Feedback bètatest UI-update

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58

D4NG3R

kiwi

:)

"Niet mooi", "Stom" of andere opmerkingen in die trant kan je inderdaad niet veel mee, maar 'te groot' is objectieve feedback? Veel mensen hier, waaronder ik, vinden dat het kleiner moet dan dat jullie willen. Er zullen ook vast wel mensen zijn welke het liever nog groter hebben.

Ik blijf er bij dat er iig qua font formaat, en dan vooral de inhoud van artikelen/posts, gewoon een instelling moet komen.

Bijvoorbeeld een klein/middel/groot slider. Waar klein qua informatiedichtheid overeen komt met hoe het nu in elkaar steekt. Het zou al helemaal mooi zijn als dat op device-niveau wordt opgeslagen.

Of wellicht nog beter; respecteer de selectie welke je tegenwoordig in browsers kan maken. Al betwijfel ik of de doorsnee gebruiker daar van af weet en/of er iets mee doet.

@crisp Wijzen naar custom CSS als oplossing vind ik zelf iig not-done, die vlieger gaat namelijk ook op voor mensen welke juist om verandering vragen. Daarnaast is custom CSS is nu niet bepaald toegankelijk voor de doorsnee gebruiker.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 10-04-2026 10:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18
Femme schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:59:
[...]

Dan heb je het dus over een 6,9" smartphone? Ter vergelijking een 6,7" iPhone waar het font een stuk kleiner is:

[Afbeelding]
Ja dat is inderdaad 6,9". En om te testen heb ik nu bij de android instellingen het zoomen en de lettergrootte verkleind. En dat helpt wel iets. (maar nu is alles natuurlijk kleiner).

Dus ik vind den ik de verhouding nog niet goed. Want als ik nu dus mijn lettergrootte aanpas zodat het op tweakers weer lijkt op hoe het was dan wordt alles kleiner wat ik dan weer niet wil.

Nu ik dus de lettergrootte aanpas is dit het resultaat (al wel wat beter): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce_o2OIIqt6tnBtAKlNvFsZR64g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXwlqLMpHDydYmYC7lMfynBV.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit is hoe het was en wat ik prima kon lezen (op mijn grote scherm): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfe9x89p8MmF2bS_SsR4hhkmYbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pthn8KozJjTwZ6XoxKxpnANF.jpg?f=fotoalbum_large

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee dat heb ik over het hoofd gezien, het zou misschien wel een aardige feature zijn om een popup te geven als je in een nieuwe betatest beland (of heb ik ook over het hoofd gezien :? )

• P_Tingen
  • Laatst online: 13:27

P_Tingen

omdat het KAN

DjoeC schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:47:
@crisp Zie hoe de r t van artikelen in elkaar overlopen.
Even een 'beetje' ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4EnYyzC.png

... en gaat over tot de orde van de dag

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

PolarBear schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:23:
[...]

Nee dat heb ik over het hoofd gezien, het zou misschien wel een aardige feature zijn om een popup te geven als je in een nieuwe betatest beland (of heb ik ook over het hoofd gezien :? )
Je kan zelf bepalen of je automatisch mee wilt doen met bèta-tests, en afaik staat die optie standaard uit ;)

Een notificatie bij een nieuwe bèta-test is wel een goed idee vind ik, maar ik weet niet hoe lastig dat is om te doen.

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

D4NG3R schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:15:
"Niet mooi", "Stom" of andere opmerkingen in die trant kan je inderdaad niet veel mee, maar 'te groot' is objectieve feedback? Veel mensen hier, waaronder ik, vinden dat het kleiner moet dan dat jullie willen. Er zullen ook vast wel mensen zijn welke het liever nog groter hebben.
Nu ja, "het is te groot" is alsnog subjectief, en op zichzelf ook niets-zeggend. Je kan dat wel beargumenteren, maar dan moet je bijvoorbeeld gaan vergelijken met andere sites, en dan zal je zien dat het wel meevalt ;)
Ik blijf er bij dat er iig qua font formaat, en dan vooral de inhoud van artikelen/posts, gewoon een instelling moet komen.

Bijvoorbeeld een klein/middel/groot slider. Waar klein qua informatiedichtheid overeen komt met hoe het nu in elkaar steekt. Het zou al helemaal mooi zijn als dat op device-niveau wordt opgeslagen.

@crisp Wijzen naar custom CSS als oplossing vind ik zelf iig not-done, die vlieger gaat namelijk ook op voor mensen welke juist om verandering vragen. Daarnaast is custom CSS is nu niet bepaald toegankelijk voor de doorsnee gebruiker.
Wij zijn zelf geen voorstander van allerlei instellingen; dat moet ook allemaal onderhouden worden en meegenomen worden in nieuwe ontwerpen en tests. De ervaring leert dat dat significant veel tijd kost, en ook een bron is van bugs en problemen. Ik snap dat het wijzen naar "custom css" gezien wordt als "afschuiven", maar wij zien het juist als een krachtige tool voor power-users, die daarmee bijna alles naar hun eigen smaak kunnen aanpassen. Er zijn maar weinig sites die daarin zo ver gaan denk ik.

Intentionally left blank

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

crisp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:37:
Wij zijn zelf geen voorstander van allerlei instellingen; dat moet ook allemaal onderhouden worden en meegenomen worden in nieuwe ontwerpen en tests. De ervaring leert dat dat significant veel tijd kost, en ook een bron is van bugs en problemen. Ik snap dat het wijzen naar "custom css" gezien wordt als "afschuiven", maar wij zien het juist als een krachtige tool voor power-users, die daarmee bijna alles naar hun eigen smaak kunnen aanpassen. Er zijn maar weinig sites die daarin zo ver gaan denk ik.
Hier moet ik je gelijk geven. Ik beheer zelf een open source tool die voornamelijk door ontwikkelaars wordt gebruikt en daar was alles zo ongeveer instelbaar, maar het zorgt voor extra complexe code en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het een significante minderheid is die van de defaults afwijkt. Juist onder developers zou je verwachten dat die wat met de instellingen spelen. Tenminste, méér dan "gewone" gebruikers, maar ook de ontwikkelaars die met mijn tool werken komen amper aan de instellingen. In de loop van de verschillende versies heb ik dus ook al meerdere instellingen verwijderd. Het zorgt voor meer eenheid en beter te onderhouden code. Dus in die zin snap ik de tegenzin voor extra sliders, toggles en schuifjes wel

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-04 23:18
[...]

Nu ja, "het is te groot" is alsnog subjectief, en op zichzelf ook niets-zeggend. Je kan dat wel beargumenteren, maar dan moet je bijvoorbeeld gaan vergelijken met andere sites, en dan zal je zien dat het wel meevalt ;)
Meeste nieuwssites en sites met een hoop tekst die ik ken zijn of 13, 14 of 15px in lettergrootte. En eigenlijk heb ik nog niet eerder Roboto (Flex) op een website gezien. Zelfs Gmail interface en Google in het algemeen is gewoon Arial.
Ik moet nog een website tegenkomen met een hoogere hoeveelheid tekst én een 16px lettertype zonder dat de website hier zelf een optie biedt.
[...]

Wij zijn zelf geen voorstander van allerlei instellingen; dat moet ook allemaal onderhouden worden en meegenomen worden in nieuwe ontwerpen en tests.
Dan vraag ik me af hoe een non-profit website als Wikipedia wél lettergrootte opties kan bieden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oppxL8Bgv9YToZQlhD-glZR6_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GDHFApDpu0QnVCRbhAs4Dsk3.png?f=user_large

Standaard is hier 16px en Klein is 14px. Niet heel ingewikkeld.
Ik snap dat het wijzen naar "custom css" gezien wordt als "afschuiven", maar wij zien het juist als een krachtige tool voor power-users, die daarmee bijna alles naar hun eigen smaak kunnen aanpassen. Er zijn maar weinig sites die daarin zo ver gaan denk ik.
Custom-CSS is idd een krachtige tool voor power-users. Maar het wordt hier weldegelijk als afschuiven gebruikt. Het is meer om de website exact naar wens aan te passen, maar als je weinig ervaring met CSS hebt is het lastig. Ook is het qua functie nog best beperkt (zie mijn feature request).

Ook "weinig sites die zo ver gaan", er zijn idd weinig sites die een custom css bieden. Maar er zijn veel sites die daadwerkelijk meerdere thema's hebben waar de gebruiker uit kan kiezen. En ook zijn er veel sites, vooral veelgebruikte sites, waar je zaken kan finetunen zonder dat je daar CSS-kennis voor nodig hebt.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:28:
[...]

Je kan zelf bepalen of je automatisch mee wilt doen met bèta-tests, en afaik staat die optie standaard uit ;)
Nee dat klopt en ik heb dat ook zelf aangezet maar:
Een notificatie bij een nieuwe bèta-test is wel een goed idee vind ik, maar ik weet niet hoe lastig dat is om te doen.
Zo een notificatie is dan wel handig van "hey we zijn een nieuwe beta test begonnen lees het .plan hier".

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Assumption is the mother of all fuck-ups, maar ik doe zelf de aanname dat de meeste mensen hier feedback geven van het nieuwe t.o.v. hoe het nu is.

En sowieso even heel cru het oude gezegde; omdat een ander van de brug af springt, springt Tweakers er achteraan?
Wij zijn zelf geen voorstander van allerlei instellingen; dat moet ook allemaal onderhouden worden en meegenomen worden in nieuwe ontwerpen en tests. De ervaring leert dat dat significant veel tijd kost, en ook een bron is van bugs en problemen.
Absoluut, ik zit zelf ook in het (web)dev-wereldje, echter; Als het leesgemak en de toegankelijkheid zo belangrijk worden gevonden, waarom wordt er dan niet voor een makkelijke manier gekozen voor de eindgebruiker om dit aan te passen? Waar de een het juist prettiger vind, vind de ander het juist ongemakkelijk.

Het nieuwe font, en dan vooral het formaat ervan, doet oprecht afbraak aan mijn leesplezier hier. Hoe veel mensen in de stille meerderheid delen die mening, of juist niet?
Ik snap dat het wijzen naar "custom css" gezien wordt als "afschuiven", maar wij zien het juist als een krachtige tool voor power-users, die daarmee bijna alles naar hun eigen smaak kunnen aanpassen. Er zijn maar weinig sites die daarin zo ver gaan denk ik.
En ook niks dan lof daarvoor, maar pas op dat custom CSS niet gebruikt gaat worden als een excuus om iets wel of juist niet te doen.

Ik zie het liefst dat de website voor zo veel mogelijk mensen prettig blijft, en natuurlijk kan je niet iedereen blij maken. Maar custom CSS zou er echt alleen als invulling voor de edge-cases moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 10-04-2026 11:00 ]

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:31
Femme schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:59:
[...]

Dan heb je het dus over een 6,9" smartphone? Ter vergelijking een 6,7" iPhone waar het font een stuk kleiner is

[Afbeelding]
Ter vergelijk dan ook een 6.1” iPhone: ik vind dit best wel weer groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87n0pI2ABRszjUGKjmXazLs99qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pFmbYPhduiC5fDWr8hjp0eVK.png?f=fotoalbum_large

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:49
Kanttekening daarbij: Het is en JPG weergave en dus zit er iets compressie met mogelijk artefacten in. Misschien had ik beter PNG kunnen gebruiken - maar het blijft redelijk representatief voor wat ik op mijn scherm zie.

• DjoeC
Femme schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:30:
Voor wat betreft de opmerking dat het font wazig en dik is ben ik wel benieuwd of deze opmerking met name betrekking heeft op dark mode en of het verlagen van de font-weight helpt.

Hier een snippet om van 400 naar 360 te gaan: UI-update font-weight 360 voor bodyteksten

In dark mode lijkt het font optisch gezien wat dikker. Daar kunnen we nog wel wat aan doen.
Misschien dit weekend een poging. Ik heb al een paar weken teveel dingen die defect raken (software, hardware, huishouden, etc, dingen komen nooit alleen) die eerst meer aandacht nodig hebben....... De dagen zijn al jaren veel te kort ;)

• DjoeC
crisp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:01:
[...]

Zie de topicstart, en de verschillende .plans over de rationale hierachter. Dat er een vocale groep is die hier "klaagt" wil niet zeggen dat een grote meerderheid hier niet mee geholpen is. Wij zijn er van overtuigd dat dat namelijk wel het geval is.
Tja, maar is er ook een feitelijke onderbouwing? "Overtuiging" is iets anders dan "feit".

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-04 12:58
Op mobiel ben ik eigenlijk wel content met de nieuwe fonts en sizes. Op desktop.... Not so much: daar lijken ze echt veel te groot voor me. Dit is een fullscreen screenshot op mijn 2048*1280 laptop met schaal 100% (zowel in windows als browser). Font size 16px gebruik ik ook niet in Word ofzo.... Dat levert echt een gekke verhouding op, het wordt allemaal heel krap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcx1ajmxpjklHxqCYsRI7eIdRQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59Yie9AREdX8f7qW6Zd9FhAZ.png?f=fotoalbum_large

Terwijl ik dit aan het typen ben, zie ik dat de text in de quickreply minder groot is - 15px zegt Chrome. Dat oogt echt alweer beter.

TL;DR: Op mobiel is de grotere fontsize fijn, in de browser niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

• DjoeC
En als laatste opmerking voor ik andere dingen ga doen: Custom CSS toepassen is eigenlijk een K-oplossing. Ik ben lang niet altijd ingelogd omdat ik geen cookies bewaar, inloggen is dus bewust. Custom css werkt dus alleen bij "leden", niet bij passanten en dat zijn nou juist de mensen die je wilt trekken. Dan duurt het vaak nog even voor ze zich registreren en zeker zo lang tot die door hebben dat het ook "anders" kan.

Maar goed, not-my-site. Er zijn meer sites die ik na make-overs achter me gelaten heb. Overtuiging van @crisp en Hallelujah van @jeroen_o gaan eigenlijk best wel goed samen _/-\o_

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik gebruik flink wat CSS om nog beetje informatie dichtheid te hebben, maar het is voornamelijk het font waar ik simpel niet aan kan wennen, alsof ik opeens last van mijn ogen heb en lettertype 'wazig' wordt. Op de frontpage blijft de dichtheid nog best ok, van de nieuwsitems valt slechts 1 item af, dat is prima. Maar als het gaat om artikel zelf, voelt het alsof de tekst 2x zo lang is geworden.

Zo lees ik het normaal, gaat zelfs flink stuk door in 2de alinea, in 1 oogopslag al flink wat te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRdZFgqbfGNCh34YH_58sm6XYsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSoobt67WErepCo0wmD0n6FL.png?f=fotoalbum_large

Maar vervolgens, de tekst stop al op bijna de helft van de 'normale' view:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWqNFSMh3SMdw4AExLGRcHOcsW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yN8qpE4Ky8xvspcXP5jvKub9.png?f=fotoalbum_large

Forum topics, zeker met grote starterposts van eerder misschien 2-3 schermen hoog, wordt 1 groot scrollfest. Nu wordt 'niet mooi' en 'te groot' niet echt geaccepteerd als feedback, dus zet ik het maar onder 'enorm ineffecient'. Prima als je 2 alinea's moet lezen, maar beetje topics (of reviews) zijn een veelvoud ervan en is niet bepaald makkelijk meer te lezen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:28:
Op mobiel ben ik eigenlijk wel content met de nieuwe fonts en sizes. Op desktop.... Not so much: daar lijken ze echt veel te groot voor me. Dit is een fullscreen screenshot op mijn 2048*1280 laptop met schaal 100% (zowel in windows als browser). Font size 16px gebruik ik ook niet in Word ofzo.... Dat levert echt een gekke verhouding op, het wordt allemaal heel krap.
[Afbeelding]
Dat ben ik met je eens; we willen het forum daarom op desktop ook breder gaan trekken :)
Terwijl ik dit aan het typen ben, zie ik dat de text in de quickreply minder groot is - 15px zegt Chrome. Dat oogt echt alweer beter.
Dat is dan een stukje inconsistentie die we op moeten lossen.
TL;DR: Op mobiel is de grotere fontsize fijn, in de browser niet.
Mobiel is ondertussen ook het grootste deel van ons verkeer.

Intentionally left blank

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

DjoeC schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:18:
[...]

Kanttekening daarbij: Het is en JPG weergave en dus zit er iets compressie met mogelijk artefacten in. Misschien had ik beter PNG kunnen gebruiken - maar het blijft redelijk representatief voor wat ik op mijn scherm zie.
Ok, hier een png. Het woord "artikelen" is gescreenshot zonder custom css, dark mode aan, nieuwe UI aan. Windows 11, Zen browser (FF kloon)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YaTOToR.png

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ShadLink schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:52:
[...]

Meeste nieuwssites en sites met een hoop tekst die ik ken zijn of 13, 14 of 15px in lettergrootte. En eigenlijk heb ik nog niet eerder Roboto (Flex) op een website gezien. Zelfs Gmail interface en Google in het algemeen is gewoon Arial.
Ik moet nog een website tegenkomen met een hoogere hoeveelheid tekst én een 16px lettertype zonder dat de website hier zelf een optie biedt.
Paar voorbeelden:
  • Nos.nl: 18px
  • Volkskrant.nl: 20px
  • Nu.nl: 17px
  • LinkedIn artikelpagina's: 16px
  • ServeTheHome: 15px
  • Gamers Nexus: 22px

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:58
Femme schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:18:
[...]

Paar voorbeelden:
En voor een 'forum' zoals reddit --> 14px. ;)

Ik kan mij voorstellen dat voor nieuwsberichten het beter is als de font size groter is. Maar voor lange topics op het forum lijkt mij dat niet handig

• ShadLink
[...]

Paar voorbeelden:
NOS.nl vind ik ook erg groot.
Volkskrant en NU.nl zijn dpg sites.
LinkedIn / ServeTheHome / Gamers Nexus heb ik geen ervaring mee.
Na bekijken is 15px maximaal goed, 22px is te groot.

Hier komen de sites die <=14 px zijn
Amazon,
Google,
Gmail,
MacRumors,
Bol.com,
Wikipedia (klein)
Startpagina,
en nog een groot aantal anderen.

En nu ik er echt op let zie ik best vaak 16px (ik zie ook vaak geen font-size instelling dus 1rem/16px).

Maar ik heb tot nu toe nog niet één keer Roboto Flex gezien. Vrijwel alle sites hebben of Arial, of browser-standaard of een eigen font. Maar wat me wel opvalt is dat de hoeveelheid tekst meer effect heeft op de lettergrootte. Sites met minder / kortere teksten hebben vaak een groter lettertype. Plus valt het me op dat het lettertype nadeliger is voor mij dan de grootte op zich. Maar dat had ik al aangegeven, het lettertype is echt een grote achteruitgang.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

tomcool schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:58:
[...]

En voor een 'forum' zoals reddit --> 14px. ;)
Haha, die was ik ook net aan het checken. Voor mij persoonlijk wel te klein ;)
Ik kan mij voorstellen dat voor nieuwsberichten het beter is als de font size groter is. Maar voor lange topics op het forum lijkt mij dat niet handig
Zou het daarbij schelen als we de layout breder maken op desktop (wat we dus sowieso van plan zijn)?

Intentionally left blank

• ShadLink
crisp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
[...]

Zou het daarbij schelen als we de layout breder maken op desktop (wat we dus sowieso van plan zijn)?
Voor mij zal dat idd wel schelen. Dat heb ik al gemerkt op de Wikipedia site, normaal+schermvullend is prima te doen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De informatiedichtheid blijft dan nog steeds een stuk lager dan dat deze nu is.

• Logic Lion
  • Laatst online: 15:18
[...]

Momenteel heb ik de site altijd open op een half scherm (1440p 27"), misschien ook wel omdat er zo veel witruimte is. Maar als je hem breder maakt en dan volledig scherm dan moet ik voor mijn gevoel weer zoveel van links naar rechts kijken. Dan ben ik bang dat ik het overzicht kwijtraak op welke regel ik was.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-04 12:58
Of het eerder aangehaalde voorbeeld van de keuzemogelijkheid voor grootte zoals bij Wiki. Liefst per device, dan kan ik voor de desktop "klein" kiezen en mobiel standaard laten.

Sometimes you need to plan for coincidence

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Logic Lion schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:10:
[...]

Momenteel heb ik de site altijd open op een half scherm (1440p 27"), misschien ook wel omdat er zo veel witruimte is. Maar als je hem breder maakt en dan volledig scherm dan moet ik voor mijn gevoel weer zoveel van links naar rechts kijken. Dan ben ik bang dat ik het overzicht kwijtraak op welke regel ik was.
Uiteraard niet zo breed dat je compleet de draad kwijt raakt bij het lezen ;) Maar gewoon dat de breedte meer in balans is met de tekstgrootte; dat geeft ook meer ruimte voor secundaire zaken die nu soms te weinig ruimte hebben (sommige usernames bijvoorbeeld).

We zitten nu wel al boven de 80 tekens per regel hier op het forum, wat eigenlijk al hoger is dan optimaal aanbevolen (tussen de 45 en 75, waarbij 66 als ideaal wordt beschouwd).

Intentionally left blank

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-04 21:34

3_s

Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:39:
[...]

Of het eerder aangehaalde voorbeeld van de keuzemogelijkheid voor grootte zoals bij Wiki. Liefst per device, dan kan ik voor de desktop "klein" kiezen en mobiel standaard laten.
Ging dat op Tweakers vroeger ook niet, dat je kon kiezen voor compact-standaard-ruim?
Of ben ik compleet in de war met een andere site, kan ook altijd.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

3_s schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:15:
[...]

Ging dat op Tweakers vroeger ook niet, dat je kon kiezen voor compact-standaard-ruim?
Of ben ik compleet in de war met een andere site, kan ook altijd.
Dat kan nog hier op het forum, maar op de rest van de site begon het onderhoud ons op te spelen...

Intentionally left blank

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:49
[...]

Paar voorbeelden:
Ik heb het Gimp meetlint er weer even bij gepakt. Op mijn hoofdscherm:
  • Een 'e' bij nu.nl is 9x9 (17px)
  • Een 'e' bij Tweakers is 10x10 (16px)
  • Een 'e' bij nos.nl is 10x10 (18px)
  • Een 'e' bij Gamers Nexus is 12x10 (22px)
  • LinkedIn:
Kortom: pixels zeggen niet zoveel dus laten we dat alsjeblieft loslaten. Je kan het niet los zien van het gebruikte font én font-weight.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:49
[...]

Sorry, maar zo kun je alles wel recht lullen |:( Natuurlijk is te groot ook subjectief, want je ziet hier ook mensen die het wel OK vinden. Maar dan is per definitie alles aan tekst subjectief. Van lettertype, tot leesbaarheid, tot grootte, tot kleur. Kortom: hoe verwacht je dan dat we objectieve vergelijkingen maken naast degene die ik hierboven al zie waar een vergelijk wordt getrokken met andere websites zoals fora, maar ook andere? En de meting die ik (naast hierboven) ook al eerder heb gedaan op font grootte in pixels?

Ik onderschat niet hoe ingewikkeld dit is, zeker met de enorme variatie aan DPI instellingen etc. Ik heb soms ook collega's die op een onmogelijk klein (of juist groot) lettertype werken. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar als je het dan echt objectief wil maken, dan moet je A/B testen gaan doen en gebruikers vragen de tekstgrootte te beoordelen. En dan dus ook onderscheid maken in zowel mobiel als desktop gebruik. Dan gaan we naar onderbouwde data op basis van de Tweakers gebruikersgroep.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben voorstander van het grotere lettertype. Leest veel fijner.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07

MazeWing

The plot thickens...

inzoomen in een browser gaat stukken makkelijker dan uitzoomen. Waarom dan toch standaard een groter lertype standaard en de mensen die kleiner (lees: het huidige) willen dwinger om:
- het accepteren
- uitzoomen in de browser (dat simpelweg niet altijd gaat)
- custom css

Geef hier nu eens concreet antwoord op.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tylen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:47:
Ik ben voorstander van het grotere lettertype. Leest veel fijner.
Maar dat is subjectief, daar kunnen ze niet zoveel mee. Of wacht, wel als het positief is?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

SinergyX schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:16:
[...]

Maar dat is subjectief, daar kunnen ze niet zoveel mee. Of wacht, wel als het positief is?
Uiteraard is het subjectief. Beste is gewoon een slider ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DjoeC
MazeWing schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:10:
inzoomen in een browser gaat stukken makkelijker dan uitzoomen. Waarom dan toch standaard een groter lertype standaard en de mensen die kleiner (lees: het huidige) willen dwinger om:
- het accepteren
- uitzoomen in de browser (dat simpelweg niet altijd gaat)
- custom css

Geef hier nu eens concreet antwoord op.
Het gaat niet specifiek over groter vs kleiner font, het gaat over duidelijk vs onduidelijk font - tenminste bij mij....

• Reinier
  • Laatst online: 17:51

Reinier

\o/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP5UsEZ5dhGaKHv5JdCCTCiQhGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snn0mEfRThvymyXVr74lSJW7.png?f=fotoalbum_large

Los van de vraag of "matched" goed Nederlands is: bij gebruikers met een subtitel (Bedrijfsaccount, Moderator) wordt het zoekwoord van je zoekactie op een lelijke manier weergegeven..

Weet niet of dit de juiste meldplek is :)

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

DjoeC schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:49:
[...]

Het gaat niet specifiek over groter vs kleiner font, het gaat over duidelijk vs onduidelijk font - tenminste bij mij....
Het gaat om “alles” groter. Meer witruimte, grotere teksten en uiteindelijk stuk lagere informatiedichtheid. Dus is prima voor elkaar te krijgen met inzoomen maar praktisch niet ongedaan te maken door uit te zoomen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

Redneckerz

A place to be.

crisp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:01:
[...]

Zie de topicstart, en de verschillende .plans over de rationale hierachter. Dat er een vocale groep is die hier "klaagt" wil niet zeggen dat een grote meerderheid hier niet mee geholpen is. Wij zijn er van overtuigd dat dat namelijk wel het geval is.
Oke, ik ben nu dit hele topic doorgelopen zonder gelijk een kneejerk te doen maar ik wordt hier :henk van. In het gesloten PW topic werd er namelijk geschemerd met data waaruit zou blijken dat de verandering voor de meerderheid goed was (ondanks dat het hele topic dat niet was). Overigens werd daarin de vraag voor wie de wijziging bedoelt was niet beantwoord omdat de doelgroep die je wilt bereiken niet bereikt wordt en de doelgroep die je (nog) hebt zich in de steek gelaten voelt. Die tendens lees ik ook hier.

Hier is de balans iets minder zwart-wit, maar 75/25 (grove schatting) is nog steeds veel mensen die deze wijziging niet snappen.

Ook nu lees ik weer dat een grote meerderheid hier mee geholpen zou zijn, zonder data waar dat uit blijkt. Waar is die data? Aangezien je wel trackt hoeveel mensen een +3 post op de FP doen en wat de populairste topics zijn, dan mag ik er toch vanuit gaan dat je ook data hebt waaruit blijkt dat Joke en Ferdinand van het dorp (De doelgroep die je wilt aanspreken) hier mee geholpen is?

Waar baseren jullie deze wijzigingen op dat het nodig is om een algemenere groep mensen aan te trekken?

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Redneckerz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:19:
[...]

Oke, ik ben nu dit hele topic doorgelopen zonder gelijk een kneejerk te doen maar ik wordt hier :henk van. In het gesloten PW topic werd er namelijk geschemerd met data waaruit zou blijken dat de verandering voor de meerderheid goed was (ondanks dat het hele topic dat niet was). Overigens werd daarin de vraag voor wie de wijziging bedoelt was niet beantwoord omdat de doelgroep die je wilt bereiken niet bereikt wordt en de doelgroep die je (nog) hebt zich in de steek gelaten voelt. Die tendens lees ik ook hier.

Hier is de balans iets minder zwart-wit, maar 75/25 (grove schatting) is nog steeds veel mensen die deze wijziging niet snappen.

Ook nu lees ik weer dat een grote meerderheid hier mee geholpen zou zijn, zonder data waar dat uit blijkt. Waar is die data? Aangezien je wel trackt hoeveel mensen een +3 post op de FP doen en wat de populairste topics zijn, dan mag ik er toch vanuit gaan dat je ook data hebt waaruit blijkt dat Joke en Ferdinand van het dorp (De doelgroep die je wilt aanspreken) hier mee geholpen is?

Waar baseren jullie deze wijzigingen op dat het nodig is om een algemenere groep mensen aan te trekken?
Ik denk dat het voornamelijk op onderstaande punten wordt gebaseerd. Punten die genoemd staan in .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken

Wat maakt Tweakers nu ontoegankelijk?
Uit gebruikersonderzoeken, zowel kwalitatief als kwantitatief, en uit gesprekken met collega's, vrienden en familie, komen vier hoofdzaken naar voren die bijdragen aan die ontoegankelijkheid:
  • De tone of voice van Tweakers wordt gezien als formeel en saai. We bieden veel informatie, maar het is niet per se leuk om te lezen.
  • Het design van de website oogt niet modern of aantrekkelijk. Vergeleken met veel andere sites gebruiken we weinig beeld en kleine fonts en is de informatiedichtheid op pagina's erg hoog.
  • De werking van de website is voor sommigen ingewikkeld. Er zijn veel knoppen en features waarvan niet altijd duidelijk is wat ze doen.
  • De artikelen zijn soms moeilijk te begrijpen. We gebruiken veel afkortingen en jargon, zonder die voor nieuwkomers uit te leggen.
Concreet zijn er een aantal dingen die we willen aanpakken. Voor de website zelf zijn dat:
  • nieuwe typografie, met aangepaste fonts, groottes en spacings;
  • verbeteringen aan de opmaak van artikelen;
  • een vernieuwde frontpage met een modernere uitstraling en meer ruimte voor beeld;
  • een nieuw waarderingssysteem, dat het makkelijker moet maken om elkaars content te waarderen;
  • naast de uitgebreide filtermogelijkheden ook eenvoudige keuzehulpen binnen de Pricewatch.
Gaat de lay-out nu op de schop?
We gaan zeker visuele veranderingen doorvoeren. Ons huidige design sluit niet overal meer aan bij moderne standaarden op het gebied van vormgeving en toegankelijkheid. We willen dat mensen die voor de eerste keer op Tweakers komen, zacht landen en goed hun weg door de site kunnen vinden.

In alles komst naar voren dat ze zich willen richten op de nieuwe gebruiker want:
De community krimpt
Helaas zien we al enige tijd dat de community krimpt. Jaar op jaar zien we minder posts op het forum en de frontpage, minder gebruikersreviews en minder mensen die op andere manieren bijdragen. Dat mensen op een gegeven moment stoppen met bijdragen is niet gek. Misschien ben je gewoon niet zoveel meer met tech bezig, heb je een drukke baan of besteed je meer tijd aan je gezin. Dat hoeft voor een gezonde community geen probleem te zijn, als er maar nieuwe aanwas is. Op Tweakers is die aanwas gering en alle signalen wijzen erop dat dit te maken heeft met een gebrek aan toegankelijkheid.
Helaas gaat Tweakers de epische fout maken dat ze zich nu gaan richten op een doelgroep die zich niet aangetrokken voelt tot een site en alles tegenwoordig opzoekt middels een AI-model (of het nu ChatGPT, Copilot of de waardeloze Google Gemini samenvattingen zijn bij het zoeken) en/of YouTube. Kennelijk is het management er overtuigd van dat de grondslag van dalende activiteit ligt in een gebrek aan toegankelijkheid. En alles zal dus in het werk gesteld gaan worden om de toegankelijkheid te verhogen want "dat" is het wondermiddel dat gaat leiden tot stijgende activiteit en een bruisende community zoals die er 5+ jaar geleden was!

Want transparantie in deze onderzoeken en de resultaten van deze onderzoeken zou wel mooi zijn want het patroon dat ik al jaren zie terugkomen is dat de "actieve" kant van tweakers (lees: community) steevast met terechte kritiekpunten komt maar altijd het onderspit delven. Ik krijg met enige regelmaat een pop-up voor een survey en af en toe beantwoord ik die volledig maar het komt toch ook regelmatig voor dat ik ze te lang vind. Kennelijk zijn er genoeg bezoekers (wel/niet ingelogd?) die zonder problemen surveys van 10 minuten invullen.

En dan heb je nog de "gesprekken met familie en vrienden" die ongetwijfeld ook bijdragen aan het beeld dat tweakers "moet" veranderen....

Ik denk dat er sprake is van een enorme confirmation bias en dat er concrete cijfers aan DPG gepresenteerd moeten worden hoe Tweakers denkt het tij te keren. Het is natuurlijk niet echt goed voor een site als je jaar na jaar dalende cijfers hebt en niet kan duiden "waarom" dit is.

Maar zoals ik al vaker hebt gezegd (ook in dit topic) dank ik dat we over 5 jaar kunnen concluderen dat:
  • De site "toegankelijker" is geworden maar dit niet geleid heeft tot een substantieel groot aan gebruikers/activiteit
  • De trouwe gebruiker zich ongehoord voelde, Tweakers minder en minder als "thuis" ervaarde en er meer gebruikers weggegaan zijn dan er dus bijgekomen zijn
  • DPG er op een gegeven moment ook wel een keer klaar mee is en langzaam de conclusie getrokken moet worden dat deze website, in z'n huidige vorm, nooit de doelen doe DPG voor ogen heeft gaat halen.
Bovenstaande heeft uiteraard niet enkel met een veranderende lay-out te maken maar ook met het soort artikelen en de veranderde "diepgang".

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

MazeWing schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:00:
[...]

Ik denk dat het voornamelijk op onderstaande punten wordt gebaseerd. Punten die genoemd staan in .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken

Wat maakt Tweakers nu ontoegankelijk?
Uit gebruikersonderzoeken, zowel kwalitatief als kwantitatief, en uit gesprekken met collega's, vrienden en familie, komen vier hoofdzaken naar voren die bijdragen aan die ontoegankelijkheid:
  • De tone of voice van Tweakers wordt gezien als formeel en saai. We bieden veel informatie, maar het is niet per se leuk om te lezen.
  • Het design van de website oogt niet modern of aantrekkelijk. Vergeleken met veel andere sites gebruiken we weinig beeld en kleine fonts en is de informatiedichtheid op pagina's erg hoog.
  • De werking van de website is voor sommigen ingewikkeld. Er zijn veel knoppen en features waarvan niet altijd duidelijk is wat ze doen.
  • De artikelen zijn soms moeilijk te begrijpen. We gebruiken veel afkortingen en jargon, zonder die voor nieuwkomers uit te leggen.
Concreet zijn er een aantal dingen die we willen aanpakken. Voor de website zelf zijn dat:
  • nieuwe typografie, met aangepaste fonts, groottes en spacings;
  • verbeteringen aan de opmaak van artikelen;
  • een vernieuwde frontpage met een modernere uitstraling en meer ruimte voor beeld;
  • een nieuw waarderingssysteem, dat het makkelijker moet maken om elkaars content te waarderen;
  • naast de uitgebreide filtermogelijkheden ook eenvoudige keuzehulpen binnen de Pricewatch.
Gaat de lay-out nu op de schop?
We gaan zeker visuele veranderingen doorvoeren. Ons huidige design sluit niet overal meer aan bij moderne standaarden op het gebied van vormgeving en toegankelijkheid. We willen dat mensen die voor de eerste keer op Tweakers komen, zacht landen en goed hun weg door de site kunnen vinden.

In alles komst naar voren dat ze zich willen richten op de nieuwe gebruiker want:

[...]

Helaas gaat Tweakers de epische fout maken dat ze zich nu gaan richten op een doelgroep die zich niet aangetrokken voelt tot een site en alles tegenwoordig opzoekt middels een AI-model (of het nu ChatGPT, Copilot of de waardeloze Google Gemini samenvattingen zijn bij het zoeken) en/of YouTube. Kennelijk is het management er overtuigd van dat de grondslag van dalende activiteit ligt in een gebrek aan toegankelijkheid. En alles zal dus in het werk gesteld gaan worden om de toegankelijkheid te verhogen want "dat" is het wondermiddel dat gaat leiden tot stijgende activiteit en een bruisende community zoals die er 5+ jaar geleden was!

Want transparantie in deze onderzoeken en de resultaten van deze onderzoeken zou wel mooi zijn want het patroon dat ik al jaren zie terugkomen is dat de "actieve" kant van tweakers (lees: community) steevast met terechte kritiekpunten komt maar altijd het onderspit delven. Ik krijg met enige regelmaat een pop-up voor een survey en af en toe beantwoord ik die volledig maar het komt toch ook regelmatig voor dat ik ze te lang vind. Kennelijk zijn er genoeg bezoekers (wel/niet ingelogd?) die zonder problemen surveys van 10 minuten invullen.

En dan heb je nog de "gesprekken met familie en vrienden" die ongetwijfeld ook bijdragen aan het beeld dat tweakers "moet" veranderen....

Ik denk dat er sprake is van een enorme confirmation bias en dat er concrete cijfers aan DPG gepresenteerd moeten worden hoe Tweakers denkt het tij te keren. Het is natuurlijk niet echt goed voor een site als je jaar na jaar dalende cijfers hebt en niet kan duiden "waarom" dit is.

Maar zoals ik al vaker hebt gezegd (ook in dit topic) dank ik dat we over 5 jaar kunnen concluderen dat:
  • De site "toegankelijker" is geworden maar dit niet geleid heeft tot een substantieel groot aan gebruikers/activiteit
  • De trouwe gebruiker zich ongehoord voelde, Tweakers minder en minder als "thuis" ervaarde en er meer gebruikers weggegaan zijn dan er dus bijgekomen zijn
  • DPG er op een gegeven moment ook wel een keer klaar mee is en langzaam de conclusie getrokken moet worden dat deze website, in z'n huidige vorm, nooit de doelen doe DPG voor ogen heeft gaat halen.
Bovenstaande heeft uiteraard niet enkel met een veranderende lay-out te maken maar ook met het soort artikelen en de veranderde "diepgang".
Lijkt me ook wel een lastige spagaat, want wat heb je liever, een bruisende community waar je geen droog brood van kan eten of een grote vluchtige schare bezoekers die dik geld opleveren aan advertenties?

Als dit je keuzelandschap is, moet het toch pijn doen aan je techhart als je bij Tweakers werkt

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

P_Tingen schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:54:
[...]

Lijkt me ook wel een lastige spagaat, want wat heb je liever, een bruisende community waar je geen droog brood van kan eten of een grote vluchtige schare bezoekers die dik geld opleveren aan advertenties?

Als dit je keuzelandschap is, moet het toch pijn doen aan je techhart als je bij Tweakers werkt
Het "dik geld verdienen aan advertenties" is ook iets van vervlogen tijden ben ik bang. Het kostendekkend maken is 1 maar onderaan de streep dient het gewoon een winstgevend onderdeel van DPG te zijn. Geen idee hoeveel die winstgevendheid moet zijn maar het al ongetwijfeld meer zijn dan enkele procenten.

De beste oplossing lijkt me "keuze" in zowel de lay-out als content. Op die manier kun je 2 groepen bedienen zonder dat de 1 last heeft van de andere. Het moet toch gewoon fatsoenlijk te onderhouden zijn als je vanaf seconde 1 een lay-out ontwikkeld die schaalbaar is naar aanleiding van de keuze van de gebruiker.

Qua content zou je gewoon aan kunnen vinken wat je wel of niet wil zodat de hardcore gebruiker niet opgezadeld wordt met allemaal mainstream informatie.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Redneckerz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:19:
[...]

Het grootste struikelblok van ook dit topic (naast het Pricewatch feedback topic) is dat ze feedback vragen aan de verkeerde doelgroep. De site wordt toegankelijker gemaakt voor de niet ingelogde gebruiker (90%). Deze gebruikers bereik je niet met een feedback topic weggestopt ergens op het forum. Ze lezen het niet en reageren al helemaal niet.

Dus ook hier zie je dat er feedback volgt van de vaste Tweakeraars (0,5%) die NIET relevant is voor de koers. De schoen zal wringen omdat Tweakers geen gewenste/nuttige feedback ontvangt, terwijl een deel van de Tweakeraars hier gefrustreerd raakt omdat het 'feedback aanhoren is in plaats van bijsturen'.

In dit geval heb ik er wat minder last van, want met custom CSS kan ik dit soort wijzigingen zelf aanpassen. Dus ik ben vooral blij dat Tweakers custom css snippets blijft ondersteunen, daar is de power-user mee geholpen. Nadeel is wel dat er steeds meer custom css bijkomt om de boel naar mijn visie te houden.

Hopelijk komt er op termijn een font setting slider waarmee je zelf het lettertype eenvoudig kan wijzigen. Iedereen blij :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ik gebruik het nu een tijdje en ik merk dat ik te weinig gewichtsverschil merk tussen de verschillende types tekst. Ik zit op windows 11, firefox 149.0.2, op FHD zonder schaling.

oud/vernieuwing toggle uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrl75h9nYnmI0bFZ1hQvm6OWUcI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l9pXQQis9pNiThzvfAiAZmvQ.png?f=user_large

nieuw/vernieuwing toggle aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xjSTrYfLIZofR7zuIM3kkfx8xU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ftaiJ5JacCHyW3FsnodH4lZc.png?f=user_large

De titel is prima, maar de lead paragraaf is voor mij niet makkelijk te onderscheiden van de normale tekst, en dat is wel een stuk opmaak waar ik bijvoorbeeld teksten mee skim.

Hier merk ik het het meeste op, maar dit speelt in mindere mate ook op andere onderdelen. En (toch) voor mijn gevoel is de tekst soms te groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Gropah op 12-04-2026 15:11 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste