Redneckerz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:19:
[...]
Oke, ik ben nu dit hele topic doorgelopen zonder gelijk een kneejerk te doen maar ik wordt hier

van. In het gesloten PW topic werd er namelijk geschemerd met
data waaruit zou blijken dat de verandering voor de meerderheid goed was (ondanks dat het hele topic dat niet was). Overigens werd daarin de vraag
voor wie de wijziging bedoelt was niet beantwoord omdat de doelgroep die je wilt bereiken niet bereikt wordt en de doelgroep die je (nog) hebt zich in de steek gelaten voelt. Die tendens lees ik ook hier.
Hier is de balans iets minder zwart-wit, maar 75/25 (grove schatting) is nog steeds veel mensen die deze wijziging niet snappen.
Ook nu lees ik weer dat een grote meerderheid hier mee geholpen zou zijn,
zonder data waar dat uit blijkt. Waar is die data? Aangezien je wel trackt hoeveel mensen een +3 post op de FP doen en wat de populairste topics zijn, dan mag ik er toch vanuit gaan dat je ook data hebt waaruit blijkt dat Joke en Ferdinand van het dorp (De doelgroep die je wilt aanspreken) hier mee geholpen is?
Waar baseren jullie deze wijzigingen op dat het
nodig is om een algemenere groep mensen aan te trekken?
Ik denk dat het voornamelijk op onderstaande punten wordt gebaseerd. Punten die genoemd staan in
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
Wat maakt Tweakers nu ontoegankelijk?
Uit gebruikersonderzoeken, zowel kwalitatief als kwantitatief, en uit gesprekken met collega's, vrienden en familie, komen vier hoofdzaken naar voren die bijdragen aan die ontoegankelijkheid:
- De tone of voice van Tweakers wordt gezien als formeel en saai. We bieden veel informatie, maar het is niet per se leuk om te lezen.
- Het design van de website oogt niet modern of aantrekkelijk. Vergeleken met veel andere sites gebruiken we weinig beeld en kleine fonts en is de informatiedichtheid op pagina's erg hoog.
- De werking van de website is voor sommigen ingewikkeld. Er zijn veel knoppen en features waarvan niet altijd duidelijk is wat ze doen.
- De artikelen zijn soms moeilijk te begrijpen. We gebruiken veel afkortingen en jargon, zonder die voor nieuwkomers uit te leggen.
Concreet zijn er een aantal dingen die we willen aanpakken. Voor de website zelf zijn dat:
- nieuwe typografie, met aangepaste fonts, groottes en spacings;
- verbeteringen aan de opmaak van artikelen;
- een vernieuwde frontpage met een modernere uitstraling en meer ruimte voor beeld;
- een nieuw waarderingssysteem, dat het makkelijker moet maken om elkaars content te waarderen;
- naast de uitgebreide filtermogelijkheden ook eenvoudige keuzehulpen binnen de Pricewatch.
Gaat de lay-out nu op de schop?
We gaan zeker visuele veranderingen doorvoeren. Ons huidige design sluit niet overal meer aan bij moderne standaarden op het gebied van vormgeving en toegankelijkheid. We willen dat mensen die voor de eerste keer op Tweakers komen, zacht landen en goed hun weg door de site kunnen vinden.
In alles komst naar voren dat ze zich willen richten op de nieuwe gebruiker want:
De community krimpt
Helaas zien we al enige tijd dat de community krimpt. Jaar op jaar zien we minder posts op het forum en de frontpage, minder gebruikersreviews en minder mensen die op andere manieren bijdragen. Dat mensen op een gegeven moment stoppen met bijdragen is niet gek. Misschien ben je gewoon niet zoveel meer met tech bezig, heb je een drukke baan of besteed je meer tijd aan je gezin. Dat hoeft voor een gezonde community geen probleem te zijn, als er maar nieuwe aanwas is. Op Tweakers is die aanwas gering en alle signalen wijzen erop dat dit te maken heeft met een gebrek aan toegankelijkheid.
Helaas gaat Tweakers de epische fout maken dat ze zich nu gaan richten op een doelgroep die zich niet aangetrokken voelt tot een site en alles tegenwoordig opzoekt middels een AI-model (of het nu ChatGPT, Copilot of de waardeloze Google Gemini samenvattingen zijn bij het zoeken) en/of YouTube. Kennelijk is het management er overtuigd van dat de grondslag van dalende activiteit ligt in een gebrek aan toegankelijkheid. En alles zal dus in het werk gesteld gaan worden om de toegankelijkheid te verhogen want
"dat" is het wondermiddel dat gaat leiden tot stijgende activiteit en een bruisende community zoals die er 5+ jaar geleden was!
Want transparantie in deze onderzoeken en de resultaten van deze onderzoeken zou wel mooi zijn want het patroon dat ik al jaren zie terugkomen is dat de "actieve" kant van tweakers (lees: community) steevast met terechte kritiekpunten komt maar altijd het onderspit delven. Ik krijg met enige regelmaat een pop-up voor een survey en af en toe beantwoord ik die volledig maar het komt toch ook regelmatig voor dat ik ze te lang vind. Kennelijk zijn er genoeg bezoekers (wel/niet ingelogd?) die zonder problemen surveys van 10 minuten invullen.
En dan heb je nog de "gesprekken met familie en vrienden" die ongetwijfeld ook bijdragen aan het beeld dat tweakers
"moet" veranderen....
Ik denk dat er sprake is van een enorme confirmation bias en dat er concrete cijfers aan DPG gepresenteerd moeten worden hoe Tweakers denkt het tij te keren. Het is natuurlijk niet echt goed voor een site als je jaar na jaar dalende cijfers hebt en niet kan duiden "waarom" dit is.
Maar zoals ik al vaker hebt gezegd (ook in dit topic) dank ik dat we over 5 jaar kunnen concluderen dat:
- De site "toegankelijker" is geworden maar dit niet geleid heeft tot een substantieel groot aan gebruikers/activiteit
- De trouwe gebruiker zich ongehoord voelde, Tweakers minder en minder als "thuis" ervaarde en er meer gebruikers weggegaan zijn dan er dus bijgekomen zijn
- DPG er op een gegeven moment ook wel een keer klaar mee is en langzaam de conclusie getrokken moet worden dat deze website, in z'n huidige vorm, nooit de doelen doe DPG voor ogen heeft gaat halen.
Bovenstaande heeft uiteraard niet enkel met een veranderende lay-out te maken maar ook met het soort artikelen en de veranderde "diepgang".