Hier verschillen we echt over van mening, ik ben namelijk niet van mening dat dit de enige conclusie is die hier getrokken kan worden. Mensen die niet tevreden zijn laten doorgaans sneller en luider van zich horen dan mensen die dat wel zijn. Heel eerlijk; daar maak ik mijzelf net zo goed schuldig aan. Als ik een winkel in loop en ik ben ontevreden over de service dien ik wellicht een klacht in, als ik wel tevreden was over de service neem ik doorgaans niet de moeite om daar een compliment over te geven (zou ik misschien vaker wél moeten doen, maar dat terzijde). Van gebruikers die niet reageren (of het nu positief of negatief is), kunnen we niet zomaar concluderen dat het ze niet boeit.Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:48:
[...]
Ik pik dit stuk er even uit, want hier heb ik een andere mening over.
Wat je zegt klopt deels, je kan niet iedereen tevreden houden. Maar:
1. Als je de feedback topics een beetje volgt kan je maar 1 conclusie trekken, en dat is dat het aantal mensen wat blij is met de aanpassingen (en het laat weten) maar een heel klein groepje is, het overgrote deel van de reacties (van geregistreerde gebruikers dus) is volgens mij toch echt negatief.
2. De gebruikers die geen feedback delen, boeit het blijkbaar niet. Dat betekent niet automatisch dat áls ze wel zouden reageren, de feedback per definitie positief is. Maar de mensen die wel de moeite nemen om te reageren, bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met de in hun ogen onnodige aanpassingen, voelen zich genegeerd. Dit zijn in alle gevallen geregistreerde gebruikers die hier doorgaans al even zitten, waar de community op gebouwd is. Het feit dat deze gebruikers massaal klagen en CSS snippets installeren duidt op betrokkenheid.
Het zou zonde zijn als de saamhorigheid die ik gewend ben op Tweakers verdwijnt.
En ik hoop maar dat ik ga wennen aan de aanpassingen, want ik zie het niet teruggedraaid worden.
Ook denk ik dat het belangrijk is om rekening te houden met het feit dat het om een vrij ingrijpende verandering gaat en dat niet iedereen daar van nature even positief op reageert (daarmee doel ik op verandering an zich). DIt is ook iets dat we tijdens de bètatest zagen. Veel gebruikers waren initieel negatief, maar richting het einde van onze bèta was die tendens al heel anders (scroll maar eens verder terug in dit topic). Ik verwacht dus dat - zeker als mensen het even de kans geven om eraan te wennen - de meningen al een stuk milder zullen zijn.
Zelf was ik in eerste instantie ook kritisch en schrok ik van het grote formaat, maar ik heb de bèta nu een paar maanden aangezet en had hem maandag weer eens even uitgezet, ik ben gaandeweg juist de voorkeur gaan geven aan de nieuwe UI. Zal dat voor iedereen gaan gelden? Vast niet. Echter wordt de soep denk ik niet zo heet gegeten als hij momenteel in de initiële reacties op deze livegang wordt opgediend.
Ik denk dat we de echt betrokken gebruikers júíst niet genegeerd hebben. De (in mijn ogen) meest betrokken gebruikers hebben namelijk deelgenomen aan de bètatest en juist op basis van die bèta hebben we echt significante wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de initiële versie.
Dat we de mogelijkheid geven om custom CSS te gebruiken vind ik juist een absolute kracht van Tweakers (zeg eens eerlijk; hoeveel websites ken je verder die deze mogelijkheid bieden?), daarbij bieden we deze snippet zelf aan zodat zelfs de mensen die écht niet aan de nieuwe UI willen (waarbij ik wel hardop de vraag durf te stellen tot in hoeverre ze het echt een kans hebben gegeven, we zijn immers pas net live), de mogelijkheid hebben om hier wijzigingen in aan te brengen. Bedenk hierbij ook dat het aantal users die dit doen echt niet zo massaal zijn op het totale aantal bezoekers.
Ik denk dat het ook zeker belangrijk is dat we altijd kritisch naar onszelf blijven kijken en ik zal de eerste zijn om toe te geven als we gewoon echt iets verkeerd hebben beoordeeld of aangepakt. Dat vind ik dus inderdaad het geval bij de zoekbalk, maar niet bij deze UI-update.segil schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:53:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Fijn om te horen dat iets van zelfkritiek mogelijk is, in het geval van het vernieuwde zoekvenster.
[...]
Hoe weet je of je testgroep wel een representatieve weergave is van alle bezoekers? Om terug te komen op de pricewatch change, daar werd gesteld door de product owner dat tijdens het testen de feedback overwegend positief was. Raar genoeg waren de comments op de frontpage en het feedbacktopic nagenoeg allemaal negatief. Hoe rijmt dat? Ik geloof niet dat dit slechts een vocale minderheid is en het overgrote deel van de bezoekers blij is met die change. Dus waar gaat het dan mis? Kan het niet zijn dat je testgroepen geen goede weergave zijn van de gemiddelde bezoeker?
[...]
Dit argument heb ik al een paar keer met verbazing zien voorbijkomen. In de afgelopen jaren is bij elke UI change de informatiedichtheid verlaagt en wordt door velen geklaagd dat er juist te weinig informatie op het scherm staat. Dit voorbeeld van @Esumontere illustreert dat perfect.
Bedoel jij niet soms dat het beeld gewoon te rommelig is met alle grote vlakken en reclame?
Want daar ben ik het 1000% mee eens. Informatiedichtheid voor mij is dat je meer kunt lezen op het beeld, zonder storende elementen er omheen.
De wijzigingen aan de Pricewatch vonden plaats voordat ik als communitymanager ben begonnen, dus ik heb deze alleen als reguliere user meegemaakt en niet het proces achter de schermen. Wat ik er vanuit mijn kant wel over kan zeggen is dat ik van mening ben dat - even los van de wijzigingen zelf - de communicatie op z'n zachtst gezegd suboptimaal was. Daarom probeer ik hier vanuit mijn rol verandering in te brengen en hopelijk wordt deze verandering door de community als een positieve verandering ervaren, maar spreek me er gerust op aan als je van mening bent dat dit niet zo is.
Wat betreft het laatste deel; de UI-update is het begin van een reeks wijzigingen, waarmee ook andere delen van de website er op termijn anders uit gaan zien. Ik snap verder ook heel goed dat advertenties en dat soort zaken niet bijdragen aan de informatiedichtheid, maar even heel plat gezegd moet de schoorsteen ook blijven roken.
:strip_exif()/f/image/ft4rKblDFIcMUyR2PbODIRtO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9G5NqeurKZNt3WDH3354irgY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mbL3Hm6Q5ylfwf69DemfPbSw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DIsHjjthIdCvRLU7hAmK7Kj2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VOQ4v9BedUpt62MjaSW5Gs66.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rfUBRbRB1YlwWxTHI68tJhaL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cY5ANaMdFaX8LZmQVAbgotSh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6W6gD3Zax7U2Q7Me3lamYboh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yTmVnBfKVwUrFAsw3zvMj0Zu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JMoBuKMqHoos7B5zR4EL0KQC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xCaCDhTvZHVJYSQm3PFpttxR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aaOcRXg31ufLBycwSOTB9vQs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S3I9n8nqsDBVebirrHxOmXRS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vf57OiDOqsvSyyEsQEVC30bs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NTTCVU2EUg8TCMOvUQ4qmOEg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UzgS1fwffBCJcfBSzeYRwhst.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ZC1JSJ2UUUhyvhlD96aDfNV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0BzLHnuDWQ3jKNcbrQnqLGuW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2lbA8iJrKaxWQIRuS03KK1CJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DiDJ3wN9nSdaBAnNMLNe5hR0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zDkoKvbUqwbhmyLTT68U9fwg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k5E7dgnRKYd6txOVN7cWdrOb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3J1rqI9s1IDusFRZ9pYTabLw.png?f=fotoalbum_large)