Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 51 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:56:
je riem is niet recht afgesneden toen ze hem inkorten.

maar dat tandwiel is klaar. vervangen voor een grotere en een grotere riem. emotive in den haag kan je daarmee helpen.
Is een nieuwe, originele 1096 riem.. beetje jammer.

Ik heb die zaak even mailtje gestuurd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
je had een 1080 riem moeten hebben. de 96 riem is voor de grotere poulie.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 15:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:09:
je had een 1080 riem moeten hebben. de 96 riem is voor de grotere poulie.
Lol dan rij ik al best lang met de verkeerde riem :X

Heb ik dan ook langere stelbout nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Benny schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:12:
[...]
doorgaans is de oude stelbout te kort om een 1096 riem op spanning te krijgen met een kleine poulie. het is ook metrisch fijn draad dus ff andere bout halen bij de gamma gaat hem ook niet worden.

als je grotere poulie haalt is het geen probleem. dan kan je af met de bout die je hebt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:14:
[...]

doorgaans is de oude stelbout te kort om een 1096 riem op spanning te krijgen met een kleine poulie. het is ook metrisch fijn draad dus ff andere bout halen bij de gamma gaat hem ook niet worden.

als je grotere poulie haalt is het geen probleem. dan kan je af met de bout die je hebt.
Ik krijg hem wel op spanning met de bout die er nu in zit. ik heb dus alleen grotere tandwiel nodig? Monteren lijkt me niet zo lastig toch?

Wat zijn de gevolgen verder qua snelheid met groter tandwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
om het netjes te doen moet er even iemand langskomen om de scooter opnieuw te programmeren voor de nieuwe tandwiel. dan klopt de snelheid weer. anders ga je ineens veel te hard en klopt de snelheid niet op het dash. al kan de snelheid ingesteld worden op alles wat je wilt. de aandrijving word ook stiller door het grotere tandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:19:
om het netjes te doen moet er even iemand langskomen om de scooter opnieuw te programmeren voor de nieuwe tandwiel. dan klopt de snelheid weer. anders ga je ineens veel te hard en klopt de snelheid niet op het dash. al kan de snelheid ingesteld worden op alles wat je wilt. de aandrijving word ook stiller door het grotere tandwiel.
Het is nu zo dat teller 41-42 aangeeft en in werkelijkheid is dit 34 echte km/u. Wordt dat dan misschien juist weer gecorrigeerd met de grotere poelie of wordt de afwijking nog groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Benny schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Het is nu zo dat teller 41-42 aangeeft en in werkelijkheid is dit 34 echte km/u. Wordt dat dan misschien juist weer gecorrigeerd met de grotere poelie of wordt de afwijking nog groter?
dan is er waarschijnlijk al gerotzooit aan de programmering door iemand die niet weet wat ie deed. normaal klopt de teller op 1~2km/u na met de gps.

je kan gewoon verschillende snelheden instellen met de eco knop als je dat wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23
déjà vu! :+
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:23:
[...]

dan is er waarschijnlijk al gerotzooit aan de programmering door iemand die niet weet wat ie deed. normaal klopt de teller op 1~2km/u na met de gps.
flippy in "Elektrische scooters"
je kan gewoon verschillende snelheden instellen met de eco knop als je dat wilt. ;)
Benny in "Elektrische scooters"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Lol dan rij ik al best lang met de verkeerde riem :X

Ik heb ook al enige tijd een 1096 riem op mijn 13z voortandwiel. Toen mijn 1080 riem brak belde ik Helmstadt voor een nieuwe 1080 riem en gaven ze aan dat die er niet meer zijn van Govecs en dat de 1096 riem ook prima past met een 13 tands voor.

De oorspronkelijke stelbout was bij mij lang genoeg om de 1096 riem op voldoende spanning te brengen.
Helemaal ingedraaid zat ik boven de 100Hz riemspanning met de 1096 riem en dat is volgens mij echt teveel en slecht voor de lagers dus heb ik de spanning verlaagd.

Probleem is dat ik nergens kan vinden welke riemspanning er nodig is bij een 13 tand en een 1096 riem want de waarde in de handleiding gaat uit van een 1080 riem en dan moet hij op 80-85Hz.

Dus het makkelijkste is om een 1080 riem te halen, niet vanwege de stelbout maar omdat je dan tenminste de riem op de in handleiding genoemde spanning kan zetten.
En dat Govecs de 1080 niet meer gebruikt betekent niet dat hij nergens te krijgen is, ik weet alleen niet waar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Jouw tandwiel ziet er wel wat beter uit dan de mijne: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Hoeveel km heb je met jouw tandwiel gereden?

Mijn tandwiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWrEVU_Z7JhFI7yHH3Wy62LyZKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OIdfhmNAnTva1qLrfBoe9WPx.jpg?f=user_large

Jouw tandwiel:
Govecs tandwiel Benny

Bij de mijne lijkt er aan beide zijden van de rand slijtage te zijn waar dat bij jou maar aan één kant is, de buitenkant.
Wel apart dat er zoveel roest op jouw tandwiel zit, zou verwachten dat de riem dat eraf slijt.
Of de riem raakt die plekken niet, wat er op zou kunnen wijzen dat de tanden hoger zijn en de ribbels van de riem de dalen niet raken zoals bij mij. Bij mij slipt de riem ook wanneer ik te snel optrek.
Denk daarom dat die van jou nog wel een tijdje mee kan.

Heb jij ook problemen met slippen van je riem?
Want als dat niet zo is zou ik het geld voor een nieuw tandwiel lekker in je zak houden en een andere riem kopen aangezien flippy aangeeft dat daar het probleem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Hij slipt bij mij af en toe als ik iets te enthousiast optrek maar ik ben dan ook best wel zwaar. Ik heb de riem op 83hz maar misschien kan ie nog wat strakker ja.

2 kenners hebben me aangegeven dat het tandwiel ‘op’ is dus heb een 16tands in bestelling staan. Dan loopt ie ook wat rustiger en minder kans op knappen. Hij heeft 7500km gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:41:
Hij slipt bij mij af en toe als ik iets te enthousiast optrek maar ik ben dan ook best wel zwaar. Ik heb de riem op 83hz maar misschien kan ie nog wat strakker ja.
Ik denk dat hij nog wat strakker moet inderdaad omdat je nu een langere riem hebt net als bij mij, maar hoeveel is de vraag..
2 kenners hebben me aangegeven dat het tandwiel ‘op’ is dus heb een 16tands in bestelling staan. Dan loopt ie ook wat rustiger en minder kans op knappen. Hij heeft 7500km gelopen.
7500Km klinkt al een stuk beter dan de 4000Km bij mij, ook al heb je natuurlijk een blauw kenteken en geen gele. Maar gezien de meeste belasting is bij het optrekken denk ik dat er niet zoveel verschil is wanneer het optrekken hetzelfde is ingesteld.

Ben benieuwd wanneer je jouw 16 tands tandwiel binnen krijgt. Ik heb 5 weken geleden geïnformeerd bij e-motive en toen was de levertijd nog onbekend en kostte zo’n tandwiel €65 ex. btw.

Zou ook graag weten op welke spanning een 1096 riem met 16z tandwiel voor moet staan dus als je dat te horen krijgt laat het me vooral weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Yes laat ik je weten :) e-motive zei maandag meer te weten over de levertijd maar ergens anders heb ik hem sneller denk ik..

Hij slipt trouwens best wel snel, ben nu met scooter weg en beetje vlot optrekken en hij slipt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:27:
Yes laat ik je weten :) e-motive zei maandag meer te weten over de levertijd maar ergens anders heb ik hem sneller denk ik..
Oh, waar?

Dat e-motive ‘m na 5 weken nog niet op voorraad heeft belooft niet veel goeds.
Hij slipt trouwens best wel snel, ben nu met scooter weg en beetje vlot optrekken en hij slipt al.
Dat is minder zeg. :/
Zo was het bij mij ook, begon met af en toe en werd steeds vaker. Inmiddels slipt hij al als ik optrek in eco modus een dat deed hij voorheen niet.
Ik begin bijna een patroon te zien omdat jij aangeeft ook net een nieuwe 1096 riem erop te hebben.

Met de 1080 had ik geen problemen maar toen die knapte en ik er een 1096 op zette begon na enige tijd het slippen, wat vervolgens dus steeds erger werd.

Ik heb naar aanleiding van jouw filmpje weer eens naar mijn riem gekeken en daarbij viel me op dat de riem niet meer mooi in het midden over mijn achter tandwiel loopt maar aan de kant van het wiel uitsteekt.
Ook is op verschillende plekken de zijkant van de riem al beschadigd in de vorm van schuin afgesleten zijn en zelfs wat rafels hier en daar. ;(
Daarnaast is ook flinke slijtage te zien op de tandjes van de riem, vaak meerder achter elkaar en dan een stuk weer niet. Vermoedelijk zijn dat de plekken waar hij geslipt is.

Ik vond het geluid van mijn riem de laatste tijd ook al anders klinken. Waar dat voorheen een continue toon was die enkel van hoogte varieerde met de snelheid is dat tegenwoordig al een variërend geluid wanneer ik een constant snelheid rijd. Dat moet wel aan de slechte staat van de riem liggen.

Terug naar het patroon wat ik denk te zien, namelijk dat een 1096 riem icm een 13 tands tandwiel sneller fout gaat omdat er een hogere riemspanning nodig is dan voor de 1080 riem en dat je wanneer je de spanning pakt die je gewend was bij een 1080 riem de boel eigenlijk te slap staat met slippen tot gevolg.
En wanneer dat eenmaal gebeurt is dat het begin van het einde van je riem.

Hiermee overigens niet gezegd hebbende dat die tandwielen niet vervangen hoeven te worden, die zullen niet meer in tip-top conditie zijn maar toch kan ik het gevoel niet afschudden dat ze met een 1080 riem en de juiste spanning nog wel wat kilometers hadden kunnen draaien. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Ha Forummers,

Ik ga van baan verwisselen. Ik ga van 65km enkele reis naar 22km enkele reis. Die zou ik graag duurzaam af willen leggen. Bij mooi weer ga ik fietsen, bij minder mooi weer zou ik graag ander vervoer dan de auto willen gebruiken ivm beperkt parkeren. Ik heb dan de keuze uit bijvoorbeeld een speedpedelec en een electrische scooter, want ik wil dat dus duurzaam doen.

Ik heb fors wat pagina'svan dit topic doorgespit en gezocht naar onfhankelijk lijkende testen (die zijn er nauwelijks en/of oud), maar ik kom niet gek veel verder.

Wat zijn de betere/beste opties bij de volgende eisen?:
- minimaal 50km bereik onder alle weersomstandigheden inclusief windscherm/regenscherm en zware/lange berijder
- ik moet erop passen (2m lang, bij verrassend veel scooters kan je dan niet meer sturen omdat je knieën tegen het stuur komen)
- windbescherming, scherm eventueel te monteren/beschikbaar
- 45 km/u
- betrouwbaar + weinig onderhoud
- is gebruikt een redelijke optie?

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel beschikbaar, of juist niet meer beschikbaar of niet te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
supersoco80 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:38:
Ha Forummers,

Ik ga van baan verwisselen. Ik ga van 65km enkele reis naar 22km enkele reis. Die zou ik graag duurzaam af willen leggen. Bij mooi weer ga ik fietsen, bij minder mooi weer zou ik graag ander vervoer dan de auto willen gebruiken ivm beperkt parkeren. Ik heb dan de keuze uit bijvoorbeeld een speedpedelec en een electrische scooter, want ik wil dat dus duurzaam doen.

Ik heb fors wat pagina'svan dit topic doorgespit en gezocht naar onfhankelijk lijkende testen (die zijn er nauwelijks en/of oud), maar ik kom niet gek veel verder.

- minimaal 50km bereik onder alle weersomstandigheden inclusief windscherm/regenscherm en zware/lange berijder
- ik moet erop passen (2m lang, bij verrassend veel scooters kan je dan niet meer sturen omdat je knieën tegen het stuur komen)
- 45 km/u

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel beschikbaar, of juist niet meer beschikbaar of niet te vinden.
Segway E125S. Aan je minimale bereik voldoet deze makkelijk (70km). Windscherm en beenkleed zijn mogelijk. Of je er op past moet je zelf even kijken, maar dat lijkt mij geen probleem.

Ik weet overigens niet of je er een “zware/lange berijder” bij krijgt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowgrunn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:24
supersoco80 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:38:
Ha Forummers,

- 45 km/u

De Niu MQI GT sport is ook een hele fijne scooter, en voor een lang en zwaar iemand (1.99 en 150kg hier)helemaal perfect.
Nadeel.. hij is duur.. en je hebt geen ruimte onder de buddyseat..

Ga die van mij inruilen tegen een Segway e125s om het gemis van de buddy ruimte.. (alleen nog even wachten tot hij binnen is)
De Segway wil qua formaat opzich ook prima, heb de e110se van pa al een paar keer mee gehad..
Alleen bij scherpere bochten moet je misschien je been even iets naar buiten zwaaien om te voorkomen dat je het stuur raakt, was in het begin even wennen maar na een paar keer doe je dat automatisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
wowgrunn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
[...]

.
Alleen bij scherpere bochten moet je misschien je been even iets naar buiten zwaaien om te voorkomen dat je het stuur raakt, was in het begin even wennen maar na een paar keer doe je dat automatisch..
Jeetje, hoe scherp zijn die bochten van jou echt? Goed te weten dat de Segway dat iig aan kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowgrunn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:24
@greg-a Bij normaal rijden is het niet nodig (dan hang je meer ipv te sturen), maar af en toe bij mij achter door de brandgang o.i.d. dan is het been weghangen wel even nodig om de bocht te krijgen zonder ook de toeter in te drukken met mijn knie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik had vandaag echt iets geks met mijn Govecs Go 2.4 scooter.

Had vanochtend een klein ritje gemaakt, scooter aan de lader gehangen en toen ik vanavond weg wilde deed ik wat ik normaal doe:
Stekker uit het stopcontact, contact aan en wilde ik wegrijden.

Maar deze keer kon ik niet wegrijden want de batterij indicator van het lcd display gaf aan dat accu helemaal leeg was. Alle streepjes weg en de onderste met de “E” erin was aan het knipperen.
Ook brandde de rode batterij led op het dashboard. ;(
Ik wist niet eens dat dat lampje het deed want ik heb dat ding nog nooit aan gezien. ;)

Vervolgens heb ik de scooter uitgezet, stekker weer in het stopcontact gedaan en het contact weer aan gezet. Toen deed de scooter het weer normaal *O*, in de zin van dat het rode accu lampje uit was en de lcd batterij indicator gewoon compleet volgeladen aan gaf zoals hoort aangezien hij ruim lang genoeg aan de lader had gehangen.
Ook na het verwijderen van de stekker uit het stopcontact bleef alles gelukkig normaal en kon ik wegrijden.

Vind dit toch wel een beetje verontrustend want wat was er aan de hand? :?
De accu en BMS zijn niet meer origineel Govecs en de laders zijn ook vervangen door Meanwells maar voor de rest is het een ongemodificeerde scooter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strietboy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08 17:13
Hier al aantal maanden in bezit van Segway B110S. Voor kleine stukjes in de wijk en soms werk om de hoek.
Leuk ding maar stoor me wel een de snelheid (25km uitvoering). Is er inmiddels al meer info om dat aan te (laten) passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:01
Vliegvlug schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:15:
Ik had vandaag echt iets geks met mijn Govecs Go 2.4 scooter.

Had vanochtend een klein ritje gemaakt, scooter aan de lader gehangen en toen ik vanavond weg wilde deed ik wat ik normaal doe:
Stekker uit het stopcontact, contact aan en wilde ik wegrijden.

Maar deze keer kon ik niet wegrijden want de batterij indicator van het lcd display gaf aan dat accu helemaal leeg was. Alle streepjes weg en de onderste met de “E” erin was aan het knipperen.
Ook brandde de rode batterij led op het dashboard. ;(
Ik wist niet eens dat dat lampje het deed want ik heb dat ding nog nooit aan gezien. ;)

Vervolgens heb ik de scooter uitgezet, stekker weer in het stopcontact gedaan en het contact weer aan gezet. Toen deed de scooter het weer normaal *O*, in de zin van dat het rode accu lampje uit was en de lcd batterij indicator gewoon compleet volgeladen aan gaf zoals hoort aangezien hij ruim lang genoeg aan de lader had gehangen.
Ook na het verwijderen van de stekker uit het stopcontact bleef alles gelukkig normaal en kon ik wegrijden.

Vind dit toch wel een beetje verontrustend want wat was er aan de hand? :?
De accu en BMS zijn niet meer origineel Govecs en de laders zijn ook vervangen door Meanwells maar voor de rest is het een ongemodificeerde scooter.
Ha, toevallig, had ik gister ook. Ik meende een melding te zien van 'motor temp'. Het was ook pittig koud, maar dat hoort geen probleem te zijn lijkt me.
Ik rijd nu zo'n 6,5 jaar op de 2.4 en heb een enkele keer zo'n vreemde melding, maar altijd is een keer uit en aan zetten voldoende. Ik maak me er dus geen zorgen om.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Miob80 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:38:
Bij mooi weer ga ik fietsen, bij minder mooi weer zou ik graag ander vervoer dan de auto willen gebruiken ivm beperkt parkeren. Ik heb dan de keuze uit bijvoorbeeld een speedpedelec en een electrische scooter, want ik wil dat dus duurzaam doen.
Misschien een gekke tegenvraag, maar wat zou je er mee opschieten om met slecht weer een elektrische scooter te nemen ipv de fiets?

Ik bedoel: een auto kan ik begrijpen want dan zit je droog etc. Maar of je nu op een fiets zit of een elektrische scooter, als het regent wordt je in beide gevallen nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:09:
[...]
Misschien een gekke tegenvraag, maar wat zou je er mee opschieten om met slecht weer een elektrische scooter te nemen ipv de fiets?

Ik bedoel: een auto kan ik begrijpen want dan zit je droog etc. Maar of je nu op een fiets zit of een elektrische scooter, als het regent wordt je in beide gevallen nat.
Daar zit echt een groot verschil in kan ik je vertellen want op de scooter beweeg je niet en op de fiets wel.
Ik vind het verschrikkelijk om te fietsen in de regen, zo’n regenbroek zit nooit lekker om in te bewegen, de broekspijp komt tussen ketting en je wordt natter van het zweet dan de regen.

Op een scooter zit ik prinsheerlijk in mijn regenpak en worden je benen sowieso nauwelijks nat door de kuip en kan je als je wilt ook een beenkleed gebruiken.

Enige nadeel dat ik heb gevonden van de scooter is dat als het echt hard regent mijn kont nat wordt omdat je een kuil maakt in het zadel en daarin een plasje blijft staan waar de naad van mijn regenbroek niet tegen bestand is. Bij een fiets gebeurt dat niet want daar zit je over het zadel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Daarnaast is een scooter toch een stuk sneller?

Basic Physics voor als het regent:
Doel: zo min mogelijk nat worden
x afstand afleggen : hoe sneller hoe minder nat
x minuten in de regen staan : hoe langzamer hoe minder nat

Als je dus van a naar b moet (bv huis naar werk) is het interessant om dat zo snel mogelijk te kunnen doen aangezien je dan het minst nat wordt.
Er komt natuurlijk een moment dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat je doorweekt bent maar alee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Eens met vliegvlug. Op een scooter zit je toch echt een stuk drogen en comfortabeler dan op de fiets in de regen. Zeker icm met een windscherm, beenkleed en helm (evt handmoffen of handschoenen).
strietboy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:25:
Hier al aantal maanden in bezit van Segway B110S. Voor kleine stukjes in de wijk en soms werk om de hoek.
Leuk ding maar stoor me wel een de snelheid (25km uitvoering). Is er inmiddels al meer info om dat aan te (laten) passen?
Ik snap deze niet, waarom kopen mensen een 25kph uitvoering om vervolgens te klagen dat deze "maar" 25kph gaat. Dat weet je toch van te voren? En er is meestal ook een 45kph uitvoering beschikbaar (weet dit niet voor de B110, maar wel zeker voor anderen die hierover lopen te klagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Vliegvlug schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Daar zit echt een groot verschil in kan ik je vertellen want op de scooter beweeg je niet en op de fiets wel.
Ik vind het verschrikkelijk om te fietsen in de regen, zo’n regenbroek zit nooit lekker om in te bewegen, de broekspijp komt tussen ketting en je wordt natter van het zweet dan de regen.

Op een scooter zit ik prinsheerlijk in mijn regenpak en worden je benen sowieso nauwelijks nat door de kuip en kan je als je wilt ook een beenkleed gebruiken.

Enige nadeel dat ik heb gevonden van de scooter is dat als het echt hard regent mijn kont nat wordt omdat je een kuil maakt in het zadel en daarin een plasje blijft staan waar de naad van mijn regenbroek niet tegen bestand is. Bij een fiets gebeurt dat niet want daar zit je over het zadel heen.
Met een goed regenpak blijf je droog van binnen en van buiten. (https://agu.com/rain-suit-commuter)
Met een kettingkast, of riem i.p.v. ketting, komt er nooit meer iets klem te zitten. (tussen ketting en tandwielen)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Ha, toevallig, had ik gister ook.
Ook precies zo’n “accu leeg”-melding?
Dat is dan inderdaad toevallig!
Ik meende een melding te zien van 'motor temp'. Het was ook pittig koud, maar dat hoort geen probleem te zijn lijkt me.
Bedoel je zo’n melding met een F-code op het lcd displaytje?
Daar let ik eigenlijk nooit op, ik schuif de schuifschakelaar meteen naar links en weer rechts en dan is die weg dus ik heb ook geen idee of er bij mij gisteren een andere code stond dan normaal want er staat altijd wel iets. (heb het net even opgezocht maar dat is geen storing:code F-0884
Sequence code; Please shut off scooter and restart the ignition with the kill switch in the “Off” position. Het contact uitzetten doe ik dan weer niet, ik schuif gewoon de schakelaar heen en weer :)

Motor temperatuur is code F-0604 “ Low Motor Temperature - Warning” maar die hoort pas gegeven te worden vanaf -30°C en zo koud was het gisteren ook niet ;)
Mijn scooter stond gisterenavond in de garage dus daar is het al een stuk warmer dan buiten dus dat kan het bij mij echt niet geweest zijn.
Ik rijd nu zo'n 6,5 jaar op de 2.4 en heb een enkele keer zo'n vreemde melding, maar altijd is een keer uit en aan zetten voldoende. Ik maak me er dus geen zorgen om.
Dat is in elk geval geruststellend om te horen. :D
Ik rijd pas sinds april vorig jaar op dat ding en in het begin niet eens zo veel omdat ik mijn Novox c50 lekkerder vind rijden ;)
De Novox is nu al echter een tijdje uit de running omdat de achterband te glad is mee te rijden met nat weer en het voorspatbord zo los zit dat deze aanloopt op het wiel :X
Dat moet ik eerst fixen en dus vandaar dat ik de Govecs de laatste maanden veel meer gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Speedster schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Met een goed regenpak blijf je droog van binnen en van buiten. (https://agu.com/rain-suit-commuter)
Whut! 400 euro!! :S
Met een kettingkast, of riem i.p.v. ketting, komt er nooit meer iets klem te zitten. (tussen ketting en tandwielen)
Leuk maar ik koop mijn fiets niet specifiek om mee in de regen te fietsen, ook omdat ik daar sowieso niet van hou. ;)
Heb dus een derailleur voor met 3 tandwielen, en dat is nu eenmaal lastig af te schermen zeker met zo’n flapperende regenbroek.
Dan kan ik daar natuurlijk wel een broekspijpklem om zetten maar dan loopt het water weer direct mijn schoenen in omdat het niet goed overlapt. Om dat probleem op te lossen kan ik dan weer regenslobkousen aanschaffen maar ik houd het gewoon bij de makkelijkste oplossing: niet gaan fietsen in de regen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb niet gelet op welke code. Ik doe inderdaad ook gewoon ff uit en aan en dan is het weg. Die F -code is inderdaad als je je schuifje nog in de rijden- stand had staan.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die code krijg je als het voltage te laag is die de controller binnenkrijgt.

doorgaans omdat het contact slecht contact maakt en niet genoeg stroom doorlaat om de controller op te laden binnen de gestelde periode. (dat is de tijd tussen contact aan en dat je het relais hoort)

voorkap even eraf en achterkant contactslot eraf schroeven en even schoonmaken van binnen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik heb een nieuw tandwiel binnen gekregen voor mijn Govecs maar die lijkt me totaal verkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g58kEhlDUCzBvwBKXrSPHFqO4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7t3pMEgLE5N8OncPKYz7blg5.jpg?f=user_large

Die riem die op een Govecs zit heeft een STD (Super Torque Drive) profiel:
Afbeeldingslocatie: https://www.pfeiferindustries.com/images/articles/STD_Timing_Belt_Tooth_Profile.jpg

En daar horen ook hoekige tanden bij zoals bij mijn achter pouley:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C6n8uZZY37YwV01BRwDcoGy64k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HypJvr6w8TqxTL2LWe4hwmr6.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar het tandwiel wat ik nu heb ontvangen heeft duidelijk ronde inkepingen die volgens mij zijn voor een HTD (High Torque Drive) riem:
Afbeeldingslocatie: https://www.pfeiferindustries.com/images/articles/HTD_Timing_Belt_Tooth_Profile.jpg

Ik moet dus toch een voortandwiel hebben met een STD profiel en niet een HTD? ;(
Snap niet dat dit als een Govecs tandwiel wordt verkocht. :?

Lees hier ook dat het niet de bedoeling is een STD riem op een HTD pulley te gebruiken:

STD Timing Belt in a HTD Timing Belt Pulley Stress Analysis
STD in HTD Pulley Timing Belt Stress AnalysisConsiderations:
  • STD timing belt tooth profile is too small for the HTD timing belt pulley tooth profile. Resulting in poor registration and increased belt stresses.

The stress analysis identified on the below picture is broken down into RED being extremely severe and BLUE being within operating specifications.

Afbeeldingslocatie: https://www.pfeiferindustries.com/images/articles/STD%20in%20HTD%20Pulley%20Timing%20Belt%20Stress%20Analysis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:03:
die code krijg je als het voltage te laag is die de controller binnenkrijgt.
Welke code bedoel je?
(ik zie dat je wat geedit hebt dus mogelijk is het weggevallen?)
doorgaans omdat het contact slecht contact maakt en niet genoeg stroom doorlaat om de controller op te laden binnen de gestelde periode. (dat is de tijd tussen contact aan en dat je het relais hoort)

voorkap even eraf en achterkant contactslot eraf schroeven en even schoonmaken van binnen. ;)
Dit is dan dus de fix voor die ‘neppe batterij leeg’ melding bij het aanzetten van de scooter?
Klinkt gelukkig als een makkelijke fix :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Welke code bedoel je?
(ik zie dat je wat geedit hebt dus mogelijk is het weggevallen?)

[...]

Dit is dan dus de fix voor die ‘neppe batterij leeg’ melding bij het aanzetten van de scooter?
Klinkt gelukkig als een makkelijke fix :) (y)
de "code/lampje" van lege accu. ;)

ja, er is vershcil in riemsoort.

de 3.6 met grotere 105 polie aan de achterkant heeft ook ronde ipv trapezoieds (of zo O-) )inkepingen voor de riem. het is wel handig om de ronde riem te kopen. de voorste polie is grip vele malen belangrijker dan aan de achterkant.

het "past" wel met beide.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:13:
[...]

de "code/lampje" van lege accu. ;)
Aha, duidelijk! ik dacht dat je zo’n code bedoelde die op het lcd displaytje wordt weergegeven :D

[ Voor 44% gewijzigd door Vliegvlug op 12-01-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:13:
[...]

ja, er is vershcil in riemsoort.

de 3.6 met grotere 105 polie aan de achterkant heeft ook ronde ipv trapezoieds (of zo O-) )inkepingen voor de riem. het is wel handig om de ronde riem te kopen. de voorste polie is grip vele malen belangrijker dan aan de achterkant.
Ik snap dat die voorste poelie het meest belangrijke is voor de grip maar omdat ik al een STD riem heb en de achterpulley ook STD is lijkt me het gewoon veel beter om ook een STD voor te hebben ipv nog meer kosten te maken en ook nog een HTD riem te moeten kopen.

Of wil je zeggen dat die Govecs 16z tandwielen er enkel in HTD zijn?

Anders haal ik veel liever een STD, dan is alles precies op elkaar afgestemd.
het "past" wel met beide.
Maar suboptimaal dus. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
tenzij je een 105 tands achterpolie vind (die is HTD) zal het nooit optimaal worden. maar een HTD riem werkt gewoon op je STD achterpolie. andersom is het een stuk minder. de riem maakt dan een pokkeherrie en slijt erg snel.

en ja, de 16 tanders zijn standaard HTD en de riem die je bij govecs "officeel" koopt is ook HTD.

dus ja, een HTD 8M-1096-25 is de officele maat riem ie erop moet. die kan je ook op veel plekken kopen voor iets van 3 tientjes per stuk voor een deftige. ;)

de reden dat de 13 tander doorslaat is ook omdat het een STD is die slijt in de vorm van een HTD. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Arghh, ik ben echt HELEMAAL klaar met die riem aandrijving :r :(

Eerst al dat mijn 13z pulley na 4K op is.
Daarna dat gedoe met die 13z en langere riem waardoor die net nieuwe riem nu rijp voor de prullenbak is door al dat slippen.

Koop ik na veel twijfelen een overpriced 16z tandwiel met het idee daarmee van al het gedoe af te zijn..

blijkt dat weer een ander type profiel te hebben waardoor ik ook nog eens een nieuwe riem mag gaan kopen terwijl ik hier nog een gloednieuwe 1096 STD riem heb liggen die ik wilde gebruiken icm het nieuwe tandwiel.

Er komt gewoon steeds weer een nieuw konijn uit de hoge hoed. :'(

Doe mij maar een hub motor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
druk gewoon die STD riem erop en karren ermee. ga je volgend jaar eens kijken voor een HTD riem.

hub motor heeft ook zijn nadelen. ga daar maar eens sensoren van repareren of nieuwe lagers erin doen. :X

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:48:
druk gewoon die STD riem erop en karren ermee. ga je volgend jaar eens kijken voor een HTD riem.
Eerst hoor ik hier de hele tijd ga voor een 16z want 13z geeft te veel slijtage op je riem en die gaat met 16z veel langer mee, zelfs in ogenschouw genomen dat je met een 16z voor en 84z achter ook nog eens minder optimale verhoudingen hebt en zelfs kans op oververhitting. Maar dat is het allemaal dus waard want het is zo goed voor de riem.

en nu moet ik er een niet geschikte riem op gaan zetten die daardoor sneller slijt, klinkt voor mij als “the worst of both worlds”; én meer riem slijtage én ongunstige verhoudingen. 8)7

En als ik die STD riem er dan versneld doorheen gejast heb en al die tijd met “pokkeherrie” (jouw woorden) heb gereden kan ik pas eens gaan profiteren van de voordelen van zo’n 16z tandwiel na de aanschaf van weer een nieuwe riem. :')
hub motor heeft ook zijn nadelen. ga daar maar eens sensoren van repareren of nieuwe lagers erin doen. :X
Ik weet het niet hoor maar mijn sterke vermoeden is dat er bij een gemiddelde hub motor een stuk minder sensoren hoeven te worden vervangen dan riemen en tandwielen bij een gemiddelde riem aangedreven scooter.
En die lagers gaan ook wel een stuk langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
Begin ook beetje moedeloos te worden hier.. krijg morgen zelfde16z tandwiel binnen als Vliegvlug met een nieuwe riem die rechtstreeks van Govecs komt. Hij zegt er al 200+ van te hebben verkocht rechtstreeks uit de fabriek en die zijn allemaal STD… ik zie ook niet zo snel waar ik een HTD 1096 riem kan kopen. Ik wil alles gewoon goed hebben en dat lijkt alleen te kunnen met 13z tandwiel met 1080 STD riem. Oke 1096 STD kan maar krijg dat niet goed op spanning, heb er een nieuwe opzitten op 83hz en die is nu al aardig aan het verslijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ja precies.
De enige twee drie manieren om niet een Frankenstein constructie te realiseren lijken te zijn:
  • 13z STD voor, 84z STD achter met 1080mm STD riem op 80-85 Hz
  • 16z HTD voor, 105z HTD achter met …mm HTD riem op .. Hz (daar weet ik de precieze waarden niet van]
  • (toevoeging 31 jan ‘22): 16z STD voor (bleek toch te bestaan), 84z STD achter met 1096mm STD riem op 63 +/- 2 Hz
Maar aangezien die nieuwere Govecs dus blijkbaar HTD riemen gebruiken zouden er toch ook officiële HTD riemen moeten zijn, dus hopelijk nog een kans dat je die dan krijgt @Benny. (hoewel het ook kan dat die enkel in langere maten zijn natuurlijk omdat die bij een 105z achter horen)

Een mooie oplossing zou ook nog zijn om de juiste riemspanning voor de 13z STD met 1096mm STD riem combo te weten maar dat schijnt een heel groot mysterie te zijn want niemand die het weet. :?
En ik wil niet riskeren een te hoge riemspanning te gebruiken en daarmee de lagers van mijn motor te slopen want dan ben ik nog verder van huis. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 03-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
er is een flinke overlap bij govecs zelf. de oude opstelling met 13 tands en 85 achter was allemaal STD maar die slaan door zodra het iets slijt of als het nat is of smerig of alle 3 natuurlijk zoals je in nederland vaak hebt.
toen govecs berichten kreeg/garantiegezeik met overmatige slijtage was men al bezig met de motorfietsversie met de vette parker motor en heeft men de 16 tander die men al aan het ontwikkelen was gaan maken van een ander metaal wat een klap harder is om dat probleem bij de punt-6 versies op te vangen. echter omdat men heel erg is van het "bestaand product laten we zo" hebben ze nooit een betere 13 tander gemaakt voor alle onderliggende versies met het huidige gezeik als resultaat. immers als 95% van al je verkopen naar de lease en fleets gaan kan je dat geen bal schelen.
gelukkig past het allemaal en heeft de importeurs van duitsland en frankrijk op een gegeven moment het licht gezien en is modificatieprojectjes gaan doen met de 16 tander op oudere modellen met goed resultaat en zijn de sevcon bestanden voor alle correccties uitgelekt naar de omringende importeurs en dealers.

daarop komen we in de huidige status kwuo uit. niet optimaal maar zeker beter dan wat het eerst was waarbij de 13 tander sneller slijt dan de riem die erop zit.

meest ideale is natuurlijk een 16 tander en een 105 achter met een HTD riem. maar die combo vind je alleen "officeel" op een punt-6 motorfiets model.
of een 1.1.2.4.6 frankenstein-model wat ik inmiddels in elkaar hebt geflanst... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Waar haal ik zo’n 105z achtertandwiel en wat kost dat?
(ben bang dat de antwoorden “nergens” en “te duur” zullen zijn. :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:37:
er is een flinke overlap bij govecs zelf. de oude opstelling met 13 tands en 85 achter was allemaal STD maar die slaan door zodra het iets slijt of als het nat is of smerig of alle 3 natuurlijk zoals je in nederland vaak hebt.
toen govecs berichten kreeg/garantiegezeik met overmatige slijtage was men al bezig met de motorfietsversie met de vette parker motor en heeft men de 16 tander die men al aan het ontwikkelen was gaan maken van een ander metaal wat een klap harder is om dat probleem bij de punt-6 versies op te vangen. echter omdat men heel erg is van het "bestaand product laten we zo" hebben ze nooit een betere 13 tander gemaakt voor alle onderliggende versies met het huidige gezeik als resultaat. immers als 95% van al je verkopen naar de lease en fleets gaan kan je dat geen bal schelen.
gelukkig past het allemaal en heeft de importeurs van duitsland en frankrijk op een gegeven moment het licht gezien en is modificatieprojectjes gaan doen met de 16 tander op oudere modellen met goed resultaat en zijn de sevcon bestanden voor alle correccties uitgelekt naar de omringende importeurs en dealers.

daarop komen we in de huidige status kwuo uit. niet optimaal maar zeker beter dan wat het eerst was waarbij de 13 tander sneller slijt dan de riem die erop zit.

meest ideale is natuurlijk een 16 tander en een 105 achter met een HTD riem. maar die combo vind je alleen "officeel" op een punt-6 motorfiets model.
of een 1.1.2.4.6 frankenstein-model wat ik inmiddels in elkaar hebt geflanst... O-)
Je zegt ‘gelukkig past het allemaal’ maar dit is toch half werk? Voortandwiel HTD, achter STD is toch alles behalve ideaal? En dan hoor ik verhalen van oververhitting en een lager bereik. Twijfel beetje wat ik moet doen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Naar aanleiding van de posts rondom de aandrijving hiervoor heb ik terug gezocht wat er nou bij mij op zit, omdat het bij mij dus, na aanpassing, al geruime tijd probleemloos werkt:

Scooter: Govecs GO! S 2.4
Voorpulley: 16 tanden STD, besteld bij Govecs Duitsland, (direct e-mailadres per pb) a €20,- (2 jaar geleden). Door je VIN nummer door te geven checken zij of de 16 tands pulley gaat passen.

Achterpulley: origineel 84 tands (zal dus ook STD zijn)

Riem: haal ik bij Bruin Aandrijftechniek te Alkmaar: Optibelt Omega HP 1080 8MHP 25 a €35,-. Net even nagelezen: het Omega profiel is een doorontwikkeling van het HTD-profiel, die 15% meer kracht verwerken dan HTD en wordt dus ook toegepast op STD pulleys (aldus Bruin en inmiddels kan ik dus bevestigen dat dit werkt).

Ik heb bij het veranderen van 13 tands naar 16 tands dus géén langere riem toegepast. In email communicatie met Govecs Duitsland lees ik terug dat dit wel besproken is, en zij raadden het aan. Maar ik heb zelf de lengteverandering uitgerekend en gecheckt met het stelbereik van mijn spanbout en geconcludeerd dat de 1080 riem ging passen en dit klopt ook.

Misschien is bij jullie de setup of uitgangssituatie anders, maar ter info dus hoe het bij mij naar tevredenheid zit

Edit: mijn riemspanning: 75 +/- 5Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Mijn berekening van de lengte van de tandriem is misschien ook interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a3AeV7YtbjD7X9_gZjlNaIXxtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmOg3MURpGvI4MO2ANK44V7d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Benny schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Je zegt ‘gelukkig past het allemaal’ maar dit is toch half werk? Voortandwiel HTD, achter STD is toch alles behalve ideaal? En dan hoor ik verhalen van oververhitting en een lager bereik. Twijfel beetje wat ik moet doen nu.
het is allemaal een stuk minder erg dan het lijkt. er rijden al jaren duizenden scooters zo rond in europa zonder problemen.

mug-olifant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:04:
[...]

het is allemaal een stuk minder erg dan het lijkt. er rijden al jaren duizenden scooters zo rond in europa zonder problemen.

mug-olifant.
Oke ben benieuwd.. hoop alleen niet op minder bereik. We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:53:
Naar aanleiding van de posts rondom de aandrijving hiervoor heb ik terug gezocht wat er nou bij mij op zit, omdat het bij mij dus, na aanpassing, al geruime tijd probleemloos werkt:

Scooter: Govecs GO! S 2.4
Voorpulley: 16 tanden STD, besteld bij Govecs Duitsland, (direct e-mailadres per pb) a €20,- (2 jaar geleden). Door je VIN nummer door te geven checken zij of de 16 tands pulley gaat passen.

Achterpulley: origineel 84 tands (zal dus ook STD zijn)
..
Erg fijn deze praktijkervaring te horen en vooral ook dat er wel een officiële Govecs 16z STD pulley bestaat! *O*
Dan is het toch mogelijk een Frankenstein oplossing te voorkomen met een 16z voor én behoudt van het originele 84z achter tandwiel. :9

Dat geeft me weer moed om toch tot een bevredigende setup te kunnen komen zonder de nadelen van een 13z voor, ondanks de nadeligere verhoudingen bij een 16z voor.

Ook een 105z achter zou natuurlijk helemaal ideaal zijn maar dat hangt van het prijskaartje af. ;)
@flippy: aangezien jij zo’n ding erop hebt, wat kostte dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:30:
[...]
Ook een 105z achter zou natuurlijk helemaal ideaal zijn maar dat hangt van het prijskaartje af. ;)
@flippy: aangezien jij zo’n ding erop hebt, wat kostte dat?
ik heb hem van een 3.6 omgeruild. ;)

denk niet dat je die bij helmstad wilt bestellen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:31:
[...]

ik heb hem van een 3.6 omgeruild. ;)
Zonder dat die eigenaar het doorhad? O-)
denk niet dat je die bij helmstad wilt bestellen. :X
Wordt zeker een duur grapje dan? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
hij wou een kleinere zodat ie harder kon. ;)

if you have to ask.... O-)

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 14-01-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Op die manier, goede deal dan! (y)
Ben jaloers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die govecs van mij de vrouw is inmiddels wel een flink frankenstein model. ooit begonnen als een 1.2 met lood en een italiaanse worst als motor, nu een 115V lithiumaccu met de poolse motor en een omgeprogrameerde 3.2 controller met grotere tandwielen voor en achter en de achterbeugel van een 2.4 bezorgversie voor een koffer en een laag windscherm.

en hij rijd niet harder dan 52. _O-

(niet vragen hoe hard die kan) :X

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-01-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Vast minimaal 2x zo hard >:)

Maar nu je het hebt over die 3.2 controller vraag ik me wel wat af:
Aangezien dat 105z achter tandwiel van een 3.6 afkomstig is; is het überhaupt mogelijk de controller van mijn 2.4 te programmeren voor zo’n groot achter tandwiel?
Of is dat niet de reden dat je die 3.2 controller erin hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06-2023

KWB

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb afgelopen week een ongeluk gehad met mijn IVA S5 (auto voor me maakte noodstop en het was glad).

Ik laat de zichtbare schade allemaal repareren, maar mijn vraag gaat over de voorvork. De scooterdealer zegt geen zichtbare schade te zien (staat niet scheef o.i.d.), maar zegt dat er mogelijk wel haarscheurtjes in zouden kunnen zitten.

Mijn vraag is, is het verstandig om dit toch te laten vervangen ondanks dat het vrij prijzig is i.v.m. veiligheid, of niet nodig?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ3nQH55gBm3qHWrcY2vSmQKYe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puqRRoso0Tlt2VGH0ch293CH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBreu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09-2024

EBreu

Bromscooter

KWB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:07:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb afgelopen week een ongeluk gehad met mijn IVA S5 (auto voor me maakte noodstop en het was glad).

Ik laat de zichtbare schade allemaal repareren, maar mijn vraag gaat over de voorvork. De scooterdealer zegt geen zichtbare schade te zien (staat niet scheef o.i.d.), maar zegt dat er mogelijk wel haarscheurtjes in zouden kunnen zitten.

Mijn vraag is, is het verstandig om dit toch te laten vervangen ondanks dat het vrij prijzig is i.v.m. veiligheid, of niet nodig?

Alvast bedankt

[Afbeelding]
Is het een verzekeringskwestie? Wat kost een nieuwe voorvork? Dan zou ik het zo afwegen. Is het tientjes werk, gelijk doen.

Segway E110SE Bromscooter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@KWB Ik heb eigenlijk alleen maar 2e handsscooters en brommers gehad en dan weet je de voorgeschiedenis van ongelukken meestal niet en daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Ik dus zou ik me er niet zo druk over maken als het nagekeken is en geen zichtbare schade is geconstateerd.
Haarscheurtjes klinkt natuurlijk heel spannend maar als je je voorvork gewoon af en toe bekijkt en het ziet er nog goed uit zou ik denken dat er geen gevaar is. Zo’n voorvork breekt niet opeens af door een paar haarscheurtjes.

Is natuurlijk een n=1 verhaal dit, maar gezien de hoeveelheid oude scooters en brommers in nederland en er mij geen epidemie van plotseling afbrekende voorvorken bekend is zal het wel loslopen ;)

Ook in ogenschouw genomen hoe sommige bestuurders hobbels en stoepranden te lijf gaan met hun scooter (denk bezorgdiensten) dan vermoed ik dat daar meer haarscheurtjes in te vinden zijn dan dat jij tegen een auto botst zonder zichtbare schade aan de vork. :P

Maar wat @EBreu hierboven zegt; als het jou de kosten waard is voor je gemoedsrust dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
nieuwe wiellagers, as en voorvork. die hebben allemaal een tik gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik ben mijn achterband aan het vervangen omdat die heel glad was maar ook omdat hij steeds langzaam leeg liep en je die elke 3 dagen weer op druk moest brengen.

Nu heb ik het oude ventiel eruit gehaald en kom ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff3v4nn9arScZ5BgwZhNxj2mfQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2YH3LjxRth1lRgt7o5lVFB1G.jpg?f=user_large

Ik heb echt geen idee hoe dit gat zo uitgewoond kan zijn geraakt maar de vraag is hoe dit nog enigszins luchtdicht te krijgen is?

Ik ga er namelijk vanuit dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van het langzaam leeg lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
goed schoonmaken, gladvijlen met dremel en ventielrand insmeren met sanitairkit. ventiel erin binnenzijde velg en ventiel overgang ook insmeren met kit, band erop en oppompen tot 3 bar voor 48h en dan terugzakken tot 2.5 en dan zou het dicht moeten zitten/blijven.

niet optimaal maar goedkoper dan nieuwe velg. uitboren voor groter ventiel gaat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Top, ga ik dat proberen!

Is sowieso een tijdelijke velg/motor, helaas is dat ‘tijdelijke’ inmiddels al een jaar :')

Heb al minstens zo lang een zoekopdracht op Marktplaats voor ‘Novox’ en voor ‘C50’ lopen om mijn kapotte originele motor mee te vervangen maar tot nu toe nog geen geluk helaas.

Wel één keer een hele mooie witte C50 gevonden en nog in de buurt ook maar die verkoper krabbelde op het laatste moment terug helaas. :|
Losse motor nog geen één keer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
eh, hoezo lastig te vinden? die dingen vind je overal. of heb je een 6 fase motor versie?

hoe is je orginele motor stuk? das erg lastig voor elkaar te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:07:
eh, hoezo lastig te vinden? die dingen vind je overal. of heb je een 6 fase motor versie?
Dat is goed om te horen!
Waar?

De originele die stuk is was inderdaad 6 fase, zoek nu een 3 fase.
Heb destijds deze tijdelijk MPI motor wel op Markplaats gevonden, die heb jij toen nog op mijn nieuwe controller ingesteld ;)
hoe is je orginele motor stuk? das erg lastig voor elkaar te krijgen.
Hoe weet ik niet, wel dat het gebeurd is, zie hier: https://imgur.com/a/qBUOh8y
En hier het verhaal: Vliegvlug in "Elektrische scooters"

Heb destijds nog geprobeerd ‘m open te maken om iets van een oorzaak te achterhalen maar dat was helaas niet mogelijk, zie vanaf hier en dan verder naar beneden lezen: Vliegvlug in "Elektrische scooters"

Plan was toen eigenlijk er een brute QS motor in te zetten maar de hoge prijs zat daarbij in de weg en is nu daarom al helemaal geen optie meer.

Ben al tevreden met een passende C50 3-fase motor nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik zou eerst eens de sensoren nameten van je oude motor. 5v op de zwart en rood en dan pulsen meten. kan handig zijn als je een scope hebt. of je moet een deftige multimeter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:47:
ik zou eerst eens de sensoren nameten van je oude motor. 5v op de zwart en rood en dan pulsen meten. kan handig zijn als je een scope hebt. of je moet een deftige multimeter hebben.
Aan dat dooie paard ga ik niet meer trekken. ;)
Zelf al zou die opstaan uit de dood dan heb ik er nog niets aan, is een 6 fase motor en om daarvoor nog een extra Kelly KLS7245N bij te kopen ga ik niet trekken.
Nog afgezien van het feit dat ik daarvoor geen plek meer heb op de scooter. ;)

Ik hoor liever waar dat ‘overal’ is waar ik met gemak een C50 motor kan scoren voor weinig, liefst nog een beetje in de buurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
wacht nog ff een maandje of zo tot we uit de winter komen. dan komen er genoeg scooters op markplaats met rotte accus.

ik heb nog wel 2~3 motoren liggen maar die moeten allemaal nieuwe lagers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hele scooters, geen losse motoren?
Dan zit ik heel erg met het vervoer, kon vroeger de auto van mijn ouders lenen met een trekhaak maar die hebben ze helaas niet meer. :|
Bovendien kost overschrijven ook weer geld en dat enkel voor de motor (hoewel ik ook nog nieuwe kappen zoek, deze zijn ook gaar).

Liefst zou ik net zoals die MPI motor toen een losse halen voor 5 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Vandaag goed geholpen door Flippy met vervangen tandwiel. Oude zat muur en muurvast maar het is gelukt :) Nieuwe 16z tandwiel was te lang dus nog stukje af moeten slijpen maar hij rijd heerlijk, geen ‘slippen’ meer van de riem, prima acceleratie en een stuk stiller :) En helemaal top dat ik nu ook regeneratie heb! @Vliegvlug hou er dus rekening mee dat het niet kwestie is van ‘effe’ vervangen, als die van jou ook zo vast zit heb je er wel een leuk klusje aan.. maar zeker de moeite waard!

[ Voor 5% gewijzigd door Benny op 15-01-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:30:
Vandaag goed geholpen door Flippy met vervangen tandwiel. Oude zat muur en muurvast maar het is gelukt :)
Ik heb een setje tandwieltrekkers bij de Toolstation gehaald, hopelijk zit het bij mij niet zo vast en lukt het daarmee.
Nieuwe 16z tandwiel was te lang dus nog stukje af moeten slijpen
Oh, da’s minder zeg, weer een nieuw konijn uit de hoge hoed. :/
Heb je een foto van wat eraf is gehaald?
Is dat dat smalle deel richting de motor?
Gewoon met een slijptol eraf gehaald? én luistert dat nog een beetje nauw?
Want ik neem aan dat dat moest omdat voor en achter pulley anders niet uitlijnen.
maar hij rijd heerlijk, geen ‘slippen’ meer van de riem, prima acceleratie en een stuk stiller :)
Kijk dat klinkt goed! d:)b

Mijn riem/tandwiel voor zijn nu zo gaar dat ik er niet meer normaal mee kan rijden.
Op eco stand moest ik eerder al met fluwelen handschoenen gas geven en me steeds meer gaan afzetten met mijn benen om vanuit stilstand nog zonder slippen weg te kunnen rijden.

Inmiddels is het zover dat ik niet eens meer een helling op kan zonder slippen en dat de maximale snelheid die ik nog kan halen 30Km/u is.
Kortom, ik kan beter gaan fietsen :X
En helemaal top dat ik nu ook regeneratie heb!
Dat wil ik ook! :9
Niet persé voor het terugwinnen van energie maar gewoon omdat het veel lekkerder rijdt dat steeds te moeten remmen met je handels.
Vind dat echt heerlijk op mijn Novox.
Die heeft natuurlijk wel twee standen van regeneratie, met en zonder rem aangetrokken, wat bij de Govecs niet mogelijk is, maar alleen al remmen op de motor bij gas los laten is een hele grote verbetering. :)
@Vliegvlug hou er dus rekening mee dat het niet kwestie is van ‘effe’ vervangen, als die van jou ook zo vast zit heb je er wel een leuk klusje aan.. maar zeker de moeite waard!
Ik heb al lang gemerkt dat het nooit even “ff snel” is. ;)
Zoals nu ook weer met het vervangen van mijn achterband waarbij ik dus een ovaal ventielgat tegenkom wat ik eerst moet gaan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
er moet 1 cm af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Vliegvlug schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:22:
[...]

Ik heb een setje tandwieltrekkers bij de Toolstation gehaald, hopelijk zit het bij mij niet zo vast en lukt het daarmee.

[...]

Oh, da’s minder zeg, weer een nieuw konijn uit de hoge hoed. :/
Heb je een foto van wat eraf is gehaald?
Is dat dat smalle deel richting de motor?
Gewoon met een slijptol eraf gehaald? én luistert dat nog een beetje nauw?
Want ik neem aan dat dat moest omdat voor en achter pulley anders niet uitlijnen.

[...]

Kijk dat klinkt goed! d:)b

Mijn riem/tandwiel voor zijn nu zo gaar dat ik er niet meer normaal mee kan rijden.
Op eco stand moest ik eerder al met fluwelen handschoenen gas geven en me steeds meer gaan afzetten met mijn benen om vanuit stilstand nog zonder slippen weg te kunnen rijden.

Inmiddels is het zover dat ik niet eens meer een helling op kan zonder slippen en dat de maximale snelheid die ik nog kan halen 30Km/u is.
Kortom, ik kan beter gaan fietsen :X

[...]

Dat wil ik ook! :9
Niet persé voor het terugwinnen van energie maar gewoon omdat het veel lekkerder rijdt dat steeds te moeten remmen met je handels.
Vind dat echt heerlijk op mijn Novox.
Die heeft natuurlijk wel twee standen van regeneratie, met en zonder rem aangetrokken, wat bij de Govecs niet mogelijk is, maar alleen al remmen op de motor bij gas los laten is een hele grote verbetering. :)

[...]

Ik heb al lang gemerkt dat het nooit even “ff snel” is. ;)
Zoals nu ook weer met het vervangen van mijn achterband waarbij ik dus een ovaal ventielgat tegenkom wat ik eerst moet gaan repareren.
Jup.. zei het ook al vandaag, het is nooit ff iets repareren of vervangen.. er moet altijd wel iets tegenzitten haha..
Zo’n soort 3-arms pulleytrekker hebben wij (lees Flippy) ook gebruikt en dan veel verhitten, tikken geven, gleuf in slijpen waar de trekker goed grip kan pakken want achterkant is zo verbogen.. op gegeven moment komt ie wel los. Misschien valt het mee bij jou, zat bij mij wel wat roest tussen.. 1cm eraf idd en dan zit je goed met de uitlijning. En nieuwe tandwiel moet je een kleiner deel uit drukken anders krijg je de schroef er niet in als ie op de stang zit, spreekt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
In de foto’s zag ik bij jou op het tandwiel al wel roest zitten dus hopelijk gaat het bij mij makkelijker aangezien ik daar geen roest zie. Fingers crossed.

Die 1cm eraf maak ik me nog wel zorgen over want dat luistert vast nauw voor de uitlijning.
Om dat 1cm stuk er precies en ook nog eens haaks af te slijpen met een slijpschijf zal ook nog een hele kunst zijn voor mij.

Welke riem zit er nu op en welke spanning?

Dat laatste wil ik echt weten want de 13z icm de 1096 riem reed in het begin bij mij ook prima maar na enige tijd begon het slippen wat dus van kwaad tot erger ging.
Dat zal ongetwijfeld ook aan het versleten 13z tandwiel hebben gelegen en zich bij een nieuw tandwiel veel minder snel openbaren maar denk wel dat een niet juiste riemspanning ook niet best is voor zo’n nieuw tandwiel en ‘m veel sneller laat slijten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik een segway heb gekocht (en ja, ik weet het, over jaar/anderhalf jaar loop ik in dit topic te huilen dat ie het niet meer doet ;))

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Vliegvlug schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:30:
In de foto’s zag ik bij jou op het tandwiel al wel roest zitten dus hopelijk gaat het bij mij makkelijker aangezien ik daar geen roest zie. Fingers crossed.

Die 1cm eraf maak ik me nog wel zorgen over want dat luistert vast nauw voor de uitlijning.
Om dat 1cm stuk er precies en ook nog eens haaks af te slijpen met een slijpschijf zal ook nog een hele kunst zijn voor mij.

Welke riem zit er nu op en welke spanning?

Dat laatste wil ik echt weten want de 13z icm de 1096 riem reed in het begin bij mij ook prima maar na enige tijd begon het slippen wat dus van kwaad tot erger ging.
Dat zal ongetwijfeld ook aan het versleten 13z tandwiel hebben gelegen en zich bij een nieuw tandwiel veel minder snel openbaren maar denk wel dat een niet juiste riemspanning ook niet best is voor zo’n nieuw tandwiel en ‘m veel sneller laat slijten.
Zit gewoon een 1096 STD op. Spanning weet ik niet, Flippy heeft em beetje ut de losse pols gespannen maar dat heeft ie vast al 1000x eerder gedaan dus ik vertrouw het wel. Volgende riem wordt wel een HTD zodat ie nog iets meer grip heeft op kleine tandwiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Zit gewoon een 1096 STD op. Spanning weet ik niet, Flippy heeft em beetje ut de losse pols gespannen maar dat heeft ie vast al 1000x eerder gedaan dus ik vertrouw het wel. Volgende riem wordt wel een HTD zodat ie nog iets meer grip heeft op kleine tandwiel :)
Geloof meteen dat die nu goed zit hoor, is gelijk een mooi moment om nu de spanning te meten met zo’n app voor wanneer je de volgende riem er zelf op gaat zetten, en ik ben ook wel een beetje geïnteresseerd in wat je dan meet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Vraagje: Kan de Controller en motor van een Novox C 50 uit 2012 met tm-300b motor (die nu werkt op 16 LifePo's) ook 60 volt lithium ion aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
_AMR_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:31:
Vraagje: Kan de Controller en motor van een Novox C 50 uit 2012 met tm-300b motor (die nu werkt op 16 LifePo's) ook 60 volt lithium ion aan?
de motor wel, de controller niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:11:
[...]

de motor wel, de controller niet.
Thanks Flippy, zijn er 60v controllers die werken met het originele digitale display van de C50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
_AMR_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:37:
[...]

Thanks Flippy, zijn er 60v controllers die werken met het originele digitale display van de C50?
Het display doet niks met de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Het display doet niks met de controller.
Ik ga van deze C50 1 cell vervangen (0,7volt meet deze nog) maar in de toekomst wil ik wel een keer een C50 upgraden naar 60 of 72 Volt; maar dan wel een met geel kenteken; anders wordt de bekeuring wel erg hoog.
Ik begrijp dus dat je dan (als het een motor is met twee Hall stekkers en 6 fases) twee controllers parallel kan zetten? Hoe werkt dat dan met de gashandel? Kunnen de drie draden dan ook parallel aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
_AMR_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Ik begrijp dus dat je dan (als het een motor is met twee Hall stekkers en 6 fases) twee controllers parallel kan zetten? Hoe werkt dat dan met de gashandel? Kunnen de drie draden dan ook parallel aangesloten worden?
Hier wat foto’s van mijn C50 toen hij nog werkte met 2 controllers en de originele 6 fase motor

Controllers los:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVK6K2J66_MiXiPENh8JnphE-84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oH7ocxUKjJXgsR0EsTFEYwhc.jpg?f=user_large

Aansluitingen van de motorkabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2rNT40BB6CBLnzvVNcCsmUcqM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gly3ev3ETKFmIT1VRIHakzu4.jpg?f=user_large
(de A en B op de connectoren heb ik er pas later op gezet en zijn dus niet aanwezig op de onderstaande foto’s)

Foto’s van hoe het aangesloten was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix0vyMGr-RuHdhDk-RQ4NKn7c1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d4Axa4AM6p14kUQwILh2tMS8.jpg?f=user_large
(helemaal rechts zie je nog een stukje van de tweede controller)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POb5hLpzoMT1EDcgjdGL61LgPcE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0UWC30slbBeoIR9o374LZ6N6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7OKSxgu64Qis4GUtnWy_-GRlgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X660wF5JhaURafwUhJJTjGyC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKpsp0OuEnzX8eS0joqoMXh3L8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5CN4SO5zzez0RdmAjuN3r2yM.jpg?f=user_large

Ik kan het niet meer nakijken maar er staat me bij dat de twee connectoren voor het gas waren doorverbonden met elkaar en daar de gashendel op aangesloten zat.
Maar dat kan je waarschijnlijk ook uitpuzzelen op basis van de bovenstaande foto’s, succes! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AMR_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6Dx6_ltv15DkWoHwPqzQreBpe4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zc5scaTQopsE0huNZXW34HES.png?f=user_large

Zo te zien wel. Dank je voor de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
lost95 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:27:
Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik een segway heb gekocht (en ja, ik weet het, over jaar/anderhalf jaar loop ik in dit topic te huilen dat ie het niet meer doet ;))
Kan je verklaren waarom de Segways het tegen die tijd niet meer zouden doen? Ik vraag dit voor een vriend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
RambOo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Kan je verklaren waarom de Segways het tegen die tijd niet meer zouden doen? Ik vraag dit voor een vriend :P
Ik ben geen expert, maar uit dit topic begrijp ik dat de scooters uit Azie over het algemeen minder van bouwkwaliteit zijn en dan met name de accus wel veel sneller hun capaciteit verliezen. De golden standaard (van dit topic tenminste :+ ) zijn de Govecs, maar die zijn ook aanzienlijk duurder.

Gelukkig hoef ik maar 11.000 KM te rijden om de scooter via de kilometervergoeding terug te verdienen :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
lost95 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Ik ben geen expert, maar uit dit topic begrijp ik dat de scooters uit Azie over het algemeen minder van bouwkwaliteit zijn en dan met name de accus wel veel sneller hun capaciteit verliezen. De golden standaard (van dit topic tenminste :+ ) zijn de Govecs, maar die zijn ook aanzienlijk duurder.
Levensduur van de accu is inderdaad het grootste risico.
Die wordt zo minimaal mogelijk berekend en zo vol mogelijk geladen om kosten te sparen en een zo’n groot mogelijk bereik op papier te hebben want dat is waar mensen naar kijken, niet of die accu 3 jaar later al afgeschreven is.

De Govecs is vooral vanwege de bouw kwaliteit van de scooter zelf, de accu’s zijn in het meerendeel van de Govecsen al vervangen ;)

Het idee is meer dat wanneer je toch al veel geld uitgeeft voor een degelijke vervangingsaccu het zonde is om er dan ook niet gelijk een degelijke scooter bij te kopen.
Maar dat hoeft natuurlijk niet, in mijn Novox C50 zit ook een erg degelijke Flippy-accu en omdat het een generieke China kloon is zijn onderdelen makkelijk te krijgen en niet duur dus dat compenseert voor de mindere bouwkwaliteit :)
En ik vind de hub motor van de C50 prettiger dan de riem aandrijving van de Govecs.

Voor al die custom Niu’s, Segways e.d zal dat niet zo gelden vermoed ik, dus als je daar een knappe accu in zet en de rest van je scooter begint af te takelen zijn nieuwe goedkope onderdelen lastig.
Of er moeten tegen die tijd bosjes defecte scooters van dat type op marktplaats staan natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de reden waarom veel govecs accus vervangen zijn is omdat de meeste gewoon maanden met een lege accu in een loods hebben gestaan na hun leaseperiode. en dan is elke accu naar de klote ongeacht het merk.

de govecsen die direct over zijn gegaan of zijn blijven rijden hebben 10 jaar later nog steeds hun orginele accu. vooral veel blauwe platen rijden nog met hun orginele accu. en dan praat ik niet over die blauwe platen die 60 lopen... :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 22-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01
Anekdotisch bewijs: hier een Govecs GO! S2.4 met blauwe platen uit 2011 met 13.000 km op de teller waarbij het elektrische gedeelte nog volledig origineel is. Max. snelheid is 42 km/u, winterbereik schat ik in op een km of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@RealPG Wat was het originele bereik van die scooter?
En 13K in 10 jaar tijd is natuurlijk ook wel heel weinig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:21

Shabbaman

Got love?

Vliegvlug schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Voor al die custom Niu’s, Segways e.d zal dat niet zo gelden vermoed ik, dus als je daar een knappe accu in zet en de rest van je scooter begint af te takelen zijn nieuwe goedkope onderdelen lastig.
Is Segway niet ook gewoon zo'n generieke Chinascooter met een andere sticker?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:06:
@RealPG Wat was het originele bereik van die scooter?
En 13K in 10 jaar tijd is natuurlijk ook wel heel weinig. ;)
Geen idee wat het originele bereik was. Ik heb hem nu 5 jaar in bezit en heb niet niet het idee dat het in die periode noemenswaardig gedaald is. Ik rijd hem nooit echt leeg dus weten doe ik het niet. Wat wel scheelt is dat de max. snelheid toen ik hem kocht op ~27 km/u stond. Na wat aanpassingen in de controller en vervangen van voorste poelie/tandwiel merk ik wel dat ik sneller moet bijladen maar heb dat er graag voor over. :9

[ Voor 3% gewijzigd door RealPG op 22-01-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Shabbaman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Is Segway niet ook gewoon zo'n generieke Chinascooter met een andere sticker?
yup, maar dat mag je niet zeggen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tomhster
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08 19:03
Dit soort opmerkingen zijn dus precies de reden waarom o.a. (potentiële) Segway-rijders dit topic links laten liggen. De Segway E-scooters horen sinds hun introductie bij de meest verkochte scooters en de reviews zijn heel positief, ook over de kwaliteit. Segway heeft al jaren ervaring met electrisch vervoer en dit merk wegzetten als een partij die hun naam plakken op een verzameling externe B-kwaliteitonderdelen is gewoon onzin. Net als bijvoorbeeld Niu bieden ze gewoon veel waar voor het geld. Je kunt best een andere voorkeur hebben, maar waarom deze relatieve nieuwkomers op de markt hier meteen zo'n neerbuigende behandeling krijgen lijkt mij niet nodig. Elke accu heeft na verloop van tijd enig verlies, dat is nu eenmaal een zekerheid als je iets koopt met een dergelijke aandrijving. Jammer dat dit topic een soort zure Apple/Samsung-achtige meningenstrijd lijkt geworden in plaats van een uitwisselplek voor ervaringen voor alle merken waarbij iedereen elkaar in zijn waarde laat.

[ Voor 14% gewijzigd door tomhster op 22-01-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBreu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09-2024

EBreu

Bromscooter

flippy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:32:
[...]

yup, maar dat mag je niet zeggen. ;)
Neeej 🔥😜.

Maar als mn Segway zo generiek is wat is uitwisselbaar dan? Vraag het voor een vriend…

Segway E110SE Bromscooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@tomhster
Ik snap ergens wel waar je op doelt want dat Govecs hier opgehemeld wordt is wel waar (ook al valt dat best tegen wanneer je er eentje hebt :X) maar tegelijkertijd vind ik het niet onredelijk om mensen te waarschuwen voor het feit dat de accu’s van die nieuwe scooters waarschijnlijk niet super lang mee gaan en dat je flexibeler bent wanneer je een custom accu koopt.

Deze kan je precies op je gebruik afstemmen en zodanig overdimensioneren en niet te ver laden dat hij super lang mee gaat. Nadeel is wel dat je er een tweedehands scooter bij moet kopen en dat is ook niet voor iedereen.

Met een nieuwe kan je tenminste de eerste 2 jaar gewoon terug naar de dealer met problemen en daarna ook nog tegen betaling.
Met een zelfbouw e-scooter kan je nergens terecht en ben je op jezelf aangewezen.

Dat het hier een zuur topic/stammenstrijd aan het worden is ben ik niet met je eens.

Laat hier vooral jouw ervaringen met en mening horen over jouw Segway want zelf vind ik het topic eigenlijk te rustig, wat meer activiteit zou ik wel kunnen waarderen. :)
En dat er dan mensen zijn die een andere mening zijn toegedaan is inherent aan een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:06:
goed schoonmaken, gladvijlen met dremel en ventielrand insmeren met sanitairkit. ventiel erin binnenzijde velg en ventiel overgang ook insmeren met kit, band erop en oppompen tot 3 bar voor 48h en dan terugzakken tot 2.5 en dan zou het dicht moeten zitten/blijven.

niet optimaal maar goedkoper dan nieuwe velg. uitboren voor groter ventiel gaat niet.
Vorige week mijn wiel aangepakt en daarbij ook het ventielgat zoals je aangaf proberen te repareren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqp1GnlebEpGHRM2CXUxqTwe7CA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZGaXk0dHSh8JkSAKonlpRO6.jpg?f=user_large
Bovenste foto’s de aangetroffen situatie en onder die na dremelen en schuren.
Links is buitenkant velg, rechts binnenkant.

Na plaatsen van ventiel icm sanitair kit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayudax3aVukaF_itxl4ArP9dvik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hf1Xf0FD1gcF36xFc0iqeodY.jpg?f=user_large
Ziet er echt profi uit :P

Wiel op 3.0 bar weggezet maar na 2 dagen al weer gezakt tot 2,5 bar.
Maar gelukkig is het niet slechter geworden dan voorheen en om de 2 á 3 dagen oppompen ben ik inmiddels wel gewend. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Je moet niet vergeten dat Segway tegenwoordig niets meer dan een label is. Het is al een tijdje geleden overgenomen door Ninebot, en mega bedrijf uit China met veel know how mbt elektrisch vervoer. De Segway scooters worden al jaren verkocht in andere landen onder de noemer Ninebot, al meen ik dat daar Nihm accu’s in zitten , maar kan dit fout hebben. Dus vergis je niet, Ninebot weet echt wel hoe ze dit soort dingen moeten maken, in de landen waar ze onder Ninebot actief zijn worden hun elektrische scooters en steps een stuk intensiever gebruikt dan dat de gemiddelde persoon in NL het doet. Qua onderdelen zit je vaak al prima op Alibaba. Al moet je dan natuurlijk zoeken op Ninebot onderdelen.

In Europa en US verkopen ze onder Segway vanwege de naamsbekendheid. Met als bonus dat je dan de prijs kunnen verdubbelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
tomhster schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:14:
Dit soort opmerkingen zijn dus precies de reden waarom o.a. (potentiële) Segway-rijders dit topic links laten liggen.
dank je wel voor het bevestigen van wat ik bedoel.

je moet niet segway scooters verder ophemelen dan het eigenlijk is. segway maakt zelf geen scooters, het zijn gewoon standaard ninebot scooterframes waar ze een smaakje en sausje overheen doen en een segway sticker op plakken, net als tientallen/honderden andere electrische scooter "fabrikanten" in de wereld. maar vergis je niet, het frame en de onderliggende electronica is gewoon standaard spul wat je uit een schap trekt bij tientallen fabrieken in china.

jij noemt het neerbuigend, ik/wij noemen het rieel. en je moet wel rieel blijven in wat een product is als je er wat objectiever naar krijgt. en ik kan mij zeker goed inleven dat mensen niet willen horen of het niet leuk vinden als iemand zegt of suggesteert dat ze iets hebben gekocht wat mogelijk niet waard is wat men ervoor heeft betaald. immers zijn er genoeg alternatieven op de markt die minder kosten en zeker ook meer kosten. echter gedraag je nu een beetje als een apple fanboy die ergens leest dat apple niet zo geweldig is omdat je het niet kan repareren en vol in de aanval gaat. en dat is niet leuk om te horen als je net een paar duizend euro tegen een apple computer aan hebt zitten gooien en men wil graag de aankoop verdedigen (kijk maar naar de frontpage als er weer apple-anti-reparatie-gezeik is) maar dat maakt je huidige hautain nog niet correct. het is simpelweg een feit dat elk merk of het nu een segway, niu govecs, sym, lifan (of 1 van de vele andere merken) is niet het beste, mooiste of budgettechnische verantwoorde product is, dat is gewoon voor elk persoon/situatie verschillend. men kan het negeren of ertegen vechten zoals je nu probeert maar dat veranderd er niks aan als je straks met een kapotte accu of controller zit buiten je garantie of de aankomende 10+ jaar probleemloos rontkart. segway, niu, sym, lifan, emco en ook govecs en vrijwel elk merk hebben allemaal hun issues, de ene meer als de andere. maar proberen segway op een podium te zetten alsof het een superdupergeweldig ding is gewoon niet te onderbouwen als je er objectief naar kijkt. objectief is het een standaard chinese middenmoter net als 95% van alle andere merken op de weg. ook al ben jij van mening dat het de beste scooter is voor jouw situatie, dat zal niemand je tegenwerken, immers heb je zelf de keuze en vergelijkingen gemaakt en ben je op een segway uitgekomen. net als dat apple of audi niet het beste spul is wat je kan kopen is een segway, niu of govecs dat ook niet afhankelijk van je wensen en eisen. en de eventuele tekortkomingen neem je dan op de koop toe, bij apple acepeteer je dat als die stukgaat dat je hem weggooit en een nieuwe koopt, bij audi accepteer je onderhoudsbeurten van duizenden euros. al vinden de audi en apple gebruikers dat natuurlijk normaal terwijl het voor anderen dealbreakers zijn. dat wil echter niet zeggen dat je niet kan of mag praten over de problemen van een audi of apple, met name over de de govecs word hier ruimschoots aandacht aan besteed en daar hoor ik (bijna) niemand over klagen. totdat iemand een slecht of zelf suggesterend woord zegt over segway of een ander merk/model die hun toevallig hebben en dan is het forum te klein ineens.

onderkennen van problemen is juist waar een topic zoals dit voor is. en dat houd ook in de problemen die men met " jouw merk" heeft. dit is niet het apple forum waar vragen worden verwijderd als je het lef hebt om te vragen hoe je een apple product repareert. en het is ook niet het alfa romeo forum waar ze alleen maar het merk afzeiken en iedereen adviseren om er nooit een te kopen. zowel govecs, lifan ,sym, niu, segway en tig andere merken hebben allemaal hun pro's en con's. en hier word gepraat over beide. als je kritiek in wat voor vorm dan ook over "jouw merk" niet kan hebben en alleen maar positieve dingen wilt horen over jouw aankoop is een open forum waar zowel negatief als positief over alle merken worden gepraat niet de plaats voor jou.

heb je goede dingen te zeggen die verder gaan dan een anwb fietstest moet je die zeker delen. maar dan moet je wel met meer aankomen dan "hij rijd goed, 5 sterren!" zoals de anwb tegenwoordig hun conclusies trekt zonder onder de kap te hebben gekeken of je scooter niet meteen total loss verklaard kan worden als je buiten de garantie iets gerepareerd moet hebben. dat zijn positieve dingen waar we iets aan hebben. voor nu en later.
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:05:
Ziet er echt profi uit :P
Wiel op 3.0 bar weggezet maar na 2 dagen al weer gezakt tot 2,5 bar.
Maar gelukkig is het niet slechter geworden dan voorheen en om de 2 á 3 dagen oppompen ben ik inmiddels wel gewend. ;)
jammer. soms werkt het wel, soms niet.

Pagina: 1 ... 51 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.