Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste
Acties:

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Misschien kan een moderator dit allemaal wegzetten in een apart topic.

Zeker valide puntent, de boel moet niet leeggetrokken worden zodat je de motor niet kan starten. Dat is helemaal niet moeilijk. En ik heb ook al een half jaar zo rond gereden.
Maar als de BMS de boel dichtzet dan heb je inderdaad wel een probleem. En inderdaad moeilijker met de moderne auto.

Als het toch DC DC wordt, dan had ik allang bedacht dat ik wel voor 48v ga. Dan wordt het een dik zonnepanelen systeem.
Je hebt nu uit de mild hybrid auto's ook hele dikke 48v > 12v 2kW converters een ook 48v 9kw motoren als dynamo/starter, leuk voor hergebruik. Maar dan vind ik te gortig worden, dan wordt het project te groot.

Ampera-e (60kWh)

• boertje84
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 03-12 20:12
Ff wat anders!
Ik stond mijn scooter te laden op het werk op een autolaadplek.
En nu vond de directeur dat niet nodig. Hij vond dat zijn auto beter opgeladen kon worden.
Dus hij heeft mijn govecs s1.2 versleept terwijl hij op het stuurslot stond.
Gevolg is dat mijn stuurslot helemaal lam is.
De rekening mag ik gelukkig wel bij hem inleveren maar waar kan ik het laten maken of waar kan ik de goede onderdelen bestellen? Ik woon in Zwolle

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
niet in de buurt maar kan bijna alles met govecs: https://g.page/scooterweesp

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• JanR1965
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21:41
Inmiddels heb ik een proefrit mogen maken op de Segway E125S.
Prima scooter, voelt solide aan.
Acceleratie is dik in orde, maar helaas de topsnelheid niet (43 Google maps kilometers p/u is echt te traag voor mij)

Nou vertelde de desbetreffende dealer dat Segway in Januari 2022 met een udate komt, zodat hij 50 zou gaan rijden.

Iemand die hier ook iets over gehoord heeft?
Het lijkt mij een sterk verhaal, want wat zou Seway daar nou voor belang bij hebben?

• lost95
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:02
JanR1965 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:35:

Nou vertelde de desbetreffende dealer dat Segway in Januari 2022 met een udate komt, zodat hij 50 zou gaan rijden.

Het lijkt mij een sterk verhaal, want wat zou Seway daar nou voor belang bij hebben?
Lijkt me sterk. Zou er blij mee zijn als dat daadwerkelijk zo is, maar klinkt mij meer als slechte verkoper die je gebakken lucht verkoopt.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• flippy
  • Niet online
Acceleratie is dik in orde, maar helaas de topsnelheid niet (43 Google maps kilometers p/u is echt te traag voor mij)

mogen en kunnen ze legaal niet doen.

• greg-a
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12 09:59

Dat gerucht gaat al langer de ronde - maar het blijft een gerucht.

volgens mij gaat dit niet over een reguliere update - dat is immers niet legaal - maar over een stukje software die beschikbaar wordt gesteld aan dealers waarmee de maximale snelheid verhoogd kan worden. Zo werkt het ook bij NIUs, die gaan out of the box ook niet >45kph

• JanR1965
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21:41
Dank voor jullie antwoorden!
We gaan zien of er in de toekomst iets mogelijk is, vergelijkbaar met de NIU's

• EBreu
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 23:34
greg-a schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:44:
[...]

Dat gerucht gaat al langer de ronde - maar het blijft een gerucht.

volgens mij gaat dit niet over een reguliere update - dat is immers niet legaal - maar over een stukje software die beschikbaar wordt gesteld aan dealers waarmee de maximale snelheid verhoogd kan worden. Zo werkt het ook bij NIUs, die gaan out of the box ook niet >45kph
Op het Segway app forum wordt beweert dat de dealers nog steeds wachten op uitleesapparatuur. Dit zou de bottleneck zijn.

Segway E110SE

• flippy
  • Niet online
stel je voor dat ze de OBD2/3 verpichting ook doorvoeren voor scooters....

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Is het bij het vervangen van de riem op een Govecs nodig de motor los te draaien om daarna de riem weer op te spannen of kan je ook de nieuwe riem er gewoon op draaien?

In het eerste geval zou ik naast een schroevendraaier om de kap van de riem te halen namelijk ook nog een steeksleutel mee moeten nemen om de riem onderweg te kunnen vervangen.
En het is natuurlijk een stuk makkelijker en sneller wanneer niet alles eerst helemaal los moet en je het daarna weer op de juiste spanning moet zetten.

• flippy
  • Niet online
ja, de nieuwe riem is korter dsu de motor moet een tikje los en de stelschroef moet je terugdraaien. en officeel zit een steeksleuteltje en schroevendraaier ervoor in de buddy.

[Voor 35% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 00:57]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:56:
ja, de nieuwe riem is korter dsu de motor moet een tikje los en de stelschroef moet je terugdraaien. en officeel zit een steeksleuteltje en schroevendraaier ervoor in de buddy.
De officiële schroevendraaier en steeksleutel heb ik er niet bij maar dat is niet zo’n probleem, heb nog wel losse liggen.

Bedoel je dat de riem iets uitrekt na lang gebruik?
Dan zou je de stelschroef toch juist niet hoeven te verplaatsen wanneer je een nieuwe plaatst, want dan staat die toch precies goed qua spanning net als toen die oude riem werd geplaatst. :?

[edit]
Bedenk me net dat je tussentijds dus waarschijnlijk de riemspanning moet controleren om te zien of die nog op spanning is en zo nodig de boel extra aanspannen.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dacht dat kevlar riemen niet uitrekten en dat dat juist één van de voordelen was van een riem boven een ketting.
Maar hier moet je dus alsnog op letten? Jammer :/

Hoe vaak moet je dit dan doen en hoe check je dat?
Ik had eerder zo’n app op mijn telefoon gezet die naar het geluid luisterde maar dat werkte voor geen meter, bij elke aanslag kreeg ik andere waarden. Was een app van Gates als ik het goed onthouden heb.

Zou zo’n riemspanningsmeter tool wel goed werken?
En zijn er dan tabellen met waarden voor de Govecs, want ik zie in het bijbehorende filmpje dat je die nodig hebt.

[Voor 40% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2021 09:34]

• flippy
  • Niet online
Een ketting moet ook gespannen worden. Verschil is dat de meeste riemsysstemen een spanner hebben. Deze niet.

Hij moet tussen snaarstrak en losjes zitten. Dus wel wat kunnen bewegen maar niet veel.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:17:
Een ketting moet ook gespannen worden.
Dat bedoel ik juist, dacht dat dat bij een riem maar 1 keer hoeft bij plaatsing terwijl je bij de ketting tussentijds moet spannen omdat die steeds verder oprekt
Verschil is dat de meeste riemsysstemen een spanner hebben. Deze niet
Dat is wel een misser eigenlijk op zo'n premium scooter.
Zag dat een Stromer speedpedelec dat bijvoorbeeld wel heeft, zijn ook premium apparaten.
.
Hij moet tussen snaarstrak en losjes zitten. Dus wel wat kunnen bewegen maar niet veel.
Dat vind ik een beetje vage beschrijving en klinkt als nog vrij veel marge.
Liever meet ik dingen ;)

Wat ik nu gedaan heb bij gebrek aan een meetinstrument is de riem zodanig spannen dat ik de riem met best wat kracht 90 graden kan kantelen want dat had iemand me een keer verteld.

Maar hoe nauw luistert die afstelling eigenlijk?

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 02-12 19:25
Dat is inderdaad een goede vuistregel. Om een riem te plaatsen, moet de kap eraf (kruiskop), stelschroef M8 (steeksleutel 13) en de motor (4x dop 13). Ik rij altijd met dit gereedschap rond, maar sinds het vergroten van de voorpulley heb ik geen riem meer vervangen.

Ik had vroeger een goede app van Continental, maar die werkt bij mij niet meer. Nu gebruik ik Easy Tension, maar ik denk dat die app al 2 jaar niet gebruikt is (ook door corona), maar ook omdat ik er geen omkijken naar heb bij de kilometers die ik nog wel rij.
Mijn ervaring met de kleine pulley is dat het wel aardig nauw luistert, ik probeerde altijd zo op de 75Hz +/- 5Hz te gaan zitten, als ik het me goed herinner. Die Continental app gaf dat ook aan.

[Voor 47% gewijzigd door Joris 407 op 01-12-2021 21:22]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Joris 407 Dank voor de tips, zal eens naar die app kijken.

Slijt die riem veel minder snel met een andere voorpoelie of bedoel je dat je met zo’n poelie de riem wel kan vervangen zonder de boel los te hoeven maken?

[Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2021 23:03]

• flippy
  • Niet online
ja, slijtage is 75% minder met de grotere tandwiel voor. en afstellen is ook wat vergevender.

vervangen lukt je nog steeds niet zonder de motor te lossen. niet zonder je nieuwe riem te vernachelen in elk geval.

als je de riem kan vervangen zonder gereedschap zit ie te los.

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 23:23]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:07:
ja, slijtage is 75% minder met de grotere tandwiel voor. en afstellen is ook wat vergevender.
Dat klinkt interessant.
Maar zo'n groot tandwiel voor heeft vast niet enkel voordelen anders had het er wel standaard op gezeten ga ik vanuit. ;)

Wat moet ik weten voor ik naar de winkel ren om zo'n groter tandwiel te scoren... :P
vervangen lukt je nog steeds niet zonder de motor te lossen. niet zonder je nieuwe riem te vernachelen in elk geval.

als je de riem kan vervangen zonder gereedschap zit ie te los.
Oké duidelijk :)

• flippy
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:16:
[...]

Dat klinkt interessant.
Maar zo'n groot tandwiel voor heeft vast niet enkel voordelen anders had het er wel standaard op gezeten ga ik vanuit. ;)

Wat moet ik weten voor ik naar de winkel ren om zo'n groter tandwiel te scoren...
Hij zit er wel standaard op..... De modellen die later zijn gekomen.

Emotive in den haag kan hem leveren met een grotere riem.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:24:
[...]

Hij zit er wel standaard op..... De modellen die later zijn gekomen.
Mijn Go 2.4 is dan blijkbaar een ouder model
;)
Emotive in den haag kan hem leveren met een grotere riem.
Goed om te weten, de 1095mm riem past dan dus niet meer.
Wat zal dat ongeveer kosten zo'n tandwiel, en moet achter dan ook aangepast worden?

De Sevcon zal wel opnieuw geprogrammeerde moeten worden ga ik vanuit.

Is met zo'n groter tandwiel ook sneller optrekken mogelijk?
En dan bedoel ik niet ultra snel maar wel een stuk rapper dan het huidige standaard 45km programma.
Zou fijn zijn als dat kan met minder slijtage van de riem in vergelijking met het kleinere voortandwiel.
Want als dat zo is klinkt het alsof dat kleine tandwiel enkel nadelen heeft eigenlijk.

• flippy
  • Niet online
Rijgedrag pas je achteraf aan (net als de snelheid en de meter) door iemand langs te laten komen met de sevcon kabel en software.

En afhankelijk van je accu kan je ook meer wua accelratie ja.

en de kleine is vervangen voor de grote voor diverse redenen ja. ;)

en als je nu rondrijd met een kleine poilie en een 1095 riem heb je de verkeerde erop zitten en zit je motor waarschijnlijk al tegen de aanslag als je riem enigsinds uitgerekt is.

je hoort 1080 te hebben. 1096 is voor de grotere poulie.

[Voor 66% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 16:04]

• Joris 407
Bij mij paste gewoon de oude riem na het vervangen door een grotere pulley, 16 tanden heb ik er nu op zitten meen ik, in plaats van 13. Grotere pulley zorgt voor minder kracht per tand (meer tanden in aangrijping) en dus minder slijtage en minder kans op overbelasting. Lossen van de motor blijft nodig.

[Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 02-12-2021 16:36]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:35:
Rijgedrag pas je achteraf aan (net als de snelheid en de meter) door iemand langs te laten komen met de sevcon kabel en software.
Dat komt goed!
En afhankelijk van je accu kan je ook meer wua accelratie ja.

en de kleine is vervangen voor de grote voor diverse redenen ja. ;)
Samengevat, ben dus eigenlijk gek als ik er geen groter op zet! :P

Gaat de scooter gelijk ook al harder ;)
Moet dan de software natuurlijk nog wel laten aanpassen voor het weergeven van de juiste snelheid en een betere acceleratie >:)
en als je nu rondrijd met een kleine poilie en een 1095 riem heb je de verkeerde erop zitten en zit je motor waarschijnlijk al tegen de aanslag als je riem enigsinds uitgerekt is.

je hoort 1080 te hebben. 1096 is voor de grotere poulie.
Er zat inderdaad eerst een 1080 op maar toen ik Helmstadt belde om nieuwe riemen te bestellen gaven ze aan dat die er niet meer zijn in 1080 en Govecs enkel nog de 1096 leverde en dat die ook op mijn oude Govecs zou passen. Hooguit dat ik de stelschroef zou moeten vervangen door een langere als de huidige tekort bleek.

Paar weken geleden brak de 1080 riem en heb ik die zonder vervanging van de stelschroef kunnen vervangen door een 1096 riem.
Motor zat ook nog niet tegen de aanslag, maar de riem is nu nog nieuw natuurlijk.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Joris 407 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:32:
Bij mij paste gewoon de oude riem na het vervangen door een grotere pulley, 16 tanden heb ik er nu op zitten meen ik, in plaats van 13. Grotere pulley zorgt voor minder kracht per tand (meer tanden in aangrijping) en dus minder slijtage en minder kans op overbelasting. Lossen van de motor blijft nodig.
Is dat het vervangen van dat tandwiel een lastig klusje?
En wat was je er aan kwijt?

Minder slijtage klinkt goed!

• flippy
  • Niet online
de stelschroef is doorgaans te kort icm met een 1096 riem, helemaal als je de riem moet bijstellen. en het is metrisch fijn dus naadje om een langere voor te vinden. ik ros gewoon een dikke schroevendraaier ertussen en trek de boel strak en draai de motor vast als het nodig is.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-12-2021 16:57]

• Joris 407
Vliegvlug schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:48:
[...]

Is dat het vervangen van dat tandwiel een lastig klusje?
En wat was je er aan kwijt?

Minder slijtage klinkt goed!
Ik weet niet meer wat de pulley kostte, was zeker te overzien en de voordelen zijn zo groot!
Klusje is niet moeilijk met het juiste gereedschap, je hebt een pulleytrekker nodig

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

• flippy
  • Niet online
als je een trekker gebruikt: draai een "offerbout" erin als je de borgbout en ring eraf hebt gehaald. anders sloop je de draad van de as voor de borgbout met het draaien van de trekker.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Kijk dat zijn handige tips :)
Bouten heb ik genoeg liggen.
Die Toolstation trekker moet wel gaan lukken dus?

Gisterenavond ook een email naar E-motive gestuurd om te vragen wat een 16 tands tandwiel kost, of ze die hebben liggen en of mijn huidige S8M 1096mm riem geschikt is.
Ben benieuwd. Hopelijk kan ik morgen al langs om 'm op halen :9

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Hoor net dat een 16 tands voor tandwiel tot een te warme motor kan leiden.
Zit dus toch wel een nadeel aan zo'n groter tandwiel :?

• flippy
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:34:
Hoor net dat een 16 tands voor tandwiel tot een te warme motor kan leiden.
Zit dus toch wel een nadeel aan zo'n groter tandwiel :?
het kan als je 50+ gaat en in de zomer rijd en veel tegenwind of stadsverkeer rijd met volle acceleratie. je krijgt dan eerst melding op scherm en dan gaat ie inhouden en als je dan nog zo doorrijd zet ie hem uit.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:19:
[...]

het kan als je 50+ gaat en in de zomer rijd en veel tegenwind of stadsverkeer rijd met volle acceleratie. je krijgt dan eerst melding op scherm en dan gaat ie inhouden en als je dan nog zo doorrijd zet ie hem uit.
Dus toch niet enkel rozengeur en maneschijn zo’n groter tandwiel…
50+ is wel een normale snelheid voor een scooter lijkt me en wat bedoel je met “volle acceleratie”, is dat enkel rap optrekken of ook voor langere tijd die snelheid rijden?

Dat laatste doe ik wel vaker en dat eerste is juist wat een elektrische scooter leuk maakt. :9

Klinkt dan toch als een flink nadeel, een hete of oververhitte motor lijkt me niet best voor de levensduur.
Dan verslijt ik liever een paar extra riemen want dat is toch een verbruiksartikel in plaats van dat je een nieuwe motor moet hebben. ;)

• flippy
  • Niet online
het is alleen iets wat je ziet als je echt 50~55+ gaat in de zomer en in de stad aan het gassen bent of op de dijk met wind tegen. dan kan je nog wel eens zien dat de motor/sevcon de boel afremt. helemaal als je de motor nog wat opgeleukt hebt in de programmering. met standaard programmering gebeurt het niet. immers rijden zo letterlijk duizenden van die dingen rond. het is -standaard- op alle modellen na die van jouw. je kan de kleine polie niet eens meer bestellen bij de importeur naar mijn weten.

als je echt sereus bezig gaat kan je op zoek gaan naar de 3.6 105 tands achterkant om de 85 tands te vervangen. dan loop je weer gelijk qua verhouding. ;)

je kan ook gewoon de sensor uitzetten zoals ik heb gedaan. O-)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:35:
het is alleen iets wat je ziet als je echt 50~55+ gaat in de zomer en in de stad aan het gassen bent of op de dijk met wind tegen.
dan kan je nog wel eens zien dat de motor/sevcon de boel afremt.
Kan aan mij liggen maar dat klinkt op het gassen in de stad na als standaard scenario’s voor mijn woon-werk verkeer.

En om dan afgeremd te worden enkel om wat minder riemen te verslijten, hmm ik weet het niet hoor.

(edit: ik lees nu pas de dik gedrukte ‘en’, dacht dat het ‘of’ was.
En warm weer en flinke wind tegen zal niet heel vaak voorkomen.
Maar heb je het nu over de standaard programmering? Bij pittigere afstelling zal oververhitting ook eerder optreden ga ik vanuit en als het dan ‘of’ wordt, wordt het wel vervelend.
)
helemaal als je de motor nog wat opgeleukt hebt in de programmering. met standaard programmering gebeurt het niet.
De Govecs die ik nu heb staat nog op de standaard programmering en dat rijdt echt als een dweil :X
En dan heb ik het niet over de eco modus want als ik die aanzet ben ik een gevaar op de weg…omdat ik dan in slaap val :+

Is elke keer weer feest als ik daarna op mijn Novox stap. ;)

Dus die Govecs moet echt flink wat pittiger worden afgesteld. >:)
immers rijden zo letterlijk duizenden van die dingen rond.
het is -standaard- op alle modellen na die van jouw.
Geloof meteen dat de meeste mensen genoegen nemen met de standaard instelling omdat ze niet beter weten ;)
je kan de kleine polie niet eens meer bestellen bij de importeur naar mijn weten.
Goed om te weten, moet ik daar dus al naar op zoek gaan voor wanneer de huidige versleten is. :D
als je echt sereus bezig gaat kan je op zoek gaan naar de 3.6 105 tands achterkant om de 85 tands te vervangen. dan loop je weer gelijk qua verhouding. ;)
Dat klinkt als een plan als dat het voordeel heeft van minder riemslijtage EN geen oververhitte motor d:)b

Maar je doet het voorkomen dat dit geen serieuze optie is?
Zal dan sowieso een grotere riem om moeten ga ik vanuit.
Of is zo’n groter achter tandwiel niet te vinden of onbetaalbaar..
je kan ook gewoon de sensor uitzetten zoals ik heb gedaan. O-)
Dat ding zit er vast niet voor niets ga ik vanuit en naar een nieuwe motor moeten uitkijken als ik iets te enthousiast ben bij warm weer is niet iets waar ik op zit te wachten eigenlijk.

[Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 03-12-2021 22:08]

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee