Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 292 293 Laatste
Acties:

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:38
Mondria(a)n, en route to New York (Pim Zwier, 2026, Eye Filmmuseum)
Naar mijn idee was er hier gewoon niet genoeg materiaal om een documentaire te maken.

Het is gebaseerd op de brieven die Mondriaan vanuit eerst Parijs en later Londen aan zijn Amerikaanse vriend Harry Holtzman schrijft. Het zijn typisch brieven die je aan een verre vriend schrijft: vriendelijk en niet onpersoonlijk, maar niet echt diepgravend over de artistieke visie of het proces van Mondriaan of inzage gevend in zijn diepe zielenroerselen. Ze zijn in een specifiek soort Neder-Engels, met wel een grote woordenschat, maar ook erg Nederlandse zinsbouw.

Bovendien lijken het er niet echt veel te zijn geweest te zijn en beeldmateriaal van Mondriaans Londense leven lijkt er al helemaal niet te zijn. Dus krijg je telkens een stukje voordracht van een brief door een voice-over met als begeleiding archiefmateriaal dat nog enigszins aan de brief te koppelen is. Om de tijd te rekken gaat dat archiefmateriaal dan nog flinke tijd door als het brieffragment is afgelopen. En dan nog is het geheel maar 72 minuten lang.

2/5

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:38
Dwarlorf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Weet je wat eigenlijk de kern van het probleem is met dit soort films? Het zijn films gemaakt voor acteurs en regisseurs. Die kijken op jouw manier naar een film, veelal technisch. Maar dat maakt het voor de gemiddelde filmbezoeker niet altijd boeiend.
Toch wel boeiend genoeg dat de film in de VPRO Cinema Poll tot de Beste Film van het Jaar gekozen is, met meer dan het dubbele aantal punten van nummer 2, Bugonia. En het was ook de beste bezochte film met de Cineville pas in 2025, plus ook weer de winnaar van de publieksenquête.

Een actiekomedie met grote filmsterren als Leonardo DiCaprio en Sean Penn, gemaakt voor meer dan 150 miljoen dollar kun je ook moeilijk een niche arthousefilmpje noemen. Bovendien wordt de auto-achtervolging algemeen geprezen als één van de beste actiescenes van het het jaar.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

wmterhaar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Toch wel boeiend genoeg dat de film in de VPRO Cinema Poll tot de Beste Film van het Jaar gekozen is, met meer dan het dubbele aantal punten van nummer 2, Bugonia. En het was ook de beste bezochte film met de Cineville pas in 2025, plus ook weer de winnaar van de publieksenquête.

Een actiekomedie met grote filmsterren als Leonardo DiCaprio en Sean Penn, gemaakt voor meer dan 150 miljoen dollar kun je ook moeilijk een niche arthousefilmpje noemen. Bovendien wordt de auto-achtervolging algemeen geprezen als één van de beste actiescenes van het het jaar.
Tja, als de rest van de films dat jaar middelmaat zijn dan steekt een beetje film daar natuurlijk al snel bovenuit.

Ik kan die achtervolging eigenlijk amper een actiescene noemen. De French Connection of de Terminator 2 LA Basin achtervolgingen dat zijn pas actiescenes. Hell, zelfs de achtervolgingen in Big Trouble in Little China of van Amsterdamned zijn nog spannender.

Ik zou de film ook niet willen typeren als een actiefilm, er zat weinig tot geen spanning of actie in de film. Behalve dat stuk met DiCaprio en Del Torro bevatte het verder weinig urgentie, althans ik voelde dat totaal niet zoals bij echte actiefilms. Ik vind dat de film gewoon te veel wil doen en dat wel wat meer focus kon gebruiken.
Bijvoorbeeld dat hele illegalen stuk, dat moet er dan blijkbaar bij maar kan er ook gewoon uit. Idem met dat white supremacy stuk. Dat kan je desnoods open laten en aan de kijker laten. Dat is wat ik met los zand/niet organisch bedoelde. Eigenlijk eindigt de film ook ook helemaal niet in een echt climax nu ik er nog wat meer over nadenk. Het einde vanPenn was sws niet bevredigend mijns inziens
En nogmaals ik vind het geen hele slechte film ofzo, maar vind hem wel ontzettend overhyped.

Ik denk dat je me trouwens verkeerd begrepen hebt, ik vind One Battle geen arthouse film. Maar ik heb niet uitgelegd waarom ik het onderscheid maakte dus daarom begrijpelijk wat verwarrend. Ik kijk nog weinig mainstream films, zeker niet in de bioscoop, omdat ik ze de laatste jaren maar middelmatig vind. Maar het kan best zijn dat er heel veel arthouse films zijn die wel de moeite waard zijn en het gemiddelde van alle films wel omhoog zou halen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Pagina: 1 ... 292 293 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.