Genereer je eigen UBB code reviewGenereer je eigen UBB code review
Ik zag de foto van The Upside en dacht ´hey, dat lijkt wel Intouchables´. Maar het is natuurlijk ook een Amerikaanse remake. Na het zien daarvan ook nog maar het origineel gekeken, zodat ik het een beetje kon vergeleken. Daarom een stukje tekst voor samen.
In de Franse versie zijn de hoofdrollen voor François Cluzet als rijke invalide en Omar Sy als hulp, waar dat in de Amerikaanse Bryan Cranstan en Kevin Hart zijn - met een bijvol voor Nicole Kidman als assistente. De Fransen zijn voor mij duidelijk superieur. Cranston doet het op zich erg goed, maar Hart is redelijk en haalt het al helemaal niet bij Sy. De chemie is ook beter, al is dat bij de Amerikaanse ook wel in orde.
Intouchables deed me ook meer. Ik vond die zowel grappiger als aangrijpender, waar The Upside wat vlakker was. Ook weer niet slecht, maar de rode draad is hier gewoon dat de Franse alles beter doet. Ook de sfeer, met mooie muziek en leukere personages in het huis. Franse films hebben (vaak) een charme waar ik erg van houd. Toch wel constant van genoten.
De hoofdlijn is in de films hetzelfde, maar op sommige punten wijken ze iets af. Ik vond de Amerikaanse wat harder. Die ging wat meer in op de achtergrond van het personage van Hart en de gezinsproblematiek.
spoiler:In de Amerikaanse wordt de invalide ook afgewezen op zijn date, waar in de Franse hij van tevoren vlucht. In de Amerikaanse eindigt hij ook, een beetje Hollywood-achtig, met Nicole Kidman, die kennelijk al die tijd gevoelens had
Het is verder een verhaal dat staat als een huis en moeilijk te verpesten, als feel-good je ding is. De Amerikaanse is goed en de Franse erg goed.
| The Rock (1996) |  |
Tweakers: 8.2 | IMDb: 7.4 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 136 min | MPAA: R
Ik zag laatst een film met Ed Harris en toen moest ik aan deze denken, wat een van m´n favoriete actiefilms is en die ik ook al een tijdje niet gezien had.
Een groep militairen, ontevreden met het beleid van de regering, onder leiding van Ed Harris nemen Alcatraz over en dreigen gifgas af te schieten op San Francisco als niet aan hun eisen wordt voldaan. Het is aan Nicolas Cage en Sean Connery (die als enige ooit is ontsnapt van Alcatraz) om dit te voorkomen.
Ik vind het een hele vette actiefilm. Gave setting, vette soundtrack, het duo Connery/Cage is erg goed samen. Ik denk ook dat de film niet extreem over de top is, al dacht ik meestal wel van ´dit hoort in het echt niet te exploderen´ - begreep dat Michael Bay hierna wel over de top ging. De actie is soms wat koddig met veel stormtrooper aim, en soms is het wel een beetje knullig wat er gebeurt. spoiler:Connery en Cage die in een gangenstelsel lopen te beppen, vlak na een gevecht en terwijl de vijand nog in de buurt is. Maar goed, het blijft een actiefilm. Veel diepgang is er niet, maar de dynamiek binnen de militairen (mensen met een geweten vs. psychopaten) is op zich interessant. |
   8 / 10 |
Genereer je eigen UBB code review