Feedback bètatest UI-update

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:21
Ik ben blij met het oude font size snippet, dat helpt wel iets. Zonder aanpassingen hebben m'n ogen echt moeite met focussen. Dat er zo af te iets veranderd is prima maar dit is echt niet best, na een tijdje krijg ik echt moeite met lezen (ook met snippet overigens). Waarom geen ander font?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:48

Pazo

Mroaw?

JoteW schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Als je luistert naar de community zijn die aanpassingen via CSS niet nodig ;)
Zeker mee eens, maar we hebben gelukkig de mogelijkheid om zelf naar eigen smaak te tweaken.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Die nieuwe UI ziet er echt niet uit op de mobiel, waarom moet dat allemaal zo ingezoomd zijn?

Alsof je tweakers hoort te kunnen lezen zonder je +6 leesbril op.

Gelukkig kon ik het aanpassen middels de snippet die hier geplaatst is.

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:50
Pazo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Zeker mee eens, maar we hebben gelukkig de mogelijkheid om zelf naar eigen smaak te tweaken.
Gelukkig wel! Net als vele anderen hier dansten de letters mij ook voor de ogen bij het lezen van artikelen en op het forum 8)7

Twente komt eraan!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Even een aantal off-topic en tamelijk onfatsoenlijke / ongefundeerde reacties verwijderd. Houd het a.u.b. netjes en constructief en als je verwijst naar eerdere uitspraken door Tweakers, geef dan even een linkje, zodat zaken niet uit het verband getrokken worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 14:28

RMB

Nee, geen right mouse button!

Op PC vind ik de titelteksten van artikelen in het overzicht te groot en daardoor onoverzichtelijk.
Voorheen was in 1 oogopslag lezen makkelijker.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nog een keer vrijwel hetzelfde maar nu met bron zodat mijn reactie hopelijk niet verwijderd wordt:

Femme in "Feedback bètatest UI-update"

Heel vreemd dat er gekozen wordt om alle feedback over dat het lettertype nog altijd véél te groot is genegeerd wordt omdat er de keuze is gemaakt om tegen alle standaarden in al vooraf te gaan scalen ipv de browser/het OS dat te laten doen obv voorkeur van de gebruiker, en nog vreemder dat deze keuze voortkomt uit een interne alphatest.

De feedback lijkt mij toch echt wel overweldigend negatief over het grotere lettertype, er zijn nog enorm veel dingen die echt niet meer goed in hun blokje passen. Een volledige redesign zal niet in het budget zitten, maar als jullie een ander lettertype willen zodat het beter op alle schermgroottes past dan mag het nu toch wel weer gewoon terug naar een normaal formaat?
De tracker is bijv. nog 15.4px en de meeste titels worden halverwege afgekapt, als ik daar clientside 14px van maak (scheelt 'maar' 1.4px) is het al een stuk beter.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:44

MiBe

Communitymanager
Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:15:
"Ik vind dit eerlijk gezegd ook wel een dikke vette middelvinger naar de community. Is Tweakers vergeten dat de community de reden is dat Tweakers zo groot is geworden? Is het dan echt teveel gevraagd om de kritieken vanuit deze community iets serieuzer te nemen? Wat vindt @MiBe van deze ontwikkeling?"

Deze houding van Tweakers zorgt er wel voor dat ik mijn Elite abo serieus ga heroverwegen.
Ik heb je reactie ook even geleend voor de opname van de podcast, waarin ik er uitgebreid op in ga (komt morgen online). Ik wil dit echter ook weer niet 'gebruiken' om mensen te verplichten die te luisteren als ze willen weten hoe ik hierin sta, dus zal ook hier even reageren.

Even kort samengevat: Nee, ik vind absoluut niet dat deze update een dikke middelvinger naar de community is, integendeel zelfs. De wijzigingen zijn absoluut niet over één nacht ijs gegaan, er zijn uitgebreide alpha- en bètatest gedaan waarin er ontzettend veel is veranderd juist op basis van die feedback, iets dat we ook steeds in dit topic en de .plans gecommuniceerd hebben.

Ook wil ik even inhaken op het stukje 'de community', want die bestaat uit heel veel mensen met heel veel meningen en voorkeuren. Bij iedere wijziging ga je het dus voor een deel van de community goed doen, en voor een ander deel van de community niet. De ervaring leert dat juist de mensen die ontevreden zijn dit over het algemeen zullen uiten, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee 'de stem van de community' vertegenwoordigt, want die is een stuk breder dan dat.

Wat we hierdoor ook zien, is dat feedback tegenstrijdig kan zijn. Voorbeeldje: Groep A komt met feedback A, groep B komt met feedback B. Wij gaan dit bespreken en kiezen er bijvoorbeeld om met feedback B mee te gaan en dit te implementeren. Je kunt er dan donder op tegen zeggen dat groep A zegt dat we niet naar feedback luisteren. Dat is niet waar, naar feedback luisteren is immers iets anders dan iedereen zijn of haar zin te kunnen geven. Andersom hadden we dezelfde kritiek gehad, want als we met feedback A mee zouden gaan hadden we dezelfde kritiek van groep B gekregen. Simpel gezegd: Je doet het nooit voor iedereen goed.

Een ander belangrijk ding om je te realiseren is dat we de community gezond moeten houden. Zonder af en toe dingen op te frissen en meer de huidige standaarden te volgen, zal Tweakers ouderwets en soms zelfs overweldigend aanvoelen (bijvoorbeeld door een te hoge informatiedichtheid), daarmee wordt het voor nieuwelingen ontoegankelijk en nieuwe aanwas is keihard nodig om de Tweakers community (en Tweakers als geheel) gezond en levensvatbaar te houden. Dit staat bij mij als communitymanager heel hoog op de prioriteitenlijst.
Dennis1812 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Ik pik er 2 punten uit.
Als je zelf reflecteert op de recente grote wijzigingen. Is bovenstaande van jouw voornemens dan gelukt?

Zoja top! Maar dan liggen de verwachtingen van de community elders en zullen wij als community dat moeten accepteren.
Zonee, waarom is er dan niet op een pauze knop gedrukt en eerst rustig geëvalueerd hoe je dit gaat aanpakken?
Laat ik even beginnen met dat het soms grijs gebied is wat een grote wijziging is en wat niet. De wijzigingen aan de zoekbalk (let op: geen onderdeel van deze UI-update) werd intern niet gezien als grote wijziging en ik vind dat we daarin de plank mis hebben geslagen, want het was technisch gezien wellicht een kleine wijziging, maar eentje die enorm zichtbaar is en eentje met een behoorlijke impact voor veel gebruikers.

Hierop had beter geanticipeerd moeten worden en dus ook beter over gecommuniceerd moeten worden (daarnaast zijn we sowieso aan het kijken hoe we deze wijziging verder kunnen finetunen, dat wil niet zeggen dat het in zijn geheel teruggedraaid gaat worden - we hebben de wijziging immers niet zomaar doorgevoerd - maar wel dat er mogelijk wijzigingen in aangebracht gaan worden, dat is echter niet iets voor in dit topic).

Dan naar het onderwerp van dit topic; de UI-update, waarin ik het heel anders zie. Ik vind hier juist dat we de community uitgebreid mee hebben genomen in zowel besluitvorming als communicatie. Zoals hierboven ook aangegeven is er een uitgebreide alpha- en bètatest gedraaid en zijn er veel wijzingen doorgevoerd op basis van feedback, waarover ook uitgebreid is gecommuniceerd in zowel dit topic als verschillende .plans.

Ook wil ik even op de uitspraak "Maar dan liggen de verwachtingen van de community elders en zullen wij als community dat moeten accepteren." inhaken, met dezelfde strekking als in mijn bericht hierboven. Het begrip 'de community' is erg breed en verschillende mensen hebben verschillende verwachtingen. Het is aan ons om een gulden middenweg te vinden tussen verschillende delen van de community. Keerzijde van de medaille is helaas dat je het dus nooit perfect doet, want we moeten aan beide kanten concessies doen.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:58

Fanta

FordPerformance™️

MiBe schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:26:
[...]
Ook wil ik even inhaken op het stukje 'de community', want die bestaat uit heel veel mensen met heel veel meningen en voorkeuren. Bij iedere wijziging ga je het dus voor een deel van de community goed doen, en voor een ander deel van de community niet. De ervaring leert dat juist de mensen die ontevreden zijn dit over het algemeen zullen uiten, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee 'de stem van de community' vertegenwoordigt, want die is een stuk breder dan dat.
[...]
Ik pik dit stuk er even uit, want hier heb ik een andere mening over.

Wat je zegt klopt deels, je kan niet iedereen tevreden houden. Maar:

1. Als je de feedback topics een beetje volgt kan je maar 1 conclusie trekken, en dat is dat het aantal mensen wat blij is met de aanpassingen (en het laat weten) maar een heel klein groepje is, het overgrote deel van de reacties (van geregistreerde gebruikers dus) is volgens mij toch echt negatief.

2. De gebruikers die geen feedback delen, boeit het blijkbaar niet. Dat betekent niet automatisch dat áls ze wel zouden reageren, de feedback per definitie positief is. Maar de mensen die wel de moeite nemen om te reageren, bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met de in hun ogen onnodige aanpassingen, voelen zich genegeerd. Dit zijn in alle gevallen geregistreerde gebruikers die hier doorgaans al even zitten, waar de community op gebouwd is. Het feit dat deze gebruikers massaal klagen en CSS snippets installeren duidt op betrokkenheid.

Het zou zonde zijn als de saamhorigheid die ik gewend ben op Tweakers verdwijnt.

En ik hoop maar dat ik ga wennen aan de aanpassingen, want ik zie het niet teruggedraaid worden.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik heb je reactie ook even geleend voor de opname van de podcast, waarin ik er uitgebreid op in ga (komt morgen online). Ik wil dit echter ook weer niet 'gebruiken' om mensen te verplichten die te luisteren als ze willen weten hoe ik hierin sta, dus zal ook hier even reageren.

Even kort samengevat: Nee, ik vind absoluut niet dat deze update een dikke middelvinger naar de community is, integendeel zelfs. De wijzigingen zijn absoluut niet over één nacht ijs gegaan, er zijn uitgebreide alpha- en bètatest gedaan waarin er ontzettend veel is veranderd juist op basis van die feedback, iets dat we ook steeds in dit topic en de .plans gecommuniceerd hebben.

Wat we hierdoor ook zien, is dat feedback tegenstrijdig kan zijn. Voorbeeldje: Groep A komt met feedback A, groep B komt met feedback B. Wij gaan dit bespreken en kiezen er bijvoorbeeld om met feedback B mee te gaan en dit te implementeren. Je kunt er dan donder op tegen zeggen dat groep A zegt dat we niet naar feedback luisteren. Dat is niet waar, naar feedback luisteren is immers iets anders dan iedereen zijn of haar zin te kunnen geven. Andersom hadden we dezelfde kritiek gehad, want als we met feedback A mee zouden gaan hadden we dezelfde kritiek van groep B gekregen. Simpel gezegd: Je doet het nooit voor iedereen goed.

Een ander belangrijk ding om je te realiseren is dat we de community gezond moeten houden. Zonder af en toe dingen op te frissen en meer de huidige standaarden te volgen, zal Tweakers ouderwets en soms zelfs overweldigend aanvoelen (bijvoorbeeld door een te hoge informatiedichtheid), daarmee wordt het voor nieuwelingen ontoegankelijk en nieuwe aanwas is keihard nodig om de Tweakers community (en Tweakers als geheel) gezond en levensvatbaar te houden. Dit staat bij mij als communitymanager heel hoog op de prioriteitenlijst.

[...]

Laat ik even beginnen met dat het soms grijs gebied is wat een grote wijziging is en wat niet. De wijzigingen aan de zoekbalk (let op: geen onderdeel van deze UI-update) werd intern niet gezien als grote wijziging en ik vind dat we daarin de plank mis hebben geslagen, want het was technisch gezien wellicht een kleine wijziging, maar eentje die enorm zichtbaar is en eentje met een behoorlijke impact voor veel gebruikers.

Hierop had beter geanticipeerd moeten worden en dus ook beter over gecommuniceerd moeten worden (daarnaast zijn we sowieso aan het kijken hoe we deze wijziging verder kunnen finetunen, dat wil niet zeggen dat het in zijn geheel teruggedraaid gaat worden - we hebben de wijziging immers niet zomaar doorgevoerd - maar wel dat er mogelijk wijzigingen in aangebracht gaan worden, dat is echter niet iets voor in dit topic).

Dan naar het onderwerp van dit topic; de UI-update, waarin ik het heel anders zie. Ik vind hier juist dat we de community uitgebreid mee hebben genomen in zowel besluitvorming als communicatie. Zoals hierboven ook aangegeven is er een uitgebreide alpha- en bètatest gedraaid en zijn er veel wijzingen doorgevoerd op basis van feedback, waarover ook uitgebreid is gecommuniceerd in zowel dit topic als verschillende .plans.

Ook wil ik even op de uitspraak "Maar dan liggen de verwachtingen van de community elders en zullen wij als community dat moeten accepteren." inhaken, met dezelfde strekking als in mijn bericht hierboven. Het begrip 'de community' is erg breed en verschillende mensen hebben verschillende verwachtingen. Het is aan ons om een gulden middenweg te vinden tussen verschillende delen van de community. Keerzijde van de medaille is helaas dat je het dus nooit perfect doet, want we moeten aan beide kanten concessies doen.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Fijn om te horen dat iets van zelfkritiek mogelijk is, in het geval van het vernieuwde zoekvenster.
Zoals hierboven ook aangegeven is er een uitgebreide alpha- en bètatest gedraaid en zijn er veel wijzingen doorgevoerd op basis van feedback, waarover ook uitgebreid is gecommuniceerd in zowel dit topic als verschillende .plans.
Hoe weet je of je testgroep wel een representatieve weergave is van alle bezoekers? Om terug te komen op de pricewatch change, daar werd gesteld door de product owner dat tijdens het testen de feedback overwegend positief was. Raar genoeg waren de comments op de frontpage en het feedbacktopic nagenoeg allemaal negatief. Hoe rijmt dat? Ik geloof niet dat dit slechts een vocale minderheid is en het overgrote deel van de bezoekers blij is met die change. Dus waar gaat het dan mis? Kan het niet zijn dat je testgroepen geen goede weergave zijn van de gemiddelde bezoeker?
...zal Tweakers ouderwets en soms zelfs overweldigend aanvoelen (bijvoorbeeld door een te hoge informatiedichtheid), daarmee wordt het voor nieuwelingen ontoegankelijk...
Dit argument heb ik al een paar keer met verbazing zien voorbijkomen. In de afgelopen jaren is bij elke UI change de informatiedichtheid verlaagt en wordt door velen geklaagd dat er juist te weinig informatie op het scherm staat. Dit voorbeeld van @Esumontere illustreert dat perfect.
Bedoel jij niet soms dat het beeld gewoon te rommelig is met alle grote vlakken en reclame?
Want daar ben ik het 1000% mee eens. Informatiedichtheid voor mij is dat je meer kunt lezen op het beeld, zonder storende elementen er omheen.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik krijg oprecht hoofdpijn van het wazige lettertype. Mijn ogen zijn gelaserd, dus daar ligt het niet aan.

Voor mij is de uitkomst dat ik de Tweakers frontpage nu al aanzienlijk minder bezoek op een desktop browser. Dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door crunchytail op 08-07-2026 16:04 ]

• speedygow
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02
Ik wil hier wel even een lans breken voor Tweakers. Dit topic bestaat namelijk al sinds de bètatest (actief sinds april) en ik heb zelf tijdens de bèta ook een hoop (negatieve) feedback gedeeld in dit topic.

Naar die feedback tijdens de bèta test is echter wel degelijk geluisterd, alleen zoals @MiBe aangeeft wil dat niet zeggen dat Tweakers vervolgens ook altijd de gewenste keuzes maakt. Wat wel op basis van de feedback echt positief veranderd is, is het lettertype en ook de lettergrootte. In eerste instantie was er voor een ander lettertype gekozen, dat echt uit een hoop reacties negatief naar voren kwam. Door een A/B/C/D test uit te vragen is de keuze uiteindelijk het systeemlettertype geworden. Ik had zelf ook op Arial gestemd (want dat was het altijd en naar mijn mening gewoon het meest duidelijke lettertype), maar ik kan echt vertellen dat ik na een aantal weken gewend ben aan de huidige UI. Vooral omdat het systeemlettertype ook op een hoop andere websites wordt gebruikt. De kopteksten zijn een kwestie van smaak en wennen uiteindelijk ook.

Dus ja, het voelt als jarenlange Tweakers-gebruiker wellicht onnodig om te veranderen en voor mij had dit zeker ook niet gehoeven. Maar ik vind dat er tot bepaalde hoogte wel naar de community is geluisterd.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:43
Ik moet zeggen dat de nieuwe font begint te wennen maar het verschil met de oude fonts is groot waardoor het ook echt opvalt en je brein ook echt even een error krijgt, tenminste die van mij. Ik heb echt gelijk gezocht naar of ik per ongeluk zoom grootte verkeerd had ingesteld. Ik snap dus heel goed dat dit voor de nodige rumoer zorgt. Overigens toen we de eerste overstap maakte van Paars/Lila naar Wit/Grijs/Rood waaide het soms ook hard in de kamers van GoT :+

Het doet me verder denken aan een periode toen Linux distributies nog niet goed waren in font herkenning en hinting waardoor je opgezadeld zat met soms vreemd ogende websites met rare fonts, met name die pagina's die proprietary Microsoft fonts gebruikten.

Vermoedelijk weten we over een paar weken niet meer beter en anders er is ook nog de snippet, als je het echt niet trekt.

Anyway het blijkt maar weer hoe de mens sterke voorkeuren heeft voor iets waar men aan gewend is

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:04

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Was ook specifiek opzoek gegaan naar dit topic om te zeggen dat ik de UI echt niet fijn vind.
Heb het dan eigenlijk specifiek over de lettertype. heb me venster zelfs op 80% resolutie gezet omdat het lettertype echt veel te groot en ingezoomd is.

Dit mag wel iets kleiner geschaald worden.

En ook heb ik in veel vensters dat de lettertype een soort waas heeft. het ziet er dan gewoon niet scherp uit.

Mogelijk dat resolutie daarmee te maken heeft. Ik zit nog altijd op een 1080P monitor en velen zullen op 1440 of 4k zitten natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Ricmaniac op 08-07-2026 16:30 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
De ervaring leert dat juist de mensen die ontevreden zijn dit over het algemeen zullen uiten, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee 'de stem van de community' vertegenwoordigt, want die is een stuk breder dan dat.
Hoe wordt bepaald of de klagers niet juist wel de meerderheid vertegenwoordigen?
Er zullen ook echt genoeg mensen zijn, die het niks vinden, maar niet klagen. Net zoals er mensen zullen zijn die het fantastisch vinden, maar dat ook niet uiten.
Juist degene die het niks vinden kunnen zonder klagen de snippet gebruiken. Dan ben je dus nog niks wijzer.

Voorstel, zet over 2 à 3 weken alles terug een tijdje terug.
Als er dan minstens net zo veel mensen klagen dat ze het oude nieuwe nieuwe oude font (dit huidige dus) terug willen en snippets gaan gebruiken om het er zo uit te laten zien, als dat er nu klagen dat ze het oude terug willen (het vorige), dan heb je een punt.
Als dat er veel minder zijn, weet je dus dat de huidige klagers wel de stem van de community vertegenwoordigen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:46
@MiBe Als iemand die al vanaf het begin commentaar heeft gegevens op de font wijzigingen - zelfs al toen jij nog niet als community manager was aangesteld (of aan de community was voorgesteld) nu een paar opmerkingen.

Ja, er is iets gedaan met een aantal feedback punten. Ik verwijt Tweakers (let op: ik gebruik hier de term Tweakers in de context "eigenaren c.s." dan ook niet dat ze ongevoelig zijn voor verbeterpunten. Wel dat er anders dan "we motten wel want anders" geen inhoudelijke motivatie is geweest.

"Gaat er ouderwets uitzien" is een slechte motivatie. Dat wat oud(er) is, is niet per definitie slecht terwijl het hier - ook door jou nu weer - wel als zodaning wordt geformuleerd. Don't change a winning team, als tech site doet tweakers t niet zo slecht binnen de tech doelgroep.

De vraag is natuurlijk, en terecht, hoe je nieuw prubliek trekt want ook dat is onderdeel van de motivatie geweest. Tja, en dan kom je op termen als "flitsend", "plaatjes", "snel", etc. Maar, moet Tweakers mee gaan doen aan de dumbification van de maatschappij? Het is al erg genoeg dat jong-volwassenen en zij die daar naartoe onderweg zijn niet fatsoenlijk kunnen (of willen..) lezen en schrijven, geen rekenvaardigheden meer hebben en zelfs geen besef meer hebben van de waarde van geld (schuldenproblematiek). Door mee te gaan in deze trend bewijs je deze groep zeker geen gunst.

Hoge informatie dichtheid gaat ook terug naar de vorige paragraaf. Informatie overload? Werkelijk? Tip: Maak een hoekje "Tweakers 101, hoe ga ik om met teksten die ergens over gaan". Dat kan prima onder het hoofdmenu gehangen worden en als het goed gedaan wordt zelfs als studiemateriaal gebruikt worden in de Nederlandse taalopleidingen. NB: Politiek is al besloten dat het onderdeel "begrijpend lezen" op de schop gaat...

Gelukkig zijn er momenteel nog steeds goeie inhoudelijke discussies op het forum, mede dankzij de Crew die de boel op de rit probeert te houden, zijn er nog steeds goede (achtergrond) artikelen op de frontpage hoewel ik bij sommige vooral nieuws artikelen wel de brauwen frons.

Je noemt onderzoek en reacties groepen A en B. Tja, de historie van dit forumtopic toont aan dat de voorstanders van de verandering vooral Tweakers intern zijn/waren (jouw feedback groep B) en de tegenstanders Tweakers extern met een useraccount die de moeite hebben genomen te trachten zo onderbouwd en inhoudelijk mogelijk vanuit hun perspectief te reageren (jouw feeback groep A).

Voor mij blijft nog steeds de vraag: welk probleem los je op en wat is de omschrijving van de doelgroep waar je dit voor doet?

• MiBe

MiBe

Communitymanager
Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Ik pik dit stuk er even uit, want hier heb ik een andere mening over.

Wat je zegt klopt deels, je kan niet iedereen tevreden houden. Maar:

1. Als je de feedback topics een beetje volgt kan je maar 1 conclusie trekken, en dat is dat het aantal mensen wat blij is met de aanpassingen (en het laat weten) maar een heel klein groepje is, het overgrote deel van de reacties (van geregistreerde gebruikers dus) is volgens mij toch echt negatief.

2. De gebruikers die geen feedback delen, boeit het blijkbaar niet. Dat betekent niet automatisch dat áls ze wel zouden reageren, de feedback per definitie positief is. Maar de mensen die wel de moeite nemen om te reageren, bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met de in hun ogen onnodige aanpassingen, voelen zich genegeerd. Dit zijn in alle gevallen geregistreerde gebruikers die hier doorgaans al even zitten, waar de community op gebouwd is. Het feit dat deze gebruikers massaal klagen en CSS snippets installeren duidt op betrokkenheid.

Het zou zonde zijn als de saamhorigheid die ik gewend ben op Tweakers verdwijnt.

En ik hoop maar dat ik ga wennen aan de aanpassingen, want ik zie het niet teruggedraaid worden.
Hier verschillen we echt over van mening, ik ben namelijk niet van mening dat dit de enige conclusie is die hier getrokken kan worden. Mensen die niet tevreden zijn laten doorgaans sneller en luider van zich horen dan mensen die dat wel zijn. Heel eerlijk; daar maak ik mijzelf net zo goed schuldig aan. Als ik een winkel in loop en ik ben ontevreden over de service dien ik wellicht een klacht in, als ik wel tevreden was over de service neem ik doorgaans niet de moeite om daar een compliment over te geven (zou ik misschien vaker wél moeten doen, maar dat terzijde). Van gebruikers die niet reageren (of het nu positief of negatief is), kunnen we niet zomaar concluderen dat het ze niet boeit.

Ook denk ik dat het belangrijk is om rekening te houden met het feit dat het om een vrij ingrijpende verandering gaat en dat niet iedereen daar van nature even positief op reageert (daarmee doel ik op verandering an zich). DIt is ook iets dat we tijdens de bètatest zagen. Veel gebruikers waren initieel negatief, maar richting het einde van onze bèta was die tendens al heel anders (scroll maar eens verder terug in dit topic). Ik verwacht dus dat - zeker als mensen het even de kans geven om eraan te wennen - de meningen al een stuk milder zullen zijn.

Zelf was ik in eerste instantie ook kritisch en schrok ik van het grote formaat, maar ik heb de bèta nu een paar maanden aangezet en had hem maandag weer eens even uitgezet, ik ben gaandeweg juist de voorkeur gaan geven aan de nieuwe UI. Zal dat voor iedereen gaan gelden? Vast niet. Echter wordt de soep denk ik niet zo heet gegeten als hij momenteel in de initiële reacties op deze livegang wordt opgediend.

Ik denk dat we de echt betrokken gebruikers júíst niet genegeerd hebben. De (in mijn ogen) meest betrokken gebruikers hebben namelijk deelgenomen aan de bètatest en juist op basis van die bèta hebben we echt significante wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de initiële versie.

Dat we de mogelijkheid geven om custom CSS te gebruiken vind ik juist een absolute kracht van Tweakers (zeg eens eerlijk; hoeveel websites ken je verder die deze mogelijkheid bieden?), daarbij bieden we deze snippet zelf aan zodat zelfs de mensen die écht niet aan de nieuwe UI willen (waarbij ik wel hardop de vraag durf te stellen tot in hoeverre ze het echt een kans hebben gegeven, we zijn immers pas net live), de mogelijkheid hebben om hier wijzigingen in aan te brengen. Bedenk hierbij ook dat het aantal users die dit doen echt niet zo massaal zijn op het totale aantal bezoekers.
segil schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Fijn om te horen dat iets van zelfkritiek mogelijk is, in het geval van het vernieuwde zoekvenster.

[...]

Hoe weet je of je testgroep wel een representatieve weergave is van alle bezoekers? Om terug te komen op de pricewatch change, daar werd gesteld door de product owner dat tijdens het testen de feedback overwegend positief was. Raar genoeg waren de comments op de frontpage en het feedbacktopic nagenoeg allemaal negatief. Hoe rijmt dat? Ik geloof niet dat dit slechts een vocale minderheid is en het overgrote deel van de bezoekers blij is met die change. Dus waar gaat het dan mis? Kan het niet zijn dat je testgroepen geen goede weergave zijn van de gemiddelde bezoeker?

[...]

Dit argument heb ik al een paar keer met verbazing zien voorbijkomen. In de afgelopen jaren is bij elke UI change de informatiedichtheid verlaagt en wordt door velen geklaagd dat er juist te weinig informatie op het scherm staat. Dit voorbeeld van @Esumontere illustreert dat perfect.
Bedoel jij niet soms dat het beeld gewoon te rommelig is met alle grote vlakken en reclame?
Want daar ben ik het 1000% mee eens. Informatiedichtheid voor mij is dat je meer kunt lezen op het beeld, zonder storende elementen er omheen.
Ik denk dat het ook zeker belangrijk is dat we altijd kritisch naar onszelf blijven kijken en ik zal de eerste zijn om toe te geven als we gewoon echt iets verkeerd hebben beoordeeld of aangepakt. Dat vind ik dus inderdaad het geval bij de zoekbalk, maar niet bij deze UI-update.

De wijzigingen aan de Pricewatch vonden plaats voordat ik als communitymanager ben begonnen, dus ik heb deze alleen als reguliere user meegemaakt en niet het proces achter de schermen. Wat ik er vanuit mijn kant wel over kan zeggen is dat ik van mening ben dat - even los van de wijzigingen zelf - de communicatie op z'n zachtst gezegd suboptimaal was. Daarom probeer ik hier vanuit mijn rol verandering in te brengen en hopelijk wordt deze verandering door de community als een positieve verandering ervaren, maar spreek me er gerust op aan als je van mening bent dat dit niet zo is.

Wat betreft het laatste deel; de UI-update is het begin van een reeks wijzigingen, waarmee ook andere delen van de website er op termijn anders uit gaan zien. Ik snap verder ook heel goed dat advertenties en dat soort zaken niet bijdragen aan de informatiedichtheid, maar even heel plat gezegd moet de schoorsteen ook blijven roken.

• MiBe

MiBe

Communitymanager
@Truus01 & @DjoeC Zag jullie posts verschijnen nadat ik mijne zojuist had geplaatst. Heb momenteel even wat andere verplichtingen, maar kom hier z.s.m. op terug, vind namelijk wel dat ze ook gewoon een uitgebreide reactie verdienen dus daar neem ik (waarschijnlijk morgen) even de tijd voor om op te reageren. Jullie hoeven dus niet bang te zijn dat ik ze negeer ;)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

Dido

heforshe

Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:48:

Da's statistiek van lik-me-vestje...

Gebruikers die een verandering als positief of neutraal ervaren zijn sowieso minder geneigd een feedback-topic op te zoeken. Conclusies trekken uit de reacties in zo'n feedbacktopic is dan ook heel erg riskant, want de reacties in dat topic zijn op geen enkele manier een afspiegeling van de volledige gebruikersgroep.

Je doet bij punt 2 nogal boude aannames over de mensen die niet reageren, door te stellen dat het ze niet boeit - daarmee ga je voorbij aan de gebruikers die oprecht blij zijn met de verandering, en juist daarom helemaal geen behoefte hebben aan hun mening te uiten in een zeikfeedbacktopic. Hoeveel van de niet-reageerders neutraal zijn, en hoeveel er positief zijn kun jij niet weten, en ik ook niet, maar aannemen dat ze allemaal neutraal zijn (dus niet positief) mist elke grond.

Daarnaast is het ook wat vreemd om te stellen dat klagen in dit topic, en melden dat je css-snippets gebruikt, een teken van betrokkenheid is, want je insinueert hiermee dat gebruikers die niet klagen, en het niet melden als ze css-snippets gebruiken, niet betrokken zouden zijn - da's een gevaarlijke insinuatie, want je creert daarmee op valse gronden een onderscheid tussen "elite-gebruikers waar naar geluisterd moet worden omdat ze hun betrokkenheid tonen door te klagen" en de "standaard-gebruiker die geen zin heeft te reageren in een feedbacktopic waarin vooral geklaagd wordt, en daarom niet betrokken zou zijn".

Ik kom dit toevallig regelmatig tegen op een Discord server waar gediscussieerd wordt over een erg populaire online dienst, en waar gebruikers die veel reageren op die Discord ook het idee hebben dat er meer naar ze geluisterd zou moeten worden aangaande (wijzigingen in) die dienst - maar er aan voorbij gaan dat slechts een paar procent van de gebruikers van de dienst actief zijn op Discord.

Wat betekent mijn avatar?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:20
Knip. Kritiek mag, maar dan wel graag opbouwend en constructief. Laat dit soort reacties achterwege.

[ Voor 70% gewijzigd door RoD op 08-07-2026 17:48 ]

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:51
Ik schrok initieel ook toen de eerste beta uitkwam, heb allerlei CSS snippets aangezet. Gedurende de betafase konden deze naar aanleiding van de aanpassingen steeds meer uit, en ondertussen draai ik zonder CSS snippets.

Er is op dit thema dus echt wel geluisterd naar de community, en bovendien een verandering die ik niet terug zou willen draaien (net even de snippet geprobeerd om te vergelijken, ondanks de hogere informatiedichtheid vind ik de nieuwe grootte prettiger)

Dat mag ook wel eens gezegd worden :)

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
Is het een idee om weer eens een pop-up enquête te houden over de recente UI wijzigingen waarbij niet ingelogde gebruikers ook op kunnen reageren? Want het klopt wel wat hierboven diverse keren wordt benoemd, alleen mensen die het niets vinden zullen hun mening ergens geven.
Natuurlijk zal je nooit een 100% (zelfs geen 60% denk ik?) reactie krijgen, maar het is iig iets.
En dat Tweakers de uitslag van de Enquête dan ook openbaar maakt (desnoods geanonimiseerd).
Want bij de afgelopen changes van bijv. de PW kan ik mij herinneren dat er volgens jullie cijfers beter/meer gebruik werd gemaakt van de Pricewatch.
Ik kan het mij niet voorstellen, maar ik sta open voor de input/reviews/scores van andere.

Dit lijkt mij een mooie manier om de ontevreden community leden een inzicht te geven, en jullie zelf misschien ook wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Remy!!!! op 08-07-2026 17:46 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Heb een aantal screenshots gemaakt van hoe ik dit op mijn telefoon zie, dit is toch enorm groot met erg weinig informatie erop.

Was dit echt zo de bedoeling?

Hier wil ik helemaal niet aan wennen.

@MiBe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHCfOVXcPOkkegNWHuV-mcO1a4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbnuJlK6uUPBZKZq51qE3LwC.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unhBLiqqIst_01VMzh7QVKOeVno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft4rKblDFIcMUyR2PbODIRtO.jpg?f=fotoalbum_large

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
it is what it is, DPG Tweakers wil de boel groter dus 't gaat groter (ook in de breedte.. die roboto flex maakt losse woorden van een enkel woord zover staan de letters uit elkaar). máárr: ze hebben ons maanden de tijd gegeven om mee te denken, én met custom CSS is er compleet niks aan de hand (lees: stoort 't je genoeg, dan los je het zelf op). helemaal prima, snippet erbij en door :D

(hierbij dus vooral dank aan degenen die zich vroegtijdig bekommerd hebben om de Snippets, én het beschikbaar stellen van de beta toggle, waardoor je echt wel een eerlijke kans hebt gehad om te zien waar/wat de impact was, en hoe je er zélf wel/niet meer kon leven)

kleine edit: ik heb alles teruggedraaid en roboto flex in hetzelfde hoekje geplaatst als nederlandstalige toetsenborden, lage refresh monitoren, werken zonder muismat en 128kbs mp3: dit heb ik niet nodig in mn leven :D

[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 08-07-2026 18:27 ]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben dan weer wel te spreken over de nieuwe fonts en de grootte vind ik ook prima op mobiel. Maar ik heb slechte ogen dus dit helpt gewoon :)

Enkel het font in de rode balk bovenaan vind ik niet mooi, maar heel eerlijk weet ik nieteens zeker of die wel veranderd is. Dus dit zal ook wel loslopen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:43
Ik heb voor de zekerheid nog even mijn oude MBA met Ubuntu erbij gepakt en naast mijn Windows pc gehouden en verschil in fonts is wel goed zichtbaar.

Goed, het helpt niet mee dat het ene een scherm een resolutie heeft van 1440*900 (MBA) en de ander 2560*1440 is maar op Ubuntu komen de fonts er wel beter uit dan op Windows. Ditzelfde geldt ook voor op de iPhone. Het is even wennen, dat zeker, maar het lettertype op iOS en Ubuntu is goed te doen. Op Windows oogt het wat schraal alsof het lettertype een fractie te dun is. Ik begrijp over de keuze voor Windows dat dit naar voren is gekomen juist uit de feedback van de gebruikers.

Ondanks alles, fijn dat er nog al tijd gesleuteld wordt aan de site :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

dyrc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:02:
it is what it is, DPG Tweakers wil de boel groter dus 't gaat groter (ook in de breedte.. die roboto flex maakt losse woorden van een enkel woord zover staan de letters uit elkaar). máárr: ze hebben ons maanden de tijd gegeven om mee te denken, én met custom CSS is er compleet niks aan de hand (lees: stoort 't je genoeg, dan los je het zelf op). helemaal prima, snippet erbij en door :D

(hierbij dus vooral dank aan degenen die zich vroegtijdig bekommerd hebben om de Snippets, én het beschikbaar stellen van de beta toggle, waardoor je echt wel een eerlijke kans hebt gehad om te zien waar/wat de impact was, en hoe je er zélf wel/niet meer kon leven)

kleine edit: ik heb alles teruggedraaid en roboto flex in hetzelfde hoekje geplaatst als nederlandstalige toetsenborden, lage refresh monitoren, werken zonder muismat en 128kbs mp3: dit heb ik niet nodig in mn leven :D
Ja, de brute waarheid is dat tweakers relevant moet zien te zijn voor de TikTok generatie.

Zou me niks verbazen als de klagers vooral Gen-X'ers zijn die denken te weten hoe het internet er uit hoort te zien O-)
En voor hun is er dan CSS.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:28

Redneckerz

A place to be.

Truus01 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Hoe wordt bepaald of de klagers niet juist wel de meerderheid vertegenwoordigen?
Er zullen ook echt genoeg mensen zijn, die het niks vinden, maar niet klagen. Net zoals er mensen zullen zijn die het fantastisch vinden, maar dat ook niet uiten.
Juist degene die het niks vinden kunnen zonder klagen de snippet gebruiken. Dan ben je dus nog niks wijzer.
In het Pricewatch topic (inmiddels gesloten) werd er geschemerd met data die Tweakers had wat hun keuzes rechtvaardigde. Ondanks meerdere verzoeken is die data nooit openbaar geworden, evenals een antwoord op de vraag voor wie al deze wijzigingen bedoeld zijn. Ze zijn namelijk niet bedoeld voor Tweakers zoals ook dit topic dat aanduid, maar ze zijn evenmin bedoeld voor de doelgroep die Tweakers wilt aanspreken. Voor die doelgroep is Tweakers een come and go, want zij hebben immers geen binding met Tweakers. Hel, Tweakers, wat is dat?

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:41
Ook ik heb een mening (over het lettertype van de kopjes met name) - maar dat doet er niet zo toe; iedereen heeft wel een mening.

Waar ik oprecht nieuwsgierig naar ben, is er bij A/B(/C?) testing gekeken naar sessie-lengte, aantal clicks, time spent, forum and other posts die gedaan zijn, en welk lettertype ondersteunt het best bij het faciliteren van het gebruikersgedrag (ik doel hier dus expliciet niet op de gebruikersbeleving, maar alleen op wat gebruikers in de praktijk doen) met het oude lettertype (en/of andere UI-changes)?

Dan laat je minder ruimte voor emotie (zoals dat ook uit sommige reacties blijkt, waarvan er zelf een aantal verwijderd is om het gezellig te houden) en doe je het transparant en data-gedreven.

Verder - hoe gaaf zou het zijn (ook voor mensen voor wie scherp zien niet vanzelfsprekend is) als je zelf uit enkele lettertypes kunt kiezen. (De snippet daarvoor gebruiken kan wel, maar voor hoelang werkt dat dan? Mag ik het niet via mijn profiel als voorkeur kiezen?)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]
Dat je dingen moet opfrissen is logisch, en er zijn ook heel goede wijzigingen gedaan in de afgelopen jaren. Maar juist het stukje 'huidige standaarden volgen' gaat deze wijziging regelrecht tegenin. De standaarden zijn heel duidelijk; laat het formaat aan de browser en het OS over, schaal je website op basis van de look die je wil maar forceer geen tekstgrootte op basis van een persoonlijke voorkeur.
En net dat is hier wél gedaan, er is gekozen voor een absurd groot lettertype omdat het voor de mensen die de 'alphatest' hebben gedaan blijkbaar nodig is, terwijl die mensen hoogstwaarschijnlijk op meer plekken in Windows of op het internet hetzelfde probleem hebben en beter hun OS anders kunnen afstellen.
Het resultaat is dat nu op 100% scaling heel veel dingen niet meer passen op een 1440p scherm, laat staan 1080p, en op mobiel is het al heelmáál dramatisch.

Juist in een tijd waarin usability en rekening houden met flexibele mensen van diverse personen hele belangrijke onderdelen zijn vind ik het uiterst vreemd dat Tweakers hierin zo'n enorme stap achteruit zet ipv vooruit. Je kunt tegenwoordig met een gratis clientside widget de optie bieden om het lettertype te vergroten bijvoorbeeld, waarom is dat niet overwogen als optie voor mensen die eigenlijk een betere bril nodig hebben?

Om het wat concreter te maken, als we het over standaarden hebben:

WCAG 2.2 SC 1.4.4 zegt dat tekst door de gebruiker tot 200% geschaald moet kunnen worden zonder dat er context verloren gaat. Iets als de sidebar tracker die T.net heeft moet je dus tot 200% kunnen schalen voordat tekst significant wordt afgekapt.
WCAG 2.2 SC 1.4.10 zegt dat content moet werken met een breedte van 320px, wat gelijk staat aan 1280px breed op 400% zoom, zonder dat informatie of bruikbaarheid wegvalt of je horizontaal moet scrollen (layout moet reflowen). Hier zit wel een uitzondering op voor bijv. tabellen, kaartjes, spelletjes e.d.
WCAG 2.2 SC 1.4.12 eist dat de user zelf moet kunnen spelen met kerning, regelhoogte, paragraafafstanden e.d. zonder dat de pagina kapot gaat.

Daarnaast noemt W3C nog eens dat browser/user-agent scaling de correcte manier is om content te schalen, en dat het expliciet de verantwoordelijkheid van de auteur is niet te rommelen in de effectiviteit hiervan.

Ik zou dus opletten met standaarden noemen als argument, want we gaan hier regelrecht tegen standaarden in, in plaats van dat de moderne standaarden gevolgd worden.

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:16
Dus dit is de Windows 8 versie van tweakers. Nog platter, nog hoekiger, grote letters. Layout is nu gewoon bagger met vele titels over 2 regels (waar dat eerst vrij netjes 1 regel was). Nee tweakers was al niet meer de mooiste site wat voor mij is begonnen toen die foeilelijke fel rode balk verplicht in je beeld blijft plakken wat ook op mobiel een andere ervaring is - waar die verdwijnt na een stukje scrollen - dan op de desktop waar die gewoon altijd blijft. Nu is die balk nog een tikkie groter en is alles in zijn geheel groter en lelijker.

Jammer. Maar wie weet wordt de volgende layout versie dan de Windows 10 analogie. Herstellen van fouten en fundamenteel anders oppoetsen. Misschien wel handig om daar niet te lang mee te wachten ;)

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:06

SomerenV

It's something!

Redneckerz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:36:
[...]

In het Pricewatch topic (inmiddels gesloten) werd er geschemerd met data die Tweakers had wat hun keuzes rechtvaardigde. Ondanks meerdere verzoeken is die data nooit openbaar geworden, evenals een antwoord op de vraag voor wie al deze wijzigingen bedoeld zijn. Ze zijn namelijk niet bedoeld voor Tweakers zoals ook dit topic dat aanduid, maar ze zijn evenmin bedoeld voor de doelgroep die Tweakers wilt aanspreken. Voor die doelgroep is Tweakers een come and go, want zij hebben immers geen binding met Tweakers. Hel, Tweakers, wat is dat?
Dat gebrek aan transparantie is ook gewoon storend. Je kunt wel zeggen dat je X doet op basis van Y, maar als Y niet publiekelijk is dan.... zegt dat niks. In de diverse topics laat de overweldigende meerderheid zich negatief uit over de wijzigingen. Een enkeling is neutraal of gematigd positief (over enkele aspecten). Echt positief is bijna niemand. Ik vind het dan echt enorm bijzonder dat er buiten het forum wél een groep is die positief zou zijn. Een quote van @MiBe :
De ervaring leert dat juist de mensen die ontevreden zijn dit over het algemeen zullen uiten, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee 'de stem van de community' vertegenwoordigt, want die is een stuk breder dan dat.
Juist op Tweakers is er best wat participatie, en door middel van de .plan-berichten komen veranderingen ook terecht bij de leden die niet actief zijn op het forum. Maar ook op de frontpage is de tendens overwegend negatief. Dus waar zit het gedeelte van de community dat wél positief is? Er wordt ook gesteld dat verschillende mensen verschillende verwachtingen hebben, wat klopt, maar wat ik op het forum en de frontpage zie is dat de verwachting in dit geval redelijk unaniem lijkt te zijn.

Dat er dan gezegd wordt dan er nog een andere groep is die er heel anders over denkt vind ik persoonlijk dan ook bijzonder. Blijkbaar is er dan dus een groep gebruikers die niet actief is op de frontpage, niet actief is op het forum, wel mee heeft gedaan aan de testen én feedback heeft gegeven, en nu met deze ophef ook blijft zwijgen. Wie zijn die gebruikers?

Hetzelfde had je ook bij de Pricewatch-veranderingen. Daar bleef men zoals @Redneckerz zegt roepen dat de data X en Y zei, en dus is er nauwelijks iets gedaan met de vrijwel unanieme feedback. Maar wat die X en Y zijn? Dat mag Joost weten. Je kunt niet pretenderen transparant te zijn en participatie van de community te waarderen om vervolgens met een hoop feedback niks te doen terwijl je je verschuilt achter data die verder niemand in kan zien. Dan kun je net zo goed niet om feedback vragen en een update gewoon uitvoeren wetende dat de storm na een paar dagen toch wel gaat liggen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Er is een snippet beschikbaar gemaakt voor het terugzetten van het oude font en formaat.