( tl:dr; Maak desktop en touch conventies zo eenvoudig mogelijk en vermeng ze niet in allerlei manieren. )
Ik was niet duidelijk genoeg, ik heb het enkel over UX en visuele clutter, niet over zaken zoals backward compatibility of hardware support. Verder heb ik het over windows *als desktop os*. Ik snap zeker dat die nieuwe UI patronen erg handig zijn voor touch! Wat er bij mij gewoon niet in gaat is dat wanneer je Windows 10 als desktop OS gebruikt, dus zonder touchpad, je toch gedwongen wordt om mee te gaan in heel het touch-friendly gegeven. Als gebruiker van muis en toetsenbord zijn die touch interface patronen eenvoudigweg minder efficiënt dan degene die je al decennia lang gediend hebben in je desktop omgeving.
Vroeger was alles beter. Tegenwoordig type je gewoon wat je zoekt in het startmenu. Anticipeert het besturingssysteem voor jou

Mja, dat is dus alles behalve mijn ervaring, hoe vaak moet je opnieuw een andere term proberen omdat je huidige term de lading niet dekt? Bij mij gebeurd dat vrij vaak, ach misschien ben ik gewoon niet slim genoeg. Echter, het is me al genoeg voorgevallen dat ik bij de papa of de mama een andere term moet gaan ingeven omdat ze iets niet terug vinden. Zoekfuncties zouden altijd supplementair moeten zijn aan een duidelijke structuur in inhoudstafel etc etc. Dit is iets dat Apple en de meeste Linux windows managers veel beter doen dan Microsoft naar mijn mening. Van de zoekfunctie het vereiste patroon maken om informatie terug te vinden heb ik altijd als een luie oplossing ervaren -- tagje hier en daar en dan moeten we ons archaisch configuratie-scherm niet eens degelijk herwerken. Misschien heb je een andere mening, maar dat is de mijne.
Je voorbeeld van animaties bevestigt mijn stelling enkel, waarom vond ik dat nergens terug in een van de verschillende configuratievensters waar ik het zou verwachten? Ik mag als eindgebruiker toch verwachten dat dit soort dingen ergens staan in de theming options, of moeten die search terms mij dan als een of ander platonisch ideaal vanuit de hemel aangerijkt worden? Vrij spirituele opvatting zou ik durven stellen. En in feite, toen ik in Edge via Bing zocht werd mij een stappenplan aangeboden om het via de performance settings te doen, dit is het eerste resultaat.
http://winsupersite.com/w...isable-desktop-animations Als een Microsoft search engine in een Microsoft browser mij dat als eerste resultaat voor een Microsoft besturingssysteem aanbied, is het dan vreemd dat ik er dan van uit ga dat het zo hoort?
En verder, ik zeg absoluut niet dat vroeger alles beter was! Ik zou Windows 95 écht niet als mijn OS willen anno 2015!

Ik zeg enkel dat ik de Windows interface sinds Windows XP als desktop OS steeds meer over-designed en over-engineered aanvoelt. Mijn voorbeeld van Windows 95 nam ik omdat dat de eerste versie was waar alle essentiële Windows karakteristieken zoals we die vandaag kennen aanwezig zijn. Het was eenvoudig en ondubbelzinnig, het start menu was bijvoorbeeld niet meer dan een verijdelde drop down menu, en vandaag heb je der tiles enzo inzitten, in feitje zijn dat de *windows* die nu in je menu komen te zitten, wel, waarom stop je dat dan niet gewoon in zijn eigen venster? Windows heeft al lang allerlei soorten UI patronen die daartoe kunnen dienen. Je zou het een nieuws-centrum kunnen maken dat je opent vanuit je start menu, quick launch of tray icons. Ik wil maar zeggen dat er *opnieuw* een nieuwe UI conventie in de soep wordt gesmeten. Dat voelt mij totaal niet aan als unificatie of simplificatie. Tegenwoordig heb je een miljoen features om dezelfde taak uit te voeren, maar dat geeft mij vooral een gevoel van feature creep, omdat methode 15 doorgaans niet efficiënter is dan methode 26.
Muis stuk of ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als het bij jou niet zo is lijkt me dat wel vreemd, maar mijn muis werkt voor de rest prima.
Vroeger
1. RMB ergens -> context menu
2. RMB ergens anders -> context menu
Nu
1. RMB ergens -> context menu
2. RMB ergens anders 1* -> sluit huidig context menu
3. RMB ergens anders 2* -> open nieuw context menu
Ik snap niet waarom. Dit is gewoon een vervelende extra klik.
Nee die bedoel ik niet, ik zal straks even kijken of ik het venstertje vind