Feedback bètatest UI-update

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hi allen,

Hierbij een update van onze kant over de ui-vernieuwing. Veel kleine problemen die zijn gemeld hebben we in de afgelopen weken opgelost. Het is ook duidelijk dat niet iedereen zich kan vinden in een aantal fundamentele keuzes die we hebben gemaakt, zoals het vergroten van de lettertype. Hier willen we ons standpunt graag over verduidelijken en ook welke stappen we nog gaan nemen richting een release voor het grote publiek.
Aangepaste typografie van koppen
Voordat we voor iedereen live gaan met de UI-update zullen we nog een aanpassing doen van het lettertype van de koppen naar aanleiding van een vernieuwing van de huisstijl, waar we momenteel aan werken.
Layoutaanpassing forum
Om tegemoet te komen aan de wens voor een hogere informatiedichtheid op het forum gaan we specifiek de font-size van forumberichten verkleinen van 16 naar 15px. Deze lettergrootte wordt momenteel ook gebruikt voor reacties op artikelen.

Op de desktop gaan we ons nieuwe grid met een breedte van 1064px gebruiken op het forum. Dit creëert 80 pixels ruimte in de breedte die benut kan worden voor titels in listings en voor tabellen en afbeeldingen in forumposts. De regellengte van berichten wordt niet groter omdat we nu al meer tekens gebruiken dan wat beschouwd wordt als het optimum voor leesbaarheid.
Onderzoek naar wazigheid
We hebben diverse opmerkingen gekregen over wazigheid van het font van de bodyteksten (Roboto Flex). Het is voor ons niet helemaal helder onder welke omstandigheden (zoals OS, browser en resolutie) dit verschijnsel wordt ervaren. De font-rendering op standaard dpi-beeldscherm is verre van ideaal maar dat geldt ook voor Arial. Om een beter beeld te krijgen hebben we een vergelijking gemaakt van Arial met Roboto Flex en een vragenlijst in Google Forms. In de vergelijking zit ook een wat dunnere variant van Roboto Flex. We zijn benieuwd naar jullie feedback hierop.

Check de vergelijking hier: https://tweakers.net/files/upload/fontvergelijking.html
Instelbaarheid
Er wordt veelvuldig geopperd om van de nieuwe lettertypes een setting te maken om de informatiedichtheid te verhogen of terug te kunnen naar de oude situatie. We hebben in het verleden voorkeuren gehad voor compacte layouts. Onze ervaring is dat dit veel complexiteit toevoegt en ongewenste situaties oplevert waarin bepaalde use cases over het hoofd worden gezien. Tweakers is al complex genoeg met niet alleen veel functionaliteit maar ook allerlei schermgroottes die we moeten ondersteunen. Het is onwenselijk om daarbinnen ook nog allerlei layoutvariaties te moeten supporten.

Als alternatief voor layoutvoorkeuren bieden we al lange tijd custom css aan. Sinds 2019 is het mogelijk om eenvoudig snippets met elkaar te delen. Met custom css kun je de layout helemaal naar je eigen hand zetten of meeliften op het werk van anderen. De UI-update maakt custom css nog makkelijker door beter gebruik van css-variabelen. Custom css is daarom de oplossing voor als je niet kunt wennen aan de lettertypes of een veel compacte layout wil.
Informatiedichtheid
Tevens willen we graag benadrukken dat een hoge informatiedichtheid voor ons geen doel is. We weten dat we een groep gebruikers hebben die een voorkeur heeft voor kleine witruimtes en lettergroottes. Er zijn ook techliefhebbers die meer visueel ingesteld zijn en een andere balans willen tussen beeld, witruimte en tekst. Deze mensen willen we ook bedienen. De door ons gemaakte keuzes voor witruimte en lettergrootte zijn niet extreem (eerder behoudend) vergeleken met andere media.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

MiBe

Communitymanager
Allereerst; goed om te zien dat er zo actief feedback wordt gegeven op de UI-update bètatest. Dat is precies waarom we dit doen, met als doel om Tweakers samen te verbeteren voor zowel bestaande als nieuwe gebruikers. Ik wil wel graag een oproepje doen met betrekking tot de manier waarop die feedback soms wordt gegeven. Kritisch zijn is helemaal prima (graag zelfs), maar ik wil wel vragen om het constructief en respectvol te houden. Alleen melden dat het allemaal de schuld is van de Rabobank DPG of dat je iets waardeloos vindt helpt ons (en de developers en andere medewerkers die hier veel tijd en moeite in steken) niet echt verder, laat staan dat het motiverend werkt. Probeer bij het geven van feedback dus vooral te beschrijven wat er volgens jou niet optimaal is, waarom dat zo is, en bij voorkeur ook hoe je denkt dat het beter kan. Daar kunnen we iets mee. We snappen dat veranderingen wennen zijn en dat niet alles meteen perfect voelt. Daarom is dit ook een bèta. Maar laten we het wel inhoudelijk en bruikbaar houden voor iedereen die meeleest (en ondanks dat sommige mensen lijken te denken van niet, lezen we echt heel actief mee in dit topic).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:30
@Femme Over de UI vernieuwing: na je post gisteravond de beta toch maar weer aangezet. Op de 12" Samsung S7+ is het vrij goed leesbaar - al blijft de tekst nog wat gedrongen. Ik zit nu achter de desktop en hoewel de wazigheid "iets" verminderd lijkt (.....) is de tekst nog steeds niet scherp, lopen de letters nog steeds tegen elkaar aan en vind ik het nog steeds niet lekker lezen.

Helaas, vanwege mijn voor zover mogelijk ontgooglede status kan/zal ik niet reageren via google forms. Daarom dit: Roboflex zwarte tekst op witte achtergrond leest iets beter dan witte tekst op zwarte achtergrond. Gezien mijn scherm formaat (42") staat alles eigenlijk altijd op zwarte achtergronden, inclusief Tweakers na inloggen. Reden: Anders wordt het zo'n witte massa in mijn kantoor....

@MiBe Ik denk dat ik in mijn eerdere posts in dit topic voldoende inhoudelijke feedback heb gegeven, inclusief screenprints, en zoveel mogelijk vermeden heb om personen af te branden. Ik weet dat iedereen op zijn/hoor eilandje met de opdracht die men meekrijgt hun stinkende best doen om dingen "goed" te doen.

Maar, aan het einde van de dag krijg ik nog steeds de indruk dat - anders dan de custom.css oplossing als workaround - er weinig inhoudelijks met de feedback is gedaan. Ook jouw opmerking: "lezen we echt heel actief mee in dit topic" geeft nou niet bepaald de indruk van aktie want dan had je eraan toegevoegd: "en we doen daar inhoudelijk ook iets mee".

En nu zet ik de beta weer zolang mogelijk uit....

• MiBe
  • Nu online

MiBe

Communitymanager
DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:27:
@MiBe Ik denk dat ik in mijn eerdere posts in dit topic voldoende inhoudelijke feedback heb gegeven, inclusief screenprints, en zoveel mogelijk vermeden heb om personen af te branden. Ik weet dat iedereen op zijn/hoor eilandje met de opdracht die men meekrijgt hun stinkende best doen om dingen "goed" te doen.

Maar, aan het einde van de dag krijg ik nog steeds de indruk dat - anders dan de custom.css oplossing als workaround - er weinig inhoudelijks met de feedback is gedaan. Ook jouw opmerking: "lezen we echt heel actief mee in dit topic" geeft nou niet bepaald de indruk van aktie want dan had je eraan toegevoegd: "en we doen daar inhoudelijk ook iets mee".
Het is een algemene oproep, niet specifiek op één persoon gericht. Ik kan niet beloven dat alle feedback ook daadwerkelijk tot aanpassingen leidt, en dat lijkt mij ook niet wenselijk. Niet elke suggestie is automatisch objectief een verbetering, en het is logisch dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat mij betreft wordt daar juist al behoorlijk transparant over gecommuniceerd, zoals in de post van @Femme. Dat een specifieke suggestie niet direct terugkomt in een aanpassing betekent dus niet dat er niets met de feedback gebeurt. Het betekent vooral dat er bewust wordt gekozen op basis van prioriteiten, haalbaarheid en het grotere geheel. Dat is voor mij echt iets anders dan er niets mee doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28

D4NG3R

kiwi

:)

Goed, het formulier geeft mij niet genoeg vrijheid aangezien ik het tot op zekere hoogte ervaar in:
Chrome, Edge en Firefox.

Bekeken op:
24" 1080p
32" 4K

Onder Windows.

Het zit hem, naar mijn idee, simpelweg in de (anti)aliasing. (Arial vs Roboto flex 400 hier)
Vooral letters met openingen/gaten hebben hier last van, met name a en e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0RS4Pxk_u_CdEIR65mHjEvi-Ck=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mLxtFfPTwOKzd1VcqG1iprol.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNeB4jtfZtT0bhOxd9xvqfsokpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tQxPorjgUaArslHbQ88KmVDT.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DjoeC
MiBe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Het is een algemene oproep, niet specifiek op één persoon gericht. Ik kan niet beloven dat alle feedback ook daadwerkelijk tot aanpassingen leidt, en dat lijkt mij ook niet wenselijk. Niet elke suggestie is automatisch objectief een verbetering, en het is logisch dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat mij betreft wordt daar juist al behoorlijk transparant over gecommuniceerd, zoals in de post van @Femme. Dat een specifieke suggestie niet direct terugkomt in een aanpassing betekent dus niet dat er niets met de feedback gebeurt. Het betekent vooral dat er bewust wordt gekozen op basis van prioriteiten, haalbaarheid en het grotere geheel. Dat is voor mij echt iets anders dan er niets mee doen.
Eens. Alleen is al diverse keren gevraagd om de onderbouwing van de font wijziging en anders dan wat vage antwoorden als "intern getest", of Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken. komen we niet.

De hier eerder door mij en anderen gemaakte opmerkingen over "iemand heeft besloten dat het anders moet" blijven dus wat mij betreft gewoon staan. Dat kan natuurlijk maar als er vervolgens een feedback topic komt en serieuze tweakers gebruikers (die dus de beta versie hebben ingeschakeld) bij die "opfrisbeurt" serieuze opmerkingen en soms bedenkingen hebben mogen die gebruikers best iets meer merken dat er met hun reacties ook iets serieus gedaan wordt. Als zo'n reageerder met inhoudelijke opmerkingen blijf ik met het gevoel zitten: De weg is ingeslagen, we zullen doorgaan. custom.css kun je toch niet als een serieuze oplossing voor leesbaarheidsproblemen gaan zien? Zie ook weer de opmerkingen van @D4NG3R hier net boven mijn reactie.

Je wilt "nieuw publiek" gaan trekken, prima zaak lijkt me. Maar in mijn optiek voldoet de nieuwe opmaak niet aan de toegankelijkseisen voor minder zienden - waar we er met de huidige schermcultuur steeds meer van krijgen. Ga dan naar een tikje groter Arial of whatever ander scherp gestoken font maar NIET naar een font waar de boel in elkaar overloopt en dat soms ook wazig wordt.

NB: Hoewel dit bericht aan @MiBe gericht is, is het natuurlijk vooral ook gericht aan diegenen die hierin beslissingsbevoegdheid hebben.

• MiBe
  • Nu online

MiBe

Communitymanager
DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Eens. Alleen is al diverse keren gevraagd om de onderbouwing van de font wijziging en anders dan wat vage antwoorden als "intern getest", of Die geluiden kwamen uit verschillende hoeken: frequente bezoekers, mensen die Tweakers af en toe gebruiken en ook collega's. Zelf vinden we ook al een tijdje dat de UI van de site een opknapper kan gebruiken. komen we niet.

De hier eerder door mij en anderen gemaakte opmerkingen over "iemand heeft besloten dat het anders moet" blijven dus wat mij betreft gewoon staan. Dat kan natuurlijk maar als er vervolgens een feedback topic komt en serieuze tweakers gebruikers (die dus de beta versie hebben ingeschakeld) bij die "opfrisbeurt" serieuze opmerkingen en soms bedenkingen hebben mogen die gebruikers best iets meer merken dat er met hun reacties ook iets serieus gedaan wordt. Als zo'n reageerder met inhoudelijke opmerkingen blijf ik met het gevoel zitten: De weg is ingeslagen, we zullen doorgaan. custom.css kun je toch niet als een serieuze oplossing voor leesbaarheidsproblemen gaan zien? Zie ook weer de opmerkingen van @D4NG3R hier net boven mijn reactie.

Je wilt "nieuw publiek" gaan trekken, prima zaak lijkt me. Maar in mijn optiek voldoet de nieuwe opmaak niet aan de toegankelijkseisen voor minder zienden - waar we er met de huidige schermcultuur steeds meer van krijgen. Ga dan naar een tikje groter Arial of whatever ander scherp gestoken font maar NIET naar een font waar de boel in elkaar overloopt en dat soms ook wazig wordt.

NB: Hoewel dit bericht aan @MiBe gericht is, is het natuurlijk vooral ook gericht aan diegenen die hierin beslissingsbevoegdheid hebben.
We nemen de feedback over het font ook absoluut serieus, dat is ook waarom we een fontvergelijking hebben gemaakt met Arial, Roboto Flex 400, Roboto Flex 350 en System-ui (waarbij laatstgenoemde natuurlijk weer afhankelijk is van het gebruikte besturingssysteem), inclusief antwoordformulier. We hopen daarmee een goed beeld te krijgen waarom sommige gebruikers (inclusief ikzelf, overigens) de huidige bèta als 'wazig' kunnen ervaren, terwijl dit voor anderen niet geldt. We vinden het echter wel belangrijk om dit eerst tot op de bodem uit te zoeken voordat we eventuele wijzigingen doorvoeren. Maar dit is dus echt iets waar we heel actief mee bezig zijn.

• DjoeC
MiBe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:38:
[...]

We nemen de feedback over het font ook absoluut serieus, dat is ook waarom we een fontvergelijking hebben gemaakt met Arial, Roboto Flex 400, Roboto Flex 350 en System-ui (waarbij laatstgenoemde natuurlijk weer afhankelijk is van het gebruikte besturingssysteem), inclusief antwoordformulier. We hopen daarmee een goed beeld te krijgen waarom sommige gebruikers (inclusief ikzelf, overigens) de huidige bèta als 'wazig' kunnen ervaren, terwijl dit voor anderen niet geldt. We vinden het echter wel belangrijk om dit eerst tot op de bodem uit te zoeken voordat we eventuele wijzigingen doorvoeren. Maar dit is dus echt iets waar we heel actief mee bezig zijn.
Als gezegd: Feedback formulier zit achter een inlog van een datawolf bedrijf. Da's jammer en een gemiste kans.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:40:
[...]

Als gezegd: Feedback formulier zit achter een inlog van een datawolf bedrijf. Da's jammer en een gemiste kans.
Ik heb de mogelijkheid voor het uploaden van screenshots eruit gehaald. Die zorgde ervoor dat een login noodzakelijk was. Nu kan het anoniem.

• DjoeC
Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb de mogelijkheid voor het uploaden van screenshots eruit gehaald. Die zorgde ervoor dat een login noodzakelijk was. Nu kan het anoniem.
Ingevuld, alleen de monitor vraag zit ik een beetje mee: 4K tot 32"? Ik heb een uitvoering: LG 43UN700-B Zwart met "vaagheid", aangesloten via displayport.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 07-05-2026 13:18 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:20
Femme schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:56:
Onderzoek naar wazigheid
We hebben diverse opmerkingen gekregen over wazigheid van het font van de bodyteksten (Roboto Flex). Het is voor ons niet helemaal helder onder welke omstandigheden (zoals OS, browser en resolutie) dit verschijnsel wordt ervaren. De font-rendering op standaard dpi-beeldscherm is verre van ideaal maar dat geldt ook voor Arial. Om een beter beeld te krijgen hebben we een vergelijking gemaakt van Arial met Roboto Flex en een vragenlijst in Google Forms. In de vergelijking zit ook een wat dunnere variant van Roboto Flex. We zijn benieuwd naar jullie feedback hierop.

Check de vergelijking hier: https://tweakers.net/files/upload/fontvergelijking.html
Ik heb het formulier 2 keer ingevuld, een keer voor mijn desktop en een keer voor mijn smartphone, omdat er helaas geen meerkeuze-mogelijkheid is. Ik hoop dat dat geen problemen geeft met de dataverwerking (beide zijn namelijk met dezelfde account verzoden). Mocht dit wel issues geven en/of de antwoorden 'ongeldig' maken, dan hoor ik dat graag (met liefst ook een oplossing erbij over hoe dit dan wel goed te doen :) ).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

D4NG3R schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:02:
Goed, het formulier geeft mij niet genoeg vrijheid aangezien ik het tot op zekere hoogte ervaar in:
Chrome, Edge en Firefox.

Bekeken op:
24" 1080p
32" 4K

Onder Windows.

Het zit hem, naar mijn idee, simpelweg in de (anti)aliasing. (Arial vs Roboto flex 400 hier)
Vooral letters met openingen/gaten hebben hier last van, met name a en e.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt op wat ik heb (Windows Firefox 1440P) maar dan met de onderkant van naar onderen toe lopende letters (o, s, e, v bijvoorbeeld) of (hoofd) letters die zowel naar onder als boven toe lopen (Hoofdletter O of S bijvoorbeeld). Daar is het alsof de anti-aliasing de pixelrij boven & onder de max hoogte van de regel wil gebruiken maar dit niet/maar heel beperkt doet (Bij inzoomen zie je bij sommige letters een heeeel lichte verkleuring van de Pixelrij onder/boven de letters, als deze wat donkerder zou zijn, zou de letter wel 'normaal' uitkomen). Bij Arial gebeurd dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9BB_agUht_-KdfvdDF-lBiedwE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAbCIWVPOSzRtG7at8REGhOJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9BB_agUht_-KdfvdDF-lBiedwE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAbCIWVPOSzRtG7at8REGhOJ.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 07-05-2026 13:45 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Ik post dit even hier, omdat er geen vrij veld was in de Google-form, en vaagheid te vaag was qua term, want dat zie ik zelf meer als wazigheid dan wat er nu gebeurd. Hier hetzelfde als dat ik bij @GoldenSample zie (op mijn werk werkplek) op 4k Windows Firefox/Edge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsx-lWr-sZ3hIZMed0XJNsMBT1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tHXk2uNFMKRzWANpzZqxhCE.png?f=fotoalbum_large

Arial ziet er voor mij goed uit, maar Roboto Flex 400 komt voor mij over als licht afgesneden aan de onderkant van de regels, bij Roboto Flex 350 is dat nog duidelijker te zien. Net alsof de onderste (paar) pixels van de regels is afgesneden voor letters zoals de a, c, d, e & s. Arial toont meer/duidelijkere rondingen aan de onderkant van de regels.

There's no place like 127.0.0.1

• _eLMo_
  • Niet online
Arial vs Roboto Flex 400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB6hJvy5tKAIPHApJsm-cctrUQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wU2O82opUmhEC54ClrdJp5NZ.png?f=user_large vs Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG2v8dIyECe_Xfq6GsPzB98wils=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AakYrWhFmJWUqbE30y0FlB8W.png?f=user_large

Dit is de Ho van "Home Assistant" onderin, de staande lijn van de H is bij Arial gewoon netjes 2 pixels ("harder"), en bij Roboto is er meer aliasing. Ook op andere font grootte.

MacOS Tahoe 26.4.1 - Safari 26.4 (21624.1.16.11.4)

AOC PD49 OLED 5120x1440 49" dus 109ppi

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-05-2026 14:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MatHack schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:55:
Ik post dit even hier, omdat er geen vrij veld was in de Google-form, en vaagheid te vaag was qua term, want dat zie ik zelf meer als wazigheid dan wat er nu gebeurd. Hier hetzelfde als dat ik bij @GoldenSample zie (op mijn werk werkplek) op 4k Windows Firefox/Edge:

[Afbeelding]

Arial ziet er voor mij goed uit, maar Roboto Flex 400 komt voor mij over als licht afgesneden aan de onderkant van de regels, bij Roboto Flex 350 is dat nog duidelijker te zien. Net alsof de onderste (paar) pixels van de regels is afgesneden voor letters zoals de a, c, d, e & s. Arial toont meer/duidelijkere rondingen aan de onderkant van de regels.
Klopt het dat je font smoothing / anti-aliasing helemaal hebt uitstaan?

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Klopt het dat je font smoothing / anti-aliasing helemaal hebt uitstaan?
Ja, ClearType staat uit en in de advanced settings van Windows staat 'Smooth edges of screen fonts' ook uit (ik heb Windows qua visual effects ingesteld op performance ipv appearance).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MatHack schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Ja, ClearType staat uit en in de advanced settings van Windows staat 'Smooth edges of screen fonts' ook uit (ik heb Windows qua visual effects ingesteld op performance ipv appearance).
De verschijnselen die je benoemd zoals een font dat er afgesneden uitziet is wel wat je kunt verwachten als ClearType uitstaat in Windows.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb hetzelfde met die Roboto Flex. Het lijkt alsof de onderste regel mist. En ik heb ClearType aan staan.
Daarbij zijn de letters minder mooi. Vooral bij de cijfers valt het op bij de 2 en de 6.
Roboto Flex is geen mooi font.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNLgwF_fmwKGJxIkUbxJO2hTI-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M00UtFerZgWS8ngbaSn0RxSY.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

• _eLMo_
  • Niet online
Roboto Flex is ontwikkeld met font smoothing (en dus ook hogere PPI) in het achterhoofd en gaat dus (in die use case) nooit zo goed zijn als fonts die nog met pixels in het achterhoofd ontwikkeld zijn.

Maar ik ben het met je eens dat ik Arial op lagere PPI (<140 ofzo) mooier vind.
Op hoog DPI (zoals mijn Macbook Pro M2 16" 254 PPI) is het om het even. Maar moeilijk vergelijken op screenshots (zoomlevel).

Arial nog steeds iets meer crips, maar de t in Ubuntu vind ik bij Roboto wel fijner.

Overall vind ik Roboto te breed, maar dat is smaak denk ik.
Als je dan voor zo'n hip nieuw font wil gaan, zou ik zelf voor Inter v4 gaan, boven Roboto Flex.
https://rsms.me/inter/

[ Voor 29% gewijzigd door _eLMo_ op 07-05-2026 16:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Femme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:18:
[...]

De verschijnselen die je benoemd zoals een font dat er afgesneden uitziet is wel wat je kunt verwachten als ClearType uitstaat in Windows.
Bij mij staat cleartype wel aan.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Op mijn werkplek thuis (1920x1200, Windows, Firefox/Edge, ook met ClearType uit) komen de Roboto Flex fonts ook niet goed over, maar dan meer omdat ze een stuk dikker/vetter overkomen dan Arial/system, wat juist zorgt dat ik het minder scherp vind om te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-tc0aJ6bcI28EUmmjqp-GVGugc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJHeVh68dVYu5PhhWu4gkhmF.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 2 3 4 Laatste