Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 14 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit kan je dan beter doen, als je nog wat lossen accucellen hebt rondslingeren: https://edition.cnn.com/2...percharged-spt/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:30:
Wat zou zo'n Etergo club nou zelf per Wh betalen voor die accupakketten?
om je een indicatie te geven: een 48V 28Ah EMCO koffer (1.3Kwh) die doet 1500 in de losse verkoop en die doet ongeveer 300 dollar per stuk bij de fabriek, minder als je in bulk koopt.

goed, in de praktijk haal je er nog geen 25Ah uit als ze nieuw zijn maar dat is weer een andere discussie...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 22-07-2018 22:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Blijft toch pikant dat met zulke gigantische marges de Europese scooter/fietsfabrikanten het toch voor elkaar gekregen hebben om enorme importheffingen te leggen op Chinese concurrenten die het voor lagere marges doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-10 10:04

OlafBso

Eindelijk klaar

Deze is wel lelijk zeg.
;)
Maar inderdaad..mijn Vesplagiaat is net zoiets.
Wel leuk om al die verbaasde gezichten te zien.
Ik heb nog geen enkele Elletri zien rijden trouwens.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Denk dat je die straks ook alleen in de grote steden gaat zien met sjaaltjes en baardjes erop. Ding is meer modestatement dan iets anders. Ding moet je niet hebben voor dagelijks woon werk in elk geval. 1 klein ongelukje oid en je frame is total loss ipv alleen wat goedkoop plastic.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Hij is erg duur.
Omdat het Vespa is ga ik er maar even vanuit dat het gebruikte materiaal top is.

Ik heb net ook even op Marktplaats zitten kijken, maar tjongejonge zeg...
Een paar nieuwe Monasso's die al weg worden gedaan...
En deze..nog nooit van gehoord:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Durft wel wat te vragen zeg..

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

En deze is helemaal mooi..
Flippy, wellicht dat klanten via jou nog wat zoeken?
Ik zou wel ff meegaan met ze...checken hoe erg de toestand is.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 09:55
OlafBso schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:37:
En deze is helemaal mooi..
Flippy, wellicht dat klanten via jou nog wat zoeken?
Ik zou wel ff meegaan met ze...checken hoe erg de toestand is.

Is dit nou ook echt wat?
Als ik dit zie zou ik er bijna een kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-10 13:59
OlafBso schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:43:
https://nederlandelektris...ische-scooters-in-gebruik

Duur grapje..
Ken het merk op zich niet.
Gemeente Den Haag heeft klaarblijkelijk geld te over..
dit geld is al een tijdje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:51:
[...]

Is dit nou ook echt wat?
Als ik dit zie zou ik er bijna een kopen :9
als je bereid bent om een berg gezeik en kosten over je heen te halen bij de RDW ga je feestelijke gang. die dingen hebben geen kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Is dit een gozer die gewoon een container scooters uit China heeft laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 09:55
flippy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:06:
[...]

als je bereid bent om een berg gezeik en kosten over je heen te halen bij de RDW ga je feestelijke gang. die dingen hebben geen kenteken.
Ah. Nevermind, niet voor mij weggelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Dreamvoid schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:24:
Is dit een gozer die gewoon een container scooters uit China heeft laten komen?
deze scooters stonden afgelpen winter te koop en kon je alleen in bulk kopen. kenneliijk komt die koper er nu achter dat het meer gezeik is dan het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zie dat ze drie maanden terug nog voor 995 euro per stuk te koop stonden...

Overigens voor de liefhebber: deze Meijs Motorman in de snoruitvoering. Ziet er uit als een vooroorlogse cafe racer waar Normaal liedjes over zong, maar oma's op hun Stella's fietsen je links en rechts voorbij. Nieuwprijs bijna 6000 euro, na drie jaar gaat daar blijkbaar de helft af, gezien de hoogste bieder (auw!). Benieuwd hoeveel die 1500 Wh accu nog heeft qua capaciteit, al is 1541 km op de teller niet echt veel.

[ Voor 93% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:05
flippy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:06:
[...]

'Kosten nu zo meenemen 550 incl kenteken.' Staat er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
coenox schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:45:
[...]'Kosten nu zo meenemen 550 incl kenteken.' Staat er.
dat heb ik gemist. mede omdat er nergens kentekens te zien zijn behalve die blauwe plaat.

ze zullen wel alleen blauwe platen hebben.

word ook geen woord gerept over de accu die erin zit of dat er uberhaupt eentje in zit.
Dreamvoid schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:47:
Ik zie dat ze drie maanden terug nog voor 995 euro per stuk te koop stonden...

Overigens voor de liefhebber: deze Meijs Motorman in de snoruitvoering. Ziet er uit als een vooroorlogse cafe racer waar Normaal liedjes over zong, maar oma's op hun Stella's fietsen je links en rechts voorbij. Nieuwprijs bijna 6000 euro, na drie jaar gaat daar blijkbaar de helft af, gezien de hoogste bieder (auw!). Benieuwd hoeveel die 1500 Wh accu nog heeft qua capaciteit, al is 1541 km op de teller niet echt veel.
heb die aparaten wel eens gezien. redelijke bouwkwaliteit maar de accu is natuurlijk weer een dingetje. en hoe stom ziet het eruit als je wegtrekt en aan alle kanten word ingehaald door iedereen met een electrische fiets. al;s je zoiets koopt moet je een gele plaat hebben en minimaal 3kW motor en met 10kW weg kunnen trekken.

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 25-07-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vind t toch wel mooie dingen, handgemaakt hier in Nederland ipv Chinese rommel, en met een 1500 Wh accu en begrenzer op 25 km/u hebben ze in elk geval niet beknibbeld op een mooi bereik, maar wat ik wel een misser vind is dat de accu vast ingebouwd zit - je moet dus altijd een kabel naar de brommer zelf trekken. En even snel een accu wisselen is er ook niet bij.

Overigens, hetzelfde concept maar dan Spaans, en met trappers zodat je tenminste nog thuis komt als die bespottelijk kleine accu leeg is: https://rayvoltbike.com

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

flippy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:34:
[...]

dat heb ik gemist. mede omdat er nergens kentekens te zien zijn behalve die blauwe plaat.

ze zullen wel alleen blauwe platen hebben.

word ook geen woord gerept over de accu die erin zit of dat er uberhaupt eentje in zit.
Ah, dat is volgens mij mijn (oud) scooter beun (heb de scoot tijdje terug verkocht),
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
was naar mij toe altijd een eerlijke vent, zal hem hier binnenkort eens naar vragen als ik er langs kom want als dit inderdaad gewoon in elkaar zetten en rijden inclusief kenteken is, is het wel een leuke deal volgens mij.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Humma Kavula schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:58:
[...]

Ah, dat is volgens mij mijn (oud) scooter beun (heb de scoot tijdje terug verkocht),
***members only***
was naar mij toe altijd een eerlijke vent, zal hem hier binnenkort eens naar vragen als ik er langs kom want als dit inderdaad gewoon in elkaar zetten en rijden inclusief kenteken is, is het wel een leuke deal volgens mij.
vraag meteen ff of hij korting wilt geven als hij ze verkoopt zonder accu. dan wil ik er wel 10 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:08
Heb even gebeld. Helaas zijn het alleen snorscooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

234FaTaLiTy schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Ah. Nevermind, niet voor mij weggelegd :+
Op kenteken dus.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
alleen blauwe platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrievH
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 12:57
Niu timmert aardig aan de weg met hun nieuwe NGT : 2 accu's en een 3000 watt motor https://www.niu.com/en/n-gt/ Ze beloven de accerleratie van een 125 cc motorscooter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:42:
Ik vind t toch wel mooie dingen, handgemaakt hier in Nederland ipv Chinese rommel
Chinese rommel? Zou ik toch eens kijken naar de NIU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
NIU's zijn (kleine) scooters, geen brommers. Qua Chinese brommers heb ik het over dingen als de SuperSOCO enzo.

En zijn die NIU's werkelijk kwalitatief zo goed? Ik dacht dat die ook gewoon gebaseerd zijn op de standaard Chinese scooter frames/onderdelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 01-08-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
en iedereen vergeet even dat het model die zulke prestaties kan halen (behalve het bereik, das onzin) nog steeds 5000 euro kost met 1 jaar garantie op de accu...

ik meubel wel voor 1000 euro minder een nog snelle scooter in elkaar die wel de 100km haalt . krijg je wel een gebruikt frame natuurlijk maar aangezien je in china een nieuwe scooter haalt voor nog geen 1000 euro zie je maar hoeveel winst hier word gemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 01-08-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.connect
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-12-2024
Ja zeker de 100 km heb ik gehaald. Het accu bereik van de Niu gaat het ook niet worden.....
De range die ze aangeven halen ze bij lange na niet. Ben gezellig wezen scooteren met mijn scooter en de Niu en na 40 km hield de nNu het voor gezien....terwijl mijn scooter veel zwaarder is en de ikzelf ook. Schat gewichtsverschil zeker 50kg. Ik snap niet hoe ze aan die range komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Interessant topic! Ben zelf ook op zoek naar een leuke scooter en kwam ook terecht bij de NIU N-GT die in september wordt uitgebracht. Over de batterij wordt het volgende gezegd:

"The N-GT is equipped with two high-performance lithium-ion batteries that can be removed and charged at any time. The dual 60v35aH battery packs are light and portable with enough power for a range of over 100km while riding 70km/h."

Dit doet me toch vermoeden dat het makkelijk zou moeten zijn om die 100km te rijden aan vol vermogen, zijnde 70km. Ik ben echter zelf geen elektro kenner, maar is dit dan misleidende reclame?

NIU N-GT.

[ Voor 4% gewijzigd door GBB1 op 05-08-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
jazeker is die misleidend voor de doorsnee gebruiker want die zal dat nooit halen.

de gegevens zijn gebaseert op extreem ideale gevallen. dus maximaal opgepomte banden, lekker warm weer en natuurlijk een 35kg "zwaar" chineesje erop in superman-houding en dan haal je dat wel. maar gewoon een boerenhollander die met zijn volslanke 90kg erop gaat kan je dat nooit halen.

4.2kWh (wat die accu aan inhoud heeft) is met moeite genoeg om de 100km te halen bij 50km/u. laat staan bij 70.

op een 45km plaat zal hij dit vast wel kunnen halen. punt is echter dat die accu's bij dagelijks woonwerkverkeer maar 2 jaar of zo meegaan afhankelijk van hoe ver je hem leegrijd en oplaad steeds. en dan is de scooter economish total loss want nieuwe accus zal je een zure cent gaan kosten want daar halen ze namelijk de winst uit, het verkopen van de accus.

de accu's die emco verkoopt (de groene koffers) kosten bij emco 1500 euro per stuk voor een 1.4kWh accu. dus om 3kWh te hebben (+- 70km) moet je dus al 3000 euro aanslepen voor nieuwe. emco koopt ze in voor ruim onder de 400 euro per stuk. dus minimaal 1000 euro harde winst per accu. das goed zakendoen.
Ruud.connect schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:00:
Ja zeker de 100 km heb ik gehaald.
ook niet helemaal eerlijke vergelijking, want die van jou loopt aanzienlijk harder dan 45.... O-)

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 05-08-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bij e-scooters moet je eigenlijk de vuistregel aanhouden: deel het bereik in de folder door twee (en door drie in de winter), en ga er van uit dat de scooter zelf na 3 jaar volledig afgeschreven is naar nul, en je op dat punt de helft van de nieuwwaarde opnieuw moet investeren aan accu's. Ga met die cijfers rekenen of het zin heeft voor je portemonnee.

Zo ja: doen! Zo nee: verzin wat anders, koop tweedehands en laat gereviseerde accu's inbouwen (zie dit topic), onderhandel dat je werkgever de kosten draagt, ga voor een elektrische fiets (ok, ander topic), etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 06-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Bedankt @flippy voor je waardevolle feedback. Zonder jouw berekeningen ging ik er zeker van uit dat het correct was en had ik er mij een aangekocht zonder meer. Blijkbaar staat de accu technologie dus nog steeds niet op punt.

Het alternatief, wat steeds aanlokkelijker klinkt, is dan gewoon een scooter op benzine. Net zolang tot de technologie bijgebeend raakt. De afstand is voor mij, ongeveer 45km enkel richting, toch wel belangrijk. Wanneer dat niet haalbaar is, heeft het geen zin om een elektrisch scooter aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
GBB1 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:48:
Bedankt @flippy voor je waardevolle feedback. Zonder jouw berekeningen ging ik er zeker van uit dat het correct was en had ik er mij een aangekocht zonder meer. Blijkbaar staat de accu technologie dus nog steeds niet op punt.

Het alternatief, wat steeds aanlokkelijker klinkt, is dan gewoon een scooter op benzine. Net zolang tot de technologie bijgebeend raakt. De afstand is voor mij, ongeveer 45km enkel richting, toch wel belangrijk. Wanneer dat niet haalbaar is, heeft het geen zin om een elektrisch scooter aan te schaffen.
men gaat hier een beetje de mist in qua denken. men geeft altijd de "accutechniek" de schuld van de ontwerpkeuzes van de fabrikant van het product waar de accu in zit.

de keuzes van de fabrikant geeft aan hoe lang de accu leeft, wat de specificaties zijn van de scooter en wat de uiteindelijk prijs is en wat de winstmarge is. in de praktijk zal de fabrikant prberen het laatste te maximaliseren. hoe doet men dat? door de accu zo te ontwerpen dat deze nipt de garantieperiode overleeft en er met een beetje creatieve marketingvrijheid met de rekensommetjes een mooi verhaal ervan maken zodat mensen het kopen voor zoveel mogelijk geld.

het is NU al perfect mogelijk om een scooter te (laten) bouwen die daadwerkelijk 100+km kan rijden bij een 55~60km/u op de gps met gewoon een boerenhollander erop en een windscherm. (en 0-45 in < 3 sec doen >:) ) de scooter zelf maakt geen hout uit welke je koopt, het is allemaal hetzelfde. de accu is waar het verschil zit en die kan je gewoon los kopen met de specs die je wilt.
echter ga je die momenteel niet bij de lokale scootertoko halen. daarvoor moet je zelf aan de slag of een accu laten maken op maat zoals sommigen hier al hebben laten doen en deze in een scooter zetten die je wilt. grote voordeel is dat je dus een accu hebt die specifiek op jou gebruik is gemaakt en van kwalitatief goed spul zodat je ook weet dat die accu het over 5 jaar nog steeds goed doet. er rijden hier al diverse mede tweakers rond met scooters die ver over de 100km komen (sommigen zelfs 200) en ook nog eens de acceleratie hebben van een straffe motorfiets.

uiteindelijk zit je qua kosten op ongeveer hetzelfde wat een nieuwe (benzine) brommer je kost maar dan heb je wel iets wat jaren mee gaat en geen fluit kost in gebruik. af en toe een keer een emmer water erover en klaar.

ps: staar niet blind naar de aankoopprijs. niet vergeten dat met name een bezinescooter flink wat kost om dat ding aan het rijden te houden. natuurlijk een berg benzine, olie, bougies, rollen, riem, stapels met remblokken en ga zo maar door. een electrische heeft dat allemaal niet. die remmen af op de motor (geen rem nodig) door regeneratie en zijn natuurlijk volledig stil. dus de buurt kan fijn doorslapen als je driftig probeert dat ding gestart te krijgen als het weer een beetje mistig is rond 6 uur sochtends....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-08-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.connect
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-12-2024
En geloof me de rust is zalig buiten de paar fossielen die nu weer kwaad zijn dat ze je niet horen.
Ik heb de scooter voor de vakantie aangeschaft maar mijn vrouw neemt hem nu al steeds mee na het werk.
Heerlijk de blikken van de jeugd met hun knalpijpjes als je vertrekt bij het stoplicht 😂😂
Ok het kost wat maar je hebt er jaren plezier van nagenoeg geen onderhoud en geen mens die zich druk maakt als je rustig door de bossen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Ruud.connect schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:59:Ik heb de scooter voor de vakantie aangeschaft maar mijn vrouw neemt hem nu al steeds mee na het werk.
Heerlijk de blikken van de jeugd met hun knalpijpjes als je vertrekt bij het stoplicht 😂😂
voor beide heb ik je gewaarschuwd.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 18:10

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

men gaat hier een beetje de mist in qua denken. men geeft altijd de "accutechniek" de schuld van de ontwerpkeuzes van de fabrikant van het product waar de accu in zit.

de keuzes van de fabrikant geeft aan hoe lang de accu leeft, wat de specificaties zijn van de scooter en wat de uiteindelijk prijs is en wat de winstmarge is. in de praktijk zal de fabrikant prberen het laatste te maximaliseren. hoe doet men dat? door de accu zo te ontwerpen dat deze nipt de garantieperiode overleeft en er met een beetje creatieve marketingvrijheid met de rekensommetjes een mooi verhaal ervan maken zodat mensen het kopen voor zoveel mogelijk geld.
Groot verschil zou ook zijn als er een goed BMS in zit en dat ze de cellen beperken tussen zeg 3.3V en 4.1V. Daardoor zouden ze een heel stuk langer leven. Moet je wel een paar extra cellen plaatsen om nog steeds de zelfde capaciteit te behalen, maar dan gaat die scooter wel lang mee.

Ik denk dat er bij de fabrikanten ook gewoon nog té weinig accu kennis is waardoor dergelijke keuzes het niet halen bij de juiste meetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Snow_King schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Groot verschil zou ook zijn als er een goed BMS in zit en dat ze de cellen beperken tussen zeg 3.3V en 4.1V. Daardoor zouden ze een heel stuk langer leven. Moet je wel een paar extra cellen plaatsen om nog steeds de zelfde capaciteit te behalen, maar dan gaat die scooter wel lang mee.

Ik denk dat er bij de fabrikanten ook gewoon nog té weinig accu kennis is waardoor dergelijke keuzes het niet halen bij de juiste meetings.
daat zit het hem ook weer in de keuzes van de fabrikant, niet de maker van de cellen die erin zitten.

en vaak is de kennis er wel, maar heeft de winstmarge de voorkeur natuurlijk. immers kunnen de meeste scooterfabrikanten niet leven van de verkopen maar leven ze van de onderdelen. daarom heeft elke fabrikant ook zijn eigen accu ook al is het frame eronder hetzelfde.

ik heb enkele fabrikanten gesproken de afgelopen jaren en vele zijn niet happy als je " het gesprek" aangaat als het gaat om het maken van een accu die 5~10 jaar meegaat. er word dan erg ongemakkelijk om het kernpunt heen gedanst: ze verliezen een berg inkomsten na de 2 jaar van de garantie die word gegeven. de meeste hebben ook specifiek op de accu een uitzonderingsregel staan waar ze maar maximaal 1 jaar geven en dan moet je 50% van de accu zelf betalen bij vervanging in dat jaar. wat nog steeds veel meer is dan wat hun ervoor betalen. en natuurlijk na 2 jaar kan je 100% zelf betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 07-08-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

flippy schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

het is NU al perfect mogelijk om een scooter te (laten) bouwen die daadwerkelijk 100+km kan rijden bij een 55~60km/u op de gps met gewoon een boerenhollander erop en een windscherm. (en 0-45 in < 3 sec doen >:) ) de scooter zelf maakt geen hout uit welke je koopt, het is allemaal hetzelfde. de accu is waar het verschil zit en die kan je gewoon los kopen met de specs die je wilt.
echter ga je die momenteel niet bij de lokale scootertoko halen. daarvoor moet je zelf aan de slag of een accu laten maken op maat zoals sommigen hier al hebben laten doen en deze in een scooter zetten die je wilt. grote voordeel is dat je dus een accu hebt die specifiek op jou gebruik is gemaakt en van kwalitatief goed spul zodat je ook weet dat die accu het over 5 jaar nog steeds goed doet. er rijden hier al diverse mede tweakers rond met scooters die ver over de 100km komen (sommigen zelfs 200) en ook nog eens de acceleratie hebben van een straffe motorfiets.

uiteindelijk zit je qua kosten op ongeveer hetzelfde wat een nieuwe (benzine) brommer je kost maar dan heb je wel iets wat jaren mee gaat en geen fluit kost in gebruik. af en toe een keer een emmer water erover en klaar.

ps: staar niet blind naar de aankoopprijs. niet vergeten dat met name een bezinescooter flink wat kost om dat ding aan het rijden te houden. natuurlijk een berg benzine, olie, bougies, rollen, riem, stapels met remblokken en ga zo maar door. een electrische heeft dat allemaal niet. die remmen af op de motor (geen rem nodig) door regeneratie en zijn natuurlijk volledig stil. dus de buurt kan fijn doorslapen als je driftig probeert dat ding gestart te krijgen als het weer een beetje mistig is rond 6 uur sochtends....
Geloof me, ik ben nog steeds aan het sparen voor dat nieuwe batterij pak van je.
(je zou me nog even sturen wat ik kwijt was bij mijn specs die ik wilde halen)
Maar helaas moest mijn elektrische fiets voor onderhoud weg, en er moesten 2 nieuwe binnen- en buitenbanden op, want me weer het nodige koste.
Ook is de 2e match bij de adoptie wederom mislukt, wat ook een sloot geld kost.
Dus het wordt allemaal wat later.
Maar dat er een nieuw pack in moet is duidelijk.
Ik wil ook 100 km halen.
;-)
Ben een boeren-Hollander ook.
Moet trouwens ook nog mijn gps snelheidsmeter inbouwen..
Aangezien mijn dashboard op de Novox al gesmolten is door de zon, ja ja..per ongeluk in de zon laten staan, is dit wel iets wat ik moet doen.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:35:
ik heb enkele fabrikanten gesproken de afgelopen jaren en vele zijn niet happy als je " het gesprek" aangaat als het gaat om het maken van een accu die 5~10 jaar meegaat. er word dan erg ongemakkelijk om het kernpunt heen gedanst: ze verliezen een berg inkomsten na de 2 jaar van de garantie die word gegeven.
Het is ook zo pijnlijk ironisch dat er onder de 'E-Mobility' enthousiastelingen geen gebrek is aan vlotte complotdenkers die aan allerlei partijen de schuld geven voor het uitblijven van een al dan niet duurzaam elektrisch utopia (traditionele autofabrikanten, Nuon, Shell, Goldman Sachs en de altijd populaire 'graaiers in de politiek'), maar in de praktijk het meest gefrustreerd worden door dit soort praktijken in de eigen industrie zelf.

Gaat er trouwens met de veel gehypte move richting 21700-cellen nog iets veranderen of is dat eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken, qua laadcycli?

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 07-08-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
21700 is nu nog geen economisch zinvolle keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Mensen die mij wel eens hebben ontmoet weten dat ik een uitgesproken mening heb over de chinese zuinigheid omtrent de zekeringen met de blauwe handeltjes die je in de scooters vind.

deze zekeringautomaten zijn gemaakt voor WISSELstroom.

waarom is dat nou een probleem? het is toch maar een 50V of zo? totaal ongevaarlijk. zanik eens niet zo.
allemaal dingen die ik al eens heb gehoord.

de reden is simpel en kan je zien bij iemand die meer vrije tijd heeft dan ik:

YouTube: AC vs DC Switching Demonstration with Arcs

en deze:
YouTube: 10 amp AC Switch used on 7 amps DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 22:05
Met interesse heb ik een aantal pagina's gelezen van dit draadje. Wat me opvalt is dat er negativiteit heerst wat betreft een read-to-drive oplossing, en dat het beter is zelf de onderdelen bij elkaar te kopen. Nu had ik een aantal merken/types gevonden die zo op t eerste oog interessant leken (UNU, Nimoto Trendy R). Er zullen toch wel goede merken/type e-scooters zijn die kant-en-klaar verkocht worden?

Zelf ben ik me aan het oriënteren voor een woon-werk oplossing. Vanuit werk kunnen we tot 1000 euro vergoeding krijgen bij aanschaf van een (25km/u) e-scooter (500e voor een niet e-variant). Op dit moment heb ik al een e-fiets (zelf omgebouwd). Voordeel van e-scooter lijkt me vooral het onderhouds-arm zijn ervan.

Zijn er merken die wel aan te bevelen zijn, of is de markt nog niet rijp genoeg voor e-scooters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
alle scooters zijn "niet verkeerd". echter net als een telefoon is de levensduur beperkt tot de accu. eventuele reviesie of vervangingsprijs zou een grote factor moeten zijn bij de keuze die men neemt.
immers een scooter die 2000 euro kost maar nieuwe accus kosten 1500 euro word je alsnog niet blij als de garantie afgelopen is.

momenteel is het gewoon zo dat de markt overspoelt word door bedrijfjes zoals unu en dergelijk die snel willen cashen op de trend en over een paar jaar weer weg zijn. de markt is momenteel nog niet geschikt voor mensen die een scooter moeten hebben voor dagelijks woon-werk die gewoon 5~10 jaar meegaat. die zijn er gewoon niet als je de dure govecs even weglaat. dat is namelijk de enigste merk die een degelijke scooter maakt die niet uit elkaar valt als je er verkeerd naar kijkt. maar daar betaal je wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Dank voor je reactie, govecs zijn idd iets duurder, >5000e

Een betrouwbaar bedrijf waar je na 5 jaar nog terecht kan voor onderdelen is wel essentieel inderdaad. Wellicht beter om iets te kopen van een al bestaand scooter merk.

En het accu verhaal blijft lastig. In de telefoon en laptop markt is het niet anders. Na 3 jaar gebruik is je accu capaciteit een stuk slechter geworden. Accu's zijn er nog niet geschikt voor lijkt het, Li-ion dan.

Wellicht loont het om geen nieuwe accu te kopen bij de fabrikant, maar de cellen van de defecte accu te laten vervangen door een ander bedrijfje.

Dus het komt erop neer dat bij de goedkopere merken je elke 3 jaar waarschijnlijk de accu moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de accu's zijn er wel voor geschikt. maar niet zoals de accus worden bemeten en celkeuze word gedaan.

het is geen enkel probleem voor een fabrikant om een scooter te maken met een accu die het 5+ jaar dagelijkes gebruik aankan. maar dat word gewoon niet gedaan ivm de winstmarge.

beste wat je zelf kan doen is als je een scooter koopt de lader aanpassen zodat hij minder ver oplaad. alleen die simpele handeling kan al makkelijk de levensduur met factor 3 verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Hebben jullie in de laatste Scooter&BikXpress gelezen over het bedrijfje MOVE?
Hebben naast hun Vigourous, nu ook een auto-variant en nu ook een hele betaalbare scooter.
Nadeel: alles is volgeplempt met loodaccu's, wat ik dus echt niet begrijp.
Wellicht voor jou iets, Flippy, om ze eens te polsen wat de gedachtengang er achter is.
De vervoersmiddelen zijn namelijk best duur, en heel zwaar.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
heb die dingen eerder gezien.

1e klas chinese meuk. ze hebben hun site gewoon 1:1 gekopieerd van de chinese site en vertaald. daarom lijkt het ook op een aliexpress pagina. dat geeft al duidelijk beeld dat ze gewoon dozenschuiver zijn en dat je bij problemen een deur in je snuffert krijgt.

de hoofdreden dat die dingen op lood rijden is om ze op de grond te houden. als dat er niet zit denk ik dat ze best rap omvallen.

zond ding ombouwen naar lithium en de motor en controller een fikse upgrade geven zal natuurlijk wel een bizarre ervaring opleveren.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 08-08-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 20:47
flippy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:10:
alle scooters zijn "niet verkeerd". echter net als een telefoon is de levensduur beperkt tot de accu. eventuele reviesie of vervangingsprijs zou een grote factor moeten zijn bij de keuze die men neemt.
immers een scooter die 2000 euro kost maar nieuwe accus kosten 1500 euro word je alsnog niet blij als de garantie afgelopen is.

momenteel is het gewoon zo dat de markt overspoelt word door bedrijfjes zoals unu en dergelijk die snel willen cashen op de trend en over een paar jaar weer weg zijn. de markt is momenteel nog niet geschikt voor mensen die een scooter moeten hebben voor dagelijks woon-werk die gewoon 5~10 jaar meegaat. die zijn er gewoon niet als je de dure govecs even weglaat. dat is namelijk de enigste merk die een degelijke scooter maakt die niet uit elkaar valt als je er verkeerd naar kijkt. maar daar betaal je wel voor.
Ik zou heel graag een Gogoro S2 willen kopen... Na alle pret op de Coup varianten in Berlijn. Helaas niet te koop. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

zeef schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Ik zou heel graag een Gogoro S2 willen kopen... Na alle pret op de Coup varianten in Berlijn. Helaas niet te koop. :X
Deze? https://www.e-scooter.nl/gogoro-2-series/
Kan je volgens die site makkelijk importeren, staat zelfs een Nederlandse importeur bij.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Humma Kavula schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:40:
[...]
Deze? https://www.e-scooter.nl/gogoro-2-series/
Kan je volgens die site makkelijk importeren, staat zelfs een Nederlandse importeur bij.
en daar gaan ze weer:

In tegenstelling tot andere elektrische scooters die worden opgeladen via het stopcontact, wordt de Gogoro geleverd met een accu abonnement en een netwerk van GoStation accu verwissel stations. Wanneer de accu leeg raakt dan kun je de accu binnen 6 seconden omwisselen in een station. Gogoro rekent daarvoor een maandelijks tarief.

of je moet een thuislader kopen die een onbekend bedrag kost (zal zeker richting de 500+ euro gaan) en die zo groot is dat je de lader niet kan meenemen.

het blijft een k.u.t. systeem gemaakt om de gebruiker uit te kleden en afhanelijk te houden van het bedrijf. daar halen ze weer de winst uit. net als dat ze printers verkopen met verlies want ze maken het wel goed met de cardridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 16:37
flippy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

en daar gaan ze weer:

In tegenstelling tot andere elektrische scooters die worden opgeladen via het stopcontact, wordt de Gogoro geleverd met een accu abonnement en een netwerk van GoStation accu verwissel stations. Wanneer de accu leeg raakt dan kun je de accu binnen 6 seconden omwisselen in een station. Gogoro rekent daarvoor een maandelijks tarief.

of je moet een thuislader kopen die een onbekend bedrag kost (zal zeker richting de 500+ euro gaan) en die zo groot is dat je de lader niet kan meenemen.

het blijft een k.u.t. systeem gemaakt om de gebruiker uit te kleden en afhanelijk te houden van het bedrijf. daar halen ze weer de winst uit. net als dat ze printers verkopen met verlies want ze maken het wel goed met de cardridges.
Handeltje voor jou om op basis van zo'n accu een lader te maken ?

En alleen in Amsterdam een wisselstation betekent geen verkoop in andere delen van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
flippy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

en daar gaan ze weer:

Zou ik oplossing vinden. Twee accu's in de scooter, twee in de lader. Helemaal top.

Maar ...
Dear Frederik,

Thank you for your interest in Gogoro and Coup's sharing service.

We are sorry to inform that the SmartScooter is not yet available for purchase in Europe. Currently we are actively working on our international expansion plans and hope to come to an area near you soon!

Please follow us on press announcements and social media for up-to-date information and latest developments.

We appreciate your continued support!

Best Regards,

Gogoro Team
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
MAB The Frisian schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:12:
[...]
Handeltje voor jou om op basis van zo'n accu een lader te maken ?
En alleen in Amsterdam een wisselstation betekent geen verkoop in andere delen van het land.
laders bouw ik over het algemeen altijd in de scooter, nooit erbuiten.

en zodra bedrijven met leaseconstructies komen zoals deze pipo's moet je hard wegrennen.
zeef schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:05:
[...]
Zou ik oplossing vinden. Twee accu's in de scooter, twee in de lader. Helemaal top.
wees niet treurig. als je weet wat 1 zo'n accu gaat kosten trek je die keutel heel hard weer in als je dat maal 4 moet doen en een losse lader erbij. dat ze niet eens zaken willen doen zonder die leaseconstructie moet je al genoeg zeggen. niet vergeten dat zodra je niet meer betaalt ben je die cellen ook kwijt en heb je een scooter waar je niks meer mee kan.

als je alsnog graag van 5~6000 euro af wilt komen geef maar je gegevens, dan bouw ik een scooter met 4 van die blokken ingebouwd (200km bereik!) voor 3000 en geef je me alsnog 2000 omdat je graag van je geld af wilt zijn. O-) ben je alsnog 1000 euro goedkoper uit. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 08-08-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
flippy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:26:
wees niet treurig. als je weet wat 1 zo'n accu gaat kosten trek je die keutel heel hard weer in als je dat maal 4 moet doen en een losse lader erbij. dat ze niet eens zaken willen doen zonder die leaseconstructie moet je al genoeg zeggen. niet vergeten dat zodra je niet meer betaalt ben je die cellen ook kwijt en heb je een scooter waar je niks meer mee kan.

als je alsnog graag van 5~6000 euro af wilt komen geef maar je gegevens, dan bouw ik een scooter met 4 van die blokken ingebouwd (200km bereik!) voor 3000 en geef je me alsnog 2000 omdat je graag van je geld af wilt zijn. O-) ben je alsnog 1000 euro goedkoper uit. 8)7
Ik ben misschien geen typische tweaker die altijd voor de goedkoopste oplossing gaat. Het moet goed zijn en het moet werken. Daarom heb ik bijvoorbeeld een macbook pro ipv een acer voor de helft van het geld. (jajaja, bespaar met de rants op Apple 'kwaliteit'). De Gogoro's hebben zich in weer en wind bewezen, heb zelf inmiddels zo'n 20 uur op S1 en 6 uur op S2 gereden de afgelopen jaren. Inderdaad zul je moeten betalen voor verwisselbare accu's, maar dat is toch juist het hele punt bij de elektrische scooters? De levensduur van de accu's?

Maar goed, ik ga me oriënteren op andere oplossingen want een importeren uit Taiwan gaat zelfs mij te ver. ;) Dus natuurlijk sta ik open voor suggesties.

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 08-08-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de meest verstandige keuze vandaag de dag is simpelweg een goede basis kopen. dus bij voorkeur een 2e hands scooter met rotte accus erin. (met name lood, die zijn bijna gratis) in de uitvoering die je leuk vind.
vervolgens breng je die naar een specialist die er een accu (en controller) inzet met de eisen die je wenst. bijvoorbeeld een enorm bereik of juist wil je meer vermogen maar minder bereik, dat vereist een andere accu en een paar andere upgrades zoals een andere controller. dan heb je een scooter die je volledig in eigen beheer hebt en nooit meer geemmer hebt met accus omdat de scooter qua specs voor jou aangepast is naar je wensen. electrische scooters zijn enorm modulair op dat gebied.

vaak willen mensen ook dat de snelheid omhoog gaat naar de echte 45 want de meeste scooters rijden langzamer en komen niet goed mee in het verkeer. een grotere accu en controller bied dan uitkomst. men kan dan snelheden halen ver boven wat toegestaan is.

doordat iedereen zijn eigen eisen heeft krijg je dus soms hillarische combinaties. @Ruud.connect bijvoorbeeld heeft 1 van de snelst accelererende scooters momenteel, die rijd ~60 maar zit wel in onder de 2 sec over de 45 heen (totdat ik mijn accu heb aangepast, dan ben ik de snelste. geen wedstrijd hoor ruud... O-) )

ik wil bijvoorbeeld straks een bereik hebben van ruim over de 200km bij 60km/u en een piekvermogen van ongeveer 14kW (18pk bij 180nm voor de mormale mensen). dat vereist een flinke accu en wat aanpassingen aan het frame. daar maak ik binnenkort nog wel een post over die ombouw.
maar gezien mijn scooter gewoon voor dagelijks gebruik is zit er 50W xenon in, led verlichting en een opgewaardeerde 12v omvormer voor de xenon en de handschoenverwanrming voor in de winter. de volgende generatie accu krijgt ook verwarming erin om ook in de winter met maximaal vermogen te kunnen rijden.
allemaal dingen die je bij geen enkele fabrikant kan krijgen maar wel bij een specialist die zulke ombouwen kan uitvoeren. en omdat je begint met een goedkope basis zit je uiteindelijk niet ver van de prijs van een reguliere nieuwe scooter. maar dan heb je wel specs die de nieuwe ver voorbij gaan voor hetzelfde geld. en hoef je niet na 2 jaar bang te zijn dat je accu rot is.

o ja, dan heb je ook de mogelijkheid om tot in de kleinste details met de scooter te pielen. individuele voltages van elke cel tot hoe agressief je gashandel oppakt. probeer dat maar eens met een unu of zo...

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 09-08-2018 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Klinkt echt leuk voor als je de kennis hebt, om zo'n ombouw zelf te doen. Maar een specialist vinden die zo iets wil doen hier in België lijkt me echt moeilijk. Buiten jou @flippy ken ik dus niemand die zo iets doet of kan. Want zelfs als je dan de gedroomde machine hebt met de snelheid en range die je wil, moet je na x aantal jaar ook weer een nieuwe batterij kopen. Niet eenduidig voor leek, want dit is dan weer een custom made model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
GBB1 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:41:
Klinkt echt leuk voor als je de kennis hebt, om zo'n ombouw zelf te doen. Maar een specialist vinden die zo iets wil doen hier in België lijkt me echt moeilijk. Buiten jou @flippy ken ik dus niemand die zo iets doet of kan. Want zelfs als je dan de gedroomde machine hebt met de snelheid en range die je wil, moet je na x aantal jaar ook weer een nieuwe batterij kopen. Niet eenduidig voor leek, want dit is dan weer een custom made model.
klopt, dat is momenteel ook het probleem. maar een nieuwe accu or revisie ervan kan makkelijk 5~10 jaar op zich wachten afhankelijk van het gebruik. dan zal de markt ook wel anders zijn en zal revisie ook weer goedkoper zijn en makkelijker.

ps: ik wil rustig wel ff naar belgie rijden hoor. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-08-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
flippy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:02:
de meest verstandige keuze vandaag de dag is simpelweg een goede basis kopen. dus bij voorkeur een 2e hands scooter met rotte accus erin. (met name lood, die zijn bijna gratis) in de uitvoering die je leuk vind.
vervolgens breng je die naar een specialist die er een accu (en controller) inzet met de eisen die je wenst. bijvoorbeeld een enorm bereik of juist wil je meer vermogen maar minder bereik, dat vereist een andere accu en een paar andere upgrades zoals een andere controller. dan heb je een scooter die je volledig in eigen beheer hebt en nooit meer geemmer hebt met accus omdat de scooter qua specs voor jou aangepast is naar je wensen. electrische scooters zijn enorm modulair op dat gebied.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Welke scooter is nou 'van de plank' een goede keuze? Als je niet (teveel) wil gaan pielen en klooien. Doel is Leiden Amsterdam (+/- 50 km enkele reis, laadmogelijkheid @ work). Graag in de 45 km uitvoering en de uitvoering moet legaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
@zeef

als je geld over hebt een govecs met een grote lithiumaccu. deze zijn goed bestand tegen woon-werk en als je de lader een klein stukje terugdraait (uurtje werk) kan je heel lang doen ermee.

anders blijft er eigenlijk weinig over. practisch alle fabrikanten verkopen dezelfde scooter met wat andere kappen en natuurlijk hun eigen accu erin die alleen in hun scooter past.

ik heb inmiddels dozijnen aan accus gereveseerd voor alles van fietsen, scooters en noodstroomvoorzieningen en ik ben tot zover nog nooit een scooter van chinese makelij tegengekomen waarvan de accu van een kwaliteit was waar ik "das netjes" bij zou denken. de cellen zijn merkloos en met een lage capaciteit dus die hebben dus vrij veel cellen erin zitten (de groene EMCO koffers bijvoorbeeld die 1500 euro kosten) maar de levensduur is erg kort vanwege de lage kwaliteit OF ze hebben zo'n hippe moderne verwijderbare accublok zoals unu en dergelijke doet maar die heeft weer het probleem dat die wel redelijke merkcellen gebruiken maar weer veel te weinig cellen waardoor de belasting per cel weer erg hoog is en snel slijten. dus onder de lijn komt het op hetzelfde neer. de 20 en vooral de 40Ah lithium van govecs is zo'n beetje de enisgte uitzondering op deze regel. dat heeft ook te maken dat deze scooter gemaakt is om 90 te lopen.

daaro advseer ik meestal ook om zo'n scooter te kopen met als basis lithium als verwijderbaar een harde eis is (bijvoorbeeld als je niet kan opladen) of anders een loodaccu versie voor de lagere prijs en als de accu versleten is na 1 of 2 jaar de lithiumkoffer reviseren met echt goede cellen en een programeerbare bms en in het geval van lood kan je dan een enorme lihtiumaccu erin bouwen met een idioot bereik als het budget het toelaat. je hoeft zelf daarvoor dus geen poot uit te steken want het kan gewoon voor je worden gedaan. je brengt de verleten accu/scooter weg en je krijgt hem terug met een nieuwe. niks anders dan een reparatie bij een garage. wij als tweaker willen natuurlijk wel overaal aan pielen en klooien dus dan krijg je van die leukere gevallen zoals waar sommigen hier al mee rondrijden.

let wel: vrijwel alle scooters die onder handen zijn genomen door bijvoorbeeld @OlafBso , @Cat--eye @Ruud.connect @Monstarr076 zijn volledig straatlegaal. ze overtreden geen enkele regelgeving. bij de meeste is de max snelheid instelbaar maar het is aan de gebruiker om die snelheid in te stellen.

ook mijn versie met (straks) 18pk onder de kap is volledig legaal als ik hem gewoon begrens op 51. O-)

als mijn tijd als millitair erop zit zit ik er wel aan te denken om zelf scooters te importeren zonder accu en zelf maar scooters met een deftige accu te verkopen. maar dat vereist een flinke investering die niet haalbaar is als arm rijksabtenaartje want geen bank gaat hier aan meewerken. (heb ik al naar gevraagd) }:|

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-08-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrievH
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 12:57
Vraag aan flippy; welke gelijkstroomschakelaar adviseer jij voor een 72 volt accu ? En bestaan ze ook met ingebouwde zekering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je kan automaten kopen bij hager en dergelijke die geschikt zijn voor gelijkstroom. je ziet ze ook veel bij zonnepanelen levernaciers. het is herenbaar aan een gelijkstroom icoontje of ze er geschikt voor zijn.

hier heb je er al eentje:
https://www.rexel.nl/nln/...3A-C-250V-DC/p/2850274550

[ Voor 98% gewijzigd door flippy op 09-08-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Nog even over deze scooter en zijn batterijen:

https://www.niu.com/en/n-gt/

Op de website staat dat er over de batterijen het volgende:

The N-GT is equipped with two high-performance lithium-ion batteries that can be removed and charged at any time. The dual 60v35aH battery packs are light and portable with enough power for a range of over 100km while riding 70km/h.

2 Year Warranty, 5 Year Life Cycle
Panasonic 18650 Lithium-ion Battery Cells

In de simulater op de website kan je ingeven : 90Kg, 0 graden temperatuur, en E-Save mode komt neer op een beriek van 144Km. Gezien er dus 60x35aH in die scooter zit, met batterijen van een goed merk als Panasconic vermoed ik toch dat de afstand van 144Km met een kerel van 90Kg toch wel gehaald kan worden.

Ben zelf geen elektricien, maar zie ik dat dan verkeerd? Zijn dit dan ook geen goede batterijen? 5 jaar kunnen herladen is toch mooi, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10 18:52
2x 60v 35Ah komt neer op 4,2kWh. Mijn Govecs uit 2012 met 2,9 kWh werd meen ik gesteld op een max bereik van 100km nieuw onder ideale omstandigheden. Grofweg moet het ongeveer kloppen, maar alleen onder ideale omstandigheden. 0 graden is dat niet en 90 kg ook niet. Verder lees ik niets over wind?
Misschien is er in de afgelopen 6 jaar eea verbeterd, maar ik zou dit niet zomaar voor waar aannemen. Daarnaast is (voor mij) veel belangrijker hoe lang de accu's meegaan, dus tot welk voltage de cellen opgeladen worden.
Persoonlijk vind ik 5 jaar acculeven nog onder de maat en geen bruikbaar alternatief voor fossiele energiebronnen. (Wat mij er overigens niet van weerhoudt lekker elektrisch te rijden, iemand moet toch het voortouw nemen ;)).

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
@flippy Veel dank voor het uitgebreide antwoord. Ik denk dat we voor de komende tijd voor een fossiele oplossing kiezen en even wachten tot de e-scooters (en met name de accu's) iets volwassener worden. Ik blijf het topic met interesse volgen! d:)b

offtopic:
Succes met het afronden van je carrière bij de Majesteit. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door zeef op 10-08-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
GBB1 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:00:
Nog even over deze scooter en zijn batterijen:

https://www.niu.com/en/n-gt/

Op de website staat dat er over de batterijen het volgende:

The N-GT is equipped with two high-performance lithium-ion batteries that can be removed and charged at any time. The dual 60v35aH battery packs are light and portable with enough power for a range of over 100km while riding 70km/h.

2 Year Warranty, 5 Year Life Cycle
Panasonic 18650 Lithium-ion Battery Cells

In de simulater op de website kan je ingeven : 90Kg, 0 graden temperatuur, en E-Save mode komt neer op een beriek van 144Km. Gezien er dus 60x35aH in die scooter zit, met batterijen van een goed merk als Panasconic vermoed ik toch dat de afstand van 144Km met een kerel van 90Kg toch wel gehaald kan worden.

Ben zelf geen elektricien, maar zie ik dat dan verkeerd? Zijn dit dan ook geen goede batterijen? 5 jaar kunnen herladen is toch mooi, niet?
met 45km/u haal je dat wel. ongeveer een jaartje. dan worden de cellen minder en ga je steeds meer bereik inleveren.

en ja, de kwaliteit van de cellen is wel goed. MAAR zoals ik hierboven al zei worden ze ingezet voor de maximale capaciteit. hierdoor slijten ze harder en als je dagelijks woon=werk doet zal je na 2 jaar echt wel capaciteitsverlies gaan merken. denk 20~30%.
als je de laders zou vervangen door eigen laders waardoor je dus maar tot 85~90% oplaad kan je makkelijk de levensduur met factor 5 verhogen. dan word het aan ander verhaal.
zeef schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:47:
@flippy Veel dank voor het uitgebreide antwoord. Ik denk dat we voor de komende tijd voor een fossiele oplossing kiezen en even wachten tot de e-scooters (en met name de accu's) iets volwassener worden. Ik blijf het topic met interesse volgen! d:)b

offtopic:
Succes met het afronden van je carrière bij de Majesteit. ;-)
geen probleem. hopelijk kan ik over een poosje een key turn oplossing aanbieden voor mensen die meer waarde hechten aan levensduur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dat dus :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Bedankt voor de feedback jongens. Nog een vraag voor @flippy , welke oplader zou je dan voorstellen voor dit model? Dan kan ik eventueel gewoon die lader gebruiken en verhoog ik de levensduur van de batterijen met factor 5 zoals jij aangeeft. Dat maakt het de investering toch wel waard en dan hoef ik er niet onmiddellijk zelf aan te klooien. als ik de 100km haal aan 70km/u voor 5 jaar ben ik al meer dan content.

Als je zo'n oplader kan voorstellen, een linkje zou wel handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik moet weten wat het exacte voltage is. 60v kan namelijk niet.

de lader kan ik wel voor je bouwen. als je wilt kan ik hem denk ik wel in de scooter meubelen zodat je gewoon een snoer van 10m in de scooter hebt om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Tip voor de mensen met Instagram: volg Brunopoweeer
Die gast doet dingen met accu's...ongelofelijk.
Maakt nu een race auto met accu's.
Had al een elektrische fiets die monsterlijk snel ging.
Erg leuk om te zien.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:59
Ik lees dit topic mee, maar heb zelf geen e scooter, wel een e bike. Ik gebruik een grin satiator charger als lader.
Dit apparaat kan batterijen laden van 36v tm 84v nominaal.
Mijn 48v 18650 ncr-b cellen laad ik op tot de 51.4v en eens in de 20 ladingen, laad ik hem helemaal vol naar de 54.6v, dit omdat de bms de cellen pas gaat stabiliseren rond de 54.4 - 54.6v.

Is is satiator charger ook bekend onder de e scooteraars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
@flippy helaas niks terug te vinden over het voltage van de batterijen op de website https://www.niu.com/en/n-gt/specs/. Er staat wel een type bij "Panasonic 18650 Lithium-ion", maar dan zijn er idd nog verschillende modellen van dat type als ik daarop Google.

Ik dacht eigenlijk gewoon ook dat de lader extern kon. Gewoon de batterijen meenemen naar binnen, want bij ons op de parking in het gebouw staan er geen laadpalen, en dan gewoon de custom lader tussen de batterijen en het stopcontact. Ingebouwd is natuurlijk mooier, maar zeker geen vereiste.

Begin zo stilletjes aan te denken dat het mss beter is om hem eerst zo te gebruiken tot hij volledig is opgereden. Dan, na 2 tot 3 jaar, staan de batterijtechnieken weer verder en kunnen we eventueel een deftige custom made batterij erin stoppen met een betere lader.

[ Voor 21% gewijzigd door GBB1 op 10-08-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Net antwoord gekregen van de support van NIU:

Hi,

Both batteries are 60volts, and have an BMS, battery management system on it that controls 10 different factors, including overcharging.

Cheers!
NIU Team

Het zullen dus wel effectief 2 keer 60 volt met elk 35aH zijn als ik dit zo lees. Mss zit die overladen bescherming, zoals ze zelf al aangeven, er al in.

Bijkomend ben ik gisteren met een organisatie die Vespa's verhuurt van 11u 's ochtends tot 18u meer dan 90km gaan rondrijden in de streek in en rond Sint Truiden. Mijn Vespa ging 55km/u en kon met een volle tank van 7 liter 180km afleggen. Heel vinnig machienjte moet ik zeggen. Initieel ben ik geen echte Vespa fan, maar ik moet toch zeggen dat het me zeker wel gecharmeerd heeft.

De mannen die werken bij de mechaniek wisten met te vertellen dat er in november een nieuwe Vespa uitkomt op elektriciteit. Mss ook wel interessant om even af te wachten wat zo'n gerenommeerd merk gaat uitbrengen. In elk geval ben ik er al uit dat mijn brommer min. 55km/u moet kunnen, 50km/u is net iets te weinig vind ik persoonlijk. Een extra voordeel aan een officiële Vespa is dat het heel makkelijk is om aan onderdelen te geraken als er iets kapot gaat. Dat kan niet van alle scooters/merken gezegd worden. Mss ook wel iets om rekening mee te houden.

Nog iets wat me opviel in de specs van de NIU scooters:
  • M+ Pro: motor 1200W, batterij Panasonic 18650, 48 V 42aH, gewicht 11Kg
  • N-GT: motor 3000W, batterij Panasonic 18650, 60 V 35aH, gewicht 11Kg
Voor de NIU fans:
YouTube: NIU eScooters - All New NGT and M+
YouTube: NIU Paris Event - NGT 3min

[ Voor 98% gewijzigd door GBB1 op 12-08-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ze kunnen de marketingonzin blijven herhalen maar het klopt gewoon niet.

nominale spanning van lithium zit op 3.6 a 3.65 volt. dus een 14S accu doet 14*3.6= 50.4V. 13S is 46.8V een 16S accu is 57.6V en een 17S accu is 61.2V.

dus wat is het nou?

hier heb ik dus een pesthekel aan. de marketingjongens zijn duidelijk de baas en geven mooie afgeronde cijfers, bij voorkeur zover mogelijk naar boven voor het "reken je rijk" princiepe in de specs.
met dezelfde rekensommen kan ik geen combinatie van aantal cellen en types die panasonic verkoopt die uitkomt op 35 of 42Ah.

wat wel zeker is gezien het gewicht is dat het aantal cellen vrij laag is. dat betekent een hoege belasting voor relatief weinig cellen die daar niet voor gemaakt zijn. ze kunnen het wel, maar niet voor de geclaimde levensduur. hoge capaciteitcellen kunnen immers geen zware vermogens leveren. dat staat ook met grote rode letters in de datasheets van panasonic die ik hier allemaal heb liggen van alle cellen die panasonic verkoopt.

ik ben er van overtuigd dat niu een leuk ding op de markt gaat zetten. maar nog steeds word er op het gebied van de accu moedwillig gekozen voor "levensduur tot aan waar we wettelijk mee weg kunnen komen".
dit ga je dus niet veranderen door jaren te blijven wachten in de hoop dat de accutechniek beter word. dit heeft geen zak te maken met de accutechniek maar met de keuze van de fabrikant om een product te maken wat maar 2 jaar meegaat. dit is niks anders dan de doorsnee (apple) laptop/telefoon of zoiets waar je word verwacht om vlak na de garantie een flink bedrag op tafel te leggen voor een nieuwe accu.

en dan nog: ze maken leuk reclame met een 1.2 of 3kW motor maar dat zegt niks over het vermogen die hij daadwerkelijk kan leveren. Kijk maar naar de QS motor eigenaren hier. afhankelijk van de accu en controller kan er 15+kW uit een 4kW motor worden gehaald....
overigens tegen een prijs die lager of vergelijkbaar is dan een nieuwe niu... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-08-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
Got it, nog eens bedankt voor je heldere uitleg @flippy . Het is dus absoluut duidelijk dat ook hier de cijfers enkel kloppen voor de minima van 2 jaar en dan nog. Conclusie, de techniek staat mss wel ver genoeg maar fabrikanten implementeren het niet correct on een zo groot mogelijke winstmarge te halen.

Mijn mening is dan ook grondig bijgestuurd en ik ga voor een benzine motor kiezen, gezien de afstanden die ik wil afleggen en de flexibiliteit die ik zoek. Gelukkig beschik ik ook over een moto-rijbewijs en kan ik evengoed een 300cc scooter aanschaffen die 3.2 liter per 100km verbruikt zoals de Yamaha X-Max 300 of de Honda Forza 300. Het extra voordeel hier is dat er ook mee op de autostrade kan. Dit is natuurlijk geen gewone bromfiets meer om in de stad alleen mee rond te snorren. Maar voor mij zeker een optie.

Ik denk hier regelmatig nog eens terug te komen checken om te zien of er betere 'stads scooters' gaan uitkomen en of de fabrikanten zich gaan aanpassen. But for now, fuel is the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

En weer verlaat een tevreden klant het pand....

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Ik vind een goed geinformeerde medetweaker belangrijker dan zieltjes winnen. Helemaal om juist die teleurstelling later te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

flippy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:32:

als mijn tijd als millitair erop zit zit ik er wel aan te denken om zelf scooters te importeren zonder accu en zelf maar scooters met een deftige accu te verkopen. maar dat vereist een flinke investering die niet haalbaar is als arm rijksabtenaartje want geen bank gaat hier aan meewerken. (heb ik al naar gevraagd) }:|
Wat als je klein begint met 3 a 4 en die dan als demo gebruikt om orders binnen te halen?

Ik geloof namelijk dat er echt een goede markt is voor deze dingen, helemaal als er nog een klein Hollands sausje overheen zit. Zaak is dan vooral om te promoten hoe ze het na x km nog doen in vergelijking met de concurentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
zeker wel is er markt voor. probleem is gewoon startkapitaal. om zoiets van de grond te krijgen moet je nog steeds 10~15 ruggen aan cash kapitaal hebben en dat is niet te doen met een simpel ambtenarensalarisje en helaas wil ook geen bank meewerken aan zoiets omdat ze het niet snappen en het risico te groot vinden.

als ikk hier 5 nieuwe scooter heb staan nieuw in folie en ik prop er een "hollandse" accu in waarvan je vannuit kan gaan dat hij na 5 jaar nog steeds goed rijd en 80% of meer van zijn bereik heeft verkopen ze wel. maar alle inkoopkosten zijn gewoon niet te doen zonder een externe inverstering. ook natuurlijk moeten daar 2~3 tripjes naar china bij (die kosten ook geld) om een levernacier te vinden die in al in de EU een CVO heeft, anders krijg je nooit een kenteken hier en zit je met een garage vol scooters waar je niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:49:
nee, beste is onder de 4.1V.
tesla blijft bijvoorbeeld onder de 4.05V tenzij je de range mode aanzet, dan gaat hij naar 4.1V voor 1x.
dus 81V is goed.
Naar aanleiding van de post hierboven van @Dacuuu : als je de eenvoudige lader van mij middels de potmeter op 4,05 volt afstelt, worden de cellen dan nog gebalanceerd?

@Dacuuu ziet er interessant uit. Op de site lijkt het alsof hij tot 60volt gaat?
Wat kost ie eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Joris 407 op 13-08-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik weet niet of de govecs BMS al eerder begint te balanceren.

wat je kan doen natuurlijk ik 1x per 10 laadbeurten of 1x per maand of zo alsnog helemaal vol doen.

of je moet de bms vervangen voor eentje die je zelf dan programmeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:59
Joris 407 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:30:
[...]

Naar aanleiding van de post hierboven van @Dacuuu : als je de eenvoudige lader van mij middels de potmeter op 4,05 volt afstelt, worden de cellen dan nog gebalanceerd?

@Dacuuu ziet er interessant uit. Op de site lijkt het alsof hij tot 60volt gaat?
Wat kost ie eigenlijk?
Je hebt 2 modellen van de grin satiator.

Ik was $369,42 USD kwijt, dat is lader + laadkabel + programmeer kabel.
Het is erg veel geld, maar ik geniet er van elke laad sessie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
tering wat een geld. een mean well lader voor dat voltage kost minder dan een derde ervan en is waterdicht.

andere optie die ik hier gebruik is een 90V regelbare 5A labvoeding die ik zelf in elkaar heb gemeubeld. erg naukeurig en heeft 2 uitgangen voor 2 verschillende accus met max 5A laden of 1x 10A voor 900W totaal laadvermogen.
3e optie is een instelbare lader van een chinese fabriek die 50~95V kan leveren tot 4kW. maar is niet echt mobiel te noemen. wel handig als je in 20 min je accu weer redelijk vol wilt hebben omdat je het gisteren (en eergisteren) bent vergeten op te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:34:
ik weet niet of de govecs BMS al eerder begint te balanceren.

wat je kan doen natuurlijk ik 1x per 10 laadbeurten of 1x per maand of zo alsnog helemaal vol doen.
Maar dat zou betekenen dat ik elke 10 laadbeurten de lader moet open schroeven om de potmeter te verstellen.

Wat is dan beter voor de levensduur van de cellen?
1. De cellen altijd tot 4.05 volt laden waarbij ze niet gebalanceerd worden?
2. De cellen altijd maximaal laden, zodat de cellen gebalanceerd worden?
3. Op de gok / gevoel / ervaring de lader 9x uit zetten voordat deze aangeeft dat de accu van de scooter vol is en dan 1x de accu helemaal vol laten laden?

Weet iemand bij welk voltage de Govecs bms begint te balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik heb helaas geen werkende bms van de govecs om te testen (de rook is eruit).

10 laadbeurten is ook wel weinig hoor, dat doe ik alleen met hele oude accus.
als ej accu nog redelijk fris is kan je rustig 50 cycli doen.

en een meanwell heeft de pot gewoon aan de voorkant zitten. je kan ze ook bestellen zodat je een externe pot/weerstand aan kan sluiten zodat je gewoon met een schakelaar kan wisselen tussen meerdere voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Als je echt nieuw wil...en voor een "schappelijke" prijs..

En als je gek wil doen..
Dit is gewoon de Goodyear Ego met een andere naam.

[ Voor 30% gewijzigd door OlafBso op 14-08-2018 10:02 ]

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
wat een giller om die eens onder handen te nemen met een deftige accu en controller. dan krijg je er wel meer uit dan 70 en een heel stuk rapper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:38:
ik heb helaas geen werkende bms van de govecs om te testen (de rook is eruit).

10 laadbeurten is ook wel weinig hoor, dat doe ik alleen met hele oude accus.
als ej accu nog redelijk fris is kan je rustig 50 cycli doen.

en een meanwell heeft de pot gewoon aan de voorkant zitten. je kan ze ook bestellen zodat je een externe pot/weerstand aan kan sluiten zodat je gewoon met een schakelaar kan wisselen tussen meerdere voltages.
@flippy staat er misschien een merk, type / typenummer op de Govecs bms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
nee, is een ding van govecs zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:37
flippy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:02:
Heb je die van mij al mis-/gebruikt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:02:
Ook niet een id- nummer / partnumber van Govecs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
jeroenribbink schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:18:[...]Heb je die van mij al mis-/gebruikt? :P
zeker, daar is de rook ook uit... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:37
flippy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:35:
[...]

zeker, daar is de rook ook uit... O-)
wat heb je ermee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Joris 407 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:35:
[...]
Ook niet een id- nummer / partnumber van Govecs?
ik kan niks vinden.
govecs vond het niet nodig om de balanceerdraden te markeren waar ze erin moesten en gebruiken dezelfde stekker. dus serie 11 tot 20 ging in 1 tot 10 en toen kwam de rook eruit en dan doet electronica het niet meer...

helaas is mijn voorraad met rook op...

moet een nieuwe fles bestellen....

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.orarc.org/wp-content/uploads/2017/04/wire-harness-smoke-Custom.jpg?w=321

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-08-2018 21:14 ]

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Kwaliteit...wie kent het niet?
Kwaliteit, kwaliteit en natuurlijk zwarte fiets...

https://www.gelderlander....achter-mijn-rug~ad4e6ab5/

IVA NCE PROlaf

• thunderwolf007
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08-2024
Sinds vorige week ook in het bezit van de Spot Welder https://malectrics.eu/. Nu heb ik een vraag over de lassen. Klopt het dat je deze met wat moeite nog kan lostrekken? Ik heb de Spot Welder ingesteld op 17ms. Is dit een juiste instelling? Als accu gebruik ik een Bosch 12V 44Ah 440A. https://www.accuserviceho...t-accu-12-volt-44-ah.html

• ido_nl
Ben aan het kijken naar een La Souris E-Sourini scooter

Prijs is interessant 1500+700 voor Li-ion versie (72V 20AH)

Gezien er niet veel info op de website staat en gezien de prijs ga ik ervan uit dat het om chinese onderdelen gaat.

Ze geven fabriek garantie van 2 jaar bij normaal gebruik, er zitten Samsung cellen. Een nieuwe accu kost alleen 999, wat me vrij fors lijkt.

Geen idee of dit (accu) specs zijn die voldoende zijn. 20S10P setup denk ik... Ik lees binnen dit onderwerp dat het niet goed is de accu's te veel te belasten. Hoe meer je er parallel hebt geschakeld hoe minder belasting per cel, toch?

Is het nou dat je kan zeggen dat de levensduur afhankt van het laadt proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
thunderwolf007 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:37:
Sinds vorige week ook in het bezit van de Spot Welder https://malectrics.eu/. Nu heb ik een vraag over de lassen. Klopt het dat je deze met wat moeite nog kan lostrekken? Ik heb de Spot Welder ingesteld op 17ms. Is dit een juiste instelling? Als accu gebruik ik een Bosch 12V 44Ah 440A. https://www.accuserviceho...t-accu-12-volt-44-ah.html
wat ben je aan het lassen?
welk voltage meet je op de accu?
ido_nl schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:09:

Gezien er niet veel info op de website staat en gezien de prijs ga ik ervan uit dat het om chinese onderdelen gaat.

Ze geven fabriek garantie van 2 jaar bij normaal gebruik, er zitten Samsung cellen. Een nieuwe accu kost alleen 999, wat me vrij fors lijkt.

Geen idee of dit (accu) specs zijn die voldoende zijn. 20S10P setup denk ik... Ik lees binnen dit onderwerp dat het niet goed is de accu's te veel te belasten. Hoe meer je er parallel hebt geschakeld hoe minder belasting per cel, toch?

ik heb deze vaker gezien van andere merken. is vrij nieuwe generatie chinees.
accu is "niet slecht" voor de maatstaven van sommige andere merken.
als deze versleten is kan je nog eens beslissen om hem te laten reviseren met deftige cellen.

je kan de levensduur wel flink verlengen door er 2 in te zetten en de lader iets lager in te stellen. je moet mogelijk dan nog wel iets meubelen om de beide tegelijk te gebruiken anders helpt het nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-08-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

ido_nl schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:09:

Die kopen en dan voor €800 een batterijpack in laten bouwen door Flippy.
Probleem opgelost.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
OlafBso schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:19:
[...]
Die kopen en dan voor €800 een batterijpack in laten bouwen door Flippy.
Probleem opgelost.
Standaard komt ie met een lood accu. Voor 700 euro meer kan je voor Li-ion gaan. Ik neem aan dat dan de accu en BMS worden vervangen en meer niet.
Theoretisch zou je dan een betere BMS kunnen kiezen en ook betere accu.

Iets om over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb wat tijd besreed aan het doorlezen van dit draadje maar (helaas pas) na het bestellen van een super soco (ik vind hem gewoon mooi en de zit is fijner dan een scooter) en nu dus maar wachten tot de accu het begeeft ;w (ik heb er maar 1 wand €999,99 is best veel voor een 2de en op 1 zouw ik woon-werkverkeer moeten halen volgens de folder zelf bijna 2x :+ ) en dan heeft flippy weer een klant voor een niewe accu O-) die het wel jarenlang uithoud wand snelhijd heb ik niet echt nodig betrouwbaarheid en nagenoeg geen onderhoud zijn voor mij belangrijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Zijn er mensen die in de winter hun accu verwarmen als de scooter in een koude schuur staat? En wat wordt hier voor gebruikt?

Pagina: 1 ... 14 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.