Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Biography, Drama, Family | Runtime: 108 min | MPAA: PG
Een glimlach. Nog een glimlach. Dan een mix van nostalgie, melancholie en een sentimentele gevoel ergens in de onderbuik. Ik voel dezelfde enthousiasme als Homer Hickam Jr en zijn vrienden toen mijn broer en ik ergens in jaren 80 zelf experimenteerden met losse rotjes uit duizendklappers. Met zelfgemaakte vinnen, vastgezet aan dunne houten stokjes, gecombineerd, serie, parallel, extra “boost” voor Flying Gliders. Als ze maar de hoogte ingaan. Daarna kwamen de vuurpijlen en zelf verbeterde versies. Mijn broer en ik konden dagen ons zelf vermaken. Totdat de politie bij ons kwam: een paar vuurpijlen zijn ergens bij de buren terechtgekomen. We waren niet meer verder gegaan zoals Homer en co. Maar ik werd zo terug in de tijd geworpen. Beelden met geur van buskruit en de knallen, flitsten voorbij alsof het gisteren was. Waar is de tijd gebleven? Als ik October Sky eind jaren negentig had gezien, dan zou ik niet weten of ik hetzelfde gevoel zou hebben als nu. Sommige ervaringen van vroeger uit de jeugd, worden meer gewaardeerd naarmate je ouder wordt, misschien zelfs wel gekoesterd. De jeugdige zorgeloosheid, de enthousiasme, de vriendschappen, de gedeelde ervaringen. Het is misschien wel een onderdeel van het volwassen worden, coming of age zoals ze in het Engels zeggen. Zonder dat we het zelf misschien direct beseffen tijdens die fase, is wat we later willen of kunnen gaan doen. Volgen we onze eigen weg, onze roeping, onze doel? Of gaan we een pad volgen van iemand anders zoals je vader, moeder..? Het is niet altijd mogelijk om zelf die keuze te maken als er bijvoorbeeld brood op tafel moet komen. Die worsteling met jezelf, met je ouders, met de buitenwereld wordt heel goed weergegeven en vertolkt in October Sky. De twijfel om je ouder te plezieren of toch je droom na te jagen. De vastberadenheid die er dan op volgt om door te zetten is wel treffend. Ik voel direct mee met Homer Hickham Jr, want ik kon zelf toen de keuze niet maken. Vader Hickham beseft dat junior uiteindelijk volwassen wordt. Het (kunnen) loslaten van je kind en accepteren van de gemaakte keuze zijn moeilijk zeker voor een keiharde mijnwerkersbaas. Deze rol is echt sterk gespeeld door Chris Cooper en de interactie met Jake Gyllenhaal is treffend. Ik voelde dezelfde spanning toen ik zelf had: zou ik hem vertellen wat ik echt wil gaan doen? Of toch niet? Laura Dern (ook sterke rol) als de lerares Riley doet me beetje denken aan Robin Williams in Dead Poets Society. Met name door leerlingen te inspireren en te motiveren, op hun eigen manier en niet altijd houdend aan bestaande conventies. Je kunt ook de vader/zoon relaties vergelijken tussen deze twee films. Ze spelen af in ruwweg dezelfde periode. Het enige jammere, vind ik, is dat de uitwerking van de vrienden en lerares net wat te kort en beknopt is. Maar ik ga toch het gelijknamige boek moeten gaan lezen. Voor de rest een geweldige film. Daarom is mijn score een 9. Gedurende de eind credits moest ik aan End of the Line van de Traveling Wilburys denken, de laatste strofe: Well, it's all right (all right), riding around on the breeze
Well, it's all right (all right), if you live the life you please
Well, it's all right, even if the sun don't shine
Well, it's all right (all right), we're going to the end of the line |