GurbY{nl} schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:06:
[...]
Eens, in zoverre dat ik Yellowstone niet eens S1 heb uitgekeken. Na 1883 en daarna 1923 vond ik het een dikke tegenvaller, vooral op gebied van sfeertje wat uitgestraald werd in die twee. Dat haalde Yellowstone (voor mij dan) lang niet.
Kwestie van gekeken in de verkeerde volgorde?
Want ik vond Yellowstone echt geweldig. Staat voor mij in de top 3 (misschien op 1) allertijde, van series die ik gezien heb. Vooral het eerste seizoen. Daarna zitten er goede en minder goede seizoenen tussen.
Na de eerste paar seizoenen kwam 1883 pas uit en dat vond ik ook goed, wel inderdaad een compleet ander genre, eigenlijk. Maar wel leuk om te ontdekken hoe het ooit is begonnen, waar de stichting van de Duttons als het ware begon. En dan veel meer in een roman/historie/drama-film setting, daar waar Yellowstone mi veel meer een actie/moderne western is.
1923 vond ik mwah. De stukken met Harrison Ford en Helen Mirren vond ik goed. Het meer western-deel, zeg maar. Het hele verhaal over dat familielid op de boot, had voor mij niet gehoeven. En die slechterik, Donald Whitfield, met z'n seks-gedoe vond ik eigenlijk nergens op slaan. Seizoen 2 ben ik niet meer aan begonnen (misschien zelfs al gestopt voor het einde van seizoen 1, dat weet ik niet meer).
Maar Yellowstone vond ik dus echt geweldig.
Kwestie van smaak natuurlijk. En inderdaad zeker ook de andere genre/sfeer van Yellowstone tov 1883 en ook weer 1923 speelt mee.
Als ik het in een andere volgorde had gezien, denk ik dat ik alsnog niet onder de indruk was geweest van 1923, maar ook 1883 misschien niet eens gekeken had. En wellicht daardoor dan Yellowstone ook niet. Maar nu was ik verkocht na de eerste aflevering. Voor mij was het 'moderne ouderwetse cowboy-actie'.