Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 50 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Misschien kan een moderator dit allemaal wegzetten in een apart topic.

Zeker valide puntent, de boel moet niet leeggetrokken worden zodat je de motor niet kan starten. Dat is helemaal niet moeilijk. En ik heb ook al een half jaar zo rond gereden.
Maar als de BMS de boel dichtzet dan heb je inderdaad wel een probleem. En inderdaad moeilijker met de moderne auto.

Als het toch DC DC wordt, dan had ik allang bedacht dat ik wel voor 48v ga. Dan wordt het een dik zonnepanelen systeem.
Je hebt nu uit de mild hybrid auto's ook hele dikke 48v > 12v 2kW converters een ook 48v 9kw motoren als dynamo/starter, leuk voor hergebruik. Maar dan vind ik te gortig worden, dan wordt het project te groot.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 00:44
Ff wat anders!
Ik stond mijn scooter te laden op het werk op een autolaadplek.
En nu vond de directeur dat niet nodig. Hij vond dat zijn auto beter opgeladen kon worden.
Dus hij heeft mijn govecs s1.2 versleept terwijl hij op het stuurslot stond.
Gevolg is dat mijn stuurslot helemaal lam is.
De rekening mag ik gelukkig wel bij hem inleveren maar waar kan ik het laten maken of waar kan ik de goede onderdelen bestellen? Ik woon in Zwolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
niet in de buurt maar kan bijna alles met govecs: https://g.page/scooterweesp

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanR1965
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 23:24
Inmiddels heb ik een proefrit mogen maken op de Segway E125S.
Prima scooter, voelt solide aan.
Acceleratie is dik in orde, maar helaas de topsnelheid niet (43 Google maps kilometers p/u is echt te traag voor mij)

Nou vertelde de desbetreffende dealer dat Segway in Januari 2022 met een udate komt, zodat hij 50 zou gaan rijden.

Iemand die hier ook iets over gehoord heeft?
Het lijkt mij een sterk verhaal, want wat zou Seway daar nou voor belang bij hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24
JanR1965 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:35:

Nou vertelde de desbetreffende dealer dat Segway in Januari 2022 met een udate komt, zodat hij 50 zou gaan rijden.

Het lijkt mij een sterk verhaal, want wat zou Seway daar nou voor belang bij hebben?
Lijkt me sterk. Zou er blij mee zijn als dat daadwerkelijk zo is, maar klinkt mij meer als slechte verkoper die je gebakken lucht verkoopt.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Acceleratie is dik in orde, maar helaas de topsnelheid niet (43 Google maps kilometers p/u is echt te traag voor mij)

mogen en kunnen ze legaal niet doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10

Dat gerucht gaat al langer de ronde - maar het blijft een gerucht.

volgens mij gaat dit niet over een reguliere update - dat is immers niet legaal - maar over een stukje software die beschikbaar wordt gesteld aan dealers waarmee de maximale snelheid verhoogd kan worden. Zo werkt het ook bij NIUs, die gaan out of the box ook niet >45kph

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanR1965
Dank voor jullie antwoorden!
We gaan zien of er in de toekomst iets mogelijk is, vergelijkbaar met de NIU's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBreu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09-2024

EBreu

Bromscooter

greg-a schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:44:
[...]

Dat gerucht gaat al langer de ronde - maar het blijft een gerucht.

volgens mij gaat dit niet over een reguliere update - dat is immers niet legaal - maar over een stukje software die beschikbaar wordt gesteld aan dealers waarmee de maximale snelheid verhoogd kan worden. Zo werkt het ook bij NIUs, die gaan out of the box ook niet >45kph
Op het Segway app forum wordt beweert dat de dealers nog steeds wachten op uitleesapparatuur. Dit zou de bottleneck zijn.

Segway E110SE Bromscooter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
stel je voor dat ze de OBD2/3 verpichting ook doorvoeren voor scooters....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Is het bij het vervangen van de riem op een Govecs nodig de motor los te draaien om daarna de riem weer op te spannen of kan je ook de nieuwe riem er gewoon op draaien?

In het eerste geval zou ik naast een schroevendraaier om de kap van de riem te halen namelijk ook nog een steeksleutel mee moeten nemen om de riem onderweg te kunnen vervangen.
En het is natuurlijk een stuk makkelijker en sneller wanneer niet alles eerst helemaal los moet en je het daarna weer op de juiste spanning moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja, de nieuwe riem is korter dsu de motor moet een tikje los en de stelschroef moet je terugdraaien. en officeel zit een steeksleuteltje en schroevendraaier ervoor in de buddy.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:56:
ja, de nieuwe riem is korter dsu de motor moet een tikje los en de stelschroef moet je terugdraaien. en officeel zit een steeksleuteltje en schroevendraaier ervoor in de buddy.
De officiële schroevendraaier en steeksleutel heb ik er niet bij maar dat is niet zo’n probleem, heb nog wel losse liggen.

Bedoel je dat de riem iets uitrekt na lang gebruik?
Dan zou je de stelschroef toch juist niet hoeven te verplaatsen wanneer je een nieuwe plaatst, want dan staat die toch precies goed qua spanning net als toen die oude riem werd geplaatst. :?

[edit]
Bedenk me net dat je tussentijds dus waarschijnlijk de riemspanning moet controleren om te zien of die nog op spanning is en zo nodig de boel extra aanspannen.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dacht dat kevlar riemen niet uitrekten en dat dat juist één van de voordelen was van een riem boven een ketting.
Maar hier moet je dus alsnog op letten? Jammer :/

Hoe vaak moet je dit dan doen en hoe check je dat?
Ik had eerder zo’n app op mijn telefoon gezet die naar het geluid luisterde maar dat werkte voor geen meter, bij elke aanslag kreeg ik andere waarden. Was een app van Gates als ik het goed onthouden heb.

Zou zo’n riemspanningsmeter tool wel goed werken?
En zijn er dan tabellen met waarden voor de Govecs, want ik zie in het bijbehorende filmpje dat je die nodig hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Een ketting moet ook gespannen worden. Verschil is dat de meeste riemsysstemen een spanner hebben. Deze niet.

Hij moet tussen snaarstrak en losjes zitten. Dus wel wat kunnen bewegen maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:17:
Een ketting moet ook gespannen worden.
Dat bedoel ik juist, dacht dat dat bij een riem maar 1 keer hoeft bij plaatsing terwijl je bij de ketting tussentijds moet spannen omdat die steeds verder oprekt
Verschil is dat de meeste riemsysstemen een spanner hebben. Deze niet
Dat is wel een misser eigenlijk op zo'n premium scooter.
Zag dat een Stromer speedpedelec dat bijvoorbeeld wel heeft, zijn ook premium apparaten.
.
Hij moet tussen snaarstrak en losjes zitten. Dus wel wat kunnen bewegen maar niet veel.
Dat vind ik een beetje vage beschrijving en klinkt als nog vrij veel marge.
Liever meet ik dingen ;)

Wat ik nu gedaan heb bij gebrek aan een meetinstrument is de riem zodanig spannen dat ik de riem met best wat kracht 90 graden kan kantelen want dat had iemand me een keer verteld.

Maar hoe nauw luistert die afstelling eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:36
Dat is inderdaad een goede vuistregel. Om een riem te plaatsen, moet de kap eraf (kruiskop), stelschroef M8 (steeksleutel 13) en de motor (4x dop 13). Ik rij altijd met dit gereedschap rond, maar sinds het vergroten van de voorpulley heb ik geen riem meer vervangen.

Ik had vroeger een goede app van Continental, maar die werkt bij mij niet meer. Nu gebruik ik Easy Tension, maar ik denk dat die app al 2 jaar niet gebruikt is (ook door corona), maar ook omdat ik er geen omkijken naar heb bij de kilometers die ik nog wel rij.
Mijn ervaring met de kleine pulley is dat het wel aardig nauw luistert, ik probeerde altijd zo op de 75Hz +/- 5Hz te gaan zitten, als ik het me goed herinner. Die Continental app gaf dat ook aan.

[ Voor 47% gewijzigd door Joris 407 op 01-12-2021 21:22 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Joris 407 Dank voor de tips, zal eens naar die app kijken.

Slijt die riem veel minder snel met een andere voorpoelie of bedoel je dat je met zo’n poelie de riem wel kan vervangen zonder de boel los te hoeven maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja, slijtage is 75% minder met de grotere tandwiel voor. en afstellen is ook wat vergevender.

vervangen lukt je nog steeds niet zonder de motor te lossen. niet zonder je nieuwe riem te vernachelen in elk geval.

als je de riem kan vervangen zonder gereedschap zit ie te los.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:07:
ja, slijtage is 75% minder met de grotere tandwiel voor. en afstellen is ook wat vergevender.
Dat klinkt interessant.
Maar zo'n groot tandwiel voor heeft vast niet enkel voordelen anders had het er wel standaard op gezeten ga ik vanuit. ;)

Wat moet ik weten voor ik naar de winkel ren om zo'n groter tandwiel te scoren... :P
vervangen lukt je nog steeds niet zonder de motor te lossen. niet zonder je nieuwe riem te vernachelen in elk geval.

als je de riem kan vervangen zonder gereedschap zit ie te los.
Oké duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:16:
[...]

Dat klinkt interessant.
Maar zo'n groot tandwiel voor heeft vast niet enkel voordelen anders had het er wel standaard op gezeten ga ik vanuit. ;)

Wat moet ik weten voor ik naar de winkel ren om zo'n groter tandwiel te scoren...
Hij zit er wel standaard op..... De modellen die later zijn gekomen.

Emotive in den haag kan hem leveren met een grotere riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:24:
[...]

Hij zit er wel standaard op..... De modellen die later zijn gekomen.
Mijn Go 2.4 is dan blijkbaar een ouder model
;)
Emotive in den haag kan hem leveren met een grotere riem.
Goed om te weten, de 1095mm riem past dan dus niet meer.
Wat zal dat ongeveer kosten zo'n tandwiel, en moet achter dan ook aangepast worden?

De Sevcon zal wel opnieuw geprogrammeerde moeten worden ga ik vanuit.

Is met zo'n groter tandwiel ook sneller optrekken mogelijk?
En dan bedoel ik niet ultra snel maar wel een stuk rapper dan het huidige standaard 45km programma.
Zou fijn zijn als dat kan met minder slijtage van de riem in vergelijking met het kleinere voortandwiel.
Want als dat zo is klinkt het alsof dat kleine tandwiel enkel nadelen heeft eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Rijgedrag pas je achteraf aan (net als de snelheid en de meter) door iemand langs te laten komen met de sevcon kabel en software.

En afhankelijk van je accu kan je ook meer wua accelratie ja.

en de kleine is vervangen voor de grote voor diverse redenen ja. ;)

en als je nu rondrijd met een kleine poilie en een 1095 riem heb je de verkeerde erop zitten en zit je motor waarschijnlijk al tegen de aanslag als je riem enigsinds uitgerekt is.

je hoort 1080 te hebben. 1096 is voor de grotere poulie.

[ Voor 66% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Bij mij paste gewoon de oude riem na het vervangen door een grotere pulley, 16 tanden heb ik er nu op zitten meen ik, in plaats van 13. Grotere pulley zorgt voor minder kracht per tand (meer tanden in aangrijping) en dus minder slijtage en minder kans op overbelasting. Lossen van de motor blijft nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 02-12-2021 16:36 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:35:
Rijgedrag pas je achteraf aan (net als de snelheid en de meter) door iemand langs te laten komen met de sevcon kabel en software.
Dat komt goed!
En afhankelijk van je accu kan je ook meer wua accelratie ja.

en de kleine is vervangen voor de grote voor diverse redenen ja. ;)
Samengevat, ben dus eigenlijk gek als ik er geen groter op zet! :P

Gaat de scooter gelijk ook al harder ;)
Moet dan de software natuurlijk nog wel laten aanpassen voor het weergeven van de juiste snelheid en een betere acceleratie >:)
en als je nu rondrijd met een kleine poilie en een 1095 riem heb je de verkeerde erop zitten en zit je motor waarschijnlijk al tegen de aanslag als je riem enigsinds uitgerekt is.

je hoort 1080 te hebben. 1096 is voor de grotere poulie.
Er zat inderdaad eerst een 1080 op maar toen ik Helmstadt belde om nieuwe riemen te bestellen gaven ze aan dat die er niet meer zijn in 1080 en Govecs enkel nog de 1096 leverde en dat die ook op mijn oude Govecs zou passen. Hooguit dat ik de stelschroef zou moeten vervangen door een langere als de huidige tekort bleek.

Paar weken geleden brak de 1080 riem en heb ik die zonder vervanging van de stelschroef kunnen vervangen door een 1096 riem.
Motor zat ook nog niet tegen de aanslag, maar de riem is nu nog nieuw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:32:
Bij mij paste gewoon de oude riem na het vervangen door een grotere pulley, 16 tanden heb ik er nu op zitten meen ik, in plaats van 13. Grotere pulley zorgt voor minder kracht per tand (meer tanden in aangrijping) en dus minder slijtage en minder kans op overbelasting. Lossen van de motor blijft nodig.
Is dat het vervangen van dat tandwiel een lastig klusje?
En wat was je er aan kwijt?

Minder slijtage klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de stelschroef is doorgaans te kort icm met een 1096 riem, helemaal als je de riem moet bijstellen. en het is metrisch fijn dus naadje om een langere voor te vinden. ik ros gewoon een dikke schroevendraaier ertussen en trek de boel strak en draai de motor vast als het nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vliegvlug schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:48:
[...]

Is dat het vervangen van dat tandwiel een lastig klusje?
En wat was je er aan kwijt?

Minder slijtage klinkt goed!
Ik weet niet meer wat de pulley kostte, was zeker te overzien en de voordelen zijn zo groot!
Klusje is niet moeilijk met het juiste gereedschap, je hebt een pulleytrekker nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als je een trekker gebruikt: draai een "offerbout" erin als je de borgbout en ring eraf hebt gehaald. anders sloop je de draad van de as voor de borgbout met het draaien van de trekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Kijk dat zijn handige tips :)
Bouten heb ik genoeg liggen.
Die Toolstation trekker moet wel gaan lukken dus?

Gisterenavond ook een email naar E-motive gestuurd om te vragen wat een 16 tands tandwiel kost, of ze die hebben liggen en of mijn huidige S8M 1096mm riem geschikt is.
Ben benieuwd. Hopelijk kan ik morgen al langs om 'm op halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hoor net dat een 16 tands voor tandwiel tot een te warme motor kan leiden.
Zit dus toch wel een nadeel aan zo'n groter tandwiel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:34:
Hoor net dat een 16 tands voor tandwiel tot een te warme motor kan leiden.
Zit dus toch wel een nadeel aan zo'n groter tandwiel :?
het kan als je 50+ gaat en in de zomer rijd en veel tegenwind of stadsverkeer rijd met volle acceleratie. je krijgt dan eerst melding op scherm en dan gaat ie inhouden en als je dan nog zo doorrijd zet ie hem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:19:
[...]

het kan als je 50+ gaat en in de zomer rijd en veel tegenwind of stadsverkeer rijd met volle acceleratie. je krijgt dan eerst melding op scherm en dan gaat ie inhouden en als je dan nog zo doorrijd zet ie hem uit.
Dus toch niet enkel rozengeur en maneschijn zo’n groter tandwiel…
50+ is wel een normale snelheid voor een scooter lijkt me en wat bedoel je met “volle acceleratie”, is dat enkel rap optrekken of ook voor langere tijd die snelheid rijden?

Dat laatste doe ik wel vaker en dat eerste is juist wat een elektrische scooter leuk maakt. :9

Klinkt dan toch als een flink nadeel, een hete of oververhitte motor lijkt me niet best voor de levensduur.
Dan verslijt ik liever een paar extra riemen want dat is toch een verbruiksartikel in plaats van dat je een nieuwe motor moet hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het is alleen iets wat je ziet als je echt 50~55+ gaat in de zomer en in de stad aan het gassen bent of op de dijk met wind tegen. dan kan je nog wel eens zien dat de motor/sevcon de boel afremt. helemaal als je de motor nog wat opgeleukt hebt in de programmering. met standaard programmering gebeurt het niet. immers rijden zo letterlijk duizenden van die dingen rond. het is -standaard- op alle modellen na die van jouw. je kan de kleine polie niet eens meer bestellen bij de importeur naar mijn weten.

als je echt sereus bezig gaat kan je op zoek gaan naar de 3.6 105 tands achterkant om de 85 tands te vervangen. dan loop je weer gelijk qua verhouding. ;)

je kan ook gewoon de sensor uitzetten zoals ik heb gedaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:35:
het is alleen iets wat je ziet als je echt 50~55+ gaat in de zomer en in de stad aan het gassen bent of op de dijk met wind tegen.
dan kan je nog wel eens zien dat de motor/sevcon de boel afremt.
Kan aan mij liggen maar dat klinkt op het gassen in de stad na als standaard scenario’s voor mijn woon-werk verkeer.

En om dan afgeremd te worden enkel om wat minder riemen te verslijten, hmm ik weet het niet hoor.

(edit: ik lees nu pas de dik gedrukte ‘en’, dacht dat het ‘of’ was.
En warm weer en flinke wind tegen zal niet heel vaak voorkomen.
Maar heb je het nu over de standaard programmering? Bij pittigere afstelling zal oververhitting ook eerder optreden ga ik vanuit en als het dan ‘of’ wordt, wordt het wel vervelend.
)
helemaal als je de motor nog wat opgeleukt hebt in de programmering. met standaard programmering gebeurt het niet.
De Govecs die ik nu heb staat nog op de standaard programmering en dat rijdt echt als een dweil :X
En dan heb ik het niet over de eco modus want als ik die aanzet ben ik een gevaar op de weg…omdat ik dan in slaap val :+

Is elke keer weer feest als ik daarna op mijn Novox stap. ;)

Dus die Govecs moet echt flink wat pittiger worden afgesteld. >:)
immers rijden zo letterlijk duizenden van die dingen rond.
het is -standaard- op alle modellen na die van jouw.
Geloof meteen dat de meeste mensen genoegen nemen met de standaard instelling omdat ze niet beter weten ;)
je kan de kleine polie niet eens meer bestellen bij de importeur naar mijn weten.
Goed om te weten, moet ik daar dus al naar op zoek gaan voor wanneer de huidige versleten is. :D
als je echt sereus bezig gaat kan je op zoek gaan naar de 3.6 105 tands achterkant om de 85 tands te vervangen. dan loop je weer gelijk qua verhouding. ;)
Dat klinkt als een plan als dat het voordeel heeft van minder riemslijtage EN geen oververhitte motor d:)b

Maar je doet het voorkomen dat dit geen serieuze optie is?
Zal dan sowieso een grotere riem om moeten ga ik vanuit.
Of is zo’n groter achter tandwiel niet te vinden of onbetaalbaar..
je kan ook gewoon de sensor uitzetten zoals ik heb gedaan. O-)
Dat ding zit er vast niet voor niets ga ik vanuit en naar een nieuwe motor moeten uitkijken als ik iets te enthousiast ben bij warm weer is niet iets waar ik op zit te wachten eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 03-12-2021 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Mijn remblokjes voor waren echt aan vervanging toe, waar ik niet al te subtiel op geattendeerd werd door schuurgeluiden tijdens het remmen alsof er zand tussen zat. :X
Ik vermoed dat het nog de originele blokjes waren die na ruim 4K toch echt op waren

Je ziet de roest al zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePnIomUHu-6Ie3YE-xOgjcZt8kI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ondK1ROfqAz8lgNHlcoN55oX.jpg?f=user_large

Het linker remblokje was helemaal tot op de metalen drager afgesleten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2g2WPgQs6gB1D1vu-3TaJ5YAcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ggnbClMDtNI1W1lOg5uqQjoo.jpg?f=user_large

Vergelijking oud vs nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zuFiYr1rK94ci3v5nX4TEUTebE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTgDNNBNTvWi2cxSUENEiwDK.jpg?f=user_large
Scheelt maar een klein beetje O-)

Remschijf ontvet, remklauw schoongemaakt en gesmeerd waar nodig en voorzien van de nieuwe blokjes en weer gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeCViQNWNHEWy4_nJ6Z5CBRN-3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GqhAwOsNR5JfAPvc3k7CHO1s.jpg?f=user_large
Kunnen we er weer een paar duizend kilometer tegenaan. 8)

Gelukkig had ik deze blokjes toevallig nog liggen van een oude scooter maar tzt zullen de achterblokjes ook moeten dus die wil ik vast aanschaffen.
Maar zag dat daar een ander type remklauw op zit.

Welke remblokjes gaan er in de achterklauw van een Govecs Go 2.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Vandaag knapte mn riem. Hij klonk al wat vreemd, onregelmatig zegmaar en toen ik vanuit stilstand wou wegrijden brak ie meteen. Altijd een reserve bij me gelukkig en een schroevendraaier, ff bij een straatlamp gezet en binnen 5 min zat de nieuwe erop :) zorgen dat ie half op de achterpoelie zit, ff wiel draaien en hij gaat erop. Ga hem nog wel iets strakker zetten maar ik was blij dat ik niet moest lopen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:02:
[...]

Ja, zo'n soort set heb ik ook
Goed geweten dat zo’n Toolstation trekker set voldoet.

Ik heb ook nog geen ander tandwiel, e-motive lijkt niet echt happig om zo’n ding te verkopen. Ik had gevraagd of ze zo’n tandwiel verkopen en wat het kost maar ik kreeg enkel terug dat die niet op voorraad is en de waarschuwing dat ik niet zomaar zo’n ding erop kon zetten zonder ook de controller aan te passen.
Maar niets over prijzen en levertijden.

Dus vrijdagavond teruggemaild dat ik dat weet en gevraagd of ze zo’n tandwiel wel kunnen leveren en wat dat dan kost.
Daar nog geen reactie op gekregen maar hopelijk morgen.

Ik twijfel nog wel of zo’n groter tandwiel wel een goed idee is vanwege die kans op oververhitting van de motor, maar misschien maak ik me er iets te druk om maar het voelt gewoon niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Benny schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:43:
Vandaag knapte mn riem. Hij klonk al wat vreemd, onregelmatig zegmaar en toen ik vanuit stilstand wou wegrijden brak ie meteen.
Bij mij brak hij ook vanuit stilstand, bij het optrekken bij een stoplicht. Gelukkig was het een stoplicht bij een fietspad en niet tussen de auto’s, dat was echt minder geweest.

Mij was het trouwens niet opgevallen dat hij anders klonk maar bedacht me wel dat ik m vaker moet inspecteren want ik vermoed dat er vooraf wel al scheurtjes te zien moeten zijn geweest.
Altijd een reserve bij me gelukkig en een schroevendraaier, ff bij een straatlamp gezet en binnen 5 min zat de nieuwe erop :) zorgen dat ie half op de achterpoelie zit, ff wiel draaien en hij gaat erop.
Dat was ook mijn idee, vandaar mijn eerdere vraag hier of je echt die motor los moest halen bij het opzetten van een nieuwe riem maar goed te horen dat het in de praktijk wel kan zonder. ;)
Ga hem nog wel iets strakker zetten maar ik was blij dat ik niet moest lopen haha
Ik had niets bij me toen die van mij brak helaas dus de scooter aan de dichtstbijzijnde paal vastgezet en moest verder lopen naar mijn bezoek. :'(
Gelukkig wel met de auto thuis gebracht daarna. :)

Vind het trouwens wel opvallend dat je aangeeft dat je die nieuwe riem nog wat moet opspannen.
Als je de motor nooit verplaatst hebt na het destijds plaatsen van de net gebroken riem zou hij nu toch precies op de juiste spanning moeten staan?

En als je de motor in de tussentijd wel verplaatst hebt omdat die riemen blijkbaar toch iets uitrekken in de loop der tijd dan zou je de motor juist naar voren hebben gezet en dan zou de riem nu te strak moeten zitten en niet te los. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Benny schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:43:
Vandaag knapte mn riem. Hij klonk al wat vreemd, onregelmatig zegmaar en toen ik vanuit stilstand wou wegrijden brak ie meteen. Altijd een reserve bij me gelukkig en een schroevendraaier, ff bij een straatlamp gezet en binnen 5 min zat de nieuwe erop :) zorgen dat ie half op de achterpoelie zit, ff wiel draaien en hij gaat erop. Ga hem nog wel iets strakker zetten maar ik was blij dat ik niet moest lopen haha
Ik raad deze manier van monteren niet aan. Hij moet losjes omgelegd kunnen worden en daarvoor moet de motor verschoven worden. Vervolgens de riem op de juiste spanning brengen. Dit betekent dat je meer gereedschap nodig hebt, maar echt veel of bijzonder is het niet. Als je een tijdje met onjuiste riemspanning rond rijdt heb je direct verhoogde slijtage van je riem en dit verkort de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik heb vandaag antwoord gekregen van e-motive; een 16 tands Govecs tandwiel kost maar liefst €65 ex btw. ;(
En ook nog eens niet op voorraad bij de leverancier.

Daar kan ik al ruim 3 nieuwe riemen voor aanschaffen en dan nog het feit dat de motor op warme dagen kan oververhitten doen me er maar vanaf zien om zo’n groter tandwiel erop te zetten.
Zeker omdat ik vandaag ook hoorde dat de efficiëntie van de motor er door afneemt omdat die harder moet werken en je dus minder range overhoudt.

Blijf ik gewoon bij de huidige 13 tands die er af fabriek op zit en waar de motor ook op afgestemd is; dan maar wat meer riem slijtage op de koop toe. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Ik merk zojuist dat mij Segway app niet meer de optie biedt om in te stellen tot hoe ver ik de accu kan opladen. Hebben andere Segway gebruikers (@EBreu ) dit ook? Zou heel erg jammer zijn als deze feature er uit is gehaald.

nevermind, zojuist opnieuw gekeken en toen stond het er weer.

[ Voor 13% gewijzigd door greg-a op 07-12-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
Ik heb ook een groter tandwiel op mijn govecs gezet. Hij trekt minder snel op maar topsnelheid is wel hoger met standaard programmering. Verder heb ik nooit problemen gehad met oververhitting of dat mijn riem knapt. En heb er nu ongeveer 2k mee gereden. Ik heb een goedkopere standaard htd 8m tandwiel gebruikt met taperlock klembus. Voor mij prima setup voor woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vliegvlug schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:34:
Ik heb vandaag antwoord gekregen van e-motive; een 16 tands Govecs tandwiel kost maar liefst €65 ex btw. ;(
En ook nog eens niet op voorraad bij de leverancier.

Daar kan ik al ruim 3 nieuwe riemen voor aanschaffen en dan nog het feit dat de motor op warme dagen kan oververhitten doen me er maar vanaf zien om zo’n groter tandwiel erop te zetten.
Zeker omdat ik vandaag ook hoorde dat de efficiëntie van de motor er door afneemt omdat die harder moet werken en je dus minder range overhoudt.

Blijf ik gewoon bij de huidige 13 tands die er af fabriek op zit en waar de motor ook op afgestemd is; dan maar wat meer riem slijtage op de koop toe. :P
Ik heb ook al 6000km met de grotere pulley gereden hoor, maar ik rijd bijna alleen in eco modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06-2023

KWB

Kan een accu van een escooter zomaar exploderen? Ik ben nogal bang geworden na deze video. https://www.videoman.gr/nl/155275

Wil niet aan denken wat er gebeurt als je daar op zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@KWB Mijn vermoeden is dat je al wel eerder problemen met rijden hebt voordat de accu’s exploderen en je er dus hopelijk niet op zit.
Ik zou me eerder zorgen maken wanneer dit gebeurd als deze thuis staat op te laden eigenlijk :X

Zag laatst wel een ander filmpje uit china of india van een elektrische scooter waarvan de accu’s ook ontploften maar daar was vooraf flink veel rook te zien dus nam iedereen al afstand en dat was buiten, volgens mij reed er iemand op of wilde wegrijden. Stond in elk geval niet aan de lader.
(Kan dat filmpje niet meer terug vinden anders had ik het wel gelinkt hier.)

Kan niet goed zien of deze aan de lader zit maar ik vermoed van wel.
Dat maakt ook veel uit, misschien dat dat het abrupt exploderen kan verklaren.
De gebruikte BMS kan veel leed voorkomen.

Voor de details kan een van de batterij experts hier vast meer over zeggen, kom er maar in @flippy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
KWB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 03:30:
Kan een accu van een escooter zomaar exploderen? Ik ben nogal bang geworden na deze video. https://www.videoman.gr/nl/155275

Wil niet aan denken wat er gebeurt als je daar op zit..
zullen we mijnheer google er eens bijpakken en kijken hoeveel benzinescooters elk jaar in de hens gaan waar je nooit wat van hoort? ;)
het is exact hetzelfde onzinbangmakerij die mensen hebben over electrische autos die spontaan ontploffen of zo, wat je ook had bij mensen die "anti" LPG waren. als er een brand ontstaat is deze gecontroleerd en start langzaam genoeg en gericht naar 1 bepaalde kant zodat de inzittenden gewoon uit kunnen stappen.

accus zijn inherent veiliger dan benzine, niet vergeten dat miljarden mensen zon batterij constant 2mm van hun kroonjuwelen heeft de hele dag en er gebeurt niks.

nee, dit soort dingen zie je voor een reden pracitsch alleen maar in china, de kwaliteitseisen en normen zijn daar wat anders dan hier in europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb ook al 6000km met de grotere pulley gereden hoor, maar ik rijd bijna alleen in eco modus
Is die 6000Km met een gele of blauwe plaat?

Ik rijdt juist nooit in eco modus, dat is zo traaaag… :O
Maar gezien de snelheid van optrekken in die modus geloof ik het meteen als die riem het daar oneindig lang op uithoudt :P

Wat ik van de verkoper begreep draait mijn scooter nu het standaard Govecs programma voor gele kentekens.
Ik heb ‘m als blauwe plaat gekocht en omgezet naar geel en hij heeft voor die tijd de standaard programmering voor blauwe plaat gehad.

Even er vanuitgaande dat de 1080mm riem die onlangs bij mij brak nog de originele riem was is deze 3674Km meegegaan (met het standaard 13 tands tandwiel voor).
Waarvan
  • ~1950 Km in snor modus
  • ~1725 Km in brom modus
Dat is naar mijn idee niet heel veel kilometers maar ik denk dat ouderdom van de riem ook een grote rol speelt aangezien de scooter uit 2012 is en vele jaren heeft stil gestaan voordat ik ‘m kocht begin dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
boertje84 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:46:
Ik heb ook een groter tandwiel op mijn govecs gezet. Hij trekt minder snel op maar topsnelheid is wel hoger met standaard programmering.
Dat hij nog wat harder gaat is wel logisch inderdaad omdat 1 omwenteling van het voor tandwiel meer afstand is nu die groter is.
Dan klopt jouw snelheidsmeter nu toch niet meer of heb je de sevcon anders geprogrammeerd?
Dat hij wat minder snel optrekt zal wel een groot deel van de verklaring zijn dat de riem langer mee gaat met zo’n groter tandwiel.
Verder heb ik nooit problemen gehad met oververhitting of dat mijn riem knapt. En heb er nu ongeveer 2k mee gereden.
Riem knappen is een kwestie van tijd, de vraag is bij hoeveel Km het gebeurt ;)
Maar positief te horen dat oververhitting bij jou geen issue is, heb je een blauwe of gele plaat?
En heb je veel gereden in de warmte en hoe rap trekt jouw scooter op, rijdt je op eco of normaal?
Zit er de standaard programmering vanuit Govecs er nog in of heb je een custom ‘gekieteld’ >:) programma draaien?
Ik heb een goedkopere standaard htd 8m tandwiel gebruikt met taperlock klembus. Voor mij prima setup voor woon-werk verkeer.
Die details zeggen me niets eigenlijk, “htd 8m”, “tapelock”.
Is dat ook een 16 tands tandwiel net als het originele Govecs tandwiel?
En zo’n klembus is dan zeker om het generieke tandwiel te kunnen bevestigen, want de originele schuif je er zo op had ik begrepen maar die van jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Shabbaman

Got love?

flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:24:
[...]

zullen we mijnheer google er eens bijpakken en kijken hoeveel benzinescooters elk jaar in de hens gaan waar je nooit wat van hoort? ;)
Maar dat komt natuurlijk doordat ook in een benzinescooter een accu zit!

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
Vliegvlug schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:02:
[...]

Die details zeggen me niets eigenlijk, “htd 8m”, “tapelock”.
Is dat ook een 16 tands tandwiel net als het originele Govecs tandwiel?
En zo’n klembus is dan zeker om het generieke tandwiel te kunnen bevestigen, want de originele schuif je er zo op had ik begrepen maar die van jou niet?
Mijn snelheidsmeter klopt idd niet, de sevcon staat nog op het standaard snor programma.. Dashboard geeft 27km/h aan en werkelijk rijd ik 43km/h. Op de langere afstand rijd hij ook zuiniger dan voorheen, naar mijn werk rijd ik over een 8km lange dijk dus dat is gunstiger voor mij.
Eco stand gebruik ik nooit want optrekken in normale stand gaat al traag, 10sec naar topsnelheid ongeveer.

Typ maar eens in op google ‘8m htd tandriemschijf’ en dan zal je ook vast duidelijk worden welke opties er zijn en waar de ‘taperlock’ klembus voor is. Aantal tanden kan je kiezen beginnend vanaf 20 uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vliegvlug schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:41:
[...]

Is die 6000Km met een gele of blauwe plaat?
Gele plaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
Ik merk de laatste dagen iets op sinds ik de Segway e125S heb ge-update, als je stil staat, rem ingeknepen, als je dan gas geeft gebeurd er niks, helemaal niks, totdat je de rem loslaat, dan schiet je weg. Hebben anderen dit ook en is dit sinds de laatste update of was dit ervoor ook al?

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
zo hoort een electische scooter zich te gedragen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanR1965
SparkOne schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:00:
Ik merk de laatste dagen iets op sinds ik de Segway e125S heb ge-update, als je stil staat, rem ingeknepen, als je dan gas geeft gebeurd er niks, helemaal niks, totdat je de rem loslaat, dan schiet je weg. Hebben anderen dit ook en is dit sinds de laatste update of was dit ervoor ook al?
Hoi, toevallig nog iets veranderd aan de topsnelheid na die update?

Groet,

Jan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SparkOne schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:00:
Hebben anderen dit ook en is dit sinds de laatste update of was dit ervoor ook al?
Ik weet niet anders dan dat 't ervoor ook al zo was...

Verder heb ik contact gehad met Segway m.b.t. de 'snelheidsupdate':
L.S.,

Ik ben door uw collega ████ van de "Segway-Ninebot Klantenservice" (segway-nl@sertec360.com) doorverwezen naar dit e-mailadres (zie "Incident: 211204-00████"). Klaarblijkelijk is het teveel gevraagd van de "Segway-Ninebot Klantenservice" om een klant die twee dure eScooters heeft gekocht netjes te woord te staan en een vraag intern door te zetten.

Graag verneem ik van u wanneer de beloofde update voor de E110SE scooter (en/of de gehele eScooter E series) verschijnt waarmee de snelheid verhoogd kan worden van 25km/u naar 34km/u en van 45km/u naar 54km/u zoals door diverse dealers in Nederland beloofd en aangekondigd.

Wij hebben onze 25km/u eScooters (we hebben er twee!) gekocht *omdat* ons beloofd werd dat deze nog vóór het eind van het jaar naar 34km/u veranderd zouden kunnen worden. Het einde van het jaar nadert echter met rasse schreden en ik hoor of zie nog niets.

We zouden uiterst teleurgesteld zijn als de beloofde update niet nog dit jaar - of erger: helemaal niet - verschijnt. Ik verzoek u dan ook vriendelijk ons te vertellen wanneer deze update verwacht wordt en, wanneer daar nog geen zekerheid over is, óf Segway deze belofte überhaupt nog gaat houden.

Verder wil ik ook hier nog graag een keer mijn beklag doen over de bereikbaarheid van Segway (Nederland). Op uw facebook pagina regent het ook klachten en zo héél gek is het toch niet om een fatsoenlijk contactpunt te verwachten? Op uw site, waar de eScooters notabene geadverteerd worden, is alleen een contactformulier te vinden waarbij de eScooters dan weer schitteren in gebrek op het contactformulier. Ik zou het zéér op prijs stellen als hier iets aan verbeterd zou worden.

Met vriendelijke groet,

Rob Janssen
Geachte heer Janssen,

Bedankt voor uw mail.

Wij vinden het ook heel erg vervelend dat de update er momenteel nog niet is. Wij zijn er druk mee bezig om deze update uit te brengen. Echter zit er een vertraging in om het moment. Waarvoor ook onze excuses.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

████, Klantenservice
Segway NL

Website: https://nl-nl.segway.com/

Klantenservice Nederland
Tel.: 024 8080242 (Ma t/m Vrij 09:00-18:00 uur)
Dynamostraat 7, 1014 BN Amsterdam, The Netherlands
Beste ████,

"Een vertraging", prima, kan gebeuren. Daar ben ik als software engineer maar al te bekend mee. Maar heb je dan wel een (ruwe) schatting wanneer de update wél verwacht wordt? En, als ik zo vrij mag zijn, is de oorzaak van de vertraging een software/hardware probleem of is het een "politiek" probleem?

Met vriendelijke groet,

Rob Janssen
Geachte heer Janssen,

Bedankt voor uw mail en begrip.

Mijn collega's intern geven aan dat het vooral nu komt door COVID dat niet alles op tijd af komt. Nogmaals onze excuses.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

████, Klantenservice
Beste ████,

Dank je voor je vlotte antwoord. Helaas antwoord je op 't minst interessante deel van mijn mail (namelijk de vraag naar de oorzaak). Het belangrijkste deel (wannéér wordt de update (ruwweg) verwacht?) is daarmee (nog) niet beantwoord helaas. Als je hier geen uitspraken over mag doen of ook geen ruwe indicatie kan geven - prima - dan is dat zo. Maar mijn (belangrijkste) vraag is daarmee dus nog niet beantwoord ;-)

Met vriendelijke groet,

Rob Janssen
Geachte heer Janssen,

Bedankt voor uw mail.

Heel eerlijk gezegd durf ik het niet te zeggen. Mijn oprechte excuses dat ik uw belangrijkste vraag niet kan beantwoorden.

Fijne avond gewenst!

Met vriendelijke groet,

████, Klantenservice
M.a.w. amper bereikbaar c.q. vindbaar (ik moest via 't contactformulier eerst bij iemand terecht komen die 't vertikte mijn mail even intern naar de juiste persoon door te zetten - #notmyjob) en als je dan iemand te pakken hebt die niet over steppen gaat dan moet je doorvragen en er 6 mails aan wijden voordat je een (nog steeds ontwijkend en niets zeggend) "antwoord" hebt. Want COVID. Juist.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanR1965
Hey Rob!

Goed je weer te lezen!
Erg interessant, die mailwisseling met Segway.
Je geeft aan dat e.e.a. zeer stroef verloopt, dat was ook mijn ervaring.
Ik zou per mail antwoord krijgen op mijn vragen.... Ze moeten nog steeds mailen haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ze zullen nooit de snelheid verhogen. nooit schriftelijk in elk geval.

als je dat echt gelooft dat een importeur (die al volledig in staat is om de snelheid aan te passen als de eerste scooter de deur uit gaat) vastlegt op papier dat ze de wet overtreden (dat is immers wat je vraagt) of dat gaan doen "over een poosje" is gewoon naief als je de verkoper geloofde op zijn woord.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 01:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
JanR1965 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:39:
[...]

Hoi, toevallig nog iets veranderd aan de topsnelheid na die update?

Groet,

Jan
Gevoel is wel dat het sneller gaat, display zegt van niet, snelheid in de app is wel 47-48 en GPS speed app heeft ook 46-47 aan ipv 44-45. Ik merk wel nu het een stuk kouder is dat de trekkracht sneller achteruit gaat. Normaal beneden de 35% batterijlading merkte ik verschil, nu al vanaf 50% dat de trekkracht en de tijd dat het duurt om maximale snelheid te halen langer duurt.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:10:
zo hoort een electische scooter zich te gedragen....
Geldt dat dan enkel voor scooters met naafmotoren?
Want bij mijn Govecs kan ik gewoon gelijktijdig gas geven en remmen, bij mijn Novox niet.
Maar naafmotoren kunnen natuurlijk regenereren en dat gaat niet wanneer je tegelijkertijd nog gas zou kunnen gevend dus is het best logisch.

Wel echt jammer dat een riem aangedreven scooter geen regeneratie ondersteund want ik vind het erg fijn rijden, maar zal wel te belastend zijn voor de riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:09:
[...]

Geldt dat dan enkel voor scooters met naafmotoren?
Want bij mijn Govecs kan ik gewoon gelijktijdig gas geven en remmen, bij mijn Novox niet.
Maar naafmotoren kunnen natuurlijk regenereren en dat gaat niet wanneer je tegelijkertijd nog gas zou kunnen gevend dus is het best logisch.

Wel echt jammer dat een riem aangedreven scooter geen regeneratie ondersteund want ik vind het erg fijn rijden, maar zal wel te belastend zijn voor de riem.
de govecs controller weet niet dat je remt. dat signaal is niet aangesloten ;)

ja, je govecs kan wel regenereren maar het staat standaard super laag. met een kleine aanpassing in de sevcon kan je dat aanzetten zodat je regenereert als je gas loslaat. en dat werkt perfect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:11:
[...]

de govecs controller weet niet dat je remt. dat signaal is niet aangesloten ;)
Als in niet geprogrammeerd of fysiek niet aangesloten?
Je wilt dat toch wel aangesloten hebben als je regeneratie gebruikt lijkt me.
ja, je govecs kan wel regenereren maar het staat standaard super laag. met een kleine aanpassing in de sevcon kan je dat aanzetten zodat je regenereert als je gas loslaat. en dat werkt perfect. ;)
Kijk, dat klinkt goed!
Waarom staat dat niet standaard aan eigenlijk? Of bedoel je dat hij bij mij nu al klein beetje regenereert wanneer ik geen gas geef?
De riem zal er toch wel wat harder door slijten ga ik vanuit, met wat serieuzere regeneratie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het is fysiek niet aangesloten.

je hebt als je het aanzet alleen regeneratie als je gas los doet. dus als je beetje tactvol rijd kan je de hele rit doen zonder je rem aan te raken.

standaard staat/stond het uit omdat het niet tof werkt met de kleine 13 tands. je moet de grotere hebben wilt het lekker werken. het staat uit omdat alleen de 1.2 (de loodversie) er was en die heeft geen profijt ervan. de latere lithium versies met grotere tanwielen wel maar die moeite hebben ze nooit genomen.
riemlijstage is een kleine factor maar als je een groter tandwiel hebt en goed op spanning is het geen probleem.

en ja, het staat al een beetje aan. dat merk je aan hoe snel het wiel afremt als je op de bok staat en gas los laat. dat doet ie om spanning op de riem te houden. druk je het "afblijven" knopje om onder het rijden kom je er pas echt achter hoe hard het kan gaan qua regeneratie aangezien hij dan gewoon vol gas achterut geeft om het wiel te stoppen. doorgaans is het einde riem als je dat doet :X

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 13-12-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@flippy , je bent niet zo van het taggen of quoten dus daarom zie ik het nu pas. ;)

Dus het is niet mogelijk de sevcon fysiek aan de rem te koppelen?

Interessant verhaal over regeneratie bij Govecs!
Was ik er net uit dat ik de 13 tands ging houden breng je me nu toch weer aan het twijfelen want regeneratie is wel erg fijn. :D

Wat is trouwens dat “afblijven knopje”, die schuifschakelaar naar links brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:59:
@flippy , je bent niet zo van het taggen of quoten dus daarom zie ik het nu pas. ;)

Dus het is niet mogelijk de sevcon fysiek aan de rem te koppelen?

Interessant verhaal over regeneratie bij Govecs!
Was ik er net uit dat ik de 13 tands ging houden breng je me nu toch weer aan het twijfelen want regeneratie is wel erg fijn. :D

Wat is trouwens dat “afblijven knopje”, die schuifschakelaar naar links brengen?
klopt.

nee. niet makkelijk in elk geval.

vervang hem nou maar.

ja. niet doen onder het rijden tenzij je riemen vervangen leuk vind. met name de 13 tander stript je riem direct kaal.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-12-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ben nog aan het klooien met de nieuwe riem die ik onlangs geplaatst heb.
Heb last van ‘toink’-geluiden bij het optrekken, volgens mij slipt het voortandwiel dan over zo’n ribbel van de riem en dat lijkt me niet goed. ;(
Weet niet of dat van het begin al was of dat het me nu pas opvalt of nu pas komt omdat die riem is uitgerekt maar ik moest er wat mee.

Dus vanochtend de boel strakker gezet en gaan rijden.
Helaas nog steeds ‘toinks’ bij optrekken.

Dus toen de “Easy Tension” app die @Joris 407 voorstelde geïnstalleerd en gaan meten.
Daar kwam 66Hz uit en dat is flink minder dat de 75Hz die Joris aangeeft.
Wat maar weer eens duidelijk maakt dat ik niet dingen op gevoel moet gaan doen :|
Meten is weten ;)

In de officiële Govecs Go 2.4 handleiding staat op pagina 23 een nog veel hogere spanning:
The belt tension should be 80-85 Hz

Is die 75Hz dan voor het 16 tands tandwiel en de 80 a 85 voor de 13 tands, gezien het feit dat de 2.4 daar origineel mee geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Vind ‘m nogal aan de prijs dat grotere tandwiel en niet op voorraad ook nog.
Hopelijk is zo’n generieke met Taperlock systeem wat @boertje84 voorstelde goedkoper.
Heb even naar het systeem gekeken en dat zag er mooi uit zo’n modulair systeem.
ja. niet doen onder het rijden tenzij je riemen vervangen leuk vind. met name de 13 tander stript je riem direct kaal.
Het was nooit in me opgekomen die knop tijdens het rijden te gebruiken, maar nu ik het weet… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja, de 13 tander moet strakker. en dat is ook een reden waarom motoren stukgaan omdat de riem best hard aan de motor trekt. met name de kleine parker heeft er last van. daarom zie je die ook vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Dan gaan we dat maar eens flink aantrekken, hopelijk is de stelschroef dan niet te kort…
en dat is ook een reden waarom motoren stukgaan omdat de riem best hard aan de motor trekt. met name de kleine parker heeft er last van. daarom zie je die ook vrij weinig.
Bij mij zit er een Letrika 3.3kW in, “Made in Slovenia”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Vliegvlug schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:21:
[...]

Dan gaan we dat maar eens flink aantrekken, hopelijk is de stelschroef dan niet te kort…
Gisteravond de riem strakker gezet, eerst heel enthousiast die stelbout flink ingedraaid en gemeten met de Tension app en zat toen al boven de 100Hz, daarop de boel weer teruggedraaid.
Luisterende best nauw maar na een paar keer losser draaien kreeg ik m op 83Hz.

Merkte dat het bij het aanslaan van de snaar voor het meten van de frequentie met de app erg uitmaakt waar je dat doet. Je kan eerst 80Hz en direct daarna 19Hz meten. Ik heb echter wel de indruk dat die 83Hz klopt want de app geef ook een kwaliteit in procenten aan, en wanneer hij echt zeker is schiet hij gelijk door naar het resultaat en stopt met meten.

Alles leek qua riemspanning goed te staan maar helaas was het resultaat bij het rijden vandaag er niet naar :N
Bij optrekken vanuit stilstand nog steeds die toink geluiden ;(

Bij de oude 1080mm riem had ik dit niet en ik heb nu het gevoel dat de riemspanning nog niet hoog genoeg is en de waarde in de handleiding niet klopt omdat de nieuwe riem met 1096mm iets langer is.

Langer dus en daarmee ook een andere frequentie, maar dan nu de vraag welke frequentie bij de 1096 riem hoort. :?

In de e-mail van Helmstat die ik terug kreeg na het bestellen van de 1096 riem stond “Het belangrijkste is dat de riem op de juist spanning staat afgesteld, dat moet zijn 63HZ +/- 5HZ” maar dat bleek achteraf dus sowieso niet te kloppen want met de 66Hz van hiervoor slipte de riem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
helmstad gaat er vannuit dat je een groter tandwiel hebt, immers hoort dat bij een 1096.

ik heb volgens mij nog wel een nieuwe 1080 liggen ergens...

en je kan wel spannen tot je een ons weegt maar als je tanden versleten zijn gaat dat niks uitmaken. DAT is het grootste verschil tussen de grote en kleine tandwiel. slijtage.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 14-12-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:52:
helmstad gaat er vannuit dat je een groter tandwiel hebt, immers hoort dat bij een 1096.
Helmstadt wist dat ik een 13 tands had want ik had ze eerst gebeld en gevraagd of ze een nieuwe 1080 riem voor me hadden en dat ik een 13t tandwiel voor had. Waarop ze aangaven dat de 1080 niet meer verkocht werd en ik enkel de 1096 nog kon bestellen en dat dat ging passen, hooguit dat er een iets langere stelschroef op moest mocht de huidige te kort blijken.
Moest ze een e-mail sturen om te bestellen, daarin heb ik nog expliciet gevraagd of het kleine tandwiel voor een punt was.
Hun volledige antwoord was:
De riem met lengte 1096 maakt om het 13T tandwiel dezelfde hoek als bij een 1080 riem.
Het belangrijkste is dat de riem op de juist spanning staat afgesteld, dat moet zijn 63HZ +/- 5HZ.

Maar dat blijkt in de praktijk dus helaas te slap.
ik heb volgens mij nog wel een nieuwe 1080 liggen ergens...
Als je die vind heb ik wel interesse :)
en je kan wel spannen tot je een ons weegt maar als je tanden versleten zijn gaat dat niks uitmaken. DAT is het grootste verschil tussen de grote en kleine tandwiel. slijtage.
De huidige 1096 heb ik er pas eind oktober opgezet dus lijkt me heel snel dat die nu al helemaal versleten is.
Ik kan opzoeken hoeveel Km ik in de tussentijd gereden heb maar weet de huidige stand nu niet uit mijn hoofd, zal niet meer dan een paar honderd zijn.
Zal morgen de tandjes eens van heel dichtbij bekijken maar bij het opspannen van gisteren is me niet opgevallen dat ze er bij hangen of onregelmatig zijn ofzo.

Ik denk nog steeds dat de riem gewoon wat strakker moet. ;)
Vraag me alleen hoeveel hertz dan, jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je riem is niet versleten, je tandwiel is versleten. ;)

en 1080 riemen kan je gewoon kopen. je moet alleen ff weten waar. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 14-12-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:35:
Serieus?
Is zo’n tandwiel al op na 4000Km :?
Dat wordt dan een dure hobby met elke riem ook een nieuw voor-tandwiel er op. :X
Ik hoor graag waar, hier of in pm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
omdat de 13 tander snel slijt moet je ook de grotere erop doen. die is een klap harder en slijt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:40:
omdat de 13 tander snel slijt moet je ook de grotere erop doen. die is een klap harder en slijt niet.
Is die van ander materiaal dan?
En dan nog lijkt 4K me erg weinig voor zo’n 13t tandwiel.

ik zo’n 16t tandwiel ook nog ergens goedkoper te krijgen dan €80?
Want als ik naar generieke pulleys zoek vind ik enkel 22 tands als kleinste maar die zijn dan maar 25 á 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ja
valt mee, standaard tandwiel is erg zacht.
niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hmmm, dat valt wel tegen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:35:

Ik wou net zeggen @Vliegvlug : volgens mij is je voorpulley versleten. Kun je goed zien hoor. Ook zou je uitlijning niet in orde kunnen zijn. Heb ik ook gehad en met shims tussen de motor en de bevestigingsplaat opgelost

[ Voor 17% gewijzigd door Joris 407 op 15-12-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:26:
[...]

Ik wou net zeggen @Vliegvlug : volgens mij is je voorpulley versleten.
Kun je goed zien hoor.
Ik heb nog niet gekeken maar vind het wel een fikse teleurstelling als dat het geval zou zijn.
Er wordt hier op het forum hoog opgegeven over Govecs als zijnde super betrouwbare en degelijke scooters maar dan hoor je niets over deze ontwerpfout. ;(
Na 4000 Km een tandwiel al kunnen afschrijven |:(
Leuk natuurlijk dat het in latere versies gefixt is maar om het in de Go 2.4 op te lossen moet ik eerst weer 80 euro uitgeven en zit dan alsnog met een suboptimale oplossing omdat de tandwielverhouding verandert met mogelijke oververhitting van de motor tot gevolg. :|
Ook zou je uitlijning niet in orde kunnen zijn. Heb ik ook gehad en met shims tussen de motor en de bevestigingsplaat opgelost
De uitlijning van de twee pulleys lijkt me niets mis mee aangezien de riem op de achter pulley aan geen van de zijden uitsteekt.
Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
doorgaans zijn de meeste polies al vervangen. de meeste govecsen zijn of komen van leaseconstructies dus die hebben de aanpassing vaak al gekregen via helmstad.

soms is de voorste motor een tikje getordeerd( (of beter gezegt: de brug zelf) door rijden/drempels enz. dus wat je kan doen is kijken waar de riem aan de voorzijde tegenaan loopt (de rand van de poulie) en 1 of meer aluminiumfolielaagjes tussen de motor en de brug doen totdat de riem tegen de andere kant gaat vrijven en en dan weer 1 velletje ertussenuit halen. dan loopt ie netjes en zonder wringen, daar slijt de riem erg hard van en maakt vaak ook het meeste geluid.

en ja, afgezien van wat puntjes rondom de riem is het een gewledig degelijke scooter. en die puntjes zijn gewoon op te lossen met wat tactvolle aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Dan ze meestal al vervangen zijn is mooi behalve als dat niet het geval is.

ik heb vandaag helaas geen tijd meer gehad om nog naar mijn voor pulley te kijken of deze versleten is of dat de riem tegen de linker of rechter rand aan loopt.
Hopelijk heb ik morgen meer tijd om er naar te kijken.

• Joris 407
Vliegvlug schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:47:
[...]

Ik heb nog niet gekeken maar vind het wel een fikse teleurstelling als dat het geval zou zijn.
Er wordt hier op het forum hoog opgegeven over Govecs als zijnde super betrouwbare en degelijke scooters maar dan hoor je niets over deze ontwerpfout. ;(
Na 4000 Km een tandwiel al kunnen afschrijven |:(
Leuk natuurlijk dat het in latere versies gefixt is maar om het in de Go 2.4 op te lossen moet ik eerst weer 80 euro uitgeven en zit dan alsnog met een suboptimale oplossing omdat de tandwielverhouding verandert met mogelijke oververhitting van de motor tot gevolg. :|

[...]

De uitlijning van de twee pulleys lijkt me niets mis mee aangezien de riem op de achter pulley aan geen van de zijden uitsteekt.
Of bedoel je wat anders?
Beter is inderdaad om bij de voorpulley te kijken, hij moet niet tegen de zijflenzen op lopen.
Ik geloof dat ik redelijk duidelijk geweest ben over deze ontwerpfout, heb er epistels over geschreven. Ik ben er ook teleurgesteld over dat dat nou de top van de scooter markt moet zijn, maar ik ben goed geholpen met de grotere pulley en heb geen problemen meer. Het zijn nou eenmaal geen auto's waar er miljoenen van verkocht worden. Het is verder mechanisch een heel eenvoudig ding, waar je bijna alles zelf mee kan. Voor de elektronische kant kan Flippy helpen. Die van mij is nu bijna 10 jaar oud, de accu's ook, en ik denk niet dat er destijds een ander merk was die dat zou halen, misschien nog steeds niet. (Buiten zelfbouw om natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Joris 407 ik moet jouw epistels gemist hebben :P
De indruk die bij mij was achtergebleven was; “Govecs, beste elektrische scooter ooit, de rest is rubbish” ;)
Maar goed te lezen dat jij ook bevestigt dat het eigenlijk allemaal beter zou kunnen.

10 jaar is inderdaad wel een respectabele leeftijd voor een accu, is dat dan de originele Govecs of een eigen after-market accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:11:
Maar goed te lezen dat jij ook bevestigt dat het eigenlijk allemaal beter zou kunnen.
niemand ontkent dat het beter kan. maar het is nog altijd een stukje relativeren. de emax heeft een velgmotor dus die heeft al dat gezeik met riemen niet maar die heeft weer andere nukken. dus er is altijd wel wat en wij nederlanders blijven een land vol klagers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:14:
[...]

niemand ontkent dat het beter kan. maar het is nog altijd een stukje relativeren. de emax heeft een velgmotor dus die heeft al dat gezeik met riemen niet maar die heeft weer andere nukken. dus er is altijd wel wat en wij nederlanders blijven een land vol klagers. ;)
Klagen is inderdaad heerlijk! :P
En riemen zijn inderdaad gezeik ;)
Een velgmotor is een stuk fijner ja, nadeel van zo’n emax is toch het lage voltage waardoor je alle elektronica moet vernieuwen incl. de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Net gekeken naar hoe mijn riem loop en dat lijkt prima, loopt niet tegen de zijkanten van de voor pulley aan: video

De achter pulley:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yufY67AQGiRVtPNuIhNIJI3Mp24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HypJvr6w8TqxTL2LWe4hwmr6.jpg?f=user_large
Ziet er naar mijn idee nog goed uit.

De voor pulley:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWrEVU_Z7JhFI7yHH3Wy62LyZKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OIdfhmNAnTva1qLrfBoe9WPx.jpg?f=user_large
Daar ziet ik wel duidelijk dat de zijkanten van de tanden wat hoger zijn dan het midden gedeelte.
Is me alleen niet duidelijk of dat nu slijtage is of dit bewust is om de riem in het midden te houden of een gevolg is van de bevestiging van de twee randen aan de pulley (gelast?).
Ik vrees toch slijtage :X

Gezien het feit dat de een 16z pulley niet op voorraad is moet ik toch iets.

Ik kwam deze tegen Govecs Go tandwiel motorzijde - nieuw, dat is misschien wel wat voor €19
Kent iemand die toko, Dutch Electro Power BV?

Wat ik wel vaag vind is dat ze ook een Origineel Govecs tandwiel (refurbished) verkopen die hetzelfde kost en waar je op de bijgaande foto ook al die verhoogde randen ziet bij sommige tanden, wat me niet echt veel vertrouwen geeft als dat inderdaad slijtage betreft.
En waarom zou een gebruikt tandwiel evenveel moeten kosten als een nieuwe, ook al is het dan geen origineel onderdeel. :?
Bij het nieuwe tandwiel is de foto helaas zo vaag dat ik niet kan zien of daar de zijkanten van de tanden ook verhoogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die is kats versleten.

en nee, ik ken die toko niet ondanks dat ze vlakbij zitten.

vind het ook vreemd dat ze nieuw te krijgen zijn aangezien helmstad de enigste is die ze (legaal) importeert en die heeft die 13 tanders al jaren niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik was er al bang voor :|
en nee, ik ken die toko niet ondanks dat ze vlakbij zitten.

vind het ook vreemd dat ze nieuw te krijgen zijn aangezien helmstad de enigste is die ze (legaal) importeert en die heeft die 13 tanders al jaren niet meer.
Het hoeft geen originele Govecs pulley te zijn natuurlijk, waarschijnlijk een andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
Vliegvlug schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:15:
Kent iemand die toko, Dutch Electro Power BV?
Ik heb deze week daar een contactslot besteld, het is wel een gebruikte maar nog in prima staat! Contact met de klantenservice en de levering is goed en snel, dus mocht je vooraf vragen hebben kan je ze denk ik altijd ff mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vliegvlug schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:11:
@Joris 407 ik moet jouw epistels gemist hebben :P
De indruk die bij mij was achtergebleven was; “Govecs, beste elektrische scooter ooit, de rest is rubbish” ;)

10 jaar is inderdaad wel een respectabele leeftijd voor een accu, is dat dan de originele Govecs of een eigen after-market accu?
Is origineel Govecs. Ik probeer de accu sinds enkele jaren wel netjes te behandelen, dus niet direct na rijden vol jassen en dan een week vol laten staan enzo. En ook niet altijd helemaal volladen .

Voorpulley is aardig versleten ja, uitlijning lijkt dik in orde: netjes in het midden versleten, ook de achterzijde

[ Voor 12% gewijzigd door Joris 407 op 20-12-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
boertje84 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:28:
[...]

Ik heb deze week daar een contactslot besteld, het is wel een gebruikte maar nog in prima staat! Contact met de klantenservice en de levering is goed en snel, dus mocht je vooraf vragen hebben kan je ze denk ik altijd ff mailen!
Goed te horen van je positieve ervaring, ik ga eens contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Joris 407 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:50:
[...]

Is origineel Govecs. Ik probeer de accu sinds enkele jaren wel netjes te behandelen, dus niet direct na rijden vol jassen en dan een week vol laten staan enzo. En ook niet altijd helemaal volladen .
Erg netjes inderdaad dat die originele accu al zo lang mee gaat zeg!
Daar hoef je met die moderne elektrische scooters niet op te rekenen.

Maar waarom moet je zo erg letten op dat laden dan?
Die govecs accu gaat neem ik aan al zo lang mee omdat ze ‘m juist niet fabriek af elke keer tot maximale capaciteit volladen anders was die al stuk geweest.

En was is er slecht aan direct na het rijden aan de stekker te gooien? dat doe ik wel, laat niet eerst de scooter een uurtje rusten ofzo voordat ik ‘m inprik.

En niet helemaal volladen, trek je dan na een bepaalde tijd de stekker eruit?
Is het dan niet simpeler de lader op een lager voltage in te stellen?
Voorpulley is aardig versleten ja, uitlijning lijkt dik in orde: netjes in het midden versleten, ook de achterzijde
Fijn dat het goed is uitgelijnd, dat het versleten is wat minder :|
Dus die tanden van de voorpulley horen dus net zo hoog door te lopen als de zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
veel accus slijten doordat ze constant helemaal vol zitten. en de govecs accu is geen uitzondering. die laad ook tot 4.2v per cel. dus half opgeladen wegzetten en opladen voor je vertrekt is beste.
enigste wat je moet opletten met de govecs is te diep ontladen. dus accu bijna leeg wegzetten is neit handig. komt die onder de 2.5V per cel is eht gewoon einde en moet je iemand erbij halen die weet waar die mee bezig is om de accu weer tot leven te krijgen. wacht je te lang beschadig je de accu en is het einde.

en ja, je kan gewoon direct opladen, dat maakt geen biet uit.

lager instellen kan maar moet je niet doen met een orignele bms. dan balanceert die niet. dan moet er een betere bms in. iets wat ik veel mensen zoizo adviseer aangezien de oringele nog best vaak stukgaan.

en ja, jouw pully is gewoon gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vliegvlug schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:28:
[...]

Erg netjes inderdaad dat die originele accu al zo lang mee gaat zeg!
Daar hoef je met die moderne elektrische scooters niet op te rekenen.

Maar waarom moet je zo erg letten op dat laden dan?
Die govecs accu gaat neem ik aan al zo lang mee omdat ze ‘m juist niet fabriek af elke keer tot maximale capaciteit volladen anders was die al stuk geweest.

En was is er slecht aan direct na het rijden aan de stekker te gooien? dat doe ik wel, laat niet eerst de scooter een uurtje rusten ofzo voordat ik ‘m inprik.

En niet helemaal volladen, trek je dan na een bepaalde tijd de stekker eruit?
Is het dan niet simpeler de lader op een lager voltage in te stellen?

[...]

Fijn dat het goed is uitgelijnd, dat het versleten is wat minder :|
Dus die tanden van de voorpulley horen dus net zo hoog door te lopen als de zijkanten?
Niet meteen opladen heb ik ooit eens ergens gelezen: eerst even laten afkoelen.

Niet helemaal volladen: Govecs gooit hem wel helemaal vol, dus zelf trek ik inderdaad eerder de stekker eruit. Lader instellen op lager voltage wil ik niet, ik moet namelijk wel af en toe helemaal vol laden om de cellen te laten balanceren.

De tanden van je pulley horen idd recht te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 12:58
Heeft iemand hier ervaring met het uitwisselen van de bok standaard op de govecs?

Mijn standaard loopt altijd al zeer stroef, deze moet ik met de hand verder omhoog trekken wanneer ik hem er van af haal. waarschijnlijk ooit met te veel gewicht opgezet terwijl hij op de standaard stond.

Ik heb al wel enkele, waarschijnlijk te subtiele, pogingen gedaan om hem eraf te krijgen. Maar na het verwijderen van de borgringen krijg ik de as er niet uit. Deze zit er te strak in, ik maak me enigzins zorgen dat als ik de as te hard er uit probeer te slaan ik alleen maar meer krom maak.

• Joris 407
Deann schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:08:
Heeft iemand hier ervaring met het uitwisselen van de bok standaard op de govecs?

Mijn standaard loopt altijd al zeer stroef, deze moet ik met de hand verder omhoog trekken wanneer ik hem er van af haal. waarschijnlijk ooit met te veel gewicht opgezet terwijl hij op de standaard stond.

Ik heb al wel enkele, waarschijnlijk te subtiele, pogingen gedaan om hem eraf te krijgen. Maar na het verwijderen van de borgringen krijg ik de as er niet uit. Deze zit er te strak in, ik maak me enigzins zorgen dat als ik de as te hard er uit probeer te slaan ik alleen maar meer krom maak.
Ja, ik heb de mijne gewisseld. Zelfde probleem als bij jou: de as zat compleet vastgeroest. Ik heb een nieuwe standaard besteld, het middenstuk van de as en buis er tussenuit geslepen. De resterende stukjes as krijg je er wel uit getikt. Vervolgens met een draadeind een nieuwe as gemaakt.
Is dit te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ig2mioHkvddsv0oCKP199-91CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5kaMQ3eH8gPuCx2svJ3Ti4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2QwGjOPS-q5v9xHkfWHKFMvz5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2PD37948BoKaREPI9tEdDl4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_97WFNWsuzHZX9l-r4_IQneG68Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9Am8L2i8mKYYh9IL5euFStC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geloof dat ik een nieuw tandwiel nodig heb? Kijk hoe de riem heen en weer gaat;
https://youtube.com/shorts/vR6z2GLXzMU?feature=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je riem is niet recht afgesneden toen ze hem inkorten.

maar dat tandwiel is klaar. vervangen voor een grotere en een grotere riem. emotive in den haag kan je daarmee helpen.

Pagina: 1 ... 50 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.