Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 293 294 Laatste
Acties:

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Mondria(a)n, en route to New York (Pim Zwier, 2026, Eye Filmmuseum)
Naar mijn idee was er hier gewoon niet genoeg materiaal om een documentaire te maken.

Het is gebaseerd op de brieven die Mondriaan vanuit eerst Parijs en later Londen aan zijn Amerikaanse vriend Harry Holtzman schrijft. Het zijn typisch brieven die je aan een verre vriend schrijft: vriendelijk en niet onpersoonlijk, maar niet echt diepgravend over de artistieke visie of het proces van Mondriaan of inzage gevend in zijn diepe zielenroerselen. Ze zijn in een specifiek soort Neder-Engels, met wel een grote woordenschat, maar ook erg Nederlandse zinsbouw.

Bovendien lijken het er niet echt veel te zijn geweest te zijn en beeldmateriaal van Mondriaans Londense leven lijkt er al helemaal niet te zijn. Dus krijg je telkens een stukje voordracht van een brief door een voice-over met als begeleiding archiefmateriaal dat nog enigszins aan de brief te koppelen is. Om de tijd te rekken gaat dat archiefmateriaal dan nog flinke tijd door als het brieffragment is afgelopen. En dan nog is het geheel maar 72 minuten lang.

2/5

• wmterhaar
  • Nu online
Dwarlorf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Weet je wat eigenlijk de kern van het probleem is met dit soort films? Het zijn films gemaakt voor acteurs en regisseurs. Die kijken op jouw manier naar een film, veelal technisch. Maar dat maakt het voor de gemiddelde filmbezoeker niet altijd boeiend.
Toch wel boeiend genoeg dat de film in de VPRO Cinema Poll tot de Beste Film van het Jaar gekozen is, met meer dan het dubbele aantal punten van nummer 2, Bugonia. En het was ook de beste bezochte film met de Cineville pas in 2025, plus ook weer de winnaar van de publieksenquête.

Een actiekomedie met grote filmsterren als Leonardo DiCaprio en Sean Penn, gemaakt voor meer dan 150 miljoen dollar kun je ook moeilijk een niche arthousefilmpje noemen. Bovendien wordt de auto-achtervolging algemeen geprezen als één van de beste actiescenes van het het jaar.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:03

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

wmterhaar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Toch wel boeiend genoeg dat de film in de VPRO Cinema Poll tot de Beste Film van het Jaar gekozen is, met meer dan het dubbele aantal punten van nummer 2, Bugonia. En het was ook de beste bezochte film met de Cineville pas in 2025, plus ook weer de winnaar van de publieksenquête.

Een actiekomedie met grote filmsterren als Leonardo DiCaprio en Sean Penn, gemaakt voor meer dan 150 miljoen dollar kun je ook moeilijk een niche arthousefilmpje noemen. Bovendien wordt de auto-achtervolging algemeen geprezen als één van de beste actiescenes van het het jaar.
Tja, als de rest van de films dat jaar middelmaat zijn dan steekt een beetje film daar natuurlijk al snel bovenuit.

Ik kan die achtervolging eigenlijk amper een actiescene noemen. De French Connection of de Terminator 2 LA Basin achtervolgingen dat zijn pas actiescenes. Hell, zelfs de achtervolgingen in Big Trouble in Little China of van Amsterdamned zijn nog spannender.

Ik zou de film ook niet willen typeren als een actiefilm, er zat weinig tot geen spanning of actie in de film. Behalve dat stuk met DiCaprio en Del Torro bevatte het verder weinig urgentie, althans ik voelde dat totaal niet zoals bij echte actiefilms. Ik vind dat de film gewoon te veel wil doen en dat wel wat meer focus kon gebruiken.
spoiler:
Bijvoorbeeld dat hele illegalen stuk, dat moet er dan blijkbaar bij maar kan er ook gewoon uit. Idem met dat white supremacy stuk. Dat kan je desnoods open laten en aan de kijker laten. Dat is wat ik met los zand/niet organisch bedoelde. Eigenlijk eindigt de film ook ook helemaal niet in een echt climax nu ik er nog wat meer over nadenk. Het einde vanPenn was sws niet bevredigend mijns inziens
En nogmaals ik vind het geen hele slechte film ofzo, maar vind hem wel ontzettend overhyped.

Ik denk dat je me trouwens verkeerd begrepen hebt, ik vind One Battle geen arthouse film. Maar ik heb niet uitgelegd waarom ik het onderscheid maakte dus daarom begrijpelijk wat verwarrend. Ik kijk nog weinig mainstream films, zeker niet in de bioscoop, omdat ik ze de laatste jaren maar middelmatig vind. Maar het kan best zijn dat er heel veel arthouse films zijn die wel de moeite waard zijn en het gemiddelde van alle films wel omhoog zou halen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

American Psycho (2000)American Psycho (2000)
Tweakers: 4.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 102 min | MPAA: R
Christian Bale speelt een meneer die liegt tegen andere mensen en in het wilde weg maar wat mensen loopt te vermoorden omdat ie daar zin in heeft. Meneertje is namelijk een psychopaat.

Goed acteerwerk, natuurlijk, van Christian Bale. Tegen het eind van de film kon ik er geen touw meer aan vastknopen. Hij is Patrick Bateman en toch ook weer niet. Ik kon het niet meer volgen. Het verhaal is wel ok.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10
Genereer je eigen UBB code review

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 13:47
Greenland 2: Migration (2026)Greenland 2: Migration (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 98 min | MPAA: PG-13
Ik had de eerste gezien en tegen de meesten hier in, vond ik dat op zich niet zo héél slecht. Ik zie Gerard Butler wek graag spelen en Morena Baccarin deed het ook niet slecht als de vrouw van.
We zien de bunker die ze 5 jaar geleden bevolkt hebben langzamerhand de eerste kleine mankementen vertonen. We zien een watersysteem dat het soms opgeeft en andere kleine issues. Maar op een dag onstaan er grote issues door tektonische activiteit en kunnen ze niet meer in de bunker blijven. Dan begint het avontuur (en de "meat and potatoes" van de film) pas écht.
We zien de Garrity familie alles op alles zetten om naar hun beloofde land te geraken. Hun beloofde land is namelijk de inslag krater in het zuiden van Frankrijk.

Het hangt allemaal nogal "gemakkelijk" aan elkaar. Ze kunnen toevallig net op de laatste boot springen die hun van groenland af helpt, ze ontsnappen net aan de dood als er ladders instorten als ze over een ravijn aan het klimmen zijn, ze komen net iemand tegen die hun graag wilt helpen in plaats van te beroven. Tja, allemaal nogal veel toevalligheden die goed uitkomen om de "Mcguffin" van het verhaal op zijn plaats te krijgen.

Geen hoogvlieger en ook niet per sé een aanrader, maar ik wou hem toch gezien hebben omdat ik de eerste ook gezien had.
Alle andere films die klaar stonden duurden daarenboven ook veel langer en deze was perfect om nog te zien op de tijd die ik nog had. Natuurlijk speelt dat ook mee!
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• Amerauder
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-02 11:42
Dwarlorf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:10:

Ik vind dat de film gewoon te veel wil doen en dat wel wat meer focus kon gebruiken.
spoiler:
Bijvoorbeeld dat hele illegalen stuk, dat moet er dan blijkbaar bij maar kan er ook gewoon uit. Idem met dat white supremacy stuk. Dat kan je desnoods open laten en aan de kijker laten. Dat is wat ik met los zand/niet organisch bedoelde. Eigenlijk eindigt de film ook ook helemaal niet in een echt climax nu ik er nog wat meer over nadenk. Het einde vanPenn was sws niet bevredigend mijns inziens
En nogmaals ik vind het geen hele slechte film ofzo, maar vind hem wel ontzettend overhyped.
Eens, One Battle After Another is zeker niet heel slecht, maar wordt vooral heel erg overgewaardeerd.

Ik denk dat om te zien wat hier aan de hand is het helpt om op te merken dat precies die elementen die jij “deugen” noemt, en dus niet per se kunt waarderen, juist de elementen zijn waardoor anderen het zo’n geweldige film vinden.

Neem bijvoorbeeld de “illegalen zijn eigenlijk allemaal heiligen” scène, en de “geheime White Supremacy club” plotlijn die je benoemt. Hier spreken overduidelijk bepaalde overtuigingen uit, politieke opvattingen zelfs, die de kijker eigenlijk niet heel subtiel door de strot worden geduwd. Het lijkt zelfs bijna alsof ze speciaal om die reden in de film zijn gestopt, en ik denk dat dat is wat je bedoelt met “niet organisch”.

Mensen die hier niet per se op zitten te wachten zullen dus logischerwijs reageren met een “wat probeer je me aan te smeren?” of “wat voegt dit toe?”

Terwijl, tegelijkertijd, mensen die reeds op hetzelfde denkspoor zitten hun meningen hierin juist bevestigd zien worden, en de film hierom prijzen.

Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl

• renrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 15:33
Snow Cake (2006)Snow Cake (2006)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 112 min | MPAA: Not Rated
Dit is mijn eerste review :)

Ik lees dit topic regelmatig om tot ideeën te komen welke film interessant is of niet. Ik hoop dat deze film/review wellicht anderen inspireren om deze te kijken. Voordat ik deze film ooit voor het eerst zag, kende ik Sigourney Weaver eigenlijk alleen van Alien en Gorillas in the Mist.

Globaal gaat het verhaal gaat over een persoon die door omstandigheden in contact komt met een vrouw die zelfstandig woont met autisme.

Ik heb zelf ervaring met personen die (zwaar) autistisch zijn en al sinds de eerste keer dat ik deze film zag vind ik dit een pareltje. Er zitten zoveel details in en het wordt zo ontzettend goed neergezet door Sigourney en Alan Rickman. Bijvoorbeeld de reactie's op het betreden van Sigourney's veilige zones is zo herkenbaar. Evenals het verwerken van emoties die niet op dezelfde manier gebeurd als bij 'normale' mensen wordt zo goed neergezet.

Het is een film die me altijd bij blijft en eens in de zoveel tijd ga ik er weer voor zitten en genieten van het enorme acteertalent wat deze acteurs hier neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:21
Amerauder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Neem bijvoorbeeld de “illegalen zijn eigenlijk allemaal heiligen” scène, en de “geheime White Supremacy club” plotlijn die je benoemt. Hier spreken overduidelijk bepaalde overtuigingen uit, politieke opvattingen zelfs, die de kijker eigenlijk niet heel subtiel door de strot worden geduwd. Het lijkt zelfs bijna alsof ze speciaal om die reden in de film zijn gestopt, en ik denk dat dat is wat je bedoelt met “niet organisch”.

Mensen die hier niet per se op zitten te wachten zullen dus logischerwijs reageren met een “wat probeer je me aan te smeren?” of “wat voegt dit toe?”
Ja, god forbid dat je een kunstvorm als film gaat gebruiken om je persoonlijke mening over de actualiteit te gaan verkondigen :Z

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:03

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Ja, god forbid dat je een kunstvorm als film gaat gebruiken om je persoonlijke mening over de actualiteit te gaan verkondigen :Z
Hij zegt nergens dat hij dat zo vind.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Amerauder
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-02 11:42
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Dat mag natuurlijk! Het ligt er allemaal gewoon net iets te dik bovenop, waardoor het tot een soort halve preek vervalt. Activisme lijkt voorrang te verkrijging boven het vertellen van een mooi verhaal. Maar het is een dunne lijn uiteraard.

Het voelt voor mij een beetje zoals wat jij over Don't Look Up schreef:
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:27:

Chalamet haakt hier op in. ‘Ja, daarover. De komische momenten in de film, er zijn er best wel veel he? Het enige, en ik weet dat ik nieuw ben, dus neem dit met een korrel zout, maar, um, de meeste zijn eigenlijk… niet echt grappig?’. Leo wuift dit weg. ‘Komt allemaal goed, als je al zoveel enorm subtiel sociaal commentaar in een film stopt moet je het verder niet te ingewikkeld maken voor de kijker’.
Het sociale commentaar komt eerst, de grap wordt eromheen bedacht, en is daarom minder grappig.

Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl

• Dr. Strangelove
Het verschil is dat Don’t Look Up een matige film is met alle subtiliteit van een drilboor en One Battle After Another een instant classic is die over 50 jaar nog bewonderd zal worden.

Vind ik ;)

• josh-hill
  • Laatst online: 16:50
@renrom Bedankt voor de tip! Hopen dat ik hem ooit ergens kan huren of zo.

Zelf nogal fan van The Bridge vanwege gelijkaardige redenen. Heb zelf autisme.

[ Voor 34% gewijzigd door josh-hill op 30-01-2026 15:21 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• wmterhaar
  • Nu online
Late Night with the Devil (2023)Late Night with the Devil (2023)
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.0 | Genre: Horror | Runtime: 93 min | MPAA: R
Ik herinner me dat deze film in de VS behoorlijk wat aandacht kreeg, maar hier in Nederland nooit in de bioscoop is uitgebracht. Daar baalde ik behoorlijk van, want het leek me echt iets voor mij. Het was dan ook een aangename verrassing om hem op Netflix te vinden toen ik op dat moment een abonnement bij die streamingdienst aan de beurt was.

Na hem gezien te hebben, kan ik concluderen dat het inderdaad helemaal mijn ding is.

Wat ik leuk vind:
  • Antihumor, gebaseerd op slechte stand-upcomedy van talkshowhosts en gesprekken die volledig uit de hand lopen. "Laten we naar de reclame gaan."
  • Veel verwijzingen naar de meer bizarre aspecten van de Satanic Panic en idiote geheime genootschappen. In dit geval die met de uil, die ook in Reservation Dogs voorkwam. (Sterker nog, tot ik deze film zag, dacht ik dat dat genootschap voor die sitcom was bedacht.)
  • Als lid van Skepsis was ik erg blij dat deze film niet alleen een personage heeft dat is gebaseerd op James Randi, maar dan met het ego van jaren-70-talkshowfavoriet Norman Mailer, maar ook de spot drijft met mediums die slechte cold readings doen. Johnny Carsons legendarische ontmaskering van Uri Geller is duidelijk een inspiratiebron voor deze film.
  • Een grote bijrol voor een theremin.
  • Veel leuke, kneuterige Halloween-decoraties in de art direction.
  • Een demon genaamd Mr. Wriggles.
  • Pentagrams geweldige 'Forever Queen' op de soundtrack.
  • De film duurt 93 minuten.
Helaas is het einde een beetje slapjes. Niet vreselijk, maar het had beter gekund.

(Gezien op Netflix)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• renrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 15:33
josh-hill schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:16:

Graag gedaan! Ik vind het een heel confronterende film, maar zo mooi gebracht, voor mij is dit een film die zeker in mijn top 5 staat.

• Dr. Strangelove
@wmterhaar eens met je oordeel. Onderbelichte film, best de moeite waard.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:04
V for Vendetta (2005)V for Vendetta (2005)
Tweakers: 5.3 | IMDb: 8.1 | Genre: Action, Drama, Sci-Fi | Runtime: 132 min | MPAA: R
V for Vendetta is een vrij actueel filmpje, zeker gezien alle gebeurtenissen die zich op dit moment in de VS afspelen. Het speelt zich af in een dystopisch Verenigd Koninkrijk waar een totalitair, nazi-achtig regime onder leiding van grootkanselier Adam Sutler (John Hurt) de macht heeft gegrepen. De mysterieuze, gemaskerde V (Hugo Weaving) strijdt tegen onderdrukking van de bevolking en lijkt ook een persoonlijk motief te hebben. Op een avond loopt hij de jongedame Evey (Natalie Portman) tegen het lijf en vindt in haar een geschikte kandidate om hem bij te staan in zijn strijd tegen de overheid. De film zit vol met stijlvol geschoten actie, maar is geen simpele wraakfilm. Zo worden er diverse vragen gesteld over vrijheid, macht, propaganda en burgerlijke ongehoorzaamheid. Het acteerwerk is uitstekend, vooral van een onherkenbare, charismatische Hugo Weaving die opvallend veel emotie weet te tonen, ondanks dat hij de hele film een Guy Fawkes-masker draagt. Ook Natalie Portman overtuigt als Evey, die zich ontwikkelt van een angstige, emotionele burger naar een iemand die een doel heeft. We zien ook Stephen Rea als detective die tijdens zijn zoektocht naar V op een groot overheidscomplot stuit, en Stephen Fry als homoseksuele talk show host die Evey onder zijn hoede neemt. Het verhaal zelf is weinig subtiel en vereenvoudigt complexe politieke thema's tot simpel entertainment, maar dat was te verwachten van The Wachowskis, die het script hebben geschreven en ook de productie op zich hebben genomen. Niettemin is V for Vendetta een prima film en een aanrader voor zowel actiefanaten als kijkers die net wat meer inhoud zoeken in hun films.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:09

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

The Wrecking Crew (2026)The Wrecking Crew (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy | Runtime: N/A | MPAA: R
Wij vonden de film verrassend goed en dat had ik vooraf eigenlijk niet verwacht. Ik was zelf namelijk best twijfelachtig, vooral omdat Jason Momoa mij de laatste tijd een beetje tegenviel met zijn vage humor, maar in deze film werkt het gelukkig wel. Hij zit weer goed in zijn rol en samen met Dave Bautista (die we natuurlijk allemaal kennen als Drax) maken ze een leuk duo. Dit is echt zo'n leuke film zoals ik ze graag vaker met Jason Momoa zou zien.

Het verhaal zit lekker in elkaar en bouwt goed op zonder dat het ergens te ingewikkeld wordt. De humor is precies goed en niet over de top, waardoor de film lekker luchtig blijft zonder dat de spanning verdwijnt. Daarnaast zitten er veel brute actiescènes in die zo goed in beeld zijn gebracht dat je ze als kijker bijna zelf voelt. Het tempo ligt ook lekker hoog, dus je verveelt je geen moment.
spoiler:
Ze hadden van mij alleen wel wat dieper mogen ingaan op wat hun vader nou precies deed, want dat bleef nu een beetje aan de oppervlakte. Ook vroeg ik me aan het einde echt af waar Pika ineens gebleven is, want dat werd niet echt uitgelegd. Dat zijn van die kleine dingetjes waardoor het net niet helemaal af voelt, terwijl de rest van de film juist zo sterk is neergezet.
Al met al was dit voor ons een hele leuke verrassing met sterke actie en goede humor. Het is gewoon een film die heerlijk wegkijkt en die ik vooraf niet zo goed had ingeschat, maar die uiteindelijk toch echt leuk bleek te zijn. Wat mij betreft is het een absolute aanrader voor een avondje goede actie.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

P-Rock schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:46:
V for Vendetta (2005)[Afbeelding: V for Vendetta (2005)]
Tweakers: 5.3 | IMDb: 8.1 | Genre: Action, Drama, Sci-Fi | Runtime: 132 min | MPAA: R
V for Vendetta is een vrij actueel filmpje, zeker gezien alle gebeurtenissen die zich op dit moment in de VS afspelen. Het speelt zich af in een dystopisch Verenigd Koninkrijk waar een totalitair, nazi-achtig regime onder leiding van grootkanselier Adam Sutler (John Hurt) de macht heeft gegrepen. De mysterieuze, gemaskerde V (Hugo Weaving) strijdt tegen onderdrukking van de bevolking en lijkt ook een persoonlijk motief te hebben. Op een avond loopt hij de jongedame Evey (Natalie Portman) tegen het lijf en vindt in haar een geschikte kandidate om hem bij te staan in zijn strijd tegen de overheid. De film zit vol met stijlvol geschoten actie, maar is geen simpele wraakfilm. Zo worden er diverse vragen gesteld over vrijheid, macht, propaganda en burgerlijke ongehoorzaamheid. Het acteerwerk is uitstekend, vooral van een onherkenbare, charismatische Hugo Weaving die opvallend veel emotie weet te tonen, ondanks dat hij de hele film een Guy Fawkes-masker draagt. Ook Natalie Portman overtuigt als Evey, die zich ontwikkelt van een angstige, emotionele burger naar een iemand die een doel heeft. We zien ook Stephen Rea als detective die tijdens zijn zoektocht naar V op een groot overheidscomplot stuit, en Stephen Fry als homoseksuele talk show host die Evey onder zijn hoede neemt. Het verhaal zelf is weinig subtiel en vereenvoudigt complexe politieke thema's tot simpel entertainment, maar dat was te verwachten van The Wachowskis, die het script hebben geschreven en ook de productie op zich hebben genomen. Niettemin is V for Vendetta een prima film en een aanrader voor zowel actiefanaten als kijkers die net wat meer inhoud zoeken in hun films.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Een van mijn favoriete films. Alleen inderdaad jammer dat het verhaal op een bierviltje is uitgewerkt. Klein uur langere film en paar bierviltjes meer en dit was er een voor de eeuwige top 10. Remember, Remember….

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Nou moe. Catherine O'Hara is plotseling overleden. :|
Niet echt oud geworden.

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/0WEZqv1xW0gAAAAM/schitt%27s-creek-celebrate.gif

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

josh-hill schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:16:

Toevallig staat hij sinds ongeveer een maand op archive.org, dus dat is een optie om 'm te kunnen zien. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Dr. Strangelove
Elvhenk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:26:
Nou moe. Catherine O'Hara is plotseling overleden. :|
Niet echt oud geworden.

[Afbeelding]
Aw crap. Vanmiddag nog van haar genoten in The Studio.

• wmterhaar
  • Nu online
Brain Damage (1988)Brain Damage (1988)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Comedy, Horror, Sci-Fi | Runtime: 84 min | MPAA: R
Ik ben in de loop der jaren een beetje uitgekeken geraakt op die cultklassiekers uit de horrorfilms van de jaren 70 en 80. De meeste zijn gewoon saaie rommel met één of twee goede ideeën. Maar Brain Damage werd me door veel Letterboxd-vrienden aangeraden en ja, deze is echt goed. Een enorme aanrader voor wie houdt van Sam Raimi of het vroege werk van Peter Jackson. Bedankt, Letterboxd!

Het is dan weer niet zo dat iemand in deze film echt kan acteren, met één opmerkelijke uitzondering. Maar dat maakt niet uit. Henelotter schreeuwde waarschijnlijk constant tegen zijn acteurs: "Geef alles wat je hebt! Doe het nog een keer, maar dan groter!", dus je krijgt acteerprestaties die variëren van de Kyle MacLachlan-school van goed slecht acteren van hoofdrolspeler Rick Hearst tot ronduit maniakale performances (de buren).

De uitzondering hier is John Zacherle als de stem van Elmer/Aylmer, die absoluut briljant is en een groot deel uitmaakt van wat deze film zo goed maakt. Het special effects-team, dat met weinig geld en veel creativiteit fantastisch werk levert, draagt daar ook aan bij.

De film deed me een beetje denken aan een exploitatieversie van Little Shop of Horrors (1986) met alles op standje 11. Brain Damage is geen echte musical, maar een muzikaal optreden is absoluut het hoogtepunt van de film. En dan heb ik het niet over 'Corruption' van The Swimming Pool Q's in de voor een jaren 80-film schijnbaar verplichte punkdisco-scène, hoewel dat ook best goed is.

Leuk detail: op de een of andere manier heeft in deze zich in NYC afspelende film een poster van een Suicide-concert in de Vooruit in Gent een prominente plek gekregen aan de muur van de slaapkamer van de hoofdpersoon.

(Gezien in Lab111)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
The Rip (2026)The Rip (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R

Ik ben tegenwoordig niet zo meer van films met Affleck of Deamon, maar ik wilde het toch wel een kans geven. De film had met een lage verwachting toch best wel wat popcorn-gehalte vermaak gegeven. Het is geen hoogvlieger, dat mag duidelijk zijn, maar er is genoeg actie/spanning.

Sommigen momenten waren imo dan weer net niet goed uitbedacht.
spoiler:
Het moment waarop Dane het bedrag doorgeeft en in de garage 'fluistert' dat ze het geld willen stelen lag er wel heel erg bovenop dat het zo doorgespeeld zou worden door Desi. Er waren momenten waardoor je toch ging twijfelen, maar in de truck kreeg ik toch gelijk.

En in een 'leeg' blok wat door een drugsbende beheert zou worden is welgeteld 1 heel bendelid actief? Die vond ik ook wel erg apart. Ook snapte ik het 'seinen' niet, wellicht was dat het idee van bendeleden die gewoon verstopt waren?
Gewoon leuke film voor een keer, niet speciaal.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• P-Rock
The Substance (2024)The Substance (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, Horror, Sci-Fi | Runtime: 141 min | MPAA: R
Malle body horror van de maker van Revenge, waarin een actrice (Demi Moore) met een uitgebluste carriere een experimentele drug neemt om weer jong en gewild te worden. Haar jongere ik (Margaret Qualley) houdt zich echter niet aan alle regels waaraan ze moet voldoen, met alle gevolgen van dien. De veeleisende en op kijkcijferbeluste producer Harvey (Dennis Quaid) is de belichaming van de weinig subtiele boodschap die de film uitdraagt: Hoeveel van jezelf ben je bereid op te offeren om te voldoen aan een schoonheidsideaal? Wanneer houdt zelfverbetering op en begint zelfhaat? Het acteerwerk is uitstekend, vooral van Moore, en ook Quaid - een acteur die ik meestal vermijd - doet het prima. Ook Qualley zat goed in haar rol, maar we hebben haar vaker in soortgelijke rollen gezien (Once Upon a Time in Hollywood bv.). De aparte cinematografie, vol met intense kleuren, minitieuze details en extreme close ups hebben een hallucinant effect op de kijker. De soundtrack van de Engelse artiest Raffertie, die ongemakkelijke ambient afwisselt met pompende techno, draagt bij aan het creëren van een bevreemdende sfeer. Er zit ook behoorlijk wat naakt in de film en beide actrices geven zich letterlijk en figuurlijk bloot, maar daar hoor je mij niet over klagen. Qualley in haar geboortekleed ziet er zéér appetijtelijk uit, en ook Moore hoeft zich op haar respectabele leeftijd nergens voor te schamen. Tegen het einde vliegt de film ietwat uit de bocht, wat de boodschap enigszins bezoedeld. The Substance is een provocerende body horrorfilm die liefhebbers van David Cronenberg en David Lynch zal aanspreken, maar tegelijkertijd ook een komische ondertoon heeft.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Deaf (2025)Deaf (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: 99 min | MPAA: N/A
Laat ik voor het eerst een duit in het zakje doen. :P

Recentelijk heb ik Doof (Spaans: Sorda) gezien. Deze rustige film volgt Ángela, een getalenteerde pottenbakster en een dove vrouw, die een kind verwacht met haar hoorpartner, Héctor. Wat begint met een vreugdevolle gebeurtenis ontaardt dit geleidelijk in een complexe strijd waarbij de kloof tussen de dove en horende wereld steeds zichtbaarder wordt. Op cruciale momenten valt het geluid weg of wordt het gedempt, waardoor de kijker de wereld ervaart zoals een doof persoon dat doet - stil, isolerend en frustrerend. Met bepaalde scènes wordt gefocust op de tekortkomingen van de omgeving in plaats van op doofheid als een "gebrek". Hiermee wordt gepoogd duidelijk te maken welke onzichtbare "barrières" een doof persoon in de "horende wereld" (die volledig is ingericht op geluid) (kan) erva(a)r(t)(en).
spoiler:
Bijvoorbeeld: tijdens de bevalling had de arts een mondkapje op en dit werd eraf gerukt omdat Ángela niet kon liplezen. Dit weergeeft een van de dingen waar doven tegenaan liepen in de coronapandemie.
De film kijkt lekker weg en heeft een mooi open einde. Na het kijken is de kans best groot dat je beseft hoe het is om in de voetsporen van een doof persoon te treden. Ik kan deze film aanraden. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Robtimus

me Robtimus no like you

wmterhaar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:14:
Late Night with the Devil (2023)[Afbeelding: Late Night with the Devil (2023)]
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.0 | Genre: Horror | Runtime: 93 min | MPAA: R
Ik herinner me dat deze film in de VS behoorlijk wat aandacht kreeg, maar hier in Nederland nooit in de bioscoop is uitgebracht. Daar baalde ik behoorlijk van, want het leek me echt iets voor mij. Het was dan ook een aangename verrassing om hem op Netflix te vinden toen ik op dat moment een abonnement bij die streamingdienst aan de beurt was.

Na hem gezien te hebben, kan ik concluderen dat het inderdaad helemaal mijn ding is.

Wat ik leuk vind:
  • Antihumor, gebaseerd op slechte stand-upcomedy van talkshowhosts en gesprekken die volledig uit de hand lopen. "Laten we naar de reclame gaan."
  • Veel verwijzingen naar de meer bizarre aspecten van de Satanic Panic en idiote geheime genootschappen. In dit geval die met de uil, die ook in Reservation Dogs voorkwam. (Sterker nog, tot ik deze film zag, dacht ik dat dat genootschap voor die sitcom was bedacht.)
  • Als lid van Skepsis was ik erg blij dat deze film niet alleen een personage heeft dat is gebaseerd op James Randi, maar dan met het ego van jaren-70-talkshowfavoriet Norman Mailer, maar ook de spot drijft met mediums die slechte cold readings doen. Johnny Carsons legendarische ontmaskering van Uri Geller is duidelijk een inspiratiebron voor deze film.
  • Een grote bijrol voor een theremin.
  • Veel leuke, kneuterige Halloween-decoraties in de art direction.
  • Een demon genaamd Mr. Wriggles.
  • Pentagrams geweldige 'Forever Queen' op de soundtrack.
  • De film duurt 93 minuten.
Helaas is het einde een beetje slapjes. Niet vreselijk, maar het had beter gekund.

(Gezien op Netflix)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Voor wie hem wil kijken: je hebt tot 27 februari de tijd, dan verdwijnt hij van Netflix.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• josh-hill
Robtimus schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Voor wie hem wil kijken: je hebt tot 27 februari de tijd, dan verdwijnt hij van Netflix.
Heb geen Netflix. :P

Je kan hem overigens ook gewoon huren.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Huren? Wat is dat voor antieke onzin? ;)

More than meets the eye
system specs

• josh-hill
Robtimus schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:42:
Ik betaal liever selectief voor iets wat goed is, ipv dat ik een hele hoop geld naar Netflix stuur die vooral meuk er op heeft staan. ;)

Bovendien staan de meeste films niet op Netflix. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door josh-hill op 31-01-2026 17:44 ]

• josh-hill
Mò shì lù (2024)Mò shì lù (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Thriller | Runtime: 125 min | MPAA: N/A
默視錄 (Stranger Eyes) is een Singaporese film uit 2024 over bekijken en bekeken worden.

De film deed me qua stijl denken aan Decision to Leave van Park Chan-wook, wat op zichzelf niet verkeerd is, want dat vond ik een prachtige film.

Net als in die film, zitten er in Stranger Eyes geen duidelijke overgangen tussen dingen die echt gebeuren en die wellicht zich in de gedachte van de observerende partij zich afspelen. Ook is niet altijd duidelijk of het dus 'echt' of een 'gedachte' is.

Bij deze film gaat het dan ook niet zozeer om een strak vormgegeven plot dat 100% sluitend is. Het is meer een verzameling van eigenaardigheden van onze huidige manier van leven en dan in het bijzonder alles wat te maken heeft met bekijken en bekeken worden. Niet alleen het privacy aspect maar bijvoorbeeld ook juist de drang gezien te willen worden (narcisme).

De beelden en het spel in de film zijn van hoog niveau, en hoewel het verhaal dus wat vaag is, vond ik ook dat zeker prima te doen, tot het richting het einde vanwege die vaagheid geen bevredigende conclusie heeft.

Dus, prachtige film, maar niet het beste plot, al is het wel een duidelijke spiegel van deze tijd.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28

Vrijdag

De Zwarte

Robtimus schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:42:
Er gaat niets boven het heerlijke nostalgische gevoel van na het kijken van de film je de band moet terugspoelen, op de fiets door de regen naar de videotheek om er daar achter te komen dat die al dicht is en je dus morgen pas kan retourneren met bijbehorende boete.

/Cue Stranger Things tune :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• josh-hill
Huren bij Pathé Thuis of zo, natuurlijk. :)

• Dr. Strangelove
Novocaine (2025)Novocaine (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 110 min | MPAA: R
Nathan Caine (Jack Quaid, zoon van Randy en Meg Ryan, en ja, dat zie je :) ) heeft een genetische afwijking waardoor hij geen pijn voelt. Als zijn dream girl Sherry (Amber Midthunder) wordt gekidnapt blijkt dit een voordeel te zijn in zijn strijd om haar te redden.

Ik had met Novocaine verwacht een leuke actie/comedy aan te zetten. Mijn vrouw houdt wel van dat genre en het begon ook prima, maar naar gelang de film verder komt wordt duidelijk dat de makers Nathan's afwijking gebruiken om creatieve manieren te vinden om zijn tegenstanders om zeep te helpen. Dat kwam voor mij humoristisch maar voor mijn vrouw vooral ranzig over en ik geef haar geen ongelijk.

Dit is een simpel filmpje met een simpel verhaal die de voor de hand liggende grap dat hij pijnlijk is om aan te zien een dubbele betekenis geeft. Verwacht er niet teveel van, wees niet te bang voor een beetje fake bloed en je hebt er een amusante avond van. Belangrijkste take away voor mij was dat de zoon van Randy en Meg een leuke acteur is en ik ben benieuwd of hij zijn ouders naar de kroon kan steken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dr. Strangelove schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:01:
creatieve manieren te vinden om zijn tegenstanders om zeep te helpen. Dat kwam voor mij humoristisch maar voor mijn vrouw vooral ranzig over en ik geef haar geen ongelijk.
[...]
Belangrijkste take away voor mij was dat de zoon van Randy en Meg een leuke acteur is en ik ben benieuwd of hij zijn ouders naar de kroon kan steken.
Jack Quaid was eerder bekend van The Boys. Voor mensen die die serie hebben gezien komt de stijl wat dat betreft wel overeen. Ik kon me er goed mee vermaken, 7 is een score die ik ook zou geven. Vermakelijke film, waar je het verhaal een week later niet meer hoeft te willen herinneren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• P-Rock
De originele eigenaar van MovieMeter (in 2019 verkocht aan een stel geldgraaiers) is een nieuwe film/muzieksite gestart en is naarstig op zoek naar nieuwe gebruikers. https://vijfsterren.info/

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

F_J_K schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Jack Quaid was eerder bekend van The Boys.
En nog wat eerder als Marvel (tribute uit district 1) in The Hunger Games (al is die rol best klein).

More than meets the eye
system specs

• P-Rock
Robtimus schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:29:
[...]

En nog wat eerder als Marvel (tribute uit district 1) in The Hunger Games (al is die rol best klein).
Ik ken hem voornamelijk van Scream V en Companion.
Dr. Strangelove schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:01:
Jack Quaid, zoon van Randy en Meg Ryan, en ja, dat zie je :)
Hij is de zoon van Dennis Quaid, niet Randy (de oudere broer van Dennis). ;)

[ Voor 23% gewijzigd door P-Rock op 01-02-2026 13:34 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Scream 5 was ik alweer vergeten, daar had hij inderdaad een grote rol. Companion heb ik niet gezien.

More than meets the eye
system specs

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07
P-Rock schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:12:
De originele eigenaar van MovieMeter (in 2019 verkocht aan een stel geldgraaiers) is een nieuwe film/muzieksite gestart en is naarstig op zoek naar nieuwe gebruikers. https://vijfsterren.info/
Ziet er (nog) wel lekker clean uit. MovieMeter is echt harken en worstelen door alle reclame om wat content te zien.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Toch wel benieuwd hoe lang deze site dan reclamevrij blijft.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 20:10
The Rip (2026)The Rip (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R
Prima Netflix film, Ben Affleck en Matt Damon zijn lekker op dreef. Ik had Damon in eerste instantie niet eens herkend met zijn baard, dacht dat het Affleck was :D
Waar het vaak Affleck is die wat meer moreel grijze karakters speelt en je Damon meestal als duidelijke good guy kent, spelen ze het hier allebei bewust een beetje vaag.
De film is ook slim ge-edit op sommige momenten, waardoor je wel meekrijgt wat er besproken wordt maar net de details niet hoort waardoor er nog wat te raden blijft.

Wat ik wel heel krom vond: Damon speelt een LT, Affleck een Sargeant. Dit zijn rangen die doorgaans niet samen in een unit zitten omdat ze beiden leidinggevende functie zijn. Sargeant is meestal het hoofd van een unit, LT en Captain overzien meerdere units of een hele afdeling. En helemaal storend: Affleck die op kantoor overal rookt, zelfs als hij erop aangesproken wordt. Die had allang meerdere reprimandes gehad, zeker met die attitude erbij. Dat buiten beschouwing gelaten was het lang niet slecht voor een kleine 2 uur tijdverdrijf.

@Robtimus Scream 5 was mijn eerste (bewuste) kennismaking met Jenna Ortega. Had haar wel eerder gezien in You, maar toen viel ze me niet zo op. Ik vond haar rol echt een van de sterkste punten in Scream 5 en sindsdien ben ik haar carriere wel gaan volgen, consequent goede actrice imo.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

[ Voor 5% gewijzigd door AcidBurn op 01-02-2026 17:46 ]

• josh-hill
Ik blijf wel bij Letterboxd. Wellicht heeft de originele eigenaar van MovieMeter genoeg geld om deze nieuwe site lang reclamevrij in de lucht te houden, maar normaal krijg je toch uiteindelijk enshitification, vooral bij gratis diensten.

• AcidBurn
Greenland (2020)Greenland (2020)
Tweakers: 5.8 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 119 min | MPAA: PG-13
Toegegeven: Ik heb beroerder acteerwerk gezien van Gerard Butler. Hij lijkt te beseffen wat zijn niche is, en blijft binnen die lijnen. Doet geen enkele poging meer om zijn Schotse accent te verdoezelen, omdat hij niks anders geloofwaardig over kan brengen. [Dit wordt in de film nog aangehaald, "Where are you from?" noemt staat, vervolgvraag: 'No originally. You're not American." ] Binnen die grenzen is hij nog acceptabel. Morena Baccarin kan beter, die slaapwandelt hier op routine doorheen en dat is net genoeg.
Zoals ze bij Top Gear en Grand Tour zouden zeggen: It could be worse. Het is allemaal net voldoende, met de hakken over de sloot.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• josh-hill
Sex (2024)Sex (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 118 min | MPAA: N/A
Sex is de eerste film van een drieluik van de Noorse regisseur Dag Johan Haugerud (Sex, Dreams, Love).

In de film wordt nogal openhartig uit de doeken gedaan over een seksuele ervaring en soortgelijke zaken.

Dit is wellicht het sterke maar ook meteen het zwakke punt van deze film. Iedereen lijkt onbevangen te kunnen praten over dit soort onderwerpen, en iedereen gaat daar ook rationeel op in i.p.v. enorm emotioneel te gaan lopen doen. Ja, die emoties zijn er dan wel, maar die worden eigenlijk vooral uitgesproken en zijn verder alleen in kleine gebaren terug te zien.

Dus tja, op zich wel goede film met excellent acteerwerk, maar door het bovengenoemde punt voelt het allemaal nogal onrealistisch aan. Ik weet niet hoe mensen met elkaar praten in Noorwegen, maar ik verwacht niet dat dat zo ontzettend open is.

De film deed me eigenlijk wel denken aan het werk van Ruben Östlund, en dan met name Turist (Force Majeure) en The Square. De conflicten die besproken worden zijn vergelijkbaar, alleen bij deze andere films krijg je echt voelbare ongemakkelijke situaties, wat echt fantastische cinema oplevert. Bij Sex is dit eigenlijk compleet afwezig. De toon is compleet anders, en iedereen is ontzettend rationeel.

En dan zijn er ook nog eens wat rustmomenten in de film, waar je naar gebouwen en autoverkeer kijkt, die wellicht bedoeld zijn om het voorgaande te reflecten. Echter, ik heb geen enkele keer gehad dat ik dacht "oh, dit moet ik inderdaad even verwerken". Dus tja, dat voelde compleet misplaatst.

In de film zijn de mensen een beetje in de war vanwege wat ze hebben meegemaakt of wat een ander heeft gezegd of hoe deze heeft gereageerd. Het einde van de film is echter ook zo wazig, dat ik nu ook in de war ben, maar dan op een andere manier.

• wmterhaar
  • Nu online
Dan zet ik tegen al die Noorse openheid om te compenseren maar wat Victoriaanse seksuele repressie:
The Innocents (1961)The Innocents (1961)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Horror, Mystery | Runtime: 100 min | MPAA: Approved
Een playboy is door een overlijden tegen zijn zin voogd geworden van zijn neefje Miles (Martin Stephens) en nichtje Flora (Pamela Franklin). Hij heeft ze geparkeerd op zijn buitenhuis in het plaatsje Bly, terwijl hij zelf zijn jetsetleven in Londen en andere steden blijft leven. Hij huurt miss Giddens (Deborah Kerr) in als gouvernante, met als opdracht hem vooral nooit te storen. Er was ook iets met de vorige gouvernante, maar dat vindt ze wel uit. Dat buitenhuis blijkt een enorm landhuis, waar behalve de kinderen en miss Giddens alleen wat ander personeel is, waaronder huishoudster mrs. Grose (Megs Jenkins), het enige andere personeelslid dat we in de film te zien krijgen. Al bij aankomst blijkt er een erg raar sfeertje te hangen. Die vorige gouvernante blijkt een onstuimige relatie (misbruik of sadomasochisme?) met een ander personeelslid, Quint, te hebben gehad en beiden zijn op mysterieuze wijze overleden. Miss Giddens denkt dat ze nog rondspoken in Bly, maar misschien zijn het wel de onderdrukte verlangens van deze domineesdochter, opgegroeid in "a house too small for secrets", die naar boven komen bij de verhalen over het onstuimige liefdesleven van haar voorganger. Of, dat is de meest duistere interpretatie, houdt ze te veel van kinderen? Een verklaring die wordt gevoed door dat moment, maar ook haar openingszinnen:

All I want to do is save the children, not destroy them. More than anything, I love children. More than anything. They need affection. Love. Someone who will belong to them, and to whom they will belong.

The Innocents is een vaste bewoner van lijstjes van beste horrorfilms allertijden, maar om de een of andere reden ook een vaste bewoner van "not available on any services", terwijl het gewoon een 20th Century Fox film is. Dus een buitenkansje dat De Uitkijk de film nu vertoont, waarschijnlijk gewoon vanaf de Criterion release. En de nieuwe stoelen zijn eindelijk gearriveerd in De Uitkijk, dus je kunt weer overal zitten. Er zijn nu zelfs bekerhouders!

De film is gebaseerd op de klassieke gothic horrornovelle The Turning of the Screw van Henry James. Daar werd een succesvol toneelstuk van gemaakt onder de titel The Innocents, waar deze film een adaptatie van zou zijn. Alleen ging dat toneelstuk recht vooruit voor de film als spookverhaal, terwijl regisseur Jack Clayton juist zo mooi vond dat het verhaal ook kan worden geïnterpreteerd als een verhaal over gek worden van onderdrukte seksuele verlangens in Victoriaans Engeland. Nou kende Clayton Truman Capote van een eerder project en die heeft even drie weken pauze genomen van het schrijven van niets minder dan In Cold Blood om alles even zo dubbelzinnig mogelijk te maken. Dus is de in topvorm verkerende Capote eens helemaal los gegaan, met als resultaat een meesterwerk van Freudiaanse psychoseksuele horror.

Mrs. Grose: A person ought to keep quiet about it.
Miss Giddens: You must tell me.
Mrs. Grose: Oh, miss, there's things I've seen I... I'm ashamed to say.
Miss Giddens: Go on.
Mrs. Grose: Rooms... used by daylight... as though they were dark woods.
Miss Giddens: They didn't care that you saw them? And the children?
Mrs. Grose: I can't say, miss. I... I don't know what the children saw. But they used to follow Quint and Miss Jessel, trailing along behind, hand in hand, whispering. There was too much whispering in this house, miss.
Miss Giddens: Oh, yes, I can imagine. Yes, I can imagine what sort of things they whispered about. Quint, Miles. I can hear them together.

Een nogal literaire film dus. Meestal is het een kleine ergernis al een film zonder ondertitels wordt vertoond, maar hier was het eigenlijk wel goed. Zo een zinnetje als "A person ought to keep quiet about it" alleen al, probeer de lading daarvan maar eens goed te vangen in een ondertitel ("Van zulke dingen spreekt men niet"?)

Maar The Innocents is visueel ook gewoon een feest. Clayton en 2-voudige Oscar-winnende DP Freddie Francis gebruiken zwart-wit cinematografie precies zoals je dat wilt in een spookhuisfilm: veel flikkerende kaarsen, schaduwen die over gezichten vallen en ramen waarachter schaduwen bewegen. Ook is er heel vet gebruik van dingen als deep focus en aparte composities, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK59peuYKdS7xgTs7sp_RJNOQNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGKL0dqPghQwg3EWewa4eYFb.jpg?f=fotoalbum_large

De film was ook één van de eerste die elektronische geluiden op de soundtrack gebruikte, van pionier Daphne Oram. Over haar vond ik dit filmpje, wat niet echt heel veel met de film te maken heeft, maar te leuk is om niet te gebruiken:
En dan maken de acteurs het af. Stephens en Franklin zijn allebei doodeng. Franklin kan dan ook nog gillen dat het door merg en been gaat, terwijl Stephens uitblinkt in sinistere dubbelzinnigheid. Maar dit is toch echt de film van Deborah Kerr. 14 jaar nadat ze de hoofdrol speelde in dat andere meesterwerk van onderdrukte seksuele verlangens, Black Narcissus, laat Kerr hier weer eens zien waarom ze zes keer werd genomineerd voor de Oscar (en nooit won, boe!). Ze straalt zowel kwetsbaarheid als intelligentie en determinatie uit. En ze zit in bijna elke scene.

Deze film, met zijn literaire script en waarin geen druppel bloed vloeit, is ongeveer het tegenovergestelde van de tieten-en-goor-slasher die toch een beetje het idee van horror is geworden. Maar hij is er zeker niet minder eng om - ook nu nog - en de seksuele spanning is 100x zo hoog als in die films.

(Gezien in De Uitkijk)

• G_Dragon

G_Dragon

Anaconda (2025)Anaconda (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Dit is echt zo’n film waarbij je na anderhalf uur denkt: zonde van mijn tijd. We hebben hem uitgekeken, maar de film is zo chaotisch dat het ons totaal niet pakte. Het verhaal springt van de hak op de tak en er zit eigenlijk geen enkel moment in dat je echt in de film komt. Het voelt allemaal heel rommelig aan en dat maakt het kijken er niet leuker op.

Ik zou zelfs durven zeggen dat deze film een belediging is voor de originele Anaconda films. Waar die oude films nog die lekkere spanning en een soort cult-sfeer hadden, slaat deze versie de plank volledig mis. Het is echt zonde dat ze dit met de franchise hebben gedaan, want er had zoveel meer in gezeten. De special effects zien er vaak niet uit en de spanning is ver te zoeken, waardoor het nergens echt eng of interessant wordt. Ook de humor is echt van een laag niveau en voelt totaal niet op zijn plek in dit verhaal.

Het verhaal zelf stelt ook weinig voor en de personages doen dingen die totaal niet logisch zijn, wat alleen maar bijdraagt aan de irritatie tijdens het kijken. Je hoopt constant dat er nog iets spannends gaat gebeuren of dat de film zichzelf herpakt, maar dat moment komt helaas nooit. Het kabbelt maar een beetje voort zonder dat het ergens echt boeiend wordt. De grappen die erin zitten zijn flauw en voegen helemaal niets toe aan de sfeer.

Dit keer was het dus helaas geen leuke filmavond voor ons. Het is een erg matige film die we met een magere 4 als cijfer beoordelen. Als je fan bent van de originele films kun je deze beter overslaan om de goede herinneringen niet te verpesten. Echt een gemiste kans en wat mij betreft een van de mindere films die ik de laatste tijd heb gezien.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/4.png4 / 10

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
G_Dragon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:45:
Anaconda (2025)[Afbeelding: Anaconda (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Dit is echt zo’n film waarbij je na anderhalf uur denkt: zonde van mijn tijd. We hebben hem uitgekeken, maar de film is zo chaotisch dat het ons totaal niet pakte. Het verhaal springt van de hak op de tak en er zit eigenlijk geen enkel moment in dat je echt in de film komt. Het voelt allemaal heel rommelig aan en dat maakt het kijken er niet leuker op.

Ik zou zelfs durven zeggen dat deze film een belediging is voor de originele Anaconda films. Waar die oude films nog die lekkere spanning en een soort cult-sfeer hadden, slaat deze versie de plank volledig mis. Het is echt zonde dat ze dit met de franchise hebben gedaan, want er had zoveel meer in gezeten. De special effects zien er vaak niet uit en de spanning is ver te zoeken, waardoor het nergens echt eng of interessant wordt. Ook de humor is echt van een laag niveau en voelt totaal niet op zijn plek in dit verhaal.

Het verhaal zelf stelt ook weinig voor en de personages doen dingen die totaal niet logisch zijn, wat alleen maar bijdraagt aan de irritatie tijdens het kijken. Je hoopt constant dat er nog iets spannends gaat gebeuren of dat de film zichzelf herpakt, maar dat moment komt helaas nooit. Het kabbelt maar een beetje voort zonder dat het ergens echt boeiend wordt. De grappen die erin zitten zijn flauw en voegen helemaal niets toe aan de sfeer.

Dit keer was het dus helaas geen leuke filmavond voor ons. Het is een erg matige film die we met een magere 4 als cijfer beoordelen. Als je fan bent van de originele films kun je deze beter overslaan om de goede herinneringen niet te verpesten. Echt een gemiste kans en wat mij betreft een van de mindere films die ik de laatste tijd heb gezien.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]4 / 10
Tja met Jack Black weet je toch genoeg?

• wmterhaar
  • Nu online
Arjantje72 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Tja met Jack Black weet je toch genoeg?
Wilde net zeggen: als ik die kop van Jack Black op de poster zie, dan weet ik al genoeg.

Moet wel zeggen: als er een regisseur is die met de zweep op set staat en die telkens schreeuwt: "Acteren, Jack! De clown uithangen doe je maar thuis!" dan is het eigenlijk een heel goede acteur. Paul Rudd daarentegen heb ik nog nooit ergens goed in gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door wmterhaar op 02-02-2026 23:16 ]

• wmterhaar
  • Nu online
Kraven the Hunter (2024)Kraven the Hunter (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.5 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 127 min | MPAA: R
Oké, ik wist van te voren dat dit een slechte film is. Ik was alleen benieuwd naar hoe en waarom, omdat J.C. Chandor een regisseur is die ik erg hoog heb zitten. Hij maakt immers het geweldige Margin Call en All Is Lost, met misschien wel Robert Redfords beste rol. En met Triple Frontier leverde hij ook een bovengemiddelde actie b-film af, wat hier toch het dichtst bij moet komen.

Allereerst wordt Chandor hier opgezadeld met een werkelijk waardeloos script. De schrijvers lijken wel te beseffen dat het allemaal totale onzin is, maar gaan toch voor pathos. Resultaat: pathetische onzin.

Dan heb je Aaron Taylor-Johnson in de hoofdrol. Knappe man, maar ook een enorm stijve hark. Hij was ook al de zwakste schakel in Nosferatu en hoewel ik 28 Years Later prima vond, kan ik me weinig van zijn bijdrage herinneren. Hij heeft ook nul chemie met love interest Ariana DeBose, die ook niet bepaald een spetterende performance geeft.

En dan is er Russell Crowe, die de film wel lijkt te willen saboteren. Hij heeft zichzelf een belachelijk Russisch accent aangemeten, maar desondanks zit zijn performance meer op niveau 'slaapwandelen' dan 'hysterische camp'.

De enige acteur die wel de juiste toon weet te vinden, is Alessandro Nivola, die een karakter met de naam The Rhino speelt zoals je een karakter met de naam The Rhino dient te spelen.

Een aantal van de meer realistische actiescenes zijn wel aardig - de scene met het busje was een beetje M:I-achtig - en laten zien dat Chandor best iets kan, maar zodra de superkrachten erbij komen, kan ineens alles en daardoor valt alle spanning weg. De cgi houdt ook niet altijd over, zeker niet bij de dieren.

Maar ik denk toch vooral dat Chandor gewoon niet de juiste regisseur was. Margin Call en All Is Lost zijn erg verschillend, maar wat ze gemeen hebben, is dat ze bloedserieus zijn. Hetzelfde geldt voor Triple Frontier en A Most Violent Year. En wat je nou niet moet hebben voor een film die Kraven the Hunter heeft en een neushoorman met een rugzakje als karakter heeft, is iemand die bloedserieus is. Niet voor niets is het beste deel van de Mission: Impossible-reeks gemaakt door de regisseur van Ratatouille.

(Gezien op Netflix)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• Dr. Strangelove
The Commitments (1991)The Commitments (1991)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Comedy, Drama, Music | Runtime: 118 min | MPAA: R
The Commitments is een film die ik van platenzaken ken. CD-winkels noemden we ze toen. Ik was vroeger fervent verzamelaar van film scores en soundtracks en je kon geen winkel binnenlopen of ze hadden de soundtrack van deze film wel liggen. Het zei me nooit wat maar toen ik recent las dat dit nog steeds als misschien wel de beste Ierse film ooit wordt beschouwd besloot ik dat ik hem toch maar eens moest zien.

Alan Parker's film vertelt het verhaal van een arme working class buurt in Dublin waar bevlogen jonge sjacheraar Jimmy (Robert Arkins) besluit een band op te zetten. Maar Jimmy heeft een heel specifiek doel voor ogen: Zijn band moet soul music spelen, 'The Irish are the blacks of Europe, Dubliners are the blacks of Ireland and North Dubliners are the blacks of Dublin.' Makes sense.

Met een cast met vrijwel alleen maar jonge onbekende acteurs die echter geselecteerd zijn op hun muzikale gaven is dit een verrassend goed muzikaal ensemble. Je moet van R&B en soul houden maar Parker kiest songs die stuk voor stuk lekker veel drive hebben en het is onmogelijk je voet stil te houden.

Jammer dan dat de film verder weinig om het lijf heeft. Het verhaal is humoristisch, de karakters voelen echt, en alles lijkt op te bouwen naar een boeiende derde acte waarin we een interessante boodschap krijgen of op zijn minst een bevredigend einde van een aantal character arcs. Maar dat blijft uit. En dan is The Commitments bij de eindafrekening een amusante 2 uur met een leuke groep mensen en lekkere muziek, maar niet meer dan dat.

• josh-hill
Hm, beste Ierse films zijn voor mij:

Calvary
Nothing Personal (Nederlands-Iers)
In The Name Of The Father

• Dr. Strangelove
Die laatste is mijn favoriet ook :) Ga ik binnenkort weer eens kijken. Van de week de soundtrack weer eens gedraaid, ff-ing great stuff.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhlIgD3e7ElWB5wyLau36wr7H8o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TPxJTdE7HD3lWqWJsLrcuK9S.jpg?f=user_large

Voor wie nog niet overtuigd was v.w.b.t. de bots op Rottentomatoes

• ByteMe_
  • Niet online
Silent Night, Deadly Night (2025)Silent Night, Deadly Night (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror | Runtime: N/A | MPAA: N/A

Een slasher waarvan je niet echt veel nieuws hoeft te verwachten. De hoofdrolspeler speelt een moordenaar die mensen vermoordt tijdens de kerstperiode. Wel goede horrorbeelden zonder nuances, maar dat interne 'communiceren' is nogal apart, net als het hele verhaal eigenlijk. Net aan voldoende voor het genre.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• autje
  • Laatst online: 17:06
josh-hill schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
Sex (2024)[Afbeelding: Sex (2024)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 118 min | MPAA: N/A
Sex is de eerste film van een drieluik van de Noorse regisseur Dag Johan Haugerud (Sex, Dreams, Love).

In de film wordt nogal openhartig uit de doeken gedaan over een seksuele ervaring en soortgelijke zaken.

Dit is wellicht het sterke maar ook meteen het zwakke punt van deze film. Iedereen lijkt onbevangen te kunnen praten over dit soort onderwerpen, en iedereen gaat daar ook rationeel op in i.p.v. enorm emotioneel te gaan lopen doen. Ja, die emoties zijn er dan wel, maar die worden eigenlijk vooral uitgesproken en zijn verder alleen in kleine gebaren terug te zien.

Dus tja, op zich wel goede film met excellent acteerwerk, maar door het bovengenoemde punt voelt het allemaal nogal onrealistisch aan. Ik weet niet hoe mensen met elkaar praten in Noorwegen, maar ik verwacht niet dat dat zo ontzettend open is.

De film deed me eigenlijk wel denken aan het werk van Ruben Östlund, en dan met name Turist (Force Majeure) en The Square. De conflicten die besproken worden zijn vergelijkbaar, alleen bij deze andere films krijg je echt voelbare ongemakkelijke situaties, wat echt fantastische cinema oplevert. Bij Sex is dit eigenlijk compleet afwezig. De toon is compleet anders, en iedereen is ontzettend rationeel.

En dan zijn er ook nog eens wat rustmomenten in de film, waar je naar gebouwen en autoverkeer kijkt, die wellicht bedoeld zijn om het voorgaande te reflecten. Echter, ik heb geen enkele keer gehad dat ik dacht "oh, dit moet ik inderdaad even verwerken". Dus tja, dat voelde compleet misplaatst.

In de film zijn de mensen een beetje in de war vanwege wat ze hebben meegemaakt of wat een ander heeft gezegd of hoe deze heeft gereageerd. Het einde van de film is echter ook zo wazig, dat ik nu ook in de war ben, maar dan op een andere manier.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Dit is nou net de enige in de trilogie die ik nog niet gezien heb, maar als je je verbaast over de openheid dan zal dat bij de andere twee films (zeker Love, m.i. de beste van de drie) niet veranderen.

Haugerud is een prima regisseur, maar eigenlijk een nog veel betere schrijver (iets wat hij ook in boekvorm doet). De kalme stijl, de sterke dialogen, de minimalistische maar toch warme esthetiek, allemaal in mijn straatje. Die andere Noor met zijn Sentimental Value heeft dit ook allemaal, alleen zit daar inderdaad de emotie wat hoger :). Maar vooral een Love had van mij nog wel twee uur langer mogen duren.

• jellybrah
Send Help (2026)Send Help (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: N/A
Onverwacht leuke film. Je verwacht een Robinson Crusoe achtig verhaal met een cliché employee/boss subplot maar niets is minder waar..
Geweldig acteerwerk van de twee hoofdpersonages, veel chemie en de heerlijke soort horror van Sam Raimi.
spoiler:
Het is eerder een soort verhaal dat begint te lijken op de film Misery

• josh-hill
autje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Dit is nou net de enige in de trilogie die ik nog niet gezien heb, maar als je je verbaast over de openheid dan zal dat bij de andere twee films (zeker Love, m.i. de beste van de drie) niet veranderen.

Haugerud is een prima regisseur, maar eigenlijk een nog veel betere schrijver (iets wat hij ook in boekvorm doet). De kalme stijl, de sterke dialogen, de minimalistische maar toch warme esthetiek, allemaal in mijn straatje. Die andere Noor met zijn Sentimental Value heeft dit ook allemaal, alleen zit daar inderdaad de emotie wat hoger :). Maar vooral een Love had van mij nog wel twee uur langer mogen duren.
Ja, had al zoiets verwacht.

Zelf ben ik een grote fan van de Oslo trilogie van die andere Noor en heb The Worst Person In The World tweemaal op blu-ray.

Maar euh, als je Sex nog niet gezien hebt, hoe kun je dan met zekerheid stellen dat Love de beste van de drie is?

• autje
  • Laatst online: 17:06
josh-hill schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Maar euh, als je Sex nog niet gezien hebt, hoe kun je dan met zekerheid stellen dat Love de beste van de drie is?
True! :)

Tot nu toe dan. De algemene indruk is dat Sex de minste is. Ik hoop hem nog een keer te zien, want ik vind Haugerud minstens zo goed als Trier. Barn is ook een goede van hem.

• josh-hill
autje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:56:
[...]

True! :)

Tot nu toe dan. De algemene indruk is dat Sex de minste is. Ik hoop hem nog een keer te zien, want ik vind Haugerud minstens zo goed als Trier. Barn is ook een goede van hem.
Ik las inderdaad dat Barn ook aan te raden is. Had hem al op mijn lijstje gezet. Staat ook op CineMember. Niet zeker van of ik deze nog niet gezien heb.

• josh-hill
The Last Hammer Blow (2014)The Last Hammer Blow (2014)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama | Runtime: 82 min | MPAA: N/A
Le Dernier Coup De Marteau (The Last Hammer Blow) is een redelijk compact Frans drama.

Je zou deze film in de categorie "misery porn" kunnen plaatsen, maar daar doe je de film mee te kort. Hoewel het allemaal wel redelijk zwaar is, heeft de film toch juist een vrij lichte toon. En dat is knap.

Wat wellicht nog veel knapper is, is dat je tijdens het kijken van deze film continu in de gaten hebt wat er allemaal speelt, zonder dat dit wordt uitgesproken. Ook wordt, waarschijnlijk vanwege de korte speelduur, nergens echt lang bij stilgestaan, dus dan is het des te knapper dat het via een enkel beeld, gebaar of woord zo heel veel weet over te brengen. Matt Damon zal dus trots moeten zijn op deze film. Hier zul je geen van de karakters drie maal het plot zien vertellen of herhalen. Zelfs geen enkele keer.

En daarom is dit echt een masterclass in storytelling. Prachtige coming of age.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-02 14:15

snmght

imho dan he

G_Dragon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:45:
Anaconda (2025)[Afbeelding: Anaconda (2025)]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]4 / 10
Oh ja die had ik ook gezien. Ik doe nog zo mijn best met hem en kijk ook echt goede films. Maar zoonlief mocht kiezen naar welke film we in de bioscoop zouden gaan en het is deze geworden. Verschrikkelijk. Respect dat je nog de moeite hebt genomen om een review achter te laten. Je score is nog vrij royaal eigenlijk..

Spoiler tags voor wie? Geen idee, denk niet dat het echt uitmaakt maar soit.
spoiler:
Hoewel de film dus toch al compleet ruk was viel het me ook enorm tegen dat de wedding video die Jack (naam van het karakter) van de bruiloft maakt niet verder uitgediept is. Aan het begin van de film heeft Jack wilde ideeën over hoe zo een video uit zou moeten zien. Gemiste kans om dit niet aan het einde van de film of post-credits te verwerken in een wedding video voor het koppel. Zelfs dat werd me niet gegund na zo een vreselijke film. :-( :(

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• josh-hill
Love Is Strange (2014)Love Is Strange (2014)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 94 min | MPAA: R
Love Is Strange is wel een aardig drama, met prima acteerwerk, en goed uitgewerkte scenes, alleen... de situatie voelt wat onlogisch aan, en zaken zoals het einde zijn wel erg gescript voor het effect, en dan haak ik toch wel af. Gelukkig is het gros van de film een genot om te kijken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

migchiell schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Grappig, Chris Pratt staat me juist enorm tegen in actie/serieuze rollen, terwijl ik hem in Parks en Rec heel leuk vond.
ik heb net The Terminal List Dark Wolf gekeken, daar vind ik hem ook prima in acteren.

Het helpt ook niet dat ik series als Parks/rec gewoon absoluu rniet kan kijken, ik heb helemaal niks met dat soort series.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• wmterhaar
  • Nu online
Bad Seed (1934)Bad Seed (1934)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 77 min | MPAA: N/A
Billy Wilders in Frankrijk gemaakte regiedebuut - in Duitsland was hij alleen nog scenarioschrijver - wordt door hemzelf niet al te hoog aangeslagen. En het is zeker geen The Apartment of Sunset Boulevard, maar ik heb me desondanks goed vermaakt met deze komedie over een bende Parijse autodieven. Je ziet Wilders eigen stijl nog niet heel erg, maar wel dat het een getalenteerde regisseur is met een erg goed gevoel voor timing en ritme en natuurlijk humor.

Wat interessant is, is dat voor deze film veel daadwerkelijk vanuit de auto's gefilmd is. Vanwege het lage budget was geen studio beschikbaar, dus alles is op locatie gefilmd. Dat maakt alles veel dynamischer dan wanneer auto's met achtergrondprojectie waren gebruikt. De actiescenes zijn gewoon nog best goed naar moderne maatstaven. De film lijkt daardoor soms ook wel een soort voorloper van de Nouvelle Vague, qua stijl, iets wat Wilder zelf ook is opgevallen. En je krijgt dus een mooi beeld van Parijs in de jaren dertig (leeg en schoon.)

Aan de andere kant is dit duidelijk een vroege geluidsfilm, die nog met één voet in het stillefilmtijdperk staat. Aan het begin van de film krijg je bijvoorbeeld een korte introductie van de karakters en veel van de grappen zijn echt typische stille film beeldhumor.

(Gezien op Mubi)

• wmterhaar
  • Nu online
Manhattan (1979)Manhattan (1979)
Tweakers: 9 | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 96 min | MPAA: R
"He was given to fits of rage, Jewish liberal paranoia, male chauvinism, self-righteous misanthropy, and nihilistic moods of despair. He had complaints about life but never any solutions. He longed to be an artist but balked at the necessary sacrifices. In his most private moments, he spoke of his fear of death, which he elevated to tragic heights when in fact it was mere narcissism."

Dit schrijft Jill (Meryl Streep) over haar ex-man Isaac (Woody Allen) in haar "tell all"-memoires en het klopt perfect. Dat boek is kinderachtig, maar Isaac heeft het er wel naar gemaakt en komt er eigenlijk nog genadig vanaf, want hij heeft Jills nieuwe, vrouwelijke partner Connie in een vlaag van woede over de scheiding proberen te overrijden. Niet alleen is hij daarvoor niet gearresteerd; hij heeft zelfs geen contactverbod en kan gewoon zijn zoon ophalen. (Dat dat boek er überhaupt is, is een rare kronkel in het plot, want Isaac is een succesvolle tv-schrijver, maar lijkt niet bekend bij een groot publiek.)

Na de scheiding is Isaac, die 42 is, een relatie begonnen met de 17-jarige Tracy (Mariel Hemingway), die ondanks haar vreemde smaak in mannen, verder een rustige, stabiele vrouw lijkt. Alleen vindt Isaac dat zelf ook niet helemaal geslaagd, dus probeert hij haar al heel snel te dumpen voor Mary (Diane Keaton), die zijn vrouwelijke, christelijke tegenhanger is. Mary is dan weer de recente vriendin van zijn getrouwde vriend Yale (Michael Murphy). Lekker bezig allemaal.

Ik denk dat het idee achter dit plot was dat de zogenaamd intelligente volwassen zich allemaal gedragen als verwende kleuters zonder impulsbeheersing en hun leven totaal verwoesten, terwijl de 17-jarige de volwassene is. Het hele midlifecrisisthema wordt nog extra aangezet doordat Yale op een gegeven moment daadwerkelijk een Porsche cabrio koopt.

Probleem is dan dus wel dat je dus wel de hele tijd opgescheept zit met heel irritante mensen. Wat is er ergerlijker dan elitaire bourgeoisie types die zichzelf héél interessant vinden? Zelfs, of misschien: juist als ze continu komisch metacommentaar geven op hoe irritant ze wel niet zijn, gaat dat op de zenuwen werken.

Manhattan is dus verre van Allens beste film qua verhaal. Maar wat betreft de oneliners zit het wel gewoon helemaal goed. En normaal ga je niet naar een Woody Allen film voor de cinematografie, maar deze, met The Godfather-cinematograaf Gordon Willis achter de camera, geldt niet voor niets als één van de beste filmische weergaves van New York. En het eindigt ook precies het einde zoals Isaac het verdient:
spoiler:
hij verliest achtereenvolgens door zijn eigen toedoen zijn mooie appartement, zijn baan, zijn vriendschap en uiteindelijk zijn kans op liefde.
Het beste vermaak blijft leedvermaak.

(Gezien in FilmHallen.)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jellybrah schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:03:
[Afbeelding]

Voor wie nog niet overtuigd was v.w.b.t. de bots op Rottentomatoes
IMDB ratings zijn ook interesant..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YYrttksHA5yFw9E57QN8av3MCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yERI49euZdesLBF2yGbrv317.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• jellybrah
ToolkiT schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:51:
[...]

IMDB ratings zijn ook interesant..
[Afbeelding]
Ja maar dat zijn dus echte ratings ;), een 1 op IMDB vs een 10 op RT

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik wacht wel op de Brazzers versie van Melania.

Ontopic: Laatst Resident Evil Death Island gekeken. Geen zin om er een hele review van te schrijven. Voelde heel erg leeg en leek meer op aan elkaar geplakte cutscenes uit een spelletje. Ondanks de korte duur van krap anderhalf uur zat er weinig vaart in.

Een vijf.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jellybrah schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Ja maar dat zijn dus echte ratings ;), een 1 op IMDB vs een 10 op RT
het ging er mij meer om dat een deel geeft een 10 en het overgrote deel een 1.. en amper iets er tussen.. ook wel opmerkelijk..
Maar zou me idd niet verbazen dat op RT veel bot stemmen zitten..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• josh-hill
Gezien IMDb en Letterboxd bijna geen 10 stemmen hebben, weet ik het wel zeker. :P

• wmterhaar
  • Nu online
Blue Moon (2025)Blue Moon (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: R
Al snel na Nouvelle Vague (nog niet gezien) alweer een nieuwe film van Richard Linklater, net als die film en Hit Man weer fictie gebaseerd op ware gebeurtenissen.

In Blue Moon zien we de ondergang van Lorenz Hart. Hij was de tekstschrijver voor componist Richard Rodgers en samen hebben ze klassiekers als 'My Funny Valentine', 'The Lady Is a Tramp' en dus 'Blue Moon' geschreven. Maar vanwege Harts alcoholisme en zijn algemene instabiliteit, is Rodgers voor een keer gaan samenwerken met Oscar Hammerstein. De film speelt zich grotendeels af op de nacht van de officiële première van het eerste resultaat van die samenwerking, Oklahoma! Het is een daverend succes en Hart ziet de bui al hangen. Hij verlaat de voorstelling vroeg en gaat naar al restaurant Sardi's, waar het openingsfeestje zal worden gehouden, om zich te bezatten en "rage, rage against the dying of the light".

Dit is een heel erg toneelachtige film, wat verklaart hoe Linklater hem zo snel kon maken. Hij speelt zich bijna geheel af in de bar van Sardi's en bestaat vooral uit een eindeloze woordenstroom van Ethan Hawke als Hart, de man die alles dreigt te verliezen. Ik houd daar wel van, vooral als er veel vileine opmerkingen en scherpe observeringen worden geplaatst. (De arme ondertitelaar van dienst moet regelmatig zijn of haar meerdere erkennen in het enorme talige script vol discussies over rijmschema's in klassieke Broadway songs en woordgrappen.) Ook wel echt een showcase voor Hawke, die dan ook werd genomineerd voor een Oscar voor beste acteur, terwijl er ook een nominatie is voor beste script.

Zelf vond ik Hawke ook wel heel erg goed, maar Andrew Scott (sowieso wel mijn favoriete acteur van het moment) als Richard Rodgers nog net iets beter. Die won dan ook de Zilveren Beer voor beste bijrol in Berlijn, maar is merkwaardig genoeg dan weer niet genomineerd voor een Oscar. Verder sterke ondersteuning van Bobby Cannavale, dé acteur als je een rasechte New Yorkse barman nodig hebt, Margaret Qualley en Jonah Lees.

Echt ouderwets vakwerk dus. Net een tikje te ambachtelijk om echt te spetteren naar mijn smaak, maar zeker wel een aanrader. En ik denk dat daar nog ruim de tijd voor is, want gezien de opkomst in Eye dit is weer eens een rasechte boomerbuster. Dat betekent dat deze film waarschijnlijk nog heel lang gaat draaien in de matinees in kleine zaaltjes, die dan wel goed gevuld zijn met 70-plussers.

(Gezien in Eye Filmmuseum)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vrijdag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:31:
Ik wacht wel op de Brazzers versie van Melania.
what the shit _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• wmterhaar
  • Nu online
Mr. Nobody Against Putin (2025)Mr. Nobody Against Putin (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Documentary | Runtime: 90 min | MPAA: N/A
Karabasj is een stadje in het zuiden van de Oeral, dat internationaal alleen enige bekendheid geniet door de enorme milieuvervuiling door de grote kopersmelterij. In 1989 werd het door de VN uitgeroepen tot "het zwartste punt van de planeet".

Maar nerdy Pavel Talankin, evenementencoördinator en videograaf van School 1, houdt van zijn stad, zijn gemeenschap en zijn school. Hij is al wel kritisch op de regering, maar dat maakt in dit afgelegen deel van het enorme Rusland blijkbaar niet al te veel uit. Hij kan in ieder geval zonder veel problemen de vlag van de pro-democratie beweging in zijn lokaal ophangen. Dat lokaal is vooral een soort hangout het meer creatieve deel van de schooljeugd.

Maar dan begint de "speciale militaire operatie" in Oekraïne en schiet de propaganda in de overdrive. Talankin speelt hier ongewenst een belangrijke rol in, want het Ministerie van Onderwijs geeft niet alleen opdracht tot het invoeren van een enorme hoeveelheid propagandalessen; het wil er ook videobewijs van. Het begint nog met saaie lessen over hoe goed Rusland is en hoe slecht Oekraïne en het Westen, maar een paar maanden later komen de mannen van Wagner al wat uitleg geven met al hun uitrusting en worden er wedstrijden "wie kan de granaat het verst gooien" gehouden.

Talankin beseft dat dit materiaal een goed beeld geeft van hoe de interne propaganda in Rusland werkt en daarom interessant is. Hij komt in contact met de Amerikaans-Deense documentairemaker David Borenstein en zo hebben we nu deze film.

Het mooie is Talankin en Borenstein niet alleen het politieke deel laten zien, maar ook een warm beeld geven van het schoolleven in een industrieel stadje met een oorlog ver weg, waar wel jongens naartoe worden gestuurd om te sneuvelen. Dat heeft een enorme meerwaarde, want het geeft de film een emotionele lading die zou ontbreken als sec de propaganda zou worden vertoond. De hele toon deed me soms wel een beetje denken aan het begin van The Deer Hunter. Het moet gezegd worden dat Talankin tussen veel utilitair materiaal in zijn vrijere momenten ook gewoon mooi beeld heeft geschoten dat dat mogelijk maakt.

Er is ook een mooie slechterik in de geschiedenisleraar, een ware gelovige, die zowel qua uiterlijk als gedrag in een fictiefilm als 'wel een beetje erg over the top' zou worden beoordeeld. Als Talankin hem vraagt welke historische figuur hij graag zou ontmoeten, geeft hij zonder blikken of blozen 'Beria' als eerste keuze.

(Gezien in FilmHallen.)

• josh-hill
Beetje offtopic, maar hier is een studie die uitwijst dat langzaam maar zeker alle meest bezochte films franchises zijn:

https://www.experimental-...e-has-become-an-oligopoly

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!CsmL!,w_1456,c_limit,f_webp,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F1e99a510-2215-4682-9b84-0be0fbf8d20f_600x380.jpeg

Ik mis wel 1993 in de grafiek en ben benieuwd welke films in de top 20 stonden in 1994, want dat was dan blijkbaar een heel verfrissend jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door josh-hill op 06-02-2026 13:38 ]

• Dr. Strangelove
Ja, laat mooi zien hoe weinig risk-taking er gedaan wordt in Hollywood. Neem de box office van mijn favoriete filmjaar, 1995:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzJoB4eLnbbkiKRp3Izw16GQVrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XcQfRlnDoEhBj6BkrxfiD3zj.png?f=fotoalbum_large

Vier stuks van dat soort films.

Nu 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj2Mugu76qWKjzKYkcmDGvtNzEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bIR7sW4ZUFoWfmLevEaQjYWL.png?f=fotoalbum_large

19...

Wat betreft Melania, audience score op RT is net zo nutteloos als elke populariteitspoll. En in dit geval hoef je geen reviews of mening van anderen te lezen om te weten dat je beter je kop in een blender kan steken dan twee uur hiernaar te kijken.

• josh-hill
@Dr. Strangelove Toevallig dat er in 1995 twee sequels zijn van (toen nog) originele films van Jim Carrey in juist 1993. Toevallig dat er in 1993 ook 2 films van Jim Carrey in de top 20 stonden, waarvan 1 in 1995 sequel was (Ace Ventura).

En idd wbt Melania. Zag op Letterboxd halve ster reviews met daarbij "niet gezien" en vijf ster review met "ik woon in Tel Aviv".

[ Voor 54% gewijzigd door josh-hill op 06-02-2026 14:22 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

josh-hill schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:04:
@Dr. Strangelove Toevallig dat er in 1995 twee sequels zijn van (toen nog) originele films van Jim Carrey in juist 1993.
Twee? Mis ik er een?
De 4 sequels zijn Batman Forever, Ace Ventura 2, Die Hard with a Vengeance en GoldenEye. Alleen Ace Ventura 2 is een sequel waarin Jim ook in het origineel zat. Hij zit weliswaar ook in Batman Forever, maar dat is de enige Batman film waarin hij speelde.

Dumb and Dumber staat wel op de lijst, maar dat is deel 1.

More than meets the eye
system specs

• josh-hill
Oh, je hebt gelijk. Stond Dumb en Dumber, haha. In 1993 was het The Mask en Ace Ventura.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Als je verfilmingen van bestaand materiaal er ook nog eens bij optelt (Minecraft, Dogman) dan wordt het nog triester. Creativiteit bestaat vrijwel niet meer in Hollywood.

More than meets the eye
system specs

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Robtimus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Twee? Mis ik er een?
De 4 sequels zijn Batman Forever, Ace Ventura 2, Die Hard with a Vengeance en GoldenEye. Alleen Ace Ventura 2 is een sequel waarin Jim ook in het origineel zat. Hij zit weliswaar ook in Batman Forever, maar dat is de enige Batman film waarin hij speelde.

Dumb and Dumber staat wel op de lijst, maar dat is deel 1.
Apollo 13
Seven
Nine Months

Klinkt toch ook allemaal behoorlijk als sequels :)

• josh-hill
lol

Bij de weg, dit is Money & Macro video die op de economie achter deze trend ingaat en die aangeeft dat het eigenlijk allemaal nog wel mee valt.

• Dr. Strangelove
Ikzie genoeg creativiteit hoor. Veel goede films gezien de afgelopen jaren waar dankzij meer platforms denk ik ook ruimte voor is.

• josh-hill
Ja, zoals Money & Macro aangeeft, is er zowel een trend dat "superstar" materiaal populairder wordt, maar ook de independent markt. Daardoor wel een terugval van de markt er tussenin (subtop zeg maar).

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik weet niet of die echt bestaat of dat ze het aandurven, maar ten tijden van Sarah Palin had je ook van die parels als "Who's nailin' Paylin". Maar in het huidige politieke klimaat en natuurlijk het Epstein dossier verwacht ik niet dat ze nu durven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• X-DraGoN
  • Laatst online: 20-02 13:47
Ja, de beperkende factor is de box office success, er komen veel meer films uit als alleen de top 20 natuurlijk.
Daar vind je veel meer creativiteit, volgens mij.

• Dr. Strangelove
Uiteindelijk doen we het onszelf aan. Als je dit soort films kijkt bevestig je de bonzen in hun impressie dat ze leveren wat het publiek wil.

Niet om hautain te doen maar zelf heb ik van die 24 hierboven er 5 gezien en geen enkele inclinatie om er meer te kijken. Misschien dat ik dan per ongeluk eens wat bijzonders mis maar ik denk dat die kans klein is.

Niet dat al die films uit 1995 zo goed waren. Maar er zaten wel veel originele guilty pleasures tussen. Species bijvoorbeeld was toch een heerlijk voorbeeld van een campy SF filmpje. En dat soort films maken we ook nog steeds mee, alleen sneeuwen ze op de lijstjes wat onder omdat er veel meer grootverdieners zijn.

Ik zie al die goede acteurs die we tegenwoordig hebben ook liever in origineler materiaal. Neem Tom Hiddleston. Hartstikke wasted in die MCU verfilmingen. Laat met The Night Manager zien veel meer in zijn mars te hebben. Geef die man een budget van 100mln en maak een stevige originele actiethriller om hem heen.

[ Voor 48% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-02-2026 18:17 ]

• wmterhaar
  • Nu online
josh-hill schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:43:
lol

Bij de weg, dit is Money & Macro video die op de economie achter deze trend ingaat en die aangeeft dat het eigenlijk allemaal nog wel mee valt.

[YouTube: The economics of why pop culture is so boring now]
Dat filmpje heb ik ook gekeken. Het laat ook zien waarom het niet meer goed gaat komen met de grote blockbusters. Waarschijnlijk.

Het geld komt tegenwoordig uit heel de wereld, waaronder moeilijke landen als China, India en ook het Midden-Oosten. Dat zijn heel veel culturen, culturele taboes en talen waar je rekening mee moet houden. Dus het verhaal moet vrij universeel zijn, liefst in een fantasie setting, waar niemand aanstoot kan nemen. Je kunt ook bijna geen achtergrondkennis veronderstellen, dus dat moet je of weglaten of uitleggen. Dat kan op zich nog wel goede films opleveren, maar het is wel een stuk lastiger. Zelfs bij Dune of Sinners helpt het toch wel als je wat weet van respectievelijk het christendom en kolonisatie vanwege natuurlijke hulpbronnen dan wel de geschiedenis van slavernij in het zuiden van de VS en bluesmuziek.

Neem nu het Oscar-genomineerde Blue Moon, waar ik net een recensie van postte. Ik merkte al op dat de ondertitelaar regelmatig werd verslagen door de taligheid van het script. Als je geen Engels op behoorlijk hoog niveau spreekt, dan mis je toch een flink stuk van de film, dus dat beperkt al de markt. Ik postte de recensie ook op MovieMeter en daar geven mee mensen aan dat ze nooit van Rodgers & Hart/Rodgers & Hammerstein gehoord hadden. Van The Sound of Music! Kan je nagaan wat een tiener in Shanghai die geen Engels spreekt met deze film kan. Waarschijnlijk net zoveel als ik met een Pokémon-film, waarvoor je moet weten hoe Pokémon werken. Dus zelfs al die Oscar-nominaties verzilverd worden, dan wordt Blue Moon nooit een internationale hit, ondanks de bekende regisseur en cast.

• P-Rock
Ik hoor al zeker 30 jaar dat Hollywood creativiteit ontbeert, dus wat dat betreft is dat ook niks nieuws.

Het grote probleem is natuurlijk dat alle filmpareltjes worden ondergesneeuwd door al die superheldenmeuk en andere inspiratieloze ellende, maar als je goed zoekt dan zijn ze zeker te vinden.

[ Voor 48% gewijzigd door P-Rock op 06-02-2026 19:46 ]

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:44
P-Rock schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:44:
Ik hoor al zeker 30 jaar dat Hollywood creativiteit ontbeert, dus wat dat betreft is dat ook niks nieuws.

Het grote probleem is natuurlijk dat alle filmpareltjes worden ondergesneeuwd door al die superheldenmeuk en andere inspiratieloze ellende, maar als je goed zoekt dan zijn ze zeker te vinden.
Precies dit. 10 tot 20 jaar geleden waren veel films ook gewoon bagger tot matig. De beste films die ik afgelopen jaren gezien heb zijn toch vaak van kleinere film makers. Train dreams is zo'n pareltje die ik een tijdje terug heb gezien.

De grote blockbusters moeten een zo'n groot mogelijk publiek aantrekken dus dan krijg je sowieso niet een film met heel veel diepgang. Moet vooral episch zijn met mooie CGI en makkelijk weg te kijken.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:33

Internet Janny

He does it for free

Parasite (2019)Parasite (2019)
Tweakers: 7.7 | IMDb: 8.5 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 132 min | MPAA: R
Ik denk dat de meeste tweakers deze film wel hebben gezien. Ik nog niet tot pas, stond al jaren op m'n lijstje. Nu ben ik al jaren bekend met de Koreaanse filmindustrie en de faam van deze film, dus ik was dan ook niet teleurgesteld.
Mocht je het nog niet hebben gezien doe het alsnog.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.5.png9.5 / 10

Zero compensation

• Dr. Strangelove
WernerL schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Precies dit. 10 tot 20 jaar geleden waren veel films ook gewoon bagger tot matig. De beste films die ik afgelopen jaren gezien heb zijn toch vaak van kleinere film makers. Train dreams is zo'n pareltje die ik een tijdje terug heb gezien.

De grote blockbusters moeten een zo'n groot mogelijk publiek aantrekken dus dan krijg je sowieso niet een film met heel veel diepgang. Moet vooral episch zijn met mooie CGI en makkelijk weg te kijken.
Bagger is van alle tijden. Hollywood produceert jaarlijks gemiddeld 500-600 films (tegenwoordig iets meer, in de 60s wat minder, maar gemiddeld redelijk stabiel). Als je dan IMDB rating erbij pakt zie je dat die een 6,5 gemiddeld krijgen dus een normaalverdeling in acht nemend betekent dat dat minimaal de helft daarvan toen en nu de moeite van het kijken niet waard was.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 17:15
Caught Stealing (2025)Caught Stealing (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Go Giants! De buurman vroeg alleen maar of hij even op de kat wilde passen terwijl hij naar Engeland ging. Blijkt dat de buurman zich met duistere zaakjes bezig hield en doordat Hank op de kat paste is hij nu ook verantwoordelijk voor de rest. Ondanks alle elende waarmee Hank te maken krijgt weet hij zich redelijk staande te houden. Leuke film met verassende wendingen. Niet een 13 in dozijn film.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• jellybrah
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:58:
Ja, laat mooi zien hoe weinig risk-taking er gedaan wordt in Hollywood. Neem de box office van mijn favoriete filmjaar, 1995:

[Afbeelding]

Vier stuks van dat soort films.

Nu 2025:

[Afbeelding]

19...

Wat betreft Melania, audience score op RT is net zo nutteloos als elke populariteitspoll. En in dit geval hoef je geen reviews of mening van anderen te lezen om te weten dat je beter je kop in een blender kan steken dan twee uur hiernaar te kijken.
Vet jaartje wel ja! (1995), ik pak even een random ander jaar (2001), en wat waren er toen knallers..

https://www.imdb.com/list/ls072597168/

• jellybrah
wmterhaar schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:36:
[...]

Dat filmpje heb ik ook gekeken. Het laat ook zien waarom het niet meer goed gaat komen met de grote blockbusters. Waarschijnlijk.

Het geld komt tegenwoordig uit heel de wereld, waaronder moeilijke landen als China, India en ook het Midden-Oosten. Dat zijn heel veel culturen, culturele taboes en talen waar je rekening mee moet houden. Dus het verhaal moet vrij universeel zijn, liefst in een fantasie setting, waar niemand aanstoot kan nemen. Je kunt ook bijna geen achtergrondkennis veronderstellen, dus dat moet je of weglaten of uitleggen. Dat kan op zich nog wel goede films opleveren, maar het is wel een stuk lastiger. Zelfs bij Dune of Sinners helpt het toch wel als je wat weet van respectievelijk het christendom en kolonisatie vanwege natuurlijke hulpbronnen dan wel de geschiedenis van slavernij in het zuiden van de VS en bluesmuziek.

Neem nu het Oscar-genomineerde Blue Moon, waar ik net een recensie van postte. Ik merkte al op dat de ondertitelaar regelmatig werd verslagen door de taligheid van het script. Als je geen Engels op behoorlijk hoog niveau spreekt, dan mis je toch een flink stuk van de film, dus dat beperkt al de markt. Ik postte de recensie ook op MovieMeter en daar geven mee mensen aan dat ze nooit van Rodgers & Hart/Rodgers & Hammerstein gehoord hadden. Van The Sound of Music! Kan je nagaan wat een tiener in Shanghai die geen Engels spreekt met deze film kan. Waarschijnlijk net zoveel als ik met een Pokémon-film, waarvoor je moet weten hoe Pokémon werken. Dus zelfs al die Oscar-nominaties verzilverd worden, dan wordt Blue Moon nooit een internationale hit, ondanks de bekende regisseur en cast.
Het enige grote probleem zijn die opgeblazen budgetten voor films. Als je het (een stuk) "normaler" aanpakt, en niet standaard boven de 50 miljoen gaat zitten dan heb je die giga box office niet nodig én kun je een veel meer gefocuste film maken.

Snow white & the 7 abominations: 250 miljoen 8)7

• Dr. Strangelove
Deep Cover (2025)Deep Cover (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 100 min | MPAA: R
Kat (Bryce Dallas Howard) is een improv comedy coach met weinig vooruitzichten. Ze krijgt hapless IT nerd Hugh (Nick Mohamed) en mislukt method actor Marlon (Orlando Bloom) op haar toneeltje en het trio wordt gescout door grizzled copper Billings (Sean Bean) om undercover werk te gaan doen.

Deep cover is een ouderwetse film in veel opzichten. Het aloude verhaal van persoonsverwisseling waardoor ogenschijnlijk totaal ongeschikte mensen in situaties terecht komen waarin ze way our of their depth zijn maar gered worden door hun in eerste instantie irrelevant geachte persoonlijke talenten. We hebben het al zo vaak gezien. Ik vond dit keer de improv comedy angle eigenlijk wel goed gevonden; het is ergens logisch dat mensen die gevraagd worden snel te kunnen denken geschikt zijn voor een rol als undercover agent. Mogelijk is het eerder gedaan en is het niet origineel maar voor mij werkte het.

Wat minder goed werkte is de aangeboren comedy talenten van de cast, of meer het gebrek daaraan. Die zijn nl. bij Howard en Bloom niet echt heel erg aanwezig en Nick 'Ted Lasso' Mohamed is ook niet de grappigste komiek die ik ken. Het leidt dan ook tot een aantal misfires en zelfs scenes die wat gene oproepen. Maar tegelijk voelt het allemaal erg eerlijk en welbedoeld aan en ze hebben toch een goede chemistry met elkaar. Voeg mensen als Ian McShane, Sean Bean en Paddy Considine toe die wél comic timing hebben en je trekt toch een dikke vette voldoende over de streep hier. Ik kan geen 8- geven dus toch maar naar beneden afronden vanwege het weinig originele concept. Maar best kijkbaar.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 20:57

Grudgie

PSN: Grudgie7

rimave schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:58:
Caught Stealing (2025)[Afbeelding: Caught Stealing (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Crime, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Go Giants! De buurman vroeg alleen maar of hij even op de kat wilde passen terwijl hij naar Engeland ging. Blijkt dat de buurman zich met duistere zaakjes bezig hield en doordat Hank op de kat paste is hij nu ook verantwoordelijk voor de rest. Ondanks alle elende waarmee Hank te maken krijgt weet hij zich redelijk staande te houden. Leuke film met verassende wendingen. Niet een 13 in dozijn film.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Ik heb die film ook tijdje geleden gezien. Ik ben denk ik de enige op aarde, maar ik vind het echt een verschrikking om door de film heen te komen. Ik viel er van in slaap. Mijn vriendin ook. Ik vond de film echt niks aan.

• wmterhaar
  • Nu online
Fackham Hall (2025)Fackham Hall (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy | Runtime: 97 min | MPAA: R
Pijnlijk onleuke film. Er staan vijf schrijvers op de aftiteling en niet één heeft er een leuke grap weten te bedenken. Sterker nog, er was blijkbaar zo weinig inspiratie dat ze maar hebben besloten ongeveer een uur te vullen met grappen rond verwarring over de naam 'Watt' met het woord 'what'.

Herkijk liever wat oude Blackadder-afleveringen voor een goede versie van dit soort humor.

Gezien op IFFR.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• AcidBurn
migchiell schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Apollo 13
Seven
Nine Months

Klinkt toch ook allemaal behoorlijk als sequels :)
Ik mag echt hopen dat je de /s vergeten bent. Of het zo'n obvious troll post vond, dat je dat niet nodig achtte.

• G_Dragon

G_Dragon

Roofman (2025)Roofman (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 126 min | MPAA: R
Dit is echt een verrassend goede film met een sterk verhaal dat onze aandacht er constant bij hield. De film gaat over een man die op een heel eigenzinnige manier banken berooft door via de daken naar binnen te komen, maar ondertussen ook probeert een soort van normaal leven op te bouwen. Vanaf het begin word je het verhaal ingezogen en het laat je eigenlijk niet meer los. Het is zo’n film waarbij je gewoon wilt weten hoe het afloopt, omdat de spanning rustig wordt opgebouwd en nergens echt inzakt.

Channing Tatum is hier ook echt sterk. Dit is wat mij betreft één van zijn beste rollen, dit past gewoon bij hem. Hij speelt de rol van deze charmante maar mysterieuze overvaller heel geloofwaardig en je merkt dat hij zich hier helemaal in kan vinden. Hierdoor werkt het personage ook gewoon beter en blijf je er makkelijker in meegaan.

Het verhaal zit slim in elkaar en het tempo is precies goed. Je ziet hoe hij zijn overvallen plant en uitvoert, maar ook hoe hij worstelt met zijn keuzes. Er gebeurt genoeg om het interessant te houden, maar het wordt niet te druk of te rommelig. De sfeer is ook lekker nuchter en dat past goed bij de film. Daardoor blijft het allemaal serieus genoeg, maar wel gewoon lekker te kijken.

Al met al hebben we hier echt van genoten en was dit gewoon een topavond. Een sterke film met een goed verhaal en een rol die Channing Tatum echt goed staat. Wat mij betreft zeker een aanrader als je een film zoekt die je van begin tot eind blijft vasthouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4GMLy1a06WZZUE5BjUZLSKI-oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERkQIqXSv5XdQvPhwhYPtDQG.jpg?f=fotoalbum_large

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
AcidBurn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Ik mag echt hopen dat je de /s vergeten bent. Of het zo'n obvious troll post vond, dat je dat niet nodig achtte.
Het leek me niet nodig :)
Pagina: 1 ... 293 294 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.