Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 54 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 09:39

OlafBso

Eindelijk klaar

De F3 gaat weer van Nipponia terug naar FD Motors.
Verrassend.
Net als de accu.
De beste keuze is een 72 volt 100ah accu pakket.
Scooter zal zo rond de 3600 euro kosten, maar het is gewoon erg goede kwaliteit.
Benieuwd of ze de F7 ook weer in eigen beheer nemen.

Overigens staat er in de nieuwe Scooter&BikeXpress van mei een vergelijkend onderzoek tussen 5 elektrische scooters waaronder de Segway, IVA e-go, Niu..
Heel benieuwd.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 09:40
OlafBso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:24:
Verrassend.
Net als de accu.
Scooter zal zo rond de 3600 euro kosten, maar het is gewoon erg goede kwaliteit.

Overigens staat er in de nieuwe Scooter&BikeXpress van mei een vergelijkend onderzoek tussen 5 elektrische scooters waaronder de Segway, IVA e-go, Niu..
Heel benieuwd.
Dat van de F3 wist ik niet maar ik wou graag voor mijn vrouw een zwarte en die waren niet meer leverbaar bij Nipponia en kon maanden duren maar nu snap ik waarom, uiteindelijk een Nipponia e-Viball gekocht deze is ook heel degelijk en die hadden ze wel in mat zwart mooie scooter maar zit natuurlijk ook in de hogere prijs klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
@flippy Ik heb in de buurt enkele Govecs scooters gezien waar ik binnenkort ga kijken, heb je nog aandachtspunten waar ik op moet letten?
-Het gaat om 4 x s1.2 met verschillende km standen.
-ze adverteren met 60km bereik. Dat is echter het minimum waarvoor ik hem wil gebruiken, dus dan moet er sowieso een 2e accu bij. Wat zou dat mogen kosten?
-Ik wil dat ie 50km op GPS gaat. Dat moet mi geen probleem zijn nietwaar?

Marktplaats link: https://www.marktplaats.n...vecs-lithium-met-garantie

Klopt het trouwens dat die 1.2 etc niet meer worden gemaakt? Ik zie ze niet staan op de officiele Govecs website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
wmeester schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:39:
@flippy Ik heb in de buurt enkele Govecs scooters gezien waar ik binnenkort ga kijken, heb je nog aandachtspunten waar ik op moet letten?
-Het gaat om 4 x s1.2 met verschillende km standen.
-ze adverteren met 60km bereik. Dat is echter het minimum waarvoor ik hem wil gebruiken, dus dan moet er sowieso een 2e accu bij. Wat zou dat mogen kosten?
-Ik wil dat ie 50km op GPS gaat. Dat moet mi geen probleem zijn nietwaar?

Marktplaats link: https://www.marktplaats.n...vecs-lithium-met-garantie

Klopt het trouwens dat die 1.2 etc niet meer worden gemaakt? Ik zie ze niet staan op de officiele Govecs website.
de 1.2 word al erg lang niet meer gemaakt. maar die uit weesp kan je rustig kopen. kmstand is totaal niet interesant voor govecs ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
flippy schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:46:
[...]

de 1.2 word al erg lang niet meer gemaakt. maar die uit weesp kan je rustig kopen. kmstand is totaal niet interesant voor govecs ;)
Ik zal ze eerst eens bellen en ga pas vrijdag langs. Even afwachten wat ik te zien en te horen krijg daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:51
Dan zie ik je misschien daar vrijdag ;)

Ik heb ook interesse. Hoewel een nieuwe Nipponia F3, Niu mqi, Segway 125 of super soco cpx me ook erg aanspreken. Ik vind vooral het formaat van de Govecs interessant omdat ik een vrij krappe bocht en kelderbox in moet maken, maar nog wel groot genoeg is voor mijn lange lijf.

[ Voor 11% gewijzigd door supersoco80 op 27-04-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ipv naar Weesp ben ik naar een Horwin dealer geweest, die wilde ik toch eens in het echt zien. Sprak me erg aan, alleen:
- heuveltje op ging het 25-30 (standje 3, 50% accu)
- de vork staat te ver onderuit, stuurt aanmerkelijk minder dan een Super Soco CPX

Wel vlot leverbaar, mooie maat en hippe kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
supersoco80 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:32:
- heuveltje op ging het 25-30 (standje 3, 50% accu)
Dat is wel sneu. Govecsje stampt altijd met de snelheid die je instelt omhoog ongeacht hie vol die is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ja, dat viel mij ook wel tegen, misschien toch maar even langs Weesp.

[ Voor 39% gewijzigd door supersoco80 op 29-04-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb een nieuwe Segway E110SE launch edition besteld..
Nou loopt hij af fabriek 27 km/h schijnt.

Weet iemand of er inmiddels iets is voor deze snor scooter om heb +/- 33 km/h te laten rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
038Robijno schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:27:

Weet iemand of er inmiddels iets is voor deze snor scooter om heb +/- 33 km/h te laten rijden?
nee, en daar mag je ook niet naar vragen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:14

van een steile lange helling afgaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:52

Half mei krijgen dealers de mogelijkheid om de software aan te passen zodat je de maximale constructiesnelheid kunt instellen.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
SparkOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Half mei krijgen dealers de mogelijkheid om de software aan te passen zodat je de maximale constructiesnelheid kunt instellen.
Is dat al zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davey28
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20
Goedemiddag,

Ook een e110se besteld en wordt als het goed is aankomende maandag of dinsdag afgeleverd.
Net nog even gebeld met de leverancier en die kon mij vertellen dat ze deze maand de hardware verwachten om te kunnen opvoeren, helaas gaf segway niet specifiek aan wanneer dat zou zijn.

Groetjes,
Davey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
davey28 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:42:
Goedemiddag,

Ook een e110se besteld en wordt als het goed is aankomende maandag of dinsdag afgeleverd.
Net nog even gebeld met de leverancier en die kon mij vertellen dat ze deze maand de hardware verwachten om te kunnen opvoeren, helaas gaf segway niet specifiek aan wanneer dat zou zijn.

Groetjes,
Davey
Ook de snor uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Weet iemand waarom mijn vandaag geleverde nieuwe Segway e110se niet oplaad tot 85%, terwijl ik dat wel heb aangevinkt in de app?
Hij laadt namelijk gewoon verder op dan de aangeven 85%..

Ik laad hem buiten op, onder de veranda. Rechtstreeks in de scooter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
038Robijno schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:25:
Weet iemand waarom mijn vandaag geleverde nieuwe Segway e110se niet oplaad tot 85%, terwijl ik dat wel heb aangevinkt in de app?
Hij laadt namelijk gewoon verder op dan de aangeven 85%..

Ik laad hem buiten op, onder de veranda. Rechtstreeks in de scooter zelf.
Je doet niets fout. Dat is iets fout in de app. Hij laad tot ongeveer 5-7% meer op dan dat je instelt. Dus daar kan je dan op inspelen.

(Btw je hoeft niet in beide topics te posten, het wordt wel gelezen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33
supersoco80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:37:
[..]
Ik vind vooral het formaat van de Govecs interessant omdat ik een vrij krappe bocht en kelderbox in moet maken, maar nog wel groot genoeg is voor mijn lange lijf.
Ik heb een Novox C50 (chinese vespa kloon, is er ook als benzine variant, bijv. AGM Vx50, BTC Riva, etc) en een Govecs Go 2.4.

De eerste zit bij mij verassend genoeg beter dan de Govecs ondanks dat het een kleinere scooter is. De afstand tussen zadel en treeplank is namelijk groter bij de Novox dan bij de Govecs waardoor ik bij de eerste wel met een haakse hoek tussen bovenbenen en romp kan zitten en bij laatste niet en dat zit niet echt prettig.

Bovendien is die Novox een stuk makkelijker een krappe kelderbox in de krijgen want de Govecs is toch wat lomper en heeft ook een grotere draaicirkel.

Dus staar je niet blind op een Govecs maar ga vooral verschillende scooters daadwerkelijk proefrijden en kijken hoe ze zitten, en rijden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Vliegvlug schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb een Novox C50 (chinese vespa kloon, is er ook als benzine variant, bijv. AGM Vx50, BTC Riva, etc) en een Govecs Go 2.4.

De eerste zit bij mij verassend genoeg beter dan de Govecs ondanks dat het een kleinere scooter is. De afstand tussen zadel en treeplank is namelijk groter bij de Novox dan bij de Govecs waardoor ik bij de eerste wel met een haakse hoek tussen bovenbenen en romp kan zitten en bij laatste niet en dat zit niet echt prettig.

Bovendien is die Novox een stuk makkelijker een krappe kelderbox in de krijgen want de Govecs is toch wat lomper en heeft ook een grotere draaicirkel.

Dus staar je niet blind op een Govecs maar ga vooral verschillende scooters daadwerkelijk proefrijden en kijken hoe ze zitten, en rijden natuurlijk :)
Ik heb ook verder gekeken, het proces van de aanschaf van een aangepaste Govecs liep op zijn zachtst gezegd niet soepel. Nog wel naar een gebruikte gekeken, maar de energie was er bij mij wel echt uit en ik durf zo'n ding gewoon niet in een kelderbox onder appartementen aan een lader te hangen.

Vrijdag een jong gebruikte Super Soco CPX bekeken en meteen meegenomen. Rijdt veel beter dan alles wat ik hiervoor getest heb, bereik ruim voldoende, snel, helemaal strak/toonbaar, veel comfortabeler, geen riem aandrijving. Enige nadeeltjes tot nu toe: iets lastiger de berging in en uit te halen, de knop van de richtingaanwijzer had meer motorstijl mogen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 08-05-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:56

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Valt een elektrische fiets waarmee je niet hoeft te trappen altijd onder scooter/snorfiets? Ook al gaat ie max 25km/h?
En dan heb je dus een verzekering nodig?

Dus eigenlijk praktisch alle info op deze website is incorrect?
https://bestefietskopen.nl/elektrische-fiets-zonder-trappen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat--eye
  • Registratie: Juni 2017
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:35:
Valt een elektrische fiets waarmee je niet hoeft te trappen altijd onder scooter/snorfiets? Ook al gaat ie max 25km/h?
Grijs is het niet, maar onduidelijk vaak wel;
Een grove leidraad is als het voertuig
a. geen kentekenplaat heeft,
b. met een (elektrische) motor zelfstandig wordt aangedreven (dus geen trapondersteuning, zoals bij een standaard elektrische fiets)
c. niet valt onder een selecte groep van "aangewezen als bijzondere bromfiets" (zie de rijkoverheid.nl voor specifieke lijst)
... je er van uit kan gaan dat je op één of meerdere punten de wet overtreedt door:
1. te rijden met een niet goedgekeurd voertuig op de openbare weg
2. te rijden zonder verplichte verzekering
3. in een aantal gevallen het rijden zonder geldig rijbewijs (AM)

Dus plat gezegd: 90% van alle elektrische stepjes en zelfstandig rijdende fietsen zijn in overtreding!

Het lijkt er op dat er niet hard op wordt gehandhaafd, maar ik vreest dat dit snel gaat gebeuren als er meer ongelukken komen. Laten we duimen van niet, want ik zie veel kinderen hierop rijden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:35:

Dus eigenlijk praktisch alle info op deze website is incorrect?
https://bestefietskopen.nl/elektrische-fiets-zonder-trappen/
Die zin "De regelgevingen omtrent e-bikes met gashendel is vooralsnog veel grijs gebied." is misleidend, er is geen grijs gebied. E-bikes met gashendel vallen in categorie L1e-A (tm 25 km/u) of L1e-B (tm 45 km/u), en daarvoor geldt typegoedkeuring, blauwe/gele plaat en verzekering. In de VS en China zijn ze ongereguleerd, en dus kan je ze via Aliexpress enzo wel kopen, maar officieel is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005

Shabbaman

Got love?

De regelgeving is wel duidelijk, maar zonder handhaving snap ik wel dat het als een grijs gebied wordt gezien. Het hele idee dat je iets wel voor eigen gebruik op privéterrein mag kopen maar niet voor op de openbare weg is veel mensen ook veel te complex. Een snelheidslimiet zonder snelheidscontroles maar wel met een "WOK-status" vrijwel 10 km/u hoger dan de snelheidslimiet is ook nogal absurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Shabbaman op 09-05-2022 16:41 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:56

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, om eerlijk te zijn, ik was aan het overwegen om een elektrisch voorwiel in m'n fiets te zetten en met een knopje een soort 'boost' te kunnen geven.
(Voor wind-in / berg-op / of als je net uit een bocht komt om wat vaart te maken, dan wel maximaal 250w/25km/h, per specificatie elektrische fiets)

Echter ben ik bang dat het dan niet meer valt onder trapondersteuning maar als gashendel. En dus als een soort snorfiets.

Maar dan heb je dus een kenteken nodig (voor elektrische steps heb je die ook nodig) en dat lijkt me lastig te verkrijgen voor iets DIY.

Praktisch komt het er op neer dat ik dus ook de rotatie van de trappers moet uitlezen. Ongeacht of ik 250w en 25km/h respecteer.

Telt het dan ook nog als trapondersteuning als ik de ketting er tussenuit haal en vrij rondtrap? Wat praktisch hetzelfde is als je een elektrische fiets om standje maximaal zet, je zet dan echt geen kracht meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 09-05-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Is het bij een nieuwe scooter, beter om hem eerst een keer volledig vol te laden en dan pas instellen op 85% maximaal laden of maakt dat niet uit qua inleren van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:15
OlafBso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:24:
Verrassend.
Net als de accu.

Heel benieuwd.
Heb je toevallig ook de bron van dit nieuws omtrent deze scooter? :)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

CasterTroy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Heb je toevallig ook de bron van dit nieuws omtrent deze scooter? :)
Ja, Scooter&BikeXpress..ik had gereageerd op een post van hun op Insta, omdat ze vertelden dat ze de FD F3 in een vergelijkend onderzoek zouden gebruiken.
Ik reageerde met "Hey, dat was toch Nipponia?"
En toen vertelden ze dat FD hem weer in de lijn op had genomen.
Wel een nieuwer model trouwens.
De oude F3 kost nu onder de 3000..de nieuwe 3600, maar dan wel met een 72V26ah accu uitbreidbaar tot 100ah.

Ik heb overigens gevraagd of ze die F3 ook zonder accu kunnen leveren, en of ik dan mijn 76 volt 40ah accu er in kan laten zetten.
En dat kan.
Nu gevraagd naar de prijs zonder accu, dus ik ben benieuwd..
Er zit echt goede kwaliteit in deze scooter namelijk.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@OlafBso, interessant die 100Ah, maar ik ben benieuwd hoe dat dan werkt.
Ik vind zo snel alleen hier een 27+75Ah optie.
Die 75Ah moet wel een erg zware zijn, 35kg ofzo? Ik vraag me af hoe praktisch het is, die in/uit de scooter te moeten tillen (en van/naar appartement).
Maar ik hou m in de gaten :)
edit: Nou ontdek ik op die pagina n scrollbar die naar meer info leidt 8)7, reactie aangepast.

[ Voor 37% gewijzigd door N8w8 op 12-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dit vinden jullie vast leuk om te zien:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1523724926875627521

Het leger van Oekraine gebruikt de Eleek Atom om snel en stil op de vijand te jagen.

YouTube: ELEEK Atom 100 km/h Power 6500w

Een e-bike die 100 km/u gaat dus, gemaakt in de Oekraine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:45
Shabbaman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:32:
Dit vinden jullie vast leuk om te zien:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1523724926875627521

Het leger van Oekraine gebruikt de Eleek Atom om snel en stil op de vijand te jagen.

YouTube: ELEEK Atom 100 km/h Power 6500w

Een e-bike die 100 km/u gaat dus, gemaakt in de Oekraine.
Dat is inderdaad interessant om te lezen. Het idee lijkt enigzins op de trefecta die ooit in Nederland ontwikkeld is, ik weet niet of die nog leeft.

https://www.trefecta-rdr....a-light-tactical-vehicle/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
supersoco80 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Ik heb ook verder gekeken, het proces van de aanschaf van een aangepaste Govecs liep op zijn zachtst gezegd niet soepel. Nog wel naar een gebruikte gekeken, maar de energie was er bij mij wel echt uit en ik durf zo'n ding gewoon niet in een kelderbox onder appartementen aan een lader te hangen.

Vrijdag een jong gebruikte Super Soco CPX bekeken en meteen meegenomen. Rijdt veel beter dan alles wat ik hiervoor getest heb, bereik ruim voldoende, snel, helemaal strak/toonbaar, veel comfortabeler, geen riem aandrijving. Enige nadeeltjes tot nu toe: iets lastiger de berging in en uit te halen, de knop van de richtingaanwijzer had meer motorstijl mogen zijn.
Update na een paar honderd km:
pro:
- Erg comfortabel
- Haalt met gemak het beloofde bereik (50 km/u gps)
- Laadt erg snel op
- Uitstekende wegligging
- Uitstekende remmen
- Strak uiterlijk
- Degelijk
- Vlot/krachtig (houdt snelheid goed vast met twee personen en een helling)
- Lader kan (gemakkelijk) mee aan boord

con:
- Kabel lader zou net iets langer mogen
- Windschermpje zorgt met mij lengte voor een beetje onnodig geluid als ik het vizier van mij helm dicht heb

Al met al: Niet de goedkoopste, maar dat merk je ook echt wel. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafner
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2022
Dag allemaal,

Heeft iemand verstand van een Novox c50 scooter? Er is vorig jaar een nieuwe accu in geplaatst, en sindsdien loopt de motor maar paar seconden rond als je gas geeft.. Ik zelf ben meer van de benzine motors, dus heb geen flauw idee waar ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFerry
  • Laatst online: 05-07-2022
@supersoco80
Wat is het beloofde bereik van de CPX? En haal je dat op vol vermogen (niet eco)? Ik heb ook naar de CPX gekeken maar uiteindelijk voor de Brekr gekozen. De huidige leveringen zijn met de nieuwste accu's, nog steeds 2kWh maar kan veel hogere piekstroom leveren. Ding trekt waanzinnig hard op, met al die fun haal ik 45 van de minimaal beloofde 50 km actieradius op één accu (ik heb er twee). In de eco stand is ruim 65 km actieradius per accu haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peelhijser
  • Laatst online: 07-06-2022
Hoi,

Is er iemand in de regio deurne die mij kan helpen met het aansluiten van de kabelboom, een peugoet vivacity elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Hafner schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:14:
Dag allemaal,

Heeft iemand verstand van een Novox c50 scooter? Er is vorig jaar een nieuwe accu in geplaatst, en sindsdien loopt de motor maar paar seconden rond als je gas geeft.. Ik zelf ben meer van de benzine motors, dus heb geen flauw idee waar ik moet zoeken.
Dan zal er iets niet tof zijn met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chantall-88
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-05-2022
Hallo allemaal. Wij hebben nu 200 km gereden en onze Segway E110se maakt een schapend/schavend geluid wanneer je zachtjes optrekt. Bij lopen met de scooter aan je hand hoor je niets. Ook op de middenstandaard bij licht gas geven hoor je iets knarsen. Als je gewoon rijdt hoor je niets. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
FastFerry schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:54:
@supersoco80
Wat is het beloofde bereik van de CPX? En haal je dat op vol vermogen (niet eco)? Ik heb ook naar de CPX gekeken maar uiteindelijk voor de Brekr gekozen. De huidige leveringen zijn met de nieuwste accu's, nog steeds 2kWh maar kan veel hogere piekstroom leveren. Ding trekt waanzinnig hard op, met al die fun haal ik 45 van de minimaal beloofde 50 km actieradius op één accu (ik heb er twee). In de eco stand is ruim 65 km actieradius per accu haalbaar.
Het beloofde bereik is 70km met 1 accu en 140 met twee. Nu ben ik met mijn 2 meter niet de kleinste en dus ook niet de lichtste en lijkt de Cpx iets sneller dan oorspronkelijk geleverd (50 gps), maar hij haalt dat bereik toch met continu volgas 50. Pas als er echt veel tegenwind is lijkt dat wat lastiger te worden. Echte kou heb ik nog niet gehad, maar met een graad of 8 was er ook weinig te merken.

In eco stand gaat hij met 2 accu's iets van 240km, maar dan heb je wel fors wat geduld nodig, meer geduld dan ik heb.

De brekr heb ik ook naar gekeken, mooi ding! Alleen zit je veel minder beschut en ben ik allergisch voor de app met abonnement. En de levertijd was al 10+ weken. Al met al absoluut geen spijt van de Cpx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-07 14:09
Chantall-88 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:48:
Hallo allemaal. Wij hebben nu 200 km gereden en onze Segway E110se maakt een schapend/schavend geluid wanneer je zachtjes optrekt. Bij lopen met de scooter aan je hand hoor je niets. Ook op de middenstandaard bij licht gas geven hoor je iets knarsen. Als je gewoon rijdt hoor je niets. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Klinkt alsof het de remschijven kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Hafner schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:14:
Dag allemaal,

Ik heb er ook 1.
Vorig jaar een nieuwe accu en de motor loopt maar een paar seconden?
Lijkt me dat je accu het gewoon moet doen, dus ik zou terug gaan naar waar je die hebt gekocht.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

N8w8 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 04:57:
@OlafBso, interessant die 100Ah, maar ik ben benieuwd hoe dat dan werkt.
Ik vind zo snel alleen hier een 27+75Ah optie.
Die 75Ah moet wel een erg zware zijn, 35kg ofzo? Ik vraag me af hoe praktisch het is, die in/uit de scooter te moeten tillen (en van/naar appartement).
Maar ik hou m in de gaten :)
edit: Nou ontdek ik op die pagina n scrollbar die naar meer info leidt 8)7, reactie aangepast.
De FD F3 zonder accu geleverd kost 2700 euro..ik neem maar ff aan dat dat dan de nieuwste F3 is en niet het oude type.
De oude kost nu overal 2999 en de nieuwe 3600 euro.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Waarom is deze markt zo bizar onderbevolkt met kwaliteits spul? Waarom gaat het zo traag?

Ik ga er even van uit dat het in dit topic echt gaat over scooters, en niet 'steps'. Dat is nog zoiets, ik krijg het op google niet meer voor elkaar om te zoeken naar echte elektrische 'scooters'. Op het Engelstalige internet is die term volledig overgenomen door die achterlijke 'steps'. Probeer maar, of ik zoek verkeerd.

Een database met merken die nu EV scooters maken, zou ook al helpen. Misschien is er wel een hele markt, maar vind ik ze gewoon niet.

Als ik echter naar de traditionele scootermerken ga (Yamaha, Kymco, peugeot, Honda, Suzuki) vind ik nauwelijks iets wat me interesseert. Ofwel erg 'iele' en frêle scootertjes (yamaha EC-05), die meer de richting opgaan van een fiets zonder trappers, ofwel een gapende leegte.

Sowieso gaat de traditionele markt dit volledig verliezen/uit handen geven. Een elektrische scooter samenstellen is verre van 'rocket science' en die markt zal dus overspoeld worden door allerhande vage chinese merken, met een woordensoep als naam, waar we hier nog nooit van gehoord hebben.

De vraag is pertinent, hoe staat het met de elektrificatie van de 'megascooters'. Wat tegenwoordig de 450-600cc markt is, scooters die meer dan 45 km/u halen. Daar ligt mijn interesse, maar behalve bmw speelt er niemand in die markt. Bmw is al aan zijn tweede elektrische megascooter toe (CE-04 na C-evolution), en de rest doet niets?

De kale bmw CE-04 is trouwens stervensduur (>15k) nadat je het ding wat begint uit te rusten met essentiële opties. Vind 'm ook iets te futuristisch ogen, het mag best iets minder die richting uit.

Zijn er andere opties in deze (600cc gelijkwaardig EV-scooter) markt? Rond de 6-8k euro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Amos_x schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:12:
Waarom is deze markt zo bizar onderbevolkt met kwaliteits spul? Waarom gaat het zo traag?
maximaal cashen uit ontwetende consumenten.

zelfde gebeurt nu ook met warmtepompen waarbij je een offerte van 15k krijgt terwijl de machine ergens tussen de 3~4k zit en je zelf kan installeren met 2 linkerhanden.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-05-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
  • Laatst online: 28-01 16:16
Hi iedereen,

Kan iemand mij als scooter leek vertellen of ik met 3000 - 3500 euro een escooter kan kopen met een bereik van +- 70 km? De accu('s) moet uitneembaar zijn. Mijn zoektocht loopt een beetje dood dus dan maar even online rondvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Savkate schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:20:
Hi iedereen,

Kan iemand mij als scooter leek vertellen of ik met 3000 - 3500 euro een escooter kan kopen met een bereik van +- 70 km? De accu('s) moet uitneembaar zijn. Mijn zoektocht loopt een beetje dood dus dan maar even online rondvragen.
nee, want zon accu zou veel te zwaar zijn om te tillen voor de doorsnee consument.

je enigste optie is een bestaande scooter die al koffers heeft opwaarderen met betere cellen voor meer inhoud.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 22-05-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Savkate schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:20:
Hi iedereen,

Check de Segway E125s. Heeft twee accu’s en uitneembaar. De accu’s zijn per stuk wel iets van 10kg ofzo (moet je zelf even opzoeken). Maar is wel te tillen , maar comfortabel is iets anders. Anders de Silence S01/S02 kan wel wat duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Savkate,
Nipponia/FD-motors F3, Horwin EK1, Niu Mqi GT, Segway E125S, Super Soco TSX, Yadea G5 City, IVA E-Go S5.
Die zijn van mn persoonlijke lijstje, er zijn er wellicht meer.
Ik heb de prijzen en accu opties niet precies op n rijtje, maar je kan wellicht zelf nader bekijken of er wat geschikts tussen zit.
Hoe ver ze kunnen hangt ook af van of je 25 of 45km/u rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
greg-a schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Check de Segway E125s. Heeft twee accu’s en uitneembaar. De accu’s zijn per stuk wel iets van 10kg ofzo (moet je zelf even opzoeken). Maar is wel te tillen , maar comfortabel is iets anders. Anders de Silence S01/S02 kan wel wat duurder zijn.
De Segway E125S had ik al op het oog inderdaad. 10 kg is wel flink, maar goed ik heb een lift in de flat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
N8w8 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:29:
@Savkate,
Nipponia/FD-motors F3, Horwin EK1, Niu Mqi GT, Segway E125S, Super Soco TSX, Yadea G5 City, IVA E-Go S5.
Ik heb de prijzen en accu opties niet precies op n rijtje, maar je kan wellicht zelf nader bekijken of er wat geschikts tussen zit.
Oh daar zitten wel wat modellen tussen die ik nog niet was tegengekomen, dank! De Niponnia/FD Motors F3 heeft ook flinke wielen zie ik, dat is ook wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
flippy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:27:
[...]

nee, want zon accu zou veel te zwaar zijn om te tillen voor de doorsnee consument.

je enigste optie is een bestaande scooter die al koffers heeft opwaarderen met betere cellen voor meer inhoud.
Mijn IVA S5 heeft uitneembare accu's. Je kan er technisch gezien twee kwijt in je buddy. Wat je een "echt" bereik geeft van ongeveer 90-100km (op basis van mijn ervaring met 1 accu). Enige jammere is dat je maar 1 accu tegelijkertijd kan aansluiten naar mijn weten en je dus halverwege de connector moet omzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thois
  • Laatst online: 12-06-2022
Goedemiddag Tweakers

Ik heb een aantal weken geleden een Emco Novantic (45) overkocht van een erg aardige meneer in Schiedam. Deze meneer stuurde mij door naar dit forum om meer te leren over deze scooter aangezien hij hem zelf aardig onder handen had genomen. Het gaat dus om een Emco Novantic die deze meneer (volgens hem met hulp van ene @flippy) heeft gemodificeerd door er een nieuwe controller (Kelly KLS-S), nieuwe bedrading, een nieuwe elektromotor en een nieuw accupakket in te zetten. Dit accupakket zou gemaakt zijn met Samsung 18650 batterijen waarvan 20 setjes van 18 cellen in serie met elkaar zijn verbonden om een maximaal voltage van 84 Volt te leveren. Twee packs zijn verbonden om 1 grote pack te vormen.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe kan ik, naast het doorspitten van dit forum, het beste kennis opdoen om deze scooter te kunnen onderhouden? Daarbij lijkt het me heel gaaf om samen met mijn broer een soortgelijke scooter te bouwen. Hij wilt ook graag een scooter die zo snel is, ver kan rijden en goedkoop is om te rijden.

vragen die ik nu al heb:
- Kan ik het beste een tweede hands elektrische scooter kopen die het nog goed doet of beter eentje die kapot is om zo kosten te besparen?
- Kan ik zelf een 'batterypack' gaan maken of moet ik hier echt hulp van een expert voor inschakelen?
- Zijn er scooters op de markt die al echt goed zijn die ik beter kan kopen in plaats van het zelf gaan bouwen?

maar vooral:
- Zijn er plekken naast dit forum waar informatie te vinden is op een iets overzichtelijkere manier over hoe ik het bouwen van mijn elektrische scooter kan aanpakken? Zo ja, Welke?

Alvast bedankt voor de moeite,
Thois (first time Tweaker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als het de scooter is dat ik denk dat het is heb je er niks aan te doen behalve (wiel)lagers, (veel O-) ) bandjes en anders standaard dingen die een normale brommert heeft.

zelf zon accu maken raad ik niet aan, de leercurve is erg hoog en fouten zijn erg duur. qua accus zijn er wel iets meer semi plug and pray oplossingen te vinden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
@Savkate,
De Horwin vind ik echt heel slecht rijden, de hoek van de voorvork voelt erg lui en daardoor stuurt het slecht. Ook vind ik het ontwerp in het echt erg tegenvallen.

Voor dat geld kan je ook vrij makkelijk een erg jonge Super Soco CPX vinden, rijdt erg goed! Geen idee wat hij weegt (ik haal hem er zelden uit), maar ik vind de accu wel handelbaar. Je zou ook een mini bolderkar oid kunnen overwegen als je er ver mee moet lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
greg-a schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Die silence dingen zijn veel duurder en nergens te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:18
Knip, zie de topicwaarschuwing.

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 24-05-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinova90
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-01 21:10
Onze IVA-S5 trekt altijd op tot 52/53 en zakt daarna terug naar 47/48. Ik zag op de iva website een (reser)kabel welke alleen via de dealer te verkrijgen is. La Souris lijkt ook deze kabel te verkopen voor hun S5 (zelfde scooter). Alleen op de Nova-Motors site kan ik hem helaas niet vinden. Iemand al ervaring met deze kabel? Voor de verkeers doorstroming en eigen veiligheid(dat auto’s niet gaan inhalen) lijkt het mij een oplossing.

https://www.ivamobility.com/iva-e-go-opvoerkabel.html

https://www.lasourisscoot...5km-h-naar-55km-h-e-id-s5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:18
Topic regels had ik door gelezen, het doel is om de scooter de wettelijke max. snelheid van 25 te laten halen in plaats van de 20 nu. Ik zal het anders formuleren voordat deze weer verwijderd wordt.

Ik ben sinds kort eigenaar van een IVA E-GO S4, maar helaas kom ik nu maar uit op 20km/u op de GPS.
Met 20 km/h tussen het verkeer in de stad levert een hoop ergernissen op en lachende oma's op de fiets.

De vraag is dan ook hoe ik de legale snelheid van 25km/h kan halen met de S4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:12:
Voor het budget dat de meeste mensen maximaal aan een scooter willen besteden, is het met de huidige accu kosten commercieel onmogelijk een fatsoenlijke scooter te bouwen. Met auto's ook niet, maar daar heb je torenhoge belastingen (BPM, wegenbelasting, lease bijtelling) op benzine/dieselauto's waar de overheid mee kan spelen om electrisch toch competitief te maken. Dus zie je in de scooterwereld twee categorieen:
  • massamerken die de kantjes er vanaf lopen en gaan beknibbelen op bouwkwaliteit, accugrootte/bereik, etc om binnen het budget te blijven
  • A-merken die wel fatsoenlijke scooters bouwen maar door de hoge prijs maar een kleine aantallen weten te verkopen (Vespa, Govecs, BMW etc)
Met zelfbouw (zoals @flippy zegt) kan je inderdaad veel goedkoper uit zijn, maar het is niet alsof er zulke royale marges zitten op het bouwen/importeren/verkopen van electrische scooters, de een na de andere fabrikant is de afgelopen jaren over de kop gegaan, en zelfs als je kijkt naar de grote Chinese jongens (NIU, SuperSoco) die wel grote aantallen schuiven, dat is allemaal nog redelijk marginaal qua winstmarges. Voor de liefhebbers, de jaarcijfers van NIU staan hier: over 2021 (hun beste jaar ooit) draaiden ze 581 miljoen omzet, 35 miljoen winst.

De oplossing uiteindelijk is dalende accu kosten en schaalvoordelen in andere onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Het schaalvoordeel ontstaat vanzelf als mensen meer gedwongen worden om alternatieven te gaan zoeken voor ontbranding motoren. Het 2takt verbod is er al, volgens mij gaan in een aantal steden 4 takt scooters ook verboden worden.

Op het gebied van hobby en wil ik nog wat toevoegen: met dit soort accupaketten werken is absoluut niet zonder risico, dus je moet verstand van zaken hebben. Verstand van zaken om het zelf te doen of om het werk van degene die het voor je doet te kunnen beoordelen en dan nog ben je heel erg afhankelijk van iemand zonder KvK nummer die je maar op zijn/haar blauwe (?) ogen moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

@Savkate,
Heel benieuwd wat de F5 en de BlackPower dan voor producten zijn.
Die gaan ze naast de F3 en F7 namelijk ook op de markt zetten.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
supersoco80 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:48:
Op het gebied van hobby en wil ik nog wat toevoegen: met dit soort accupaketten werken is absoluut niet zonder risico, dus je moet verstand van zaken hebben. Verstand van zaken om het zelf te doen of om het werk van degene die het voor je doet te kunnen beoordelen en dan nog ben je heel erg afhankelijk van iemand zonder KvK nummer die je maar op zijn/haar blauwe (?) ogen moet geloven.
daarop wil ik nog wel even wat toevoegen (als iemand MET een kvk):

het wel of niet hebben van een kvk zegt helemaal en totaal niks over de ervaring, talent, kennis of expertise van het bedrijf/zzpér/persoon/medewerker ongeacht de kleur ogen.

er zijn genoeg mensen die beter zijn in hun "hobby"dan sommige anderen in hun vakgebied.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 31-05-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 04:44
Hallo,

Sinds kort is hier het idee ontstaan om aan de e-scooter te gaan.
Nu zie ik heel wat merken en soorten en was ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Zelf dacht ik aan een IVA ego S5 of een Segway e125.

Budget: :
+- €2500-€3500
Range:
vanaf 60km lijkt mij wel wenselijk.
Maat van scooter:
Ik ben 180, vrouw 170. beiden gaan wij zo nu en dan ons zoontje van 6 achterop zetten, of ons dochter van 11 jaar.

Snelheid:
Het liefst rijdt ik langzaam als de kids achterop zitten, en een stuk vlotter als ik alleen ben.
Het is dus belangrijk dat hij minimaal 45 kan, maar ook comfortabel op langzamere snelheden rijdt.

Overige eisen:
- Belangrijk is wel dat de scooter ook goed door mijn vrouw te hanteren is/ makkelijk achteruit te doen.

-Ik wil een stevige scooter, die ook goed over hobbels/iets wat ruiger terein kan.

- het liefst heb ik genoeg opbergruimte onder het zadel voor 2 helmen(kind en mijzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
gearardihno schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
Hallo,

Sinds kort is hier het idee ontstaan om aan de e-scooter te gaan.
Nu zie ik heel wat merken en soorten en was ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Zelf dacht ik aan een IVA ego S5 of een Segway e125.

Budget: :
+- €2500-€3500
Range:
vanaf 60km lijkt mij wel wenselijk.
Maat van scooter:
Ik ben 180, vrouw 170. beiden gaan wij zo nu en dan ons zoontje van 6 achterop zetten, of ons dochter van 11 jaar.

Snelheid:
Het liefst rijdt ik langzaam als de kids achterop zitten, en een stuk vlotter als ik alleen ben.
Het is dus belangrijk dat hij minimaal 45 kan, maar ook comfortabel op langzamere snelheden rijdt.

Overige eisen:
- Belangrijk is wel dat de scooter ook goed door mijn vrouw te hanteren is/ makkelijk achteruit te doen.

-Ik wil een stevige scooter, die ook goed over hobbels/iets wat ruiger terein kan.

- het liefst heb ik genoeg opbergruimte onder het zadel voor 2 helmen(kind en mijzelf
Ik heb zelf een E125s

- 60km range --> prima te doen.
- makkelijk te hanteren: vind ik lastig te beoordelen, maar ik heb er geen moeite mee. Achteruit gaat niet zwaar. Mocht je hulp nodig hebben, dan heeft deze ook een achteruitrij functie.
- ruiger terein heb ik niet echt ervaring. Ik rij wel vaak over van die betonnen platen heen die zo schot en scheef staan, dat kan de scooter prima hebben. Als je echt hard over drempels wil gaan moet je iets anders zoeken. Sowieso hebben dan scooters met een motor in het achterwiel niet de voorkeur.
- Er passen twee helmen in de buddy - het moeten dan wel helmen zijn zonder kin-stuk. Dit heb ik meerdere malen gedaan met helmen voor volwassenen.

Overigens valt de IVA door die laatste eis direct af toch? daar gaan de accus onder het zadel.

Ik kan me zo voorstellen dat je een achterop nog een rugleuning wilt hebben - zeker als je met kinderen onderweg bent. Dit moet je dan niet vergeten mee te bestellen (prijs valt volgens mij wel mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
flippy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:05:
[...]

daarop wil ik nog wel even wat toevoegen (als iemand MET een kvk):

het wel of niet hebben van een kvk zegt helemaal en totaal niks over de ervaring, talent, kennis of expertise van het bedrijf/zzpér/persoon/medewerker ongeacht de kleur ogen.

er zijn genoeg mensen die beter zijn in hun "hobby"dan sommige anderen in hun vakgebied.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, ik generaliseer enorm natuurlijk. Een hobbyist kan zeker meer verstand van zaken hebben dan iemand die bij ene zaak werkt. Het lastige is dat je bij een hobbyist niet weet waar je aan begint. Er zijn meestal geen reviews van te vinden, van een bedrijf wel. Als een bedrijf afspraken niet nakomt is er ook heel wat makkelijker achteraan te gaan (consumentenbescherming).

Ik begon mijn zoektocht bij een hobbyist, dat is mij echt slecht bevallen. Ik heb mijn scooter uiteindelijk dan ook bij een motorzaak gekocht, ook al bestaat de kans dat de hobbyist er meer verstand van zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Ik heb nog nooit in nederland een motorzaak gevinden die ook maar iets aan kaas gegeten heeft van electrisch. Dat is juist ook waarom ik met mijn kvk leef. Hun bellen mij op als ze er niet uitkomen, wat ERG snel is doorgaans...

Mij kan het wat intereseren, een motor/scooterverkoper niet. Voor hun is het lastig en gezeik.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 01-06-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
flippy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:51:
Ik heb nog nooit in nederland een motorzaak gevinden die ook maar iets aan kaas gegeten heeft van electrisch. Dat is juist ook waarom ik met mijn kvk leef. Hun bellen mij op als ze er niet uitkomen, wat ERG snel is doorgaans...

Mij kan het wat intereseren, een motor/scooterverkoper niet. Voor hun is het lastig en gezeik.
Ik geloof direct dat de betreffende dealer er geen kaas van gegeten heeft, maar ik kan hem wel aanspreken, en hobbyist niet.

Plus: ik liep de zaak in, rondje op die scooter gedaan (ik wist na 10 m al dat het een goede keuze zou zijn) en 20 minuten later stond ie op mijn naam en reed ik er mee weg. Ook dat gaat niet altijd even makkelijk bij iemand die (begrijpelijk) pas na een aanbetaling voor je aan de slag gaat waarna je aan zijn genade overgeleverd bent.

Anyway: Inmiddels ruim 500 km verder en nog steeds uiterst tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 01-06-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bedrijven zijn meestal alleen lief als je iets komt kopen. Is er iets stuk onder garantie dan dien je soms een advocaat mee te nemen om garantie te krijgen. Een hobbyist is vaak iets behulpzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
supersoco80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:03:

Ik geloof direct dat de betreffende dealer er geen kaas van gegeten heeft, maar ik kan hem wel aanspreken, en hobbyist niet.
Grappig dat je echt denkt dat je iets te eisen hebt als je staat te schreeuwen voor een balie van een winkel. Als ze je niet willen helpen kan je gewoon opbokken en elke andere optie om iets juridisch te doen zal je vele malen meer kopen dan wat je hebt betaald voor het product. Je moet echt niet gaan denken dat een dealer/winkel een monteur enkele dagen aan het werk zet op eigen kosten om 1 of ander electrische gremlin te vinden en op te lossen.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 hele verschilende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
flippy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Grappig dat je echt denkt dat je iets te eisen hebt als je staat te schreeuwen voor een balie van een winkel. Als ze je niet willen helpen kan je gewoon opbokken en elke andere optie om iets juridisch te doen zal je vele malen meer kopen dan wat je hebt betaald voor het product. Je moet echt niet gaan denken dat een dealer/winkel een monteur enkele dagen aan het werk zet op eigen kosten om 1 of ander electrische gremlin te vinden en op te lossen.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 hele verschilende dingen.
Mijn ervaringen met dealers zijn beter dan dat. Mijn enkele ervaring met een hobbyist véél slechter. Maar goed, anderen hadden bij dezelfde hobbyist betere ervaringen. Ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
supersoco80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Mijn ervaringen met dealers zijn beter dan dat. Mijn enkele ervaring met een hobbyist véél slechter. Maar goed, anderen hadden bij dezelfde hobbyist betere ervaringen. Ieder z'n ding.
heb je daadwerkelijk wat gekocht bij die hobbist dan? gezien je naar een dealer bent gegaan volgens mij niet of zit je nu met 2 scooters?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-06-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
flippy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:06:
[...]

heb je daadwerkelijk wat gekocht bij die hobbist dan? gezien je naar een dealer bent gegaan volgens mij niet of zit je nu met 2 scooters?
Nee. Uiteindelijk niet, na er heel veel tijd ingestoken te hebben en een voor mij erg onprettige ervaring rijker te zijn. Overigens heeft hij netjes en snel de aanbetaling terugbetaald.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 01-06-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
supersoco80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Nee. Uiteindelijk niet, na er heel veel tijd ingestoken te hebben en een voor mij erg onprettige ervaring rijker te zijn. Overigens heeft hij netjes en snel de aanbetaling terugbetaald.
Dus hoe is dat anders gegaan dan bij een dealer met een kvk nummer? Het enigste verschil tot zover die ik zie is dat je nu op een forum loopt te schoorvoeten ipv een 1 ster review op google achter te laten omdat je schijbaar dus van een koop afgezien hebt. Bij een dealer was je die aanbetaling gewoon kwijtgeweest dus lijkt het me juist objectief gezien van de zijlijn tot zover een positieve ervaring tegenover een dealer...

aan de ene kant begrijp ik ook niet helemaal waarom je schijnbaar dezelfde rechten probeert te krijgen uit de koop van een 2e hands product van een particulier als waneer je een nieuwe koopt bij een winkel. ik mis daar de link een beetje.

sidenote: dit is een topic voor electrische scooters, niet consumentenrecht.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 02-06-2022 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 04:44
greg-a schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb zelf een E125s

- 60km range --> prima te doen.
- makkelijk te hanteren: vind ik lastig te beoordelen, maar ik heb er geen moeite mee. Achteruit gaat niet zwaar. Mocht je hulp nodig hebben, dan heeft deze ook een achteruitrij functie.
- ruiger terein heb ik niet echt ervaring. Ik rij wel vaak over van die betonnen platen heen die zo schot en scheef staan, dat kan de scooter prima hebben. Als je echt hard over drempels wil gaan moet je iets anders zoeken. Sowieso hebben dan scooters met een motor in het achterwiel niet de voorkeur.
- Er passen twee helmen in de buddy - het moeten dan wel helmen zijn zonder kin-stuk. Dit heb ik meerdere malen gedaan met helmen voor volwassenen.

Overigens valt de IVA door die laatste eis direct af toch? daar gaan de accus onder het zadel.

Ik kan me zo voorstellen dat je een achterop nog een rugleuning wilt hebben - zeker als je met kinderen onderweg bent. Dit moet je dan niet vergeten mee te bestellen (prijs valt volgens mij wel mee)
Bedankt voor de reactie, de Iva ego S5 heeft inderdaad niet genoeg ruimte onder het zadel, wel
Heeft hij een bosch motor en is hij wat voordeliger.

Iemand nog een alternatief voor de Segway E125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:25
Dreamvoid schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Voor het budget dat de meeste mensen maximaal aan een scooter willen besteden, is het met de huidige accu kosten commercieel onmogelijk een fatsoenlijke scooter te bouwen. Met auto's ook niet, maar daar heb je torenhoge belastingen (BPM, wegenbelasting, lease bijtelling) op benzine/dieselauto's waar de overheid mee kan spelen om electrisch toch competitief te maken. Dus zie je in de scooterwereld twee categorieen:
  • massamerken die de kantjes er vanaf lopen en gaan beknibbelen op bouwkwaliteit, accugrootte/bereik, etc om binnen het budget te blijven
  • A-merken die wel fatsoenlijke scooters bouwen maar door de hoge prijs maar een kleine aantallen weten te verkopen (Vespa, Govecs, BMW etc)
Met zelfbouw (zoals @flippy zegt) kan je inderdaad veel goedkoper uit zijn, maar het is niet alsof er zulke royale marges zitten op het bouwen/importeren/verkopen van electrische scooters, de een na de andere fabrikant is de afgelopen jaren over de kop gegaan, en zelfs als je kijkt naar de grote Chinese jongens (NIU, SuperSoco) die wel grote aantallen schuiven, dat is allemaal nog redelijk marginaal qua winstmarges. Voor de liefhebbers, de jaarcijfers van NIU staan hier: over 2021 (hun beste jaar ooit) draaiden ze 581 miljoen omzet, 35 miljoen winst.

De oplossing uiteindelijk is dalende accu kosten en schaalvoordelen in andere onderdelen.
Maar die accu’s kosten toch al niet zo veel meer?!
Begrijp dat Tesla en andere fabrikanten inmiddels onder de $100 per kWh zitten.

Dan vind ik het vooral bizar om te horen dat 500Wh accu’s in fietsen zo €700 kosten. Van die dingen dan echt meer dan 14 keer over de kop?

Er zit ook gewoon heel veel troep bij, ken genoeg mensen die NIU of aan ander Chinees merk überhaupt niet overwegen. Daar naast is de elektrische fiets veel populairder. Ook daar zie je dat de goedkopere merken worden genegeerd. Ken heel veel mensen die €3000+ uitgeven aan een elektrische fiets.

Scheelt ook verzekering en het is gezonder om zelf te bewegen.

Denk dat er een soort kanteling al jaren bezig is in de samenleving, vroeger had iedereen een brommer/scooter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Tweak_ers schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Maar die accu’s kosten toch al niet zo veel meer?!
Begrijp dat Tesla en andere fabrikanten inmiddels onder de $100 per kWh zitten.

Dan vind ik het vooral bizar om te horen dat 500Wh accu’s in fietsen zo €700 kosten. Van die dingen dan echt meer dan 14 keer over de kop?
Je vergeet dat economy of scale een rol speelt.
In een Tesla model 3 (kleinere accu dan andere teslas) zit 50kWh.
In de fiets 500Wh, dat is een factor 100 verschil.

Maw, voor iedere Tesla die verkocht wordt, moet een fiets fabrikant 100 e-bikes verkopen om dezelfde accu capaciteit (en dus aantal cellen) in te kopen.

E-bikes zijn zeer populair in Nederland en West Europa, Teslas over de hele wereld.

In 2020 zijn er 547k ebikes verkocht volgens de bovag. Volgens een tweakers artikel zijn er in dat jaar 8957 teslas geregistreerd. Beiden in NL.
Qua accu capaciteit zit je dan op 274MWh bij de ebikes en op 448MWh voor de Teslas.

Dit is enkel een vergelijking in NL, een fietsland puur sang.
Denk dat het plaatje in de VS heel anders ligt.

Note: vergelijking is gedaan met de "kleinste" tesla (in accu capaciteit) en op 1 merk elektrische auto. Terwijl ik voor de e-bikes alle merken op 1 hoop heb gegooid en een grote accu heb gepakt.
In het echt zullen ze dus nog verder uit elkaar liggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Engie op 02-06-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
De prijs van scooteraccus heeft niks te maken met schaal maar simpelweg marktwerking. Zolang mensen het betalen en er 0 conncurentie is en je simpelweg geen keus hebt zal de consumentenprijs gewoon 5 a 8x hoger liggen dan de BOM van de accu wat de fabrikant betaalt.
De oude groene emco koffers kosten nieuw toendertijd 1500 ex btw, de inkoopprijs voor emco zelf was onder de 250 ex om een voorbeeld te noemen.

De fietsaccus vam bosch kosten ook niet 700 euro om te maken, er zit een printplaatje in van 8 euro en voor ongeveer 60 euro aan cellen. Vertrouw me, die plastic behuizing kost niet 600 euro om te maken...

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 02-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1965
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-04-2024
gearardihno schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:39:
[...]

wel heeft hij een bosch motor
Opzich is dat geen argument: de Bosch en de Segway motoren komen van de zelfde fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

supersoco80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Plus: ik liep de zaak in, rondje op die scooter gedaan (ik wist na 10 m al dat het een goede keuze zou zijn) en 20 minuten later stond ie op mijn naam en reed ik er mee weg. Ook dat gaat niet altijd even makkelijk bij iemand die (begrijpelijk) pas na een aanbetaling voor je aan de slag gaat waarna je aan zijn genade overgeleverd bent.

Anyway: Inmiddels ruim 500 km verder en nog steeds uiterst tevreden.
Ik begrijp echt helemaal wat je bedoelt.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
JanR1965 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Opzich is dat geen argument: de Bosch en de Segway motoren komen van de zelfde fabriek.
Beide worden gemaakt door QS motors. Exportkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik twijfel om een elektrische snorscooter te kopen.
Reden voor de twijfel is de verplichte helmplicht in heel nederland later dit jaar.
Juist met een blauw plaatje zonder helm rond te kunnen rijden vind ik een pre.

Zijn er meer mensen die hierdoor in dubio zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

JanR1965 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Allemaal QS motoren toch?
Er is 1 merk die er gewoon QS op laat staan.
Al dat omlabelen om maar te laten geloven dat de kwaliteit dan echt in orde is.

Overigens staat er in de Scooter&BikeXpress een vergelijkende test van:
de AGM Goccia GEV2000 (1500 W naafmotor, 60V20ah, €1.999,00)
de IVA E-GO S5 (3000 W Bosch Naafmotor, 60V24ah €2.399,00)
de NIU MQi GT (3000 W Bosch naafmotor, 2x 48V31ah €3.824,00) incl.extra transportkst.
de Segway E125S (3000 W QS naafmotor, 2x48V60ah €3.599,00)
en als laatste de Super Soco CPX (3000 W naafmotor, 60V45ah €4.599,00) incl.extra transportkst.

Als ik dan de winnaar zie, de Segway wordt als winnaar en beste koop gekozen, erger ik me er weer kapot aan dat eigenlijk de minste accu als winnaar uit de bus komt.
Of is een 48V niet inferieur aan bijv. 60V?

De nieuwe FD F3 staat er ook in.
Ik vind de verbeteringen qua looks eigenlijk niet mooier... O-)
De F3 heeft een 2000 W motor,in de achterbrug geintegreerd, vergelijkbaar met cardanopsteling.
Accu keuze is reuze en allemaal 72V!
(25ah, 2x 25ah, 75ah of 25ah+75ah)
Vanafprijs €2.999
Grote scooter,en de importeur is nu Ultron EV. (geen Nipponia of Trade&Traffic meer)
_/-\o_
Als ik ooit klaar ben met mijn gepimpte C50, dan kies ik toch echt voor deze.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-07 20:41
OlafBso schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Als ik dan de winnaar zie, de Segway wordt als winnaar en beste koop gekozen, erger ik me er weer kapot aan dat eigenlijk de minste accu als winnaar uit de bus komt.
Of is een 48V niet inferieur aan bijv. 60V?
Hoezo dat? De spanning van de accu is eerder een design keuze dan dat het beter of slechter is. Wat uit maakt voor range is de capaciteit, dus ah * nominal voltage. Een scooter met 48v en 60ah komt ongeveer even ver als een met 60v en 48ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

B127 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Hoezo dat? De spanning van de accu is eerder een design keuze dan dat het beter of slechter is. Wat uit maakt voor range is de capaciteit, dus ah * nominal voltage. Een scooter met 48v en 60ah komt ongeveer even ver als een met 60v en 48ah.
Bedankt, denk dat ik nog in de war ben met mijn 48V loodprutswerk. :+

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

C6DL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:42:
Reden voor de twijfel is de verplichte helmplicht in heel nederland later dit jaar.

Je helm moet toch echt op, dus waarom je dan nog voor snor zou gaan is me een raadsel.
Je kunt je in dit land gelukkig wel doodrijden met een fluthelm op een Speed Pedelec.
Of 35 km pu gaan op een oma elektrische fiets.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07 23:27
Waarom geldt die helm plicht niet voor fietsers? Die gaan vaak sneller dan snor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Drials schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:37:
Waarom geldt die helm plicht niet voor fietsers? Die gaan vaak sneller dan snor..
En daar zie je meteen het probleem in dit land.
Willens en wetens 1 groep aanpakken, en zo in principe niets oplossen.
Ik zie soms ook de fietsers een snorscooter inhalen die netjes 27 km pu loopt.
Ik zie ook snorscooters die 70 rijden op het fietspad.
De politiek beslist om regels in te voeren die voor een select groepje bedoelt zijn.
Maar het aantal doden op een elektrische fiets neemt elk jaar drastisch toe.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
OlafBso schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:41:
[...]

En daar zie je meteen het probleem in dit land.
Willens en wetens 1 groep aanpakken, en zo in principe niets oplossen.
Ik zie soms ook de fietsers een snorscooter inhalen die netjes 27 km pu loopt.
Ik zie ook snorscooters die 70 rijden op het fietspad.
De politiek beslist om regels in te voeren die voor een select groepje bedoelt zijn.
Maar het aantal doden op een elektrische fiets neemt elk jaar drastisch toe.
Eh ja, dat is echt HET probleem in dit land.... Pfffff

Helmplicht is misschien irritant maar voor de veiligheid wel een goed idee. Dat is ook zo voor fietsers, en je ziet meer en meer helmen in het verkeer dus met wat mazzel gaat die trend ook de goede kant op.

Je argument van 'ja nee deze maatregel is wel netto positief maar er zijn andere groepen die de dans ontspringen dus IK wil niet een stap vooruit maken' is nogal destructief natuurlijk.

Meer helmen = minder hersenletsel en dat lijkt mij een positief iets. Of dat bereikt moet worden met een plicht is een tweede, maar om nou meteen zo negatief te doen over een stap in de goede richting is ook BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Fr33z schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Eh ja, dat is echt HET probleem in dit land.... Pfffff

Helmplicht is misschien irritant maar voor de veiligheid wel een goed idee. Dat is ook zo voor fietsers, en je ziet meer en meer helmen in het verkeer dus met wat mazzel gaat die trend ook de goede kant op.

Je argument van 'ja nee deze maatregel is wel netto positief maar er zijn andere groepen die de dans ontspringen dus IK wil niet een stap vooruit maken' is nogal destructief natuurlijk.

Meer helmen = minder hersenletsel en dat lijkt mij een positief iets. Of dat bereikt moet worden met een plicht is een tweede, maar om nou meteen zo negatief te doen over een stap in de goede richting is ook BS.
Dat vind jij.
Ik vind dat ze iedereen moeten verplichten om een helm te dragen.
Dat doet ook iets met de populariteit van de gele kenteken scooters.
Dag dag hoor.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
OlafBso schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Dat vind jij.
Ik vind dat ze iedereen moeten verplichten om een helm te dragen.
Dat doet ook iets met de populariteit van de gele kenteken scooters.
Dag dag hoor.
Ah, je post was dus op 2 manieren op te vatten. ik las het als "helmen voor scooters zijn stom want het is voor fietsers ook niet verplicht". Maar je bedoelde blijkbaar "helmen zijn een goed idee en het is stom dat het niet voor iedereen verplicht is" ? beetje interpretatie moeilijkheden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:15
OlafBso schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Je helm moet toch echt op, dus waarom je dan nog voor snor zou gaan is me een raadsel.
Je kunt je in dit land gelukkig wel doodrijden met een fluthelm op een Speed Pedelec.
Of 35 km pu gaan op een oma elektrische fiets.
Volgens mij is het zo dat je met een blauwe plaat op elk fietspad mag bevinden en met een gele plaat niet, toch? Dan lijkt me er namelijk wel iets voor te zeggen.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

CasterTroy schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Volgens mij is het zo dat je met een blauwe plaat op elk fietspad mag bevinden en met een gele plaat niet, toch? Dan lijkt me er namelijk wel iets voor te zeggen.
Je mag met een snorfiets niet op een vrijwillig fietspad, gemarkeerd met een rechthoekig bord met de letters "fietspad".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Shabbaman, ik zie vaak (maar niet altijd) gezegd worden, dat snorfietsen met ingeschakelde verbrandingsmotor dat niet mogen, maar dat het met een elektrische snorfiets wel zou mogen.
De wet zelf zegt overigens "Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:35

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Shabbaman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Je mag met een snorfiets niet op een vrijwillig fietspad, gemarkeerd met een rechthoekig bord met de letters "fietspad".
Elektrisch met blauwe plaat mag je daar wel rijden.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Roppedop schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Elektrisch met blauwe plaat mag je daar wel rijden.
Heb je een bron hiervoor? Volgens mij is de wetgeving hier niet eenduidig over namelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:35

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Lastige is dat er op dit (simpele) overzichtje enorm veel uizonderingen zijn, die dan weer met zo'n wit bordje onderaan het blauwe bord staat. Sommige fietspaden mogen dan weer wel brommers/speed-pedelecs hebben, etc. Duidelijk wordt het allemaal niet.
De prijs van scooteraccus heeft niks te maken met schaal maar simpelweg marktwerking.
Speelt wel mee, maar het is niet alsof die scooterfabrikanten zoals een Apple enorme marges en winsten maken, zoveel ruimte zit er blijkbaar niet in hun prijzen. Ik bedoel, als NIU of SuperSOCO een 5 kWh accu in een scooter van 3.000 euro (inc BTW) zou kunnen duwen en winst maken, dan doen ze dat echt wel - zo'n scooter zou als een malloot verkopen.

Die $100 per kWh van Tesla zie ik ook veel genoemd, maar of dat werkelijk de volledige kosten omvat, dat neem ik met een korrel zout - een Tesla Model 3 met 75 kWh accu is (US pre-tax prijzen) nog steeds ruim $20.000 duurder dan vergelijkbaar formaat benzineautos, en het is niet alsof Tesla met die prijzen nou bijster winstgevend is. En laten we wel zijn, het is niet dat andere onderdelen zoveel duurder zijn, het gaat er bij mij niet in dat de electromotor + controller in een Tesla meer kost dan een benzinemotor + transmissie in een Toyota of Hyundai.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 03-06-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de tokos zoals niu steken al hun "winst" in uitbreiden van capaciteit en aanverwante zaken. dus op papier maken ze net als tesla vrijwel geen winst. toen de model 3 productie op gang was zag je ook ineens de kwartaalcijfers flink positief worden. je moet ECHT niet denken dat niu 1800 euro kwijt is om hun accu te maken. die kost onder de 200 euro in hun schaalwerking.

tesla maakt trouwens weinig winst op de accu, hun winst zit in de rest van de auto en dat is wat de oude garde fabrikanten ook ineens zo bang maakte toen ze teslas uit elkaar gingen halen. die deden ook het rekensommetje en zagen aankomen wat nu de norm is: tesla is simpelweg de markleider en zal dat nog wel even zo blijven. de rest is alleen maar aan het bijhouden, laat staan inhalen. zowel de mercedes als de bmw kopmannen hebben dat al publiekelijk toegegeven. niet vergeten dat een model S van 10+ jaar oud nog steeds mee kan komen met wat nu uit de fabriek van de oude garde komt gerold....

kijk maar naar de govecs. alleen qua onderdelen zit er al voor 3.5k in voor alleen de aandrijving, dan komt er nog een accu bij. al die onderdelen zijn industrieel en met bekende prijzen. voor het geld van alleen een sevcon uit een govecs bouwt niu 3+ complete scooters met accu. verschil is alleen dat die govecs niet als een wokkel in elkaar vouwt als je die aan zo'n 16 jarig bezorghuftertje meegeeft die met 50 een stoeprand opknalt.... daarom is een govecs de standaard voor bezorgen en niet niu. en daarom kost een govecs ook 5.5k.

[ Voor 67% gewijzigd door flippy op 03-06-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
C6DL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:42:

Ik denk zelf dat de kans groot is, dat de helmplicht weer wordt uitgesteld..

- er is nog steeds geen wet voor aangemaakt;
- nog steeds niet genoeg helmen beschikbaar;

En het wordt nog onveiliger ook, mensen gaan anders rijden met een helm op.

Als iedereen plots met een brom scooter zal gaan rijden, levert dat ook nog eens meer onveilige situaties op doordat mensen gewoon rijden waar het hun het beste uitkomt. En dus meer ongelukken gaat veroorzaken (is een aanname).

Dus ik zie de helmplicht voorlopig niet doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
038Robijno schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Ik denk zelf dat de kans groot is, dat de helmplicht weer wordt uitgesteld..

- er is nog steeds geen wet voor aangemaakt;
- nog steeds niet genoeg helmen beschikbaar;

En het wordt nog onveiliger ook, mensen gaan anders rijden met een helm op.

Als iedereen plots met een brom scooter zal gaan rijden, levert dat ook nog eens meer onveilige situaties op doordat mensen gewoon rijden waar het hun het beste uitkomt. En dus meer ongelukken gaat veroorzaken (is een aanname).

Dus ik zie de helmplicht voorlopig niet doorgaan.
Ik dacht dat hij al door was?
Pagina: 1 ... 54 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.