Okee, zoals beloofd hier de uitgebreide review. Ik heb het boek niet gelezen, noch heb ik daar behoefte aan dus ik ga niets vergelijken en ongetwijfeld tegen heilige huisjes schoppen
De film dan. Wat mij betreft is het eigenlijk een ultieme nerd droom. Ten eerste dat je in een virtuele wereld kan zijn wie of wat je wil en kan doen wat je wil. Ten tweede dat je een meisje ontmoet en daar ook nog irl (geslaagd) contact mee krijgt. Ten derde: jij bent de held die als eerste een spel uitspeelt. En natuurlijk de gemene overlord in elkaar mept.
Visueel zit de film geweldig in elkaar. Alle scene in OASIS zijn combinaties van MMORPG's, shooters, races, adventures en zien er prachtig uit. Overal zie je herkenbare karakters. Ik heb mijn best gedaan ze te herkennen maar sommige shots zijn zo kort en snel dat het erg moeilijk wordt. Daarnaast heb je ook nog de gesproken referenties.
Een kleine greep van dingen die ik herkende:
* Batman (jaren 60/70 en 90)
* Minecraft
* Mortal Kombat
* Streetfighter
* (World of) Warcraft
* Starcraft marine
* The Iron Giant
* The Shining
* Spawn (ik ging bijna hard juichen in de bios

!)
* Chucky
* Freddy Krueger
* Jason Voorhees
* Harley Quinn
* King Kong
* Deathrace
* Halo's Masterchief
* Gears of War
* Monty Python
* Akira
* Back to the Future
* Heel veel Atari 2600 spellen
* Alien
* Overwatch
* Teenage Mutant Ninja Turtles
* Godzilla
* Gundam
* Hello Kitty
* Star Wars
* The Dark Chrystal
* Veel muziek uit de 80's
* Warhammer fantasy (volgens mij zag ik een Dark Elf sorceress)
* Warhammer 40k (is dat een Titan Warhound in de achtergrond in de workshop?)
* Just Dance
* Duke Nukem
* Doom
......de lijst gaat maar door...
De film heeft dus ook nog een romantisch element. Dat vind ik meestal maar niks. In dit geval: Ze is rood (en da's altijd +oneindig) én draagt
een shirt van Joy Division. Wife material dus.Vond het ook geen storend element.
er zitten zelfs twee rode dames in de film 
Er zitten nog wel dingen in die herkenbaar zijn voor MMO spelers en als je veel op fora zit (iedereen is man bijvoorbeeld). Op sommige momenten wordt een situatie nét even te makkelijk opgelost en niet alle subplots worden logisch afgesloten. Het haalt de vaart niet uit de film maar zou het misschien net wat meer diepgang geven. Verder is de film een leuke indicatie naar wat VR toe kan leiden over X periode. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met VR lijkt het me niet eens zo ver gegrepen.
De afwisseling tussen OASIS en de echte wereld was ook prima, ik had verwacht dat het veel meer dystopisch zou zijn maar dat viel eigenlijk best mee.
Ik vond 'm tof
Ohja, er zit geen post credit of geanimeerde credits in. Je kan gewoon de zal verlaten als de film is afgelopen.