergen".

Maar inderdaad, wie scootert kan best z'n ego, mannelijkheid en zelfrespect bij het buitenwandelen aan de voordeur achter laten :+ :P
Dan zit je naar de verkeerde super Soco te kijken, je moet de Cpx hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
supersoco80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:04:
[...]

Dan zit je naar de verkeerde super Soco te kijken, je moet de Cpx hebben.
Ah inderdaad, nu zie ik het ook. Ik zie de "mini-moto" Soco's vrij vaak, en ze vallen natuurlijk het meest op, want ze zijn vrij uniek in dit genre. Dus op de duur ga je dit model met Soco associëren en omgekeerd.

Maar idd goed punt, ik voeg 'm toe aan de vorige post.

Na de voorbij week wat gezocht te hebben, ben ik toch aangenaam verrast. Ik heb toch een acht tal L3e (125cc en meer klasse) elektrische scooters gevonden. Waar ik eerst dacht dat ze niet bestonden, blijkt het toch mee te vallen. Misschien heeft google m'n zoekgedrag beter begrepen en is gestopt met elektrische steps voor te schotelen als ik zocht op 'scooters' :P

Prijzen vanaf een dikke 4500 euro voor de goedkoopste tot ongeveer 9000 euro. Met een uitschieter naar 13000 euro voor die bmw.

Denk dat de 6000 euro range toch redelijk competitief is tov equivalente ICE-scooters. En net zoals met auto's rijden ze vast een stuk gemakkelijker en met meer comfort. (geluid, trillingen, ...)

Ik zou met plezier een aantal van deze scooters willen test rijden. Ik ben wel nogal groot/lange armen, dus hopelijk zit er iets tussen waar ik mezelf niet helemaal moet op dubbel plooien met m'n knieën tussen de oren.

Iets anders, wat ik nog niet begrijp: waarom is het laden zo traag? Tegenwoordig kan je een moderne EV, pakweg 60 kWh, van 20-80% krijgen in ongeveer 20 minuten. Omgerekend ongeveer 40 kWh.

Deze scooters hangen rond de 3 a 5 kWh. Dus in theorie kan je je scooter op 2 minuten laden met een snellader.

Waar je deze scooters vooral wil verkopen, namelijk heel drukke steden met kleine woonunits is dat erg belangrijk. Steden zoals Parijs, Rome, Madrid, .... die erg vervuild zijn met de dampen en fijstof van honderdduizenden zwaar verouderde olie-stokers. Maar wie daar woont, kan die scooter vaak echt niet binnen parkeren. Die staan gewoon op de stoep. Als je dan op het werk ook niet kan laden (ook op de stoep parkeren dus bvb sales, restaurants, ...) dan heb je hier dus niets aan, als de scooter 5 a 6 uur moet laden.

Even potentieel 2 minuten aan een snellader, en je tankt bijna zo snel als op benzine. Zelfs 10 minuten, ook prima. En dan kan je er weer een paar dagen tegenaan.

Ik vermoed dat het een combinatie is van plaatsgebrek (alle elektronica op een scooter kwijt kunnen) en kosten (wie wil op een scooter van 6000 euro pakweg 2000 euro bijleggen voor snelladen?).

Mocht ik nu tot aanschaf overgaan, denk ik dat Silence op 1 komt te staan als kanshebber. Ik ben altijd fan van een uniek/bijzonder idee. Echt iets wat een zekere visie uitstraalt van de maker, goed of slecht. Deze scooter is duidelijk opgebouwd rond die uitneembare batterij. Dat heeft z'n nadelen wat betreft design, namelijk niet zo samenhangend, en nogal industrieel (als in elektrisch gereedschap).

Maar tegelijk is het wel cool. Welk onderdeel is namelijk het slijtageonderdeel van een EV? De batterij. En wanneer deze "op" is, kan de scooter snel fris terug de weg op, met minimale reparatie kosten. Gewoon een nieuwe batterij bestellen en klaar ben je. De oude kan zelfs gerecycleerd en terug verkocht worden. Zolang het formaat maar hetzelfde blijft.

Als na vijf jaar de solid state batterij van de grond komt, kan je met dezelfde scooter ineens dubbel zo lang rijden door een nieuwe batterij.

Ik hoop wel dat batterijen in dit soort scooters, algemeen dan, van goede kwaliteit zijn. Zoals ze je er niet uit kan halen en ze staan, met de batterij, buiten op de stoep, ofwel in betonnen vuurvaste parkings, weet je dat er relatief weinig brandgevaar is. Zo'n 5 kWh batterij die gaat ontvlammen in een appartement, daar wil je niet naast zitten tv kijken... :X ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Amos_x schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Iets anders, wat ik nog niet begrijp: waarom is het laden zo traag? Tegenwoordig kan je een moderne EV, pakweg 60 kWh, van 20-80% krijgen in ongeveer 20 minuten. Omgerekend ongeveer 40 kWh.

Deze scooters hangen rond de 3 a 5 kWh. Dus in theorie kan je je scooter op 2 minuten laden met een snellader.
Hehe ik snap je redenering maar dat gaat helaas niet, anders kun je je telefoon binnen een paar seconden opladen ;)

Een accu/cel heeft een bepaalde max laad en ontlaad snelheid. Voor laden wordt vaak van max 1c uitgegaan iirc (1x de capaciteit van de cel per uur) wat theoretisch zou betekenen dat je in 1u van leeg naar vol kunt gaan. Hiervoor heb je dan uiteraard een BMS nodig die dat toestaat en een lader die het kan leveren en die kosten geld en daar wordt op bespaard. Daarnaast is (te) snel laden niet bevorderlijk voor de levensduur van een cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

Pinobigbird

doesn't share food!

Albert Heijn gaat vanaf maandag via https://scooterdeals.ah.nl/e-scooter/ scooters van
La Souris verkopen, de E-Sourini met 72V lithium accu voor €1999. Dat is overigens even duur als op de site van La Souris zelf. De Special Edition is €2299, wat dan weer wel €100 goedkoper is dan op de site.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Ik heb een 10K potmeter op het gassignaal (groene kabel van de rood/zwart/groen bundel) gezet en na even tweaken rijdt de Evomaxx E-Vantage nu keurig 30 max. Bedankt voor de tip! :)

Hier wat foto's van mijn oplossing. Ik heb de potmeter op een stukje veroboard gezet voor de stevigheid en een stuk krimkous eromheen voor de isolatie.

https://imgur.com/a/CQOciWB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
Na 7 jaar op de Govecs S2.4 te hebben gereden heb ik nu een E-max gekocht. Hier zitten, in tegenstelling tot m'n Govecs, loodaccu's in. Ik weet inmiddels vrij goed hoe ik de levensduur van een lithium accu kan verlengen, maar van een loodaccu weet ik dat niet.
Wat ik lees op internet is dat je moet laden met een amperage van max. 30% van de capaciteit, dus als je een 60Ah accu hebt met zo'n 18A laden. En altijd direct na gebruik helemaal volladen.
Is dat correct?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Als je het zo lang mogelijk wilt uitstellen pak je 4 losse laders, voor elke accu 1. Wel geisoleerde laders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 12:42
Joris 407 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:37:
Na 7 jaar op de Govecs S2.4 te hebben gereden heb ik nu een E-max gekocht. Hier zitten, in tegenstelling tot m'n Govecs, loodaccu's in. Ik weet inmiddels vrij goed hoe ik de levensduur van een lithium accu kan verlengen, maar van een loodaccu weet ik dat niet.
Wat ik lees op internet is dat je moet laden met een amperage van max. 30% van de capaciteit, dus als je een 60Ah accu hebt met zo'n 18A laden. En altijd direct na gebruik helemaal volladen.
Is dat correct?
Ik zou echt gaan kijken als je er geld voor over hebt om een op maat pakket in de e-max te bouwen. nu draag je 100kg lood mee.

wel heb ik zelf last van een erg stugge vering nu het lood eruit is

Verder weet ik van lood accus niet veel. wel dat je vaak nietmeer dan 50% van de capaciteit moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bob-w-1993 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Ik zou echt gaan kijken als je er geld voor over hebt om een op maat pakket in de e-max te bouwen. nu draag je 100kg lood mee.

wel heb ik zelf last van een erg stugge vering nu het lood eruit is

Verder weet ik van lood accus niet veel. wel dat je vaak nietmeer dan 50% van de capaciteit moet gebruiken
Dat is de eindsituatie ja, maar eerst wil ik zolang mogelijk doen met de loodaccu's. Die zijn er net nieuw ingezet ( door vorige eigenaar).

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 12:42
Joris 407 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Dat is de eindsituatie ja, maar eerst wil ik zolang mogelijk doen met de loodaccu's. Die zijn er net nieuw ingezet ( door vorige eigenaar).
Ja dan snap ik je keuze goed. erg zonde anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Joris 407 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Super fijne scooters, heerlijke zithouding, ideaal voor de langere mens.
Wel jammer dat > 55 volt accu's niet zomaar toegepast kan worden (max voltage controller)
Heb zelf ook de e-max maar dan aangepast met een andere controller, ND96530 Fardriver.
Samen met 9 Kw Samsung SDI 96 v 106aH, alle functies op een mini apple display.
Lader 2.8kW, xenon in de 2 lenzen.
Kappen worden deze week gespoten in 2 K, dark grey metallic, zal binnenkort foto's posten.
Ohja wees voorzichtig met de balasting van de motor, oververhitting is snel het einde van de hall sensoren.
Gebruik niet thermo geleidende lijm om ze op hun plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Govecsmania schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Super fijne scooters, heerlijke zithouding, ideaal voor de langere mens.
Wel jammer dat > 55 volt accu's niet zomaar toegepast kan worden (max voltage controller)
Heb zelf ook de e-max maar dan aangepast met een andere controller, ND96530 Fardriver.
Samen met 9 Kw Samsung SDI 96 v 106aH, alle functies op een mini apple display.
Lader 2.8kW, xenon in de 2 lenzen.
Kappen worden deze week gespoten in 2 K, dark grey metallic, zal binnenkort foto's posten.
Ohja wees voorzichtig met de balasting van de motor, oververhitting is snel het einde van de hall sensoren.
Gebruik niet thermo geleidende lijm om ze op hun plaats te houden.
Hoe moet ik oppassen met belasting van de motor?

Gisteren had ik de Govecs naast de E-max staan, maar de E-max leek een stuk groter; het stuur was in ieder geval een stuk hoger. Misschien vanavond nog eens beter kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris 407 op 21-06-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
Joris 407 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Hoe moet ik oppassen met belasting van de motor?

Gisteren had ik de Govecs naast de E-max staan, maar de E-max leek een stuk groter; het stuur was in ieder geval een stuk hoger. Misschien vanavond nog eens beter kijken.
Heb nu een emax he ? ( nog groter dan een Govecs)
Nou de motor kan best hoge stromen aan, 10-12kW, maar de hall sensoren kunnen de hoge temperatuur niet aan en gaan snel defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Govecsmania schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Heb nu een emax he ? ( nog groter dan een Govecs)
Nou de motor kan best hoge stromen aan, 10-12kW, maar de hall sensoren kunnen de hoge temperatuur niet aan en gaan snel defect.
Dat zei je al inderdaad, maar moet ik rustiger optrekken dan? Ik ga ervan uit dat ik bij een niet-aangepaste scooter gewoon maximaal kan belasten.

En zijn deze Hall sensoren, als ze stuk zijn, te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
Okay ?? Idd bij standaard belasting uiteraard geen probleem, moet wel zeggen dat de originele controller mij niet kan bekoren.
Sinus toch wel veel fijner !
Hoever houden die mega accu's het uit ? dacht dat ze 70-80 km aangaven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Hallo, ik ben wat zoekende in het land van e scooters.

Ik kom maar niet uit het volgende: welke wielmaat/gewicht scooter moet ik kiezen?

Is het handig om een lichte scooter te doen zodat de vrouw er ook makkelijker mee overweg kan, of zijn zwaardere scooters met grote banden beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Waar heb je dit vandaan en in welke hoedanigheid? Als pack al geassembleerd?

Ik heb zelf thuis ook Samsung SDI, maar dat komt dan uit een BMW i3. En die is er in 94Ah en 120Ah. Dus ben even benieuwd via welk pad die 106Ah komen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
gearardihno schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:52:
Hallo, ik ben wat zoekende in het land van e scooters.

Ik kom maar niet uit het volgende: welke wielmaat/gewicht scooter moet ik kiezen?

Is het handig om een lichte scooter te doen zodat de vrouw er ook makkelijker mee overweg kan, of zijn zwaardere scooters met grote banden beter?
Het is nogal een brede vraag die moeilijk te beantwoorden is. Iedereen heeft andere eisen en wensen. Je wil de scooter redelijk breed inzetten (voor jou, je vrouw en eventueel nog een kind achterop + wens om helm in de buddyseat te stoppen).

Dus een echt kleine scooter kan het niet worden aangezien de meeste scooters de buddyseat gebruiken voor de batterij. Ik raad je aan naar een dealer van verschillende merken te gaan samen met je vrouw (laat de kinderen thuis want die zorgen voor teveel afleiding kan ik je uit ervaring vertellen ;) )

Laat je informeren en doe wat testritjes op verschillende modellen. Je budget is ruim voldoende (ik zag ook je andere thread met vraag) dus daar moet je zeker mee uitkomen.

Ikzelf heb sinds vandaag een Segway E110SE opgehaald en ben er al zeer content mee. Maar voor jou kan het zomaar een compleet ander merk/model zijn dat het beste bij jullie wensen past. Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miscelaneo
flippy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:44:
[...]

niet doen. gewoon in de kast.

voor een 3.4 moet je de JK-B2A24S-15P bestellen.

als je de controller instelt op 95A dan mag die 95A trekken. en met hoge snelheden zal je zeker wel richting de 60A+ constant gaan om boven de 80 te rijden.

achterbrug van een emax past niet... ;(
When I set more than 75A on the sevcon the motor cuts at 50/60 km/h more or less when I am at ful throttle. Then I have to wait and recicle with the key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatteryPowered
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06 12:49
Joris 407 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Dat zei je al inderdaad, maar moet ik rustiger optrekken dan? Ik ga ervan uit dat ik bij een niet-aangepaste scooter gewoon maximaal kan belasten.

En zijn deze Hall sensoren, als ze stuk zijn, te vervangen?
Hall sensoren zijn wellicht te verkrijgen bij de fabrikant van de motor (QS motors). De loodaccu's kunnen van nature niet zoveel stroom leveren als bijvoorbeeld het Lithium pakket dat Govecsmania gebruikt. Kans op een te hoge belasting is hiermee een stuk lager. Daarnaast rijd je waarschijnlijk op een lager voltage wat er samen met een lager amperage voor zorgt dat de motor minder warm wordt.

Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd na een stuk flink gereden te hebben de deksel van de motor voelen, dan weet je zeker dat alles in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Miscelaneo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:24:
[...]

When I set more than 75A on the sevcon the motor cuts at 50/60 km/h more or less when I am at ful throttle. Then I have to wait and recicle with the key.
hook it up when it cuts out and read the fault code.
BatteryPowered schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Hall sensoren zijn wellicht te verkrijgen bij de fabrikant van de motor (QS motors). De loodaccu's kunnen van nature niet zoveel stroom leveren als bijvoorbeeld het Lithium pakket dat Govecsmania gebruikt. Kans op een te hoge belasting is hiermee een stuk lager. Daarnaast rijd je waarschijnlijk op een lager voltage wat er samen met een lager amperage voor zorgt dat de motor minder warm wordt.

Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd na een stuk flink gereden te hebben de deksel van de motor voelen, dan weet je zeker dat alles in orde is.
gewoon de echte kopen: https://nl.mouser.com/Pro...cK%2F%252BhfJuO3wrA%3D%3D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqR6BCaETS4tdVDG8uu2VXBHJ14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyF4Pf453rTDwUWrz2WwphuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VHlGe_Q5wjB2Dje962wUp_gEUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RgVpHdzwlcM3AM4bcd8tKPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyhqrVoL7ETVvOA_M-bRE7bOn6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSuY2vjQ5MtOFkAEbRsRqPYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy-ZOUtbK9kulefT7fpIX6vTBv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgFWtdD0SzcFgz9FRPNhQHmI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI2MDuUFXvOAYEsMTpuho7V66Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71lSo5xJR1hgp9B5JmgZNiem.jpg?f=fotoalbum_large

Weer schoongemaakt, in de wax gezet, onderdelen gesmeerd, bandencheck en mijn verVespaliseerde Novox C50 ziet er weer uit om door een ringetje te halen.
8 jaar oud al weer.
De accu, een lithium 76volt 40ah, met de onderhoudsvrije controller Kelly KLS-S 120A / 300A peak.
2500 watt motor houdt het nog steeds, ooit 2e hands gekocht omdat de originele er de brui aan gaf.
Ik vraag me af: als het écht niet meer kan, die Chinese meuk, wat moet ik dan doen met de controller en accupack als ik de rest naar de schroot breng?
Volgens de verkoper van de accu overleeft deze mijn scooter ruimschoots (gaat zeker 10 jaar mee).

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
Gewoon rijden Olaf .... !
Dat wiel had Flippy geregeld toch bij Jef , en heb ik pro deo gemonteerd met band voor je ?

[ Voor 12% gewijzigd door Govecsmania op 23-06-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchiebaldNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10-2023
Allen,

Ik ben mij momenteel aan het lekker maken om een e-scooter aan te schaffen. Dit ivm stijgende brandstofkosten en het minimale tijdschverschil tussen een scooter vs auto naar mijn werk.

Met de auto rij ik er 35km over enkele rit, een scooter binnendoor 25km. Dat zou 25min reistijd zo'n 30/35min maken. Maar wel tegen aanzienlijk lagere, tot amper, brandstofkosten. Ik mag namelijk op mn werk ook laden.

Plan van aanpak is om zo dicht mogelijk bij mn gestelde budget van €1000,- te blijven.

Nu had ik zelf een 2018 Niu M1 Pro te kopen met 5300km op de klok, ja hij staat op Marktplaats. Die blauwe. Maar na het lezen van wat info hier op het forum is een Govecs wellicht een betere investering? In Weesp staan er enkele voor €1350 met 6500km op de klok.

Wie wil mij wat verder op weg helpen? Ik vind een kleine Niu wel een geinig ding namelijk. Maar ga ik daar genoeg rijbereik mee halen? Ook als het kouder wordt of als ik eens moet omrijden? Dus: Haalt een Niu M1 Pro +/- 35km op 1 accu?

Of investeer ik beter die +€200 voor een Govecs?
Heeft iemand betere suggesties? Dingen die ik vergeet of waar ik op moet letten?
En is het aanschaffen van een gebruikte e-scooter wel verstandig ivm eventueel accu-mishandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
denk dat je blijer word van een govecs uit weesp. stuk meer vlees en beter geschikt in de winter door de betere accu en mogelijkheid om er echte motorfietsbanden onder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchiebaldNL
flippy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:08:
denk dat je blijer word van een govecs uit weesp. stuk meer vlees en beter geschikt in de winter door de betere accu en mogelijkheid om er echte motorfietsbanden onder te zetten.
Nou als het echt winterse winters worden dan heb ik nog wel een auto staan. Dus dat is opzich niet zo'n probleem. Al zou ik wel zoveel mogelijk op het ding moeten zitten om het eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchiebaldNL
flippy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:08:
Ik bedenk me opeens, kan bij zo'n Govecs de accu er wel uit voor thuisladen? Anders heb ik er niks aan...... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
gewoon eens naar weesp gaan, ze hebben ook wel een niu staan denk ik zodat je kan vergleijken. dan zal je wel zien dan de govecs wel "meer" scooter is voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn oog viel op de nieuwe IVA Lux Electric, IVA met Vespa look.
Al door Tweaker bereden of besteld ?

https://www.fastfurioussc...mpG3zqJ8aVKhoCwr8QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Iets zegt mij dat onderstaande niet geheel eerlijk is.... 48*42ah= 2016kwh?
Heb ik het verkeerd berekend of is Niu niet helemaal eerlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf9Ei0e4RMGtr-KAwzP406s86mQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WnwWlnUM9UnvR9DjY9HbuXNU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
gearardihno schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:16:
Iets zegt mij dat onderstaande niet geheel eerlijk is.... 48*42ah= 2016kwh?
Heb ik het verkeerd berekend of is Niu niet helemaal eerlijk?

[Afbeelding]
Is dat niet per accu, en er zitten er 2 in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwicoder
  • Laatst online: 19-07-2022
swiper schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:51:
Tijdens mijn nachtelijke speurtocht veel info over de controllers en nog veul meer leuke en nuttigs gevonden
en zonde om dit niet met de mede tweakers te delen.
Vraag niet hoe het kan, maar doe je er voordeel mee !
Niet alleen voor de IVA E-Go S5.
SUCCES ! :)
https://mega.nz/file/SsUV...8848W1liq-kvqnODklHZga19s
Ben jij nog verder gekomen met het programmeren of aanpassen van de parameters van de controller unit van de iva S5?

Ik ben namelijk erg benieuwd of het jou gelukt is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Govecsmania schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:01:
Gewoon rijden Olaf .... !
Dat wiel had Flippy geregeld toch bij Jef , en heb ik pro deo gemonteerd met band voor je ?
En gewoon rijden er mee is wat ik doe.
:)

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40
flippy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:38:
gewoon eens naar weesp gaan, ze hebben ook wel een niu staan denk ik zodat je kan vergleijken. dan zal je wel zien dan de govecs wel "meer" scooter is voor je geld.
Zijn er geen Govecs verkopers (refurbs met nieuwe accus) in de omgeving van Rdam waar ik kan proefrijden?
Ik zit al een tijdje markplaats in de gaten te houden maar er komen er weining voorbij.
Zoek iets dat in de winter bij 55km/u ook nog 50~60km bereik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
wmeester schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Is dat niet per accu, en er zitten er 2 in
8)7 |:( jij hebt helemaal gelijk, helemaal niet aan gedacht.
Bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botje114
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-08-2022
Goedenavond allemaal,

Na hel lezen van al jullie berichten , heb ik onlangs mijn benzinescooter verkocht en heb onlangs een gebruikte govecs go 2.5 gekocht.
Als echte petrolhead was ik redelijk thuis in de brandstofmotoren en moet nu als newbie aan de slag met elektromotoren 😂.

Nu maar eerst die Govecs weer aan de praat krijgen. Na 2 jaar stil te hebben gestaan, is de accu overleden .
Hebben jullie tips mbt het laten reviseren van de accu ?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
soms is de accu nog wel te redden. maar dan moet je wel naar iemand die weet waar die mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botje114
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-08-2022
Kennen jullie een expert die mij met de accu kan helpen ?
Pagina: 1 ... 55 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.