Feedback bètatest UI-update

Pagina: 1
Acties:

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37

WoutF

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15

ikloon

Hi allen,

Zoals we eerder al hebben uitgelegd, gaan we in 2026 de styling van Tweakers vernieuwen. In de afgelopen jaren hebben we steeds vaker de opmerking gekregen dat Tweakers er verouderd en onaantrekkelijk uitziet. Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken.

Vooral op mobiel blijft de gebruikerservaring achter en voldoen we niet aan moderne richtlijnen zoals de Web Content Accessibility Guidelines. Zowel onder hardcoregebruikers als advieszoekers is het gebruik op mobiel inmiddels sterk toegenomen, wat het extra belangrijk maakt om de mobiele gebruikservaring op orde te hebben. Dit jaar krijgt de site daarom een opfrisbeurt. In deze .plan leggen we uit wat we van plan zijn.

Het eerste resultaat is nu beschikbaar als bèta en kan worden getest. Je kunt de UI-update aanzetten via bètafeatures in je instellingen. Als je je hebt aangemeld voor alle bètatests zie je automatisch de nieuwe styling.

Feedback op de UI-update kun je achterlaten in dit topic. Specifieke problemen met de layout kun je ook melden via dit Google Form.

[ Voor 43% gewijzigd door Femme op 07-04-2026 12:52 ]

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:03

NEK

De 13/14px leest fijner en natuurlijker dan de 16px (lettertype gaat van dun naar een dikke variant).

En inderdaad het lettertype is ook breder (leest onprettig).

[ Voor 24% gewijzigd door NEK op 07-04-2026 13:09 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:35
Aangezet en het lettertype is mij veel te groot op een S26 Ultra. Op de computer zal het wel loslopen, maar op de mobiel vind ik het helemaal niets. Het lettertype is wel mooier, maar mi behoeft dit meer mogelijkheden voor gebruikers om het naar wens in te stellen, zodat je de standaard wellicht wel groter maakt, maar iemand ook voor 95%/90% kan kiezen bijvoorbeeld.

Het lettertype lijkt ook iets breder, kan dat kloppen?

Ps. Ik zal het nog even aanlaten om te kijken of het went, maar dat doe ik alleen maar voor jullie 🤣

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan90 op 07-04-2026 12:53 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-04 14:02
Ik heb an sich niks tegen een groter font en alles valt wel op en is in principe leesbaar.
Maar toch heb ik op allerlei sites het gevoel dat het kiezen van een ander en/of groter font de gevolgen heeft dat een text er anti aliassed uit ziet. In plaats van een strakke letter is het alsof er een fade achter zit.
Die keuze heb ik (sowieso van de font maker) nooit begrepen. Iemand met leesproblemen kan daar niet zoveel mee.
True, bij flink inzoemen is het wel scherper maar moet de basis niet gewoon goed zijn zoals jullie zelf schrijven?
In de rode balk bovenin lijkt het daardoor gewoon of het ongewenst wazig is. Maar misschien work in progress.
Na het plaatsen van deze post worden GoT replies wel opeens gigantisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Ascathon op 07-04-2026 12:54 ]

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:24
16px voor een lettertype is écht een stuk te groot. Dit moet maximaal 14px op standaard grootte. Het lettertype zelf vind ik ook een stuk minder leesbaar. Heeft een hoog Comic Sans gehalte.

Ook moet je door de grotere letters meer scrollen en is er nodeloos veel witruimte. Maw. geen verbetering.

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-04 14:06
Helaas is de Google Forms hier geblokkeerd, dus dan maar even via deze weg een report maken.

Met de gewijzigde lettergrootte en het lettertype vallen de nummers weg bij de aantal comments in de populair op het forum sectie (dit gebeuurt alleen bij de echt grote topics zoals "Wat verdient de ICT'er" En "[BEV] Het elektrische auto's topic"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCggGSDMW60YMJZ-prJT9vMzQW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBJD7xE6kVmkOd8WEDYDAgvn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door YdieresiS op 07-04-2026 12:57 ]

Latin capital letter y with diaeresis

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik weet niet wat het is, maar de font ziet er hier op een 27" 1440p scherm toch een stuk waziger uit dan voorheen. Komt dat omdat deze font groter is dan de vorige?

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 07-04-2026 13:55 ]

Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
Als ik naar een advertentie ga, dan zit er overlap in de tekst van adverteerder:
v&a aangeboden: Samsung LS27R650FDU Grijs, Zwart

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wow, wat is voor m'n gevoel het nieuwe lettertype groot. Alles voelt ontzettend 'vol' ten opzichte van de oude typografie, is dat de bedoeling?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:24

Quad

Doof

Zijn er mogelijkheden om met een slider de fontgrootte aan te passen?
Bijvoorbeeld de fontgrootte en dichtheid?
Op mobiel (S25+) heb ik nu ineens veel minder tekst per m², vind ik echt onprettig. Hier zal ik met een CSS wellicht even naar moeten kijken.

Edit; 14px vind ik echt wel lekkerder:
Bètatest UI-update - Roboto Flex 14px

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 07-04-2026 13:14 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Ik raad iedereen aan om dit twee weken de kans te geven. Ik gebruikte dit nieuwe font nu een maand ofzo en sinds een paar dagen ben ik ex-crew en viel ik terug naar het kleine Arial. Ik ben zo blij dat ik weer op dit lettertype en grootte zit. Terwijl ik zeker geen fan was toen ik het voor het eerst zag.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• ShadLink
@Mog Je bedoelt dat je er aan bent gaan wennen. Niet dat het beter is. Anders zou je er niet aan hoeven wennen.

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
Hier ook aangezet. Vind de letters ook te groot en niet lekker lezen. Met de CSS van @Quad het lettertype verkleind en dat leest toch prettiger.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik heb de beta weer uitgezet. Vind het zowel op de desktop (27 inch 1440P browser op linkerhelft) als op mobiel (s25 ultra) veel te groot en te dik.

Ook hier de CSS van quad aangezet en dat is al wel wat beter.

Het oogt nog steeds wel waziger, alsof mijn cleartype instellingen niet goed zijn, hier heb ik zonder beta geen last van.

[ Voor 39% gewijzigd door Logic Lion op 07-04-2026 13:23 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-04 13:27
Het nieuwe formaat van het font vind ik stukken beter. Ik had al custom CSS draaien om eea groter te maken, maar die kan nu weer uit.

Wel heb ik, net als anderen, het idee dat dit nieuwe font niet helemaal scherp is. Net alsof je naar een foto (van tekst) kijkt waarbij de focus net niet goed is gedaan.

Dus het nieuwe formaat is helemaal top naar mijn zin, maar het font zelf kan nog wel even een extra evaluatie krijgen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:42
Fijn dat Tweakers mee gaat in de tijd en rekening houdt met toegankelijkheid, Wikipedia is al een paar jaar lang overgestapt op 16px. Echter heb je daar nog tekstgrootte-opties, ik denk dat je daarmee al heel veel mensen tevreden stelt. Voor de rest heeft het gewoon tijd nodig, elke site op het internet gaat door eenzelfde cyclus van acceptatie.

• ShadLink
sjoerddebruin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:30:
Fijn dat Tweakers mee gaat in de tijd en rekening houdt met toegankelijkheid, Wikipedia is al een paar jaar lang overgestapt op 16px. Echter heb je daar nog tekstgrootte-opties, ik denk dat je daarmee al heel veel mensen tevreden stelt. Voor de rest heeft het gewoon tijd nodig, elke site op het internet gaat door eenzelfde cyclus van acceptatie.
Inderdaad een optie voor "klein" "middel" "groot" lettertype zal ik alleen maar toejuichen! :)

• Arjan90
sjoerddebruin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:30:
Ik vind Wikipedia kleiner ogen? Ik zou de meetlat er even tegenaan moeten zetten.

Maakt Tweakers gebruik van pixels of van rem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9pfjLmpoC2mwaw_wWWGo4jPeBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlxzTH8HwoMTjN7sFf6szd6h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC0LX6gOEmXSOUwCf4LEiWmPU4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUyfCB4tWoBmIYKnsR0tbpe2.jpg?f=fotoalbum_tile
Gemeten: de e bij Tweakers is 30x34 (b x h), bij wikipedia 27x33. Dat scheelt dus een heel klein beetje in de hoogte, maar vooral veel (10%) in de breedte.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 07-04-2026 14:37 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:02
Kwestie van smaak wellicht: Ik snap de opmerking over Arial, maar ik vind Roboto niet heel lekker leesbaar zo. Dan zou ik eerder Open Sans o.i.d. pakken

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52
O GRUWEL! Wat een beroerde fontkeuze. Waar het huidige Arial lekker scherp op mijn (42"/4K, 100% scaling) leesbaar is, is het nieuwe (Robotex?) font een uitgesmeerd aftreksel van een ouderwetse Fax uitdraai. Het leest niet prettig juist omdat het "vaag" en niet "gestoken" is. Mogelijk is dat op een mobiel apparaat anders maar op mijn scherm.......

Voorzichtig gezegd: Er zou toch een betere optie vindbaar moeten zijn? Afsluitend: De beta optie maar snel weer uitgezet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 07-04-2026 13:37 ]

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:01
Oei, geen verbetering. Ik ging gelijk tussen mijn snippets zoeken of daar ergens een fout zat. De tekst oogt veel te groot én wazig. Ik heb de beta-UI weer uitgeschakeld.

[ Voor 58% gewijzigd door crunchytail op 07-04-2026 13:46 ]

• ShadLink
Arjan90 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:36:
[...]

Ik vind Wikipedia kleiner ogen? Ik zou de meetlat er even tegenaan moeten zetten.

Maakt Tweakers gebruik van pixels of van rem?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat komt omdat wikipedia bij middel 16px instelt en "sans-serif" als font. Hierbij gebruikt Wikipedia dus het standaard lettertype van je browser.
Tweakers zet hem op 1rem (standaard formaat in browser) en het lettertype op: "Roboto Flex", arial, helvetica, "Liberation Sans", sans-serif. Hiermee wordt dus de standaard browser-instelling overschreven.

Dus heb je Arial ingesteld als sans-serif (Chrome standaard), en is je 1rem groter dan 16px dan zal Twaakers een groter font hebben dan Wikipedia.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42

Fanta

FordPerformance™️

Ik sluit me aan bij de rest, deze fonts zijn toch veel te groot? Zit ik op een techforum of in een kinderboek?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik ging gelijk op zoek naar een thread waarom Tweakers er opeens zo raar uit ziet :D

Ik vind het ook wat te groot en dik zo, of - geef ons de keuze!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 13:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK9dWwVIcbVp3I08tCyMQIyqWXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bf0zH0iv12X1d2csXiheAmly.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er wat vreemd uit dat de zinnen schijnbaar te vroeg afbreken. Wat ik een beetje denigrerend aan de .plan vindt, is hoe gesproken wordt over liefhebbers van informatiedichtheid. De hockeybond heeft ook een nieuwe website (https://www.knhb.nl/) maar is dat dan ons voorland naar de nimmer aflatende wens grote fonts, witruimte en grote gebaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBE_s1gRyvhlPCWhAOWXQY-zICg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPeFYl4zKwvbppshGNFZEIIC.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:29

Mavamaarten

Omdat het kan!

De tekstgrootte is naar mijn mening ook echt te groot. Ik heb echt constant het gevoel dat alles op 125% zoom staat. Alles leest een pak minder vlot. Alles lijkt wel een titel / subtitel.

Android developer & dürüm-liefhebber

• ShadLink
Mavamaarten schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:45:
De tekstgrootte is naar mijn mening ook echt te groot. Ik heb echt constant het gevoel dat alles op 125% zoom staat. Alles leest een pak minder vlot. Alles lijkt wel een titel / subtitel.
Effectief is het 112,5% vergeleken met de oude standaard. Het lettertype zelf is breder, zo kom je dicht bij je 125% uit :)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wie probeerde als eerste ctrl + 0 (nul). Ikke!

Oe, verandering is eng, maar ook hier gaan we gewoon aan wennen

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op desktop zou ik er eventueel nog aan kunnen wennen als het echt moet. Maar de al lage info-dichtheid is nu nog triester geworden.

Maar op mijn telefoon is het echt alsof ik een grootletterboek aan het lezen ben.

Dit is gewoon echt iets wat zeker een techwebsite die serieus pretendeert te zijn moet oplossen ala Wikipedia: geef mensen de keuze. Prima als de default, voor niet-ingelogde gebruikers, op standje "ik heb helemaal geen leesbril nodig!" staat, maar geef de trouwe community alsjeblieft de keuze om te kiezen.

Wat mij uiteindelijk nog wel het meest tegenstaat is de enorme witruimte tussen de regels, die vind ik al vrij irritant op het huidige formaat, maar het nieuwe formaat is het bijna alsof iedere regel een dubbele enter heeft gekregen.

People as things, that’s where it starts.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

MazeWing

The plot thickens...

Het lettertype is veel te groot voor iemand met normale ogen en al helemaal op grotere beeldschermen. Als toegankelijkheid zo hoog in het vaandel moest aan dan zorg voor een eenvoudige slider.

Daarnaast is het gebruikte font ronduit amateuristisch en past het niet bij Tweakers. Ik denk dat, zoals een ander hier ook al aangaf, Open Sans een veel beter alternatief is. Het is een veel minder uitgesproken font die beter aansluit bij de oude stijl.

Maar los van dit alles ben ik van mening dat jullie echt de compleet verkeerde weg ingeslagen zijn. Die nieuwe doelgroep waar jullie naarstig naar op zoek zijn gaan jullie niet aanspreken, hoe "vriendelijk" je de site ook maakt. Die heeft namelijk niets meer met websites maar kijkt YouTube en gebruikt ChatGPT om snel antwoord te krijgen op zijn vraag. Ondertussen jaag je de trouwe bezoeker weg met dit soort ongewenste aanpassingen.

Ik heb nu al een absurde hoeveelheid CSS om al het werk van @crisp, @Femme en anderen terug te draaien en de leesbaarheid en informatiedichtheid op een acceptabel niveau te krijgen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn eerste indruk is dat het ook wat aan de grote kant is. Ik ben echter ook een voorstander van vernieuwing/modernisering, dus ik zou het wel een paar weken willen geven om te kijken of het went. Er is anders altijd nog wel wat aan te tunen denk ik.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mogen we de [ Vernieuwing UI ] toggle ook in reverse hebben zodra deze nieuwe stijl formeel uitgerold is?
dus een [oldschool UI] , eventueel verstopt achter een disclaimer, een abbo feature, of als karma feature?
(dan heb je meteen een mooie risico mitigatie dat tante Sjanie weer onbedoeld de kleine lettertjes aanzet, want dat is vast als risk langsgekomen aan tafel)

aanvulling: als je dan toch de textsavyy mensen blij wil houden, sta wat meer tekst toe in de breedte op desktop pagina's dan komen we weer op evenveel tekst per window zonder te scrollen :) (en een 'halve regelafstand' als bonus)

[ Voor 23% gewijzigd door dyrc op 07-04-2026 14:01 ]

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 14:24

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Voor iedereen op de desktop die het font te groot vind: de default font grootte van je browser wordt gebruikt, dus die kan je gewoon aanpassen in de settings. Bijvoorbeeld hier in Chrome:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9So7qJcg4zCS8Tf1mhVVBJinWBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9KfrJuDemyEv4vJsi9goJgAc.png?f=fotoalbum_large

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

ShadLink schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:18:
@Mog Je bedoelt dat je er aan bent gaan wennen. Niet dat het beter is. Anders zou je er niet aan hoeven wennen.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik vind het oprecht stukken beter. Niet vanaf het eerste moment. Maar dat zie je wel vaker. De (inmiddels niet meer) nieuwe logo's van Airbnb en Instagram werden ook weggelachen. Als je nu de oude logo's ziet voel ik alleen nog wat nostalgie, want de nieuwe zijn stukken beter.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Palomar
  • Niet online
RedFox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:05:
Voor iedereen op de desktop die het font te groot vind: de default font grootte van je browser wordt gebruikt, dus die kan je gewoon aanpassen in de settings. Bijvoorbeeld hier in Chrome:

[Afbeelding]
ja, en alle andere sites die nu goed zijn worden dan ineens veel te klein ;)

• RedFox
  • Laatst online: 07-04 14:24

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Palomar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:12:
[...]

ja, en alle andere sites die nu goed zijn worden dan ineens veel te klein ;)
Merkte ik daarna idd ook :D Maar eigenlijk doen die andere sites het dan fout

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:46

aerofreak

Steve Jobs

Gelukkig al een topic zie ik, maar ik vind het lettertype echt niet fijn lezen en is veel te groot imo.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Arjan90
RedFox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:24:
[...]

Merkte ik daarna idd ook :D Maar eigenlijk doen die andere sites het dan fout
Gelukkig is het in een overgangsfase vaak goed mogelijk om gebruikers de keuze te geven. En dus een instelling toe te voegen.

Discord heeft dit een tijd geleden ook aangepast, direct de wijziging teruggedraaid aan mijn kant omdat ze er een instelling voor hadden. Voor mij werd het ook daar veel te groot en ik was tevreden dat ik het zelf naar wens kon aanpassen. Prima methode!

Hoewel het forceren van het lettertype wel matig is. Laat mijn browser het maar lekker bepalen, dan zien alle websites er tenminste vergelijkbaar uit qua lezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 07-04-2026 14:36 ]

• _eLMo_
  • Niet online
Op mijn iPhone 15 Pro Max met iOS 26.4 en Safari (standaard browser) vind ik het nieuwe lettertype ook flink groot. Of ik eraan wen moet nog blijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoB9ajWe5xEEisRZT7Dv8luK_pg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/43fNW3o1P3OsHPBZJuWzutsJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYPW8yhJLmY7Fn55h5cnkia5t6U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DGE0l8qdx9m94WLkrOGTm4l5.png?f=fotoalbum_tile
Daarnaast heb ik als iOS’er een hekel aan een Android font ;) (sorry, zum kotsen :+)

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 07-04-2026 14:43 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

Toppe

Oké ✅

Ik snap dat je niet alles in 1 keer kan aanpassen, maar als ik nu kijk naar de frontpage op een 24" full HD monitor en ik vergelijk dit met het forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7E1AZWXQXhn4F1q4Vnxzm4BCeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1gdcR4lILO0QXOz4U0dj3ul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh-JYJ5i263QAavmOBcovb16sps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUqUR1yLQddrFRWoa7e5I36d.png?f=fotoalbum_large

Dan weet ik wel waar mijn voorkeur zou zitten. Als ik op de frontpage zit dan is dat om nieuws te lezen en niet om geinformeerd te worden over mobiele vergelijkers of een quicktest.

Die hele recht kolom kan mij gestolen worden, ik gebruik het niet, zal het niet gebruiken en wíl het niet gebruiken.

Wat mij betreft leidt dit juist de aandacht af van hetgeen waarom ik op T.net zit: Vanwege het nieuws en dergelijke.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23

D4NG3R

kiwi

:)

Ik vind het font zelf niet eens zo heel erg (voor de duidelijkheid; geen verbetering), maar de tekst grote is te. Als ik zelf even mag rondspelen hier op het forum dan val ik vooral over --font-size-medium (--font-size-content). 0.85rem voelt flink beter dan 1.0 zoals nu.

1rem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a907V8VRS9QsiGqHEUFQxnjlJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBcpoxt4g7D2pLuXgf40Nn97.png?f=fotoalbum_large

0.85rem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8sX85KRnwKXPSVXTn6gQ8tqJGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T5jmEuExBn5zzGzvXHelmJ6l.png?f=fotoalbum_large

Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYWta62Nqv0sl2OHd13_QPRmPhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mKqL3jAZGNlMnQHtHSCBoogy.png?f=fotoalbum_large

Even een kleine vraag overigens richting de devvers; is er ergens een optie om custom CSS niet te gebruiken? Ik wil natuurlijk niet alles handmatig langs moeten gaan en/of permanent uit moeten zetten om even te kijken hoe alle wijzigingen er zonder m'n eigen laagje customization uit ziet.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2026 14:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• crisp
  • Laatst online: 00:22

crisp

Devver

Pixelated

D4NG3R schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:51:

Even een kleine vraag overigens richting de devvers; is er ergens een optie om custom CSS niet te gebruiken? Ik wil natuurlijk niet alles handmatig langs moeten gaan en/of permanent uit moeten zetten om even te kijken hoe alle wijzigingen er zonder m'n eigen laagje customization uit ziet.
Het vinkje onderin https://tweakers.net/instellingen/customcss/ bij 'Activeren' uitzetten.

Intentionally left blank

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:18
Het lettertype oogt niet scherp ofzo. Kost enorm veel moeite om te lezen. Ik heb het weer uitgezet.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33
D4NG3R schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:51:
Ik vind het font zelf niet eens zo heel erg (voor de duidelijkheid; geen verbetering), maar de tekst grote is te. Als ik zelf even mag rondspelen hier op het forum dan val ik vooral over --font-size-medium (--font-size-content). 0.85rem voelt flink beter dan 1.0 zoals nu.

1rem:
[Afbeelding]

0.85rem:
[Afbeelding]

Voorheen:
[Afbeelding]

Eens! De grootte en de breedte van het nieuwe font vind ik persoonlijk ook net iets te. Ik merkte dat ik langzamer lees wanneer ik de bètatest had aangezet. Ik heb de test ook maar gelijk weer uitgezet.

Misschien even iets anders, hier zijn we met m'n werk mee bezig bij een specifiek project: Wat als je een font (een selectie van fonts waar je er eentje uit kan selecteren) en grootte kan instellen in je profiel?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb het op mobiel ook uitgezet , te groot en leest onplezierig. Voor mijn gevoel wordt tekst te breed.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:38
Ik vind het lettertype echt heel onprettig lezen. Voelt alsof ik een 4:3 op een 16:9 aan het bekijken ben. Doet mij denken aan GTA San Andreas zonder de widescreen mod...

Daarbij is het op telefoon ook echt te groot. Ik heb het vergeleken met Google, NOS en Nu.nl, en allemaal kunnen ze meer tekst kwijt in de breedte. Kan ook komen door het brede lettertype, maar het leest uiterst onprettig.

• _eLMo_
  • Niet online
Op mijn grote scherm vind ik de font grootte op zich prima (nog steeds geen fan van Roboto). Het is vooral op mobiel dat ik nu veel te weinig zie.

Roboto ("nieuw")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM1XudKukdtghbS16DagrdA0F7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5I0beJIbAcUV1WI4VgnUikQ.png?f=fotoalbum_large

Arial (default Safari)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6N0FvRRi7fRmSokbi2BkkhU_Ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaklUXJ3ucuceaC0XuIWlTTF.png?f=fotoalbum_large

Helvetica Neue (default font iPhone)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC7NnuJKBSND3xakv0VjXlJfkv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQ6I4ml4P4Qxgz63ro7FOknS.png?f=fotoalbum_large

Doe mij maar de laatste. Helvetica Neue (als iOS'er), roboto is veel te plat en breed.

[ Voor 255% gewijzigd door _eLMo_ op 07-04-2026 15:30 ]

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04 15:14

Hegeman

Weet van alles wat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLn4d3zAaWwcZnw6eWxlKtGvdbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHkKF5Cc4wgQuecALSAsJ1Ds.png?f=fotoalbum_large De tekst van 'Componenten en Randapparatuur' lijkt nu door het grotere lettertype over 'Smarthome' heen te vallen.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:48
jip_86 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:08:
Het lettertype oogt niet scherp ofzo. Kost enorm veel moeite om te lezen. Ik heb het weer uitgezet.
Dit ervaar ik ook. Ik heb moeite om met dit lettertype te kunnen lezen. Nu ben ik brildragend en zijn mijn ogen niet goed, maar met Arial gaat het lezen mij een stuk beter af dan met dit font.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-04 15:18
De combinatie van lettergrote en dikte met deze nieuwe "Roboto Flex" font maakt dat het teveel uit balans is. Een groter lettergrote hoeft van mij niet, maar kan ik aan wennen. Maar deze combinatie is echt niet lekker, op desktop. Op mobiel is het totaal onbruikbaar, bijna alle titels gaan van 2 regels naar 3, waardoor de informatiedichtheid nog minder wordt... Er is geen enkele (normale) website (denk aan NOS of Wikipedia) waarbij de letters zo groot zijn op mijn iPhone 16 Pro.

Ik ben voorstander van een optie in de instelling om de lettergrote aan te passen, maar los daarvan denk ik dat deze default niet wenselijk is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor mij is de tekstgrootte erg fijn. Ik gebruikte Tweakers normaal op 130%, en dit is nu niet mer nodig. Nog niet zeker of de rest van de site nu prettig kijkt, dat zal ik even in de gaten houden.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Kunnen we alsjeblieft terug naar het oude lettertype of men zelf laten kiezen?

Ik heb de beta uitgezet, want voor mij werkt een 16 px juist niet, ik vind de 12/13 px fijn.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_eLMo_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:13:
Arial (default font browser Safari)
[Afbeelding].
@_eLMo_ dat is toch geen Arial, maar Times New Roman of een versie daarvan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet overigens niet of het een bug of een feature is (want ik zie het zowel met als zonder beta, maar zag dit vorige week nog niet), maar in de P/W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agm8oimiGixJVhY5oYH--y68l5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCPlCA1NEB8PrRrBR4FhPTKv.png?f=fotoalbum_large

Dit is op een desktop flink prettiger dan wanneer het aan de rechterkant vastgeplakt zit.

Edit: Gezien het nu weer ongemakkelijk van rechts komt zal het wel een bug geweest zijn, jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2026 22:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• _eLMo_
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:24:
[...]

@_eLMo_ dat is toch geen Arial, maar Times New Roman of een versie daarvan?
Ik denk dat je gelijk hebt, dat kwam te voorschijn toen ik alle CSS font regels uit zette.
Gefixed, nu wel Arial.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-04-2026 15:29 ]

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
Eens met de anderen hier, font is mij echt te groot, ik lees ook echt langzamer doordat het 'uitgerekt' is. Ik heb net de font size op .85rem gezet en dat is al veel prettiger. Ik ben daarom zeker voorstander om een slider te maken om de font-size aan te kunnen passen, eventueel is procenten van 5, dan zou je naar eigen wens .95rem .090 etc in kunnen stellen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_eLMo_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:25:
Ik denk dat je gelijk hebt, dat kwam te voorschijn toen ik alle CSS font regels uit zette.
Gefixed, nu wel Arial.
Ja, nu ziet het er als Arial uit, dat is een Helvetica lookalike.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RedFox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:05:

[Afbeelding]
Dus de default settings van Chrome moeten omlaag (zodat elke website er last van heeft die je bezoekt), omdat Tweakers de font grootte aanpast? :')
Zelf net ook even de beta aangezet. De tekst inderdaad wel een heel stuk groter, maar ook een stuk dikker. Wellicht wordt een en ander al beter als de font-weight wat omlaag gaat. Nu komen sommige stukken erg schreeuwerig over.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 07-04-2026 16:11 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48

P_Tingen

omdat het KAN

Ik merk ook dat ik langzamer lees nu en ik dacht dat het door de fontgrootte kwam, maar ook met de fix van @Quad lees ik minder snel dan zonder de nieuwe layout. Wel merk ik dat ik standaard Tweakers op 110% heb staan, dus dat geeft aan dat voor mij het standaardfont iets te klein is. Het nieuwe is alleen te breed en te wazig.

Even een dom idee, maar mag het ook gewoon Arial blijven, maar dan ietsie groter? #dtv :+

... en gaat over tot de orde van de dag

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Voor de inhoudelijke tekst van de artikelen vindt ik de 16px font size best wel fijn lezen maar voor de reacties eronder is het naar mijn mening echt te groot. Daar mag de informatie dichtheid best wat hoger zijn omdat het veelal veel reacties zijn. Hetzelfde voor het forum. Daarnaast vind ik deze grootte op een mobiele telefoon echt niet prettig lezen. Zeker de dikgedrukte intro van een artikel is heel groot. Ben wel benieuwd, wat is de reden om de base-line naar 16px te zetten i.p.v. dingen netjes relatief maken? De A11Y guidelines schrijven volgens mij voor dat een gebruiker tot 400% moet kunnen inzoomen. Waarom dan voor iedereen de grootte direct omhoog zetten?

Los van de exacte grootte heb ik het idee dat er her en der nog wat moet worden gekeken naar de grootte van de teksten relatief aan de 'main body'. Bijv. tekst grootte van de reactie-teller, auteur, 'feedback' knop, 'reageer' knop. Alles is nu groot en het lijkt nogal uit verhouding met de rest.

Lettertype vind ik persoonlijk wel verfrissend :)

[ Voor 25% gewijzigd door n9iels op 07-04-2026 16:32 ]

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:02
Geprobeerd op Smartphone (Firefox / Android)

Lezen wordt er écht niet makkelijker op.

Jongens en meisjes, ik probeer zinnen te lezen, géén losse woorden(!).

Het font, de lettergrootte en ruimte zijn passend in een boek voor jonge kinderen, NIET op Tweakers.

(Ga hier verder geen moeite in stoppen, de ervaring leert dat er helaas weinig tot niets gebeurt met feedback.)

[ Voor 27% gewijzigd door Rubén89 op 07-04-2026 16:25 ]

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Femme
  • Laatst online: 23:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
n9iels schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:20:
Voor de inhoudelijke tekst van de artikelen vindt ik de 16px font size best wel fijn lezen maar voor de reacties eronder is het naar mijn mening echt te groot. Daar mag de informatie dichtheid best wat hoger zijn omdat het veelal veel reacties zijn. Hetzelfde voor het forum.
Reacties hebben een font-size van 0.9375rem (15px). Op het forum is de container van een bericht breder gemaakt (de ruimte was er op desktop). De regellengte in tekens is ongeveer gelijk gebleven.
Daarnaast vind ik deze grootte op een mobiele telefoon echt niet prettig lezen. Zeker de dikgedrukte intro van een artikel is heel groot. Ben wel benieuwd, wat is de reden om de base-line naar 16px te zetten i.p.v. dingen netjes relatief maken? De A11Y guidelines schrijven volgens mij voor dat een gebruiker tot 400% moet kunnen inzoomen. Waarom dan voor iedereen de grootte direct omhoog zetten?
De fontgroottes zijn ook relatief (met 16px als basis).

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:38

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik was enthousiast toen ik de aankondiging las. Vond de tekst bij Tweakers al een tijdje onprettig klein, en zoomde vaak in mijn browser in om artikelen fijn te lezen. Direct de test aangezet dus!

Maar ik moet zeggen dat ik het font echt wel schrikken vindt (in negatieve zin). Het is veel te breed, leest totaal niet prettig voor hoofdtekst. Ik hoop dat dit nog aangepast wordt!

(Dit gaat puur om de fontkeuze. De nieuwe grootte vind ik geen probleem.)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

MrManuel

The impossible is easy...

Op de computer kan ik wennen aan het bredere font.
Maar op de mobiel zorgt deze ervoor dat ik uitzoom tot 70%. Vervolgens is hij fijn leesbaar en past er dus veel op m'n scherm. Maar ik had liever m'n 80% met het oude font.

Op de iPhone is het nu te breed.

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:07
Ik denk wel dat er nog ergens een probleem is met het nieuwe font, want hij is niet scherp. De grootte is te doen, maar doordat het niet scherp is leest het niet fijn. Zeker met scrollen is het ellende.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het nieuwe font vind ik geen verbetering. Het heeft iets kinderlijks / comic book achtigs en leest onprettig.
Er zal toch wel een font te vinden zijn dat aan de eisen voldoet en een professionelere/strakkere uitstraling heeft.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Het nieuwe font leest niet prettig inderdaad en het lijkt net dat de website net is opgericht. Het zal wel sneller de jongere gebruiker aantrekken, maar tegelijkertijd minder aantrekkelijk zijn voor de nieuwe oudere gebruiker.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:07
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:42:
Ik denk wel dat er nog ergens een probleem is met het nieuwe font, want hij is niet scherp. De grootte is te doen, maar doordat het niet scherp is leest het niet fijn. Zeker met scrollen is het ellende.
Op mobiel ziet het er wel allemaal goed uit.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52
Femme schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
Hi allen,

Zoals we eerder al hebben uitgelegd, gaan we in 2026 de styling van Tweakers vernieuwen. In de afgelopen jaren hebben we steeds vaker de opmerking gekregen dat Tweakers er verouderd en onaantrekkelijk uitziet. Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken.
Ik snap dat je af en toe vernieuwing wilt & mee wilt gaan "in de tijd" hoewel dat op zich niet perseee een goede reden is.

Ik vraag me ook af hoeveel commentaar je gehad hebt van mensen die de huidige layout WEL goed vinden? Het is een bekend verschijnsel dat klagers zich sneller en vaker laten horen dan tevreden klanten.
Vooral op mobiel blijft de gebruikerservaring achter en voldoen we niet aan moderne richtlijnen zoals de Web Content Accessibility Guidelines. Zowel onder hardcoregebruikers als advieszoekers is het gebruik op mobiel inmiddels sterk toegenomen, wat het extra belangrijk maakt om de mobiele gebruikservaring op orde te hebben. Dit jaar krijgt de site daarom een opfrisbeurt. In deze .plan leggen we uit wat we van plan zijn.
Als vooral mobiel niet voldoet dan concentreer je je toch op een afgesplitste mobiele site? Waak er wel voor dat de site niet "te druk" gaat ogen. Ik kom hier voor nieuws en informatie, niet voor plaatjes, videos, podcasts, etc. Tekst want dat kan ik altijd en overal bekijken zonder oortjes. Maar, ik val zeker niet in de doelgroep van modernismen en veranderen want "iedereen doet het en dus moet het". Bij accessibility guidelines speelt font best een rol maar zeker zo belangrijk - belangrijker? - zijn kleurstelling, contrast, rust op het scherm.
Het eerste resultaat is nu beschikbaar als bèta en kan worden getest. Je kunt de UI-update aanzetten via bètafeatures in je instellingen. Als je je hebt aangemeld voor alle bètatests zie je automatisch de nieuwe styling.
Als al gezegd: op mijn 4k monitor (browser in een ~ 2x2K window) smeert het font. Het is niet gestoken/scherp (dark theme) en voldoet daarmee FWIW voor mij niet aan mijn accessibility standards.

Ik voorzie wel een probleem. Ik verwacht dat voor je met deze beta kwam al een flink aantal (focusgroep) tests gedaan hebt. Ik acht de kans klein dat het nog gaat veranderen maar ik wil je sterk in overweging geven om als je bij Arial weg wilt toch een ander font te gaan gebruiken.

En ons misschien nog feedback te geven over wat je met de opmerkingen die hier gegeven worden gaat doen/gedaan hebt.

Aanvulling:
Nu vanaf een tablet, daar is het font minder wazig maar de hoeveelheid informatie in het blikveld van de ogen is wel flink minder. Misschien is het smallere Arial font in een groter (instelbaar) formaat een mooi compromis?

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 07-04-2026 21:44 ]

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:46
Ik heb helaas zojuist de bèta ui instelling uit moeten zetten. Ik dacht heel even dat ik iets verkeerd had ingesteld op mijn iPhone 16 Pro Max, ik heb geen bril nodig maar het was net alsof ik naar de telefoon van mijn vader zat te kijken die slechtziend is :+

• HPo NG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:07
Ik heb het net ook getest op een PC scherm, en ik be-aam de reacties over de 'onscherpe' letters. Het kost inderdaad meer moeite om de tekst te lezen en het gaat ook langzamer. Ik zou aanraden om het nog een keer te evalueren.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik dacht vandaag 'wat ziet Tweakers er ineens wazig uit, zal wel aan mijn laptop liggen', maar helaas thuis nu hetzelfde..
Vind het echt niks, de tracker was al zeer beperkt door de max. lengte die er in paste en nu nog meer, alles ziet er erg opgeblazen uit zo. Geef mij maar wat scherpere lettertjes en net een tikje kleiner.

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:24
Het zal wel niet de bedoeling zijn geweest, echter als ik dit zie dan
krijg ik kortsluiting wat betreft een overload aan informatie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st366yHFM9Ayagtqj9FHaNmfihk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s4SJxYmootCXsrRZnsxMpyX.png?f=fotoalbum_large

eelcoV

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb de bèta even aangezet, maar ook vrij snel weer uit.

De eerste pagina die ik opende op mijn telefoon was genoeg om pijn in mijn ogen te krijgen van het lettertype (ik weet niet wat het precies is, ik denk in het algemeen te groot en dik?).

Heb het dus ook meteen maar weer uitgezet want ook na mijn ogen eraan te laten wennen leest het heel onprettig.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04
Hmmmmzz... Ik weet dat verandering 'moeilijk' is, verbetering zou niet moeilijk moeten zijn... toch??

Ik heb op forum en op de home page getest met aantal artikelen en merk dat met nieuwe font (size) er gewoon minder op de pagina staat. ~15% denk ik.

Met nieuwe opzet is de uitlijning en info in tabellen gewoon krap. Door grotere size worden zinnen onregelmatiger afgebroken wat er minder mooi uitziet, maar ook rommeliger leest.

Bedenk mij nu dat ik geen screenshots gemaakt het van 2x een nieuws item naast elkaar. Oud / Nieuw.

Ik ben nog niet over op nieuwe settings.. Ik heb het net geprobeerd, maar heb het nu weer uitgezet.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:54
Als ik eerlijk ben, is een groter font beter, ik zoomde op de Macbook al in op Tweakers.

Het is even wennen, en er moeten zeker meer aanpassingen in de layout gedaan worden om dat grotere font ruimte te geven. Kan bijvoorbeeld de maximale breedte van het forum niet omhoog?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Op desktop wel “oke”, ondanks dat items in de tracker echt slechter te lezen zijn (topictitels worden breder enzo).

Op mobiel stoort het me wel (iPhone 17 Pro Max, Firefox, oude thema). Teveel scrollen :-(

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Net weer terug gezet naar het oude.

Lettertype is toch iets te groot op mijn smartphone, Pixel 8a met Firefox.

Kan me voorstellen dat het op een groot scherm een groter lettertype alles duidelijker maakt.

Op een klein scherm is het huidige lettertype grootte beter.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Na het aanzetten van de beta op mobiel ben ik alleen naar de frontpage gegaan. Ik merkte bij het scrollen en daarbij het scannen dat het minder makkelijk is om even snel te scrollen.
Door de grotere letters moest ik minder snel scrollen om de tekst goed te kunnen lezen. Door het snelle scrollen werden de letters wazig.
Ook werden heel veel titels nu drie zinnen i.p.v. twee wat voor een mindere data/tekst dichtheid zorgt.

Het zou fijn zijn als de lettertype grote gelijk op de hoofdpagina vast gezet kan worden en voor leden opgeslagen kan worden in het profiel.

Self reflection is the school of wisdom

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Op mijn mobiel vind ik de tekst best goed uitzien en doen de tekstgrootte of het lettertype voor mij geen afbreuk aan de leesbaarheid, integendeel. Op mijn laptop (14”) vind ik de tekst ook prettig en kan de meningen over de onscherpe tekst niet echt delen. Wellicht verschilt de weergave ook per besturingssysteem of browser?

Op het forum passen echter de datum, de links en de beoordeling niet meer op één regel (iPhone 17), dat ziet niet goed uit:

[img=1206,580]blob:https://gathering.tweakers.net/9bbb90de-0ee4-4b88-b5c5-ac2415c36759[/img]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]
Feedback op de UI-update kun je achterlaten in dit topic. Specifieke problemen met de layout kun je ook melden via dit Google Form.
Dit werkt niet, ik kom op een inlogpagina.

Het 'probleem' dat ik zie is dat de teksten in de user pop-up niet meer passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN5XfibX1wnQPCMlsUC1YJPuqd8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GkYaquYzDJpEBu4Hx2WGL8BF.png?f=user_large

Fix: Maak hem iets breder. Van 180px naar 200px is voor deze user genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf2H995dHkjmFXqaKG0XcDb7NJ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J5rE1fTxCGI4OBBDjAESqfWw.png?f=user_large

Voor Femme heb je 220px nodig. ;)

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Palomar
  • Niet online
Eitot schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:42:
Op mijn mobiel vind ik de tekst best goed uitzien en doen de tekstgrootte of het lettertype voor mij geen afbreuk aan de leesbaarheid, integendeel. Op mijn laptop (14”) vind ik de tekst ook prettig en kan de meningen over de onscherpe tekst niet echt delen. Wellicht verschilt de weergave ook per besturingssysteem of browser?

Op het forum passen echter de datum, de links en de beoordeling niet meer op één regel (iPhone 17), dat ziet niet goed uit:

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/9bbb90de-0ee4-4b88-b5c5-ac2415c36759"]Afbeelding[/url]]
Idd, ik vind het er op mijn iPhone 17 pro in safari nu ook heel strak uitzien. Op een Windows pc in Chrome moest ik er vanmiddag meer aan wennen (grote, ietwat wazige letters).

• Palomar
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]

Idd, ik vind het er op mijn iPhone 17 pro in safari nu ook heel strak uitzien. Op een Windows pc in Chrome moest ik er vanmiddag meer aan wennen (grote, ietwat wazige letters).
En nu op mijn MacBook Air M4 op het ingebouwde scherm ziet het er ook strak uit. Denk dat het vooral op mindere schermen wat tegenvalt.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Opzich geen bezwaar tegen Roboto Flex. Het is font die ik zelf ook nog weleens wil gebruiken in de websites die ik zelf maak, maar het is wel een font die wat extra opmaakregels nodig heeft om goed te laten werken.
Een font size van 16px is veel te groot. Zeker voor het forum. Nu breekt het ook bepaalde opgemaakte topicstarts enzo. En dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Ik zou die font size verlagen naar de oude grootte. Tevens zou ik ook een letter spacing toevoegen. Met letter-spacing: -0.03rem maakt dat tekst al een stuk prettiger is om te lezen.

De wijziging van het font sloop je op dit moment meer mee, dan dat je iets fixed. Dus beste UI en devteam, ga nog even terug naar de tekentafel aub!

[ Voor 13% gewijzigd door Zerora op 07-04-2026 22:44 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Felyrion
  • Laatst online: 22:46

Felyrion

goodgoan!

Ik heb het even geprobeerd, maar ik ga er geen fan van zijn. Ik hou van hoge informatiedichtheid en dit gaat daar (weer) verder vandaan.

Los daarvan: ik kan er niet helemaal de vinger op leggen waarom, maar ik heb meer moeite met lezen van dit nieuwe lettertype. Het gaat me in ieder geval langzamer af.
Ik zet het weer uit en hoop dat we de boel via CSS kunnen tweaken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:01
Palomar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:24:
[...]

En nu op mijn MacBook Air M4 op het ingebouwde scherm ziet het er ook strak uit. Denk dat het vooral op mindere schermen wat tegenvalt.
Ik heb een MacBook Air M5 en vind de teksten alles behalve strak. De letters ogen wazig.

Mijn ogen zijn gelaserd dus daar kan het ook niet aan liggen. ;)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:43

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De breedte van de tekstkolom op het forum is wat groter geworden, maar het reactiescherm en de quickreply zijn niet breder geworden. Daardoor krijg je een andere regelafbreking.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:03
Zerora:
Opzich geen bezwaar tegen Roboto Flex. Het is font die ik zelf ook nog weleens wil gebruiken in de websites die ik zelf maak, maar het is wel een font die wat extra opmaakregels nodig heeft om goed te laten werken.
Een font size van 16px is veel te groot. Zeker voor het forum. Nu breekt het ook bepaalde opgemaakte topicstarts enzo. En dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Ik zou die font size verlagen naar de oude grootte. Tevens zou ik ook een letter spacing toevoegen. Met letter-spacing: -0.03rem maakt dat tekst al een stuk prettiger is om te lezen.

De wijziging van het font sloop je op dit moment meer mee, dan dat je iets fixed. Dus beste UI en devteam, ga nog even terug naar de tekentafel aub!
Gelukkig iemand die het opvalt. Zelf ben ik ook meer gecharmeerd van een iets negatieve letter-spacing. De karakters van dit font hebben by default best veel ruimte rondom.

Ik vind de rechter persoonlijk beter leesbaar. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtnWZrQDCRdPP3vJPYe2RR6Uixs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cau8z8ozHPIkl4ZDr5U2MXHm.png?f=fotoalbum_large

Edit; ik zie dat h3 class="bar" die negative letter-spacing wel (al) heeft.

Motor onderhoud bijhouden | Mijn Aprilia RSV Mille Alitalia

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:18

SomerenV

It's something!

Ik vind het font (op de PC in ieder geval) echt verschrikkelijk. Alsof ik per ongeluk ingezoomd ben ofzo. Leesbaarheid is zoals anderen aangeven ook slechter dan wat het was. Ik snap ook niet helemaal wat dit nieuwe font en de nieuwe grootte moeten fixen. Jullie hebben het over 'keep it simple stupid' maar hoe zit het met 'if it ain't broke, don't fix'. Laten we een goed leesbaar lettertype vervangen omdat het karakterloos is en niet past bij de uitstraling die wij als website willen hebben. Da's een leuk idee, maar niet voor een website waar je voornamelijk teksten leest.

Ik heb liever een goed leesbaar font dan een kek font dat qua karakter past bij een website. Een font met een bepaalde stijl is leuk voor headers en titels ofzo, maar laat de tekst zelf gewoon lekker leesbaar zijn. Dat Roboto het font is dat Android gebruikt voor zijn UI is leuk en aardig, maar ik lees geen hele teksten in de UI van Android.
Roboto Flex kunnen we dankzij de variabele asses wat breder maken zodat het beetje techie monospace vibes heeft zonder de nadelen ervan.
Dit voelt best geforceerd. Je wil de monospace vibe want 'tech', zonder de nadelen daarvan, dus gebruik je een font wat het kan benaderen, maar net niet. Ik snap ergens wel dat je als techsite een techuitstraling wil, maar leesbaarheid voor een site als Tweakers is een stuk belangrijker dan uitstraling.

Al heb ik ergens het gevoel dat men eigenlijk al besloten heeft dat dit het pad gaat zijn, dus de feedback gaat vooral bedoeld zijn om pleisters te plakken op een issue dat niet had hoeven bestaan. Een beetje zoals bij de slide-ins, die nog steeds waardeloos zijn en waarvan het topic gesloten is omdat er toch niks mee gedaan wordt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1