SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
/f/image/L1gdcR4lILO0QXOz4U0dj3ul.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pUqUR1yLQddrFRWoa7e5I36d.png?f=fotoalbum_large)
Dan weet ik wel waar mijn voorkeur zou zitten. Als ik op de frontpage zit dan is dat om nieuws te lezen en niet om geinformeerd te worden over mobiele vergelijkers of een quicktest.
Die hele recht kolom kan mij gestolen worden, ik gebruik het niet, zal het niet gebruiken en wíl het niet gebruiken.
Wat mij betreft leidt dit juist de aandacht af van hetgeen waarom ik op T.net zit: Vanwege het nieuws en dergelijke.
1rem:
/f/image/YBcpoxt4g7D2pLuXgf40Nn97.png?f=fotoalbum_large)
0.85rem:
/f/image/T5jmEuExBn5zzGzvXHelmJ6l.png?f=fotoalbum_large)
Voorheen:
/f/image/mKqL3jAZGNlMnQHtHSCBoogy.png?f=fotoalbum_large)
Even een kleine vraag overigens richting de devvers; is er ergens een optie om custom CSS niet te gebruiken? Ik wil natuurlijk niet alles handmatig langs moeten gaan en/of permanent uit moeten zetten om even te kijken hoe alle wijzigingen er zonder m'n eigen laagje customization uit ziet.
[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2026 14:58 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Het vinkje onderin https://tweakers.net/instellingen/customcss/ bij 'Activeren' uitzetten.D4NG3R schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:51:
Even een kleine vraag overigens richting de devvers; is er ergens een optie om custom CSS niet te gebruiken? Ik wil natuurlijk niet alles handmatig langs moeten gaan en/of permanent uit moeten zetten om even te kijken hoe alle wijzigingen er zonder m'n eigen laagje customization uit ziet.
Intentionally left blank
Eens! De grootte en de breedte van het nieuwe font vind ik persoonlijk ook net iets te. Ik merkte dat ik langzamer lees wanneer ik de bètatest had aangezet. Ik heb de test ook maar gelijk weer uitgezet.D4NG3R schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:51:
Ik vind het font zelf niet eens zo heel erg (voor de duidelijkheid; geen verbetering), maar de tekst grote is te. Als ik zelf even mag rondspelen hier op het forum dan val ik vooral over --font-size-medium (--font-size-content). 0.85rem voelt flink beter dan 1.0 zoals nu.
1rem:
[Afbeelding]
0.85rem:
[Afbeelding]
Voorheen:
[Afbeelding]
Misschien even iets anders, hier zijn we met m'n werk mee bezig bij een specifiek project: Wat als je een font (een selectie van fonts waar je er eentje uit kan selecteren) en grootte kan instellen in je profiel?
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Daarbij is het op telefoon ook echt te groot. Ik heb het vergeleken met Google, NOS en Nu.nl, en allemaal kunnen ze meer tekst kwijt in de breedte. Kan ook komen door het brede lettertype, maar het leest uiterst onprettig.
Roboto ("nieuw")
/f/image/V5I0beJIbAcUV1WI4VgnUikQ.png?f=fotoalbum_large)
Arial (default Safari)
/f/image/IaklUXJ3ucuceaC0XuIWlTTF.png?f=fotoalbum_large)
Helvetica Neue (default font iPhone)
/f/image/xQ6I4ml4P4Qxgz63ro7FOknS.png?f=fotoalbum_large)
Doe mij maar de laatste. Helvetica Neue (als iOS'er), roboto is veel te plat en breed.
[ Voor 255% gewijzigd door _eLMo_ op 07-04-2026 15:30 ]
Dit ervaar ik ook. Ik heb moeite om met dit lettertype te kunnen lezen. Nu ben ik brildragend en zijn mijn ogen niet goed, maar met Arial gaat het lezen mij een stuk beter af dan met dit font.jip_86 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:08:
Het lettertype oogt niet scherp ofzo. Kost enorm veel moeite om te lezen. Ik heb het weer uitgezet.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik ben voorstander van een optie in de instelling om de lettergrote aan te passen, maar los daarvan denk ik dat deze default niet wenselijk is.
Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!
Ik heb de beta uitgezet, want voor mij werkt een 16 px juist niet, ik vind de 12/13 px fijn.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
@_eLMo_ dat is toch geen Arial, maar Times New Roman of een versie daarvan?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
/f/image/rCPlCA1NEB8PrRrBR4FhPTKv.png?f=fotoalbum_large)
Dit is op een desktop flink prettiger dan wanneer het aan de rechterkant vastgeplakt zit.
Edit: Gezien het nu weer ongemakkelijk van rechts komt zal het wel een bug geweest zijn, jammer.
[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2026 22:23 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik denk dat je gelijk hebt, dat kwam te voorschijn toen ik alle CSS font regels uit zette.gambieter schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:24:
[...]
@_eLMo_ dat is toch geen Arial, maar Times New Roman of een versie daarvan?
Gefixed, nu wel Arial.
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-04-2026 15:29 ]
Ja, nu ziet het er als Arial uit, dat is een Helvetica lookalike._eLMo_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:25:
Ik denk dat je gelijk hebt, dat kwam te voorschijn toen ik alle CSS font regels uit zette.
Gefixed, nu wel Arial.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dus de default settings van Chrome moeten omlaag (zodat elke website er last van heeft die je bezoekt), omdat Tweakers de font grootte aanpast?RedFox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:05:
Voor iedereen op de desktop die het font te groot vind: de default font grootte van je browser wordt gebruikt, dus die kan je gewoon aanpassen in de settings. Bijvoorbeeld hier in Chrome:
[Afbeelding]
Zelf net ook even de beta aangezet. De tekst inderdaad wel een heel stuk groter, maar ook een stuk dikker. Wellicht wordt een en ander al beter als de font-weight wat omlaag gaat. Nu komen sommige stukken erg schreeuwerig over.
[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 07-04-2026 16:11 ]
Even een dom idee, maar mag het ook gewoon Arial blijven, maar dan ietsie groter? #dtv
... en gaat over tot de orde van de dag
Los van de exacte grootte heb ik het idee dat er her en der nog wat moet worden gekeken naar de grootte van de teksten relatief aan de 'main body'. Bijv. tekst grootte van de reactie-teller, auteur, 'feedback' knop, 'reageer' knop. Alles is nu groot en het lijkt nogal uit verhouding met de rest.
Lettertype vind ik persoonlijk wel verfrissend
[ Voor 25% gewijzigd door n9iels op 07-04-2026 16:32 ]
Lezen wordt er écht niet makkelijker op.
Jongens en meisjes, ik probeer zinnen te lezen, géén losse woorden(!).
Het font, de lettergrootte en ruimte zijn passend in een boek voor jonge kinderen, NIET op Tweakers.
(Ga hier verder geen moeite in stoppen, de ervaring leert dat er helaas weinig tot niets gebeurt met feedback.)
[ Voor 27% gewijzigd door Rubén89 op 07-04-2026 16:25 ]
Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro
Reacties hebben een font-size van 0.9375rem (15px). Op het forum is de container van een bericht breder gemaakt (de ruimte was er op desktop). De regellengte in tekens is ongeveer gelijk gebleven.n9iels schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:20:
Voor de inhoudelijke tekst van de artikelen vindt ik de 16px font size best wel fijn lezen maar voor de reacties eronder is het naar mijn mening echt te groot. Daar mag de informatie dichtheid best wat hoger zijn omdat het veelal veel reacties zijn. Hetzelfde voor het forum.
De fontgroottes zijn ook relatief (met 16px als basis).Daarnaast vind ik deze grootte op een mobiele telefoon echt niet prettig lezen. Zeker de dikgedrukte intro van een artikel is heel groot. Ben wel benieuwd, wat is de reden om de base-line naar 16px te zetten i.p.v. dingen netjes relatief maken? De A11Y guidelines schrijven volgens mij voor dat een gebruiker tot 400% moet kunnen inzoomen. Waarom dan voor iedereen de grootte direct omhoog zetten?
Maar ik moet zeggen dat ik het font echt wel schrikken vindt (in negatieve zin). Het is veel te breed, leest totaal niet prettig voor hoofdtekst. Ik hoop dat dit nog aangepast wordt!
(Dit gaat puur om de fontkeuze. De nieuwe grootte vind ik geen probleem.)
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Maar op de mobiel zorgt deze ervoor dat ik uitzoom tot 70%. Vervolgens is hij fijn leesbaar en past er dus veel op m'n scherm. Maar ik had liever m'n 80% met het oude font.
Op de iPhone is het nu te breed.
ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder
Er zal toch wel een font te vinden zijn dat aan de eisen voldoet en een professionelere/strakkere uitstraling heeft.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Speel ook Balls Connect en Repeat
Op mobiel ziet het er wel allemaal goed uit.I_IBlackI_I schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:42:
Ik denk wel dat er nog ergens een probleem is met het nieuwe font, want hij is niet scherp. De grootte is te doen, maar doordat het niet scherp is leest het niet fijn. Zeker met scrollen is het ellende.
Ik snap dat je af en toe vernieuwing wilt & mee wilt gaan "in de tijd" hoewel dat op zich niet perseee een goede reden is.Femme schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
Hi allen,
Zoals we eerder al hebben uitgelegd, gaan we in 2026 de styling van Tweakers vernieuwen. In de afgelopen jaren hebben we steeds vaker de opmerking gekregen dat Tweakers er verouderd en onaantrekkelijk uitziet. Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken.
Ik vraag me ook af hoeveel commentaar je gehad hebt van mensen die de huidige layout WEL goed vinden? Het is een bekend verschijnsel dat klagers zich sneller en vaker laten horen dan tevreden klanten.
Als vooral mobiel niet voldoet dan concentreer je je toch op een afgesplitste mobiele site? Waak er wel voor dat de site niet "te druk" gaat ogen. Ik kom hier voor nieuws en informatie, niet voor plaatjes, videos, podcasts, etc. Tekst want dat kan ik altijd en overal bekijken zonder oortjes. Maar, ik val zeker niet in de doelgroep van modernismen en veranderen want "iedereen doet het en dus moet het". Bij accessibility guidelines speelt font best een rol maar zeker zo belangrijk - belangrijker? - zijn kleurstelling, contrast, rust op het scherm.Vooral op mobiel blijft de gebruikerservaring achter en voldoen we niet aan moderne richtlijnen zoals de Web Content Accessibility Guidelines. Zowel onder hardcoregebruikers als advieszoekers is het gebruik op mobiel inmiddels sterk toegenomen, wat het extra belangrijk maakt om de mobiele gebruikservaring op orde te hebben. Dit jaar krijgt de site daarom een opfrisbeurt. In deze .plan leggen we uit wat we van plan zijn.
Als al gezegd: op mijn 4k monitor (browser in een ~ 2x2K window) smeert het font. Het is niet gestoken/scherp (dark theme) en voldoet daarmee FWIW voor mij niet aan mijn accessibility standards.Het eerste resultaat is nu beschikbaar als bèta en kan worden getest. Je kunt de UI-update aanzetten via bètafeatures in je instellingen. Als je je hebt aangemeld voor alle bètatests zie je automatisch de nieuwe styling.
Ik voorzie wel een probleem. Ik verwacht dat voor je met deze beta kwam al een flink aantal (focusgroep) tests gedaan hebt. Ik acht de kans klein dat het nog gaat veranderen maar ik wil je sterk in overweging geven om als je bij Arial weg wilt toch een ander font te gaan gebruiken.
En ons misschien nog feedback te geven over wat je met de opmerkingen die hier gegeven worden gaat doen/gedaan hebt.
Aanvulling:
Nu vanaf een tablet, daar is het font minder wazig maar de hoeveelheid informatie in het blikveld van de ogen is wel flink minder. Misschien is het smallere Arial font in een groter (instelbaar) formaat een mooi compromis?
[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 07-04-2026 21:44 ]
Vind het echt niks, de tracker was al zeer beperkt door de max. lengte die er in paste en nu nog meer, alles ziet er erg opgeblazen uit zo. Geef mij maar wat scherpere lettertjes en net een tikje kleiner.
De eerste pagina die ik opende op mijn telefoon was genoeg om pijn in mijn ogen te krijgen van het lettertype (ik weet niet wat het precies is, ik denk in het algemeen te groot en dik?).
Heb het dus ook meteen maar weer uitgezet want ook na mijn ogen eraan te laten wennen leest het heel onprettig.
Ik heb op forum en op de home page getest met aantal artikelen en merk dat met nieuwe font (size) er gewoon minder op de pagina staat. ~15% denk ik.
Met nieuwe opzet is de uitlijning en info in tabellen gewoon krap. Door grotere size worden zinnen onregelmatiger afgebroken wat er minder mooi uitziet, maar ook rommeliger leest.
Bedenk mij nu dat ik geen screenshots gemaakt het van 2x een nieuws item naast elkaar. Oud / Nieuw.
Ik ben nog niet over op nieuwe settings.. Ik heb het net geprobeerd, maar heb het nu weer uitgezet.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Het is even wennen, en er moeten zeker meer aanpassingen in de layout gedaan worden om dat grotere font ruimte te geven. Kan bijvoorbeeld de maximale breedte van het forum niet omhoog?
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Op mobiel stoort het me wel (iPhone 17 Pro Max, Firefox, oude thema). Teveel scrollen
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Lettertype is toch iets te groot op mijn smartphone, Pixel 8a met Firefox.
Kan me voorstellen dat het op een groot scherm een groter lettertype alles duidelijker maakt.
Op een klein scherm is het huidige lettertype grootte beter.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Door de grotere letters moest ik minder snel scrollen om de tekst goed te kunnen lezen. Door het snelle scrollen werden de letters wazig.
Ook werden heel veel titels nu drie zinnen i.p.v. twee wat voor een mindere data/tekst dichtheid zorgt.
Het zou fijn zijn als de lettertype grote gelijk op de hoofdpagina vast gezet kan worden en voor leden opgeslagen kan worden in het profiel.
Self reflection is the school of wisdom
Op het forum passen echter de datum, de links en de beoordeling niet meer op één regel (iPhone 17), dat ziet niet goed uit:
[img=1206,580]blob:https://gathering.tweakers.net/9bbb90de-0ee4-4b88-b5c5-ac2415c36759[/img]
Dit werkt niet, ik kom op een inlogpagina.Femme schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]
Feedback op de UI-update kun je achterlaten in dit topic. Specifieke problemen met de layout kun je ook melden via dit Google Form.
Het 'probleem' dat ik zie is dat de teksten in de user pop-up niet meer passen:
:strip_exif()/f/image/GkYaquYzDJpEBu4Hx2WGL8BF.png?f=user_large)
Fix: Maak hem iets breder. Van 180px naar 200px is voor deze user genoeg:
:strip_exif()/f/image/J5rE1fTxCGI4OBBDjAESqfWw.png?f=user_large)
Voor Femme heb je 220px nodig.
Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!
Idd, ik vind het er op mijn iPhone 17 pro in safari nu ook heel strak uitzien. Op een Windows pc in Chrome moest ik er vanmiddag meer aan wennen (grote, ietwat wazige letters).Eitot schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:42:
Op mijn mobiel vind ik de tekst best goed uitzien en doen de tekstgrootte of het lettertype voor mij geen afbreuk aan de leesbaarheid, integendeel. Op mijn laptop (14”) vind ik de tekst ook prettig en kan de meningen over de onscherpe tekst niet echt delen. Wellicht verschilt de weergave ook per besturingssysteem of browser?
Op het forum passen echter de datum, de links en de beoordeling niet meer op één regel (iPhone 17), dat ziet niet goed uit:
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/9bbb90de-0ee4-4b88-b5c5-ac2415c36759"]Afbeelding[/url]]
En nu op mijn MacBook Air M4 op het ingebouwde scherm ziet het er ook strak uit. Denk dat het vooral op mindere schermen wat tegenvalt.Palomar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:45:
[...]
Idd, ik vind het er op mijn iPhone 17 pro in safari nu ook heel strak uitzien. Op een Windows pc in Chrome moest ik er vanmiddag meer aan wennen (grote, ietwat wazige letters).
Een font size van 16px is veel te groot. Zeker voor het forum. Nu breekt het ook bepaalde opgemaakte topicstarts enzo. En dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Ik zou die font size verlagen naar de oude grootte. Tevens zou ik ook een letter spacing toevoegen. Met letter-spacing: -0.03rem maakt dat tekst al een stuk prettiger is om te lezen.
De wijziging van het font sloop je op dit moment meer mee, dan dat je iets fixed. Dus beste UI en devteam, ga nog even terug naar de tekentafel aub!
[ Voor 13% gewijzigd door Zerora op 08-04-2026 10:49 ]
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."
Los daarvan: ik kan er niet helemaal de vinger op leggen waarom, maar ik heb meer moeite met lezen van dit nieuwe lettertype. Het gaat me in ieder geval langzamer af.
Ik zet het weer uit en hoop dat we de boel via CSS kunnen tweaken.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ik heb een MacBook Air M5 en vind de teksten alles behalve strak. De letters ogen wazig.Palomar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:24:
[...]
En nu op mijn MacBook Air M4 op het ingebouwde scherm ziet het er ook strak uit. Denk dat het vooral op mindere schermen wat tegenvalt.
Mijn ogen zijn gelaserd dus daar kan het ook niet aan liggen.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Gelukkig iemand die het opvalt. Zelf ben ik ook meer gecharmeerd van een iets negatieve letter-spacing. De karakters van dit font hebben by default best veel ruimte rondom.Zerora:
Opzich geen bezwaar tegen Roboto Flex. Het is font die ik zelf ook nog weleens wil gebruiken in de websites die ik zelf maak, maar het is wel een font die wat extra opmaakregels nodig heeft om goed te laten werken.
Een font size van 16px is veel te groot. Zeker voor het forum. Nu breekt het ook bepaalde opgemaakte topicstarts enzo. En dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Ik zou die font size verlagen naar de oude grootte. Tevens zou ik ook een letter spacing toevoegen. Met letter-spacing: -0.03rem maakt dat tekst al een stuk prettiger is om te lezen.
De wijziging van het font sloop je op dit moment meer mee, dan dat je iets fixed. Dus beste UI en devteam, ga nog even terug naar de tekentafel aub!
Ik vind de rechter persoonlijk beter leesbaar.
/f/image/cau8z8ozHPIkl4ZDr5U2MXHm.png?f=fotoalbum_large)
Edit; ik zie dat h3 class="bar" die negative letter-spacing wel (al) heeft.
Ik heb liever een goed leesbaar font dan een kek font dat qua karakter past bij een website. Een font met een bepaalde stijl is leuk voor headers en titels ofzo, maar laat de tekst zelf gewoon lekker leesbaar zijn. Dat Roboto het font is dat Android gebruikt voor zijn UI is leuk en aardig, maar ik lees geen hele teksten in de UI van Android.
Dit voelt best geforceerd. Je wil de monospace vibe want 'tech', zonder de nadelen daarvan, dus gebruik je een font wat het kan benaderen, maar net niet. Ik snap ergens wel dat je als techsite een techuitstraling wil, maar leesbaarheid voor een site als Tweakers is een stuk belangrijker dan uitstraling.Roboto Flex kunnen we dankzij de variabele asses wat breder maken zodat het beetje techie monospace vibes heeft zonder de nadelen ervan.
Al heb ik ergens het gevoel dat men eigenlijk al besloten heeft dat dit het pad gaat zijn, dus de feedback gaat vooral bedoeld zijn om pleisters te plakken op een issue dat niet had hoeven bestaan. Een beetje zoals bij de slide-ins, die nog steeds waardeloos zijn en waarvan het topic gesloten is omdat er toch niks mee gedaan wordt.
In een artikel op de frontpage zou ik de regellengte iets omhoog gooien, nu kappen de zinnen wel erg snel af, ook omdat dit font wat aan de brede kant is.
:fill(white)/i/1214836406.jpg?f=imagegallery)
bron: .plan: Sneakpreview: gewijzigde layout
Het is toch absurd als je bedenkt dat schermen en resoluties in die 18 jaar enorm zijn toegenomen en we tegenwoordig met een website opgescheept zitten die qua informatiedichtheid minder content weergeeft dan we vroeger op een 1024x768 resolutie hadden.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Font-weight 200 ziet er al beter uit, of zoals hierboven gezegd met "-webkit-font-smoothing: antialiased" aan.
In ieder geval snel uitzetten dit, want het leest echt vreselijk.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
QFT, vernieuwing is helaas niet perse verbetering.MazeWing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:59:
En dan te bedenken dat we ooit dit hadden....![]()
[Afbeelding]
Het is toch absurd als je bedenkt dat schermen en resoluties in die 18 jaar enorm zijn toegenomen en we tegenwoordig met een website opgescheept zitten die qua informatiedichtheid minder content weergeeft dan we vroeger op een 1024x768 resolutie hadden.
Hopelijk pakken ze alsnog een ander font of kunnen ze het tweaken zodat het alsnog een verbetering wordt.
Zag recentelijk uitleg van enshitification en die stappen lijken aardig op wat hier op T gebeurt:
Cory Doctorow has a word for what happens to platforms that stop putting the people who use them first. The term is ‘enshittification’ and, clearly, it is not a very polite word.
Doctorow, a Canadian author and technology critic, coined the term in 2022 and it has since escaped the confines of tech talk to describe something more universal: the slow, incremental degradation of a product or service that once worked well, carried out by the very institutions responsible for protecting it.
You will be familiar with plenty of platforms that have embraced enshittification: Twitter, Google, Microsoft, any streaming service that plays ads despite making you pay for a monthly subscription… to name a few.
The mechanism Doctorow describes in his latest book (appropriately titled Enshittification) has three stages.
First, a platform is good to its users; it builds loyalty, grows its audience, and justifies its existence through the quality of what it offers.
Second, it begins to abuse those users in order to serve its business customers: the advertisers, the broadcasters, the sponsors, and the corporations that pay for access to the audience that the platform has already captured.
Third, it abuses the business customers too, extracting maximum value for itself until the whole thing collapses under the weight of its own decisions.
Doctorow calls the mechanism ‘twiddling’: the continual, barely perceptible adjustment of parameters that, taken individually, seem trivial, but that accumulate over time into a product the original audience no longer recognises.
The process is enabled by one simple precondition: locked-in users. Once people can’t easily leave, the degradation can begin. The cost of switching is too high. The emotional investment is too deep. And so they stay, even as things get worse.
If you are still using some of those products mentioned above, you know what we are talking about here.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
PC: zoomlevel terugschroeven van 133% naar 120%
Telefoon: tekstgrootte terugschroeven van 125% naar 110%
Ik vind in het algemeen de lettergrootte nu wel oke, maar het font kan ik nog niet aan wennen. Het voelt alsof mijn ogen op de pc moeite moeten doen om het te lezen. Heel gek is dat.
ook het font zelf heeft wat configuratie nodig om het niet zo "chunky" te laten ogen. Een aantal goede suggesties zijn al gedaan!
tijd voor wat klusjes!
Ik vind dit soort reacties zo grappig. Helemaal verontwaardigd dat het opeens anders is terwijl ze gewoon zelf, bewust, het vinkje "Automatisch aanmelden voor alle (toekomstige) bètatests." hebben ingeschakeld. Doe dat dan niet, dan komt het ook niet als verrassing.Phusebox schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:59:
Ik heb mijn browser 2x herstart en gezocht naar instellingen tot ik erachter kwam dat dit blijkbaar het nieuwe design is qua lettertype en -grootte. Het mag van mij in ieder geval een tikkeltje minder zwaar en groot, het voelt nu alsof ik altijd zoom aan heb staan.
Font-weight 200 ziet er al beter uit, of zoals hierboven gezegd met "-webkit-font-smoothing: antialiased" aan.
In ieder geval snel uitzetten dit, want het leest echt vreselijk.
Het is niet vreselijk, het is anders. Maar als het onverwacht komt, kan het inderdaad als ongewenst overkomen. Maar nu ik het zelf ingeschakeld heb (en er controle over heb), vind ik het prima werken. Enkel nog wat schoonheidsfoutjes.
@Femme @WoutF @ikloon Fijn, dit soort interactieve tests!
Wel is het overzicht van het forum wat minder overzichtelijk geworden hierdoor.
Wellicht wat meer witruimte tussen de regels en kolommen toevoegen?
Ik mag mezelf wel frequente gebruiker noemen en ik zie niet hoe tweakers er verouderd of onaantrekkelijk uitziet. Kan dat gequantificeerd worden? Wat zijn exact de problemen die men heeft en hoe wordt dat opgelost door een slechter leesbaar font dat groter is? En hoe voldoet de huidige site niet aan de WCAG?
Signatures zijn voor boomers.
Ja heb ik bewust gedaan, maar ook beta testers kun je notificeren over wat je gaat testen. 😉Room42 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:32:
[...]
Ik vind dit soort reacties zo grappig. Helemaal verontwaardigd dat het opeens anders is terwijl ze gewoon zelf, bewust, het vinkje "Automatisch aanmelden voor alle (toekomstige) bètatests." hebben ingeschakeld. Doe dat dan niet, dan komt het ook niet als verrassing.
Het is niet vreselijk, het is anders. Maar als het onverwacht komt, kan het inderdaad als ongewenst overkomen. Maar nu ik het zelf ingeschakeld heb (en er controle over heb), vind ik het prima werken. Enkel nog wat schoonheidsfoutjes.
En testen is er om feedback te krijgen en die heb ik gegeven. Voor mij is het nagenoeg onleesbaar in de huidige opzet. Tekst loopt helemaal dicht.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Font rendering moeten we mijn inziens op de defaults houden van de browser. Het effect van -webkit-font-smoothing: antialiased is ook te bereiken door de font-weight te verlagen. Die is eerder (in de alphatest met crew en collega's) wat dikker aangezet.n8n schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:41:
Prima keuze om de font-size omhoog te wippen, het ziet er mijn inziens wel veel beter uit met `-webkit-font-smoothing: antialiased` omdat de font dan minder zwaarlijvig gerenderd wordt.
In een artikel op de frontpage zou ik de regellengte iets omhoog gooien, nu kappen de zinnen wel erg snel af, ook omdat dit font wat aan de brede kant is.
De layout van de redactionele artikelen gaat aangepakt worden als één van onze volgende projecten. Paragrafen zouden dan wat breder kunnen worden passend bij ons grid. In general wordt de regellengte beperkt door het aantal tekens per regel waarbij we nu al hoger zitten dan wat algemeen wordt geadviseerd voor goede leesbaarheid.
Even in perspectief: dat screenshot is uit een tijd dat een full hd resolutie gewoon was op een 24 inch scherm (92 ppi). Tegenwoordig is een veel hogere pixeldichtheid gebruikelijk, bijvoorbeeld full hd op een 16 inch laptop (137 ppi) of 1440p op een 26,5" monitor (111 ppi). 1024x768 op een 17 inch monitor was zelfs maar 75 ppi.MazeWing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:59:
[Afbeelding]
Een font-size van 12px in 2008 staat wat betreft absolute grootte gelijk aan ongeveer 15px nu.
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 08-04-2026 10:29 ]
De fonts in die lijstjes kunnen nog wel een stap kleiner. Het usericon voegt ook weinig toe en zou weggehaald kunnen worden om meer ruimte te geven voor topictitels.balfnl schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:55:
[Afbeelding]
In het kader van de vervolgstappen zou ik deze blokken ook vrij snel mee pakken, want hier staat wel heel erg weinig info in zo
Hier een voorbeeld van de impact op een 'heavy CSS' user.
Effectief valt het verlies van content door de lettergrootte redelijk mee (ik verlies 2 regels aan nieuws, en wat titels van 'mijn topics').
Echter, de onderlinge letterafstand én de onderlinge regelafstand maken het lezen onprettig. "hele woorden" vallen terug in het lezen alsof ik in groep 3 zit, eerst de losse letters en daarna weer het woord herkennen.
EDIT: zie 2e afbeelding. de 'schade' op mobiel is wel significant want daar was sowieso minder ruimte beschikbaar. Het tijdstip (formaatje) springt er negatief uit zo. Dit is geen vooruitgang... (misschien voor iemand met dikke duimen)
Ongevraagd advies: vasthouden aan de nieuwe lettergrootte (voor pc), maar zet de letters wat dichter op elkaar, zowel op de horizontale als de verticale as.
/f/image/RR4sZKoBh3UbQJSKtVg0BtDb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door dyrc op 08-04-2026 10:52 ]
[ Voor 97% gewijzigd door RoD op 08-04-2026 12:11 ]
Voor mij na een dag van aan-uit zetten en testen met custom css. De volgende punten:
1. Maak het instelbaar. Geef de gebruiker een slider tussen klein (14px) middel (16px) en groot (18px). Groot voor bv op een TV. Sla deze instelling in de browser op zodat je als gebruiker een andere instelling per device kan maken. (custom css is hier dus helaas geen oplossing)
2. Lettertype. Denk aub goed na over of dit het juiste lettertype is. Veel mensen geven aan dat het slecht leesbaar is (mijzelf incl). Helemaal op schermen die op 100% PPI draaien. Dit kan bv afhankelijk van de instelling bij 1 gezet worden op: klein = arial, middel/groot = Roboto Flex of geef de gebruiker een optie van fontkeuze, of beperk je tot het standaard lettertype van de browser.
Ik hoop dat mijn / onze feedback als constructief overkomt. Een verbeterde site / een beter bruikbare site is natuurlijk belangrijk. Maar de genomen keuzes worden helaas niet erg goed ontvangen. (zie ook het reeds gesloten pricewatch-topic). Uiteindelijk willen we (hoop ik) allemaal naar een betere website voor iedereen.
font-weight: 300 smoelt wel net even lekkerder ja, 200 wordt in sommige gevallen (tracker) weer te weinig.Femme schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:13:
[...]
Font rendering moeten we mijn inziens op de defaults houden van de browser. Het effect van -webkit-font-smoothing: antialiased is ook te bereiken door de font-weight te verlagen. Die is eerder (in de alphatest met crew en collega's) wat dikker aangezet.
De layout van de redactionele artikelen gaat aangepakt worden als één van onze volgende projecten. Paragrafen zouden dan wat breder kunnen worden passend bij ons grid. In general wordt de regellengte beperkt door het aantal tekens per regel waarbij we nu al hoger zitten dan wat algemeen wordt geadviseerd voor goede leesbaarheid.
En dan met een negatieve letterspacing van -0.01rem
Edit: en niemand die het over de afgeronde hoekjes heeft
[ Voor 6% gewijzigd door balfnl op 08-04-2026 11:58 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
v&a aangeboden: Iiyama ProLite TE7504MIS-B3AG Zwart
Ik heb deze tijd nooit mee gemaakt, maar wat is dat een fijne, rustige en duidelijke layout zegMazeWing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:59:
[Afbeelding]
Denk dat als ze die pakken en dan de kleurtjes een beetje aanpassen dat een hele verbetering is t.o.v. het huidige
We hebben nog wel deze: https://tweakers.net/wot/Oon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:57:
[...]
Ik heb deze tijd nooit mee gemaakt, maar wat is dat een fijne, rustige en duidelijke layout zeg![]()
Denk dat als ze die pakken en dan de kleurtjes een beetje aanpassen dat een hele verbetering is t.o.v. het huidige
Intentionally left blank
Die was inderdaad al bekend. Ik denk dat ik die 2 blokken maar gewoon onder elkaar ga zetten.Oon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:55:
Op de V&A pagina passen de contactgegevens nu helemaal niet meer;
[Afbeelding]
v&a aangeboden: Iiyama ProLite TE7504MIS-B3AG Zwart
Intentionally left blank
Behalve de leesbaarheid van het zwart op fluor-groen heeft die versie wel voldoende contrast. Valt ook zeker op tussen de eenheidsworst van tegenwoordig. Maar, ik ben er geen voorstander van om daarnaar terug te gaan, dan veel liever de versie waar @MazeWing naar linkt....crisp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:04:
[...]
We hebben nog wel deze: https://tweakers.net/wot/
Waar ik meer moeite mee heb is user generated content. Ik scan daar veel meer omdat het anders gewoonweg te veel leeswerk is, en lang niet alles relevant. Maar daar merk ik nu op dat (zeker op mobiel) er vrij weinig content staat op 1 scherm.
:strip_exif()/f/image/jtHCVAa6kVp0kO2yZe4ugwcf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0HRxe1fCd5jTTsc8WiuM0Yy.jpg?f=fotoalbum_large)
Firefox 149.0.1 op android 16 (pixel 7a)
Dat maakt het voor mij een heel stuk minder handig om te lezen op mn telefoon.
[ Voor 41% gewijzigd door Gropah op 08-04-2026 13:14 ]
Ehhh, leuk en aardig. Maar toon dan op zijn minst een banner bovenin waarin staat dat de beta UI actief is geworden of stuur een DM. Ik zocht mij ook een ongeluk omdat het design verder hetzelfde is.Room42 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:32:
[...]
Ik vind dit soort reacties zo grappig. Helemaal verontwaardigd dat het opeens anders is terwijl ze gewoon zelf, bewust, het vinkje "Automatisch aanmelden voor alle (toekomstige) bètatests." hebben ingeschakeld. Doe dat dan niet, dan komt het ook niet als verrassing.
Ik vind het op deze manier veel prettiger lezen dan de nieuwe (beta) tekst. Ik hoop dan ook dat dit in de toekomst niet gaat wijzigen of dat men ons een keus geeft over de font en size ervan in de instellingen.
Gezien ze benoemen dat ze voor simpliciteit gaan (keep it simple, stupid) ben ik bang dat er niet een instelling komt om wat font-dingetjes te veranderen. Dan zou je heel je UI dynamisch moeten maken, want het ziet er niet uit als je een kleiner font gebruikt en de tekst te vroeg afgebroken wordt in een te groot tekstvak, of dat de uitlijning her en der niet meer klopt.eagle00789 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:15:
Helaas moet ik zeggen, en dat is mijn mening die je niet hoeft te delen, geef mij de oude font en size maar.
Ik vind het op deze manier veel prettiger lezen dan de nieuwe (beta) tekst. Ik hoop dan ook dat dit in de toekomst niet gaat wijzigen of dat men ons een keus geeft over de font en size ervan in de instellingen.
Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat Tweakers zegt dat er geluiden zijn vanuit verschillende hoeken over dat de website er verouderd en onaantrekkelijk uit ziet, wat in feedback-topics nauwelijks beaamd wordt. En dat het huidige font en de grootte gekozen zijn na uitvoerig testen door crew en collega's, terwijl het hier vervolgens klachten regent. Is er dan zo'n kloof tussen de gebruiker die zich laat horen in dit soort topics en praktisch alle andere gebruikers, waaronder het personeel? Een vriend van me die af en toe op Tweakers zit (zowel het nieuws als het forum) stuurde me net al "Wtf heeft Tweakers met hun opmaak gedaan!? Ineens een kei groot lettertype." Die was blij dat de beta-feature uit gezet kon worden
Ik heb het ook even op de telefoon getest, maar het lettertype is echt veel te groot, waardoor je dus meer moet scrollen.
Dat is een probleem met de meeste schreefloze lettertypen, Arial incluis.Gropah schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:11:
Ik vind het font fijner lezen voor nieuwsartikelen. Conceptueel heb ik wel problemen met gelijk kleine L als grote i, maar merk niet vaak er expliciet tegen aan te lopen.
Intentionally left blank
Ze willen de website meer toegangkelijk maken. Een lettertype die voor vele (aangegeven in dit topic) slecht(er) leesbaar is, is het tegenovergestelde van "toegangkelijk".SomerenV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:36:
[...]
Gezien ze benoemen dat ze voor simpliciteit gaan (keep it simple, stupid) ben ik bang dat er niet een instelling komt om wat font-dingetjes te veranderen. Dan zou je heel je UI dynamisch moeten maken, want het ziet er niet uit als je een kleiner font gebruikt en de tekst te vroeg afgebroken wordt in een te groot tekstvak, of dat de uitlijning her en der niet meer klopt.
En opzich kan je gewoon een set van variabelen maken (gebruiken ze al) en die adv. bv drie klassen aanpassen. Ze hebben al een speciale klasse in leven geroepen voor de beta. Dus dat kan prima.
Ik denk dat de kloof eerder veroorzaakt wordt door de commerciële belangen van Tweakers vs de die-hard gebruikers / oude community. Zelf vind ik het ook best storend dat er bijvoorbeeld geen inhoudelijke reactie wordt gegeven in het [feedback] Nieuwe footer topic, maar dat er dan wel hier van ons verwacht wordt dat we bètatesters gaan zijn voor de nieuwe UI (waar die footer ook onder valt lijkt me).SomerenV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:36:
Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat Tweakers zegt dat er geluiden zijn vanuit verschillende hoeken over dat de website er verouderd en onaantrekkelijk uit ziet, wat in feedback-topics nauwelijks beaamd wordt. En dat het huidige font en de grootte gekozen zijn na uitvoerig testen door crew en collega's, terwijl het hier vervolgens klachten regent. Is er dan zo'n kloof tussen de gebruiker die zich laat horen in dit soort topics en praktisch alle andere gebruikers, waaronder het personeel? Een vriend van me die af en toe op Tweakers zit (zowel het nieuws als het forum) stuurde me net al "Wtf heeft Tweakers met hun opmaak gedaan!? Ineens een kei groot lettertype." Die was blij dat de beta-feature uit gezet kon worden
Temeer omdat er met goede suggesties vanuit de community vaak weinig gedaan wordt, zie het gesloten topic Feedback topic slide-ins op productpagina omdat de community kennelijk te kritisch was. En zo kan ik ook nog wel wat topics in de Pricewatch aanwijzen waarin de community echt van toegevoegde waarde was, maar er inhoudelijk weinig op gereageerd werd omdat dat waarschijnlijk niet in het belang van DPG was.
De nieuwe UI lijkt vooral bedoeld voor het aanboren van nieuwe gebruikers, wat weer clicks oplevert en meer potentiële gebruikers voor de Pricewatch. Voor een commerciële partij als DPG / Tweakers is dat helemaal niet raar. Maar het zou wel fijn zijn als hier open kaart over gespeeld wordt. Of de community met rust laten en het onderzoek extern uitvoeren, aangezien dat kennelijk de grootste doelgroep is nu.
Dit selectief reageren of überhaupt uitblijven van een inhoudelijke reactie weerhoudt mij er in ieder geval van om dit te gaan bèta testen.
Maar we hebben al een besturingssysteem die niet op native renderen maar gebruik maken van scaling. Jouw argument gaat enkel op wanneer je gebruik zou maken van de native resolutie op 100% weergave (zonder scaling). Maar als je 150% scaling hebt dan is alles al 1,5 keer groter en dan is het “oude” 12px echt geen 15px meer….Femme schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:28:
[...]
Even in perspectief: dat screenshot is uit een tijd dat een full hd resolutie gewoon was op een 24 inch scherm (92 ppi). Tegenwoordig is een veel hogere pixeldichtheid gebruikelijk, bijvoorbeeld full hd op een 16 inch laptop (137 ppi) of 1440p op een 26,5" monitor (111 ppi). 1024x768 op een 17 inch monitor was zelfs maar 75 ppi.
Een font-size van 12px in 2008 staat wat betreft absolute grootte gelijk aan ongeveer 15px nu.
Kijk naar de inhoud van dat screenshot en zie hoeveel informatie er op te zien is en vergelijk dit met een screenshot van de huidige site. Dan kun je toch niet anders concluderen dat er een mega achteruitgang heeft plaatsgevonden!
.plan: Reflectie na drie dagen nieuwe layout
En er zijn toen daadwerkelijk veranderingen doorgevoerd met de trouwe bezoeker in het achterhoofd. Ook kan ik me nog een .plan voor de geest halen waar gewoon aangegeven werd dat eerdere “nieuwe layouts” in de prullenbak waren gegooid omdat ze niet goed vielen bij de vaste bezoekers.
Wat een verschil met nu….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het is heel simpel:Denman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat de kloof eerder veroorzaakt wordt door de commerciële belangen van Tweakers vs de die-hard gebruikers / oude community. Zelf vind ik het ook best storend dat er bijvoorbeeld geen inhoudelijke reactie wordt gegeven in het [feedback] Nieuwe footer topic, maar dat er dan wel hier van ons verwacht wordt dat we bètatesters gaan zijn voor de nieuwe UI (waar die footer ook onder valt lijkt me).
Temeer omdat er met goede suggesties vanuit de community vaak weinig gedaan wordt, zie het gesloten topic Feedback topic slide-ins op productpagina omdat de community kennelijk te kritisch was. En zo kan ik ook nog wel wat topics in de Pricewatch aanwijzen waarin de community echt van toegevoegde waarde was, maar er inhoudelijk weinig op gereageerd werd omdat dat waarschijnlijk niet in het belang van DPG was.
De nieuwe UI lijkt vooral bedoeld voor het aanboren van nieuwe gebruikers, wat weer clicks oplevert en meer potentiële gebruikers voor de Pricewatch. Voor een commerciële partij als DPG / Tweakers is dat helemaal niet raar. Maar het zou wel fijn zijn als hier open kaart over gespeeld wordt. Of de community met rust laten en het onderzoek extern uitvoeren, aangezien dat kennelijk de grootste doelgroep is nu.
Dit selectief reageren of überhaupt uitblijven van een inhoudelijke reactie weerhoudt mij er in ieder geval van om dit te gaan bèta testen.
- pricewatch is de koe met de meest waardevolle melk
- al het overige is “niche” en heeft problemen om nieuwe gebruikers te trekken
- nieuwe gebruikers maken gebruik van YouTube of stellen hun vraag aan AI.
Maar kennelijk is men binnen Tweakers van mening dat het roer om moet en een “gebrek aan toegankelijk” de grootste reden is.
Is 150% scaling in Windows niet vooral een setting die gebruikt wordt op high dpi beeldschermen zoals 16" (laptop) en 27" (desktop) 4K schermen? Je komt dan weer uit op een equivalent van ongeveer 110 ppi in het geval van 4K 27".MazeWing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:07:
[...]
Maar we hebben al een besturingssysteem die niet op native renderen maar gebruik maken van scaling. Jouw argument gaat enkel op wanneer je gebruik zou maken van de native resolutie op 100% weergave (zonder scaling). Maar als je 150% scaling hebt dan is alles al 1,5 keer groter en dan is het “oude” 12px echt geen 15px meer….
Het is wel goed om te weten dat er aan deze bètatest een alpha vooraf is gegaan met crew en collega's. In de alphafase zijn veel problemen gefixed en hebben we verschillende lettertypes getest.Kijk naar de inhoud van dat screenshot en zie hoeveel informatie er op te zien is en vergelijk dit met een screenshot van de huidige site. Dan kun je toch niet anders concluderen dat er een mega achteruitgang heeft plaatsgevonden!
.plan: Reflectie na drie dagen nieuwe layout
En er zijn toen daadwerkelijk veranderingen doorgevoerd met de trouwe bezoeker in het achterhoofd. Ook kan ik me nog een .plan voor de geest halen waar gewoon aangegeven werd dat eerdere “nieuwe layouts” in de prullenbak waren gegooid omdat ze niet goed vielen bij de vaste bezoekers.
Wat een verschil met nu….
Informatiedichtheid is voor ons nooit een doel op zich geweest. We weten dat de behoefte aan een hoge informatiedichtheid er is bij een bepaald deel van onze bezoekers. Evengoed is er een deel dat Tweakers teveel een wall of text vindt.
HTML was er voor gemaakt om dat soort dingen zelf op te lossen. Als je een website maakt waar je zelf breaks in regels of teksten gaat zetten om het specifiek op één bepaalde manier te laten zien, dan sorry dat ik het zeg, maar heb je niets te zoeken op het net, dan moet je tijdschriften gaan publiceren.SomerenV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:36:
[...]
Gezien ze benoemen dat ze voor simpliciteit gaan (keep it simple, stupid) ben ik bang dat er niet een instelling komt om wat font-dingetjes te veranderen. Dan zou je heel je UI dynamisch moeten maken, want het ziet er niet uit als je een kleiner font gebruikt en de tekst te vroeg afgebroken wordt in een te groot tekstvak, of dat de uitlijning her en der niet meer klopt.
Het probleem is ook dat de tweakers website goed reageert op vergroten van de zoom in de browser, maar niet op verkleinen. Dus je dwingt met het vergroten van het font iedereen in dat stramien, als je dan zegt "dan zet je de zoom maar lager" dan krijg je helaas niet de website zoals het voorheen was.
Dus ik zie ook niet waarom het vermeende probleem niet opgelost kan worden door te zeggen "dan zet je de zoom maar hoger".
Wat je nu namelijk ziet is dat lange topicregels (vooral met veel pagina's) weer over twee regels verdeeld worden terwijl dat voorheen gewoon netjes op één regel werd gezet.
Vergelijk hieronder. Als je in de beta de zoom lager zet dan wordt ook de breedte van de Actieve topics-kolom smaller waardoor de topicregel nog altijd op twee regels blijft. Wat je wil is dat de breedte van die kolom hetzelfde blijft maar het font kleiner wordt zodat dat wel weer op één regel past. Dat bedoel ik met "je drukt iedereen in het stramien van het grotere font". En IMHO moet en kan dat beter.
/f/image/wNEv2o8408scq5VjJm9eOLBb.png?f=fotoalbum_medium)
Signatures zijn voor boomers.
Kan dit niet gewoon een setting worden? 'Grotere tekst ja/nee' en 'Tekst alsof je je bril niet op hebt ja/nee'?
Ik heb haviksogen (dichtbij en veraf) en na twee weken wilde ik geen Arial meer. Iets de tijd geven is belangrijk.Oon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:34:
Ik heb de bèta maar weer uitgezet. Normaal gesproken ben ik fan van dingen proberen en test altijd graag mee, maar ik klikte net op een forumpost en ik werd gewoon fysiek ongemakkelijk van het verschil in tekst en de extreem lage informatiedichtheid gecombineerd met het extreem wazige lettertype.
Kan dit niet gewoon een setting worden? 'Grotere tekst ja/nee' en 'Tekst alsof je je bril niet op hebt ja/nee'?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Tweakers heeft al jaren last van teruglopende bezoekersaantallen, er moet iets veranderd worden, er moet een nieuwe doelgroep aangeboord worden.
Deze nieuwe doelgroep ervaart de huidige site niet als plezant, daarvoor zijn de aanpassingen nodig.
Ben ik er zelf gelukkig mee? Niet helemaal, maar ik snap waarom dit op deze manier gedaan word en erken de noodzaak.
https://wren.co/join/Devian
Hoe kan het dan dat alle spacing issues, die in dit topic veelvuldig genoemd en gedeeld worden, dan niet eens zijn aangepast. Het lijkt er echt op alsof een paar instellingen qua lettertype en grootte zijn aangepast en dat dat de alpha test was.Femme schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:17:
Het is wel goed om te weten dat er aan deze bètatest een alpha vooraf is gegaan met crew en collega's. In de alphafase zijn veel problemen gefixed en hebben we verschillende lettertypes getest.
Informatiedichtheid is voor ons nooit een doel op zich geweest. We weten dat de behoefte aan een hoge informatiedichtheid er is bij een bepaald deel van onze bezoekers. Evengoed is er een deel dat Tweakers teveel een wall of text vindt.
Als je pretendeert "de" techsite te zijn dan zou het wel zo mooi zijn als je een aantal dingen kan customizen. Je maakt mij niet wijs dat het niet mogelijk is om bepaalde zaken zo in te stellen dat ze dynamisch aan te passen zijn. Vroeger kon dit tot zeker hoogte ook qua witruimte (cozy, etc.) en het soort apparaat dat je had.
Zoals anderen al aangeven: inzoomen gaat beter dat uitzoomen. Mensen die een visuele beperking hebben of behoefte hebben aan een mega groot font kunnen inzoomen. Nu zit iedereen er mee opgezadeld om die "nieuwe doelgroep" maar aan te spreken die zich toch niet laat aanspreken.
/f/image/gyu2qCP9o05e18T5KWMHM3Ro.png?f=fotoalbum_large)
Dit is gewoon half werk. Gaat bij mij dus weer uit. Toch alles bij elkaar wel een minuut geprobeerd. Maar het is niks zo.
edit: blijkbaar gooit custom css roet in het eten dus kan ik niet oordelen over deze update maar zal hem dus voorlopig niet gebruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door evilution op 08-04-2026 20:11 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Blijkbaar heb jij nog een of andere custom css draaien, want dit is niet hoe het er uit hoort te zien.evilution schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:50:
Dit ziet er toch niet uit? Waarom is de topictitel zo klein?
[Afbeelding]
Dit is gewoon half werk. Gaat bij mij dus weer uit. Toch alles bij elkaar wel een minuut geprobeerd. Maar het is niks zo.
Intentionally left blank
Ja, ik draai wel wat css, voornamelijk Perfect Dark en de diverse beschikbare aanpassingen daarop. Ik hou van een prikkelarme websitecrisp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:55:
[...]
Blijkbaar heb jij nog een of andere custom css draaien, want dit is niet hoe het er uit hoort te zien.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Maar het punt is dat er geen bewijs geleverd wordt dat de veranderingen meer mensen naar de website krijgen. In tegendeel, het jaagt eerder nog meer mensen weg. Maw. geen oplossing, maar wel een verslechtering.Devian schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:54:
Wat wij, als die-hard bezoekers, vinden is ondergeschikt aan het geheel.
Tweakers heeft al jaren last van teruglopende bezoekersaantallen, er moet iets veranderd worden, er moet een nieuwe doelgroep aangeboord worden.
Deze nieuwe doelgroep ervaart de huidige site niet als plezant, daarvoor zijn de aanpassingen nodig.
Naar mijn idee komt dat ook meer doordat Tweakers steeds meer het algemene op gaat. Minder tech, meer politiek. Minder computers, meer telefoons. Opzich prima, dat is aan de redactie. Maar het laat wel zien dat de harde kern niet meer hun informatie op Tweakers kan vinden. En ja, dan gaan ze langzaam maar zeker weg. En de nieuwe markt heeft zeer weinig interesse in tekstuele of lange vorm media. Die zitten op X, TikTok en Youtube (shorts).
Als het aan mij zou liggen (dat ligt niet, dat weet ik) dan zou ik Tweakers minder breed maken. Juist meer specialiseren, juist meer richting de community. De diepte in, en op een opgewekte gezellige manier. En ik zou dat relatief snel doen, want deze weg die nu ingeslagen is... ik zie het geen succes worden.
[ Voor 38% gewijzigd door ShadLink op 08-04-2026 21:17 ]
Een kleinere font zou welkom zijn, zeker met text-heavy pagina's. Nu voelt bijvoorbeeld het forum op native zoom meer als een telefoon die tot 15 cm voor mijn bakkes is geduwd, zeker nu alles dunner lijkt doordat de contentbreedte hetzelfde is gebleven.
Of zo'n slider in veel websites waar je text/content-density kunt instellen.
/f/image/43fNW3o1P3OsHPBZJuWzutsJ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DGE0l8qdx9m94WLkrOGTm4l5.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DHkKF5Cc4wgQuecALSAsJ1Ds.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3s4SJxYmootCXsrRZnsxMpyX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6cZH9s6Jd57DKP22ACfh7YrO.png?f=fotoalbum_large)