Had ik ook. Dit leidde zelfs tot gepiep (vanuit t wiellager volgens mij) Nieuwe Michelin citygrips laten monteren en toen was t probleem opgelost. Standaard zitten er goedkope chinese banden onder.Engie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:11:
[...]
Merkwaardig, als ik mijn stuur loslaat dan blijft hij prima rechtdoor gaan, mits ik goed balanceer. Het gewicht is wat anders verdeeld dan mijn oude kymco (waar ik dit heel gemakkelijk kon doen), maar hij trekt niet meteen naar links. Afijn, als je er tijdens het rijden geen last van hebt is het volgens mij ook niet heel erg![]()
De slag in het wiel heb ik inderdaad ook. Tijdje terug ook een filmpje van gepost hier. (YouTube: S5 slag in wiel + schokken).
Ik vermoed zelf dat het in de band zit, want het lijkt er wel op dat het frame van het wiel zelf wél recht is. Zat een tijdje te spelen om er nieuwe bandjes op te zetten maar dat is er nog niet van gekomen.
Heb jij hetzelfde als op de video?
Had jij daardoor ook last van een schuddend stuur op een glad wegdek?Trigger84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:39:
[...]
Had ik ook. Dit leidde zelfs tot gepiep (vanuit t wiellager volgens mij) Nieuwe Michelin citygrips laten monteren en toen was t probleem opgelost. Standaard zitten er goedkope chinese banden onder.
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Ah fijn om te horen! Dan was mijn idee toch juist. Nog een argument om er binnenkort lekker andere banden onder te zetten. De dealer vertelde me ook dat er bandjes met niet super veel grip (= extra km's) op zitten standaard, maar wel dat deze ook gewoon niet slijten. Maargoed, tijd voor nieuwe bandjes dus!Trigger84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:39:
[...]
Had ik ook. Dit leidde zelfs tot gepiep (vanuit t wiellager volgens mij) Nieuwe Michelin citygrips laten monteren en toen was t probleem opgelost. Standaard zitten er goedkope chinese banden onder.
Dat niet perse. Wel zag je onder t rijden dat t voorwiel wiebelde (die lijn in t midden ging heen en weer) en t achterwiel ook niet goed gebalanceerd. Dus ik kan me wel voorstellen dat dit in sommige gevallen voor een schuddend stuur kan zorgen.m0nk schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:48:
[...]
Had jij daardoor ook last van een schuddend stuur op een glad wegdek?
Ben toen eens met 2 glijdende banden bijna onderuit gegaan dus toen was ik er klaar mee en voor de michelins gegaan
Ziezo, heb nu het HELE topic doorgenomen. 2 volle dagen aan het scrollen geweest. Niet eens álles gelezen, dan zou ik minstens 2 weken nodig gehad hebben.
Wel een goudmijn aan info hoor, hulde aan iedereen. En @flippy met stip op nr 1, dat mag ook wel een keer gezegd worden.
Ik dacht: ook interessant om de ontwikkeling te zien in die 6 jaar:
Advies aug 2015: Koop een 2ehands Govecs en modificeer die.
Advies nov 2021: Koop een 2ehands Govecs en modificeer die.
😁
Wel valt op dat de laatste 2 jaar veel meer posts gaan over een aangeschafte nieuwe scooter.
Wel een goudmijn aan info hoor, hulde aan iedereen. En @flippy met stip op nr 1, dat mag ook wel een keer gezegd worden.
Ik dacht: ook interessant om de ontwikkeling te zien in die 6 jaar:
Advies aug 2015: Koop een 2ehands Govecs en modificeer die.
Advies nov 2021: Koop een 2ehands Govecs en modificeer die.
😁
Wel valt op dat de laatste 2 jaar veel meer posts gaan over een aangeschafte nieuwe scooter.
[ Voor 6% gewijzigd door dolfff op 03-11-2021 23:38 ]
Zijn er mensen die hun Govecs (of andere) hebben voorzien van een kettingaandrijving? Of dat overwegen?
Het is al es genoemd in dit topic maar ik vind dit een hele interessante optie. Twee redenen: kan meer kracht aan dan de riem (dus fijn voor degenen die een fun setup hebben if you know what I mean). Ten tweede en misschien wel de belangrijkste: het is grofweg 10% efficiënter! Dat vind ik zeker niet verwaarloosbaar aangezien range toch één van de grootste hoofdbrekens is bij escooters.
Technisch schijnt het prima te kunnen zonder al te veel ingewikkeldheden.
Alleen een velgmotor is nog iets efficiënter maar dat verschil is heel klein. Een goeie ketting geeft maar een verlies van een procent of 2. Een riem zit dik boven de 10% verlies. Een velgmotor vind ik persoonlijk maar niks vanwege het hoge onafgeveerde gewicht. Dat rijdt erg hobbelig.
Nadeel: meer onderhoud nodig (maar ach, is prima te doen)
Het maakt wel meer geluid. Voor sommigen een nadeel maar ik vind het een bijkomend voordeel (veiliger!). Het geluid vind ik ook mooier gek genoeg. Een belt klinkt een beetje zielig, een ketting klinkt meer sciencefiction. Of zoiets
Het is al es genoemd in dit topic maar ik vind dit een hele interessante optie. Twee redenen: kan meer kracht aan dan de riem (dus fijn voor degenen die een fun setup hebben if you know what I mean). Ten tweede en misschien wel de belangrijkste: het is grofweg 10% efficiënter! Dat vind ik zeker niet verwaarloosbaar aangezien range toch één van de grootste hoofdbrekens is bij escooters.
Alleen een velgmotor is nog iets efficiënter maar dat verschil is heel klein. Een goeie ketting geeft maar een verlies van een procent of 2. Een riem zit dik boven de 10% verlies. Een velgmotor vind ik persoonlijk maar niks vanwege het hoge onafgeveerde gewicht. Dat rijdt erg hobbelig.
Het maakt wel meer geluid. Voor sommigen een nadeel maar ik vind het een bijkomend voordeel (veiliger!). Het geluid vind ik ook mooier gek genoeg. Een belt klinkt een beetje zielig, een ketting klinkt meer sciencefiction. Of zoiets
Vandaag een nieuwe voor en achterkap er op laten zetten, nieuwe verlichting, bedieningsknoppen, gps ontvanger beter vast gemaakt.
Mijn Novox C50 rijdt beter dan ooit!
Nooit gedacht dat dit nog eens zou gebeuren.
Van 0 tot 62 km.p.u. in 5 a 6 seconden, waarna hij netjes terugloopt tot 52 km.p.u.
Tegen een heuvel op blijft hij net zo hard rijden.
Blij met mijn 2500 watt wiel wat dat betreft, die zorgt toch net voor dat beetje extra.
De dealer zei dat ik nogal niet wat onder het zadel had zitten, met 76 volt 40Ah.
Maar ik kom er ruim 50 kilometer ver mee, met mijn windscherm en 122 kilo aan gewicht en een volle topkoffer achterop.
Iemand die lichter is haalt gewoon de 80 kilometer er mee.
Al met al vond ik het noodzakelijk.
Ik kreeg als leenscooter trouwens de IVA E-GO S4 mee.
Wat een schatje was dat.
Haha.
48volt26ah is niet veel, maar de dealer had er wel drie standen op staan.
Stand 1 was tot 28 km pu op de teller.
Stand 2 was tot 37 km pu op de teller.
Stand 3 was tot 47 km pu op de teller.
Hij zei dat er een 1.500 watt motorwiel op zat achter.
Dat merkte ik met optrekken, heeeeeeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaangzaaaaam vergeleken met mijn scheurijzer.
En die 10 inch bandjes..tja..ik ben wel blij met mijn dikke Heidenau 130-70-10 banden er onder.
Het voelt allemaal licht en rozig aan als je rijdt..maar ik ben dan toch happier met mijn dikke Novox scooter.
De S5 of S8 schijnt veel beter bij mij te passen.
Zegt hij.
Maar ik zag hier mensen praten over de Nipponia FD3 of FD7 en de Super Soco CPX..
Die zijn erg duur, maar hebben inderdaad wel een 60Volt lithium, en zijn groot.
Groter zelfs nog dan mijn Novoxje.
In de toekomst kijk ik daar zeker naar, maar ik ga eerst de mijne oprijden.
Dat schijnt nog wel een jaar of 9 te duren, zeker omdat ik hem voor de rest goed onderhoud.
Trouwens, de Nipponia E-legance is ook een zeer ruime, grote scooter met 3000 watt achterwiel, goede accu voor een redelijke prijs. (2.699)
Al met al hou ik dit forum in de gaten.
Leuk om te lezen en inderdaad: steeds meer mensen die er gewoon 1 kopen i.p.v. in elkaar knutselen.
Is uiteindelijk wel het voordeligst.
Mijn Novox C50 rijdt beter dan ooit!
Nooit gedacht dat dit nog eens zou gebeuren.
Van 0 tot 62 km.p.u. in 5 a 6 seconden, waarna hij netjes terugloopt tot 52 km.p.u.
Tegen een heuvel op blijft hij net zo hard rijden.
Blij met mijn 2500 watt wiel wat dat betreft, die zorgt toch net voor dat beetje extra.
De dealer zei dat ik nogal niet wat onder het zadel had zitten, met 76 volt 40Ah.
Maar ik kom er ruim 50 kilometer ver mee, met mijn windscherm en 122 kilo aan gewicht en een volle topkoffer achterop.
Iemand die lichter is haalt gewoon de 80 kilometer er mee.
Al met al vond ik het noodzakelijk.
Ik kreeg als leenscooter trouwens de IVA E-GO S4 mee.
Wat een schatje was dat.
Haha.
48volt26ah is niet veel, maar de dealer had er wel drie standen op staan.
Stand 1 was tot 28 km pu op de teller.
Stand 2 was tot 37 km pu op de teller.
Stand 3 was tot 47 km pu op de teller.
Hij zei dat er een 1.500 watt motorwiel op zat achter.
Dat merkte ik met optrekken, heeeeeeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaangzaaaaam vergeleken met mijn scheurijzer.
En die 10 inch bandjes..tja..ik ben wel blij met mijn dikke Heidenau 130-70-10 banden er onder.
Het voelt allemaal licht en rozig aan als je rijdt..maar ik ben dan toch happier met mijn dikke Novox scooter.
De S5 of S8 schijnt veel beter bij mij te passen.
Zegt hij.
Maar ik zag hier mensen praten over de Nipponia FD3 of FD7 en de Super Soco CPX..
Die zijn erg duur, maar hebben inderdaad wel een 60Volt lithium, en zijn groot.
Groter zelfs nog dan mijn Novoxje.
In de toekomst kijk ik daar zeker naar, maar ik ga eerst de mijne oprijden.
Dat schijnt nog wel een jaar of 9 te duren, zeker omdat ik hem voor de rest goed onderhoud.
Trouwens, de Nipponia E-legance is ook een zeer ruime, grote scooter met 3000 watt achterwiel, goede accu voor een redelijke prijs. (2.699)
Al met al hou ik dit forum in de gaten.
Leuk om te lezen en inderdaad: steeds meer mensen die er gewoon 1 kopen i.p.v. in elkaar knutselen.
Is uiteindelijk wel het voordeligst.
IVA NCE PROlaf
Of je met kopen voordeliger uit bent is nog maar zeer de vraag. Zelfbouw / modificatie kan goedkoper uitpakken maar ook duurder als er dingen fout gaan. Ben er zelf nog niet uit wat ik ga doen.
Tja, die formaten hè. Dat gaat vaak samen met wielmaat. Bv die Nipponia F3 die je noemde heeft 16 inch voor en 14 inch achter. Super Soco CPX idemdito. Dat is hele andere koek dan de 12 inch bandjes die op de meeste scooters zitten. Laat staan 10 inch die jij hebt op je Novox C50. Met een fors postuur zou ik altijd een grotere maat aanraden. Fijner zitcomfort en vooral ook fijner en veiliger weggedrag.
Ik rijd zelf al jaren op een Kymco People S met 16 inch wielen. Laatst ook op een Agility gereden met 12 inch, wat een verschil. 12 inch is zo hobbelig en stuurt veel nerveuzer. Ik vind het helemaal niks. Ik vind ook de looks van een scooter met grotere wielen veel volwassener.
Het is voor mij één van de belangrijkste redenen om nog niet voor gaas te gaan met een Govecs. Omdat die allemaal 13 inch zijn. Ik heb 14 inch zo'n beetje als minimum. Maar op andere fronten issie wel erg aantrekkelijk (icm flippy modificaties). Zonder compromissen komen we nergens.
Maar fijn te lezen dat je positieve ervaringen hebt nu. Na het doorlezen van dit topic dacht ik regelmatig: wat een pechvogel is die @OlafBso .
Tja, die formaten hè. Dat gaat vaak samen met wielmaat. Bv die Nipponia F3 die je noemde heeft 16 inch voor en 14 inch achter. Super Soco CPX idemdito. Dat is hele andere koek dan de 12 inch bandjes die op de meeste scooters zitten. Laat staan 10 inch die jij hebt op je Novox C50. Met een fors postuur zou ik altijd een grotere maat aanraden. Fijner zitcomfort en vooral ook fijner en veiliger weggedrag.
Ik rijd zelf al jaren op een Kymco People S met 16 inch wielen. Laatst ook op een Agility gereden met 12 inch, wat een verschil. 12 inch is zo hobbelig en stuurt veel nerveuzer. Ik vind het helemaal niks. Ik vind ook de looks van een scooter met grotere wielen veel volwassener.
Het is voor mij één van de belangrijkste redenen om nog niet voor gaas te gaan met een Govecs. Omdat die allemaal 13 inch zijn. Ik heb 14 inch zo'n beetje als minimum. Maar op andere fronten issie wel erg aantrekkelijk (icm flippy modificaties). Zonder compromissen komen we nergens.
Maar fijn te lezen dat je positieve ervaringen hebt nu. Na het doorlezen van dit topic dacht ik regelmatig: wat een pechvogel is die @OlafBso .
Het lijkt me ook wel leuk om wat bredere banden op mijn C50 te zettenOlafBso schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:29:
[..]
En die 10 inch bandjes..tja..ik ben wel blij met mijn dikke Heidenau 170-70-10 banden er onder.
[..]
Hoe heb jij die dikke banden erop gekregen? Andere velgen?
Want standaard heeft een Novox C50 bandenmaat 3.50x10 wat overeenkomt zou moeten komen met 100-90-10.
Die zijn dus 100mm breed en 90mm hoog.
Die banden van jou zijn 170mm breed en 119mm hoog
Dat is nogal een verschil.
Dit ruikt naar meer snelheid & comfort.Vliegvlug schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:45:
[...]
Het lijkt me ook wel leuk om wat bredere banden op mijn C50 te zetten
Hoe heb jij die dikke banden erop gekregen? Andere velgen?
Want standaard heeft een Novox C50 bandenmaat 3.50x10 wat overeenkomt zou moeten komen met 100-90-10.
Die zijn dus 100mm breed en 90mm hoog.
Die banden van jou zijn 170mm breed en 119mm hoog
Dat is nogal een verschil.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Zodra de bandjes van m’n Segway versleten zijn wil ik ook brede sloffen er onder 😎😅👍
Segway E110SE Bromscooter
De range is sterk afhankelijk van het gewicht en weer condities is mij nu opgevallen na 200 km. Verbruik is ongeveer 20Wh per km met 1 persoon op de scooter en 26Wh bij twee personen. Als je uitgaat van 2880Wh minus 10% reserve, haal je dan dus 129 resp. 100km. De meter betekent het verbruik op basis van de laatste 10 km. Als je dus van twee personen naar 1 gaat, is je bereik opeens veel groter, de nog te rijden kilometer indicatie op de meter loopt dan ook opeens heel langzaam terug. Als je de lader aansluit na een rit met 2 personen, en bij 100% opladen, geeft de meter meestal 85-90 km aan, en na een rit met 1 persoon zag ik 105-110km. Dit komt niet helemaal overeen met het daadwerkelijke gebruik, dat iets hoger ligt obv mijn berekening hierboven. Ik vermoed dat de E125S nog wat reserve capaciteit achter de hand heeft om de accu niet echt helemaal leeg te rijden. Misschien ook ter bescherming hiervangreg-a schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:02:
[...]
Wat is (ongeveer) de range die je in de praktijk haalt met de E125s?
FlyerPC
Gaat mij meer om de looks maar meer comfort klinkt ook niet verkeerd
Snelheid heb ik al genoeg, de controller is al geknepen en ik zit al heel dicht tegen de 120A die de BMS maximaal aan kan
EBreu schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:05:
Zodra de bandjes van m’n Segway versleten zijn wil ik ook brede sloffen er onder 😎😅👍
Maar mijn vraag is dus wat er nog op de standaard velg past aan bredere banden, lijkt me niet dat je daar zomaar een paar centimeter dikkere band op kan zetten, toch?
Wat kan nog wel en wanneer moet je naar andere velgen toe?
Nee klopt maar omdat @EBreu het over brede sloffen had dacht ik: ik gooi deze er even in. Is wel lachen toch dit soort gehobby.Vliegvlug schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:58:
[Leuk project maar die scooter ziet er niet uit!
@Vliegvlug , de Segway E125S heeft een iets bredere maat bandjes ( 100/70/12 & 120/70/12) dit smoelt net even beter. Terwijl mijn E110SE maat 80/90/12 & 90/80/12 heeft. Vooralsnog lijkt de velgmotor en de voorvelg de zelfde formaat te hebben. Zou zomaar passen 😅
Dus bij het voorwiel 2 cm verschil in breedte en bij het achterwiel zelfs 3cm verschil tussen de modellen terwijl ze dezelfde velgen hebben?EBreu schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:12:
@Vliegvlug , de Segway E125S heeft een iets bredere maat bandjes ( 100/70/12 & 120/70/12) dit smoelt net even beter. Terwijl mijn E110SE maat 80/90/12 & 90/80/12 heeft. Vooralsnog lijkt de velgmotor en de voorvelg de zelfde formaat te hebben. Zou zomaar passen 😅
Dat bied mogelijkheden.
Wat me wel opvalt is dat het E125s model een flink grote diameter heeft van het achterwiel in vergelijking met het E110se model:
E125s
100 x 70% = 70 mm wanghoogte
120 x 70% = 84 mm wanghoogte
E110se
80 x 90% = 72 mm wanghoogte
90 x 80% = 72 mm wanghoogte
Weet niet of de snelheid op het achterwiel gemeten wordt maar je kilometer teller zal best gaan afwijken als dat wel zo is en je zet een 120/70 achterband op je E110se.
Het mooiste zou zijn als ik mijn scooter naast een E125S kan zetten en goed vergelijken. Of aan de hand van onderdeel nummers. Volgens mij word de snelheid elektronisch gemeten. Er zit geen klassieke tellerkabel bij het voorwiel.Vliegvlug schreef op maandag 8 november 2021 @ 00:07:
[...]
Dus bij het voorwiel 2 cm verschil in breedte en bij het achterwiel zelfs 3cm verschil tussen de modellen terwijl ze dezelfde velgen hebben?
Dat bied mogelijkheden.
Wat me wel opvalt is dat het E125s model een flink grote diameter heeft van het achterwiel in vergelijking met het E110se model:
E125s
100 x 70% = 70 mm wanghoogte
120 x 70% = 84 mm wanghoogte
E110se
80 x 90% = 72 mm wanghoogte
90 x 80% = 72 mm wanghoogte
Weet niet of de snelheid op het achterwiel gemeten wordt maar je kilometer teller zal best gaan afwijken als dat wel zo is en je zet een 120/70 achterband op je E110se.
Lang geleden dit bericht van jou maar heb je dit bekeken of gedaan?Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:00:
ik ga vast een nieuwe bestellen . of eens serieus kijken naar een ketting
(Dit gaat over vervangen van riem door ketting op de Govecs omdat ketting meer koppel aankan).
Goedemorgen Heren en Dames,
Ik volg al een tijdje dit topic aangezien ik begin volgend jaar ook wil overstappen op een elektrische scooter. Ik vind het tof om al jullie ervaringen hier te lezen en denk op basis hiervan dat ik ook richting een segway ga. Ik kan in het nieuwe jaar misschien nog iets via mijn werkgever regelen omtrent een korting die ze kunnen aanvragen.
Mijn lokale dealer waar mijn scooter in onderhoud is bood eerst een Ecooter aan. Echter zie ik nu dat ze overgestapt zijn naar een Horwin EK1. Hebben jullie hier wel eens iets over gehoord? Ze zien er wel heel tof uit en hebben opzich ook wel goede specs als ik het zo lees. Hoor graag hoe jullier hier over denken.
Horwin EK1
Gr,
Davey
Ik volg al een tijdje dit topic aangezien ik begin volgend jaar ook wil overstappen op een elektrische scooter. Ik vind het tof om al jullie ervaringen hier te lezen en denk op basis hiervan dat ik ook richting een segway ga. Ik kan in het nieuwe jaar misschien nog iets via mijn werkgever regelen omtrent een korting die ze kunnen aanvragen.
Mijn lokale dealer waar mijn scooter in onderhoud is bood eerst een Ecooter aan. Echter zie ik nu dat ze overgestapt zijn naar een Horwin EK1. Hebben jullie hier wel eens iets over gehoord? Ze zien er wel heel tof uit en hebben opzich ook wel goede specs als ik het zo lees. Hoor graag hoe jullier hier over denken.
Horwin EK1
Gr,
Davey
Ik heb inmiddels 190km gereden op mijn Segway E125S. Hierbij een aantal bevindingen van mijn kant.
Acceleratie en snelheid
De acceleratie van de 3000W motor is echt helemaal top, dit maakt het rijden erg leuk. Al zal dit natuurlijk ook zo z'n impact hebben op de range. Ik moet nog wel even wennen aan de redelijk agressieve gashendel, rustig en geleidelijk optrekken in stand 3 is erg lastig. Soms vlieg je rond de 35kmh nog steeds naar voren als je de handel iets verder naar de toe trekt.
Op mijn E110S haalde ik op de teller meestal 43/44kmh, wat op de GPS zo;n 40kph was. Ook na de dashboard update. Op de E125S haal ik met gemak de 45kph op de teller en nu is dit ook 45kph op GPS
Je merkt dit verschil direct met hoeveel beter je mee kan in het rijdend verkeer op ene 50km weg. Zeker icm de acceleratie trek je snel weg bij ander verkeer. Je merkt ook dat de motor een stuk meer wilt geven dan "maar" 45kph, je hoort duidelijk dat deze wordt afgeknepen.
De acceleratie wordt minder rond de 40% en een stuk langzamer bij <30%. Al haalt de scooter (gelukkig) dan nog steeds 45kph, het duurt gewoon wat langer.
Gewicht
De E125S is een stuk zwaarder dan de E110xx, en niet alleen door de tweede accu. De E125S weegt zonder accu's al 90kg, wat evenveel is als de E110S met 1 accu. Dit verschil merk ik zelf niet tijdens het rijden, maar je merkt dit wel als de scooter voor- of achteruit moet duwen. zowel als je naast de scooter aan het duwen bent en ook als je op de scooter met je voeten aan het duwen bent. Soms is het gebruiken van de reverse functie niet echt praktisch en dan merk je wel het additionele gewicht.
Opladen
De E125S komt met een andere lader dan de E110xx. De lader is een stuk groter, maar laad dan ook een stuk sneller. Volgens de fabriek laad de scooter in 4 uur van 0%-100%. Al heb ik de scooter nooit leeg gereden, alles wijst erop dat dit klopt. De lader verbruikt op z'n hoogtepunt meer dan 1KWh!
De ventilator van deze lader gaat direct aan bij het opladen. Naar m'n gevoel is deze even hoorbaar als de lader van de E110xx
Range
Ik rijdt de scooter met een hoog windscherm, beenkleed en telefoonhouder. Laten we zeggen dat tijdens de ritten het gemiddelde gewicht van de rijder + accesoires (incl buddy inhoud) zo 70kg is. Ik heb de scooter in de zwaarste re-gen modus staan. Op m'n E110S kwam ik op berekende range van zo'n 45-47km. Daar zit een accu in van 1x1440Wh.
Ik heb de E125S op zaterdag tot 100% opgeladen en ben daarna gaan rijden. Zie de tabellen onderaan. Neem buiten bovenstaande ook het volgende in overweging:
De tabel geeft ook het Wh verbruikt per km weer en het daarop gebasseerde theoretische range (wh/km x 2880Wh). Dit ligt, zoals iemand hierboven ook heeft aangegeven gemiddeld op 110km range.
Echter komt dit niet overeen met wat de app suggereert en wat ik obv de remaing accu% uitreken. Na de meeste (lange) ritten kijk ik hoeveel % accu er is verbruikt. Obv daarvan bereking wat de theoretische range moet zijn (gereden km / accu verbruikt = 100% range). Nu heb ik hier geen screenshot van gemaakt, dus ik kon dit niet toevoegen aan de tabel - helaas. Maar jullie moeten maar geloven dat dit elke keer zo tussen de 70km en 76km lag.
Gezien ik over de gehele tijd de accu van 100% tot 20% heb gereden en ik daarmee 59.1km heb gemaakt is de range die ik met deze gegevens bereken dus 59.1/0.8=73.88km. Dit komt ook een stuk beter overeen met de suggested range in de Segway app.
Toen ik nog met 20% accu zat, gaf de app aan dat ik nog 14km range over had. Dit resulteert dus in een 100% range van 70km, wat behoorlijk in de buurt komt van wat ik in de tabel Key figures laat zien.
/f/image/t9XHpDoi9YTwYfwiqJEoq7kV.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/b13nEmasWIeVBj7wDMQRl2fb.png?f=user_large)
De laatste twee rijen in de Key figures tabel moet je met een flinke scheut zout nemen. Volgens de app heb ik voor 59.1km 1555Wh verbruikt, wat resulteerde in een accu verbruik van 80%. Dit zou betekenen dat 100% 1943.75Wh is.
Aangezein de E125S 2 accu's heeft van 1440Wh = 2880Wh. Zou dit dus betekenen dat er maar 67.5% hiervan beschikbaar is. Ik kan begrijpen als dit rond de 80% zou liggen, maar dit is wel erg laag. Daarom kan je je afvragen op het Wh verbruik per rit wel klopt in de app.
In het kort, ik schat de range op zo'n 72-75km. Dit kan mogelijk iets verhoogd worden door rustiger op te trekken.
De range gecalculeerd obv % verbruik is redelijk constant over de gereden 190km. Maar, zoals gebruikelijk bij dit soort dingen, N=1
Acceleratie en snelheid
De acceleratie van de 3000W motor is echt helemaal top, dit maakt het rijden erg leuk. Al zal dit natuurlijk ook zo z'n impact hebben op de range. Ik moet nog wel even wennen aan de redelijk agressieve gashendel, rustig en geleidelijk optrekken in stand 3 is erg lastig. Soms vlieg je rond de 35kmh nog steeds naar voren als je de handel iets verder naar de toe trekt.
Op mijn E110S haalde ik op de teller meestal 43/44kmh, wat op de GPS zo;n 40kph was. Ook na de dashboard update. Op de E125S haal ik met gemak de 45kph op de teller en nu is dit ook 45kph op GPS
De acceleratie wordt minder rond de 40% en een stuk langzamer bij <30%. Al haalt de scooter (gelukkig) dan nog steeds 45kph, het duurt gewoon wat langer.
Gewicht
De E125S is een stuk zwaarder dan de E110xx, en niet alleen door de tweede accu. De E125S weegt zonder accu's al 90kg, wat evenveel is als de E110S met 1 accu. Dit verschil merk ik zelf niet tijdens het rijden, maar je merkt dit wel als de scooter voor- of achteruit moet duwen. zowel als je naast de scooter aan het duwen bent en ook als je op de scooter met je voeten aan het duwen bent. Soms is het gebruiken van de reverse functie niet echt praktisch en dan merk je wel het additionele gewicht.
Opladen
De E125S komt met een andere lader dan de E110xx. De lader is een stuk groter, maar laad dan ook een stuk sneller. Volgens de fabriek laad de scooter in 4 uur van 0%-100%. Al heb ik de scooter nooit leeg gereden, alles wijst erop dat dit klopt. De lader verbruikt op z'n hoogtepunt meer dan 1KWh!
De ventilator van deze lader gaat direct aan bij het opladen. Naar m'n gevoel is deze even hoorbaar als de lader van de E110xx
Range
Ik rijdt de scooter met een hoog windscherm, beenkleed en telefoonhouder. Laten we zeggen dat tijdens de ritten het gemiddelde gewicht van de rijder + accesoires (incl buddy inhoud) zo 70kg is. Ik heb de scooter in de zwaarste re-gen modus staan. Op m'n E110S kwam ik op berekende range van zo'n 45-47km. Daar zit een accu in van 1x1440Wh.
Ik heb de E125S op zaterdag tot 100% opgeladen en ben daarna gaan rijden. Zie de tabellen onderaan. Neem buiten bovenstaande ook het volgende in overweging:
- Ik heb de scooter redelijk aggressief gereden, dwz snel optrekken en waar het kan 45kph
- Het waaide over het algemeen erg hard
- buiten temeratuur was niet hoog, maar zeker boven de 0 graden (zeg 4 graden op z'n koudst
De tabel geeft ook het Wh verbruikt per km weer en het daarop gebasseerde theoretische range (wh/km x 2880Wh). Dit ligt, zoals iemand hierboven ook heeft aangegeven gemiddeld op 110km range.
Echter komt dit niet overeen met wat de app suggereert en wat ik obv de remaing accu% uitreken. Na de meeste (lange) ritten kijk ik hoeveel % accu er is verbruikt. Obv daarvan bereking wat de theoretische range moet zijn (gereden km / accu verbruikt = 100% range). Nu heb ik hier geen screenshot van gemaakt, dus ik kon dit niet toevoegen aan de tabel - helaas. Maar jullie moeten maar geloven dat dit elke keer zo tussen de 70km en 76km lag.
Gezien ik over de gehele tijd de accu van 100% tot 20% heb gereden en ik daarmee 59.1km heb gemaakt is de range die ik met deze gegevens bereken dus 59.1/0.8=73.88km. Dit komt ook een stuk beter overeen met de suggested range in de Segway app.
Toen ik nog met 20% accu zat, gaf de app aan dat ik nog 14km range over had. Dit resulteert dus in een 100% range van 70km, wat behoorlijk in de buurt komt van wat ik in de tabel Key figures laat zien.
/f/image/t9XHpDoi9YTwYfwiqJEoq7kV.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/b13nEmasWIeVBj7wDMQRl2fb.png?f=user_large)
De laatste twee rijen in de Key figures tabel moet je met een flinke scheut zout nemen. Volgens de app heb ik voor 59.1km 1555Wh verbruikt, wat resulteerde in een accu verbruik van 80%. Dit zou betekenen dat 100% 1943.75Wh is.
Aangezein de E125S 2 accu's heeft van 1440Wh = 2880Wh. Zou dit dus betekenen dat er maar 67.5% hiervan beschikbaar is. Ik kan begrijpen als dit rond de 80% zou liggen, maar dit is wel erg laag. Daarom kan je je afvragen op het Wh verbruik per rit wel klopt in de app.
In het kort, ik schat de range op zo'n 72-75km. Dit kan mogelijk iets verhoogd worden door rustiger op te trekken.
De range gecalculeerd obv % verbruik is redelijk constant over de gereden 190km. Maar, zoals gebruikelijk bij dit soort dingen, N=1
de aanname is dat de accu de capaciteit heeft onder die belasting die word geclaimd. dat is dus nooit zo. daarom (zoals je al merkt) valt je berekende capaciteit zo mee. maar dat is wel meer in de lijn van realiteit. je mag blij zijn dat het maar 70% is. de meeste scooters halen dat niet eens.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik wilde zelf ook al gaan posten over Horwin maar je bent me voor. Zelf loop ik warm voor de EK3 die ook als motorscooter kan worden geleverd. (Al staat een gemodificeerde Govecs nog wel hoger op m'n lijstje). Horwin is made in China maar wel voor de Europese markt. Worden ontworpen in nauwe samenwerking met de Oostenrijkse importeur. Heb de nodige reviews bekeken (ook van niet-geaffilieerde gebruikers) en dat ziet er toch wel goed uit. Valt niet onder Chinese-meuk denk ik, al is dat lastig met zekerheid vast te stellen. Heb er in elk geval een véél beter gevoel bij dan Niu en soortgelijken.davey28 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:07:
Greg-a: Dank voor je uitgebreide reflectie op de E125S. Heel nuttig!
Als je iemand hebt gevonden die dit kan doen, let me knowdolfff schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:17:
Zijn er mensen die hun Govecs (of andere) hebben voorzien van een kettingaandrijving? Of dat overwegen?
Letterlijk enige nadeel is die snaar.. hij heeft zoveel power maar ik ben gedwongen om rustig te accelereren.. nog steeds trekt ie prima van z’n plek maar moet met beleid anders begint snaartje te piepen haha hij is al keertje geklapt ook, toen kon ik naar huis lopen. Nu sowieso altijd reserve bij me
Vandaag trouwens 93km gereden met nog 40% over en niet eens heel rustig gereden
Aha eindelijk een medestander. Heb horen zeggen dat het niet heel moeilijk is. Dus zou elke goeie sleutelaar moeten kunnen. Wel zaak om de juiste dikte en kwaliteit te kiezen natuurlijk. En de juiste verhouding.Benny schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:30:
Als je iemand hebt gevonden die dit kan doen, let me know
Letterlijk enige nadeel is die snaar.. hij heeft zoveel power maar ik ben gedwongen om rustig te accelereren.. nog steeds trekt ie prima van z’n plek maar moet met beleid anders begint snaartje te piepen haha hij is al keertje geklapt ook, toen kon ik naar huis lopen. Nu sowieso altijd reserve bij me.
Jij hebt de Letrika motor erin zitten toch?
Heb je wel es getimed hoe snel je optrekt van 0-40?
Erg mooi trouwens die van jou waar de stickers vanaf zijn gehaald.
Ik overweeg heel voorzichtig dezelfde en vermoedelijk van dezelfde persoon uit Nijmegen als waar jij hem van hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door dolfff op 10-11-2021 02:20 ]
Ik overweeg heel voorzichtig dezelfde en vermoedelijk van dezelfde persoon uit Nijmegen als waar jij hem van hebt.
[/quote]
Jongens maak svp niet te veel reclame heb maar beperkte capaciteit !
Wel met jullie eens ,... behalve de govecs is de vectrix ook zon heerlijke probleemloze km vreter !
[/quote]
Wel met jullie eens ,... behalve de govecs is de vectrix ook zon heerlijke probleemloze km vreter !
[ Voor 20% gewijzigd door Govecsmania op 10-11-2021 13:22 ]
Heb daar zelf ook mee te maken. Tip: gebruik de "Booster cruise control easy". Dan zet je heel makkelijk je gashendel vast waardoor je een iets minder nerveus rijgedrag krijgt.greg-a schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:14:
Acceleratie en snelheid
Zolang jouw scooters maar genoeg capaciteit hebben, vind ik alles best!Govecsmania schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:20:
Dat mag dan zo zijn maar Govecs heeft mijn voorkeur boven Vectrix omdat ik minder gecharmeerd ben van de velgmotor. Velgmotoren hebben veel voordelen maar ze hebben één heel erg groot nadeel dat vaak over het hoofd wordt gezien (omdat mensen dit moeilijk vinden te begrijpen): een hoog onafgeveerd gewicht. Onafgeveerde massa is een correctere term. Google het maar es. Of lees dit es (wel engels).behalve de govecs is de vectrix ook zon heerlijke probleemloze km vreter !
Simpel gezegd: een hoog gewicht van het wiel heeft een nadelig effect op de wegligging. Dit is vooral merkbaar bij hogere snelheden of hobbelige wegen. Een licht wiel "volgt" het wegdek veel beter. Vandaar dat autofabrikanten al tientallen jaren proberen om het wiel zo licht mogelijk te maken, vooral in de duurdere klasse.
Dit fenomeen is ook niet op te lossen helaas. Het is pure natuurkunde (massatraagheid). Dus dat zal altijd spelen bij een velgmotor (tenzij we die gewichtloos kunnen maken, dan ben je heel knap).
In hoeverre je dit in de praktijk echt als probleem ervaart in escooters zal afhangen van je eisen, je routes (glad vs hobbelig) en je snelheden. Her en der rondlezend kom ik vele meningen tegen die lijnrecht tegenover elkaar staan.
[ Voor 21% gewijzigd door dolfff op 10-11-2021 20:56 ]
gelukkig merk je van dat "probleem" niks op de weg.dolfff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
[...]Dat mag dan zo zijn maar Vectrix valt voor mij af vanwege de velgmotor. Velgmotoren hebben veel voordelen maar ze hebben één heel erg groot nadeel dat vaak over het hoofd wordt gezien (omdat mensen dit moeilijk vinden te begrijpen): een hoog onafgeveerd gewicht. Onafgeveerde massa is een correctere term. Google het maar es. Of lees dit es (wel engels).
Simpel gezegd: een hoog gewicht van het wiel heeft een nadelig effect op de wegligging. Dit is vooral merkbaar bij hogere snelheden of hobbelige wegen. Een licht wiel "volgt" het wegdek veel beter. Vandaar dat autofabrikanten al tientallen jaren proberen om het wiel zo licht mogelijk te maken, vooral in de duurdere klasse.
Dit fenomeen is ook niet op te lossen helaas. Het is pure natuurkunde (massatraagheid). Dus dat zal altijd spelen bij een velgmotor (tenzij we die gewichtloos kunnen maken, dan ben je heel knap).
laten we wel rieel zijn: het is een scooter, geen motoGP. dit soort dingen is klagen over de wegligging van een twingo op zandvoort. ja op zandvoort is een standaard twingo niet ideal, maar voor normaal verkeer merk je daar niks van.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 18:11 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ben ik met flippy eens... 99,99%vd mensen zal zoiets nooit merken (op een 45kmph scootertje).
[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 10-11-2021 19:04 ]
Ik denk dat dat inderdaad wel opgaat voor de meerderheid maar niet voor iedereen. Hoog onafgeveerd gewicht is zeker niet iets dat je alleen in extreme situaties merkt. Feit is wel dat het bij normale snor en brom snelheden minder speelt en al helemaal niet als de weg lekker vlak is. Een kniesoor die dat merkt zou je kunnen zeggen. En toegegeven, ik ben inderdaad zo'n kniesoor pietlut die zich gaat ergeren aan dat soort dingen, ik ken mezelf. Daarbij: ik wil een stuk sneller dan 45. En langere afstanden graag zonder verzakte nieren.flippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:09:
gelukkig merk je van dat "probleem" niks op de weg.
Ik moet wel bekennen dat ik het nog niet proefondervindelijk heb vastgesteld. En een vergelijkende test is ook ver te zoeken.
Maar vooralsnog ben ik niet zo gecharmeerd van het velgmotor concept. Ik denk dat we middenmotoren vaker gaan tegenkomen in de toekomst naarmate scooters vaker vanaf "scratch" worden ontworpen als escooter. Vooral in het hogere en/of snellere segment. Een mooi voorbeeld vind ik de Horwin EK3. Met ketting! Helaas heeft die net als vele andere buddybak accu's, anders had ik al mijn spaarvarken gemold.
Altijd al het gevoel gehad dat ik bij de 0,001% hoor 🥺Card Nox schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:35:
Ben ik met flippy eens... 99,99%vd mensen zal zoiets ooit merken.
Even wat anders @Card Nox , ik probeerde te achterhalen waardoor jouw Votol stuk was gegaan maar kon het niet vinden. Was het een gevolg van dat verkeerd om aansluiten? Of iets anders?
Je mag best mijn Super Soco komen testen. Is natuurlijk wel lastig vergelijken met een standaard scooter vorm.dolfff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:58:
[...]Even wat anders @Card Nox , ik probeerde te achterhalen waardoor jouw Votol stuk was gegaan maar kon het niet vinden. Was het een gevolg van dat verkeerd om aansluiten? Of iets anders?
VOTOL, geen idee meer eigenlijk. @flippy, wellicht weet jij het nog?
doe dat eerst maar eens voor je conclusies trekt zoals nu het geval is.dolfff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:53:
[...]
Ik moet wel bekennen dat ik het nog niet proefondervindelijk heb vastgesteld. En een vergelijkende test is ook ver te zoeken.
ik kan je namelijk wel vertellen dat het geen bal uitmaakt op een scooter. de kwaliteit en afstelling van de vering en schokbrekers maakt een veel groter verschil en kan je veel meer winst halen op wegligging. alsmede beetje deftige bandjes eronder ipv die voor-uitgedroogde chinese meuk wat je er standaard bijkrijgt.
als het een sturend wiel is heb je mogelijk een punt maar niet op een achterwiel wat ook nog eens je vermogen geeft.
en ja, ik heb het ook getest op scooters die "aanzienlijk" harder liepen dan 45 maar daar mogen we het niet over hebben schijnbaar....

nee. enigste wat ik weet is dat 1 of meer FETs het had opgegeven en kortsluiting maakte.Card Nox schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:20:
[...]
VOTOL, geen idee meer eigenlijk. @flippy, wellicht weet jij het nog?
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 20:35 ]
Zoekende op Etergo Appscooter kwam ik paar weken terug zelfs voor het eerst op dit topic terecht! Jullie voorspelden in 2018 al dat dit een luchtbel project was en dat bleek te kloppen. De afgeleide Indiase Ola S1 is op essentiële punten anders (vooral de accu). Heb daarvan de nodige Youtube reviews bekeken en heb de indruk dat deze scooter nogal wat kinderziektes kent. Maar zeker een interessant merk om in de gaten te houden. De S1 zelf valt voor mij af vanwege de 12 inch wielen. Daar heb ik wel ervaring mee en dat vind ik echt knudde.EBreu schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:00:
@dolfff dan is de Ola AppScooter misschien een optie?
Dat is heel aardig van je maar zoals we een paar weken terug al vaststelden woon je best wel ver.Card Nox schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:20:
Je mag best mijn Super Soco komen testen. Is natuurlijk wel lastig vergelijken met een standaard scooter vorm.
Oké, voor jou maakt het dus niets uit. Voor velen niet. Misschien voor mij ook wel niet of amper. Jouw ervaren mening telt in elk geval zeker mee. Ik zal de velgmotor optie openhouden. (ik ga mijn zinsnede "Vectrix valt af" aanpassen). Ik heb vooral willen betogen dat onafgeveerd gewicht in z'n algemeenheid een big issue is als het om wegligging gaat. Waarom zouden bv Ola S1 en Horwin EK3 zijn voorzien van een middenmotor? Duurder om te maken, duurder om te onderhouden, vreet meer ruimte, maakt meer herrie. Ik denk dat onafgeveerd gewicht hier de belangrijkste overweging is voor deze snelle (motor)scooters maar ik kan het niet bewijzen. What else could it be? Gewichtsverdeling? Lijkt me niet.flippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:23:
doe dat eerst maar eens voor je conclusies trekt zoals nu het geval is.
ik kan je namelijk wel vertellen dat het geen bal uitmaakt op een scooter.
dat kan je doen maar zolang je het niet zelf hebt ondervonden en of je het uberhaupt kan merken en zelfs als je het kan merken of het genoeg verschil maakt om alle nadelen van snaaraandrijving te compenseren. het is ERG belangrijk om objectief te blijven bij zulke dingen.dolfff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:47:
[...]Ik heb vooral willen betogen dat onafgeveerd gewicht in z'n algemeenheid een big issue is als het om wegligging gaat.
ontwerpkeuzes en "wat kan men krijgen" op de markt. niet teveel overdenken.Waarom zouden bv Ola S1 en Horwin EK3 zijn voorzien van een middenmotor? Duurder om te maken, duurder om te onderhouden, vreet meer ruimte, maakt meer herrie.
nogmaals, jij weet het niet. dat is HE-LE-MAAL niet erg. maar ga het dan uitzoeken ipv zelf een reden verzinnen. iemand die de hele dag bezig is met een hamer zal alles zien als een spijker. kijk je niet blind naar 1 factor en negeer de rest. dat is een fout die veel mensen maken. net als dat een accu met pouches kleiner, lichter en sterker is dan 18650 cellen. maar die pouches hebben nogal het nadeel dat ze veranderen in "kruidige kussentjes" als je ze niet met suede handschoentjes behandelt. dat al die voordelen dat ene nadeel dan waard? nee, natuurlijk niet. immers is het gewoon ondenkbaar dat je met 45kmpu als een vuurbal over straat rijd als er 1 zakje goedendag zegt in je accu. met 18650 gebeurt dat simpelweg niet. in je telefoon? volgens apple en samsun is het een acceptabel risico om de telefoon 2cm dunner te kunnen maken.Ik denk dat onafgeveerd gewicht hier de belangrijkste overweging is voor deze snelle (motor)scooters maar ik kan het niet bewijzen. What else could it be? Gewichtsverdeling? Lijkt me niet.
het zijn allemaal afwegingen. en onafgeveerd gewicht is gewoon een non issue voor een scooter op onze neerlandse wegen.
fun fact: als je naar de vectrix/emax kijkt en een govecs zal je mogelijk opvallen dat ze nogal op elkaar lijken. dat gevoel is juist want het enigste verschil is dat de ene een riem heeft en de andere een velgmotor. je kan zelfs gewoon de kappen verwisselen want ze worden in dezelfde fabriek in polen gemaakt.
dat komt door oneinigheid tijdens de ontwerpfase en de 2 broers die het ontwikkelden zijn uit elkaar gegaan en met dit als resultaat. broer 1 gebruikt industriele motoren (want hij komt uit die ontwerptak dus hij kende die motoren) en broer 2 was wat objectiever en is gegaan voor een effcientere, stillere en minder onderhoudsgevoelige velgmotor die specifiek ontworpen is voor dit werk
.
verschil is dat de velgmotor een standaard model is (gemaakt door QS) en kan je ook simpel vervangen en repareren. de govecs met industriemotoren zijn wegwerpartiekelen. sensor stuk? gooi maar weg en koop een nieuwe. lager stuk? gooi maar weg. en dan hebben we het nog niet over de riemen en poilies die je in de jaren verslijt.
uiteindelijk hebben beide hun voor en nadelen. welke je belangrijk vind als consument is waar je naar moet kijken. maar als je objectief naar de voor en nadelen van beide kijkt over het leven van het product is een velgmotor gewoon superieur aan een riem.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 21:06 ]
Al heb ik dan geen ervaring met escooters, ik baseer m'n mening of voorkeur wel op feiten, meningen en ervaringen van veel anderen. Internet is een goudmijn. Jouw mening weegt zwaar voor mij, maar is niet alleenzaligmakend (sorryyy). Er bestaan heus ervaren rijders / ontwerpers die er anders over denken. Maar dat vind ik juist mooi. Als discussies worden gevoerd op inhoudelijk vlak, dragen ze bij aan de kennis over een onderwerp.
Maar uiteindelijk is de eigen ervaring het enige dat echt telt natuurlijk. Ik ga zeker nog uitgebreid proefrijden, ook op velgmotor scooters (daar heb je me vandaag wel van overtuigd), voor ik harde conclusies trek.
Ik zit nog helemaal in de oriënterende fase en daar neem ik ààààlle tijd voor. Ik kijk eerst wat voor mij ideaal zou zijn. En dan ga ik kijken wat daar in de praktijk het dichtste bij komt en financieel haalbaar. De enige echt harde eis die ik heb (kwa constructie) is wielen groter dan 12 inch. Ik kijk dan vooral naar 14 inch of groter. 13 inch (Govecs) heb ik nooit gereden dus mag ik niet uitsluiten (ik leer snel hè?) Vast al een stuk beter dan 12 inch (kan iemand dat bevestigen?). Govecs heeft zoveel andere voordelen....
Maar uiteindelijk is de eigen ervaring het enige dat echt telt natuurlijk. Ik ga zeker nog uitgebreid proefrijden, ook op velgmotor scooters (daar heb je me vandaag wel van overtuigd), voor ik harde conclusies trek.
Ik zit nog helemaal in de oriënterende fase en daar neem ik ààààlle tijd voor. Ik kijk eerst wat voor mij ideaal zou zijn. En dan ga ik kijken wat daar in de praktijk het dichtste bij komt en financieel haalbaar. De enige echt harde eis die ik heb (kwa constructie) is wielen groter dan 12 inch. Ik kijk dan vooral naar 14 inch of groter. 13 inch (Govecs) heb ik nooit gereden dus mag ik niet uitsluiten (ik leer snel hè?) Vast al een stuk beter dan 12 inch (kan iemand dat bevestigen?). Govecs heeft zoveel andere voordelen....
12 of groter kan ik me wel inbeelden als je lange afstanden rijd. zit je in de stad? absoluut niet doen, gewoon 10" dan anders kom je gewoon de stad niet door.
13" is echt wel wat je op een scooter wilt qua maximum. groter heeft gewoon super weinig meerwaarde als je 45~55 rijd op asfalt, helemaal met een beetje deftig merk rubber.
groter wil niet zeggen beter. net als dat 21"onder een golfje vast en zeker leuk staat, al heb je er geen bal aan als je erin zit (immers zie je het alleen als je naar de auto loopt) en je alle kanten van de snelweg ziet omdat je steeds in en uit de geulen van vrachtwagens tikt en die 16" velgjes die VW er standaard bijdoet mogelijk beter berekend zijn op wat het beste uit de auto haalt, en daarom is die 21" die standaard onder die audi A8 zeilboot zit wel erop berekend. maar diezelfde 21" onder een polootje een "minder optimaal" resultaat geeft.
de reden dat govecs en een paar andere modellen zulke grote velgen hebben is simpelweg vanwege het gewicht van de scooter en het laadvermogen. je kan simpelweg niet een frame van 80+kg op 10" velgjes drukken en dan nog eens een 100+kg aan hollandse boerenkerel erbovenop mikken en verwachten dat het lang heel blijft of kan remmen zonder onderuit te gaan. kijk maar naar de toelaatbare gewichten van diverse scooters. je zal zien dat de grotere frames meer mogen hebben.
13" is echt wel wat je op een scooter wilt qua maximum. groter heeft gewoon super weinig meerwaarde als je 45~55 rijd op asfalt, helemaal met een beetje deftig merk rubber.
groter wil niet zeggen beter. net als dat 21"onder een golfje vast en zeker leuk staat, al heb je er geen bal aan als je erin zit (immers zie je het alleen als je naar de auto loopt) en je alle kanten van de snelweg ziet omdat je steeds in en uit de geulen van vrachtwagens tikt en die 16" velgjes die VW er standaard bijdoet mogelijk beter berekend zijn op wat het beste uit de auto haalt, en daarom is die 21" die standaard onder die audi A8 zeilboot zit wel erop berekend. maar diezelfde 21" onder een polootje een "minder optimaal" resultaat geeft.
de reden dat govecs en een paar andere modellen zulke grote velgen hebben is simpelweg vanwege het gewicht van de scooter en het laadvermogen. je kan simpelweg niet een frame van 80+kg op 10" velgjes drukken en dan nog eens een 100+kg aan hollandse boerenkerel erbovenop mikken en verwachten dat het lang heel blijft of kan remmen zonder onderuit te gaan. kijk maar naar de toelaatbare gewichten van diverse scooters. je zal zien dat de grotere frames meer mogen hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 21:47 ]
Ik rij momenteel Kymco People S met 16". Daar kom ik overigens prima de stad mee door, zo zie je maar: zoveel mensen zoveel meningen. Toegegeven: kleine bochtjes gaan niet ideaal. Maar ik ben inderdaad van de wat langere afstanden waarbij ik ook grotere stukken buiten de stad rij. Ik heb ook gereden op een Agility met 12" en dat vind ik dus héééelemaal ruk. Het stuitert veel meer en stuurt me veel te zenuwachtig.
Enne, ik had het geloof ik al laten doorschemeren..... ik rij graag een ietsiepietsie harder dan toegestaan met brom (zeg maar: factor 2 ongeveer, daar waar het verantwoord is). Daarom kijk ik vooral naar motorscooters die ook als brom kunnen worden afgesteld (zodat ik hem weer makkelijk op motor-stand kan zetten en de constructie en remmen daarop berekend zijn). De Govecs tikt ook deze box natuurlijk.
Enne, ik had het geloof ik al laten doorschemeren..... ik rij graag een ietsiepietsie harder dan toegestaan met brom (zeg maar: factor 2 ongeveer, daar waar het verantwoord is). Daarom kijk ik vooral naar motorscooters die ook als brom kunnen worden afgesteld (zodat ik hem weer makkelijk op motor-stand kan zetten en de constructie en remmen daarop berekend zijn). De Govecs tikt ook deze box natuurlijk.
dat is natuurlijk leuk als jij zo rijd. maar zelfs een govecs of emax in motorversie topt uit bij 90 of zo. en de snelheden waar jij over praat doen in elk geval in dit topic niet ter zake. niet als norm/uitgangspunt in elk geval.
word je gepakt met zon snelheid kom je ook niet weg met een wokje in de huidge regels, hij gaat dan direct de schredder in en jij mag lopen naar huis.
52 is de limiet op de rollerbank, alles daarboven is wok of schredder en je mag je roze papiertje/kaartje direct inleveren. daaronder is het een vingertje en straf praatje van oom agent of een prent als je pech hebt.
in jou geval moet je gewoon rondkijken naar een motorfiets, immers draag je toch al een helm. dus ik snap het nut niet helemaal van zo hard rijden op een scooterplaat. A rijbewijs is goedkoper dan 1x gepakt worden met een scooter die 80+ loopt.
als je beetje ronkijkt zijn er zat volwaardige electrische motorfietsen te vinden (*kuch VX1 *kuch)voor relatief weinig in zuidelijke landen. nieuwe accu erin en gaan.
(dit staat even los van het feit dat ik in het verleden al meerdere agenten hebt gehad als klant met scooters die allemaal triest veel te hard konden....
)
word je gepakt met zon snelheid kom je ook niet weg met een wokje in de huidge regels, hij gaat dan direct de schredder in en jij mag lopen naar huis.
52 is de limiet op de rollerbank, alles daarboven is wok of schredder en je mag je roze papiertje/kaartje direct inleveren. daaronder is het een vingertje en straf praatje van oom agent of een prent als je pech hebt.
in jou geval moet je gewoon rondkijken naar een motorfiets, immers draag je toch al een helm. dus ik snap het nut niet helemaal van zo hard rijden op een scooterplaat. A rijbewijs is goedkoper dan 1x gepakt worden met een scooter die 80+ loopt.
als je beetje ronkijkt zijn er zat volwaardige electrische motorfietsen te vinden (*kuch VX1 *kuch)voor relatief weinig in zuidelijke landen. nieuwe accu erin en gaan.
(dit staat even los van het feit dat ik in het verleden al meerdere agenten hebt gehad als klant met scooters die allemaal triest veel te hard konden....

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 22:48 ]
Niet als norm, helemaal gelijk. En de risico's, tuurlijk. Maar fun is leuk. En op sommige stukken is 50 km/u gewoon drama.
Maar nu we het toch daarover hebben, ik was nog wel benieuwd hoe het met dit plan is afgelopen:
Maar nu we het toch daarover hebben, ik was nog wel benieuwd hoe het met dit plan is afgelopen:
flippy schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:01:
tijd om te pielen met 2x2 aandrijving (dus ook op het voorwiel) en eens die scooterraces compleet overnemen, een funscooter die 0-90 doet in minder dan 5 sec moet zeker te doen zijn. 20~25kW is goed te doen met de juiste accu en controller
even laten zien hoe de toekomst eruit ziet aan die 2 takt jongens
simpel, na 3 races werd ik weggestuurd op 1 10" achterwieltje, laat staan een voorwiel erbij.dolfff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:49:
dus officele races zijn zinloos aangezien je toch alles al wint op 1 wiel. laat staan met een 13" 8kW geupgrade emax/vectrix met een beetje peppie controller en accu. dan kan je eerst een sjekkie draaien voor je wegrijd. immers win je toch wel met 25~30kW piek met een slordige 300 newtons vanaf stilstand.
ik heb lokaal ook al aan diverse agenten laten zien wat een electrische scooter onbegrent kan en dat was "verontrustend" qua reacties. helemaal hoe simpel en snel je het vermogen/snelheid kan terugzetten. ik heb later nog wel eens contact gehad met de wijkagent erover. ze weten gewoon niet wat ze ermee aan moeten.
niet vergeten dat mijn oude scootertje 0-50 deed in 2~3 seconden...

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 10-11-2021 22:57 ]
Zeker wel overwogen maar er zijn wel een paar redenen voor mij om dit niet te doen:flippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:32:
in jou geval moet je gewoon rondkijken naar een motorfiets, immers draag je toch al een helm. dus ik snap het nut niet helemaal van zo hard rijden op een scooterplaat.
1. Ik rij erg weinig, max 2000km pj. Een bromfiets is in gebruik en onderhoud en vaste kosten toch wel een heel stuk goedkoper. M'n budget is erg beperkt helaas.
2. Ik wil graag gebruik kunnen blijven maken van fietspaden. Nederland heeft gewoon een fantastische infrastructuur voor (brom)fietsers. Die routes zijn ook veel leuker en mooier dan over de autobanen. Zo snel mogelijk van A naar B heb ik zelden nodig. Ik woon in de randstad en daar heb je nogal eens files op de rijbaan. Voorbeeld: Ik rij in de zomer vaak van mijn woonplaats Haarlem naar Zandvoort. Een drama voor automobilisten op een hete dag maar ook voor motorrijders, te weinig ruimte om te passeren. Ik kan dan lekker over het fietspad! Zelfs waar het geen bromfietspad betreft, valt dat niet op (maar het omgekeerde, met een motor op een fietspad gaan rijden valt HEEL erg op en boete=150).
3. 80 km/u zal ik maar zeer zelden rijden. Ik ben juist een verantwoorde bestuurder die zich meestal netjes houdt aan de max snelheid op fietspaden en dan voorbij gescheurd wordt door pubers op een blauw kenteken. Maar hier en daar is het gewoon verantwoord, zelfs veiliger om flink harder te gaan. Ik wil dus maar heel af en toe zo hard, niet de hele tijd.
Uiteraard is een slimme begrenzer wel nodig. Maar word je geklokt, dan ben je inderdaad het haasje. Dat is dan het risico. Is me nooit overkomen maar als het gebeurt dan is het tijd voor een heroverweging.
Je weet het wel prachtig te verwoordenflippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:52:
simpel, na 3 races werd ik weggestuurd op 1 10" achterwieltje, laat staan een voorwiel erbij.
dus officele races zijn zinloos aangezien je toch alles al wint op 1 wiel. laat staan met een 13" 8kW geupgrade emax/vectrix met een beetje peppie controller en accu. dan kan je eerst een sjekkie draaien voor je wegrijd. immers win je toch wel met 25~30kW piek met een slordige 300 newtons vanaf stilstand.
ik heb lokaal ook al aan diverse agenten laten zien wat een electrische scooter onbegrent kan en dat was "verontrustend" qua reacties. helemaal hoe simpel en snel je het vermogen/snelheid kan terugzetten. ik heb later nog wel eens contact gehad met de wijkagent erover. ze weten gewoon niet wat ze ermee aan moeten.
niet vergeten dat mijn oude scootertje 0-50 deed in 2~3 seconden...
Je bent je fun nog niet verloren gelukkig.
Evengoed zou het nog wel leuk zijn zo'n 2-wheel-drive te bouwen. Mag je wel eerst je rug-, arm- en nekspieren gaan trainen voor je erop stapt.....
Hé, maak die agenten nou niet wijzer dan ze zijn please
ik was op zich wel bereid om oom agent te helpen, immers hadden ze in 10 minuten 2 rollerbanken gesloopt met mijn scooter die strak 48 deed op de gps. (43 na corretie) dat snapten ze gewoon niet. 2 agenten waren nog uit de tijd van de oude vermogensbank dus die waren nog zo snugger om te vragen hoeveel vermogen eruit komt. maar ja, dat kan je alleen meten op weerstand en dat mag niet meer in de EU wetgeving. dus die 4kW regel is niet te leven, een gat in de wetgeving waar ze voorlopig niks aan kunnen doen omdat het opgezet is met het oogpunt van benzine. bij benzinescooters gaat vermogen gepaard met snelheid. maar met electrisch gaat die vlieger niet op.
dus ook al weten vermoeden agenten dat je meer dan 4kW hebt kunnen ze er simpelweg niks aan doen. ze kunnen je geen WOK geven op vermogen. zels met een WOK word bij de rdw alleen de snelheid gemeten, vermogen mogen/kunnen ze niet meten. men kan alleen in lelystad vermogenmetingen doen maar dat heeft geen nut want je hebt al een typegoedkeuring en die kunnen ze niet afpakken. er is ook geen bekeuring op het verbreken van de 4kW mogelijk op een scooter want die beukeuring bestaat alleen voor 4 wielige voertuigen (aka: opgevoerde brommobielen).
het zijn "leuke" gaten in de wet. en zolang mensen zich gedragen zal brussel er ook geen tijd aan verkwisten. laat het wel duidelijk zijn: dit is een brussel ding, niet een nederland ding, en nederland moet gewoon braaf volgen. net als alle andere landen. en nederland is een braver volger.
dus die roze lap tekst hieronder is leuk (en kan je keurig weghalen met ublock) maar die 4kW is niet van toepassing op (electrische) scooters aangezien het niet naleefbaar is en er geen bekeuring voor te schrijven is. en de agenten die ik heb gesproken en redelijk geinformeerd zijn waren het daar ook over eens. zelfs de OVJ die ze belden na 2 kapotte banken kon er niks mee, immers rijd ie niet te hard.
dus ook al weten vermoeden agenten dat je meer dan 4kW hebt kunnen ze er simpelweg niks aan doen. ze kunnen je geen WOK geven op vermogen. zels met een WOK word bij de rdw alleen de snelheid gemeten, vermogen mogen/kunnen ze niet meten. men kan alleen in lelystad vermogenmetingen doen maar dat heeft geen nut want je hebt al een typegoedkeuring en die kunnen ze niet afpakken. er is ook geen bekeuring op het verbreken van de 4kW mogelijk op een scooter want die beukeuring bestaat alleen voor 4 wielige voertuigen (aka: opgevoerde brommobielen).
het zijn "leuke" gaten in de wet. en zolang mensen zich gedragen zal brussel er ook geen tijd aan verkwisten. laat het wel duidelijk zijn: dit is een brussel ding, niet een nederland ding, en nederland moet gewoon braaf volgen. net als alle andere landen. en nederland is een braver volger.
dus die roze lap tekst hieronder is leuk (en kan je keurig weghalen met ublock) maar die 4kW is niet van toepassing op (electrische) scooters aangezien het niet naleefbaar is en er geen bekeuring voor te schrijven is. en de agenten die ik heb gesproken en redelijk geinformeerd zijn waren het daar ook over eens. zelfs de OVJ die ze belden na 2 kapotte banken kon er niks mee, immers rijd ie niet te hard.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 11-11-2021 20:30 ]
Ja ik had je uitgebreide verslag gelezen inderdaad in een eerdere post, hoe jouw scooter die rollenbank molde. Erg mooi verhaal. Kijk, dat mag je vaker doen van mij
Er zijn trouwens nogal wat misverstanden over hoe rollenbanken werken en werkten. Inderdaad gaf de rollenbank vroeger kW aan ipv snelheid. Daardoor denken mensen vaak dat het vermogen van de scooter werd gemeten. Maar dat is niet zo. Voor vermogensmeting (op de uitgaande as van de motor!) heb je veel geavanceerdere apparatuur nodig. De politie rollenbank controleert NIET op de 4kW grens en heeft dat ook nooit gedaan in het verleden.
Hoe zit het dan? Een rollenbank is nogal een simpel ding: drijft gewoon een dynamo aan. Er wordt gebruikt gemaakt van een weerstand die bij benadering de rolweerstand+luchtweerstand simuleert. Dit was vroeger zo en dat is nog steeds zo voor zover ik kan nagaan. Jij zegt van niet volgens EU regelgeving maar dat kan ik nergens terugvinden. (Edit: inmiddels gevonden, zie 00:52. Weerstand moet dus weldegelijk). Wel dat er geen persoon meer op de scooter mag zitten op de nieuwere rollenbank. De politie zelf:
"Zowel de Sneep als de Dynostar zijn voorzien van een weerstand welke de rijwind en rolweerstand van het wegdek simuleert, echter elk op basis van een andere techniek."
Dat is wel een oud citaat maar een weerstand is altijd nodig voor een realistische meting. Je gaat immers niet met je scooter in een vacuum Hyperloop tunnel rijden.
De rest is hele simpele natuurkunde. P=F*v=R*v (R=de weerstand in Newton die de rollenbank geeft). P (vermogen) wordt gemeten (dat is wat je vroeger zag als kW). Snelheid (v) is dan simpel te berekenen: v=(P/R). (In werkelijkheid is de formule wat ingewikkelder omdat er natuurlijk ijkingsparameters gehanteerd worden). De politie gebruikte indertijd een simpele tabel om het vermogen P om te rekenen naar constructiesnelheid. En tegenwoordig wordt die omrekening in de rollenbank zelf gedaan zodat je meteen de snelheid ziet op het display. In essentie hetzelfde maar km/u uitlezing vermindert wel de verwarring. Misschien bestaan er ondertussen ook wel rollenbanken die daadwerkelijk de omwentelingssnelheid van de rollen meten maar ook dan heb je nog steeds die weerstand nodig. Het maakt niks uit al zal directe meting wel iets nauwkeuriger zijn en hoef je dat gedeelte niet te ijken. Ik heb geprobeerd de certificeringseisen van het NMI tav rollenbanken boven water te krijgen maar dat is me niet gelukt helaas. Misschien niet openbaar.
Toen rollenbanken nog wel een kW uitlezing hadden (pre 2007) kreeg je voor brom vanaf 0,8kW boete. Daaruit blijkt al dat dat onmogelijk motorvermogen kan zijn. Een af-fabriek 50cc kan heel wat meer produceren. De boete was ook toen al voor de constructiesnelheid, niet voor vermogen (feitcode N086 bij snor, N083 bij brom). Feitcodes voor vermogensoverschrijding bestaan niet eens voor bromfietsen zoals je terecht al opmerkte.
De 4kW grens is iets dat alleen bij de typegoedkeuring een rol speelt inderdaad. De regelgeving spreekt hier van "nettomaximumvermogen" bij verbrandingsmotoren en van "nominaal continu maximumvermogen” bij een elektromotor. De bepaling daarvan (voor typegoedkeuring) moet nog weer aan een hele reeks eisen voldoen. Oa gaat het om het vermogen dat gedurende 30 minuten geleverd kan worden (dus niet 30 seconden zoals je lang geleden ergens schreef). Zie eu verordening 168/2013 . Dus niet iets dat een rollenbank kan of kon of ooit zal kunnen (gelukkig maar).
Dus ja, klopt inderdaad dat er nooit een wok of boete zal volgen bij vermogensoverschrijding > 4kW. Ook niet voor benzinescooters trouwens.
Bedankt voor die ublock tip trouwens! Daar was ik nog niet opgekomen. En weg is die irritante en zinloze roze lap.
Er zijn trouwens nogal wat misverstanden over hoe rollenbanken werken en werkten. Inderdaad gaf de rollenbank vroeger kW aan ipv snelheid. Daardoor denken mensen vaak dat het vermogen van de scooter werd gemeten. Maar dat is niet zo. Voor vermogensmeting (op de uitgaande as van de motor!) heb je veel geavanceerdere apparatuur nodig. De politie rollenbank controleert NIET op de 4kW grens en heeft dat ook nooit gedaan in het verleden.
Hoe zit het dan? Een rollenbank is nogal een simpel ding: drijft gewoon een dynamo aan. Er wordt gebruikt gemaakt van een weerstand die bij benadering de rolweerstand+luchtweerstand simuleert. Dit was vroeger zo en dat is nog steeds zo voor zover ik kan nagaan. Jij zegt van niet volgens EU regelgeving maar dat kan ik nergens terugvinden. (Edit: inmiddels gevonden, zie 00:52. Weerstand moet dus weldegelijk). Wel dat er geen persoon meer op de scooter mag zitten op de nieuwere rollenbank. De politie zelf:
"Zowel de Sneep als de Dynostar zijn voorzien van een weerstand welke de rijwind en rolweerstand van het wegdek simuleert, echter elk op basis van een andere techniek."
Dat is wel een oud citaat maar een weerstand is altijd nodig voor een realistische meting. Je gaat immers niet met je scooter in een vacuum Hyperloop tunnel rijden.
De rest is hele simpele natuurkunde. P=F*v=R*v (R=de weerstand in Newton die de rollenbank geeft). P (vermogen) wordt gemeten (dat is wat je vroeger zag als kW). Snelheid (v) is dan simpel te berekenen: v=(P/R). (In werkelijkheid is de formule wat ingewikkelder omdat er natuurlijk ijkingsparameters gehanteerd worden). De politie gebruikte indertijd een simpele tabel om het vermogen P om te rekenen naar constructiesnelheid. En tegenwoordig wordt die omrekening in de rollenbank zelf gedaan zodat je meteen de snelheid ziet op het display. In essentie hetzelfde maar km/u uitlezing vermindert wel de verwarring. Misschien bestaan er ondertussen ook wel rollenbanken die daadwerkelijk de omwentelingssnelheid van de rollen meten maar ook dan heb je nog steeds die weerstand nodig. Het maakt niks uit al zal directe meting wel iets nauwkeuriger zijn en hoef je dat gedeelte niet te ijken. Ik heb geprobeerd de certificeringseisen van het NMI tav rollenbanken boven water te krijgen maar dat is me niet gelukt helaas. Misschien niet openbaar.
Toen rollenbanken nog wel een kW uitlezing hadden (pre 2007) kreeg je voor brom vanaf 0,8kW boete. Daaruit blijkt al dat dat onmogelijk motorvermogen kan zijn. Een af-fabriek 50cc kan heel wat meer produceren. De boete was ook toen al voor de constructiesnelheid, niet voor vermogen (feitcode N086 bij snor, N083 bij brom). Feitcodes voor vermogensoverschrijding bestaan niet eens voor bromfietsen zoals je terecht al opmerkte.
De 4kW grens is iets dat alleen bij de typegoedkeuring een rol speelt inderdaad. De regelgeving spreekt hier van "nettomaximumvermogen" bij verbrandingsmotoren en van "nominaal continu maximumvermogen” bij een elektromotor. De bepaling daarvan (voor typegoedkeuring) moet nog weer aan een hele reeks eisen voldoen. Oa gaat het om het vermogen dat gedurende 30 minuten geleverd kan worden (dus niet 30 seconden zoals je lang geleden ergens schreef). Zie eu verordening 168/2013 . Dus niet iets dat een rollenbank kan of kon of ooit zal kunnen (gelukkig maar).
Dus ja, klopt inderdaad dat er nooit een wok of boete zal volgen bij vermogensoverschrijding > 4kW. Ook niet voor benzinescooters trouwens.
Bedankt voor die ublock tip trouwens! Daar was ik nog niet opgekomen. En weg is die irritante en zinloze roze lap.
Toch gelukt om rollenbank eisen op te trommelen. Zeer recente.
In Artikel 8.4.93 staat:
"Een bromfietsrollentestbank simuleert een weerstand die overeenkomt met de wegweerstand".
Dat is dan ook duidelijk.
In Artikel 8.4.93 staat:
"Een bromfietsrollentestbank simuleert een weerstand die overeenkomt met de wegweerstand".
Dat is dan ook duidelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door dolfff op 12-11-2021 00:58 ]
En een Supersoco TC Max is ook niet idioot duur, loopt 85 km/u. Idd, ik snap het ook niet zo. OK, als je onder de 18 bent dan zal het wel kriebelen, boys will be boys enzo, maar als volwassene lijkt het me de moeite en risico's niet waard.flippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:32:
[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2021 09:23 ]
Iemand op het Segway app/forum is het gelukt om z’n E110S snor 45km/h op de teller te laten rijden. Zonder iets aan te passen zie linkje :
http://nxw.so/6oktB
Filmpje:
http://nxw.so/6okr1
Filmpje:
[ Voor 12% gewijzigd door EBreu op 14-11-2021 22:27 ]
Wat grappig, lijkt bug in de controller te zijn.
lol, dat ziet er grappig uit. Vraag me af hoeveel van die "bochten" je moet nemen om van 25 naar 45 te gaan.EBreu schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:25:
Iemand op het Segway app/forum is het gelukt om z’n E110S snor 45km/h op de teller te laten rijden. Zonder iets aan te passen zie linkje :
Filmpje:
Lijkt mij toch iets makkelijker (en veiliger) om gewoon direct de brom versie met een helm te kopen - kan je ook op niet rechte en lege stukken weg gewoon 45kph rijden.
Eens!greg-a schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:30:
[...]
lol, dat ziet er grappig uit. Vraag me af hoeveel van die "bochten" je moet nemen om van 25 naar 45 te gaan.
Lijkt mij toch iets makkelijker (en veiliger) om gewoon direct de brom versie met een helm te kopen - kan je ook op niet rechte en lege stukken weg gewoon 45kph rijden.
Vanmorgen een poging gedaan om het te reproduceren met m’n bromscooter. Is nog niet gelukt om. Hem harder te laten rijden.
Hopelijk gooit Segway dit lek niet dicht met een update 😅
[ Voor 5% gewijzigd door EBreu op 15-11-2021 11:11 ]
Ik denk dat je bij 45 tegen een andere grens aanloopt (vermogen / toerental). Die snor krijgen ze tot 43 maar ook niet harder. Dus ik denk dat het trucje alleen bij snor werkt.EBreu schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:10:
Vanmorgen een poging gedaan om het te reproduceren met m’n bromscooter. Is nog niet gelukt om. Hem harder te laten rijden.
Zo’n vermoeden heb ik ook. En tadaaaaa vandaag een firmware update 😅🙈:dolfff schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:19:
[...]
Ik denk dat je bij 45 tegen een andere grens aanloopt (vermogen / toerental). Die snor krijgen ze tot 43 maar ook niet harder. Dus ik denk dat het trucje alleen bij snor werkt.
/f/image/kXjAPTG2i40mVtET6OCkA0XY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NzL0zF2Ngw2oj1Jc0T0kv5SA.png?f=fotoalbum_large)
Ritje naar kantoor, nog geen verschil gemerkt.
De laatste update heeft er ook voor gezorgd dat de functie ‘verlies voertuig/accu’ beschikbaar is. Te vinden in de app bij ‘Segway-Ninebot laboratorium ’ .
Best een gaaf idee 😀
YouTube: Functie ‘verlies voertuig/accu’ Segway-Ninebot
Best een gaaf idee 😀
YouTube: Functie ‘verlies voertuig/accu’ Segway-Ninebot
[ Voor 4% gewijzigd door EBreu op 16-11-2021 17:39 ]
een gps tracker van ali met een prepay simkaart is een stuk effectiever om je scooter terug te krijgen....

Worden ze af fabriek mee geleverd . Niet nodig 😜flippy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:41:
een gps tracker van ali met een prepay simkaart is een stuk effectiever om je scooter terug te krijgen....
kijk eens hoe goed die het doet als je de accu afkoppelt.EBreu schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:52:
[...]
Worden ze af fabriek mee geleverd . Niet nodig 😜
Daarom die nieuwe functie toch…flippy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:18:
[...]
kijk eens hoe goed die het doet als je de accu afkoppelt.
/f/image/f9EH3roBXCtf8EEiv0zv8aGN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door EBreu op 16-11-2021 20:36 ]
Dat je de scooter kan blokkeren helpt je niet om hem terug te krijgen. Helemaal niet als ze hem strippen voor onderdelen. Tracken gaat ook niet als ze preventief de accu loskoppelen.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 16-11-2021 20:38 ]
Dan ben je wel een super dief als dit allemaal lukt zoals jij beschrijft 😅. Het alarm en bewegingssensor gaat al de minst geringde af, m’n mobiel staat dan vol pushberichten. Lekker moeilijk en de accu onbruikbaar maken is dan toch een soort toefje op taart.flippy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:37:
Dat je de scooter kan blokkeren helpt je niet om hem terug te krijgen. Helemaal niet als ze hem strippen voor onderdelen. Tracken gaat ook niet als ze preventief de accu loskoppelen.
dat kan je doen maar je scooter is wel pleite. die schuiven ze in elk geval in mijn regio gewoon achterin een busje nadat ze de accu losgeknipt hebben en kijken later wel.EBreu schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:46:
[...]
Dan ben je wel een super dief als dit allemaal lukt zoals jij beschrijft 😅. Het alarm en bewegingssensor gaat al de minst geringde af, m’n mobiel staat dan vol pushberichten. Lekker moeilijk en de accu onbruikbaar maken is dan toch een soort toefje op taart.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-11-2021 20:51 ]
Zijn er behalve Govecs (en Emax en Vectrix maar dat is 1 pot nat) nog andere scooters die de accu TUSSEN de benen hebben gezet? Ik heb er nog geen één gevonden. (Wel onder de voeten maar daar past niet veel natuurlijk). Eigenlijk vind ik dat onbegrijpelijk. Het is toch de beste plek vanwege de gewichtsverdeling en de wens om bagageruimte over te houden? Zelfs verwijderbaar moet kunnen. Ik erger me dood aan al die scooters die hun accuutjes in de buddy hebben zitten. Is toch geen porem.
Of willen veel mensen per se hun voetjes tegen elkaar kunnen zetten of zo?
Hoi Flippy,flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:53:
als je steeds langzamer gaat is dat simpelweg een indicatie dat je voltage te laag is of de amperes staan te laag begrenst. immers heb je nog steeds X vermogen nodig om X snelheid te rijden en de controller kijkt maar naar 2 dingen: je ingestelde max toerental en je ingestelde amperes. dus als voltage zakt (ook al heb je genoeg volts voor het toerental) moet je meer amperes gebruiken om het vermogen vast te houden voor die snelheid. staat die te laag dan zal je alsnog langzamer gaan.
V*A=W blijft van toepassing.
Wil hier toch nog even op terugkomen, omdat deze informatie volgens mij niet klopt. Ik heb Kelly controls gemaild met de vraag waarom mijn scooter zijn ingestelde topsnelheid (die al erg geknepen is want op 100% gaat ie 89 km/h op de GPS) niet meer haalt als de accuspanning zakt. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Hi,
The motor speed of DC motor is decided by the battery volt.
When the battery volt is dropped,the speed will be reduced also.
This is normal.
You can try to use three speed function.
Thanks,
Fany
En vervolgens na de opmerking dat dit brakke software is en of dit te veranderen is met een update kreeg ik:
Hello,
Sorry,this is how our controller should work in the past 14 years.
We designed the controller in this way.Sorry for that.
We can not customize the firmware for only one controller or a few pieces unless you can pay for customization upgraded software function.
Conclusie: De ingestelde snelheid is afhankelijk van je accuspanning en zakt dus mee als je accuspanning zakt. Op deze manier kun je dus nooit over de gehele ontlading van je accu dezelfde topsnelheid rijden, ookal is je accuspanning hoog genoeg. Toch wel een grote tekortkoming van een Kelly controller als je het mij vraagt.
Dank voor de info over de update - ik zal 'm eerdaag updaten.EBreu schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:46:
[...]
Dan ben je wel een super dief als dit allemaal lukt zoals jij beschrijft 😅. Het alarm en bewegingssensor gaat al de minst geringde af, m’n mobiel staat dan vol pushberichten. Lekker moeilijk en de accu onbruikbaar maken is dan toch een soort toefje op taart.
Wel handig dat je de scooter iig onbruikbaar kan maken. Je krijgt 'm er idd niet mee terug, maar het geeft hopelijk een iets minder k*t gevoel als je weet dat de scooter zelf niet meer echt kan worden gebruikt. Al zal wellicht de meeste (rest) waarde juist in de accu's zelf zitten.
Een diefstal verzekering kan nooit kwaad imo - als ze 'm echt willen hebben krijgen ze het altijd wel mee.
Escobarry schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:45:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
@Escobarry Toerental (dus snelheid) is evenredig met motorvoltage. Maar daarmee is niet alles gezegd. Een scooter heeft rolweerstand en luchtweerstand die moet worden "overwonnen" en daar heb je vermogen voor nodig. En vermogen = ampere x volt zoals flippy al zei. Maar stel dat je voor jouw gewenste topsnelheid een motorvoltage nodig hebt van 40V en jouw belaste accuspanning zakt van laten we zeggen 80V naar 65V, dan zou dat niet merkbaar moeten zijn als alles goed staat ingesteld. Aan de motorkant verandert niets maar aan de accukant wordt wel een hogere stroom gevraagd. Dus max accu Amp kan daar een beperking geven als die te laag staat ingesteld.
Het lijkt me heel eenvoudig om uit te testen wat in jouw geval de beperkende factor is (accu of controller). Op het moment dat je top merkbaar omlaag gaat door legere accu, zet dan es die snelheid begrenzing UIT. Gaat dan je snelheid wel weer duidelijk omhoog? Dan is je accu dus blijkbaar prima in staat om in legere toestand je scooter de juiste snelheid te geven. En ligt het probleem dus aan je Kelly. Als max accu Amp hoog genoeg staat dan is de Kelly inderdaad erg dom. Of zou er nog een andere instelling roet in het eten kunnen gooien?
Het lijkt me heel eenvoudig om uit te testen wat in jouw geval de beperkende factor is (accu of controller). Op het moment dat je top merkbaar omlaag gaat door legere accu, zet dan es die snelheid begrenzing UIT. Gaat dan je snelheid wel weer duidelijk omhoog? Dan is je accu dus blijkbaar prima in staat om in legere toestand je scooter de juiste snelheid te geven. En ligt het probleem dus aan je Kelly. Als max accu Amp hoog genoeg staat dan is de Kelly inderdaad erg dom. Of zou er nog een andere instelling roet in het eten kunnen gooien?
[ Voor 13% gewijzigd door dolfff op 17-11-2021 11:49 ]
Precies dat....Escobarry schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:45:
Conclusie: De ingestelde snelheid is afhankelijk van je accuspanning en zakt dus mee als je accuspanning zakt. Op deze manier kun je dus nooit over de gehele ontlading van je accu dezelfde topsnelheid rijden, ookal is je accuspanning hoog genoeg. Toch wel een grote tekortkoming van een Kelly controller als je het mij vraagt.
Het is erg brakke software, voelt echt als een alpha versie als ik eerlijk ben. Sowieso zijn de vertaling en uitleg erg slecht (ook van VOTOL trouwens).Card Nox schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:12:
Maar nu viel me op dat naarmate de accu leger raakt mijn topsnelheid afneemt. Nu is dat niet zo schokkend maar wel het feit dat ik als max 52kmph heb ingesteld en zelfs dat niet meer haalde. Als ik hem dan in de "sport" stand zet haal ik dat met gemak.
Mijn vraag is dus waarom de Kelly mijn al sterk afgeknepen snelheden niet haalt als de accu leger raakt. Dat was een van mijn grootste ergernissen aan de stock setup...
@dolfff, er is geen bottleneck, zowel de accu, controller, bms en motor kunnen het makkelijk aan want in een andere stand haal ik die snelheid met gemak. Het is puur brakke software.
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 17-11-2021 11:51 ]
ok, gevalletje lezen maar niet begrijpen dus.Escobarry schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:45:
[...]
Hoi Flippy,
Wil hier toch nog even op terugkomen, omdat deze informatie volgens mij niet klopt. Ik heb Kelly controls gemaild met de vraag waarom mijn scooter zijn ingestelde topsnelheid (die al erg geknepen is want op 100% gaat ie 89 km/h op de GPS) niet meer haalt als de accuspanning zakt. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Hi,
The motor speed of DC motor is decided by the battery volt.
When the battery volt is dropped,the speed will be reduced also.
This is normal.
You can try to use three speed function.
Thanks,
Fany
En vervolgens na de opmerking dat dit brakke software is en of dit te veranderen is met een update kreeg ik:
Hello,
Sorry,this is how our controller should work in the past 14 years.
We can not customize the firmware for only one controller or a few pieces unless you can pay for customization upgraded software function.
even overnieuw.
het toerental van de motor is afhankelijk van de winding en het voltage die de motor krijgt.
als je dus een motor hebt die 85 loopt als de accu vol is en maar 60 doet als die leeg is (even voorbeeld) zal je dus snelheid minderen.
wat je moet doen dus om dit gedrag te voorkomen is zorgen dat je ALTIJD genoeg volts hebt om je snelheid te halen. dus als je altijd 50 wilt begrens je de controller gewoon op 50 en zal je met deze accu altijd de 50 halen omdat ie zelfs met een lege accu 60 loopt. wil je altijd 85 rijden dan moet je dus een accu hebben die een leeg voltage heeft waarbij je nog steeds die 85 haalt.
dus wat kelly zegt strookt exact met wat ik al zei maar dan door slecht engels vertaald door google.
en ja, er is een truc om dit gedrag tegen te gaan dat heet field weakeing maar dat is super inefficent en dan gebruik je de motor om kunstmatig het voltage omhoog te krikken. niet relevant in deze situatie en dat is wat kelly bedoelt met hoe de controller ontworpen is aangezien field weakening een erg dure stapel extra componenten vereist. het is vele malen goedkoper om gewoon het voltage van de accu te verhogen.
en als je de snelheid niet haalt ook al heb je de volts dan staan je amperes te laag. immers is W=I maal V en je hebt nog steeds de W nodig om een snelheid te halen. en als je V daalt en de A blijft gelijk (immers regel je op A) zakt je W dus en kakt je vermogen dus in als je accu leegloopt/voltage zakt. het kan dus goed dat je bij een volle accu genoeg amperes hebt om het vermogen te halen maar als de accu leeg is niet meer. dan ben je begrenst door je amperes en niet je toeren.
TL;DR dit heeft dus niks te maken met brakke software maar gewoon hoe de relatie tussen volts, amperes en de windingen in de motor werkt. zo werkt het in elke controller.
dat is omdat 99% van de gebruikte scooterframes zijn gemaakt voor benzine en ze een bestaand frame aanpassen en de kappen orgineel laten. immers is compleet nieuw frame maken erg duur en nog duurder zijn de kappen maken ervoor. helemaal in de chinese markt waar elke cent telt. daarom hebben de meeste electrische scooters nog steeds een klepje bij je enkel zitten om de niet bestaande bougie te kunnen verwisselen.dolfff schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:39:
Zijn er behalve Govecs (en Emax en Vectrix maar dat is 1 pot nat) nog andere scooters die de accu TUSSEN de benen hebben gezet? Ik heb er nog geen één gevonden. (Wel onder de voeten maar daar past niet veel natuurlijk). Eigenlijk vind ik dat onbegrijpelijk. Het is toch de beste plek vanwege de gewichtsverdeling en de wens om bagageruimte over te houden? Zelfs verwijderbaar moet kunnen. Ik erger me dood aan al die scooters die hun accuutjes in de buddy hebben zitten. Is toch geen porem.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 12:01 ]
@Escobarry beschrijft juist dat z'n INGESTELDE snelheid (die al ver onder de max zit) meezakt. En dat zou niet moeten kunnen als max accu Amp hoog genoeg staat ingesteld. Zie mijn testje in mijn vorige post om met 100% zekerheid uit te kunnen sluiten of het aan de accu ligt.
als de snelheid meezakt ook al heb je een limiet ingesteld die hoger ligt dan wat je haalt dan zijn er tegenstrijdige instellingen. dus verkeerd aantal motor polen die een verkeerd toerentalberekening geven waardoor je begrenzing niet klopt bijvoorbeeld.dolfff schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:01:
@Escobarry beschrijft juist dat z'n INGESTELDE snelheid (die al ver onder de max zit) meezakt. En dat zou niet moeten kunnen als max accu Amp hoog genoeg staat ingesteld. Zie mijn testje in mijn vorige post om met 100% zekerheid uit te kunnen sluiten of het aan de accu ligt.
zonder alle instellingen te hebben gezien en weten wat het voltage is van de accu onder het rijden bij die snelheid is dat lastig te zeggen. doorgaans is het gewoon een begrenzing ergens anders die de boel afremt. gezien het gedrag die word beschreven is een teveel begrensde accu amperes het meest voor de hand liggende.
let wel. de snelheid met wiel van de grond is 15~20% hoger dan je echte haalbare toerental onder last.
er zijn nog wat andere instellingen die dieper erop ingaan die je kan aanpassen maar dat is alleen voor extreme gevallen en expert gebruikers, daar moet je als reguliere gebruiker ook vanaf blijven. met een standaard velgmotortje moet je daar niet aanzitten.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 12:10 ]
Eens. Ik hoop dat @Escobarry hiermee verder kan en ons op de hoogte stelt van de bevindingen want ik ben hier wel erg benieuwd naar.
Jij hebt dus hetzelfde probleem? Kan het niet zijn dat in een lagere stand er ook lagere accu Amps gelden? Ben nog niet 100% overtuigd dat het echt aan brakke software ligt, zou wel erg stom zijn.Card Nox schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:49:
Het is erg brakke software, voelt echt als een alpha versie als ik eerlijk ben. Sowieso zijn de vertaling en uitleg erg slecht (ook van VOTOL trouwens).
@dolfff, er is geen bottleneck, zowel de accu, controller, bms en motor kunnen het makkelijk aan want in een andere stand haal ik die snelheid met gemak. Het is puur brakke software.
Ik heb ondertussen al heel wat rondgelezen over controllers. Daarbij krijg ik de indruk dat Kelly en Sabvoton niet erg hoog staan aangeschreven. Votol wordt nauwelijks genoemd. De driveability problemen die jij beschreef (trage reactie op gashandel) ben ik vaker tegengekomen en dat kregen ze met instellingen niet goed. Ik lees ook dat Kelly niet eens een echte FOC controller is. Diezelfde "Fany" heeft dat bekend gemaakt. Ook al staat het wel in de marketingpraat. FOC levert de hoogste efficiëntie op omdat het koppel altijd precies loodrecht op de rotor pool staat. Voor mij is FOC een keiharde eis.
Zelf vind ik het VESC open source project erg interessant. Inmiddels is VESC ook een merknaam die verkocht wordt door Trampaboards. Met name het 100V/250A model (24 fets) lijkt me erg interessant (die 100V is max, niet nominaal, niet meer dan 22S accu wordt aanbevolen). Die kan dus inderdaad FOC, zelfs sensorless FOC. En vesc-tool om de boel in te stellen, dat is gewoon hartstikke mooi spul. Dat werkt dus ook op andere merken die VESC gebaseerd zijn zoals Maytech en Focbox. In Nederland kom ik VESC nauwelijks tegen. En voor de echte knutselaars is er genoeg info voorhanden om zelf een VESC kloon in elkaar te freubelen. Misschien ga ik dat wel doen want solderen ruikt zo lekker. Dikke pret is bv het Axiom project waar ze een 400V100kW exemplaar proberen te maken.
de kelly KLS serie is FOC, dat is 100% zeker, zelf op de scope gezien. echter staan enkele instellingen flink conservatief waardoor je vermogensopbouw wat rustiger verloopt. bij andere controllers is dat een stuk minder waardoor je met de standaard instellingen makkelijk burnouts en zo kan doen omdat die erg hard opbouwen. al maakt dat het voertuig vrijwel onbestuurbaar en onbruikbaar in normaal rijden met hoog ingestelde vermogens. de kelly is gewoon fabriek af wat klantvriendelijker ingesteld voor 99% van de klanten die een controller kopen.
je kan die instellingen gewoon aanpassen zodat je ook met rokende bandjes kan wegtrekken maar het is gewoon super inefficent en maakt een scooter gewoon onbestuurbaar met normaal rijden of langzaam manuvreren. in een 3~4 wielig voertuig kan je er nog wel mee wegkomen. maar op een 2 wieler moet je gewoon niet kutten met die instelling. en als je een riem of ketting hebt al helemaal niet want alles knapt en breekt gewoon. ook de torqueplaatjes die op velgmotoren zitten gaan ervan naar de klote. en dan hebben we het nog niet eens over de lachwekkend korte levenduur van de banden die je eronder zet.
je kan die instellingen gewoon aanpassen zodat je ook met rokende bandjes kan wegtrekken maar het is gewoon super inefficent en maakt een scooter gewoon onbestuurbaar met normaal rijden of langzaam manuvreren. in een 3~4 wielig voertuig kan je er nog wel mee wegkomen. maar op een 2 wieler moet je gewoon niet kutten met die instelling. en als je een riem of ketting hebt al helemaal niet want alles knapt en breekt gewoon. ook de torqueplaatjes die op velgmotoren zitten gaan ervan naar de klote. en dan hebben we het nog niet eens over de lachwekkend korte levenduur van de banden die je eronder zet.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 13:08 ]
Ik houd jullie op de hoogte. Hopelijk kan ik het dit weekend uitproberen, duurt even voordat ik m'n net opgeladen 20S 83 AH accupack wat leger hebdolfff schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:13:
Eens. Ik hoop dat @Escobarry hiermee verder kan en ons op de hoogte stelt van de bevindingen want ik ben hier wel erg benieuwd naar.
Wel FOC zeg je? Sinusoïde betekent niet per se FOC hè, dat weet je? (Het omgekeerde wel). Hoe kun je dat zien op de scope? In beide gevallen (zowel sinusoide als echte FOC) zul je gewoon 3 sinussen zien die 120 graden verschoven zijn.
Hier lees ik oa:
I asked Fany at Kelly about the 8080i and she said it was not FOC. I asked if Kelly had anything FOC and she confirmed they do not. This seems odd, but she told me the same thing a year ago too!
I didn't see this before. Why would Fany tell me they don't support FOC? Thats nuts!
Right from the 8080i page in tiny print: "It uses high power MOSFETs, SVPWM and FOC ..."
Discussing the 8080i with a freind that knows way more than me, he said he doesn't believe it for a second that the 8080i is FOC capable. That fits with what Fany said.
When I asked Fany if the 8080i was FOC or not, she got pissy with me and then emphatically stated that it was NOT FOC. Soooo...DELETE that "FOC" from the description already!!!
Die "Fany" is van Kelly zelf dus.
En hier noemen ze de Kelly "pseudo foc".
Dus nee, ik ben nog niet zo 100% overtuigd als jij.
Da's een ander voordeel van open source: iedereen kan het controleren.
Hier lees ik oa:
I asked Fany at Kelly about the 8080i and she said it was not FOC. I asked if Kelly had anything FOC and she confirmed they do not. This seems odd, but she told me the same thing a year ago too!
I didn't see this before. Why would Fany tell me they don't support FOC? Thats nuts!
Right from the 8080i page in tiny print: "It uses high power MOSFETs, SVPWM and FOC ..."
Discussing the 8080i with a freind that knows way more than me, he said he doesn't believe it for a second that the 8080i is FOC capable. That fits with what Fany said.
When I asked Fany if the 8080i was FOC or not, she got pissy with me and then emphatically stated that it was NOT FOC. Soooo...DELETE that "FOC" from the description already!!!
Die "Fany" is van Kelly zelf dus.
En hier noemen ze de Kelly "pseudo foc".
Dus nee, ik ben nog niet zo 100% overtuigd als jij.
Da's een ander voordeel van open source: iedereen kan het controleren.
er zijn met name in de hobbywereld erg veel mensen met nog meer meningen over wat "echte" FOC is. laat staan welke meerwaarde het heeft op een budgetgebonden project. wat de klagers graag noemen als psudo-foc is gewoon een implementatie van foc zonder de idioot dure schakelchips te gebruiken. niemand in de industrie gebruikt "echte" foc om een simpele motor zoals in een voertuig aan te drijven. zelfs tesla gebruikt dat niet ook al heben ze de mogelijkheid ervoor. er is ook geen noodzaak voor om op zon manier dit soort motoren aan te drijven tenzij je bijvoorbeeld in een industriele toepassing bezig bent zoals een CNC machine en super veel controle nodig hebt over het vermogen en positie van de motor bij hele lage toerentallen. en zelfs dan schakelen ze over naar non foc boven een bepaald toerental. de sevcon werkt ook op deze manier en die kost letterlijk 10x wat een kelly of savo je kost. er gaat bij Fany ook een berg verloren in de taal ben ik al lang achter. ik heb die zelf fysiek gesproken enkele jaren geleden tijdens een beurs, dat was een tergend gesprek.
de winst die je haalt met wat een pure foc controller zou doen is gewoon minimaal. het is het geld niet waard en je merkt er in de prakijk geen ruk van. dus ik zie niet helemaal waarom men (niet jij) daarop zo hamert en tegelijk zit te zaniken dat de goede controllers allemaal zo moeilijk zijn te programmeren en te duur zijn. het verschil met een echte budgetcontroller met pwm zoals je bij de goedkope chinese scooters krijgt is natuurlijk wel goed aanwezig al zijn zulke controllers geweldig voor bijvoorbeeld boten.
nut en noodzaak. 2 dingen die te vaak worden genegeerd. helemaal op forums. en ontwerpers zoals die de kelly kls in elkaa rhebben gezet weten echt wel waar ze mee bezig zijn en wat voor nut en noodzaak bepaalde zaken hebben en wat in het prijsbereik valt. dat geld voor alle fabrikanten. men kan het er niet mee eens zijn dat het "nep" foc is maar dan moet men niet zeuren en een sevcon kopen. maar dat is met name op de forums zoals endless sphere een erg extreme positie om te hebben want klagen is immers makkelijker alsmede maar een half idee hebt hoe het allemaal werkt, helemaal op dat forum.
het blijft een geval van 16 miljoen bondscoaches tijdens de wk en de beste stuurlui aan wal.
de winst die je haalt met wat een pure foc controller zou doen is gewoon minimaal. het is het geld niet waard en je merkt er in de prakijk geen ruk van. dus ik zie niet helemaal waarom men (niet jij) daarop zo hamert en tegelijk zit te zaniken dat de goede controllers allemaal zo moeilijk zijn te programmeren en te duur zijn. het verschil met een echte budgetcontroller met pwm zoals je bij de goedkope chinese scooters krijgt is natuurlijk wel goed aanwezig al zijn zulke controllers geweldig voor bijvoorbeeld boten.
nut en noodzaak. 2 dingen die te vaak worden genegeerd. helemaal op forums. en ontwerpers zoals die de kelly kls in elkaa rhebben gezet weten echt wel waar ze mee bezig zijn en wat voor nut en noodzaak bepaalde zaken hebben en wat in het prijsbereik valt. dat geld voor alle fabrikanten. men kan het er niet mee eens zijn dat het "nep" foc is maar dan moet men niet zeuren en een sevcon kopen. maar dat is met name op de forums zoals endless sphere een erg extreme positie om te hebben want klagen is immers makkelijker alsmede maar een half idee hebt hoe het allemaal werkt, helemaal op dat forum.

het blijft een geval van 16 miljoen bondscoaches tijdens de wk en de beste stuurlui aan wal.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 14:58 ]
Nut en noodzaak is bovendien niet te generaliseren. De één zal belang hechten aan een paar procent meer efficiëntie (en daar flink wat voor over hebben), de ander niet. Forumleden hebben allemaal zo hun eigen afwegingen, interesses, achtergrond en kennis. Het is lang zoeken naar geschikte informatie maar als je de tijd neemt dan zijn het ook wel goudmijntjes. Zoals dit topic ook is. En ook endless-sphere. Daar zitten ook absoluut mensen met veel kennis en ervaring. Ben het dus niet zo eens met jouw kwalificatie van dat forum.
Wat betreft FOC, er zijn alleen smaken in de uitvoering maar het principe is altijd hetzelfde. Mijns inziens bestaan pseudo-foc en true-foc niet. Als je je fases Clarke-Park converteert naar rotor-flux assenstelsel d en q en vice versa en daartussen dan de Id en Iq regelt met DC regelaars, dan heb je FOC. Punt uit. Feit is wel dat het duurder is dan een simpelere controller omdat je voor FOC aardig wat processing power nodig hebt. En nog meer voor sensorless FOC.
Waar ik me wel kapot aan erger is dat fabrikanten vaker wel dan niet allerlei marketing gewauwel bezigen in plaats van deugdelijke datasheets te leveren. Het is niemand verboden om z'n controller FOC te noemen. Dus een beetje argwaan is wel gezond en terecht. Wat Kelly betreft heb ik niet de indruk dat dit een gevalletje lost-in-translation is van Fany maar ik kan het mis hebben. Anyway, jouw mening en inzicht neem ik zeker mee. Ik "weeg" alles wat ik tegenkom.
Er zijn trouwens meer redenen waarom Kelly bij mij niet hoog op m'n lijst staat. Maar uitsluiten doe ik nog niks. Uiteindelijk gaat de portemonnee ook een rol spelen. Ik geloof best dat er met die Kelly een prima scooter te bouwen is.
Wat betreft FOC, er zijn alleen smaken in de uitvoering maar het principe is altijd hetzelfde. Mijns inziens bestaan pseudo-foc en true-foc niet. Als je je fases Clarke-Park converteert naar rotor-flux assenstelsel d en q en vice versa en daartussen dan de Id en Iq regelt met DC regelaars, dan heb je FOC. Punt uit. Feit is wel dat het duurder is dan een simpelere controller omdat je voor FOC aardig wat processing power nodig hebt. En nog meer voor sensorless FOC.
Waar ik me wel kapot aan erger is dat fabrikanten vaker wel dan niet allerlei marketing gewauwel bezigen in plaats van deugdelijke datasheets te leveren. Het is niemand verboden om z'n controller FOC te noemen. Dus een beetje argwaan is wel gezond en terecht. Wat Kelly betreft heb ik niet de indruk dat dit een gevalletje lost-in-translation is van Fany maar ik kan het mis hebben. Anyway, jouw mening en inzicht neem ik zeker mee. Ik "weeg" alles wat ik tegenkom.
Er zijn trouwens meer redenen waarom Kelly bij mij niet hoog op m'n lijst staat. Maar uitsluiten doe ik nog niks. Uiteindelijk gaat de portemonnee ook een rol spelen. Ik geloof best dat er met die Kelly een prima scooter te bouwen is.
ik weet dat er mensen zijn die weten waar ze het over hebben. probleem is dat de mensen die ECHT weten waar ze over praten serieus in de minderheid zijn en worden overschreeuwd door de rest die denken dat ze het weten.dolfff schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:20:En ook endless-sphere. Daar zitten ook absoluut mensen met veel kennis en ervaring. Ben het dus niet zo eens met jouw kwalificatie van dat forum.
dan nog, het gros van de mensen weten niet eens wat ze willen, ze hebben ergens wat gelezen en krijgen enorme tunnelvisie op bepaalde aspecten zonder ook maar te kijken naar de rest. daarom lopen daar ook zoveel mensen rond die pouches gewoon het einde vinden en willen absoluut niet een horen naar een wat neutralere posititie omtrent de andere celtypes en problemen die elke type heeft, maar voor die mensen is enige kritiek onaanvaardbaar of word gewoon genegeerd. dat zie je overal, of het nu over scooters gaat, autos of voetbal.
toevallig gisteren nog buurman gesproken die was er stellig van overtuigt dat electrische autos compleet ruk zijn en dat het nog 5 jaar duurt voor je wat deftigs kan kopen. oorzaak van die stelling? hij is 2 uur lang gek gepraat door zijn broer die werkt bij VAG, net dat ene autobedrijf die 5+ jaar achterloopt op electrische voertuigtechniek.

kijk, reclame en marketing verhullen veel stront, dat zie je wel elke keer onder een nieuwsartikel als het gaat over oneplus oplaadtechniek waarbij " de lader extern zit". en mensen proberen uit te leggen hoe het echt werkt stuit op enorme tegenwerking en herhaaldelijk de oneplus marketing blijven herhalen.
ik ben er ook geen fan van sommige zaken van hoe een kelly werkt maar voor de prijs (en daadwerkelijke garantie) kan je moeilijk een beter alternatief vinden wat ook bruikbaar is voor een semi-leek.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 16:36 ]
maak asjeblieft even fotos/screens van de instellingen van elke pagina in de kelly (op de laptop).Escobarry schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:25:
[...]
Ik houd jullie op de hoogte. Hopelijk kan ik het dit weekend uitproberen, duurt even voordat ik m'n net opgeladen 20S 83 AH accupack wat leger heb
en als je de bms uit kan lezen of voltage kan zien onder het rijden graag ook aangeven hoeveel volt de accu echt geeft onder het rijden als hij langzamer gaat.
meer data = meer beter.
Yep zo denk ik ook er over 😎👍greg-a schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:58:
[...]
Dank voor de info over de update - ik zal 'm eerdaag updaten.
Wel handig dat je de scooter iig onbruikbaar kan maken. Je krijgt 'm er idd niet mee terug, maar het geeft hopelijk een iets minder k*t gevoel als je weet dat de scooter zelf niet meer echt kan worden gebruikt. Al zal wellicht de meeste (rest) waarde juist in de accu's zelf zitten.
Een diefstal verzekering kan nooit kwaad imo - als ze 'm echt willen hebben krijgen ze het altijd wel mee.
@Escobarry zou handig zijn inderdaad een dump van je instellingen zoals flippy zei. Maar nog een andere vraag, jij hebt het hier toch over de emax? Heb je het probleem in de max motorstand? Of alleen in lagere motorstanden zoals Card Nox?
@Card Nox Jij zou es kunnen proberen om je "Max Forw Speed%" op een veel lager percentage te zetten, zodanig dat de max snelheid ook zo op die 53 km/u uit komt bij volle accu. Dus je max en je mid stand gelijktrekken zeg maar. En dan kijken of je in je max motorstand hetzelfde probleem ondervindt als bij de mid stand. Zo ja dan ligt het in elk geval niet aan een evt weerstand in je standenschakelaar. Vervolgens ben ik wel geïnteresseerd om ook jouw Kelly instellingen te zien. Hier postte je wel een plaatje maar ik neem aan dat er nog veel meer instellingen zijn.
@Card Nox Jij zou es kunnen proberen om je "Max Forw Speed%" op een veel lager percentage te zetten, zodanig dat de max snelheid ook zo op die 53 km/u uit komt bij volle accu. Dus je max en je mid stand gelijktrekken zeg maar. En dan kijken of je in je max motorstand hetzelfde probleem ondervindt als bij de mid stand. Zo ja dan ligt het in elk geval niet aan een evt weerstand in je standenschakelaar. Vervolgens ben ik wel geïnteresseerd om ook jouw Kelly instellingen te zien. Hier postte je wel een plaatje maar ik neem aan dat er nog veel meer instellingen zijn.
Jij was zo stelligflippy schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:15:
10k haal je nooit op lood, tenzij je nog een vrachtwagen achter je aan hebt rijden met reserveaccu's.
Verwar geluk niet met gelijk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
en die stelling hou ik tot de dag van vandaag vol. ik heb genoeg geld verdiend met die stelling.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 21:49 ]
Mijn Emco LFP 51.2V 40AH staat nu op 17500 km geloof ik en die doet het nog wel even denk ik, met de juiste behandeling kan het erg lang goed gaan.flippy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:49:
[...]
en die stelling hou ik tot de dag van vandaag vol. ik heb genoeg geld verdiend met die stelling.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
1 winnend lot betekent niet dat die tienduizend andere loten ook iets hebben gewonnen.koevlaas2 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:54:
[...]
Mijn Emco LFP 51.2V 40AH staat nu op 17500 km geloof ik en die doet het nog wel even denk ik, met de juiste behandeling kan het erg lang goed gaan.
er is een reden waarom je loodscooters ook vrijwel niet eens meer ziet op marktplaats....
vergis je niet, ik ben erg blij voor je. zolang maar duidelijk is dat jouw situatie de uitzondering is, niet de regel.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 22:11 ]
Sowieso heb je altijd 50% kans op een winnend lot, je wint of je wint niet namelijkflippy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:11:
[...]
1 winnend lot betekent niet dat die tienduizend andere loten ook iets hebben gewonnen.![]()
er is een reden waarom je loodscooters ook vrijwel niet eens meer ziet op marktplaats....
vergis je niet, ik ben erg blij voor je. zolang maar duidelijk is dat jouw situatie de uitzondering is, niet de regel.
marketinglogica.koevlaas2 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:32:
[...]
Sowieso heb je altijd 50% kans op een winnend lot, je wint of je wint niet namelijk

Ik weet niet wat je er precies in hebt zitten @koevlaas2 maar het hangt ook best héél veel af van de kwaliteit van de loodaccu. Een normale AGM deep cycle van Varta wordt al gespecificeerd op 800 cycli bij 50% DoD. Maar het kan nog beter. Bv Victron deep cycle Gel accu's kunnen 500 cycli aan bij 80% DoD en herstellen ook na 100% DoD nog (maar niet aan te raden). Victron heeft ook nog een long life deep cycle gel die nog veel langer mee gaat: 1500 cycli bij 80% DoD. Die cellen zijn overigens wel onbetaalbaar maar ach. Ik wil alleen maar zeggen dat we niet alle loodaccu's over 1 kam moeten scheren. En inderdaad wat je al zei is een juiste laadbehandeling erg belangrijk.
Dat gezegd hebbende: bij vervanging is er weinig reden om nog voor lood te gaan natuurlijk.
Dat gezegd hebbende: bij vervanging is er weinig reden om nog voor lood te gaan natuurlijk.
Segway E110SE:EBreu schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:38:
[...]
Zo’n vermoeden heb ik ook. En tadaaaaa vandaag een firmware update 😅🙈:
Ritje naar kantoor, nog geen verschil gemerkt.
Pfoe, nou wij merken het verschil wel! Voorheen ging ie rechtuit op het vlakke 26 of 27. Nu komt ie echt niet boven de 25. Maar nog vreemder: heuvelaf loopt ie nog wel wat sneller (van 25 naar 28 gemeten met GPS) maar hij geeft snelheden boven de 25 helemaal niet meer aan. Blijft gewoon hangen op 25.
En afgezien van die feitelijke veranderingen,"voelt" de performance heuvelop wat minder. De snelheid zakt wat in waar die dat voorheen niet deed volgens mij.
Niet zo blij met deze update.
Ik heb niet het idee dat de scooter langzamer gaat, wel gaat de snelheidsmeter bij mij ook niet hoger dan 25 ook niet als ik de heuvel af ga. Als ik naar de maximum snelheid in de app kijk, zie ik wel dat er weinig is veranderd: ik rijd nog wel dezelfde maximum snelheden die ik ervoor ook reed. Wel jammer dat ze die cap van 25 erop hebben gezet, hopelijk halen ze die er snel af.
Het dashboard is hardcoded gecapped tot 25/45kph. Die verandering heeft overigens plaatsgevonden tijdens een eerdere update (zie eerdere posts in dit forum). Tijdens die update veranderde er niets aan de echte snelheid - dus je kan soms harder gaan, maar je dashboard laat dat simpelweg niet meer zien.
Iemand die weet waar ik een stuggere schokbreker voor Govecs kan krijgen? Ding is zo zwaar en die hobbels en kuilen van fietspaden hier kan ie niet goed hebben. Krijg er rugpijn van.
is het een lood of lithium versie of een conversie van lood naar lihtium?Benny schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:19:
Iemand die weet waar ik een stuggere schokbreker voor Govecs kan krijgen? Ding is zo zwaar en die hobbels en kuilen van fietspaden hier kan ie niet goed hebben. Krijg er rugpijn van.
Conversie lood naar lithiumflippy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:33:
[...]
is het een lood of lithium versie of een conversie van lood naar lihtium?
dan moet je een andere schokbreker en veer monteren. die erop zit is voor een scooter die 100kg meer weegt.
de aansluiting is vrij universeel als je meer instelbaarheid wenst dus je kan gewoon kijken naar compatibele modellen. waarschijnlijk als je een foto ervan maakt en die op een "echt" scooterforum plaatst dat er wel iemand je kan wijzen naar 1 of ander aftermarket race model of zo die je kan gebruiken.
de orginele govecs versie is te duur om naar te kijken.
als je wilt kan ik nog wel navragen bij een paar mensen wat een compatibel model is.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 18-11-2021 20:18 ]
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.