Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39
OTGW kan altijd nog, die sluit je aan tussen je thermostaat en je CV-ketel. Hoef je verder niks voor aan te passen.

Overigens, als je toch nog leidingen e.d. moet gaan leggen, kijk dan ook eens naar een DWTW: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? om restwarmte uit je douche-afvalwater te hergebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
ThinkPadd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:40:
OTGW kan altijd nog, die sluit je aan tussen je thermostaat en je CV-ketel. Hoef je verder niks voor aan te passen.

Overigens, als je toch nog leidingen e.d. moet gaan leggen, kijk dan ook eens naar een DWTW: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? om restwarmte uit je douche-afvalwater te hergebruiken.
Kun je de OTGW gebruiken i.c.m. een Evohome aan/uit thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OTGW kan (afaik) alleen gebruikt worden met een modulerende aansluiting. Als je opentherm had willen gebruiken had je de draadloze opentherm module nodig gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:31:
Ik heb de vraag inmiddels uitgezet bij Stork, mocht ik antwoord krijgen horen jullie het.
Om even terug te komen op mijn vraag.
Inmiddels antwoord van Stork. Hun Combofan met RF ontvanger kan beide. 0-10v sturen en tegelijkertijd hygrosensor. Het hoogste signaal is hierbij leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Wij willen onze mechanische ventilatiebox op wisselstroom laten vervangen door een zuiniger exemplaar op gelijkstroom. Als het even kan vraaggestuurd. Als je zoekt naar geschikt systemen kom je de volgende 3 tegen:

1. Itho EcoFan CVE
2. Stork Zehnder ComfoFan S
3. Orcon MVS-15RHB

Alle 3 zouden ze heel stil en zuinig moeten zijn. Belangrijkste verschil lijkt te zijn dat de Orcon wat duurder is en een ingebouwde vochtsensor bevat. Hij meet het vochtgehalte in de totale afgezogen lucht en gaat vanaf een bepaald % 15 min op een hoger niveau draaien. Ook is dit systeem vrij makkelijk uit te breiden met een CO2 sensor.

Ik heb offertes ontvangen voor zowel de Orcon als de Itho. Verschil is 155 euro, waarbij de Orcon dan vraaggestuurd is (met vochtsensor en CO2 sensor + 2 afstandsbedieningen) en de Itho EcoFan alleen met 2 afstandsbedieningen functioneert. Op dit moment heb ik een voorkeur voor het Orcon systeem.

Heeft iemand er ervaring mee, of nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 13:19
In mijn nieuwe huis kwam ik dus ook een mechanische ventilatiebox tegen. de zehnder comfofan s. Deze schijn je met RF te kunnen bedienen echter ik heb er geen ab bij gekregen.

Nu is de afvoer van mijn wasemkap ook op de mechanische ventilatie aangesloten.

Mijn idee was de motor uit de wasemkap te halen en de knoppen op de wasemkap door te lussen met de box zodat deze ook vanaf de wasemkap harder en zachter gezet kan worden. maar niet uitgezet als er bijvoorbeeld nog gedouched wordt.

Wie heeft ditzelfde probleem gehad?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 18:22
Rfxcom heeft een prototype voor 868mhz. http://www.rfxcom.com/epa...oducts/15101&Locale=nl_NL
Hopelijk krijgen ze ( of iemand anders) de eco box ook snel aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Modbreak:De posts over het reverse-engineeren van de Itho waren erg interessant, maar gingen hier nogal offtopic.
Ik heb ze daarom afgesplitst naar een eigen topic, gaarne daar verder discussiëren over CC1101's e.d.
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Interessant. Ik wil de ventilatie hier ook gaan automatiseren. Mijn domotica systeem is Domoticz met Z-wave (plus). Onze unit is versleten en ik wil hem binnenkort gaan vervangen door zo'n Itho, maar dan de versie met Perilex stekker. De fase draden wil ik gaan schakelen met 2 dubbele Z-wave plus modules van Fibaro of Qubino (kan ik meteen de ketel er ook op zetten, want de ventilator heeft maar 3 fase ingangen) en ik wil hem volledig automatiseren met LUA scripts.

Lijkt me een leuk projectje. Aansturing wil ik doen met een luchtvochtigheidssensor in de badkamer, buitentemperratum (haal ik op met een cron job bij het KNMI), en de verlichting in het toilet en de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:56:
Wij willen onze mechanische ventilatiebox op wisselstroom laten vervangen door een zuiniger exemplaar op gelijkstroom. Als het even kan vraaggestuurd. Als je zoekt naar geschikt systemen kom je de volgende 3 tegen:

1. Itho EcoFan CVE
3. Orcon MVS-15RHB

Alle 3 zouden ze heel stil en zuinig moeten zijn. Belangrijkste verschil lijkt te zijn dat de Orcon wat duurder is en een ingebouwde vochtsensor bevat. Hij meet het vochtgehalte in de totale afgezogen lucht en gaat vanaf een bepaald % 15 min op een hoger niveau draaien. Ook is dit systeem vrij makkelijk uit te breiden met een CO2 sensor.

Ik heb offertes ontvangen voor zowel de Orcon als de Itho. Verschil is 155 euro, waarbij de Orcon dan vraaggestuurd is (met vochtsensor en CO2 sensor + 2 afstandsbedieningen) en de Itho EcoFan alleen met 2 afstandsbedieningen functioneert. Op dit moment heb ik een voorkeur voor het Orcon systeem.

De Itho Daalderop CVE ECO-fan RFT is makkelijk uit te breiden met optionele (extra) RF-bedieningen, RF RV-sensor of RF PIR aanwezigheidssensor. Kijk anders ook eens naar het Itho Daalderop BaseFlow systeem als je CO2 meting en regeling wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:14:
[...]

De Itho Daalderop CVE ECO-fan RFT is makkelijk uit te breiden met optionele (extra) RF-bedieningen, RF RV-sensor of RF PIR aanwezigheidssensor. Kijk anders ook eens naar het Itho Daalderop BaseFlow systeem als je CO2 meting en regeling wil.
Idd ook een mooi systeem.

Over 10 dagen wordt de Orcon geïnstalleerd, met vochtsensor (standaard ingebouwd) en een extra CO2 sensor voor in de woonkamer. De Itho was ook uit te breiden met een CO2 sensor, dit maakte 'm echter significant duurder dan de Orcon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:56
roborobbie schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:11:
In mijn nieuwe huis kwam ik dus ook een mechanische ventilatiebox tegen. de zehnder comfofan s. Deze schijn je met RF te kunnen bedienen echter ik heb er geen ab bij gekregen.

Nu is de afvoer van mijn wasemkap ook op de mechanische ventilatie aangesloten.

Mijn idee was de motor uit de wasemkap te halen en de knoppen op de wasemkap door te lussen met de box zodat deze ook vanaf de wasemkap harder en zachter gezet kan worden. maar niet uitgezet als er bijvoorbeeld nog gedouched wordt.

Wie heeft ditzelfde probleem gehad?
Is jouw wasemkap al niet motorloos dan? Zover ik weet mag er op een dergelijk systeem geen kap met motor aangesloten zijn ivm luchtdruk etc.

Wij hebben thuis een Zehnder Comfofan S CO2 hangen. Deze kunnen wij bedienen met een wandbediening en een RF afstandsbediening. Hiermee bepaal je dan ook de ventilatiestand die geldt voor je gehele systeem, dus ook je wasemkap. Het enige wat het systeem in je wasemkap doet is de klep open of dicht zetten als je het aan/uit knopje indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Persoonlijk heb ik het niet zo op het afzuiger van kooklucht door de centrale afzuiging. Ik was best blij dat de vorige eigenaar van het huis al een afvoer in de voorgevel had gemaakt hiervoor.

En inderdaad, meestal zijn de kappen voor aan de centrale afzuiging motorloos. Anders kan je de lucht bij andere vertrekken naar binnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 09:24

bord4kop

maximaal 100KB!

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:56:

1. Itho EcoFan CVE
3. Orcon MVS-15RHB

Ik heb de Orcon, maar alleen met de vochtgestuurde sensor. Geen CO2, daar kan ik dus niets over zeggen.
Nou hangt het dingt vrij dicht bij de badkamer, maar als ik de douche aanzet gaat hij na een seconde of 6-9 direct hard afzuigen. En blijft ook nog tijdje doorzuigen als we klaar zijn.
Systeem werkt gewoon prima, geen omkijken naar.

Heb hem zelf opgehangen, fluitje van n cent. De Orcon hangt op zolder de AB in de woonkamer, nooit gezeik, zeer tevreden. Kostte (eind 2015) compleet thuis geleverd €229
(weet niet 100% zeker, kan ook €200 zijn geweest, maar zeker niet meer)

Enige kuttige is dat het ding niet via RFXcom o.i.d. te bedienen is. Maar op zicht werkt het systeem automatisch op douche afzuiging ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2016 20:38 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

bord4kop schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:29:
[...]

Ik heb de Orcon, maar alleen met de vochtgestuurde sensor. Geen CO2, daar kan ik dus niets over zeggen.
Nou hangt het dingt vrij dicht bij de badkamer, maar als ik de douche aanzet gaat hij na een seconde of 6-9 direct hard afzuigen. En blijft ook nog tijdje doorzuigen als we klaar zijn.

Heb hem zelf opgehangen, fluitje van n cent. De Orcon hangt op zolder de AB in de woonkamer, nooit gezeik, zeer tevreden. Kostte (eind 2015) compleet thuis geleverd €229

Enige kuttige is dat het ding niet via RFXcom o.i.d. te bedienen is. Maar op zicht werkt het systeem automatisch op douche afzuiging ook goed.
Hij hangt "vrij dicht" bij de badkamer?
Betekend dat achter het knieschot op de zolder direct boven de badkamer? Dat is mijn situatie namelijk en ik zit aan een vergelijkbare vervanging te denken, vandaar.
Heb je het complete pakket van 279,99 gekocht?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep, bijna zelfde inderdaad. Vrij recht boven de badkamer, maar er zit nog wel een flinke bocht -van flexibele buis- in.

Mijne was goedkoper, maar ik heb alleen de vochtsensor, ik meen dat die met CO2 iets van 280 was inderdaad .

[ Voor 24% gewijzigd door bord4kop op 17-05-2016 15:47 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bord4kop schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:29:
[...]

Nice! Kun je nog iets veranderen aan de instellingen van de vochtsensor?

Verder, iemand enig idee hoe de CO2 sensor werkt? Het meetbereik is van 400-2000 ppm. Kun je de limietwaarden instellen, b.v. bij meer dan 500 ppm een uur naar stand 2, bij 1500 ppm CO2 een uur naar de hoogste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Nee, je kan alleen instellen of de timer 15 of 30minuten doorwerkt.

Verder is het ding niet te sturen zover ik weet.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

bord4kop schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:46:
Jep, bijna zelfde inderdaad. Vrij recht boven de badkamer, maar er zit nog wel een flinke bocht -van flexibele buis- in.

Mijne was goedkoper, maar ik heb alleen de vochtsensor, ik meen dat die met CO2 iets van 280 was inderdaad .
Ah, duidelijk. Mijn situatie is aardig vergelijkbaar.

Ik bedoelde dit pakket :
http://www.ventilatieland...de-uitvoering#prettyPhoto

Want deze is goedkoper, maar dan heb je de afstandsbediening er niet bij toch?
http://www.ventilatieland...KTwcng4MwCFesV0wodvW8DSw#

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

zou best kunnen, ik had een andere aanbieding. Destijds was het dacht ik: € 229,-

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bord4kop schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:54:
Nee, je kan alleen instellen of de timer 15 of 30minuten doorwerkt.

Verder is het ding niet te sturen zover ik weet.
Ok, duidelijk.

Volgens de installateur heeft de CO2 sensor 230V nodig, plug je die simpelweg in een stopcontact? De gewone afstandsbedieningen werken op batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 19-05-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 16:40
Ik heb de heleboel aan de praat, niet een heel moeilijke klusje, maar toch loop ik tegen het volgende aan dat nu de afzuiging alleen of in stand 1 draait of op stand 3....

De afbeelding van mijn afzuig unit CMLe J.e. StorkAIR
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nzBv6Y78Gncfe1m9AI4J31KE/thumb.jpg

Ik heb het volgende gedaan.

11 PE niks mee gedaan
10 PE niks mee gedaan

9 N lasdoos ertussen en verlegd naar de ACM 3500
8 L3 lasdoos ertussen en verlegd naar de ACM 3500
10 PE ontkoppeld en rechtstreeks op poort II van de ACM 3500
11 PE ontkoppeld en rechtstreeks op poort III van de ACM 3500

Beide poorten heb ik apart ingeleerd maar beide gaan naar stand 3 van de ventilatie.

iemand een idee? Volgens mij kan ik ook lasdozen

3 L3, 2 L2 en 1 L1 doorlussen naar de poorten van de afzuiging, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
Wat voor unit is dit?
Op mijn Itho draait hij standaard in stand 1, als ik L2 hoog maak op de midden stand en L3 hoog op stand 3.
Domoticz schakelt de standen afhankelijk van de co2 waarde, temperaturen, modus (wel of niet nachtkoelen etc)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 13:19
SkorpionNL schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:11:
[...]
Is jouw wasemkap al niet motorloos dan? Zover ik weet mag er op een dergelijk systeem geen kap met motor aangesloten zijn ivm luchtdruk etc.

Wij hebben thuis een Zehnder Comfofan S CO2 hangen. Deze kunnen wij bedienen met een wandbediening en een RF afstandsbediening. Hiermee bepaal je dan ook de ventilatiestand die geldt voor je gehele systeem, dus ook je wasemkap. Het enige wat het systeem in je wasemkap doet is de klep open of dicht zetten als je het aan/uit knopje indrukt.
Op deze manier zou het kunnen lukken http://energiepionier.nl/...egelen-met-fibaro-module/

met rgbw module kan ik dan de 1-10v sturen.. Volgens deze post op domoticz werkt dat hetzelfde als met een kaku dimmer : https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=7294

Als ik altijd de ventilatiebox aan zet als ik de afzuiger aan zet gaat het toch goed?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
Qubino komt met een 0-10v dimmer die je zeer gemakkelijk op je ventilatie unit kan aansluiten aan de 0-10v aansluiting. Scheelt weer een Fibaro RGBW + traploze 0-10v snelheidsregelaar.
Hoe lang het nog duurt is nog onbekend. Op mijn vraag aan Qubino wanneer deze op de markt zou komen kreeg ik als antwoord april, maar tot nu is het nog angstvallig stil helaas.

Door de afzuiging te bedienen kan je je wasemkap inderdaad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb sinds een maand een 1-wire luchtkwaliteitssensor van eService Online in gebruik in de badkamer en dit werkt erg leuk. De sensor meet VOC (vluchtige organische stoffen) en dus niet CO2. Het effect van bijvoorbeeld schoonmaken of een spuitbus hanteren zie je meteen terug in de output van de sensor. Voor het aansturen van de ventilatie vind ik VOC eigenlijk zinvoller dan alleen CO2. Binnenkort wil ik nog meer sensoren ophangen in de keuken en het gastenverblijf.

VOC-meting eService Online 1-Wire luchtkwaliteitssensor

Maar nu de vraag: ik heb twee Itho's CVE Eco Fan 2 waarvan ik momenteel de snelheid in de laagste en hoogste stand kan schakelen middels een aangepaste afstandsbediening. Dit werkt wel ok maar ik heb liever een 100 procent betrouwbare oplossing waarvoor ik geen batterij hoef te vervangen (in de afstandsbediening) en het liefst proportioneel geregeld kan worden.

De PWM-print voor de Eco Fan 2 kost niet veel. Wat ik me afvraag is aan welke spanning het PWM-signaal mag hebben? Voor krap 60 euro heb ik een Wago 750-511 I/O-module met twee PWM-uitgangen die op 24V werken. Deze module kan ik zo toevoegen aan de bestaande modules van mijn plc. Kan de Eco Fan 2 daar mee overweg of moet het 12V zijn?

De CO2-sensor van Itho kan volgens de handleiding overweg met een voedingsspanning van 14-48 V DC of 16-36 V AC. Wat de specs zijn van het PWM-signaal is me echter niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Orcon MVS-15 hangt. Stil systeempje. De vochtsensor doet nog niets noemenswaardigs, heb 5 min de douche aangehad, waarna de badkamer hartstikke vochtig was (heel veel damp), maar er gebeurt niets.

Misschien dat ie op stand "auto" zo laag ventileert (alleen ventileren indien nodig) dat er onvoldoende lucht de sensor passeert, en hij de verhoogde luchtvochtigheid niet detecteert?

Anyway, gelukkig hebben we een extra afstandbediening voor de badkamer, dan kun je de ventilatie handmatig laten draaien (met de timer knop, 1x drukken voor 15 min hoogste stand, 2x drukken voor 30 min, 3x drukken voor een uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:53
Bij de diverse fabrikanten van woonhuisventilatoren wordt mij niet duidelijk welke units over een 0-10V ingang beschikken. Iemand hier die weet of bepaalde modellen de 0-10V ingang hebben?

De afzuiging zal enkel dienen voor 3 slaapkamers, het gaat mij er met name om dat ik de capaciteit ver terug kan schroeven bijvoorbeeld als er overdag toch niemand aanwezig is. Tot op heden staat Orcon bovenaan mijn lijstje omdat die met DIP switches redelijk instelbaar is, maar 0-10V regeling heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
Oilman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:01:
Iemand hier die weet of bepaalde modellen de 0-10V ingang hebben?
Sowieso de Zehnder Comfofan S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Femme schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:55:
...
De PWM-print voor de Eco Fan 2 kost niet veel. Wat ik me afvraag is aan welke spanning het PWM-signaal mag hebben? Voor krap 60 euro heb ik een Wago 750-511 I/O-module met twee PWM-uitgangen die op 24V werken. Deze module kan ik zo toevoegen aan de bestaande modules van mijn plc. Kan de Eco Fan 2 daar mee overweg of moet het 12V zijn?

De CO2-sensor van Itho kan volgens de handleiding overweg met een voedingsspanning van 14-48 V DC of 16-36 V AC. Wat de specs zijn van het PWM-signaal is me echter niet duidelijk.
Kun je wat met onderstaande gegevens?
Minimale en maximale inputsignaal PWM optieprint:
5 – 10 Volt, maximale opgenomen stroom is kleiner dan 15mA.
Input frequentie bereik PWM optieprint:
2.5kHz – 3.5kHz, 0 – 100% PWM input.
Met het signaal wat aan deze specificaties voldoet kan de CVE of CVD aangestuurd worden.

Heeft iemand nagevraagd bij Itho, zie http://energiepionier.nl/...ibaro-module/#comment-568

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:15
SkorpionNL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:26:
[...]
Sowieso de Zehnder Comfofan S.
De Qubino werkt prima met de Zehnder (Stork) Comfofan SR. Lekker makkelijk, want je hebt niks extra nodig. Zelfs geen voeding want die zit op de print van de comfofan zelf al. Werkt goed binnen open z-wave. Open z-wave herkent hem officieel niet, dus parameters zetten en uitlezen is wat uitproberen, maar het werkt wel! Heb net aangesloten en gaat dus goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Laatst online: 12:03
Ik heb zojuist de nieuwe CO2 sensor van vlad (bekend van domoticaforum.eu) besteld op indigogo: https://www.indiegogo.com...beam-wifi--2/x/14419517#/
Wellicht dat meer mensen hier geinteresseerd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thedr schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:45:
Ik heb zojuist de nieuwe CO2 sensor van vlad (bekend van domoticaforum.eu) besteld op indigogo: https://www.indiegogo.com...beam-wifi--2/x/14419517#/
Wellicht dat meer mensen hier geinteresseerd zijn :)
Ik heb altijd een beetje m'n twijfels bij die goedkope CO2-sensoren.
Een relatieve meting ("De luchtkwaliteit is nu vrij slecht") zal het ding wel kunnen, maar de absolute ppm-waarden moet je met een korrel zout nemen denk ik.

Ik zou dan eerder deze route bewandelen als je toch met een ESP8266 aan de gang wilt gaan: mightym in "CO2-meters voor in huis"

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ja dat is me bekend. De nauwkeurigheid is meestal ergens tussen de 2-5%. Wil je echt nauwkeurig dan ben je vele duizenden euro's kwijt. Ben eigenlijk vooral benieuwd wat er uit komt en of het enig nut heeft mijn ventilatie hier mee aan te sturen. Losse sensoren kosten al snel een paar tientjes, dus durf de gok wel eens te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Beatman schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:40:
[...]

Kun je wat met onderstaande gegevens?
Minimale en maximale inputsignaal PWM optieprint:
5 – 10 Volt, maximale opgenomen stroom is kleiner dan 15mA.
Input frequentie bereik PWM optieprint:
2.5kHz – 3.5kHz, 0 – 100% PWM input.
Met het signaal wat aan deze specificaties voldoet kan de CVE of CVD aangestuurd worden.

Heeft iemand nagevraagd bij Itho, zie http://energiepionier.nl/...ibaro-module/#comment-568
Thanks voor de specs. Ik ga de 1-Wire PWM-uitgang van eService Online gebruiken. Deze heeft wel een uitgangsspanning van 10V:
https://www.eservice-onli...85/1-wire-pwm-ausgang-10v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik ga mechanische ventilatie aanleggen in mijn woning van 1961.
Er zijn 3 ruimtes die ik op een wat hogere stand wil afzuigen wanneer nodig. Dit moet met domotica aangestuurd worden. (bijv. licht aan toilet = stand hoog met nalooptimer).

Echter, wanneer de ventilator op standje hoog gaat (toilet- / douchegebruik), wil ik niet dat dit steeds in huis- en slaapkamer te horen is. Hoe gaan jullie hiermee om?

Een elektrische klep is een optie maar die zijn hartstikke duur. Evt. zou ik 2 ventilatieboxen kunnen plaatsen, 1 voor toilet en douche, en 1 voor de overige ruimtes. Maar qua stroomverbruik is dit minder interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-07-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Hallo, je weet dat er dempers voor bestaan welke je in de toe en afvoer slangen plaatst ? De bekendere ventilatie fabrikanten hebben dit in hun assortiment. Meestal iets van 30dB demping voor een meter demper dacht ik.

Google eens op : Zehnder geluidsdemper of een willekeurig ander merk.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 174333 op 04-07-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Anoniem: 174333 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:42:
Hallo, je weet dat er dempers voor bestaan welke je in de toe en afvoer slangen plaatst ? De bekendere ventilatie fabrikanten hebben dit in hun assortiment. Meestal iets van 30dB demping voor een meter demper dacht ik.

Google eens op : Zehnder geluidsdemper of een willekeurig ander merk.
Gaat het zoveel verschil maken dan als ik een demper op zolder installeer? Ik dacht altijd dat het geluid aan de woonkamer kant zat (plafond-inlet).

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 05-07-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Als het systeem goed geïnstalleerd dan zou de luchtstroming in buizen en ventielen op zo'n niveau moeten liggen dat die geen lawaai (wind ruis) produceren. Het gene dat wel lawaai produceert en wat wordt doorgegeven door de buizen is je ventilator box. Dit demp je door na de ventilator box dempers te installeren.

Is het eerste echter het geval dan blaas je teveel lucht door een ventiel en moet je dit aanpassen door meerdere te plaatsen of minder ventileren als dit mag/mogelijk is ivm eigen gezondheid.

Bedoel je eigenlijk centraal afzuiging door 1 ventilatie box ? Want daar stel je de hoeveelheid lucht af dmv de ventielen in de desbetreffende ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 174333 op 05-07-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik bedoel inderdaad centrale afzuiging. Ik snap dat de ventielen ingesteld moeten worden maar de box moet bij het douchen wel in een hogere stand. Daar maak ik me het meest zorgen om ivm geluidsoverlast in de woon/slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SkorpionNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:57:
Qubino komt met een 0-10v dimmer die je zeer gemakkelijk op je ventilatie unit kan aansluiten aan de 0-10v aansluiting.
[...]
Deze is inmiddels beschikbaar, de pricewatch: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 19:47
Hallo,
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe ComfoFan S RP geplaatst in ons huis met daarbij 1 RFZ controller.

Ik zie dat er eigenlijk 2 manieren zijn om het te realiseren. 0-10V externe input of een relais tussen de perilex zetten die dan L1 of L2 bij L3 erbij plaatst (3 standen).

Hoe dit nu precies aangesloten moet worden gaat me wel lukken, maar de vraag die ik nog niet heb kunnen vinden, blijft de RFZ controller werken?! Mocht dit namelijk niet zo zijn dan denk ik niet dat de vrouw blij met me gaat zijn :)

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
mole4food schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:50:
Hallo,
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe ComfoFan S RP geplaatst in ons huis met daarbij 1 RFZ controller.

Ik zie dat er eigenlijk 2 manieren zijn om het te realiseren. 0-10V externe input of een relais tussen de perilex zetten die dan L1 of L2 bij L3 erbij plaatst (3 standen).

Hoe dit nu precies aangesloten moet worden gaat me wel lukken, maar de vraag die ik nog niet heb kunnen vinden, blijft de RFZ controller werken?! Mocht dit namelijk niet zo zijn dan denk ik niet dat de vrouw blij met me gaat zijn :)

alvast bedankt!
Ik heb 1 RF module en ook de Quibino aangesloten. Beide kunnen gelijktijdig worden gebruikt. De comfoFan neemt altijd de stand aan van de hoogste vraag. maw heb je middels de Qubino op 50% gezet maar via de RF de hoogste stand gekozen gaat de Comfofan dus naar de hoogste stand. Dit geld voor alle mogelijke combinaties dus ook icm perilex. Let wel (ben ik zelf achtergekomen), omdat ik de RF in gebruik heb, schakeld de ComfoFan motor niet uit ondanks dat signaal onder de 1V zakt en ik de dipswitches goed heb gezet. Immers door de RF staat ie altijd op stand 1, want dat is dan de hoogst gevraagde stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 19:47
kasteleman schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:27:
[...]

Ik heb 1 RF module en ook de Quibino aangesloten. Beide kunnen gelijktijdig worden gebruikt. ...
Ok dankjewel!
Ik denk dat ik dan eens ga kijken naar een 0-10V regeling, volgens deze link https://www.eskafilters.n...andleiding_Comfofan_S.pdf kun je dan wel beide gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
mole4food schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:26:
[...]

Ok dankjewel!
Ik denk dat ik dan eens ga kijken naar een 0-10V regeling, volgens deze link https://www.eskafilters.n...andleiding_Comfofan_S.pdf kun je dan wel beide gebruiken.
Precies. Ik weet niet of je voor z-wave wilt gaan, maar de Qubino kun je netjes in de ComfoFan zelf wegstoppen en via de printplaat van de ComfoFan voorzien van 12V voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:30
Ik heb vandaag mijn ventilatie aangesloten via een KaKu 3500 module.
Wat mij opvalt is dat stand 2 hetzelfde lijkt te doen als stand 3.
Stand 1 is alleen via de fase op L3, Stand twee aangesloten op L1 en standje 3 op L2
Op gehoor lijkt het dat L2 en L1 geen verschil maakt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb geluisterd voor dat ik begon dus het kan zijn dat dit altijd zo was.
Het is al een oud ding (22 jaar ongeveer) dus ik vraag mij af of het loont om een nieuwe te kopen en dan meteen via zwave (10v) te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 15:41
Femme schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:55:
Ik heb sinds een maand een 1-wire luchtkwaliteitssensor van eService Online in gebruik in de badkamer en dit werkt erg leuk. De sensor meet VOC (vluchtige organische stoffen) en dus niet CO2. Het effect van bijvoorbeeld schoonmaken of een spuitbus hanteren zie je meteen terug in de output van de sensor. Voor het aansturen van de ventilatie vind ik VOC eigenlijk zinvoller dan alleen CO2. Binnenkort wil ik nog meer sensoren ophangen in de keuken en het gastenverblijf.
Interessant! Wat is de reden waarom je VOC zinvoller vindt dan CO2?
Meet de VOC sensor ook CO2? Of zou je eigenlijk beide sensoren moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
tlpeter schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:23:
Ik heb vandaag mijn ventilatie aangesloten via een KaKu 3500 module.
Wat mij opvalt is dat stand 2 hetzelfde lijkt te doen als stand 3.
Stand 1 is alleen via de fase op L3, Stand twee aangesloten op L1 en standje 3 op L2
Op gehoor lijkt het dat L2 en L1 geen verschil maakt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb geluisterd voor dat ik begon dus het kan zijn dat dit altijd zo was.
Het is al een oud ding (22 jaar ongeveer) dus ik vraag mij af of het loont om een nieuwe te kopen en dan meteen via zwave (10v) te schakelen?
Okeeee, stand 2 doet het wel degelijk alleen was het ding zo vuil dat stand 3 niet uitmaakte.
Ik heb dus de hele kast uit elkaar gehaald en schoongemaakt en nu werkt stand 1 net zo goed als voorheen stand 3 :X :X :X
Toch denk ik er over om een nieuwe te kopen en het een en ander aan te passen.
Ik slaap op zolder en daar is nu geen ventilatie terwijl dit toch makkelijk te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
aaahaaap schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:53:
[...]

Interessant! Wat is de reden waarom je VOC zinvoller vindt dan CO2?
Meet de VOC sensor ook CO2? Of zou je eigenlijk beide sensoren moeten hebben?
Het hangt af van waar je de sensor voor gebruikt. Om vraaggestuurd ventilatie te sturen in de keuken of badkamer heb je mijn inziens meer aan een combinatie van luchtvochtigheid en VOC omdat die goed reageren op vluchtige organische stoffen die in de lucht komen bij het koken en het doen van typische keuken- en badkamer/toilet-dingen. Met CO2-sensoren heb ik niet zelf ervaringen maar ik vraag af hoe veelzijdig die zijn in zo'n situatie.

Als het puur te doen is om CO2-uitstoot van mensen in een ruimte is een CO2-sensor wellicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Gisteren mijn ACM-3500-3 binnen gekregen.
Ik dacht 'm netjes in de behuizing te kunnen plaatsen.

ACM-3500-3 in ECO RFT
Dit is dus geen goede plaats... ;(
Zodra je 'm daar zet komen de signalen niet meer binnen!

Nu staat mijn RFXtrx in de meterkast beneden, maar als ie er in zit worden de signalen te verstoord dat ie dus helemaal niet meer reageert.
Ik dank dat ik 'm maar aan de linkerkant vast plak.
Of heeft iemand anders nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rechtsbovenin?
Anders gewoon aan de zijkant met wat zelfklevend klittenband o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 18:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

tlpeter schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:23:
Is het een ecofan ? Anders kan het qua energie verbruik zeker de moeite waard zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:26:
Rechtsbovenin?
Anders gewoon aan de zijkant met wat zelfklevend klittenband o.i.d.
Ik ben bang dat het rechtsboven niet veel beter zal zijn.
De motor zorgt voor teveel storing.
Als ik de ACM bovenop de unit zet werkt het wel goed.
Ik denk dat ik linksonder in het schuine stuk maar een gaatje naar binnen boor en daar de kabeltjes doorheen naar binnen voer en 'm inderdaad met dubbelzijdige tape of klittenband vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
DukeBox schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Is het een ecofan ? Anders kan het qua energie verbruik zeker de moeite waard zijn.
Nee een ander merk maar dit project is effe on hold gezet. Volgend jaar komt er een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Femme schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:39:
[...]

Het hangt af van waar je de sensor voor gebruikt. Om vraaggestuurd ventilatie te sturen in de keuken of badkamer heb je mijn inziens meer aan een combinatie van luchtvochtigheid en VOC omdat die goed reageren op vluchtige organische stoffen die in de lucht komen bij het koken en het doen van typische keuken- en badkamer/toilet-dingen. Met CO2-sensoren heb ik niet zelf ervaringen maar ik vraag af hoe veelzijdig die zijn in zo'n situatie.

Als het puur te doen is om CO2-uitstoot van mensen in een ruimte is een CO2-sensor wellicht beter.
Welke sensor is dat die je hebt, https://www.eservice-onli...emp-feuchtesensor-v2?c=10 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Laatst online: 17-06 14:39
Ik ben ook begonnen om mijn mechanische ventilatie op een slimme manier aan te sturen. Voorlopig nog via een web-app. De StorkAir CML (1997) werkt met Perilex stekker en AC motor. Stand 2 en 3 heb ik geschakeld via 2 relais, welke door een Arduino worden aangestuurd.

Nu ondervind ik het probleem dat de relais van stand 2 het al snel begeeft waardoor deze gesloten blijft (stand 2 blijft dus actief). Dit is inmiddels gebeurd met een Songle mechanische relais (10A) en een (eBay) Fotek SSR 25A :'( De Songle begaf het vrijwel direct, de Fotek heeft het een stuk of 10X goed gedaan, maar ook die is nu defect en blijft gesloten. Vreemd genoeg treedt het alleen op bij de relais van stand 2 en niet bij die van stand 3.

Mijn electra kennis is helaas te beperkt om te verklaren waarom het mis gaat. Ik lees op meerdere plekken dat een AC inductie motor een "kickback" kan geven bij het verbreken van de verbinding. Dit zou kunnen verklaren waarom de relais is overleden. Een filter/diode/rc snubber zou het probleem kunnen verhelpen. Ik lees veel verschillende dingen waardoor ik niet kan beoordelen wat de beste optie is.

Hebben jullie advies? Ondervinden jullie geen problemen met de relais icm AC motor?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou kijken naar een nieuwere ventilatiebox. Je huidige is 19 jaar oud, een nieuwe zal aanzienlijk zuiniger zijn. Een zuinige box is voor <200 euro te vinden.
Er zijn in dit topic een aantal personen die hun ventilatiebox (o.a. Itho) zonder problemen aansturen met bijv. een KaKu 3-kanaalsmodule en die modules werken intern ook gewoon met een simpel relais.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

webmasternick schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:22:
Ik ben ook begonnen om mijn mechanische ventilatie op een slimme manier aan te sturen. Voorlopig nog via een web-app. De StorkAir CML (1997) werkt met Perilex stekker en AC motor. Stand 2 en 3 heb ik
Ik heb helaas geen direct antwoord op je vraag maar hieronder misschien wel handig .. om te weten.
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:29:
Ik zou kijken naar een nieuwere ventilatiebox. Je huidige is 19 jaar oud, een nieuwe zal aanzienlijk zuiniger zijn. Een zuinige box is voor <200 euro te vinden.
Er zijn in dit topic een aantal personen die hun ventilatiebox (o.a. Itho) zonder problemen aansturen met bijv. een KaKu 3-kanaalsmodule en die modules werken intern ook gewoon met een simpel relais.
Ik had van de bovenstaande vraag dus ook "last' en heb gekozen om jou advies op te volgen.
Helaas kwam ik erachter dat door deze actie te doen dat de 1v.d 2 Itho te zwak is om de daarop aagesloten afzuiger v.d keuken (die bestuurde 1.vd 2 mech ventilatie boxen op zolder)

Ja ik had 2 mech ventilatie links en rechts van het huis (op zolder), met badkamer doorgelinkt via een buis naar mech. vent aan het andere kant van het huis.. nu is alles links en rechts gescheiden .. en geen lelijke buis en dus (meer) plaats voor een vliering..

Omdat dit toch tijdelijk is .. (2 a 3 jaar ..) voordat ik de keuken grondig aanpak en deze een eigen afzuiging geef.. stoort mij dit niet.. maar let wel dus op voordat je verandert :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik probeer mijn MV ook via een KaKu 3500 aan te sturen, maar ik krijg het niet voor elkaar. :?

Heb het als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HbOgeJznAP4vx0GrGOwBi9Bv/full.jpg

Situatie hiervoor was dat blauw op N zat en bruin op L2 (dus stond altijd op stand 2). Nu dus bruin op L3 (dus altijd stand 1 aan) en de rest via de KaKu. Echter, als ik de kleine knopjes van de KaKu bedien gebeurt er niets. Denkfoutje gemaakt?

Stekker andersom in het stopcontact maakt ook niets uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Freakstar, wat is het merk van jouw ventilatie? deze lijkt erg veel op de mijne (ja ik zie het aan dit plaatje :) )

Edit, de knopjesop de KaKu doen niks, dit is alleen voor het includen.

[ Voor 24% gewijzigd door tlpeter op 14-08-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat is die bruin/blauw/zwart linksbovenin op de kroonsteen?
Het is wel een beetje een zootje, ik zou gewoon even alles loshalen en opnieuw aansluiten.

Het schema is nu ook niet goed leesbaar, kun je daar een leesbare foto van maken?

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2016 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die bruin/blauw/zwart gaan naar de motor. Beetje knullig idd.

Als die knopjes op de 3500 niet om te schakelen zijn snap ik wel wat er mis gaat, ik duik even in de RFXcom config.

Was dus prima aangesloten, maar ik had de KaKu techniek niet goed begrepen. Nu keurig ingeleerd en het werkt!

[ Voor 25% gewijzigd door Beekforel op 14-08-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Freakstar, heb je de unit al eens schoongemaakt?
Bij mij was het een groot stofnest en na het schoonmaken was stand 1 net zo sterk als stand 3 voor het schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

tlpeter schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:08:
Freakstar, heb je de unit al eens schoongemaakt?
Bij mij was het een groot stofnest en na het schoonmaken was stand 1 net zo sterk als stand 3 voor het schoonmaken :)
Ik vond hem verbazingwekkend schoon! Geen dikke plukken stof erin ofzo. Maar ik wil hem nog even helemaal open hebben om de rotor echt schoon te maken en misschien een beetje te smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 18:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Beekforel schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:20:
en misschien een beetje te smeren.
Let op dat je daar geen brandbaar middel voor gebruikt!

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Laatst online: 17-06 14:39
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal gaan overwegen om een andere MV te nemen. Energiebesparing vind ik een belangrijk voordeel. Heeft het aanschaffen van een compleet nieuwe box nog voordelen t.o.v. alleen de motor/elektronica van mijn unit vervangen?

Aan de andere kant ben ik ook nog steeds benieuwd waardoor de relais het begeeft en waarom alleen de relais van stand 2 ;)
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:29:
vso schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 02:05:
[...]
Ik had van de bovenstaande vraag dus ook "last' en heb gekozen om jou advies op te volgen.
Helaas kwam ik erachter dat door deze actie te doen dat de 1v.d 2 Itho te zwak is om de daarop aagesloten afzuiger v.d keuken (die bestuurde 1.vd 2 mech ventilatie boxen op zolder)

Ja ik had 2 mech ventilatie links en rechts van het huis (op zolder), met badkamer doorgelinkt via een buis naar mech. vent aan het andere kant van het huis.. nu is alles links en rechts gescheiden .. en geen lelijke buis en dus (meer) plaats voor een vliering..

Omdat dit toch tijdelijk is .. (2 a 3 jaar ..) voordat ik de keuken grondig aanpak en deze een eigen afzuiging geef.. stoort mij dit niet.. maar let wel dus op voordat je verandert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

webmasternick schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:51:
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal gaan overwegen om een andere MV te nemen. Energiebesparing vind ik een belangrijk voordeel. Heeft het aanschaffen van een compleet nieuwe box nog voordelen t.o.v. alleen de motor/elektronica van mijn unit vervangen?

Aan de andere kant ben ik ook nog steeds benieuwd waardoor de relais het begeeft en waarom alleen de relais van stand 2 ;)
Niks weerhoud je om te testen met je oude systeem ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
tlpeter schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:20:
[...]

Okeeee, stand 2 doet het wel degelijk alleen was het ding zo vuil dat stand 3 niet uitmaakte.
Ik heb dus de hele kast uit elkaar gehaald en schoongemaakt en nu werkt stand 1 net zo goed als voorheen stand 3 :X :X :X
Toch denk ik er over om een nieuwe te kopen en het een en ander aan te passen.
Ik slaap op zolder en daar is nu geen ventilatie terwijl dit toch makkelijk te maken is.
Ik herken dit beeld ook wel.
Toen ik mijn nieuwe (ITHO ECO) had geplaatst trok deze ook de brokken uit de pijpen los.
Heb 'm toen maar ff op stand 3 laten staan.
Draait nu perfect!
Zelfs in de badkamer is de condensafzetting bij het douchen minimaal als ik 'm op 2 zet.
Dat was met de oude MV in stand 3 kansloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ter info, deze werkt prima met een Comfofan SP. De Perilex stekker heb ik vervangen door een gewone. Er is ruimte in de Comfofan om de Qubino netjes weg te werken. Ook zit er een 12v aansluting in de Comfofan, waardoor je theoretisch de Qubino zonder extra adapter kunt voeden. Maar of deze voldoende stroom levert heb ik niet getest.

Domotica betreft de Vera Lite. Temperatuursensor werkt ook na toevoegen van verversingswaarde.

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-08-2016 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kasteleman
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:36:
[...]

Ter info, deze werkt prima met een Comfofan SP. De Perilex stekker heb ik vervangen door een gewone. Er is ruimte in de Comfofan om de Qubino netjes weg te werken. Ook zit er een 12v aansluting in de Comfofan, waardoor je theoretisch de Qubino zonder extra adapter kunt voeden. Maar of deze voldoende stroom levert heb ik niet getest.

Domotica betreft de Vera Lite. Temperatuursensor werkt ook na toevoegen van verversingswaarde.
Hier ook in gebruik. Geen extra voeding noodzakelijk. Kan met Homey nu mijn Comfofan aansturen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 16:26
*edit, verkeerde topic! :O

[ Voor 97% gewijzigd door JunkO op 26-10-2016 16:26 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Met grote interesse gelezen hoe hier een ventilatie op een ACM-3500 wordt aangesloten.
Bij het plaatsen van onze nieuwe keuken hebben we de driestandenschakelaar die daar zat laten vervallen. Onhandige plek, daardoor nauwelijks gebruikt, het bekende verhaal.

In mijn geval gaat het om een Stork WHR 90/91 met perilex stekker die nu constant op stand 1 van 3 draait.
In dit topic zie ik, als ik het goed interpreteer, twee mogelijkheden tot aansluiten: Aan de perilex stekker of in de unit zelf. Aangezien ikzelf geen ervaring heb met elektronica als dit, ben ik op zoek naar de meest toegankelijk manier van aansluiten :)

De unit heb ik opengemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VMWSjUX.jpg
Bewust grote foto. Uiteraard wil ik er meer van een specifiek onderdeel plaatsen indien gewenst/nodig.

De driestandenschakelaar is komen te vervallen, en hoeft (en kan) dus niet meer gebruikt te worden. Zou iemand me op weg willen helpen met het aansluit-stuk?

Uiteindelijk wil ik de boel regelen via m'n domotica, maar dat stuk gaat me wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JBS schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:23:
Met grote interesse gelezen hoe hier een ventilatie op een ACM-3500 wordt aangesloten.
Bij het plaatsen van onze nieuwe keuken hebben we de driestandenschakelaar die daar zat laten vervallen. Onhandige plek, daardoor nauwelijks gebruikt, het bekende verhaal.

In mijn geval gaat het om een Stork WHR 90/91 met perilex stekker die nu constant op stand 1 van 3 draait.
In dit topic zie ik, als ik het goed interpreteer, twee mogelijkheden tot aansluiten: Aan de perilex stekker of in de unit zelf. Aangezien ikzelf geen ervaring heb met elektronica als dit, ben ik op zoek naar de meest toegankelijk manier van aansluiten :)

De unit heb ik opengemaakt:

[afbeelding]
Bewust grote foto. Uiteraard wil ik er meer van een specifiek onderdeel plaatsen indien gewenst/nodig.

De driestandenschakelaar is komen te vervallen, en hoeft (en kan) dus niet meer gebruikt te worden. Zou iemand me op weg willen helpen met het aansluit-stuk?

Uiteindelijk wil ik de boel regelen via m'n domotica, maar dat stuk gaat me wel lukken :)
Het lijkt er op of de voedingskabel linksboven op de groene print zit. (volg de kabel met de perilex en dan zou hij daar uit moeten komen)
Blauw en bruin zijn de voeding en zorgen ervoor dat de ventilator op stand 1 draait.
Schakel je nu met een ACM-3500 de zwart-witte of de zwarte draad, dan gaat hij niveau 2 of 3 draaien.

Je kan even proberen wat de unit doet als je de bruine draad doorlust naar de aansluiting van de zwarte draad. (wel eerst de stekker er uit halen!)
Als het goed is gaat hij dan harder draaien.

NB die WHR is een balansunit toch? Dan ventileer je echt wel te weinig als je hem in stand 1 laat draaien..
Als je toch met domotica aan de gang gaat--> Koop een Co2 sensor en stuur daar je ventilatie mee aan:
https://gathering.tweaker...ist_messages/1609383/last

Als je dan ook op tactische plaatsen de luchtvochtigheid meet (si7021 icm ESP8266), dan ben je het mannetje :)

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 17-12-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

mightym schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:43:
[...]

Het lijkt er op of de voedingskabel linksboven op de groene print zit. (volg de kabel met de perilex en dan zou hij daar uit moeten komen)
Blauw en bruin zijn de voeding en zorgen ervoor dat de ventilator op stand 1 draait.
Schakel je nu met een ACM-3500 de zwart-witte of de zwarte draad, dan gaat hij niveau 2 of 3 draaien.

Je kan even proberen wat de unit doet als je de bruine draad doorlust naar de aansluiting van de zwarte draad. (wel eerst de stekker er uit halen!)
Thanks! Een iets betere foto van de aansluiting waarop inderdaad de perilex uitkomt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KdISTuy.png

Van boven naar beneden:
Blauw: N
Bruin: L3
Zwart: L2
Zwart/Wit: L1
Bruin: L

Met bruin door lussen naar zwart bedoel je vermoedelijk de onderste bruine? Dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/McyYAdl.png

Wat is de handigste/beste manier om dit te doen? Met behulp van een lasklem of 'gewoon' met een draad onder de schroef erbij klemmen van bruin naar zwart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
JBS schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:25:
[...]
Thanks! Een iets betere foto van de aansluiting waarop inderdaad de perilex uitkomt:

[afbeelding]

Van boven naar beneden:
Bruin: L3
Zwart: L2
Zwart/Wit: L1
Bruin: L

Met bruin door lussen naar zwart bedoel je vermoedelijk de onderste bruine? Dus:

[afbeelding]

Wat is de handigste/beste manier om dit te doen? Met behulp van een lasklem of 'gewoon' met een draad onder de schroef erbij klemmen van bruin naar zwart?
Waar komen die onderste L en N vandaan? Of gaan die naar die schakelende voedingen toe die linksboven zitten?
Heb je een multimeter? Kun je kijken op welke klemmen er nu spanning staat. Als ik het zo inschat zal L1 de laagste stand zijn, dus nu spanning hebben. L2 is stand 2 en L3 stand 3 denk ik. Als het goed is zal jij nu 230 V meten tussen L1 en de bovenste blauwe draad.
Maar ik heb nog niet gegoogeld naar het aansluitschema van deze ventilatie unit.

Ik heb nu wel gegoogeld. L3 is laag, L2 is midden en L1 is hoog als ik goed heb gezien. Dus nu zal je spanning hebben op de bruine draad en niet op de zwart en zwart-witte. (gemeten tov de blauwe draad)
https://www.google.nl/url...hN1Q_S_b265QW36kA&cad=rja

volgens mij kun je hem zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NV1XmONzzfE0UpzoTIv9n9q0/medium.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mightym op 18-12-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

mightym schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:43:
[...]

Zojuist heb ik L3 (bruin) doorgelust naar L2 (zwart) en inderdaad, de unit gaat dan op stand 2 draaien. :)
mightym schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:07:
[...]

Waar komen die onderste L en N vandaan? Of gaan die naar die schakelende voedingen toe die linksboven zitten?
De L (onderste bruine) en N (onderste blauwe) gaan inderdaad naar die twee dingen aan de linkerkant.
Dank voor je moeite!

De ACM-3500 heeft per aansluiting L en N. Uit de L1, L2, L3 en N aan de WTW kant komt maar één draadje, moet deze in de L of de N van de ACM-3500?

De L en N die op je tekening naar boven wijzen, gaan die naar de twee dingen (schakelvoedingen begrijp ik?) aan de linkerkant?

Als ik je schets volg, dan gaat er voor m'n gevoel geen draadje afkomstig van de perilex stekker ergens in, dus ik interpreteer het vast ergens verkeerd (hierboven?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JBS schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:15:

De ACM-3500 heeft per aansluiting L en N. Uit de L1, L2, L3 en N aan de WTW kant komt maar één draadje, moet deze in de L of de N van de ACM-3500?
Je kan gewoon een stekker aan die ACM-3500 zetten, die je in een stopcontact kunt prikken. Dat zijn die L en N aan de zijkant. (de voeding van de ACM)
Die L en N lus je door naar je ventilatieunit, naar de klemmen waar nu de bruine en de blauwe draad zitten.
Daarna hoef je alleen de zwarte en zwart-witte draad op een eigen ACM uitgang te zetten. Als je dan die uitgang schakelt, dan zet je de unit in stand 2 of 3.

De L en N die op je tekening naar boven wijzen, gaan die naar de twee dingen (schakelvoedingen begrijp ik?) aan de linkerkant?
NEE!! Die draden naar de schakelvoedingen (of frequentieregelaars.. wat het ook zijn) laat je ongemoeid. Je moet alleen met die draden van de perilex aan de slag.

Als ik je schets volg, dan gaat er voor m'n gevoel geen draadje afkomstig van de perilex stekker ergens in, dus ik interpreteer het vast ergens verkeerd (hierboven?).
Dat interpreteer je inderdaad niet juist :) Je moet die perilex stekker loshalen en de losse draden die je dan in je handen hebt aan de ACM knopen. Dus blauw en bruin lus je door van de L en N van de ACM en de zwarte en zwart-witte knoop je in 2 geschakelde uitgangen. Dan moet het werken!

Als je een stekker pakt met randaarde, dan kun je de aardleiding van de ventilatiebox ook netjes aansluiten!

[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 20-12-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga voor de ventilatiebox in m'n toekomstige woning geen ACM3500 gebruiken, maar een 'Linknode R4' denk ik: ThinkPadd in "Het grote ESP topic"

ESPEasy erop flashen en dan met MQTT de relais aansturen/uitlezen in Home Assistant. Heb dat MQTT verhaal al even getest met een ESP8266 die ik hier heb liggen met een relaisje eraan, werkt wel mooi.
Is ook wat betrouwbaarder dan 433Mhz en door MQTT heb je terugkoppeling van de status in je domoticasysteem.

En ik wil dan in de woonkamer nog een ESP8266 hangen (ook met ESPEasy erop waarschijnlijk) en er dan een 'MH-Z19' CO2-sensor op aansluiten en de waarde in Home Assistant tevoorschijn krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

mightym schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:32:
[...]

Je kan gewoon een stekker aan die ACM-3500 zetten, die je in een stopcontact kunt prikken. Dat zijn die L en N aan de zijkant. (de voeding van de ACM)
Die L en N lus je door naar je ventilatieunit, naar de klemmen waar nu de bruine en de blauwe draad zitten.
Daarna hoef je alleen de zwarte en zwart-witte draad op een eigen ACM uitgang te zetten. Als je dan die uitgang schakelt, dan zet je de unit in stand 2 of 3.

[...]

NEE!! Die draden naar de schakelvoedingen (of frequentieregelaars.. wat het ook zijn) laat je ongemoeid. Je moet alleen met die draden van de perilex aan de slag.

[...]

Dat interpreteer je inderdaad niet juist :) Je moet die perilex stekker loshalen en de losse draden die je dan in je handen hebt aan de ACM knopen. Dus blauw en bruin lus je door van de L en N van de ACM en de zwarte en zwart-witte knoop je in 2 geschakelde uitgangen. Dan moet het werken!

Als je een stekker pakt met randaarde, dan kun je de aardleiding van de ventilatiebox ook netjes aansluiten!
Dank wederom! Op basis van al je antwoorden en voorbeeld kom ik tot onderstaand aansluitsschema (waarin ik jouw tekening herken geloof ik, gelukkig ;)).
De groene draden zijn nieuwe draden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gj638Us.png

Klopt dit schema?

- Klopt het dat uit de perilex kabel alleen L3 en N gebruikt worden? De rest blijft in de nieuwe situatie ongebruikt?
- Aan de ACM-3500 kant wordt bij OUT1 en OUT2 aangesloten op de L?
mightym schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:32:
[...]
Die begrijp ik nog niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
JBS schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:48:
[...]
Dank wederom! Op basis van al je antwoorden en voorbeeld kom ik tot onderstaand aansluitsschema (waarin ik jouw tekening herken geloof ik, gelukkig ;)).
De groene draden zijn nieuwe draden.

[afbeelding]

Klopt dit schema?

- Klopt het dat uit de perilex kabel alleen L3 en N gebruikt worden? De rest blijft in de nieuwe situatie ongebruikt?
- Aan de ACM-3500 kant wordt bij OUT1 en OUT2 aangesloten op de L?

[...]
Die begrijp ik nog niet...
Schema lijkt mij correct. Mijn laatste opmerking gaat over de veiligheidsaarding.
Als je de perilex gaat hergebruiken, dan kun je de groen/gele draad gewoon doorverbinden, zodat de unit netjes geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

mightym schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:12:
[...]

Schema lijkt mij correct. Mijn laatste opmerking gaat over de veiligheidsaarding.
Als je de perilex gaat hergebruiken, dan kun je de groen/gele draad gewoon doorverbinden, zodat de unit netjes geaard is.
Zojuist de boel aangesloten zoals het laatste aansluitschema, en het werkt! _/-\o_
Ik schakel nu uitgang 1 en 2 van de ACM-3500 los van elkaar in, dus niet 2 aan als 1 ook al aan is. Kan/mag dat wel? Ik lees in dit topic gelijke vragen, met advies om bij de fabrikant te informeren. Dat zal ik dan ook doen, maar wellicht heeft iemand hier al praktijkervaring mee of advies over (gekregen)?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 21-12-2016 22:14 ]

• mightym
JBS schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:19:
[...]
Zojuist de boel aangesloten zoals het laatste aansluitschema, en het werkt! _/-\o_
Ik schakel nu uitgang 1 en 2 van de ACM-3500 los van elkaar in, dus niet 2 aan als 1 ook al aan is. Kan/mag dat wel? Ik lees in dit topic gelijke vragen, met advies om bij de fabrikant te informeren. Dat zal ik dan ook doen, maar wellicht heeft iemand hier al praktijkervaring mee of advies over (gekregen)?
Mooi zo! :)
Bij de ITHO ventilatiebox kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand zich ook wel eens bezig gehouden met inregelen van de ventilatie? Ik las een tijdje terug een interessante blogpost daarover. Bij hem bleek er veel te weinig geventileerd te worden door onjuiste instelling van de ventielen.

Natuurlijk zitten we hier op Tweakers en willen we het zelf doen i.p.v. een bedrijf er voor in te huren. In het huis wat we binnenkort betrekken hangt nu nog een oude onzuinige StorkAir unit. Ik ga een nieuwe zuinigere Itho Ecofan ophangen en wil de boel dan inregelen op deze manier: Theo in "Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?"
Door de anemometer rechtstreeks op de nieuwe Itho te zetten (die draait op een stand met bekend debiet) kan ik dan de omrekenfactor berekenen. Van m/s naar m3/h kun je omrekenen als je de oppervlakte van het schoepenrad in de anemometer weet. (Al zijn er ook wel anemometers die CFM kunnen meten, dat maakt het iets makkelijker rekenen). Daarmee kan ik dan de afzonderlijke ventielen in de woning meten en inregelen.

Ik moet alleen nog even een goede bron vinden voor de in te stellen debieten per vertrek (keuken met woonkamer eraan, toilet, badkamer). Je kunt het af te zuigen debiet berekenen op basis van de inhoud van de ruimte, maar elke site lijkt weer een andere berekenfactor te nemen om van de inhoud in m3, naar een afzuigdebiet in m3/h te gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Ik heb een Itho HRU ECO-fan 3 met driestandenschakelaar in de keuken. RFT is niet mogelijk i.c.m. dit type/bouwjaar. Voor de badkamer heb ik stand 3 nodig. Op de zolder hangt de HRU met een Perilex wandcontactdoos waarop deze aangesloten is. Ik heb een extra opbouw-wandcontactdoos gekocht en Perilex-stekker, zodat alles straks 'omkeerbaar' is (bijv. bij verhuizing), dus het nieuwe snoer komt hier tussen met stekker en wandcontactdoos. Nu zie ik steeds het voorbeeld langskomen van de ACM-3500. Als ik het goed zie betekent dit dat ik straks de driestandenschakelaar niet meer kan gebruiken. Klopt dat?
In principe heb ik alleen stand 3 nodig middels domotica. Is het dan ook een optie om stand 1 met stand 3 te verbinden d.m.v. een ACM-1000? Volgens mij kun je dan stand 1, 2 en 3 bedienen met de driestandenschakelaar (mits KAKU 'uit' is) en stand 3 met KAKU als de driestandenschakelaar op 1 staat.
Klopt bovenstaande of kan ik beter de ACM-3500 gebruiken i.c.m. driestandenschakelaar altijd op 1? En kan het bij deze Itho ook geen kwaad als deze van meerdere fases tegelijk stroom krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zit nog even m'n opties door te nemen voor de nieuwe ventilatiebox in de woning die we binnenkort gaan betrekken en denk nu aan het volgende:
  • CO2-sensor in de woonkamer (en wellicht ook boven, als het afzuigventiel in de badkamer voldoende invloed op slaapkamer heeft)
  • OTGW om te detecteren of er gedouched wordt (je kunt de gebruiksmodus van de ketel opvragen, of hij bezig is met CV of met heetwater bereiding)
Gebaseerd op de grafiekjes van de MH-Z19 uit deze post: mightym in "CO2-meters voor in huis" denk ik aan de volgende triggerwaardes:

<600ppm: ventilatiebox uit
>= 600: stand 1 (75m3/h)
>= 800: stand 2 (150m3/h)
>= 1000 stand 3 (225m3/h)

Douchen: fan op stand 3 zolang er heet water wordt getapt en daarna nog 15 (30?) min. nadraaien. Daarna is CO2-sensor weer leidend voor de snelheid van de ventilator.

Die waardes is even een grove schatting, het is denk ik toch eerst gewoon een week ofzo monitoren en op basis daarvan de triggerwaardes bepalen.

CO2-sensor wordt dan een MH-Z19 die via een ESP8266 (met ESPEasy erop) zijn waarden doorstuurt naar m'n domoticasysteem (Home Assistant).
Aansturing van de ventilatiebox wil ik gaan doen met de Linknode R4 (bordje met 4 relais en een ESP8266) die ik hierboven al eerder noemde.

Volgens mij heb ik dan perfecte ventilatie die ook nog eens zuinig is, zonder dat er ooit handmatige input is vereist _O_

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:26

Pixelmagic

Ubergeek

Waar ik aan zit te denken is of er zonder veel hak- en breekwerk een per ruimte afhankelijke afzuiging mogelijk is, bv dmv afsluiten van bepaalde ventielen en verhogen en verlagen van de stand.

Ik heb in de badkamer, toilet en keuken/huiskamer een ventiel wat allemaal bij dezelfde unit op zolder uitkomt. Wat ik graag zou zien is dat de afzuiging in badkamer en toilet hoger gaat op bepaalde momenten en dan in de huiskamer lager of zelfs uit.

Als het door domotica gestuurd is zou het mogelijk moeten zijn dit automatisch te laten lopen, maar heb nog geen beeld bij hoe ik de betrokken ventielen kan openen en sluiten, liefst in stappen. Iemand een idee ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vlinderkleppen bij je box plaatsen? Of komt het al eerder samen in één leiding die is aangesloten op de box waardoor dat niet mogelijk is?

Vraag mij wel af of dat financieel interessant is, wat is je motief? Die vlinderkleppen zijn best duur geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ThinkPadd schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:42:
Vlinderkleppen bij je box plaatsen? Of komt het al eerder samen in één leiding die is aangesloten op de box waardoor dat niet mogelijk is?

Vraag mij wel af of dat financieel interessant is, wat is je motief? Die vlinderkleppen zijn best duur geloof ik.
Vlinderklep is het woord wat ik niet kende :) en dat lijkt inderdaad een mogelijkheid te zijn al moet ik ze dan wel vlak bij de ruimte zelf plaatsen, er gaat maar 1 slang/buis van zolder naar beneden. Zie dat handbediende van €10 verkrijgbaar zijn en met een servo en wat 3d geprinte zaken zou dat moeten werken.

Financieel is tientjeswerk best te doen, motivatie is dat als de douche gebruikt is ik het niet handig vind dat de huiskamer dan ook op vol vermogen afgezogen word, daar is dat namelijk niet nodig, net als de toilet. Omgekeerd hetzelfde met de toilet na nummer twee op kerstdag, dan hoeft er niet in de douche extra warmte weg te vloeien.

Aan de ene kant verbaas ik dat ik anderen hier niet echt mee bezig zie, maar tegelijk kan ik er met gedachte totaal naast zitten en dat dit totaal jiet logisch of wenselijk is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je douched niet uren achter elkaar, dus dat halfuurtje dat de ventilatie op de hoogste stand staat is niet zo heel erg toch?

De besparing weegt niet op tegen de investering die je moet doen denk ik.

Handbediende vlinderklep en servo weet ik niet of dat gaat werken, misschien loopt dat te zwaar om met een servo te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Servo klep 167 euro* 3 = 501

http://www.bengshop.nl/de...4&lang=nl&art_id=13456782

3* co2 meter 600 euro totaal 1101 euro.

Misschien is dit wat http://www.renson.nl/vent...tilatie-healthbox-ii.html

Maar heel langzaam begin ik steeds meer te geloven in een WTW systeem.
Die ventilatie roosters zijn soms knap irritant als de wind koud is en uit een bepaalde hoek komt.
Ik houd het met een co2 meter een beetje in de gaten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Pixelmagic schreef op maandag 26 december 2016 @ 17:06:
[...]

Vlinderklep is het woord wat ik niet kende :) en dat lijkt inderdaad een mogelijkheid te zijn al moet ik ze dan wel vlak bij de ruimte zelf plaatsen, er gaat maar 1 slang/buis van zolder naar beneden. Zie dat handbediende van €10 verkrijgbaar zijn en met een servo en wat 3d geprinte zaken zou dat moeten werken.

Financieel is tientjeswerk best te doen, motivatie is dat als de douche gebruikt is ik het niet handig vind dat de huiskamer dan ook op vol vermogen afgezogen word, daar is dat namelijk niet nodig, net als de toilet. Omgekeerd hetzelfde met de toilet na nummer twee op kerstdag, dan hoeft er niet in de douche extra warmte weg te vloeien.

Aan de ene kant verbaas ik dat ik anderen hier niet echt mee bezig zie, maar tegelijk kan ik er met gedachte totaal naast zitten en dat dit totaal jiet logisch of wenselijk is.
Hmm dit zet mij aan het denken.. ik heb nog terugslagkleppen liggen (ook een soort vlinderklep). Die dingen vergen zeer weinig kracht om open te duwen tegen de veer in. Met een modelbouwservo kan ik hem volgens mij open en dicht sturen.. Die kleppen kosten nog geen 8 euro geloof ik..
Enige wat ik wil is dat 'snachts voor bijvoorbeeld 80% via de slaapkamers wordt afgezogen en 20% in de woonkamer. Overdag kan dat precies andersom. Als dit iets wordt zal ik hier het resultaat tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mightym schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 07:47:
[...]

Hmm dit zet mij aan het denken.. ik heb nog terugslagkleppen liggen (ook een soort vlinderklep). Die dingen vergen zeer weinig kracht om open te duwen tegen de veer in. Met een modelbouwservo kan ik hem volgens mij open en dicht sturen.. Die kleppen kosten nog geen 8 euro geloof ik..
Enige wat ik wil is dat 'snachts voor bijvoorbeeld 80% via de slaapkamers wordt afgezogen en 20% in de woonkamer. Overdag kan dat precies andersom. Als dit iets wordt zal ik hier het resultaat tonen :)
Dat was een beeje de richting waar ik ook heen zat te denken, met een goeie servo kan de veer misschien zelfs wel vervallen. Het hoeft ook niet 100% luchtdicht te zijn denk ik. Enige waar ik bang voor ben is het formaat van de klep en of ik die hier kwijt kan.
]Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:37:
Servo klep 167 euro* 3 = 501

http://www.bengshop.nl/de...4&lang=nl&art_id=13456782

3* co2 meter 600 euro totaal 1101 euro.

Misschien is dit wat http://www.renson.nl/vent...tilatie-healthbox-ii.html

Maar heel langzaam begin ik steeds meer te geloven in een WTW systeem.
Die ventilatie roosters zijn soms knap irritant als de wind koud is en uit een bepaalde hoek komt.
Ik houd het met een co2 meter een beetje in de gaten.
Met die rekensom ben ik inderdaad ook snel klaar :)
ThinkPadd schreef op maandag 26 december 2016 @ 17:34:
Je douched niet uren achter elkaar, dus dat halfuurtje dat de ventilatie op de hoogste stand staat is niet zo heel erg toch?

De besparing weegt niet op tegen de investering die je moet doen denk ik.

Handbediende vlinderklep en servo weet ik niet of dat gaat werken, misschien loopt dat te zwaar om met een servo te kunnen bedienen.
Het is misschien ook een stuk gevoel hoor, maar er gaat behoorlijk wat warmte door de pijp weg naar mijn gevoel. Wil nog steeds eens een temp sensor in de uitlaat doen om dit te toetsen, misschien daar maar eens prio op zetten.

Wtw installatie is waarschijnlijk idd de beste oplossing, maar dat vereist nogal wat aanpassingen en een behoorlijke investering.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Anoniem: 85511 schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:23:
Ik heb een Itho HRU ECO-fan 3 met driestandenschakelaar in de keuken. RFT is niet mogelijk i.c.m. dit type/bouwjaar. Voor de badkamer heb ik stand 3 nodig. Op de zolder hangt de HRU met een Perilex wandcontactdoos waarop deze aangesloten is. Ik heb een extra opbouw-wandcontactdoos gekocht en Perilex-stekker, zodat alles straks 'omkeerbaar' is (bijv. bij verhuizing), dus het nieuwe snoer komt hier tussen met stekker en wandcontactdoos. Nu zie ik steeds het voorbeeld langskomen van de ACM-3500. Als ik het goed zie betekent dit dat ik straks de driestandenschakelaar niet meer kan gebruiken. Klopt dat?
In principe heb ik alleen stand 3 nodig middels domotica. Is het dan ook een optie om stand 1 met stand 3 te verbinden d.m.v. een ACM-1000? Volgens mij kun je dan stand 1, 2 en 3 bedienen met de driestandenschakelaar (mits KAKU 'uit' is) en stand 3 met KAKU als de driestandenschakelaar op 1 staat.
Klopt bovenstaande of kan ik beter de ACM-3500 gebruiken i.c.m. driestandenschakelaar altijd op 1? En kan het bij deze Itho ook geen kwaad als deze van meerdere fases tegelijk stroom krijgt?
Iemand die mij kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:53:
Waar ik aan zit te denken is of er zonder veel hak- en breekwerk een per ruimte afhankelijke afzuiging mogelijk is, bv dmv afsluiten van bepaalde ventielen en verhogen en verlagen van de stand.

Ik heb in de badkamer, toilet en keuken/huiskamer een ventiel wat allemaal bij dezelfde unit op zolder uitkomt. Wat ik graag zou zien is dat de afzuiging in badkamer en toilet hoger gaat op bepaalde momenten en dan in de huiskamer lager of zelfs uit.

Als het door domotica gestuurd is zou het mogelijk moeten zijn dit automatisch te laten lopen, maar heb nog geen beeld bij hoe ik de betrokken ventielen kan openen en sluiten, liefst in stappen. Iemand een idee ?
Je beschrijft hier de werking van een itho qualityflow wtw unit met plenum/kleppen/controller? Of mis ik iets in de discussie? Waarom zelf verzinnen, als het al (lang) te koop is....
YouTube: Werking QualityFlow
Moet je alleen nog 1 centrale uitblaas maken en verse lucht aanzuig vanaf het dak (of onder de dakpannen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2016 12:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Pixelmagic schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:53:

Ik heb dit probleem ook :'( Er hangt op zolder een centrale afzuig unit en er loopt een leiding naar beneden alwaar hij aangesloten is op de wasemkap en de wc afzuig. Halverweg is er nog wel een afsplitsing naar de douche.

Op het moment dat we gaan koken moet de huisventilatie op de hoge stand omdat anders de kookgassen de WC en badkamer in verdwijnen. Omgekeerd is het zo dat de woonkamer leeggezogen wordt tijdens het douchen. Om de douche een beetje droog te krijgen draait de ventilatie 3 uur op standje hoog.

Ik heb in het verleden gekeken naar een DUCObox omdat deze afzonderlijke kleppen heeft, maar de prijs en moeite om te installeren is nog wel een dingetje. Ik zie op dit moment de volgende stappen

- Wasemkap een eigen afvoer naar buiten geven (nieuwe dakdoorvoer met eigen leiding)
- Huisventilatie ruimte gestuurd laten functioneren met een afzuigventiel in een aantal vertrekken (Douche, Toilet, Slaapkamer, Woonkamer)

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 27-12-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
raymonvdm schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:36:
[...]
- Wasemkap een eigen afvoer naar buiten geven (nieuwe dakdoorvoer met eigen leiding)
[...]
Dat is sowieso altijd een goed idee als dat makkelijk valt te realiseren. Kijk maar eens wat een beetje afzuigkap aan debiet (m3/h) doet. Dan heb je het al gauw over 700-800 m3/h. Dat red je niet met een ventilatiebox ergens op zolder, die een keer 250-300 m3/h kan doen (en dat dan ook nog moet verdelen over alle in de woning aanwezige ventielen!).

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel als je kleren helemaal naar eten ruiken :r

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:47:
[...]

Dat is sowieso altijd een goed idee als dat makkelijk valt te realiseren. Kijk maar eens wat een beetje afzuigkap aan debiet (m3/h) doet. Dan heb je het al gauw over 700-800 m3/h. Dat red je niet met een ventilatiebox ergens op zolder, die een keer 250-300 m3/h kan doen (en dat dan ook nog moet verdelen over alle in de woning aanwezige ventielen!).

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel als je kleren helemaal naar eten ruiken :r
Gelukkig heb ik slecht 1 kanaal aangesloten dus ik zuig de volle 300 m3/h aan de afzuigkap. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

mightym schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 07:47:
[...]

Dat resultaat moet je zeker tonen. Ik vind het een goed idee.
Ik ga hier eens verder op borduren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:27

CodeIT

Code IT

Ik gebruik zelf niet een KAKU oplossing maar 2 relais, maar de situatie is wel vergelijkbaar. Als ik de fan aanzet via de relais kan ik de drie standen schakelaar niet gebruiken (kan deze draaien, maar er gebeurt niets. Er kan dus op meerdere draden fase staan). Als beide relais 'uit' staan en de fan dus op stand 1 draait kan ik de drie standen schakelaar gewoon gebruiken.

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 20:12
Hi Tweakers!

Ik ben in het bezit van het fibaro systeem icm de HC2, Echo en Pi. Een tijdje terug vroeg ik mij al eerder af of het mogelijk was mijn bestaande mechanische ventilatie (orcon mvs 15) "slim te maken". Destijds heb ik naar aanleiding van een post van ROBBshop een bericht naar hen gestuurd of het mogelijk is met dit apparaat.
Hierbij kreeg ik als reactie het volgende:
" Of u zult de ventilator uit elkaar moeten halen en gaan meten waar op welke contact punten de stuur stroom er voor zorgt om de ventilator in te schakelen. Hier kunt u dan een Z-wave module op monteren en deze dan door netjes weg te werken de ventilator Z-wave te maken.

Misschien dat het ook mogelijk kan zijn om de wandzender uit elkaar te halen. Hier is het makkelijker meten en op deze manier een relaisschakeling te maken met de 2 contact punten om de ventilator in te schakelen."
Nu ging ik toevallig gister avond googlen en kwam deze en deze topic tegen. r--ndy in "Mechanische ventilatie aansturen met Fibaro RGBW controller". Helaas kan ik nergens duidelijk vinden of het is gelukt, dus vroeg ik mij af of dit uberhaupt iemand is gelukt?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste