Martinspire schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:03:
[...]
Maar er is nog helemaal niets bewezen. En ja ik weet dat het bij MS om miljarden gaat, maar zoals ik al zei: het verkopen van licenties is nog altijd van meer waarde dan het doorverkopen van klantgegevens. Puur omdat het ze licenties kost. Denk jij dat MS alles op het spel gaat zetten om wat meer reclame om te zetten? Dat vind ik net zo naïef als dat jij mij beticht te zijn. Volgens mij heb je de waarde van een privacy statement veel te hoog zitten. Het zal vast voor rechtzaken handig zijn, maar geeft totaal niet aan wat er daadwerkelijk gaande is. Want dan is het pas aan de knikker zodra ze gepakt worden hun voorwaarden te overtreden. Nou succes met zoeken daarnaar dan.
[...]
Ja en je haalt daar een bron aan die alleen de consumentenbond gebruikt. Die heeft een nietszeggend onderzoek gedaan en dat is in NL door alle media overgenomen tijdens de lancering. Maar ze komen nergens met data en bewijs. Alleen dat het mogelijk is zus en zou kunnen zo.
[...]
Kun je daar bronnen voor vinden dan? Want ik vind het erg geloofwaardig klinken. Welke onbekende bestemmingen? Welke data lekt er weg? Waar is dan het grote bewijs dat alles doorgesluisd wordt? En als je dat niet kunt vinden, waarom is dat na zoveel maanden nog steeds niet bekend? Omdat het door de privacy statement gesuggereerd wordt? Dat vind ik slechte argumentatie.
[...]
Meh, ik hoef niet zo'n muf topic in mn posthistory te hebben staan. Ik heb al gezien wat voor volk daar rondblaat. Mij niet gezien. Al gaat het hier ook de verkeerde kant op met "Het is Windows Spy 1.0 geworden in plaats van Windows 10."

Deze derden kunnen cookies plaatsen op uw computer en het gegevens verzamelen over uw online activiteiten over websites of online services. Momenteel heeft dit betrekking op de volgende bedrijven, maar is niet beperkt tot: A9, Advertising.com, AppNexus, Criteo, MediaMath, nugg.adAG, Rocket Fuel, and Yahoo!. U kunt meer informatie vinden over de werkmethoden van elke onderneming, met inbegrip van de keuzes die deze biedt, door te klikken op de bedrijfsnamen hierboven.
Ze werken al samen met reclame bedrijven, er staat helaas niet bij op welke manier ze dan gegevens delen/krijgen behalve iets vaag over cookies, ik weet niet wat ze wel/niet meer mogen, wel dat er nu al een lijstje is met bedrijven die kennelijk iets meer kan doen op jouw pc dan wat bijvoorbeeld tweakers.net met haar cookies zou kunnen.
Enhanced data includes all Basic data plus data about how you use Windows, such as how frequently or how long you use certain features or apps and which apps you use most often
Full data includes all Basic and Enhanced data, and also turns on advanced diagnostic features that collect additional data from your device, such as system files or memory snapshots
Maar ook in de instellingen:
'Send microsoft info about how I write to help us improve typing and writing in the future
Dit is dermate breed omschreven dat dit inderdaad kan betekenen dat ze alles willen ondervangen wat je intikt in je PC, het kan ook betekenen dat ze alleen alles wat je in je zoekvenstertje tikt verstuurt. Maar weet jij wat het betekent en doet? Je zdnet artikeltje geeft ook geen duiding behalve een 'ik vind dit, het is heus niet zo' en terug te vallen in semantiek. 'een keylogger ondervangt alles, Microsoft ondervangt alleen selectief!' Zonder te kunnen zeggen welke specifieke selecties dan gemaakt worden. (en ging trouwens ook over de tech preview)
Het grootste gedeelte van al deze instellingen zal inderdaad zijn met een nobel doel om hun product te verbeteren, beter inzicht te krijgen in het verbruik. In ieder geval veel beter dan dat je ooit met steekproeven/questionnaires zou hebben. Maar daarnaast gaat het uiteindelijk ook gewoon om centen. Microsoft is geen Gates Foundation en wilt gewoon geld verdienen, waar ze het maatschappelijk toelaatbare maximaal zullen rekken in hun eigen voordeel.
Feit is wel - zoals je zelf ook aangeeft - dat ze alles zo breed mogelijk hebben omschreven. Wat ze kunnen en zouden mogen doen. Jij zegt dat het handig is voor als ze in de toekomst wat meer willen dan ze nu kunnen. Waarom kunnen ze niet gewoon nu duidelijker zijn in wat ze wel/niet doen en mochten ze het ooit willen verbreden dan aanpassen, Microsoft heeft eerder ook nooit moeite gehad met haar voorwaarden aanpassen.
Het lijkt er een beetje op dat ze nu gewoon de discussie gehad willen hebben zodat als ze later dat stapje verder kunnen nemen als de discussie dood geslagen is en we er allemaal wel een beetje aan gewend zijn zonder al te veel te moeten aanpassen zodat het minder opvalt.
Anyway, prima dat je jezelf verheven voelt om te praten met dat muffe volk, en dat jij het allemaal maar vind meevallen, uiteindelijk blijf jij hier, net als ik ook alleen maar een mening ventileren.
Vind het trouwens jammer dat je niet gewoon wel wilt reageren daar. Want het is helemaal niet mis om een discussie te hebben met voor en tegenstanders. ipv alleen maar een groepje mensen die roept hoe erg het allemaal wel niet is.