Super Soco tc max en CPX zijn opties inderdaad.m4in schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:37:
Ik heb een motorrijbewijs
Wellicht nog even wachten op de Metacycle?
Er zijn verschillende electro motors te koop, maar "you get what you pay for"
Super Soco tc max en CPX zijn opties inderdaad.m4in schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:37:
Ik heb een motorrijbewijs
Idd, als je toch al een motor rijbewijs hebt, waarom als een overjarige scholier brommertjes gaan lopen opvoeren?greg-a schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:34:
Als je toch al een moter rijbewijs hebt kan je er, zoals je aangeeft, voor kiezen om een e-motorscooter te kopen. De NIU en Super Soco's zijn dan prima opties. Hangt er natuurlijk van af welke eisen je hebt en wat je het mooist vindt.
Ola is toch Indiaas? Maar idd, plastic rommel, zelfs de Indiers klagen erover: https://www.bgr.in/electr...n-electric-dream-1031242/Die Ola S1 zou ik bij weg blijven, dit was ooit een Nederlandse crowdfunding - totale flop en toen verkocht.
Ola is idd Indiaas. Maar die e-scooters (incl die accu's met "aparte" vormgeving) zijn gekocht van Etergo. Wat een NLse start-up was.Dreamvoid schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:41:
Ola is toch Indiaas? Maar idd, plastic rommel, zelfs de Indiers klagen erover: https://www.bgr.in/electr...n-electric-dream-1031242/
De Etergo scooters waren 25/45 km/h scooters, die S1 Pro lijkt me gewoon het standaard motorscooter model uit India? Of vergis ik me nu...greg-a schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:00:
[...]
Ola is idd Indiaas. Maar die e-scooters (incl die accu's met "aparte" vormgeving) zijn gekocht van Etergo. Wat een NLse start-up was.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 15-03-2022 15:13 ]
[ Voor 22% gewijzigd door !null op 15-03-2022 18:08 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Was dat ook meteen de reden voor vervanging, of was je om een andere reden niet tevreden over de Kelly?bob-w-1993 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:27:
Ik heb laatst van mijn E-Max de Kelly KLS7245N vervangen door een far Driver ND84530. Rijdt erg soepel. de motor is nog iets stiller geworden. de controller heeft een de mogelijkheid tot Field Weakening. (Hogere topsnelheid met zelfde accu spanning) Wel gaat de efficiente omlaag als je boven de max accu snelheid gaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kelly is verders wel goed. ik ben gewoon altijd nieuwsgierig naar iets nieuws. Ook vind ik de cruise control (3~5 Sec gas op zelfde positie) van de kelly niet fijn. Met de Far Driver kan het met een knop. Ook is het fijn dat je per snelheid(High, mid, slow) het koppel kan instellengastje01 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Was dat ook meteen de reden voor vervanging, of was je om een andere reden niet tevreden over de Kelly?
They said it couldn't happen here.... And it didn't
Miss blijft er een Remschakelaar hangen ? ik weet niet of die daarop checkt. Of je gashendel geeft iets van signaal af.4-legged-bird schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:47:
Goedemorgen allemaal, ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik heb een probleem met mijn Lifan E3. Ik heb hem vorig jaar tweedehands gekocht. Hij heeft nog geen 900 km gereden. Vandaag wilde ik voor het eerst na de winter gaan rijden, maar als ik het contact aan heb gezet gaat alleen het rode lampje P branden. Als ik op de startknop druk komt het groene READY nooit in beeld en kan ik dus niet rijden. De accu is 100 procent in orde en 100 procent opgeladen. Ik heb helemaal geen verstand van scooters. Iemand hier misschien een tip?
Handleiding zegt er alleen dit over:4-legged-bird schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:47:
Goedemorgen allemaal, ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik heb een probleem met mijn Lifan E3. Ik heb hem vorig jaar tweedehands gekocht. Hij heeft nog geen 900 km gereden. Vandaag wilde ik voor het eerst na de winter gaan rijden, maar als ik het contact aan heb gezet gaat alleen het rode lampje P branden. Als ik op de startknop druk komt het groene READY nooit in beeld en kan ik dus niet rijden. De accu is 100 procent in orde en 100 procent opgeladen. Ik heb helemaal geen verstand van scooters. Iemand hier misschien een tip?
Wellicht goed om te checken of de beveiligingschakelaar aan staat. Moet haast wel want ik kan me niet voorstellen dat hij anders wel de display aan gooit.2. Zorg tijdens het gebruik van het voertuig dat de OL-beveiligingsschakelaar op ON staat, zet dan
de contactschakelaar aan en zet de rijschakelaar op ON. Wanneer de P-indicator overschakelt naar
de READY-indicator, draai dan langzaam aan de gashendel om de motor te activeren, waardoor de
snelheid van het voertuig omhoog gaat. Draai niet snel of bruusk aan de gashendel
Ja het is wel een pijnlijk verhaal met Etergo. Investeerders hebben er 30m euro ingestoken, en uiteindelijk is een vrijwel uitontwikkeld produkt verkocht voor slechts 3.5m aan Ola, die er geen gras over hebben laten groeien en het ontwerp direct in India op de markt aan het duwen zijn. Al zijn de kinderziektes er blijkbaar nog niet uit: YouTube: Ola S1 Pro vs Ather 450X - India's most desirable electric scooters ...!null schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:58:
@greg-a @Dreamvoid Ik wist tot verkort niet dat dat hele Etergo verhaal zo was "afgelopen". Ziet er niet echt fraai uit. Ik kwam het toevallig laatst tegen omdat ze nu een nieuwe startup zijn begonnen.
Dus daar is feitelijk even 26 miljoen euro afgeschreven...Dreamvoid schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:09:
[...]
Ja het is wel een pijnlijk verhaal met Etergo. Investeerders hebben er 30m euro ingestoken, en uiteindelijk is een vrijwel uitontwikkeld produkt verkocht voor slechts 3.5m aan Ola, die er geen gras over hebben laten groeien en het ontwerp direct in India op de markt aan het duwen zijn. Al zijn de kinderziektes er blijkbaar nog niet uit: YouTube: Ola S1 Pro vs Ather 450X - India's most desirable electric scooters ...
Staat hij nog op de zijstandaard?4-legged-bird schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:47:
[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker626 op 18-03-2022 10:31 ]
De meerwaarde is idd niet duidelijk - net als met auto's, je kan leuke touchscreens in het dashboard inbouwen of kleurtjes in het interieur en daar vallen misschien een handjevol klanten voor, maar als je niet competitief bent op prijs, bouwkwaliteit en accucapaciteit, dan is het snel gedaan. Je ziet het ook aan benzinescooters, wie zijn daar de succesvolle fabrikanten? Geen boetiek-startups uit Nederland iig.!null schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:09:
Daarnaast was me de meerwaarde niet helemaal duidelijk. Ja een app, leuk, maar niet zoals VanMoof o.i.d.
Je kan ze wel maken, maar dat krikt de prijs boven wat de scooterkopers kunnen betalen. Voor een massaprodukt zal je het voor zo'n €2000-3000 incl BTW moeten doen, binnen zo'n budget heb je geen 10 kWh accupakket. De BMW CE04 komt in de buurt, die heeft 8.9 kWh, maar ja,,,die is €13.000.En verder moet gewoon iemand op staan en daadwerkelijk serie productie scooters gaan bouwen met 10kWh of hoger, zodat je die grote beloftes waar kan maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 18-03-2022 12:30 ]
Inderdaad, een stads-scooter is voor maar weinig mensen (buiten maaltijdbezorgers) een ding waar je 100 km per dag mee rijdt. 4 kWh is denk ik de ideale capaciteit voor een 45 km/u scooter (dat zit bv in de Vespa Elettrica), en dan idd 8-9 kWh voor een 125cc-klasse scooter zoals die BMW CE04. Dat geeft je zelfs op een koude winterdag met een zware rijder nog een bereik van circa 70 km, dat is te doen.!null schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:29:
Het is vrij lastig om 10kWh te realiseren in een degelijke scooter en dat dan voor 2 tot 3000 euro, dat gaat hek inderdaad niet worden. Maar voor 13K hoeft natuurlijk ook niet.
Wellicht lukt het voor 5K wel.
Echter, voor veel mensen is het niet nuttig, kunnen gewoon dagelijks laden.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 18-03-2022 13:43 ]
Tweedehands betaalbare elektrische scooters zijn er nog nauwelijks, of je moet meteen willen investeren in nieuwe accu’s. Een nieuwe kost al gauw tegen de 4000,- .als je niet dagelijks wilt laden en zelf een normale Hollandse bouw hebt (niet piepklein bent).Tweaker626 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:53:
TL;DR
Tips gezocht voor e-vervoer woon-werk 17km enkele reis
Mijn vriendin zoekt als vervanging voor haar auto iets goedkopers/duurzamers.
Zij heeft zonnepanelen, dus kan gratis laden; een e-scooter of e-bike zou dan de voorkeur hebben.
Zelf heb ik jaren geleden een 2e hands e-bike met LiFePO4 accu gekocht; beste aankoop ooit.
Nog steeds een bereik van 100km/25kmh, of 50km/30kmh.
Helaas heeft mijn vriendin astma, en hebben haar longen 's ochtends 'opstartproblemen'. Ze is wel sportief en fietst 's middags makkelijk 17km op een mountainbike of gewone fiets, maar juist 's ochtends is voor haar longen lastig.
Een standaard e-bike is daarom wellicht niet de beste keus (factor tijd speelt uiteraard op een rol), een e-scooter wellicht wel.
Zelf ben ik een n00b op het gebied van (2ehands) e-scooters; wie heeft tips?
Ik lees hier veel goede ervaringen met Govecs. Ik heb gezocht, maar zie erg weinig 2e hands aanbod; zijn er vergelijkbare merken? De insider tips, of verborgen pareltjes?![]()
Andere opties (of ervaringen van mensen met astma) waar wij nog niet aan gedacht hebben zijn ook welkom. Speed pedelec met extra krachtige ondersteuning?
Of misschien is er een Tweaker in de regio Zutphen-Deventer-Apeldoorn-Arnhem waar ze een keer mag proefzitten/-rijden?
Mijn vriendin is technisch handig, en zelf sleutelen of dingen aanpassen is voor haar geen probleem.
Dank voor het meedenken!
[ Voor 9% gewijzigd door Gethijsem op 19-03-2022 13:25 ]
Aanhanger met accu erachter.!null schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:29:
Het is vrij lastig om 10kWh te realiseren in een degelijke scooter en dat dan voor 2 tot 3000 euro, dat gaat hek inderdaad niet worden. Maar voor 13K hoeft natuurlijk ook niet.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
leg mij eens uit wat het nut is van een scooter met een accu van 10kwh.!null schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:29:
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Deze halve gare reed weleens naar Friesland vanuit ilpendam, een rit van zo'n 100km. bij aankomst val je zowat om dan moet je echt even de benen strekken.flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:05:
[...]
leg mij eens uit wat het nut is van een scooter met een accu van 10kwh.
met een beetje zuinige scooter hobbel je daarmee 250~500 km mee weg zonder opladen. werkelijk niemand in nederland (of daarbuiten) zit 5~10 uur lang aan 1 ruk op een scooter.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ik ga er eentje maken met ~15kWh maar dat is omdat ik het kan tegen kostprijs en er gewoon niet meer accu fysiek in de scooter past en gevalletje "omdat het kan". ik zal die capaciteit natuurlijk nooit gebruiken maar is meer een showcase voor "wat nu al kan". ik wil nog wel eens een keertje een trip maken door europa ermee maar dan komt er letterlijk ook een aanhangert achter met een lader en meer accu. maar niemand die gezond bij zijn verstand is zou ook maar een kwart van die capaciteit gebruiken op dagelijkese basis.koevlaas2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Deze halve gare reed weleens naar Friesland vanuit ilpendam, een rit van zo'n 100km. bij aankomst val je zowat om dan moet je echt even de benen strekken.
Maar wil als ik de loterij win een wereldreis maken met mijn scooter en dan moet er wel een aanhanger achter.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb er nu 51.2V 40AH Lifepo4 in, die geeft 70 km gegarandeerde actieradius en regelmatig dat ik even moet opletten of ik het nog wel haal.flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:23:
[...]
ik ga er eentje maken met ~15kWh maar dat is omdat ik het kan tegen kostprijs en er gewoon niet meer accu fysiek in de scooter past en gevalletje "omdat het kan". ik zal die capaciteit natuurlijk nooit gebruiken maar is meer een showcase voor "wat nu al kan". ik wil nog wel eens een keertje een trip maken door europa ermee maar dan komt er letterlijk ook een aanhangert achter met een lader en meer accu. maar niemand die gezond bij zijn verstand is zou ook maar een kwart van die capaciteit gebruiken op dagelijkese basis.
daarom gebruik je ook regulier lithium, past er veel meer in. 2kWh is ook niet super veel. al is verbruik wel netjes.koevlaas2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:29:
[...]
Ik heb er nu 51.2V 40AH Lifepo4 in, die geeft 70 km gegarandeerde actieradius en regelmatig dat ik even moet opletten of ik het nog wel haal.
Vooral op mooie zaterdagen als ik van hot naar her rij.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-03-2022 21:34 ]
En ruim 3 maanden later:RobIII schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:47:
Ik weet niet anders dan dat 't ervoor ook al zo was...
Verder heb ik contact gehad met Segway m.b.t. de 'snelheidsupdate':
[...]
M.a.w. amper bereikbaar c.q. vindbaar (ik moest via 't contactformulier eerst bij iemand terecht komen die 't vertikte mijn mail even intern naar de juiste persoon door te zetten - #notmyjob) en als je dan iemand te pakken hebt die niet over steppen gaat dan moet je doorvragen en er 6 mails aan wijden voordat je een (nog steeds ontwijkend en niets zeggend) "antwoord" hebt. Want COVID. Juist.
Hallo,
We zijn inmiddels een dikke 3 maanden verder. Is er inmiddels al zicht op wanneer deze update beschikbaar wordt?
Dit valt me echt heel erg zwaar tegen van Segway / Ninebot. Niet eens en "we verwachten dan-en-dan" of iets. gewoon "Geen idee, doei!".Bedankt voor uw mail.
Helaas hebben wij nog geen verdere updates hierover.
Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
████, Klantenservice
Segway NL
[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 21-03-2022 11:56 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Hoe vervelend ook klinkt zal je nooit een ander antwoord krijgenRobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:56:
[...]
En ruim 3 maanden later:
Dit valt me echt heel erg zwaar tegen van Segway / Ninebot. Niet eens en "we verwachten dan-en-dan" of iets. gewoon "Geen idee, doei!".
Wat is jouw probleem precies? Omdat het Segway is?flippy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:00:
Hoe vervelend ook klinkt zal je nooit een ander antwoord krijgen
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
Helemaal niet. Dat is bij alle fabrikanten zo ongeacht het merk. Niet meer drama erachter zoeken. Tenzij je er naar op zoek bent natuurlijk.RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Wat is jouw probleem precies? Omdat het Segway is?
Je helpt je eigen topic écht om zeep met je negatieve houding. Ik ben er weer weg van; ik heb 't een tweede kans gegeven maar de sfeer is hier nog steeds ruk. Tabee
** Knip **. Ik heb regelmatig contact met diverse fabrikanten van verschillende merken en totaal uiteenlopende producten. Van e-scooters tot harde schijven, van airconditioning tot (financiële)banken en keukenappliances. En ik krijg met de regelmaat van de klok prima, zinnige en realistische ("rieeel" is geen woord, reëel wel) antwoorden. En als je de juiste contactpersoon weet te vinden krijg je soms nog wel iets meer los dan ze officieel mogen loslaten. I know what I'm doing.flippy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:11:
Je moet met zulke communicatie naar bedrijven wel rieeel blijven, die zullen nooit schriftelijk toegeven of meewerken dat hun product opgevoerd kan worden. Daarvoor moet je buiten de formele kanalen gaan want van een fabrikant zal ie het nooit krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 21-03-2022 22:39 ]
Over mij
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 21-03-2022 22:05 ]
Al krijg je wel het juiste antwoord dan mag je het hier weer niet posten omdat opvoeren van je voertuig niet is toegestaan in Nederland en daarom ook niet wordt toegestaan op het forum.RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:16:
En als je de juiste contactpersoon weet te vinden krijg je soms nog wel iets meer los dan ze officieel mogen loslaten. I know what I'm doing.
Dit kan je beter bij je dealer navragen (tenzij je direct bij Segway hebt gekocht). Dit valt onder after-sales en zij hebben waarschijnlijk betere contacten binnen Segway en kunnen meer druk uitoefenen dan jij.RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:56:
[...]
En ruim 3 maanden later:
[...]
[...]
Dit valt me echt heel erg zwaar tegen van Segway / Ninebot. Niet eens en "we verwachten dan-en-dan" of iets. gewoon "Geen idee, doei!".
Via mijn dealer word ik óók op de hoogte gehouden, maar die krijgt ook niet meer dan dit te horen (en die heb ik niet zwart-op-wit want dat gaat mondeling dus da's wat lastig quotengreg-a schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:29:
Dit kan je beter bij je dealer navragen (tenzij je direct bij Segway hebt gekocht). Dit valt onder after-sales en zij hebben waarschijnlijk betere contacten binnen Segway en kunnen meer druk uitoefenen dan jij.
Over mij
Dat klinkt niet verkeerd! Welke scooter ga je daarvoor als basis gebruiken?flippy schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:23:
[...]
ik ga er eentje maken met ~15kWh maar dat is omdat ik het kan tegen kostprijs en er gewoon niet meer accu fysiek in de scooter past en gevalletje "omdat het kan". ik zal die capaciteit natuurlijk nooit gebruiken maar is meer een showcase voor "wat nu al kan".
Zo’n tripje lijkt me ook leuk maar dan minus het sleurhutje erachter.ik wil nog wel eens een keertje een trip maken door europa ermee maar dan komt er letterlijk ook een aanhangert achter met een lader en meer accu.
Een kwart van 15 KWh is 3,75 en aangezien mijn Novox C50 nu 3,5 kWh heeft en ik daar met een ruime 40Km bereik, of tewel een uurtje rijden, regelmatig tegen de beperkingen van de range op loop lijkt me dat een boude bewering!maar niemand die gezond bij zijn verstand is zou ook maar een kwart van die capaciteit gebruiken op dagelijkese basis.
een emax.Vliegvlug schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:43:
[...]
Dat klinkt niet verkeerd! Welke scooter ga je daarvoor als basis gebruiken?
En hoezo ga je die capaciteit nooit gebruiken
Ik weet daar wel raad mee hoor; ludicrous mode op je scooter![]()
Van 0 tot 50 binnen twee tellen.![]()
Kan je een extreme fun scooter mee maken.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-03-2022 21:01 ]
Ik kan mij wel voorstellen dat het opvoeren (of "versnellen") van een product boven een bepaalde grens iets anders is om zwart op wit over te communiceren dan bijv. een update of aanpassing voor een ander product waarmee bijv. een bug wordt gefixed of functionaliteit wordt toegevoegd.RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Ik heb regelmatig contact met diverse fabrikanten van verschillende merken en totaal uiteenlopende producten. Van e-scooters tot harde schijven, van airconditioning tot (financiële)banken en keukenappliances.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-03-2022 22:20 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zou me er niet om gaan om een wereldrecord neer te zetten of een dragrace te winnen maar juist dat een verder dood normale scooter waar je het niet van zou verwachten opeens optrekt als een beest!flippy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:34:
[...]
een emax.
en scooters die hard kunnen accelereren doe je anders. kleine accu met veel amperes en licht chinees frame met een verlendge achterbrug en een 13" 8kW QS motor achterin.
naar de wc en een keto dieetje is optioneel.![]()
je enigste beperking is dan tractie.
Hmmm dat gaat nog niet helemaal naar wens, succesvol naar huis gereden gisteren en succesvol naar het werk gereden vanochtend, maar na een praktijktest van het alarm wil de scooter niet meer starten. Beeldscherm en verlichting blijft uit.nagynl schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:32:
Vandaag mijn benzine scooter ingeruild voor een IVA Ego S4 en de eerste rit naar huis beviel goed. Zou voor het gemak mogelijk wel interesse in een 2e lader hebben maar origineel zijn die best prijzig, Iemand bekend met de type benaming van de stekker die deze voeding heeft en/of al een betrouwbare alternatieve lader gevonden?
Voor wat betreft een extra lader, kijk ook even op marktplaats oid.nagynl schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:32:
Vandaag mijn benzine scooter ingeruild voor een IVA Ego S4 en de eerste rit naar huis beviel goed. Zou voor het gemak mogelijk wel interesse in een 2e lader hebben maar origineel zijn die best prijzig, Iemand bekend met de type benaming van de stekker die deze voeding heeft en/of al een betrouwbare alternatieve lader gevonden?
Goed idee, dat ga ik nog controleren, tot nu toe nova scooters in Duitsland met een model voor 99,- en geen verzendkosten het voordeligste wat ik nieuw heb kunnen vinden.Exxus schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Voor wat betreft een extra lader, kijk ook even op marktplaats oid.
Mijn S5 was total loss en ondanks dat ik de scooter kwijt ben, heb ik de lader kunnen houden. (Overigens na aankoop van een Segway aan een vriend gegeven die zijn IVA nog wel had)
Stevig verbruik, met dat aantal wh haal ik ongeveer +120km en ik heb nog wel 2 motoren.Vliegvlug schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:43:
Mijn Govecs heeft 70Ah bij 75V, 5,25kW en haalt daarmee ongeveer 75Km, dat vind ik toch wel de minimale range voor een beetje allround te gebruiken scooter eigenlijk.
Is dat op een blauwe plaat?koevlaas2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:32:
[...]
Stevig verbruik, met dat aantal wh haal ik ongeveer +120km en ik heb nog wel 2 motoren.
Ik heb een Emco Novette Twin bromscooter (45 km/h).Vliegvlug schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:34:
[...]
Is dat op een blauwe plaat?
En ben wel benieuwd welke scooter jij hebt dat die 2 motoren heeft, is dat één voor en één achter?
Een Govecs is sowieso minder zuinig heb ik me laten vertellen vanwege de riem aandrijving.
jouw emco weegt ongeveer de helft wat een govecs doet en ditto qua luchtweerstand.koevlaas2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Ik heb een Emco Novette Twin bromscooter (45 km/h).
Dan is die riem wel erg killing voor het rendement.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 29-03-2022 23:43 ]
Wist niet dat er commercieel verkrijgbare scooters waren met 2 motoren.koevlaas2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Ik heb een Emco Novette Twin bromscooter (45 km/h).
Denk dat die scooter van jou ook extreem zuinig is.Dan is die riem wel erg killing voor het rendement.
Is dat echt zo?flippy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:42:
[...]
jouw emco weegt ongeveer de helft wat een govecs doet en ditto qua luchtweerstand.
Daar zou ik het eerder zoeken inderdaad. Of het accelereren.durf je eens de gps erbij te pakken wat je snelheid echt is?
[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 30-03-2022 14:22 ]
126kg weegt ie officieel en ik voeg daar nog zo'n 95kg aan toe. Trek ook elk stoplicht volgas op.Vliegvlug schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Is dat echt zo?
in dit specs overzicht van de Emco Novette twin zie ik twee versies, een van 93Kg en een van 126 Kg.
Misschien het verschil tussen 1 of 2 motoren of een zwaardere accu.
Mijn Govecs geeft 102 Kg massa rijklaar volgens mijn kentekenbewijs.
Dus afhankelijk van de Emco die @koevlaas2 heeft zou die zelfs zwaarder kunnen zijn.
En is Cw waarde bij een scooter echt relevant?
De bestuurder zal bij beiden het mist aerodynamische element zijn.![]()
[...]
Daar zou ik het eerder zoeken inderdaad. Of het accelereren.
Die 75 Km bereik bij mij was toen er nog een 13z tandwiel voor op zat en met het standaard niet-eco programma van Govecs erin waarmee ik ~48 Km/u op de teller ging wat bij Govecs aardig op de gps snelheid zou moeten lijken.
Met het 16z tandwiel kom ik op de teller met veel moeite op 46 Km/u, dan moet ik een volle accu hebben en geen wind tegen of omhoog rijden![]()
Als je dat omrekent met de factor 1,23 die de wissel van 13z naar 16z pulley heeft gebracht gaat die nu max rond de 56 Km/u, maar onder normale omstandigheden eerder 54.
Zal de range ook wel omlaag gebracht hebben, evenals het feit dat de motor harder moet werken bij een 16z en dus minder efficiënt is maar ik ben er nog niet aan toe gekomen dat echt te testen door ‘m bijna leeg te rijden.
Er moet sowieso nog een ander programma in de Sevcon om de kilometerteller weer goed te laten werken, de top te begrenzen en het optrekken te verbeteren.
Van dat laatste hoop ik niet dat dit tot oververhitting van de motor leidt zoals ik van anderen hoorde die ook een 16z erop hebben gezet.
Dan is zowel jouw scooter als jij zelf een stuk zwaarder, scheelt in totaal ongeveer 45Kg.koevlaas2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:43:
[...]
126kg weegt ie officieel en ik voeg daar nog zo'n 95kg aan toe.
Dat doe ik ookTrek ook elk stoplicht volgas op.
Geen idee eigenlijk hoe ik dat zou kunnen meten.Levert je accu nog wel genoeg vermogen, je kan het (laten) nameten ?
Ik denk dat het de accu is, maar weet het natuurlijk niet zeker.Vliegvlug schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:36:
[...]
Dan is zowel jouw scooter als jij zelf een stuk zwaarder, scheelt in totaal ongeveer 45Kg.
Dus dat is duidelijk geen verklaring voor het mindere verbruik van jou of het hogere verbruik van mij.
[...]
Dat doe ik ook![]()
Maar het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe de scooter is ingesteld
Met mijn Novox C50 rijd ik mijn Govecs er compleet uit terwijl ik bij allebei vol gas geef.
Wat is jouw topsnelheid?
bij mij was dat 48Km/u
[...]
Geen idee eigenlijk hoe ik dat zou kunnen meten.
Is dat niet gewoon in het BMS te zien?
Degene van wie ik de scooter heb gekocht heeft ze erin gezet en getest dus ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet klopt.
Nee, helaas niet, ben ook hard op zoek want ik heb ook een C50 motor nodig ter vervanging van mijn defecte.Nico95 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:36:
iemand wellicht nog een motor liggen van een novox C50?
Precies dat probleem had ik ook! Zie: Vliegvlug in "Elektrische scooters"het lager is kapot, maar krijg de zijkant er met geen mogelijkheid af..
Vooral leeg wegzetten of leeg laten lopen en niet meer naar kijken voor maanden sloopt een accu wel ja.koevlaas2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:40:
[...]
Ik denk dat het de accu is, maar weet het natuurlijk niet zeker.
Wel is het zo dat als je een electrische scooter 2e hands koopt de accu bijna altijd een probleem heeft.
Verwonder mij er zelfs weleens over dat je scooters kan kopen met <1000 km op de teller en dan is bijna altijd de accu naar de haaien. Mishandeld / niet opgeladen bij leeg enzo.
Dat is dan ook precies gelijk.Mijn topsnelheid is ook ongeveer 48 (op de teller).
99% DOD en dan wegzetten voor maandenVliegvlug schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:08:
[...]
Vooral leeg wegzetten of leeg laten lopen en niet meer naar kijken voor maanden sloopt een accu wel ja.
De Govecs die ik heb gekocht had ook maar 1800Km gelopen maar de accu was ook dood want jaren stil gestaan en niet opgeladen tussendoor.
Daarom zijn er ook twee nieuwe accublokken in gezet:
[Afbeelding]
Die staande met oranje bovenkant en daarvoor kan je nog een deel zien van eenzelfde liggend.
De blokken zijn afkomstig uit een Polestar heb ik met laten vertellen.
Ook zijn er twee nieuwe laders in gezet, die zie je boven het voorste blok.
[...]
Dat is dan ook precies gelijk.
En aangezien mijn Govecs nou niet bepaald een snelheidsmonster is qua optrekken is er geen duidelijke verklaring voor het grote verschil in verbruik.
Er apart, die scooter van jouw klinkt me trouwens wel heel zuinig in de oren, en die van mij niet super zuinig. Maar waar het verschil nu in zit![]()
Ik vermoed dat gemiddeld gebruikt van een e-scooter er ergens tussenin ligt.
Excuses voor degenen die advies gaven over mijn Lifan E3 die niet wilde starten en op wier reacties ik niet antwoordde. Ik kreeg geen meldingen dat er reacties waren. Het probleem bleek uiteindelijk de stekker aan de zijstandaard te zijn. Daar komt blijkbaar nogal makkelijk vocht in en geeft dan aan het systeem het teken dat de zijstandaard is uitgeklapt. Door de stekker los te halen, in te spuiten en weer aan te sluiten is het in 10 seconden opgelost. Maar als je niks van scooters weet (net als ik) kost het 3 dagen en een hoop chagrijn.
de zijde die jij op je foto probeert te verwijderen gaat lastig, wordt ook vastgehouden door de magneet. de andere had ik relatief makkelijk af, daar zit aan de binnenzijde een lager (6204RZ) om bij het lager te kunnen in de zijde van de kabel, moet echter de deksel ook nog van de stator af, die lukt momenteel niet. en laat nou net die lager defect zijn.Vliegvlug schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Nee, helaas niet, ben ook hard op zoek want ik heb ook een C50 motor nodig ter vervanging van mijn defecte.
Is ook erg lastig aan te komen itt wat ik vaak hoor.
Heb al maanden een zoekopdracht op Marktplaats lopen maar zonder succes.
Een losse motor ben ik nog niet tegen gekomen, wel hele scooters.
Maar dat je gelijk een hele scooter erbij moet kopen en dat maakt het voor mij lastig want ik heb geen auto met trekhaak meer dus ben eigenlijk afhankelijk van loopafstand wat niet helpt natuurlijk.
En dan moet je de rest van de scooter weer gaan afvoeren.
De zoekopdracht op Marktplaats is trouwens wel voor onbeperkte afstand maar dan kom ik alsnog weinig geschikte scooters tegen. Veel vragen voor weinig scooter helaas.
[...]
Precies dat probleem had ik ook! Zie: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Ik heb me nog niet verdiept in lagers vervangen maar daarvoor moet het deksel er dus af?
Goed om te weten.
Ik heb inmiddels wel een flink piepend voorwiel, is van het ene op het andere moment begonnen toen ik mijn scooter wat had afgeborsteld om los zand op en in de spatborden weg te halen.
Toen is er misschien wat in de lagers gekomen.
Ik moet het voorwiel nog eruit halen om goed te kunnen kijken.
Zo moet je het niet zien, hoeveel verdiend die scooter voor je ?Nico95 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:16:
[...]
de scooter heeft mij zodanig weinig gekost, dat het al gauw duur wordt..
Top en ook top dat je 'wiens' goed schrijft.
Dank voor je compliment! Ik ben oud (1961). Toen leerde je dat soort dingen nog😉koevlaas2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:53:
[...]
Top en ook top dat je 'wiens' goed schrijft.
Is dat echt zo?Nico95 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:16:
[...]
de zijde die jij op je foto probeert te verwijderen gaat lastig, wordt ook vastgehouden door de magneet.
Welke ‘andere’ bedoel je?de andere had ik relatief makkelijk af,
Zou je niet beide lagers vervangen als je toch bezig bent?daar zit aan de binnenzijde een lager (6204RZ) om bij het lager te kunnen in de zijde van de kabel, moet echter de deksel ook nog van de stator af, die lukt momenteel niet. en laat nou net die lager defect zijn.
Wanneer ik wat tegenkom in die buurt laat ik het weten!mocht je motoren vinden omgeving groningen, laat het me weten! de scooter heeft mij zodanig weinig gekost, dat het al gauw duur wordt..
bij mij kunnen beide zijdes eraf, de kant waar de kabel niet zit ging makkelijk. de andere zijde, inderdaad ook een losse deksel, maar de lager zat zo vast op de as dat het hele binnenwerk los kwam.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:48:
[...]
Is dat echt zo?
Ik kreeg destijds juist te horen dat het een losse deksel is die er makkelijk af zou moeten kunnen: Stef87 in "Elektrische scooters"
[...]
Welke ‘andere’ bedoel je?
Mijn Novox C50 motor heeft aan de andere zijde helemaal geen deksel of iets wat eraf kan, is zover ik het kan zien een doorlopend stuk aluminium.
[...]
Zou je niet beide lagers vervangen als je toch bezig bent?
[...]
Wanneer ik wat tegenkom in die buurt laat ik het weten!
Over lagers gesproken, heb jij ook ervaring met het vervangen van de lagers van het voorwiel van de C50?
Ik heb gisteren mijn voorwiel gedemonteerd om te kijken of ik wat aan het piepen kon doen maar het lijkt erop dat de lagers versleten zijn vooral die aan de kant van de remschijf.
Er zijn nu twee nieuwe SKF 6201 2Z lagers onderweg maar hoe lastig/moeilijk is het om die te vervangen? Nog tips? Is er specifiek gereedschap voor nodig?
Dat zal bij mij dan ook wel het geval zijn geweest aan de kant waar de kabel uit de as komt. Er was gewoon geen beweging in te krijgen, enige wat ik zou bereiken was dat de deksel kapot zou gaan wanneer ik verder zou buigen, ter hoogte van de as gaf de deksel geen krimp.Nico95 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:36:
[...]
bij mij kunnen beide zijdes eraf, de kant waar de kabel niet zit ging makkelijk. de andere zijde, inderdaad ook een losse deksel, maar de lager zat zo vast op de as dat het hele binnenwerk los kwam.
Hoe heb je het deksel er dan uiteindelijk af gekregen?ik heb inmiddels de lagers eruit, ging niet van harte, het lager is ook gesneuveld. de zijde van de kabel zat muurvast, eerst geprobeerd met een poelietrekker op de deksel, maar daar was de deksel niet sterk genoeg voor.
Dan voor de tip, ik wist niet dat die dingen bestonden.v.w.b. het vervangen van voorwiellagers. geen ervaring mee. maar is wel speciaalgereedschap voor.
Ik hoop dat het bij mij wat soepeler gaat.heb de 'makkelijke' lager van het achterwiel geprobeerd met een interne lagertrekker, zat hij alleen te vast voor. maar is wel het geschikte gereedschap.
Zo’n apparaat heb ik niet dus hoop maar dat het terug plaatsen soepel gaat.voor de mooi een werkplaatspers om hem terug te plaatsen.
Mijn kijk op antwoorden in de quote opgenomen. Hoop dat je er iets aan hebttrekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
Wat overwegingen vooraf:
- Ik wil een 45km scooter die liefst toch iets sneller gaat (55). Dat opvoeren is een software matig iets en kan je toch weinig problemen opleveren? (ik weet niet hoe streng ze zijn)
> Juridisch is het een probleem welke je een WOK op kan leveren, buiten dat is het mogelijk.
- is een kostprijs van 5 cent per km reëel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
> Wiskunde:
| 8000km = 4 onderhoudsbeurten bij meeste scooters á EUR 80, dus EUR 360.
| 8000km a 35Wh/km = ~280Kwh á EUR 0,40/KWh =~EUR 110
| wss 1 bandje a EUR 150
| Verzekering á EUR 30/maand
| EUR 880/8000 = ~EUR 0,11/km
- tot welke temperaturen ga je zelf meestal met de scooter?
> Kledingafhankelijk. 25 is nog te doen als je niet lang moet. hangt af van zon.
- Hoe verhoudt de reistijd zich tot autorit die ik in 27 minuten afleg (allemaal 30 / 50 / 80km weg met 2 stoplichten). Wat haal je gemiddeld op de scooter? Als ik dan op 35-38 minuten uitkom is het geen probleem.
> Deel afstand door ~38-45kmph.
- ben zelf 170 cm bij een gewicht van 70kilo. Dat is comfortabeler dan als je echt langer bent, maar hoe bevalt met om structureel met de scooter te gaan? Te weinig comfort? Auto rijden vind ik nu wel relaxed met Spotify aan :-)
> Hangt af van type scooter, ik ben lang (1,90m) en vind een Segway vrij ideaal, maar die heeft dan ook een vrij lange wielbasis. YMMV
- Uitneembare accu en genoeg range kom ik uit op de IVA E-Go S5. Ga ik dat redden met alleen thuis laden, bij maximaal snel rijden?
> Pak aangegeven kilometers en deel door 2, of ga uit van accu inhoud en deel deze door ~30-40Wh/km voor realistisch beeld van kilometers per accu.
Op FastFurious en Bol.com wordt hij vrij positief beschreven ten opzicht van de prijs en functionaliteiten.
> Reviews zijn variabel aan ervaring van persoon.
Zijn er meer aanraders? De 2500 euro is wel redelijk de max wat ik kan uitgeven.
> Segway, Niu, IVA, Govecs, SuperSoco
A3 E-tron | Segway E100SE+
Bedankt voor de antwoorden. Wat mij vragen:KamriAvine schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:53:
[...]
Mijn kijk op antwoorden in de quote opgenomen. Hoop dat je er iets aan hebt
Nogmaals, de antwoorden in de quote geschreventrekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]
Bedankt voor de antwoorden. Wat mij vragen:
- Onderhoud om de 2000 km? Dan moet je al om de 2-3 maanden gaan? Lijkt me nogal een arbeidsintensief proces.. Om dat ding al daar te krijgen en weer op te halen.
> Advies onderhoud/garantie behoud dingen, juridisch discutabel maar iets om rekening mee te moeten houden. Ik ga zelf iedere 2500km (ergo, iedere 2-3 maanden onderweg terug van werk langs bij de dealer en er een kop koffie of 2 drinken)
- Verzekering kom ik op een max van 15 euro per maand zoiets? Bij all-risk en ongevallen dekking.
> afhankelijk van woonplaats. Mijn prijsopgave ging uit van regio rotterdam bij iemand met 0 schadevrije jaren.
- temperatuur, wat is vooral ook de ondergrens qua temperatuur. In april zijn de ochtenden de wel fris, maar middag lekker. Wat is te koud?
> Met windscherm/beenkleed is ~5c voor mij goed te doen, zonder zou ik 8-10c zeggen.
Rest allemaal duidelijk, thank!
A3 E-tron | Segway E100SE+
onderhoud kan je ook even met je dealer bespreken. Volgens het boekje is het om de 2k km. Maar mijn dealer gaf bij de 1k km controle aan dat hij me weer wilde zien bij de 5k km! Ik ga dit nog even navragen en zal het ook hier laten weten. In mijn geval betreft het een segway e125s.trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]
Bedankt voor de antwoorden. Wat mij vragen:
- Onderhoud om de 2000 km? Dan moet je al om de 2-3 maanden gaan? Lijkt me nogal een arbeidsintensief proces.. Om dat ding al daar te krijgen en weer op te halen.
- Verzekering kom ik op een max van 15 euro per maand zoiets? Bij all-risk en ongevallen dekking.
- temperatuur, wat is vooral ook de ondergrens qua temperatuur. In april zijn de ochtenden de wel fris, maar middag lekker. Wat is te koud?
Rest allemaal duidelijk, thank!
Het verhogen van de snelheid is met moderne elektrische scooters vaak iets wat enkel de dealer of fabrikant kan en het is maar de vraag of ze dat willen ivm de regelgeving, meestal niet.trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
Sinds kort nieuwe baan op kantoor en de auto wordt toch wel prijzig met enkele reis 26 km. Krijg 0,19 euro vergoedt tot 25km enkele reis.
Voor de "goede maanden" wil ik kijken of ik 125-150 dagen met een elektrische scooter kan gaan. Als ik tel op 40 cent voor auto all in en scooter een 5 cent? Dan kom ik op een besparing van rond de 2500 per jaar, toch de moeite.
Wat overwegingen vooraf:
- Ik wil een 45km scooter die liefst toch iets sneller gaat (55). Dat opvoeren is een software matig iets en kan je toch weinig problemen opleveren? (ik weet niet hoe streng ze zijn)
Dat weet ik niet maar ik ben wel van plan een KWh meter op mijn laadstopcontact te zetten omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben hoeveel stroom het me kost.- is een kostprijs van 5 cent per km reeel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
Ik rijd echt het hele jaar door; regen, sneeuw, wind, code geel of oranje. Laat ik me allemaal niet door tegenhouden.- tot welke temperaturen ga je zelf meestal met de scooter?
Ik heb het een tijdje bijgehouden op een gevarieerde route met stukken zowel in als buiten de stad en gedeeltelijk tussen de auto’s, gedeeltelijk op het fietspad en ook een klein deel 30Km zones.- Hoe verhoudt de reistijd zich tot autorit die ik in 27 minuten afleg (allemaal 30 / 50 / 80km weg met 2 stoplichten). Wat haal je gemiddeld op de scooter? Als ik dan op 35-38 minuten uitkom is het geen probleem.
Ik ben 75 bij 180 en het hangt van de scooter af dus ga vooral proefrijden met meerdere modellen.- ben zelf 170 cm bij een gewicht van 70kilo. Dat is comfortabeler dan als je echt langer bent, maar hoe bevalt met om structureel met de scooter te gaan? Te weinig comfort? Auto rijden vind ik nu wel relaxed met Spotify aan :-)
Aangezien de accu uitneembaar is kan je dan niet toch ergens laden op je werk?- Uitneembare accu en genoeg range kom ik uit op de IVA E-Go S5. Ga ik dat redden met alleen thuis laden, bij maximaal snel rijden?
Je zou ook naar een tweedehands kunnen kijken, mijn Govecs was onder dat bedrag, is instelbaar qua snelheid en heeft een vrij grote accu.Op FastFurious en Bol.com wordt hij vrij positief beschreven ten opzicht van de prijs en functionaliteiten.
Zijn er meer aanraders? De 2500 euro is wel redelijk de max wat ik kan uitgeven.
Fijn, bedankt alvast!Nico95 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:42:
ga hem vanavond waarschijnlijk weer monteren, zal dan even wat foto's maken.
Slim, ga ik ook eens met mijn oude 6 fase motor doen, ben wel benieuwd wat ik erin aantreft aangezien hij metalige aanloop geluiden maakt wanneer je er spanning op zet, maar vreemd genoeg niet als er geen spanning op staat.ik heb de deksel eraf gekregen door net naast het lager twee gaten te boren en draad in te tappen. plaatje met een gat die over de as valt en plek voor twee boutjes in die tapgaten. daar dan een poelietrekker op, dan trek je hem in het midden ipv aan de zijdes.
Ai, dat zat flink vast zo te horen. Hoop niet dat het voorwiel bij mij zo gaat zijn.daarna poelietrekker op de lager, die is helemaal uit elkaar geklapt. binnenste ring doorgeslepen.
Handig om te weten wanneer ik het achterwiel moet doen, alhoewel ik deze MPI motor voor die tijd eigenlijk wel vervangen wil hebben.de andere zijde is bij mij dus een deksel (3 fase motor) dat wilde niet met de inwendige lagertrekker, maar omdat het deksel eraf was vanaf de achterkant eruit getikt.
bij mij waren het links en rechts verschillende lagers trouwens! even rekening mee houden (6204 2RZ en 6205 2RS, RZ vervangen voor ook een RS).
Dat zou ik ook hebben ja, als die kabel smelt heb je echt een probleem.warmstoken zal helpen denk ik, maar vond ik wat spannend in de buurt van de kabel.
Goeie tip van die dop!flippy schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:03:
gewoon gasbrander pakken. en 10~15cm vanaf blijven. egaal opwarmen. zet een dop van een doppenset op/over de lager om te voorkomen dat die warm word.
je moet hem in de buurt houden, niet ertegenaan.Vliegvlug schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:43:
[...]
Goeie tip van die dop!
Maar die gasbrander vind ik nog steeds te heftig, lijkt wel of dat ding van mij enkel standje snijbrander heeft met zo’n hele spitse blauwe vlam.
Had die een wat bredere gele vlam gehad dan had ik het nog wel aangedurfd.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-04-2022 21:44 ]
Ik reed het hele jaar naar mijn werk, was 30 minuten incl. de pont (y-veer), vooral in de winter staat het verkeer hier muurvast en zijn de fietspaden juist leeg en kan je lekker doorrijden.trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
Sinds kort nieuwe baan op kantoor en de auto wordt toch wel prijzig met enkele reis 26 km. Krijg 0,19 euro vergoedt tot 25km enkele reis.
Voor de "goede maanden" wil ik kijken of ik 125-150 dagen met een elektrische scooter kan gaan. Als ik tel op 40 cent voor auto all in en scooter een 5 cent? Dan kom ik op een besparing van rond de 2500 per jaar, toch de moeite.
Wat overwegingen vooraf:
- is een kostprijs van 5 cent per km reeel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
- Hoe verhoudt de reistijd zich tot autorit die ik in 27 minuten afleg (allemaal 30 / 50 / 80km weg met 2 stoplichten). Wat haal je gemiddeld op de scooter? Als ik dan op 35-38 minuten uitkom is het geen probleem.
- ben zelf 170 cm bij een gewicht van 70kilo. Dat is comfortabeler dan als je echt langer bent, maar hoe bevalt met om structureel met de scooter te gaan? Te weinig comfort? Auto rijden vind ik nu wel relaxed met Spotify aan :-)
- Uitneembare accu en genoeg range kom ik uit op de IVA E-Go S5. Ga ik dat redden met alleen thuis laden, bij maximaal snel rijden?
Op FastFurious en Bol.com wordt hij vrij positief beschreven ten opzicht van de prijs en functionaliteiten.
Dan zal het wel een gebrek aan ervaring mijnerzijds zijn maar ik zie het me niet doen met zo'n blauwe vlam. Veel te tricky.flippy schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:43:
[...]
je moet hem in de buurt houden, niet ertegenaan.
Dan zullen de 2Z versies die ik net gekocht heb nog wel sneller troep binnen laten, maar ach ze zitten gelukkig aardig afgeschermd.RZ lagers lopen wat makkelijker. maar ze laten ook sneller rommel binnen dan de RS versie.
Haha, die onderhoudscontracten..ik moet er wel om lachen.trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
Wat overwegingen vooraf:
- is een kostprijs van 5 cent per km reeel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
[ Voor 31% gewijzigd door OlafBso op 14-04-2022 09:31 ]
IVA NCE PROlaf
Is die keerring van het achterwiel net zoiets als onderdeel 192 uit de technische tekening van het voorwiel?Nico95 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:30:
@Vliegvlug foto's volgen, motor zit weer in elkaar, op keerring na, die komt vandaag.
keuze voor lager was vrij simpel, deze had ik
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 15-04-2022 22:02 ]
Dan moet je ook wel geluk hebben hoor.OlafBso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:41:
[...]
Haha, die onderhoudscontracten..ik moet er wel om lachen.
De slijtende delen hebben onderhoud nodig, zoals banden, (schijf) remmen, evt. een lampje vervangen.
Maar dat kan je prima zelf hoor.
Beetje olie en WD4 in de draaiende delen zo nu en dan.
Ik kan zelf mijn schijfremmen op druk zetten, remschoentjes vervangen.
Dat zorgt er voor dat ik zo'n 25 euro aan onderhoud kwijt ben per jaar.
En dan reken ik ruim.
Een elektrische scooter is bijna onderhoudsloos.
Wat zijn jouw instellingen van je Kelly?Als ik optrek zit ik van 0 op 60 km p.u. in een seconde of 5 a 6.
Daarna zakt hij terug tot exact 53 km p.u.
Bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg, en zeker tussen/voor de auto's is het ideaal.
Dat is inderdaad erg leuk!En het blijft leuk om ook die NIU's voorbij te gaan met dat ding van mij.
En de Segways.
Hmm, jammer dat ik dat nu pas weet, de lagers heb ik inmiddels al thuis liggen en de verzendkosten waren bijna gelijk aan de kosten voor de lagers zelf dus om nu nog zo’n losse keerring te moeten bestellenflippy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:01:
die keerringen zijn standaard en kan je bij elke lagershop krijgen. binnen en buitendiameter opschrijven en de juiste maat opsnorren in de shop.
en ja, die MOET je meevervangen als je de boel openmaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 16-04-2022 10:47 ]
Over de kosten heb ik wat in de openingspost geschreven. Dat staat nu helemaal onderaan.trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
Wat overwegingen vooraf:
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Ik snap het wel, maar daar staat wel tegenover dat hij in gebruik een stuk minder kost dan een benzine scooter (zeker met de huidige benzine prijzen).Vliegvlug schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:45:
Alsof het normaal is dat je na 3 jaar al 30 - 50% van de aankoopprijs van je scooter moet ophoesten om er daarna nog mee te kunnen rijden.
Door dat soort zaken snap ik wel dat mensen huiverig zijn een elektrische scooter te kopen en dat is gewoon jammer.
Dan zou je moeten vragen bij e-motive of rechtstreeks in Duitsland. Ik zie ze wel 2e hands voorbij komen op marktplaatssupersoco80 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:16:
Govecs-vraagje: Zijn die kuipen (S1.4) nog nieuw te krijgen zo ja: waar en aan wat voor kosten moet je denken?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq