Een heerlijk Brits Regency kostuumdrama van de BBC, een genre dat op dit forum niet zo geliefd zal zijn en bij ons thuis bekendstaat als 'Zusters in Zakken'.

Het verhaal (boek) is geïnspireerd op Pride & Prejudice van Jane Austen. Het borduurt erop voort, omdat het gaat over boekenwurm-zuster Mary Bennet, die een bijfiguur was in de boeken. Nu zijn haar 4 zusters de bijfiguren. Het blijft natuurlijk een romantisch verhaal, maar het personage van Mary krijgt diepgang, na een ietwat trage start.
Ze maakt zich los van haar familie en maakt een persoonlijke ontwikkeling door om erachter te komen wie ze is en wat ze wil.
Een van de vermakelijkste dingen in de serie is de social awkwardness in diverse situaties, veel ongemakkelijke gesprekjes, fysiek geklungel, de niet goed zittende jurk etc. Heel verfrissend na de opperst opgepoetste, oversaturated rotzooi die Bridgerton heet. Ik bedoel, je weet dat je naar een suikerspin gaat kijken, maar moet het er ook allemaal zo knalroze uitzien?
In deze serie is de hele aankleding historisch correct, laat de BBC maar schuiven wat dat betreft. En normaal. Als personages opgetut zijn voor een avondje uit, zien ze er niet uit alsof ze door een Instagram filter zijn gehaald. Mary is opperst Engels in die zin dat als ze bloost, dat ze een kop als een boei heeft, bless her heart.
Als je bekend met de (wat mij betreft) iconische BBC-serie Pride & Prejudice uit 1995, zijn er diverse punten van herkenning, met als opvallendste verbinding huishoudster Hill, gespeeld door actrice Lucy Briers die in de 1995-serie Mary speelde.
Leuk! Old Mary supporting new Mary.
De Mr Collins uit die serie was onnavolgbaar als glijerige, domme blaaskaak, dus deze Collins hebben ze iets menselijker gemaakt.
Er is ook een hilarische verwijzing naar de scène in de oude serie waarbij Mr Darcy (Colin Firth) zijn eigen meer over zwemt. Dat pakt hier anders uit, maar evengoed zijn er borstkassen in natte, witte overhemden te bewonderen.
De serie heeft zeker een
HEA, met de very enjoyable Dónal Finn. Hij speelt een uitstekende Moriarty in Young Sherlock, waar ik aan begonnen was, maar niet afgekeken heb.
Al met al is de serie overzichtelijk qua lengte met 10 keer 30 minuten, dus heel prima te bingen op een zondagmiddag, wat ik dan ook gedaan heb.