Feedback bètatest UI-update

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Jonathan-458 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:50:
Tijdens het gebruik van de nieuwe Pricewatch product pagina's valt me op dat de manier waarop o.a. de specificaties worden weergegeven is veranderd van een compacte tabel met tabs naar een uitklapbare onderdelen waarbij je het gehele rechter scherm blokkeerd en vervolgens nogsteeds met Tabs mag werken.

In de oude situatie waren specificaties direct in één overzicht zichtbaar met tabs, waardoor je snel kon scannen en vergelijken. In de nieuwe opzet moet je vaker doorklikken of secties uitklappen om dezelfde informatie volledig te kunnen bekijken.

Ik begrijp dat deze aanpak waarschijnlijk is gekozen vanuit een mobile-first gedachte, maar voor desktopgebruik lijkt dit voor frequente gebruikers een toename in interactie en een vermindering in scanbaarheid.

Ik ben oprecht benieuwd hoe andere tweakers dit zien.
Feedback topic slide-ins op productpagina

Veel leesplezier gewenst :+ Vaste tweakers zijn er niet blij mee, maar het blijft. De feedback hiervoor is al gesloten.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:04
@stin00 Thanks, ik heb net een aantal posts doorgenomen en ben eerlijk gezegd teleurgesteld. (tegen beter weten in) Tweakers.net vaart tegenwoordig duidelijk de DPG-koers en lijkt de GoT-base, de community die dit platform al die jaren heeft gedragen, steeds meer te negeren.

@ PO's van tweakers;

Vroeger was er een goede relatie; gebruikers dachten kritisch mee, en Tweakers.net luisterde ook echt. Feedback leidde tot aanpassingen, een middenweg, of soms zelfs het terugdraaien van beslissingen. Die dialoog voelde waardevol, De community maakte het product beter.

Nu lijkt die houding volledig verdwenen. Legitieme zorgen worden weggewuifd, discussies worden doodgeslagen in plaats van gevoerd, en het voelt alsof inspraak enkel nog symbolisch is. Als Tweakers.net die community-first mentaliteit verliest, verliest het ook een groot deel van wat het uniek maakte, Tweakers zijn zelf handig genoeg om zelf een oplossing te vinden.

Ik hoop oprecht dat dit een tijdelijke fase is en geen structurele koerswijziging.

P.S. Juist met de komst van de vele AI tools is expertise en onderscheidend zijn enorm belangrijk geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jonathan-458 op 05-07-2026 00:15 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14

Dennis1812

Amateur prutser

@MiBe kan jij als community manager iets met het gevoel wat hierboven terug komt? Iets wat al vaker is aangegeven door de jaren heen natuurlijk.
Maar als community manager klinkt het alsof het jouw werk is juist met de mensen hierboven in gesprek te gaan en te kijken hoe je tot elkaar kan komen.

Als ik iets verkeerd interpreteren daarin spreek mij vooral aan. Aangezien je niet alles kan lezen dacht, ik tag je even.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jonathan-458 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:09:
@stin00 Thanks, ik heb net een aantal posts doorgenomen en ben eerlijk gezegd teleurgesteld. (tegen beter weten in) Tweakers.net vaart tegenwoordig duidelijk de DPG-koers en lijkt de GoT-base, de community die dit platform al die jaren heeft gedragen, steeds meer te negeren.

@ PO's van tweakers;

Vroeger was er een goede relatie; gebruikers dachten kritisch mee, en Tweakers.net luisterde ook echt. Feedback leidde tot aanpassingen, een middenweg, of soms zelfs het terugdraaien van beslissingen. Die dialoog voelde waardevol, De community maakte het product beter.

Nu lijkt die houding volledig verdwenen. Legitieme zorgen worden weggewuifd, discussies worden doodgeslagen in plaats van gevoerd, en het voelt alsof inspraak enkel nog symbolisch is. Als Tweakers.net die community-first mentaliteit verliest, verliest het ook een groot deel van wat het uniek maakte, Tweakers zijn zelf handig genoeg om zelf een oplossing te vinden.

Ik hoop oprecht dat dit een tijdelijke fase is en geen structurele koerswijziging.
Bespaar je de moeite. Die "oude, hechte" community van weleer is er niet meer. Het aanboren van massa's users krijgt de voorkeur boven de users die Tweakers van de grond af hebben opgebouwd. Het is tegenwoordig keiharde pegels wat de klok slaat vanuit Tweakers. In het genoemde topic wordt er echt zeer opbouwende kritiek geleverd, maar tegelijkertijd ook prima oplossingen en suggesties. Niks mee gedaan.

Op lastige vragen wordt geen antwoord gegeven. Zie bijvoorbeeld JustRob in "Feedbacktopic voor advertenties (banners)" terwijl vragen waarop niet "politiek" geantwoord hoeft te worden wel binnen enkele uren beantwoord kunnen worden. Overigens moet ik hier wel kudos geven aan @crisp want die lijkt zeer betrokken en actief om de community wel van antwoord te voorzien. Voor de rest blijft het angstvallig stil. Vermoedelijk willen deze mods wel antwoord geven, maar kunnen ze het niet vanwege de belangen vanuit DPG.

Dat is natuurlijk een teleurstellende conclusie, maar het past wellicht bij internet (fora) anno 2026.

Join het GoT Pulse-Team!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:43
Het is vrij simpel de DPG groep is een commercieel bedrijf en moet winst maken. Tweakers als onderdeel hiervan moet dat dus ook. Dan gaan ze kijken in wat het meeste geld oplevert: de teruglopende hardcore community (die allemaal banners blocked) of de random googler die even binnenkomt? Tja, als je het zo bekijkt is het redelijk makkelijk.

Op zich is dat dan ook prima, maar er wordt dan door de crew altijd ontwijkend op zulke opmerkingen gereageerd. Omdat ze weten, slim als ze zijn, dat Tweakers praktisch niets is zonder de community. Ze willen dat de gehele community Tweakers niet de rug toekeert. (Want dan kan je ook met google weinig op Tweakers vinden)

Ik zou het zelf anders aan hebben gepakt. Maar ja, dat is enkel een blik van buitenaf. Ik zou Tweakers puur op technieuws en de community richten. Ik zou Pricewatch & Vraag en Aanbod afsplitsen in een nieuw DPG product. Nu.nl dan gebruiken voor het politieke/algemene nieuws en op Tweakers echt richten op technologie met uitgebreide diepgang en misschien zelfs community geschreven artiekelen. Bv interessante tech hobbies, techhuizen, ed.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Denman schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:19:
[...]

Bespaar je de moeite. Die "oude, hechte" community van weleer is er niet meer. Het aanboren van massa's users krijgt de voorkeur boven de users die Tweakers van de grond af hebben opgebouwd. Het is tegenwoordig keiharde pegels wat de klok slaat vanuit Tweakers. In het genoemde topic wordt er echt zeer opbouwende kritiek geleverd, maar tegelijkertijd ook prima oplossingen en suggesties. Niks mee gedaan.

Op lastige vragen wordt geen antwoord gegeven. Zie bijvoorbeeld JustRob in "Feedbacktopic voor advertenties (banners)" terwijl vragen waarop niet "politiek" geantwoord hoeft te worden wel binnen enkele uren beantwoord kunnen worden. Overigens moet ik hier wel kudos geven aan @crisp want die lijkt zeer betrokken en actief om de community wel van antwoord te voorzien. Voor de rest blijft het angstvallig stil. Vermoedelijk willen deze mods wel antwoord geven, maar kunnen ze het niet vanwege de belangen vanuit DPG.

Dat is natuurlijk een teleurstellende conclusie, maar het past wellicht bij internet (fora) anno 2026.
ShadLink schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:11:
Het is vrij simpel de DPG groep is een commercieel bedrijf en moet winst maken. Tweakers als onderdeel hiervan moet dat dus ook. Dan gaan ze kijken in wat het meeste geld oplevert: de teruglopende hardcore community (die allemaal banners blocked) of de random googler die even binnenkomt? Tja, als je het zo bekijkt is het redelijk makkelijk.

Op zich is dat dan ook prima, maar er wordt dan door de crew altijd ontwijkend op zulke opmerkingen gereageerd. Omdat ze weten, slim als ze zijn, dat Tweakers praktisch niets is zonder de community. Ze willen dat de gehele community Tweakers niet de rug toekeert. (Want dan kan je ook met google weinig op Tweakers vinden)

Ik zou het zelf anders aan hebben gepakt. Maar ja, dat is enkel een blik van buitenaf. Ik zou Tweakers puur op technieuws en de community richten. Ik zou Pricewatch & Vraag en Aanbod afsplitsen in een nieuw DPG product. Nu.nl dan gebruiken voor het politieke/algemene nieuws en op Tweakers echt richten op technologie met uitgebreide diepgang en misschien zelfs community geschreven artiekelen. Bv interessante tech hobbies, techhuizen, ed.
Even reageren als oud-crew zijnde (en mocht ik te veel uit de schoolklappen, laat het vooral weten):

Als eerste moet je verschil maken tussen crew en medewerkers. Huh, maar crew is vrijvertaald toch Engels voor medewerker? Ja, maar nee. Crew zijn vrijwilligers, medewerkers werken voor Tweakers. Crew werken op verschillende delen van de site om alles netjes te laten verlopen. Het forum en de frontpage moderatie zijn de bekendste, maar ook Downloads word bijvoorbeeld door crew gedaan. Crew heeft dan ook geen directe inspraak op wat medewerkers doen. Daarom is het ook niet raar dat je ze niet snel in topics zoals deze ziet. Ze zijn soms testgebruikers van grote wijzigingen en kunnen intern feedback geven, maar zelfs als er niet getest word onder crew zijn er directe paden voor hun te bewandelen (waarmee ze vaak meer bereiken) dan hier posten.

De productontwikkelaars (variërend van devvers tot marketing) proberen tweakers te laten overleven in een landschap wat steeds moeilijker is. Adblockers zijn gemeengoed (zeker onder ons als technische gebruikers) en reclames die wel worden getoond zijn minder waard. De pricewatch is een goede bron van inkomsten (weet niet hoe openbaar T.net hier over is geweest in het verleden, maar het is geen geheim dat er commissies worden verdiend). Maar er zijn ook concurrenten (zoals oa Google) wat concurreert. Daarom is het ook niet raar dat er word gekeken hoe die inkomsten uit de PW te verbeteren.

Ik ben het met je eens, de wijzigingen dat ik nu een extra klik voor mn specs moet doen om het vervolgens in een sidebar te krijgen wat ook nog eens minder breed is dan voorheen, ben ik ook geen fan van. Maar de pricewatch was niet echt handig op mobile. En het internet is steeds meer mobile.

Het idee van de PW afsplitsen is een interessante. Maar ik denk eigenlijk dat je daarmee het tegenovergestelde bereikt. Door het af te splitsen zal het zijn eigen keuzes gaan maken. En sommige van de filters die er in zitten zullen dan waarschijnlijk komen te vervallen omdat het te niche is en niet word gebruikt, en het goedkoper is om een minder specifieke database bij te houden. En door het niet meer hebben van een community zoals Tweakers, zou het mij ook niets verbazen als het (nog meer) mobile first zou worden omdat het een eigen gebruikersgroep zou moeten gaan ontwikkelen, op een internet wat steeds meer mobile is.

Ok, dat is als de PW los word getrokken, maar hoe zit het nu dan met de pegels? Geen idee. Ik heb wat dingen meegekregen toen ik crew was en ik weet niet hoe openbaar dat is. Maar binnen het o zo grote DPG is Tweakers een enorm rare eend in de bijt. Er zijn niet veel sites zoals Tweakers, ook niet bij DPG. En daarom zou het mij ook niets verbazen als er anders mee om word gegaan dan bijvoorbeeld een volkskrant, qua targets en doorontwikkeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Gropah op 05-07-2026 19:37 ]

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:43
Gropah schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:33:
[...]

[...]

Even reageren als oud-crew zijnde (en mocht ik te veel uit de schoolklappen, laat het vooral weten):

Als eerste moet je verschil maken tussen crew en medewerkers. Huh, maar crew is vrijvertaald toch Engels voor medewerker? Ja, maar nee. Crew zijn vrijwilligers, medewerkers werken voor Tweakers. Crew werken op verschillende delen van de site om alles netjes te laten verlopen. Het forum en de frontpage moderatie zijn de bekendste, maar ook Downloads word bijvoorbeeld door crew gedaan. Crew heeft dan ook geen directe inspraak op wat medewerkers doen. Daarom is het ook niet raar dat je ze niet snel in topics zoals deze ziet. Ze zijn soms testgebruikers van grote wijzigingen en kunnen intern feedback geven, maar zelfs als er niet getest word onder crew zijn er directe paden voor hun te bewandelen (waarmee ze vaak meer bereiken) dan hier posten.
Met crew bedoel ik niet de vrijwilligers in mijn post. Die zitten imo in hetzelfde schuitje als de overige leden.
De productontwikkelaars (variërend van devvers tot marketing) proberen tweakers te laten overleven in een landschap wat steeds moeilijker is. Adblockers zijn gemeengoed (zeker onder ons als technische gebruikers) en reclames die wel worden getoond zijn minder waard.
Jup. Dat is wat ik al aangaf :)
De pricewatch is een goede bron van inkomsten (weet niet hoe openbaar T.net hier over is geweest in het verleden, maar het is geen geheim dat er commissies worden verdiend). Maar er zijn ook concurrenten (zoals oa Google) wat concurreert. Daarom is het ook niet raar dat er word gekeken hoe die inkomsten uit de PW te verbeteren.
Inkomsten zijn nog geen winst, echter. Ik vraag me ook af hoeveel het kost om de PW draaiend te houden. Ik denk mogelijk best veel (onderhoud, ontwikkeling, etc).
Ik ben het met je eens, de wijzigingen dat ik nu een extra klik voor mn specs moet doen om het vervolgens in een sidebar te krijgen wat ook nog eens minder breed is dan voorheen, ben ik ook geen fan van. Maar de pricewatch was niet echt handig op mobile. En het internet is steeds meer mobile.
Ik vind het jammer, want er zijn nog steeds mensen met computers. En die hebben vaak 2 á 3 schermen en ook steeds hogere resoluties.
En verder: YouTube: [Blizzcon 2018 Highlights] Diablo Immortal Q&A - Do you guys not hav...
Het idee van de PW afsplitsen is een interessante. Maar ik denk eigenlijk dat je daarmee het tegenovergestelde bereikt. Door het af te splitsen zal het zijn eigen keuzes gaan maken. En sommige van de filters die er in zitten zullen dan waarschijnlijk komen te vervallen omdat het te niche is en niet word gebruikt, en het goedkoper is om een minder specifieke database bij te houden. En door het niet meer hebben van een community zoals Tweakers, zou het mij ook niets verbazen als het (nog meer) mobile first zou worden omdat het een eigen gebruikersgroep zou moeten gaan ontwikkelen, op een internet wat steeds meer mobile is.
In dat topic heb ik bv Vergelijk.nl al een paar keer aangehaald. Wat voor mij een veel betere en overzichterlijkere website is. Ook op mobiel. Pricewatch zal dan idd moeten veranderen, en dat is nou juist waar ik op uit ben ;)
Ok, dat is als de PW los word getrokken, maar hoe zit het nu dan met de pegels? Geen idee. Ik heb wat dingen meegekregen toen ik crew was en ik weet niet hoe openbaar dat is. Maar binnen het o zo grote DPG is Tweakers een enorm rare eend in de bijt. Er zijn niet veel sites zoals Tweakers, ook niet bij DPG. En daarom zou het mij ook niets verbazen als er anders mee om word gegaan dan bijvoorbeeld een volkskrant, qua targets en doorontwikkeling.
Tweakers en nu.nl zijn redelijk vergelijkbaar, alleen is Tweakers gericht op tech en nu.nl meer mainstream. Ik zie de twee sites steeds meer in elkaar overvloeien. En ik verwacht dat Tweakers wel eens een hardwareinfo 2.0 kan worden en samengevoegd met nu. (Ik hoop van niet) En ja, de pegels zijn belangrijk. Maar er zijn ook andere manieren dan advertenties om geld binnen te brengen. Of minder geld uit te geven.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:35

P_Tingen

omdat het KAN

Gropah schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:33:
[...]
Maar binnen het o zo grote DPG is Tweakers een enorm rare eend in de bijt. Er zijn niet veel sites zoals Tweakers, ook niet bij DPG. En daarom zou het mij ook niets verbazen als er anders mee om word gegaan dan bijvoorbeeld een volkskrant, qua targets en doorontwikkeling.
Dit laatste zou mij ook niet verbazen, dus dat tweakers in verhouding financieel minder hard wordt afgerekend dan andere titels binnen DPG, juist omdat het een niche bedient

... en gaat over tot de orde van de dag

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

Jonathan-458 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:09:

100% mee eens. En het wordt zelfs nog verpakt als "we zien dat de stille, niet-ingelogde meerderheid het wel fijner vindt".
Dan vraag ik me serieus af hoe je dat onderzocht hebt. Maar het laat wel zien dat de ingelogde gebruiker van Tweakers blijkbaar in de minderheid is en er blijkbaar een tegenstelling is in hoe ingelogden en nietingelogden de website zien of willen gebruiken. En dat lijkt me statistisch onwaarschijnlijk.
En die community is dus niet belangrijk voor Tweakers.

Bottom line: Tweakers verandert iets en met 1% van de feedback wordt iets gedaan.

Signatures zijn voor boomers.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:44

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
ShadLink schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:48:
Tweakers en nu.nl zijn redelijk vergelijkbaar, alleen is Tweakers gericht op tech en nu.nl meer mainstream. Ik zie de twee sites steeds meer in elkaar overvloeien. En ik verwacht dat Tweakers wel eens een hardwareinfo 2.0 kan worden en samengevoegd met nu. (Ik hoop van niet) En ja, de pegels zijn belangrijk. Maar er zijn ook andere manieren dan advertenties om geld binnen te brengen. Of minder geld uit te geven.
De kans dat Tweakers en NU ooit samengevoegd gaan worden, schat ik op < 1 % (want zeg nooit nooit). Ja, het zijn allebei nieuwssites, maar daar houden de overeenkomsten ook wel op :) Want Tweakers is veel meer dan dat (community en prijsvergelijker) en de businessmodellen zitten anders in elkaar. Binnen DPG zitten Tweakers en NU ook op compleet verschillende plekken in de organisatie.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:44

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
ShadLink schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:11:

Op zich is dat dan ook prima, maar er wordt dan door de crew altijd ontwijkend op zulke opmerkingen gereageerd.
Oh, dat is geen geheim hoor. In eerdere topics en discussies is dat vaker aan bod gekomen :) We zitten inderdaad in de lastige situatie dat met een flink deel van het platform (community en nieuws) het lastig is om geld te verdienen.

De Pricewatch is als verdienmodel door de jaren inderdaad steeds belangrijker geworden. Dat betekent niet dat nieuws en community niet belangrijk zijn - dat is waar mensen elke dag voor terugkomen - maar maakt wel dat we dit allemaal moeten meewegen.

Heel plat kun je zeggen dat dankzij het succes van de Pricewatch we alle andere onderdelen van de site in de lucht kunnen houden. Dat maakt dat we bij de Pricewatch het meest de balans moeten vinden tussen vaste bezoekers en mensen die minder vaak op Tweakers komen.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16

MiBe

Communitymanager
Dennis1812 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:13:
@MiBe kan jij als community manager iets met het gevoel wat hierboven terug komt? Iets wat al vaker is aangegeven door de jaren heen natuurlijk.
Maar als community manager klinkt het alsof het jouw werk is juist met de mensen hierboven in gesprek te gaan en te kijken hoe je tot elkaar kan komen.

Als ik iets verkeerd interpreteren daarin spreek mij vooral aan. Aangezien je niet alles kan lezen dacht, ik tag je even.
Dat is absoluut mijn werk en voor dit soort zaken mag je me natuurlijk altijd taggen :)

Ik wil hier dan ook even uitgebreid op reageren, want ik merk natuurlijk dat er bij een groep users een negatief sentiment heerst over hoe er met feedback wordt omgegaan, waarbij een deel van het 'oud zeer' in de hoek van de eerdere wijzingen in de Pricewatch zit. Ik begrijp die frustratie en vind ook dat deze gedeeld moet kunnen worden, al is dit niet direct de juiste plek om deze frustratie te ventileren. Laten we dit topic dan ook echt gebruiken voor feedback op deze UI-update.

Waar ik ook nog even op in wil haken is dat de veranderingen aan de Pricewatch hebben plaatsgevonden vóórdat ik begon als communitymanager (ik heb ze dus wel als user meegekregen, maar was nog geen onderdeel van het proces). Dat betekent overigens niet dat ik niets met deze input doe, maar wel dat mijn focus vooral ligt op hoe we het vanaf nu beter kunnen doen in hoe we met feedback omgaan en hierover communiceren.

We proberen met deze UI-update bèta dus ook echt dingen anders aan te pakken dan destijds met de Pricewatch is gebeurd. We hebben een uitgebreide alphatest gedraaid met de crew en nu is er natuurlijk deze publieke bèta. Voor beide tests werken we met dit soort topics waarin we actief meelezen en op basis van jullie reacties ook meerdere (behoorlijk significante) dingen hebben aangepast. Ik hoop dat jullie (even los van de frustratie die bij een aantal mensen nog altijd bestaat over de Pricewatch) daarin verschil zien ten opzichte van hoe het eerder is gegaan.

Betekent dit dat we altijd álle feedback zullen en kunnen implementeren? Nee, zeker niet, daar wil ik dus ook echt wel eerlijk over zijn. Betekent dit direct dat er niets mee gedaan is? Nee, ook niet. Er zijn natuurlijk ook dingen die wel in overweging worden genomen, maar niet daadwerkelijk worden geïmplementeerd. Ook is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat wat wellicht voor jou werkt, niet direct voor iedereen hoeft te werken. Wij moeten hier een middenweg in zien te vinden, maar dat houdt dus ook automatisch in dat we het voor een aantal mensen niet goed zullen doen.

Ik vind echter wel dat er bij ons een belangrijke taak ligt om goed te communiceren waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dit hebben we in dit geval gedaan met verschillende posts in dit topic, .Plans en zodra we binnenkort live gaan met deze UI-update kunnen jullie er opnieuw het nodige over lezen en horen. Ik hoop dus echt dat jullie deze aangepaste manier van werken als een verbetering zien.

Mocht dit straks voor jullie nog steeds niet zo voelen, laat het me dan vooral weten en dan gaan we erover in gesprek. Voor mij is dit namelijk ook een belangrijk traject. Ik wil de samenwerking tussen de community en het team achter Tweakers de komende tijd blijven verbeteren. Dat gaat niet in één keer perfect zijn (en misschien is het ook wel een utopie dat het ooit helemaal perfect wordt), maar ik doe er in ieder geval hard mijn best voor. Ik hoop dat ik daarin jullie vertrouwen heb (en dat jullie gaandeweg ook vinden dat het zijn vruchten afwerpt).

Dit was mijn spreekbeurt, dank jullie wel O-)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste