Xyphoid schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:52:
[...]
En waarom staat alles default op aan? Ik wil helemaal niet mijn netwerk wachtwoord delen. Ik wil geen reclame op basis van mijn surfgedrag. Ik wil niet al mijn bestanden het internet op gooien. Ik gebruik Cortana niet, dus waarin willen ze mijn agenda inzien? Ik gebruik de weer app niet, dus waarom willen ze weten waar ik ben?
Is voor Microsoft toch meer werk om al die data te verwerken? Denk niet dat ze dat voor de lol doen.
Is ook niet voor de gebruikersvriendelijkheid. Dan hadden ze wel alles uit gezet, totdat ik het zelf aanzet. Dan was er een notification die opent, als je de weer app opent die zegt: "We gaan nu je locatie bijhouden en alle locaties waar je vanaf nu naar toe gaat inclusief tijden, wil je dat?"
Dus ergens moet het toch voordeel opleveren voor Microsoft om jouw gegevens te krijgen.
Omdat de meerderheid daar wel voor kiest (of ze de meerderheid willen omhalen het wel te gebruiken). Want de extra diensten levert ze wel geld op. Onedrive licenties, Skype licenties, Office licenties, etc. En ze vragen het omdat ze dan vervolgens apps de mogelijkheid kunnen bieden hier verzoeken op in te dienen. Of omdat hun eigen apps dat gebruiken. Onedrive moet toegang tot bestanden krijgen, voor het dingen kan synchroniseren. Waarom? Omdat dat de gebruikers de mogelijkheid biedt op andere systemen de bestanden te raadplegen. Jij wil dat niet, maar is het zo raar dat MS dat aan het pushen is? Nee. Google en Apple doen hetzelfde, net als Dropbox, Box en meer. In principe vragen die ook toestemming, maar dat gaat dan via de installatie ipv een OS installatie.
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:34:
[...]
Heb je überhaupt wel het Windows 10 privacy statement gelezen of roep je maar wat uit de dikke duim??
Er gaat heel veel data van je naar Microsoft en naar derde partijen, tot en met telemetrie en keylogging aan toe. Verdiep je eens eerst even voordat je zomaar wat roept. En zonder support geen beveiligingsupdates natuurlijk.
Ik haal dat niet zomaar uit mijn duim (jij wel, zo lijkt het). Ik baseer dit op mijn eigen ervaringen met de Preview, interviews van MS mensen en diverse berichten en nieuwsberichten. Een Privacy Statement is niet een vrijbrief om maar alles te doen. Dat weet jij ook wel. Er zijn nog dingen als wetgeving. Als er echt dingen mis waren, was dat in de afgelopen 9 maanden naar voren gekomen. Dat is niet zo.
Ik heb al meerdere malen gemeld wat er waarom wordt bijgehouden en waarom MS niet een afluisterdienst is begonnen. Ik hoop dat je met me eens bent dat de meeste data die wordt verzonden anoniem is en dat een ander groot deel bedoelt is voor de diensten zelf. Zonder data geen search, zonder data geen resultaten, zonder data geen personalisatie.
Dat er nu meer data wordt verzameld is niet meteen OMGWTFBBQ!!!111 waard. Het feit dat er nu zo'n heissa ontstaat, geeft meer aan dat men eerst nooit aandacht had voor de Privacy statement en men totaal niet naar Win8 heeft gekeken. Plus men praat elkaar lekker na en gaat voor de click-bait headlines, want dat haalt zo lekker reclameinkomsten binnen.
Terughoudendheid omtrend welke gegevens je wel of niet deelt is prima, maar ga niet doen alsof ze alles van je weten en bijhouden, want dat is echt niet zo. Dat is ook al meerdere malen bekendgemaakt. Want niet alleen gooien ze dan de ruiten in om het voor consumenten een populair OS te maken, ook overheden willen er dan niets meer mee te maken hebben. En dat is toch wel een grote groep die je niet wilt missen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Martinspire op 05-08-2015 23:18
]