Mijn scooter is een nimoto en die heeft een rare achterbumper, waardoor ik deze moet vervangen om de zoveel tijd, verder is mijn scooter nog een enkele keer naar de shop geweest om wat kabels te vervangen van het stuur (doorroesting of iets dergelijks). Deze dingen hebben een beetje te maken met de 'aziatische kwaliteit'. Beiden problemen hadden niets te maken met accu of electro motor. Deze zijn technisch onderhoudsvrij.Cowboy_Henk schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:02:
Hallo,
Mijn huidige scooter (sym symphony Sr 50cc) is sinds maart perte totale. Ik had een ongeval gehad waardoor ik een bovenarm breuk had met zenuw uitval (radialis zenuw) . Ik ben nog steeds aan het recupereren en mijn arm en zenuwen zijn goed aan het herstellen. Ik zou nog 550 euro van de verzekering krijgen als ik in mijn recht ben maar daar is nog steeds discussie en dus nog geen uitspraak over.
Maar goed ik ben aan het denken voor een nieuwe scooter en ik kijk nu eens naar de elektrische kant.
Mijn scooter heeft nieuw 1700 euro gekost en dat is nog steeds mijn prijsklasse waar ik naar kijk.
Ik ben dus aan het denken aan een elektrische scooter maar ik heb er niet echt een zicht op, ik zit met teveel vragen.
Welke modellen in die prijsklasse raden jullie aan? Pas op ik woon tegen Antwerpen (Kontich) dus het moet in de buurt verkrijgbaar omwille van onderhoud.
Hoeveel kost het onderhoud? Hoeveel keer per jaar moet dit?
Moet je vaak opladen?
Rijdt het even goed als een normale brommer?
Wat zijn de voordelen? Nadelen van een gewone brommer zijn dat je brommer best moet binnenstaan om roest te vermijden, damp in de luchtfilter (en dan kan je niet starten).... Ik veronderstel dat dit met een elektrische brommer veel minder is omdat het geen ontploffingsmotor is dat ideale omstandigheden nodig heeft.
Zijn er nadelen? Kan een elektrische brommer goed tegen regen, koude, warmte,....?
Een electro scooter doet het altijd, het enige wat het weer voor effect heeft op de scooter is dat de range omlaag gaat in de kou, maar daar heb ik nog geen last van gehad (ik kan 100km rijden op mijn scooter). Hiernaast accelereren ze snel en rijden veel gemakkelijker dan een gewone scooter. Het enige waar je op moet letten qua rijden is dat je weinig geluid maakt, veel mensen zetten er een fietsbel op (om nou elke keer de luide toeter te gebruiken...). Dit is tevens ook een voordeel. Ik woonde vroeger naast een tiener die elke ochtend om 6 uur in de poort zijn brommer luid opstarte en de hele buurt wakker maakte. De buren zullen blij met je zijn.
Uiteraard zou ik altijd zoveel mogelijk de scooter binnen zetten, ongeacht hoe deze is aangedreven. Bij mij vind er roestvorming plaats op de vering en wat andere normale onderdelen. Maar nogmaals staat dit los van de manier van aandrijven. De electromotor is nog geheel roestvrij.
Hoe vaak je moet laden is geheel afhankelijk van de range die je hebt en hoeveel je moet rijden. Sommige gaan niet verder dan 25km en andere 100km. Dus let daar goed op.