| High Five (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 119 min | MPAA: N/A Oost-Aziatische kluchtigheid is echt mijn cinematische kryptoniet en Haipaibeu heeft er heel veel van. Die acteur die de vader speelt kon ik na 30 seconden wel schieten. Maar zelfs ik moet toegeven dat er objectief naast een hoop standaard meuk toch ook wel wat originele flauwe humor in deze film zit (rickroll!) Ik kan er alleen dus niet om lachen. Dan is het ook nog een superheldenparodieding. Dat betekent grote actiescènes die slaapverwekkend zijn van gebrek aan spanning, omdat alles kan en niets consequenties heeft. Vooral als zoals hier de superkrachten nogal vaag gedefinieerd zijn, zodat de schrijvers nog meer ruimte hebben om maar wat aan te rommelen. Allemaal met een 2016 computerspel-look ook nog; Koreaanse films hebben toch nog geen Hollywood-budgetten. Vooral het grote finalegevecht gaat maar door en door en door... Maar goed, ik kan een film die foute sektes op de hak neemt en zowel 'Welcome to the Jungle' als 'Sunglasses at Night' zeer effectief op de soundtrack gebruikt toch niet helemaal haten. (Gezien op IFFR) | |
| Seeking Haven for Mr Rambo (2024) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama, Thriller | Runtime: 100 min | MPAA: N/A البحث عن منفذ لخروج السيد رامبو (Seeking Haven for Mr Rambo) is een Egyptisch "pareltje" uit het festivalcircuit. De cinematografie van deze film is inderdaad indrukwekkend. Het sombere Cairo wordt heel kleurrijk weergegeven. Ik had eigenlijk het idee dat een telefoon camera was gebruikt, vooral vanwege de fish eye lenzen soms, maar blijkbaar was het een Arri Alexa 35. https://www.arri.com/news...th-alexa-35-and-skypanels Zo mooi als sommige shots zijn, zo beroerd is het plot. Ik was deze alweer vergeten voordat de film afgelopen was. Daarom kan ik hier onmogelijk een voldoende voor geven. Het is style over substance. Nu kan ik dat bij sommige films wel hebben, maar bijvoorbeeld niet bij een Wes Anderson, of bij deze film. Gezien in de Letterboxd Video Store. Casten werkte deze keer om de een of andere manier niet, dus heb via browser gekeken (wat de resolutie limiteert, al was het sowieso geen 4K film). | |
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Le Crime du 3e Étage (Rémi Bezançon, 2026)
Direct na Vie Privée, alweer een Franse Hitchcock-hommage, en deze is wel heel expliciet. Er zit zelfs voor een paar seconden een uncanny valley versie van the master of suspense in. Dat hadden ze beter niet kunnen doen. Het ziet er vreselijk uit en de klassieke manier om zoiets te doen, waarbij je over de schouder vooral naar het achterhoofd kijkt, die ze voor een groot deel van de scène gebruiken, werkt prima. Een beetje een smet op een verder erg vermakelijke film.Het plot is een mix van elementen uit Rear Window en Vertigo, met nog wat andere dingen erbij. Nu ben ik geen fan van Rear Window. Een saaie film vol vervelende karakters. Ik vind Vertigo wel leuk, maar vooral omdat het zo'n bizarre, psychedelische chaos is. Maar ondanks dat Le Crime du 3e Étage veel elementen van die films overneemt, is de toon compleet anders. Het is meer een luchtige komedie voor het grote publiek, met wat detective-elementen in de stijl van de Knives Out-films met Daniel Craig. En het is net zo leuk.
Laetitia Casta en Gilles Lellouche spelen hierin een grote rol. Ze hebben een fantastische chemie als kibbelend stel. Om eerlijk te zijn, kende ik Casta alleen als supermodel, maar het blijkt dat ze al een behoorlijke acteercarrière heeft, met zelfs een César-nominatie op haar naam. Lellouche is altijd een welkome verschijning in de absurde films van Quentin Dupieux, maar hij regisseerde ook de leuke feelgood-komedie Le Grand Bain. We hebben dan nog een goede schurk nodig en Guillaume Gallienne is zeer effectief in het neerzetten van een middelmatige man met een iets te groot ego die even helemaal gaat maken. Het script legt al deze personages dan ook nog lekker scherpe teksten in de mond.
Dit is een van die films waarbij de helft van het plezier zit in het zien van de acteurs die plezier hebben. De film deinst ook niet terug voor wat absurdistische grappen. Tegen het einde belanden we zelfs in Quentin Dupieux-territorium dankzij een namaak James Bond-gadget.
(Gezien op IFFR.)
@wmterhaar Tips welke Quentin Dupieux ik nog absoluut moet kijken? Zelf vind ik Deerskin echt meesterlijk goed, maar de trailers van veel andere films schrikken me toch wel af. Zo ook die van Rubber, welke (iig een tiental jaar terug) de favoriete film van een vriend was, die zelf ook wat kleine films heeft geregisseerd. Ben overigens geen fan van films die over het maken van toneel of films gaan, dus ik ben bang dat ik Yannick ook geen bal aan ga vinden.
[ Voor 17% gewijzigd door josh-hill op 08-02-2026 17:58 ]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.