From is een interessante horror/mysterieuze serie waar (teveel) drama bij komt kijken. Ergens kwam een korte clip voorbij en het leek me interessant, ik heb toen een trailer van seizoen 1 bekeken en het verhaal is erg interessant:
Een gezin met 2 kinderen rijden in een camper. Ineens wordt de weg geblokkeerd door een omgevallen boom, ze moeten omdraaien. Eenmaal omgedraaid vinden ze de weg niet terug. Ze komen bij een wat vreemd uitziend dorp terecht. Ze besluiten de weg te vragen en rijden door. Er is een lange rechte weg rechtdoor, maar elke keer komen ze opnieuw in hetzelfde dorp uit. Daarna wordt hen verteld dat niemand in dat dorp het dorp kan verlaten. Daarnaast zijn er in de nacht bepaalde wezens waar je, op z'n zachtst gezegd, voor moet oppassen.
Seizoen 1 vond ik best wel sterk. Was best onderhoudend en liet je steeds meer afvragen wat er zich afspeelt in het dorp en wat er aan de hand is. Seizoen 2 en 3 vond ik beduidend minder. Het is veel meer van hetzelfde en er zit weinig voortgang in.
Los van dat het een onrealistisch verhaal is (wat je natuurlijk accepteert als je een serie als dit gaat volgen) maken de personages echt idiote keuzes die totaal onrealistisch zijn. Mensen willen ontsnappen uit het dorp, er gebeuren allerlei bovennatuurlijke dingen, maar zodra iemand iets mee maakt blijft de eerste reactie van andere mensen om die persoon niet te geloven. Daarnaast lijkt het een soort sport/hobby om informatie niet of zo laat mogelijk met elkaar te delen. Iemand maakt iets belangrijks mee en denkt: nee, deze informatie ga ik lekker voor mezelf houden... Daarnaast worden er in de serie zaken gedaan of gepland waar vervolgens 0,0 vervolg aan gegeven wordt. Ik heb soms het idee dat de schrijvers gewoon vergaten om bepaalde dingen die misschien wel zijn opgenomen in een aflevering terug te laten komen...
Daarnaast is drama na seizoen 1 een steeds grotere rol gaan geven. Ik kreeg een beetje het gevoel van de serie Manifest, waar ik daar ook zo'n gruwelijke hekel aan had. Iedere keer als er iets vervelends gebeurt is er wel weer iemand die vind dat het zijn/haar eigen schuld is en dan gaan er weer andere mensen zeggen "Nee, het is niet jouw schuld! Jij kon er niets aan doen!". Ik snap dat dit makkelijk is voor de schrijvers, want ze gebruiken hetzelfde script zo'n 45 keer in de eerste drie seizoenen en wisselen alleen de mensen die de tekst moeten zeggen...
Het is dat ik nu ook wil weten hoe het afloopt dat ik waarschijnlijk komend seizoen ook weer ga kijken, maar eigenlijk ben ik het wel een beetje zat... Ooh ik heb de serie wel gebinged, denk dat veel van die herhalende zaken minder opvallen als je elke week 1 aflevering kijkt.
Door seizoen 1 krijgen de eerste 3 seizoenen gemiddeld een krappe voldoende, maar als seizoen 4 dezelfde lijn doorzet dan wordt het een onvoldoende.
Wat voorbeelden van zaken waar ik me aan stoorde die een deel van het verhaal spoilen:
spoiler:- Er worden soms zaken gedaan waar later totaal geen aandacht meer aan wordt gegeven. Zo hebben ze op een gegeven moment een manier om een van die wezens te doden (al was het tijdelijk), dan is het enige wat ze proberen om kogels in dat mengsel te stoppen en daarmee te gaan schieten. Niemand die denkt, laten we dit op een andere manier toedienen?
- De eerste 2 seizoenen dacht ik: waarom proberen ze niet zo'n wezen te vangen en te kijken wat er overdag met dan ding gebeurt. Dan eindelijk(!) ergens in seizoen 3 is dat het plan, wordt er vervolgens weer helemaal niets mee gedaan? Zijn de schrijvers dit vergeten?
- Hetgeen waar ik me het meest aan stoorde: hoe kunnen mensen zo super enthousiast zijn van een zwangerschap. Ik bedoel, wtf? Je zit letterlijk in de hel op aarde en je denkt: Yes ik ben zwanger! Wat fijn! En iedereen die het te horen krijgt reageert enthousiasts, niemand denkt: goh, misschien niet een fijne plek hier voor een baby?