Het is 00:30 op het moment dat ik dit artikel afmaak. Spijtig, want vorig jaar waren wij tijdens de Hunger Games marathon pas om 3 uur ’s nachts klaar. Iets wat voor mij de ervaring toch nét een stukje beter maakt, maar soit. Ik kom net terug (samen met mijn vrienden) van de Hunger Games marathon waar ook het laatste, afsluitende deel vertoond wordt. En wat kan ik hierop zeggen?
Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ‘The Hunger Games’ franchise misschien wel één van mijn favoriete film franchises is geweest van de afgelopen jaren. De verhalen waren interessant, de cast was super en de sfeer van de film sprak mij ontzettend aan. Deprimerend, melancholisch maar toch vol met actie-momenten. Ik ga deze franchise zeker missen en net zoals vorig jaar met de marathon, lig ik in bed, een beetje depressed dat het over is. Overdreven? Nah. Ik kan mij nogal ontzettend inleven in films. I know, ik ben raar.
Maar goed. Heeft het laatste deel de franchise waardig afgesloten? Was deze film alles wat ik ervan verwachtte en kunnen we terug kijken op een serie waarvan ieder deel op zich zelf stond maar toch samen één verhaallijn wisten te brengen. Het antwoord is volmondig ja. Ik was onder de indruk van het laatste deel. Het bracht grotendeels alles wat ik verwachtte voorafgaand aan de film. Zo (eigen)wijs al ik ben heb ik alle verhaallijnen vermeden afgelopen jaar, heb ik geen enkele trailer gezien (behalve die voorbij kwam in de bioscoop) en heb ik express geen recensies gelezen.
Het laatste deel gaat net zoals alle voorgaande delen direct verder na de gebeurtenissen van het voorgaande deel. We zien Katniss nog steeds ondergronds zitten, samen met de overlevende inwoners van de districten. Haar eigen district is volledig weggevaagd van de kaart. Ruim 890 mensen wisten de ramp niet te overleven. Samen met de overgebleven inwoners besluit ze zich tegen president Snow te keren. Echter geeft hij en zijn Kapitool zich natuurlijk niet zo gemakkelijk gewonnen. Het was in het eerste deel van Mockingjay al duidelijk.. er komt een grote oorlog aan!
Laten we allereerst beginnen met het feit dat deze film in het eerste uur alle losse eindjes van de voorgaande delen aan elkaar knoopt. We krijgen eindelijk informatie over wat er precies aan de hand is en wie achter de hele situatie zit. De film neemt ruim de tijd en we zien in het eerste uur niet bizar veel Katniss Everdeen voorbij komen. Het lijkt wel alsof de film nog wat meer sympathie wil opbrengen voor de bijrollen, deze zullen namelijk mee gaan vechten in de oorlog.
Katniss zal een grote rol krijgen in de resterende speelduur van de film. Zij is het gezicht van de revolutie, maar gaat steeds meer en meer haar eigen plannen bedenken en uitvoeren. Ze voegt zich samen met personages uit de voorgaande delen, winnaars en overlevenden van de Hongerspelen. We maken ook kennis met een aantal nieuwe, frisse personages.
We volgen haar operatie naar het vermoorden van president Snow. Echter gaat dit natuurlijk niet zo gemakkelijk als gepland en de rebellen en de volgers van Snow hebben haar door. Ze komen in de film voor verschillende problemen te staan en dit deel is niet zuinig met het uitmoorden van mensen. Hoewel in de voorgaande delen je echt medeleven voelde wanneer een personage stierf, is dat in dit deel niet het geval. De toon van de film is er niet naar, maar bovendien is er ook niet genoeg tijd om te lang stil te staan bij deze gebeurtenissen.
Wat ik heerlijk vond aan deze reeks films is het gebrek aan humor. Het klinkt gek, maar deze films nemen je mee op een dramatische rit van emotionele momenten en wil graag een sombere toon er in houden. Iets wat ik ontzettend kan waarderen. De actiescènes in dit deel zijn leuk om te zien maar het geheel weet vrijwel nergens te verrassen. De plot-elementen zijn al vrij snel voorspelbaar en dat is jammer.
En dan komen we bij het einde aan van deze film. Eerlijk is eerlijk. Ik had veel meer spektakel verwacht.
spoiler:Een conflict tussen Katniss en president Snow blijft indirect uit. Later zal de film wel nog plaats maken voor een afsluitende scene van het laatst genoemde personage, maar deze scene is helaas ook weer een tikkeltje voorspelbaar.
Overigens is het geheel wel prachtig geschoten en ondersteund de geweldige bombastische muziek het geheel treffend.
spoiler:Ik wil graag even meegeven dat ik het ontzettend jammer vind dat een grote confrontatie tussen Snow en Katniss uitblijft. We zien het zusje van Katniss sterven. Katniss lijkt er vrede mee te hebben en zet haar leven voort met de overgebleven mensen van haar district. We zien in een van de laatste scenes Katniss mentaal in elkaar storten in haar oude huis. En het klinkt ontzettend raar wat ik nu ga zeggen, maar ik had graag gezien dat Katniss op dat moment zelfmoord pleegde met de pil die ze nog had meegenomen. Haar personage heeft genoeg drama meegemaakt en vrijwel iedereen waarvan ze ooit hield is overleden, indirect door haar schuld hoewel ze hier zelf nooit voor gekozen heeft. Misschien was het ook beter geweest als zij vermoord werd door de rebellen.
De laatste grote scene is sterk maar daarna blijft de film nog ruim 20 minuten doorgaan om een einde te ontwikkelen. Jammer en onnodig.
spoiler:De film krijgt een soort happy-end mee, ondanks het feit dat vele personages de reis niet overleefd hebben.
Ik had graag een emotioneel en dramatisch einde gezien en nu blijven we achter met mixed-feelings.
Al met al kijk ik terug op een geweldige franchise en prachtige momenten waarop ik samen met mijn vrienden in de bioscoop in één lange zit de verschillende delen bekeek. De sfeer was uniek en het melancholische past precies in mijn straatje van films. Laten we hopen dat er ooit nog een dergelijke franchise komt waarbij je wederom samen met je vrienden uren lang kunt genieten van één lange zit.
Ik zou wel willen huilen nu dat het over is (figuurlijk dan hé), maar ik weet.
Mocht er ooit nog een marathon komen, bijv. ter ere van het X aantal jaar bestaan van deze film, dan ben ik weer van de partij en ga ik met net zoveel plezier deze films terugkijken als het moment dat ik ze voor de eerste keer zag.
Suzanne Collins, Francis Lawrence, Gary Ross. Bedankt!