Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 52 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
De C50 rijdt weer met een nieuwe lfp cel.
Het is wel een vreemd ding: Blauwe plaat, originele controller (zo lijkt het) op de zijkant; 6 fase motor.
De digitale teller zegt: 30 Mijl (?) per uur op de GPS gaat hij 45 km/h.
Is deze ook 'af te voeren' naar 25/30 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1965
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 23:24
Op Youtube staat een snelheidshack voor de Segway's.
Iemand al ervaring hier mee opgedaan?

YouTube: segway E110S, E110SE en E125S ontgrenzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomhster
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08 19:03
Die mag hier volgens mij niet besproken worden. Het nieuwe specifieke Segway-topic heeft deze disclaimer (nog) niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50
Toch jammer dat er een apart segway topic is gekomen :/ niet dat het hier nou zo’n storm loopt waardoor de segways ondersneeuwden ofzo, zie liever hier wat meer activiteit eerlijk gezegd.
Maar goed, hoop dat segway gebruikers zich daar vrijer voelen om te posten en dat het goed gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
an zich wel aan de andere kant ook niet, immers mag je niet kritisch zijn en het enigste wat men wilt weten is hoe je hem opvoert. dat brengt ook niet veel nieuwe kennis met zich mee over echte probleempjes en hoe men die op kan lossen. al komt dat wel als de garantie verlopen is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Ach, dat is bij de benzine varianten niet anders geweest, feit is dat je daar op iedere webshop onderdelen kan krijgen en zelf aan de slag kan. Bij elektrisch is dat nog nieuw.

Persoonlijk valt me op hoe onvolwassen de markt nog is (in Nederland). Je ziet nog relatief weinig elektrisch rijden los van de huurscooters. Zelf aan de knutsel zit er mede door onze (terecht strenge) RDW nog niet als je voertuig ooit op benzine geleverd is. Wanneer dat mogelijk wordt denk ik dat er meer knutselaars wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
RealPG schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:49:
Anekdotisch bewijs: hier een Govecs GO! S2.4 met blauwe platen uit 2011 met 13.000 km op de teller waarbij het elektrische gedeelte nog volledig origineel is. Max. snelheid is 42 km/u, winterbereik schat ik in op een km of 30.
Nog een praktijk waarneming: mijn Govecs S2.4 45km/h met originele accu heeft ruim 25000 kms gelopen. Alleen de lader is niet meer origineel. Range op de koudste dag in de winter nog 30km, in de folder in 2012 stond er volgens mij een bereik van 70km/90km winter/zomer.
Ik rijd er vanwege corona de afgelopen 2 jaar veel minder op, maar zet hem steeds half vol weg. Ik hoop er nog even mee te doen, maar het einde is wel in zicht denk. Ergens de komende jaren afwegen wat te doen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Vliegvlug schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:13:
Toch jammer dat er een apart segway topic is gekomen :/ niet dat het hier nou zo’n storm loopt waardoor de segways ondersneeuwden ofzo, zie liever hier wat meer activiteit eerlijk gezegd.
Maar goed, hoop dat segway gebruikers zich daar vrijer voelen om te posten en dat het goed gaat lopen.
Ja vind het zelf ook niet echt nodig om een apart topic daarvoor te maken. Kan mij toch echt herinneren dat er voldoende is gepost omtrent de Segways, incl een aantal van mijzelf. Lijkt mij eerder handig om de verschillende merken (dus ook Niu, verspa etc) in een topic te bespreken. Dan kan je beter van elkaar leren en vergelijken.

Het lijkt er trouwens op dat mijn achterband lek is - loopt ongveer 0.1 bar leeg per 24 uur. Dus ik kan 'm gelukkig oppompen aan het begin van de dag en dan veilig rijden. Maar ik ben dus op zoek naar nieuwe banden en wil dan het liefst voor 4-seizoensbanden gaan. Nou heeft de E125S voor en achter andere maten:
  • Type band Voor: 100/70-12, tubeless tyre
  • Type band Achter: 120/70-12, tubeless tyre
Nu kan ik van Michelin de juiste banden vinden, maar alleen voor het achterwiel (https://www.michelin.nl/m...-dimension/120/70/12/51/L). Heeft iemand een merk waar ik ook voor de voorband een 4-seizoensband kan vinden? En kan je dit (bij de dealer) ook zo kopen dat je voor en achter een andere band hebt zonder dat je in totaal 4 banden hoeft te kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Vliegvlug schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:13:
Niet zo heel vreemd toch? Het enige wat hier goed genoeg wordt bevonden is de Govecs, de rest wordt continu afgedaan als niet goed genoeg. Dit terwijl zowel de Niu als Segway scooters mateloos populair aan het worden zijn en zulke fabrikanten vast ook wel weten wat ze aan het doen zijn. Zeker een merk als Segway heeft een robuuste en goede reputatie binnen de mobiliteit, daar vertrouw ik op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
frennek schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Niet zo heel vreemd toch? Het enige wat hier goed genoeg wordt bevonden is de Govecs, de rest wordt continu afgedaan als niet goed genoeg. Dit terwijl zowel de Niu als Segway scooters mateloos populair aan het worden zijn en zulke fabrikanten vast ook wel weten wat ze aan het doen zijn. Zeker een merk als Segway heeft een robuuste en goede reputatie binnen de mobiliteit, daar vertrouw ik op.
Dan moet je toch even wat beter zoeken hoor,. Voldoende over de Segways geschreven sinds deze te koop zijn in NL. De laatste tijd gaat het er wat minder over, maar dat heeft er m.i. meer mee te maken dat niemand een significante update heeft.

Ik heb voldoende positiefs geschreven over de Segways, heb er geen slechte woorden van anderen over gehoord hoor. Ja sommige prefereren zelfbouw, anderen - like me- willen dat juist niet. Niets mis mee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Ik geloof dat ik ook voldoende heb beschreven over de riemproblemen van de Govecs. Echt niet allemaal even positief.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
frennek schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Niet zo heel vreemd toch? Het enige wat hier goed genoeg wordt bevonden is de Govecs, de rest wordt continu afgedaan als niet goed genoeg.
Dat sommige hier erg overtuigd zijn van en vocaal zijn over Govecs zal ik niet ontkennen dus ik snap wel een beetje waar je vandaan komt maar zoals jij het stelt is echt een oversimplificatie.
Er is genoeg kritiek op Govecs te vinden, lees mijn laatste posts over de riemaandrijving maar eens, en enkel kritiek op de andere merken herken ik ook niet.
Wel twijfels over de levensduur en capaciteit van de accu’s van andere merken maar dat zijn imo legitieme vragen en geen kritiek. Bovendien iets om mee te nemen in je overweging om voor nieuw of zelfbouw te gaan, zo was het voor mij in elk geval wel.

Ik heb daarom gekozen voor een krakkemikkig 2e hands met een goede accu die 10 jaar mee gaat tegenover een nieuwe waar ik over 3 jaar een nieuwe in moet zetten dus heb ik een 10 jaar oude Novox gekocht met nieuwe zelfbouw accu. :P
Maar tegelijkertijd snap ik de afweging ook om 3 jaar ontzorgt te zijn en tegen die tijd wel te zien of je een nieuwe accu koopt, of een nieuwe scooter of misschien dan wel overstapt naar een custom accu in je segway.

Zo kan iedereen zijn eigen afweging maken en om die informatie dan enkel af te doen als kritiek op andere merken is te kort door de bocht.
Dit terwijl zowel de Niu als Segway scooters mateloos populair aan het worden zijn en zulke fabrikanten vast ook wel weten wat ze aan het doen zijn. Zeker een merk als Segway heeft een robuuste en goede reputatie binnen de mobiliteit, daar vertrouw ik op.
Vertrouwen is fijn maar moet natuurlijk wel ergens op gestoeld zijn en dan bedoel ik niet enkel marketing materiaal ;)
Ik hoor graag ook technische achtergrond en als ik hier dan lees dat de segway scooter slechts een label is vind ik dat wel relevante informatie en niets iets om boos voor weg te lopen omdat je dat als kritiek op het merk ziet.

Fabrikanten hebben nu eenmaal ook andere belangen dan de beste scooter voor hun klanten maken, namelijk winst maken, en ik geef ze geen ongelijk.
Wanneer je die beste scooter maakt zal deze gewoon niet verkopen omdat de concurrentie op papier iets vergelijkbaars levert voor de helft van het geld.
Dat die scooter degelijker is en de accu 2x zo lang mee gaat zal het merendeel van de mensen namelijk niet over de streep trekken.

Dus moeten al deze merken met elkaar concurreren op prijs en daarbij worden nu eenmaal keuzes gemaakt, dan hoor ik graag in een forum als deze welke fabrikant welke keuzes heeft gemaakt zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen en daar zal altijd kritiek bij naar voren komen. bijv. dat merk A heeft meer beknibbeld op de accu terwijl merk B dat weer op de degelijkheid doet en merk C een gesloten systeem heeft wat een custom accu upgrade onmogelijk maakt.

Ik hoor dat liever vooraf dan dat ik er later zelf achter moet komen wanneer ik verder ongeïnformeerd en enkel op basis van mooie verhalen van de fabrikant een aankoop heb gedaan.

En als mensen eigen ervaringen hebben met een bepaald merk, positief en negatief, dan is dat ook heel waardevolle informatie.
Dus laat hier vooral weten wat er wel en niet aan je Segway scooter bevalt!

Ik zie me hier thuis nog wel eens een 3e elektrische scooter aanschaffen en gezien het feit dat ik met twee tweedehandsjes al best veel tijd aan onderhoud kwijt bent lijkt zo’n nieuwe scooter me dan echt een serieuze optie.
Maar dan wil ik wel een geïnformeerde keuze kunnen maken en niet enkel een Segway kopen omdat hun “Personal Transporter“ waar ze bekend mee zijn geworden zo’n goed ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Joris 407 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Nog een praktijk waarneming: mijn Govecs S2.4 45km/h met originele accu heeft ruim 25000 kms gelopen. Alleen de lader is niet meer origineel. Range op de koudste dag in de winter nog 30km, in de folder in 2012 stond er volgens mij een bereik van 70km/90km winter/zomer.
Ik rijd er vanwege corona de afgelopen 2 jaar veel minder op, maar zet hem steeds half vol weg. Ik hoop er nog even mee te doen, maar het einde is wel in zicht denk. Ergens de komende jaren afwegen wat te doen.
Accu vervangen dan kan je er weer even tegenaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhster
We zijn al vertrokken, dus don't bother 👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
tomhster schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:54:
Lekker inhoudelijk reactie ook, had je achterwege kunnen laten.
your loss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
tomhster schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:54:
Waar slaat deze reactie op?? En heb jij überhaupt ooit iets bijgedragen aan dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
greg-a schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Het lijkt er trouwens op dat mijn achterband lek is - loopt ongveer 0.1 bar leeg per 24 uur. Dus ik kan 'm gelukkig oppompen aan het begin van de dag en dan veilig rijden.
Het zou ook nog aan je ventiel kunnen liggen.
Binnenwerk daarvan kan je eenvoudig vervangen dus dat zou je eerst eens kunnen proberen.
Maar ik ben dus op zoek naar nieuwe banden en wil dan het liefst voor 4-seizoensbanden gaan. Nou heeft de E125S voor en achter andere maten:
  • Type band Voor: 100/70-12, tubeless tyre
  • Type band Achter: 120/70-12, tubeless tyre
Nu kan ik van Michelin de juiste banden vinden, maar alleen voor het achterwiel (https://www.michelin.nl/m...-dimension/120/70/12/51/L). Heeft iemand een merk waar ik ook voor de voorband een 4-seizoensband kan vinden? En kan je dit (bij de dealer) ook zo kopen dat je voor en achter een andere band hebt zonder dat je in totaal 4 banden hoeft te kopen?
Banden worden altijd los verkocht dus je hoeft er echt geen 4 te kopen. :)

Ik heb net best wel gezocht op internet naar die voorband maar het is blijkbaar een erg afwijkende maat.
Bij reguliere banden toko’s kan ik ‘m niet vinden.

Wel kwam ik deze website tegen waar ze Michelin All-Weather banden als optie aanbieden: https://www.scootercentru...-elektrische-scooter.html

Je kan eens bij ze informeren of je de banden bij hun kan bestellen of waar zij ze vandaan halen.

€250 voor twee nieuwe banden vind ik wel heel erg duur maar ik ga er vanuit dat hierin ook de (de)montage in is meegenomen en dat is voor zo’n achterwiel met hubmotor best een gedoe en dus veel arbeid.

Het gekke is wel dat ik op de Michelin site die bandenmaat 100/70-12 helemaal niet kan vinden :?
De enige 100 band die ze hebben lijkt de 100/90 R12 te zijn.

Mogelijk dat ze er dan een 110/70-12 op zetten want die is er wel van Michelin.
Deze is 3.1% groter dus zal je in de praktijk niet echt merken en die cm breder waarschijnlijk ook niet.
Zie hier de vergelijking

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 25-01-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhster
Ik zwaaide nog vriendelijk, maar de reacties zeggen genoeg. Ik was op zoek naar een interessant algemeen topic over electrische scooters, maar vond hier een kleine kern betweters die alleen hun eigen gelijk bevestigd willen zien. Als er dan iemand besluit om een ander topic aan te maken gaan er opeens een paar semi-inclusief doen. Bespaar je dus de moeite en veel plezier met jullie Govecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
tomhster schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:30:
Ik zwaaide nog vriendelijk, maar de reacties zeggen genoeg. Ik was op zoek naar een interessant algemeen topic over electrische scooters, maar vond hier een kleine kern betweters die alleen hun eigen gelijk bevestigd willen zien. Als er dan iemand besluit om een ander topic aan te maken gaan er opeens een paar semi-inclusief doen. Bespaar je dus de moeite en veel plezier met jullie Govecs.
Ik heb geen Govecs maar een Emco en ook al flink wat jaren een electrische scooter dus best wat ervaringen ermee.
Is trouwens mijn 3e E-scooter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Vliegvlug schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Het zou ook nog aan je ventiel kunnen liggen.
Binnenwerk daarvan kan je eenvoudig vervangen dus dat zou je eerst eens kunnen proberen.

[...]

Banden worden altijd los verkocht dus je hoeft er echt geen 4 te kopen. :)

Ik heb net best wel gezocht op internet naar die voorband maar het is blijkbaar een erg afwijkende maat.
Bij reguliere banden toko’s kan ik ‘m niet vinden.

Wel kwam ik deze website tegen waar ze Michelin All-Weather banden als optie aanbieden: https://www.scootercentru...-elektrische-scooter.html

Je kan eens bij ze informeren of je de banden bij hun kan bestellen of waar zij ze vandaan halen.

€250 voor twee nieuwe banden vind ik wel heel erg duur maar ik ga er vanuit dat hierin ook de (de)montage in is meegenomen en dat is voor zo’n achterwiel met hubmotor best een gedoe en dus veel arbeid.

Het gekke is wel dat ik op de Michelin site die bandenmaat 100/70-12 helemaal niet kan vinden :?
De enige 100 band die ze hebben lijkt de 100/90 R12 te zijn.

Mogelijk dat ze er dan een 110/70-12 op zetten want die is er wel van Michelin.
Deze is 3.1% groter dus zal je in de praktijk niet echt merken en die cm breder waarschijnlijk ook niet.
Zie hier de vergelijking
Thanks! Ik ga idd even scootercetrum mailen.

En kan het plaatsen van een 110 vs 100 kwaad voor wat betreft rijveiligheid ? (Zoals je merkt heb ik hier echt totaal geen kas van gegeten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@greg-a Ik zou zelf zeggen dat het niet veel uitmaakt maar ik ben ook geen expert.

Je kan ook even bij Segway informeren, die kunnen dat vast vertellen of op zijn minst waar je in Nederland aan een nieuwe voorband van de juiste maat kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
greg-a schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:55:
[...]

En kan het plaatsen van een 110 vs 100 kwaad voor wat betreft rijveiligheid ? (Zoals je merkt heb ik hier echt totaal geen kas van gegeten)
zolang je niet tegen je wielkasten schuurt is er niks aan de hand.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Het resetten van de dagteller op mijn Govecs 2.4 werkt niet heel erg goed helaas.

Volgens de handleiding moet je 3 seconden de ‘selection’ knop ingedrukt houden om de teller op 0 te zetten maar regelmatig gebeurd er dan niets, ook niet bij veel langer vasthouden.
Enkel weer loslaten en opnieuw proberen helpt dan, soms moet ik dat meerdere malen proberen voordat de teller op 0 gaat.

En dan heb ik soms alsnog het volgende; reset gelukt, dagteller staat netje op 0, ik zet het contact uit, plug de stekker in en laat de scooter opladen.
Vervolgens pak ik de scooter voor een nieuw ritje en staat de dagteller op hetzelfde aantal km’s als voor de reset! :|
Alsof de reset niet is opgeslagen.

Herkennen mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
yup, volkomen normaal. 7(8)7

officeel antwoord van govecs:

ze hebben later op een berg scooters een extra knopje gezet onder het stuur todat ze door die lichting displays waren.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:54:
yup, volkomen normaal. 7(8)7

officeel antwoord van govecs:

[YouTube: The Naked Gun - Nothing to See Here]

ze hebben later op een berg scooters een extra knopje gezet onder het stuur todat ze door die lichting displays waren.
Fijn te horen dat ik niet gek ben :P
Maar tegelijkertijd ook weer een nieuw konijn uit de hoge hoed van Govecs helaas. :|
Er zit dus een productiefout in een batch van die cockpit displays.

Is er ergens trouwens een elektrische schema van de Govecs?
Wil zo’n knopje dan wel zelf inbouwen want dat gedoe met het resetten van de dagteller laat ik graag achter me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:16:
[...]

Fijn te horen dat ik niet gek ben :P
Maar tegelijkertijd ook weer een nieuw konijn uit de hoge hoed van Govecs helaas. :|
Er zit dus een productiefout in een batch van die cockpit displays.

Is er ergens trouwens een elektrische schema van de Govecs?
Wil zo’n knopje dan wel zelf inbouwen want dat gedoe met het resetten van de dagteller laat ik graag achter me.
dat knopje zit verbonden met de controller. je moet dus weer andere software hebben van een versie met een knoppie anders weet de controller niet wat ie met dat knoppie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:17:
[...]

dat knopje zit verbonden met de controller. je moet dus weer andere software hebben van een versie met een knoppie anders weet de controller niet wat ie met dat knoppie moet doen.
:'(
Dus enkel een compleet nieuw display van een goede batch erin zetten kan dit probleem echt oplossen?
En hoe weet je überhaupt dat je dan wel een goede hebt? Staat er een versienummer op ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 26-01-2022 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:20:
[...]

:'(
Dus enkel een compleet nieuw display van een goede batch erin zetten kan dit probleem echt oplossen?
ligt eraan. :')

(kan zijn dat ik er nog wel ergens eentje heb liggen trouwens))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:21:
[...]

ligt eraan. :')

(kan zijn dat ik er nog wel ergens eentje heb liggen trouwens))
Wat bedoel je?

(en heb wel interesse))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
greg-a schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Dat kan geen kwaad, zolang het in de wielkast past zoals flippy aangeeft is het geen probleem. Ik ben van 90/70/12 naar 110/70/12 gegaan, omdat 90/70 ook niet te vinden was (heb een china-scooter, Futura Falcon 3400Li) en heb de michelin city grip 2 m&s. Totaal was ik €150 kwijt voor 2 banden incl de-montage.

Wat je wel merk is dat ie bij mij wat minder snel optrekt door de grotere diameter en hij wijkt nu minder af tov teller vs gps. Verder een hele verbetering qua wegligging tov mijn china band.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EGHGWqjKwVysu_cdA0JsSLIqgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eAoTALB1G5gfuJD2s4vDFHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1PhkCT6bbrD1tmi7PNlFkcKISQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WCkc6Ep1AoIkdCwihQrW0E1.jpg?f=fotoalbum_large

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
tomhster schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:30:
Ik heb een IVA S5. Die ik na wat gepost op dit forum heb gekocht.
Govecs zijn niet aan mij besteed. Klinkt alsof je alleen een echo kamer zoekt voor hoe geweldig de segways zijn, kunnen ze prima zijn (geen ervaring mee). Maar je moet ook wel een beetje kritiek aankunnen op je aankoop. Als het goed werkt voor jou, dan is dat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Bullus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Dat kan geen kwaad, zolang het in de wielkast past zoals flippy aangeeft is het geen probleem. Ik ben van 90/70/12 naar 110/70/12 gegaan, omdat 90/70 ook niet te vinden was (heb een china-scooter, Futura Falcon 3400Li) en heb de michelin city grip 2 m&s. Totaal was ik €150 kwijt voor 2 banden incl de-montage.
Goed te lezen dat het allemaal niet zo nauw luistert, ik wilde bij mijn Novox wel een bredere achterband voor de looks maar durfde het uiteindelijk toch niet aan omdat ik bang was dat de zijkanten dan teveel gingen uitstaan ten opzichte van de velg.
En dat dat misschien problemen zou kunnen geven met de belasting op de zijkanten (meer schuine druk ipv loodrecht) en de afdichting waardoor het niet meer zo goed luchtdicht zou zijn (zijn tubeless banden).
Wat je wel merk is dat ie bij mij wat minder snel optrekt door de grotere diameter en hij wijkt nu minder af tov teller vs gps. Verder een hele verbetering qua wegligging tov mijn china band.
Bij jou is de stap van 90/70 naar 110/70 natuurlijk wel wat groter dan voor @greg-a die van 100/70 afkomt. Het eerste scheelt 2,8cm diameter en het tweede de helft.
Bovendien is het bij hem alleen de voorband dus dat zal geen invloed hebben op het optrekken en ik vermoed ook niet op de teller aangezien ik verwacht dat zo’n segway de snelheid vanuit de controller afleest en niet op basis van de omwentelingen van het voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trigger84
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07-2023
Engie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Ik heb een IVA S5. Die ik na wat gepost op dit forum heb gekocht.
Govecs zijn niet aan mij besteed. Klinkt alsof je alleen een echo kamer zoekt voor hoe geweldig de segways zijn, kunnen ze prima zijn (geen ervaring mee). Maar je moet ook wel een beetje kritiek aankunnen op je aankoop. Als het goed werkt voor jou, dan is dat toch prima?
Hoeveel km heb je er al mee gereden en hoe bevalt ie? Al wat problemen mee gehad? Ik heb er zelf ook eentje sinds 1.5 jaar. Loopt 56 met volle accu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Vliegvlug schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Goed te lezen dat het allemaal niet zo nauw luistert, ik wilde bij mijn Novox wel een bredere achterband voor de looks maar durfde het uiteindelijk toch niet aan omdat ik bang was dat de zijkanten dan teveel gingen uitstaan ten opzichte van de velg.
En dat dat misschien problemen zou kunnen geven met de belasting op de zijkanten (meer schuine druk ipv loodrecht) en de afdichting waardoor het niet meer zo goed luchtdicht zou zijn (zijn tubeless banden).

[...]

Bij jou is de stap van 90/70 naar 110/70 natuurlijk wel wat groter dan voor @greg-a die van 100/70 afkomt. Het eerste scheelt 2,8cm diameter en het tweede de helft.
Bovendien is het bij hem alleen de voorband dus dat zal geen invloed hebben op het optrekken en ik vermoed ook niet op de teller aangezien ik verwacht dat zo’n segway de snelheid vanuit de controller afleest en niet op basis van de omwentelingen van het voorwiel.
Ik wou achter ook een zo breed mogelijke band (130) erop zetten, maar hij raadde mij dat af omdat anders de wegligging echt belabberd werd, dus toen niet gedaan.

Nee idd als het alleen de voorband is zou het niet uitmaken. Sws de snelheid niet op het voorwiel. Als je hem op de “bokstand” zet en geeft gas zie je de snelheid oplopen terwijl de voorband stilstaat😉

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Trigger84 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Hoeveel km heb je er al mee gereden en hoe bevalt ie? Al wat problemen mee gehad? Ik heb er zelf ook eentje sinds 1.5 jaar. Loopt 56 met volle accu :9
Ik zit volgens mij tussen de 8.000 en 10.000 km. Ik weet het niet precies eerlijk gezegd haha. Ik heb hem sinds mei 2020, voornamelijk gekocht voor woon werk verkeer in de warmere maanden.
Bevalt super, vind hem heel fijn rijden. Enkele aanmerking heb ik op de goedkope bandjes en ik heb de issue dat de schakelaar die de snelheidsstanden regelt soms op 2 schakelt terwijl hij toch echt op 3 staat. Hiervoor moet ik nog een keertje langs de dealer, maar ik ben soms lui haha.

Loopt die van jou permanent 56? Want mijne trekt op tot +- 56 vanuit stilstand, maar loopt dan terug naar 47 (op teller, = 42 echt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trigger84
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07-2023
Ik heb 5400 op de teller inmiddels en hij bevalt mij ook nog steeds goed. Minpuntje vind ik de voorvork. Je merkt dat die soms niet heel lekker de oneffenheden in de weg opvangt. Maar dan nog heb je met de s5 veel waar voor je geld denk ik.
Die snelheid houdt hij vast ja. In de nieuwe software zit die ecomodus niet meer. Naarmate de accu leeg raakt neemt de snelheid wel gewoon af naar 52 ofzo. Verbruik is in deze snelle stand ongv 2% op 1 tellerkm.
Chinese bandjes zou ik vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Bullus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik wou achter ook een zo breed mogelijke band (130) erop zetten, maar hij raadde mij dat af omdat anders de wegligging echt belabberd werd, dus toen niet gedaan.
ik wilde ook naar 130 toe maar dan vanaf 100, maar goed dat ik dat niet gedaan heb dan, kan me inderdaad voorstellen dat de band dan minder stabiel wordt.
Nee idd als het alleen de voorband is zou het niet uitmaken. Sws de snelheid niet op het voorwiel. Als je hem op de “bokstand” zet en geeft gas zie je de snelheid oplopen terwijl de voorband stilstaat😉
Mijn Novox heeft sowieso geen werkende teller maar dat zou ook vanaf de controller moeten komen inderdaad, moet ik nog een keer fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Trigger84 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:53:
Ik heb 5400 op de teller inmiddels en hij bevalt mij ook nog steeds goed. Minpuntje vind ik de voorvork. Je merkt dat die soms niet heel lekker de oneffenheden in de weg opvangt. Maar dan nog heb je met de s5 veel waar voor je geld denk ik.
Die snelheid houdt hij vast ja. In de nieuwe software zit die ecomodus niet meer. Naarmate de accu leeg raakt neemt de snelheid wel gewoon af naar 52 ofzo. Verbruik is in deze snelle stand ongv 2% op 1 tellerkm.
Chinese bandjes zou ik vervangen.
Ooooohhh, ik wist niet dat er nieuwe software was. Echt maar even langs mijn dealer dan. Ecomodus is natuurlijk ongelovelijk klote. Dus als ik dat eruit kan halen ben ik blij!

Voorvork issues merk ik zelf niet. Maar dat kan ook komen omdat ik ben "opgegroeid" op pizzascooters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:22
Ik heb afgelopen zomer en najaar een goedkope derdehands benzinescootertje gereden als alternatief voor elektrische step en auto. Nu het weer voorjaar wordt wil ik de auto wat vaker laten staan, en opnieuw een scootertje rijden. Elektrisch lijkt me nu eens geinig. Zeker omdat ik de Felyx en Check huurscooters leuk vindt om af en toe eens te pakken. En La Souris hier heeft best betaalbare modelletjes (budget zo’n 1500 - 2000 euro, ik heb geen hoge eisen, woon-werkverkeer is 10 -12 kilometer per dag).
Wie hier heeft er ervaring met een elektrische scooter buiten laten staan? Ik heb zelf geen stalling en de buurtstallingen hier hebben een wachtlijst. Felyx en Next doen t hier al een paar jaar prima in het Haagse zeeklimaat zo te zien, maar die hebben een verdienmodel en regelen zelf het onderhoud. Is een dergelijke scooter buiten laten staan als particulier te doen of roest zo’n ding weg waar je bij staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhster
Een hoes er overheen scheelt al een heel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@Gethijsem Dat is 5 of 6km enkele reis dus? Waarom niet gewoon een (elektrische) fiets? Heb je nog wat beweging en dat is fijn als het kouder is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
!null schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:25:
@Gethijsem Dat is 5 of 6km enkele reis dus? Waarom niet gewoon een (elektrische) fiets? Heb je nog wat beweging en dat is fijn als het kouder is.
Te kwetsbaar op straat, heb daar al ervaring mee. Verder vind ik scooteren leuk en handig om comfortabel en niet bezweet aan te komen op werk waar ik de hele dag loop en sta (school). Gewone fiets heb ik al + een abbo op de sportclub ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Gethijsem op 31-01-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Het heilige Govecs 16z STD tandwiel _/-\o_ :
Govecs 16z STD pulley
Hij bestaat dus echt! :+
Met dank aan @Joris 407 voor de gouden tip!

En deze pulley is te plaatsen zonder er een centimeter af te hoeven slijpen zoals bij @Benny.

Hier het verschil tussen de 16z STD (boven) vs 16z HTD (onder):
Govecs 16z STD vs HTD pulley

Dan is ook meteen duidelijk waarom die HTD niet zomaar op een Go 2.4 past ;)
(en meer info over het verschil tussen STD en HTD voor de geïnteresseerden hier: Vliegvlug in "Elektrische scooters")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je moet je langere hebben als je een 105 tands achterpoulie hebt..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:43:
je moet je langere hebben als je een 105 tands achterpoulie hebt..... O-)
Wat al aangeeft dat die 16z HTD dus niet voor een 2.4 bedoelt is aangezien die standaard een 84z STD achter pulley heeft. ;)

Die 16z HTD is dus voor een 3.6 die wel een 105z HTD achter pulley heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Gethijsem schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:00:
Ik heb afgelopen zomer en najaar een goedkope derdehands benzinescootertje gereden als alternatief voor elektrische step en auto. Nu het weer voorjaar wordt wil ik de auto wat vaker laten staan, en opnieuw een scootertje rijden. Elektrisch lijkt me nu eens geinig. Zeker omdat ik de Felyx en Check huurscooters leuk vindt om af en toe eens te pakken. En La Souris hier heeft best betaalbare modelletjes (budget zo’n 1500 - 2000 euro, ik heb geen hoge eisen, woon-werkverkeer is 10 -12 kilometer per dag).
Wie hier heeft er ervaring met een elektrische scooter buiten laten staan? Ik heb zelf geen stalling en de buurtstallingen hier hebben een wachtlijst. Felyx en Next doen t hier al een paar jaar prima in het Haagse zeeklimaat zo te zien, maar die hebben een verdienmodel en regelen zelf het onderhoud. Is een dergelijke scooter buiten laten staan als particulier te doen of roest zo’n ding weg waar je bij staat?
Hoes scheelt inderdaad al veel. Maar volgens mij kunnen ze er net zo goed tegen als de benzine brommers (misschien nog meer want er is geen uitlaat die gaat roesten).

Ik zou alleen zelf la souris afraden. In mijn omgeving alleen maar gezeik over, en online is er ook veel over te vinden. Kan natuurlijk allemaal subjectief zijn.
Ik heb zelf een IVA en daar ben ik heel content mee. De S4 is ook leuk geprijst (binnen jouw budget). En mensen zijn ook tevreden over Segway.
La Souris lijkt goedkoop maar er zijn horror verhalen over onderhoud, kwaliteit, levertijden (en dan niet annuleren omdat het zogenaamd maatwerk is) ect. ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28
Engie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Hoes scheelt inderdaad al veel. Maar volgens mij kunnen ze er net zo goed tegen als de benzine brommers (misschien nog meer want er is geen uitlaat die gaat roesten).

Ik zou alleen zelf la souris afraden. In mijn omgeving alleen maar gezeik over, en online is er ook veel over te vinden. Kan natuurlijk allemaal subjectief zijn.
Ik heb zelf een IVA en daar ben ik heel content mee. De S4 is ook leuk geprijst (binnen jouw budget). En mensen zijn ook tevreden over Segway.
La Souris lijkt goedkoop maar er zijn horror verhalen over onderhoud, kwaliteit, levertijden (en dan niet annuleren omdat het zogenaamd maatwerk is) ect. ect.
La Souris is vaak alleen een label van ander merk, so zijn de Sx scooter precies hetzelfde als de Iva Sx

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Engie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:13:
[...]
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
lost95 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:06:
[...]

La Souris is vaak alleen een label van ander merk, so zijn de Sx scooter precies hetzelfde als de Iva Sx
Ben wel benieuwd, al een tijdje terug dat ik naar hun aanbod heb gekeken.
Vond online alleen de S6. Maar ik kon geen IVA S6 of Lvneng (merknaam van fabrikant) S6 vinden.
Lijkt er qua design best wel op. Alleen is de display wel anders. Iets wat de S3, S4 en S5 wel allemaal hetzelfde hebben (zelf de S8, waarvan ik er net achter komt dat hij bestaat heeft een vergelijkbare display).
Ik denk zelf daardoor dat het een andere fabrikant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28
Engie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Ben wel benieuwd, al een tijdje terug dat ik naar hun aanbod heb gekeken.
Vond online alleen de S6. Maar ik kon geen IVA S6 of Lvneng (merknaam van fabrikant) S6 vinden.
Lijkt er qua design best wel op. Alleen is de display wel anders. Iets wat de S3, S4 en S5 wel allemaal hetzelfde hebben (zelf de S8, waarvan ik er net achter komt dat hij bestaat heeft een vergelijkbare display).
Ik denk zelf daardoor dat het een andere fabrikant is
Voor mij het inderdaad ook al tijdje geleden, maar de S3,4,5 waren allemaal Lvneng. De S6 lijkt inderdaad een andere leverancier, Lvneg heeft wel een S6, maar ziet er anders uit: https://nemmotors.com/en/...html#/57-color-retro_blue
Maar moraal van het verhaal: LA Souris levert geen betere/slechtere scooter, ze maken ze niet zelf :) Qua service en dienst verlening kan het wel beter /slechter zijn (ik heb er geen ervaring mee, ben zelf voor Segway gegaan en die verkoopt La Souris niet)

[ Voor 13% gewijzigd door lost95 op 01-02-2022 13:25 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
lost95 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:24:
[...]
Maar moraal van het verhaal: LA Souris levert geen betere/slechtere scooter, ze maken ze niet zelf :) Qua service en dienst verlening kan het wel beter /slechter zijn (ik heb er geen ervaring mee, ben zelf voor Segway gegaan en die verkoopt La Souris niet)
Nouja, het zijn niet dezelfde scooters die IVA/Lvneng heeft. Maargoed, ken deze specifiek verder ook niet.
Ik ken wel wat mensen die La Souris benzine scooters gekocht hebben. Eerste half jaar denk ik een stuk of 6 keer langs geweest bij de dealer omdat er verscheidene dingen kapot gingen.

Nogmaals, ik weet niet of het nog steeds zo is. Maar hun track record mbt kwaliteit is niet geweldig.
En service al helemaal niet!

Het is allemaal wel lekker goedkoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik heb bij Govecs Duitsland nagevraagd wat de aanbevolen riemspanning is bij een 16z STD voor pulley, 84z STD achter pulley en een 1096mm STD riem en hun antwoord was: 63 +/- 2 Hz

Wil komend weekend mijn versleten 13z tandwiel eraf halen en vervangen door de nieuwe 16z.
Ik hoop echt dat dat oude tandwiel er een beetje makkelijk vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Helaas wil het verwijderen van het oude 13z tandwiel van mijn Govecs nog niet heel makkelijk lukken.

Govecs 13z tandwiel extractie
De armen van de poelietrekker schieten de hele tijd los. :'(
Waarschijnlijk omdat de rand van het tandwiel ombuigt en de haken van de armen een beetje bol zijn en er daardoor afschieten.

Ik ga proberen om de haken wat vlakker te vijlen in de hoop dat het betere grip geeft.
En zag ook op filmpjes dat men tywraps gebruikt om de armen bij elkaar te houden dus dat kan ik ook nog proberen.

Ondertussen laat ik de kruipolie inwerken die ik in de gleuf van het tandwiel heb gespoten.
Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:25:
Helaas wil het verwijderen van het oude 13z tandwiel van mijn Govecs nog niet heel makkelijk lukken.

[Afbeelding: Govecs 13z tandwiel extractie]
De armen van de poelietrekker schieten de hele tijd los. :'(
Waarschijnlijk omdat de rand van het tandwiel ombuigt en de haken van de armen een beetje bol zijn en er daardoor afschieten.

Ik ga proberen om de haken wat vlakker te vijlen in de hoop dat het betere grip geeft.
En zag ook op filmpjes dat men tywraps gebruikt om de armen bij elkaar te houden dus dat kan ik ook nog proberen.

Ondertussen laat ik de kruipolie inwerken die ik in de gleuf van het tandwiel heb gespoten.
Fingers crossed.
ho paard.

eerst een offerbout in het gat draaien. je vernachelt je draad in de as zo.

motor vol gas, tegelijk met slijpschijf halverwege inslijpen met slijpschijf en een inkeping maken die groot genoeg is voor je haken en een beetje schuin naar binnen geslepen is. wel opletten dat je niet te ver gaat slijpen en door je keyslot gaat. en ff de brander erop om de roest op de as beetje los te weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:36:
[...]

ho paard.

eerst een offerbout in het gat draaien. je vernachelt je draad in de as zo.
Die zit er al in hoor ;)
Is slecht zichtbaar maar is een zwarte bout.
motor vol gas, tegelijk met slijpschijf halverwege inslijpen met slijpschijf en een inkeping maken die groot genoeg is voor je haken en een beetje schuin naar binnen geslepen is. wel opletten dat je niet te ver gaat slijpen en door je keyslot gaat.
Dat klinkt wel goed om genoeg grip te krijgen maar tegelijkertijd ook wel erg tricky.
Zowel voor mezelf als het niet raken van de as of het keyslot :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:47:
Dat klinkt wel goed om genoeg grip te krijgen maar tegelijkertijd ook wel erg tricky.
Zowel voor mezelf als het niet raken van de as of het keyslot :X
ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Omdat ik gisterenmiddag na het posten en vanmiddag geen tijd meer had vanavond verder gegaan met het verwijderen van mijn versleten 13z STD tandwiel van mijn Govecs Go 2.4 scooter.

Eerst de bekken van de poelietrekker goed haaks gevijld want die waren echt heel bol, waardoor ze gisteren steeds van het tandwiel schoten.

Ligt waarschijnlijk aan het feit dat het een heel goedkoop setje is waarbij ze na het gieten die armpjes niet verder bijwerken en de hele trekker is ook niet heel nauwkeurig in elkaar gezet want wanneer je alle 3 de armen tegen elkaar naar binnen vouwt kom je ook niet precies uit boven het midden van de duw as.

Maar gelukkig was het bijvijlen van de bekken voldoende om wel genoeg grip te houden door het simpelweg met mijn hand vast te houden en was het niet nodig om de armpjes met iets anders bij elkaar te houden.

Het vijlen van de 3 bekken was achteraf nog het meeste werk want het tandwiel eraf halen met de tandwieltrekker ging heel soepel en was zo gepiept. :*)
(Dus met een betere kwaliteit trekker was het de eerste keer al meteen gelukt, soms is goedkoop toch duurkoop maar was gelukkig te fixen.)
Die duw as van de poelietrekker had ook niet korter moeten zijn want hij ging er niet zover in dat het tandwiel vanzelf los kwam maar gelukkig was het laatste stukje met de hand eraf te wiebelen.

Omdat foto’s wat meer spreken :) :
Govecs 13z tandwiel verwijderen met poelietrekker
Ben erg blij dat ik niet met slijptollen in de weer moest.

Hieronder het nieuwe 16z STD tandwiel bovenaan en onder de oude 13z STD.
Govecs tandwiel 16z vs 13z STD
Het smalle deel van de 16z is iets korter dan van de oude 13z maar het tandwiel gedeelte van de 16z is wel breder dus dat moet geen probleem geven.
Er is duidelijk zichtbaar dat er flinke kracht bij het verwijderen gebruikt wordt waardoor de rand van de 13z verbogen is.

Hopelijk gaat het plaatsen van de nieuwe 16z op de motor as een beetje soepel.
Ik ga eerst de as schoonmaken en dan met wat vet het tandwiel erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:12
Help! Daily rural commuter, 32 km/rit.

Ik rij nu Niu NGT (12 inch = max 90 km/h) maar moet meer vermogen ivm de harde wind. De 3 kW is te weinig om lekker door te rijden op 80 km/h wegen.

Alternatief is Niu MQI GT Evo 5kW, komt uit in mei, helaas met 1,8 kW accu (te weinig, gebruik nu op 1 rit 2.1 kWh) dus 2de accu (als die past) zal wel € 1500 extra kosten, dan kost hij meer dan € 7000,-. Nadeel: geen bagageruimte, dus 2 lader nodig om bij te laden op het werk (kost ook weer € 300,- extra) Voordeel: goed dealer netwerk en service.

Ook een alternatief is: Horwin EK3. Voordeel: € 4500,- met 2.8 kWh accu, bagageruimte: lader kan mee. Nadeel: reviews over te doorslaande frontshocks, afbrekende spiegels, niet werkende key fob. Kettingaandrijving? Klein dealer netwerk, service?

Laatste alternatief (volgens mij): Gogoro (lijkt erg veel op de Horwin) Nadelen: verkrijgbaarheid in Nederland. Lijkt hier te zijn maar ik kan ze niet vinden.

Hopelijk zie ik iets over het hoofd en kan iemand me helpen. Budget is € 6000,- ongeveer.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
dotternetta schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:14:
Help! Daily rural commuter, 32 km/rit.

Ik rij nu Niu NGT (12 inch = max 90 km/h) maar moet meer vermogen ivm de harde wind. De 3 kW is te weinig om lekker door te rijden op 80 km/h wegen.

Alternatief is Niu MQI GT Evo 5kW, komt uit in mei, helaas met 1,8 kW accu (te weinig, gebruik nu op 1 rit 2.1 kWh) dus 2de accu (als die past) zal wel € 1500 extra kosten, dan kost hij meer dan € 7000,-. Nadeel: geen bagageruimte, dus 2 lader nodig om bij te laden op het werk (kost ook weer € 300,- extra) Voordeel: goed dealer netwerk en service.

Ook een alternatief is: Horwin EK3. Voordeel: € 4500,- met 2.8 kWh accu, bagageruimte: lader kan mee. Nadeel: reviews over te doorslaande frontshocks, afbrekende spiegels, niet werkende key fob. Kettingaandrijving? Klein dealer netwerk, service?

Laatste alternatief (volgens mij): Gogoro (lijkt erg veel op de Horwin) Nadelen: verkrijgbaarheid in Nederland. Lijkt hier te zijn maar ik kan ze niet vinden.

Hopelijk zie ik iets over het hoofd en kan iemand me helpen. Budget is € 6000,- ongeveer.
Dat is een flinke rit! Gezien je snelheden neem ik aan dat je al in het bezit bent van een motor rijbewijs. Heb je al eens gekeken naar de Silence S01/S02(s) series? Valt volgens mij binnen het budget, veel vermogen en grote accu.

Je kan ook nog naar de Kupman 54 ignite kijken. Al weet ik niet of deze ook in NL te krijgen is - wel in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Kupman...eeuh, nee dank je. Silence niet echt lekker verkrijgbaar. "we wachten op technische verbeteringen" staat op de site van e-milers.
Super Soco was ik vergeten, misschien moet ik wachten op de CPX

[ Voor 19% gewijzigd door dotternetta op 11-02-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
dotternetta schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:17:
Kupman...eeuh, nee dank je. Silence niet echt lekker verkrijgbaar. "we wachten op technische verbeteringen" staat op de site van e-milers.
Super Soco was ik vergeten, misschien moet ik wachten op de CPX
Komt er een zo’n zware versie van de CPX naar Nederland dan? Ik dacht dat alleen de 3300w versie naar Nl zou komen (geen specifieke bron hoor, maar toen ik keen kon ik het nergens vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik heb Super Soco gevraagd en die zeggen dat in maart de TC max en de 90 km/u CPX op korte termijn komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govecsmania
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
dotternetta schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:36:
Ik heb Super Soco gevraagd en die zeggen dat in maart de TC max en de 90 km/u CPX op korte termijn komen
Mogelijk kan ik je helpen …heb hier een motor versie van de Govecs 3.6.
Rijdt met alle gemak van de wereld 100kmh+
4 of 8kwh batterij van EV kwaliteit.
Niu en andere oosterse soortgenoten heb ik mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hmm..ik er naar kijken. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Waar in NL zit je ongeveer?

Zo te zien doen ze niets meer voor consumenten, alleen share en zakelijk.
Govecsmania schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:36:
[...]

Mogelijk kan ik je helpen …heb hier een motor versie van de Govecs 3.6.
Rijdt met alle gemak van de wereld 100kmh+
4 of 8kwh batterij van EV kwaliteit.
Niu en andere oosterse soortgenoten heb ik mijn twijfels over.

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 12-02-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Ik ga mijn Super Soco TS Beast Edition verkopen zou iemand hier interesse hebben. Rij er simpelweg te weinig op (200km per jaar is al veel) en zonde hier te laten staan.
  • 72v 20S20P pack van Samsung E7 cellen
  • Kelly omvormer (80A continue en iets van 200A piek?)
  • QS 4kw hub motor
  • ANT BMS 200A
  • Top snelheid zal rond de 90+kmph oid liggen, rij hem zelf altijd afgeknepen.
  • ZGAN Pirelli Angel City banden erop

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 12-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Even snel tussendoor: mijn Govecs mag ook weg voor een redelijk bod. 6kw accupakket, nieuwe banden en remblokken, nieuw tandwiel (16tands) motorkant, nieuwe riem. Lange tijd geen omkijken naar. Extra’s als deken, handmoffen, helm en riem. Allemaal z.g.a.n.

Serieus degelijke topkwaliteit elektrische snorscooter met groot bereik. Als iemand interesse heeft, let me know. Verzekering van €50 per jaar, wat stroom erin en dat is voordelig rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dotternetta schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:36:
Ik snap wel dat Nederland niet zo'n prioriteit is, in de meeste EU buurlanden zijn veel meer 125cc/A1 rijders omdat iedereen die aantekening bij zijn B-rijbewijs krijgt.

Ik zag onlangs dat je in Zwitserland zelfs met 16 jaar al op 125cc/11 kW/90+ km/u mag rondscheuren, waarschijnlijk de natte droom van elke puber hier :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greg-a
Ik heb afgelopen week de banden van m’n Segway vervangen door Michelin City Grip 2. Heb dit gedaan bij de algemene 1000km keuring.

Ik had het niet verwacht, maar het rijdt echt een stuk lekkerder. En ik heb alleen nog maar gereden bij droog weer. De wegligging is een stuk verbeterd waardoor ik ook met meer vertrouwen de bocht in ga.

Voor wat betreft de maten heeft de dealer idd 110/70-12 als voorband genomen. Achter kon gewoon een-op-een worden vervangen door 120/70-12.

Kosten voor alles en een vervangen huurscooter was zo’n EUR 214 , waarvan EUR 10 voor de huurscooter was. Vond het best meevallen gezien iemand in dit forum iets van 150 kwijt was geloof ik. En dat was bij inruil van de originele banden die nog helemaal nieuw waren. Een andere winkel vraagt er 250 voor bij aankoop van de scooter , dus ook met inruil van nieuwe banden.

Ik vraag me alleen af tot hoe ver ik de banden nu moet oppompen. Op de scooter zelf staat voorband tot 2 bar en achter tot 2,2 bar. Geldt hetzelfde dan voor deze nieuwe banden? Met name voor de voorband vraag ik dit, gezien deze nu iets groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Shabbaman

Got love?

Staat dat niet toevallig op de zijkant van de band?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
greg-a schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:30:
Ik heb afgelopen week de banden van m’n Segway vervangen door Michelin City Grip 2. Heb dit gedaan bij de algemene 1000km keuring.

Ik had het niet verwacht, maar het rijdt echt een stuk lekkerder. En ik heb alleen nog maar gereden bij droog weer. De wegligging is een stuk verbeterd waardoor ik ook met meer vertrouwen de bocht in ga.
Betere banden kunnen echt veel uitmaken inderdaad.
Echt jammer dat de meeste af fabriek banden niet zo best zijn maar dat is natuurlijk om toch weer die paar euro goedkoper te kunnen zijn dan de concurrentie dus doen ze het allemaal.
Voor wat betreft de maten heeft de dealer idd 110/70-12 als voorband genomen. Achter kon gewoon een-op-een worden vervangen door 120/70-12.
Dus dat wat ik dacht klopt dus, kon al geen 100/70 vinden bij Michelin of überhaupt.
Kosten voor alles en een vervangen huurscooter was zo’n EUR 214 , waarvan EUR 10 voor de huurscooter was. Vond het best meevallen gezien iemand in dit forum iets van 150 kwijt was geloof ik. En dat was bij inruil van de originele banden die nog helemaal nieuw waren. Een andere winkel vraagt er 250 voor bij aankoop van de scooter , dus ook met inruil van nieuwe banden.
Vind het alsnog wel een flink bedrag, -ik was €15 kwijt voor het zetten van een band op kale velg met nieuw ventiel-, maar bij dat bedrag zitten natuurlijk ook de banden bij in het is ook veel arbeid om dat achterwiel eruit te halen en zo’n leenscooter voor €10 vind ik netjes, dus alles bij elkaar is het een logisch bedrag.
Ik vraag me alleen af tot hoe ver ik de banden nu moet oppompen. Op de scooter zelf staat voorband tot 2 bar en achter tot 2,2 bar. Geldt hetzelfde dan voor deze nieuwe banden? Met name voor de voorband vraag ik dit, gezien deze nu iets groter is.
Ik denk dat het weinig uitmaakt die andere voorband dus als het prettig rijd kan je dat gewoon aanhouden.
Het luistert ook niet zo nauw allemaal zoals bij een auto.
Je moet ze natuurlijk niet te zacht doen want dat is slecht voor je wangen maar voor de rest gaat het voornamelijk om je eigen comfort.
Wat zachtere banden veren meer en heb je dus een comfortabelere rit bij oneffenheden terwijl hardere banden minder rolweerstand hebben en dus wat meer bereik opleveren.
En als je meer gewicht op de scooter meeneemt of met zijn tweeën rijdt is een hogere bandenspanning ook aan te raden omdat de band anders teveel indrukt.

Ik houd meestal 2,5 bar aan zowel voor als achter, hoewel ik bij de Novox 3.0 doe omdat die langzaam leeg loopt en dan blijft die iets langer op spanning ;)

En wat @Shabbaman zegt kan je ook eens op de band zelf kijken.
Bij de meeste fietsbanden staat er echt een minimum en maximum spanning op maar bij mijn Michelin S1 banden staat er dan weer enkel “maximum load of x Kg at y kPa (z p.s.i)”
Waarbij die z zo uit mijn hoofd 38 psi is of tewel 2,6 bar.
Maar of je de band dan ook niet echt harder dan dat mag oppompen is me niet helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal inderdaad even op de band gaan kijken.

De voorband staat nu iig op 2 bar en dat rijd wel prima.

De prijs is als absoluut bedrag zeker pittig. maar zoals je al aangeeft moet het hele achterwiel eraf. Dat lijk lt me best wat werk. Voor arbeid en klain materiaal vroegen ze resp 75 en 7.50 euro. De banden waren ongeveer 70 (achter) en 50 (voor). Die prijzen komen aardig overeen met wat ik online vind, dus ze hebben geen achterlijke marges gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullus
greg-a schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:30:

Dat was ik. Voor 2 bandjes was ik €110 kwijt en (de)montage €40 , de oude bandjes nam ik mee voor reserve. Ik kende de eigenaar van vroeger en had waarschijnlijk een vriendenprijs gekregen.

Hij had voor 2.2bar en achter 2.5bar opgepompt maar 2.2 vond ik hem niet stabiel rijden en heb hem nu op 2.5 en achter 2.8 opgepompt, zo rijdt ie veel stabieler en ga ook vaak met 2 personen rijden. Het is dus wat jezelf fijn rijdt.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Afgelopen weekend het nieuwe 16z tandwiel op mijn Govecs 2.4 gezet.

Ging gelukkig erg soepel, kon de nieuwe er zonder enige kracht opschuiven. Ben blij dat ik niet met een hamer of iets in de weer hoefde. :)

Wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjb2BwRhVvx-XTnvqFgOnIf6cTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T1kA1MmzqiAM9Mm3Dj51kzxr.jpg?f=user_large

In de twee rechter foto’s is het verschil in motorplaatsing te zien tussen de oude 13z met 1096mm riem (boven) en 16z met 1096mm riem (beneden)

Riem netjes afgesteld op 63 +/- 2Hz met de Easy Tension app.
Is nog best een gedoe om dat goed te krijgen, niet alleen omdat het erg nauw luistert met de stelschroef maar ook omdat de metingen niet altijd consistent waren.
Ik heb gemerkt dat het het beste werkt om na het aanpassen van de stelbout even gas te geven, dan krijg ik de beste metingen.
En ook rekening mee houden dat bij het vastzetten van de motor er nog 1 a 2 Hz bij komt.

Het rijden gaat nu wel wat anders natuurlijk, de top is uiteraard hoger, ongeveer 55 maar dat was met flink wat mee wind.

Op zich valt het optrekken me niet heel erg tegen, hoewel het nog steeds wel traag is. Weet ook eigenlijk niet of het nu sneller of langzamer is dan toen het 13z tandwiel er nog op zat omdat ik al vergeten ben hoe dat reed.
Is namelijk al 2 maanden geleden dat het gedoe begon met die slippende 1096mm riem icm het 13z tandwiel en heb ik er niet meer normaal op kunnen rijden en de laatste maand überhaupt niet meer.

Wat me wel opviel is dat het erop lijkt dat het nu meer uitmaakt hoe vol de accu is.
Het eerste proefritje was met een aardig lege accu en het duurde echt heel lang om op topsnelheid te komen, ik gok dat ik daar wel een halve kilometer voor nodig had.
Een tweede proefrit met een volledig accu zat ik daar veel sneller op.

Met het oude 13z tandwiel en de 1080mm riem, toen de scooter dus nog origineel was, is me een dergelijk verschil tussen lege en volle accu nooit opgevallen.

Met deze 16z moet de motor ook harder werken natuurlijk, dus vermoed dat het daar aan ligt.
Ik houd de verhalen over oververhitting van de motor ook in mijn achterhoofd en houd dat goed in de gaten. Heb natuurlijk geen zin mijn motor te slopen.

Bij de proefritjes ben ik om de zoveel tijd gestopt om de motor te voelen en die was gelukkig steeds enkel handwarm.
Dat waren korte stukjes, nu nog een keer goed testen met lange ritten.
En de zomer afwachten als het weer warmer wordt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Weet iemand of de controller van een Novox C20 25km om te zetten is naar een 45km? Zit er een dipswitch ofzo in of kan dat op een andere manier?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vandaag de handtekening gezet onder de aankoop van een ACM Gocci (20Ah) met daarop gemonteerd een BoBike One kinderzitje

Het zitje kan er gemakkelijk vanaf en het standaard bagagedrager-zitje met rugleuning kan dan geplaatst worden door 4 inbus-moeren. Later even kijken of dat nog iets makkelijker kan met borgpennen.

Dat ziet er dan zo ongeveer uit (andere kleurstelling):

Met kinderzitje (zodat ons 4 jarig zoontje mee kan):
Afbeeldingslocatie: https://www.actieftwente.nl/app/uploads/2021/05/Chopper-met-kinderzitje-1000x0-c-default.jpeg

Met het standaard zitje en extra rugleuning (zodat onze 11 jarige zoon evt. mee kan):
Afbeeldingslocatie: https://agm-goccia.nl/ucyxenin/2021/08/DSC02287-800x800.jpg

En voorop mandje voor een tasje mee te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://agm-goccia.nl/ucyxenin/2021/03/DSC02249_bewerkt-800x800.png

Eigenlijk een elektrische "Tomos" dus, lekker wendbaar en relatief licht. Ook nog eens relatief modern, met LED verlichting, grote display, keyless-entry, alarm, 12-volt aansluiting, sportstand (extra power) en leuk uiterlijk. Een leuk alternatief op de "moederfiets". :)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 01-03-2022 19:50 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Falcon
Grappig brommertje!
Zie wel dat je 'm met een 20Ah accu enkel als snor kan gebruiken, voor de bromversie moet er een 28Ah accu in.

Weet niet of je bekend bent met de aankomende helmplicht voor snorfietsen, waarschijnlijk vanaf 1 september al, maar zo niet dan zou je nog kunnen overwegen een zwaarder accu en gele plaat te nemen.
Hoewel 45Km opgegeven bereik wel erg minimaal is voor een bromfiets, want ben bang dat dat in de praktijk minder zal zijn.

Mijn Novox C50 heeft een daadwerkelijk bereik van 45Km en dat is in de praktijk toch vaak wat beperkend want effectief kan je dan maar 22Km ver weg want je moet ook nog terug.
En laden op locatie is vaak niet mogelijk en als het al kan zit je nog met de laadtijd.

Voor in en om de woonplaats is zo'n Goccia natuurlijk wel prima, een echt boodschappenbrommertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vliegvlug schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:24:
@Falcon
Grappig brommertje!
Zie wel dat je 'm met een 20Ah accu enkel als snor kan gebruiken, voor de bromversie moet er een 28Ah accu in.

Weet niet of je bekend bent met de aankomende helmplicht voor snorfietsen, waarschijnlijk vanaf 1 september al, maar zo niet dan zou je nog kunnen overwegen een zwaarder accu en gele plaat te nemen.
Hoewel 45Km opgegeven bereik wel erg minimaal is voor een bromfiets, want ben bang dat dat in de praktijk minder zal zijn.

Mijn Novox C50 heeft een daadwerkelijk bereik van 45Km en dat is in de praktijk toch vaak wat beperkend want effectief kan je dan maar 22Km ver weg want je moet ook nog terug.
En laden op locatie is vaak niet mogelijk en als het al kan zit je nog met de laadtijd.

Voor in en om de woonplaats is zo'n Goccia natuurlijk wel prima, een echt boodschappenbrommertje :)
Allemaal mee bekend wat betreft helmplicht (al vermoed ik dat de grondstoffen toch nogmaals de reden gaan zijn van uitstel), we gaan het afwachten. Het is echt een oplossing voor mijn vrouw voor in de stad. Ze heeft medische redenen en e-bike was daarvoor geen oplossing.

De powerstand geeft een max snelheid van 32km/u.. das voldoende voor evt net even buiten de stad.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 03-03-2022 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Falcon Binnen de stad is het natuurlijk geen probleem en is het van een blauwe plaat, ondanks de toekomstige helmplicht, ook fijn dat je dan op het fietspad kan blijven rijden.
Is toch een stuk prettiger dan steeds te moeten wisselen tussen fietspad en de weg. En tussen auto’s rijden met een af fabriek brommer die 45Km/u rijdt op de teller is ook niet echt fijn.
Zou echt stuk prettiger zijn om dan tenminste boven de 50 te kunnen rijden om mee te komen met de auto’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Yamaha gaat zich ook(/opnieuw) in de scooter en e-bike markt mengen. Hier kan je de scooters en e-bikes zien: YouTube: Yamaha Motor Switches ON

De video laat niet zoveel details los, behalve dat ze 50cc zijn. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59
greg-a schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:59:
Yamaha gaat zich ook(/opnieuw) in de scooter en e-bike markt mengen...
Filmpje toont weinig info, interessant maar afwachten dus.

Wat mij overigens bijstaat is dat de Yamaha 50cc business in feite de ooit overgenomen Franse "Mobylette" fabrikant is. Mobylette EEG, dat is jeugdsentiment. Toen ik 14 was vond ik die dingen afgedankt bij het groot vuil langs de weg. Tot wanhoop van mijn ouders verzamelde ik die meuk om er dagelijks aan te sleutelen om er werkende exemplaren van te maken.

Verder heb ik sinds een aantal jaar een 34kW Yamaha scooter (met riem!) waar ik zeer tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novoxc50
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
om een nieuwe accu te maken voor mijn scooter zoek ik een

nikkel strip 7mm x 0,2mm

Wie weet waar dit snel leverbaar is in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsfox8
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-08 18:36
novoxc50 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:14:
om een nieuwe accu te maken voor mijn scooter zoek ik een

nikkel strip 7mm x 0,2mm

Wie weet waar dit snel leverbaar is in Nederland?
Nkon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novoxc50
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
Nkon heeft deze al een tijd niet op voorraad. Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
greg-a schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:59:
Yamaha gaat zich ook(/opnieuw) in de scooter en e-bike markt mengen. Hier kan je de scooters en e-bikes zien: YouTube: Yamaha Motor Switches ON

De video laat niet zoveel details los, behalve dat ze 50cc zijn. Ben benieuwd!
Dank voor het delen!
Heb het net bekeken maar wat een lange zit zeg, bijna 17 minuten, dacht halverwege dat ik al aan het einde moest zijn. Het sprankelende geen moment en die mensen van Yamaha stonden er echt alles behalve op hun gemak bij.
Dit had een stuk flitsender en vooral korter gemonteerd kunnen worden want de informatiedichtheid was niet hoog.
En laat vooral ook meer van de producten zien! Die zijn maar een paar seconden in beeld en worden dan niet eens 360 graden rondom getoond :|

Qua inhoud vond ik het ook teleurstellend eerlijk gezegd, en dan bedoel ik niet enkel het ontbreken van details over de specs.
Dan beginnen ze met de motorscooter waar ze al jaren aan bezig zijn om enkel te melden dat dat ding eerst 2 jaar gaat proefdraaien in één grote stad in Europa als deelscooter en verder nog niet te koop zal zijn.
Dat beloofde weinig goeds voor de rest was mijn eerste gedachte.

En ook die lachwekkende verwijzing tot 2x toe dat ze toch echt voorloper zijn op elektrische producten omdat ze 30 jaar gelden al een elektrische scooter en fiets hadden, enkel om te kunnen ontkennen dat de regelgeving en de markt hun nu weer naar elektrische gedwongen heeft. ;)

Hun elektrische scooter die de welbekende Yahama naam NEO’s gaat dragen wordt wel binnenkort onthuld dus dat viel me na dat zwakke praatje over hun motorscooter 100% mee!
Ik vind de scooter er leuk uitzien moet ik zeggen maar de naam er niet bij passen, want dat waren vroeger juist de sportiever uitziende scooters en dat is deze elektrische helemaal niet.
Dit is meer een gezapige stadsscooter waar wat mij betreft niets mis mee is en juist een grotere doelgroep aanspreekt.
De naam is natuurlijk enkel gekozen vanwege de bekendheid.

Ben erg benieuwd naar de specs en vooral de prijzen van deze elektrische NEO’s.
Gezien hun statement om een premium merk te willen zijn en hun focus op de bezorg- en deelscooter markt verwacht ik niet dat hier aantrekkelijke consumenten prijzen uit voortvloeien, helaas.

Die elektrische fietsen zagen er wat mij betreft goed uit maar komen pas na de zomer, dan heb je al weer een seizoen gemist.

Die tomos uitziende B01 die aan het einde behandeld werd is voor Nederland echt een kansloos ding naar mijn mening.
Aangezien het geen snorfiets is zoals ik eerst dacht maar een Spedelec, kortom je moet zelf nog trappen.
Kan me niet voorstellen dat Nederlanders dat op zo’n clunky ding willen doen, Yamaha kan dan beter van hun gravel e-bike een speedpedelec maken zodat ze een concurrent van Stromer worden.

En de B01 ombouwen naar een elektrische Tomos zoals de AMG Gocci, daar zie ik nog wel markt voor.

Al met al verwacht ik op basis van deze presentatie niet dat Yamaha op de consumentenmarkt enige rol van betekenis gaat spelen in het veld van elektrische tweewielers.
Wat ik op zich wel jammer vind want een enigzins betaalbare elektrische kwaliteitsscooter zou wel welkom zijn wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 23:22

Arie K

Iets boven Grunn

Falcon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:40:
Vandaag de handtekening gezet onder de aankoop van een ACM Gocci (20Ah) ....
Heb sinds een paar maanden ook een Goccia, en ben er heel blij mee. Mijn oude trouwe Tomos had nogal wat onderhoud nodig, en omdat er plannen zijn om de binnenstad af te sluiten voor tweetakt snorfietsen, maar besloten om voor een e-scooter te gaan. Het verschil in geluidsproductie met de Tomos is wel heel fijn, moet ik zeggen. Het ding rijdt als een zonnetje. Wel is de actieradius een dingetje: ik heb de 28Ah accu gekozen, en daarmee zit ik na 50 kilometer op zo'n 7% restcapaciteit. Niet bepaald de 75 kilometer waar de producent vanuit gaat :X. Ik woon op het platteland, 16 kilometer van de binnenstad. Heen en terug heb ik dan al 32 van de 50 gehad, en blijft er nog 18 kilometer over om mee rond te rijden. Wel iets om rekening mee te houden dus :)

Hoe is de levertijd trouwens tegenwoordig? Ik heb hem vorig jaar juli besteld, en kreeg hem pas eind oktober....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Arie K schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:54:
[...]

Heb sinds een paar maanden ook een Goccia, en ben er heel blij mee. Mijn oude trouwe Tomos had nogal wat onderhoud nodig, en omdat er plannen zijn om de binnenstad af te sluiten voor tweetakt snorfietsen, maar besloten om voor een e-scooter te gaan. Het verschil in geluidsproductie met de Tomos is wel heel fijn, moet ik zeggen. Het ding rijdt als een zonnetje. Wel is de actieradius een dingetje: ik heb de 28Ah accu gekozen, en daarmee zit ik na 50 kilometer op zo'n 7% restcapaciteit. Niet bepaald de 75 kilometer waar de producent vanuit gaat :X. Ik woon op het platteland, 16 kilometer van de binnenstad. Heen en terug heb ik dan al 32 van de 50 gehad, en blijft er nog 18 kilometer over om mee rond te rijden. Wel iets om rekening mee te houden dus :)

Hoe is de levertijd trouwens tegenwoordig? Ik heb hem vorig jaar juli besteld, en kreeg hem pas eind oktober....
Zijn bij verschillende dealer vanuit de showroom te kopen. Bij ons letterlijke een 3 tal dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 09:49

Skef

Ik scheer.me

Vliegvlug schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:24:
Wat voor accu's heb je in je C50, @Vliegvlug ? Ik heb er zelf net eentje gekocht, met volgens mij nog de originele accu's. Ben me een beetje aan het verdiepen in de accu's, en nu het plan om een 50Ah 16S LiFePo4 pack te gaan bouwen. Maar heb echt geen idee wat je daarmee qua bereik kunt halen.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Skef schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:20:
[...]

Wat voor accu's heb je in je C50, @Vliegvlug ? Ik heb er zelf net eentje gekocht, met volgens mij nog de originele accu's. Ben me een beetje aan het verdiepen in de accu's, en nu het plan om een 50Ah 16S LiFePo4 pack te gaan bouwen. Maar heb echt geen idee wat je daarmee qua bereik kunt halen.
Ik heb de scooter niet zelf gemaakt, wel wat aangepast naderhand :)

Ik heb de scooter overgenomen van @Stef87 en de accu is gebouwd door @flippy .

Dit is informatie over de accu die Stef destijds van Flippy kreeg:

een accu met 288 cellen. (16S18P) verdeeld over 3 blokken (6+6+4) zodat je dus individueel in en uit de brommer kan halen.

specs worden dan als volgt:

61Ah
57.6V
3.5kWh
14kg (4,5kg per blok)
120A constant (6.8kW voor 30 minuten) om binnen de specs van de cellen te blijven.

je zou dus constant 5pk eruit kunnen halen. daarmee kan je in theorie 30 min lang 130km/h rijden mits je motor niet doorfikt.
afhankelijk van rijgedrag en instellingen zou je daarmee een straf eindje mee moeten kunnen rijden. ik gok op een 100 a 140km.

Uit deze post: Stef87 in "Elektrische scooters"

Die range van 100 a 140 km was heel optimistisch ingeschat want toen ik de scooter overnam gaf Stef een range van 65 a 75 op, wel met 2 personen.

En toen ik er zelf mee ging rijden kwam ik op 45 Km range voordat de bms ingreep en ik niet meer normaal gas kon geven omdat er dan teveel vermogen werd gevraagd en het voltage teveel inzakte.
Waarschijnlijk had ik met rustig optrekken nog wel 10 km kunnen halen maar dat wist ik toen nog niet dus heb ik destijds 15Km op ongeveer 15km/u gereden om thuis te komen omdat ik bang was om stil te komen staan.

Inmiddels zit er een andere motor en andere controller op vanwege de overstap van 6 naar 3 fasen en is hij ook wat agressiever gezet en zijn de tresholds van onderspanning ook wat lager gezet.
Nu kan ik zo rond de 42km rijden voordat hij echt uitvalt en je enkel nog stapvoets kan rijden, maar omdat ik daar rekening mee houd en de routes kent gebeurd dat eigenlijk nooit meer.

Lastige is wel dat de km teller (en ook snelheidsmeter) op het dashboard het niet doet en dat er ook geen goede batterij indicatie op zit.
Die van het dashboard gaat namelijk nog uit van de oude lood accu en die heeft lagere voltages.
Als ik op die meter de streepjes tijdelijk zie verdwijnen bij optrekken weet ik dat ik ongeveer op de helft van de accu zit.
En wanneer er streepjes weg blijven zit ik richting een kwart en bij 3 streepjes weg is de accu praktisch leeg.
Is wat behelpen maar geeft wel een indicatie :P

Ik heb wel al 2 jaar een accu indicator liggen maar die moet ik nog steeds een keer inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Kleine kanttekening, die scooter was niet gemaakt met een oog op efficientie maar voor de fun ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:44:
Kleine kanttekening, die scooter was niet gemaakt met een oog op efficientie maar voor de fun ;) O-)
Precies.

Helaas zag mijn vriendin de fun alleen: die durfde gewoon niet schuin door een bocht. >:)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:44:
Is ook geen kritiek.
Die 100+ km haalt ie vast wanneer die op 25km/u en gezapige instellingen wordt gezet. ;)
Maar dat zou inderdaad geen fun zijn :+
Vind dat lekker vlot optrekken juist het leukste, dan maar wat minder bereik. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Stef87 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Precies.

Helaas zag mijn vriendin de fun alleen: die durfde gewoon niet schuin door een bocht. >:)
Ik kan haar eerlijk gezegd ook niet helemaal ongelijk geven, als je daarvoor nooit scooter hebt gereden en dan gelijk op zo’n rappe e-scooter wordt gezet dan is dat best een sprong in het diepe.

Moest bij de proefrit ook wel even wennen ten op zichte van mijn Sym Symphony ST die ik daarvoor had. Dat ding was echt niet vooruit te branden met optrekken namelijk. Kan je beter daarmee beginnen als eerste scooter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Na iets meer dan een jaar tijd is mijn IVA S5 gisteren door de dealer total loss verklaard nadat ik ben aangereden door een elektrische bezorgfiets. Nu kan ik een nieuwe uitzoeken van de verzekering maar zie nog weinig echt nieuwe verbeteringen voorbij komen. Prijs range max 3000,- MAAR hij moet wel relatief makkelijk naar de 32km/h gezet kunnen worden. Ik zie dat IVA inmiddels een nieuwe S8 heeft, maar daar zie ik nog weinig voorbij van komen hier. Dan toch maar weer terug naar de S5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:52
Mijn vriendin heeft een Segway E125S. Wat is een handige plek om het externe hangslot aan de scooter vast te maken?

De passagiersbeugel achterop ziet eruit of je die zo door kunt slijpen. In het achterwiel zit de motor, dus geen plek. Het voorwiel bevat een remschijf, waardoor je er moeilijk bij kunt. Bovendien is een voorwiel makkelijk los te halen.

Iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greg-a
Bard1982 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:06:
Mijn vriendin heeft een Segway E125S. Wat is een handige plek om het externe hangslot aan de scooter vast te maken?

De passagiersbeugel achterop ziet eruit of je die zo door kunt slijpen. In het achterwiel zit de motor, dus geen plek. Het voorwiel bevat een remschijf, waardoor je er moeilijk bij kunt. Bovendien is een voorwiel makkelijk los te halen.

Iemand tips?
Voorwiel. Dat is het nou eenmaal bij scooters met een hub motor.
Ik heb overigens nooit last ondervonden van de rem schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhster
Voorwiel inderdaad. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27

Iemand tips?
Ik doe het wel door het voorwiel, gaat lastig maar niet onmogelijk. En voelt soms fijn om de scooter ergens aan vast te kunnen maken. Verder is de gps tracking een fijn gevoel als moet de 4g het dan wel goed doen.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Iemand tips?
Naast de al gegeven tip om de ketting door het voorwiel te doen kan je voor extra veiligheid op het achterwiel nog een remschijfslot kopen:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gJJ4nMXx2KxG/550x420.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/DB6XqDoG0MY/550x550.jpg

Ik heb beiden op mijn scooter, waarbij ik bij mijn benzine scooter het remschijfslot altijd voor deed en de ketting achter, en nu dus andersom.

Bij de Novox is het oog van de verklikkerkabel makkelijk aan het achterrekje te haken, bij een Segway E125s is dat niet zo makkelijk als ik dat zo zie, maar je kan makkelijk een haakje maken aan die kabel door een stukje VD draad wat te buigen.

Ik ben bij mijn benzine scooter één keer vergeten het remslot los te maken voor het wegrijden en dan ligt je heel snel op de grond kan ik je uit ervaring vertellen. :X
Dus zo’n verklikker kabel is wel handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4in
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2022
We gaan wellicht verhuizen binnen een paar maanden, en dan kom ik op 40km afstand van het werk te wonen.
Nu dacht ik eerst aan een elektrische auto, maar toen zag ik zo'n e-scooter voorbij vliegen, verkocht. :)

Nu heb ik al wat tijd zitten lezen in dit draadje, en fantastisch hoeveel er mogelijk is met vervangen hardware etc...
Maar hoe zit dat nu qua wetgeving?
Ik heb een motorrijbewijs, mag ik dan op een ietwat opgevoerde e-scooter 70/80km door het land rijden?
Of zit ik vast aan een elektrische motorscooter? of een zero (prijzig)?

Ik zie net zo'n Niu NQI Gts Pro, voor 5000e nieuw, misschien lease mogelijkheden, nog wel interessant.

Aanschafkosten spelen wel een rol, het wordt een puur woon-werk verkeer mobiel, hebben jullie misschien een paar ideeen voor me wat interessant is om in te verdiepen/bekijken terwijl ik de rest van dit forum/draad doorspit?

Op het werk zal ik bij kunnen laden, en natuurlijk thuis ook.

Ik zal ook tussen de 160 / 320km per week rijden, rare is dat je 0.19ct km vergoeding krijgt, dus je zou bijna rijdend je scooter terug kunnen verdienen? Laten we maar zwijgen over het huis waar ik in kom te wonen (jaren 50, slechte isolatie, icm gas en stroomprijzen), ik mag volledig thuiswerken, maar dat kost je ook een flinke smak geld. :S

edit:
wauw, lees hier ook over de Super Soco tc max en CPX van 80km/h, ziet er ook mooi uit!
en een goedkope uit India? : https://www.e-scooter.nl/ola-electric-s1-pro/ -> zie alleen dat het een andere accu is, even informatie over opzoeken nog, maar zijn dat interessante opties voor extreme low budget? of is dat niet veilig / valt zo uit elkaar?

[ Voor 12% gewijzigd door m4in op 15-03-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
m4in schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:37:
We gaan wellicht verhuizen binnen een paar maanden, en dan kom ik op 40km afstand van het werk te wonen.
Nu dacht ik eerst aan een elektrische auto, maar toen zag ik zo'n e-scooter voorbij vliegen, verkocht. :)

Nu heb ik al wat tijd zitten lezen in dit draadje, en fantastisch hoeveel er mogelijk is met vervangen hardware etc...
Maar hoe zit dat nu qua wetgeving?
Ik heb een motorrijbewijs, mag ik dan op een ietwat opgevoerde e-scooter 70/80km door het land rijden?
Of zit ik vast aan een elektrische motorscooter? of een zero (prijzig)?

Ik zie net zo'n Niu NQI Gts Pro, voor 5000e nieuw, misschien lease mogelijkheden, nog wel interessant.

Aanschafkosten spelen wel een rol, het wordt een puur woon-werk verkeer mobiel, hebben jullie misschien een paar ideeen voor me wat interessant is om in te verdiepen/bekijken terwijl ik de rest van dit forum/draad doorspit?

Op het werk zal ik bij kunnen laden, en natuurlijk thuis ook.

Ik zal ook tussen de 160 / 320km per week rijden, rare is dat je 0.19ct km vergoeding krijgt, dus je zou bijna rijdend je scooter terug kunnen verdienen? Laten we maar zwijgen over het huis waar ik in kom te wonen (jaren 50, slechte isolatie, icm gas en stroomprijzen), ik mag volledig thuiswerken, maar dat kost je ook een flinke smak geld. :S

edit:
wauw, lees hier ook over de Super Soco tc max en CPX van 80km/h, ziet er ook mooi uit!
en een goedkope uit India? : https://www.e-scooter.nl/ola-electric-s1-pro/ -> zie alleen dat het een andere accu is, even informatie over opzoeken nog, maar zijn dat interessante opties voor extreme low budget? of is dat niet veilig / valt zo uit elkaar?
Je hebt het over een "ietwat opgevoerde e-scooter" die vervolgens 70/80kph rijdt! Ervan uitgaande dat je een 45kph scooter zou kopen, ga je dus bijna 2x zo hard! Dus nee, dat mag niet en dat is onafhankelijk van je rijbewijs. Als je je e-scooter "ietwat opvoerd" kan je deze mogelijk opnieuw laten keuren en deze in een andere klasse laten indelen. Maar vraag me af of dat het waard is.

Als je toch al een moter rijbewijs hebt kan je er, zoals je aangeeft, voor kiezen om een e-motorscooter te kopen. De NIU en Super Soco's zijn dan prima opties. Hangt er natuurlijk van af welke eisen je hebt en wat je het mooist vindt.

Die Ola S1 zou ik bij weg blijven, dit was ooit een Nederlandse crowdfunding - totale flop en toen verkocht. Je kan ook nog kijken naar Silence (S1/S2). Segway komt "binnenkort" ook nog met een e-motorscooter, de E300P/een L3e type voertuig. Al is hier nog weining over bekend en het duurt waarschijnlijk nog even voordat deze te koop is. De Segways zijn tot op heden iig vrij scherp geprijst tov de concurrentie.

Als je echt veel geld hebt, kan je ook die nieuwe BMW CE04 nog overwegen :P
Pagina: 1 ... 52 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.