Iemand zich ook wel eens bezig gehouden met inregelen van de ventilatie? Ik las een tijdje terug een interessante
blogpost daarover. Bij hem bleek er veel te weinig geventileerd te worden door onjuiste instelling van de ventielen.
Natuurlijk zitten we hier op Tweakers en willen we het zelf doen i.p.v. een bedrijf er voor in te huren. In het huis wat we binnenkort betrekken hangt nu nog een oude onzuinige StorkAir unit. Ik ga een nieuwe zuinigere Itho Ecofan ophangen en wil de boel dan inregelen op deze manier:
Theo in "Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?"
Door de anemometer rechtstreeks op de nieuwe Itho te zetten (die draait op een stand met bekend debiet) kan ik dan de omrekenfactor berekenen. Van m/s naar m
3/h kun je omrekenen als je de oppervlakte van het schoepenrad in de anemometer
weet. (Al zijn er ook wel anemometers die
CFM kunnen meten, dat maakt het iets makkelijker rekenen). Daarmee kan ik dan de afzonderlijke ventielen in de woning meten en inregelen.
Ik moet alleen nog even een goede bron vinden voor de in te stellen debieten per vertrek (keuken met woonkamer eraan, toilet, badkamer). Je kunt het af te zuigen debiet berekenen op basis van de inhoud van de ruimte, maar elke site lijkt weer een andere berekenfactor te nemen om van de inhoud in m
3, naar een afzuigdebiet in m
3/h te gaan.
[
Voor 44% gewijzigd door
ThinkPad op 23-12-2016 08:13
]