Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 295 ... 300 Laatste
Acties:

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:58
Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:16:
Verrassend dat Robert Aramayo Best Actor wint voor I Swear. Eerste keer dat ik van die film hoor.
Ik heb er wel wat over gehoord, maar niet veel. Maar het is een Britse film - dus een streepje voor - die zelfs daar pas in oktober in première is gegaan. Klinkt ook wel als echte awards-bait: "Inspired by the life of John Davidson, charting his journey from a misunderstood teenager in 1980’s Britain to a present day advocate for the understanding and acceptance of Tourette Syndrome."

Ik vind al die prijzen voor de vormgeving van Frankenstein nogal raar. Allemaal gothic clichés en dan ook vaak best wel lelijk (die wolven!). Al die prijzen hadden natuurlijk naar Reflet dans un Diamant Mort moeten gaan. 8)

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:12
@wmterhaar Dat dacht ik inderdaad ook bij deze film: Oscar bait. Net als bij One Battle After Another en Bugonia overigens.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03 15:43
josh-hill schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:22:
Geen idee. I Swear heeft afgezien van wat festivals nog niet gedraaid in Nederland (eind maart pas). Stond wel al op mijn lijstje.
I Swear was een paar weken geleden in de Sneak Preview. Absoluut een terechte verdienste dat dat Robert deze award heeft gewonnen. Een indrukwekkende film.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-04 11:22
Sinners (2025)Sinners (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Action, Drama, Horror | Runtime: 137 min | MPAA: R
De film begint fantastisch, het zuiden van Amerika rond 1930, rassenscheiding is nog volop aanwezig, de bluesmuziek, maar dan.......
spoiler:
Waarom komt die vampier ineens om de hoek kijken? Wat een ongelofelijke wending in het verhaal. Als je een vijand nodig had, dan had je toch ook de KKK kunnen gebruiken? Misschien ligt het aan mij en snap ik het niet, maar persoonlijk had ik het idee dat de film van een 8/9 aanrader-status in 1 seconde veranderde in een 5/6, als-je-tijd-over-hebt-status.
Gemiste kans, snap ook niet waar al Oscar nominaties vandaan komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10
Genereer je eigen UBB code review

Hattrick: Thorgal Eagles

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:02

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bij deze overigens nog even een shout-out naar een grote vaste kliek reviewers hier; you know who you are (en zo vergeet ik er ook geen :+ ).
Ik review niet vaak een film maar ik waardeer hoeveel moeite een aantal hier steken in een mooie review en de enorme hoeveelheid filmkennis die hier zit.

Dit blijft toch een topic dat zeker in mijn top 3 staat d:)b

Thanks guys.
josh-hill schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:54:
BAFTA awards zijn uitgereikt. 6 BAFTAs voor One Battle After Another. Ach ja... ik heb duidelijk een andere mening over deze film. Al moet ik zeggen dat ik de award voor Sean Penn voor best supporting actor zeker terecht vind.

https://www.bafta.org/awards/film/
ik doe al jaren niks meer met die achtelijk award-shows.

Ik lees als eerste hier reviews van een paar ususal suspects en dan kijk ik hooguit nog ff op RT voor de popcorn-meter.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• josh-hill
Nja, ik had in de 2010s wel dat de films die toen een Gouden Palm wonnen (festival-prijs, dus dat is niet helemaal hetzelfde) ik eigenlijk altijd wel heel goed vond. Maar dat is de laatste jaren ook niet meer zo.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Ik bleef er midden jaren 90 zelfs voor op :)

Het is een show. En of het je boeit hangt af van hoeveel waarde je hecht aan het backslapping feestje dat het is. Grofweg geeft het je een aardige indruk van wat de betere films van het jaar zijn. Maar daar zijn ook andere manieren voor.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• josh-hill
Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
Ik bleef er midden jaren 90 zelfs voor op :)

Het is een show. En of het je boeit hangt af van hoeveel waarde je hecht aan het backslapping feestje dat het is. Grofweg geeft het je een aardige indruk van wat de betere films van het jaar zijn. Maar daar zijn ook andere manieren voor.
En dan heb je Ricky Gervais die ze de les leest...

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:57
r_acker schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:45:
[...]

I Swear was een paar weken geleden in de Sneak Preview. Absoluut een terechte verdienste dat dat Robert deze award heeft gewonnen. Een indrukwekkende film.
Nou idd, wat hij weet neer te zetten qua rol! Je zou bijna denken dat hij zelf Tourette heeft. En wat mij betreft meer dan verdiend. De film is al langer 'beschikbaar'...

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Dr. Strangelove
Tja. Ik moet dan toch terugdenken aan die periode in de jaren 80 en 90 dat de beste manier om een Oscar te winnen was om iemand met een handicap of ziekte te spelen, denk aan Daniel Day Lewis (cerebral palsy), Dustin Hoffman (autisme), Tom Hanks (zwakbegaafd en AIDS patient), Nicolas Cage (alchohol addict), Anthony Hopkins (psycho), Al Pacino (blind), Geoffrey Rush (weet niet meer wat er met hem mis was).

Prachtig gepersifleerd trouwens in Tropic Thunder door Robert Downey Jr. en Ben Stiller; 'Don't go full retard.' :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-02-2026 13:42 ]

• wmterhaar
Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:13:
Tja. Ik moet dan toch terugdenken aan die periode in de jaren 80 en 90 dat de beste manier om een Oscar te winnen was om iemand met een handicap of ziekte te spelen, denk aan Daniel Day Lewis (My Left Foot), Dustin Hoffman (Rain Man), Tom Hanks (zwakbegaafd en AIDS patient), Nicolas Cage (alchohol addict), Anthony Hopkins (psycho), Al Pacino (blind), Geoffrey Rush (weet niet meer wat er met hem mis was).

Prachtig gepersifleerd trouwens in Tropic Thunder door Robert Downey Jr. en Ben Stiller; 'Don't go full retard.' :P
Heel recent nog beste film Oscar naar CODA, hoewel daar de twist is dat de hoofdpersoon het enige niet-dove gezinslid is. En je had ook die film van die drummer die doof werd.

• Dr. Strangelove
Ja recenter nog wel meer voorbeelden, maar toen was het bijna een given dat je half retard moest gaan om te winnen. Jack Nicholson met zijn mega-OCD in As Good As It Gets mag er ook wel bij.

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 16:04

Quicksilver

Catch these hands

ByteMe_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:21:
Mercy (2026)[Afbeelding: Mercy (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13

AI komt langs in de vorm van een systeem wat bestaat uit rechter/rechtvbank en alles wat er bij komt kijken. Ferguson heeft wel een mooie rol gedaan in de vorm van een objectieve gevoelloze robot. Precies wat je zou verwachten.

Hoewel de film vooral afspeelt in de vorm van 'whodunnit' en niet stijf stond van de actie vond ik het toch best leuk om te kijken, beter dan verwacht. Het is een beetje een Minority Report rip-ff (een perfect systeem wat nooit fouten zou maken), alleen kijkt het dan niet in de toekomst.
spoiler:
Enige wel aparte is het moment als de boel omslaat en de echte verdachte gevonden wordt, lijkt de stijve Mercy opeens een kant te kiezen en keuzes te maken uit een voorgevoel. Dat past dan niet bij een AI
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Ik heb deze in de sneak gezien een poos geleden, en vond het whodunnit gedeelte prima, maar de climax en de simpele metaforen voor AI en alles maakte dit toch wel echt tot een heeeeele domme kutfilm. Ik moest hardop lachen aan het einde, dan zegt Chris tegen de AI judge (geen spoilers) iets van 'We deden waarvoor we geprogrammeerd waren. Mens of AI we maken allebei fouten, maar we leren ervan.'

Pfffff.. miss me with that shit.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
DaWizza schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:57:
[...]

"Narration" -ding!

Ook de tegenhanger is er, wel iets minder want het voelt soms gemaakt:
https://m.youtube.com/@CinemaWins
Om hier nog even op terug te komen; de scene op '09:13' vat exact samen waarom ik er zo fan van ben. Het sarcasme dat die opmerking uitstraalt _/-\o_ https://www.youtube.com/watch?v=AohOD6F_rwA

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Verrassend dat Robert Aramayo Best Actor wint voor I Swear. Eerste keer dat ik van die film hoor.

Jammer dat big budget Zootropolis 2 wint van Litlle Amelie. De rest conform verwachting.
Dan heb je rond de kerstdagen niet in dit topic gekeken? :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Dr. Strangelove
Ik zal de film op mijn lijstje zetten. Bezig met een 90s themed feest voor te bereiden dus dit voelt een beetje als een throwback :)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-04 14:00
Boomers (2026)Boomers (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 113 min | MPAA: N/A
Een boomer (of babyboomer) is iemand die is geboren tijdens de geboortegolf net na de Tweede Wereldoorlog, ruwweg tussen 1946 en 1964

Wat een leuke film :).
Ik ben wel fan van de Nederlandse films en series. Dus toen deze in de bios was meteen een ticket geboekt en gegaan. Geen overmatig explosief geweld, AI effecten enz. Gewoon een leuke Nederlandse film.
Bob, gespeeld door Huub Stapel is een grote man in de reclame wereld en heeft een vriendin die (flink) wat jonger is dan hem. En dan beginnen de problemen langzaam steeds meer en groter te worden.
Zijn relatie komt onder druk te staan. En dan moet hij ook nog eens terug naar Zuid Limburg voor z'n moeder, terug naar huis. Alles lijkt langzaam in elkaar te vallen en het wordt voor Bob steeds lastiger en zwaarder. Maar zoals zo vaak gezegd, alles komt goed....dit komt ook weer goed.

De film is grappig, soms ontroerend en laat zien hoe het leven vol wendingen zit en kan veranderen als je zelf ook steeds ouder word. Niet alleen de mensen om je heen zullen veranderen, maar zelf doe je dat ook. En dat proberen ze in de film ook weer te geven. Niet alleen het ouder worden maar ook dat familie en vriendschappen belangrijk zijn en deel van je leven zijn. Dat echte vrienden niet zomaar verdwijnen.

Zelf vind ik Huub Stapel een goede acteur en ken ik hem van onder andere Flikken Rotterdam. Maar naast Huub zit de film vol bekende acteurs en actrices. Een mooie mix. Els je dit soort films wel leuk kunt vinden is het aanrader. Van mij 8 sterren omdat ik het een erg leuke film vond.

Grappi en opvallend, er zaten veel boomers in de zaal :)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• Sparkiee
Our Girls (2025)Our Girls (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Drama | Runtime: 103 min | MPAA: N/A
Voor de meisjes.
Toen ik de titel hoorde dacht ik aan een film in het straatje "Onze jongens". Dus toen mijn vriendin deze wou opzetten was ik het daar niet meteen mee eens. Maar wat kan een mens zich vergissen. Nederlandse films vind ik vaak wel goed en leuk om te kijken. Dit is een goede film. En leuk is hier een verkeerd woord. Fedja van Huêt speelt een van de ouders en zet die rol goed neer.

De film gaat over 2 families die al jaren lang elke zomer samen naar een huisje in de bergen gaan. Ze hebbend at gekocht en dele het elke zomer om samen vakantie te vieren, met de kinderen. Maar de gezelligheid slaat om als er een heftig ongeluk met de tiener dochters gebeurd en de families lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
Niet alleen tegen over elkaar als koppel, maar ook tegen over elkaar als partners.
Andere inzichten, meningen en reacties laten zien wie ze echt zijn. Iedereen wilt de waarheid. Maar is die wel voor iedereen hetzelfde? Want voor je eigen dochter doe je toch alles en dan is toch alles geoorloofd? Naarmate de film vordert worden de verhoudingen steeds scherper gezet. En als blijkt dat een mogelijke oplossing, wat hoop, steeds weer dezelfde kant op gaat komt die ene vraag steeds weer bovendrijven.

Geen leuke film, wel een goede film. 7,5 sterren omdat bepaalde zaken wel iets dieper uitgewerkt hadden kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• Dr. Strangelove
Huub Stapel de afgelopen jaren een paar keer op het toneel gezien. Erg leuke kerel, veelzijdig ook. Hij deed een keer een one man show waar een hoop cabaretiers niet aan kunnen tippen.

Overigens is de definitie van boomers voor de generatie van mijn kinderen iedereen die ouder is dan 20 geloof ik :) Vorige week zat ik een BBC3 docu te kijken over de opkomst en ontwikkeling van de Barok en kreeg ik de comment 'jij kijkt stoffige boomer-TV' naar mijn hoofd geslingerd :')

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:25
Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:40:
Ja recenter nog wel meer voorbeelden, maar toen was het bijna een given dat je half retard moest gaan om te winnen. Jack Nicholson met zijn mega-OCD in As Good As It Gets mag er ook wel bij.
Of Holocaust slachtoffer, dat was ook een awards-genre.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:55

Vrijdag

De Goede

Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:44:

Overigens is de definitie van boomers voor de generatie van mijn kinderen iedereen die ouder is dan 20 geloof ik :) Vorige week zat ik een BBC3 docu te kijken over de opkomst en ontwikkeling van de Barok en kreeg ik de comment 'jij kijkt stoffige boomer-TV' naar mijn hoofd geslingerd :')
Zo klaagde de man met een BOOM-er avatar ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
The Wrecking Crew (2026)The Wrecking Crew (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 124 min | MPAA: R
In de direct naar streaming (Amazon Prime) film The Wrecking Crew spelen Dave Bautista en Jason Momoa half broers die door omstandigheden van elkaar vervreemd zijn geraakt maar door de verdachte dood van hun vader weer samen komen om uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom. Twee ruwe bolsters met een blanke pit die onderling botsen, maar ook regelmatig met hun omgevingen. En dat gaat niet op een zachtzinnige wijze, wat je van deze mannen met hun posturen ook niet snel verwacht. Er vallen harde klappen, er gaan een hoop tegenstanders dood op soms grafische wijze, er zitten wat grappige one-liners in, er zijn verwijzingen naar de Hawaiiaanse cultuur, en altijd mooie Morena Baccarin heeft ook een rol als de (ex-)vriendin van Jason Momoa. Leuk dat het personage gespeeld door Morena van Braziliaanse afkomst is, wat de actrice in werkelijkheid ook is. De actiefilm moet je verder niet al te serieus nemen maar gewoon als lekker popcorn vermaak. De twee hoofdpersonen hebben redelijke plot-armor, sommige scenes zijn aardig 'over the top', maar over het geheel is het een gewoon een leuke vermakelijke actiefilm voor een filmavondje met vrienden.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

• Dr. Strangelove
Schijnt dat de man die de inspiratie vormde voor I Swear van zich heeft laten horen tijdens de BAFTAs... BBC weer de kop van jut omdat ze het er niet uit gebleeped hebben. Damned if you do, damned if you don't. Als ze het wel gedaan hadden was het waarschijnlijk ook verkeerd gevallen.
During the ceremony, “Sinners” stars Michael B. Jordan and Delroy Lindo were presenting an award when a racial slur was shouted at them from the audience. The pair carried on presenting, Lindo later telling Vanity Fair that they “did what we had to do” while presenting but wished that “someone from BAFTA spoke to us”.

The slur reportedly came from John Davidson, an activist suffering from Tourette’s syndrome whose life is the subject of “I Swear” – the celebrated British film which won several awards last night, including a Best Actor award for Robert Amayo, who portrayed Davidson in the film.

Tourette’s syndrome is famous for ‘tics’, sudden, involuntary and repetitive movements or outbursts, which often manifest in inappropriate and loud swearing that the sufferer has no control over. Davidson was heard swearing several times during the ceremony.
https://www.darkhorizons....-bafta-swearing-incident/

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-02-2026 08:59 ]

• AvK
  • Laatst online: 22:26

AvK

Ready Set Go

Inderdaad, The Wrecking Crew is een prima popcorn film. Volgens mij hebben we weer een nieuw duo om dit soort films te maken. De chemie tussen Bautista en Momoa is erg leuk om te zien en ze nemen zichzelf niet al te serieus. En dat is goed. Het eindgevecht deed me erg aan Nobody 1 en 2 denken. Als je daar van houd dan zal deze je zeker niet tegen vallen. Een kleine 7 voor mij.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• X-DraGoN
  • Laatst online: 23:08
Mercy (2026)Mercy (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Ik wist op voorhand van de kritiek op deze film, ik zag Chris Pratt niet graag bezig in Jurrasic Park, maar ik heb deze toch gekeken.
Hij was, misschien om dat ik er met lage verwachtingen in ging, niet zo héél slecht.
AI die als rechtbank gaat dienen en alle bewijzen reeds klaar heeft liggen. Ik heb Minority report ook gezien en die was wel beter uitgewerkt vondi k persoonlijk.

We hebben hier in dit topîc meer mensen die de film beter kunnen beschrijven als ik (bijvoorbeeld @migchiell hier, dus ik ga er niet te veel tijd in steken.
Het enige waar ik me een beetje aan stoorde was dat de AI tegen het einde aan acties begon te nemen die niet meer in de lijn liggen van een koele, zich van niets aantrekkende, berekende, AI-rechter zou doen.

Er zaten een paar twists in die wel leuk waren en ik was ook entertained, maar dit zal in geen enkele lijst voorkomen met "films die je moet gezien hebben voor je dood gaat"
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sparkiee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:02:
Boomers (2026)[Afbeelding: Boomers (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 113 min | MPAA: N/A
Ik ben wel fan van de Nederlandse films en series.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :X :+ twijfel of niet 'gewoon' sarcasme is, of serieus.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• PolarBear
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:20:
[...]

dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen :X :+ twijfel of niet 'gewoon' sarcasme is, of serieus.
Hoewel ik geen grote fan ben van Nederlandse series/films zijn er echt genoeg die voldoende tot goed zijn. En als ze in het Engels waren geweest waarschijnlijk hier ook meer dan voldoende hadden gekregen. Ja er zijn ook een hoop slechte dingen en slechte acteer prestaties, maar daar staat Netflix ook inmiddels helemaal vol mee.

• Sparkiee
himlims_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Is het dan vreemd dat ik dat zeg? Ik kijk graag naar Nederlandse films, net zoals Nederlandse series. Noem het een persoonlijke voorkeur, smaak, mening.....wat dan ook. Maar er zijn genoeg Nederlandse series die ik echt goed vind. Mocro Mafia, Sleepers, Amsterdam Empire, Penoza om er maar een paar te noemen. En zo ook met films. Boomers vond ik leuk. Ik had ook kunnen zeggen dat ik een liefhebber ben van Nederlandse films. Zelfde strekking, anders geformuleerd. Geen sarcamse, mijn mening en voorkeur. Er zijn mensen die graag naar Hentai kijken. Of naar Franse films. Beide niks voor mij, maar ieder zijn voorkeur.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 11:41
Memoirs of an Invisible Man (1992)Memoirs of an Invisible Man (1992)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Comedy, Romance, Sci-Fi | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Een luie zakenman (Chevy Chase) wordt door een explosie onzichtbaar en wordt daarna opgejaagd door de CIA (Sam Neill) die hem wil inlijven als spion. Gelukkig is de vrouw waar hij een oogje op heeft (Daryl Hannah) bereid om hem te helpen eens en voor altijd af te komen van zijn belagers. Deze vreemde eend van John Carpenter is me goed meegevallen. Er wordt leuk in geacteerd door Chase, Hannah en Neill, de special effects zijn prima en ook de cinematografie kan ermee door. De soundtrack werd deze keer gecomponeerd door Shirley Walker in plaats van Carpenter zelf en zijn duistere synths worden zeker gemist, al is de muziek niet slecht te noemen. Gewoon de standaard muziek die je kunt verwachten bij een romantisch sci-fi drama. ik kan dit ook niet echt een komedie noemen, want het is allemaal vrij serieus en er valt weinig te lachen. Volgens Carpenter waren zowel Chase als Hannah verschrikkelijk om mee te werken, maar gelukkig is Sam Neill hem wel bevallen, aangezien hij hem daarna een grote rol in zijn volgende film In the Mouth of Madness heeft gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39

SomerenV

It's something!

Jammer dat big budget Zootropolis 2 wint van Litlle Amelie. De rest conform verwachting.
I Swear is echt heel goed. Toen ik een half jaar geleden de trailer zag had ik al zo'n 'ey, dit komt me bekend voor' moment. Toen las ik dat de film over John Davidson gaat, en die had ik wel 's in video's gezien. Het is echt enorm goed geacteerd en de film combineert perfect drama met humor. Er zitten overigens ook personen in die daadwerkelijk tourettes hebben, zoals deze meid.

Anyways, voor degenen die de film niet kennen, hier is een trailer:
I Swear (2025)I Swear (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 120 min | MPAA: R
Waargebeurd verhaal over John Davidson, die worstelt met tourettes. De acteur zet John echt steengoed neer en je zou denken dat ie zelf tourettes heeft. Drama wordt perfect gecombineerd met humor, waardoor het geen hele zware film is ondanks dat het best zware thema's heeft. Er zitten ook mensen in die daadwerkelijk tourettes hebben, wat wel de kers op de taart is wat mij betreft. Hele toffe film en absoluut een aanrader.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

Edit: tijdens de Baftas werd er in het publiek overigens 'niggers' geschreeuwd toen twee zwarte acteurs op het podium stonden. Schijnbaar is daar nogal wat opheft over, maar het was dus John Davidson die dat schreeuwde. Reacties als die van Jamie Foxx laten zien waarom een film als I Swear nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 24-02-2026 11:40 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• P-Rock
bregweb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:50:
Sinners (2025)[Afbeelding: Sinners (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Action, Drama, Horror | Runtime: 137 min | MPAA: R
De film begint fantastisch, het zuiden van Amerika rond 1930, rassenscheiding is nog volop aanwezig, de bluesmuziek, maar dan.......
spoiler:
Waarom komt die vampier ineens om de hoek kijken? Wat een ongelofelijke wending in het verhaal. Als je een vijand nodig had, dan had je toch ook de KKK kunnen gebruiken? Misschien ligt het aan mij en snap ik het niet, maar persoonlijk had ik het idee dat de film van een 8/9 aanrader-status in 1 seconde veranderde in een 5/6, als-je-tijd-over-hebt-status.
Gemiste kans, snap ook niet waar al Oscar nominaties vandaan komen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
From Dusk Till Dawn nooit gezien? Waarom is het raar dat een regisseur de film een bovennatuurlijk tintje geeft en eens een keer niet de platgetreden paden bewandelt? En de KKK komt ook nog opdraven.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:55:
The Ballad of Wallis Island (2025)[Afbeelding: The Ballad of Wallis Island (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Comedy, Drama, Music | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Bij het doorlopen van wat 'best of 2025' viel mijn oog op deze Britse indie comedy. Meteen aangezet. Wat een prachtige film is dit.

Herb McGwyer (Tom Basden) is een past his peak folk zanger die door Charles (Tim Keys), een excentrieke loterijwinnaar, naar een afgelegen eiland gehaald wordt om een privéconcert te geven. Herb wordt verrast als zijn vroegere partner en vriendin Nell (Carey Mulligan) ook blijkt te zijn uitgenodigd.

Regisseur James Griffith heeft een sterk gevoel voor locaties, en zijn cameraman weet die prachtig in beeld te brengen. Niet alleen de schitterende natuurlijke omgevingen, maar ook de doorleefde maar toch ook warme indoor locaties waarin de film zich afspeelt. Zoveel grote producties kunnen een voorbeeld nemen aan de cinematografie hier, en het spel van licht en donker dat er in veel scenes gespeeld wordt.

Dit is zeker een van de betere films die ik dit jaar gezien heb. Niet eentje die een groot publiek zal bereiken maar voor iedereen die een boost nodig heeft is dit een dikke aanrader. Het is een mooie, vriendelijke en emotievolle film die op geen enkel moment verzandt in vals sentiment. Dit voelt als een echte wereld bewoond door echte mensen. Goede mensen, warme mensen die echter ook worstelen met het verleden en acceptatie van het heden. Echte mensen dus.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
Gisteren gezien en idd echt een leuke film!
"Can you shut the door?" :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

P-Rock schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:38:
[...]

From Dusk Till Dawn nooit gezien? Waarom is het raar dat een regisseur de film een bovennatuurlijk tintje geeft en eens een keer niet de platgetreden paden bewandelt? En de KKK komt ook nog opdraven.
Of iets recenter Overlord. Begint als een redelijk standaard WO2 actiefilm en gaat daarna in de achtste versnelling Wolfenstein. Vond ik een toffe film trouwens 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:57:
Schijnt dat de man die de inspiratie vormde voor I Swear van zich heeft laten horen tijdens de BAFTAs... BBC weer de kop van jut omdat ze het er niet uit gebleeped hebben. Damned if you do, damned if you don't. Als ze het wel gedaan hadden was het waarschijnlijk ook verkeerd gevallen.

[...]
OT:

Maar "Free Palestine" van regisseur Akinola Davies jr hebben ze er weer wél uitgeknipt...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• bregweb
P-Rock schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Jazeker, en ik ben ook een liefhebber van bovennatuurlijke films.
spoiler:
en er zijn ook grote overeenkomsten, leek haast wel een eerbetoon aan From Dusk Til Dawn
Waar ik vooral mee worstel is dat het eerste gedeelte zeer veelbelovend en vrij uniek is terwijl het 2e gedeelte gewoon dertien in een dozijn is.

Ik ga een film graag blanco in, als het lukt, en je raad het al, bij deze film was dat gelukt.

• wmterhaar
bregweb schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:36:
[...]
Waar ik vooral mee worstel is dat het eerste gedeelte zeer veelbelovend en vrij uniek is terwijl het 2e gedeelte gewoon dertien in een dozijn is.
Precies mijn probleem. Het ziet er gelikt uit, maar ook weer niet heel bijzonder, de vuureffecten zijn zelfs slecht. Plus dat het plot ook niet overhoudt. Michael Jordan is ook nogal saai en stijf als hoofdrolspeler in een rol die juist veel sappigheid vereist en de tweelingsscenes zijn echt heel matig. Totaal onbegrijpelijk voor mij dat hij een Oscar-nominatie heeft gekregen.

De goede dingen: Jack O'Connell als de hoofdvampier - die wel die sappigheid heeft, hoewel hij wat mij betreft nog beter als als Sir Jimmy in de 28 Years Later films - en Wunmi Mosaku als de ex. Die heeft ook daadwerkelijk de BAFTA gewonnen.

Ik snap trouwens niet waarom die vampiers Iers zijn, behalve dat ze dan wat Ierse volksmuziek op de soundtrack kunnen zetten.

• bregweb
wmterhaar schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:45:
[...]
Ik snap trouwens niet waarom die vampiers Iers zijn, behalve dat ze dan wat Ierse volksmuziek op de soundtrack kunnen zetten.
Kon de ierse muziek naast de blues ook erg waarderen _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door bregweb op 24-02-2026 12:54 ]

• P-Rock
Vrijdag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Of iets recenter Overlord. Begint als een redelijk standaard WO2 actiefilm en gaat daarna in de achtste versnelling Wolfenstein. Vond ik een toffe film trouwens 8)
Hoewel het wel vreemd is dat er geen enkele swastika in de film zit. :F

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:52
The Wrecking Crew (2026)The Wrecking Crew (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 124 min | MPAA: R
Een actiecomedy / buddy comedy met twee OK-ish acteurs. Na wat serieuzere films eigenlijk wel eens zin in wat dommer verstand-op-nul-vermaak, dus deze film opgezet.

Nou verwacht ik van Dave Bautista en Jason Mamoa geen geweldige acteerprestaties en die kreeg ik ook inderdaad niet. Jason valt nog mee, maar Dave Bautista is wat mij betreft ver onder de maat. Komen weinig emoties vanaf van de beste man.

Dan het verhaal. Flinterdun, pa sterft tijdens een hit and run op Hawaii. Stiefbroer die jarenlang op het Amerikaanse vasteland woont komt naar de uitvaart en ontdekt dan ineens dat het geen ongeluk is maar een bewuste aanslag. Daar start het verhaal en gaat de actie op en af. En vooral de stukjes af is waar de film tegenvalt. Jason Mamoa zuipt als een ketter, maar is met als zonder alcohol een scherpe detective. Sure, ok, dat mag nog. Het is een film. Maar het is allemaal wat saaitjes.

Tweede minpunt is de over de top actie. Ook dat is geen probleem, maar als de actie meer neer komt op overdreven terroristische aanslagen met onschuldige slachtoffers sla je wat mij betreft de plank mis.

En dan het derde en allergrootste minpunt. Die bloedirritante schuddende camera. Je zou bijna denken dat de titel van de film is bedacht omdat er op twee meter van de filmlocatie een wrecking crew bezig was :X
Tijdens iedere actiescène schudt het heen en weer dat je er gewoon hoofdpijn van gaat krijgen. Uiteindelijk wel afgekeken, maar dit is niet te doen. Het is ook niet dat de actie dit nodig heeft. Ook zonder wordt er best veel gore en geweld in beeld gebracht. Als dit gewoon stabiel zou zijn gefilmd zou dat geen enkel probleem zijn. Maar er wordt toch gekozen voor zo'n goedkope kunstgreep om het allemaal nog intenser te laten lijken met die shaky camera effecten.

Al met al niet echt een aanrader.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.5.png 3,5 / 10

[ Voor 6% gewijzigd door JanW op 24-02-2026 15:05 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39

SomerenV

It's something!

@JanW alles met Jason Momoa sla ik standaard over. Hetzelfde met Kevin Heart, Jack Black, Channing Tatum, Rebel Wilson, Dwayne Johnson en nog wat van dat soort acteurs en actrices. 9 van de 10 keer zijn het films met een flinterdun verhaal, domme grappen, slechte actie, een bagger script en wordt er vooral ge-overacteerd ter compensatie.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• wmterhaar
JanW schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:00:
En dan het derde en allergrootste minpunt. Die bloedirritante schuddende camera. Je zou bijna denken dat de titel van de film is bedacht omdat er op twee meter van de filmlocatie een wrecking crew bezig was :X
Tijdens iedere actiescène schudt het heen en weer dat je er gewoon hoofdpijn van gaat krijgen. Uiteindelijk wel afgekeken, maar dit is niet te doen.
Nee, hè. Ik dacht dat die trend zo een tien jaar geleden een stille dood was gestorven? Soms zie je het nog in heel erg indie producties, waar iemand gewoon met een digitale consumentencamera liep rond te rennen, maar niet meer expres in grote films.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:52
@SomerenV , goed dat je 't zegt. De dag voor deze Wrecking Crew nog Roofman gekeken met in de hoofdrol Channing Tatum.
Roofman (2025)Roofman (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 126 min | MPAA: R
Stond onder het kopje comedy. Afgaande op het plaatje hadden we allebei ook zoiets verwacht. Er blind in gegaan en werden geconfronteerd met weinig comedy, maar met de harde realiteit. Drama, een vleugje romantiek en een biografie.

Een oud militair heeft moeite om zijn plekje weer te vinden in de samenleving na een missie in Afghanistan. Op advies van een vriend besluit hij te doen waar hij goed in is, zich aanpassen, zoeken naar mogelijkheden en oplossingen om goed te kunnen zorgen voor z'n vrouw, twee zoontjes en oudste dochtertje. Die mogelijkheden zijn echter op 't criminele pad en niet op het juiste pad. Hij overvalt McDonalds vestigingen door er in de nacht in te breken en de zaak te overvallen zodra de medewerkers de vestiging in de ochtend komen openen.

Op één moment wordt hij toch in de kraag gepakt en beland hij voor 45 jaar (!!!) in de gevangenis. Daar leren we de Jeffrey Manchester, alias Roofman steeds beter kennen. Channing Tatum zet hem uitstekend neer, als charismatisch, hart op de goede plek, slim maar ook iemand die de verkeerde keuzes blijft maken. Een rol die hem echt goed past. Jeffrey ontsnapt en beland in een Toys 'R Us. Daar "woont" hij om uit de handen van de politie te blijven. En hij leert daar Leigh (Kirsten Dunst) kennen. Hardwerkende alleenstaande moeder met twee tienerdochters. Hardwerkend voor Peter Dinklage, de strenge bedrijsfleider van de Toys 'R Us vestiging. Hier ga ik niet meer over vertellen, dan zou ik 80% van de film al weggeven.

Ik merkte dat ik echt mee leefde met Jeffrey en ergens blijf je kijken en hopen dat hij op een moment op het goede pad komt en uit zijn ellende kan ontsnappen. De complexiteit van het leven van een veteraan en ook de impact die een gevangenisstraf op iemands leven heeft. Het voelde zwaar onterecht hoe lang hij de gevangenis in moest en op zo'n momenten ben ik toch blij dat we in een land leven waarin ons systeem is gebaseerd op reintegratie in plaats van zo zwaar mogelijk straffen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

SomerenV schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:21:
@JanW alles met Jason Momoa sla ik standaard over. Hetzelfde met Kevin Heart, Jack Black, Channing Tatum, Rebel Wilson, Dwayne Johnson en nog wat van dat soort acteurs en actrices. 9 van de 10 keer zijn het films met een flinterdun verhaal, domme grappen, slechte actie, een bagger script en wordt er vooral ge-overacteerd ter compensatie.
Het is geen film maar een serie, maar in Chief of War vond ik Momoa toch best goed. Dwayne Johnson heeft het en der ook wel betere rollen gespeeld dan zijn huidige 'Dwayne Johnson" imago.

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-04 11:57
SomerenV schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:34:
[...]

I Swear is echt heel goed. Toen ik een half jaar geleden de trailer zag had ik al zo'n 'ey, dit komt me bekend voor' moment. Toen las ik dat de film over John Davidson gaat, en die had ik wel 's in video's gezien. Het is echt enorm goed geacteerd en de film combineert perfect drama met humor. Er zitten overigens ook personen in die daadwerkelijk tourettes hebben, zoals deze meid.

[YouTube: I SWEAR - Official Trailer | STUDIOCANAL]
I Swear (2025)[Afbeelding: I Swear (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 120 min | MPAA: R
Waargebeurd verhaal over John Davidson, die worstelt met tourettes. De acteur zet John echt steengoed neer en je zou denken dat ie zelf tourettes heeft. Drama wordt perfect gecombineerd met humor, waardoor het geen hele zware film is ondanks dat het best zware thema's heeft. Er zitten ook mensen in die daadwerkelijk tourettes hebben, wat wel de kers op de taart is wat mij betreft. Hele toffe film en absoluut een aanrader.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10

Edit: tijdens de Baftas werd er in het publiek overigens 'niggers' geschreeuwd toen twee zwarte acteurs op het podium stonden. Schijnbaar is daar nogal wat opheft over, maar het was dus John Davidson die dat schreeuwde. Reacties als die van Jamie Foxx laten zien waarom een film als I Swear nodig is.
Zag je bericht, en halverwege dacht ik: die ga ik kijken. en inderdaad zeker een 8.5/10. wat een aantal mooie warme mensen

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dwayne Johnson, alias The Rock, schijnt een heel aardige jongen te zijn heb ik ergens gelezen. Een heel aardige jongen.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• wmterhaar
Lady Vengeance (2005)Lady Vengeance (2005)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 115 min | MPAA: R
De wraakneemmevrouw uit de titel is Lee Geum-ja (Lee Young-ae) die door kindermoordenaar mr. Baek (Choi Min-sik) in de val is gelokt om op te draaien voor het kidnappen en vermoorden van een jongetje. Baek had namelijk ook Lees dochter (Kwon Yea-yong) gekidnapt. Met hulp van haar in de vrouwengevangenis gemaakte vriendinnen, gaat Lee nu terugslaan.

De film die Park Chan-wook na Oldboy maakte, ligt in het verlengde ervan, maar is in alles net wat minder. Park houdt van ingewikkelde plots met veel karakters en hier is het net allemaal wat rommeliger dan in zijn beste films. Met na de setup roept nog veel vragen, zoals:
spoiler:
waarom heeft mr. Baek net die ene keer wel iemand laten opdraaien voor de moord en de andere keren niet? En waarom heeft hij Jenny opgegeven voor adoptie in plaats van haar te vermoorden?
Maar gewoon wel weer visueel ijzersterk en ontzettend grappig.

(Gezien in Kriterion)

• wmterhaar
Vrijdag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Het is geen film maar een serie, maar in Chief of War vond ik Momoa toch best goed. Dwayne Johnson heeft het en der ook wel betere rollen gespeeld dan zijn huidige 'Dwayne Johnson" imago.
Dit jaar nog, heeft hij geprobeerd voor respectabiliteit te gaan met The Wrecking Machine van de broer van de regisseur van Marty Supreme. Alleen bleek door die split van de samenwerkende broers, welke van de twee de meer getalenteerde was en Johnson bleek met de verkeerde helft opgescheept.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
@wmterhaar
Je bedoelt natuurlijk the smashing machine. Werd overigens redelijk goed ontvangen, niet in de box office weliswaar.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-04 11:59
SomerenV schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:34:
[...]

[YouTube: I SWEAR - Official Trailer | STUDIOCANAL]
Ach dat is die acteur die Elrond speelde in ROP. Wat was zowel die acteur als de serie slecht zeg. Halverwege de 3e af moeten zetten |:(

• autje
  • Laatst online: 22:25
jellybrah schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Ach dat is die acteur die Elrond speelde in ROP. Wat was zowel die acteur als de serie slecht zeg. Halverwege de 3e af moeten zetten |:(
Ook de jongere versie van Ned Stark in Game of Thrones.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
jellybrah schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:09:
[...]

ROP?

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Arjantje72
Dank u, sommige afkortingen zijn lastig voor mij :)

• Cass Casey
Arjantje72 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Dank u, sommige afkortingen zijn lastig voor mij :)
Ik moest het ook uit de context halen. Als iemand Elrond speelt, blijft er een select groepje over.

• P-Rock
Ghosts of Mars (2001)Ghosts of Mars (2001)
Tweakers: N/A | IMDb: 4.9 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 98 min | MPAA: R
Matige sci-fi actie horror van John Carpenter. Een politie-eenheid (bestaande uit o.a. Pam Grier, Natasha Henstridge, Jason Statham en Clea Duvall) op Mars wordt per trein naar de Shining Canyon outpost gestuurd om daar de gevaarlijke crimineel Desolation Williams (Ice Cube) op te pikken. Eenmaal aangekomen is de nederzetting verdacht verlaten en stuiten ze al snel op vreemde gebeurtenissen. Voor ze het weten moeten ze vechten voor hun leven en kunnen ze de hulp van Williams goed gebruiken. Je kunt goed merken dat de koek een beetje op was bij Carpenter. Hij leent dan ook flink wat verhaalelementen van Mario Bava's Planet of the Vampires, en zijn eigen films Escape from New York en Assault on Precinct 13. Het acteerwerk is weinig enerverend en van enige karakterontwikkeling is geen sprake. Pam Grier verdwijnt al snel van het toneel en Clea Duvall lijkt zich niet te beseffen in wat voor film ze zit. Natasha Henstridge en Jason Statham deden het op zich nog best aardig. De slechterik, Big Daddy Mars, lijkt zo te zijn weggelopen van een Kiss concert. Carpenter's vaste cinematograaf Gary B. Kibbe wist nog enkele sfeervolle shots te produceren voor een film die overduidelijk voor een laag budget en in de studio is opgenomen, enkele vreemde cameratrucjes daargelaten. De cgi en actiescenes zijn ondermaats, amateuristisch en onovertuigend. De snoeiharde metal soundtrack redt de film nog een beetje en werd gecomponeerd door Carpenter, Buckethead, Robin Finck, Steve Vai en Anthrax. Grote namen binnen de metal scene. Ghosts of Mars is alleen voor die hard Carpenter fans.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Toen Natasha Henstridge nog een alien was!

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
Train Dreams (2025)Train Dreams (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama | Runtime: 102 min | MPAA: PG-13
Toen ik afstudeerde kreeg ik van mijn begeleider een 7 voor mijn scriptie. Ik had er veel tijd in gestoken, vond het zelf een goed stuk werk maar mijn begeleider liet in haar toespraak duidelijk merken dat die 7 vooral voor hard werk was en niet omdat het nou zo’n enorme bijdrage leverde aan de academische literatuur. Train Dreams krijgt van mij ook een 7.

Ik heb geen problemen met trage films. Groot fan van Terence Malick hier. Cinema kan poezie zijn, niet alles hoeft uitgespeld te worden. Het is een visueel medium van oorsprong en er is niets mis met beelden te laten spreken boven woorden. Maar Train Dreams is een film die wel erg veel tijd neemt om heel weinig te vertellen dat mij raakte.

We volgen het leven van Robert Grainier (Joel Edgerton), een houthakker, die zijn leven spendeert in het westen van de VS. Een hard leven, dat betekenisvoller gemaakt wordt als hij Gladys (Felicity Jones) ontmoet, met haar trouwt en een dochter krijgt. Zonder veel te verklappen verder volgen we hem tot aan zijn dood en komen we erachter wat de som van zijn leven uiteindelijk waard is.

Train Dreams is een karakterstudie van een man die zich zijn leven lang afvraagt of hij niet gestraft is voor een gebeurtenis waar hij niets aan kon doen. En dat leven lang de consequenties die hij voelt die daaruit voortkomen gelaten accepteert. Het is knap verteld op een prachtige manier maar het deed me allemaal weinig. De boodschap lijkt te zijn dat we allemaal een rol spelen in deze wereld en dat de acceptatie daarvan ons in het reine brengt met onszelf. Een beetje diffuus voor mij. Het duurt twee uur om daar te komen en sluit dan af met een tamme catharsis die voortkomt uit een deus ex machina die letterlijk uit de lucht komt vallen.

Train Dreams scoort dus niet op inhoud bij mij maar vooral op hard werk voor en achter de camera. Joel Edgerton levert hier een career best performance. Het is knap acteerwerk om met zo weinig woorden een karakter te schetsen. Dat heb ik zelden zo gezien en full credits daarvoor. Ook een dikke duim omhoog voor William H. Macy, die hier een hoogteopunt aan zijn niet misselijke CV toevoegt met slechts een paar scenes.

Ook is het ontegenzeggelijk een prachtige film om te zien en ik heb genoten van de filmlocaties; ik heb in Washington State gewoond en ik kan de schoonheid van het landschap onderschrijven. De film doet die recht. Toch had ik echt wat meer narrative drive willen zien want het gebrek daaraan maakt de film erg traag en statisch. De weinige woorden die gebruikt worden zijn ook slecht gekozen. De voiceover van Will Patton gaat meermaals op de voorspellende toer waardoor er van enige spanning in de weinige twists and turns in het leven van Robert al helemaal geen sprake meer is. Bij elkaar daarom dus een dunne 7 voor de moeite.

De film deed me trouwens denken aan het veel minder goed ontvangen Tree of Life van eerder genoemde Terence Malick. Dat vond ik een ambitieuzere, minder coherente maar ook boeiendere film.

@josh-hill natuurlijk… thnx!

• josh-hill
Wait what?

Terrence Malick heeft toch "The Tree of Life" gemaakt en niet "The Book of Life"? Bovendien wordt dat als een meesterwerk gezien (zelf vind ik er geen klap aan).

• Dr. Strangelove
Ik kan me indertijd herinneren dat Tree of Life wisselend werd ontvangen maar misschien klopt dat niet. Of is het een film die in hindsight beter gevaren is. Trouwens al heel lang niet meer gezien. Misschien weer eens aan zetten. Volgens mij een van mijn eerste reviews hier.

• Dr. Strangelove
I Swear (2025)I Swear (2025)
Na de surprise win van Robert Aramayo bij de BAFTAs en goede word of mouth heb ik I Swear maar meteen aan gezet. Dit soort films past wel in mijn straatje, van die nette Britse producties over semi-bekende mensen die in het spotlight gezet worden. Meestal met Jim Broadbent, of Olivia Colman, of Judy Dench. Vorig jaar stond er zo eentje op 1 voor mij: Joy was mijn film van het jaar. Maar nu is het dus de beurt aan de relatief onbekende Robert Aramayo die een grote prijs wegsnaaide voor een hoop veel bekendere acteurs.

Aramayo speelt John Davidson, een activitist voor het promoten van awareness voor het syndroom van Gilles de la Tourette. De film volgt hem vanaf zijn tienerjaren waarin hij voor het eerst last krijgt van het syndroom en de spanning die dit bij hem en zijn omgeving oproept. Dit wordt allemaal eerlijk in beeld gebracht, maar zo nu en dan ook net wat te mooi voor mijn gevoel. Alle karakters voelen nogal stereotiep aan; de gefrustreerde moeder die haar huwelijk kwijtraakt mede door haar zoon, de bijna heilig overkomende moeder van zijn vriend die John onder zijn hoede neemt, de begripvolle baas van het community center die hem een baan geeft. John zelf komt ook vrij plat over. Eigenlijk wordt hij gepresenteerd als een in en in goede jongen die helaas buiten zijn schuld nare dingen roept. Dat komt wat simplistisch over maar misschien vraag ik dan te veel van de film als ik wat meer verschillende kanten zoek van John.

Gezien het onderwerp en de main thrust van Davidson’s leven, het kweken van begrip voor mensen met Tourette, vond ik dat ik aan het einde van de film daar echter niet zoveel over geleerd heb. Het zit wel in de film in een enkele opmerking maar wat voor mij niet helder naar voren kwam is dat de schelduitbarstingen van mensen met Tourette geen enkele reflectie zijn van hun persoonlijke opvattingen. De reden dat ik me dit afvroeg is de reactie van een aantal celebrities, o.a. Jamie Foxx, op de racistische uitingen van Davidson tijdens de BAFTAs. Daaruit bleek dat zij zijn opmerkingen wel degelijk als gemeend hadden ervaren. John Davidson's werk is dus nog niet klaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• Arjantje72
Dr. Strangelove schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:19:
I Swear (2025)[Afbeelding: I Swear (2025)]
Na de surprise win van Robert Aramayo bij de BAFTAs en goede word of mouth heb ik I Swear maar meteen aan gezet. Dit soort films past wel in mijn straatje, van die nette Britse producties over semi-bekende mensen die in het spotlight gezet worden. Meestal met Jim Broadbent, of Olivia Colman, of Judy Dench. Vorig jaar stond er zo eentje op 1 voor mij: Joy was mijn film van het jaar. Maar nu is het dus de beurt aan de relatief onbekende Robert Aramayo die een grote prijs wegsnaaide voor een hoop veel bekendere acteurs.

Aramayo speelt John Davidson, een activitist voor het promoten van awareness voor het syndroom van Gilles de la Tourette. De film volgt hem vanaf zijn tienerjaren waarin hij voor het eerst last krijgt van het syndroom en de spanning die dit bij hem en zijn omgeving oproept. Dit wordt allemaal eerlijk in beeld gebracht, maar zo nu en dan ook net wat te mooi voor mijn gevoel. Alle karakters voelen nogal stereotiep aan; de gefrustreerde moeder die haar huwelijk kwijtraakt mede door haar zoon, de bijna heilig overkomende moeder van zijn vriend die John onder zijn hoede neemt, de begripvolle baas van het community center die hem een baan geeft. John zelf komt ook vrij plat over. Eigenlijk wordt hij gepresenteerd als een in en in goede jongen die helaas buiten zijn schuld nare dingen roept. Dat komt wat simplistisch over maar misschien vraag ik dan te veel van de film als ik wat meer verschillende kanten zoek van John.

Gezien het onderwerp en de main thrust van Davidson’s leven, het kweken van begrip voor mensen met Tourette, vond ik dat ik aan het einde van de film daar echter niet zoveel over geleerd heb. Het zit wel in de film in een enkele opmerking maar wat voor mij niet helder naar voren kwam is dat de schelduitbarstingen van mensen met Tourette geen enkele reflectie zijn van hun persoonlijke opvattingen. De reden dat ik me dit afvroeg is de reactie van een aantal celebrities, o.a. Jamie Foxx, op de racistische uitingen van Davidson tijdens de BAFTAs. Daaruit bleek dat zij zijn opmerkingen wel degelijk als gemeend hadden ervaren. John Davidson's werk is dus nog niet klaar.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Je klinkt negatief, maar je geeft de film toch beste een hoge score?
Wat vond je van de acteur? (ik wil de film graag zien,maar door jouw review twijfel ik).

• Dr. Strangelove
Ik vond het een prettig wegkijkende film maar niet buitenklasse. Ik leerde er minder van dan ik gehoopt had. Het is knap acteerwerk - denk ik. Ik ken geen mensen met Tourette maar Aramayo zet een mooi karakter neer en hij komt zeer geloofwaardig over. Maar ik vind het ook een karakter dat wat diepgang mist. Was meer onder de indruk van Timothy Chalamet in Marty Supreme.

Maar zeker kijken als de materie je aanspreekt. Het is een film die je met een positief gevoel achterlaat, het is goed gemaakt en vertelt een mooi verhaal. Maar ik vind het niet een van de beste van het jaar. Misschien zo’n film die een half of zelfs heel puntje hoger had kunnen scoren als ik er minder gehyped in was gegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-02-2026 23:58 ]

• Arjantje72
Dr. Strangelove schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:54:
Ik vond het een prettig wegkijkende film maar niet buitenklasse. Ik leerde er minder van dan ik gehoopt had. Het is knap acteerwerk - denk ik. Ik ken geen mensen met Tourette maar Aramayo zet een mooi karakter neer en hij komt zeer geloofwaardig over. Maar ik vind het ook een karakter dat wat diepgang mist. Was meer onder de indruk van Timothy Chalamet in Marty Supreme.

Maar zeker kijken als de materie je aanspreekt. Het is een film die je met een positief gevoel achterlaat, het is goed gemaakt en vertelt een mooi verhaal. Maar ik vind het niet een van de beste van het jaar. Misschien zo’n film die een half of zelfs heel puntje hoger had kunnen scoren als ik er minder gehyped in was gegaan.
Ik ben wel geïnteresseerd en vooral mijn vriendin. Het is totaal niet hetzelfde maar onze dochter is geestelijk gehandicapt en voor ons is het een "herkenning"omdat niemand je begrijpt .

• Dr. Strangelove
Dan zou ik hem gewoon kijken, het is zeker inspirerend te noemen wat Davidson met zijn leven heeft gedaan.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:10

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Arjantje72 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 01:12:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd en vooral mijn vriendin. Het is totaal niet hetzelfde maar onze dochter is geestelijk gehandicapt en voor ons is het een "herkenning"omdat niemand je begrijpt .
Het is een topfilm. Beste wat ik gezien heb in lange tijd.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Haay
  • Laatst online: 21:15
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)
Tweakers: 9 | IMDb: 8.6 | Genre: Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R
Omdat mijn dochter The Shining als een van haar favoriete films beschouwt, en daardoor dus ook bekend is met de acteur Jack Nicholson, vond ik dat ze ook maar eens dat andere meesterwerk met Jack Nicholson moest kijken: One Flew Over The Cuckoo's Nest. Een film die ik ooit als kind zelf met mijn ouders op TV had gekeken, later op DVD in mijn collectie had, en nu dus in 4K op mijn OLED scherm met mijn dochter heb gekeken. Het was voor mij ook al weer heel wat jaren geleden dat ik deze film gezien had en voor het eerst in de gerestaureerde 4K versie, dus ook voor mij genieten en de film herontdekken. Pijnlijk om te zien hoe, zeker in die tijd, mensen met een geestelijke afwijking in dit soort instellingen behandeld werden. Maar wat een geweldige rol van Jack Nicholson en zeker een van zijn carrière hoogtepunten! Daarnaast hebben ook Danny DeVito en Christopher Lloyd in deze film hun eerste bijrollen in een top film gespeeld. Ben blij dat ik dit pareltje van een jaren '70 film met mijn dochter heb kunnen delen. ☺️
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• wmterhaar
Más allá del olvido (1956)Más allá del olvido (1956)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama, Romance | Runtime: 93 min | MPAA: N/A
Een Argentijnse film uit 1956, gebaseerd op de klassieke Franstalige Belgische roman Bruges-la-Morte uit 1892. Maar helaas voor lezers uit de regio die hun stad willen zien in een Argentijnse film: Brugge is er helemaal uit geschreven; de film speelt zich af in Argentinië en Parijs.

In de openingsscène krijgt Blanca (Laura Hidalgo) te horen dat ze terminaal ziek is. Of eigenlijk niet, want de dokter wil het niet vertellen, want daar krijgt zo een tere vrouw alleen maar stress van. Lekker ethisch. Blanca doorziet de leugens van de dokter meteen, maar vertelt het dan weer niet aan haar man, Fernando (Hugo Carill, ook de regisseur, producent en de zanger van het perronistische partijlied, wat nog een probleem werd, want tijdens de opnamen van de film was er een coup tegen Perron. Maar uiteindelijk kon hij de film na een tijdje in verbanning geleefd te hebben toch afmaken.)

Fernando en Blanca zijn stapelgek op elkaar. Echt De Grote Liefde Bestemd voor de Eeuwigheid, 19e-eeuwse overdramatische stijl. Constant aanzwellende violen op de soundtrack ook. Ze deden me eerlijk gezegd wel een beetje aan Morticia and Gomez Addams denken, ook omdat Fernando een schitterend penseelsnorretje heeft.

Ze zijn ook schatrijk - zo hoeven er geen pragmatische zaken tussen al het romantische gedweep komen - en geven dus zoals het hoorde in die tijd van die bals. Tijdens één ervan valt Blanca dood neer, natuurlijk in haar mooiste jurk met het schitterende collier om dat Fernando haar net heeft gegeven, terwijl ze er nog blakend gezond uitziet.

Fernando natuurlijk - om het even heel niet Romantisch te zeggen - helemaal naar de kloten en zwaar aan de drank. Neef is het na een tijd zat en schopt Fernando op reis naar Europa.

In Parijs ziet Fernando ineens Blanca. Of in ieder geval iemand die sprekend op haar lijkt. Hij achtervolgt haar. Ze blijkt de assistente van een messenwerper (degene naar wie de messen gegooid worden) in een cabaret. Hij weet een ontmoeting te regelen met Monica (uiteraard ook Hildago), want zo blijkt ze te heten. Dat is niet zo moeilijk, want ze is ook sekswerker, waarbij de messenwerper Luis (Eduardo Ruby) een dubbelrol heeft als haar pooier. Die ziet een potentiële goudmijn in Fernando. Monica deelt dat, maar ziet ook een kans te ontsnappen aan de gewelddadige Luis. (Je weet dat Luis de slechterik is, omdat hij een bolhoed heeft. Slechteriken hebben in films in deze periode, zoals westerns, vaak een bolhoed, terwijl helden een hoed met deuken er in hebben. Typische conventie.)

Monica wint de strijd van Luis: ze trouwt met Fernando en gaat met hem naar Argentinië. Alleen daar komt Fernando er al snel achter dat Monica wel op Blanca lijkt, maar toch echt een ander persoon is. Bovendien zijn de reacties van het personeel en de hond al (volkomen terecht) zo van "WTF is dit?!" dat hij Monica al helemaal niet aan de familie durft te laten zien. Monica komt er ondertussen achter dat veel geld hebben toch niet opweegt tegen opgesloten zitten in een gouden kooi waar iedereen je als een paria behandelt.

Eigenlijk zou Más allá del Olvido niet moeten werken. Alles is veel te dik aangezet en extreem overdramatisch, eigenlijk alles roept: "Camp!" Zo zat er ik in het begin ook in. Maar uiteindelijk is simpel een prima film. Kwestie van geloven in het concept en de toon consequent aanhouden, zodat je in die hele 19e-eeuwse Romantische mindset komt. Het helpt ook dat meer een gothic grote-R Romantisch moraliteitsverhaal is in de lijn van Frankenstein en Jekyll & Hyde dan een kleine-r romantisch verhaal. De mooi sobere zwart-wit cinematografie helpt ook ontzettend bij de sfeer.

Maar het is vooral het intelligente script dat de film maakt. Langzaam vindt er een perspectief wisseling plaats, waarbij Fernando van de tragische held een creep wordt die zijn dode vrouw tot leven probeert te wekken. Tegelijkertijd wordt Monica van een harde golddigger juist een personage waar Del Carril steeds meer begrip voor weet te kweken, ook bij Fernando.

Gezien in Eye Filmmuseum)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• ByteMe_
  • Niet online
The Exit 8 (2025)The Exit 8 (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 95 min | MPAA: Not Rated

Een bizarre thriller met wat horror flicks tussendoor. Ik vond het wel leuk en weer eens wat anders. De hoofdrolspeler heeft z'n rol goed gespeeld als iemand die helemaal gek wordt door een eindeloze gang die blijft herhalen met elke keer een iets andere indeling.

Wat de film aan de ene kant origineler maakt, maakt het aan de andere kant ook voorspelbaar. Na een half uur worden de beelden van het rondlopen in die gang ook wel een sleur (net zoals voor de hoofdrolspeler :+ ) en dat is jammer. Gelukkig hebben ze wel meer verrassingen bewaard voor het tweede deel v/d film en een paar plottwists. Ik geef het toch een 7, als het minder ganglopen was geweest had ik hem wellicht nog wat hoger gescoord.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• jellybrah
Oddity (2024)Oddity (2024)
Tweakers: 6.7 | IMDb: 6.7 | Genre: Horror, Thriller | Runtime: 98 min | MPAA: R
Superveel potentie dat maar gedeeltelijk waar word gemaakt. Extreem toffe sets, een paar uitschieters qua acteurs/actrices, heerlijk duistere sfeer, sound design supercreepy en een origineel script. Echter richting het einde + de "twist" loopt het allemaal spaak. Motivaties zijn raar, iedereen begint rare en domme dingen te doen, en dat met zo'n setup..

Alsnog dubbel en dwars het kijken waard als horrorfan. Ik kijk al uit naar de volgende film van deze toch wel beginnende regisseur! (Hokum).
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• X-DraGoN
  • Laatst online: 23:08
The Gorge (2025)The Gorge (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 127 min | MPAA: PG-13
Ik zag sluipschutters en ik dacht: Die gaan elkaar beschieten vanuit hun "ivoren" toren... Maar nee... Dat krijgen we helemaal niet te zien.
We zien een paar soldaten, eentje uit het 'Westen' en eentje uit het "oosten". Ze krijgen de opdracht om een ravijn te bewaken.
Feitelijk kan je daar het verhaal al stoppen want echt veel meer gebeurt er niet.
Ja, ze gaan eens naar elkaar toe, ja er zijn monsters maar het allemaal zo oninteressant gebracht.

Wat mij betreft hadden ze geen enkele chemie met elkaar, de hoofdrolspelers (Anna Taylor-Joy en Miles Teller)
Dit is een gemiste kans, een CGI feest dat nooit écht op gang komt, een verhaal zonder échte inhoud.
Kortom je blijft op je honger zitten
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/4.png4 / 10

• wmterhaar
Pictures of Ghosts (2023)Pictures of Ghosts (2023)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Documentary | Runtime: 93 min | MPAA: N/A
Kleber Mendonça Filho mijmert over zijn begindagen als filmer in Recife en de bioscopen die hij toen bezocht. Net als in veel steden in de Verenigde Staten is in Recife alle activiteit naar nieuwe buitenwijken verschoven en is het oude centrum, inclusief de bioscopen, in verval geraakt.

Ik vond het allemaal net iets te meanderend. Ik had vaak ook het gevoel dat ik dingen miste omdat ik Mendonça Filho's filmografie niet goed ken en misschien ook te weinig weet van Brazilië.

Maar toch ook wel veel mooie melancholische beelden van oude filmpaleizen. Je ziet ook de echte meneer Alexandre, die als karakter terugkomt in O Agente Secreto, gespeeld door een acteur die op hem lijkt.

(Gezien op Mubi)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:52
Anaconda (2025)Anaconda (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Twee vrienden besluiten een remake van de film Anaconda te maken als het allemaal wat tegenzit. Het budget is niet heel groot, dus qua special effects is het niet bijster goed. Toch loopt het verhaal even anders.

De film is geen masterpiece, maar wel geinig. De originele Anaconda uit 97 heb ik nooit gezien, maar daar wordt in deze film wel steeds aan gerefereerd.
Zelfs een paar hoofdrolspelers uit die film komen nog voorbij.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Scream 7 (2026)Scream 7 (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R
Wat moet ik hier nou van zeggen... Ik denk dat de meest cringe scene (het feit dat ik dat woord gebruik zegt al genoeg) toch wel
spoiler:
de slaapkamer scene is, die vrijwel 1:1 uit het origineel van 30 jaar geleden (serieus, Scream 1 kwam in 1996 uit) is gekopieerd incl de text. Het enige dat miste was de verwijzing naar The Excorcist en de "underwear" rule.
Het maffe is dan wel weer dat Scream zo'n beetje de enige franchise is waarbij self awareness onderdeel van het concept is. Daardoor is dat soort meta acties en jezelf op de hak nemen acceptabel zonder dat het je echt uit de film haalt. Wat dat betreft was het bedenken van de verfilming Stab in Scream 2 echt briljant, en dat idee hebben ze in de rest van de franchise slim ontwikkeld en uitgebuit. Terug naar deel 7: De pacing klopt van geen kanten. De eerste helft duurt veel te lang, en het laatste halfuur ook. Daartussen is het best leuk. De identiteit van de moordenaars slaat inmiddels echt nergens meer op. Vraag me af of dat tijdens het schrijven of de opnames nog een kwestie is, of dat ze op de laatste draaidag nog even bedenken wie het deze keer moeten zijn. Van mij mag de franchise stoppen. Deel 5 en 6 waren wel verfrissend door het werk van Jenna en Melissa, maar nu ben je weer terug bij the original Scream queen Neve. Been there, done that.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• wmterhaar
Jay Kelly (2025)Jay Kelly (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 132 min | MPAA: R
Jay Kelly (George Clooney) is zo een filmster met veel mensen om zich heen, die toch eenzaam is. Zijn relatie met zijn dochters Jessica (Riley Keogh) en Daisy (Grace Edwards) is moeizaam en eigenlijk is zijn manager Ron (Adam Sandler) zijn beste vriend. Tegen 15% van zijn inkomsten. Dan overlijdt de regisseur die Kelly's doorbraakfilm heeft gemaakt en krijgt Kelly na de begrafenis een aanvaring met zijn jaloerse oud-huisgenoot Timothy (Billy Crudup), die vindt dat Kelly zijn carrière heeft ingepikt. Dat resulteert in een crisis bij Kelly, die op stel en sprong besluit Daisy achterna te reizen, via Parijs naar Toscane, waar hij een oeuvreprijs kan ophalen op een festival.

Het eerste deel van de film gaat duidelijk voor een soort Capra-achtige sfeer. Veel snelle grapjes, afgewisseld met stukken melancholie, waarbij het sentiment niet wordt geschuwd. Af en toe stapt Kelly door een deur en komt dan in een melancholische flashback over gemiste kansen in zijn leven terecht. Vond ik zeer Capra, ondanks dat ik niet zeker ben of die dat ook ooit echt zo gedaan heeft. Op een gegeven moment gaan we ook met een trein - die ook uit de jaren veertig of vijftig lijkt te komen - van Parijs naar Italië. Ook weer erg retro, ook met het soort humor met veel druk gedoe met de passagiers, waaronder met de acteur die de vader speelt in De regels van Floor.

Op zich vond ik dit best geslaagd, zeker omdat Baumbach die hele stijl wel naar het heden weet te brengen; het is niet alleen maar nostalgie. George Clooney is wat betreft acteerstijl ook de acteur die het meest lijkt op die sterren uit die tijd.

Maar dan komen we in Italië (waar iedereen om de een of andere reden nog in auto's uit de jaren negentig rijdt.) En zeg je Italië en creatieve mensen met een midlife crisis, dan zeg je Fellini. Dus neemt Baumbach gewoon ongeveer 1-op-1 het hele subplot rondt het bezoek van de vader uit La Dolce Vita over. En drukke etentjes waar iedereen door elkaar praat. Maar La Dolce Vita is natuurlijk een inktzwarte film, heel anders dan dat lach-en-een-traanidee van de eerste helft. De film gaat dan ook uit de comfortzone van Clooney als acteur. Jimmy Stewart is wat hij kan als geen ander, Marcello Mastroianni ligt hem stukken minder.

Nou heeft Baumbach met The Squid and the Whale en Greenberg wel laten zien dat hij dat donkere, existentialistische ook heel goed kan, maar hier lukt het hem niet om de draai helemaal te maken. Sterker nog: het einde gaat weer vol op het sentimentele Capra-orgel met plink-plink pianomuziek en enkele tranen die over wangen rollen.

Dus krijg je een nogal onevenwichtige film die niet helemaal lijkt te weten wat hij nu wil zeggen, een rare hybride van klassiek Hollywood en existentialistisch Italiaanse cinema. Wat wel blijft staan zijn een aantal sterk gefilmde en geschreven losse scenes. Clooney zal nooit mijn favoriet zijn, maar hij zakt nooit door het ijs en er is sterke support van Sandler, Crudup en Laura Dern als zijn pr-medewerker.

(Gezien op Netflix)

• Bor
  • Laatst online: 23:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The Two Faces of January (2014)The Two Faces of January (2014)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Crime, Mystery, Romance | Runtime: 96 min | MPAA: PG-13
Plot:

1962. Het stijlvolle Amerikaanse koppel Chester en Colette MacFarland (Viggo Mortensen en Kirsten Dunst) vertoeft in Athene waar ze tijdens een uitstapje naar de Akropolis de jonge Grieks sprekende Amerikaan Rydal (Oscar Isaac) tegenkomen. Hij werkt als gids en probeert tegelijkertijd toeristen op te lichten. Als het echtpaar hem voor een diner uitnodigt in hun exclusieve hotel, wordt hij ingezet om te helpen het lichaam van een schijnbaar bewusteloze man te verplaatsen. Rydal raakt hiermee ongewild verstrikt in het grimmige web van het duo en probeert hier uit te geraken. Maar dat wordt bemoeilijkt voor de liefde die hij voelt voor Colette.

Oordeel:

Prima enigszins old skool thriller die mij tot het einde wist te boeien. Een beklemmend verhaal met tragedie, spanning en suspense. Het soort thriller die je tegenwoordig niet zo heel erg veel meer ziet. Niet te snel, niet te traag. Het grote minpunt van de film speelt zich af aan het eind van het verhaal; daar had wel wat meer uitgehaald kunnen worden. Een onderhoudend geheel goed voor een 6.5 a 7.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• josh-hill
Alpha (2025)Alpha (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama, Horror | Runtime: 128 min | MPAA: Not Rated
Ik vond Raw geweldig, een aantal keer op TV gezien en later de blu-ray gekocht. Titane vond ik een enorme tegenvaller na het winnen van de Gouden Palm. Maar de trailer van Alpha wekte mijn interesse.

Deze film kreeg nogal gemengde recensies, en ik snap wel waarom.

Het verhaal is een beetje een puzzel en wordt in fragmenten verteld, verdeeld over verschillende tijdlijnen. Je kunt ze zien als herinneringen van Alpha, en niet alles is wat het lijkt. Ik denk bijvoorbeeld dat het hele bestaan ​​van de oom in de 'heden'-tijdlijn eigenlijk alleen een herinnering aan hem is, en wat hij vertegenwoordigt gezien de mysterieuze ziekte. Er zijn verschillende hints die dit suggereren. Natuurlijk zijn er andere interpretaties mogelijk, maar dit is hoe ik het zie. Vooral omdat de oom ook sterft in de 'verleden'-tijdlijn.
(Dit niet in een spoiler tag gezet, omdat het eigenlijk geen bal uitmaakt voor het verhaal verder)

Ik heb in ieder geval genoten van de audiovisuele presentatie. Uitstekend gebruik van muziek en sounddesign, en een overvloed aan kleuren, of juist een gebrek daaraan, in de verschillende tijdlijnen.

Zoals ik al zei, het verhaal wordt in fragmenten verteld. Dit betekent dat het geen erg samenhangend verhaal is, en sommige fragmenten werken beter dan andere. Ik zou zeggen dat de helft geweldig is, terwijl de andere helft middelmatig is.

Toch is dit een behoorlijk bijzondere film, waar ik wel van genoten heb. Maar niet alles is dus even goed, en daarom niet meer dan een 7.5. Absoluut beter dan Titane, maar niet zo goed als Raw.

Tahar Rahim heeft overigens een enorme metamorfose doorgemaakt voor deze film (20 kg afgevallen) en dat maakt zijn weergave van de drugsverslaafde oom wel geloofwaardig, maar poeh... waarom doe je je lichaam dat aan!? Soort Christian Bale.

[ Voor 4% gewijzigd door josh-hill op 01-03-2026 13:48 ]

• Cass Casey
Shelter (2026)Shelter (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Jason Statham speelt een zachtmoedige en zachtsprekende vechtmachine die… nou ja. Wat hij altijd speelt eigenlijk. Van zijn oeuvre zijn de films nauwelijks te onderscheiden van elkaar en dit is wederom van het zelfde spreekwoordelijke laken een pak. Flinterdun verhaaltje van een oud-geheim agent cq. commando die een meisje in veiligheid moet brengen, terwijl hij opgejaagd wordt door z’n oud-werkgever. That’s it? Yep. That’s it.

Met een bak popcorn wel te doen als je van Statham films houdt. Meer van hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

Elvhenk

Madam Mikmak

Cass Casey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:05:
Shelter (2026)[Afbeelding: Shelter (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Jason Statham speelt een zachtmoedige en zachtsprekende vechtmachine die… nou ja. Wat hij altijd speelt eigenlijk. Van zijn oeuvre zijn de films nauwelijks te onderscheiden van elkaar en dit is wederom van het zelfde spreekwoordelijke laken een pak. Flinterdun verhaaltje van een oud-geheim agent cq. commando die een meisje in veiligheid moet brengen, terwijl hij opgejaagd wordt door z’n oud-werkgever. That’s it? Yep. That’s it.

Met een bak popcorn wel te doen als je van Statham films houdt. Meer van hetzelfde.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5.5 / 10
Waarschijnlijk denkt Statham: ik jas er nog een paar door voor het te laat is. :+

• jellybrah
AcidBurn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 01:11:
Scream 7 (2026)[Afbeelding: Scream 7 (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R
Wat moet ik hier nou van zeggen... Ik denk dat de meest cringe scene (het feit dat ik dat woord gebruik zegt al genoeg) toch wel
spoiler:
de slaapkamer scene is, die vrijwel 1:1 uit het origineel van 30 jaar geleden (serieus, Scream 1 kwam in 1996 uit) is gekopieerd incl de text. Het enige dat miste was de verwijzing naar The Excorcist en de "underwear" rule.
Het maffe is dan wel weer dat Scream zo'n beetje de enige franchise is waarbij self awareness onderdeel van het concept is. Daardoor is dat soort meta acties en jezelf op de hak nemen acceptabel zonder dat het je echt uit de film haalt. Wat dat betreft was het bedenken van de verfilming Stab in Scream 2 echt briljant, en dat idee hebben ze in de rest van de franchise slim ontwikkeld en uitgebuit. Terug naar deel 7: De pacing klopt van geen kanten. De eerste helft duurt veel te lang, en het laatste halfuur ook. Daartussen is het best leuk. De identiteit van de moordenaars slaat inmiddels echt nergens meer op. Vraag me af of dat tijdens het schrijven of de opnames nog een kwestie is, of dat ze op de laatste draaidag nog even bedenken wie het deze keer moeten zijn. Van mij mag de franchise stoppen. Deel 5 en 6 waren wel verfrissend door het werk van Jenna en Melissa, maar nu ben je weer terug bij the original Scream queen Neve. Been there, done that.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Nog niet zo gek lang geleden heb ik Scream 1 voor het eerst gekeken (de rest ook nooit gezien). Ik vond het echt extreem lame. Rijtje i know what you did last summer. Sommigen vinden het een cult classic maar ik vond het echt oersaai. Gevalletje "toen niet gezien, dan vind je het nu ook niks"?

• ByteMe_
  • Niet online
Shelter (2026)Shelter (2026)

Een kluizenaar tot het eind van z'n dagen. Althans dat hoopte Mason, totdat hij tijdens een storm de dochter redt van de schipper die hem z'n nodige spullen regelmatig brengt. Niemand weet eigenlijk wie hij is, maar dat wordt al wat sneller in de film duidelijk. En dan komt er uiteraard een spoor van geweld.

Het is echt weer Jason Statham gonna Statham in een Statham wereldje. Ik kan er enerszijds altijd wel van genieten, veel geweld en goede beelden. Maar aangezien je exact weet wat er gaat gebeuren met een ctrl+c en ctrl+v verhaal, kan ik niet hoger scoren dan 6.5. Ik denk dat het tijd wordt om toch van het "afgezonderde man komt (weer) in actie" thema af te stappen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Miss Moxy (2026)Miss Moxy (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Leuke animatie film van nederlandse bodem.
Vanmorgen met mijn kids 4 en 7 in een filmtheater gekeken.
Ze vonden het een hele leuke maar ook soms spannende film. Hier en daar een heel klein tikkeltje verdriet maar heb soms een beetje empathische kinderen haha.
Hier en daar wat musical achtige stukjes er in enzo.

Vond zelf de stijl ook leuk van de animatie en keek gezellig weg.

Geen hoogstaand verhaal ofzo natuurlijk maar met kinderen <9 prima film denk ik zo.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• AcidBurn
jellybrah schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:19:
[...]
Nog niet zo gek lang geleden heb ik Scream 1 voor het eerst gekeken (de rest ook nooit gezien). Ik vond het echt extreem lame. Rijtje i know what you did last summer. Sommigen vinden het een cult classic maar ik vond het echt oersaai. Gevalletje "toen niet gezien, dan vind je het nu ook niks"?
Grappig dat je zegt: gevalletje "I know...." maar die kwam dus een jaar na Scream 1. Het succes van Scream heeft zoveel van dit soort "teen slasher" films opgelevert, met als grootste hit eigenlijk Final Destination (wat dus ook een hele franchise werd). En ja, het was toen ook al niet heel denderend, het was vooral verfrissing in het genre. De zelf ingebouwde satire, de self-awareness. Randy die letterlijk zegt: If this was a scary movie, I'd be the prime suspect. En die vervolgens ook de regels van het genre uit gaat leggen :D

Maar laten we wel wezen: Er zijn bar weinig films die 30 jaar na dato bij een eerste keer kijken nog zo sterk overkomen als destijds. The Shining en The Exorcist, alom geprezen als de beste horrors/thrillers aller tijden zijn nu ook niet eng meer.

Dus dat een matige horrorfilm als Scream nu niet eng meer overkomt, vind ik niet gek. Die cult status komt meer door wat hij teweeg bracht, het effect dat de film had, dan hoe goed / slecht hij zelf was.
Evil Dead en Braindead zijn voor veel horror fanaten ook gerenommeerde films, terwijl ze helemaal niet zo goed zijn. Maar voor veel mensen (ik ook) waren ze de introductie in slasher horror en dat onthouden ze.

• Stukfruit
  • Niet online
Toen was het inderdaad nog nieuw(er). En je bent jonger. Twee belangrijke factoren.

Tegenwoordig is deel zoveel weinig meer dan wegrottende karnemelk, met als hoogtepunt films zoals die uit de Jurassic World-serie waarvan binnenkort weer een volgende zou komen omdat de laatste enorm goed was.

Dat zit wel Schnorr.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
@Stukfruit Het zal wellicht aan mijn leeftijd ook liggen maar vind sowieso dat het aantal echt hoogstaande films fors terugloopt. Zal mij benieuwen hoeveel films van de laatste 10 jaar er over 10 jaar er in de top 250 staan. Vrees niet zoveel. Ik zie hier de laatste tijd ook wel erg veel 5 of 6,5 of max 7. Echte wauw wat een film, zie ik niet veel helaas. Snelle hap niveau MaCDonalds eten films lijkt de norm te zijn geworden.

• Stukfruit
  • Niet online
Misschien deels leeftijd, maar het zou mij ook weinig verbazen als het kwalitatief echt minder goed is geworden. En omdat het originelere werk verdrukt wordt door alle meuk lijkt dat alleen maar erger te worden.

Gelukkig wordt het maken van films dankzij "AI" niet alleen breder gedaan met meer nonsens, maar wordt het ook goedkoper om experimentele of originelere dingen te gaan doen.

Dan zit je wel nog steeds met de distributie. De gewone filmzaal bevat weinig origineels meer voor de volwassen persoon.

Kijk even naar de site van grote ketens zoals Pathé of Vue. Alsof je naar een kinderpretpark gaat :X

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
Ten eerste, definieer 'kwalitatief minder'.

Ten tweede, disagree. Ik heb de laatste maanden veel van 2025 gezien en ben nog lang niet klaar met mijn lijstje. Ik maak vlak voor de Oscars altijd de balans op (weet niet waarom, handig ijkpunt ofzo), maar ik kan nu al zeggen dat het wat mij betreft weer een prima filmjaar was.

Ik weet ook niet wat je kijkt en wat je verwacht. Vroeger keek ik veel meer grote studiofilms en blockbusters en ja, ik kan me voorstellen dat als dat je focus is, je niet onder de indruk bent. Zelf laat ik me nu meer leiden door 'best of' lijstjes van recensenten en review aggregators en daarmee kom ik bij minder bekende films uit die ik zelf misschien nooit ontdekt had maar wel goed bevallen. En dan ben ik nog anglo-saxon biased ook, dus ik mis de rest van de wereld ook nog eens grotendeels.

Enne, die IMDB top 250, ik hoor het mijn zoontje al zeggen: 'Ok boomer' ;)
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:01:
Toen was het inderdaad nog nieuw(er). En je bent jonger. Twee belangrijke factoren.
Dit is een heel belangrijke. Been there, done that, nothing beats experience, yada yada. Het is jammer maar de eerste keer dat je iets meemaakt zal altijd de grootste impact hebben. Ik zou best Pulp Fiction of Raiders of the Lost Ark nog eens 'vers' willen ervaren.

Maar niet getreurd, het kan ook andersom. Sommige films heb je juist levenservaring voor nodig om op waarde te kunnen schatten. Apocalypse Now, 2001, Blade Runner: Allemaal films die ik de eerste keer dat ik ze zag niks vond. 10, 15, 20 jaar later en ik vind het meesterwerken. En hoewel ik duizenden films gezien heb zijn er nog eindeloze lijsten met films die ik zou willen zien. Daar zitten vast ook pareltjes tussen.

[ Voor 37% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 09:47 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Films die voor mij memorabel zijn, zijn vrijwel allemaal films die ik heb gezien in mijn jeugd tot ongeveer 25 jaar.
Labyrinth, Temple of Doom, Neverending Story, Transformers the movie, License to Kill, Terminator 2, The Lion King, Dragonheart, Braindead, Pulp Fiction, Con Air, Predator, Bad Boys, The Blob, Stand By Me, Akira, From Dusk Till Dawn, Men in Black, Braveheart, Who Framed Roger Rabbit?, Romeo & Juliette, The Crow, The Matrix, Starship Troopers, Independence Day, Bram Stoker's Dracula, Blade, The Lord of the Rings trilogie...

Zijn het allemaal meesterwerken? Welnee. Maar nostalgie speelt een grote rol. Deze films koppel ik grotendeels aan mijn jeugd en fijne herinneringen. Met vriendjes en vriendinnetjes naar Terminator 2 na lang gezeurd te hebben bij onze ouders (we zaten in groep acht), voor de zoveelste keer Labyrinth en Temple of Doom kijken bij een vriendje thuis, met de hele bovenbouw van de middelbare school naar Romeo & Juliette in de bioscoop (speciaal voor ons) en ga zo maar door.

Ja, films zijn nu technisch gezien beter, maar zeker de grote films voelen voor mij vaak redelijk leeg en een herhaling.

Wat weer leuk is van een opgroeiende zoon is dat ik met hem films uit mijn jeugd kan kijken en het dan ook weer een beetje opnieuw beleef via hem.

• wmterhaar
AcidBurn schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:50:
De zelf ingebouwde satire, de self-awareness. Randy die letterlijk zegt: If this was a scary movie, I'd be the prime suspect. En die vervolgens ook de regels van het genre uit gaat leggen :D
Volgens mij was Scream zelf de eerste film die dat meta-ding deed. Daarna een beetje dood gekopieerd.
Maar laten we wel wezen: Er zijn bar weinig films die 30 jaar na dato bij een eerste keer kijken nog zo sterk overkomen als destijds.
Als iemand die veel klassieke films kijkt, vind ik dat een nogal boude uitspraak. Veel klassieke films staan nog als een huis en kunnen je zelfs omver kegelen. Soms zijn ze zelfs weer extra relevant, zoals films over de surveillancestaat die veel in jaren 70 werden gemaakt en nu ineens de toekomst lijken te hebben voorspeld.
Evil Dead en Braindead zijn voor veel horror fanaten ook gerenommeerde films, terwijl ze helemaal niet zo goed zijn. Maar voor veel mensen (ik ook) waren ze de introductie in slasher horror en dat onthouden ze.
Dat zijn gewoon twee prima films van zeer gerenommeerde regisseurs? Ik heb ze beiden al lang niet gezien, maar Evil Dead 2 onlangs wel, wat gewoon een remake is van The Evil Dead met een groter budget en dat is gewoon ook nu nog een topfilm. Echt vermaak van de bovenste plank. Ik zou het alleen geen slashers noemen. Voor mij is een slasher een film waar een seriemoordenaar (al dan niet met bovennatuurlijk tintje) een groep tieners één voor één vermoordt, liefst op gruwelijk creatieve wijze. Beide genoemde films zijn duidelijk anders. Ik zou het 'horrorkomedies' of 'splatterkomedies' noemen. Een genre waar The Evil Dead dan weer één van de grondleggers van is.

• MotorBeast
@Dr. Strangelove Boomer zegt je zoon? Ik heb mijn kinderen kennis laten maken met een brede muziek en filmsmaak. Mijn zoon is 23 en zijn favoriete film is Interstellar. Is hij een boomer? Nee en ook hij gaat zelden meer naar de bioscoop omdat hij veel gewoonweg slecht vind. Veel van zijn generatie hebben gewoonweg een aandachtsspanne van max 10 minuten en dan moet het "knallen". Helaas speelt de filmindustrie daar op in.

• Dr. Strangelove
Mijn zoontje is 10 en iedereen die ouder is dan 20 is een boomer voor hem :) Tegelijkertijd heb ik hem al wat van mijn klassiekers laten zien, waaronder Around the World in 80 Days. Hij vond het fantastisch, en die film is ook traag te noemen :)

Ik wilde er alleen mee zeggen dat die lijst voor mijn gevoel door filmfans tussen de 30-60 wordt samengesteld. Vandaar de boomer knipoog. En die mensen stemmen veel met het verleden in gedachten omdat dat de meeste indruk bij hen achterlaat. Bij mij ook.

Maar ik vind dat dus bias en niet noodzakelik een reflectie van hoe goed films toen vergeleken met nu zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 10:57 ]

• wmterhaar
[b]josh-hill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:39:Ik vond Raw geweldig, een aantal keer op TV gezien en later de blu-ray gekocht. Titane vond ik een enorme tegenvaller na het winnen van de Gouden Palm.
Toen ik die eindelijk zag, was ik ook verbaasd. Aardige culthorror, maar wel erg schatplichtig aan Cronenberg en zeker niet Gouden Palm-waardig. Raw nog niet gezien.
Maar de trailer van Alpha wekte mijn interesse.

Deze film kreeg nogal gemengde recensies, en ik snap wel waarom.
Volgens mij is dat nog een understatement; ik kan me alleen maar herinneren te lezen dat dit een absoluut dieptepunt van Cannes 2025 was. Lijkt de Nederlandse bioscoop dus ook niet gehaald te hebben?

Trouwens niet verwarren met Alpha. dus met punt uit 2024, de Nederlandse bergklimthriller met verrassende scherpe dialoog en mooie beelden, maar jammer genoeg een beetje een rommelig einde.

[ Voor 24% gewijzigd door wmterhaar op 02-03-2026 10:47 ]

• josh-hill
@wmterhaar Deze Alpha heeft volgens mij wel degelijk in de Nederlandse bioscoop gedraaid. Vanwege problemen met mijn ogen kan ik echter niet meer naar de bioscoop en moet ik met lampen aan thuis op de bank met veel moeite en veel pauzes een niet al te lange film kijken, dus gewacht tot deze te huur was. Deze film stond wel op mijn lijstje om in de bioscoop te kijken, maar ja, gezien tegenvallen van Titane had ik dat waarschijnlijk toch niet gedaan. Nu dus gehuurd bij Pathe Thuis.

Nog even opgezocht: 25 september: https://www.cinema.nl/art...ther-familiar-touch-sorda

[ Voor 11% gewijzigd door josh-hill op 02-03-2026 11:28 ]

• AcidBurn
wmterhaar schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:25:
Dat zijn gewoon twee prima films van zeer gerenommeerde regisseurs? Ik heb ze beiden al lang niet gezien, maar Evil Dead 2 onlangs wel, wat gewoon een remake is van The Evil Dead met een groter budget en dat is gewoon ook nu nog een topfilm. Echt vermaak van de bovenste plank. Ik zou het alleen geen slashers noemen. Voor mij is een slasher een film waar een seriemoordenaar (al dan niet met bovennatuurlijk tintje) een groep tieners één voor één vermoordt, liefst op gruwelijk creatieve wijze. Beide genoemde films zijn duidelijk anders. Ik zou het 'horrorkomedies' of 'splatterkomedies' noemen. Een genre waar The Evil Dead dan weer één van de grondleggers van is.
Evil Dead 2 was inderdaad een remake van deel 1, met een groter budget. Maar ook met meer slapstick humor erin (wat in deel 3 - Army of Darkness - helemaal over the top ging), deel 1 was een stuk serieuzer wat dat betreft, daar lag de nadruk op horror. Deel 2 was half horror half satire, deel 3 was echt horror comedy imo.

• MotorBeast
Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:46:
Mijn zoontje is 10 en iedereen die ouder is dan 20 is een boomer voor hem :) Tegelijkertijd heb ik hem al wat van mijn klassiekers laten zien, waaronder Around the World in 80 Days. Hij vond het fantastisch, en die film is ook traag te noemen :)

Ik wilde er alleen mee zeggen dat die lijst voor mijn gevoel door filmfans tussen de 30-60 wordt samengesteld. Vandaar de boomer knipoog. En die mensen stemmen veel met het verleden in gedachten omdat dat de meeste indruk bij hen achterlaat. Bij mij ook.

Maar ik vind dat dus bias en niet noodzakelik een reflectie van hoe goed films toen vergeleken met nu zijn.
Als je leest waarvoor het publiek naar de bioscoop gaat zegt dat genoeg denk ik. Pulp is King :'( en daar speelt ook Hollywood op in. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn goede films met diepgang, karakters uitwerken, speelduur van liefst voor mij 2,5 a 3 uur maar ze zijn een speld in een hooiberg aan het worden. https://www.nu.nl/film/63...andse-films-populair.html

• Dr. Strangelove
Speld in een hooiberg? Hier een hele hooiberg vol spelden:

https://editorial.rottent...es-every-certified-fresh/

Zitten genoeg prima films tussen :)

• Stukfruit
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:24:
Ten eerste, definieer 'kwalitatief minder'.
Het is nu mogelijk om alles met die pixels te doen wat je kan bedenken. Wat ik graag zou zien is dat er meer kwaliteitsfilms komen die de mogelijkheden gebruiken om iets nieuws neer te zetten.

Dus kwalitatief minder, want het ene deel van de nieuwe films maakt geen gebruik van de mogelijkheden en valt terug op woensdagavondfilmverhalen (mensen die RTL in de beginjaren keken weten), terwijl het andere deel het alleen gebruikt om overdreven en (nog meer) herhaalde nonsens te produceren.
Ten tweede, disagree. Ik heb de laatste maanden veel van 2025 gezien en ben nog lang niet klaar met mijn lijstje. Ik maak vlak voor de Oscars altijd de balans op (weet niet waarom, handig ijkpunt ofzo), maar ik kan nu al zeggen dat het wat mij betreft weer een prima filmjaar was.
Die woensdagavondfilmverhalen kunnen inderdaad prima zijn, maar na een tijd wordt dat imho net zo saai.

Na de zoveelste coming of age ben ik zelf coming of age geworden maar dan in de andere betekenis van de uitspraak als je deze een beetje anders interpreteert. Ik begin f*cking oud te worden :p
Ik weet ook niet wat je kijkt en wat je verwacht.
Zie hierboven en m'n laatste reviews :Y

Op The Rip, Mercy en een paar andere "grote" films na ben ik inmiddels behoorlijk het "alternatieve" circuit aan het binnenrollen, volgens mij.

En jazeker, er is nog genoeg goed spul. Zo kijk ik nu qua series (naast Industry :+) naar Snowfall. Prima serie, heeft worldbuilding en dat is altijd mooi, maar in principe is het een beetje een herhaling van The Wire.

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:45:
Speld in een hooiberg? Hier een hele hooiberg vol spelden:

https://editorial.rottent...es-every-certified-fresh/

Zitten genoeg prima films tussen :)
Maar daar zit ook genoeg tussen dat vooral certified fresh is vanwege de gunfactor. Beetje zoals met Pillion :) Zie ook mijn hogere score daar.

Niet door elkaar halen met gunn-factor trouwens :+

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
Welke gunfactor is dat precies dan? Dat het indie is en daarom automatisch een hogere score moet krijgen?

Ik weet niet zo goed wat ik erop moet zeggen behalve dat het persoonlijk is. Ik heb dit jaar zowel steengoede indies als major studiofilms gezien. Zie ook weinig argumenten langskomen dat er voorgaande filmjaren waren waarin nou zoveel sterke films uitkwamen die ook echt next level beter waren dan de toppers van de afgelopen jaren. Eventjes een top-10 cherrypicken uit de periode 1980-2000 en dan zeggen dat het vroegah allemaal beter was is ook niet echt overtuigend. Zeker niet als je de rose-colored spectacles afzet en je even herinnert hoeveel bagger er vroeger ook uitkwam in een jaar naast die ene film die in je geheugen gegrift staat omdat je die keek met je vriendin de eerste keer dat je, you know ;)

Probleem is natuurlijk ook dat mainstream movies echt veranderd zijn; ze kosten teveel, waardoor er minder risico genomen wordt en er meer franchise content is, streaming content wordt actief geprogrammeerd op background viewing, special effects en AI vervangen steeds meer menselijke creativiteit in big budget movies. Maar dat staat niet in de weg dat er ook veel goed spul nog steeds gemaakt wordt.

Quote dan maar van Steven Spielberg:
“The older I get, the more I look at movies as a moving miracle. Audiences are harder to please if you’re just giving them special effects… but they’re easy to please if it’s a good story.”
En die 'good stories' zijn er genoeg. Je moet er beter naar zoeken. Minder goede films in de bioscoop? Absoluut. Minder goede films full stop? Not so much.
Stukfruit schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Het is nu mogelijk om alles met die pixels te doen wat je kan bedenken. Wat ik graag zou zien is dat er meer kwaliteitsfilms komen die de mogelijkheden gebruiken om iets nieuws neer te zetten.

Dus kwalitatief minder, want het ene deel van de nieuwe films maakt geen gebruik van de mogelijkheden en valt terug op woensdagavondfilmverhalen (mensen die RTL in de beginjaren keken weten), terwijl het andere deel het alleen gebruikt om overdreven en (nog meer) herhaalde nonsens te produceren.
Wat moet je met die pixels dan doen precies om er een betere film uit te halen? Genoeg video essays te vinden op youtube die perfect illustreren dat juist die mogelijkheden hebben geleid tot kwalitatief mindere films en minder mensen die begrijpen hoe een filmcamera werkt. Weer een reden waarom je je juist tot de minder dure producties moet wenden om mensen bezig te zien die niet een 'Volume' ter beschikking hebben en daarom wel een goed uitziende film schieten. Als je dat afdoet als woensdagavondverhalen (is dat de NL versie van Hallmark movies?), tja, daar ben ik het niet echt mee eens :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 14:54 ]

• josh-hill
Het is gewoon net zoals met muziek. Wat de een steengoed vindt, kan de ander niet aanhoren. Geen enkel lijstje van "beste" films zal ik het mee eens zijn, behalve die van mezelf natuurlijk.

Toch heb ik wel het gevoel dat de kwaliteit gemiddeld genomen afgenomen is t.o.v. de 2010s, maar dat kan ook een smaak issue zijn. Dat wat toen geproduceerd werd en "in" was beter aansluit bij wat ik van een film verwacht. En dan bedoel ik niet eens de mainstream, want hoewel ik wel naar een aantal mainstream films ben geweest in de 2010s, vond ik ze allemaal behoorlijk tegenvallen.

Maar als je maar lang genoeg graaft, vind je vanzelf toch wel pareltjes, want die blijven gemaakt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door josh-hill op 02-03-2026 14:30 ]

• Khun41
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-03 10:05
Echte topfilms worden nog wel gemaakt, alleen lijken ze minder aanwezig te zijn door het grote gros aan films wat nu door streamingspartijen wordt gemaakt. Die films zijn vaak niet meer dan opvulling en het kijken ook zelden waard. Als je dus veelal de films daar vandaan haalt, dan is er ook niet veel goeds te zien. Netflix en Amazon maken zo goed als alleen maar films/series om de bibliotheek op te vullen. Als er al een goede film te vinden is, dan is deze door een Netflix gekocht.

Maar gelukkig zijn er nog wel kwaliteitsfilms zoals een Dune 2 of een One Battle after Another te vinden.
Pagina: 1 ... 295 ... 300 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.