Nee, volgens mij hebben wij niets aangepast aan de lettertypes de laatste dagen.CodeCaster schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:25:
Is er de afgelopen twee dagen iets veranderd? De blur waar anderen het over hebben, ervaar ik nu ineens (100% zoom, Firefox 149.0.2, Windows 11):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer fluff dan body, die letters.
Intentionally left blank
En dit drukke rommeltje is ook niet alles.... De paginanummers mogen kleiner dan de titels, dat is ondergeschikte informatie.
/f/image/b9viLSTwqMMlHwINFsYMhzAu.png?f=fotoalbum_large)
PS dat blokje "folders" links kunnen we toch zeker wel ditchen? Bookmarks zitten in de linkbalk bovenaan de pagina, berichten kan ik bij komen via de knop rechtsbovenin. Nutteloos ruimtegebruik door dat blokje, denk ik zomaar :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 16-04-2026 08:58 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Die zijn ook kleiner (14px tov 16px voor de titels)Hmmbob schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:57:
[...]
En dit drukke rommeltje is ook niet alles.... De paginanummers mogen kleiner dan de titels, dat is ondergeschikte informatie.
[Afbeelding]
Je kan eigen folders maken in je bookmarks folder om je bookmarks te beheren. Ik weet niet hoeveel mensen daar gebruik van maken, maar als je dat gebruikt dan zijn de folders dus niet nutteloosPS dat blokje "folders" links kunnen we toch zeker wel ditchen? Bookmarks zitten in de linkbalk bovenaan de pagina, berichten kan ik bij komen via de knop rechtsbovenin. Nutteloos ruimtegebruik door dat blokje, denk ik zomaar :-)
Overigens zijn we van plan om het forum op desktop breder te maken; dat zou ook een aantal issues oplossen. Wanneer we dat gaan doen kan ik echter nu nog niet zeggen...
Intentionally left blank
OK, nóg kleiner dancrisp schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:12:
Die zijn ook kleiner (14px tov 16px voor de titels)
Lol, nooit geweten. Ik zou liever een live filter-zoekvak hebben daarvoor (gewoon beginnen met typen "sams" om de tabel te filteren op alles wat "samsung" heeft zeg maar)Je kan eigen folders maken in je bookmarks folder om je bookmarks te beheren. Ik weet niet hoeveel mensen daar gebruik van maken, maar als je dat gebruikt dan zijn de folders dus niet nutteloos
Sometimes you need to plan for coincidence
ik heb met de huidige live versie daarvoor een cistom css met :3_s schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:15:
[...]
Ging dat op Tweakers vroeger ook niet, dat je kon kiezen voor compact-standaard-ruim?
Of ben ik compleet in de war met een andere site, kan ook altijd.
article.headline {
padding: 2px 0;
}
Ja, dat is onze nieuwe merkkleur. Vind je het wat?epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:19:
Is er iets gewijzigd? Op mobiel ziet het er redelijk rood uit. Alleen tweakers heeft er bij mij laat van:
[Afbeelding] browser:
[Afbeelding]
Alle gekheid: nee, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik zou ook niet weten wat dat veroorzaakt. Aangezien we hier niet meerdere meldingen van krijgen lijkt het me echter iets aan jouw kant. Maakt darkmode aan/uit nog uit? Heb je het ook als je niet ingelogd bent of als je custom css uitschakelt? Heb je het ook in andere browsers? Cache legen kan misschien ook helpen, en eventueel extensies uitschakelen (weet niet of Brave op mobile dat heeft).
Intentionally left blank
Heb het niet in Chrome
Dark/light modes maakt niet uit. Had cashe geleegd. Toen was de site weer normaal. Daarna met de inlog weer zelfde issues. Zal eens kijken of ik css heb draaien
Zat in een css die ik niet wist dat ik die had draaien..
[ Voor 15% gewijzigd door epicfailguy23 op 17-04-2026 07:54 ]
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Welke css was dat? Blijkbaar gebruiken meer mensen dieepicfailguy23 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:53:
Nee vindt de kleur wat lastig..
Heb het niet in Chrome
Dark/light modes maakt niet uit. Had cashe geleegd. Toen was de site weer normaal. Daarna met de inlog weer zelfde issues. Zal eens kijken of ik css heb draaienedit:
Zat in een css die ik niet wist dat ik die had draaien..
Intentionally left blank
crisp schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:06:
[...]
Welke css was dat? Blijkbaar gebruiken meer mensen die

was de oude darktheme css of tenminste bij mij
Excuses dat ik niet meer info heb. Was lastig lezen door de rode text
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Jammer @crisp dat bovenstaand onbeantwoord is.Redneckerz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:19:
[...]
Oke, ik ben nu dit hele topic doorgelopen zonder gelijk een kneejerk te doen maar ik wordt hiervan. In het gesloten PW topic werd er namelijk geschemerd met data waaruit zou blijken dat de verandering voor de meerderheid goed was (ondanks dat het hele topic dat niet was). Overigens werd daarin de vraag voor wie de wijziging bedoelt was niet beantwoord omdat de doelgroep die je wilt bereiken niet bereikt wordt en de doelgroep die je (nog) hebt zich in de steek gelaten voelt. Die tendens lees ik ook hier.
Hier is de balans iets minder zwart-wit, maar 75/25 (grove schatting) is nog steeds veel mensen die deze wijziging niet snappen.
Ook nu lees ik weer dat een grote meerderheid hier mee geholpen zou zijn, zonder data waar dat uit blijkt. Waar is die data? Aangezien je wel trackt hoeveel mensen een +3 post op de FP doen en wat de populairste topics zijn, dan mag ik er toch vanuit gaan dat je ook data hebt waaruit blijkt dat Joke en Ferdinand van het dorp (De doelgroep die je wilt aanspreken) hier mee geholpen is?
Waar baseren jullie deze wijzigingen op dat het nodig is om een algemenere groep mensen aan te trekken?
Ik zou bijna zeggen dat de heren/dames bij Tweakers dit niets nieuws zegt, maar dat het uiten van dergelijke dingen beperkt blijft tot de interne katernen en niet alhier worden gedeeld. In het eerdere topic werden speculaties over de koepelorganisatie naar het rijk der fabelen gewezen, dus lijkt het mij ook niet hier op zijn plaats. Toch kan je niet ontkennen dat er een invloed is.MazeWing schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:00:
[...]
Helaas gaat Tweakers de epische fout maken dat ze zich nu gaan richten op een doelgroep die zich niet aangetrokken voelt tot een site en alles tegenwoordig opzoekt middels een AI-model (of het nu ChatGPT, Copilot of de waardeloze Google Gemini samenvattingen zijn bij het zoeken) en/of YouTube. Kennelijk is het management er overtuigd van dat de grondslag van dalende activiteit ligt in een gebrek aan toegankelijkheid. En alles zal dus in het werk gesteld gaan worden om de toegankelijkheid te verhogen want "dat" is het wondermiddel dat gaat leiden tot stijgende activiteit en een bruisende community zoals die er 5+ jaar geleden was!
Want transparantie in deze onderzoeken en de resultaten van deze onderzoeken zou wel mooi zijn want het patroon dat ik al jaren zie terugkomen is dat de "actieve" kant van tweakers (lees: community) steevast met terechte kritiekpunten komt maar altijd het onderspit delven. Ik krijg met enige regelmaat een pop-up voor een survey en af en toe beantwoord ik die volledig maar het komt toch ook regelmatig voor dat ik ze te lang vind. Kennelijk zijn er genoeg bezoekers (wel/niet ingelogd?) die zonder problemen surveys van 10 minuten invullen.
Het is tegelijkertijd wat je zegt - Er wordt met enige regelmaat om een survey gevraagd, maar als er andersom transparantie wordt verlangd, dan blijft het stil. En dat zal voor allerlei redenen zijn die niet geuit mogen worden, maar ik vind het dan niet kunnen dat je dan wel refereert naar bepaalde data zonder dat je daar iets van toont.
Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van Trust me bro en het lijkt mij niet dat de Tweakers staff deze internetreferentie niet machtig zijn.
Ik vraag mij inderdaad af hoe zij Joke en Richard die normaliter de Hema site bezoeken gaan benaderen. Dat begint al bij de naam: Hema is een algemeen gemeengoed. ''Tweakers, wat is dat? Is dat zon plek waar mensen met een computer komen?''. Dit is niet gechargeerd, want dat is de doelgroep die men wilt aanspreken. Dat is ook waarom alle recente wijzigingen worden doorgevoerd - om het toegankelijker te maken voor deze doelgroep, die Tweakers niet kent.stin00 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:12:
[...]
Het grootste struikelblok van ook dit topic (naast het Pricewatch feedback topic) is dat ze feedback vragen aan de verkeerde doelgroep. De site wordt toegankelijker gemaakt voor de niet ingelogde gebruiker (90%). Deze gebruikers bereik je niet met een feedback topic weggestopt ergens op het forum. Ze lezen het niet en reageren al helemaal niet.
En dan nog: Als Joke al deze verbeteringen ziet, denkt het team dat ze dan blijft plakken? Ze zal hier hoogstens komen om voor zoonlief iets te kopen. Voor het nieuws zal het niet gebeuren, want daar wordt nog veel te veel met tech-termen gestrooid. Iets wat Joke of Richard niet boeit. Dus de vraag is: Voor wie zijn al deze vernieuwingen nu eigenlijk bedoeld?
Het antwoord zal onbeantwoord blijven, maar ik hoop in ieder geval voor het team dat de roadmap er een is die voor hun werkt - Ze zeggen van wel op basis van de data, die voor de community een mysterie blijft...
Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Ik denk dat dat ook niet aan mij is om die vraag te beantwoorden. En eerlijk gezegd denk ik dat wij al heel erg transparant zijn. Er zit echter wel een grens aan de mate waarin wij ons verplicht voelen om over alles wat wij doen rekenschap af te leggen.Redneckerz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:16:
[...]
Jammer @crisp dat bovenstaand onbeantwoord is.
Intentionally left blank
Heb ik geen data van helaas ;P
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Naast dat het niet fatsoenlijk is gestelde vragen te negeren omdat het niet aan jou is: Wie dan wel? Of moet ik dan buiten dit topic gaan vragen omdat deze vragen geen directe feedback op de UI zijn? Ik hoor het graag.crisp schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat dat ook niet aan mij is om die vraag te beantwoorden.
Is het dan terecht om te schemeren met data die weldegelijk essentieel voor iedereen is?crisp schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]
Er zit echter wel een grens aan de mate waarin wij ons verplicht voelen om over alles wat wij doen rekenschap af te leggen.
Toch denk ik (naast dat het sowieso wel interessant is) dat wat meer transparantie geen kwaad kan. Vaak is het wel dat metingen vooraf X laten zien en dat na aanpassingen verbeteringen Y zichtbaar zijn. Vervolgens wordt daar altijd wel mee geschermd, wat dan op zich ook wel jammer is. Maar wat het concreet is, is totaal onduidelijk en daar wringt de schoen voor velen; doordat die inzichten vooral niet gedeeld worden.crisp schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
Ik denk dat dat ook niet aan mij is om die vraag te beantwoorden. En eerlijk gezegd denk ik dat wij al heel erg transparant zijn. Er zit echter wel een grens aan de mate waarin wij ons verplicht voelen om over alles wat wij doen rekenschap af te leggen.
[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2026 13:41 ]
En dan gaan we dezelfde kant op als met het PW topic. Ook daar werd om het onderzoek gevraagd, en in feite genegeerd. Zeggen dat de cijfers er zijn, is geen antwoord.crisp schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]
Ik denk dat dat ook niet aan mij is om die vraag te beantwoorden. En eerlijk gezegd denk ik dat wij al heel erg transparant zijn. Er zit echter wel een grens aan de mate waarin wij ons verplicht voelen om over alles wat wij doen rekenschap af te leggen.
Dit gaat zo echt de verkeerde kant op. Even de beta aangezet, maar binnen 5 secondes noped the fk out. Echt niet goed.
Zou er niet teveel op hopen. Tot nu toe heb ik nog nooit gezien dat ze er echt iets mee deden.DjoeC schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:14:
Ik ben eigenlijk benieuwd of de gegeven feedback gaat leiden tot wijzigingen en zo ja, welke?
Aangezien Tweakers ook DPG is, zal er waarschijnlijk weinig veranderen.
We zullen er uiteindelijk aan moeten wennen als het echt doorgevoerd wordt.
Persoonlijk vind ik net of je ingezoomd hebt op de tekst omdat je het niet kunt lezen. Bij mij is het lettertype scherp, maar vind het gewoon te groot. Vooral hier op GoT.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
... en gaat over tot de orde van de dag
Valt mij ook op. Staat in ieder geval los van de beta; die heb ik uitstaan.Devian schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:57:
Sinds wanneer worden quotes anders weergegeven? (ingesprongen)
Zeker op de mobiel een erg aanwezige verandering.Devian schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:57:
Beta staat uit trouwens...
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2026 17:01 ]
If you can see, look. If you can look, observe
(Ik heb nog geen leesbril nodig, dus dit is onnodig.)
De snippet lijkt niet te werken?ShadLink schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:46:
[...]
De meest zichtbare wijziging is het grotere lettertype wat er gewoon heel erg kinderlijk uitziet. Het is wéér een duidelijke aanwijzing van de Community dat we dit niet willen. En wéér wordt er aangegeven dat er niets mee gedaan gaat worden (op een paar "tweaks" na). Mag ik dan vragen waarom er dan überhaupt een feedback-topic is?
Ook het "probeer het maar het went wel". Natuurlijk, alles went vanzelf. Maar dat maakt het geen verbetering.
Dit nieuwe lettertype is praktisch onleesbaar op een 1440p 100% scherm draaiende Windows / Chrome. Maar gelukkig is er nog custom-css.
iig heb ik voor nu een snippet gemaakt die de originele lettertypen en -groottes behoud:
Lettertype originele style
*Edit: Ah de snippet "Forum font herstellen" van @stin00 werkt wel. Alleen zijn dan juist wat andere dingen iets klein, maar dat vind ik blijkbaar minder irritant dan alles te groot.
[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 24-04-2026 18:30 ]
Ja aan m'n snippet moet mogelijk nog wat gesleuteld worden.. zeker als deze nieuwe betatest eenmaal live staat. Maar voor nu is het voldoendeTruus01 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:23:
Wat irritant weer. Dit nieuwe lettertype/font is te groot.
(Ik heb nog geen leesbril nodig, dus dit is onnodig.)
[...]
De snippet lijkt niet te werken?
*Edit: Ah de snippet "Forum font herstellen" van @stin00 werkt wel. Alleen zijn dan juist wat andere dingen iets klein, maar dat vind ik blijkbaar minder irritant dan alles te groot.
Volgens mij waren ze al ingesprongen? We hebben wel wat refactoring van css gedaan, ik zal even checken of daar toch onbedoelt visueel wat veranderd is.Devian schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:57:
misschien was het voorheen op desktop wel ingesprongen en mobiel niet? Anyway, dit is dan een bug.
[ Voor 15% gewijzigd door crisp op 24-04-2026 19:13 ]
Intentionally left blank
Hier mobiel (Z Fold 6) lijken ze in het midden te staan ipv een klein beetje ingesprongen.crisp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:12:
[...]
Volgens mij waren ze al ingesprongen? We hebben wel wat refactoring van css gedaan, ik zal even checken of daar toch onbedoelt visueel wat veranderd is.edit:
misschien was het voorheen op desktop wel ingesprongen en mobiel niet? Anyway, dit is dan een bug.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Ja, marge links/rechts. Zou goed kunnen dat dat op mobiel niet zo was, maar moet ik even checken.Yorinn schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:14:
[...]
Hier mobiel (Z Fold 6) lijken ze in het midden te staan ipv een klein beetje ingesprongen.
Intentionally left blank
Dat was het niet. En ook niet wenselijkcrisp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:15:
[...]
Ja, marge links/rechts. Zou goed kunnen dat dat op mobiel niet zo was, maar moet ik even checken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Door de refactor is het font op het forum al groter geworden ook zonder dat ik de beta aan heb staan (ondertussen zelf custom css voor geschreven om dit weer kleiner te maken).crisp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:12:
[...]
Volgens mij waren ze al ingesprongen? We hebben wel wat refactoring van css gedaan, ik zal even checken of daar toch onbedoelt visueel wat veranderd is.edit:
[ Voor 7% gewijzigd door MatHack op 24-04-2026 19:54 ]
There's no place like 127.0.0.1
Intentionally left blank
Yup! Ze zijn op mobiel weer volledige breedtecrisp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:35:
Ik heb inmiddels wat fixes gereleased, is het zo weer beter?
Yupcrisp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:35:
Ik heb inmiddels wat fixes gereleased, is het zo weer beter?
Dat zit wel Schnorr.
Dat is hier gemeld denk ik Borders zichtbaar van tabellenStukfruit schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:10:
Is er toevallig iets aangepast waardoor de tablerandjes in o.a. dit soort topics zichtbaar zijn geworden?
Dat is een bugje, die met de wysiwyg-editor te maken heeftStukfruit schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:10:
Is er toevallig iets aangepast waardoor de tablerandjes in o.a. dit soort topics zichtbaar zijn geworden?
Intentionally left blank
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Koop al mijn ads!
Tot nu toe wordt alle feedback die daadwerkelijk met deze aanpassingen te maken heeft (en dus niet een bug betreft) óf genegeerd óf beantwoord met 'we hebben al een interne bèta gehad', dus ik zou er niet te veel op hopen.DjoeC schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:14:
Ik ben eigenlijk benieuwd of de gegeven feedback gaat leiden tot wijzigingen en zo ja, welke?
Aangezien er nog zo enorm veel delen van de website zijn die totaal niet werken met het absurd grote en wazige lettertype hoop ik dat dit nog een flinke poos een bèta blijft, maar uiteindelijk zullen ze het toch wel door drukken al is het maar vanuit sunk-cost fallacy
Het lettertype groter maken is juist gedaan voor mobiel, daar was het blijkbaar te klein. Ik vind het er juist op desktop echt niet uit zien. Net of je 150-200% ingezoomd bent..Señor Sjon schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:57:
Op mobiel is het lettertype echt te groot. Leest ook niet prettig, want het aantal woorden per regel is kleiner dan een smalle krantenkolom, waardoor het onrustig leest
![]() | ![]() |
Eerder werd ook genoemd dat ze geen rekening konden houden met OS-schalen en dus uitgaan van 100%, maar lijkt me juist niet handig om dit soort 150% schalen door te duwen ipv dat de gebruiker zelf kan kiezen
[ Voor 55% gewijzigd door Oon op 27-04-2026 17:15 ]
This space intentionally left blank.
https://ridem.nl/motoren/bmw-easy-ride-clutch-uitleg/
- Edit: op een magische manier in het verkeerde topic xD
[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 29-04-2026 13:13 ]
Je zit in het verkeerde topic_eLMo_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:59:
@kneusteun ja, het is een soort rekluse / scooter koppeling. Met rolletjes / gewichten, die wat beter getuned zijn op offroad rijden (als in: hij laat wat minder snel weer los, zodat je meer motorrem hebt dan op een scooter).
https://ridem.nl/motoren/bmw-easy-ride-clutch-uitleg/
Het is redelijk duidelijk op desktop en mobiel dat je nu een paar brillen over elkaar nodig hebt om te zien wat er op die posters staat
:strip_exif()/f/image/n9c9NtFq0m3z6YstWd15wPLU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik post dit hier omdat er als onderdeel van de updates meer gedaan lijkt te worden, zoals de smallere quotes.
[ Voor 29% gewijzigd door Stukfruit op 29-04-2026 15:33 ]
Dat zit wel Schnorr.
Dat heeft niets met de ui-update te maken, maar eerder met styling-consolidatie ten behoeve van de wysiwyg-editor. Ik zal er morgen even naar kijken.Stukfruit schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
Het lijkt erop dat één van de updates (geen idee welke, maar niet direct de grotere fonts via de optie) ook de filmposters van de generator in dit soort topics heeft gebroken.
Het is redelijk duidelijk op desktop en mobiel dat je nu een paar brillen over elkaar nodig hebt om te zien wat er op die posters staat
[Afbeelding]
Ik post dit hier omdat er als onderdeel van de updates meer gedaan lijkt te worden, zoals de smallere quotes.
Intentionally left blank
Gezien de hoeveelheid bugs zou ik dit eerder een alpha dan een beta willen noemen.... Sinds de release van de "beta" zijn er zo enorm veel scaling issues gemeld dat je mij niet wijsmaakt dat er echt serieus intern getest is op verschillende aspecten van de website. Dit soort problemen zouden dan meteen naar voren komen en aangepast worden en niet pas na meldingen in dit topic.Oon schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:12:
[...]
Tot nu toe wordt alle feedback die daadwerkelijk met deze aanpassingen te maken heeft (en dus niet een bug betreft) óf genegeerd óf beantwoord met 'we hebben al een interne bèta gehad', dus ik zou er niet te veel op hopen.
Aangezien er nog zo enorm veel delen van de website zijn die totaal niet werken met het absurd grote en wazige lettertype hoop ik dat dit nog een flinke poos een bèta blijft, maar uiteindelijk zullen ze het toch wel door drukken al is het maar vanuit sunk-cost fallacy
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Je vergeet even dat er vooraf al intern getest* is bij zulke grote wijzigingen. Dus het is aannemelijk dat veel van wat hier wordt gemeld al vooraf bekend is bij de crew.**MazeWing schreef op maandag 4 mei 2026 @ 06:41:
[...]
Gezien de hoeveelheid bugs zou ik dit eerder een alpha dan een beta willen noemen.... Sinds de release van de "beta" zijn er zo enorm veel scaling issues gemeld dat je mij niet wijsmaakt dat er echt serieus intern getest is op verschillende aspecten van de website. Dit soort problemen zouden dan meteen naar voren komen en aangepast worden en niet pas na meldingen in dit topic.
*Waarom men die issues dan laat bestaan tot het publiek gaat is een tweede.
**En laten we wel wezen, deze topics zullen de blauwdruk zijn van hoe de volgende feedback topics zullen verlopen. Dus we kunnen nu de olifant in de ruimte noemen, of accepteren dat dit is wat het is en dan kan iedereen zijn eigen conclusies trekken.
Bij mij bestaat in ieder geval de impressie dat feedback op een bepaalde manier moet, anders wordt het niet als zodanig gekwalificeerd.
Dit topic doet mij erg denken aan het feedbacktopic over Tweakers Plus; de keuzes zijn al gemaakt, feedback die nog meegenomen kan worden is prima, maar ze gaan toch door met deze wijziging. Of ze er daarna op terugkrabbelen zien we wel, maar de focus ligt nu 100% op mobiel en in de ervaring van de mensen die iets te zeggen hebben betekent dat dat we een (veel) groter lettertype moeten krijgen.Redneckerz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Je vergeet even dat er vooraf al intern getest* is bij zulke grote wijzigingen. Dus het is aannemelijk dat veel van wat hier wordt gemeld al vooraf bekend is bij de crew.**
*Waarom men die issues dan laat bestaan tot het publiek gaat is een tweede.
**En laten we wel wezen, deze topics zullen de blauwdruk zijn van hoe de volgende feedback topics zullen verlopen. Dus we kunnen nu de olifant in de ruimte noemen, of accepteren dat dit is wat het is en dan kan iedereen zijn eigen conclusies trekken.
Bij mij bestaat in ieder geval de impressie dat feedback op een bepaalde manier moet, anders wordt het niet als zodanig gekwalificeerd.
Tenzij je feedback een 'positief, maar..' reactie is wordt het genegeerd, constructieve vergelijkingen wordt niks mee gedaan, want het doel van dit topic is anders dan wat wij er van verwachten.
Dit alles is overigens ook maar een aanname, maar wel het gevoel dat ik heb op basis van de reacties van crew in dit topic en hoe eerdere vergelijkbare topics zijn gegaan. Als er een blauwdruk achter zit wordt die netjes gevolgd.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat er intern getest zou zijn want je weet niet wat voor tests dat waren. Hebben er een paar ervaren UX-developers naar gekeken? Nee, overduidelijk niet. Maar wat dan wel? Als er een paar van de kantoormedewerkers een keer de site hebben opengegooid en wat rondgeklikt terwijl de baas achter ze stond voor feedback dan snap ik dat die feedback niet negatief is geweest, maar ook zonder baas kunnen die mensen niet echt een relevant oordeel geven.MazeWing schreef op maandag 4 mei 2026 @ 06:41:
[...]
Gezien de hoeveelheid bugs zou ik dit eerder een alpha dan een beta willen noemen.... Sinds de release van de "beta" zijn er zo enorm veel scaling issues gemeld dat je mij niet wijsmaakt dat er echt serieus intern getest is op verschillende aspecten van de website. Dit soort problemen zouden dan meteen naar voren komen en aangepast worden en niet pas na meldingen in dit topic.
Lijkt mij in ieder geval duidelijk dat er geen end-to-end visuele regressietesten zijn gedaan door mensen met kennis, want dan waren de bugs die hier gemeld zijn er al uitgepikt. Ik denk dat ze vooral gewoon collega's hebben uitgenodigd voor een voorproefje en dat daar geen grote negatieve dingen uit kwamen. Maar op wat voor scherm/schermen dat is gebeurd, wat voor mensen dat waren (welke achtergrond ze hadden) en of ze hands-on hebben getest op bijv. ook een grote reeks andere apparaten in natuurlijk gebruik (wat héél anders is dan ergens doorheen kliken, dan moet je al echt een Tweaker zijn) weten we niet.
Los van de font-sizes vind ik de website er inmiddels behoorlijk gedateerd uitzien. Het design heeft iets weg van een forum uit de beginjaren 2000. Komt hier (binnenkort) verandering in? Ik ben me er van bewust dat dit ook wel een beetje de Tweakers huisstijl is, maar een design refresh zou de website naar mijn mening wel kunnen gebruiken.
Eerste snelle opzetje.
[ Voor 3% gewijzigd door crobo op 06-05-2026 22:04 ]
Hierbij een update van onze kant over de ui-vernieuwing. Veel kleine problemen die zijn gemeld hebben we in de afgelopen weken opgelost. Het is ook duidelijk dat niet iedereen zich kan vinden in een aantal fundamentele keuzes die we hebben gemaakt, zoals het vergroten van de lettertype. Hier willen we ons standpunt graag over verduidelijken en ook welke stappen we nog gaan nemen richting een release voor het grote publiek.
Aangepaste typografie van koppen
Voordat we voor iedereen live gaan met de UI-update zullen we nog een aanpassing doen van het lettertype van de koppen naar aanleiding van een vernieuwing van de huisstijl, waar we momenteel aan werken.Layoutaanpassing forum
Om tegemoet te komen aan de wens voor een hogere informatiedichtheid op het forum gaan we specifiek de font-size van forumberichten verkleinen van 16 naar 15px. Deze lettergrootte wordt momenteel ook gebruikt voor reacties op artikelen.Op de desktop gaan we ons nieuwe grid met een breedte van 1064px gebruiken op het forum. Dit creëert 80 pixels ruimte in de breedte die benut kan worden voor titels in listings en voor tabellen en afbeeldingen in forumposts. De regellengte van berichten wordt niet groter omdat we nu al meer tekens gebruiken dan wat beschouwd wordt als het optimum voor leesbaarheid.
Onderzoek naar wazigheid
We hebben diverse opmerkingen gekregen over wazigheid van het font van de bodyteksten (Roboto Flex). Het is voor ons niet helemaal helder onder welke omstandigheden (zoals OS, browser en resolutie) dit verschijnsel wordt ervaren. De font-rendering op standaard dpi-beeldscherm is verre van ideaal maar dat geldt ook voor Arial. Om een beter beeld te krijgen hebben we een vergelijking gemaakt van Arial met Roboto Flex en een vragenlijst in Google Forms. In de vergelijking zit ook een wat dunnere variant van Roboto Flex. We zijn benieuwd naar jullie feedback hierop.Check de vergelijking hier: https://tweakers.net/files/upload/fontvergelijking.html
Instelbaarheid
Er wordt veelvuldig geopperd om van de nieuwe lettertypes een setting te maken om de informatiedichtheid te verhogen of terug te kunnen naar de oude situatie. We hebben in het verleden voorkeuren gehad voor compacte layouts. Onze ervaring is dat dit veel complexiteit toevoegt en ongewenste situaties oplevert waarin bepaalde use cases over het hoofd worden gezien. Tweakers is al complex genoeg met niet alleen veel functionaliteit maar ook allerlei schermgroottes die we moeten ondersteunen. Het is onwenselijk om daarbinnen ook nog allerlei layoutvariaties te moeten supporten.Als alternatief voor layoutvoorkeuren bieden we al lange tijd custom css aan. Sinds 2019 is het mogelijk om eenvoudig snippets met elkaar te delen. Met custom css kun je de layout helemaal naar je eigen hand zetten of meeliften op het werk van anderen. De UI-update maakt custom css nog makkelijker door beter gebruik van css-variabelen. Custom css is daarom de oplossing voor als je niet kunt wennen aan de lettertypes of een veel compacte layout wil.
Informatiedichtheid
Tevens willen we graag benadrukken dat een hoge informatiedichtheid voor ons geen doel is. We weten dat we een groep gebruikers hebben die een voorkeur heeft voor kleine witruimtes en lettergroottes. Er zijn ook techliefhebbers die meer visueel ingesteld zijn en een andere balans willen tussen beeld, witruimte en tekst. Deze mensen willen we ook bedienen. De door ons gemaakte keuzes voor witruimte en lettergrootte zijn niet extreem (eerder behoudend) vergeleken met andere media.Helaas, vanwege mijn voor zover mogelijk ontgooglede status kan/zal ik niet reageren via google forms. Daarom dit: Roboflex zwarte tekst op witte achtergrond leest iets beter dan witte tekst op zwarte achtergrond. Gezien mijn scherm formaat (42") staat alles eigenlijk altijd op zwarte achtergronden, inclusief Tweakers na inloggen. Reden: Anders wordt het zo'n witte massa in mijn kantoor....
@MiBe Ik denk dat ik in mijn eerdere posts in dit topic voldoende inhoudelijke feedback heb gegeven, inclusief screenprints, en zoveel mogelijk vermeden heb om personen af te branden. Ik weet dat iedereen op zijn/hoor eilandje met de opdracht die men meekrijgt hun stinkende best doen om dingen "goed" te doen.
Maar, aan het einde van de dag krijg ik nog steeds de indruk dat - anders dan de custom.css oplossing als workaround - er weinig inhoudelijks met de feedback is gedaan. Ook jouw opmerking: "lezen we echt heel actief mee in dit topic" geeft nou niet bepaald de indruk van aktie want dan had je eraan toegevoegd: "en we doen daar inhoudelijk ook iets mee".
En nu zet ik de beta weer zolang mogelijk uit....
Het is een algemene oproep, niet specifiek op één persoon gericht. Ik kan niet beloven dat alle feedback ook daadwerkelijk tot aanpassingen leidt, en dat lijkt mij ook niet wenselijk. Niet elke suggestie is automatisch objectief een verbetering, en het is logisch dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat mij betreft wordt daar juist al behoorlijk transparant over gecommuniceerd, zoals in de post van @Femme. Dat een specifieke suggestie niet direct terugkomt in een aanpassing betekent dus niet dat er niets met de feedback gebeurt. Het betekent vooral dat er bewust wordt gekozen op basis van prioriteiten, haalbaarheid en het grotere geheel. Dat is voor mij echt iets anders dan er niets mee doen.DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:27:
@MiBe Ik denk dat ik in mijn eerdere posts in dit topic voldoende inhoudelijke feedback heb gegeven, inclusief screenprints, en zoveel mogelijk vermeden heb om personen af te branden. Ik weet dat iedereen op zijn/hoor eilandje met de opdracht die men meekrijgt hun stinkende best doen om dingen "goed" te doen.
Maar, aan het einde van de dag krijg ik nog steeds de indruk dat - anders dan de custom.css oplossing als workaround - er weinig inhoudelijks met de feedback is gedaan. Ook jouw opmerking: "lezen we echt heel actief mee in dit topic" geeft nou niet bepaald de indruk van aktie want dan had je eraan toegevoegd: "en we doen daar inhoudelijk ook iets mee".
Chrome, Edge en Firefox.
Bekeken op:
24" 1080p
32" 4K
Onder Windows.
Het zit hem, naar mijn idee, simpelweg in de (anti)aliasing. (Arial vs Roboto flex 400 hier)
Vooral letters met openingen/gaten hebben hier last van, met name a en e.
:strip_exif()/f/image/mLxtFfPTwOKzd1VcqG1iprol.png?f=user_large)
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Eens. Alleen is al diverse keren gevraagd om de onderbouwing van de font wijziging en anders dan wat vage antwoorden als "intern getest", of Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken. komen we niet.MiBe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Het is een algemene oproep, niet specifiek op één persoon gericht. Ik kan niet beloven dat alle feedback ook daadwerkelijk tot aanpassingen leidt, en dat lijkt mij ook niet wenselijk. Niet elke suggestie is automatisch objectief een verbetering, en het is logisch dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat mij betreft wordt daar juist al behoorlijk transparant over gecommuniceerd, zoals in de post van @Femme. Dat een specifieke suggestie niet direct terugkomt in een aanpassing betekent dus niet dat er niets met de feedback gebeurt. Het betekent vooral dat er bewust wordt gekozen op basis van prioriteiten, haalbaarheid en het grotere geheel. Dat is voor mij echt iets anders dan er niets mee doen.
De hier eerder door mij en anderen gemaakte opmerkingen over "iemand heeft besloten dat het anders moet" blijven dus wat mij betreft gewoon staan. Dat kan natuurlijk maar als er vervolgens een feedback topic komt en serieuze tweakers gebruikers (die dus de beta versie hebben ingeschakeld) bij die "opfrisbeurt" serieuze opmerkingen en soms bedenkingen hebben mogen die gebruikers best iets meer merken dat er met hun reacties ook iets serieus gedaan wordt. Als zo'n reageerder met inhoudelijke opmerkingen blijf ik met het gevoel zitten: De weg is ingeslagen, we zullen doorgaan. custom.css kun je toch niet als een serieuze oplossing voor leesbaarheidsproblemen gaan zien? Zie ook weer de opmerkingen van @D4NG3R hier net boven mijn reactie.
Je wilt "nieuw publiek" gaan trekken, prima zaak lijkt me. Maar in mijn optiek voldoet de nieuwe opmaak niet aan de toegankelijkseisen voor minder zienden - waar we er met de huidige schermcultuur steeds meer van krijgen. Ga dan naar een tikje groter Arial of whatever ander scherp gestoken font maar NIET naar een font waar de boel in elkaar overloopt en dat soms ook wazig wordt.
NB: Hoewel dit bericht aan @MiBe gericht is, is het natuurlijk vooral ook gericht aan diegenen die hierin beslissingsbevoegdheid hebben.
We nemen de feedback over het font ook absoluut serieus, dat is ook waarom we een fontvergelijking hebben gemaakt met Arial, Roboto Flex 400, Roboto Flex 350 en System-ui (waarbij laatstgenoemde natuurlijk weer afhankelijk is van het gebruikte besturingssysteem), inclusief antwoordformulier. We hopen daarmee een goed beeld te krijgen waarom sommige gebruikers (inclusief ikzelf, overigens) de huidige bèta als 'wazig' kunnen ervaren, terwijl dit voor anderen niet geldt. We vinden het echter wel belangrijk om dit eerst tot op de bodem uit te zoeken voordat we eventuele wijzigingen doorvoeren. Maar dit is dus echt iets waar we heel actief mee bezig zijn.DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Eens. Alleen is al diverse keren gevraagd om de onderbouwing van de font wijziging en anders dan wat vage antwoorden als "intern getest", of Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken. komen we niet.
De hier eerder door mij en anderen gemaakte opmerkingen over "iemand heeft besloten dat het anders moet" blijven dus wat mij betreft gewoon staan. Dat kan natuurlijk maar als er vervolgens een feedback topic komt en serieuze tweakers gebruikers (die dus de beta versie hebben ingeschakeld) bij die "opfrisbeurt" serieuze opmerkingen en soms bedenkingen hebben mogen die gebruikers best iets meer merken dat er met hun reacties ook iets serieus gedaan wordt. Als zo'n reageerder met inhoudelijke opmerkingen blijf ik met het gevoel zitten: De weg is ingeslagen, we zullen doorgaan. custom.css kun je toch niet als een serieuze oplossing voor leesbaarheidsproblemen gaan zien? Zie ook weer de opmerkingen van @D4NG3R hier net boven mijn reactie.
Je wilt "nieuw publiek" gaan trekken, prima zaak lijkt me. Maar in mijn optiek voldoet de nieuwe opmaak niet aan de toegankelijkseisen voor minder zienden - waar we er met de huidige schermcultuur steeds meer van krijgen. Ga dan naar een tikje groter Arial of whatever ander scherp gestoken font maar NIET naar een font waar de boel in elkaar overloopt en dat soms ook wazig wordt.
NB: Hoewel dit bericht aan @MiBe gericht is, is het natuurlijk vooral ook gericht aan diegenen die hierin beslissingsbevoegdheid hebben.
Als gezegd: Feedback formulier zit achter een inlog van een datawolf bedrijf. Da's jammer en een gemiste kans.MiBe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:38:
[...]
We nemen de feedback over het font ook absoluut serieus, dat is ook waarom we een fontvergelijking hebben gemaakt met Arial, Roboto Flex 400, Roboto Flex 350 en System-ui (waarbij laatstgenoemde natuurlijk weer afhankelijk is van het gebruikte besturingssysteem), inclusief antwoordformulier. We hopen daarmee een goed beeld te krijgen waarom sommige gebruikers (inclusief ikzelf, overigens) de huidige bèta als 'wazig' kunnen ervaren, terwijl dit voor anderen niet geldt. We vinden het echter wel belangrijk om dit eerst tot op de bodem uit te zoeken voordat we eventuele wijzigingen doorvoeren. Maar dit is dus echt iets waar we heel actief mee bezig zijn.
Ik heb de mogelijkheid voor het uploaden van screenshots eruit gehaald. Die zorgde ervoor dat een login noodzakelijk was. Nu kan het anoniem.DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Als gezegd: Feedback formulier zit achter een inlog van een datawolf bedrijf. Da's jammer en een gemiste kans.
Ingevuld, alleen de monitor vraag zit ik een beetje mee: 4K tot 32"? Ik heb een uitvoering: LG 43UN700-B Zwart met "vaagheid", aangesloten via displayport.Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Ik heb de mogelijkheid voor het uploaden van screenshots eruit gehaald. Die zorgde ervoor dat een login noodzakelijk was. Nu kan het anoniem.
Aanvulling: Cleartype staat AAN.
[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 08-05-2026 10:58 ]
Ik heb het formulier 2 keer ingevuld, een keer voor mijn desktop en een keer voor mijn smartphone, omdat er helaas geen meerkeuze-mogelijkheid is. Ik hoop dat dat geen problemen geeft met de dataverwerking (beide zijn namelijk met dezelfde account verzoden). Mocht dit wel issues geven en/of de antwoorden 'ongeldig' maken, dan hoor ik dat graag (met liefst ook een oplossing erbij over hoe dit dan wel goed te doenFemme schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:Onderzoek naar wazigheid
We hebben diverse opmerkingen gekregen over wazigheid van het font van de bodyteksten (Roboto Flex). Het is voor ons niet helemaal helder onder welke omstandigheden (zoals OS, browser en resolutie) dit verschijnsel wordt ervaren. De font-rendering op standaard dpi-beeldscherm is verre van ideaal maar dat geldt ook voor Arial. Om een beter beeld te krijgen hebben we een vergelijking gemaakt van Arial met Roboto Flex en een vragenlijst in Google Forms. In de vergelijking zit ook een wat dunnere variant van Roboto Flex. We zijn benieuwd naar jullie feedback hierop.
Check de vergelijking hier: https://tweakers.net/files/upload/fontvergelijking.html
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Dit lijkt op wat ik heb (Windows Firefox 1440P) maar dan met de onderkant van naar onderen toe lopende letters (o, s, e, v bijvoorbeeld) of (hoofd) letters die zowel naar onder als boven toe lopen (Hoofdletter O of S bijvoorbeeld). Daar is het alsof de anti-aliasing de pixelrij boven & onder de max hoogte van de regel wil gebruiken maar dit niet/maar heel beperkt doet (Bij inzoomen zie je bij sommige letters een heeeel lichte verkleuring van de Pixelrij onder/boven de letters, als deze wat donkerder zou zijn, zou de letter wel 'normaal' uitkomen). Bij Arial gebeurd dit niet.D4NG3R schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:02:
Goed, het formulier geeft mij niet genoeg vrijheid aangezien ik het tot op zekere hoogte ervaar in:
Chrome, Edge en Firefox.
Bekeken op:
24" 1080p
32" 4K
Onder Windows.
Het zit hem, naar mijn idee, simpelweg in de (anti)aliasing. (Arial vs Roboto flex 400 hier)
Vooral letters met openingen/gaten hebben hier last van, met name a en e.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/rAbCIWVPOSzRtG7at8REGhOJ.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 07-05-2026 13:45 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Arial ziet er voor mij goed uit, maar Roboto Flex 400 komt voor mij over als licht afgesneden aan de onderkant van de regels, bij Roboto Flex 350 is dat nog duidelijker te zien. Net alsof de onderste (paar) pixels van de regels is afgesneden voor letters zoals de a, c, d, e & s. Arial toont meer/duidelijkere rondingen aan de onderkant van de regels.
Dit is de Ho van "Home Assistant" onderin, de staande lijn van de H is bij Arial gewoon netjes 2 pixels ("harder"), en bij Roboto is er meer aliasing. Ook op andere font grootte.
MacOS Tahoe 26.4.1 - Safari 26.4 (21624.1.16.11.4)
AOC PD49 OLED 5120x1440 49" dus 109ppi
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-05-2026 14:20 ]
Klopt het dat je font smoothing / anti-aliasing helemaal hebt uitstaan?MatHack schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:55:
Ik post dit even hier, omdat er geen vrij veld was in de Google-form, en vaagheid te vaag was qua term, want dat zie ik zelf meer als wazigheid dan wat er nu gebeurd. Hier hetzelfde als dat ik bij @GoldenSample zie (op mijn werk werkplek) op 4k Windows Firefox/Edge:
[Afbeelding]
Arial ziet er voor mij goed uit, maar Roboto Flex 400 komt voor mij over als licht afgesneden aan de onderkant van de regels, bij Roboto Flex 350 is dat nog duidelijker te zien. Net alsof de onderste (paar) pixels van de regels is afgesneden voor letters zoals de a, c, d, e & s. Arial toont meer/duidelijkere rondingen aan de onderkant van de regels.
Ja, ClearType staat uit en in de advanced settings van Windows staat 'Smooth edges of screen fonts' ook uit (ik heb Windows qua visual effects ingesteld op performance ipv appearance).Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Klopt het dat je font smoothing / anti-aliasing helemaal hebt uitstaan?
De verschijnselen die je benoemd zoals een font dat er afgesneden uitziet is wel wat je kunt verwachten als ClearType uitstaat in Windows.MatHack schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:03:
[...]
Ja, ClearType staat uit en in de advanced settings van Windows staat 'Smooth edges of screen fonts' ook uit (ik heb Windows qua visual effects ingesteld op performance ipv appearance).
Daarbij zijn de letters minder mooi. Vooral bij de cijfers valt het op bij de 2 en de 6.
Roboto Flex is geen mooi font.
Signatures zijn voor boomers.
Maar ik ben het met je eens dat ik Arial op lagere PPI (<140 ofzo) mooier vind.
Op hoog DPI (zoals mijn Macbook Pro M2 16" 254 PPI) is het om het even. Maar moeilijk vergelijken op screenshots (zoomlevel).
Arial nog steeds iets meer crips, maar de t in Ubuntu vind ik bij Roboto wel fijner.
Overall vind ik Roboto te breed, maar dat is smaak denk ik.
Als je dan voor zo'n hip nieuw font wil gaan, zou ik zelf voor Inter v4 gaan, boven Roboto Flex.
https://rsms.me/inter/
[ Voor 29% gewijzigd door _eLMo_ op 07-05-2026 16:37 ]
Bij mij staat cleartype wel aan.Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:18:
[...]
De verschijnselen die je benoemd zoals een font dat er afgesneden uitziet is wel wat je kunt verwachten als ClearType uitstaat in Windows.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Nou kom ik er zomaar in gevallen, omdat ik dit topic per toeval tegenkom, dus excuus als ik het verkeerd begrijp.Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:18:
[...]
De verschijnselen die je benoemd zoals een font dat er afgesneden uitziet is wel wat je kunt verwachten als ClearType uitstaat in Windows.
Maar de schuld leggen bij Windows-instellingen omdat een nieuwe font-keuze bij diverse mensen als niet prettig wordt ervaren, gaat mij toch wel erg ver. Jullie kiezen ervoor om die verandering door te voeren, als dat problemen oplevert, dan kun je beter een andere keuze maken. De font zoals die nu is, levert geen problemen op, ongeacht de Windows-instellingen. Dat hoort bij een potentiële nieuwe font net zo te zijn.
Het moedwillig uitzetten van functies die de leesbaarheid van lettertypes moet verbeteren beschouw ik niet als iets waar we rekening mee moeten houden. Op veel sites die iets anders dan arial gebruiken gaat de leesbaarheid dan problematisch worden.LA-384 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:00:
[...]
Nou kom ik er zomaar in gevallen, omdat ik dit topic per toeval tegenkom, dus excuus als ik het verkeerd begrijp.
Maar de schuld leggen bij Windows-instellingen omdat een nieuwe font-keuze bij diverse mensen als niet prettig wordt ervaren, gaat mij toch wel erg ver. Jullie kiezen ervoor om die verandering door te voeren, als dat problemen oplevert, dan kun je beter een andere keuze maken. De font zoals die nu is, levert geen problemen op, ongeacht de Windows-instellingen. Dat hoort bij een potentiële nieuwe font net zo te zijn.
Ik ga er van uit dat de meeste feedback over de fonts van mensen komt die font anti-aliasing hebben aanstaan in hun OS.
Roboto Flex 350 is al een stuk beter. Maar toch ook zeker nog niet heel erg scherp. Rond 0.9 scherpte als ik het in een getal uitdruk.
Arial is dan weer beter, maar system-ui (Segoe UI) vind ik verreweg het fijnst lezen. 15px ipv 16px is ook beter, zeker voor op het forum en in de reacties. Maar toch blijf ik hier op de 14px.
[ Voor 4% gewijzigd door ShadLink op 07-05-2026 23:58 ]
Ik gebruik de nieuwe UI al sinds die beschikbaar is, maar heb wel direct een custom CSS geactiveerd met ander font.
Ik hoop dat harte dat jullie de keuze voor Roboto Flex herzien. Wat mij betreft kan het prima een font zijn die je binnen je branding gebruikt, voor je logo, koppen, of andere grote teksten. Maar voor hoofdtekst vind ik het verschrikkelijk.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
... en gaat over tot de orde van de dag
Idd, statisch is het een relatief mooi lettertype. Maar de leesbaarheid is gewoon een stuk slechter dan met andere fonts. Arial en Segoe UI zien er heel "ouderwets" uit, maar lezen een stuk fijner. Zoals ik eerder aan heb gegeven vind ik Apple's standaard font (San Fransico) nog het fijnst.P_Tingen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
Met de Roboto variant heb ik de neiging om even met mijn ogen te knipperen. Het voelt alsof er een vliesje op mijn oog zit of zo. System-ui leest voor mij verreweg het prettigste
Met andere woorden; ik kan zien waaarom een grafisch designer ervoor zou kiezen. Maar voor daadwerkelijk leesbaarheid en toegangkelijkheid is het gewoon heel slecht.
[ Voor 12% gewijzigd door ShadLink op 08-05-2026 13:59 ]
Arial is ook gewoon een vectorfont hoor. Ik vind dit een beetje een vreemde verklaring waarom Roboto Flex er zo slecht uit ziet. Er is niets pixelgeorienteerds aan het ontwerp van Arial. Natuurlijk zijn er pixelated varianten van, maar dat komt omdat output altijd pixelated is._eLMo_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:24:
Roboto Flex is ontwikkeld met font smoothing (en dus ook hogere PPI) in het achterhoofd en gaat dus (in die use case) nooit zo goed zijn als fonts die nog met pixels in het achterhoofd ontwikkeld zijn.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Op een high dpi beeldscherm is dat niet zo van belang. Helaas is het marktaandeel hiervoor bij desktopbeeldschermen nog steeds relatief laag.
Even heel concreet dan zonder geklaag; kunnen we met enkele CSS-variabelen gezet in custom CSS zorgen dat de fonts helemaal hersteld worden? Worden er bijv. overal netjes semantische variabelen gebruikt die weer netjes hun waarden overerven van primitive variabelen, of moeten we de hele CSS gaan doorspitten voor alle specifieke situaties?Femme schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:
Als alternatief voor layoutvoorkeuren bieden we al lange tijd custom css aan. Sinds 2019 is het mogelijk om eenvoudig snippets met elkaar te delen. Met custom css kun je de layout helemaal naar je eigen hand zetten of meeliften op het werk van anderen. De UI-update maakt custom css nog makkelijker door beter gebruik van css-variabelen. Custom css is daarom de oplossing voor als je niet kunt wennen aan de lettertypes of een veel compacte layout wil.
Uiteindelijk is de keuze natuurlijk helemaal aan jullie, niet mijn website dus ik heb er weinig over te zeggen, maar het is m.i. wel een vreemde keuze om voor een zoveel groter lettertype dan nu en dan andere websites te gaan. Als ik naar bijvoorbeeld een artikel op Nu.nl kijk is het lettertype van de body 14.875px met een regelafstand van 24.5px, en maken ze gebruik van de standaard sans-serif stack (Arial, Helvetica, sans-serif). Jullie hoeven er natuurlijk niet hetzelfde uit te zien, maar de artikelen daar vind ik heel makkelijk te lezen op ieder apparaat/scherm, zéker niet te klein.
Wat ik dan ook nog mis in deze update is het verhaal over scaling; dit werd eerder genoemd als een van de redenen om voor een groter lettertype te kiezen, maar je zou toch juist verwachten dat alles er op 100% prima uitziet en pas daarboven groter, zodat de gebruiker het in de hand heeft (en de UI meteen helemaal mee schaalt om hier rekening mee te houden). Ik vind het een rare keuze dat het lettertype op 100% scaling groter wordt gemaakt dan normaal is op het internet, want daarmee is het op 125% meteen enorm groot. Het voelt echt alsof die +25% al bij voorbaat is toegepast ondanks dat ik die niet aan heb staan.
Als je zegt high-dpi, bedoel je dan dat vanwege de hogere dpi een teken meer pixels inneemt? Hoe zit dat dan als je scaling ondanks hogere dpi gewoon op 100% hebt staan? Ik heb juist meer pixels (4K) om meer tekst op het scherm te krijgen. Ik zit op ~103dpi ppi.Femme schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:26:
Arial is specifiek ontwikkeld als schermfont in een tijd dat pixeldichtheden erg laag waren (1024x768 op 17" CRT's, full hd op 24" enzo). De geometrie is zo gemaakt dat het goed past op een pixelraster en het font heeft een sterke hinting om ervoor te zorgen dat de vorm van letters uit te lijnen met het pixelgrid.
Op een high dpi beeldscherm is dat niet zo van belang. Helaas is het marktaandeel hiervoor bij desktopbeeldschermen nog steeds relatief laag.
Ahh, ik begin het te begrijpen;
Maar, een uitgangspunt dat de dpi van lieverlee toeneemt gaat voorbij aan het gebruik van steeds meer grotere monitoren waardoor de dpi toename dus "beperkt" blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door DjoeC op 08-05-2026 17:20 ]
Dat is ook nog wel een interessante, ik "lees" vaak scrollend (scannen). In mijn eerdere reactie en wat er uit sommige andere reacties te lezen is, is dat het lettertype wat vaag/wazig is. Weet niet of dat te meten/zien is (gif/korte animatie)?ShadLink schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Idd, statisch is het een relatief mooi lettertype. Maar de leesbaarheid is gewoon een stuk slechter dan met andere fonts. Arial en Segoe UI zien er heel "ouderwets" uit, maar lezen een stuk fijner. Zoals ik eerder aan heb gegeven vind ik Apple's standaard font (San Fransico) nog het fijnst.
Met andere woorden; ik kan zien waaarom een grafisch designer ervoor zou kiezen. Maar voor daadwerkelijk leesbaarheid en toegangkelijkheid is het gewoon heel slecht.
Self reflection is the school of wisdom
Dus Arial is nog altijd een beter font voor beeldschermen. Op schermen met meer DPI is het niet van belang, op schermen met minder DPI wel, dus waarom zou je dat tweede negeren en het font kiezen dat minder geschikt is.Femme schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:26:
Arial is specifiek ontwikkeld als schermfont in een tijd dat pixeldichtheden erg laag waren (1024x768 op 17" CRT's, full hd op 24" enzo). De geometrie is zo gemaakt dat het goed past op een pixelraster en het font heeft een sterke hinting om ervoor te zorgen dat de vorm van letters uit te lijnen met het pixelgrid.
Ook bij high DPI schermen is dit van toepassing, zie mijn laatste post met screenshots van een Macbook Pro (DPI > 240), waar Arial echt wel scherper is.Femme schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:26:
Kijk bij "marktaandeel" ook vooral even specifiek naar bezoekers van Tweakers.net, denk dat daar het aandeel met hogere DPI wel hoger ligt, maar imho is Roboto Flex niet beter, ook niet op hoog DPI.
- System UI (macOS, dus San Fransisco) *
- Arial *
- Roboto Flex 350
- Roboto Flex 400
Roboto 350 is fijner dan Roboto 400, maar beduidend minder fijn dan Arial en System UI. Roboto 400 komt op een 24" 4k scherm alsnog wazig over.
Eens.balfnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:18:
In order of preference:* Deze twee ontlopen elkaar maar heel weinig.
- System UI (macOS, dus San Fransisco) *
- Arial *
- Roboto Flex 350
- Roboto Flex 400
Roboto 350 is fijner dan Roboto 400, maar beduidend minder fijn dan Arial en System UI. Roboto 400 komt op een 24" 4k scherm alsnog wazig over.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dit heb ik dus ook. Het ziet er allemaal horizontaal uitgerekt uit.Ulster Seedling schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:12:
Hier op macOS met een 'retina' display is Roboto Flex niet wazig. Wel vind ik het bijzonder onprettig lezen, doordat de letters in de horizontale richting 'uitgerekt' voelen. De verhouding tussen de breedte en hoogte van de letters is uit balans.
Ik gebruik de nieuwe UI al sinds die beschikbaar is, maar heb wel direct een custom CSS geactiveerd met ander font.
Ik hoop dat harte dat jullie de keuze voor Roboto Flex herzien. Wat mij betreft kan het prima een font zijn die je binnen je branding gebruikt, voor je logo, koppen, of andere grote teksten. Maar voor hoofdtekst vind ik het verschrikkelijk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je argumentatie dat Arial vooral bedoeld was voor "oudere schermen" loopt mank als dit lettertype anno 2026 gewoon het scherpste en dus "beste" resultaat geeft. Het is een lettertype dat op elk apparaat en op elke resolutie gewoon prima schaalt en daarom gewoon "DE" standaard hoort te zijn.
Dan kun je allemaal met argumenten komen waarom er een nieuw lettertype moet komen echter is het een typisch geval van "if it ain't broke don't fix it". Ik snap dat er een nieuw lettertype gekozen is om een "nieuwe look" te creëren echter mag toch langzaam de conclusie getrokken worden dat Roboto dan niet echt de beste keuze is!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
[ Voor 86% gewijzigd door RoD op 14-05-2026 14:42 ]
Ja dus.
:strip_exif()/f/image/wzTWAoojvfnYtMQh4amNqSKe.png?f=user_large)
Artikel:
[ Voor 66% gewijzigd door Room42 op 15-05-2026 22:50 ]
Koop al mijn ads!
De belangrijkste reden om weer terug te gaan, is dat het scherm 'voller' aanvoelt. Niet alleen vullen de letters elke regel meer (doordat Roboto een meer gelijke breedte aanhoudt is er minder variatie in de breedte), maar ook de regels lijken breder uitgevuld over de breedte van het scherm dan in de oude weergave o.b.v. Arial. Ik weet niet of dat laatste een bewuste keuze is of een onbedoeld effect, maar in totaal zorgt dat in mijn ogen voor een 'brij' aan letters, daar waar de oude instellingen mij meer mogelijkheid bieden om te focussen op afgebakende stukken van de tekst. En dat leest daardoor een stuk rustiger.
N=1 dus ik verwacht niet dat jullie de bèta helemaal afblazen op basis van deze feedback, maar ik geef het wel graag mee ter overweging. En ik ga ervan uit dat de huidige standaard-weergave heus wel via custom css beschikbaar blijft voor nerds als ik die lekker willen blijven hangen in het 'vroeger was alles beter' hoekje :-)
edit: dat breder uitvullen zie je bijvoorbeeld goed in de plaatjes die direct in de eerste reactie in dit topic is geplaatst. Oude layout biedt veel witte regeleindes, terwijl bèta layout bijna de hele breedte bij elke regel opvult.
[ Voor 11% gewijzigd door ZwolschBalletje op 16-05-2026 11:40 ]
iphone 15, laatste iOS.
Bug of feature?
[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 18-05-2026 12:53 ]
Ik zie hem nog wel een iPhone, wellicht kan je specifieker zijn op welk model? In mijn geval op een 16e geen issues.Tomino schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:20:
Op een iPhone (browser onafhankelijk) laat de bovenste rode tweakers balk op het forum en op de FP geen notificatiebelletje meer zien. Ik dacht dat het gele cijfer en belletje uit stond bij geen notificaties, maar toen ik deze ochtend achter een PC de site openende had ik 20 notificaties.
Bug of feature?
/f/image/4luroEfxzwX3OlMiP5GOuTP3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kWrGMhPYqfrDlka14SY3WEu4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaeCZeRazncyIbglX4TVYOQy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/285jIFstK3HiNZCnxr2fgins.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Ys72sk2CGEaKgmqNppyMWMFU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BJHeVh68dVYu5PhhWu4gkhmF.png?f=fotoalbum_large)