Joh die accu techniek komt wel. Maar dat is niet aan ons. Als het echt in een product zit wat daadwerkelijk op de weg komt, dan is het in een stadium waar we iets mee kunnen. En op basis daarvan andere keuzes maken. Nu niet.
@
dolfff @
flippy
Ja een grotere accu is in veel gevallen beter, maar het is dus ook zwaarder maar vooral duurder.
Ik heb in mijn Vespa kloon circa 2 kWh (zou het nu exact weer moeten meten wat actuele stand is)
Daarmee kwam ik in de winter al op 40km rijbereik met 57km/u op de GPS en een hoog windscherm erop.
Dat moet echt 2 tot 3 keer zoveel zijn in de zomer zonder windscherm met 25km/u versie.
Dus die 40km is worst case en was niet heel riant. Tegelijkertijd was ik na 40km in de ijzige kou er ook echt wel helemaal klaar mee, en ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Een uur op een scooter in de kou is gewoon nergens goed voor, zeker als je eigenlijk te groot voor de scooter bent
Ik denk dat 5kWh een super mooie maat is voor de particulier, en 10kWh voor bedrijven, dan wel die particulier die niet dagelijks thuis kan laden.
Nou moet ik wel zeggen dat veel kosten niet alleen bepaald worden door de kWh prijs, omdat je al het werk eraan hebt.
Haha zeker waar. Heb ik toen ook gedaan met mijn Vespa kloon, is er zelfs lichter van geworden. Met dat lood spul eruit.
Ik ben nu trouwens weer met een ander eigenwijs projectje bezig, na een elektrische boot (13kWh, super efficiente boot) heb ik bedacht om in de camper alles met 1 accu te doen.
Nu wil ik een LFP accu bouwen, temperatuur beheerst, die ook de motor start, en geladen wordt door de dynamo. Eerste hoofdstuk is of de dynamo die er nu in zit voorzien kan worden van een geschikte spanningsregelaar. Dat diezelfde accu dan 3 tot 4 kWh opslaat, dus ook geschikt voor alles in de camper.
Ik vind dat leuk om uit te pluizen, maar als ik dat niet doe moet ik een hele dure DC DC converter kopen die alweer meer dan 1000 euro kost. Dat is ook niet leuk.
[
Voor 3% gewijzigd door
!null op 23-11-2021 23:01
]