Afgelopen woensdagavond een upgrade gedaan, en de afgelopen dagen de boel een beetje op orde gebracht. Het was helaas een '
waaah, andere taal dan nu is geïnstalleerd!" upgrade, maar ik was te lui om terug te gaan, en het systeem schoont zo ook weer lekker op
Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden, de meeste dingen lijken het te doen, zelfs Cortana werkt vlekkeloos, en ik vind het er persoonlijk wel mooi uitzien (afgezien van de nog te re-stylen venstertjes en icoontjes; komt vanzelf wel).
Maar het is natuurlijk niet allemaal pais en vree:
- De nieuwe werking van OneDrive is natuurlijk volledig bezopen. Waarom moet ik al mijn bestanden syncen wil ik ze in de File Explorer zien? Ik wil geen enkel bestand syncen, ik wil alles gewoon op OneDrive plempen en van daaruit werken. Die enkele keer dat ik geen internet heb (in de binnenlanden van Tibet of zo...), dan weet ik dat en kopieer ik de bestanden tijdelijk naar mijn laptop. Een bestandje even openen in Notepad++ o.i.d. is er nu niet meer bij. Nu moet ik eerst een browser openen (toch primair bedoeld om webpagina's te tonen), om daar in een editor die ik niet wil mijn bestand te gaan aanpassen. Bizar.
Goed, /rant. Ik meen al ergens gelezen te hebben dat Microsoft de placeholders misschien wel weer terug wil brengen in een update, dus daar hopen we dan maar op. - Edge ziet er best leuk uit, maar mist nog te veel om hem dagelijks te gebruiken. Die 'Read' optie is wel erg prettig, maar ik kan niet zonder mijn AdBlock en mijn AutoPagerize, en ook swipen om terug/vooruit te gaan is er niet bij. Komt nog wel, dus ik check over een paar maanden nog wel een keer.
- Ik heb een Asus T100, met een schermdiagonaal van 10.1". Nu is het officiële statement van Microsoft dat ik Office Mobile gratis mag gebruiken, maar mooi niet dus: een nieuw bestand openen dwingt mij een Office365 abonnement te nemen (en daar gebruik ik het niet vaak genoeg voor). Ik hou dit even in de gaten, anders maar even contact zoeken met Microsoft.
- Hoe vaak ik de tips van mensen hier ook opvolg, het automatisch inloggen wil niet altijd werken. Vinkje staat uit, maar toch moet ik mijn wachtwoord opgeven als hij uit hibernate wordt gehaald. Vreemd, nog even verder aan prutsen.
Daarnaast nog één dingetje wat ik niet kan vinden: de verschillende settings tiles in het Action Center, kun je die ook zelf indelen? Ik heb het dan niet over de 'collapsed' status (dus slechts een rijtje van vier), maar als je ze allemaal hebt. Sommige gebruik ik niet, dus die wil ik weg hebben, terwijl ik andere shortcuts weer toe wil voegen. Een tijdje terug stond er wel iets op WindowsCentral, maar ik kan het artikel niet meer terugvinden (de zoekfunctie op die site is nogal belabberd).