Femme schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:33:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je de rest van het internet ervaart als je het lettertype op Tweakers 'absurd groot' vind. We zitten nu op 15 en 16 px voor bodyteksten en allerlei dingen er omheen (teksten in filters, sidebar, speclines, datums/tijden enz.) zijn vaak kleiner.
Ter vergelijking wat fontgroottes van verschillende sites:
- Gamers Nexus: 22px
- Ars Technica: 18px
- ServeTheHome: 15px
- Jeffgeerling.com: 15px
- Cnx-software.com: 16px
- Tomshardware.com: 16px
- Nos.nl: 18px
- Nu.nl: 17px
- Bbc.com: 18px
- Marktplaats.nl: 16px
- Slashdot.org: 13px (1998 vibes hier)
Wat we doen is volstrekt normaal. We zitten aan de kleine kant van het spectrum.
Voor de frontpage is het ook veel minder een probleem, als ik naar Nu.nl kijk met 17px content is dat prima leesbaar, maar de NuJIJ content met 17px is alweer veel chaotischer.
Als ik dat vergelijk met Reddit dan vind ik de 14px in de comments daar ook fijn lezen.
Maar het belangrijkste verschil is dat Tweakers vol staat met hele lappen tekst, dat is gewoon inherent aan een platform waar veel onderwerpen richting de (IT-)wetenschap gaan. Dan is net wat kleinere tekst echt wel een pré. Zonder CSS snippet om de tekst weer kleiner te maken is dat echt niet fijn lezen, of ik nou op mijn OnePlus 13 of op mijn 34" 3440x1440 scherm kijk.
De enige uitzondering die ik hier eerder noemde was mijn werklaptop, die staat altijd naast een 2e scherm als ik op kantoor zit en is zonder 125% schalen nét iets te klein om normaal te lezen, maar die heb ik dus altijd op 125% schalen staan. Dan is alles goed leesbaar, maar krijg ik met het grote lettertype meteen weer hetzelfde probleem.
[...]
Volgens mij doen we niets dat het schalen belemmert. Alles schaal proportioneel mee.
Het belangrijkste uitgangspunt van WCAG is dat de nodige client aanpassingen nooit een grote negatieve impact op de content moeten hebben. Nu is het zo dat (zonder CSS snippet) veel content al maar nét past of al veel wegvalt. Als ik de tracker weer even als voorbeeld pak, hier eerst met snippet:
En hier zonder snippet:
Met snippet vallen al veel artikelen deels weg, met gemiddeld een 43 tekens zichtbaar (afgerond naar beneden, de ... en tijden niet meegerekend). Zonder snippet (dus nieuwe formaat) zakt dat af naar 36 per titel. Dat is een verschil van 7 tekens, ongeveer anderhalf woord.
Als je dan ook nog clientside gaat schalen blijft er helemaal niks over, nu is van veel titels nog nét de context te volgen.
Ik zal hierbij wel zo eerlijk zijn en de kanttekening geven dat de tracker niet de primaire content is (al is het in mijn ervaring wel het primaire ingangspunt voor vrijwel alle interactie op zowel de frontpage als GoT) en op veel andere plekken alles 'netjes' overflowed naar de volgende regel, maar als ik op wat willekeurige pagina's ga inzoomen (al is het maar tot 150%, nog niet de minimum van 200%) dan worden veel pagina's toch echt wel veel minder bruikbaar, terwijl dat niet nodig is.
Nou is de keuze natuurlijk helemaal aan jullie en vind ik echt wel dat jullie het recht hebben om hier subjectieve keuzes in te maken, maar als front-end developer die veel met accessibility richtleinen te maken heeft stoor ik me er wel aan dat dit probleem niet erkend wordt en standaarden genoemd worden als argument vóór deze wijzigingen, want dat klopt gewoon niet.
Ik weet dat zelfs in mijn relatief korte geschiedenis hier op Tweakers er een tijd was dat mobiel gebruik van de website bijna onmogelijk was en dat er óók flinke stappen in de goede richting gezet zijn, maar recent hebben we veel wijzigingen gezien die de informatiedichtheid verlagen en dan nu wordt de informatie zelf nog groter dus blijft er veel minder over op het scherm. Vind ik gewoon heel jammer.
Ik denk dat de belangrijkste dan ook is, zoals @
MiBe eerder aangaf, dat je met verschillende groepen in de community te maken hebt, en dat de vraag is naar wie je gaat luisteren. Ik val zelf binnen de fanatieke gebruikers met nog een relatief jonge leeftijd, dus voor mij zijn deze aanpassingen allemaal alleen negatief. Als jullie inderdaad de TikTok generatie willen aantrekken dan zou dit mogelijk een positief iets zijn, maar ik kan me geen wereld voorstellen waarin die generatie zich terug richting een oldschool forum gaat bewegen.
Het zou jammer zijn als bestaande gebruikers worden afgeweerd door dit soort wijzigingen onder het mom van nieuwe aanwas, want die zal toch minimaal zijn, maar misschien dat jullie daar andere inzichten in hebben.
Dit alles mijn 'two cents' als professional in de web/IT sector, en ik verwacht zeker niet dat mijn feedback er toe leidt dat er iets teruggedraaid wordt, maar ik wil vooral aangeven dat ik het jammer vind dat de onderbouwing voor deze grotendeels negatieve aanpassing zo mager is. Als jullie inderdaad meer cijfers hebben die jullie keuzes bevestigen dan helemaal prima, dan heb ik de tegenwoordige doelgroep van Tweakers misschien verkeerd ingeschat, maar de feedback die ik hier lees lijkt het toch wel met mij eens te zijn dat een hogere informatiedichtheid en meer tegelijk zichtbaar op het scherm de voorkeur heeft voor mensen (ITers) die gewend zijn om met veel data/informatie te werken.