| Interview with the Vampire (2022–) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: N/A | MPAA: TV-MA Ik heb het boek nooit gelezen, maar deze serie wijkt behoorlijk af van de film van Interview with the Vampire. De hoofdpunten zijn wel hetzelfde, maar vrijwel alle details anders (voor zover ik me herinner; lang geleden dat ik de film gezien heb.) Het eerste seizoen van de film is het New Orleans-deel, zo te zien zit het Parijs-deel in S2. Louis de Point du Lac wordt gespeeld Jacob Anderson, vooral bekend als Greyworm uit Game of Thrones. Dat is meteen ook het zwakste punt van de serie, want net als daar is Anderson weer onwijs stijf en houterig. Hij speelt de straight man (hoewel hij noch straight, noch, voor het grootste deel van de serie, man is), maar een beetje meer joie de vivre had toch wel gemogen. Daar staat de onbekende acteur Sam Reid tegenover, die absoluut de show steelt als Lestat. Een Blond Beest dat elke scene waarin hij zit tegelijk een explosie van psychopathisch charisma weet te maken. Daarbij krijgt hij sterke ondersteuning van Delainey Hales als Claudia en Eric Bogosian, die ik sowieso altijd graag zie, als lekker New Yorks cynische interviewer. Zoals te verwachten wordt de relatie tussen Lestat en Louis veel explicieter neergezet in serie dan in de mainstream Hollywood film uit 1994. Dat geldt ook voor alles rond segregatie. New Orleans in de roaring twenties is een lust voor het oog. Het is de gelikte vormgeving die we ook kennen van iets als Peaky Blinders, alleen dan met het veel hogere budget van een Amerikaanse serie. Naast de zwakkere hoofdrolspeler is er helaas nog een ander punt dat een beetje afbreuk doet aan de lol: de typische moderne seriekwalen van gebrek aan tempo en uitleggerigheid. | |
Ik moet wel zeggen dat ik dit seizoen vond tegenvallen, meer een 7 uit 10. Meer van hetzelfde, minder realistische stress situaties en daardoor minder thriller dan vorig seizoen, toen zat ik echt op het puntje van m'n stoel. Wel sterk vond ik de ontwikkeling die de beginners-van-vorig-jaar lieten zien, toen groentjes en nu al behoorlijk op weg naar een autonome status als volwaardig arts. Met ieder nog begrijpelijke groeipijnen en zwaktes. Al-Hashimi deed weinig voor me, erg vlak karakter dat niet goed mee lijkt te komen in de werksfeer. Dana Evans (hoofdverpleegkundige) daarentegen vond ik echt tot bloei komen dit seizoen.wmterhaar schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:50:Ook in het tweede seizoen van The Pitt blijft de Eerste Hulp van een ziekenhuis in Pittsburgh een snelkookpan waar iedereen langzaam in real time gillend gek wordt. Vooral ook omdat bepaalde doktoren hun eigen frustraties op anderen afreageren - ik kijk nu naar jullie, doktoren Robby en Santos. Al die emotie geeft de schrijvers acteurs alle mogelijkheid hun kunnen te laten tonen en dat is weer niet gering; zet die Emmies maar vast weer klaar. Een paar nieuwe karakters worden goed ingepast, met co-afdelingshoofd dr. Al-Hashimi (Sepideh Moafi) als belangrijkste. En daarmee is het nog steeds één van de beste series van het moment. Dit seizoen speelt zich af op 4 juli, dus verwacht de nodige drank- en vuurwerkongelukken.
Ik had ook het gevoel dat er te veel in was geduwd en te weinig meer logisch leek te gebeuren.Af en toe wordt het wel net te veel een voorlichtingsspotje over een probleem dat speelt in de Amerikaanse gezondheidszorg en voor een serie die toch gaat voor rauw realisme worden een paar rare keuzes gemaakt, waarbij die voor een tuchtzaak op een nationale feestdag de raarste is.
Ik was wel blij dat er niet gekozen is voor 'weer' een allesoverheersende ramp zoals in het eerste seizoen. Dat was fantastische, puntje-op-je-stoel-televisie maar zou wel sleets worden denk ik. De focus op mental health dit seizoen vond ik een goede keus, hoewel niet elk karakter de beste verhaallijn had.The Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik dit seizoen vond tegenvallen, meer een 7 uit 10. Meer van hetzelfde, minder realistische stress situaties en daardoor minder thriller dan vorig seizoen, toen zat ik echt op het puntje van m'n stoel. Wel sterk vond ik de ontwikkeling die de beginners-van-vorig-jaar lieten zien, toen groentjes en nu al behoorlijk op weg naar een autonome status als volwaardig arts. Met ieder nog begrijpelijke groeipijnen en zwaktes. Al-Hashimi deed weinig voor me, erg vlak karakter dat niet goed mee lijkt te komen in de werksfeer. Dana Evans (hoofdverpleegkundige) daarentegen vond ik echt tot bloei komen dit seizoen.
[...]
Ik had ook het gevoel dat er te veel in was geduwd en te weinig meer logisch leek te gebeuren.
Het eindigde ook wel heel erg Robbie-centric wat imo ook iets minder had gemogen.
Alle credits voor Dana inderdaad, glansrol voor haar.
Kijk erg uit naar volgend seizoen, die er gelukkig gewoon gaat komen. Het plan is gewoon weer 15 afleveringen vanaf januari. Ook wel lekker in plaats van de series die met tussenpozen van jaren met een handjevol afleveringen per seizoen komen.
Ik vond het juist net iets beter, hoewel het weinig scheelt. Iets minder te sappy momenten, meeste geconcentreerd rondThe Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik dit seizoen vond tegenvallen, meer een 7 uit 10. Meer van hetzelfde, minder realistische stress situaties en daardoor minder thriller dan vorig seizoen, toen zat ik echt op het puntje van m'n stoel.
spoiler:
. Juist door dingen als dedie terminaal zieke moeder
spoiler:
enICE inval
spoiler:
wat kleiner te houden, voelde het voor mij realistischer. Het been ook mijn favoriete moment qua medische horror. Ook wat leuk typische 4th of July ongelukkenhet waterparkincident
spoiler:
Joy zorgde ook voor lekker relativerende noot - de enige persoon die zich niet mee laat slepen door de stress - en je kon je lekker ergeren aan Ogilvie, de Santos van dit seizoen. En die nieuwe verpleegster was gewoon supersymapthiek. Moet je ook hebben.
(vlaggetje!)
[ Voor 3% gewijzigd door wmterhaar op 24-04-2026 17:26 ]
@wmterhaar Volgens mij moet je even wat spoilertags gebruiken hierboven.
| Wayward (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama, Mystery, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: TV-MA Gekeken op Netflix:, 8 afleveringen ca. 1 uur per aflevering. In het begin lijken het twee losse verhalen. Een gaat over twee tienermeiden uit Canada die samen vaak in de problemen komen, het slecht op school doen etc. Een van hun wordt gedreigd om naar een heropvoedingstehuis te gaan, maar de ander komt daar terecht. De ander wil eer ook naar toe om haar weer terug te krijgen. Tweede verhaal gaat over agent Alex die samen met zwangere vrouw gaat wonen in het dorp waar zij vroeger heeft gewoond. Dorp blijkt de thuishaven van datzelfde tehuis te zijn. Alex heeft een gewelddadig politie-verleden, maar door zijn vrouw is er een arbeidsplek gevonden op het lokale bureau. Het heropvoedingstehuis lijkt wel een soort sekte en de agent komt op het spoor van onduidelijkheden terecht, waaronder weggelopen kinderen die vermist zijn of lijken te zijn. Weet het dorp wel wat er in dat tehuis gebeurd, want de eerste mensen die de agent ontmoet, hebben daar ook allemaal in gezeten. Goed uitgangspunt voor een verhaal. Vooral de psychologische spelletjes die de leiding met de kinderen speelt wordt beklemmend in beeld gebracht. Toni Colette zet haar rol als directrice zeer goed neer, je krijgt echt een hekel aan haar. De politieagent is zeer slecht gecast. Mae Martin is niet overtuigend als doortastende agent met gewelddadig verleden. Hij is veel te feminien voor deze rol, waardoor de gewelddadige achtergrond niet geloofwaardig is. De twee tienermeiden vond ik wel goed gecast, en ze spelen best heftige scenes.haar eigen jeugd. Serie begon goed maar werd steeds wat minder, met ook veel onduidelijkheden waarom bepaalde symboliek werd genoemd. Plottwist zag je ook wel aankomen. Einde blijft een beetje open, en werd ook wel verwarrend in beeld gebracht. | |
ps - ik wilde nog wat reviews op Imdb lezen na afloop, maar dat is inmiddels afgeschermd en je moet ingelogd zijn. Imdb is van Amazon, dus waar ik vroeger nog wel eens uitging van gegeven cijfers voor een serie of film, weet ik niet meer of dit nu nog wel zo betrouwbaar is.
Let op:
Je kan met het 'tt' ID uit de IMBd link iedere serie vinden in de UBB-generator.
Je kan met het 'tt' ID uit de IMBd link iedere serie vinden in de UBB-generator.